+ All Categories
Home > Documents > 39848663 G F Bucur Terapii Reflexogene

39848663 G F Bucur Terapii Reflexogene

Date post: 08-Jul-2015
Category:
Upload: mikipalasca
View: 1,031 times
Download: 8 times
Share this document with a friend

of 113

Transcript

Gabriela-Floreta Bucur

Terapii ReflexogeneCu o prefa de prof.dr.ing. Alexandru Mru

ARHETIP R.S.1997

PrefaAtenia asupra masajului reflexogen, acest uluitor de simplu, eficace i la ndemn sistem terapeutic, mi-a fost atras cu peste zece ani n urm de manualul de reflexologie elaborat de Heddy Massafret. Orice alt lucrare n domeniu pe care am parcurs-o ulterior na reuit s m satisfac ntr-att nct s nu consider c Massafret se situeaz undeva deasupra, ca un fel de regin a terapiilor reflexogene. Iat ns c, parcurgnd manuscrisul prezentei lucrri, nc din parcurgerea secvenei introductive - cald, uman, relevnd o viziune original asupra acestei terapii, ani ajuns la ideea c a sosit momentul unui schimb de... regine; a sosit momentul s acord autoarei, d-nei Gabriela-Floreta Bucur, titlul de regin a reflexoterapiei. Sigur c, n accepiunea spuselor lui Isaac Newton, privind de pe umerii de uriai ai naintailor notri, autoarea pleac de la o experien deja consacrat, dar mbogit de dsa cu concluzii derivate dintr-o activitate proprie de lung durat. Pe ntinderea. a o sut aptezeci i cinci de pagini materialul este organizat n patru secvene distincte. Prima o constituie un studiu introductiv, cea 23% din coninut, n care este prezentat omul ca structur holografic i n care, plecnd de la durerea ca semnal de alarm, snt definite reflexoterapia i mecanismul ei de funcionare; se prezint aspectele deontologice pe care trebuie s i le nsueasc reflexoterapeutul, metodele de ocrotire ale acestuia de efectele negative ale contactului cu sistemul energetic dereglat al pacientului pe durata edinelor de tratament. Cea de-a doua secven, dominant (cea 57% din coninut), trateaz reflexoterapia

plantar. Se pleac de la principii, de la reaciile organismului n timpul tratamentului i de la metodologia de lucru. Apoi, gradat, ntr-o succesiune logic, este tratat problema eliminrii toxinelor din organism i se parcurg aspectele rezolvrii afeciunilor sistemului nervos, ale cilor respiratorii, metabolismului, aparatului cardiovascular, glandelor endocrine, aparatului genital. Urmeaz sistemul limfatic i analizatorii, precum i cteva reflexii asupra articulaiilor membrelor (umeri, old, genunchi). Urmtoarea secven, cea de-a treia, se ocup de reflexologia palmar, de fora energetic i de poziia zonelor reflexogene ale palmelor. Ultima secven prezint reflexoterapia neurovascular, relevnd n final importan pe care trebuie s-o acordm unor aspecte colaterale vindecrii: sugestia - cu implicaiile ei psihice, influena gndurilor colorate asupra terapiei, rsul - ca adj avnt important n procesul vindecrii. Alturi de bogatul material ilustrativ cu care este presrat textul, numeroase figuri originale, lucrarea se bucur i de o prezentare sintetic tabelar a numeroase afeciuni, cuprinznd denumire, descriere, indicaii asupra zonelor reflexe de atenuare i vindecare a afeciunilor - tabel care ncheie lucrarea, oferindu-i o valoare practic aplicativ deosebit. Aprecierile fcute nu se refer la problema exhaustivitii, ci cu precdere la modul atrgtor al expunerii, strnind cu siguran interesul i curiozitaea unui spectru foarte larg de cititori. Scris cu un talent remarcabil, lucrarea se citete cu plcere i incit la aplicarea acestei metode terapeutice ce se impune astzi cel mai mult n asamblitl metodelor de tratament. In acest sens anume apreciez c d-na Gabriela-Floreta Bucur este regina reflexoterapiei, prin modul su fluid i plcut de a prezenta noiunile i deprinderile elementare practice. Acesta este, de altfel, primul manual de reflexologie, cu valoare didactic-aplicativ, aprut n limba romn. Citii aceast lucrare deosebit, v-o recomandm cu cldur! Bucureti, 24 oct. 1996 ALEXANDRU MRU Prof. univ. dr. ing. Laureat al Premiilor Academiei Romne Decanul Facultii de tiine Cognitive i Parapsihologic a Universitii Ecologice Bucureti

Cuvntul autoruluiCircul, de mai mult vreme, la noi, acele tlpi desenate, cu zeci de zone pe care sunt nscrise numele organelor. Par de nereinut n multitudinea lor; par unora chiar aberante n pretenia lor de a ne reprezenta! i totui... Reflexologia - sau zonoterapia, cum a mai numit-o Dr. W. Fitzgerald, este o metod cu rdcini orientale nfipte n timpurile antice. Ea, are la baz relaia reflex dintre o zon de pe talp i un anumit organ, n aceast situaie, talpa devine un dispozitiv de telecomand cu ajutorul cruia controlm starea de sntate a orgajiisrnului. In cazul organelor bolnave, terminaiile canalelor energetice snt obturate, n talp, de unele depuneri (cristale) de acid uric, acid oxalic, calciu migrat i alte deeuri metabolice; prin nlturarea acestora, posibilitile de revigorare a organismului cresc vertiginos, de multe ori conducnd organismul pe calea vindecrii.

Autoarea prezentului volum a absolvit Facultatea de Filosofie, secia PsihologiePedagogie, activnd ulterior ca ziarist, la Romnia Liber (apte ani, reporter) i Informaia Bucuretiului (optsprezece ani, redactor). A deprins tehnica masajului reflexogen pe parcursul unor deplasri n URSS, Grecia, Egipt, Israel, Frana, Italia i China. In fiecare deplasare a avut grij s se intereseze de activitile cercurilor preocupate de paranormal din rile vizitate. In 1985, cu ocazia vizitei n Israel, a urmat cursurile de reflexote rpie ale Anei Lenghel Livshitz, din Ierusalim, dar o practica deja, dup manuale, de civa ani buni. Dup Revoluie, va iniia n ar multe serii de cursani pentru popularizarea reflexoterapiei. Autoarea dorete s mulumeasc din suflet, trimindu-le numai gnduri bune, maetrilor, profesorilor i ndrumtorilor si: Claudian Dumitru (la care a absolvit Gradul III Radiestezie), d r. tefan Stngaciu, pr.dr.doc Alexandru Mru, Alexander Fries, Alexandra Moneaga, Dan Seracu, RaikoKuzmanovici, Lidia Brsan, Bebe Stratulat, Elizabeth Bez, Lin Kai Ting, Adrian Florea, Dumitru Hristenco - datorit crora a fcut pai importani pe Calea Cunoaterii n general i pe calea, practicii terapeutice n special. Prin aceast carte, am urmrit s ofer ct mai multor oameni posibilitatea de a beneficia, de aceast art-miracol care este reflexologia, prilej permanent de uimire pentru efectele sale bune, de multe ori neateptate. Am considerat potrivit s prezint nu numai tehnicile de lucru propriu-zise, ci i implicaiile spirituale care le pot veni n ajutor. Corpul, Sufletul i Spiritul se manifest ca un TOT, vindecarea, putnd veni pe cale fizic (chimic), prin Cuvnt sau prin Gnd. Oricare dintre dumneavostr i poate ajuta organismul s se vindece i s-i pstreze sntatea prin sporirea capacitilor sale imunitare i prin echilibrarea nivelelor energetice, apropiindu-i bogata informaie coninut n aceast carte. Pentru c fiecare om este un unicat, n starea lui de sntate (sau de boal) au importan nu numai trsturile proprii de temperament, caracter, ereditare, mediu familial, cultural, moral, ci i Buntatea, nelegerea, Iertarea i Dragostea pentru semeni strlucirea Picturii de Dumnezeire din noi. Gabriela-Floreta Bucur

Capitolul I Reflexoterapie plantarOmul ca structur holograficTotul este n Tot i Tot este n Toate st scris n cele mai vechi documente ale omenirii. i ntr-adevr, dup cum n fiecare fragment holografic se reflect ntregul, tot aa n fiecare celul a organismului nostru este prezent ntregul corp. Fiecare celul are o via proprie, dar, n acelai, timp face parte integrant din ntregul trup; tot astfel corpul, sufletul i spiritul au o via proprie, dar i una integrat ntr-un tot care este Omul. n spermatozoid - acest infinitezimal de via - exist codul genetic al unui om ntreg, cu corpul, dar i cu fora lui fizic, psihic i spiritual. S ne respectm i s ne apreciem fiecare prticic din corp, s-i fim recunosctori fiecrui organ, fiecrui atom din noi, cioburi de oglind cu structur holografic. Pentru c, aa dup cum spune Sfntul Apostol Pavel n Epistola ctre Corinteni 1.26: dac sufer un mdular, toate mdularele sufer mpreun cu el; dac este preuit un mdular, toate mdularele se bucur mpreun cu el. Omul e frate cu iarba, cu floarea i cu copacul, cu stelele, cu Soarele i Luna, dar i cu oprla, arpele, maimua, elefantul tigrul i crocodilul. E o frntur din Univers, el, Microcosmosul, parte integrant din Macrocosmos. Praf galactic, dar i colb terestru! Ocultarea ideii de structur holografic a omului s-a fcut prin Pentaclurile Kabbalei care nchideau n ele acest secret. Scutul lui David, cunoscut sub imaginea Stelei n cinci coluri, simbolizeaz Omul cu ale sale cinci Turnuri de supraveghere i control. Unghiul din vrful Stelei corespunde capului, unde exist ochii cu irisul n care se poate citi, pe cele 12 zone ale lui, starea de sntate sau de boal a anumitor organe (Iridologia); tot la cap sunt urechile i ele o carte descifrat de medicul din Lyon Dr. Nogier, iniiatorul auriculoterapiei n Frana. Dar i mucoasa endonazal i limba cuprind puncte i zone legate de ntregul organism.Fig. 1 Simbolul Microcosmosului (Scutul lui David)

Cele dou vrfuri laterale ale Stelei simbolizeaz braele. Aici, palmele sunt cele dou turnuri de control al sntii, ele incluznd legturi directe cu anumite organe (pe sistemul de telecomand, dup cum vom vedea). Cele doua vrfuri inferioare ale Stelei n cinci coluri reprezint picioarele pe ale cror tlpi avem harta ntregului nostru corp.

Scutul lui David aezat cu vrful n sus este benefic n timp ce cu cele dou vrfuri n sus devine malefic.

Fig.2 Pentagrama lui Agrippa Efigia lui Leonardo Da Vinci

n secolul al XV-lea acest semn a reaprut sub numele de Pentagrama lui Agrippa -Omulcosmic ideal. Foarte utilizat n activitatea talismanic, Steaua n cinci coluri a constituit reprezentarea Microcosmosului - Omul n contact cu Macrocosmosul, acesta din urm fiind simbolizat prin Steaua n ase coluri. Contactul ntre cele dou Universuri avea ca punct de legtur planetele.

Fig. 3. Hexagrama. Semnul MacrocosmosuluL Implorarea omului ctre Dumnezeu (triunghiul ca vrful n sus). Rspunsul de acceptare a cererii (Triunghiul cu vrful n jos). Pecetea lui Solomon.

Conform cunotinelor vremii, Agrippa - magician i esoterist - asocia capul omului cu Marte, Soarele cu plexul solar, Luna cu organele genitale, Venus cu mna dreapt, Jupiter cu cea stng, Saturn cu piciorul drept, iar Mercur cu piciorul stng. De fapt, pentagrama a constituit - cam n acelai timp - pentru Leonardo Da Vinci, efigia omului cu braele i picioarele ntinse, nscris ntr-un cerc. Scria Eliphas Levi n Manuel de Haute Magie: ,,Scutul lui David exprim dominaia spiritului asupra ele-metelor; prin acest, semn se pot nlnui demonii aerului, spiritele focului, spectrul apei i fantomele pmntului. Mai departe, acelai autor consemneaz; Paracelsus (Teofrast Bombast von Hohenheim 1493-l541, alchimist i medic - n.n) afirma c toate figurile magice i toale semnele kabalisiice ale pentacolelor de care ascult spiritele se reduc la dou, sintez a tuturor celorlalte: semnul Macrocosmosului - hexagrama (Steaua n ase coluri) - i semnul Microcosmosului - cel mai puternic - (Steaua n cinci coluri).

Durerea - semnal de alarmM supr ficatul - sau rinichiul sau colecistul. Nu~i adevrat. Nu ele ne supr pe noi, ci noi le-am suprat pe ele. Neavnd grai articulat, organul pe care l-am suprat ncearc s ne atrag atenia c nu mai poate suporta greutile pe care i le facem i c n curnd nu va mai putea s-i fac datoria. Unica posibilitate a organismului de a comunica cu. noi este durerea. Dar noi ce facem? Lum o pastil i jugulm durerea. Pentru moment, totul pare O.K.; dar durerea revine pentru c noi nu am neles mesajul legat de suprarea ce i-am pricinuit-o organismului. De aceea, de cte ori va putea, va trage semnalul de alarm. i, dac va fi nevoie, i va lua aliate i alte zone pentru a striga durerea mpreun, spernd c glasul lor, fiind mai puternic astfel, va fi auzit! Explicaia de mai sus pare simplist i pueril, dar st n picioare. De multe ori apare cercul vicios: durere, medicament, alt durere, alt medicament i aa mai departe. Nu nelegi, frate al meu ntru via, ca trebuie schimbat ceva n maniera ta de a gndi, de a tri, de a vorbi, de a te apropia de corpul pe care l pori? Spre deosebire de medicina alopat, care accept pasivitatea total a bolnavului, medicina tradiional i, n spe, re-flexoterapia - de care ne ocupm acum - i cere omului n suferin o participare direct, chiar ndeplinirea anumitor condiii. Cnd l ntlnete n templu pe slbnogul pe care l vindecase la scldtoarea Betesda, lisus i spune: Iat, te-ai fcut sntos; de acum s nu mai pctuieti ca s nu i se ntmple mai ru. (loan 5.14). Dar ce este pcatul altceva dect clcarea unei legi? O lege a moralei, o lege a societii, o lege a naturii, o lege a prieteniei, o lege a religiei etc, etc. Dac bolnavul, dup ce s-a simit mai bine, se ntoarce la aceleai pcate: aceeai alimentaie haotic, acelai exces de tutun i alcool, aceleai gnduri pline de vrjmie, ur, invidie, gelozie, orgoliu, blesteme i alte manifestri generatoare de vibraii negative, vor reaprea aceleai contracturi musculare, aceleai staze energetice i tulburri n circulaia sangvin i limfatic, cu alte cuvinte vor fi reeditate cauzele care au stat la baza bolii. Deci, odat rul nlturat, starea de sntate trebuie meninut prin efortul de a nu repeta greeala (pcatul). Dar regsirea i mai ales pstrarea strii de sntate se face doar prin Iubire. Prin Iubire i Iertare fa de cei ce ne-au greit. S nu uitm ca i noi greim i avem nevoie de iertare. (i ne iart nou grealele noastre precum i noi iertm greiilor notri). S manifestm Iubire fa de tot ceea ce ne nconjoar, fa de toate cele vzute i nevzute; Iubire fa de Natur i faa de Dumnezeu. Atunci cnd vom fi mai buni, mai ierttori, mai iubitori, vom fi cu siguran cu toii mai sntoi,

Dispozitivul nostru de telecomandV prezentm personajele principale ale reflexoterapiei: pielea, palma, talpa.

Pielea - un gigant nervPielea este un gigant nerv ce apare ca un vast organ al atingerii i care ne leag, prin cele cinci milioane de fibre, cu mduva spinrii. Dac vzul, auzul, mirosul i gustul i au sediul, toate, pe cutia cranian, senzorul tactil este distribuit pe aproximativ 2 mp, adic pe ntreaga suprafa a corpului. Pielea determin cel dinti contact al phoetusului cu lumea, rmnnd principalul receptor senzorial al lui.

Dup natere, rolul pielii sporete, ea devenind i o poart de intrare a pranei i a principiilor naturopate (balneoclimatice), dar i o cale pentru ieirea toxinelor (fizice, psihice i spirituale) precum i o barier pentru intrarea noxelor externe. Capacitatea senzorial a pielii nu folosete doar pentru a informa creierul asupra a ceea ce vine din ambientul extern (senzaii de frig, de durere, calorice), dar i pentru a facilita i determina modele de comunicare tactil. n baza unor observaii i studii, spune doctorul Riccardo Serri de la Universitatea din Milano, au fost individualizate 457 de forme de contact fizic, unele legate de activitatea particular, multe de cea intim i destule intrate n categoria de semne ale legturilor sociale (strngerea de mn, srutatul minii, inutul de bra, luatul de dup umeri, mngiatul etc.). Pielea suport cea dinti impactul cu vntul i cu ploaia, cu praful i cu poluarea, cu aria i cu gerul. Pielea leag lumea dinluntrul nostru cu cea din afar; lumea vzut cu cea nevzut, constituind o permanent punte ntre fiziologic, psihic i spiritual. Starea sufleteasc i starea de sntate, emoiile se oglindesc pe piele. Nevoia de atingere este, se pare, ancestral. Importana atingerii este evident nc din primele zile de via. Am reinut dintr-o cumunicare fcut n cadrul unui Congres de psihologie desfurat la Paris, experimentul realizat ntr-o clinica de obstetric i ginecologie din Chicago. La secia de imaturi, jumtate din numrul noilor nscui au fost scoi din incubatoare, de trei ori pe zi la aceeai or i mngiai de ctre o sor medical, ncepnd chiar dup prima zi, metabolismul imaturilor din experiment s-a mbuntit faa de lotul martor, ctignd spectaculos n greutate. Dar nou-nscutul prezint din punct de vedere fiziologic i nevoia de permanent vecintate a mamei. Specialiti canadieni au prezentat la sus-numitul Congres de la Paris rezultatele pozitive ale unor studii pe urmtoarele teme: Relaia mam-prunc, Rolul inerii n brae a sugarului, Aspectul psihologic al alptatului. S-a demonstrat tiinific c mngierile i gesturile afective stimuleaz producerea hormonului de cretere. Cercetri i studii au confirmat c indiferent de vrst, orice atingere epidermic determin stimularea hipotalamusului, a hipofizei, a suprarenalelor i micoreaz ngrijorarea, (copilul speriat apuc mna printelui, iar n timpul unui pericol, oameni chiar necunoscui se iau de mn) calmeaz, linitete, nclzete sufletul. Mngiatul, ori simpla atingere, sunt nu numai plcute, dar i reconfortante, avnd chiar rol de moderator n anumite situaii limit. O durere de cap sau o suferin psihic sunt diminuate ori chiar nlturate printr-o mngiere sau o atingere pe frunte ori pe faa. Biocurenii pun n micare i reechilibreaz energii, disperseaz blocaje energetice etc. amanii, taumaturgii, ca de altfel ntreaga medicin tradiional, folosesc atingerile cu rezultate spectaculoase. Se pare c italienii sunt cei mai expansivi: ei se ating de aproximativ 120 de ori pe zi, n timp ce americanii din Boston i Chicago doar de 3 ori! Profesorul american Gregory Risberg, laureat n tiine sociale, a scris chiar o carte intitulat Touch (Atingere). El a constatat ca o atingere ne face s ne simim mai bine, indiferent de vrst - copilul se ine de mna prinilor, btrnul se sprijin pe umrul fiului sau nepotului, ndrgostitul se plimb mn n rnn cu iubita, armonia ntre doi oameni se exprim prin inutul de bra etc. Pentru a-i susine teza, profesorul american a recurs la un original test. La nceputul unuia din cursurile sale a rugat pe cei aproximativ 60 de participani s-i acorde cte patru strngeri de mn, fiecare durnd maximum 24 de secunde. La sfritul acestui amuzant experiment toi se simeau rnai bine ca stare a sntii, iar civa care avuseser dureri de cap, nu le mai aveau. De fapt, schimbul energetic este factorul de baz n tratamentele ncadrate n ceea ce francezii denumesc medicine douce aceast medicin blnd vehiculnd atingerea i mngierea. n acest context a vrea s amintesc o alt elocvent experien. Este tiut c ateroscleroza, boal ce provoac grave neplceri cardiace i de irigare cerebral, se datorete

n special alimentaiei prea bogate n grsimi. Au fost luai iepuri de cas, crora printr-o asemenea alimentaie li s-a declanat ateroscleroza. Tratamentul medicamentos specific a fost ns aplicat difereniat: unei grupe de iepuri, de ctre o persoan ce lucra n mod mecanic, iar celeilalte grupe, medicaia i-a fost dat de alt persoan plin de afeciune care i mngia i le vorbea cu drag. Bineneles c iepurii din a doua grup s-au nsntoit mult mai repede. Aadar, comunicarea energetic (dei un limbaj primordial de relaie ce a rmas n cea mai mare parte ignorat) se evideniaz n relaiile psiho-afective ca fiind unul dintre aspectele cu rol preponderent att n tratamentele reflexogene, ct i n viaa social. A dori s reproduc n acest capitol referitor la piele, un extras din articolul Consideration sur le magnetisrne humain al profesorului Raymond Lautie, doctor n tiine, aprut n revista Therapeutiques naturelles din 1989. nc de la Luigi Galvani (1737-l798) i de la contele Alessandro Volta (1745-1827) se tie c toate organismele vii poart ncrcturi electrice i sunt strbtute de microcureni electrici care variaz dup tirnp. Este cazul omului constituit n mare parte din lichide ionizate (snge arterial, snge venos, limfe interstiiale, limfe circulante etc) unele intracelulare, altele extracelulare pe care inima le oblig s circule. Prin soluiile apoase variate, el (omul) se comport ca un generator de poteniale, electrice; ca un fel de complex central electric, nvecinat fiind cu un cmp electric i cu un cmp magnetic, ambele ondulatorii; ca un emitor-transmitor de radiaii electromagnetice (heriene, infraroii, luminoase, ultraviolete). Celulele sale vorbesc ntre ele mai curnd prin undele ultraviolete pentru a-i transmite ordine de aciune ori de protejare i astfel particip toate la meninerea armoniei vitale a organismului. Despre epiderm, reputatul profesor doctor n tiine afirm: Fiecare punct al epidermei are un anumit potenial electrostatic ce depinde de individ, de starea lui psihic, de igiena lui alimentar actual, de ritmul su biologic dar, de asemenea, de starea higrometric i electric a mediului etc. De exemplu, la un individ sntos, calm, pe stomacul gol i pe vreme uscat, potenialul su electrostatic atinge n vrful degetelor, n medie, trei mii de voli electrostatici, ntre orele solare 8 i 12. Unele epiderme uscate ajung s depeasc treizeci de mii de voli i, n mod excepional, cteva sute de mii de voli, riscnd atunci s devin periculoase pentru mediul nconjurtor (explozii). De-a dreptul ocant, nu? Aa s-ar explica ns acele scntei sau numai senzaii de curentare - uneori - la atingerea unui obiect metalic sau chiar la atingerea ntre ele a dou persoane. De asemenea, potenialul electric ridicat ar putea fi la baza acelor cazuri ciudate de auto-combustie adevrat, foarte rare, dar existente! *** Pielea nu este doar o hain ce mbrac organele; ea este mai ales un sistem radar ce ne permite relaiile cu exteriorul. Pielea capteaz senzaiile, le transmite sistemului nervos central care reacioneaz n consecin. Deci, pielea trebuie ngrijit i aprat. Din pcate ns, doi mari i tiranici dumani - n aparen prieteni, ca toi dumanii -o agreseaz. i culmea, chiar prin intermediul nostru! Acetia sunt: Igiena i Moda!l Da, ai citit bine: Igiena i Moda. Argumentele le-am gsit n cartea Les chemins de la guerison scris de medicul francez Yvan Dionis i aprut n octombrie 1994 la Paris. Iat o fraz cel puin ciudat: Abuzul de igien e mai ru dect lipsa ei. i explic doctorul Yvan Dionis de ce duurile zilnice uneori i bicotidiene, bile ndelungate, frecatul cu nenumrate tipuri de spunuri, spume i ali detergeni dezbrac pielea de sebumul su ce are un important rol protector imunitar i determin astfel pierderea unei mari pri din influxul nervos care se disperseaz n ap ca orice form de electricitate. Apare astfel nevoia de somn pentru refacerea imunitii i a energiei. Este tiut i din studiul cmpurilor energice c refacerea lor - dup splarea aurei cu un du - necesit ntre 20 i 30

de minute. Acesta este desigur i motivul pentru care sportivii nu fac du nainte de competiie, ci numai dup. ntorcndu-ne la cartea medicului francez am reinut recomandarea de spunire nainte de a iei din baie i nu la intrarea n ap, pentru a nu lsa prea mult timp pielea lipsit de sebumul su protector, n contact cu apa. S nu se confunde, spune autorul, igiena corporal cu sntatea. Omul se vaccineaz n contact cu mediul. Autoaprarea trebuie stimulat. Absena riscurilor i micoreaz rezistena. Deci du i baie fcute cu nelepciune i msur. Moda, tiranul adorat, a lansat esturile sintetice, uor de ntreinut, neifonabile, simplu i rapid de splat. Numai c reaciile defavorabile provocate pielii ne~ar obliga s fim mult mai prevztori cu aceste materiale, Mai ales lenjeria intim n contact direct cu pielea produce eczeme, iritaii i chiar infecii cutanate, esturile sintetice culeg influxul nervos i produc o diminuare a capacitii de aprare a organismului, tulburri nervoase i pubertate precoce. De civa ani s-a renunat aproape total la purtarea lenjeriei de corp. Femeile nu mai pun combinezon, brbaii au renunat la maieuri; ct despre indispensabili (probabil nu degeaba se numeau aa!) poate numai bunicii mai poart. La mod este slipul - unisex i ct mai srcu. La mod sunt blugii i tricourile, de cele mai multe ori puse direct pe piele. Corpul i risipete astfel caloriile, reumatismele i artrita i spun cuvntul, pielea sufocat de esturile sintetice pierde influxul nervos i capacitatea imunitar, pantofii strmi cu vrf ascuit i tocuri prea nalte produc dpreri de cap, ameeli, palpitaii, distorsiuni ale coloanei. Moda trebuie luat n seam, dar nu urmat orbete, ci adaptat la sntatea noastr. S nu uitm c nu de mult purtam cmue din atlas, combinezoane de mtase cu dantel, chiloi din bumbac ajurat, umbrelu de soare. Pielea ne este prieten. S n-o tratm ca pe un duman.

Mna aparat de fizioterapieCel de al doilea personaj principal n reflexoterapie este mna. Dei emisia energetic se extinde pn la cot, zona celei mai puternice emisii rmne palma, cu deosebire vrfurile degetelor. Mna este unealta - instrument ce ne difereniaz de animale, anten ce ne leag de Cosmos. Proverbele - chintesen de nelepciune - spun: mna e sfnt (nu inima, nu capul, nu ochiul, nu limba); mna e cea sfnt. Ea este acumulator dar i emitor de energie. ntr-un articol aprut n revista Bioterapia a Institutului tiinific de Cercetare i Aplicare a energiei bioradiante, editat la Milano, profesorul Francesco Fornari scrie amintind testele ce se fac cursanilor doritori s nvee lucrul cu bioenergia: Se msoar cu rigurozitate termia palmelor. O mn (dreapta, n majoritatea cazurilor) se nclzete ntotdeauna mai mult dect cealalt (ajunge n general la 40 de grade fa de 30 ale stngii); se msoar de asemenea rezistena cutanat (bioterapeuii au un dar natural: rezistena lor cutanat este de zece ori inferioar celei normale) precum i durata emisiei de radiaie. Deosebit de interesant este i urmtorul fapt: specialiti italieni i francezi din institute de cercetare care studiaz emisia radiant a palmelor, au determinat, folosind aparatur de ultim or, c palmele emit: ultrasunete, cmpuri electrostatice, unde magnetice, unde electromagnetice, procese de ionizare, energie caloric (de fapt, doar pe aceasta o simim). Din punct de vedere electrodinamic apar radiaii ultraviolete; acesta este motivul pentru care cu ajutorul palmelor se poate optimiza gustul apei, compoziia ei chimic i chiar - adugnd informaia mental - se poate obine distrugerea microbilor. Sa nu ni se para o aberaie. Este

tiut c prin intermediul undelor telepatice se realizeaz relaia creier-creier; tot cu gndul se instaureaz legtura ntre om i animal, ntre om i plant (numeroase experimente au demonstrat-o); de ce nu am merge mai jos pe scara biologic om-microb? i chiar omstructur? Totul este posibil prin fora gndului. Prin ea se poate determina creterea biocmpurilor palmare i a emisiilor lor, echilibrul ntre ele sau modificarea componentelor n funcie de necesiti. Dar palmele emit i radiaii de tip laser. Aa s-ar explica operaiile cu minile goale ce se efectueaz n Filipine, precum i interveniile chirurgicale pe corpurile subtile ale omului. Emisiile n frecvena undelor radio i gamma (cu aciune nociv) sunt probabil preponderente atunci cnd se amenin cu arttorul ntins, cnd se blestem ori se dorete rul cuiva. Atenie ns la bumerang: gndul ru lovete n recul pe cel ce l-a ernis, gndul bun l rspltete pe emitor ntorcndu-se nzecit. Avern aadar n palmele noastre un adevrat aparat de fizioterapie mereu n priz, la orice or din zi i din noapte, gata s ne slujeasc, gratuit!

Fig.4

PALMELE EMIT ULTRASUNETE CMPURI ELECTROSTATICE UNDE MAGNETICE UNDE ELECTROMAGNETICE PROCESE DE IONIZARE ENERGIE CALORIC D punct de vedere in ELECTRODINAMlC

RADIAII ULTRAVIOLETE RADIAII DE TIP LASER EMISII IN FRECVENTA UNDELOR RADIO I GAMMA

Al treilea personaj- piciorulFiecare are n cas o floare. Ce face cu ea? O pune n ap, o ngrijete, i vorbete, o ndrgete, o respect. N-o rupe, n-o distruge. Planta crete frumos i rspunde pe msur. i totui. Noi toi avem o plant de care ne cam batem joc: este planta piciorului! De ce s-o fi numind aa? De ce vorbim de Talpa rii. De ce: i bai un cui n talp? Nimic nu e ntmpltor. Atunci? Simplu. Ca i o plant verde, omul are o rdcin - talpa - (legtura cu pmntul), o tulpin (acest corp minunat), ramuri, frunze, flori (membrele, organele interne, sistemele organice), dar mai ales face roade (actele noastre, gndurile noastre, spiritualitatea noastr creatoare). Ce facem ns cu rdcina plantei noastre care se nate i moare odat cu noi? O introducem n nchisoarea pantofilor ascuii i cu toc, o gndim de ru, o certm, o socotim incapabil. Boierii erau mngiai pe tlpi de tinere igncue, ca s adoarm mai uor. Era astfel nlturat tensiunea nervoas de peste zi, obinnd relaxare, era reechilibrat circulaia energetic. Planta piciorului trebuie ngrijit, dat cu crem, mngiat, masat, introdus n pantofi comozi. Att la tlpi ct i la palme exist terminaiile meridianelor i are loc schimbarea polaritii pozitive Yang de pe faa cu unghii n cea negativ Yin de pe partea crnoas. Prin tlpi avem legtura cu Pmntul (Mitul lui Anteu) pentru a ne ancora n realitate; prin ea ne eliberm de surplusul energiei electrostatice i ne tragem energiile benefice din adncul Mamei Gea. Dar planta piciorului posed numeroase centrale secrete ale funciilor noastre vitale, ea acionnd ca un adevrat dispozitiv de telecomand. Dac vederea la distan se realizeaz prin intermediul televizorului, transmiterea vorbirii cu ajutorul telefonului, aterizarea avioanelor e teleghidat de la Turnul de control, sunetele i imaginile emise la distan n timp i spaiu pot fi stocate pe benzi audio i video i reproduse ad libitum, de ce ni se pare ciudat - pentru unii rizibil i chiar absurd - c pe talp posedm butoane de telecomand pentru ntreaga noastr activitate psihofizic? Dealtfel menionm reproducerea (din deosebit de documentata lucrare a doamnei Nineta Crainici Yoga integral) modelului strvechi de pe un basorelief reprezentnd Talpa lui Budha ce cuprinde simbolurile aciunilor fiecrui punct reflexogen.

Fig. 5. Corespondene organice ale centrilor energetici

Ce este reflexoterapia i care este mecanismul ei de funcionare ?Printre numeroasele tehnici de atingere - masaj general, presopunctura, drenaj limfatic, roling, shiatzu, masaj ayurvedic, masaj biodinamic, masaj iniiatic, tehnic radiant, Reiki, osteopatie, chiropatie, Do-in, terapie prin energie polarizat etc, etc -se nscrie i reflexoterapia. De origine oriental, adus la zi de medicul american William Fitzgerald, verificata n practic de asistentele medicale Eunice Ingham i Heddy Masafret, reflexoterapia ctig, datorit rezultatelor obinute, adepi din ce n ce mai numeroi. Reflexoterapia este un masaj digital executat pe tlpi, pe palme i/sau pe cutia cranian n scopul reechilibrrii - printr-un mecanism reflex de rezonan - a circulaiei sangvine i energetice determinnd n acelai timp mbuntirea capacitii imunitare a organismului. Metodei nu i s-a putut nc descrie mecanismul tiinific de funcionare. Pe baza unei largi documentri i n urma unei ndelungate practici a acestei terapii, am ncercat s adun cteva posibile ipoteze de explicare. Doctorul W. Fitzgerald a fcut observaii asupra efectelor de tip anestezic, n urma apsrii anumitor puncte. Este deci foarte posibil ca mecanismul de acionare al reflexoterapiei s determine stimularea produciei de endorfine - substane analgezice asemntoare morfinei. Cercettori cu o vast experien susin c toate fenomenele biologice ar fi acompaniate de emisii fotonice i energie bioradiant, datorit crora s-ar stimula i producerea endorfinelor. Demonstraia se susine n cazul anesteziei prin acupunctura. Numai c terapia reflex nu se mrginte la eliminarea sau diminuarea durerii, efectele aplicrii ei fiind deosebit de complexe. S -ar putea, deci, s avem de-a face cu un mecanism de tip electromagnetic ce regleaz i controleaz ntregul sistem energetic al pacientului, prin intermediul fenomenului de rezonan. Bolnavul poate simi uneori - n timpul tratamentului i dup - senzaii de energizare, nepturi, valuri de cldur, somnolen, diurez sporit, febrilitate etc. - semne de declanare a unei serii de fenomene fiziologice, simptomatologie asemntoare efectelor acupuncturii. Profesorul Luigi Giordano scrie ntr-un articol din revista Bioenergia ce apare la Milano: aceasta (bioenergia) are o aciune vascularizant, eutrofic, dizolvant i analgezic. Doctorul J. Bossy sublinia, n lucrarea sa intitulat Bases neurobiologiques des reflexotherapies c, cu multe secole n urm, n China se evidenia corespondena ce exist ntre anumite organe i anumite puncte cutanate. Pe acest principiu se bazeaz, de altfel, i strvechea regularizare a energiilor din meridiane prin intermediul acupuncturii. Maniera de gndire recomandat de doctorul J. Bossy este gndirea de tip reflexologic conform creia omul este tratat ca un tot, cu structura sa fizic, psihic i spiritual, concept preconizat nc de Hippocrate. Un reflex - spune doctorul Bossy - poate fi definit ca rspuns rapid al structurilor biologice fa de o stimulare determinat, specific i localizat cu precizie. Aceleai baze neurobiologice exist i n reflexoterapie. Iat deci o alt posibil explicaie a rezultatelor excelente obinute prin aceast tehnic. La apsarea pe talp a unor zone, pacientul simte uneori o durere ascuit ca neptura unui ciob de sticl, iar terapeutul detecteaz local prezena unor granulaii - ca fire de nisip, ca nite mrgelue, ca boabe de mazre sau chiar ct o nuc. Acestea sunt cristale din deeuri depuse i formate din acid uric, acid oxalic, calciu migrat, resturi ale proceselor de metabolism. Prin intermediul reflexoterapiei cristalele sunt sfrmate, mrunite, dizolvate i eliminate, n vederea restabilirii circuitului sangvin i energetic normal. Limpezirea circuitelor se realizeaz similar cu metoda de curire a aparaturii foarte sofisticate i sensibile. Aceasta este cufundat ntr-o baie lichid n care se produce o emisie de ultrasunete. Vibraiile manifestate disloc firele infinitezimale de praf i murdrie depuse. De fapt, i tratamentul fizioterapie eu ultrasunete are acelai mecanism de producere a

efectului de vindecare: dislocarea depunerilor din muchi ori din articulaii i antrenarea lor n circuitul de eliminare. Acelai efect se obine deci prin apsarea unui punct sau a unei zone de pe talp, unde iau natere o serie de unde care - n drumul lor pn la organul cu care vibreaz n rezonan - cur ntreg traseul sangvin i energetic, deblocnd stazele existente. De foarte multe ori, ns, - mai ales -n cazul afeciunilor psiliosomatice - sufletul este cel ce se mbolnvete primul. Ce este de fcut n acest caz? Trebuie curate traseele de pe corpul spiritual. Pentru aceasta ns percutorii folosii vor fi mult mai fini dect ultrasunetele. Se recurge la sunetul optit al Naturii, la vibraiile eterice nalte, prezente n muzica liturgic, n slujba religioas, n rugciune i n meditaie, n cuvntul blnd i n gndul bun. Toate acestea sunt instrumente terapeutice de cea mai mare subtilitate cu o nalt vibraie. Ar mai fi o alt posibil motivaie a faptului c masajul pe talp e nsoit de efecte spectaculoase. Este vorba de biocmp. Acesta este distribuit n jurul corpului n straturi de grosimi i densiti diferite n raport cu diversele sale zone. Astfel, cercetrile au demonstrat c, dac n faa sa, corpul are biocmpul maxim de 1/1, pe prile sale laterale el prezint 3/4 din biocmp, n spate numai 1/2 (se i spune c atacul pe la spate este necinstit pentru c acolo omul are aprare pe jumtate), deasupra cretetului biocmpul are 1/7 din grosime, iar sub tlpi are abia 1/10. Deci este vorba de un strat foarte subire i deci uor de ptruns. Este posibil ca vulnerabilitatea exprimat prin sintagma clciul lui Ahile s fi cuprins i o conotaie de simbol. tiind c zona clciului i vecintatea ei cuprind reflexe legate de aparatul genital i activitatea sexual, putem lua n consideraie anumite ascendente ale lui Ahile. Astfel, cnd mama sa (vrnd s ocoleasc destinul care prevestise c fiul ei va fi omort n lupt), l ascunde deghizat n femeie, printre fetele regelui Lycomedes, Ahile druiete uneia dintre ele un fiu, pe Neoptolemus (!). Cu Agamemnon, Ahile se ceart pentru sclava Briseis care i fusese luat. Regina Amazoanelor i cade victim! Dar simbolul vulnerabilitii clciului poate consta i n atenionarea asupra bolilor sexuale ce pot deveni, n anumite cazuri, mortale. Lsnd la o parte speculaiile, rmnem la certitudinea c accesul la organele interne prin strpungerea corpului eteric se face cel mai uor prin talp. In strns legtur cu aceast idee subliniem faptul c orice tehnic a medicinii tradiionale - dar cu deosebire reflexoterapia - nsoit de iubirea de oameni i dorina fierbinte de a face binele, capt rezultate excepionale pentru c: orice vibraie (determinat n cazul nostru de apsare) nsoit de informaie (gndul cel bun) se transform n radiaie care influeneaz substana (fizic sau eteric). Atenie deci la discuiile din timpul reflexoterapiei. Evitai temele triste, despre drame povestite sau despre necazurile vieii. Totul se nregistreaz n subcontient mult rnai uor n momentele de acionare pe talp, iar efectul de bumerang poate face ca ambii parteneri s sufere, n loc ca ambii s profite de schimbul benefic de energii. Deci numai gnduri frumoase i bune pe tot timpul ct dureaz edina, iar dialogul s se mrgineasc la ceea ce simte pacientul n acele momente - durere mai acut sau lipsa ei - pentru a antrena astfel participarea bolnavului i a-l distrage de ia probleme i preocupri toxice. Intorcndu-ne la mecanismul de funcionare a reflexoterapiei, acesta ar putea avea ca explicaie transmiterea fluxurilor energetice - de la tlpi la emisferele cerebrale - prin intermediul unor mediatori neuronali, circuit n care informaia, parte integrant a energiei, ar declana sistemul holografic al viului. Pe principiul Totul este n Tot, informaia genetic ce este codificat n matricea iniial a celulei, ar determina refacerea zonelor bolnave, conform modelului ADN propriu iniial - de sntate. Circulaia informaiei s-ar mai putea face pe calea fibrelor nervoase sau prin sistemul meridianelor energetice, al nadisurilor ori printr-un alt sistem propriu de comunicare i intervenie nc necunoscut, Cert este ns faptul c mecanismul funcioneaz. i nc deosebit de eficient!

Deontologia reflexoterapeutului. Jurmntul lui HipocratDeon-deontos nseamn ceea ce trebuie fcut. Deontologia medical cuprinde totalitatea regulilor ce hotrsc raporturile medicilor ntre ei i ale acestora cu bolnavii. Am vorbit despre Iertare, despre Buntate i Cuvntul bun. Toate aceste sunt necesare pentru obinerea, dar mai ales, pentru pstrarea sntii. Atenie, ns: nu trebuie s ignorm medicina alopat, sau s ocolim tratamentele indicate de doctor, ori s evitm operaiile. Sunt destule cazuri n care mbinarea tehnicilor din medicina tradiional cu metode din medicina naturist i din cea alopat devin deosebit de eficiente. Mai ales urgenele - din oricare ramur medical - nu pot fi tratate doar cu reflexoterapie. Adevrat, se diminueaz durerile pn la intervenia medicului, ateptarea devine suportabil, dar operaiile nu pot fi evitate; o deviaie de sept ori o malformaie congenital nu pot fi rezolvate dect chirurgical, iar o carie se trateaz la dentist. Legtura permanent cu medicul alopat este deosebit de util deoarece cunoaterea diagnosticului pus de acesta poate preveni complicaii n anumite cazuri pe care le vom trata n capitolul : Contraindicaii. De asemenea, prin controlul medical de laborator se poate urmri mbuntirea obiectiv a strii pacientului. Aadar, reflexoterapeutul nu trebuie s fac aprecieri asupra tratamentelor indicate de medic, s emit ordonane, interziceri de medicaie ori de intervenii chirurgicale. n acest context a dori s subliniez o trstur de baz a deontologiei reflexoterapeutului: N AFAR DE MEDIC, NIMENI NU ARE DREPTUL (din punct de vedere medical, juridic dar mai ales moral) S PUN DIAGNOSTICE. Pentru c numai medicul este cel care cunoate anatomia n direct, deoarece a studiat 6-7 ani, a nvat din cri, dar mai ales n sala de disecie din practic. Dei exist printre cele peste 22 de milioane de romni cteva persoane capabile s pun diagnostic pe baza unui feeling manual, numrul redus al acestora i face s rmn excepia ce confirm regula. Organele nu snt ns aezate n corp ca pe o plan, unele lng altele. Multe se suprapun. Exist locuri n care, de pild, o parte din pancreas se gsete n spatele unei zone din colon sau din stomac; n alte locuri stau suprapuse poriuni din pancreas, suprarenale ori rinichi; n zona vertebrelor coccigiene se gsete rectul, dar i vaginul i o parte din uter i din vezica urinar. Vindectorul emite diagnosticul n raport de informaiile anatomice mai mult sau mai puin reduse pe care le posed sau n funcie de inspiraie, fiind convins c prunul gnd ce i-a venit n minte este cel bun! Am vzut revoltat cu ct senintate, convingere i de-a dreptul cu iresponsabilitate unii terapeui i permit s lipeasc zeci de etichete-diagnostic pe omul n suferin care ateptase un ajutor, o speran de nsntoire i nu o ntlnire horror. Exist, din pcate, unii, sperm ct mai puini bioenergoterapeui (cu ct denumirea e mai ermetic, cu att - se crede - impresioneaz mai mult) care primesc onorariu doar pentru a pune diagnostice!? Iar n alte cazuri, dup ce i ignor pe medici, nici de preoi ori de biseric nu mai au nevoie!? Dar, oameni buni, forele rului sunt mult prea puternice pentru a putea fi alungate cu o simpl formul auzit la un curs ori citit ntr-o carte. Medicul este cel iniiat n secretele trupului, iar preotul este cel iniiat i sacralizat prin hirotonisire n tainele sufletului i ale spiritului. Cnd oficiaz, ambii poart veminte speciale, folosesc Gestul dezvluit la iniierea primit i utilizeaz Cuvntul potrivit. S-i dm Cezarului ce-i al Cezarului i lui Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu! Toate metodele folosite n medicina naturist i n tehnicile bioenergetice sunt n adevr utile i fr pericol numai atunci cnd sunt aplicate n cunotin de cauz i n colaborare cu medicul, numai dup studii teoretice i practice, dup acumularea noiunilor de specialitate i nu doar dup ureche. Cu energiile nu se joac nimeni fr a fi pedepsit. Nu din rutatea cuiva ci, pur i simplu din ignorarea sau clcarea legilor dup care acioneaz Energia. V-a ntreba: ndrznete cineva s ating un fir electric neizolat fr s-i ia pedeapsa? Oare electricitatea l-a

pedepsit sau singur s-a bgat acolo unde nu se pricepea? Simbolul Ucenicului Vrjitor sau ai Cutiei Pandorei trebuie s ne dea de gndit. Un lucru ce poate prea bizar: fii sinceri cu msur! Adic? Atunci cnd gsii depuneri masive de cristale sau puncte deosebit de dureroase pe talp, iar pacientul ntreab: ce este acolo?, iar dumneavoastr i rspundei: ficatul sau splina etc., nu v grbii s-i anunai o boal de ficat sau de splin. De ce? Pentru simplul motiv c fiecare om este un unicat i capacitatea lui de reacie este diferit. Numai dup primele trei ntlniri de lucru am putea, eventual, s ne dm seama de reacia organismului celui n suferin - dar nici atunci nu este absolut sigur evoluia sau involuia afeciunii i reechilibrarea energiilor. Pacientul trebuie s fie ajutat s-i pstreze ntotdeauna ncrederea n capacitatea propriului su organism de a se reface conform matricei genetice iniiale care este cea de sntate. Important ns pentru el este nu doar preocuparea pentru planul fizic, ci i pentru cel sufletesc dar mai ales pentru cel spiritual, deoarece toate trei se ntreptrund i se influeneaz reciproc. Este nimerit ca omul n suferin s neleag faptul c boala, necazul, nenorocirea nu sunt pedepse venite din afar, ci sunt i un rezultat al propriilor greeli sau lecii de via din care trebuie s nvee ceva. Tendina fiecruia este de a da vina pe ceva sau cineva: am motenit-o pe mama, am o zodie nenorocit, sunt ghinionist, poluarea e de vin, soarta mi este potrivnic, Dumnezeu este nedrept etc., etc. Contribuia noastr nu exist! Aa s fie? Dar chiar atunci cnd, analiznd obiectiv faptele, ajungem la concluzia c n nemplinirea sau drama respectiv noi nu am avut n adevr nici un rol, nici o vin, atunci s ne amintim proverbul care spune orice ru spre bine! Poate c acel ru ntmplat ne-a aprat de altul mult mai mare. Noi nu avem capacitatea de a privi n perspectiva ndeprtat a timpului. Dumnezeu tie perfect ce e bine pentru noi. Chiar dac n prima clip avem un gust amar, s avem ncredere n El i n noi i totul va fi bine, pn la urm. n deontologia terapeutului intr i exemplul personal cu unele obligaii poate mai greu de ndeplinit. Dar: terapeutul trebuie s evite fumatul i butura excesiv, deoarece acel ce nu a putut s se vindece pe sine de un viciu nu-l va putea ajuta pe altul s-i mbunteasc starea de sntate. Mirosul tutunului se impregneaz n haine, n pr i mai ales n palme. Gndii-v ce neplcut este pentru un nefumtor s i se umble pe tlpi, pe palme i pe aur de ctre o persoan duhnind a mahorc (chiar dac poart marca Kent). De asemenea, terapeutul trebuie s respecte secretul profesional, fr s pomeneasc nume, ci - dac este nevoie - s vorbeasc despre un caz i nu despre persoana X. i, n sfrit, pentru c reflexoterapia este o tehnic ce se nscrie n medicina tradiional, vom ncheia cu Jurmntul hipocratic, pe care i terapeuii sunt obligai s-l cunoasc i s-l respecte: Promit i jur s fiu credincios legilor onoarei i cinstei n practicarea medicinii; voi da ngrijirile mele gratuite celui srac i nu voi cere niciodat o indemnizaie care s ntreac munca depus. Primit n interiorul caselor, ochii mei nu vor vedea, ceea ce se petrece acolo; limba mea va pstra secretele ce-mi vor fi mprtite i cariera mea nu va servi la coruperea moravurilor i nici la nlesnirea crimei. Respectuos i recunosctor profesorilor mei, eu voi napoia copiilor lor nvtura pe care am primit-o de la prinii lor. Fie ca oamenii s-mi acorde stima lor dac rmn credincios fgduinelor mele! Fie s m acopr de oprobiul i dispreul confrailor mei, dac voi grei!

Relaia reflexoterapeut pacientNu v preocupai de permisiunea de a ngriji un suferind. Dac a ajuns la dumneavoastr nseamn c vi s-a oferit posibilitatea de a face ceva pentru el. Ferii-v ns s fii grbii, nervoi, nfumurai, prea distani, dar nici prea familiari, triti, preocupai de problemele proprii. Artai-v senini, cu bunvoin, cu un surs prietenos, optimiti, exigeni, dar nu duri.

Explicai pacientului principiile dup care acioneaz reflexoterapia, luai-l colaborator i aliat redndu-i ncrederea n forele de refacere ale organismului prin argumente logice i n raport cu cunotinele ce le posed pacientul. Pregtirea teoretic i practic a reflexoterapeutului trebuie s fie complex pentru a putea explica att unui medic sau om de tiin care l solicit ct i unui om fr prea mult pregtire. S nu se uite c puterea de a-l ajuta pe cel n suferin aparine Celui de Sus, operatorul fiind doar un canal de scurgere a Energiei Luminoase. De aceea atitudinea de Iertare i Iubire trebuie s fie prezent att n sufletul pacientului ct i n cel al operatorului. Cea dinti ntlnire cu cel n suferin e deosebit de important. Atenie la mbrcminte (colorit, croial, lungime); nimic strident n pieptntur, n podoabe; renunai la tocuri prea nalte. Nu doar femeile au nevoie de grij pentru aspect, ci orice terapeut trebuie s ocoleasc extremele - neglijena e la fel de suprtoare n mbrcminte ori n comportare ca i pedanteria exagerat. Unghiile s fie tiate foarte scurt i nu vopsite strident. Dialogurile au loc nainte de nceperea edinei de lucru - n ce const boala, cum au decurs tratamentele medicale, dac au existat, necazuri ce au afectat pacientul etc. Nu se discut n contradictoriu i mai ales nu se vorbete despre politic. Se evit deci orice motiv de emitere a energiilor negative. O muzic n surdin poate eventual s nsoeasc trecerea la lucrul concret pe pacient. A doua zi dup prima edin de reflexoterapie se ia neaprat legtur telefonic pentru a afla reaciile, cci efectul este remanent, el acionnd n continuare o zi i chiar mai multe, n funcie de reaciile avute se hotrte frecvena ntlnirilor i durata fiecreia.

Metode de ocrotire - mentale i fiziceGsindu-se permanent n preajma unor energii toxice pe care le-ar putea prelua, terapeutul, i nu numai el, este bine s cunoasc i cteva metode de ocrotire, nainte ns de a-i construi aprarea fa de vibraiile negative exterioare este necesar s se curee el nsui pe dinuntru. Cu alte cuvinte, s execute o purificare proprie. Aceasta se face printr-o rugciune - mai lung sau mai scurt - oii mcar printr-un gnd de nlare spiritual, cel puin un Doamne, ajut-m sau acea sublim Rugciune a inimii Doamne lisase Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiete-m pe mine, pctosul. A dori, n legtur cu Rugciunea inimii s fac o mic digresiune. Episcopul Kallistos Ware, englez care n 1958 a fost primit n snul Bisericii ortodoxe, iar opt ani mai trziu a intrat n monahism la mnstirea Sfntul loan Teologul din Patmos, scrie n cartea intitulat Puterea Numelui: Ca un ajutor la concentrare, isihatii au descoperit o tehnic fizic. Fiecare activitate psihic, au observat ei, are urmri la nivel fizic i corporal i invers, fiecare schimbare n starea noastr fizic acioneaz negativ sau pozitiv asupra activitii noastre psihice . Mai departe scriitorul-monah explic tehnica: Sfatul Sfntului Grigorie Smalul este s se stea pe un scunel scund, de cea 25 cm; capul i umerii s fie nclinate i ochii fixai acolo unde este locul inimii. Respiraia sa fie lent i n acelai timp coordonat cu ritmul rugciunii. Se pronun prima parte. Doamne lisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, trgnd aerul n piept, iar a doua parte: miluiete-m pe mine pctosul, dnd aerul afar. In timp ce trag aerul pe nas i i conduc suflul n plmni, isihatii i caut nluntrul lor locul inimii. Pe acelai traseu - nas, plmni, inim, palme - sunt sftuii s-i conduc prana i Lumina cei ce practic Qi Gong, cei interesai de meditaia transcendental, cei ce folosesc tehnica radiant, adepii Reiki-ului ca i yoghinii. Energia vieii, cea primit de la buntatea lui Dumnezeu din Oceanul infinit al energiei cosmice trebuie mbogit cu cldura Iubirii i apoi trimis din Anahata prin brae i prin palme, celor n suferin. S ne ntoarcem la metodele de ocrotire. Cnd nu avei timp prea mult la dispoziie, putei realiza rapid un vrtej energetic de aprare, astfel: frecm palmele deasupra capului

pn simim c s-au nfierbtat, apoi le coborm efectund - cu ambele simultan - cercuri (n sens orar femeile, antiorar brbaii). Aceeai micare o repetm prin cercurile fcute de sus n jos, pe lateralul corpului i pe spate, de trei ori. n timp ce efectum micrile, repetm mental sau optit formula urmtoare: toat lumina alb-argintie de la Dumnezeu m apr i m ocrotete. Tot pentru cei grbii, iat cteva codificri de aprare: Primesc orice energie benefic; druiesc energie doar att ct vreau; resping orice energie nociv; resping orice energie malefic. Este preferabil ca toate codificrile s foloseasc cuvintele la forma afirmativ, deoarece negaia consum inutil energie. Formulele sus-amintite apr de vampirizarea energiei - voit ori ntmpltoare - precum i de ochiul ru sau de entiti negative. n legtur cu toate acestea socotesc deosebit de util remarca lui Omraam Mihail Aivanhov, care ne sftuiete s invitm cu insisten ngerii Luminii, Duhurile benefice, ngerii pzitori s intre n lcaul inimii i trupului nostru, pentru ca entitile ntunecate s nu poat ptrunde nechemate deoarece locul este ocupat de vibraiile nalte ale Luminii, Buntii i Iubirii. Ne putem apra i prin contientizarea reintegrrii noastre n Univers. Aceast metod, n aparen mai dificil de realizat, determin ns i o puternic energizare. Iat curn o execut eu i cum v sftuiesc i pe dvs s facei: Cu palmele n dreptul pieptului, ntinse ctre Cer, spun avnd atenia ctre centrul palmei: Eu sunt cel din Univers i prin palmele mele trec i primesc Energiile benefice i Lumina din Univers. Unesc aceste Energii benefice i Lumina din Univers (apropii palmele una de alta, fr s le ating ns) i le druiesc oamenilor care au nevoie (i ncepnd s ridic palmele apropiate ce las s ias printre ele un fascicol de energie, spun n continuare) Soarelui, Aerului, Cerului, Cosmosului (i cu palmele ajunse deasupra cretetului spun:) i mulumesc entitilor benefice care mi le-au druit (i cu palmele tot apropiate i inute deasupra capului, dar cu atenia la vrfurile degetelor spun:) i iari primesc Energiile benefice i Lumina din Univers i le druiesc (ncep s cobor palmele apropiate ntre ele) Cosmosului, Cerului, Aerului, Soarelui, oamenilor care au nevoie (i aplecndu-m cu respect, avnd palmele puse deasupra pieptului) i mulumesc Pmntului (ci se mai gndesc s mulumeasc Pmntului pentru c ne ine i ne hrnete?!) (ncheiem tot aplecai ctre Mama Gea spunnd Shanti - ceea ce n sanscrit nsemneaz Mulumire, Pace, Iubire! Iat acum o alt metod, aparent mai complicat; dar cum nimic nu se realizeaz fr efort, cred c merit, datorit forei pe care o are, s ncercai a o realiza i folosi. Creai mental n jurul dumneavoastr un scut energetic ocrotitor care s v apere de vibraiile ce v-ar putea ataca din afar. Spunei: Cu un fir de aur luat din Soare, Cu un fir de argint luat din Lun mi es nfram de Lumin Cu care m-nfor de trei ori. n gnd, trec aceste fire de nfram (femeile) de la cretet, peste fa, peste piept, de-a lungul picioarelor, pe sub tlpi, apoi n sus peste picioare, de-a lungul spatelui prin napoia capului, la locul de plecare. De la urechea stng peste cretet ctre urechea dreapt, n jos dea lungul corpului, pe sub tlpi, de-a lungul prii stngi a corpului n sus, pn la urechea stng. De aici transversal de-a lungul corpului, prin faa lui ctre piciorul drept i pe sub acesta urcnd transversal prin spate ctre urechea stng. Aceeai micare pornind de la urechea dreapt prin faa corpului transversal ctre piciorul stng i prin spate transversal ctre urechea dreapt. Apoi nframa de Lumin o duc de la urechea stng (pentru femei) peste fa ctre urechea dreapt i prin spatele capului napoi la urechea stng, nconjur fcut de trei ori. Aceleai trei cercuri se repet n dreptul inimii, a taliei i a oldurilor. Apoi firele nframei se nnoad de trei ori peste cretet.

n sfrit, mi alctuiesc n minte o cruce pe care mi-o aez de straj n faa ntregului meu trup. Termin trgnd peste mine un clopot de lumin nchipuit, alb-argintiu, ce va lsa s treac orice vibraie benefic, alungndu-le pe toate celelalte. Brbaii fac micrile invers, adic pornesc de la cretet spre spate, ori de la urechea dreapt ctre cea stng, iar nfurarea se face dinspre dreapta ctre stnga. Pare o metod complicat i dificil. Privind ns desenul, totul va fi mai clar i mai uor de reinut. Desigur c este necesar pentru obinerea unor rezultate de calitate, s se insiste cu rbdare i tenacitate.

*** Iat acum i cteva metode fizice de curire i ocrotire. Dac splatul pe mini este necesar nainte de nceperea efecturii unei edine de reflexoterapie (pentru a elimina depunerile existente pe palme), purificarea minilor devine absolut necesar dup o ntlnire de lucru cu un pacient. Aceasta se realizeaz cu unul dintre cele patru elemente: ap, aer, foc, pmnt sau cu toate patru. Astfel se ncepe prin a sufla, peste palme, pe faa lor, pe spate i pe laturi, apoi se scutur mniile de reziduurile energetice rmase. Se in minile sub un jet de ap rece (niciodat cald deoarece ar deschide porii permind toxinelor s intre n corp), care trebuie s se preling de la coate pn la vrful degetelor. n sfrit se pot spla minile, tot pn la coate, normal, cu spun i, dac vrei abia acum - cu ap cldu. Pentru curirea cu elementul Foc, se pot trece palmele rapid peste flacra unei lumnri (e de preferat ca pacientul s nu fie n preajma lumnrii aprinse, pentru c i-ar putea influena negativ psihicul.). n loc de a folosi lumnarea, putem elimina mental energiile negative culese n timpul edinei, ctre Soare sau, preferabil, napoi n Cosmos pentru reciclare. Curirea cu elementul Pmnt se poate face prin aplicarea palmelor pe pmntul din grdin ori dintr-un ghiveci cu flori. Reenergizarea rapid se realizeaz privind albastrul cerului sau/i verdele copacilor, al ierbii sau frunzelor. S nu uitm c tot un rol de ocrotire este deinut de halatul alb. Acesta are, pe lng aspectul su igienic, i capacitatea culorii alb de a absorbi vibraiile negative, oprindu-le s treac la corpul operatorului. De aceea mpturitul halatului se face (cnd se lucreaz acas la un bolnav) ctre exterior, ferind suprafeele ce au fost n contact cu aerul din camer s ating restul obiectelor din trus sau din serviet. Acas se pune halatul la soare ori se spal i se ntinde la uscat afar. Desigur, exist multe alte sisteme i metode de aprare, dar ocrotirea cea mai bun, cea mai sigur i mai la ndemn o constituie pn la urm nsui gndul vostru. Cel mai convingtor argument ni-l ofer profesorul Remi Alexandre, n lucrarea sa de biogeologie intitulat Votre lit est-il la bonne place? (Patul dumneavoastr este pe un loc bun?) care, dup 145 de pagini n care ofer cel mai diverse metode de aprare mpotriva megaradaiilor nocive, conchide pe bun dreptate: ngrijorarea prost canlizat este adesea mai rea dect nsi tulburrile existente. Adesea refuzul contient al unei influene ne rezolv 50% din dificulti, elibernd energii sau reactivndu-ne aprarea personal. Noi ne permitem s adugm c restul de 50% se va rezolva cu ncrederea n ngerul pzitor, n capacitatea organismului nostru i n Gndul bun ce ne ntrete n orice situaie. Rspunsul la orice ntrebare este n noi. Nu degeaba Emil Coue ne nva s optim, n momentele grele: trece, trece, m simt bine, din ce n ce mai bine din toate punctele de vedere.

Principiile reflexoterapiei plantarePrivite fr a cunoate sistemul lor de interpretare, schemele reprezentnd zonele reflexe rmn destul de criptice, mai ales atunci cnd punctele respective sunt reduse la nite cifre notate pe desene Ins o logic simpl, clar i uor de reinut apare dendat ce aflm c aceast metod are la baz principii n legtur direct cu anatomia corpului. S urmrim, deci, aceste principii. Locul n care talpa se ngusteaz cel mai mult corespunde taliei. Toate zonele ce se gsesc deasupra acestei linii imaginare vor corespunde prii superioare a corpului, iar sub linia taliei (de pe talp) se vor oglindi organele din zona inferioar a corpului. Partea dreapt a trupului i va avea punctele reflexe pe talpa dreapt, iar cea stng va corespunde tlpii stngi. O singur excepie: toate organele ce se situeaz pe cap i n cutia cranian vor fi localizate invers pe tlpi, deoarece n zona cerebelului (din punct de vedere anatomic) nervii se ncrucieaz (cei din stnga pe emisfera cerebral dreapt) i vom masa deci zonele ochi, urechi, nri etc. de pe dreapta corpului, pe talpa stng i organele de pe stnga capului pe talpa dreapt. Mergem mai departe cu localizarea zonelor reflexe pe tlpi. Degetul mare corespunde capului n ntregime; vrful lui va reflecta cretetul capului (zona vertexului). Pe partea muchiei interne a ambelor tlpi se gsete zona ce reflect coloana vertebral. Sub degetul mic, dar ctre muchia lui extern, vom gsi umrul. Cobornd pe acest contur extern vom sesiza o depresiune care corespunde punctului cot-genunchi. Paralela ntre anatomia corporal i zonele de pe talp continu: pernuele de pe degete oglindesc zona sinusurilor frontale; gtul degetelor va fi n coresponden cu zona cefei i a gtului anatomic; zona de pe perna mare situat sub degete corespunde toracelui, iar cea de sub linia imaginar a taliei (poriunea cea mai ngust a tlpilor) oglindete zona abdominal; n dreptul clciului vor fi reflectate organele din zona genital. Desenele ce nsoesc acest capitol vor facilita cu siguran nelegerea principiilor ce stau la baza reflexoterapiei. A dori s adaug dou noiuni absolut necesare n practicarea masajului reflexogen. Este vorba despre bilateralitate i aciune metameric. Legtura dintre partea dreapt a corpului i cea stng a lui se numete bilateralitate orizontal. Acelai nume l poart i legtura dintre partea anterioar a corpului i cea posterioar a lui. Exist ns i bilateralitate vertical, adic legtur ntre membrele superioare i cele inferioare, ntre partea superioar i cea inferioar a corpului. Aceast relaie de interinfluen ne ajut s intervenim n tratarea afeciunii unui organ la care nu putem avea acces direct - din cauza unei dureri locale prea mari, n cazul unei rni deschise, a unei fracturi imobilizat n aparat gipsat etc. Masnd zona similar aezat de cealalt parte a corpului vom influena att circulaia sangvin ct i cea energetic din zona afectat. Aceast apropiere prin ocolire este cel mai frecvent utilizat n medicina sportiv. Pentru a grbi refacerea unor organe traumatizate sau pentru a pstra tonicitatea unui muchi imobilizat, ori pentru a diminua durerile resimite n zona afectat, se execut masajul reflex pe poriunea corespunztoare, situat pe partea sntoas. Tot pe sistemul bilateralitii se nscriu i relaiile n armonie electromagnetica ce se realizeaz ntre diferitele pri ale corpului. Vom exemplifica legtura dintre articulaiile majore, adic degetele de la mn cu cele de la picior; palma cu talpa; ncheietura pumnului cu cea a gleznei; cotul cu genunchiul; umrul cu oldul; centura scapular cu centura pelvian.

In situaia n care vom gsi un punct dureros pe partea stng a corpului, vom gsi precis unul corespunztor i pe dreapta; la fel, o zon afectat de pe partea anterioar va avea zon reflex dureroas pe partea posterioar a corpului. S lum un exemplu concret. Dac apare o bursita la umrul stng, vom gsi puncte dureroase, dar mai uor abordabile, la oldul stng (bilateralitate vertical), dar i la umrul drept (bilateralitate orizontal). n cazul marilor articulaii (umeri, coate, old, genunchi) rezultatele sunt mai bune dac se maseaz mai nti punctele situate pe aceeai parte, timp de dou minute (pentru bursita de la umrul stng se va masa mai nti oldul stng i apoi umrul drept). Se expir la apsare, se inspir la relaxarea micrii. Cnd durerile sunt la articulaiile mici (ncheietur de pumn, de glezn, degete de la mini ori de ia picioare) vom masa mai nti articulaia corespunztoare zonei opuse, astfel: pentru un panariiu la indexul stng, de exemplu, vom masa mai nti indexul drept i apoi al doilea deget de la piciorul stng. i acum, cteva cuvinte despre aciunea metameric. Dac se vor ridica braele vertical i se va trasa cte o linie imaginar care s uneasc degetul cel mare de la mn de cel mare de la picior, apoi indexul cu degetul doi de la picior, mijlociul cu degetul trei de la picior, inelarul cu degetul patru i degetul auricular cu cel mic de la picior, vom obine o divizare a ntregului corp n 10 zone. De altfel, medicul american Wiliam Fritzgerald chiar i numete metoda zonoterapie. Interesant este faptul c doamna Nineta Crainici, n excelenta sa lucrare pe care am mai amintit-o, Yoga integral, public aceeai schi a acestei mpriri zonale menionnd c ar constitui o veche schem acupunctural extrem-oriental. Aadar, fiecare sector al susamintitei operaii imaginare este n strns legtur cu ntreaga suprafa parcurs. Cu alte cuvinte, fiecare punct de pe talp sau de pe palm influeneaz toate organele ce se gsesc pe suprafaa traversat. Aceasta nseamn c fiecare punct de pe palm sau de pe plant acioneaz metameric, adic pe ntreaga felie. De exemplu, linia ce trece prin rinichi traverseaz i ochiul. Dar, deoarece din punct de vedere anatomic, organele sunt aezate, u-neori, aa dup cum am mai spus unele n spatele altora, alteori chiar se intersecteaz i nu sunt aezate ca pe o plan didactic, unul lng altul pe un singur plan, avem posibilitatea ca masnd un punct de pe talp sau de pe palm s mbuntim activitatea unei felii ntregi din corp. Acesta ar fi i unul dintre motivele ce explic starea general de bine dup o edin de reflexoterapie.

Fig 8. Schema mnemotehnic a corespondenelor reflexogene plantare

Fig. 9 Schema mnemotehnic a corespondenelor reflexogene corporale

Fig. 11 Aciunea metameric i zonoterapia

Reacia organismului la reflexoterapieDac fiecare om este un unicat i reacia lui singular, comportarea tuturor este ns identic: la simirea unei dureri sau a unei simple jene n locul apsrii efectuate de terapeut, orice pacient ntreab automat: ce este acolo, ce nseamn durerea din acel loc? nainte de a le rspunde, trebuie s ne amintim c pragul durerii difer de la om la om, de la or la or, de la o zi la alta ori de la un anotimp la altul Uneori, punctele dureroase arat funcionalitatea normal a organelor respective, alteori durerea indic o anomalie funcional. De aceea rspunsul dat pacientului va fi nsoit doar de explicaii legate de aezarea anatomic a organelor n cauz. Interpretarea datelor - nicidecum diagnosticarea - va putea fi fcut doar ctre sfritul edinelor, cnd se va cunoate comportarea organismului la aplicarea reflexoterapiei. Situaiile cu care ne putem ntlni sunt diferite. Uneori vom gsi depuneri de cristale i zone dureroase numai n punctul ficat (la talpa dreapt) i splin (la talpa stng). Vom ti atunci c pacientul se gsete ntr-o stare de marcat oboseal i att (a avut poate o insomnie, o indigestie, o stare subfebril etc.). Alteori este posibil ca toate punctele s fie dureroase i cu depuneri de cristale. Aceasta denot o stare general de extenuare i constituie o alarm. Pacientului nu i se va vorbi ns pe un ton alarmist pentru c sugestia negativ indus poate agrava n rnod nedorit situaia. Comportarea terapeutului se va adapta totui la bolnavi, pentru c unii au nevoie de un du rece pentru a nelege c au ajuns la un punct critic, alii se panicheaz la o simpl ncruntare a operatorului n timpul lucrului. Se poate ntmpla ca nici un punct s nu provoace durere la apsare dei, conform strii generale a pacientului i diagnosticului cu care a venit de la medicul alopat ar arta organe afectate. Situaia poate proveni de la o depunere att de masiv nct a luat forma unei plci (ca un calus intern). Va trebui mai nti sfrmat placa (i atunci pacientul va ncepe s simt durere la apsare) i apoi s fie dizolvate i eliminate depunerile existente. Se ntmpl aproape ntotdeauna ca pacientul s acuze dureri n timpul tratamentului pe zonele care sunt n rezonan cu organele genitale (feminine sau masculine). Fenomenul este explicabil dac aflm c bolnavul st foarte multe ore n aceeai poziie (lucreaz ori eznd permanent pe scaun ori stnd n picioare). Aa dup cum pe fundul unei sticle cu vin rmas mult timp nemicat vor aprea depuneri, aa i n zona inferioar a corpului (n care sunt situate organele urogenitale) pot exista anumite sedimente de acid uric, acid oxalic, deeuri de metabolism ori staze de energie. Organismul uman este cunoscut, dar reactivitatea personal rmne o mare necunoscut. S nu ne grbim cu etichetarea organelor bolnave; s ateptm 1-3 edine ca s putem nelege mcar puin mecanismul de rspuns al pacientului la stiinulii de tip reflex, capacitatea organismului de refacere, resursele lui de rezisten. Aceasta nu o vom putea realiza dect dup ce am pus n ecuaie mai muli termeni, n care intr i reacia de pe taipa celuilalt picior, timpul scurs pn la tergerea durerii locale, felul granulaiei depuse (mrime, consisten, rezisten), cum se prezint talpa de la o edin la alta etc, etc. Diagnosticarea - o vom repeta mereu - este treaba exclusiv a medicului. Refexoterapeutul rmne cel care ajut pacientul pe plan psiliofiziologic, s-i regseasc echilibrul energetic, s-i recapete ncrederea n capacitatea de refacere a propriului su organism i s renune la greelile pe care le-a fcut pe plan fizic, sufletesc i spiritual, cu alte cuvinte s nu mai reediteze condiiile care i-au determinat suferina.

Tulburri pasagere posibileConform principiului Totul este n Tot apare ca normal reacia posttratament-reflex. Normal, posibil, dar nu obligatorie. De ce normal? Pentru c i un tratament balnear sau fizioterapeutic poate fi, n cele mai multe cazuri, urmat de o reacie mai mult sau mai puin puternic i o socotim normal. De ce posibil? Pentru c toxinele i deeurile de metabolism, odat dislocate din zonele unde fuseser stocate, trebuie s se elimine. i aceasta se realizeaz prin mucoase (nasul picur, ochii lcrmeaz, salivaia e crescut, diureza e sporit) sau prin apariia unei stri febrile. Durata acestor aa-zise tulburri nemotivate este ns de maximum cteva ore. De ce nu obligatoriu? Pentru c atunci cnd cile de eliminare sunt deschise i circulaia sangvin i limfatic netulburat, operaia de curire a corpului se efectueaz n tcere. Iat acum i care ar putea fi acele posibile - dar nu obligatorii - manifestri neateptate, fr motiv i neplcute: ncheieturile se pot umfla, semn c pacientul sufer de staze limfatice. Varicele se pot umfla, pentru c venele, dup masaj, vor transporta o cantitate mai mare de snge. Pot aprea accese febrile atunci cnd n corp exist o inflamaie sau o infecie latent. Urina mai abundent poate s-i modifice mirosul i culoarea; transpiraia la fel (toxinele dislocate determin aceste schimbri). Pot aprea echimoze fr vreo explicaie. Aceasta ns exist: tulburri n metabolismul calciului. ntr-un anumit organ (de obicei cel bolnav) pot aprea dureri acute - semn c ncepe s se ntmple ceva acolo. Pacientul poate s devin somnolent sau s nceap o lung suit de cscat, dovad c relaxarea n organism a nceput s se fac simit. Acestea sunt o parte a reaciilor ce pot aprea dup primul, al doilea, sau cel mai trziu al treilea tratament. NU V SPERIAI; CONTINUAI MASAJUL. TOTUL VA REINTRA N NORMAL!

ContraindicaiiCa orice tehnic medical, i reflexoterapia are contraindicaii. Cnd un pacient vine, de pild, cu diagnosticul de insuficien renal acut (diagnostic precizat de medicul alopat) atunci renunm la a-l trata prin masaj plantar, pentru simplul motiv c un rinichi n insuficien de activitate nu poate fi ncrcat n plus cu toxine (dislocate) pe care nu ar mai putea s le elimine. Bineneles c, n stare de infarct, reflexoterapia este dea-semenea contraindicat, sngele abundent trimis ctre inim determinnd agravarea infarctului. Dac varicele simple se trateaz cu reflexoterapie, aceasta constituind pentru vene un fel de gimnastic, n cazul varicelor deschise tehnica aceasta este total contraindicat. Nici n cazul hemoragiilor nu se recomand acest masaj. Sarcina, infeciile cutanate, rni la talpa pacientului sau la mna terapeutului sunt alte contraindicaii. Cnd este vorba de o fractur, masajul se efectueaz numai pe zona complementar de pe partea sntoas, conform principiului bilateralitii explicat anterior. O alt contraindicaie se refer la momentul zilei la care se practic. Astfel, este nerecomandat reflexoterapia n orele premergtoare lurii unei mese sau imediat dup, deoarece pentru digestie este necesar o cantitate mare de energie, iar masajul folosete energia din organism pentru a o redistribui acolo unde este necesar pentru refacerea unei disfuncii organice,

O ultim contraindicaie: este bine s se evite lucrul pe o persoan atunci cnd exist o evident antipatie unilateral sau reciproc. Motivul este uor de neles, tiind c pentru obinerea rezultatelor optime este necesar o armonie i o ncredere ntre cele dou componente ale tratamentului.

Metodologia de lucruRecomandri generaleCel dinti contact cu un pacient impune clarificarea problemei cheie: dorete sau nu bolnavul s se vindece? Pare paradoxal dar, dei a emis solicitarea unui tratament, n subcontient (adesea chiar n contient) unii pacieni nu se ndur s renune la situaia privilegiat de focalizator al ateniilor i grijilor celor din jur, la regimul preferenial de care profit cel mai adesea. i nu sunt rare cazurile n care mbolnvirea se datoreaz tocmai lipsei de dragoste din partea celor apropiai: pn la eliminarea cauzei, aplicarea oricrei alte terapii dect cea prin Iubire, este prematur. Reflexoterapeutul uzeaz, n aceast prim parte a celei dinti ntlniri cu un bolnav, de metoda observaiei, i pune pacientului o ntrebare neutr (de exemplu: spunei-mi, v rog, despre ce e vorba) i ascult, ascult, ascult. Cu rbdare i atenie afl foarte multe date din fia psihologic a suferindului. Din maniera n care acesta vorbete se poate deduce nivelul lui cultural - foarte important lucru pentru felul n care i se vor explica n continuare aspectele reflexoterapiei. Ritmul vorbirii, gestica, mimica vor arta trsturile de temperament ale pacientului; coninutul discursului va dezvlui atitudinea bolnavului fa de afeciunea sa, nivelul de spiritualitate, concepie de via, atitudinea fa de familie, de mediul ncare lucreaz, de prieteni, de vecini, de Dumnezeu. Prin ntrebri puine, foarte scurte i la obiect, reflexoterapeutul poate canaliza confesiunea pacientului n aa fel nct s-i fac o idee asupra Omului din faa sa i a felului n care l poate ajuta s se ajute singur n continuare. Cu deosebire n afeciunile psihosomatice, atitudinea bolnavului fa de propria lui personalitate este foarte important. Operatorul este de fapt psiho-reflexo-terapeut, el trebuie s-l ajute pe pacient s descopere singur cnd i cum i-a aprut tulburarea. Tendinele de ipohondrie sunt cele ce trebuie nlturate n primul rnd. Focalizarea ateniei pe un anumit organ concentreaz energia ctre acesta. Dac atenia e nsoit de gnduri bune, ajut la vindecare, dac atenia este marcat de ngrijorare (sentiment negativ ce determin o energie nociv), atunci o boal poate aprea din senin. Dac boala e corcolit, ea se simte bine i nu pleac: dac nu i se d prea mult atenie, atunci se duce la cel ce se gndete tot timpul la ea i se teme de ea. Foarte important este nivelul spiritual al pacientului, domeniu din care fiziologicul i trage puterea de refacere. Iat aadar un alt aspect ce trebuie urmrit n prima ntlnire, dar i la urmtoarele. Cei ce cunosc metodele radiestezice de msurare a biocmpurilor pot ntocmi fie personale n care vor putea urmri evoluia tratamentului reflex nainte i dup fiecare edin de lucru. Urmtorul moment este cercetarea diagnosticului pus de medicul alopat i eventualele nsemnri din carnetul de sntate al pacientului. Apoi se trece la observarea pielii de pe palme i tlpi - culoare, textur, stare a fanerelor dup care se terge - eventual cu spirt - planta piciorului pacientului. Dac acesta are btturi, caloziti, durioane ori unghii ncarnate, i se recomand oficiile pedicuristului pentru c numai o talp fr rugoziti i fr probleme de funcionare poate beneficia de aportul energetic al reflexoterapiei.

Abia acum se poate ncepe masajul propriu-zis. Piciorul pacientului se susine ntre palme cu blndee, dar cu fermitate i cu preocuparea de a nu avea n contact cu degetele care lucreaz dect o zon minim de sprijin; s nu se apuce brutal piciorul pentru ca pacientul s poat urmri numai reaciile suprafeelor masate. Dup ce a fixat fiecare punct de lucru pe talpa pacientului, operatorul privete permanent faa bolnavului. Pe de o parte pentru ca s poat observa orice contractur de muchi de pe figura iui ca semn al vreunui disconfort ce ar impune o modificare a profunzimii apsrilor, iar pe de alt parte legtura nentrerupt ntre ochii terapeutului i cei ai bolnavului constituie att nchiderea unui circuit stabilit ntre mna terapeutului i talpa pacientului ct i o reenergizare prin privire. Legtura ochi-mn-talp se pstreaz tot timpul tratamentului, aceasta - repet - constituind nchiderea unui circuit electromagnetic i energetic ce nu trebuie ntrerupt. n ceea ce privete traseul abordat, este bine ca dup ce se trece, un minut sau dou, peste zonele i n ordinea care se vor aminti la capitolul urmtor, s se revin o dat sau de mai multe ori la punctele care fie au prezentat depuneri mai numeroase de deeuri, fie au fost mai dureroase. S nu se uite un lucru: orice durere resimit la apsarea unui punct, chiar dac este acceptat de suferind, produce o contractare a ntregului traseu muscular, vascular i energetic, accesul la zona sau organul vizat fiind mpiedicat. De fapt, primele micri se fac mai superficial dect nivelul doi i trei de profunzime la care se ajunge ctre finalul fiecrei edine. Zonele ce se lucreaz se ung cu crem. Dei unii autori recomand masajul pe uscat, am observat din ndelungata mea practic faptul c rezultatele bune se obin mai uor atunci cnd se utilizeaz unguente - neutre sau terapeutice, dup caz. Foarte important este poziia relaxat i comod n care stau att pacientul ct i terapeutul. Bolnavul poate fi aezat fie pe un scaun, fie culcat pe o canapea medical. Piciorul pacientului trebuie s stea ridicat, pe un suport, pe un scunel mai nalt ori sprijinit pe genunchiul operatorului (atunci cnd bolnavul st pe un scaun), pentru ca reflexoterapeutul s poat privi uor att punctul lucrat, ct i chipul pacientului. Pentru ca schimbul energetic s se desfoare nestingherit, se renun n timpul tratamentului la purtarea inelelor, brrilor, ceasurilor, cravatelor, cordoanelor, curelelor etc. Talpa nu se apuc cu putere - repet acest lucru deoarece are o deosebit importan - ci doar se sprijin (numai cu degetele minilor) ici-colo, pentru ca s nu fug la apsare; podul palmelor operatorului nu atinge piciorul pacientului, pentru ca emisia energetic a palmelor s poat, prin vibraiile sale benefice, s acioneze.

Ordinea masajului reflexSe ncepe ntotdeauna cu zonele ce sunt n rezonan cu rinichii, ureterele, vezica urinar i cu uretra, pentru a pregti cile de eliminare a depunerilor de acid uric, acid oxalic, deeuri de metabolism, calciu migrat, care datorit masajului au fost dislocate i dirijate ctre canalele de curire a organismului. Continuarea se face cu punctele legate de plmni, apoi cu cele n rezonan cu stomacul, intestinele, ficatul, vezicula biliar i pancreasul, care sunt organe de dezintoxicare, metabolism i producere a substanelor de reconstituire. O atenie deosebit se va acorda punctelor legate de circulaia sangvin. Deosebit de importantele zone n rezonan cu cile limfatice i cu ganglionii limfatici vor asigura degradarea deeurilor metabolice, acionndu-se n acelai timp pentru sporirea capacitii imunitare a organismului. n final se maseaz celelalte puncte sensibile. Dac bolnavul se gsete ntr-o criz acut, se trece cu rapiditate pe traseul sus

-menionat (uneori poate fi chiar eludat) acordndu-se o atenie preponderent zonelor implicate n respectiva urgen.

Gimnastica palmelorPentru a putea lucra bine cu palmele, degetele trebuie s fie flexibile, puternice, rezistente - dar i foarte sensibile, n acest scop este indicat o gimnastic a minilor. Iat cteva sugestii de exerciii: 1. Palmele se aeaz fa n fa la mic distan ntre ele. Degetele mari se deprteaz simultan, celelalte rmnnd unite i nemicate. Printr-o micare de rotaie degetele mari se aduc pn la baza degetului mic. Apoi se revine la poziia iniial prin deprtarea i rotirea napoi a degetelor mari. Micarea se repet de trei ori. 2. Se ndoaie cele patru degete (n afara celui mare) ncepnd cu prima falang i cu ncetul le facem s alunece prin trre pe palm n jos, unde le ridicm, pstrndu-le unite i le readucem n poziia iniial (de trei ori). 3. Aceeai micare realizat invers, adic ncepnd cu aplecarea celor patru degete pe palm i continund cu ridicarealor prin glisare pe palm n sus. 4. Palmele lipite cu vrfurile degetelor deprtate, apsam ct putem de tare ctre spatele palmelor, ntr-o parte i n cealalt. 5. Se maseaz fiecare deget n parte, ca i cnd s-ar introduce ntr-o mnu prea strmt. De insistat pe suprafeele laterale ale degetelor i pe zona pieliei dintre ele. 6. Se ncrucieaz degetele la baza lor, podul palmelor rmnnd deprtat i executm o micare de rotaie a degetelor n aa fel nct s se frece rotativ baza lor, dar s se roteasc i ncheieturile palmelor. 7. Se adun degetele n pumn i apoi se desfac brusc i cu for. Se trimite astfel energia din pumn ctre degete. Aceast micare se poate face eventual naintea nceperii fiecrei edine de tratament. 8. Micarea anterioar, de la punctul 7, executat invers, adic pornind cu palmele deschise i strngndu-le brusc i puternic n pumni, acumuleaz energia. Se poate utiliza, eventual dup executarea unui tratament. 9. Se freac energic palmele ntre ele timp de aproximativ un minut (timpul unu) i apoi se spal ntre ele pe uscat (timpul doi). Aceast micare reechilibreaz energiile n corp. Se poate recomanda i pacienilor. 10. Se scutur bine i energic palmele. Dac aceast micare se execut la sfritul unui tratament, ea poate elimina energiile toxice acumulate de operator. Dac micarea se execut nainte de tratament, gndind ca energia se trimite n palme, atunci ea poate fi fcut n momentul pregtirii terapeutului pentru edin. Se pot imagina ns i numeroase alte exerciii pentru a pstra minile n stare optim pentru realizarea unui masaj ct mai eficient.

ncrctura energetic i polaritatea corpuluinainte de a trece ia tehnica de lucru propriu-zis, cred c ar trebui fcute anumite precizri cu privire la polaritate. Baza filozofic a Ordinii n Univers, extras din Dao (Calea Naturii) se rezum la urmtoarea idee: Toate fenomenele sunt legate intre ele, sunt relative, sunt emitoare, dar i receptoare de energie i se desfoar ntr-un spaiu infinit i ntr-un proces de transformare fr sfrit. Aceast permanent schimbare constituie nsi esena viului, e curgerea Vieii.

Imobilitate nu exist; nici chiar atunci cnd vorbim de Moarte. Pentru c i Ea e doar o schimbare, o transformare, o trecere (din viaa cunoscut) - prin Marea Poart - ctre o alta netiut. Poporul, n marea lui nelepciune, chiar o numete Lumea de dincolo, Lumea cealalt, Lumea de Apoi sau Cea de pe urm. Deci care urmeaz - celei cunoscute de noi. n Sfnta Liturghie e numit Cealalt vreme a vieii noastre. Dar, noi ne grbim prea mult i nu mai avem timp s ne gndim la tlcul cuvintelor. n realitate, sfrit nu exist. Panta Rhei spunea Heraclit (Totul se mic), iar Lavoisier a sintetizat pentru totdeauna principiul Nimic nu se pierde, nimic nu se ctig, totul se transform. Micarea are la baz principiul polaritii, acea lege a contrariilor ce determin nu o contradicie, ci o complementaritate. Polaritatea determin o treime: pozitiv, neutru i negativ. Este acea Triad cosmic ce cuprinde polul negativ (Pmntul) i cel pozitiv (Cerul), legai ntre ei printr-o for neutr (Omul). Aceste fore cuprind energia pozitiv numit de chinezi Yang i de hindui Pingala, care este o energie solar reprezentnd Aciunea-Lumina-Inteligena, energia neutr exprimnd Adevrul-nelepciunea-Pacea, iar energia negativ Yin sau Ida, de origine Lunar, reprezentnd Dragostea-Intuiia-Materialitatea. Planeta Pmnt la suprafa este negativ, iar n interior pozitiv. Omul, ca simpl entitate, a fost neutru ca legtur ntre Cer i Pmnt, dar luat n general reprezint energia pozitiv; numai c, Femeia ca atare este Yin (adic energie negativ), iar Brbatul este Yang (energie pozitiv). Aa stau lucrurile n principiu (sau n teorie), n realitate sau mai bine zis n practic totul devine relativ i mai complicat. Sau poate mult mai simplu, dac ne gndim c ceea ce emite este dens i activ, se ncadreaz n Yang, iar ceea ce recepteaz e fluid i pasiv, face parte din Yin. Numai c, emind mereu, Yang-ul se destram devenind Yin, iar Yin-ul receptnd tot mai mult se transform n Yang. nsui Universul ilustreaz aceast lege a micrii i transformrii, n aciunea lui de expansiune lenta de-a lungul mileniilor i apoi de contracie la fel de lent. ntorcndu-ne la corpul omenesc, spunem despre cretetul capului c, atunci cnd emite energie este Yang, dar cnd se ncarc energetic din Cosmos, recepteaz, deci devine Yin; tlpile sunt negative cnd trag din pmnt energia vital a Mamei Gea, receptnd-o, i se schimb n pozitive cnd se descarc de energiile toxice, emindu-le n pmnt. ncercnd o sistematizare, putem spune c partea superioar a corpului i capul posed ncrctur general pozitiv, partea inferioar a corpului i picioarele posed ncrctur negativ. Partea dreapt i spatele sunt pozitive, iar partea stng a corpului i faa lui sunt negative. Jumtatea dreapt a capului, mna dreapt, piciorul stng, partea stng a toracelui, partea dreapt a abdomenului sunt Yin, deci negative, iar jumtatea stng a capului, toracele pe partea dreapt a lui, abdomenul pe partea lui stng i piciorul drept sunt Yang, deci pozitive. Braele i picioarele sunt Yang pe partea lor piloas (cu pr) ctre exteriorul lor deci, i Yin pe latura cu pielea mai neted i subire (spre interiorul lor); degetele au i ele polaritate proprie, aa dup cum, vom arta la capitolul Reflexologie palmar. Cnd se lucreaz cu mna dreapt, aceasta emite energia, iar stnga primete energia din Cosmos cnd o cerem, sau este inut n chip de ecran, rmnnd neutr. Se poate lucra i cu ambele mini; deci ambele vor emite (Yang) i se va recepta energia cosmica necesar prin cretet (chakra a 7-a), sau se va recepta energia cosmic prin ambele mini, ernind-o prin privire, Cei cu capaciti superioare pot recepta i emite doar prin puterea gndului. n concluzie, dei exist n corpul omului o polaritate de principiu, Gndul este cel care ne ajut s facem s fie preponderent un tip sau altul de energie, n funcie de necesitile de

lucru. Chiar i n tehnicile ce susin c nu in seama de polaritate, gndul operatorului contient sau incontient - acioneaz conform nevoii de moment. Am crezut c este bine de cunoscut aceste aspecte ce pot prea dificil de asimilat pentru c, n diferite lucrri sau la diverse cursuri, noiunile de polaritate pot aprea derutante i confuze, dar totul fiind relativ n lume, s nu uitm c suntem ceea ce gndim c suntem, iar polaritatea e cea pe care o gndim - la locul i momentul n care avem nevoie de ea.

Primul pasDoi poli se ntlnesc: mna cea sfnt avnd puternicul i complexul su aparat de fizioterapie, ncrcat fiind cu electricitate pozitiv, specific prii superioare a corpului i cu piciorul-rdcin a Copacului Vieii, adnc i sigur nfipt n glia din care am fost ieii (ncrcat cu electricitate negativ specific prii inferioare a corpului). ntlnirea va determina refacerea echilibrului energetic, rearmonizarea cu ntreg Universul prin intermediul palmelor ce au devenit canal de vehiculare a acestor fore. Tratamentul reflex se ncepe prin luarea de contact a terapeutului cu energiile superficiale ale pacientului, prin micri uoare de atingere a tlpilor n vederea mbuntirii circulaiei generale - sangvine i energetice. Se aplic, astfel, palmele pe cele dou maleole ale piciorului stng - cel ce primete fluxul energetic - imprimndu-i o uoar traciune. Apoi, cu mna de pe maleola extern, se realizeaz o micare ctre n sus, iar cu palma de pe maleola intern executm micarea ctre n jos. Pentru a face s dispar tensiunile de pe talp i pentru a calma sistemul nervos, coborm palmele pe faa superioar i inferioar a metatarsienelor i facem o micare de du-te/vino, transversal fa de cea anterioar. Executm, n continuare, micri de plimbare a palmelor n sens contrar pe zonele laterale ale tlpii. Se mtur suprafaa plantar cu cele patru degete ale ambelor mini, simultan, aezate pe talpa pacientului, degetul mare al terapeutului aezat fiind deasupra acestei pri. Micarea seamn cu o deschidere i nchidere a tlpii. n final se trage uor de fiecare deget. Apoi se mngie suprafaa superioar a plantei prin micri ascendente de la unghii pn la glezne, alternnd palmele. S-a reuit astfel cel dinti contact ntre cele dou epiderme ce vor trebui s conlucreze.

Eliminarea toxinelor - rinichi, uretere, vezic urinar, uretrDup primele micri de nceput al tratamentului putem trece la masajul reflex propriuzis. nainte de a vorbi despre el, voi repeta ordinea n care se execut.: ntotdeauna se ncepe cu pregtirea cilor de eliminare a toxinelor ce vor fi dislocate (rinichi, uretere, vezic urinar, uretr); se trece apoi la Centrul de localizare i dirijare a tuturor funciilor (cap, coloan vertebral); urmeaz plmnii apoi organele de dezintoxicare, metabolism i reconstituire (stomac, intestine, ficat, vezicul biliar, pancreas); n continuare dup sistemul circulator sangvin - ne vom ocupa de degradarea deeurilor i a reziduurilor de metabolism precum i de stimularea capacitii imunitare a organismului (sistem limfatic); vorn ncheia cu restul punctelor sensibile la palpat - organe de sim, membre etc, Sistemul urinar sau secretor se compune dintr-un organ principal dublu (rinichiul) i din cile urinare (uretere, vezic urinar, uretr). Rinichii sunt situai n regiunea lombar, corespunztor vertebrelor T12-L2, rinichiul drept fiind puin mai cobort dect cel stng, din cauza siturii ficatului pe partea dreapt.

Funcia renal const n filtrarea urinei prin aparatul deosebit de complex al sistemului urinar. Cantitatea de snge ce trece n 24 de ore prin rinichi este de 1700 litri, din care se formeaz cca 150 l de urin primar, din care dup procesul de retroabsorbie a apei, rmn 1,5 l de urin n 24 de ore, ce se elimin. Zona reflex a rinichilor se gsete, pe ambele tlpi, puin mai sus de linia imaginar a taliei, pe locul care rmne nemicat atunci cnd talpa se deruleaz n mers. Disfunciile renale determin o serie de tulburri din cele mai diverse. Astfel, blocajele n diferite poriuni ale aparatului excretor creeaz depozite de toxine n snge i n sistemul circulator. Acestea atrag dup sine ngroarea i ntrirea arterelor, calculi renali, precum i colici nefritice. Depozitarea toxinelor n musculatur i esut conjunctiv determin apariia reumatismului, iar depunerile din articulaii fac s apar artrite i chiar artroze sau poliartrite. Varicele i hipertensiunea arterial sunt alte consecine ale tulburrilor renale. Eliminrile diminuate datorate disfunciilor renale pot antrena apariia unor eczeme, eriteme, inflamaii, erupii (deoarece rinichii nu reuesc s elimine deeurile metabolice, organismul suprasaturat de acestea le scoate prin piele). Oboseala cvasipermanent poate fi i ea o cauz a nefuncionrii optime a aparatului urinar. S nu uitm c ochii sunt aezai pe fia metameric ce traverseaz i rinichii, iar anomaliile intervenite n activitatea acestora din urm pot influena vederea sau diversele componente ale aparatului vizual. Legtura ntre rinichi i vezica urinar este realizat prin cele dou uretere. Acestea sunt aezate subperitoneal n poriunea abdominal i pelvian. Ureterele sunt alctuite din trei straturi musculare ale cror constricii determin eliminarea calculilor, aciune - n cele mai frecvente cazuri - deosebit de dureroas, cunoscut sub numele de colic nefritic. Tulburri, ngustarea acestor dou canale uretrale determin retenia apei, iar staza aceasta se manifest printr-o senzaie de inere i o durere n partea inferioar a abdomenului, ceea ce poate duce la confundarea acestei dureri cu una provenit de la uter (la femei). Zona reflex a ureterelor se gsete pe ambele tlpi i se situeaz oblic de la punctul rinichi pn la cel care oglindete vezica urinar, situat la nceputul calcaneului. Vezica urinar, situat n spatele simfizei pubiene, are o capacitate de aproximativ 300 ml i comunic la un capt cu ureterele, iar la cellalt cu uretra, ultimul segment al aparatului urinar. Zona reflex se gsete pe bordura interioar a tlpii, chiar n poriunea de nceput al calcaneului. Tulburrile legate de funcionarea defectuoas a vezicii urinare constau n tulburri de miciune, inflamaii i dureri locale. Tot n cadrul tulburrilor se nscriu i spasmele de vezic urinar, nsoite de slbirea sfincterului, principala cauz fiziologic a enurezisului. Uretra constituie, dup cum arn mai spus, ultimul segment al cilor urinare. La femei are doar 4-5 cm lungime, n timp ce la brbai uretra reprezint i calea spermatic cu cele trei segmente ale sale: prostatic, membranoas i penian, fiind deci mult mai extins. Cistita apare mai frecvent la femei, deoarece uretra lor este cu mult mai scur


Recommended