Date post: | 18-Feb-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | todoran-paul-silviu |
View: | 30 times |
Download: | 0 times |
1
MX Note de Curs
MX utilizatori noi
MX versiunea 2.5
2
Ce este MX?
• Mediul de lucru MX. El reprezintă o colecţie de unelte specifice care permit integrarea unor produse specializate
• Produse MX:– MXROAD– MXRENEW– MXRAIL– MXSITE
3
Modelare cu ajutorul Stringurilor
• Potenţialul produsului MX constă în abilitatea sa de a reprezenta cu acurateţe elemente specifice existente sau proiectate
• Fiecare element este reprezentat cu ajutorul “stringurilor”
• MX permite:– Colectarea, generarea,
analiza şi afişiarea grafică a datelor 3D
– Dispune de o bază de date unică care stochează atât datele primare cât şi pe cele rezultate din procesul de proiectare
4
Ce se poate realiza cu produsul MXROAD?
• Proiectarea rapidă a drumurilor noi :
– Proiectarea axei drumului– Proiectarea carosabilului, supralărgiri – Proiectarea supraînălţării conform cu normele specifice– Proiectare 3D a intersecţiilor– Proiectare acostamente– Proiectarea taluzurilor– Proiectarea structurii rutiere – Verificarea proiectului
5
Ce se poate realiza cu produsul MXRENEW?
– Reproiectarea profilului longitudinal al drumului reabilitat pe baza:
• Profilului teoretic• Grosimii minime necesare• Profilul drumului existent• Profilului optimizat
– Rapoarte detaliate ale volumelor, grosimilor, straturilor rutiere etc.
• Resuprafaţarea, reconstrucţia şi reabilitarea drumurilor– Proiectarea unei structuri rutiere în conlucrare cu un drum existent– Optimizare automată a volumelor structurii rutiere necesare
ramforsării
6
Ce se poate realiza cu produsul MXRAIL?
• Proiectarea lucrărilor de cale ferată:– Proiectarea axei căii ferate– Analize de regresie a datelor rezultate din ridicarea situaţiei
existente – Proiectarea căii– Aplicarea regulilor de supraînălţare – Introducerea schimbătorilor de cale – Proiectarea taluzurilor
7
Proiecte
8
Olympic Infrastructure, AtlantaOlympic Infrastructure, Atlanta
9
Boston - Central Artery
10
Rome - Central Station
11
Singapore Central Expressway
12
Malaysia toll road
13
London, Gatwick Airport - Air Traffic Avoidance Envelope
14
Bază de date interoperabilă
• MX lucrează sub trei medii :– In mediul AutoCAD– In mediul MicroStation– Ca produs independent sub mediul Windows
15
Ce este MX?
• Un sistem destinat colectării, generării, analizei şi vizualizării datelor tridimensionale
• Utilizat atât în studiile de fezabilitate cât şi pentru realizarea proiectelor de detalii de execuţie
• Toate datele sunt stocate într-o bază de date MX
16
Stocarea Suprafeţelor - modele• Suprafeţele 3-D sunt stocate ca modele în baza de date MX ....• Fiecare model are atribuit un nume de model (model name)..
– maximum 28 de caractere...• în intervalul 0 la 9, A la Z şi numai “space”..
– este unic in baza de date• Se defineşte un model pentru fiecare suprafaţă, de exemplu...
– suprafaţa existentă (terenul natural)..– proiectul realizat..– curbe de nivel - prin modelul existent sau proiectat..– sectiuni longitudinale şi/sau transversale..– şi multe altele..
• Practic nu există o limitare a numărului de modele care sunt stocate în baza de date
17
Caracteristici ale Suprafeţelor ... stringuri• Caracteristicile Suprafeţelor sunt linii de rupere stocate ca “stringuri”• Fiecare string are un nume “string name” care…
– are 4 caractere - alphanumerice– definite de utilizator..
• Stringurile sunt liste de puncte “points” – rezultate din ridicări topo, proiectate sau rezultate din analiză
• Frecvenţa punctelor este definită de utilizator..– pentru a asigura o bună rezoluţie ridicării topo..– definite prin kilometraj in cazul modelului proiectat
mc20
ia2i
ev2i
18
Caracteristici ale Suprafeţelor
• Un string este o listă de coordonate ale punctelor...
• care pot să mai conţină... – legături - conexiuni– spaţii libere(discontinuităţi)– cote nule (z = -999)
1 2 3 45
67 8
9gap
1 541016.325 111060.659 51.2912 541023.195 111059.221 51.7973 541030.002 111059.010 52.2774 541037.330 111060.832 -999.0005 541044.849 111061.547 53.552
** Discontinuity **6 541052.006 111063.728 54.2187 541059.639 111064.296 54.762
and so on……...
1 541016.325 111060.659 51.2912 541023.195 111059.221 51.7973 541030.002 111059.010 52.2774 541037.330 111060.832 -999.0005 541044.849 111061.547 53.552
** Discontinuity **6 541052.006 111063.728 54.2187 541059.639 111064.296 54.762
and so on……...
(discontinuitate)
“P” string - toate “gaps”“P” string - toate “gaps”
Lista stringului începe cu String Index Record... nume subref tip no.puncte minX-Y maxX-Ynume subref tip no.puncte minX-Y maxX-Y
19
Sistem de Coordonate - Unităţi de măsură• Sistem Cartezian de coordonate
– X East– Y Nord– Z Cota ( -999.0 = cotă nulă)
• Metri sau feet
• Măsura unghiurilor– DMS (implicit), Degr, Grad, Radian, Quadrant
• Unghiurile se măsoară de la Nord
x
y
z
y
x
20
MX - fişiere esenţiale
• model.fil - baza de date– stochează toate informaţiile despre modele
• “projectname”.mmd – fişierul proiectului– stochează parametrii proiectului şi de securitate – defmods.txt - fişiere asociate– stochează tipul modelelor şi stilurile de vizualizare asociate
Aceste fişiere NU vor fi şterse din folderul (directorul) proiectului
21
MX – deschide un proiect existent
selectează un proiect din listă…sau selectează‘more…’ apoi navigheazăşi deschide fişierul .MMD
selectează ‘Edit Project settings’ pentru a modifica parametrii de lucru
22
MX – deschide un proiect nou
navighează pâna la folderul noului proiect
scrie numele proiectului -maximum 256 caractere
selectează ‘Edit Project settings’pentru a defini parametrii proiectului (opţional)
23
MX – Convenţie implicită de nume a Stringurilor
pentru un proiect nou pentru un proiect existent întotdeauna bifează SNC… setarea curentă a SNC este off...
MX Convenţia implicită de nume – obligatorie pentru MXROADrenunţat la convenţie pentru…MXSITE and MXRAIL
24
MX – setarea parametrilor proiectului
paths sunt setate automat...paths sunt setate automat...
Atenţie!!!! – fiţi foarte atenţi dacă modificaţi elemente din “Project Files”Atenţie!!!! – fiţi foarte atenţi dacă modificaţi elemente din “Project Files”
25
MX – mediul de lucru Windows
coordonate curentecoordonate curenteprompterii sunt afişiaţi aiciprompterii sunt afişiaţi aici
fereastră textfereastră text
26
Workshop 1
• start MX şi selectează opţiunea - proiect nou (“new project”)...– navighează pentru a selecta folderul de lucru– se tastează numele proiectului – sunt permise până la 256 caractere– selectează “Edit Project Settings” şi apoi “OK”...
• deselectează convenţia de nume implicită a stringurilor...• modifică parametrii proiectului ...
– deselectează opţiunea “banner output”– deselectează opţiunea “paging”– setează scara implicită a proiectului =1:500
• caută cu mouseul prin meniurile ‘file’, ‘view’, ‘tools’ etc pentru a vedea ce opţiuni sunt disponibile
27
Introducere date Topo şi validarea acestora...
• In general procedura este următoarea …– ‘input’ datele topo în baza de date...– desenează modelul topo pe ecran...– modifică modelul pentru a corecta erorile evidente (optional)...– triangulaţie şi curbe de nivel pentru a verifica cotele
Datele Topo pot fi colectate din diferite surse...
28
MX – date Topo• Tipuri de date - DWG, DGN, DXF, Genio, NTF...• GENIO este procedeul standard de transfer a datelor
- poate fi in format fix sau cu separatori de tip virgulă• Datele sunt stocate în fişiere ASCII - similar cu…..
CREATE,EXISTING GROUND Crează un model nou, gol pentru a stoca noile stringuri
GENIO,EXISTING GROUND Import or export din acest model...017,NORM001,FORMAT(2F10.3,F8.3,2F10.3,F8.3) Datele sunt grupate pe coloane...003,ORDR 2 1 2 3 .. şi vor fi stocate în acestă ordine...080,BD04, ,5= .0, .0, 7703 încarcă stringul cu numele BD04 ca un 3-D string...36934.215 11790.875 294.056 36914.540 11783.620 293.778 ..iar aici sunt primele puncte...36895.538 11778.423 293.778 36881.586 11773.254 293.77836876.935 11771.532 293.778 .000 .000 293.778 .000 .000 = “sfârsit de string”
...and so on...
29
MX – Incarcă datele Topo
• Utilizează fie ‘Input’ fie ‘Import’ pentru a selecta fişierele
“Files of type” dacă fişierul cerut ne se vede în listă..
“Files of type” dacă fişierul cerut ne se vede în listă..
ctrl-I - shortcut la “File/Input”ctrl-I - shortcut la “File/Input”
30
MX - vizualizează modelul
• Selectează ‘Display’ - ‘Plan with Style Set’ şi completează fereastra
OK – rulează datele şi şterge fereastra din ecranApply – rulează datele şi reţine fereastra-reutilizareCancel – şterge fereastra fără a rula datele
select un styleset ce va fi utilizat la vizualizareselect un styleset ce va fi utilizat la vizualizare
toate stringurile conţinute în styleset..toate stringurile conţinute în styleset..
..toate stringurile..toate stringurile
ctrl-D - shortcut la “Display Plan with Styleset”ctrl-D - shortcut la “Display Plan with Styleset”
31
Workshop 2
• Input fişierul ‘survey data.txt’ - utilizează meniul ‘File’
• Display modelelul “Survey Model” la scara 1:500 utilizând...– “MfW simple survey.PSS”
32
Numele Stringurilor şi Stiluri de desen
• desenele sunt produse cu opţiunea Plan StyleSets care...– defineşte stilul desenului pentru diferite tipuri de modele..– asigură un stil de prezentare unitar (“standarde naţionale/de
firmă”)..– are la bază Convenţia Standard de Nume a Stringurilor
• împreună cu opţiunea Feature Name Sets care...– oferă nume de stringuri pe tipuri caracteristice..– controlează modul de utilizare a tipurilor de stringuri în
sistemul MX..– oferă nume de layere în mediul de lucru CAD
Încă de la început se va atribui fiecărui model un styleset şi un featureset corespunzător tipului modelului de lucru
Încă de la început se va atribui fiecărui model un styleset şi un featureset corespunzător tipului modelului de lucru
33
MX … setări implicite ale modelului
în câmpul destinat numelui modelului..butonul din dreapa mouse
în câmpul destinat numelui modelului..butonul din dreapa mouse
select..select..
atribuite implicit..atribuite implicit..
34
MX … setări implicite ale modelului
select biblioteca..select biblioteca..
..select un style sau featureset..select un style sau featureset
..apoi select Open
35
MX verifică setările implicite ale modelului
select edit pentru modificări(opţional)
select edit pentru modificări(opţional)
select model – setările curente sunt afişiate aici...select model – setările curente sunt afişiate aici...
36
MX – Bara Zoom
Sterge ZoomSterge Zoom Zoom In/OutZoom In/Out PrecedentPrecedent Roteşte camera st. /dr.Roteşte camera st. /dr.
Unghi de rotireUnghi de rotire
Factor de ZoomFactor de Zoom
Tip imagine - plansau izometric
Tip imagine - plansau izometric
Salvează Zoom / NumeSalvează Zoom / Nume
Fereastră prin colţuriCentrat
Mută cameraExtensie
Fereastră prin colţuriCentrat
Mută cameraExtensie
37
MX – fereastra de text
• Situată sub fereastra grafică (implicit)– derulare text - virtual nelimitată
• Poate fi închisă, redeschisă sau redimensionată...– select ‘View’ - ‘Output window’ sau…– apasă ‘F2’ – închide şi deschide dereastra...– buton dreapta mouse - poate fi minimizată
• Textul poate fi selectat şi copiat – utilizează butonul dreapta mouse
38
‘View’ - opţiunile meniului
• modifică informaţiile care sunt afişiate şi raportate …• moduri alternative de introducere a datelor …• preferinţe ale utilizatorului...
modificare mod de afişiare
unelte de măsurare
preferinţe utilizator
mod introducere date
39
MX – şterge sau ascunde elemente grafice• select ‘View’ - ‘Show/Hide graphics
– şi apoi ‘Hide/Delete from Graphics…’
defineşte model/string(uri)- utilizează 'pulldowns’sau select pe ecran....
defineşte model/string(uri)- utilizează 'pulldowns’sau select pe ecran....
…sau utilizează descriptori…sau utilizează descriptori
“confirmă selectia”- neactivat pentru modul repetat de lucru
“confirmă selectia”- neactivat pentru modul repetat de lucru
ctrl-H - shortcut la “Show/Hide graphics”ctrl-H - shortcut la “Show/Hide graphics”
40
Workshop 3
• utilizează diferite opţiuni Zoom…– fereastră definită prin colţuri, pan, centrat, salvează ferestre zoom..– Testează opţiunea izometrics…
• ascunde(hide) punctele de cotă (alege “element” şi descriere nume parţial)..– şi redesenează pe ecran (show) elementele ascunse
• ascunde(hide) punctele de cotă din nou, utilizând opţiunea “group”..– şi redesenează(show) grupul – de notat diferenţa vitezei de afişiare
• şterge(delete) toate punctele de cotă din desen – deoarece pentru un timp nu sunt necesare pe ecran..
41
MX - Explorer
• Inspectează datele proiectului într-un mediu familiar...
42
Explorer – Date despre Proiect • Select nume proiect pentru a extinde ‘folderul’ proiectului
nume proiectnume proiect
oferă acces la ..desene..fişiere de date..macro şi măşti..şi informaţii despre model
oferă acces la ..desene..fişiere de date..macro şi măşti..şi informaţii despre model
43
Explorer - Modele
select Model File...lista modelelor..şi tipul lor
select Model File...lista modelelor..şi tipul lor
44
Explorer - Stringuri
select ordinea câmpurilorselect ordinea câmpurilor
select stringul de pe ecranselect stringul de pe ecran
45
Explorer - Puncte
• Click dublu pe numele stringului şi se obţine o listă a punctelor din string
“adresă” string“adresă” string
46
Explorer – editare puncte• Click dublu pe punct şi se editează detaliile punctului
Markerul de pe ecran arată locaţia punctului curent
47
Workshop 4
• utilizează MX Explorer pentru a vizualiza modelul, stringurile şi punctele deja încărcate …– Câte stringuri sunt stocate în model?
• şterge un string şi apoi regenerează stringul pe ecran
• click BMD (Buton Mouse Dreapta) pe opţiunea “rename this model” şi schimbă numele acestuia..– BMD pe numele modelului şi selectează “properties”..– atribuie modelului un set de stiluri de desen şi setul corespunzător
de denumiri..
48
Status – colectare informaţii de pe ecran• Două forme de bază ale opţiunii status:
– referinţă la punct - 'ToolTip' la contactul cursorului cu stringul• selectare tip de informaţii - select 'View' - 'Preferences'• informatii la cursor sau într-o mini-fereastră • stringuri care coincid identificate prin ‘>>’
– referinţă tip distance/dimension – ferestre de date• select 'View' - 'Status’ – şi alege..
– “distance/gradient information”.. distanţe/pantă– “curve through three points”.. arc de cerc prin 3 puncte– “point information”..... informaţii despre puncte
• Toate acestea pot fi accesate prin intermediul barei “status”
49
status …raportate la puncte
indică stringuri concurente- cu BDM se afişiază în continuare
indică stringuri concurente- cu BDM se afişiază în continuare
ctrl-T - shortcut la status on/offctrl-T - shortcut la status on/off
afişiare status - “mini-fereastră” în care se actualizează informaţii în timp ce cursorul se deplaseazăafişiare status - “mini-fereastră” în care se actualizează informaţii în timp ce cursorul se deplasează
50
status ...bara status
curbă arc de cerc prin 3 puncte
distanţă / pantă
informaţii depre punct
A B C
C
B
A
D
E
F
ascunde/şterge elemente grafice
prezintă elementele grafice ascunse
manipulare text
D E F
51
status curbă arc de cerc prin trei puncte
Raza şi centrul cercului sunt calculate şi desenate
Raza şi centrul cercului sunt calculate şi desenate
52
status ....distanţă/pantă
53
status ...informaţii despre puncte
setează mărimea markerului..şi numărul de zecimale
setează mărimea markerului..şi numărul de zecimale
utilizează MSP pentru a obţine informaţii despre intersecţii şi intersecţii de normale...
utilizează MSP pentru a obţine informaţii despre intersecţii şi intersecţii de normale...
ctrl-S - shortcut la Point Statusctrl-S - shortcut la Point Status
54
Metode de Selectare a Punctelor - MSP
MSP este setarea ‘snap’ în MXMSP este setarea ‘snap’ în MX
Pentru a modifica MSP “pe parcurs”... – clic buton dreapta mouse (BDM) cu cursorul într-un câmp de punct...– selectează din meniu....
Pentru a modifica MSP “pe parcurs”... – clic buton dreapta mouse (BDM) cu cursorul într-un câmp de punct...– selectează din meniu....
pentru a seta global MSP... cuBDM în fereastra Point
pentru a seta global MSP... cuBDM în fereastra Point
55
Workshop 5• Plasează cursorul pe un string pentru a verifica informaţiile oferite de
opţiunea ToolTips• Dacă apare simbolul ‘>>’ se încearcă cu BMD
• Din opţiunea ‘View’ - ‘Preferences’ modifică sensibilitatea mouse-ului ..– modifică datele care sunt afişiate
• Setează o ‘mini-fereastră’ şi plasează cursorul din nou pe string
• Utilizează şi alte facilităţi pentru a obţine informaţii..
56
Modifică - modele• ‘Edit models’ ... modifică modele
model 3-D din model 2-D AutoCAD sau Microstation şi citire “cote punctuale”
model 3-D din model 2-D AutoCAD sau Microstation şi citire “cote punctuale”
trim - stringuri în interiorul sau în exteriorul unui string de frontieră
trim - stringuri în interiorul sau în exteriorul unui string de frontieră
securizează temporar un modelsecurizează temporar un model
57
Modifică - stringuri
“Edit Strings” – modifică stringuri“Edit Strings” – modifică stringuri
generează..
şterge..
transformă stringuri..
schimbă nume..
generează stringuri master..
58
Crează un string dinamic...
selectează în câmpul liber al ecranului..[ctrl] select - snap pe un punct al stringului..[shift] select - select o porţiune din string..BDM – schimbă direcţia..Undo, drag point, add gap, etc...
selectează în câmpul liber al ecranului..[ctrl] select - snap pe un punct al stringului..[shift] select - select o porţiune din string..BDM – schimbă direcţia..Undo, drag point, add gap, etc...
ctrl-N - shortcut la generator dinamic de stringurictrl-N - shortcut la generator dinamic de stringuri
59
Sterge un string...
nume întreg/parţial - utilizează “?” wildcardnume întreg/parţial - utilizează “?” wildcard
dacă se specifică un nume parţial,este necesară confirmarea ..
dacă se specifică un nume parţial,este necesară confirmarea ..
ctrl-X - shortcut la “Delete Strings”ctrl-X - shortcut la “Delete Strings”
60
Trunchiere de stringuri...• Utilizat pentru funcţia “trim” stringuri..
înainte...
după...
utilizează o MSP pentru a defini punctul de trunchiere..
utilizează o MSP pentru a defini punctul de trunchiere..
61
Modifică - puncte
• Funcţia ‘Edit Point’ include– adăugare puncte pe un string..
• înainte sau după un punct existent• inserare sau interpolare
– ştergere puncte• individual sau într-un interval..
– modifică valori ale punctelor..– inserare de spaţii libere..
62
Sterge un punct
notă – nr. puncte se modificănotă – nr. puncte se modifică
înainte...înainte...
după...după...select punct pe ecran - MX completează numele modelului şi al stringului
select punct pe ecran - MX completează numele modelului şi al stringului
1
1
2
2
3
34
4
5
63
Editare puncte
• modifică valorile asociate punctului…– select stringul şi punctul…– modifică valorile X,Y sau Z …– opţiune “revine la situaţia iniţială”…– set Z= zero sau null (-999.0)
64
Workshop 6 …editare date model
identifică şi şterge BD04..
uneşte cele trei elemente de gard viu
şterge părţile suprapuse din IW09..
inserează un spaţu liber în gardul care traversează canalul..
redenumeşte stringurile desenate în grişi verifică modul de afişiare al acestora
identifică şi şterge BD04..
uneşte cele trei elemente de gard viu
şterge părţile suprapuse din IW09..
inserează un spaţu liber în gardul care traversează canalul..
redenumeşte stringurile desenate în grişi verifică modul de afişiare al acestora
65
Analiza suprafeţei triangulaţie
• modele ca existent sau proiect utilizează la modelarea 3D stringuri...• pentru a analiza modelele se utilizează o reţea de triunghiuri –
suprafaţă continuă
model string triunghiuri – stringuri cu legături triunghiuri – string tip puncte
P*** - fără legăturiP*** - fără legături
notă: laturile triunghiurilor nu pot intersecta legăturile stringuluinotă: laturile triunghiurilor nu pot intersecta legăturile stringului
66
Conflicte din model...
• Stringuri care se intersectează – două cote pentru aceeaşi poziţie XY• Puncte sau legături duplicate - acelaşi XY – cote diferite
AA
plan perspectivă
Important este de a rezolva toate conflictele înainte de a genera secţiuni sau curbe de nivel
Important este de a rezolva toate conflictele înainte de a genera secţiuni sau curbe de nivel
B B
Ce se întâmlpă aici?Ce se întâmlpă aici?
..şi care cotă?..şi care cotă?
67
Analiza suprafeţei wizard ...
Conduce utilizatorul prin o serie de funcţii standard de anailză a suprafeţelor...
select ‘Analysis’ - ‘Surface Analysis…’
select “Next” pentru a începeanaliza suprafeţei...
Select ‘Options...’ pentru a seta opţiunile implicite – numai pentru acest proiect
68
Analiza suprafeţei wizard ...
• Meniul principal...
Toate funcţiile se bazează pe triangulaţia suprafeţei (cea mai bună reprezentare a suprafeţei)
69
Analiza suprafeţei wizard ...
• Generarea curbelor de nivel
la cerere valorile implicite sunt suprascrise
“smoothing” - permite MX de a introduce curbura verticală în triangulaţie...pentru - permte trasarea mai exactă a curbelor, ideal pentru terenuri plate...împotrivă – stochează cantităţi mari de date – a se utiliza cu discernământ!
70
Analiza suprafeţei wizard ...
• “ Prezentare interval cote” – cote peste, sub sau între valori date
Interval cote - din triangulation - rapid (dar cu o rezoluţie mai redusă)din curbe de nivel - precisă (solicită timp de calcul)
71
Analiza suprafeţei wizard ...
după fiecare funcţiune...
select “Back” pentru a defini valori noi...
sau “Next” pentru o nouă funcţiune...
şterge analiza curentă de pe ecran? (recomandat – eliberează ecranul)
select “Finish” – şi salvează modelele temporare la cerere
72
Workshop 7• Curbe de nivel pentru modelul terenului existent – utilizează valorile
implicite...
• Afişează cotele pe benzi de culoare – utilizează opţiunea “from Contours”...
• Testează opţiunea “Flow Arrows”(scurgerea apelor)...
• Desenează o secţiune arbitrară prin model - utilizează XY pentru a poziţiona capetele liniei de secţionare...
• Şterge modelul temporar al curbelor de nivel şi redenumeşte modelul triangulaţiei cu numele ‘SURVEY TRIANGLES’
73
Întreţinerea bazei de date...• funcţiile Surface Analysis generează şi utilizează modele
temporare..– acestea pot deveni foarte mari – în special când se utilizează
izocurbe la intervale mici..– în cazurile frecvente aceste modele nu se reţin pentru utilizare
ulterioară..
• modelfile reţine datele “şterse” ..– se elimină din listă numai numele modelelor şi a stringurilor..– coordonatele rămân în baza de date..– pot fi şterse numai utilizând funcţiile “Compress”
74
Întreţinerea bazei de date...
atenţie - foloseşte Windows Explorer...atenţie - foloseşte Windows Explorer...
câte înregistrări...câte înregistrări...
75
Întreţinerea bazei de date...
înainte de comprimare...înainte de comprimare...
date accesibile..date accesibile.. date stocate (în total)..date stocate (în total)..
76
Întreţinerea bazei de date...
verificarea bazei de date după comprimare...verificarea bazei de date după comprimare...
atenţie – un important indicator..atenţie – un important indicator..
77
Workshop 8
• Verifică cantitatea de informaţii conţinută în modelfile şi comprimă dacă este nevoie...
• Verifică dimensiunea desenului curent şi comprimă fişierul –veţi fi surprinşi de spaţiul salvat pe disk!
• Verifică corectitudinea datelor din modelfile după comprimare –şterge toate copiile anterioare după verificare
78
Workshop 9 ...proiectare cu MX
• Input fişierul denumit ‘Partial Design.inp’
• Atribuie modelului “Proposed Road” următoarele seturi de stil şi denumiri ...– “ISL training design (tadpoles).PSS”– “ISL training design (tadpoles).FNS”
• Afişează modelul proiectului parţial realizat - ‘Proposed Road’
O privire asupra primelor unelte de proiectare disponibile în MX...O privire asupra primelor unelte de proiectare disponibile în MX...
79
Secvenţa de proiectare..
• Proiectează axele(linii de bază) în plan orizontal şi vertical...• Proiectează stringurile care reprezintă – marginile drumului,
acostamente, trotuare etc... • Construieşte taluzurile (lucrări de pământ)...• Calculează arii, volume etc...
80
Funcţii de proiectare
• Utilizate pentru... – a genera un string nou în relaţie cu alte stringuri existente...– modifică poziţia sau cota unor stringuri existente...– generează stringuri master speciale – la intersecţii, intersecţii în
sens giratoriu, etc.
“Design a String” – nou pe baza unor stringuri existente..“Design a String” – nou pe baza
unor stringuri existente..
“modifică un string” – modifică cote“modifică un string” – modifică cote
nerecomandat..nerecomandat..
81
generarea stringurilor principii şi terminologie
Stringuri create sau modificate prin translaţii în raport cu altele …...translaţii constante, liniare sau curbe…atât în plan orizontal cât şi în cel vertical
Reference string - defineşte punctele de start şi sfârşit şi...poziţia normalelor pentru evaluarea coordonatelor
Subsidiary string - este baza pentru măsurarea translaţiilor
String de referinţă
String nou String subsidiar
Cazul 1 două stringuri Cazul 2 - trei stringuri
start
start end
end
translaţie
translaţie
String de referinţă
String nou
translaţie
“Puncte asociate”“Puncte asociate”
82
generarea stringurilor principii şi terminologie
String existent
String subsidiar
String de referinţă- puncte noi
modificare punctemodificare puncte primul/ultimul punct asociat nu se regăseşte..primul/ultimul punct asociat nu se regăseşte..
primul/ultimul punct asociat nu se regăseşte – alt motiv..primul/ultimul punct asociat nu se regăseşte – alt motiv..
String de referinţă
String subsidiar
String existent
translaţie iniţialătranslaţie nouă +10%
83
generare stringuri …
String de referinţă
String nou
Cazl normal
A B C Dextensie
Cazul de suprapunere
Caz greşit
A B DC
CA B Dmodificare şi extensie
String de referinţă
String nou
String de referinţă
String nou - partea 1 String nou - partea 2
extensie cu spaţiu
“primul şi ultimul punct asociat nu se regăseşte”...
84
Generare stringuri noi …
Proiectare string nou ...
funcţia “details” - stringuri şi modelefuncţia “details” - stringuri şi modele funcţia “horizontal offset”funcţia “horizontal offset”
tipul translaţieitipul translaţiei
“direcţia” translaţiei“direcţia” translaţiei
valoarea translaţieivaloarea translaţiei
scrie un nume..scrie un nume..
sau cu descriptori..sau cu descriptori..
85
Generare stringuri noi...
Utilizează “Apply” în loc de “OK” – dacă datele sunt greşite ele se găsesc incă pe ecran!Utilizează “Apply” în loc de “OK” – dacă datele sunt greşite ele se găsesc incă pe ecran!
funcţia “Levels” : fără cote, pantăsau diferenţă de nivel
funcţia “Levels” : fără cote, pantăsau diferenţă de nivel
funcţia “Start and End”funcţia “Start and End”
utilizează MSP – buton dreapta mouseutilizează MSP – buton dreapta mouse
generare “cote”..generare “cote”..
direcţia “verticală”direcţia “verticală”
86
Workshop 10
• Verifică lăţimea şi panta transversală a carosabilului existent, a acostamentelor şi a spaţiilor verzi, utilizând opţiunea ‘View’ - ‘Status’...
• Proiectează marginile drumului nou în raport cu axa existentă (MC01)astfel încât să corespundă cu proiectul existent...
• Pe ambele părţi ale carosabilului proiectat se vor adăuga acostamente şi spaţii verzi, corespunzător cu proiectul existent...
• Utilizează descriptorii de nume standard pentru a denumi stringurile proiectate...
87
Proiectarea axei stringul “master”
• Stringul “master” – axa principală în proiectarea drumurilor şi căilor ferate– şase dimensiuni - are 6 elemente la fiecare punct– numele stringului trebuie să înceapă cu litera ‘M’– conţine puncte la
• intervalul regulat al kilometrajului• toate punctele de tangenţă în plan orizontal • toate punctele de tangenţă în plan vertical
• utilizat ca referinţă pentru proiectarea tuturor elementelor drumului proiectat
88
Proiectarea axei stringul “geometry”
• conţine cadrul geometric primar • string minimal - suficient pentru a defini geometria 3-D • fiecare punct conţine 12 elemente
– numele trebuie să înceapă cu litera ‘G’ – generare automată– conţine puncte numai la
• punctele geometrice primare
PBTTS
SC
PAC
89
Proiectarea axei
• Proiectează o nouă linie de control – stringul “master”– iniţial în plan orizontal– şi apoi în plan vertical
• Funcţia ‘Design’ - ‘Alignment’ sau ‘Quick Alignment’
stringurile master/geometry vor fi stocate aicistringurile master/geometry vor fi stocate aici
se generează un al doilea model ...“modelul proiectului ...........GDS”care conţine geometria axei drumului
se generează un al doilea model ...“modelul proiectului ...........GDS”care conţine geometria axei drumului
90
Proiectarea axei metode de proiectare
• Metoda element cu element – foarte flexibilă– elemente fixe, flotante sau libere…– linii drepte sau arce de cerc cu curbe progresive
• Metoda IP (punctelor de intersecţie)– linii drepte fixe– arce libere cu curbe de tranziţie
• Metoda Spline– curbă spline definită prin puncte – curbă continuă
91
Principiile proiectării interactive ...• element fixe - definite prin formă şi poziţie
linii drepte – prin două puncte - printr-un punct şi o direcţie
arce de cerc – în principal definite prin : - două puncte, rază şi sens - centrul, rază şi sens
1
2
RR
2
1
elemente “fixe” - nu generează puncte de tangenţăelemente “fixe” - nu generează puncte de tangenţă
92
… Principiile proiectării interactive
• elemente flotante - “pivotante”
linii drepte - printr-un punct - pe o direcţie dată
arc de cerc – printr-un punct şi o rază dată - printr-un punct şi o direcţie dată
R
Elemente “flotante” – generează un punct de tangenţăElemente “flotante” – generează un punct de tangenţă
93
… Principiile proiectării interactive
• elemente libere– definite numai prin formă – trebuie să se potrivească între elemente existente – nu pot fi la începutul sau sfârşitul unei axe a drumului
Elemente “libere” – generează două puncte de tangenţăElemente “libere” – generează două puncte de tangenţă
94
… Principiile proiectării interactive
• Utilizatorul plasează elemente drepte şi circulare pe desen..• acestea sunt linii de construcţie ale axei
• MX conectează elementele pentru a forma legături (links..)• utilizează părţi din elemente pentru a realiza conexiunile
• Grupul de legături formează axa drumului (alignment)
• Elementele, legăturile şi axa pot fi modificate după necesităţi
95
Elemente, Legături şi Axul
3 elemente definite - NU legături - NU ax3 elemente definite - NU legături - NU ax
Conectează cele două linii cu un arc liber (curbe progresive - opţional) şi rezultă... Conectează cele două linii cu un arc liber (curbe progresive - opţional) şi rezultă...
4 elemente definite - 3 legături - 1 axă4 elemente definite - 3 legături - 1 axă
96
Proiectarea axei meniul principal
A B C
reselectează modelul proiectului
reselectează modelul proiectului exitexit
A – proiectare în plan orizontal şi vertical
B - “generează stringul M” şi scrie fişierul de date
C – editare axă şi management
Proiectarea în plan orizontal se efectuează înainte de proiectarea în plan verticalProiectarea în plan orizontal se efectuează înainte de proiectarea în plan vertical
97
Proiectarea axei nume axă
• 4 caractere sunt necesare pentru numele axei
HBCD VBCD
orizontal vertical
“nume axă”ABCD
“crează stringul master”
MBCD + GBCD
GDS model
proiect model
(master) (geometry)Formează baza pentru numele stringurilor M şi G
98
Parametrii reprezentării grafice
• Se pot selecta…– culorile şi stilurile liniilor..– adnotaţii de bază..– curbe de tranziţie, raze, legături
etc…
...pentru a pregăti modul de prezentare grafică a axei drumului în procesul proiectării
99
Parametrii de proiectare• Defineşte parametrii de proiectare care se aplică proiectului în
curs de realizare
viteză, lungime, valoarea RL sau A “înlocuieşte” valoarea implicită
“Transition Overridden By” defineşte elementul care înlocuieşte valoarea implicită“Transition Overridden By” defineşte elementul care înlocuieşte valoarea implicită
100
Meniul Element cu Element
Selectează tipul elementului – se afişează o fereastră de introducere a datelorSelectează tipul elementului – se afişează o fereastră de introducere a datelor
A – linie şi arc fixate
B – linie şi arc flotante
C – linie şi arc libere
editare axă şi geometrii speciale - D
“adaugă linie” şi “adaugă arc” - E
verificare distanţe şi modificare parametrii - F
A EEBB CC DD FF
sfârşitul proiectării axei
sfârşitul proiectării axei
AA
101
Proiectare axă drum meniuri specifice
• definirea unei linii fixe...
pentru a copia un element al unei axe trebuie ca axa originală să fie afişeată pe ecran BDM pentru a avea acces la funcţiile “Same …”,
“Edit…” şi “Increment…”
Singurul element care poate rămâne singur fără alte legături este “linia fixă”
102
Proiectare axă drum meniuri specifice
• Două metode pentru a insera un arc de cerc liber
notă: când unul dintre elemente este arc de cerc, există întotdeauna două posibile soluţii
notă: când unul dintre elemente este arc de cerc, există întotdeauna două posibile soluţii
103
Proiectare axă drum revizuire proiect• după plasarea unui element pe o axă – există trei posibilităţi...
– elementul se fixează dar se afişează un meniu de avertizare - selectează“Display next warning”
– elementul nu poate fi fixat - ‘Analysis in Error’- selectează “Display next message”
– elementul se fixează şi meniul ‘Alignment Review’ este afişat• opţiuni disponibile: “modify” sau “abandon” al axei proiectate “Clearance to
Alignment” este disponibil numai dacă elementele axului sunte legate
OKOK
modifică datelemodifică datele
abandonabandon verificare distanţeverificare distanţe
104
Proiectare axă drum “Edit Alignment”
• Modifică elemente, legături sau axa proiectată
Meniu tipic - select axă lângă capătul ce urmează a fi trunchiat...
Meniu tipic - select axă lângă capătul ce urmează a fi trunchiat...
105
Proiectare axă drum “Generează Stringul Master”
• Select axă drum pe ecran...
dacă stringul master/geometry există se afişează un mesaj de atenţionare şi…
Stringurile master şi geometry se creează simultan
106
dar înainte de a continua… editare puncteCoordonatele punctelor selectate pot fi schimbate - BMD în ferestra punctului.....şi selectează “Edit Point”...
numai stringul master..numai stringul master..
“deplasarea” poate fi… N S E şi W în raport cu orice punct al oricărui stringîn lungul şi perpendicular în cazul punctelor de pe stringul master
“deplasare” şi direcţie “deplasare” şi direcţie
107
Workshop 11 – proiectare în plan
nume ax drum MC10viteza de proiectare 50 km/hcurbe de tranziţie clotoide
punctul 36 pe CC00şi perpendicular pe string
Rază de 360m şi punctX=37481.98, Y=11161.374
km 620 peMC01şi perpendicular
rază 125m – viteza de proiectare 50km/h
dreaptă - direcţie 90-00-00
Distanţă 100m
108
Proiectare axă drum proiectare în plan vertical
• Selectează axa drumului pe ecran...
• şi marchează ‘Intersect annotation’ pentru a pune în evidenţă elementele critice (ca inersecţii cu alte elemente) în desenul profilului vertical...
109
Proiectare axă drum “Intersect annotation”
• Identifică elementele intersectate...
select elementulselect elementul
select aproximativ punctul de intersecţie
select aproximativ punctul de intersecţie
select număr simbol…select număr simbol…
...şi culoarea...şi culoarea
Sfat – utilizează culoarea elementului intersectat pentru culoarea simboluluiSfat – utilizează culoarea elementului intersectat pentru culoarea simbolului
110
Proiectare axă drum linia terenului
• secţiunea prin terenul natural poate fi prin...– modelul tip string (se vor seta valorile de interpolare) sau..– modelul triangulaţie - recomandat – nu este necesară setarea
toleranţelor pentru interpolări...– selectează culoarea, tipul de linie....
Opţiuni…“Add Collinear Profile” pentru mai multe straturi..“Add Offset Profile” - secţiuni longit. paralele..“Draw Profile(s)” desenează secţiunile...
Opţiuni…“Add Collinear Profile” pentru mai multe straturi..“Add Offset Profile” - secţiuni longit. paralele..“Draw Profile(s)” desenează secţiunile...
111
Parametrii proiectării în plan vertical
• select scara de reprezentare, cotele min. şi max. între care se afişiază…– profilul terenului natural cu detalii asupra axei în plan, ordonate etc...
112
Proiectare în plan vertical unelte de proiectare
Meniul de lucru – proiectare în plan vertical...
notă :- sistem de coordonate = XZ unde…X = kilometrajZ = cota, şi..
AA BB CC DD EE
A – dreaptă şi curbă fixă
B - dreaptă şi curbă flotantă
C - dreaptă şi curbă liberă
editare axă şi geometrii speciale - D
verificare distanţe - E
panta = + or - m/m (procentual) cube definite prin rază sau M (M=100/K)
113
Editare axă în plan vertical• Verifică dacă proiectarea verticală acoperă în întregime traseul drumului...
– dacă sunt defazate vor apare cote nule pe stringul master...– “axa proiectată poate fi trunchiată sau lungită”...– este esenţial ca extremităţile profilului longitudinal să fie primul
respectiv ultimul punct al stringului
de la care capăt..de la care capăt..
până unde…set MSP ca punct..select profil teren..BMD – primul/ultimul
punct
până unde…set MSP ca punct..select profil teren..BMD – primul/ultimul
punct
114
Generează stringul master
• Suprascrie stringurile master şi geometry …– adaugă cote pentru toate punctele stringului master existent …– adaugă punctele de tangenţă ale racordărilor verticale pe stringul
master
notă – desenul axei în plan nu este automat actualizat cu cotele …
utilizează “Display/Plan with Styleset”pentru a redesena axa în plan actualizată...
115
Workshop 12 – proiectare în plan vertical
dreaptă fixă care seracordează cu
drumul existent
dreaptă fixă care seracordeaza drumul existent
dreaptă fixă ce trece prinKm 30, Z=309.5,şi pantă 4%
curbă flotantă ce trece Km 610, Z=316& Km 715, Z=313
curbă liberă - panta 1%la Km 400
curbă liberă – cea mai lungăposibil
116
Continuare proiectare...
• Cu axa drumului proiectată se poate în continuare…– adăuga marginile carosabilului, acostamente, aplicare
supraînălţare etc…– adauga benzi de accelerare sau decelerare …– proiecta refugii, spaţii de întoarcere etc …– proiecta intersecţii şi spaţii de parcare....
• În continuare se vor prezenta câteva din uneltele de proiectare care facilitează realiniarea elementelor prezentate mai sus..
117
Modifică poziţia sau cotele unui string...
• Înainte de a fi modificat un string trebuie să existe
• utilizează ‘Horizontal Offset...’ pentru a modifica poziţia în plan...– toate celelalte opţiuni modifică numai cotele
118
Panta transversală / Translaţii pe verticală
• Modifică cotele prin – pantă transversală - constantă, lineară, curbă– translaţie pe verticală – aceleaşi opţiuni ca la panta transversală
Atenţie când selectaţi sus / jos !Atenţie când selectaţi sus / jos !
119
Arc de cerc între două stringuri
Utilizat pentru a proiecta racordări tip fillet...
Stringul trebuie să fieMaster
Stringul trebuie să fieMaster
unde este plasat centrul arcului de cerc în raport cu cele două stringuri..
unde este plasat centrul arcului de cerc în raport cu cele două stringuri..
select stringurilecare se racordează
select stringurilecare se racordează
“aproximativ unde” – pentru a preveni mai multesoluţii posibile
“aproximativ unde” – pentru a preveni mai multesoluţii posibile
120
Workshop 13 – proiectare intersecţie
Km 570 Km 620 Km 670 Km 690
Bandă decelerare bandă accelerare
1:40 1:401:401:40
mc01
racordare – lineară sau curbă inversă
racordare – lineară sau curbă inversă
• Generează stringurile marginilor carosabilului - 3.65m laţime şi pantă 0,025• Banda de decelerare Banda de accelerare
Start Km 570 lăţime 0m Km 620 - 670 lăţime constantă 3.5mEnd Km 620 Lăţime 4m Km 670 - 690 – variabil 3.5m la 0m
(sau curbă inversă între Km 670-700)• Utilizează descriptorii pentru denumirea stringurilor• Raze de racordare - 15m (puncte la fiecare 1m)
121
Workshop 14 – proiectare intersecţie
• Copiază marginile drumului existent din modelul terenului existent în modelul proiectului ... şi apoi ...
• Proiectează racordările dintre marginile drumului proiectat şi cel existent cu 3 arce de cerc, unde arcul central are raza de 12.5 m, iar razele cercurilor adiacente sunt în raportul 3:1:3
122
Workshop 15 – amenajarea intersecţiei
• modifică marginile drumului în intersecţie pentru a urmării racordările proiectate..• adaugă acostamente/benzi de încadrare – lăţime şi pantă ca la drumul principal• se extind pe racordări şi se conectează la drumul principal• inserează spaţii libere pe acostamentul şi banda de încadrare pe drumul principal• utilizează MSP “intersection”
• modifică marginile drumului în intersecţie pentru a urmării racordările proiectate..• adaugă acostamente/benzi de încadrare – lăţime şi pantă ca la drumul principal• se extind pe racordări şi se conectează la drumul principal• inserează spaţii libere pe acostamentul şi banda de încadrare pe drumul principal• utilizează MSP “intersection”
123
Rapoarte despre proiect...
ctrl-R - shortcut la Dynamic Reportsctrl-R - shortcut la Dynamic Reports
• se obţin informaţii din baza de date MX ..– dinamic..– sau utilizând funcţii specifice
• se obţin informaţii din baza de date MX ..– dinamic..– sau utilizând funcţii specifice
124
Rapoarte furnizate dinamic...
AA BB CC DD EE FF GG
A - listează modele – se pot furniza numai nume parţiale..
B - listează stringurile din model – nume parţiale pentru a reduce volumul..
C - listează stringuri secţiune – mai târziu despre ele..
D - informatii despre puncte – un singur punct sau o listă – afişare dinamică..
E - informatii despre un punct – se restricţionează informaţia la un singur punct..
F & G - reduce dimensiunea ferestrei sau se trunchează doar la bara cu unelte
A - listează modele – se pot furniza numai nume parţiale..
B - listează stringurile din model – nume parţiale pentru a reduce volumul..
C - listează stringuri secţiune – mai târziu despre ele..
D - informatii despre puncte – un singur punct sau o listă – afişare dinamică..
E - informatii despre un punct – se restricţionează informaţia la un singur punct..
F & G - reduce dimensiunea ferestrei sau se trunchează doar la bara cu unelte
125
Rapoarte dinamice .. informaţii despre puncte
aplică şi anulează comandaaplică şi anulează comanda
zoom pe punctzoom pe punct
adnotează desenuladnotează desenul
defineşte o listădefineşte o listă
scroll dinamicscroll dinamic
numai un singur punctnumai un singur punct
126
Distanţe şi direcţie...
A
AA
BB B
BB
numeroase utilizări – de exemplu verificare distanţă de vizibilitatenumeroase utilizări – de exemplu verificare distanţă de vizibilitate
127
Rapoarte dinamice ...intersecţii
AA
AA
128
Rapoarte dinamice ..perpendiculare
..una sau mai multe..una sau mai multe
AA
BB
BB
AA
perpendiculare multiple - defineşte stringul de referinţă, pe cel intersectat si o listăperpendiculare multiple - defineşte stringul de referinţă, pe cel intersectat si o listă
129
Rapoarte dinamice ...normale
AA
BB
CC
AA
BBCC
punct curent
130
Rapoarte dinamice ...alte butoane
ascunde detalii despre stringuriascunde detalii despre stringuri
reduce la bara cu uneltereduce la bara cu unelte
generează un fişier raportgenerează un fişier raport
zoom la punctzoom la punct
setează formatul raportuluisetează formatul raportului
curve-fitting - on sau offcurve-fitting - on sau off
adnotează desenul cu detaliiadnotează desenul cu detalii
131
Rapoarte dinamice ...adnotare desene
poziţionare text pe desen
poziţionare text pe desen
select stil text, culoare, microsimbol etc
select stil text, culoare, microsimbol etc
select detaliile adnotaţilorselect detaliile adnotaţilor
132
Workshop 16
• testează diferite opţiuni din “Dynamic Reports”, în special...
– informaţii despre puncte – unul sau mai multe puncte..– notaţii pe desen cu date referitoare la câteva puncte..– generează un fişier de date pentru normalele la un string..
133
Lucrări de pământ
• Generează stringurile care reprezintă pantele taluzelor...
Stringul de referinţă
Stringul de interfaţă
Secţiune terenexistent
Stringul de bază
Profilul definitPuncte noi generate
Stringuri intermediare
134
Generare stringuriPiciorul taluzului şi stringuri intermediare...
Umplutură Săpătură Umplutură
Puncte determinate exact
Stringul de referinţă
Stringul de bază
Spaţii libere
Puncte interpolate
135
Construirea profilului taluzelor
• profile...– alcătuite din elemente transversale– de la 1 la 199 elemente pe profil– majoritetea profilelor sunt utilizate atât pentru săpătură cât şi
pentru umplutură• elemente definite prin...
– pantă (extinsă după dorinţă) sau...– integral definite prin pantă şi lăţime sau…– pantă şi înălţime
136
Tipuri de interfaţă...
• Sunt disponibile trei tipuri de analize...– Forward (înainte) – elemente fixe ataşate la stringul de bază– Reverse (înapoi) - elemente fixe ataşate la piciorul taluzului – Multi-strat – pante complexe prin straturi diferite
Element ‘extensibil’
Lăţimi măsurate de la stringul de bază
Lăţimi măsurate de lastringul interfaţă
Element ‘extensibil’
Tipul înapoiTipul înainte
137
… tipuri de interfaţă
• Multi-strat...– utilizează secţiunile transversale care reprezintă straturile – profile diferite prin fiecare strat – se modifică automat
secţiuni transversale secţiuni transversale
pământ nisipos - 1:3
argilă - 1:1.5
rocă - 4:1
Stringul de bazăStringul de bază
Analiză multi-strat
138
Lucrări de pământ...
• MX 'wizard' – uşurează definirea profilelor complexe...
– oferă o gamă largă de tipuri de profiluri...– selectate din o bibliotecă şi afişate grafic – editor de profiluri simplu de manipulat …– facilităţi grafice de modificare a profilelor...– unelte 'drag and drop' de la săpătură la umplutură şi de la stânga la
dreapta …– şi multe altele...
139
Lucrări de pământ...
Stringul de Referinţă defineşte...– direcţia analizei– pasul analizei
Stringul de bază – punct de pornire al profilelor– pe partea stângă sau dreapta – defineşte partea pe care se face analiza
Modelul terenului poate fi ...– triangulaţie (recomandat)– model string– model secţiuni transversale
140
Lucrări de pământ … definirea stilului
Select pentru acces la bibliotecăSelect pentru acces la bibliotecă
Buton dreapta mouse - “edit” pentru modificare..Buton dreapta mouse - “edit” pentru modificare..
drag stânga-dreapta, sus-josdrag stânga-dreapta, sus-jos
141
Lucrări de pământ...• Selectează stilul...
select bibliotecă...
select bibliotecă...
…şi tipul de lucrare
142
Lucrări de pământ … modificare stil
select element...
modificăpante, lăţimietc...
Setează intersecţie cu terenul “da/nu”...
select Next pentru a salva noul stil – biblioteca publică sau a proiectului
Sfat – când se modifică o pantă, seteză înălţimea dorită – apoi aceasta se blochează pentru a permite variaţia laţimii (sau viceversa)
Sfat – când se modifică o pantă, seteză înălţimea dorită – apoi aceasta se blochează pentru a permite variaţia laţimii (sau viceversa)
143
Lucrări de pământ... analiza
“tadpoles” sau haşuri pentru pantă
“tadpoles” sau haşuri pentru pantă
select strategia –săpătură înaintea umpluturiiumplutura înaintea săpăturiisau cea mai mică lungime
select strategia –săpătură înaintea umpluturiiumplutura înaintea săpăturiisau cea mai mică lungime
“adaugă spaţii” - implicit ‘da’“adaugă spaţii” - implicit ‘da’
o singură linie de interfaţă (recomandat)
o singură linie de interfaţă (recomandat)
144
Lucrări de pământ ...strategii
teren
teren
teren
...săpătură înainte de umplutură ?...săpătură înainte de umplutură ?
..care interfaţă ?
ref. string L.D.S
“distanţa cea mai scurt㔓distanţa cea mai scurtă”
..reduce volumele şi terenul expropiat..reduce volumele şi terenul expropiat
145
Workshop 17Proiectarea taluzurilor...
săpătură - panta 1:2 pe o lăţime de 2.5m cu un palier de 2m ..taluz care se continuă cu o pantă de 1:2 până la terenul natural
umplutură – drumul este ecranat cu un taluz de 2.5 m înălţime..şi o pantă de 1:1, un palier de 1.0 m urmat de un taluz cu o
pantă de 1:2 care întâlneşte terenul natural
1:1
1:21:2
1:2
2.5m 2m
1m
146
Generarea secţiunilor...
• Secţiuni longitudinale şi transversale pot fi efectuate prin...– modele triangulaţie - recomandate pentru modelele terenului ..– modele string – de exemplu modelul proiectului..
• Secţiunile pot fi efectuate...– de utilizator şi stocate pentru utilizări ulterioare,sau..– automat de MX – utilizate în calcule şi apoi şterse
147
Secţiuni prin triangulaţie
• Puncte rezultate pe feţele sau marginile triunghiurilor..
Puncte pe stringul referinţă
Puncte pe laturile triunghiurilor
Puncte proiectate pe suprafaţa triunghiurilor
148
Secţiuni prin modele string...• Interpolare primară – utilizată automat
Puncte în secţiune transversală la intersecţii cu stringuri
Puncte pe stringul referinţă Puncte în secţiune longitudinală la intersecţii cu stringuri
149
Secţiuni prin modele string...
• Interpolare secundară (“SINT”)...
2 x distanţa secundară
Toleranţa secundară
D00J
D00K
D00L
D00M
Puncte primare
Puncte interpolate SINT
Distanţa secundară
Puncte pe stringul de referinţă
150
Secţiuni prin modele string
• Secţiuni longitudinale – interpolare secundară
Distanţa secundară
Puncte primare
Puncte interpolate cu SINT
Puncte interpolate liniar
Secţiune longit. fară “Sint”
151
Secţiuni longitudinale şi transversale...
• secţiunile sunt stocate ca stringuri individuale...– secţiuni longitudinale – un singur string - utilizatorul îi atribuie un nume..– secţiuni transversale – stringuri generate - MX le atribuie nume.. – de exemplu ‘D’ pentru secţiuni prin proiect, ‘E’ pentru modelul existent ..
• utilizate pentru generare lucrări de pământ, volume, desene şi altele...
‘D’ secţiune
‘E’ secţiune
152
Generare secţiuni longitudinale...
Se deschide fereastra pentru secţiuni..Se deschide fereastra pentru secţiuni..
153
Generare secţiuni longitudinale...
cursor şi kilometrajcursor şi kilometrajselect stringul de referinţă..select stringul de referinţă..
generează secţiune prin altă suprafaţă..generează secţiune prin altă suprafaţă..
adaugă alt string..adaugă alt string..
adnotaţii între stringuri..adnotaţii între stringuri..
marchează poziţia pe plan..marchează poziţia pe plan..
154
Secţiune longitudinală... stringul de referinţă
afişează string asociatafişează string asociat
155
Secţiune longitudinală... Secţiuni suplimentare
156
Secţiune longitudinală... adnotări
Salvează setărileSalvează setările
157
Secţiune longitudinală... generare desene
Panel cu opţiuni ..Panel cu opţiuni ..
158
Secţiune longitudinală... opţiuni de reprezentare
adnotaţii – pe desen sau în cartuş..adnotaţii – pe desen sau în cartuş..
159
Secţiuni transversale...
Fereastra de vizualizare..Fereastra de vizualizare..
vizualizează secţiuni existente..vizualizează secţiuni existente..
generează secţiuni noi..generează secţiuni noi..
160
Generare secţiuni noi...
control asupra intervalului de kilometraj..control asupra intervalului de kilometraj..
161
Modele suplimentare...
select modele suplimentare...select modele suplimentare...
şi “descrie” tipul suprafeţei cuajutorul meniuluişi “descrie” tipul suprafeţei cuajutorul meniului
162
Intervalul în care se practică secţiunile...
select intervalul şi adaugă pe listă...select intervalul şi adaugă pe listă...
salvează parametrii pentru reutilizaresalvează parametrii pentru reutilizare
163
Vizualizare secţiuni...
similar cu secţiunile longitudinale...similar cu secţiunile longitudinale...
Generează paginile cu secţiuniGenerează paginile cu secţiuni
164
Desenare secţiuni transversale...
select setul de secţiuni de referinţă..în general secţiunile prin proiect..
select setul de secţiuni de referinţă..în general secţiunile prin proiect..
defineşte culori, stiluri pentru fiecare suprafaţă.Cota de referinţă şi kilometrajul..ordonate, scări etc..
defineşte culori, stiluri pentru fiecare suprafaţă..Cota de referinţă şi kilometrajul..ordonate, scări etc..
165
Desen secţiuni transversale...
166
Workshop 18
• Generează secţiuni transversale în lungul stringului MC01 prin..– modelul proiectului şi prin.. – terenul existent reprezentat prin modelul triangulaţie
• Testează diferite opţiuni de notare a elementelor secţionate..
• Generează desenele secţiunilor transversale utilizând..– setarea de pagină “MX Tutorial Cross section.CSU”
167
Generare desene...
• MX dispune de unelte simple şi eficiente de a produce planuri de situaţie în lungul axului drumului…
• Ordinea operaţiilor constă în …– defineşte caracteristicile foii de desen...– poziţionează paginile în lungul traseului...– produce un fişier(DPF) cu pagini multiple pentru …
• plotare şi transfer către sistemele de desenat
168
Generează un desen nou...
• Defineşte pagina standard, dimensiuni, margini etc.
Defineşte proprietăţi pagină nouă..
Defineşte proprietăţi pagină nouă..
select pagina – bibliotecă publică/proiect..select pagina – bibliotecă publică/proiect..
169
Setare pagină...
• Defineşte dimensiuni pagină, orientare, reţea, etc...
plan..plan..
secţiune longit...secţiune longit...
secţiune trans..secţiune trans..
Defineşte margini..Defineşte margini..
170
Plasare pagini...
defineşte stringul de control...defineşte stringul de control...scara şi suprapuneri...scara şi suprapuneri...
171
Plasare pagini...
modifică o singură pagină..
modifică o singură pagină..
toate paginile înaintea..toate paginile înaintea.. toate paginile după..toate paginile după..
toate paginile...toate paginile...
172
Modificare pagini...
modifică prin kilometraj..modifică prin kilometraj..
drag liber..drag liber.. aliniat la string..aliniat la string..
173
Generare fişier cu desene...
174
Workshop 19
• Setează pagina planurilor de situaţie după cum urmează...
– format A1..– margini de 5cm cu excepţia celei din dreapta care este de 15cm..– marcaje la chenar şi la marginile paginii..– salvează setarea paginii în folderul proiectului
• Poziţionează paginile pentru a acoperi cele două drumuri ale noului proiect, la o scară convenabilă
175
Workshop 20
• Utilizând setarea paginii definite anterior se va acoperi numai drumul nou proiectat, la o scară convenabilă
• Desenează paginile poziţionate
176
Calculul volumelor ...pe baza secţiunilor
• Calculul volumelor pe baza secţiunilor transversale…– metoda ‘metoda ariei medii’…– secţiuni paralele cu o linie de referinţă sau normale pe un string...– stocate automat...– volume calculate individual din pichet în pichet şi cumulate– corecţie datorată curburii (opţional) – numai normal pe string
• se pot utiliza stringuri de limitare a zonei analizate
177
Calculul volumelor
• pe baza triangulaţiei sau …• grosimilor între două suprafeţe reprezentate prin triunghiuri
• pe baza triangulaţiei …– volume de săpătură/umplutură între triangulaţie şi un nivel de
referinţă...– nivel care oferă un balans între săpătură/umplutură
• grosimilor…– volumul de săpătură/umplutură determinat exact între două
suprafeţe …– cota medie dintre două suprafeţe
178
Secţiuni transversale ...poligon închis• Poligonul închis – se realizează prin...
– verticale duse prin extremităţile secţiunii proiectului până întâlnesc secţiunea terenului existent
– extinderea secţiunii ‘existent’ în lateral până întâlneşte normala la secţiunea proiectului
utilizarea stringului limită... secţiuna ‘existent’ prea scurtă...
179
Calculul volumelor
• Volume calculate cu...– secţiuni transversale– prisme
Volume cu secţiuni
Volume cu prisme
180
Volume ...secţiuni normale pe stringul referinţă
• secţiuni existente sau determinate automat...
• obligatoriu - acelaşi string de referinţă pentru cele două seturi de secţiuni
181
Volume ...secţiuni normale pe stringul referinţă
• selectează setul de secţiuni prin primul caracter al numelui...– sunt listate numai cele normale pe stringul de referinţă
• defineşte formatul de afişare …• corecţia curburii, etc…
este util a se salva rezltatul calculului volumelor sub forma unui fişier
182
Volume ...secţiuni normale pe stringul referinţă
– Defineşte titlurile paginii şi a coloanelor …– Volume iniţiale de săpătură şi de umplutură
Titlu pagină
Titlu coloane
Volume iniţiale
183
Workshop 21
• deschide un fişier de rezultate – rezultatele pot fi vizualizate şi pe ecran
• calculează volumele de lucrări în lungul drumului proiectat, utilizând secţiunile transversale deja generate...– în două variante: cu şi fără corecţia curburii – setează pagina şi capetele de coloane – inspectează rezultatele cu editorul de texte PFE
184
Drumul este gata!
Desigur, cel puţin proiectul lui