+ All Categories
Home > Documents > 1929_005_001_002 (5).pdf

1929_005_001_002 (5).pdf

Date post: 26-Sep-2015
Category:
Upload: masteringlove
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
37
Anul V. Oradea, Septemvrie 1929. No. 7. Foaia Şcolara euîslă peâagogica-culiurală Organ oficia! al reuizoratului şcolar âe Bihor CUPRINSUL: Ui 11 Convocare , . . ., . . , * . Factorii sociali a £uauc 'aţîei . Gh. Bdta Vorbeau doi dascăli . . . . Gh. Tulbure De ce nu învaţă unii elevi ? . Nicolae Hagiu Ungurii ne provoacă! , . . A. Sorescu Conducerea de sine a clasei . Manea loan Cooperaţia şcolară . . . . A. P. Nim Ce aduce vremea însoţită de 1 muncă conştientă şi bună j Vdleriu Bertescu credinţă j Pr0 ^H a s P c"a U rf rÍÍ ° bligat . 1Vi : } Dr.Eug.Sperantia Codul învăţământului . . . . C. Bunea Partea oficială. — Reviste. . . * * » Redacţia şi Administraţia: Oradea, Revizoraiul şcolar. Oradea, Tiparul Tipografiei Diecezane Str. Episcop Ciorogariu No. 3.
Transcript
  • Anul V. Oradea, Septemvrie 1929. No. 7.

    Foaia colara eusl peagogica-culiural

    Organ oficia! al reuizoratului colar e Bihor

    CUPRINSUL:

    U i 11 Convocare , . . ., . . , * . Factorii social i a uauc 'a e i . Gh. Bdta Vorbeau doi dascli . . . . Gh. Tulbure De ce nu nva unii elevi ? . Nicolae Hagiu Ungurii ne provoac! , . . A. Sorescu Conducerea de sine a clasei . Manea loan Cooperaia colar . . . . A. P. Nim Ce aduce vremea nsoit de 1

    munc contient i bun j Vdleriu Bertescu credin j

    P r 0^ H a s P c " a U r f r b l i g a t . 1 V i : } Dr.Eug.Sperantia

    Codul nvmntului . . . . C. Bunea Partea oficial. Reviste. . . * *

    Redacia i Administraia: Oradea, Revizoraiul colar.

    Oradea, Tiparul Tipografiei Diecezane Str. Episcop Ciorogariu No. 3.

  • Anul V. Oradea, Septemvrie 1929. No. 7.

    Foaia colara Reuist peagogic-cultural

    O r g a n oficial al reuizoratului colar oe B iho r

    Asociaia general a nvrilor, secia Bihor

    No. 1051929.

    Convocare On. membri ai Asociaiunii nvtorilor secia Bihor

    sunt poftii a se ntruni n adunare general Smbt, la 26 Oct. a. c , ora 9 a. m. n sala festiv a primriei.

    Ordinea de zi: 1. La ora 9 Chemarea Duhului Sfnt, n ambele catedrale. 2. La ora 10 fix, deschiderea edinei. 3. Raportul secretarului. 4. Raportul casierului. 5. Casa nvtorilor. Expertiza contabil i technic. Cti

    garea mijloacelor pentru continuarea construciei. 6. Casa Naional i nvtorii. 7. Abzicerea preedintelui, casierului i a secretarului II. Ale

    gerea pentru complectarea biroului. 8. Eventuale propuneri.

    I. Barbulescu, A. P. Nicu, vice-preedinte. secretar.

    P. S. Dnii directori sunt rugai a comunica acest convocator tuturor membrilor corpului didactic dela coala ce cu onoare conduc. Cei ce doresc a lua parte la masa comun, sunt rugai a comunica aceasta numaidect dir. c. primare No. IV. Oradea, Str. Delavrancea No. 23.

  • Factorii sociali ai educaiei. f de-'GEORGE BOTA.

    Dup o socoteal fcut de unii cercettori, de cinsprezece ani ncoace s'a scris n toat lumea cam 3000 de lucrri pedagogice. Ceace nseamn n primul rnd grija lumei de a gsi o orientare sigur sufletului omenesc. Complexitatea tot mai mare a vieii sociale, haosul n care individul se mpletete tot mai mult, s'ar prea c a ntunecat s c o p u l omului i c nu mai tie ncotro merge. Tratatele de pedagogie nu caut altceva dect s deschid un drum larg i sigur sufletului. A c t i v i s m u 1 pedagogic care este oarecum firul conductor n pedagogia modern, este poarta de scpare a i n d i v i d u 1 u i din es'ura mediului social. coala activ se angajeaz s ntreasc individul n lupta sa cu mediul, care cu o fatalitate ncpnat caut s-1 nghit, s-1 tearg, pierzndu-1 n m a s s . Lupta dintre individ i mass este un fenomen general, care caracterizeaz tocmai genul omenesc mai mult ca*brice alt gen, individul tinznd s ntreac nu numai media, ci i ultima limit de progres a speciei sale. Nu mai putem fi mu'umii cu clasica definiie a scopului educaiei: c trebue s dezvoltm pe copil pn la nivelul sufletesc al ome-nirei De sigur acesta ar fi mult. dar activismul pedagogig de azi intete s ne dea suflete independeute i puternice, capabile de sforare proprie i de iniiativ. Aici trebue cutat posibilitatea de ntrecere a mediului n care a trit copilul. i totui acest mediu este o necesitate fatal copilului i omului, ca i pmntul plantei. Cci omul este in acela timp i un element al mediului, dar i produs al acestui mediu, cum spune un pedagog francez. De aceia ni se pare c luai de activismul pedagogic, am uitat s dm importan acestui mediu, care influeneaz mai mult sufletul copilului, dect factorii educativi contieni: nvtorul i prinii. Altdat artam c acest mediu trebuie el nsui educat, dupcum pmntul trebuie arat, grpat i pregtit ca un mediu favorabil plantei. Mediul social poate fi un ajutor educatorului, dar n cele mai multe cazuri el este o piedic n drumul educaiei. Societatea omeneasc este supus aceluiai spirit de turm, nclinare gregar ca i societatea altor animale. Este un conformism social o tendin de a ne conforma cu massa dupcum este un conformism biologic. Se pare c a n i m a l u l o m trage mereu pe o m u l s u f l e t napoi Ia origine. Este o lege a gravitaiei biologice, care amenin pe omul dornic s se

    4 9 0

  • nalte s cad n mijlocul turmei. Este filosofica problem, exploatat i de literatur i de art i de filozofie i de religie.

    De acest mediu ns nu ne putem rupe. Cel mai bun lucru ar fi deci s ne ntoarcem la el i s-1 studiem. Lucru pe care a i nceput s-1 fac pedagogia de azi, atunci cnd ncepe s vad n s o c i o l o g i e un studiu auxiliar, ca i biologia, psichologia i morala. Este regretabil c la noi nu s'a vzut aceast lacun n programa coalei normale i nu s'a introdus sociologia ca studiu alturi de celelalte. Cci dac un nvtor nu poate fi un savant n matematici istorie, etc, el trebue s fie adnc cunosc* tor al problemelor educat ei, fiindc el este nainte de toate e d u c a t o r u l t ip . ) Studiul sociologiei ne orienteaz n mediul social i deci ne ajut s cunoatem elementele n care se nvrtete copilul : factorii sociali ai educaiei. Numai cu factorii biologiei i psichologiei un nvtor nu mai corspunde pedagogiei de azi.

    Nu avem pretenia s mbrim ntr' un articol toat problema Ne mrgenim numai s atragem atenia tinerilor nvtori i s-i ndemnm a nu se mulumi cu ceace le-a dat coala de pn acuma. Pedagogia modern nu se mrgenete numai la coala activ; la se ntinde vznd cu ochii i dac nu bgm de seam rmnem n urm. E destul s artm pe scurt rolul principalilor factori sociali cari lucreaz asupra copiilor ca s se vad c alturi de nvtorul om este un nvtor mai hotrit, mai drz i mai perseverent: mediul social

    S analizm pe scurt numai trei factori sociali ai educaiei: contagiunea mintal, sugestia i imitaia.2)

    Contagiune mintal nseamn influen sufleteasc. Sufletele se influeneaz reciproc i incontient. Rdem de rsul altuia, plngem de plnsul semenilor notri, ne nfricom cnd vedem pe alii nfricoai, ne ntnstm, ne nveselim de tristeea i de veselia altora. Mnie, gljgie, sinuciderea, etc toate sunt contagioase pentru oamenii de toate vrstele. Cu att mai mult pentru copil care are un suflet mai slab, mai influenabil i la care contagiunea se produce dela superior la inferior. Prin influena reci proc dintre indivizi sentimentele, pasiunile i patimile cresc. Intr'un moment de panic, un om timid poate deveni fricos. Un pedagog stabilete chiar c o emoie crete n proporie direct cu numrul persoanelor cari iau parte la aceiai adunare. Aa explic contiina colectiv, aa moda, accentul n vorbire i toate

    x) Vezi : La Technique educative par Jean Delvo v Alean 1922. 2 ) Vezi : Psychologie par A Piffault Armand Colin 19-'-\

    14 491 A

  • apucturile de care nu ne dm seama cum le-am ctigat. Copilul deci, un element eminamente influenabil, se contagioneaz la fiecare pas i ia din mediul In care trete mai mult dect li dm noi. i dac rezolvm aceast latur a educaiei am vrut numai s artm rolul contagiunei sufleteti n educaie.

    Sugestia este o influen mai accentuat, mai puternic, n care voina celui sugestionat este nul. Sugestibilitatea crete n raport cu slbiciunea fizic i psichic a copilului; cu slbiciunea lui de atenie i de voin. i cu ct individul face parte dintr'o grup mai mare, ca att e mai sugestibil. De aceea n clas nvtorul are un mediu uor influenabil. Tocmai aici se vede rolul coalei active: de a face pe copil s lucreze singur, din iniiativ proprie; de a i ntri puterile sufleteti prin activitate proprie. Nu vom rezolva nici aceast latur, ea fiind foarte ntins.

    Imitaia este un alt factor social, care mai ales la copil gsete teren de aplicare. Ar fi banal s insist asupra imitaiei la copil acuma. Vom trata aceste laturi cu alt ocazie.

    Am voit numai s pun n eviden, ceace am afirmat i mai sus, c nvtorul contient trebue s se pun la curent cu ntreaga problem pedagogic. Numai astfel el va ti ce vrea i va da un randament educativ ct mai mare. Factorii sociali ai educaiei au tot att de mare valoare ca i cei biologici i psichologici, dac nu i mai mare. Cci mai la urma urmei societatea cu legile ei coplete pe individ, iar individul pentru a fi un caracter, trebue s-i armonizeze elementele sufletului su cu elementele sufletului colectiv. Nodul chestiunei este aici: Cum s utilizm elementele sociale ca s nu se piard individualitatea i cum s ntrim factorii personali ai individului, ca el s nu fie un element antisocial ?

  • Uorbeau oi ascli. Eram n tren. Pe marginea trii, de ctre Asfinit, naintam gnditor spre

    codrii legendari ai Maramureului, ale cror piscuri pleuve se deslueau n ceata deprtrii. La o gar se urc doi cltori. Din conversaia, cu care s'apropiau, am ghicit ndat, c sunt nvtori. Dela primele cuvinte am aflat, c se napoiau dela o conferin didactic i stteau nc sub impresia importantelor discuii i controverse, care au avut loc n adunare. i de sigur Ia masa comun," care i-a urmat. '

    Unul din ei, biat tnr, cu nite plete romantice subt o plrie mare, vorbea exaltat i tumultuos, ca o cascad. Celalalt, om mai mrunel^ cu tmplele argintii, avea aierul modest i resemnat al dasclului rural de demult. Vorba lui era blnd i potolit, ca o ap adnc i linitit. Dup port i 'nfiare amndoi preau, c sunt din partea locului, aparin ns la dou generai deosebite.

    S'au aezat fatjj'n fat, n apropierea mea, i aprinzndu-i cte-o t i g a r i-au continuat conversaia, ce fusese un moment ntrerupt.

    Ca nu cumva prezena mea s-i stnjeneasc, m'am retras discret ntr'un col, prefcndu-m, c citesc un jurnal. Trenul s'a pus n micare i eu am asistat tcut la urmtorul dialog, pe care m voi stdui s-1 redau ct se poate de exact:

    Tnrul: Un lucru e limpede ca lumina zilei. Pe terenul extracolar noi muncim mai mult. Ofensiv cultural, conferine, eztori, prelegeri practice . . . toate se razim pe noi. Dvoastr, colegii mai btrni, n loc s v punei n valoare vastele experiene, preferai s moiti ca motanii la gura sobei.

    Btrnul: Nu verbalismul de ocazie este cntarul cu care se msoar valoarea nvtorului. Gospodina cea harnic nu se cunoate la eztoare, ci la ea acas. Cei dinti la critic i discursuri sunt, de obicei, cei din urm la treab.

    Tnrul: Adic cel, care tace, ca petele, are mai mult n creer, dect entusiastul, nzestrat cu darul elocinii?

    Btrnul: Bogia de cuvinte nu'nseamn totdeauna bogie de idei. A fi meter al verbului e o calitate. Dar nu este egal cu a fi un bun dascl. Una este a strluci n adunri, alta este a strluci n coal i altceva este o strluci n via. E vorba s te distingi n toate trei ipostazele.

    Tnrul: Tocmai, asta ni-se cere. S radiem lumin i'n afar de pereii inguti ai colii. S fim un focar venic aprins.

    6493 =}

  • Btrnl: De acord. Numai- ct propaganda aceasta cu clopoei i cu etichet oficial seamn mai mult a praf de aur n ochii mulimii, dect a rzboiu cultural. Ofensivele" acestea cu nemiluita sunt un fel de plugrit cu condeiul. Nu mai prinde la popor. Nu v fac nici o nvinuire. Dar am impresia, c ranii sunt cam plictisii de aceast spectaculoas i prea puin fecund oper de culturalizare." Alte binefaceri ateapt ei, acolo n umbra satelor. Binefaceri economice i sociale . . .

    Tnrul: Oricare ar fi prerea d-tale, ea nu poate fi un motiv de a bagateliza avnturile noastre extracolare.

    Btrnul: Mai mult excurzii extracolare." Mai mult spoial de faad, dect munc din temelie. La noi mai triesc muli n iluzia, c o lung cazanie despre tata Traian ori despre Horia, cel tras pe roat, rostit n faa unor steni ponosii, nseamn o adnc brazd'n ogorul culturii neamului.

    Enorm grea' ! A rspndi cultur n ntunericul satelor nu nsemneaz a-i

    arunca ranului a traist de cunotine, cum ai asvrli unui stol de porumbi slbatici o mn de grunte, la o rspntie de drum. Cu gestul acesta fugar nici nu s'au sturat, nici nu s'au domesticit.

    A propag cultura nsemneaz a desvolta n om anumite puteri sufleteti. Acestea urmeaz s activeze apoi singure. ranul nu primete, dect cunotinele potrivite nevoilor lui. Numai propaganda aceasta, dorit i neleas aidoma, devine pentru cultura lui un ctig. Izvorul i puterea ei de via trebuie s, fie n primul loc, coala. Ea trebuie s fie centrul de via cultural a satului. Toate celelalte conferine, eztori, biblioteci, sunt chemate s duc cu'n pas mai departe aciunea cultural a colii. Sunt numai un corolar al operii nvtorului. i sunt de folos numai ntruct sunt svrite de fiecare dascl, acas la el, potrivit cu nevoile satului su. Recunosc folosul propagandei, dar cu metoda nu m'mpac. Pentruc cultura nu se transmite cu spoitorul, ca fardul de pe obrajii cucoanelor. Cultura este chestiune de fond sufletesc. i nu se rezolv cu poliloghie de srbtoare, ci cu munc de corvoad.

    Ea este o oper de grdinar, care sap, plivete i-i stropete rsadurile n fiecare zi. Fiecruia din noi s'a dat n grij un strat. Un petec din cmpul sufletesc al neamului Petecul acesta cere s fie lucrat i frmntat, ca pmntul din arin, n care vrei s sameni gru.

    Deaceea cred eu, c adevrata rsplat s'ar cuveni n special nvtorului, care a desvoltat gustul de citit ntre stenii lui. Care a izbutit s fac o treime din satul su cetitori de gazete, reviste i cri. Care ine iarna eztori de' citire, cursuri de aduli i convorbiri de folos cu stenii. Care a creat n satul su aezminte culturale i economice, ca prghii de propire a poporului.

    Cu'n cuvnt cel care a creiat ^saiul cultural". Aceasta este. adevrata trud extracolar.

    494A

  • Te ntreb: Ci din noi s'au apucat cu toate puterile s-i frmnte ogorul? Mi-se pare, c cei mai muli plictisii repede de robota asta, i las stratul paragin i mai bucuros alearg la clac, unde cu cteva fraze-i nchipuie, c au semnat cmpul ntreg. Or, vorbele de clac sunt semine fr rod. Cu ele nu se imprim nici o pecete viabil asupra lucrurilor. Iat pentru ce fac anumite rezerve fa de cultura asta de ocazie i de po-runceal. Adeseori de reclam. Dac fiecare i-ar ngriji ogorul su deacas, cum fac dasclii din alte ri, neamul nostru ar ntr mai curnd n hora popoarelor civilizate.

    Tnrul: Va s zic un simplu buchinist, care st toat ziua ntre copiii de coal ndopndu-i cu cmpul alb, oile negre" face mai mult isprav cultural, dect mine, care am inut o droaie de vorbiri i conferine prin satele din jur ? Ei bine, afl c s'au schimbat vremile. Ali oameni, alte credine! Intre dv. i noi este o distan, ca dela plugul de lemn la tractorul cu aburi.

    Btrnul: Vremile s'au schimbat, o vd i eu, care am trecutul la spate. Rmne de vzut, dac dasclii s'au schimbat n bine sau n mai ru.

    Tnrul: In tot cazul noi am adus un spirit nou i o via nou. D-voastr ai rmas la vechia coal alui Azbuche. Intre noi, tinerii, i dv. cei btrni este o prpastie, pe care d-ta n'o poi sri nici cu gndul . . .

    Btrnul: Eu nu'mpart pe dascli dup vrst, ci dup calitate. Deosibesc dascli, cari i fac datoria i dascli cari nu i-o fac. Adic i-o fac aa, de mntuial. A fi un bun nvtor nu este o chestiune de tinere sau de btrnee. E mai mult o chestiune de nzestrare. Iar darurile sufletului sunt n funcie de generozitatea naturii. Nu-mi vine s cred, c natura a fost mai darnic cu contimporanii d-tale, dect cu ai mei. Ct privete tiina de carte lucrurile se prezint la fel. coala normal, ca ori ce fabric, nu produce exclusiv marf de prima calitate. Mi-se pare chiar, c'n ultimul timp, ne furnizeaz mai mult produse de calitatea a doua.

    Tnrul: Ai aierul s spui, c chiar fr mult carte poate fi cineva miestru n arta educaiei. Par'c am tri tot pe vremea lumnrilor de seu. Cu astfel de cliee i teorii avem s naintm ca melcul. Trebuie carte mult i bine rumegat, ca s faci coal modern, dup noile principii didactice. D-ta tii ce va s zic .coal activ"?

    6 4 9 5

  • Btrnul: Am cetit ceva. Dar aa cred, c coal activ fr nvtori activi nu se pate. E logic, nu? De altcum eu m in de metoda mea.

    Tnrul: Tocmai aci zace marele d-voastr cusur, c suntei inadaptabili. Ai rmas la vechile calapoade. Nu v place s evo-uai, s citii o carte mai nou, s aprofundai o recent problem de natur didactic. V-ai mumificat complect, chiar i'n ce privete limba, ce o vorbim. Nu v dai silina s vorbii cel puin o limb mai ngrijit i mai aleas S v debarasai de fonetica schimonosit i de expresiile rustice i stlcite, pe care le-ai motenit din vremile de iobgie. Suntei frai de cruce cu Ion Chico Ros-toganul, hilariantul pedagog satirizat de marele Carageale. Dac n'avei carte ar trebui s avei n schimb mai mult ambiie.

    Btrnul: Nu suntem burdufi de carte, este adevrat. Dar nici d-voastr nu prei mult mai pricopsii. Am auzit eu de celebrele rspunsuri, pe cari unii din dv. le dai Ia capacitate i la definitivat N'o spun ca acuz, ci ca simpl replic. Eu gsesc, c tiina nici nu joac'n meseria noastr un rol att de hotrtor, cum i-se atribuie de unii. Din cte nmagazinm n coala normal doar o prticica dac utilizm n via. Deacea sunt mulumit dac, din vasta grdin de probleme i teorii, n care se plimb, adeseori ca Vod prin lobod, tnrul normalist pleac din coal ca'n simplu buchet de flori Esenialul este ca florile s fie alese i vii. Cunosc atia nvtori, venic cu nasu'n cri i'n gazete, cari ns n'au dat un singur sfat ranilor i n'au sdit un pomi-or n satul lor. Atunci ce folos de crile lui ? Copiii ranilor notri nu sunt curioi s le vorbeti dumniata de micarea planetelor, de vegetaiile din fundul mrilor, de radio sau de alte cuceriri ale tiinii de pe glob.

    Nu zic c tiina n sine este un lux, de prisos. Voiu s spun numai, c singur tiina pedagogic nu e suficient pentru a ne pune la nlimea datoriei. Acolo, n ntunericul satului de munte, unde este ateptat, nimeni nu-i cere dasclului un car de tiin. El n'are s fie, dect un mic dicionar viu, pe care beii satului s-1 poat consult de cte ori au nevoie. Rostul lui este doar s detepte'n alii setea de a ti. S formeze oameni dornici de'nv-tur. Att! Pentru munca asta satul romnesc nu-i cere dasclului s fie cine tie ce om nvat. Ii cere ns ceva mai mult: s fie un om! Un om dintr'o bucat. Om drept, corect, cuminte i bun. Mal ales om bun. Totdeauna i pentru toi la fel de bun. Asta ni-o cer copiii satului! Nu suntem drepi i coreci? Suntem inte-

    6496 a

  • resai, abuzivi, brutali, negligeni sau mincinoi? Zadarnic-i toat tiina, ce-o avem n cap i toat propaganda, ce-o avem pe buze. Copiii o refuz, mtocmai ca i prinii lor Pentru asta spuneam, c a fi un adevrat cresctor de oameni nu este att o chestiune de crturrie, ct mai mult de'nzestrare fireasc. O ai n msur redus? Eti dascl de duzin, cum suntem toi. S fim sinceri. Pe d-ta ca i pe mine desigur nu o deslnuire organic de pasiuni crturreti sau o febr de mesianism ni-a mpins pe poarta colii normale. Ci nevoia unei slujbe, a unui codru de pine. Cei mai muli suntem dascli de nevoie. Mai domol deci cu afiarea rvnei pentru apostolat. Vremurile s'au schimbat, este adevrat! Dar cmpul de experien a rmas acela. Aruncndu-mi privirile pe artur vd muli plugari tineri. Dar minile lor nu-mi par mai iscusite, ogoarele lor nu le gsesc mai bine lucrate.

    Tnrul: Va s zic nu exist progres dela o generaie la alta. Aa o absurditate nu pot s'admit.

    Btrnul: n teorie da, n realitate nu totdeauna. Eu, de pild, nu recunosc, ca tez general, cjni-ai fi absolut superiori n interpretarea datoriilor.

    Nu spun, c noi, btrnii, am fcut minuni sau nsdrvnii. Am svrit ns o munc de ocnai, cari sparg, piatr sub ochii pandurilor. nchii n reduta colii, ca plieii din Cetatea-Neam-ului, aveam de aprat sufletul neamului fa de dumanii, cari voiau s ni-1 fure. Am cunoscut lipsa, rstritea i lepdarea de sine, suferine, pe care dv. nu le cunoatei. Azi nu vine nimeni s v rpeasc contiina i sufletul copiilor. Nu v pndesc detectivi sub geamul colii, nu cumva s uneltii cu'n cntec, cu'n vers. i azi mi-se sguduie inima, cnd mi aduc aminte de umilinele, ce am nbuit n piept. Totui ele n'au fost n stare s ne frng credina i rvna.

    Astzi ? coala respir aier liber. In tot cuprinsul rii e o revrsare de lumin i de; via romneasc, nestnjenit de nimeni. Mai marii notri nu sunt cli, ci colegi i prieteni. nvtorul ii poate sluji idealul n drag voie. Totui flacra lui n'o vd mai aprins n ochii dvoastr. Dimpotriv. Pare-c suntei fcui din gelatin. N'avei oase i consisten. Suntei fragili i uurei, ca o pojghi. Noi am fost plmdii dintr'un aluat mai solid i mai omogen. Nu tiu, zu, de care parte zace superioritatea, cnd vd mai ales anumite moravuri i apucturi, cari la noi nu s'au pomenit.

    (Urmeaz) Gh. Tulbure.

    6 497

  • De ce nu nva unii elevi? Este ntrebarea ce i-o pun unii membrii ai corpului didac

    tic, apoi prinii, i la urm i alte persoane. Finele anului ar trebui s fac s i se dea rspunsul adevrat acestei ntrebri, cel puin acum, dac n timpul anului s'a neglijat ntt'o msur, nchis n haina cuvntulului lene". Urmrile lipsei de rspuns adevrat acestei ntrebri, sunt de multe ori destul de tragice i au ca tribut chiar viei; deci cu att mai mut se cade s-i drn deosebit atenie. Acest rspuns e cam greu de dat. Li s'ar prea poate unora uor de dat acest rspuns ce const (spun ei) din dou cuvinte sunt lenei". Nu este adevrat! Unii dintre acetia nu-i dau poate seama c de multe ori cad i ei n rndul acestora ce se numesc lenei", i iat dece : A spune despre un copil c-i lene, nseamn a crede c are toate posibilitile de a nva, e sntos complect, e normal desvoltat, are timpul necesar, e cunoscut bine, profesor bun, prini cari i neleg rolul, i totui nu nva. Aceast adevrat lene se observ la un procent foarte mic de elevi. Dac copilul nu nva, sunt alte cazuri pe cari voiu ncerca a le arta mai [os ; dar a spune dintr'o dat c-i lene, nu muncete, este de multe ori o dovad de lene c nu-1 cunoti pe acel copil, nu-i dai osteneala s-1 cunoti ^puin.

    Lenea presupune o lips de via, lips de orice iniiativ, fiind bolnav sufletete. Leneul are o concepie greit despre datoria sa ca membru al societii i chiar despre rostul vieii. Gndii-v la leneul din poveste i punei-v ntrebarea : de ce era aceh lene?" tiindu-1 complect sntos ca fizic. Cine a fost cauza lenei? Nu cumva ntr'o mare msur mediul? Oamenii din acel sat l-au lsat pn ia o vrst destul de naintat s-i urmeze lenea i numai atunci s'au gndit s-1 vindece prin spnzurtoare metoda cea mai necostisitoare pentru ei. Cucoana le-a spus s-1 duc la ea acas s-i dea s mnnce posmagi. Bine a fcut de s'o fi gndit, mai ales, s-1 vindece de lene. Leneul a ntrebat: Da muei-s posmagii?" Dovad c putea chiar i mnca dar nu voia s aib ocazie de a depune ct de puin sforare.- Ii rpea puin energie i de aceea a preferat mai bine s moar.

    Acest om cu greu se mai putea vindeca de aceast boal, fiindc trecuse prea mult timp i devenise cronic. Romnul are un proverb: orice ru dela isvor se oprete;" deci, dac acest

  • lene ar fi fost ngrijit de cnd ncepuse boala, n'ar fi ajuns n aceast stare.

    Avem n mn attea isvoare (copii) de care trebuie s ne ngrijim. Fiindc-i vorba de aa ziii pe nedrept de multe ori lenei" s cutm s-i cunoatem 'apoi s vedem dac merit acest titlu sau nu.

    Secolul copilului n care trim cere cunoaterea lui. Pedologia este astzi n plin progres. Numrul celor ce studiaz copilul, crete i din zi n zi avem mai multe posibiliti de a ne da seama de valoarea lui. Strigtul lui Rousseau : Cutai de v cunoatei copiii, este auzit de ct mai muli spre fericirea copilului La rsunetul lui, cuvntul lene" si strnge haina tot mereu, este abandonat ca ceva fals, fiind nlocuit bine'neles cu realitatea. Aceast cerin a lui Rousseau, mpreun cu a lui Socrate, (Cu-noate-te pe tine nsui") ne pot face ca ntr'o msur s ne dm seama de acest mare defect n lumea colarilor nenvarea".

    Am spus mai sus c e greu de stabilit aceste cauze, dar totui n msura posibilitii voiu ncerca a le leliefa, cernd ca nchiere nlturarea cel puin a cuvntului lene", care repetat poate aduce pe individ tocmai n starea aceea (rolul sugestiei).

    Cauzele acestui mare defect le voiu mpri ntiu n 2 categorii: fiziologice i psihologice rmnnd ca mai pe urm s fac i alte mpriri n legtur cu acestea.

    I. Se tie de oricine c atunci cnd eti bolnav, nu poi lucra. Dac un om nu poate lucra bolnav, cu att mai mult un copil. Un elev anemic este slbit n cea mai mare msur. Doza de energie ce ar avea-o n unele cazuri este foarte mic i astfel nu poate fi capabil de o munc mai mare. Se zice c coala activ nu e coala muncii. Da, dar prin munc se'ntelege o cheltuial de energie. Copilul cnd nva la o coal cu adevrat activ e drept c nu muncete ca la una cu metode vechi, dar totui e o consumare de energie. Jn cazul de fa trebuie s avem n vedere copilul anemic. EI te ascult ctva timp, lucreaz, dar foarte curnd rmne n clas numai ca s ocupe un loc. Aici se cere intervenia medicului i'n special a educatorului. Prin sfaturile higenice s se urmreasc a-1 fortifica puin cte puin, iar cei ce-1 nva, prini, preparatori, nvtori, etc. s in socoteal de energia ce o are acel individ, i'n raport direct cu ea, s aranjeze metoda de predare a cunotiinelor. Pe un copil anemic nu-l vei putea face s tie ca cel mai bun din clas (care e sntos din toate punctele de vedere). Orice insisttn, mai

    M99

  • aspr uneori, n'ar avea alt urmare dect scderea prestigiului tu, i la urm ncheind i cu distrugerea lui complect.

    Amintii-v de copilul slbu descris de Sienkiewicz. El a murit din cauza sforrilor prea mari fcute pentru a-i mulumi pe cei ce-l priveau* ca lene (necunoscndu-U. Surmenajul i-a adus moartea prea de timpuriu. A plecat fr s guste viaa de copil i astfel regretnd-o ; dar totui cu sursul pe buze, surs ironic, adresat celor ce-i erau criminali. Vedem dar unde ajungem de cele mai mai multe ori cnd cerem sforri peste putere. In aceast situaie pot ajunge i cei sntoi, dac nu le regulm munca. i de cte ori n loc de sfaturi spre bine nu-li se d note rele ncorporndu-i prin aceasta nedrept n rndul leneilor!

    Un alt caz ar fi al celor ce n'aud bine. Acetia nu pot nelege tot ce li se explic i dac unii mai sunt i tip mai mult auditiv, nseamn c nu pot nva ca ceilali sntoi. Acest defect se datorete boalei de urechi, vegetaii adenoide, scrofuloz, etc. Necunoaterea acestor cauze face pe muli s le hc observaii unor astfel de elevi, fr a se gndi la urmri.

    Alii nu vd bine. Orice tem scris pe tabl, orice tablou artat, orice lecie pe care trebuie s'o citeasc, nu-i ajunge scopul adevrat n astfel de cazuri. Ochiul e oglinda sufletului", deci trebue s punem mare valoare pe rolul cel are tn educaie. A se da not rea unui elev care n'are ochiul destul de exercitat, destul de sntos, nu este drept. S cutm mai intiu corectarea lui 'apoi s avem pretenii.

    Tot datorit lipsei de exerciiu sau unei boli, este i vorbirea necorect (ticuri). Dr. Jean Philippe i Dr. G. Paul, recomand ca mijloc de corectare, desvoltarea auzului i mai ales a auzului muzical. Prin urmare defectul n auz are influen i asupra vorbirii. A face elevul greeli n exprimare, greeli de vorbire n timpul leciei, nu denot ntotdeauna c n'a nvat.

    Chiar i din cauza nedesvoltrii simului mirosului i al pipitului se pot da attea note rele (mai ales la leciile de intuiie,) t. naturale, chimie. i gimnastica pr&te s produc zile amare de coal unui elev slab (debil) nu prea desvoltat, cnd nu se pred n conformitate cu natura acelui individ. Poate s tot ipe i s pun la note rele un profesor de gimnastic unui elev, pentruc nu se poate sui cu uurin pe paralele sau alt aparat. Elevul i d silina s fac acel exerciiu, cu alte cuvinte voete, dar mulfc nu-1 nfeleg fiindc are credina c cei slabi sunt sprinteni, iar 6 5 0 0 0

  • cei prea desvoltai, puternici. Vioara, la fel, cere exerciiu de degete, de mn, auz muzical, simul esteticului desvoltat, etc. Dac un elev nu nva la vioar, nu-l putem ntotdeauna intitula cu cuvntul lene".

    La lucrul manual, practica agricol, trebuie s aib abiltate, s cunoasc lucrul ce voiete s-1 fac, valoarea lut n via i numai aa va lucra dup cum cere profesorul. Unui elev care n'a lucrat niciodat la lucru manual i la lucrri agricole, nu-i poi da not rea ntotdeauna. El nu cunoate .lucrul ce trebuie s-1 fac, nu-i cunoate nici valoarea i astfel nu lucreaz cu plcere. Nu mai vorbesc de influena ce o are sistemul ganglionar n viaa fiziologic i chiar i'n cea psihic. Celelalte organe pulmonii, ficatul, splina, rinichii, dinii, organele genitale etc. au i ele mare rol n modul de a nva un elev. Studiindu-le puin i astfel cunoscndu-le situaia In care se gsesc, tim s le vindecm (dac sunt bolnave) contribuind i prin aceasta la ndreptarea lui.

    Puterea de nvare a unui elev depinde i de vrsta sa fiziologic, adic, e normal, anormal, i de aceea e nevoie mai ntiu s ne dm seama (s cunoatem) starea civil, social, antecedentele personale, antecedentele hendocoloterale, referine sociale, starea sntii elevului, 'apoi s trecem la clasificarea lui. Acest examen trebuie fcut pentruca s tim dac un elev n'a nvat c n,a voit, sau n'a putut din cauze" ce nu depind de voina lui. Se tie c toate organele corpului au legtur intre ele i astfel i cu viaa psihic. S'a obinuit a se asemna corpul omenesc cu cea mai perfect main i prin analogie se deduce c nefuncio-narea in mod normal a unui organ, implic o slbire a funcionrii ntregului organism. O defectuozitate fizic aduce cu sine i o scdere (un daranjament) al psihicului.

    Amenicul va fi lipsit de via. El e totdeauna trist, pare plictisit de lume, nimic nu-l intereseaz, nimic nu-l mic, rmne aproape complect rece la toate i dac nu ne vom desch de sufletul n aa fel ca s i-l deschidem, s i-i nclzim i pe al lui, el va apuca drumul stagnrii, al regresului. Rmne n urm de colegi, dela o vreme nu i poate rspunde nimic i necunoscndu-i cauza, l acuzi de rea voin i-i dai nota rea. In faa acestor tipuri trebuie s fi cu mare atenie, fiindc altfel i grbeti nu progresul, ci regresul.

    Cineva poate s'ar ntreba: De ce nu nva cei prea desvoltai, foarte grai ?" Da, are dreptate. Anemicul e slbit de energia necesar pentru a ff un bun elev. Cel prea gras s'ar

    ft501

  • putea spune c'o|are. Dar cunoatem obesitatea de cari sufer aceste tipuri i prin urmare am descoperit cauza. tii cu ce greutate se mic aceti copii, din toate punctele de vedere, fapt care-i face pe muli dintre ei s fie nemulumii, ca i noi cei ce trim cu ei i n u i vindecm de aceast boal.

    Am vzut prin urmare c lipsa de normalitate n ceace privete fizicul unui individ, aduce cu sine scderi n ceace privete nvtura. Acum s vedem cam care ar fi i grupul al doilea de cauze (cele psihologice).

    Sunt elevi cari nu neleg nici cea mai uoar lecie din cauza lipsei de reprezentri suficiente din viaa auterioar colar.

    Deci, din primele lecii trebuie s ne interesm de numrul acestor reprezentri i nc i mai mult,;s avem n vedere i ce fel de tip de reprezentare e (auditiv, signol, motor etc.) petruca leciile noastre s foloseasc (s fie nvate aa cum trebuie prin mai multe simuri).

    Buna nvtur depinde n cea mai mare msur i de atenia elevului i n acela timp i de a propuntorului, Ea este de mai multe feluri i n predare s avem n vedere faptul acesta. Leciile fr via, lipsite de interes din diferite cauze, nu pot detepta atenia i se ncheie fr folos pentrn colar.

    Unii elevi n'au memorie destul de desvoltat i nu pot memoriza cu uurin. Alii au memorie mecanic, nva fr s neleag, deci fr folos. Sunt elevi cari au memoria vizuala auditiv, etc. i dac nu-i avem n vedere la predarea cunotinelor, nu le rmne aproape nimic n minte. Tot la fel se ntmpl i cu cei ce judec repede, superficial, i cu cei ce neleg foarte greu i neclar. Dac nu-i vom cunoate, putem s tot explicm leciile i rezultatul dorit n u l vom avea.

    La acela rezultat ajungem cnd nu lum n consideraie activitile c i-1 obosc sc repede. Oboseala produce neatenia i cu ea nefuncionarea celorlalte caliti psihice.

    Voina de asemenea are un rol foarte mare n nvtur. Elevul cu o voin slab, ovitoare, va cdea de multe ori n boala lenei. In asemenea cazuri membrii corpului didactic s^i dea seama care e leacul adevrat i prin voin este imposibil ca s nu ajung la rezultat bun.

    Am vzut mai sus c nu se poate nva cnd ne e fizicul bolnav. Oare nu sunt i dureri sufleteti ? Ba da. i ci colari nu pot nva din cauza lor, ci nu nva din cauza purtrii educatorilor; i iat de c e : Obiceiul ce-1 au unii de a adresa

  • cuvinte urte creznd c prin aceasta o s-i ambiioneze, au ca rezultat stabilirea unei indiferente ntre colari i educatori i de

    multe ori ajunge i mai ru. Alii i compar pe elevi ntre ei, desvoltnd la unii orgoliul iar pe alii mhnindui-i. Nemulumirea (sau mai bine zis neluarea n considerarea sforrii pe care o depun elevii, face ca dragostea de munc s scad i de aici curg apoi nemulumirile. Nu trebuie s mai amintse cazurile cnd se face cte o lecie de tarab, neexplicat bine, elevii necontrolai, lucrri necontrolate contiincios, etc. Atunci degeaba te mai plngi c nu se nva. Lipsa de metod, necunoaterea perfect a meseriei, are ca urmare tot rezultatul amintit mai sus. Nu i suflet n meseria ta, nu-i contiiniozitate, atunci cum mai ai ndrsneala s te plngi de lenea elevilor sau c-s proti ? Lipsa de vioiie n coal; de inimi deschise, de interese t;ezite, de neatenie, dovedete calitile propuntorului Cine nu-i d seama de ce nseamn individualitate, n'o respect, nu urmrete forma ea de personaliti, acela nu va auzi cuvinte de laud, cuvinte de mulumire sufleteasc n urma unei lecii.

    La acest rezultat vor ajunge i acei cari vin n clasa cu capul mpnat de necazuri familiare, chestii personale, chestiuni politice, t cei cari dau razele sufletului lor prin prisma neagr a confesionalismului i a regionalismului. Acestea dovedesc lipsa de contiin din partea lor i nu-i dau seama de rolul ce-1 joac ca exemple n viaa celor pe cari trebuie s-i formeze. Ei nu cunosc lucrarea lui Salzmann cartea racului". Unii ca acetia nu se cunosc pe ei, nu-i cunosc elevii i sunt totdeauna f^ ata de a spune cuvntul lene", care atrage dup sine i alt concluzie.

    La cauzele care Ie-am amintit pn aici de sigur c i prinii contribuie cu un numr destul de mare, i anume: De multe oii ni ci prinii nu cunosc starea fiziologic a copiilor, sau o cunosc i nu-i dau atenie. In acest caz chiar dac coala se conform individualitii elevului, prinii condui de orgoliu printesc, nu cunosc realitatea i cer copiilor sforri prea mari. Le dau diferite pedepse, i dojenesc, le fac observaii i n faa streinilor, i deprind cu munca pentru rsplat imediat etc. Alte ori ei cred copiii ca nite mici zei, destul de nvai, la acela nivel de cunotine cu cei mari, i le permit s ia parte Ia diferite discuii intime, fr a-i da seama de pericolul precelitii nedesciplinat. Sunt cazuri cnd prinii critic pe edu atori n faa copiilor i apoi se plng c elevii nu nva din cauza lipsei de autoritate din partea educatorilor fa de elevi. Dar prieteniile din

    h 503 A

  • interes, stabilite cu membrii corpului didactic, oare n'au ca urmare de multe ori slbirea elevului la nvtur ? Prinii cari nu tiu s fie ateni n cazuri de lene, le iau aprarea copiilor cnd coala ar voi s-i vindece. De cte ori unii elevi nu i-au nvat lecia din lips de voin, coala a luat msuri, iar prinii le-au anulat acas acentund i ei ce spun elevii c-i grea acea materie" cu toate c pn la acea lecie nvase foarte bine.

    Ei nu cunosc instinctele copilului, nu-i cunosc tendinele lui i prin susinerea unui neadevr, contribuesc direct la progresarea defectelor copilului. '

    Meditatorii cari nu cunosc ce nseamn a nva, deprind pe copil dup metoda veche i la coala e natural s nu poat corespunde. Dar prinii mai contribue i cu alt cauz, poate cea mai nsemnat cnd e vorba de coli secundare, i anume: Intrarea n coalele secundare i timpul ct st un elev n aceast coal, carespunde cu epoca pubertii care se caracterizeaz prin ivirea instinctului sexual, etc. Copilul st la coal cteva ore, iar restul cu prinii. La coal este imposibil ca s se ncurajeze imoralitatea. Nici pe prini nu i putem acuza, dar ci dintre ei au ncredere prea mare n odraslele lor i Ie permit fr s tie, mprietenirea cu elemente ce le propovduesc imoralitatea. Astfel de elevi sau eleve aud cuvinte nepermise, citesc chiar n ascuns multe lucruri, i umplu capul cu fel de fel idei i la urm nu mai nva ca alt dat. Prinii iubesc prea mult pe copii i de acea nu caut originea rului n ei, ci anunc totul n sarcina colilor. Cte acuze, cte critici nu se arunc colii, c nu tie s le creasc copiii, dar nu se gndesc cine formeaz prima baz a educaiei care e i cel mai important factor n via. Pe aceti prini trebuie s-i ntrebm de cte ori stau de vorb cu profesorii spre a-i ntreba ceva sau a le da informaii despre un colar. Unii nu vin pela coal dect atunci cnd cred de cuviin s-i mai roage ceva pe profesori (de multe ori spre rul elevilor). Ei ncurajeaz adevrata lene, fr ns a cuta formarea voinit Ci prini nu le fac ei temele elevilor, fcnd astfel dou greeli mari: una c nu-i las s se deprind cu lucru i a doua c ncurajeaz minciuna. Aceste cauze din partea prinilor formeaz un procent destul de mare i de acea ar trebui ca s li se atrag atenia n mod mai pelarg i destul de serios.

    Din cele expuse pn aici vedem c pentru a-1 face pe elev s nvee se cere neaprat cunoaterea lui. Cunoscndu-i nc de

  • cnd sunt mici vom ti ce direcie s-le dm mai trziu avnd n vederea natura fie cruia.

    i vom indica meseria pre care o merit n conformitate cu el nsui, fiindc nu toi sunt buni numai pentru coalele de meserii, i n cazul cnd l form s urmeze liceul sau alt coal, unde se cere mult munc intelectual, desigur c nu va nva, de i-am da cele mai scumpe cadouri.

    Prinii i mai ales educatorii sunt chemai s fac aceast alegere, fr a fi influenai de diferite motive.

    Educatorului i se cer deosebite caliti pentru misiunea lui de a crete copiii i de multe ori i pe prinii lor. Claparde spune n psihologia copilului, pag. 53,: Determinarea calitilor pe cari trebuie s le aibe educatorul decurg deci la urma urmelor, tot din psihologia copilului.

    Totui nevoia de a aeza educaia pe o temelie iinific nu-i simit de toate lumea. Chipul acesta de a privi chestiunea ntmpin chiar o destul de vie mpotrivire; aa c e bine s nlturm obieciunile ce i se pun n cale i c^re se reduc la trei : Bunul sim, Darul i practica zilnic."

    Din acest citat deducem c n'avem nici o scuz i prin urmare trebuie s cunoatem psihologia copilului. Trebuie s fim la mod" i'n aceast direcie dac vrem s purtm titlul de moderniti. S lum ca exemplu micarea produs n alte ri pe acest domeniu, micarea nceput i de Institutul Pedagogic Romn din Bucureti, i condus 1 de iubirea de carier, s cutm a ne scpa de acest defect ,,de a nu nva" ce-1 au unii colari din diferite cauze. Foaia pentru observarea ind vidualitii colarului", ar trebui s'o aib fiecare elev. Membrii corpului didactic, s fie complecl luminai n privina complectrii acestei fie. Controlarea lor ar trebui s fie obligatoare i pentru persoanele de control.

    Cercurile culturale s aib n programul lor ntotdeauna i o chestiune de pedologie. Da multe ori concluziile la care se ajung la aceste adunri, sunt afirmate pentruc-s spuse de anumite persoane iar mai niciodat experimentate de ei. nvmntul impune una din cele mai mari probleme ale timpului, i pentru rezolvarea ei, se cer elemente absolut pregtite, ca la rndul lor s poat i ei pregti pe alii. Sunt piedici. naintea sufletului se topesc. Trezii n aceti factori entuziasmul transformat n voina i iubirea fa de carier i atunci idealul se apropie mai repede. Nicotae Hagiu.

    C=505d

  • Ungurii ne provoac! In ultimul timp Ungaria trete zile fericite. Tot poporui

    maghiar, prin glasul lui Bethlen, i manifest o mrea iluzie cu gndul la o grabnic refacere a Ungariei mari de alt dat. Triesc prin urmare intr'un dolce farniento musolinian - roterme-rian. Iat o hran care-i sotur i le produce aceast somnolen vistoare. Realitatea e aa de crud cu ei, nct nu o mai pot simi i nici nu o s simt. Trist i jalnic soart i pregtete, n mod incontient, acest popor! Popoarele Europei vor face un mare serviciu, umanitii atrgnd in mod serios atenia conductorilor poporului maghiar asupra drumului primejdiospe care-au apucat. Cci primejdios drum este, ca n secolul al XX-lea s faci educaie unui popor c s'ar mai putea ca un milion i jumtate de unguri s lin n sclavie patru milioane de romni, pe un pmnt ce s'a dovedit, din punct de vedere istoric, c este romnesc!

    Au trecut timpurile cnd o ceat de magnai i grofi, in urma traiului mbelugat ce-I duceau dup spinarea bietului romn subjugat, fceau cele mai mari orgii, dovedind prin aceasta degenerarea rasei lor.

    In urma rzboiului mondial de acum 10 ani s'a avut n vedere o ct mai bun eliberare a popoarelor subjugate. Mai sunt i azi minoriti n diferite state, dar ele se bucur de o corn-plect libertate, atta timp ct nu pericliteaz sigurana statului majoritar. Omenirea s'a amestecat in aa mod astzi, nct o complect separaie a diferitelor naionaliti ar fi imposibil.

    Astzi popoarele victorioase au mers ai de departe cu principiul umanitii, nct ele sufr mai mult ca cele nvinse, din punct de vedere economic. Cci dei victorioase au suferit cele mai nemiloase distrugeri, fronturile rzboiului fiind pe pmntul lor i multe din ele avmd i pmntul ocupat de inamic, dup care au jefuit ct au putut mai mult. E r au deci foarte juste despgubirile de rsboiu. Dar c* despgubiri a pltit Ungaria, cci de ea e vorba ? aproape nimic.

    i pe cnd noi trecem prin mari crize financiare, Ungaria i permite cea mai nepomenit risip de bani prin propagnd" nebun ce o face n toat lumea pentru revizuirea tra tatului dela Trianon. Pentru a -est fapt ei s'au ncurajat din discursurile electorale ocazionale ale unor fruntai fali ai umanitii.

    Dar, umanitatea devrat e aceia pe care o ars i sngele lui poporul romn. In mod linitit, fr irmbiare i fr a fi

    A 506=)

  • forjat de cineva a dat cele mai complecte liberti popoarelor minoritare ce se hrnesc din pmntul trii noastre.

    Nu avem dect s li-o artm aceasta numai din punct de vedere colar. Care alt tar a dat o mai mare libertate pstrrii i nfiinrii din nou a attor coli confesionale ct a permis Romnia? coli complect ungureti i coli de stat cu limba maghiara n materiile de nvmnt. Sunt obligate sigur, s propun i limba statului. Dar i sraca limb romn vai de lume cum se pred i cum se nsuete de elevii maghiari. i aceasta tot din cauza prea marei indulgeni nscute a poporului nostru.

    Nici in Jugoslavia, dei aliata noastr, Romnii nu se bucur de libertile de care se bucur asupritorii de eri ai poporului romn din Ardeal, Ungurii. Chiar n prezent li se mpart, pentru coli, 25 milioane lei din visteria rii,

    Dar, e n zadar c mai artm, cu date, cum n toate domeniile vieii nostre de stat, Ungurii se bucur de toat libertatea.

    Datorit acestei complecte liberti de care se bucur, devin de multe ori chiar prea ndrznei att prin scris, ct i prin diferite acte la cari se dedau. Exemplu-btaia magistrailor dela Trei Scaune, n timpul alegerilor i cazul lui Bethlen Gyrgy, deputat n parlamentul Romniei Mari i unul din conductorii fruntai ai partidul maghiar, care a declarat intr'o adunare a maghiarilor c colilor dela frontier li se nchid, grania Ungariei s fie mutat iari pe culmele Carpailor i multe alte inexactiti. Ceiace e i mai curios e c fac glgie mai mult, tocmai acum cnd li-se d cea mai mare atenie de ctre partidul dela conducerea rii.

    Inzadar orice s'ar face, chiar dac fiecrui ungur i s'ar da cte o mas fermecat creia s-i comande pune-te mas strnge-fe mas", cci libertatea o are complect i tot ar striga contra neamului nostru, cci gndul lor nu e o libertate complet i o via mai bun, ci . . . Ungaria mare.

    Deaceia nu auzim i nu vedem n toate prile, dect unguri cari se deteapt, att n Ungaria grofilor, ct i n Ardealul opincei puturoase a romnului".

    S ia ns aminte cu toii c romnul rabd forte mult, ins nu uit i s nu-1 scoat din fire.S nceteze cu urletele lor n lumea ntreag, cci vor dovedi prea mult slbiciune i toate propoarele dornice de pace i civilizaie se vor scrbi de ei.

    Iar n ce ne privete pe noi, n primul rnd cei de aci dela grania de vest a rii, s tie c cu toii suntem hotri s ne

    0 507

  • dm viaa pentru aprarea libertii noastre i a pmntului noslru motenit dela strmoii notri

    Nu dorim s nsprim raporturile dintre aceste dou popoare, dar atragem ateniunea, pentru ndulcirea acestor raporturi pe care le-am dori s fie ct se poate de bune.

    Dac totui, la un moment dat Dzeu Ie va lua minile i vor ndrzni s ncerce a lua cu fora din puntul patriei noastre, s-i aduc aminte de cele ce li s'a spus la Oituz c pe aici nu se trece" i . . . s pofteasc ! A. SORESCU.

    Conucerea e sine a clasei. Un lucru, ce puin preocup pe unii educatori, este aa

    zis conducerea de sine a clasei" sau disciplina prin care asigurm bunul mers al nvmntului. E lucru evident c o educaie fr disciplin nu se poate concepe. Ins chiar din cauza acestei evidene muli educatori nelegnd greit disciplina, sau chiar sunt coritii de ea, aplic multe metode pentru meninerea ei, metode ce i dau aspectul, nu unei educaii ci aa zisului dresaj.

    Disciplina care-i d aspectul unui dresagiu i nu a unei educaii raionale, este cea m ii mare crim contient poate ce nbue orice for de caracter i avnt spre via.

    Zic crim, pentru c n dosul dresagiului obinut prin disciplina caporaust, zac nemulumirile sufleteti ce-duc pe copil la revolte, aruncndu-1 n bra Ie servilismului, dumanul de moarte al caracterului contient, pentru c muli dintre noi nvtorii ne dm bine seama de adevrata disciplin pedagogic, tim mijloacele pentru obinerea ei i totui n'o ndeplinim pentruc reclam din parte-ne munc i o ndelung rbdare.

    Nu insist aa de mult n definirea disciplinei, definiie ce ar trebui s reese din observaiile nvtorului, n decursul experienelor sale. Insist numai c educaia coalei moderne nu admite ca disciplina s fie silnic, adec impus elevului, ci s fie o disciplin care s garanteze att ordinea n coal ct i libertatea copilului. Aceast disciplin o vom obine prin o colaborare att a nvtorului, ct i a elevilor. Ca s obinem o colaborare i din partea elevilor, trebuie ntiu s-i pregtim. Aici vine rolul nvtorului care prin mestria s va ti s descopere din orice ramur a nvmntului, o educate moral care va da natere la oameni de caractere.

    fi 5 0 8

  • E tiut c primul mijloc de-a forma caractere, este simul de rspundere" c numai aa i va putea trage seama asupra faptelor sale. S facem din el un cineva care s aib un rol. Copilul se simte fericit cnd tie c el este autorul unei aciuni. E sub instinct dorina copilului de a fi cineva sau de a face ceva instinctul de predominare .

    S nu ne supere micile zburdlnicii ale copiilor ci s Ie ndreptm. S dm o valoare acestor zburdlnicii pentruc ele sunt nite mici fore crora Ie trebuesc directive bune i care fore mai trziu vor deveni caractere.

    Calitile noastre de buni educatori vor lovi crunt n laitatea copilului, dumanul simului de rspundere. Deci s cutm ca s nu fim despotici; dictatori dela catedr, ci s fim nite prini iubii de elevi. Tot ce se face n coal f se fac prin iubire i plcere att educaia ct i disciplina Prin plcere alungm munca grea, cum spune i proverbul latin.

    Pentru meninerea disciplinei, cu colaborarea elevilor, s'au fcut multe experiene, mai ales n colile din America, colile cetate unde pedagogul dirijeaz numai ordinea, ncolo elevii i fac programul de conducere. Aceste coli nu sunt dect nite mici societi cu scopul de a da tinerilor o pregtire n vederea societii mari. Aceasta din punct de vedere social. Din pun:tde vedere pedagogic, aceste coli n'au laboratoare de experiene.

    Iat cteva experiene : Pentru computarea aptitudinelor rele c a : furtul, minciuna,

    lenea etc. s'a folosit metoda ncrederii de sine. Se aleg cei mai viioi elevi i se pun ca observatori ptste ceilali. Ex. Se tie despre un elev c fur. nvtorul prinznd de veste l va chema la el i cu vorbe meteugite l va face s cread c este cel mai bun elev i deci l pune ca observator peste ceilali ca s nu se fure.

    La fel se va proceda pentru strpirea tuturor maniilor rele ale copiilor.

    Conductori se pot pune ncepnd cu jocurile i pn Ia materiile de nvmnt ca astfel fiecare elev s aib un rol. Dar fiindc firea copilului nu e constant, se pot ivi lesne conflicte. Pentru nlturarea lor, nu se va admite paratul i spionajul, ci tot ce se va face, s fie vzut.

    Pentru rezolvirea conflictelor i judecarea faptelor se va alctui un consiliu judectoresc dintre elevi, se nelege sub supravegherea nvtorului. La judecarea faptelor, sanciunea nv-

    f=509

  • torului s fie just fr nici o partin're, c altfel i-se tirbete autoritatea. Pedepsele vor fi date de elevi conform gradului de acuzaie. Se vor admite numai pedepse morale.

    Procednd astfel, vom reui s strpim toate maniile rele ale copiilor, barele ce se opun n formarea caracterului. Societatea de azi are nevoe, nu att de carte ct de caractere nobile, nc de cnd eram n coala normal, se auzeau multe ncercri de a se introduce conducerea de sine a clasei, fie n coala normal fie n cea de aplicaie. Poate rezultate satisfctoare n'au fost, fiind un mnunchiu de tineri din toate prile i cu unele porniri formate. Ins cnd din coala primar se va da o importan acestei conduceri de sine, cnd simul de rspundere va fi cimentat din timpuriu n sufletul copiilor, am recrutat societii elementele de care azi are nevoe.

    Lrgii deci pereii clasei. ntronai libertatea i iubirea n clas. Clasa s fie societatea, iar cartea s fie fcut n mijlocul naturei, c numai aa vom putea spune: Nu numai pentru coal nvm copiii, ci i pentru via.'1

    Manea loan nvtor Tilecu.

    Cooperaia colara. Nimeni nu poate, mai ales azi, s spun c activitatea n

    vtorului nu este destu' de desvoltat. Noi credem c aceast activitate de multe ori impus de regulamente, este prea vast. Ci din cei pltii de stat depun o munc asemntoare? i mai ales ci sunt remunerai, pentru o munc care n'atinge echivalentul acesteia, aa de s lab? A conduce i cazurile nu suat rari 7 clase, a face cursuri cu toate i dimineaa i dup mas, a continua Ia 5 ceasuri seara cursurile de aduli iar n nopile de iarn a face eztori cu stenii, a conduce biblioteca i cercul de lectur, sunt lucruri care trec de multe ori peste puterile de munc ale nvtorului. i dac adogm i timpul care este necesar pentru pregtirea leciilor de fiecare zi, pentru pregtirea profesional, prin cetirea diverselor lucrri aprute i pentru pregtirea Ia cercurile culturale, ne vom mira cum de gsete dasclul timpul necesar pentru toate acestea!

    i totui, cnd se cheltueste atta munc, toi ar trebui s se ntrebe: De ce aceast munc, ce n multe cazuri e depus din suflet, nu-i arat roadele? De ce viaa ntreag a satului nu se

    510A

  • transform, lund o form de civilizaie occidental ? Noi am spus o i altdat i o repetm: din cauz c viaa economic a satului nu este n mna steanului i nici nu sunt sperane c va putea fi n viitorul apropiat. E tiut de toi c omul, care are stomacul plin i bani n pung i nu este dependent de nimeni, are voe bun i vrea s cunoasc i s tie ct mai multe. Pentru el legea colar, de exemplu, nu vine ca ceva obligatoriu, ei ca ceva necesar. i muli dintre noi am putut verifica acest adevr simplu.

    Pan Ia 1919 steanul nostru, din oricare parte a rii, era deseori, foarte indradnic cu coala din cauza greutilor traiului pe caie le ntmpina n jurul lai. De ndat ce starea lui economic s'a mbuntit prin pmntul mprit, ce cndva tot a lui a fost i pe care 1-a rscumprat cu sacrificul superb din timpul rzboiului, lucrurile s'au schimbat, nct multe sate sunt de nerecunoscut.

    Asupra acestei viei economice trebue s se ndrepte ochiul nvtorului. Viaa aceasta, de care atrn fericirea satului, s caute s'o ridice pn unde puterile i ngduie. Iar pentru aceasta, are Ia ndemn cooperaia, cea mai interesant form de activitate economic.

    Dar cooperaia necesit, ca i oricare plant, un teren pregtit. i pregtirea terenului se poate face prin propaganda cooperatist, n serviciul creia ar trebui s se pun, mai ales n jud Bihor, multe din edinele cercurilor culturale. Cnd oamenii au fost lmurii i ctigai pentru idee, numai atunci s se nfiineze cooperativa, de orice form ar fi: de credit, de consum, ori de producie. Atunci cooperativa nu va fi o plant exotic importat, ci va fi o plant a pmntului nostru, care va putea tri, fiindu-i asigurate toate condiiile unei bune desvoltri. Mai e ne cesar nc desvoltarea ntre steni, a spiritului cooperatist. i aceast solidaritate social nu po.te s se formeze dect dac ncepem s'o desvoltm nc din coala primar, cci coala este aceia care primete copilul din snul familiei ca s-1 pregteasc i astfel pregtit s-1 dee societii. coala ttebue s fie o mic comunitate social. i dac voete s-i ndeplineasc scopul, ea trebue s se organizeze ca i o conumlta'e vie, sub forma unei cooperative colare, p care fiecare nvtor poate s'o creeze la coala lui. O astfel de cooperativ trebue s ia fiin n urma explicaiilor nvtorului, care trebe s fie ct se poate de prudent, spre a nu ntri spiritul egoist al copilului. i tocmai de acest spirit cooperaia n'are nevoe; ea vrea s-1 distrug. Cnd spui unui

    6 5 1 1 0

  • copil, care din fire este egoist, adu 100 lei la cooperativ i la sfritul anului vei avea 150 lei, atunci cooperaia este cu totul compromis.

    O coal, care-i are cooperativa aezat pe adevratele principii cooperatiste, se transform pe nesimite ntr'o coal de educaie social, lrgindu i cercul smt al nvmntului."

    O cooperativ colar asociaz pe copii i prin ei pe prinii i prietenii lor, n favoarea coalei, drmnd zidul ce des-darte coala de familie i ajutnd h educaia complet a tinerimii, prin concursul ei. Ea contribue Ia uurarea sarcinelor materiale ale familiei, procurnd copiilor cri i rechizite mai eftine, pentruc aprovizionarea se face n comun. Cooperativa colar va procura ncet i fr jertfe mari fondurile necesare nzestirii coalei cu material didactic, iar colarii vor nva din acest fapt ct de folositoare este unirea pentru via. Prin ajutorul ei se vor ajuta, dup putin, cu cele necesare, copiii sraci ; ea va putea nfiina, cu timpul, i un fond de excursii colare. Din toate acestea, fr ndoial, c numai coala i nvmntul i educaia ctig. Disciplina, ntr'o coala n care elevii sunt organizai n cooperativ, numai este o disciplin de, cazarm, impus din afar, ci va fi o disciplin din convingere, nscut din contiina colectiv a clasei. Micii cooperatori pot creia singuri regulamente, cu timpul chiar i tradiii n coala respectiv. i mai uor se supune cineva la o anumit regul la care tie c i el a luat parte la statornicirea ei, dect cnd aceast regul i-o impune altul.

    nct cadrul de activitate al cooperativei se va putea mri dup imaginaia copiilor i sugestiunea dasclului, iar generaiile ce trec prin.ea, primenindu-se mereu, vor aduce ntregiri formei de origin. Astfel cooperativa schimb fundamental viaa coalei. Absenele scad prin faptul mbuntirii metodei care atrage pe copii; numrul i calitatea absolvenilor e remarcat, coala va deveni, aa cum trebue s fie, casa poporului i'n acela timp casa copiilor pe care ei nii vor s i-o fac din ce n ce mai curat, mai vesel, mai frumoas, mai atrgtoare." O astfel de coal nu poate s nu intereseze prinii elevilor i autoritile, ntr'o astfel de coal toi lucreaz cu deviza unul penlru toi i toi pentru unul. i aceast unire pentru via se va aeza temeinic n locul luptei pentru via.

    Ideia pus n practic n coala primar, prinde rdcini n sufletul elevilor. Cei care merg Ia alte coli secundare ar fi

    & 5 1 2

  • bine s continue educaia social prin cooperativa care ar trebu. s existe la fiecare coal de orice categorie, pn'a universitate. Iar cnd omur s'a maturizat, atunci el este cu trup i suflet al cooperaiei. Spiritul de solidaritate, format de cooperaie, va cut s se manifeste energic n viaa social, iar viai se va resimi hotrt, n chip nebnuit spre bine, fiindc acest sp :rit organizd pe productori i consumatori i va face s-i neleag mai bine interesele, i va pune n contact direct pe unii cu alii, nlturnd astfel intermediarii, aceste lipitori ale vieii economice, cari sug tot ctigul ce se cuvine productorului i economia ce se cuvine consumatorului, fcnd de cele mai multe ori viaa aa de grea i pentru unul i pentru ceilalt.

    Cum s se nfiineze o cooperativ colar ? Lucrul nu e greu. Greutatea st numai n faptul pregtirii elevilor, ce trebue fcut cu mult tact, fr prea multe mruniuri. Dela nceput nvtorul s acorde ncredere elevilor. Astfel cooperativa nu va fi considerat de ei ca o dorin a domnului" impus, ci ca o aciune proprie a lor nscut, la propunerea domnului".

    Cam n felul acesta a luat natere cooperativa colar dela coala No. 4 din Oradea, al crui iniiator a fost nsi directorul coalei dl. I. Brbulescu Cooperativa aceasta colar n'are dect un an de viaa i totui ceva par'c s'a schimbat n via de altdat a coalei, Operaiunea de cpetenie a fost procurarea de cri i rechizite colare cu pre mai ieftin prin faptul aprovizionrii n comun. Am la ndemn registrul de mrfuri al acestei cooperative colare. Pn la 1 Martie 1928 au intrat mrfuri n valoare de 2709 lei. Din vnzare s'a realizat un c tig de 556 50 Iei care s'a mprit parte ca prima de cumprare, parte ca ajutor elevilor sraci i cu purtare bun dela acesta coal.

    Cine e ptruns de necesitatea cooperaiei n ara noastr i de rolul ei n viitor, cine are la suflet rnimea, s se grbeasc a nfiina acum, la nceputul anului, o cooperativ colar la coala lui.

    A. P. Nim.

  • Ce aduce vremea nsoit de munca contient i bun credin.

    Trim n secolul al XX- lea ; suntem n al XI-lea an dup unirea sfnt, adus de legea natural firii lucrurilor.

    Cutreernd plaiurile Ardealului, tresalt sufletul de bucurie la vederea peisagiilor naturale, oferite de pitorescul inut, brzdat de lanurile de muni: foste odat protejatorii moilor, strmoilor i prinilor notri, n timpuri de grea cumpn, de grele ncercri.

    Azi pe aceste plaiuri, foste scene de lupt, rmi ncntat auzind vorbindu-se un graiu dulce i frumos curat romnesc.

    Iat consecinele naturale dup uraganul mondial ce-a sdruncinat din temelie popoarele; iat, isbnda neamului romnesc, urmndu-i calea cu veracitate spre perfeciunea ce intim, perfeciune lsat spre ducere la desvrire de ctre cei ce-au luptat cu arma rsb iului i cu arma culturei. (literatura, coala, biserica etc.)

    Suntem pe calea limpezirei fluviului naional, cruia i este destinat s poarte pe cursul su cristalin, corabia idealului romnismului.

    i-o va purta! Cci busola corbiei o avem; voim s'o cunoatem?! N'avem dect s privim puternic contiin naional, cristalizat i cimentat ndecursul veacurilor i care acum e n pragul desvrirei n atingerea apogeului.

    Voim s cunoatem progresele realizate pn acum? E uor. Faptele uriae, realizate pe toate terenurile, sunt probe, sunt adevruri cari se impun minii prin puterea lor de demonstrare, nct nu e de lips pledarea nimnui pe o chestie att de evident,, impuntor reliefat.

    i spunnd c toate aceste progrese n mare sunt indiscutabile probe de convingere; n mod spontan mi vine n minte un caz mic i totui mare i care prin smburele de adevr ce cuprinde cu el, ajunge de o importan covritoare.

    Voii s-1 cunoatei" Iat-1: Sunt n clas; m sforez dup modestele-mi puteri s fac fa mprejurai 5 1 4

  • rilor; propun lecii, dup lecii micilor copilai viitori oameni, nconjurai de greutile vieii sociale i politice a statului. Dar un caz mic, mic n aparen, m impresioneaz puternic. Fiind ntr'o or de limb romn, cetesc copiilor lecia i voesc s le e plic cuvintele nenelese de ei; dar spre marea mea mirare, mi-au rspuns cu toi, n cor, c le cunosc pe toate; dei, s nu exa gerez, se gseau uncie cuvinte pe care presupuneam c numai un om trecut prin coal i cetit poate s posede un vocabular att de bogat.

    Stnd i faa acestui caz plin de adevr, putem constai n amnunimi ce aduce timpul nsoit de munc contient i bun credin. S nu cread cititorul c e un simplu elogiu personal, mi simt de datorie, a mrturisi c n anul trecu': n'am funcionat aici, la coala aceasta; ba ce-i mai mult, e c acum sunt n primul an de activitate pe ogorul acestei cariere.

    E bine, acest caz poate dup unii mic ; dar totui eu nu pot s-1 numesc dect mare, prin speranele i curajul ce ne inspir pentru munc pe acest teren, tiind c temelia e foarte solid fixat.

    S fie aceasta o iluzie? i atunci, chiar iluzie de ar fi, n'a putea s zic dect: Salutare iluzie drag; Salutare, balsam dttor de avnt sufletesc, pentru tot ce-i nobil i sfnt. ncurajai de aceste adevruri puternice, putem zice cu drept cuvnt c suntem generaia destinat s se bucure de calea, de drumul croit i deschis spre ideal. Animai i condui de graiul celor ce-au apus cu numele patriei pe baze, vom corespunde dorinelor strmoilor i legilor divine ce sunt hrzite unei naiuni. Trecutul neamului nostru, umbrit de multe neajunsuri i totui nempedicat din calea progresului, nedovedete legea evoluiei, pe a crei scar trebue s urce orice popor ce-a fost capabil s nfrunte un ntreg lan de vijelii nc din primele faze ale fiinei sale. i dac strmoii notri cu mijloacele lor foarte rudimentare au fost capabili a ne lasa nou pilde vii de munc i progres, atunci noi cari trim n vremea unei civilizaii strlucitoare i unei culturi vertiginoase ce ne rmne de fcut? S nu continum edificiul ntemeiat de e i ? Dar s'ar putea una cu aceasta ? Cnd viitorul ne su-

    515A

  • rnde, cnd pnzele necunoscutului pot fi n trezrite cu mai mare uurin? Departe va fi de noi gndul ce ne-ar ispiti la neaitivitate, cnd azi vedem cu ochii, paii iui ai progresului mondial. Vom tinde din rsputeri s facem fa mprejurrilor cotidiene, tintnd spre marile idealuri naionale.

    Borozel, la 7 Oct. 1929. Valei iu Ber tescu,

    nvtor Borozel.

    Problema prelungirii obligativitii colare.

    Intre problemele sociale p2 care situaia actual, n Europa, Ie-a ridicat la ordinea zilei, o problem ntru rezolvarea creia omenii politici trebue s solicite contribuia pedagogilor specialiti este cea referitoare la necesitatea, posibilitile i modalitile prelungirii timpului de colaritate obligatorie.

    Problema a venit anul acesta n discuiunea adunrii generale a Societii Internationale pentru Progresul social" care a avut loc la Zrich n cursul lunii Septembrie. Ea fusese pus pe program nc de anul trecut, cu prilejul adunrii generale precedente.

    In prealabil, un volum a fost alctuit din referatele i comunicrile unui numr de specialiti de primul rang, spre a procura anticipat participanilor informatiunile necesare i materialul supus discuiunii.

    Dl. von Nosiitz, preed ntele Societii pentru reforma social, prezint ntr'o scurl prefa, chestiunea, n linii largi. Domniasa arat c ideea prelungirii obligativitii colare a fost ridicat i n congresul partidului laburist englez n anul 1927. Intre mprejurrile care au determinat punerea acestei probleme, figureaz n prima linie omajul care atinge de ctva timp cifre ngrijortoare. Prelungirea obligativitii colare ar avea ca prim efect micorarea destul de simitoare a numrului de lucrtori omeuri, pentruc prin aceast reform un mare numr de copii care actualmente sunt angajai n fabrici i ateliere ar trebui s renun{e Ia angajamente pentru a-i continua instruciunea.

    Desigur, nlturarea nevrstnicilor dela munc nu se urmrete numai pentru interesul adulilor. Simte oricine c un asemenea gest ar cuprinde i o latur de odioas nedreptate: adul-

    516

  • ii care legifereaz ar prea c vor s profite de puterea pe care o au de a legifera, pentru a se scutura de concurena unor biei copii nevoiai cari vor s triasc muncind.

    Ins tiina constat c prezena i concurena acestor copii pe piaa muncii" le este lor nile vtmtoare att jn ce privete condiiile unei sntoase desvoltri organice ct i n ce privete condiiile unei bune ndrumri sufletei. Chiar fr interesul actual al adulilor, problema ar trebui s se pun n chip serios. In concurena destul de aspr care se d ntre solicitatorii de lucru, copiii pot avea cteodat mai multe anse, pentruc au preteniuni mai modeste; dar odat ce angajamentul e obinut, munca i consum pe ei n chip cu mult mai grav dect pe aduli, cu toate legile protectoare. Exist ns un nenvins imperativ moral i social de a rezerva i pregti viitorului o generaie sntoas, fizicete i sufletete.

    Dc aci se desprinde ns o prim ntrebare pe care Nos-titz o formuleaz astfel: In ce raporiuri st asigurarea unei anumite instruciuni elementare i generale (care, fr ndoial trebue s fie primul scop al unei coli populare) cu pregtirea pentru o carier practic, (pentru o meserie)?

    Pe lng aceasta, este de rezolvat o serie ntreag de probleme privitoare la modalitile de organizare i ndrumare a nvmntului n intervalul nou de colaritate, dar totodat sunt i un numr de dificulti concrete, dfjicuMi de fapt cari micoreaz posibil file de nfptuiri grabnice a acestei reforme. Dificultile sunt mai cu seam de ordin financiar. Cheltuelile pe ca e le-ar presupune nmu'irea forelor didactice i lrgirea sau adogarea localurilor de coal s'ar ridica n Germania la mai multe sute de milioane de mrci (deci, n valuta noastr, la zeci de miliarde) Cheltuelile prinilor intr, apoi, i ele la socoteal, pentruc nu se tie dac acest sacrificiu ar fi acceptat de marele public cu destul nelegere i cu prea mare bunvoin.

    E de notat c dac la noi obligativitatea colar a fost abia de curnd prelungit prin lege peste patru clase elementare, i dac aceast prelungire e nc departe de a fi devenit peste tot efectiv, n rile occidentale ea a ajuns de mult sau chiar a depit efectiv numrul de ani de coal prvzui de legea noastr cea nou. In Frana i Belgia exist obligativitate efectiv pentru ipte ani de coal. In Anglia este n discuie de la 1926 introducere unui al noulea an obligator. In Germania, diversele state confederate au organizri diferite, prevznd o colaritate obligatorie de apte, opt i nou ani.

    6 5 1 7

  • Dl Dr. E . Lffler, consilier ministerial din Stuttgart, ne d dup introducerea Dlui v. Nostitz, o privire asupra istoricului obligativitii colare n Germania i asupra situaiei actuale. Este just i bine venit distinciunea pe care acest articol o stabilete dela 'nceput ntre obl'gativifatea colar i constrngerea colar. Obligativitate nu nseamn totdeauna constrngere. (Prima st n raport direct iar a doua n raport invers cu nlimea nivelului cultural al unui popor.) Devremece autorul a simit nevoia s precizeze distinciunea dintre aceste dou noiuni, deducem c i pe aiurea se face ntre ele confuzia pe care o ntlnim destul de des i pe la noi . . .

    Expunnd datele privitoare Ia vrsta n care copiii cad sub prevederile legii de obligativitate colar, D-rul E. Lffler rezum astfel consideraiile tiinifice pe care se ntemeiaz necesitatea prelungirii e i : Exigenele ridicate ale vieii publice n economia i politica timpului nostru, ne solicit o ct mai bun i et mai desvrit instruciune colar, care pentru a putea fi cu adevrat eficace, nu trebue s nceteze prea de timpuriu. Gndirea conceptual i logic, puterea judecii i facultatea de a nelege i desvresc evoluia la copil abia cam de pe la 13 pn la 15 ani; de aceea ele ar trebui s fie alimentate tocmai n sceti ani printr'un nvmnt colar regulat i bine ornduit . . . Formarea caracterului este puternic determinat de influenele ce se exercit n epoca pubertii; de aceea din punctul de vedere educativ este de dorit ca n acest timp copiii s fie nc supui influene i disciplinei colare i s nu cad tocmai atunci, abandonai fr de fru frmntrilor i nruririi vtmtoare a activitii de agonisire i ctig. Pentru desvoltarea trupeasc (de asemenea) o colaritate ndeajuns prelungit e de o nepreuit nsemntate".

    Important este aci textul unei conferene inute de profesorul Dr. Georg Kerschensteiner, bine cunoscutul pedagog, autor al Educaiei Ceteneti" (tradus i n 1 romn) i protogonist cunoscut pentru coala muncii."

    Laturea care-I preocup n ansamblul problemei prezente este cea referitoare la modalitatea organizrii surplusului de coal obligatorie. ntrebarea lui e, deci: Ce destinaie i se va da anului adogat ? Cum i ce li se va servi colarilor n acest interval ?

    La acestea, autorul rspunde: N'am aflat oare dintr'o experien secular de viea colar german c beii i fetele, cu ct sunt inui mai mult vreme n coli unde se lucreaz n general numai cu cri i caete, cu att mai mult pierd nclinarea

    fr518

  • de a mbria profesiuni manuale i c spre acestea numai lipsurile i mai pot mpinge cu de-a sila, sau incapacitatea de a mai obine succese pe bncile coal i. Nu ne nva oare statistica coalelor medii prusiane cu ase clase i a coalelor reale bavareze tot cu ase clase c procentul fotilor lor elevi cari se ndreapt spre meserii, industrie, agricultur, e ngrozitor de redus ?j Nu putem tgdui acestea. Mai ales nu putem tgdui c piea ndelungata preocupare cu crile i caetele adoarme cu ncetul nclinrile intelectului de a se aplica lucrrilor manuale, nclinri cari, la miile de biei ntre 12 i 15 ani sunt tocmai pe cale de a se detepta. . .

    Pentru viaa eroic, tiina singur e cu totul insuficient, drumul ctr ea nu duce prin strzi goale ci printr'o durabil nfrngere de sine nsui n aciune, n scrupuloasa i trudit lupt cu sine nsui pe care o nfptuete svrirea oricrei munci serioase".

    Desigur, din rndurile de mai sus se vede c Georg Ker-schensteiner nu vrea surplusul de coa' pentru instruciune, ci pentru educaiune

    S'au ridicat unele obieciuni mpotriva coalei educative. coalele nu sunt instituiuni de educaie, a zis odinioar Paul de Lagarde. Dar, zice Kerschensteiner, dac ntr'adevr coalele populare ch'ar nu sunt, oare nici nu trebue s devin? Das ist die grosse Schicksalsfrage aller Kulturvlker unserer Zeit!" (Aceasta e marea problem care privete soarta tuturor popoarelor culte din timpul nostru).

    coala poate ndeplini s'multan i rolul educativ, i rolul de a pregti generaiile tinere pentru munca efectiv i productiv. Aceasta e orientarea ce trebue dat anilor suplimentari de colaritate obligatorie.

    Multe constatri fcute prin examinarea recruilor sunt cu adtvrat sguduitoaie cci arat ct de precipitat se topesc cunotinele i dexteritile obinute n coal dar fr legtur intim cu vieaa.

    De sigur, zice Kerschensteiner eu voi fi ultimul care s nu recunosc c o mare cantitate de cunotine generale con-stituesc o foarte preioas comoar, dar aceasta e adevrat numai pentru acea posesiune de cunotine care decurge din nevoile viei sufleteti, spirituale i soc'ale."' ' coala trebue s mpleteasc munca n viea. Numai n msura n care aceasta i reuete, instituia de nvmnt poate deveni i instituie de de educaie".

    6 5 1 9

  • Concepia lui Kerschensteiner se ntregete prin propunerea de a se organiza i rspndi coala profesional cu un rol educativ. Ea ar fi coala de completare care s corespund adevratelor nevoi sociale, pentru c ar rspunde i problemei etice i celei economice, prin mijlocul unic al muncii educative.

    Nu prea departe de aceste vederi stau cele din expunerea celebrului nvat Ed. Spranger, profesor la Universitate din Berlin. Dup acesta, ntre coala elementar (obligatorie) i coala special pentru anumit pregtire profesional, este necesar un stadiu intermediar i pregtitor. In schimbarea dela jocul vieii copilreti la seriozitatea anilor maturi, trebue s se plaseze ca form de t eptaf trecere o perioad de desvoltare a similui activitii creatoare de valori i realizatoare de raporturi sociale. Dar aceasta nc n forma unei profesiuni serioase i bine conturate ci ntr'o form nediferen iat, din care aptitudinile copilului se vor preciza cu ncetul. Tocmai aci trebue s se dea copilului ocazia de a-i manifesta adevratele nclinri, astfel prelungirea colaritii obligatorii ar favoriza orientarea profesional. Astfel se va putea introduce cu adevrat munc colar n munca ntregului popor. Ins trebuie s re nem aci remarca lui Spranger, c : orice progres e numai iluzoriu dac nu e legat de progresul moral al unui neam ntreg.

    Un cunoscut psicolog Dr Ernst Bernhard, din Berlin, adaog la aceste consideraii ca acele| ce urmeaz, n perfect acord cu cei de mai sus; Am plecat dela hipoteza c un nou an de scoal ar nsemna o nlare a nivelului muncitorimei, o adevrat cretere a valorii sale. Noul an de coal trebue ns s fie astfel ndrumat n sensul exigenelor pedagogiei moderne nct dela ea s fie de ateptat o adevrat nlare a posibilitilor 'profesionale i a atitudinei spirituale. coala va trebui s renune deci Ia orice mbogire a minii prin nvtur memorial pur exterioar, i va avea s cldeasc noua instruciune prin Ethos-ul" muncii efective, constructive i prin ideile vieiide munc.

    In aceiai msur, toi autorii cari au fost chemai s rspund problemei, amintesc de acord, despre necesitatea creterii nivelului spiritual al generaiilor muncitoare, nivel care acord muncii ntreaga ei valoare.

    Piof. Dr. EUGENIU SPERANT/A dela Acad. furid. i Teol. din Oradea.

    | = 5 2 0 d

  • Codul nvmntului* i.

    In acest an a aprut o lucrare de un deosebit interes pentru corpul didactic n general. Lipsa ei era adnc lipsit i nu puine articole de lege au fost interpretate greit chiar de autoritile superioare colare, n dauna uneori materia' a noastr, a nvtorilor.

    Lucrarea aceasta Codul nvmntului" nefiind accesibil tuturor, prin preul ei (600 lei) i dat fiind importana mare pe care o are pentru noi, am crezut c e bine s dm n rezumat, unele pri mai importante, chiar n ntregime.

    Voiu reproduce din prefa cteva rnduri cari evideniaz t mai bine rostul acestei lucrri.

    Cartea de fa cuprinde n paginele ei viaa colar tlmcit pe nelesul tuturor, cu ajutorul interpretrilor date de instana suprem de justiie/ chemat s cenzureze actele administrative i interpretarea legilor. Nevoia unei astfel, de lucrri er adnc simit. Ca profesioniti, autorii ei au avut ocazie s vad nenumrate cazuri cnd oamenii cei mai culi, prin definiie chiar, se gseau n faa unor mari greuti de interpretare a textetor. Din aceast cauz rezultau dou lucruri, egal de importante":

    ) Deoparte, o cheltuial zadarnic, o risip de energie i de suflet, pentru a urmri o cauz care er sortit mai dinainte insuccesului.

    b) De alt parte, insuccesul ddea natere la o stare de amrciune n [sufletul acelora cari revendicaser un pretins drept; amrciunea care-i arunc umbrele sale rtcite uneori pn n sanctuarul justiiei.

    Aceste dou motive ar fi fost suficiente peutruca s-i determine s dea Ia lumin prezenta lucrare.

    O lucrare de interpretare a textelor legii, i de tlmcire a deciziilor justiiei" iat ce mai este Codul nvmntului".

    Refacerea aproape complect a nvmntului Romniei ntregite, pe deoparte, iar pe de alt parte concedierea conflictelor dintre drepturile ctigate sub imperiul vechilor legi, cu drepturile stabilite de noile legi, a dat natere n bun parte la o serie de dificulti de interpretare ce preau adesea de nenvins".

    Cartea de fa se adreseaz n primul rnd membrilor corpului didactic, crora dorete s le serveasc de sincer sftuitor,

    * De Paul Negulescu, prof. univ. Ion D-trescu, dir. contenciosului M nist. Instr. G. Alexianu, prof. univ. Titus Drago, avocat i O. C. D e m e t r i e seu, avocat.

  • de ndrumtor obiectiv n toate problemele ce intereseaz activitatea lor n raport cu coala.

    Dar n afar de toate acestea, autorii s'au silit ca la lumina jurisprudenii, a practicei i a interpretrii pe care au putut-o da, s nlture toate punctele de contrazicere cari mergeau uneori pn la a face inaplicabil legea i s caute s dea o interpretare de aa natur, ca s pun n armonie textul cu spiritul legii, fcnd posibil aplicarea ei

    La sfritul unui deceniu de unitate naional, n graniele hotarelor ntregite, autorii acestei lucrri neleg s dea culturii, coalei i sufletului acestui neam, paginele de fa, ca o mrturisire de ncredere n viitorul coalei romneti, ca un omagiu adus pentru dasclii cari, cu sacrificiul celor mai frumoase idealuri ale lor, au durat din viaa lor, viaa coalei noastre, ca o speran c zorile ce se arat vor face s coboare pe ntinsele ogoare ale nvmntului un spor de nelegere mai adnc a lucrurilor".

    1. Primria nu are calitatea s dispun de folosina imobilului n care este instalat coala i locuina dir. Deoarece nu-i aparine ad-ia imobilului; numai Minist, de Instr. are acest drept ca avnd folosina legal a acestor imobile. In adevr, conf. art. 171 i urm. din legea nv. primar, primriile sunt obligate a pune la dispoziiunea Ministerului imobilele necesare c. primare; iar tot aceast lege, art. 161 i urmat, arat cari sunt drepturile sau mai bine zis ce obligaiuni are comuna n raport cu nvmntul. Prin urmare, asupra unui imobil destinat colii, primria are numai unda proprietate, iar folosina i administraia aparin exclusiv Ministerului, ca fiind n interesul nvmntului. Atta timp deci ct aceast folosin legal i de fapt a Ministerului exist, primria nu poate s se amestece cu nimic n ad-ia imobilului, cci ea nu poate cenzura modul de administrare al Ministerului c. cu att mai puin nu poate lua msuri contrare acelora pe care Ministerul n interesul nvmntului le crede necesare. Primria pe baza legii ad-tive, nu are alt drept dect sa vegheze ca imobilele sale s aib destinaia pentru care au fost efectate, iar nici de cum s controleze actele de natur ad-tiv i disciplinar ale Ministerului, Deci primria crede c imobilul afectat coalei, nu este ntrebuinat conform destinaiunii sale i aci se nelege schimbare de destinaie in sensul juridic ar avea dreptul poate s retrag imobilul din folosina Ministerului.

    2. Legile ad-tive stabilesc nneori c pentru anumite servicii cu caracter general, dar cari servesc i ajut n mod special des-

  • voltarea unei localiti, ce autoritile locule dotate cu personalitate : judeul i comuna, s contribue la partea material a insti-tuiunilor ce funcioneaz n acea localitate i cari depind de serviciu. Aa de pild comunele trebue s procure local judectoriilor de ocoale i coalelor primare, judeele trebue s procure local tribunalelor i anumitor trupe s ie procure cazrmi. Aceste obligaiuni nu d ns dreptul acestor aytoriti s se amestece n funcionarea acestor servicii. Fiecare serviciu e supus disciplinii Minist, respectiv. Pentru administraiunea acestor servicii exterioare, legile sau regulamentele ad-tive pot s stabileasc ca eful ad-tiv s aib locuina n localul coalei, judectorii de ocol de asemeni ar avea locuin n localul judectoriei. Acest drept de iocuin aparine n mod legal directorului c. primare i cnd nu i se d, el are drept s cear s i se nchirieze o locuin n apropierea coalei. Prin urmare, un director, att timp ct are aceast calitate, nu poate fi ndeprtat din local chiar de Minist. Inistr. care trebue n prealabil s ridice calitatea de director i adoi s cear evacuarea localului. Primarul unei comune nu poate lua nici o msur privitoare la funcionarea personalului unei coli, nu poate destitui un director de coa i deci nu-l poate evacua, o msur arbitrar luat de autoritatea comunal nu poate fi socotita ca o manifestare de voin a comunei, ci ca un fapt personal al aceluia care lucrez n numele comunei i care i angajeaz personal rspunderea. In asemenea condiiuni, ordinul de evacuare dat de o primrie fa ,de director al c. primare fiind un act personal al d-lui X care greit i-a luat calitatea de primar creznd c lucreaz n aceast calitate, cnd el lucreaz n nume personal, nu se poate socoti ca un act ad-tiv de autoritate i ca atare de tribunalele ordinare pe baza art. 66 bis proc. civ. au dreptul i datoria chiar de a opri ca s se nfptuiasc, rmnnd autoritii comunale, dac socotete c este cazul, s se adreseze Ministerului, care singur are dreptul de a dispune.

    3. Primria capitalei sau a oricrei comuni nu poate evacua din localul coalei pe o directoare care a fost nlocuit de Minister. Singur Ministerul are acest drept. Dac totui primria nu ine socoteal de aceste principii i ordon evacuarea, partea lezat poate face cerere pe cale de ordonan prezidenial, conf. art. 66 bis. proc. civ. pentru anularea msurii luat pe cale ad-tiv. (Trib. Ilfov, S. III ad. N. 15159 din 29 Sept. 1928).

    (Va urma fn numrul viitor)

    6 523 0

  • PARTEA OFICIALA No. 470-'1929.

    Ministerul Instr. Dir. Gen. a inv. normal primar cu ord. No. 87098 929 aprob s se aplice avertismentul public" dnei Margareta Csek, conductoarea Gr, de copii din Oorheiu, jud. B i hor fiindc nu lucreaz metodic, n'are caet de leciuni i n'a ntocmit fie individuale pentru copii.

    Oradea, la 21 August 1 9 2 9 ^ No. f>703 929.

    Tabloul ciilor didactice, cari se pot ntrebuina in colile primare pe anul 192930 i snt aprobate cu ord. No. 122449 1929 este publicat in Monitorul Oficial No. 196 din 4 Septemvrie 1929 vi se face cunoscut, c numai acele cri pot fi introduse n coli.

    Oradea, la 28 Septemvrie_ 1929. No. 46091929 ~

    Se pune in vedere membrilor corpului didactic primar c Ministerul Instruciunii n dorina de a aduce o ct mai mare in-buntire manualelor didactice, face apel la cei c se intereseaz de acesta problem, s cerceteze cu deamnuntul toate manualele didactice i s semnaleze prin rapoarte personale Ministerul, toate erorile strecurate, bucile incompatibile cu starea intelectual a copiilor, toate pasagiile cari jicnesc morala i simul de demnitate al poporului romn precum i defectele tehnice de eJuca e.

    In baza constatrilor ce se vor face se va aviza la msurile necesare de nbuntire n viitor.

    O.adea, la 20 August 1929. _ No. 52731929.

    Camera de agricultur a judeului Bihor, n dorina de a da o desvoltare ntens pepinierelor de pomi fructiferi ce le are n Oradea, Marghita i Beliu, prie creterea i nmulirea ct mai intensiv a pueilor de pomi, cari dup ce vor fi altoii se vor distribui cu preuri avantajoase steni or pentru a putea avea semine de poni slbateci, cari s poat fi semnai, face apel ctre dnii nvtori din jude mai ales la cei d/n regiunile de deal i munte unde sunt mai muli peri i meri slbateci, ca s binavoiasc a aduna cu > opii de coal smn de fructe slbatici, ca pierseci cere, mere gldicia i salcmi.

    Camera de agricultur va plti pentru fiacer kg


Recommended