+ All Categories
Home > Documents > 47 Lectie Demo Grafica Pe Calculator CorelDraw Photoshop InDesign

47 Lectie Demo Grafica Pe Calculator CorelDraw Photoshop InDesign

Date post: 11-Oct-2015
Category:
Upload: floza2014
View: 34 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
k,l;

of 21

Transcript
  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 1

    Lecie demonstrativLecie

    demonstrativ

    Succesul oricrei activiti este asigurat n cea mai mare parte de pasiunea pe care o avem pentru acel lucru i efortul pe care l depunem. Pentru c pasiune avei, nu v rmne dect s depunei efortul de a asimila un material care structureaz i prezint aproape toate elementele legate de utilizarea calculatorului n activitatea de grafi c. Pentru muli dintre dumneavoastr utilizarea curent a unui calculator nu mai este un secret. Din acest motiv n curs sunt prezentate pe scurt noiunile legate de operarea unui calculator. ndeajuns ns pentru cei care, dei nzestrai cu talent pentru grafi c, nu sunt deprini cu lucrul pe calculator. Cursul Eurocor de Grafi c pe calculator (Corel Draw, Adobe Photoshop, Adobe InDesign) se axeaz, n principal, pe prezentarea aplicaiilor uzuale pentru grafi c vectorial i prelucrare de imagini. Pilonul cursului este construit din trei produse: CorelDraw X3, Adobe Photoshop CS4 i Adobe InDesign CS4. Am considerat c aceste trei aplicaii permit rezolvarea n mare msur a tuturor problemelor de prelucrare grafi c.

    Deoarece Institutul Eurocor nu este furnizor de softuri pe calculator, nu se oblig s ofere softurile mai sus menionate. De aceea, v recomandm folosirea variantelor demo ale acestor programe.

    CorelDraw reprezint n acest moment un reper n prelucrarea grafi c vectorial, avnd n vedere simplitatea i uurina cu care se manevreaz. Mai mult dect att, aplicaia pune la dispoziia utilizatorului o serie de instrumente, funcii i efecte pentru grafi c, astfel nct singura barier rmas n calea reuitei oricrei lucrri o constituie doar lipsa imaginaiei i nerbdarea noastr. Avantajul grafi cii vectoriale este susinut n CorelDraw i de posibilitile de manevrare a imaginilor (grafi c bitmap) fapt ce permite realizarea de construcii complexe mixte vectoriale/bitmap.

    Adobe Photoshop vine s completeze ansamblul aplicaiilor de grafi c ca un puternic instrument de prelucrare a imaginilor. Cu puin antrenament, Adobe Photoshop ne este util i n creaia de imagini (nu numai n prelucrare). Cu ajutorul lui putei realiza toate elementele bitmap dintr-o lucrare.

    Adobe InDesign completeaz acest trio cu facilitile sale putnd fi considerat un integrator al obiectelor realizate cu ajutorul celorlalte dou aplicaii.

    Cursul este realizat n conformitate cu standardul ocupaional n vigoare i se adreseaz tuturor celor care iubesc grafi ca pe calculator, fi e c acum se iniiaz, fi e c i aprofundeaz cunotinele. Materialul este accesibil, fi ind susinut de ilustraii i capturi de imagini reprezentative.

    Pe parcursul studiului vei intra n posesia unor certifi cate de participare odat cu ncheierea prezentrii softurilor studiate, astfel: dup modulul 6 (CorelDraw) i dup modulul 13 (Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign). Dup parcurgerea tuturor modulelor de curs, veti obine certifi catul de absolvire Eurocor.

    INTRODUCERE

  • 2 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Materialul de studiu al cursului este compus din 16 module care pot fi ndosariate ntr-o map special Eurocor. Fiecare modul ncepe cu o seciune de obiective, ce trebuie atinse dup parcurgerea materialului de studiu; un element important n cadrul acestei structuri l reprezint exemplele i exerciiile, cu ajutorul crora v vei valorifi ca n mod curent cunotinele dobndite; print screen-urile v vor nlesni nsuirea informaiilor; n plus, pentru a v consolida cunotinele, la sfritul fi ecrui modul vei gsi un rezumat, care prezint cele mai importante aspecte analizate n cadrul acestuia; de asemenea sunt inserate i ntrebri de verifi care, care v testeaz gradul de asimilare a cunotinelor; fi ecare modul se ncheie cu un vocabular, care explic n mod detaliat termenii de specialitate folosii, cu rspunsurile la exerciii i cu o tem pentru acas.

    n vederea efi cientizrii timpului dumneavoastr de studiu precizm c pentru materialul unui caiet de curs sunt recomandate 10h de studiu pe lun, deci aproximativ 2h i 30 min. pe sptmn.

    Fiecare cursant EUROCOR are un profesor personal.

    Temele propuse n fi ecare lecie vor fi expediate pe adresa Institutului EUROCOR, urmnd ca profesorul personal s aprecieze corectitudinea rspunsurilor i s v transmit comentariile sale pe marginea acestora. V recomandm s rezolvai tema doar dup parcurgerea integral i atent a materialului de curs.

    Pentru ca studiul individual s fi e ct mai uor i efi cient, pe marginea leciilor au fost introduse diferite simboluri:

    Semnaleaz noiunile, defi niiile i informaiile importante.

    Exerciiu

    Semnaleaz exerciiile pe care trebuie s le rezolvai.

    Exemplu:

    Marcheaz exemplele pe care le vei ntlni n cadrul materialului de curs.

    Indic faptul c tema respectiv a mai fost abordat n modulele anterioare (n acest caz, tema a mai fost dezbtut n modulul 3, la pagina 18)

    Materialul de fa constituie o lecie demonstrativ, care dorete s v familiarizeze cu metoda de studiu EUROCOR. Pentru a v forma o imagine ct mai clar asupra structurii cursului de Grafi c pe calculator (Corel Draw, Adobe Photoshop, Adobe InDesign) am selectat pentru dumneavoastr cteva fragmente din leciile acestui curs, coninnd seciuni teoretice, exemple i exerciii, un model de rezumat i de tem pentru acas. Din punctul de vedere al numrului de pagini, aceasta reprezint mai puin de jumtate din coninutul unui caiet de studiu.

    Modul de organizare a cursului deGRAFIC PE CALCULATOR (CorelDraw, Photoshop, InDesign)

    3/18

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 3

    Lecie demonstrativ

    f Modulul 1 - Rolul grafi cianului PC. Introducere n tehnologia informaiei

    f Modulul 2 - CorelDRAW X3 Iniiere/Lucrul cu obiecte desen

    f Modulul 3 - CorelDRAW X3 Lucru cu obiecte desen/Gestiunea culorilor

    f Modulul 4 - CorelDRAW X3 Prelucrarea textelor/Obiecte imagine

    f Modulul 5 - CorelDRAW X3 Efecte speciale aplicabile asupra obiectelor

    f Modulul 6 - CorelDRAW X3 Printarea/pregtirea pentru tipar i utilizarea formatelor grafi ce

    f Modulul 7 - Adobe Photoshop CS Iniiere/Instrumente pentru pictur

    f Modulul 8 - Adobe Photoshop CS Retuarea/corectarea i salvarea imaginilor

    f Modulul 9 - Adobe Photoshop CS Filtre aplicabile asupra imaginilor/Prelucrarea textului

    f Modulul 10 - Adobe Photoshop CS Gestionarea culorilor/Printarea i pregtirea pentru tipar

    f Modulul 11 - Adobe Illustrator CS Iniiere n utilizarea produsului

    f Modulul 12 InDesign (I)

    f Modulul 13 InDesign (II)

    f Modulul 14 - Lucrri complexe CorelDraw/Photoshop/InDesign Organizarea i executarea lucrrilor complexe

    f Modulul 15 - Grafi c pentru WEB Mai multe dect navigare Web

    f Modulul 16 - Arta vizualului Concepte generale de grafi c

    Programa cursuluiGRAFIC PE CALCULATOR (CorelDraw, Photoshop, InDesign)

  • 4 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Fiecare modul ncepe cu prezentarea obiectivelor de studiu, i anume principalele cunotine i deprinderi pe care le vei dobndi dup studierea materialului.

    MODULUL 5

    CorelDraw X3. Efecte speciale aplicabile asupra obiectelor

    Editarea nodurilor unui obiectAcest tip de editare a unui obiect v ofer posibilitatea obinerii de forme complexe pe care altfel nu le-ai putea desena utiliznd instrumentele disponibile. Aceast transformare o putei aplica obiectelor vectoriale, inclusiv a celor de tip text (artistic sau de tip paragraf).

    Accesul la aceast facilitate de editare a nodurilor unui obiect este permis numai n condiiile n care obiectul a fost transformat n curbe. Urmare a unei astfel de transformri, forma curbei este controlat de atributele nodurilor i ale liniilor ce o compun. Acestea pot fi editate cu instrumentul Shape Tool din caseta Toolbox.

    n acest modul vei nva:

    S transformai obiectele vectoriale n curbe. S editai nodurile unui obiect transformat n curbe. S aplicai i s modifi cai efectul Blend asupra obiectelor. S creai contururi pentru un obiect i s le modifi cai prin efectul Contour. S distorsionai un obiect prin aplicarea efectului Distortion. S aplicai o umbr unui obiect i s gestionai proprietile acesteia. S modelai un obiect utiliznd efectul Envelope. S simulai un efect 3D asupra unor obiectelor bidimensionale prin efectul

    Extrude. S aplicai i s gestionai un efect de transparen prin efectul Transparency. S simulai vizualizarea printr-o lentil a unui obiect utiliznd efectul Lens. S simulai senzaia de perspectiv prin utilizarea efectului Perspective. S creai un contur unic pentru mai multe obiecte cu efectul Create Boundary. S plasai un obiect ntr-un container cu efectul PowerClip.

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 5

    Lecie demonstrativ

    Defi niiile i noiunile importante au fost marcate printr-o grafi c special. De asemenea, cuvintele cheie marcate pe marginea modulelor de curs v ajut s gsii mai uor informaiile de maximum interes.

    Compunerea obiectelor (Modul 3)

    Compunerea obiectelor v permite crearea de obiecte complexe pornind de la minimum 2 obiecte care au n principiu zone comune. Adeseori, obiectul rezultat prezint o form care ar putea fi mai difi cil de desenat direct.

    CorelDRAW X3 v pune la dispoziie un numr de 6 operaii de compunere grupate sub denumirea de Shaping n meniul Arrange, i anume:

    Weld unirea (fuzionarea) a dou sau mai multe obiecte.

    Trim tierea unui obiect cu un alt obiect.

    Intersect intersecia a dou sau mai multe obiecte.

    Simplify simplifi carea unei suprapuneri a dou sau mai multe obiecte prin tierea zonelor comune fr a mai genera un nou obiect.

    Front Minus Back elimin din obiectul din fa zona comun cu obiectul din spate.

    Back Minus Front elimin din obiectul din spate zona comun cu obiectul din fa.

    Dac ai selectat minimum 2 obiecte, avei acces la aceste comenzi i prin intermediul pictogramelor din bara de proprieti.

    Unirea obiectelor

    n urma operaiei de unire se creeaz un nou obiect care conine toate zonele obiectelor selectate (comune i necomune). Prin operaia de unire se elimin liniile interioare i rmne numai conturul obinut prin fuzionarea obiectelor. Proprietile de culoare sunt preluate de la ultimul obiect selectat. n situaia n care obiectele sunt selectate printr-o caset de marcare, culoarea va fi preluat de la obiectul afl at cel mai n spate.

    Shaping

  • 6 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Operaia nu este infl uenat de ordinea de suprapunere a obiectelor, ci doar de ultimul obiect selectat. Obiectele iniiale supuse operaiei se pierd.

    Exemplu:

    Pentru a uni trei obiecte (un ptrat, un cerc i un poligon cu 6 laturi) care au zone comune, astfel ca dup unire obiectul rezultat s preia proprietile de culoare ale poligonului, procedai astfel:

    Selectai cele trei obiecte, ultimul selectat fi ind 1. poligonul.Activai Arrange2. Shaping Weld sau dai clic pe pictograma Weld din bara de proprieti.

    Tierea obiectelor

    Prin tierea unui obiect cu un alt obiect se decupeaz poriunea suprapus a celor dou obiecte din obiectul tiat. Regula principal n operaia de tiere este aceea c primul obiect selectat este cel care taie, iar al doilea obiect selectat este cel care va fi tiat. Bineneles c cele dou obiecte trebuie s aib o zon comun.

    Operaia nu este infl uenat de ordinea de suprapunere a obiectelor, ci doar de ordinea de selecie a obiectelor. Obiectul care taie nu este modifi cat.

    Exemplu:

    Pentru a tia un cerc cu un ptrat ce prezint o poriune comun, procedai astfel:

    1. Selectai obiectul care taie (ptratul).2. Extindei selecia cu obiectul care urmeaz s fi e tiat (cercul).3. Activai Arrange Shaping Trim sau dai clic pe pictograma Trim din bara de

    proprieti.4. Selectai i tergei obiectul care a tiat (ptratul) dac nu v mai este necesar.Dac selectai mai nti cercul i apoi ptratul, atunci cercul va tia ptratul i vei obine imaginea din dreapta.

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 7

    Lecie demonstrativ

    Utilizarea ferestrei mobile Extrude (Modul 5)

    Activarea acestei ferestre o putei realiza activnd secvena Effects Extrude. Fereasta grupeaz aceleai opiuni n cinci tab-uri: Extrude Camera, Extrude Rotation, Extrude Light, Extrude Color i Extrude Bevel. Pentru a avea acces la opiunile tab-urilor, trebuie s dai clic pe butonul Edit. Aplicarea efectiv a modifi crilor se realizeaz numai dup ce dai clic pe butonul Apply.

    Efectul Transparency (transparen)

    Efectul de transparen permite stabilirea unui grad de transparen pentru un obiect, astfel nct s vedei obiectele ce se afl dedesubt. Obiectul poate fi unul vectorial sau o structur bitmap.

    n momentul n care sunt create, obiectele sunt opace. Avei ns posibilitatea de a aplica un efect de transparen obiectului i/sau conturului. Pe lng aceasta, putei stabili i cum s se combine culoarea obiectului transparent cu cea a obiectelor de dedesubt.

    Aplicarea efectului de transparenPentru a aplica efectul, trebuie s selectai obiectul cu instrumentul Pick Tool, dup care activai instrumentul Interactive Transparency Tool. Dai clic pe obiect n locul de unde dorii s nceap transparena i tragei spre locul n care dorii s se termine.

    Modifi carea efectului de transparenOpiunile prezente n bara de proprieti sunt asemntoare cu cele din barele de proprieti ale instrumentelor de umplere (fi ll). Confi guraia barei de proprieti depinde de tipul de transparen ales din lista derulant Transparency Type. Opiunile urmtoare sunt caracteristice modelului de transparen Uniform.

    Lista derulant Transparency Type v permite selectarea unui tip (model) de transparen. Coninutul acestei liste i modul de funcionare a opiunilor sunt foarte asemntoare cu cele ale opiunii Fill Type din bara de proprieti a instrumentului Interactive Fill Tool.

    Modul n care se aplic transparena n raport cu obiectul afl at n spatele acestuia l putei controla prin intermediul opiunilor din lista derulant Transparency Operation. Pentru a v familiariza cu aceste moduri de aplicare a transparenei, ncercai s schimbai opiunea din list i observai ce rezultat obinei.

    Transparency Type

    Transparency Operation

  • 8 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Cu siguran, multe aspecte teoretice pot fi mai uor nelese cu ajutorul exemplelor. Pe lng acestea, pentru facilitarea nelegerii informaiilor prezentate am inserat n paginile cursului imagini i print screen-uri sugestive, aa cum putei vedea n urmtoarele fragmente.

    Interfaa aplicaiei CorelDRAW X3 (Modul 2)Lansarea n execuie a aplicaiei prin oricare dintre metodele enumerate atrage dup sine afi area ferestrei aplicaiei. Aceasta se va supune tuturor regulilor standard de lucru cu o fereastr Windows privind operaii precum: dimensionarea acesteia, maximalizarea respectiv minimalizarea, nchiderea etc. n cadrul ferestrei aplicaiei regsim i fereastra aferent documentului Corel pe care l crem sau editm.

    Componentele ferestrei aplicaieiFereastra aplicaiei CorelDRAW X3 este reprezentat n fi gura urmtoare:

    Bara de titlu conine numele aplicaiei (CorelDRAW X3), urmat de numele fi ierului care conine documentul Corel. n cazul n care este vorba de un document nou, care nu a fost salvat nc, va aprea un nume generic: Graphic1, Graphic2 etc.

    Pe bara de titlu se gsesc i butoanele de minimalizare (Minimize), maximalizare (Maximize)/restabilire jos (Restore Down) i nchidere (Close) a ferestrei.

    Bara de meniu conine, grupate n meniuri, comenzile aplicaiei CorelDRAW X3.

    Pentru a accesa comenzile unui meniu, poziionai cursorul mouse-ului pe numele meniului i dai clic. Sau de la tastatur activai combinaia Alt+Litera subliniat din numele meniului (spre exemplu, pentru meniul Edit: Alt+E). Meniurile prezente n aceast bar conin:

    bara de meniu

    bara de titlu

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 9

    Lecie demonstrativ

    File comenzi de lucru cu fi ierele i comanda de ieire din aplicaie.

    Edit comenzi de lucru cu zona Clipboard, comenzi de cutare i nlocuire, anulare, refacere, repetare i alte comenzi necesare editrii obiectelor.

    View comenzi de stabilire a modului de vizualizare a documentului i a diverselor componente de interfa.

    Layout comenzi pentru gestionarea paginilor dintr-un document.

    Arrange comenzi pentru manipularea i transformarea obiectelor.

    Effects comenzi pentru aplicarea de efecte speciale obiectelor vectoriale.

    Bitmaps comenzi pentru prelucrarea imaginilor bitmap i de conversie de la obiect vectorial la bitmap.

    Text comenzi de editare i formatare a textului artistic sau de tip paragraf.

    Tools permite personalizarea interfeei aplicaiei prin comanda Options..., include comenzi care permit lucrul cu ferestre mobile (Dockers), precum i alte comenzi necesare controlului desenului.

    Window comenzi de gestionare a ferestrelor document deschise n sesiunea curent, la care se adaug cele pentru accesul la toate ferestrele mobile, la paletele de culori i la barele cu instrumente (Toolbars). La baza meniului apar denumirile desenelor deschise n CorelDRAW X3 n sesiunea curent.

    Help comenzi de acces la documentaia inclus n pachetul de instalare, precum i comenzi care asigur accesul la suportul tehnic i la site-urile ofi ciale Corel.

    n cadrul unui meniu sunt active, ntr-un anumit context, numai acele comenzi care sunt puse n eviden prin modul de scriere.

    n cazul n care o comand dintr-un meniu este urmat de o sgeat la dreapta, nseamn c ea conine un grupaj de alte subcomenzi (grupate ntr-un submeniu).

    Selectarea comenzilor urmate de (spre exemplu Allign and Distribute...) atrage dup sine activarea unui dialog prin intermediul unor casete de dialog specifi ce comenzii.

    Pentru a selecta o comand activ, poziionai cursorul mouse-ului pe comand i dai clic sau introducei de la tastatur litera subliniat din numele comenzii sau combinaia de taste prezent n dreapta comenzii.

    Pentru unele comenzi, accesul se poate face i direct (fr accesarea prin intermediul meniului de care aparine) dac tastai combinaia precizat n dreptul comenzii.

    Exemplu:

    Spre exemplu: accesul la comanda Allign and Distribute din meniul Arrange l putei realiza prin una din urmtoarele variante:

    Selectai comanda cu ajutorul mouse-ului (clic pe Arrange, urmat de clic pe Allign and Distribute).

    Activai combinaia Alt+A i apoi tastai litera A.

    Activai direct combinaia Ctrl+A.

  • 10 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Barele cu instrumente care apar implicit odat cu lansarea n execuie a aplicaiei sunt: Standard, Property Bar, Toolbox i Status Bar.

    Barele cu instrumente grupeaz comenzile cel mai des utilizate. Fiecare bar cu instrumente grupeaz, la fel ca i meniul, comenzile care se refer la o anumit categorie de operaii. Pentru simplifi carea interfeei, comenzile prezente n barele cu instrumente sunt reprezentate prin intermediul pictogramelor.

    Pentru a activa, respectiv dezactiva afi area unei anumite bare cu instrumente, poziionai cursorul mouse-ului pe oricare din barele cu instrumente afi ate, dai clic dreapta i din meniul contextual care va aprea alegei bara cu instrumente dorit. Barele cu instrumente afi ate sunt precedate de semnul 9.Mai putei activa/dezactiva afi area unei bare cu instrumente dac activai secvena Window Toolbars, dup care selectai bara dorit.Bara Standard (Standard) grupeaz comenzile cel mai des utilizate privind lucrul cu fi ierele, lucrul cu zona de Clipboard, anularea (Undo) i refacerea (Redo) efectului ultimelor comenzi. Alturi de acestea regsim comenzile pentru lansarea n execuie a unor alte aplicaii din pachetul CorelDRAW i de acces la lista derulant Zoom Levels (care v permite s mrii/micorai aparent desenul afi at pe ecran).

    Bara Property Bar (Bara de proprieti) are un coninut care se modifi c n funcie de context. Bara de proprieti aferent unui instrument i/sau obiect selectat afi eaz proprietile obiectului i v permite modifi carea interactiv a acestora.

    Exemplu:

    n cazul n care nu avei niciun obiect selectat i instrumentul curent de lucru este Pick Tool (primul din caseta Toolbox), atunci bara de proprieti implicit (No Selection) este cea prezent n imaginea urmtoare.

    bara de instrumente

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 11

    Lecie demonstrativ

    Oglindirea obiectelor (Modul 3)

    Prin operaia de oglindire putei inversa (rsturna) un obiect att pe orizontal, ct i pe vertical.

    Pentru realizarea efectiv a operaiei, putei utiliza, dup selectarea obiectului, una dintre cele dou pictograme (Mirror) din bara de proprieti aferente oglindirii pe orizontal, respectiv vertical.

    Exemplu:

    Pentru a oglindi pe orizontal i pe vertical un grup de obiecte (ca n imaginea urmtoare), putei proceda astfel:

    Selectai obiectele pe care le oglindii.1.

    Din bara de proprieti activai pe rnd cele dou pictograme Mirror.2.

    Putei opta i pentru o oglindire interactiv, caz n care, dup ce selectai obiectul, inei apsat tasta Ctrl i tragei un marcaj de pe o latur n partea opus obiectului. Dac, dup ce ai obinut imaginea n oglind a obiectului, continuai s tragei de obiect, obinei i o scalare a acestuia.

    Dac utilizai tasta Ctrl i tragei un marcaj de col, n funcie de direcia n care tragei cursorul i de distana fa de obiect, putei obine o oglindire i/sau o scalare a obiectului.

    Rotirea i nclinarea obiectelor

    Orice obiect poate fi rotit n sens trigonometric sau invers (n sens orar) utiliznd metoda interactiv sau bara de proprieti. De asemenea, el poate fi nclinat (oblicizat) pe orizontal sau pe vertical.

    Pentru a roti interactiv un obiect, este necesar s efectuai clic de dou ori pe obiectul respectiv. n acest caz, marcajele i cursorul i schimb forma ca n imaginea urmtoare:

    rotirea obiectelor

  • 12 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Rotirea obiectului se face n raport cu un centru de rotaie reprezentat n imagine sub forma a dou cercuri concentrice. Iniial, acest centru coincide cu centrul obiectului. El poate fi deplasat n interiorul sau n exteriorul obiectului prin tragerea lui cu mouse-ul. Dup stabilirea poziiei centrului de rotaie, se poziioneaz cursorul pe unul dintre marcajele de rotire dintr-un col (apare cursorul pentru rotire) i se trage ntr-o micare de rotaie n sens trigonometric sau n sens orar.

    Pe msur ce rotii imaginea, n bara de proprieti se modifi c dinamic un cmp numit Angle of Rotation (unghi de rotaie). Acesta indic cu cte grade a fost rotit obiectul. Un obiect mai poate fi rotit i prin introducerea unei valori direct n acest cmp (valoare cu care va fi rotit obiectul), urmat de apsarea tastei Enter.

    Exemplu:

    Dorii s rotii un ptrat cu 45 de grade n raport cu colul stnga jos al acestuia. Pentru a obine rezultatul dorit, putei proceda astfel:

    Dai clic de dou ori pe ptrat (cu instrumentul Pick Tool).1.

    Tragei centrul de rotaie n colul stnga jos al ptratului.2.

    Poziionai cursorul pe marcajul unui alt col i tragei cursorul n sens 3. trigonometric pn cnd, n cmpul Angle of Rotation din bara de proprieti, apare valoarea 45.

    Pentru o precizie mai mare pe parcursul rotirii, inei apsat tasta Ctrl, caz n care rotirea se face cu pai (increment) de cte 15 grade. Acest increment poate fi modifi cat dac activai secvena Tools Options, iar din panelul stng al casetei Options selectai Workspace Edit i apoi n panelul drept modifi cai valoarea cmpului Constrain angle.

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 13

    Lecie demonstrativ

    Simplifi carea obiectelor (Modul 3)

    n cazul aplicrii acestei operaii, cu excepia obiectului din prim plan, toate celelalte sunt afectate din punctul de vedere al formei, dar i pstreaz proprietile de culoare.

    Exemplu:

    n imaginea urmtoare sunt trei obiecte suprapuse parial. Obiectul de la baza stivei este dreptunghiul, peste el se afl cercul, iar deasupra steaua. Pentru a simplifi ca desenul i a nu pstra poriunile din dreptunghi i din cerc care nu sunt vizibile (din cauz c sunt acoperite de obiectele de deasupra), folosii operaia de simplifi care astfel:

    Selectai cele trei obiecte (nu conteaz 1. ordinea).

    Activai Arrange2. Shaping Simplify sau dai clic pe pictograma Simplify din bara de proprieti.

    Tierea obiectelor cu comanda Front Minus Back

    Operaia genereaz un obiect nou prin eliminarea din obiectul de deasupra a tuturor zonelor comune cu toate celelalte obiecte afl ate n spatele lui. Adic obiectul tiat este cel de deasupra, iar obiectele care l taie sunt toate celelalte din selecie afl ate n spatele lui. La fi nalul operaiei, cu excepia obiectului generat, toate celelalte obiecte sunt terse.

    n cazul aplicrii acestei operaii, toate obiectele sunt afectate.

    Exemplu:

    Pentru a obine rezultatul din imaginea urmtoare pornind de la cele trei obiecte, putei proceda astfel (liniile punctate nu apar n realitate, sunt doar simulate pentru a nelege mecanismul de lucru al comenzii):

    1. Selectai cele trei obiecte (nu conteaz ordinea).

    2. Activai Arrange Shaping Front Minus Back sau dai clic pe pictograma Front Minus Back din bara de proprieti.

  • 14 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Exerciiile i ntrebrile de verifi care sunt instrumente utile de verifi care a cunotinelor dobndite n cadrul modulelor de curs. Sunt i un pas util n rezolvarea temei pentru acas.

    Tierea obiectelor cu comanda Back Minus (Modul 3)

    Operaia genereaz un obiect nou prin eliminarea din obiectul cel mai din spate al tuturor zonelor comune cu toate celelalte obiecte afl ate n faa acestuia. La fi nalul operaiei, cu excepia obiectului generat, toate celelalte sunt terse.

    n cazul aplicrii acestei operaii, toate obiectele sunt afectate.

    Exemplu:

    Pentru a obine rezultatul din imaginea din dreapta pornind de la cele trei obiecte din stnga, putei proceda astfel (liniile punctate nu apar n realitate, sunt doar simulate pentru a nelege mecanismul de lucru al comenzii):

    1. Selectai cele trei obiecte (nu conteaz ordinea).

    2. Activai Arrange Shaping Back Minus Front sau dai clic pe pictograma Back Minus Front din bara de proprieti.

    Exerciiul 7

    1. Lansai n execuie aplicaia CorelDRAW X3 i deschidei fi ierul Desen3.cdr.

    2. Desenai un ptrat cu latura de 110 mm. Centrai ptratul cu obiectul existent. Simplifi cai desenul, dup care tergei ptratul.

    3. Desenai un cerc cu diametrul de 100 mm. Desenai un dreptunghi cu nlimea de 50 mm i lungimea de 150 mm. Centrai cele dou obiecte. Copiai cele dou obiecte ntr-o alt zon de desenare. Tiai dreptunghiul cu cercul utiliznd comanda Front Minus Back.

    4. Utiliznd obiectele copiate anterior, tiai cercul cu dreptunghiul utiliznd comanda Back Minus Front.

    5. Salvai desenul.

    Utilizarea ferestrelor mobile pentru compunerea obiectelorCa i n cazul transformrilor, i compunerea obiectelor dispune de o fereastr mobil dedicat. Ea grupeaz toate comenzile prezentate anterior. Accesul la aceast fereastr mobil se poate face fi e activnd Arrange Shaping Shaping, fi e activnd Window Dockers Shaping.

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 15

    Lecie demonstrativ

    Tierea obiectelor cu comanda Back Minus (Modul 6)

    Din multitudinea de formate trebuie s reinei existena formatului nativ al aplicaiei Adobe Photoshop, adic PSD. Am fcut aceast precizare, deoarece urmtoarea aplicaie pe care o vei nva n modulele urmtoare este chiar Adobe Photoshop.

    Un alt format recunoscut de multe aplicaii este formatul BMP. Acesta este un format de imagine standard Windows.

    Formatul GIF (Graphics Interchange Format) reprezint un standard utilizat n special pentru salvarea fi ierelor ce urmeaz a fi utilizate la crearea paginilor Web, dar nu numai. Aceasta nseamn c imaginile vor fi comprimate pentru a se obine o dimensiune ct mai redus a fi ierului.

    Formatul JPEG (Joint Photographic Experts Group) este unul dintre cele mai utilizate formate. Acesta poate salva pn la 16,7 milioane de culori. Este un format des utilizat de camerele foto digitale.

    Formatul EPS (Encapsulated PostScript) este des utilizat pentru transmiterea unei imagini ctre o alt aplicaie. Acest format poate conine simultan informaie vectorial i grafi c bitmap.

    Formatul TIFF (Tagged-Image File Format) este unul dintre cele mai utilizate formate bitmap pentru salvarea imaginilor datorit faptului c este recunoscut de majoritatea aplicaiilor de grafi c i tehnoredactare i nu numai. Formatul TIFF al unei imagini l mai putei ntlni i la imaginile obinute cu o camer foto digital sau la fi ierele rezultate n urma unei scanri.

    formate uzuale de export

    Exerciiul 6

    1. Lansai n execuie aplicaia CorelDRAW X3 i creai un document nou.

    2. Pentru c suntei la fi nalul modulelor dedicate aplicaiei CorelDRAW v propunem ca un ultim exerciiu s ncercai s reproducei la scara 1:1 coperta caietului dvs. de curs. n locul imaginii putei utiliza orice alt poz cu un coninut adaptat contextului.

    3. Pregtii documentul pentru tipografi e, inclusiv cu generarea fi ierului n format PDF.

    4. Exportai documentul n format JPEG la o rezoluie de 96 dpi.

    5. Salvai desenul ntr-un fi ier pe Desktop cu numele Desen4.cdr.

    1. Ce se ntmpl dac la pregtirea unui document pentru tipografi e nu bifai opiunea Copy Fonts?

    2. Cum generai un fi ier PDF la pregtirea unui document pentru tipografi e?

    3. Ce informaii furnizeaz fi ierele Fonts.TXT, respectiv JobInfo.TXT?

    4. Cum precizai formatul n care exportai un document/obiect?

    5. Care este semnifi caia opiunii Web_safe_fi lenames?

    6. Care sunt formatele grafi ce utilizate n mod obinuit de camerele foto digitale?

    7. Ce aplicaie are ca format nativ formatul PSD?

    ntrebri de verifi care

  • 16 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Fiecare modul conine un rezumat al informaiilor prezentate n cadrul su. Acesta v ajut la recapitularea i fi xarea principalelor aspecte teoretice tratate.

    2.1 Grafi ca pe calculator utilizeaz dou modaliti de reprezentare a informaiei aferente unui obiect grafi c (desen sau imagine): reprezentarea vectorial i reprezentarea bitmap.

    2.2 Reprezentarea vectorial se bazeaz pe descrierea matematic a elementelor care compun un desen, pe cnd reprezentarea bitmap se bazeaz pe o gril de puncte (pixeli) care compun o imagine.

    2.3 Aplicaia CorelDRAW X3 din pachetul de aplicaii cu acelai nume v permite s creai desene vectoriale pe care le putei apoi salva n format CDR (format implicit pentru CorelDRAW).

    2.4 Fereastra de ntmpinare apare la lansarea n execuie a aplicaiei i v permite s creai un desen nou, s deschidei unul dintre ultimele desene la care ai lucrat, s deschidei un desen existent dintr-un fi ier pe disc, s alegei un ablon pentru a crea un nou desen, s vedei ce nouti prezint CorelDRAW X3 fa de versiunile anterioare sau s deschidei un tutorial pentru a v documenta pas cu pas n legtur cu facilitile oferite de CorelDRAW X3.

    2.5 Fereastra aplicaiei CorelDRAW X3 conine alturi de fereastra documentului i elemente precum: bara de titlu, bara de meniu, barele cu instrumente, paleta de culori i ferestre mobile.

    2.6 Fereastra unui document deschis n CorelDRAW X3 include: bara de titlu, riglele gradate, barele de derulare, bara de navigare prin document, pictograma de navigare prin pagin, zona de desenare i pagina de desenare.

    2.7 Particularizarea interfeei v ofer posibilitatea adaptrii aplicaiei la propriile dumneavoastr cerine de lucru. Pentru aceasta, avei la dispoziie comanda Options... din meniul Tools.

    2.8 Comenzile pentru gestionarea fi ierelor ce conin documente Corel sunt grupate n meniul File. Acestea se refer la operaiile clasice de creare, deschidere, nchidere i salvare a fi ierelor.

    2.9 Instrumentele de desenare utilizate pentru crearea obiectelor vectoriale sunt incluse n caseta cu instrumente Toolbox. Obiectele vectoriale realizate pot fi apoi transformate i/sau supuse aciunii unor efecte speciale.

    2.10 Crearea i gestionarea obiectelor vectoriale se refer la obiecte de tip linie, dreptunghi/ptrat, elips/cerc, poligon, stea, gril, spiral i forme perfecte. Pentru fi ecare tip de obiect, se ofer unul sau mai multe instrumente specifi ce.

    2.11 Bara de proprieti este specifi c fi ecrui instrument i v permite s modifi cai parametrii obiectului. Modifi crile pot fi efectuate dup desenarea efectiv, caz n care modifi c dinamic desenul, sau n unele cazuri numai naintea desenrii.

    2.12 Modifi carea proprietilor unui obiect desenat o putei realiza numai dup ce acesta a fost selectat cu instrumentul Pick Tool, afl at n caseta Toolbox. Avei astfel acces la bara de proprieti corespunztoare obiectului selectat.

    2.13 tergerea, mutarea, copierea sau duplicarea unui obiect o putei realiza utiliznd mouse-ul, combinaii de taste sau comenzi din meniuri.

    Rezumat modul 2

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 17

    Lecie demonstrativ

    Toate modulele cuprind i o seciune de rspunsuri la exerciii, care v ofer anumite sugestii de rezolvare.

    Rspunsuri la exerciii

    Exerciiul 7

    1. Executai clic pe butonul Start All Programs CorelDRAW Graphics SuiteX3 CorelDRAW X3. n fereastra de ntmpinare dai clic pe numele fi ierului Desen3.cdr din Recently Used.

    2. Cu instrumentul Rectangle Tool desenai un ptrat folosind tasta Ctrl. n bara de proprieti modifi cai lactul (Nonproportional Scaling/Sizing Ratio) pe poziia nchis. Modifi cai unul dintre cmpurile Object(s) Size cu valoarea 110. Selectai cele dou obiecte i apsai pe rnd tastele C (centrare pe vertical) i E (centrare pe orizontal). Activai Arrange Shaping Simplify. Selectai ptratul i apsai tasta Delete.

    3. Cu instrumentul Elipse Tool desenai un cerc utiliznd tasta Ctrl. Utiliznd bara de proprieti, dimensionai cercul la 100 mm. Cu instrumentul Rectangle Tool desenai un dreptunghi. Utiliznd bara de proprieti, dimensionai dreptunghiul la dimensiunile cerute de 150 mm cu 50 mm nlimea. Selectai cele dou obiecte i apsai tastele C i E (centrare). Tragei obiectele selectate ntr-o alt zon de desenare i apsai scurt butonul drept al mouse-ului. Ai obinut o copie a obiectelor. Activai Arrange Shaping Front Minus Back.

    4. Selectai cealalt pereche de obiecte (cerc i dreptunghi) i activai Arrange Shaping Back Minus Front.

    5. Activai File Save.

    Exerciiul 8

    1. Executai clic pe butonul Start All Programs CorelDRAW Graphics SuiteX3 CorelDRAW X3. n fereastra de ntmpinare dai clic pe numele fi ierului Desen3.cdr din Recently Used.

    2. Poziionai cursorul pe culoarea dorit i tragei culoarea n suprafaa obiectului.

    3. Selectai obiectul. Activai opiunea Fountain Fill Dialog a instrumentului Fill Tool. n caseta Fountain Fill selectai la Type, modelul Linear. Bifai opiunea Two color. Expandai caseta From i selectai culoarea roie (Red). Procedai la fel pentru caseta To de unde selectai culoarea galben (Yellow). Activai butonul OK.

    4. Selectai obiectul. Activai opiunea Outline Pen Dialog a instrumentului Outline Tool. n fereastra Outline Pen expandai caseta Color i selectai culoarea verde (Green). Selectai ca unitate de msur millimeters i apoi n cmpul Width introducei 2. Din lista Style selectai un model de linie punctat (pe care l dorii), dup care activai butonul OK. Cu obiectul n continuare selectat, apsai pe culoarea galben (Yellow) din paleta de culori.

    5. Selectai primele dou obiecte i dai clic pe prima caset din paleta de culori (cea cu X). Selectai cel de-al treilea obiect i dai clic dreapta pe aceeai caset din paleta de culori.

    6. Activai File Save.

    (Modul 3)

  • 18 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Pentru a v familiariza cu termenii de specialitate, fi ecare modul are un vocabular.

    Bevel aplicarea unei bizotri asupra unui obiect, adic aplicarea de margini nclinate adugate concentric nspre interiorul unei forme. Se realizeaz n sens invers fa de extrudare

    Blend (amestecare) crearea de forme intermediare ntre dou sau mai multe obiecte Break Curve ntreruperea unei curbe ntr-un nod Contour (contur) crearea de forme egal distanate fa de un obiect iniial Contour Offset distana dintre dou contururi succesiveCurve Smoothness efect de netezire a unei ci prin reducerea asperitii nodurilor ascuiteContour Steps numrul de contururi care se aplic unui obiectCusp referitor la tip de nod. Identifi c nodul ascuitDistortion distorsionarea unui obiect n vederea modifi crii formei obiectelor Drop Shadow crearea unei umbre transparenteExtrude simularea unui efect 3D pentru un obiect bidimensionalFlat umbr de aceeai form cu obiectul, dar decalat fa de acestaFreehand modalitate de selecie a nodurilor unui obiectFreeze nghearea rezultatului aplicrii unui efect asupra unui obiect, astfel nct el

    (efectul) este vizibil i la mutarea obiectului Join Two Nodes unirea a dou noduri (de nceput i de fi nal ale unei ci deschise) Object and Color viteza cu care obiectele generate de efectul blend i modifi c forma i

    culoarea Perspective efect ce permite ca un obiect desenat s par mai realist prin micorarea

    vizual a acestuia pe msur ce crete distana fa de punctul de referin din care privim

    PowerClip plasarea unui obiect ntr-un containerPreset List list ce conine efecte predefi nite aplicabile asupra unui obiectPush and Pull crearea de forme distorsionate convexe sau concaveReverse curve direction schimbarea direciei de parcurgere a cii, punctul iniial devenind fi nal i

    invers Shape Tool instrument din caseta Toolbox utilizat pentru editarea nodurilor unui obiect

    convertit la curbeSmooth referitor la tip de nod. Identifi c nodul netedSymetrical referitor la tip de nod. Identifi c nodul simetricTwister distorsionare care permite rotirea nodurilor i a cilor unui obiectTransparency efect prin stabilirea unui grad de transparen pentru un obiectViewpoint punctul din care se privete printr-o lentil sau fereastr la efectul LensZipper distorsionare asemntoare cu dinii unui fermoar

    Vocabular

    Acceleration

    (Modul 5)

  • Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign) 19

    Lecie demonstrativ

    Tema pentru acas, cu rolul de a v verifi ca cunotinele, poate fi trimis spre corectare profesorului personal. Acesta v va oferi ndrumare pe toat durata studiului.

    Pentru exerciiile cu variante de rspuns, o singur variant este corect.

    1. Care dintre urmtoarele instrumente genereaz direct obiecte de tip curb? a) Rectangle Tool; b) Polygon Tool; c) Freehand Tool.2. Care dintre urmtoarele tipuri de noduri permite modifi carea separat a

    marcajelor? a) Cusp; b) Smooth; c) Symmetrical.3. Care este numrul minim de obiecte necesar pentru aplicarea efectului

    Blend? a) un obiect; b) dou obiecte; c) minimum 3 obiecte.4. Care dintre opiuni stabilete distana dintre dou contururi succesive? a) Contour Offset; b) Contour Steps; c) To Center.5. Care dintre urmtoarele tipuri NU reprezint un tip de distorsiune? a) Push and Pull Distortion; b) Zipper Distortion; c) Random Distortion.6. De unde putei selecta o modelare (Envelope) predefi nit? a) din bara de proprieti a instrumentului Interactive Envelope Tool; b) din fereastra mobil Envelope; c) din lista Preset List.7. Pe care dintre axe poate fi rotit un obiect extrudat? a) pe axa X; b) pe axele X i Y; c) pe axele X, Y i Z.8. Creai un document Corel nou. ntr-un dreptunghi rou de 150 mm lime i

    50 mm nlime, scriei-v numele cu majuscule utiliznd culoarea albastr. Alegei un font mai plin la o dimensiune astfel nct s se ncadreze n dreptunghi. Celor dou informaii le aplicai efectul de perspectiv, astfel nct fi nalul numelui s fi e mai mic. Numai pentru nume creai un efect de umbrire. Deasupra celor dou obiecte creai o lup (suprapus parial) sub forma unui cerc. Salvai documentul. Printai rezultatul pe o pagin format A4 pe care o trimitei ataat formularului de tem.

    Tema pentru acas 5

  • 20 Grafi c pe calculator (CorelDraw, Photoshop i InDesign)

    Lecie demonstrativ

    Temele se rezolv pe formulare speciale, care pot fi trimise spre corectare.

    Cu prezentarea formularului de tem pentru acas se ncheie lecia demonstrativ a acestui curs.

    n sperana c materialul prezentat v-a convins de accesibilitatea i atractivitatea cursului nostru. V ateptm s devenii cursant al

    Institutului EUROCOR, nscriindu-v la cursul de Grafi c pe calculator (Corel Draw, Photoshop i InDesign)!

    tel. 021/33.225.33; www.eurocor.ro

    EXEMPLU

    XXXXXXXXXXXX

    LMMPMPMPMPMPMPMPEEEEEEEEMEMEMEMEMEMEMEMEMEMMMMMMXXXPU

    EXEMPLUUUUUUUUUUUUUUUUU

    PLU


Recommended