+ All Categories
Home > Documents > 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: mihai-florea
View: 217 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 165

Transcript
  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    1/165

    LUDWIG WITTGENSTEIN s-a nscut n 1889 la Viena i a ncetat din via n anul 1951 La Cambridge. Viaa i activitatea lui s-au desfurat alternativ n spaiul cultural i intelectual central-european i n cel anglo-saxon. Astzi, Wittgenstein estesocotit cel mai reprezentativ gnditor al secolului al XX-lea, cel puin n lumea filozofilor de limb englez.Lucrarea sa de tineree, Tractatus Logico-Pbilosopbicus, folosete instrumentele logicii moderne ntr-o ncercare original deanaliz a limbajului, gndirii i a raporturilor lor cu realitatea. Distincia celebr pe care o face aici ntre a spune i a artaexclude orice vorbire cu sens despre frumos, bine sau Dumnezeu.n scrierile mai trzii, dar mii ales n Cercetri filozofice Wittgenstein reuete ceea ce nici un alt filozof nu pare s fi realizat:

    o ruptur radical cu vechiul su mod de a vedea, o dat cu inaugurarea unui mod cu totul nou de a practica filozofia. Analizajocurilor de limbaj n care snt angajai oamenii i a legturii lor cu formele de via n care apar devine un mijloc decatapultare n afara sferei locurilor filozofice comune. Snt astfel scoase n eviden i denunate supoziii metafizice care iau originea nc la Platon i stau la baza gndirii europene. Ceea ce face de fapt Wittgenstein este s imagineze o diversitatede situaii ipotetice a cror analiz este menit s favorizeze eliberarea gndirii de automatisme adnc nrdcinate,ntreprindere cu itt mai fascinant cu ct pune ntr-o lumin cu totul nou frumosul, credina religioas sau sensul vieii subiecte asupra crora se instalase tcerea...

    Ludwig WittgensteinCERCETRI FILOZOFICETraducere din german deMIRCEA DUMITRU i MIRCEA FLONTA,

    n colaborare cu ADRIAN-PAUL ILIESCUNot istoric de MIRCEA FLONTAStudiu introductiv de ADRIAN-PAUL ILIESCUHUMANITASBUCURETICopertaIOANA DRAGOMIRESCU MARDAREDescrierea CIP a Bibliotecii NaionaLe a Romniei WITTGENSTEIN, LUDWIGCercetri filozofice / Ludwig Wittgenstein; trad.: Mircea Dumitru, Mircea Flonta. - Bucureti: Humanitas, 2004ISBN 973-50-0583-2I. Dumitru, Mircea (trad.) II. Flonta, Mircea (trad.)LUDWIG WITTGENSTEIN PHILOSOPHISCHE UNTERSUCHUNGEN/ PHILOSOPHICALINVESTIGATIONS Blackwell Publishers Ltd 1953, 1958, 2001

    HUMANITAS, 2003, pentru prezenta versiune romneascEDITURA HUMANITASPiaa Presei Libere 1, 013701 Bucureti, Romniatel. 021/222 85 46, fax 021/222 36 32www.humanitas.roComenzi CARTE PRIN POT: tel. 021/223 15 01,fax 021/222 90 61, www.librariilehumanitas.roISBN 973-50-0583-2

    Nota traductorilorCeea ce motenitorii testamentari ai lui Ludwig Wittgenstein au publicat n 1953, doi ani dup moarteaautorului, snt nsemnri puse pe hrtie i revizuite ntr-o lung perioad de timp. Ele constituie muncala o carte despre care Wittgenstein le-a vorbit adesea celor apropiai. Pare sigur c dac el s-ar fihotrt, n cele din urm, s publice manuscrisul, atunci textele nu ar fi rmas n forma n care le-alsat. i este de presupus c prin modificrile pe care le-ar fi suferit, cel puin unele pasaje ar fi devenitmai clare, mai accesibile. Aceste circumstane agraveaz dilema obinuit a traductorului unei operefilozofice: s se menin n mod consecvent ct mai aproape de original, uneori n detrimentul claritiii naturaleei expresiei, sau s-i ngduie o transpunere mai liber, care red modul cum nelege elpasaje mai puin transparente. Noi am acordat prioritate celei dinti cerine, cea a redrii ct mai fidelea formulrilor autorului. Sntem contieni c ne expunem astfel riscului ca cititorul s ne atribuie doarnou vina pentru multe din greutile pe care le va avea de ntmpinat.Am socotit, totui, c nu avem dreptul s facem textul traducerii noastre mai clar dect cel aloriginalului, condu-cndu-ne dup indicaii pe care le ofer contextul sau ur-mnd sugestii dincuprinztoarea literatur de exegez i comentariu a filozofiei trzii a lui Wittgenstein. Este ceea ce i-a putut ngdui, n multe cazuri, Elisabeth Anscom-be elev apropiat a lui Wittgenstein autoarea singurei traduceri engleze. Am utilizat, desigur, aceast traducereNOTA TRADUCTORILOR

    pentru a obine clarificri asupra sensului unor pasaje. Am tradus ns ceea ce a lsat Wittgenstein,adic texte scrise n limba german. Este un fapt care merit s fie subliniat. Cci muli cititori ai

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    2/165

    literaturii filozofice de limb englez, de la noi sau din alte pri, se refer la titlul englez al celei maiimportante lucrri postume a lui Wittgenstein i par nclinai s identifice ceea ce a scris Wittgensteincu traducerea lui Anscombe.Nu avem nici o ndoial n ceea ce privete caracterul cu totul perfectibil al rezultatelor munciinoastre. Sarcina pe care i-o asum traductorul unei lucrri cum este cea de fa e una ingrat. Uneoriel nu are efectiv la ndemn soluii cu adevrat bune. mbuntirile rmn, ce-i drept, tot timpulposibile. Dar timpul i rbdarea traductorilor snt, totui, limitate.Mulumim i pe aceast cale colegului Alexandru Baum-garten pentru traducerea fragmentelor dinAugustin. R-mnem cu deosebire ndatorai colegului i prietenului nostru Adrian-Paul Iliescu, care acitit textul traducerii sem-nalndu-ne greeli i formulnd numeroase sugestii folositoare. Ambeneficiat, de asemenea, de sugestii bine venite de mbuntire stilistic din partea redactorului crii,domnul Sorin Lavric, pentru care i sntem recunosctori.Aceasta este cea de-a asea traducere a unei scrieri a-lui Wittgenstein care apare la Editura Humanitas.Nu putem ncheia aceast not fr a sublinia meritul editurii n facilitarea accesului cititorului romninteresat de filozofie la opera unuia dintre cei mai originali, profunzi i provocatori gnditori aisecolului XX.Traductorii Bucureti, iulie 2003

    Nota editorilor la traducerea englezCeea ce apare drept Partea I" a acestui volum fusese ncheiat pn n 1945. Partea a Ii-a" a fost scrisntre 1947 i 1949. Dac Wittgenstein nsui ar fi publicat lucrarea, el ar fi eliminat o mare parte dinceea ce se gsete n aproximativ ultimele treizeci de pagini ale Prii I" i ar fi elaborat, n schimb,ceea ce este n Partea a Ii-a", adugind material.Pe parcursul ntregului manuscris, a trebuit s alegem ntre variante de citire a cuvintelor i expresiilor.Niciodat alegerea nu a afectat sensul.Pasajele tiprite sub linie n josul unor pagini snt scrise pe buci de hrtie, pe care Wittgenstein letiase din alte scrieri i le inserase n aceste pagini, fr nici o alt indicaie n privina locului n careurmau s fie introduse.Cuvintele care se afl ntre paranteze duble snt referinele lui Wittgenstein la remarce fie din aceastlucrare, fie din alte lucrri ale sale, care sperm c vor aprea mai tr-ziu.

    Ne asumm rspunderea pentru plasarea fragmentului final al Prii a Ii-a" n poziia lui prezent.G. E. M. ANSCOMBE R. RHEES

    Not istoricn vara anului 1918, Ludwig Wittgenstein a dat forma final primei sale scrieri, lucrarea sa detineree, care a aprut civa ani mai trziu n Anglia, sub titlul Tractatus Lo-gico-philosophicus. n Cuvnt nainte, el scria c adevrul gndurilor comunicate aici mi se paredefinitiv. Snt, aadar, de prere c, n esen, am rezolvat problemele n mod definitiv". ntr-oscrisoare, din martie 1919, ctre fostul su profesor de la Cambridge, Bertrand Russell,Wittgenstein, pe atunci prizonier de rzboi n Italia, s-a exprimat n acelai sens: Am scris ocarte, cu titlul Logisch-phi-losophiscke Abhandlung, care conine ntreaga mea munc din

    ultimii ase ani. Cred c am soluionat, n cele din urm, problemele noastre. Asta poate ssune arogant, dar m vd obligat s o cred."Marcat de anii rzboiului, pe care i-a petrecut n cea mai mare parte pe front, ca soldat iofier al armatei aus-tro-ungare, personalitatea tnrului Wittgenstein era caracterizat printr-oprofund seriozitate. Pentru cei care l cunoteau bine nu a fost, prin urmare, o surpriz c, ndeplin consecven cu asemenea afirmaii, el a decis s abandoneze orice preocuprifilozofice. Nici o existen contemplativ, pe care i-ar fi putut-o asigura averea motenit dela tatl su, nu putea fi armonizat cu acea atitudine fa de via la care a fost condus deexperienele din anii rzboiului. Wittgenstein a decis s triasc de acum ncolo n srcie,ctigndu-i existena printr-o activitate social util. Dup eliberarea din prizonierat, naugust

    NOT ISTORICA1919, el a comis ceea ce avocatul familiei Wittgenstein a caracterizat drept o sinucidere

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    3/165

    financiar: a druit partea sa din motenire surorilor sale Helene i Hermine i fratelui suPaul. Imediat dup aceea, a prsit casa printeasc i s-a nscris la Seminarul pedagogic dinViena. Din toamna anului 1920, Wittgenstein a nceput s lucreze ca nvtor. Veteranul derzboi, care trecuse de treizeci de ani, a practicat aceast profesie mai muli ani n cteva sateaustriece srace de munte, la sud de Viena. Privit de oamenii locului cu un amestec de

    curiozitate i nencredere, urmaul uneia din cele mai bogate familii din Austria a dus acolo ovia pe care sora lui, Hermine, o va descrie drept cea a unui sfnt nefericit".Lui Wittgenstein i fcea desigur plcere s discute din cnd n cnd teme filozofice cu puiniisi prieteni, dar el credea ferm c despre filozofie a spus tot ce a avut de spus. Lui FrankRamsey, unul din autorii traducerii engleze a Tractatus-u\ui, care l vizitase n vara anului1923, i declara c nimeni nu poate s lucreze cu bune rezultate n filozofie mai mult de 5-10ani. El nsui a lucrat 7 ani la cartea sa! Ramsey, care vedea n Wittgenstein un geniufilozofic, l va asista pe cunoscutul economist englez John Maynard Keynes n ncercrileacestuia de a-1 convinge pe Wittgenstein s revin n Anglia i s-i reia acolo cercetrilefilozofice. n primvara anului 1924, Keynes i scria lui Wittgenstein c dei el personal nu sesimte capabil s-i studieze temeinic lucrarea, o consider excepional de important i insist

    ca el s se rentoarc la Cambridge. n rspunsul su, autorul Tractatus-uhii mrturisea c numai simte un impuls luntric puternic pentru activitatea filozofic: Tot ce a trebuit cuadevrat s spun am spus i cu aceasta izvorul a secat. Asta sun ciudat, dar aa este."Poate c Wittgenstein nu s-ar fi rentors niciodat la filozofie dac viaa i activitatea denvtor de ar i-ar fi oferit, dac nu satisfacii, cel puin acea linite sufleteas-10MIRCEA FLONTA

    c i mpcare cu sine dup care tnjea. Nu a fost s fie aa. In aprilie 1926, el va renuna smai practice aceast profesie. Rentoarcerea n Anglia se profila acum drept o posibilitatereal. Singura ofert acolo era ns una academic, iar Wittgenstein era n continuare convinsc nu mai are de spus ceva nou n filozofie. O stare de spirit care s-a schimbat abia atunci cnd

    n mintea lui a ncolit i a cptat contururi tot mai clare bnuiala c rezultatele comunicate nscrierea sa nu snt ctui de puin definitive". Mai mult, ele s-ar cere reconsiderate dintemelii.La nceputul anului 1929, Wittgenstein a sosit la Cam-bridge cu hotrrea de a ncerca un nounceput n via i n gndire. El nu a neles ns s profite n nici un fel de faptul c devenisentre timp o figur cunoscut n unele cercuri academice din Anglia, i c Tractatus-ulera otem de discuie n saloanele din Cambridge. Pn i ederea lui aici a fost posibil muli anidatorit unor burse care i-au fost oferite pe baza recomandrilor lui George Moore i BertrandRussell. Iar cu studenii a putut lucra, din anul 1930, deoarece aceleai persoane au convinsautoritile Universitii s fie de acord s i se dea titlul de doctor, acceptndu-se drept tezTractatus-u\. O dat cu accentuarea unor mai vechi ndoieli i datorit unor noi impulsuri,

    gndirea lui Wittgenstein va cunoate n anii ce urmeaz schimbri continue. Iat doar omrturie n acest sens. Friedrich Waismann, pe atunci asistent al cunoscutului profesor vienezMoritz Schlick, amndoi mari admiratori ai lucrrii sale de tineree, pregtea nce-pnd din1929 o expunere a ideilorTractatus-ului. Munca lui nu a putut fi ncheiat deoarece ndiscuiile periodice, prilejuite de vizitele lui Wittgenstein la Viena, acesta din urm ischimba mereu poziia fa de ideile crii, uneori chiar de la o sptmn la alta! Proiectul afost abandonat definitiv dup civa ani, atunci cnd Wittgenstein ajunsese la concluzia cabordarea Tractatus-ului este fundamental greit.NOTA ISTORICA11

    Despre ce anume era vorba ? Chiar dac n penultimul paragraf al Tractatus-ului propoziiilelucrrii erau calificate drept nonsensuri, nu rmnea mai puin adevrat c n aceste propoziii

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    4/165

    era exprimat o teorie despre lume i despre limbaj n general, despre relaia dintre forma lo-gic" a lumii i a limbajului. Din discuiile lui Wittgenstein cu Schlick i Waismann i dincorespondena lui cu Schlick n anii 1930-33 reiese clar c lui Wittgenstein ideea central aTractatus-ului analiza critic a limitelor limbajului, ale vorbirii cu sens i aprea acumdrept una lipsit de orice perspectiv. Tot ceea ce poate oferi cercetarea filozofic, credea el,

    este o fenomenologie, adic o cercetare a acelor distincii conceptuale i corelaii dintreconcepte care constituie cadrul general al gndirii noastre. Lui Schlick i Waismann,Wittgenstein le spunea: Fizica vrea s stabileasc regulariti; ea nu se intereseaz de ceea ceeste posibil. De aceea, chiar i atunci cnd este complet dezvoltat, fizica nu d o descriere astrilor de lucruri fenomenologice. n fenomenologie este vorba totdeauna doar de posibilitate,adic de sens, nu de adevr i falsitate." elul cercetrilorfenomenologice sau gramaticaleeste dobndirea unui spor de claritate. i aceasta prin considerarea unor fapte i experienecare snt familiare tuturor oamenilor care gndesc. n leciile predate studenilor si de laCambridge, n toamna anului 1930, Wittgenstein va face urmtoarea precizare: Ceea ce des-coperim n filozofie este banal, ea nu ne nva fapte noi, asta face doar tiina. Totui,privirea de ansamblu asupra acestor banaliti este extrem de dificil i de o imens im-

    portan." Munca ce revine filozofului seamn mai puin cu ridicarea unei cldiri ct cupunerea n ordine a lucrurilor dintr-o camer. Iar rezultatele unei asemenea munci vor fi nmod inevitabil fragmentare. Cci dac cercetarea filozofic nu este dect un proces nesfrit declarificare, de punere ntr-o mai bun ordine a conceptelor, nseam-12MIRCEA. FLONTA

    n c nu va putea fi scris o carte de filozofie rotund i ncheiat.ntregul eafodaj al Tractatus-uhii se sprijinea pe o concepie prin excelen intelectualistasupra limbajului, ale crui propoziii cu sens erau caracterizate drept imagini", dreptdescrieri structurale ale strilor de lucruri. Nu numai limbajele tiinelor, ci i limba de toatezilele erau privite doar ca instrument i vehicul ale cunoaterii. ntorcnd spatele acestei

    perspective, Wittgenstein se apropie, n anii de dup 1930, de un mod cu totul nou de a privilimbajul, pe care l va caracteriza drept etnologic". Termenul urmrea s atrag ateniaasupra faptului c o nelegere corect a funcionrii limbajuluui va putea fi ctigat doardac vom examina limbaje simple, relativ primitive, jocuri de limbaj, acele limbaje n carerelaia expresiilor cu activitile cotidiene ale oamenilor devine clar, transparent, nsiideea c exist ceva de felul limbajului n genere, care are una sau mai multe funcii ce arputea fi redate n cteva propoziii, ca i alte idei nrudite, se destram. Un vl cade de pe ochi.Originea i suportul problemelor care i-au preocupat n mod tradiional pe filozofi apar ntr-oalt lumin. Ele nu ni se mai nfieaz drept pseudopro-bleme, prin raportare la un criteriuuniversal al sensului, care ne-ar da posibilitatea s le eliminm pentru totdeauna. Wittgensteinvede acum problemele care i preocup pe filozofi ca ntrebri care apar tot timpul, drept

    consecin a faptului c noi nu putem cuprinde cu privirea extraordinara varietate a formelorlimbajului nostru. Cercetrile filozofice pot aduce doar contribuii pariale la nlturarea cetiicare ne mpiedic si vedem cum funcioneaz expresiile limbajului n mprejurri de ocomplexitate i varietate covritoare. Este ceea ce se poate realiza, n principal, prinimaginarea i descrierea unei multitudini de jocuri de limbaj. In notele dictate de Wittgensteinunora dintre studenii si, n anii 1933-34, note care au circulat multNOTA ISTORIC13timp sub titlul Caietul albastru, aceast reorientare a gn-dirii sale se profileaz deja n modclar: Am s v atrag atenia n viitor mereu asupra a ceea ce voi numi jocuri de limbaj.Acestea snt ci de a folosi semnele, mai simple dect cele n care folosim semnele limbajului

    nostru de toate zilele, limbaj care este extrem de complicat. Jocurile de limbaj snt formele delimbaj cu care ncepe un copil s foloseasc cuvintele. Studiul jocurilor de limbaj este studiul

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    5/165

    formelor primitive de limbaj sau al limbajelor primitive .... Cnd privim la asemenea formesimple de limbaj, atunci ceaa mintal ce pare s nvluie folosirea noastr obinuit alimbajului dispare." Wittgenstein vede de acum rdcinile problemelor i teoriilor filozoficen reprezentrile noastre neadecvate cu privire la funcionarea limbajului. n msura n careacest lucru va putea fi artat prin descrierea unor jocuri de limbaj, problemele nsele dispar.

    Ne simim atunci eliberai de o senzaie acut de disconfort mintal, o senzaie creat deimpresia c am fi n faa unor ntrebri reale i importante, la care nu putem totui rspundect de ct satisfctor. (S-a remarcat c doar cei care resimt aceast impresie pot stabili un con-tact real cu gndirea trzie a lui Wittgenstein.) Privite pe fundalul contrastant al jocurilor delimbaj, aceste probleme ni se nfieaz, totodat, nu drept confuzii superficiale, ci dreptneliniti adnci".Cercetarea filozofic capt astfel o alt orientare i finalitate. Ea ptrunde pe un teren pe carenimeni nu a pit pn atunci. n acest sens, este interesant o remarc a unui fost student al luiWittgenstein, care a fost urmaul su la catedra de filozofie de la Cambridge, cunoscutulfilozof finlandez Georg Henrik von Wright. El observa, ntr-o schi a biografiei fostului suprofesor, publicat la civa ani dup moartea acestuia: Dup prerea mea, Wittgenstein din

    anii trzii nu are precursori n istoria gn-dirii. Opera lui semnaleaz o ndeprtare radical deci-14MIRCEA. FLONTA

    le de mai nainte ale filozofiei... spiritulei nu seamn cu nimic din ceea ce cunosc n istoriagndirii occidentale i este n multe feluri opus elurilor i metodelor filozofiei tradiionale."Ceea ce a fcut Wittgenstein de acum i pn la sfritul vieii a fost s exploreze un nou filonal gndirii. Gndurile pe care le-a pus pe hrtie n toi aceti ani, pn spre sfritul lunii aprilie1951, nsumeaz multe mii de pagini. Proiecte succesive de a publica au fost n cele din urmabandonate. Abia doi ani dup moartea autorului, unele din textele sale, cele despre carevorbea prietenilor si, denumindu-le cartea mea", au fost publicate sub titlul Cercetri

    filozofice. Rndurile care urmeaz i propun s ofere cercettorului romn unele informaiidespre preistoria i istoria genezei scrierii care a aprut acum 50 de ani sub acest titlu.n anul universitar 1934-35, Wittgenstein a dictat studenilor si un text n care urmreaobinerea unor clarificri conceptuale prin imaginarea unei mari varieti de jocuri de limbaj.Snt noteLe care au circulat sub numele Caietul brun. Wittgenstein nu era ns mulumit deele i nu inteniona s le publice. Atunci cnd una din persoanele crora le-a dictat Caietulbrun, studenta lui Alice Ambrose, a scris un articol n revista Mind, n care prezenta cteva dinideile lui Wittgenstein, acesta a ncercat mai nti s o mpiedice s publice, iar apoi a ruptrelaiile cu ea. n august 1936, Wittgenstein a prsit Cambridge-ul i s-a stabilit n Norvegiapentru a lucra un timp n deplin singurtate. (El procedase la fel n 1913, pe cnd era ncstudent la Cambridge.) La nceput a ncercat s elaboreze o versiune revizuit, n limba

    german, a Caietului brun. n primele zile ale lunii noiembrie, el a renunat s mai continuescriind pe manuscris: Dieser ganze Ver-such einer Umarbeitung von (Anfang) bis hierher istnichts wert. (ntreaga ncercare de revizuire, de la (nceput) pn aici, nu are nici o valoare.")Din acest moment, el a n-NOT ISTORIC15

    ceput s scrie un nou manuscris, hotrnd s lase gndu-rilor sale o deplin libertate demicare, s nu impun desfurrii lor nici un fel de constrngeri. Noul manuscris poart titlulPhilosophische Untersuchungen {Cercetri filozofice). Ceea ce Wittgenstein a scris pn lanceputul lunii decembrie se acoper n linii mari cu primele 188 de paragrafe ale criipublicate n 1953. Wittgenstein a continuat s scrie n anul urmtor nsemnri ce in de aa-

    nu-mita filozofie a matematicii. Rentors la Cambridge, el a fcut n vara anului 1938 diferitemodificri cu ocazia dactilografierii manuscrisului i a scris un Cuvnt nainte. Aceasta este

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    6/165

    prima versiune, versiunea timpurie a Cercetrilor filozofice.n septembrie 1938, Wittgenstein a tratat publicarea acestui text cu editura CambridgeUniversity Press. Originalul german urma s apar mpreun cu o traducere englez, la carelucra fostul su student Rush Rhees, sub titlurile Philosophische Bemerkungen/PhilosophicalRe-marks. Puin mai trziu, Wittgenstein a comunicat ns editurii c renun la proiect. Se

    presupune c el a fcut asta din cel puin dou motive: mai nti, nu a fost satisfcut deremarcele asupra fundamentelor matematicii, iar n al doilea rnd a apreciat traducerea luiRhees drept una nereuit. Ray Monk, autorul uneia dintre cele mai importante cri asupravieii i operei lui Wittgenstein, nsoete relatarea reaciei lui Wittgenstein fa de rezultatulmuncii devotate a lui Rhees cu urmtoarea observaie: Era o sarcin formidabil, nu fiindcgermana lui Wittgenstein este dificil (n felul n care, de exemplu, germana lui Kant estedificil), ci mai degrab deoarece limbajul lui Wittgenstein avea calitatea deosebit de rar de afi n acelai timp colocvial i minuios precis." La Cambridge, Wittgenstein i-a reluatactivitatea cu studenii, nc nainte de a fi numit profesor, la nceputul anului 1939, la catedrarmas liber prin pensionarea lui George16

    MIRCEA FLONTAMoore. Merit s fie menionat c el le cerea studenilor si s nu ia note. Credea c pentru aputea fi comunicate unui public mai larg ideile sale ar cere mai mult gn-dire i o mai bunexprimare". Faptului c asculttorii nu i-au respectat dorina i datorm acea selecie dinnotele lor care a aprut mai trziu sub titlul Lecii i convorbiri despre estetic, psihologie icredina religioas.In anii 1937-44, preocuprile lui Wittgenstein s-au concentrat asupra filozofiei matematicii.Din 1942, el a lucrat n serviciul civil, mai nti ntr-un spital i apoi ntr-un laborator.Probabil la sfritul anului 1942 sau la nceputul anului urmtor, Wittgenstein a reluatmanuscrisul dactilografiat n 1938 i a fcut numeroase modificri. n septembrie 1943, elpropunea editurii Cambridge Univer-sity Press s publice textul, de data asta sub titlul Cerce-

    tri filozofice, mpreun cu Tractatus-ul. Wittgenstein ajunsese la concluzia c noile sale ideiar putea fi mai bine nelese pe fundalul contrastant pe care l oferea abordarea din Tractatus.n ianuarie 1944, editura confirm acceptarea acestei oferte. Din primvara pn n toamnaacestui an, Wittgenstein a lucrat intens la cartea sa n ara Galilor, la Swan-sea. Aici au fostscrise, n versiunea lor iniial, paragrafele despre urmarea de reguli (189-242) i despreexperienele subiective (243-421). n octombrie 1944, Wittgenstein s-a ntors la Cambridgepentru a-i relua obligaiile de profesor fr s-i fi terminat cartea.n iarna 1944-45. Wittgenstein a produs, pornind de la prima parte a manuscrisuluidactilografiat n 1938 i a textelor scrise la Swansea, o versiune intermediar a crii sale.Partea a doua a versiunii iniiale din 1938, cea consacrat filozofiei matematicii, a fosteliminat. Pentru aceast versiune intermediar, el a scris n ianuarie 1945 un Cu-vnt nainte,care nu difer prea mult de cel din 1938. n prima parte a anului 1945, Wittgenstein a scristextele pe care le-a intitulat Bemerkungen Ii Bemerkungen II, peNOT ISTORICA17baza unor manuscrise din diferite perioade, ncepnd cu anul 1931. Impresiile sale cu privirela perspectivele ncheierii i publicrii crii rmn oscilante. n august 1945, i scria fostuluisu student Norman Malcolm c sper s publice cartea la Crciun, adugind: Nu c ceea ceam scris ar fi bun, dar este acum aproximativ att de bun ct pot s-1 fac eu." ntr-o altscrisoare, din septembrie, Wittgenstein aprecia c nu i-ar mai putea mbunti n mod esen-ial cartea, chiar dac ar mai lucra la ea o sut de ani! Probabil la sfritul anului 1945 i nprima parte a anului 1946, Wittgenstein a adugat versiunii intermediare un numr

    considerabil de paragrafe, prelund i prelucrnd note din Bemerkungen Ii Bemerkungen II.El a realizat astfel versiunea final, cu 693 de paragrafe, a ceea ce a fost publicat ca partea

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    7/165

    nti a Cercetrilor filozofice. Aceasta a fost ncheiat cel mai trziu n aprilie 1946. DinBemerkungen Iprovin i acele Randbemerkungen (observaii marginale) care au fost publicaten cea mai mare parte ca note de subsol. Exist bune motive pentru a presupune c n 1945Wittgenstein avea nc n vedere o carte n dou volume. Volumul nti trebuia s fieversiunea final a ceea ce s-a publicat ca partea nti a Cercetrilor, n timp ce volumul doi

    urma s conin observaii asupra logicii i fundamentelor matematicii. Fragmentele dinnotele pregtitoare pentru acest al doilea volum au fost publicate de ctre motenitoriitestamentari sub titlul Observaii asupra fundamentelor matematicii.n anul universitar 1946-47, ultimul an n care Wittgenstein a predat la Cambridge, el s-aaplecat asupra problemelor ce constituie obiectul a ceea ce s-a publicat drept partea a doua aCercetrilor. Dorina de a se concentra asupra acestor probleme 1-a determinat s pun captnainte de termen carierei sale de profesor. n urmtorii doi ani, pe care i petrece mai mult nIrlanda, Wittgenstein a scris aproximativ dou mii de pagini. Din acestea el a18MIRCEA FLONTANOT ISTORIC19ales un numr relativ mic, producnd un manuscris care se acoper n mare msur cu cea de adoua parte a Cercetrilor, n aceast perioad, el nclina tot mai mult s lase publicarea peseama prietenilor si. Lui von Wright i scria din Irlanda: Dumnezeu tie dac voi maipublica vreodat acest text, dar a dori s v rog n orice caz s-1 parcurgei dup moarteamea, dac mi vei supravieui. El cuprinde multe gnduri dificile." Pn n vara anului 1949,cnd a plecat n Statele Unite pentru a-1 vizita pe Norman Mal-colm, Wittgenstein a lucrat nmod intermitent la aceast a doua parte. El avea intenia s foloseasc notele sale asuprafilozofiei psihologiei, scrise ncepnd din 1946, pentru a revizui din nou prima parte. Unproiect cruia nu i-a mai dat curs. Textele publicate n 1953, ca partea nti i a doua aCercetrilor, cele la care Wittgenstein a lucrat pn n 1946 i respectiv pn n vara anului

    1949, au rmas n aceast form. Wittgenstein le-a luat cu el pentru a le citi cu Malcolm.Acestuia i-a spus c nu mai are puterea necesar pentru a da forma final scrierii sale. I-arplcea ns dac civa dintre prietenii si ar reui s citeasc i s neleag cartea. Cu aceastintenie, Wittgenstein a discutat cu fostul su student cteva pasaje, ceea ce mai fcusermpreun i la Cambridge, n 1946. n texte, el nu a mai fcut ns schimbri.G. H. von Wright, unul dintre cei trei motenitori testamentari, care nu a putut colabora lapregtirea crii publicate n 1953 de ceilali doi, Elisabeth Anscombe i Rush Rhees,apreciaz c prima parte reprezint o oper ncheiat i c Wittgenstein ar fi dorit ca ea s fiepublicat. Ct privete hotrrea celor doi de a include textul la care Wittgenstein a lucrat pnla plecarea lui n America, n vara anului 1949, von Wright o calific drept problematic. Elapreciaz c ceea ce s-a publicat drept parte a doua a Cercetrilorconstituie, mpreun cu alte

    texte scrise de Wittgenstein n ultimii si ani, o nou direcie n dezvoltarea

    gndirii sale trzii. Se cuvine amintit c Wittgenstein a dat doar prii nti, i nu i prii adoua, titlul Cercetri filozofice, n ceea ce privete observaia din nota editorilor (E.Anscombe, R. Rhees) c dac Wittgenstein i-ar fi publicat el nsui cartea, atunci ar fieliminat cam 170 de paragrafe din versiunea trzie a primei pri i le-ar fi nlocuit cu pasajedin ceea ce s-a publicat sub titlul Partea a doua", ea este apreciat de muli comentatori aifilozofiei trzii ai lui Wittgenstein drept greu de neles. Ceea ce, remarc von Wright, nuexclude posibilitatea ca Wittgenstein s fi intenionat s sudeze cele dou pri ntr-o opermai unitar. Cititorul interesat s cunoasc i s compare diferitele variante scrise deWittgenstein ntre 1936 i 1949 poate consulta recenta ediie genetic-critic" a Cercetrilor,

    realizat de Joachim Schulte, n colaborare cu Heikki Nyman, Eike von Savigny i GeorgHenrik von Wright. De ce nu s-a putut decide ns Wittgenstein s-i publice cartea ? Este

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    8/165

    evident c el nu a fost n nici un moment ct de ct mulumit de text, n ntregul su. A avutputernice reineri s-1 publice i deoarece era convins c nici lumea academic, nici publiculmai larg nu snt pregtite s neleag nsemnrile sale filozofice. Wittgenstein era convins cacestea nu se armonizeaz ctui de puin cu forma de via dominant, cu tendinelefundamentale ale culturii occidentale a vremii sale. Prietenului su Maurice Drury i-a spus

    odat: Tipul meu de gndire nu este dorit n epoca actual. Trebuie s not cu greu mpotrivacurentului ! Poate c peste vreo sut de ani oamenii vor dori cu adevrat ceea ce scriu."Wittgenstein credea c acetia vor fi oameni care vor respira un alt aer, vor gndi cu totulaltfel dect contemporanii si. Modul cum este receptat pn astzi filozofia trzie a luiWittgenstein, al crei magnum opus snt Cercetrile filozofice, poate s suscite diferite re-flecii cu privire la pertinena unui asemenea avertisment.MIRCEA FLONTA20

    MIRCEA FLONTA

    LiteraturLudwig Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus. traducere de M. Dumitru i M. Flonta,

    Bucureti, Huma-nitas, 2001.Ludwig Wittgenstein, Caietul albastru, traducere de M. Dumitru, M. Flonta, A.-P. Iliescu,Bucureti, Huma-nitas, 1993.Norman Malcolm, Ludwig Wittgenstein. A Memoir, London, Oxford University Press, 1958.Ray Monk, Ludwig Wittgenstein. The Duty of Genius, London, Penguin Books, 1990.Joachim Schulte, Einleitung, n (Hg.) J. Schulte, Ludwig Wittgenstein. PhilosophischeUntersuchungen. Kritisch-ge-netische Edition, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 2ool.Georg Henrik von Wright, Ludwig Wittgenstein: A Biographical Sketch, n G. H. von Wright,Wittgenstein, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1982.Georg Henrik von Wright, The Origins and the Com-position of the PhilosophkalInvestigation, n G. H. von Wright, Op. cit.

    Georg Henrik von Wright, Vorwort, n (Hg.) J. Schulte, Op. cit.STUDIU INTRODUCTIVFilozofia trzie a lui Ludwig Wittgenstein Dificulti i provocriAvertismentele privitoare la inaccesibilitatea unei cri de filozofie importante nu constituieniciodat o surpriz; ele au devenit ingrediente aproape obligatorii ale unui ritual dereconfirmare a adncimii demersului filozofic: ne ateptm ca orice gnditor demn de acestnume s fie greu accesibil n aceeai msur n care este profund. n cazul de fa ns, cutoat aversiunea fa de banaliti i poze intelectuale, exegetul este obligat s previn pecititor cu privire la obstacolele ridicate de cartea lui Wittgenstein: nu pur i simplu pentru ceste vorba de o lucrare dificil, ci pentru c Cercetrile filozofice snt greu accesibile n alt fel

    in alt sens

    dect celelalte opere majore ale gndirii moderne.Inaccesibilitatea acestei lucrri nu vine din opacitatea unui jargon filozofic (cum este celhegelian sau heideggerian), ori din existena unui sistem complicat de definiii, distincii iarticulaii abstracte (de felul celui kantian, bunoar); cu att mai puin provine ea dincaracterul ezoteric al unei problematici, din ineditul unor interogaii sau din apelul la abisal(intuiii inefabile, experiene intime sau revelaii). Dimpotriv, cititorul va fi deseorisurprins de stilul direct, informai, i de limbajul absolut comun al analizelor wit-tgensteiniene,de multe observaii terre a terre, i de numeroase preocupri, aparent banale, pentru chestiunielementare (cum nvm un cuvnt CF, 6)1 sau pentru1 Voi folosi sigla CF, urmat de numrul paragrafului, pentru trimiterile la Cercetrile filozofice, ediia de fa; n cazul priia Ii-a din carte, trimiterile ncep cu sigla II , i continu cu numrul paginii.22

    ADRIAN-PAUL ILIESCUSTUDIU INTRODUCTIV

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    9/165

    23

    situaii simple, cotidiene. Uneori, el va fi uimit de anumite frmntri intelectuale aparent mrunte saufoarte speciale ( ce nseamn a vedea aspecte ? sau ce nseamn a urma o regul} ), dar vaconstata frecvent i c unele teme ale discuiei natura filozofiei, natura limbajului, naturamentalului sau a spiritului i snt familiare. Cartea creia Ludwig Wittgenstein i-a dedicatultimele decenii de activitate (perioada maximei sale maturiti intelectuale) r-mne ns foartedificil prin riscul de comunicare pe care l implic exist o mare probabilitate ca cititorul nepre-venit s treac pe Ungdezbaterea de idei ce se desfoar aici, deoarece localizeaz greit adevrataei miz.Existena acestui risc se explic prin originalitatea tipului de demers i a inteniilor intelectualeurmrite de Wittgenstein. Spre deosebire de majoritatea autorilor moderni, autorul Cercetrilorfilozofice nu caut s ofere cititorilor si o versiune definitivasupra unor stri de lucruri (din domeniulinvestigat), nu propune un tablou finalal subiectului su; nu este vorba nici de o pledoarie menit scapteze minile, sau de o tentativ de rezolvare durabila problemelor filozofice (de tipul celei dinTractatus Logico-Philosophi-cus).nCeea ce urmrete de fapt Wittgenstein este o reeducare amodului nostru de a privi" sau schimbarea stilului gndirii".mAdevratul scop al demersului su esteo terapie mental, constnd mai ales n eliberarea gndirii de anumite capcane frecvente i erori

    recurente. Rezultatul urmriuiu este fixarea unei imagini corecte, unice i unitare, adic ultime, desprelucrurile cercetate, ci repornirea motorului gndirii, gripat de habitudini conceptuale sau mergnd n gol (CF, 132) altfel spus, eliberarea de anumite c-" Vezi, n acest sens, Mircea Flonta n ajutorul cititorului, n Lud-wig Wittgenstein Tractatus Logico-Philosophicus, Humanitas, 2001."' Mircea Flonta nelegerea filozofic: A vedea mai bine", n voi. Ludwig Wittgenstein n filozofia secoluluiXX, editat de M. Flonta, Gh. tefanov, Polirom, 2002, p. 99.

    tue mentale pe care le purtm mereu, fr s sesizm, i care ne amoresc mintea.lv n acest senstrebuie neleas declaraia sa de la sfritul prefeei: a furniza cititorilor teze definitive sauprincipii ultime ar fi nsemnat, din punctul su de vedere, a-i scuti pe acetia de eforturi proprii degndire Wittgenstein accentueaz c scopul su a fost ns tocmai cel de a stimula pe fiecare s

    gndeasc pe cont propriu , dup eliberarea de automatismele mentale curente. Din acest punct devedere, Cercetrile filozofice pot fi privite ca un ansamblu de exerciii menite s restituie miniilibertatea de micare i s reconfigureze diversitatea de itinerare ideatice posibile, alungindsentimentul obinuit (i con-strngtor) de absen a alternativelor la anumite concluzii familiare.Gnditorul i avertiza studenii c nu ncearc s le induc anumite convingeri sau idei, ci doar s-istimuleze n direcia unui anumit tip de practic intelectual: nu ncerc s v fac s credei ceea ce nucredei, ci doar s facei ceea ce nu ai face". Aceast declaraie este corolarul ncredinrii sale cblocajul mental cu care ne confruntm uneori nu se datoreaz absenei unoridei-cheie sau adevruricapitale (ce ar putea fi distribuite de un magistru), ori faptului c anumite lucruri ascunse ne scapi este necesar s le descoperim , ci carenelor metodei obinuite de a lucra cu ideile, formulelorintelectuale de-a gata (ste-reotipe) i capcanelor lingvistice. In filozofie crede Wittgenstein nu inspiraia sau intuiia este ceea ce ne lipsete, ci capacitatea de a evita erorile de interpretare,

    vederea de ansamblu clar asupra sensului autentic al conceptelor i luciditatea privitoare la propriilenoastre scheme de gndire.Un risc major al receptrii operei gnditorului austriac vine din aparenta sa aplecare asupra unorsubiecte speciale.lv Ludwig Wittgenstein Caietul albastru, Humanitas, 1993, p. 131. In continuare, titlul acestei lucrri va fiprescurtat cu sigla CA .24

    ADRIAN-PAUL ILIESCU

    Observnd c Wittgenstein analizeaz minuios chestiuni ca de ce un cine nu poate simula ?, cum tim c am deprins o regul de numrare ? sau ce se ntmpl cnd atept pecineva ? , cititorul poate avea impresia c filozofia pe care o are n fa a abandonat marileinterogaii tulburtoare (despre natura lucrurilor sau sensul vieii ), marile teme de

    ordin metafizic i marile preocupri de ordin existenial, mulumindu-se s examineze pedantprobleme particulare, cu caracter tehnic , de interes ngust. Cei obsedai de subiecte

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    10/165

    grandioase vor abandona lectura cu sentimentul c au fost nelai: asta nu mai estefilozofie! , vor fi ei tentai s conchid. Este de datoria exegetului s avertizeze c o atareconcluzie este complet greit. Ferm convins c filozofia nu este menit s ne ofere cunotinedespre fapte, fenomene sau lucruri, Wittgenstein nu s-a interesat de descifrarea unor chestiunispeciale n sine; chiar dac n aparen el i concentreaz multe eforturi asupra unorsituaii

    particulare de via sau de gndire, scopul analizelor nu este acela de a gsi i stoca micirspunsuri corecte la mici probleme lingvistice, psihologice sau pedagogice. Analizele salesnt de regul experimente mentale, deci ncercri de a testa valabilitatea interpretrilorfilozofice, a schemelor noastre conceptuale, prin confruntare cu situaii particulare, mai uorde descifrat i de controlat teoretic; exerciii conceptuale, menite s ajute gndirea s seelibereze de habitudini dogmatice, stereotipuri comode sau false interpretri. Pe scurt, dincolode problema, aparent ngust, discutat, exist totdeauna o miz filozoficimportant:identificarea unor capcane conceptuale sau lingvistice, depistarea unor erori de interpretare cemineaz teoriile noastre metafizice. Dei scopul lui Wittgenstein nu este acela de a construiargumente logice (strict deductive), dup cum nu este nici cel de a impune o anumeinterpretare teoretic, n spatele discuiilor sale se afl mereu o preocupare de tipargumentativ, cu scop conceptual i terapeutic: nu de a consacra teze sau concluzii, cide a aduce temeiuri n ve-STUDIU INTRODUCTIV25

    derea dislocrii unor automatisme mentale i de a furniza indicii pentru imaginarea unor noiposibiliti de conceptualizare. Argumentrile, n acest caz, se fac prin descrieri sugestive desituaii reale sau posibile (care evideniaz im-plauzibilitatea unui fel standard de a vedea istimuleaz conturarea unuia nou) i prin imaginarea de cazuri relevante (care pot justificasubstituirea respectiv). n cele din urm, este deci vorba de deschiderea unor perspectiveoriginale pentru nelegerea lucrurilor, i nu de fixarea unor detalii anoste ale fenomenelor.Sigur c urmrirea atent a mean-drelor analitice i argumentative din aceste exerciii este

    dificil ea necesit rbdare i atenie, receptivitate i chiar umilin intelectual; cineabordeaz chestiunile cu sigurana (sau arogana) propriilor intuiii, va rata adesea mesajulautorului. Dar cititorul serios va nelege c este nerezonabil ateptarea facil ca lucruriinedite i interesante filozofic s poat fi surprinse din zbor , pe baza unei lecturi uoare ia unor lanuri de idei transparente, imediat accesibile. Numai banalitile se ofer gndiriiimediat, numai stereotipurile snt evidente i uor de captat; originalitatea filozofic nu poatefi dect invers proporional cu accesibilitatea imediat.Wittgenstein nu se ndoia de caracterul inedit al tipului de practic filozofic pe care l iniiasen perioada trzie, dar nu i privea opera drept un tezaurde concluzii, ci drept o ofertmetodologic; el observa (cu privire la propria performan): ceea ce este important este cs-a gsit o nou metod". Exegeii au susinut uneori c acest mod de a face filozofie nu are

    precedent. Chiar dac aceast tez este amendabil (anumite prefigurri, mcar vagi, pot fitotdeauna gsite), cu siguran c originalitatea demersului filozofic wittgensteinian esteincontestabil i ea ridic multe dificulti n calea receptrii mesajului su. Tocmai din acestmotiv orice introducere la Cercetrile filozofice trebuie s nceap cu clarificarea felului luiWittgenstein de a privi filozofia i a stilului su de analiz filozofic.26ADRIAN-PAUL ILIESCU

    Un mod de a privi filozofian a doua parte a vieii, Wittgenstein i-a modificat apreciabil viziunea despre natura i menireademersului filozofic. Schimbarea nu a fost total: anumite puncte comune cu viziunea sa timpuriepersist, dar multe elemente eseniale ale metafilozofiei wittgensteiniene se modific radical. Printre

    punctele de continuitate care trebuie amintite se numr meninerea ideii centrale din Tractatusprivind existena unei distincii clare ntre filozofie i tiin (4.111), a nelegerii filozofiei ca

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    11/165

    activitate, i nu ca set de teze (4. 112), a ideii importanei filozofice a clarificrii (idem), inspirate desuspiciunea fa de problemele filozofice (care nu snt probleme propriu-zise 4. 003) i deconvingerea peren c filozofia este plin de confuzii (3. 324). De asemenea, meninerea nelegeriifilozofiei ca o critic a limbajului (4. 0031), i mai ales a rolului capital acordat distinciei empiric-conceptualsau factual-nonfactual.Schimbrile de viziune snt i ele numeroase: Wittgenstein renun la instrumentele analizei logice, dari la obiectivulconstruciei unui tablou general al structurii limbajului, dup cum renun i laprincipii canonice ca izomorfismul limbaj-realitate . Preocuparea de a clasifica enunurile i de aidentifica criterii pedante de sens pentru tipuri de propoziii este abandonat, iar unilateralitateaetichetrii limbajului drept reprezentare (a strilor de lucruri) devine obiectul unei critici severe.Dar cea mai important schimbare este cea de orientare generala abordrii. Nu mai este vorba de oconstrucie teoretic sistematic, bazat pe structuri logico-lingvistice i conducnd la teze categorice,ci de o abordare implicit argumentativ, bazat pe experimente mentale i exerciii conceptuale,abordare ce urmrete reconstituirea lucrurilor, n autenticitatea lor pierdut , i se ncheie cusugerarea unor feluri de a vedea, iar nu cu sentine definitive. Spaiul nu permite aici o analiz com-STUDIU INTRODUCTIV27

    plet a noului fel de a vedea filozofia," dar n cele ce urmeaz se vor schia cteva dintre axele sale decristalizare.n filozofia trzie, distincia dintre preocuparea intelectual de tip empiric i cea de tip conceptualdevine elementul central al abordrii. Wittgenstein era convins nc dinainte de Tractatus c filozofianu d imagini ale realitii , deci nu are caracter empiric-descriptiv (notele sale din 1913 odovedesc), dar la maturitate el nu mai deduce aceast concluzie dintr-o clasificare a propoziiilor, cidintr-o difereniere principial de preocupri cognitive (n sensul larg al cuvn-tului). Premisa de lacare pornete gnditorul austriac vizeaz existena a dou tipuri de preocupri: cele empirice i celeconceptuale. Preocuprile empirice, tipice tiinelor factuale (tiinele naturii, istoria etc), se bazeazpe experiena real acumulat (CF, 109), presupun gsirea de explicaii (mai ales cauzale) pentrufaptele constatate, i, n acest scop, implic descrierea faptelor i a strilor de lucruri, obinerea deinformaii noi, elaborarea de ipoteze, construirea de modele (reconstrucii teoretice) pentru fenomenele

    observate, deci edificarea unor teorii. Prin toate acestea, cercetarea empiric intete la descoperiri, ladetectarea a ceea ce este ascuns i la gsirea a ceva nou (legturi ntre fapte, cauze, trsturietc).Dimpotriv, preocuprile conceptuale nu se bazeaz pe examinarea experienei, ci pe analizaconceptelor(CF, 90). Ele vizeaz analiza structurilor conceptuale existente,"v Am fcut o asemenea analiz n cartea mea Wittgenstein: Why Phi-losophy s Bound to Err, Peter Lang Verlag, 2000.vl Este ns important de subliniat c analiza conceptual practicat de Wittgenstein n perioada sa trzie nu are nimic comuncu analiza logic sintactic, semantic sau pragmatic practicat de Frege, Rus-sell sau empirismul logic, careurmrete reconstrucia teoretic a limbii naturale, dup cum nu se identific nici cu analizele limbajului comun propuse deautori ca G.E. Moore sau, ulterior, de Austin i Ryle. Autorul Cercetrilor filozofice nu adera deloc la idealul modelrii, care28

    ADRIAN-PAUL ILIESCU

    obinerea unei vederi de ansamblu corecte asupra acestor structuri i a articulaiilor lor,

    eliminarea ncurcturilor sau confuziilor produse de propriile noastre reguli semantice precumi rectificarea unor erori de interpretare sau argumentare. Aici nu este vorba de descoperirea aceva nou despre realitate sau despre fapte, ci de corectarea propriului mod de gndire.Premise metafilozoficePremisa prim, esenial, a viziunii trzii despre filozofie este: (I) filozofia este cercetareconceptual, i nu cunoatere empiric. Cea mai tranant formulare a acestei premise esteurmtoarea constatare laconic: Cercetri filozofice: cercetri conceptuale. Esenialul pentrumetafizic: c ea terge diferena dintre cercetri factuale i cercetri conceptuale"/11

    Wittgenstein era convins c filozofia speculativ comite eroarea de a ignora distinciafundamental dintre cele dou tipuri de cercetri, i mai ales faptul c demersul filozoficaparine celui de-al doilea tip. El a insistat n repetate rnduri asupra temeiurilor ideii cfilozofia este o cercetare pur conceptual. Problemele filozofice nu snt probleme empirice(CF, 109) iar propoziiile filozofice nu snt propoziii empirice (CF, 85). Filozofia este

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    12/165

    deci ceva distinct fa de tiin (CF 87, 109) dac tiinele snt demersuri factuale(orientate spre elucidarea faptelor reale), filo-sugereaz c rolul filozofiei ar fi acela de a furniza modele generale abstracte (ale limbajului, spre exemplu). Exist ns, dinpcate, att printre logicieni i filozofii tiinei, ct i printre lingviti, tendina de a-1 vedea pe Wittgenstein drept unreprezentant mai original al analizei logi-co-lingvistice a limbii naturale.vii Ludwig Wittgenstein Zettel, Blackwell, 1990, 458. Referirile ulterioare la aceast lucrare vor face apel la prescurtarea

    uzual a titlului: ZSTUDIU INTRODUCTIV29

    zofia este, n schimb, demers conceptual ( gramatical ).vm n calitate de investigaiegramatical (CF, 90), filozofia nu caut s afle date noi despre fenomenele reale (CF, 89) cercetarea filozofic este tocmai cea care se poate face independentde oricedescoperiri noi (CF, 126). Tocmai din acest motiv filozoful nu trebuie s ncerce dezlegareaenigmelor sale printr-o aplecare direct asupra experienei (CF, 314, 316; II, xi, p. 204): cciaceste enigme snt de ordin conceptual, ele nu provin dintr-o insuficient acumulare deexperien.Mai curnd, filozofia vizeaz posibilitile fenomenelor, care snt reflectate de concepte: ceea

    ce ar fi putut s fie este, din punct de vedere filozofic, la fel de important ca i ce a fostde fapt, strile fictive de lucruri ne pot servi la fel de bine ca i cele reale (CF, II, xii, p.230).Filozofia nu caut cauzele efective ale fenomenelor (CF, 466; II, xi, p. 203) i, n general,nu urmrete s explice (CF, 109). Ea clarific nenelegerile conceptuale (CF, 90),elibereaz intelectul de anumite mitologii sugerate de limbaj (CF, 109), de nonsensuriascunse (CF, 119), de confuzii sau imagini ce in gndirea captiv (CF, 115). Rolulfilozofiei este deci preponderent critic (un rol de demolare a castelelor de nisip ale gndirii CF, 118), i nu unul constructiv, de elaborare a unor tablouri generale ale realitii.Dar aceastavl" Wittgenstein folosete termenul gramatical ntr-o accepie special, i nu n cea familiar, cotidian. n accepia sa, gramatical nu desemneaz ceea ce ine de componenta lingvisticii numit gramatic , ci ceea ce ine de regulilefundamentale de folosire ale unui concept. Gramatica unui concept cuprinde, aadar, elementele de baz relevante pentru

    folosirea sa. Spre exemplu, n cazul conceptului timp , gramatica cuprinde regulile elementare privind raporturile naintede , dup i simultan . Alte exemple de reguli gramaticale sunt: Roul este o culoare"; Ce este alb nu este albastru";Muntele este un obiect"; mbtrnirea este un proces" etc. Pentru o mai bun nelegere a regulilor gramaticale, vezi infra,paragraful Critica presupoziiilor uzuale ale teoriilor despre limbaj, prima parte.30

    ADRIAN-PAUL ILIESCUnu nseamn c ea nu are o funcie intelectual important : menirea demersului filozofic esteterapeutic, i (pentru motive care vor fi enunate mai jos) intelectul are nevoie vital de aceastterapie (CF, 109, 133, 255, 593).Negarea capacitii filozofiei de a revela lucruri fundamentale despre lume este, desigur, de natur ssurprind orice cititor format n tradiia de gndire pentru care filozofia este un demers cognitiv, ca itiina, chemat ns nu s dea tablouri speciale, ale unui tip particular de fenomene (aa cum face fizicasau istoria), ci s dezvluie esena fenomenelorori s edifice o Weltanschauung(viziune generalasupra lumii). Wittgenstein a prevzut aceast surprindere, fiind perfect contient c omul cultivat seateapt ca, prin metafizic, s poat ptrunde natura lucrurilor (CF, 90). El are ns bunetemeiuri pentru a contraria aceast ateptare. Pentru a nelege aceste temeiuri, este necesar s lum nconsiderare cea de-a doua premis important a metafilozofiei sale: (II) natura lucrurilor nu esteceva misterios, ascuns, rmnnd nc de descoperit: ea este deja fixat (exprimat) n nelesulcuvintelor care desemneaz lucrurile. Aceast premis este formulat explicit n faimoasele fragmente 370-373, care spun c gramatica unui concept (adic regulile fundamentale de sens ale conceptului)exprim esena lucrului desemnat de concept. Poate prea straniu c Wittgenstein, autor reputatpentru critica sever fcut speculaiilor metafizice, se hazardeaz aici s traneze problema esenei, afirmnd c aceasta ar fi ncapsulat n nelesul cuvintelor. De fapt, el nu pretinde s rspund astfella ntrebrile clasice ale filozofilor (pe care le privete, bineneles, cu reticen), ci surprinde un fapt

    relevantcu privire la munca filozofic. Adoptnd aceast premis, Wittgenstein nu propune nc o ipotez metafizic revoluionar , pe lng multe altele care s-au lansat, i nu face o opiuneoriginal, riscant, pe care evoluia filozofiei s o poat eventual infirma. Ceea ce face este doar s

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    13/165

    STUDIU INTRODUCTIV31consemneze sau s reaminteasc (CF, 89,127) anumite elemente semnificative, n generalignorate, ale activitii filozofice (de cutare a esenei lucrurilor ) i ale limbajului (care fixeaz ceea ce apare drept esenial n sensul expresiilor). Wittgenstein surprinde aici postura n care seafl filozoful sau omul interesat de interogaii metafizice. Cine ntreab care este esena timpului ? ,

    i d un rspuns oarecare acestei ntrebri, formuleaz ntrebarea i rspunsul respectiv ntr-un limbaj,care, n mod inevitabil, condiioneaz ambele demersuri. ntruct nu putem nici ntreba i nici rspundefr a folosi cuvntul obinuittimp (CF, 120), rezult c gramatica acestui cuvnt modeleaz nmod necesar ceea ce numim esena timpului : nelesul expresiei folosite decupeaz lucrul cutat,aadar decide asupra identitii lui. Cum esena timpului nu poate fi surprins dedtprin mijlocireacuvntului timp , adic prin intermediul gramaticii sale, ntrebarea privind esena timpului nu poates nu fie o ntrebare despre cuvntul timp ( ce nseamn timp ? ) CF, 120,370; cine ntreab ce este substana ? cere de fapt o regul de aplicare a cuvntului substan 1X, i aa mai departe.Iar rspunsul la ntrebarea filozofic nu poate fi altul dect cel fixat n gramatica unui cuvnt; dac ungnditor propune un alt rspuns, el nu elucideaz conceptul nostru de timp, ci vorbete despre altceva."Este deci practic inevitabil ca esena s fie exprimat de gramatic (CF, 371), nu datoritfaptului c lumeaix Cf. manuscrisului 213, partea intitulat Philosopbie, 89, n James C. Klagge, Alfred Norman (eds) PhilosophicalOccasions, Hackett Pu-blishing Company, 1993. Exist i o variant a acestui manuscris tiprit n Revue Internationale dePhilosophie, vol.43, No.169, 2/1989, pp. 405-435. n continuare, trimiterile la acest manuscris se fac sub sigla uzual Mss.213 .x Pentru clarificri, vezi intra., paragraful Un mod de a privi limbajul, discuia despre posibilitatea de a fixa condiii necesarei suficiente de aplicare a expresiilor.32

    ADRIAN-PAUL ILIESCUar fi constituit ntr-un anumit fel i nu n altul, sau c ar exista o armonie prestabilit ntre limbaj i

    realitate (cum ar pretinde un metafizician), ci pur i simplu datorit felului nostru de a aborda problema esenei , datorit caracterului lingvistic al demersului la care ne oblig ncercarea de arezolva aceast problem. Acest fapt reiese limpede din sinteza situaiei: (i) filozofii pun ntrebri detipul Ce este X ? ; (ii) ntrebrile snt formulate n limbajul natural, deci X se refer la ceea cenoi numim X ; (iii) ntrebrile filozofice snt aadar de tipul Ce natur/esen are ceea ce noinumim X ?; (iv) dar natura/esena lucrurilor difer de la o categorie la alta de lucruri, depindede categoria de lucruri avut n vedere; (v) numai noi decidem ce categorie de lucruri va primi numele X , adic va fi avut n vedere prin X X1; (vi) deci natura/esena lucrurilor numite X vadepinde de decizia noastr de a aplica numele X unei categorii de lucruri i nu alteia. Dac natura roului este de a fi o culoare, aceasta depinde de convenia de a numi rou doar culoarea;iar dac natura frumosului este de a fi armonie, aceasta depinde de convenia de a numi frumoase doar lucrurile armonioase. Esena nu este deci ceva ascuns n adncimea lucrurilor, ci se afl la suprafaa vizibil a limbii (CF, 92, 126).Cum se face ns c acest fapt rmne nesesizat de filozofi ? Rspunsul lui Wittgenstein este ctendina de hipo-staziere proprie metafizicii explic aceast scpare: sub influena unui ideal al

    descifrrii lucrului n sine aflat dincolo de aparene, metafizicienii postuleaz trsturi ontice aflate afar , n lucrurile nsele ca i cum trsturile eseniale ar fi similare trsturilor observabileempiric alex'Cf. CA, pp. 71-72: Un cuvnt are nelesul pe care i 1-a dat cineva" ; Bemerkungen iiber die Philosophie der Psycbologie,Blackwell, 1990, vol.I, 547: Tu decizi dac acum cutare i cutare caz va fi admis n aceast familie, sau nu"; vezi iPhilosophische Grammatik, Basil Blackwell, 1969, VI, 73.STUDIU INTRODUCTIV33

    acestora. Wittgenstein respinge aceast similitudine, deoarece, conform premisei (I), elementele deordin esenial conceptual snt fundamental diferite de cele de ordin empiric. Filozofii credmereu c descriu lucrul n sine , cnd, de fapt, descriu modul conceptual de a-1 reprezenta, grama-tica expresiei corespunztoare lucrului respectiv (CF, 104); se poate chiar spune c tablourilemetafizice ale lumii snt forme de exprimare ilustrate (hipostazieri ontice ale unor feluri de a vorb (CF,

    295) iar disputele dintre diverse coli provin din atitudini diferite fa de anumite feluri de a vorbi(CF, 401-402; CA, pp. 126-127).

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    14/165

    Premisa (II) nu face de fapt dect s reconstituie un aspect important al practicii filozofice occidentale.Wittgenstein se conduce aici dup principiul urmtor: Spune-mi cum caui i i voi spune cecaui."3"1 Cu alte cuvinte, pentru a nelege corect obiectul cutrilor filozofilor, trebuie s examinmfelul lor de a lucra, practica intelectual n care snt angajai. Examinarea arat c ntrebrile privindesena (timpului, cunoaterii, imaginaiei etc.) echivaleaz cu ntrebri privind gramatica30'"expresiilor respective (timp , cunoatere , imaginaie etc- CF, 370), iar rspunsurile laaceste ntrebri snt cutate pe calea analizei gramaticale , i nu pe cale empiric (CF, 109). CndPlaton se ntreba ce este cunoaterea ? sau ce este dreptatea ? , el nu declana o cercetareempiric (o observare a fenomenelor respective, o investigaie de teren ), ci iniia o activitate de disecare a cuvintelor, de analiz comparativ a alternativelor conceptuale, de evaluare a sensurilor.El cerceta, aadar, nelesul cuvintelor respective, relaiile concep-xii Ludwig Wittgenstein Philosophische Grammatik, Basil Blackwell, 1969, p. 370. n continuare, titlul crii va fi menionatprin prescurtarea uzual PG .xiii Trebuie reamintit ns sensul special al termenului gramatic vezi mai sus, nota viii.34

    ADRIAN-PA.UL ILIESCUtuale, regulile corecte de aplicare a expresiilor n diverse situaii posibile, i nu faptele empirice. Iarfelul lui Platon de a lucra nu este o simpl contingen nesemnificativ: n generalfilozofii nu fac

    munc de teren . Atunci cnd filozofm, nu analizm gndirea ca fenomen empiric, observabil, ci doarconceptul de gndire (CF, 383), deci, inevitabil, folosirea cuvntului respectiv (fixat n nelesul sau gramatica cuvntului). Investigaia filozofic este una de tip gramatical ( 90). La fel, cnd nentrebm ce nseamn a vedea ? , ne punem, ca filozofi, o ntrebare de ordin conceptual, i nu unade ordin empiric (CF, II, xi, p. 203), iar pentru a rspunde, declanm analiza sensurilor, argumentareaconceptual, i nu cercetri de laborator asupra vederii. Ce considerm noi a fi esena unui lucru seafl exprimat n gramatica expresiei respective; tocmai din acest motiv, dac nu cdem de acordasupra esenei lucrului, nu cdem de acord nici asupra folosirii corecte a cuvntului, iar dac sntemde acord asupra folosirii cuvintelor, vom ajunge la o tez (privind esena ) cu care toat lumea estede acord (n acest sens, tezele filozofice ar fi banale, nimeni nu le-ar contesta CF, 128).Aceste argumente nu implic ns c, esena fiind fixat n nelesul expresiilor, deci aflat ladispoziia noastr, preocuparea filozofic este cu totul superflu; nici c filozofii au fost prad unei

    simple rtciri atunci cnd au cutat natura lucrurilor , sau c au forat ui deschise, deoarece nu eranimic problematic n aceast sfer. Wittgen-stein nu recurge la o denunare ieftin a eforturilor meta-fizice ca fiind aberante. Ceea ce susine el este o idee mult mai subtil, i anume: pe de o parte, nu esteadevrat c natura lucrurilor sau esena ne este indisponibil(n sensul c ar fi misterioas sau inaccesibil CF, 92); pe de alt parte, este adevrat c, pentru noi, esena lucrurilor esteproblematic, i c sntem dezorientai cu privire la ea, deoarece gndirea (filozofic) ne este dominatSTUDIU INTRODUCTIV35

    de confuzii conceptuale (CF, 132), sntem ncurcai n propriile reguli gramaticale (CF, 125) i nuavem o vedere clar asupra articulaiilor gramaticale ale propriilor noastre concepte (CF, 122). Dacne scap ceva important privind natura lucrurilor , acel ceva nu este de ordinul faptelor,fenomenelor, a realului: ceea ce ne lipsete este nu o informaie decisiv, o revelaie sau o

    experien crucial, ci claritatea conceptual, stpnirea corect asupra propriilor concepte (CF, 122,133, 436).Din discuiile de mai sus reiese i altceva: Wittgenstein nu contest c preocuparea pentru teme ca: ce este timpul ? , ce este spiritul ? sau ce este sensul ? este tipic i autentic filozofic. Cu toatec el interpreteaz altfel miza acestor ntrebri (considerndu-le invitaii la clarificarea propriilornoastre concepte, i nu tentative de captare a naturii ascunse a lucrurilor), trebuie remarcat cnu pune problema unei schimbri a cmpului de preocupri filozofice. Recunoaterea temelor clasicedrept tipic i autentic filozofice poate fi considerat premisa (III) metafilozofiei sale.Plecnd de la aceste premise, Wittgenstein construiete o metafilozofie original i provocatoare, carea strnit comentarii i dezbateri intense. n ciuda acestora, sntem nc departe de a putea spune cviziunea sa asupra filozofiei a fost neleas corect. Circul nc numeroase interpretri greite aleacestei metafilozofii, i este extrem de important ca ideile wittgensteiniene asupra acestui subiect sfie reconstituite corect. n cele ce urmeaz, se va schia o sumar prezentare a lor.

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    15/165

    Nu exist probleme filozofice Wittgenstein era convins c sensul obinuit al termenului problemeste cel propriu tiinelor empiricesau vieii practice, domenii n care problema este o dificultate ce poate36ADRIAN-PAUL ILIESCUfi prins de gndire i pentru care exist o metod de rezolvare.^ Dac se respect accepia uzual atermenului problem , desemnndu-se prin acesta o dificultate empiric, atunci filozofia, care nueste cercetare empiric, ci analiz conceptual, nu conine nici un fel de probleme: cci problemelefilozofice nu snt de tip empiric (CF, 109), ci snt rezultatul unei dezordinin conceptele noastre,dezordine ce se poate elimina numai prin ordonare .xvn cunoscutul su Caiet albastru,Wittgenstein avertizase c nsui cuvntul problem este greit aplicat n cazul dificultilor cu carese confrunt filozofia. Aadar, stricto sensu, nu exist probleme filozofice: nu exist nici oproblem mare, esenial n sensul tiinific".3"" Cu toate acestea, el a continuat s foloseasctermenul, subliniind ns sistematic faptul c problemele filozofice au un caracter special. Ele snt defapt confuzii (CF, 109, 132), interpretri greite (CF, 111,120,194), insatisfacii sau chestiuninelinititoare (CF, 111), nonsensuri (CF, 119), ncurcturi conceptuale (CF, 125), dificulti aleschimbrii de atitudine (Mss. 213, 86) sau ale schimbrii felului de a vedea (CF, 103), exemple de

    dezorientare (CF, 123) sau de disconfort mental, crampe mentale (CA, op. cit., p. 131), neclaritiprivind gramatica cuvintelor(CA, p. 86), nemulumiri fa de gramatic(CA, p. 126) etc.Dup cum se vede, apariia problemelor filozofice primete, aproape fr excepie, o conotaienegativ: ea este atribuit unor erori i eecuri ale gndirii. Cititorul poatexlv Was man anfassen kann, ist ein Problem" PG, p. 379. i O problem exist numai acolo unde exist o metod derezolvare" Philosophiscbe Bemerkungen, . 149. n cele ce urmeaz, voi folosi prescurtarea uzual PB pentru aceastlucrare.xv Cf. Mss. 213, varianta tiprit n Revue Internationale de Philo-sophie, vol.43, No.169, 2/1989, p. 421.XV1 Ludwig Wittgenstein CA, Humanitas, 1993, p.106.xv" Cf. Mss. 213, varianta Klagge-Norman, 86.STUDIU INTRODUCTIV37

    fi surprins de insistena lui Wittgenstein asupra aspectului malign al enigmelor filozofiei, de

    compararea lor cu maladiile (CF, 133,255,593). La fel de neateptate vor fi probabil : asemnareaeforturilor filozofice cu orbeciala oamenilor primitivi, incapabili de a nelege simbolurile uneicomuniti civilizate (CF, 194); a construciilor filozofice cu castelele de nisip (CF, 118); aperplexitii filozofice cu captivitatea unei insecte ntr-un borcan (CF, 309). Aceast surprindere vacrea poate tentaia de a-1 considera pe gn-ditorul austriac un duman al filozofiei, ostil fa deeforturi intelectuale pe care nu le nelege sau pe care le minimalizeaz de pe poziii ideologiceagresive (neopozi-tiviste, scientiste, logiciste etc). Indiferent dac metafilozofia wittgensteinian esteacceptat sau respins, i indiferent de eventualele sale carene (ca orice concepie, i cea a autoruluiCercetrilor filozofice este amendabil), aceast tentaie trebuie reprimat. Wittgenstein nu a fost ungnditor ideo-logizant, iar concluziile sale (corecte sau nu) snt totdeauna rezultatul unor eforturiepuizante de analiz i interpretare, nu al ambiiei de a promova propagandistic principii stabiliteapriori. El nu contempla cu ostilitate sau dezgust strduinele filozofiei clasice; dei le considera greit

    orientate, le privea (aa cum a declarat unui apropiat) drept rezultate ale unei tendine a spiritului umandemne de cel mai adnc respect. Aprecierile negative la adresa problemelor filozofice erau numaicorolarul unor diagnostice atente, puse la sfritul unor analize minuioase.

    Sursele erorilor filozoficeWittgenstein a detectat o lung serie de erori funciare abordrii filozofice, erori ce explic specificulde confuzii conceptuale propriu acestor probleme. Printre acestea tre-38ADRIAN-PAUL ILIESCUbuie amintite: tendina de a proiecta asupra lumii un ideal exagerat de ordine, de exactitate i puritatecristalin , de a trasa granie nete, tendin pe care filozofii o promoveaz datorit nclinaiei lorgreite de a imita logica i matematica (CF, 76,97-108); idealizarea, inventarea de himere , aacum snt Ideile platonice sau alte produse ale imaginaiei speculative (Letzte Scbriften iiber diePhilosophie der Psychologie, Blackwell, 1992, Bnd II, p. 48); ambiia (de aceeai sorginte) de asimplifica excesiv lucrurile i de a reduce totul la o formul simpl (CF, II, v, p. 180); aspiraia (din

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    16/165

    nou inspirat de tiine) ctre generalitate i uniformitate, care se concretizeaz adesea n generalizriexcesive i uniformizri forate ale lucrurilor (CA, pp. 51-54)*'; confundarea filozofiei cu tiinelenaturii, a ntrebrilor filozofice cu problemele tiinifice, a concluziilor i conveniilor conceptuale cuenunurile empirice i a proieciilor gndi-rii cu trsturile fenomenelor reale (CF, 104, 114; CA, p.86); transformarea gramaticii conceptului n reprezentare a unei realiti (CF, 104, 114, 295, 401);confundarea nemulumirii fa de o notaie sau de un mod de a vorbi cu faptul c realitatea ne scap i, drept urmare, confundarea preferinei noastre pentru o alt notaie sau alt mod de a vorbi cu o descoperire a adevratei realiti (CA, pp. 126-127); ambiia de a concura tiina n elaborarea deexplicaii, cnd, de fapt, gndirea filozofic ar trebui s se concentreze asupra recunoaterii fenomenului originar (CF, 654); folosirea de analogii greite (CF, 90,308,571, 613); extindereanejustificat a unor analogii de succes n tiin sau alte domenii (ns aplicabile corect doar n anu-mite contexte), extrapolare de tip metafizic ce conduce deseori la veritabile nonsensuri (CF, 90,112,308) n acest sens, Wittgenstein observa (CA, p. 103) c marea dificul-V1" Ludwig Wittgenstein CA, Humanitas, 1993.STUDIU INTRODUCTIV39

    tate n filozofie este s nu spui mai mult dect tii (aluzie la nclinaia speculativ ctre generalizriexcesive i extrapolri nejustificate); transplantarea fenomenelor familiare, fireti (timpul, gndirea,sensul etc.) n mediul unor presupoziii i interpretri filozofice inadecvate, care fac apoi ca acestefenomene s apar misterioase, stranii, enigmatice (CF, 428); interpretarea greit a propriilornoastre expresii, crearea unei mitologii plecnd de la limbajul natural sau de la un simbolism greitinterpretat (CF, 194,221); dogmatismul filozofic, trdat adesea de convingerea c trebuie ca realita-tea s fie ntr-un anume fel (alctuit din elemente simple sau indivizibile, spre exemplu CF, 131;CA, p. 101), omniprezena unor prejudeci crora gndirea le rmne prizonier (CF 103, 108, 115);dezinteresul tipic filozofic pentru diversitatea faptelor i fenomenelor reale (Pla-ton ncerca sstabileasc ce este cunoaterea fr a acorda nici o atenie diverselor forme i tipuri de cunoatere! )X1X, asimilarea elementelor diverse ntr-o unic categorie, mai ales n virtutea aciunii uniformizatoarea expresiilor lingvistice hainele limbii fac ca lucruri diferite s par la fel (CF, 10-14, i II,xi, p. 224); ca rezultat al acestui dezinteres, unilateralitatea metafizicii, adic hrnirea unilateral a

    gndirii (speculative) cu un singur fel de exemple (CF, 140, 593); dispreul, caracteristic raiunii cuinterese metafizice, pentru cazuri particulare, legat de convingerea c numai generalul este relevantfilozofic (CA, pp.54,56); preocuparea specific filozofic pentru crearea de reguli abstracte, universale,de legi, care intr n conflict cu diversitatea experienei ( CF 125; CA, p. 70); ncurcarea gndiriin estura propriilor reguli abstracte ( CF 125); vrjirea minii de ctre limbaj i analogiilencastrate n el (CF, 109, 112; CA, p. 110), confiscarea gndirii prin fascinaia pe carexix Ludwig Wittgenstein CA, Humanitas, 1993, p. 56.40

    ADRIAN-PAUL ILIESCU

    anumite forme de expresie o exercit (CF, 103), imobilizarea gndirii n anumite forme deexpresie (CA, p. 131), fora mitologiei create de un simbolism care ne obsedeaz formele primitive ale limbajului constrng totul n tiparele lor, iar aceste tipare devin pentru noi

    ochelari permaneni ;** inventarea, tipic filozofic, de expresii pentru aplicarea corect acrora lipsesc jocurile de limbaj necesare, apte s confere sens (CF, 96); proiectareatrsturilor unui joc de limbaj asupra altuia., esenialmente diferit; deturnarea expresiilornormale, pentru care exist jocuri de limbaj adecvate, i folosirea lor arbitrar, fr asemeneajocuri de limbaj, deci fr criterii adecvate de aplicare, n scop pur speculativ (tipic filozofic) caz n care se uit c sensul expresiilor este prescris doar pentru situaiile normale,obinuite (CF, 142) nu i pentru cele noi, sau neuzuale, iar limbajul, intrat astfel nsrbtoare (CF, 38), nu mai are sens (CF, 142); tendina de a aborda mereu la fel ches-tiunile, n virtutea unor automatisme mentale, tendin comparabil cu cea de a mpingemereu o u pentru a o deschide, dei ea se deschide trgnd, nu mpingndxxu neputinanoastr de a ne schimba atitudinea, felul de a vedea (Mss. 213, 86); convingerea nonalant

    c, dac anumite expresii au sens, orice combinare (corect sintactic) a lor va avea de ase-menea sens (convingere care ncurajeaz gndirea speculativ s foloseasc arbitrar cuvintele,

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    17/165

    s le aplice ad libitum, fr un joc de limbaj bine determinat, s lase deci limba Sxx Formele primitive ale limbii noastre: substantiv, adjectiv i verb arat imaginea simpl la a crei form ncearc ea saduc totul"- Mss. 213, varianta Klagge-Norman, 93. Remarca este uimitor de asemntoare celor fcute de Nietzsche cuprivire la aceste componente morfologice. Vezi i CA, op.cit., p.108.xxl Cf. P.M.S. HackerInsight and Illusion. Themes in the Philoso-phy of Wittgenstein, Second Edition, Clarendon Press, 1989,p. 246.xx" Bemerkungen iiber die Grundlagen der Mathematik, III, 37. Referirile ulterioare se vor face pe baza siglei uzuale BGM .STUDIU INTRODUCTIV

    41srbtoreasc CF, 38,96, 350); eecul metafizicianului de a urma consecvent o anumitnotaie conceptual." Un exemplu poate arta c demersul critic wittgensteinian nu estegratuit, ci bazat pe analize conceptuale atente, cum este cea privind natura timpului.Conceptul de timp crede Wittgenstein este folosit, n jocurile de limbaj familiare, curolul de a preciza raporturi ca mai nainte ( anterior ), mai trziu ( ulterior ), itotatunci( simultan). Esena timpului (sau gramatica expresiei timp ) exprim deciraporturi care nu au nimic enigmatic n ele. Tocmai din acest motiv folosirea obinuit aexpresiei timp este, cum recunotea i Augustin, neproblematic; i la fel stau lucrurile cu

    expresia gnd (CF, 428) etc. Dar filozofii uit aceste lucruri. Ei snt tentai sfoloseasc aici anumite analogii greite (sugerate de forme lingvistice ca timpul curge ),care i conduc la ntrebri lipsite de sens: comparnd timpul cu o curgere (un ru ), sentreab care este originea ( izvorul) timpului,xxlv sau, comparnd distanele temporale cucele spaiale, se ntreab dac este posibil ntoarcerea n timp . Relevarea caracteruluieronat al analogiilor subiacente acestor ntrebri evideniaz faptul c ntrebrile nsele sntgreit puse. Un aspect mai subtil al enigmei timpului face obiectul altorxxiu Qf p.M.S. HackerInsight and Illusion. Themes in the Philoso-phy of Wittgenstein, Second Edition, Clarendon Press,1989, p. 201. Hacker ofer i o list, mai scurt dar bine explicat, a surselor erorii filozofice cele opt mari surse de eroaresnt: analogii n gramatica de suprafa a limbii; proiectarea trsturilor unui joc de limbaj asupra altuia; fenomenologiafolosirii limbajului; imagini sau arhetipuri ncastrate n limbaj ; modelul de prezentare i rezolvare a problemelor n tiinelenaturii; nclinaii i dispoziii naturale ale raiunii; proiectarea gramaticii asupra realitii i mitologiile filozofice (op.cit.,

    p.168).XX1V Wittgenstein a discutat pe larg n cursurile sale, n repetate rn-duri, acest exemplu cf. G.E. Moore Wittgenstein'sLectures in 1930-1933, n volumul G.E. Moore Philosophical Papers, George Allen and Unwin, Humanities Press, 1959, p.319.42

    ADRIAN-PAUL ILIESCUfrmntri (CF, 90; CA, pp. 68-69): comparnd timpul cu o sum de evenimente, Augustin sentreab cum poate exista el, ca nsumare a trecutului, prezentului i viitorului, de vreme ce trecutul mimai exist (fiind compus din ceea ce a trecut deja ), viitorul nu exist nc (fiind compus din ceeace nu a sosit nc ), iar prezentul este volatil (evenimentul prezent trece, devenind instantaneu trecut). Augustin nu realizeaz c dificultatea vine nu din afar , dintr-o enigm a existenei(din natura timpului sau din trsturile sale ontice), ci din sine nsui, adic din propria interpretaregreit: cci timpul nu desemneaz o sum de evenimente, ci are numai rolul de a permiteformularea relaiilor dintre aceste evenimente. Ghidat de false analogii, filozoful uit ce estetimpul, i lui trebuie s i se reaminteascfaptul simplu, dar fundamental, c expresia timp ne esteutil pentru precizarea acestor relaii nainte de , dup etc. (CF, 89). Se dovedete astfel cdificultile complexe ale filozofiei nu vin din materia acesteia, ci din ghemul ncurcat alnelegerii noastre.xxv

    Nu este nimic de explicatUna dintre cele mai ocante idei wittgensteiniene este c filozofia nu are nimic de explicat, ci numaide descris (CF, 109). Cititorul, mai ales cel cu formaie tiinific, poate avea impresia c aici seproduce un atentat la adresa forei intelectuale a gndirii filozofice; el va fi nclinat s se ntrebe la cemai servete efortul filozofic, dac prin intermediul su nu ne putem explica nimic ? Se poate, deasemenea, nate bnuiala c Wittgenstein ar fi mprtit convingerile neopozitiviste sau scientiste

    radicale, care priveau depreciativ valoarea cognitiv a filozofiei (n raport cu valoarea' PB, 2.STUDIU INTRODUCTIV

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    18/165

    43

    tiinei). Este important de semnalat c o atare interpretare este greit. Wittgenstein nu a fost ctui depuin interesat de o ierarhizare a contribuiilor intelectuale ale tiinei i filozofiei. Dac a subliniatdeosebirea dintre cele dou domenii, el a fcut-o nu pentru a elogia performanele tiinei i aminimaliza (prin contrast) pe cele filozofice, ci doar pentru a clarifica diferena de preocupri dintreele: n viziunea sa, nu se pune problema unei rivaliti cognitive ntre cele dou domenii, deoarece elesnt cluzite de intenii fundamentale diferite. Filozofia nu este o cunoatere a realitii (ca itiina), dar diferit de aceasta prin caracterul mai general sau mai profund(viznd natura lucrurilor): rolul ei nu este acela de a da tablouri ale lumii (mai vaste sau mai profunde dect celetiinifice, specializate), nici acela de a descifra misterul fenomenelor. Cnd filozofii au ignoratacest lucru, i au ncercat s atribuie filozofiei idealurile cognitive ale tiinei, ei au mpinspreocuprile filozofice n ntuneric complet, crede Wittgenstein* cci filozofia nu are dreptscop cunoaterea lucrurilor , i nici o descriere super-empiric a realitii.1"""1 Dac problemelefilozofice au caracter conceptual, i nu empiric, provenind din dificultile gndirii, nu dincomplicaiile realitii, atunci demersul filozofiei nu poate urmri explicarea (faptelor sau fenomenelorreale), ci numai clarificarea conceptual.1"1 A explica nseamn a face legturi ixxvi Ludwig Wittgenstein CA pp. 53-54.xxvh Vezi, n acest sens, Hacker op.cit., p.197.

    xxviii Termenul german pentru explicaie, Erklrung, are att sensul de explicaie, ct i cel de clarificare, ceea ce a generatmulte confuzii. Trebuie precizat, de asemenea, c prin clarificare conceptual Wittgenstein nu nelege o analiz sau oreconstrucie de tip logic, n stilul lui Frege, Russell sau Carnap, ci un demers corectiv, viznd nlturarea erorilorinterpretative i revenirea la o descriere corect a folosirii conceptelor.xxix Ludwig Wittgenstein Lecii i convorbiri despre estetica, psihologie i credina religioas, Humanitas, 1993, p.436., notade subsol 1.44

    ADRIAN-PAUL ILIESCUa elabora ipoteze cu privire la. aceste legturi (ntre fapte sau fenomene),xxx adic a desfura cercetriempirice, ceea nu este i nici nu poate fi preocuparea filozofiei. Descoperirea a ceva nou sau a ceea cermsese ascuns (CF, 126) nu poate fi de nici un interes filozofic, deoarece obiectul acestordescoperiri snt fapte, fenomene, legturi empirice, ntr-un cuvnt contingene factuale pe cndfilozofia vizeaz chestiuni non-contingente, eseniale, ce nu pot fi regsite dect la nivel conceptual.Atunci cnd filozofia explic , ea lmurete de fapt anumite nenelegeri (CF, 87), deci faceclarificri de ordin conceptual. Filozofii pot, desigur, explica confuziile existente,5""" pot lmuride ce anumite interpretri nu funcioneaz etc, dar n toate aceste cazuri scopul ultim const nckrificri conceptuale, clarificri ce difer profund de explicaiile empirice obinuite (din tiin saudin viaa practic) este o eroare periculoas ca explicaiile filozofice s fie asimilate acestora dinurm.xxx" Este de asemenea greit ca filozofii s se lanseze n ipoteze, sau s ncerce a deduceconcluzii (despre fenomene) CF, 109, 126, 128, 599. n sfrit, spre deosebire de tiine, filozofianu este chemat s construiasc teorii (CF, 109): clarificarea nu vizeaz construcia unor noistructuri conceptuale, elaborarea unor logici complexe Bemerkungen iiber Frazers The Golden Bough , n revista Syn-these, voi. 17,1967, p. 241.xxxl n cadrul efortului de a demonta anumite confuzii, filozoful critic poate recurge i la anumite explicaii empirice, privind,bunoar, originile psihologice sau comportamentale ale unor erori, dar n asemenea cazuri explicaia empiric este un simplu

    instrument auxiliar, o component a terapiei filozofice, i nu preocuparea caracteristic sau scopul actului filozofic; tot aacum folosete, n cadrul demersului terapeutic, desene sau scheme, filozoful poate folosi uneori i explicaiile empirice.Acestea nu constituie ns obiectivul final al demersului, ci numai un instrument secundar, de altfel dispensabil.xxxn fyjss. 213, varianta tiprit n Revue Internationale de Philoso-phie, voi. 43, No.169, 2/1989, p. 418.STUDIU INTRODUCTIV45

    sau a unor sisteme interpretative articulate deductiv. Efortul filozofic trebuie ndreptat sprereamintirea faptelor, spre descrierea lor reconstitutiv (CF 89,127), deoarece n acest mod gndireapoate fi eliberat de confuziile i analogiile greite, proiectate deja asupra fenomenelor. Nu este desi-gur vorba de o descriere empiric global, purinformativ, tipic demersului factual, ci de o descrierefocalizat, selectiv, cu rol clarificatori corectiv"Filozofia descrie spre a clarifica, tot aa cumexplic spre a clarifica. In faa ntrebrii ce este sensul ? , filozofii trebuie s-i controleze elanulimaginativ, reamintindu-i mereu faptele simple: c limbajul (sensul) este ceva ce poate fi explicat(CF, 560), ceva ce poate fi nvat (CF, II, viii, p. 185), ceva ce poate fi folosit n condiii de relativignoran, nu neaprat n condiii de omniscien divin (CF, 426); rspunsurile filozofice la

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    19/165

    ntrebrile despre natura spiritului (a mentalului) trebuie controlate critic de contiina faptului c ceeace postulm drept existent n mintea ( n interiorul ) cuiva trebuie s poat fi recunoscut (CF, 293,580) etc. aceste rememorri nu snt simple constatri empirice, ci observaii asupra istorieinaturale a omului (CF, 415) ce clarific interpretarea, eliminnd confuziile. n acelai timp, nu estevorba ca, prin intermediul lor, s se aduc o contribuie la cunoaterea empiric a limbajului: atuncicnd filozoful vorbete despre cuvinte, el nu contabilizeaz pur i simplu cuvintele i folosirea lor, nuface lingvistic descriptiv, ci clarific probleme ontologice i epistemologice create de/prin limbaj(CF, 370). In plus, este necesar respingerea argumentelor greite pe care se bazeaz interpretrilemetafizice familiare, argumente axate pe analogiile i confuziile sugerate de limbaj deci a filozofanseamn a respinge argumentele false".XXX1V Dreptxxxiii Cf Hacker, op.cit., p.161.xxxiv j^ss213, varianta tiprit n Revue Internationale de Philoso-phie, voi. 43, No.169, 2/1989, p. 409.46ADRIAN-PAUL ILIESCUrezultat al clarificrilor, reamintirii i descrierii corective, filozofia poate reda gndirii ceea ce, n modobinuit, i lipsete: die iibersichtliche Darstellung, privirea de ansamblu asupra articulaiilorconceptuale (CF, 122). Or, tocmai absena acestei vederi limpezi asupra propriilor noastre concepte(i nu asupra faptelor sau fenomenelorn sine) genera erorile filozofice. De ce ns ar putea ntreba

    cineva reconstituirea acestei priviri de ansamblu asupra articulaiilor conceptuale nu ar puteambrca forma unei reconstrucii conceptuale sau a unei modelri teoretice de tipul celor furnizate detiine? Rspunsul lui Wittgenstein decon-struiete ntrebarea: ne imaginm c filozofia ar putea s-ijoace rolul de clarificare conceptual printr-o activitate constructiv (sau reconstructiv) similarmodelrii din tiine, deoarece ne imaginm c limbajul natural are/ar putea avea coerena logic aunui sistem axiomatic; dar aceasta este o reprezentare fals, sugerat tocmai de nclinaia greit de aprivi limba natural prin prisma modelului limbajelor artificiale sau al sistemelor conceptuale dintiinele formale. De fapt, limbajul natural nu are, n general, coerena logic a unui sistem de calcul(CF, 81) sau a unui sistem axiomatic; el se bazeaz pe reguli, cu siguran, dar regulile sale nualctuiesc un sistem (CF, II, xi, p. 227) i deci nu este nimic de reconstruit (numai un sistem poatefi reconstruit!).Dup cum se poate constata, ntre modul n care Wittgenstein respinge rolul cognitiv al filozofiei i celn care fceau acelai lucru neopozitivitii este o deosebire profund. Autorul Cercetrilor filozoficenu pretinde (n perioada sa de maturitate) c enunurile filozofice au coninut pur emoional sau c elepur i simplu eueaz n a satisface criteriile de coninut cognitiv (ale tiinei). Dac neopozitivitiitindeau s vad filozofia drept rezultat al unei tentative euate de a cunoate fenomenele (drept tiinratat sau fals cunoatere ), Wittgenstein consider c ea nici mcar nu trebuie s ncerceatingerea unei cunoateri de acestSTUDIU INTRODUCTIV47

    tip. n viziunea sa, filozofia poate aduce o contribuie autentic la efortul minii de a face identificriintelectuale corecte, dar nu n mod direct(adugind ceva la, sau corectnd ceva n, tabloul empiric alfenomenelor), ci indirect, prin corectarea i perfecionarea modului nostru de a gndi, a interpretrilori conceptelor cu care lucrm. n acest sens, Wittgenstein insista c obiectul muncii filozofice este gn-direa nsi, i nu realitatea (fenomenele, lucrurile sau faptele): munca din filozofie este [. . . ] de faptmai mult o munc asupra ta nsui. Asupra propriei tale concepii" .xxxv

    Cititorul va avea, la prima vedere, impresia c tipul de contribuie intelectual atribuit filozofiei nu dseama ndeajuns de succesele acesteia i de beneficiile oferite de ea culturii; rolul corectiv i critic poate prea pur auxiliar i minor, iar funcia de simpl demolare a castelelor de nisip (CF,118) nerelevant n raport cu diversele experiene de iluminare pe care le-a prilejuit filozofia. Ceice cunosc i iubesc cultura filozofic au deseori sentimentul c ideile filozofice le deschid ochii saule reveleaz adevruri fundamentale. Cum s-ar putea explica aceast experien, dac filozofia estedoar o activitate de igienizare conceptual, de demolare a construciilor ubrede sau de distrugere a idolilor ?XXXV1

    Orict de surprinztor ar prea, trebuie spus c Wittgenstein, confruntat cu aceast ntrebare, nu ar fi

    contestat deloc capacitatea filozofiei de a produce revelaiiintelectuale autentice. El nu nega ctuide puin capacitatea demersului filozofic de a conduce la o nelegere complet dimpotriv, subliniac o clarificare autentic este tocmai o

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    20/165

    xxxv Cf. Mss. 213, varianta tiprit n Revue Internationale de Phi-losophie, vol.43, No. 169, 2/1989, p. 407.xxxvi JOIce pOate face filozofia este s distrug idoli", a notat o dat Wittgenstein (Mss. 213, varianta tiprit n RevueInternationale de Phi-losophie, vol.43, No.169, 2/1989, p. 413).48

    ADRIAN-PAUL ILIESCUeliminare total a confuziilor i erorilor ce greveaz asupra unei anumite chestiuni (CF, 133). Ceea

    ce contesta era numai rolul (greit atribuit) de a da explicaii. n concepia sa, numai tiina are sarciniexplicative filozofia, n schimb, avnd sarcina de a produce clarificri, contribuie n felul ei la iluminare , deoarece clarificarea conceptual poate asigura nelegerea deplina unor subiectecontroversate; n acest sens, filozofia este pe deplin apt de a furniza revelaii raionale. Mai multdect att, tipul de nelegere pe care l furnizeaz filozofia prin analiz i clarificare conceptual estevital pentru succesul teoretic; n unele cazuri, spre exemplu n psihologia modern, progresulcunoaterii este blocat nu de lipsa unor metode sau date experimentale, ci de existena confuziilorconceptuale (CF, II, xiv, p. 232). Un avertisment este ns aici indispensabil: rolul clarificator alfilozofiei nu trebuie confundat cu un rol fundaional. Spre deosebire de filozofii moderni ai tiinei,Wittgenstein nu vede n filozofie o cercetare fundaional preliminar, menit s pun bazele uneiconstrucii tiinifice ulterioare. In viziunea sa, menirea filozofiei este pur corectiv, nicidecumconstructiv: ea trebuie s ne aduc napoi la realitatea familiar, nu s stimuleze edificarea de

    structuri teoretice abstracte.i totui, se poate ntreba cineva, este oare plauzibil ideea c ntreaga grandoare a filozofieiprovine din ntrebri cu privire la simpla gramatic a conceptelor, sau la (banalele) reguli defolosire a cuvintelor? Nu cumva demnitatea frmntrii filozofice presupune confruntarea cosmic ,direct, a gnditorului cu misterele majore ale existenei, nu doar modesta trud generat de ncurcarean propriile reguli ? nclinaia de a pune o asemenea ntrebare trdeaz o incoeren a gndirii(post)moderne. Pe de o parte, aceasta admite ca pe un truism c orice contact uman cu realitatea estemediat lingvistic i cognitiv, deci distorsionat de subiectivitate, c nu se pune problema unui accesSTUDIU INTRODUCTIV49

    direct la realitate; pe de alt parte ns, efortul intelectual de descifrare a articulaiilor i dificultilor culoarului conceptual care ne conduce la realitate este taxat drept auxiliar sau banal, drept

    nesusceptibil s produc revelaii intelectuale. Incoerena const ntr-o simultan recunoatere dar inegare a rolului esenialal conceptelor n modelarea realitii, i ea trebuie denunat. Dac esteadevrat c raportarea gndirii la realitate este inevitabil mediat conceptual, atunci ncurcturile iobstacolele gramaticale , alambicarea i netransparena propriilor noastre reguli conceptuale snt nmod necesarprobleme filozofice vitale, a cror rezolvare este miezul oricrui avans spre descifrarea enigmelor existenei. Metaforic vorbind: dac lumea poate fi privit i prin ochelari, i fr ei, atuncifidelitatea ochelarilor este o simpl chestiune tehnic local; dac ns nu exist privire asupra lumiidect prin ochelarii gndirii, atunci distorsiunile create de acetia i enigmele reale devininseparabile, exercitnd n comun aceeai fascinaie intelectual pentru cel care caut adevrul. Cla-rificarea conceptualnu este, n aceast perspectiv, nici complet distinct de, nici mai puinimportant dect, elucidarea naturii lucrurilor ; ea este, n fond, aciunea cea mai potrivit pentru aprimi acest nume (CF, 370).

    n acest punct, Wittgenstein se confrunta ns (i opera sa se confrunt n continuare) cu prejudecatascientist c tot ceea ce contribuie la cunoatere sau nelegere este pn la urm tot un fel deexplicaie. Reacia multor oameni cu formaie tiinific este urmtoarea: trebuie ca filozofia sexplice ceva, de vreme ce ea este util din punct de vedere intelectual ct vreme contribuie totuila efortul de cunoatere sau nelegere, i ea furnizeaz (un tip sau altul de) explicaii, iar demersulfilozofic nu este esenialmente distinct de cel tiinific . Wittgenstein era contient de existenaacestei nclinaii de escamotare a diferenelor dintre filozofie i tiin, i ncerca s-i convingstudenii de ca-50

    ADRIAN-PAUL ILIESCU

    racterul ei greit. Principalul su argument, n acest sens, era c, dei filozofia ofernelegere, ea nu ofer explicaii, cci Nu orice produce nelegere este o explicaie"1""1.Pentru a-i ilustra argumentul, Wittgenstein recurge uneori la exemple contrafactuale(recunoscut ireale), ns pline de relevan. El pune urmtoarea ntrebare: de obicei cineva

  • 8/7/2019 16573188-Wittgenstein-Cercetari-Filosofice

    21/165

    nelege un cuvnt pe baza explicaiilor care i se dau; cum am interpreta ns un caz n carecineva ar nelege corect cuvntul rou ca urmare a unei lovituri primite n cap sau a unuimiracol divin (CF, 346) am numi oare lovitura respectiv i miracolul explicaii,pentru simplul motiv c au condus la nelegere ?xxxvm Exemplele par fanteziste, datoritimplauzibilitii lor, dar rmn teoretic valabile. Se pot, de altfel, construi variante mai

    plauzibile, de acelai tip: s ne imaginm, bunoar, c cineva ncepe s neleag cuvntul rou n urma unei operaii neuro-chirurgicale. Chiar dac operaia ar conduce la corecta n-elegere a cuvntului, ace


Recommended