+ All Categories
Home > Documents > 2517258-Ortodoxia-si-Europa

2517258-Ortodoxia-si-Europa

Date post: 09-Apr-2018
Category:
Upload: adriana-petre
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 21

Transcript
  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    1/21

    UNIVERSITATEA 1 DECEMBRIE 1918 ALBA IULIAUNIVERSITATEA 1 DECEMBRIE 1918 ALBA IULIAFACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXFACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOX

    Secia Teologie-PastoralSecia Teologie-Pastoral

    Ortodoxia n contextulOrtodoxia n contextul

    integrrii europeneintegrrii europene- Contribuii pastoral-misionare la nelegerea- Contribuii pastoral-misionare la nelegerearolului Bisericii Ortodoxe n Europa Unit -rolului Bisericii Ortodoxe n Europa Unit -

    Coordonator:Coordonator:arhim. Lect. univ. dr.arhim. Lect. univ. dr.

    TEOFIL TIATEOFIL TIA

    11

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    2/21

    Susintor:Susintor:RARE-ADRIAN SLCUDEAN,RARE-ADRIAN SLCUDEAN,

    anul IIIanul III

    ALBA IULIAALBA IULIA2006

    1. PRELIMINARII

    De-a lungul istoriei sale, care a depit dou milenii, civilizaia cretineuropean s-a confruntat cu multe provocri lansate n tumultul transformrilorsociale, politice, economice i culturale, care au nscut reacii, atitudini, acumulri saurenunri, direcii culturale diverse1.

    n acest uria tumult al transformrilor au existat i momente care au ieit neviden n mod deosebit, momente care s-au ntiprit n mentalitatea oamenilor detiin, dar i a oamenilor obinuii, ca puncte de referin n istoria civilizaieieuropene. Prin consecinele lor imediate sau pe termen mai lung, aceste momente derscruce ale civilizaiei europene2 au determinat mutaii importante n mentalitateaoamenilor. Acetia au fost pui n faa opiunii ntre sistemul de valori al epocii careddea semne de oboseal i cel al epocii care, nscndu-se, lsa s se ntrevad un

    orizont luminos al progresului3.Despre viziunea ortodox asupra procesului integrrii europene nu se poatevorbi fr o raportare a fenomenului la toate categoriile elementare care in n

    prealabil de nelegerea modului de participare a Ortodoxiei la civilizaia european4.Nu e mai puin adevrat faptul c tocmai srcia cercetrilor occidentale asupra

    fenomenului uriaei contribuii a Bisericii Rsritene la civilizaia european este, nmare msur, cauza multor prejudeci.

    Dac fenomenul integrrii europene, n cele mai serioase analize apusene,pleac i de la studierea evoluiei diverselor specificiti sociale, politice, culturale,economice n contextul evoluiei a nsi civilizaiei europene apusene, de la stadiul deamalgam al mai multor civilizaii i culturi spre ceea ce se dorete astzi a se afirma

    1 FAUST BRDESCU,Europa unit, ediie ngrijit i note de Radu-Dan Vlad, traducere din limba francez de dr. GeorgeAnca, Editura Majadahonda, Bucureti, 2000, p. 11.2Ibidem, p. 13.3Ibidem.4 PR. PROF. DR. ION BRIA, Destinul Ortodoxiei, Bucureti, Editura Institutului Biblic i de Misiune alBisericii Ortodoxe Romne, 1989, p. 79.

    22

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    3/21

    ca o civilizaie european n sine, omogen prin comunitatea occidental a valorilor,astzi, dinamica integrrii trebuie neleas n contextul mai larg al bipolaritiiOccident-Orient5.

    De fapt, nu este vorba despre o ntmplare istoric la care Occidentul dezvoltattrebuie s se adapteze. Mai devreme sau mai trziu, lucrurile ar fi mers tot n direciaapropierii ntre Occident i Orient pentru c, altdat, n zorii civilizaiei antice,Europa nsemna Orient n vreme ce apusul european barbar mprumuta modelelecivilizaiei heleno-romanice, apoi bizantine6.

    Nu exist nici o incompatibilitate ntre Ortodoxie i spiritul occidental, dectdac se caut n mod artificial s se descopere vreuna. Altfel, avem de-a face cu

    prejudeci fr suport n realitate7.nainte de toate, integrarea european este o chestiune de mentalitate, civilizaie,

    cultur.Caracteriznd procesul integrrii din perspectiva motenirii trecutului nu se poate nelege prin aceast motenire numai practicile sau obiceiurile socialedobndite n momentele cele mai recente ale istoriei. Dintr-o motenire a trecutului

    care se manifest ca un factor determinant pentru anumite atitudini sau stri de fapt, pentru anumite mode culturale, trebuie selectate i elementele care in de odeterminare mai nrdcinat n ontosul identitar. Numai selectnd aceste criteriiaxiologice se poate sintetiza o sum de elemente comune ntregii civilizaii europene,definitorii pentru afirmarea unei identiti europene. Oricum, trebuie srecunoaterem faptul c afirmarea acestei identiti europene este un lucru nu prealesne de realizat fr o temeinic cercetare tiinific. Pn la urm, integrarea are i odimensiune cultural, dar i una spiritual8.

    5 FAUST BRDESCU, op. cit., p. 22.6 ACAD. VIRGIL CNDEA, O introducere romneasc n filosofia islamic, n rev. Studii teologice, seria a II-a, anulXLVI, nr. 1 3 ianuarie aprilie, 1994, p. 314.7 PR. PROF. DR. ION BRIA, op. cit., p. 45-46.8Ibidem, p. 46.

    33

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    4/21

    SECIUNE CENTRAL

    1. ASPECTEGENERALE. TERMINOLOGIE:Expresia integrare european, n sine este un concept dificil de definit.

    Fenomenul integrrii presupune reunirea ntr-un tot unitar a mai multor categorii deelemente separate, dar care suport asemnri i caracteristici de complementaritate.Din perspectiva integrrii europene pot fi considerate elemente separate, darasemntoare i complementare, o multitudine de elemente9.

    Integrarea european devine, ca fenomen, un concept cu att mai complex cuct pe msura participrii mai multor naiuni la concertul axiologic european apar noidimensiuni importante care trebuie luate n seam. ns integrarea condiioneazeficiena participrii la ansamblul global de armonizare reciproc a elementelorcomponente. Cum n privina integrrii europene este vorba despre ri, popoare,

    culturi, economii etc., adic specificiti importante, armonizarea nseamnexploatarea la maxim a caracteristicilor complementare10.

    2. NTREINTEGRAREAEUROPEANI EUROPAINTEGRRII:Singura complementaritate care nu niveleaz i anuleaz specificitile este

    dimensiunea spiritual11. De-a lungul istoriei Europei, din cele mai ndeprtatetimpuri, diversele culturi i civilizaii au interacionat, au impus valorile lor altora saui-au asumat valorile altora folosind de la mijloace din cele mai agresive pn la celemai panice modele de aculturaie12. Dac la nceput Europa reprezenta un amalgam

    de civilizaii i de populaii diferite, de la cele mediteraneene la cele nordice, celtice,de la populaiile caucaziene la populaiile tracice, toate acestea avnd o multitudine deobiceiuri diferite, i se putea vorbi, n consecin, de conceptul de Europ a

    9 FAUST BRDESCU, op. cit., p. 51.10Ibidem.11 ARHIMANDRIT LECTOR UNIV. DR. TEOFIL TIA, Elemente de pastoral misionar pentru o societate post-ideologic, AlbaIulia, Editura Rentregirea, 2003, p. 57.12 MIRCEA ELIADE, Meterul Manole, Iai, Editura Junimea, 1992, p. VI.

    44

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    5/21

    civilizaiilor, dup primul sinod ecumenic, Imperiul Roman care reunea autoritar toateaceste popoare, a favorizat, n mod paradoxal, n ciuda persecuiilor anterioarempotriva cretinismului, tocmai naterea unei civilizaii cretine a Europei13.

    n prezent, este de netgduit faptul c Biserica a dat natere unui alt concept:civilizaia european, despre care se poate spune c poate fi caracterizat de un singurtermen: cretintate14. Evident c aceast caracteristic nu trebuie afirmat autoritar iintolerant pentru c pn i interaciunea culturii cretine a Europei cu civilizaiaislamic, de pild, dincolo de toate confruntrile care au avut loc pn la cdereaImperiului Otoman, a fost extrem de productiv pentru cultura european nansamblu15.

    Rezumnd asupra caracteristicii generale a evoluiei conceptului de integrareeuropean, am putea spune c istoria concertului axiologic european se desfoarntre dou momente de importan major: de la Europa civilizaiilor la civilizaiaeuropean. n ceea ce privete substratul credinelor i practicilor religioase pre-cretine, nu este mai puin adevrat c de la un capt la altul al Europei, toate acestea

    au marcat diverse accente i profiluri n configurarea cretinismului universal. Evidentc atunci cnd vorbim despre cretinismul universal ne referim la acele trsturicomune ale ecclesiologiei, nscute din unitatea i unicitatea Sfintei Scripturi isoliditatea Sfintei Tradiii16.

    ns n interiorul cretinismului exist o multitudine de tradiii diverse care aufost edificate fie prin mbrcarea vechilor practici religioase ntr-o hain cretin, fie

    prin adaptarea cretinismului la obiceiurile diverselor populaii, n acest din urm caz,de multe ori din interese politice17.

    Profilarea teologiei cretine i diferenierea n cadrul acesteia s-au fcut tot prininfluenele exterioare asupra doctrinei Bisericii. Numai c din aceast perspectiv nueste vorba despre determinri care au produs schimbri n nvtura BisericiiUniversale, ci de un aspect intelectual care s-a resimit n cmpul discuiilor dintrenvaii Bisericii18, un aspect filosofic care a dus numai la nuanri pe margineadiverselor probleme teologice i mai rar la contradicii categorice.

    Revenind la conceptul de integrare, aceasta nseamn n primul rnd participare,iar participarea nseamn la rndul ei cunoatere19. Avnd n vedere c din perspectivacretin cunoaterea a fost promovat n misionarismul apostolic, un admirabil modelde integrare-participare l reprezint cltoriile misionare ale Sfntului Apostol Pavel,o integrare a tuturor cretinilor n cadrul comunitilor lor i a comunitilor nou-

    13 ILARION V. FELEA,Religia culturii, Arad, Editura Episcopiei Ortodoxe Romne a Aradului, 1994, p. 96.14 PR . PROF. DR. ION BRIA, Ortodoxia n Europa Locul spiritualitii romne, Iai, Editura Trinitas, 1995, p. 67.15 REMUS RUS,Istoria filosofiei islamice , Bucureti, Editura Enciclopedic, 1994, p. 19.16 PREOTLECTORUNIV. DR. MIHAI HIMCINSCHI, Misiune i dialog - Ontologia misionar a Bisericii din perspectiva dialoguluiinterreligios, Alba Iulia, Editura Rentregirea, 2003, p. 12.17 COLIN BROWN, Filozofia i credina cretin, Oradea, Editura Cartea Cretin, 2000, p. 93.18Ibidem, p. 122.19 HENRI-IRNE MARROU,Patristic i umanism, Bucureti, Editura Meridiane, 1996, p. 56.

    55

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    6/21

    nfiinate n templul nefragmentabil al lui Hristos, Cel ce este Totul n toate, prinJertfa Euharistic.

    Integrarea cretinilor n trupul hristic al Bisericii nseamn cunoatere- participare-mprtire. Temeinicia acestui model conceptual de integrare seconcentreaz pe figura lui Pavel, care adesea trece n mod nedrept n umbrantemeietorului Romei cretine, Sfntul Apostol Petru, pentru c n timp ce toi ceilaliucenici ai Domnului au fost chemai i alei de El din timpul vieii Sale n trup, Saul afost ales de Hristos nviat.

    nsi ideea de baz a Uniunii Europene de astzi, care a pornit de laComunitatea European, s-a nscut din ncercarea asimilrii acestui concept de Pax

    Dei i a prelungirii sale n domeniul concretului, din dorina sincer a guvernelorFranei i Germaniei de dup terminarea ultimului rzboi mondial de a depi definitivtensiunea istoric dintre cele dou ri. Totui, de la prima idee de unitate european,neleas ca unitate n diversitate, i pn la ideea unei federalizri a Europei, aa cums-a proiectat aceasta n ultimii ani, neleas ca diversitate n unitate, s-a scurs un drum

    lung, anevoios, presrat cu multe contradicii i obstacole20

    .Asimilarea unor asemenea reprezentri geo-politice i geo-culturale depinde deformarea unei noi mentaliti a generaiilor viitoare i trebuie s in seama despecificitile grupurilor etnice, naionale, s nu promoveze o globalizare frdiscernerea foarte riguroas a valorilor21, s nu anuleze particularitile, ci s le

    permit libera asumare n propria lor identitate la ansamblul integrator.Simbolic vorbind, arhitectura oricrui templu ncepe prin a fi o simpl sum de

    decoruri cu caracteristici individualizate pn la a sfri ntr-un ansamblu armonios.Cnd acest ansamblu concentreaz n el o imagine armonioas, el nu trebuieidentificat cu nsi ideea de armonie. Tot astfel, cnd anumite elemente particip la ointegrare, reunirea acestora nu poate fi identificat cu nsi ideea de integrare dectcu riscul evaporrii ntr-o utopie.

    Teologia rsritean este un factor de emulaie incontestabil n cadrul culturii icivilizaiei europene. Exist analiti, exist istorici sau ali comentatori care lanseaz

    judeci de valoare din perspectiva domeniului lor tiinific (sau mai puin tiinific;uneori mai mult politic), despre o pretins incapacitate a Rsritului ortodox de a seadapta spiritului vremurilor, care promoveaz ideea integraionist22. Dejaargumentele occidentalilor au depit sfera bunului sim tiinific i se constituie totmai mult ntr-o sum de criterii politice care se impun a fi ndeplinite n mod

    subiectiv.Viziunile Ortodoxiei i Romano-Catolicismului vizavi de locul dimensiuniieconomice n viaa omului nu sunt dou chestiuni ireconciliabile ci mai degrab

    20 KINSKY, FERDINAND,LEurope vaticane? Un regard chrtien sur lEurope, Nice, Presses dEurope, 10, avenue desFleurs, 1999, p. 74.

    21 GARY H. KAH, The Demonic Roots of Globalism, Lafayette, Huntigton House Publisher, Louisiana, 1995, p. 23.22 PR. PROF. DR. ION BRIA, Ortodoxia n Europa Locul spiritualitii romne, p. 88.

    66

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    7/21

    complementare. Una nu poate s existe fr interacionarea cu cealalt pentru c ele s-au nscut ntr-un context amplu de situaii politice i culturale cu care s-a confruntatistoria ntregii Europe23.

    Nici amputarea spiritului economic prin punerea la zidul criticilor a elementuluieconomic din viaa omului nu este benefic, dar nici acutizarea mercantilismului careduce n Occident ctre o societate din ce n ce mai despiritualizat. Teoria pretinseiincompatibiliti dintre etica occidental a capitalismului i tradiionalismul spiritualrsritean poate fi combtut cu o argumentaie serioas.

    ns dincolo de aceast difereniere ntre cele dou mentaliti economice iculturale se afl un substrat al unitii i universalitii Bisericii ( )24.

    E necesar s precizm faptul c de fiecare dat cnd vom meniona ntr-unanume context termenul ecumenic vom face referire la zestrea comun a Bisericiloreuropene i nu la semnificaia care i se d astzi acestui concept; ne vom referi, deci,la caracteristica Bisericii timpurii, care precede Schisma cea Mare i care ddea

    msura cu adevrat cretin a civilizaiei europene.n cele mai ndeprtate i cele mai diverse coluri ale Europei se gsesc dovezi pentru recunoaterea unui substrat teologic ecumenic regsit n unele modele iatitudini interculturale europene. Astfel, n acest substrat teologic ecumenic termeniiortodox, catolic, protestant redevin din substantive adjective, aa cum erau nelese nexpresia de la Ierusalim la Atlantic i de la MareaMoart la fiordurile nordice25. Acest ecumenism trit, asumat de ntreaga civilizaiecretin, a fost pentru prima dat pus n pericol de orgoliul primelor semne alescindrii civilizaiei europene care au aprut n cadrul culturii carolingiene. De aici i

    pn la Schisma din 1054 istoria Europei s-a confruntat cu dese tensiuni urmate de totattea ncercri de refacere a atmosferei de unitate proprie primelor patru secole decretinism.

    3. TEOLOGIA RSRITEAN CA FACTOR DE EMULAIE N CADRUL CULTURII ICIVILIZAIEIEUROPENE:

    Vorbind despre teologia rsritean, de teologie n general, ne gndim ladogmele rsritene care au generat un anumit modus vivendi, tipic popoarelor est-europene i care este caracterizat de termenul Ortodoxie. n comparaie cu dogmaticaromano-catolic i cu cea protestant, Ortodoxia a fost mai mult axat pe dimensiunea

    formrii spirituale i pe mistic. Culturile care s-au nscut din influenele religioase

    23 PR.DRD. OVIDIU TMA,Problema raportului dintre Biserica local i Biserica universal - implicaii ecumenice, n rev.Studii teologice, seria a II-a, anul XLIII, nr. 5 6 septembrie decembrie, 1991, p. 231.24Ibidem, p. 233.25Ibidem.

    77

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    8/21

    manifestate de aceste teologii caracterizeaz cei doi poli ai culturii europene:pragmatismul i realismul apusean versus existenialismul rsritean26.

    Nu ne intereseaz aici opera tiinific, apologetic i doctrinar a BisericilorEuropene i cultura teologic n particular, ci ne intereseaz modul n care teologiaOrtodox a contribuit la tezaurul cultural european, modelnd acea gndire tipicacestui spaiu cultural rsritean.

    Dac exist o oper de influen ortodox atunci aceasta este reprezentat nprimul rnd de literatura de adnc meditaie a scriitorilor rui, literatur de o valoareuria i pe care criticii apuseni ai fenomenologiei existenialismului ortodox nu o potnega.

    Aceast literatur a strnit interesul apusenilor deopotriv ca i pe cel alrsritenilor. Dramele, tensiunile i soluiile de natur spiritual, filosofia zbuciumuluimanifestat de personajele romanelor lui Dostoievski sau Tolstoi, sunt elemente carentregesc complexul de frumusee cuprins n aceast literatur. Se spune cel maiadesea c literatura meditativ de influen ortodox, ntorcndu-i pe oameni ctre

    dimensiunea lor interioar, i despart n acelai timp de problemele cotidiene i leamputeaz capacitatea de a dezvolta un spirit pragmatic, capabil s le furnizezeinstrumentele necesare pentru nelegerea necesitii evoluiei27.

    Uneori critica apusean dovedete o superficialitate analitic nduiotoare, carenu are cum s surprind adevrata esen a culturii rsritene Reverberaiile polemicedintre scriitorii teologi i filosofi, chiar n Rsrit, acetia din urm aflndu-se subinfluena gndirii pragmatic-realiste occidentale, care are n rdcinile sale criticismul

    protestant, se manifest plenar i n cultura romn unde este celebru conflictul dintreilustrul filosof Lucian Blaga i cel ce avea s devin academician, Printele DumitruStniloae, unul dintre cei mai reprezentativi gnditori ortodoci europeni ai celei de-adoua jumti a secolului XX.

    Ct despre operele pur teologice, volumul creaiilor importante n acestdomeniu este uria, dar face obiectul investigaiei de specialitate i o critic adimensiunilor teologice de pe poziii pur culturale poate fi socotit, i chiar este,subiectiv.

    4. ETERNA DISPUTMODERN: NTREO EUROPFR RSRITIUN RSRITNE-EUROPEAN:

    A existat o perioad romantic n istoria Europei cnd de la Atlantic la Ural i

    de la Marea Mediteran la cele mai nordice fiorduri, s-a manifestat nu neaprat o pacesocial i politic, ct mai ales o atmosfer de linite propice dezvoltrii culturii.Rzboaiele nu se concentrau atunci dect pe cuceriri, pe ntinderea granielor

    26 OLIVIER CLEMENT, Ortodoxie, cultur, istorie, n rev. Studii teologice, seria a II-a, anul XLVI, nr. 4 6 iulie decembrie, 1994, p. 93.27 JOHN MEYENDORFF, Viziuni despre Biseric: gndirea teologic rus n timpurile moderne , (trad. de Lavinia Stan),Studii teologice, seria a II-a, anul XLIII, nr. 5 6 septembrie decembrie, 1991, p. 49.

    88

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    9/21

    influenei politice ale diverselor imperii, dar nu pe aneantizarea valorilor culturale iontologice naionale ale popoarelor stpnite.

    Astzi se vorbete despre concepte evazive precum rzboi etnic sau rzboireligios, cnd mai degrab conflictele sunt regionale sau confesionale. Neclarificareatermenilor risc s confere globalizrii aspectul unei doctrine de construcie a unuinou tip de imperialism financiar i lipsit de orice valoare moral i spiritual. Pentruc pacea nu se poate impune cu fora, nici n numele unei pretinse lupte mpotrivaterorismului. Cel mai puternic terorism nu este acesta al ciocnirilor de cioburi socialei politice, chiar religioase, care alctuiesc mozaicul popoarelor lumii, ci terorismulsubversiv i programat al politicii mondiale economice28.

    n numele intereselor economice i politice ale naiunilor puternice, din caremegalitul american este cel mai important, se construiesc formule hibrid defederalizare, de divizare artificial a unor structuri naionale, etnice i religioase,

    pentru a mpiedica dezvoltarea focarelor de tensiune. Se pierde din vedere capacitateade adaptare a acestor structuri, care contribuie n mod contrar, la ntreinerea acestor

    focare i nu la stingerea lor29

    .Un astfel de exemplu este i modelul separrii Europei n dou aa-zise zone deintegrare pe principiul dezvoltrii economice i al vitezei de adaptare la transformrile

    proiectate n scopul unificrii statelor europene ntr-o nou Uniune European cu maimuli membri.

    A existat, de asemenea, n istoria mai recent a Europei, o perioad n careRsritul trebuia s aparin unei sfere de putere totalitar i se ncerca motivareafaptului c totalitatea resorturilor naionale i culturale in s demonstreze c

    popoarele est-europene sunt de o alt factur dect popoarele occidentale ale btrnului continent. C aceste popoare nu dovedesc capacitatea de a dezvoltastructuri economice puternice, menite a consolida necesarul de consum al indiviziloreuropeni. C aceste popoare sunt nrdcinate n mentaliti extremist naionaliste careexclud specificitile sau c aceste popoare nu sunt capabile s dezvolte atmosferaunor democraii sau liberti social-politice autentice30.

    Nimic mai fals. Tendina de izolare a popoarelor apusene n faa valului deimigrani cu care se confrunt dup cderea comunismului, pare s demonstreze c i

    printre naiunile aa-zis civilizate exist naiuni care n ciuda manifestrii uneicontiine a apartenenei la o uniune de interese, nu ezit s-i manifeste rezerveleatunci cnd propriile interese naionale le cer s fac aceasta.

    S lum, de pild, numai exemplul Irlandei care foarte de curnd a nceput sdiscute despre un sistem legal care s opreasc acordarea automat a cetenieiirlandeze celor nscui pe teritoriul irlandez pentru a mpiedica fenomenul imigrrii.

    28 MARILYN FERGUSON, The Aquarian Conspiracy. Personal and Social Transformation in Our Time, New York, a JeremyP. Tarcher / Putnam Book, Published by G. P. Putnams Sons, 1987, p. 163.29Ibidem, p. 177.30 OLIVIER GILLETE, Religie i naionalism. Ideologia Bisericii Ortodoxe Romne sub regimul comunist, traducere deMariana Petrior, Bucureti, Editura Compania AltFel, 2001, p. 11.

    99

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    10/21

    Care este locul Rsritului n aceast unitate de state care alctuiesc astziUniunea European i care ar fi criteriile care ar trebui s defineasc spiritul europeanca o caracteristic identitar, ca o legitimare a membrilor care fac parte din acestestructuri socio-politice moderne? Dac aciunile politice foreaz nota, ncercnd sfac din integrare un fenomen imposibil de stvilit, nu este mai puin adevrat cfiecare naiune trebuie s-i cerceteze aptitudinile de a face fa acestui proces deintegrare i de a gsi cele mai bune metode de a se compatibiliza cu standardeleacestor instituii suprastatale fr s-i pun n pericol specificitatea culturalnaional31.

    De asemenea, trebuie ca i analitii i cercettorii fenomenului cultural i socio-politic contemporan s se ndrepte cu mai mare atenie ctre dedesubturile, ctreimplicaiile culturale ale acestui fenomen. Trebuie create, n contextul integrriieuropene acele instituii eficiente pentru prezervarea valorilor reale care risc s fieaneantizate de tvlugul integrrii, pentru c naiunile cu instituii democratice nformare nu au experiena i performana celor apusene32.

    Trebuie recunoscut faptul c fr renunarea la o parte din suveranitateanaional n favoarea suveranitii colective, aceste instituii suprastatale nu pot devenieficiente, dar nici specificitile nu trebuie anulate cu orice pre pentru ca dezideratulintegrrii definitive s fie atins. Europa nu poate exista fr un Rsrit, dup cum niciRsritul nu poate rmne n afara structurilor socio-politice ale Europeicontemporane.

    5. ORTODOXIA N PERIOADA CONTEMPORAN. ACCENTE I PROFILURI. VIZIUNEAORTODOXASUPRANOILORPROVOCRIALELUMIICONTEMPORANE.

    n contextul transformrilor socio-politice i economice contemporane,Ortodoxia trebuie s se pronune alturi de celelalte confesiuni, privitor la modalitateade reacie a omului n faa diverselor consecine de ordin moral i spiritual ale acestormutaii contemporane.

    Exist foarte multe activiti de colaborare, de consultare i de formulare dereacii comune la problemele lumii contemporane n cadrul pan-ortodox. Ortodoxia nu

    pledeaz pentru dezinteresarea omului credincios fa de problemele care-l nconjoar.Anumite dimensiuni ale acestor probleme fac, ele nsele, parte dintr-un registru alchestiunilor care trebuie s stea n cmpul preocuprilor misionare ale Ortodoxieicontemporane. Patriarhia Ecumenic desfoar asemenea demersuri, i celelalte

    foruri i instituii ecumenice lucreaz activ pentru constituirea unei viziuni pan-ortodoxe asupra tuturor acestor probleme33. La aceste eforturi comune subscriu iPatriarhiile autocefale, unele implicndu-se mai activ.

    31 OLIVIERCLEMENT, op. cit., p. 122.32Ibidem.33 JOHN MEYENDORFF, op. cit., p. 74.

    1010

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    11/21

    Exist, totui, i anumite reticene fa de activitile desfurate de acesteinstituii ecumenice. Exist grupuri care nu-i manifest numai rezerva, ci se declar

    pur i simplu ostile acestui gen de abordare a prtiei cretine pentru creareaclimatului de nelegere necesar vieuirii panice ntr-o Europ i o lume pline deattea specificiti culturale i de o mare varietate de credine i religii.

    De aceea, trebuie ntreinut acest dialog ecumenic care a fost deschis n anii '60.Rezervele unora dintre ortodoci fa de micarea ecumenic pleac de la aversiuneafa de curentul misionar ecumenic protestant iniiat de Paul Tillich, care considera cexist o predispoziie pentru primirea mesajului cretin chiar n snul pgnismului.Catolicii, n schimb, se manifest mai deschii dect ortodocii, chiar fa deaseriunea lui Paul Tillich. Dar i Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne, Prea FericitulPrinte Teoctist, este un continuator al gndirii predecesorilor si Justinian Marina iIustin Moisescu.

    6. PARTICULARITATEA ORTODOX ROMN N CONTEXTUL ECUMENIC I PAN-

    ORTODOX. RECUNOATEREAVOCAIEIEUROPENEAORTODOXIEIROMNEEste un truism faptul c n ceea ce-i privete pe romni, cretintatea lor este deorigine apostolic. i comunitile eline de la Marea Neagr, i colonitii romani, icomunitile goilor care s-au aezat n zonele sub-carpatice, toi acetia au ntregitcretinismul romnesc cu aspecte culturale provenite din specificul lor, dar s-auintegrat n cadrul ortodoxiei str-romneti.

    Spaiul traco-geto-dacic a fost un spaiu de interculturalitate cretin dinamicdin care a ieit alfabetul gotic, din care au plecat ntemeietorii monahismului apusean,dar care a rmas fidel teologiei rsritene i spiritului de apartenen la civilizaiaBizanului. Dar, o not foarte important, aceast apartenen la Bizan este numai unaspiritual liber asumat de ctre prinii valahi i moldoveni, neconstituindu-seniciodat ntr-o atitudine de vasalitate fa de Bizan34.

    Tocmai din acest motiv unitatea Ortodoxiei romneti este real, vie, nu fals,pentru c nu a fost construit pe temeliile unei viziuni politice, monarhice, impuse cufora acolo unde substratul cultural i religios indigen se opunea cretinismului i nu afost edificat nici din interese politice.

    Latinitatea limbii a permis spaiului cultural i spiritual romnesc s cunoascnc de timpuriu cele mai actuale creaii cultice i scrieri apologetice ale SfinilorPrini apuseni sau orientali, iar teologia rsritean a permis dezvoltarea unei

    atitudini n care esena nvturii fundamentale de credin s-a mpletit magnific cuontosul naional al romnilor. Romnii au continuat s fie bizantini ntr-o limb deorigine latin35.

    n epoca medieval raporturile principilor romni cu curile Europei sunt foarteintense. Principii romni particip la cruciade, se implic militar n aprarea

    34 ILARION V. FELEA, op. cit., p. 174.35Ibidem, p. 181-183.

    1111

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    12/21

    civilizaiei cretine europene n faa Islamului, dar ajut i la ntrirea mnstirilor dela Muntele Athos. Se poate spune c n contiina apartenenei la spaiul de cultur

    bizantin nu s-a ivit niciodat o contradicie ntre identitatea confesional a romnilor,majoritari ortodoci, i calitatea lor de europeni. Chiar i atunci cnd Vaticanuldefinea statele din Rsritul Europei ca fiind principatele ereticilor schismatici, icereau compromisuri dificil de acceptat din partea esticilor n schimbul recunoateriidrepturilor lor, alturi de celelalte naiuni catolice apusene, romnii nu i-au renegatapartenena lor la civilizaia Europei.

    A fi ortodox, dei european, a nsemnat pe parcursul a mai multor secole oautomat situare n spaiul eminamente oriental, alturi de civilizaia oriental.Apusenii nu vedeau n ortodoci altceva dect nite sectari ndrznei din cadrulImperiului Otoman. Dar romnii, prin latinitate prezervau caracteristicile apusene alecretinismului lor, n timp ce printr-o interculturalitate vie luau de la turci elementeeseniale de cultur islamic.

    Una dintre cele mai importante caracteristici ale Ortodoxiei romneti este

    aceea c a fost, incontestabil, creatoarea colii romneti. Primele coli s-au nchegatpe lng aezmintele monahale iar ierarhii romni au fost vizionari care au nelesrostul educaiei pentru salvarea idealurilor naionale romneti.

    Pe parcursul istoriei neamului romnesc, aceast atitudine a determinat oapropiere esenial ctre Biseric din partea intelectualilor romni, care la rndul lorau neles rolul preotului n formarea mentalitii spirituale a poporului i s-au implicatn sprijinirea Bisericii. S-a creat cu timpul chiar o clas intelectual ortodox care anscut un curent filosofic existenialist cu caracteristici profund naionale ale creireverberaii se regsesc poate numai n modelul intelectualitii ruse care a constituitsmburele dezvoltrii unui puternic curent cultural ortodox n Apus, dup revoluia

    bolevic din Rusia.Profesorul Nicolae Iorga, Nichifor Crainic, Nae Ionescu, tot grupul filosofilor

    de la Gndirea i de la Cuvntul n perioada interbelic, au creat un orizontcultural care s-ar putea defini ca un existenialism romnesc ortodox.

    Prin implicarea sa de rsunet mondial n studiile bizantine, Nicolae Iorga a fcutun serviciu uria imaginii Ortodoxiei romne n lume. Nu se pot face cercetriserioase n domeniul aceasta al bizantinologiei ignorndu-se studiile lui Nicolae Iorga.Teroarea istoriei, ns, a amputat de timpuriu tendina ascendent de afirmare aculturii romneti. Criticii aa-zisei incapaciti culturale a spiritualitii ortodoxe nu

    neleg drama care s-a produs prin cderea statelor rsritene n sfera de influen atotalitarismului stalinist. Totui, civa rui au avut norocul s poat ntemeia la ParisInstitutul Saint Serge i s marcheze nceputul unei renateri a existenialismuluiortodox rus.

    Romnii nu au avut acest privilegiu. Ei au mpnzit nchisorile sovietice,lagrele de deportare i au fcut Ortodoxie prin jertf, adic i-au asumat i au trit

    poruncile Mntuitorului. ns ulterior, n anii '70, n timpul unei oarecare ndulciri a

    1212

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    13/21

    regimului totalitar, care de acum nainte se credea statornicit pe veci n osatura naiilorrsritene, s-a manifestat o palid activitate de creaie cultural ortodox, manifestatn special prin scrierile teologice dogmatice i prin traducerile din Filocalie a celui maimare teolog rsritean a jumtii a doua a secolului XX care a fost Printele DumitruStniloae. Alturi de Dumitru Stniloae au mai scris i unii dintre ilutri profesori deTeologie, reprezentani ai vechii grzi de profesori de la Universitatea din Bucuretisau de la Chiinu, care au alctuit cele mai reprezentative tratate de istorie

    bisericeasc, att romn ct i universal, tratate de teologie moral, de patrologie iautentice studii de istoria religiilor.

    coala romneasc de teologie rmne una dintre cele de referin ntre colileteologice europene, ortodoxe i catolice, iar cultura romneasc de influen ortodoxnu mai poate fi contestat astzi.

    Neajunsurile faptului c Ortodoxia romneasc nu este nc foarte binecunoscut astzi, aa cum este de pild Ortodoxia greceasc, socotit de referin

    pentru ntreaga Ortodoxie, const n penuria de teologi tineri, bine pregtii i n alte

    domenii dect cele strict teologice, care s vin n ntmpinarea ideii de construcie aunei imagini europene autentice a teologiei romneti.

    7. COMUNITI ORTODOXE IMPORTANTE N CADRUL UNOR STATE MEMBRE ALEUNIUNII EUROPENE

    Cele mai importante comuniti ortodoxe n Occident sunt constituite n cadrulgrupurilor de estici europeni care alctuiesc diaspora rilor din care provin. Evidentc pe primul loc ntre acetia se situeaz ruii, care au eparhii i comuniti mai largisau mai restrnse, att pe teritoriul Europei Occidentale (n special n Frana i

    Germania), ct i n cea Meridional.Grecii sunt prin spiritul lor naional unii n jurul Patriarhiei Greciei, ns dacvine vorba despre cea mai ecumenic Patriarhie, n sensul unei ecumenicitiinterioare acesteia, aceasta este Patriarhia Antiohiei, cea mai veche comunitatecretin, despre a crei ntemeiere vorbesc i izvoarele scripturisticenovotestamentare. n cadrul Patriarhiei Antiohiei nu prevaleaz spiritul naional,

    pentru c aceast Patriarhie este prin excelen una n care diaspora este comunitateade baz.

    Pe de alt parte, diversitatea naiunilor i etniilor care alctuiesc comunitateacretin a Patriarhiei Antiohiei este att de larg, nct nu se poate vorbi dect despre

    universalitatea cretinismului ortodox n acest context, iar aceasta, departe de a fi oscdere, este un mare avantaj. Aceasta pentru c n amalgamul de naionaliti care fac

    parte din Patriarhia Antiohiei, cuvntul de ordine este fidelitatea fa de nvtura decredin a Bisericii Ortodoxe Universale (acea despre care vorbeam ntr-un context anterior). Antiohienii sunt i sirieni, i

    palestinieni, i libanezi, dar i francezi, englezi sau americani. Distana geograficdintre eparhiile acestei Patriarhii istorice este att de mare nct n Anglia, de pild,

    1313

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    14/21

    diocezanul de Lancaster se afl la Londra i preotul care slujete pentru comunitateaortodox din Lancaster(din care fac parte studeni de la Universitatea din Lancaster,

    provenind din Grecia, Cipru, Rusia, Bulgaria i Romnia, dar i rui, bulgari, romnisau srbi stabilii n nord-vestul Angliei), este singurul preot ortodox pe o raz de circacinci sute de kilometri36.

    Patriarhia Romn are numeroase comuniti de ortodoci romni aflai n afaragranielor ri, ncepnd cu romnii care se constituie n minoriti ale statelor vecineRomniei, pn n cele mai ndeprtate zone ale globului unde exist diversefragmente ale diasporei romneti. Exist i un ierarh de origine romn, dar nscut nStatele Unite.

    Biserica Ortodox Bulgar are o diaspora rspndit mai ales n SUA i maipuin pe teritoriile statelor europene occidentale.

    Alturi de comunitile ortodoxe din diaspora diverselor state europenersritene n teritoriile statelor apusene mai exist grupuri de intelectuali ortodoci laParis, la Institutul Saint Serge (vestit pentru contribuiile ilustre n materie de

    teologie ortodox n Apusul european ale lui Florensky, N. Berdiaev, S. Bulgakov, N.Arseniev, N. Lossky sau P. Evdochimov) i la Cambridge.

    8. ORTODOXIAIECUMENISMULNERAGLOBALIZRIIMicarea ecumenic a avut o contribuie uria la stingerea unor tensiuni

    existente de foarte mult vreme n istoria civilizaiei europene. n cadrul micriiecumenice Ortodoxia este reprezentat, alturi de protestani i de romano-catolici. idac este adevrat c exist o deschidere manifestat cu mare bucurie din parteaOrtodoxiei romne fa de fenomenologia ecumenic, nu este mai puin adevrat c

    tot aceeai Ortodoxie manifest rezerve fa de sincretismul religios cunoscut dinmanifestrile new age-iste37.Pentru c nimic nu este mai periculos pentru pierderea identitii spirituale dect

    amalgamul de idei religioase i filosofice din practicile panteiste extrem orientale itehnicile de meditaie cu teologia mistic isihast, de pild, sau cu alte practici misticeale rugciunii cretine. Unele dintre aceste manifestri moderne de pseudo-religiozitate sunt naive i chiar strnesc uneori rsul, dar alteori devin periculoase prinatracia pe care o exercit n special n rndul oamenilor fr un nivel de cultursuficient sau fr repere morale solide. Sunt cunoscute n Occident o mulime de

    practici inspirate din filosofia hinduist i din practicile budismului zen, practici care

    au fcut numeroase victime printre cei naivi. Nu toate urmrile deschiderilor politice care au avut loc odat cu cderea

    comunismului sunt benefice. Unul dintre cele mai periculoase fenomene cu care seconfrunt i spaiul spiritual rsritean este noua mod a invaziei sectelor oculte de tot

    36 EUGEN CIURTIN, Cartografii ale oportunitii. Partea nti: Regimul temporal, n ACHVS - Studii de istorie areligiilor, An I, fascicul I, Iarna 1997, Bucureti, p. 74.37 ALFRED BERTHOLET,Dicionarul religiilor, Editura Universitii Alexandru Ioan Cuza, Iai, 1995, p. 288.

    1414

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    15/21

    soiul, care practic un sincretism religios dizolvant i analfabet. Pericolul nu vinedinspre cei naivi, care cad n plasa falselor credine, ci din ideile de sorginte esotericcare proclam o unificare religioas artificial n numele unei Noi Religii Mondialecare va depi toate tensiunile religioase provocate de conflictele confesionale i dinimpactul marilor religii monoteiste de azi, punnd n locul valorilor religioaseconsacrate un sistem care reunete cte puin dintre cele mai faimoase idei religioasedin toate celelalte religii anterioare38.

    Pericolul apare dinspre adevraii cunosctori ai instrumentelor psihologieitrans-personaliste care st ndrtul acestei proclamate religii unice mondiale.Ecumenismul sntos nu vine cu asemenea aseriuni, conform crora trebuie edificatun tip de om nou, care prin revalorizarea teosofiei s devin un super-zeu. Umanuleste interpretat ecumenic n sensul descoperirii chipului lui Hristos din toi semeniinotri, indiferent de preferina lor confesional i se manifest numai ntreconfesiunile cretine. Iat de ce grupuri ortodoxe ca, de pild, cel al ortodocilor greci,avertizeaz asupra revenirii unor modele de reconsiderare a pgnismului i de

    descoperire n acesta a unor valene pre-cretine39

    .Misionarismul ortodox nu este de un prozelitism agresiv i tocmai de aceea estedeschis ctre valorile altor confesiuni cretine, chiar i ctre spiritualitatea altor religii,atta vreme ct, la rndul lor, nici acestea nu practic prozelitismul. Dialogul religiosecumenic sincer nu poate fi confundat cu prozelitismul. n discursul prozelit uniicuceresc i alii cedeaz. Aceast atitudine nu mai este de actualitate azi cndevanghelizarea popoarelor lumii s-a fcut40. Organizaiile neo-protestante, ns, facaceast confuzie de planuri i vorbesc n numele ecumenismului tocmai n acest spiritsincretico-prozelitist. Ori aceasta aneantizeaz identitatea cultural i specific anaiilor i tocmai n aceasta rezid pericolul acestor practici nesntoase de falsecumenism.

    Spre deosebire de viziunea prudent a Ortodoxiei fa de pericolulsincretismului religios manifestat de micrile pseudo-ecumenice care construiesc, nfapt, un new age-ism subversiv, unele grupuri neo-protestante i catolice pierd dinvedere pericolul tergerii identitii cretine prin alterarea mrturisirilor de credinrecunoscute prin Sfnta Tradiie41. De aceea, Ortodoxia avertizeaz asupra acesteiconfuzii i invit la pstrarea identitii culturale i spirituale a confesiunilor cretinen perspectiva dialogului ecumenic. Ea nsi merge pe linia patristic a pstrriitezaurului de adevr hristic exprimat att pe calea revelaiei supranaturale ct i a celei

    naturale, dar adaug la acestea i toate scrierile Sfinilor Prini care i dovedesc

    38 MIHAELA BRSAN; ADRIAN-PAUL ILIESCU; ADRIAN MIROIU; CRISTIAN PETRU; GHEORGHE VLDUESCU, Lecii de filozofie,Bucureti, Editura Humanitas, 1990, p. 31.39 PR. PROF. DR. ION BRIA,Destinul Ortodoxiei , p. 112.40Ibidem, p. 79.41 ARHIMANDRIT LECTOR UNIV. DR. TEOFIL TIA, Rencretinarea Europei? Teologia religiei n pastorala i misiologiaoccidental contemporan, Alba Iulia, Editura Rentregirea, 2003, p. 64.

    1515

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    16/21

    actualitatea n cele mai nebnuite aspecte n contextul desublimrii identitare acivilizaiei cretine42.

    2.2. ASPECTE FINALEASPECTE FINALE

    OORTODOXIARTODOXIAIISEMNIFICAIILESEMNIFICAIILESALESALENN EEUROPAUROPAPOSTPOST--IDEOLOGICIDEOLOGIC

    Cnd se vorbete despre Ortodoxie, se face adesea aluzie la o zon geograficCnd se vorbete despre Ortodoxie, se face adesea aluzie la o zon geograficrestrns a cretinismului, anume Biserica Rsritean, sau la grupul de Biserici localerestrns a cretinismului, anume Biserica Rsritean, sau la grupul de Biserici localedin Estul Europei, Biserici care, repliate pe autonomia i autocefalia lor naional,din Estul Europei, Biserici care, repliate pe autonomia i autocefalia lor naional,

    protejeaz o tradiie dogmatic i liturgic complex, o spiritualitate bogat, dar protejeaz o tradiie dogmatic i liturgic complex, o spiritualitate bogat, darenigmatic Ortodoxia este asimilat cu aceast imagine cu aceast imagineenigmatic Ortodoxia este asimilat cu aceast imagine cu aceast imaginetradiionalist, acceptat chiar de ortodoci, potrivit creia ea ar trebui s fie o Biserictradiionalist, acceptat chiar de ortodoci, potrivit creia ea ar trebui s fie o Bisericuniform, o tradiie stereotip, creia i se atribuie conservatorism n materie de ritual,uniform, o tradiie stereotip, creia i se atribuie conservatorism n materie de ritual,

    cult i Liturghie, readicalism n domeniul doctrinei de credin, maximalism n cecult i Liturghie, readicalism n domeniul doctrinei de credin, maximalism n ce privete asceza i spiritualitatea, patriarhalism n domeniul organizrii bisericeti iprivete asceza i spiritualitatea, patriarhalism n domeniul organizrii bisericeti idreptul mirenilor.dreptul mirenilor.

    Privind aceste aspecte n contextul dezvoltrii actuale a Bisericii Ortodoxe, vomPrivind aceste aspecte n contextul dezvoltrii actuale a Bisericii Ortodoxe, vomobserva falsitatea pe care se bazeaz, fapt pentru care este necesar s fie dezis oriceobserva falsitatea pe care se bazeaz, fapt pentru care este necesar s fie dezis oricetendin de a trata Ortodoxia ca o tradiie inflexibil. ns acest procedeu nu trebuie stendin de a trata Ortodoxia ca o tradiie inflexibil. ns acest procedeu nu trebuie surmeze o metod defensiv, polemic sau triumfalist, care pn n prezent nu a oferiturmeze o metod defensiv, polemic sau triumfalist, care pn n prezent nu a oferit nici un rezultat pozitiv, ci cu intenia de a elucida, cu for, convingere i modestienici un rezultat pozitiv, ci cu intenia de a elucida, cu for, convingere i modestie coninutul Ortodoxiei pentru Europa prezentului, n contextul larg al integrrii unorconinutul Ortodoxiei pentru Europa prezentului, n contextul larg al integrrii unornoi formaiuni statale n marea comunitate european.noi formaiuni statale n marea comunitate european.

    n acest sens, n planul larg al afirmrii valorilor naionale romneti nn acest sens, n planul larg al afirmrii valorilor naionale romneti ncontextul integrrii europene, a venit momentul s se arate, n termeni specifici, carecontextul integrrii europene, a venit momentul s se arate, n termeni specifici, care este semnificaia Ortodoxiei pentru istoria cretinismului i pentru istoria Europei,este semnificaia Ortodoxiei pentru istoria cretinismului i pentru istoria Europei,

    pentru micarea de manifestare a unitii cretinilor, punnd n comun ceea ce au npentru micarea de manifestare a unitii cretinilor, punnd n comun ceea ce au n comun Bisericile separate.comun Bisericile separate.

    Pornind de la aceste considerente, este necesar s afirmm faptul c oPornind de la aceste considerente, este necesar s afirmm faptul c oautoexaminare critic a teologiei i practicii cretine a Bisericii Ortodoxe consituie oautoexaminare critic a teologiei i practicii cretine a Bisericii Ortodoxe consituie onecesitate permanent, aciune reclamat de o multitudine de factori. Astfel, accentelenecesitate permanent, aciune reclamat de o multitudine de factori. Astfel, accentelesau nuanele teologice, precum i opiunile pastorale, se deplaseaz n funcie desau nuanele teologice, precum i opiunile pastorale, se deplaseaz n funcie de

    realitile concrete ale vieii bisericeti. Procesul de aplicare a Tradiiei este un procesrealitile concrete ale vieii bisericeti. Procesul de aplicare a Tradiiei este un proces contextual, de discetnmnt condiionat de istorie i de loc, deoarece Biserica estecontextual, de discetnmnt condiionat de istorie i de loc, deoarece Biserica este chemat s transmit, cu fidelitate, credina cea una de la nceput, innd totui seamachemat s transmit, cu fidelitate, credina cea una de la nceput, innd totui seamade responsabilitatea ei fa de credincioii din timpul respectiv.de responsabilitatea ei fa de credincioii din timpul respectiv.

    42Ibidem, p. 79-80.

    1616

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    17/21

    n prezent, n preajma integrrii europene, Ortodoxia este confruntat cu on prezent, n preajma integrrii europene, Ortodoxia este confruntat cu osocietate secularizat, pluralist, n care cultura unic tradiional cedeaz sau sesocietate secularizat, pluralist, n care cultura unic tradiional cedeaz sau sesubiaz n faa altor valori sociale cu mare coeficient ideologic.subiaz n faa altor valori sociale cu mare coeficient ideologic.

    ntreaga suit de probleme cu care se confrunt Ortodoxia n contextul integrriintreaga suit de probleme cu care se confrunt Ortodoxia n contextul integrriieuropene, sunt pe cale de a modifica nelegerea nsi a Bisericii i a identitiieuropene, sunt pe cale de a modifica nelegerea nsi a Bisericii i a identitiicretinului, fapt pentru care teologia ortodox trebuie s le recunoasc i s lecretinului, fapt pentru care teologia ortodox trebuie s le recunoasc i s leidentifice n mod obiectiv i s le abordeze n mod legitim. Intensitatea secularizrii,identifice n mod obiectiv i s le abordeze n mod legitim. Intensitatea secularizrii,

    pluralismul religios i cultural, micarea misionar i ecumenic prezint noi pluralismul religios i cultural, micarea misionar i ecumenic prezint noiprovocri pentru ntreaga Ortodoxie, fapt pentru care misiunea imediat a Bisericiiprovocri pentru ntreaga Ortodoxie, fapt pentru care misiunea imediat a Bisericiieste s intre acolo unde suferina i mizeria s-au instalat, acolo unde se afl copiieste s intre acolo unde suferina i mizeria s-au instalat, acolo unde se afl copii

    bolnavi i btrni prsii, acolo unde existena muncitorului este n joc i viaabolnavi i btrni prsii, acolo unde existena muncitorului este n joc i viaacomunitii se degradeaz. Astfel, Biserica Ortodox trebuie s aib o idee clarcomunitii se degradeaz. Astfel, Biserica Ortodox trebuie s aib o idee clardespre o societate stabil i despre modul n care aceasta poate fi creat prin credinadespre o societate stabil i despre modul n care aceasta poate fi creat prin credina n Iisus Hristos.n Iisus Hristos.

    n criza de credin din zilele noastre, n epoca sfritului ideologiilor, lumean criza de credin din zilele noastre, n epoca sfritului ideologiilor, lumea

    este n cutare de noi puncte de ancorare spiritual, de sens al istoriei. n momenteleeste n cutare de noi puncte de ancorare spiritual, de sens al istoriei. n momentelepremergtoare integrarii europene, Ortodoxia este cheamat s i afirme valorile i spremergtoare integrarii europene, Ortodoxia este cheamat s i afirme valorile i si mrturiseasc credina, cu sperana vie a nglobrii ntregului neam omenesc ni mrturiseasc credina, cu sperana vie a nglobrii ntregului neam omenesc n mpria lui Dumnezeu.mpria lui Dumnezeu.

    1717

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    18/21

    BIBLIOGRAFIE:

    1 1. TEXTE SACRE:1 1. BIBLIASAU SFNTA SCRIPTUR, versiune diortosit dup Septuaginta, redactat i adnotatde Bartolomeu Valeriu Anania, Arhiepiscopul Clujului sprijinit pe numeroase alte osteneli,Ediie jubiliar a Sfntului Sinod, tiprit cu binecuvntarea i prefaa Prea Fericitului PrinteTeoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne, Editura Institutului Biblic i de Misiune alBisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 2001;23 2. DICIONARE, ENCICLOPEDII:1 1. ***, Catholic Enciclopedya, (http://www.newadvent.org/cathen);2 2. BERTHOLET, ALFRED,Dicionarul religiilor, Editura Universitii Alexandru Ioan Cuza,Iai, 1995.3

    4 3. ARTICOLE I STUDII:1 1. BRDESCU, FAUST,Europa unit, ediie ngrijit i note de Radu-Dan Vlad, traducere dinlimba francez de dr. George Anca, Editura Majadahonda, Bucureti, 2000;

    2 2. CNDEA, ACAD. VIRGIL, O introducere romneasc n filosofia islamic, n rev. Studiiteologice, seria a II-a, anul XLVI, nr. 1 3 ianuarie aprilie, 1994;

    3 3. CIURTIN, EUGEN, Cartografii ale oportunitii. Partea nti: Regimul temporal, nACHVS - Studii de istorie a religiilor, An I, fascicul I, Iarna 1997, Bucureti;

    4 4. CLEMENT, OLIVIER, Ortodoxie, cultur, istorie, n rev. Studii teologice, seria a II-a, anulXLVI, nr. 4 6 iulie decembrie, 1994;

    5 6. MEYENDORFF, JOHN, Viziuni despre Biseric: gndirea teologic rus n timpurilemoderne, (trad. de Lavinia Stan), Studii teologice, seria a II-a, anul XLIII, nr. 5 6

    septembrie decembrie, 1991;6 8. TMA, PR.DRD. OVIDIU, Problema raportului dintre Biserica local i Bisericauniversal - implicaii ecumenice, n rev. Studii teologice, seria a II-a, anul XLIII, nr.5 6 septembrie decembrie, 1991;

    75 4. LUCRRI DE SPECIALITATE:

    1. BRSAN, MIHAELA; ILIESCU, ADRIAN-PAUL; MIROIU, ADRIAN; PETRU, CRISTIAN;VLDUESCU, GHEORGHE,Lecii de filozofie, Bucureti, Editura Humanitas, 1990;

    2. BRDESCU, FAUST,Europa Unit, Bucureti, Editura Majadahonda, 2000;3. BRIA, PR. PROF. DR. ION,Destinul Ortodoxiei, Bucureti, Editura Institutului Biblic i

    de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1989.

    4. BROWN, COLIN, Filozofia i credina cretin, Oradea, Editura Cartea Cretin,2000;5. CUMBEY, CONSTANCE, The Hidden Dangers of the Rainbow, Louisiana, Huntigton

    House Publisher, Lafayette, 1983;6. ELIADE, MIRCEA, Meterul Manole, Iai, Editura Junimea, 1992;7. FELEA, ILARION V., Religia culturii, Arad, Editura Episcopiei Ortodoxe Romne a

    Aradului, 1994;

    1818

    http://www.newadvent.org/cathenhttp://www.newadvent.org/cathen
  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    19/21

    8. FERGUSON, MARILYN, The Aquarian Conspiracy. Personal and SocialTransformation in Our Time, New York, a Jeremy P. Tarcher / Putnam Book,Published by G. P. Putnams Sons, 1987;

    9. GILLETE, OLIVIER, Religie i naionalism. Ideologia Bisericii Ortodoxe Romne subregimul comunist, traducere de Mariana Petrior, Bucureti, Editura Compania

    AltFel, 2001;10. HIMCINSCHI, PREOTLECTORUNIV. DR. MIHAI, Misiune i dialog - Ontologia misionar aBisericii din perspectiva dialogului interreligios, Alba Iulia, Editura Rentregirea,2003.

    11. KAH, GARY H., En Route to Global Occupation, Lafayette, Huntigton HousePublisher, Louisiana, 1991;

    12. KAH, GARY H., The Demonic Roots of Globalism, Lafayette, Huntigton HousePublisher, Louisiana, 1995;

    13. KINSKY, FERDINAND, LEurope vaticane? Un regard chrtien sur lEurope, Nice,Presses dEurope, 10, avenue des Fleurs, 1999;

    14. LE GOFF, JACQUES, Omul medieval, Iai, Editura Polirom, 1999;15. MARROU, HENRI-IRNE,Patristic i umanism, Bucureti, Editura Meridiane, 1996;16. RUS, REMUS,Istoria filosofiei islamice, Bucureti, Editura Enciclopedic, 1994;17. TIA, ARHIMANDRITLECTORUNIV. DR. TEOFIL,Elemente de pastoral misionar pentru o

    societate post-ideologic, Alba Iulia, Editura Rentregirea, 2003.18. TIA, ARHIMANDRITLECTORUNIV. DR. TEOFIL,Rencretinarea Europei? Teologia religiei

    n pastorala i misiologia occidental contemporan, Alba Iulia, EdituraRentregirea, 2003.

    1919

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    20/21

    2020

  • 8/7/2019 2517258-Ortodoxia-si-Europa

    21/21


Recommended