+ All Categories
Home > Documents > 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Date post: 12-Jul-2016
Category:
Upload: cezar-petrea
View: 264 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
Description:
gfg
97
Romantismul
Transcript
Page 1: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul

Page 2: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Definiţii ale romantismului

• Romantism- mişcare literară şi artistică, apărută în Europa la sfârşitul sec.

XVIII şi începutul sec. XIX, ca o reacţie împotriva clasicismului, prin

suprimarea regulilor formale, prin introducerea notelor de lirism, de

sensibilitate şi imaginaţie şi prin zugrăvirea de eroi excepţionali;

• Romantism- denumire dată teoriilor care pun accent pe intuiţie ca metodă

de cunoaştere, pe libertatea şi spontaneitatea de gândire şi de faptă,

precum şi pe pasiuni şi interese în morală, ca o reacţie contra filosofiei

clasice, raţionale.

Page 3: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Punctul de plecare în evoluţia termenului însusi apare sub forma ,,romant’’ în limba

franceză veche,cuvânt care derivă din forma latină târzie ,,romanticus‖.

• Pentru denumirea noului fenomen , epoca întrebuinţa perifraza : ,,este vorba de

inimile sau sufletele simţitoare, de ceea ce ştiinta denumeste în general les cœurs

tendres sau les ames sensibles’’

• Cuvântul şi-a îmbogăţit sensurile în ambianţa literară a secolului al XVIII-lea. În

lupta care se dădea în acest secol între raţiune şi sentiment, el s-a asociat în mod

spontan partidei sentimentale.

Page 4: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Romantismul- apare iniţial în zona care va fi mai târziu Germania (mişcarea a avut

şi ea o importanţă fundamentală în unificarea germană prin mişcarea Sturm und

Drang şi în Anglia.

• Romantismul este caracterizat prin exprimarea experienţei şi sentimentelor

personale, subliniind drama umană, iubirea tragică, idealurile politice revoluţionare,

misticismul, cultul Evului Mediu, exotismul, violenţa, folosind efecte de mişcare,

pulsare, tensiune, contraste, culori (portocaliul). Subiectivizează lumea exterioară,

idealizând realitatea.

Page 5: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Caracteristici

• prezenţa eului liric în textele literare, subiectivitatea trăirilor;

• exprimarea cu prioritate a sentimentului şi sensibilităţii;

• libertatea creaţiei, absenţa oricăror reguli sau constrângeri estetice (prezente la clasicism)

• întoarcerea spre trecut şi adoraţia trecutului, în special al Evului Mediu şi goticii;

• îmbogăţirea limbajului poetic cu regionalisme, neologisme;

• exprimarea specificului naţional în literatură;

• tendinţa de a prezenta istoria într-o lumină ideologizată, glorificarea eroilor şi libertăţii;

• apar multe opere care au loc în peisaje, culturi, personaje ţări exotice cere reflectă dorinţa de evadare din viaţa reală;

• descoperirea folclorului naţional;

• aspiraţia spre absolut (iubirea perfectă, libertatea deplină şi cunoaşterea totală;

• apar culegerile de basme şi folclor naţional şi includerea limbajului popular în literatură;

• teme romantice: viaţa, moartea, iubirea, libertatea, exotismul.

Page 6: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Preferinţa pentru tehnici bazate pe armonia contrariilor care să pună în evidenţă

antonimiile specifice unei existenţe contradictorii;

• Utilizarea de procedee artistice variate, printre care antiteza, ocupă locul principal

atât în structura poeziei, cât şi în construirea personajelor, situaţiilor, ideilor

exprimate;

• Ironia romantică dobândeşte, adesea, accente satirice sau pamfletare, fiind un

mijloc artistic folosit atât în specia literară cu nume sugestiv, satira, cât şi în poeme

filosofice;

Page 7: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opozitia cu clasicismul

• romantismul înlătură şi neagă normele şi metodele prescrise de clasicism; nu există

decât legi generale, specifice artei literare în sine, izvorâte din natura compoziţiei

sau a subiectului tratat;

• faţă de supremaţia legii şi a unui raţionalism rece, romantismul afirmă primatul

subiectivităţii, al sentimentului şi fanteziei creatoare, al spontaneităţii şi sincerităţii

emoţionale;

• izvoarele de inspiraţie, ca şi temele operei literare sunt mult lărgite, dându-se o

atenţie deosebita tradiţiei populare, istoriei şi folclorului, considerate ca manifestări

specifice ale genului popular;

• natura, cu totul ignorată în literatura clasică devine obiect de admiraţie şi mijloc de

exprimare a sentimentelor.

Page 8: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în arta plastică

Pictură. Sculptură. Arhitectură.

Page 9: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în arta plastică

• Conform lui Giulio Carlo Argan în opera sa Artă modernă,

romantismul și neoclasicismul sunt pur și simplu două fețe ale

aceleași monede. Pe când neoclasicimul caută idealul sublim, sub o

formă obiectivă, romantismul face același lucru, prin

subiectivizarea lumii exterioare. Cele două mișcări sunt legate, deci,

prin idealizarea realității;

• Căutarea de exotic, de neprimitor și de sălbatic va reprezenta o

altă caracteristică fundamentală a romantismului. Exprimarea

senzațiilor extreme, paradisurile artificiale și naturalețea în aspectul

său rudimentar, lansarea în „aventuri‖ și îmbarcarea în nave cu

destinația polilor, de exemplu, i-au inspirat pe anumiți artiști ai

romantismului.

Page 10: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în pictură

• În pictură, romantismul se manifestă prin frumusețe bizară care

decurge din stranietate. Natura romantică este conturată cel mai

bine prin tensiune și impulsuri;

•Pictorii romantici aleg personalitățile istorice contradictorii ca

teme ale operelor lor;

•Romantismul introduce în pictură sentimentul melancoliei care

întotdeauna însoțește un anumit moment al zilei precum amurgul

sau apusul soarelui.

Page 11: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Reprezentanți ai romantismului în pictură

Francisco José de Goya y Lucientes

(1746-1828)

•a fost un important pictor și creator

de gravuri spaniol;

• La 24 de ani obține o bursă din partea

Academiei din Parma, în Italia;

• În 1773 se căsătorește cu Josefa, sora mai

mică a maestrului său îndrumător, Francisco

Bayeu;

• Ani de-a rândul Goya a fost artistul curții

regale, la fel ca și mulți alți pictori ai

secolului al XVIII-lea;

• Ar fi rămas probabil creator al unei picturi

liniștite, echilibrate, dacă nu s-ar fi

îmbolnăvit: surzenia îl izolează de lume și îl

eliberează de convenția picturii oficiale.

Page 12: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Saturn devorându-și fiii

• O pictură cu tematică neoclasică

precum Saturn devorându-și fiii, prezintă o

serie de emoții pentru spectatorul pe care îl

face să se simtă nesigur și speriat;

• Goya creează un joc de lumini și umbre

care accentuează situația dramatică

reprezentată;

• Perioda în care se izolează este

considerată apogeul creațiilor sale,

dominate de teme triste, inspirate din

realitatea epocii, motiv pentru care sunt

cunoscute precum „picturi negre‖.

• Impactul creațiilor lui este deprimant,

considerate de-a dreptul macabre pentru

unii, dar valoarea lor este unică, fiind

precursorul picturii moderne și o sursă de

inspirație pentru urmașii săi.

Page 13: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Caspar David Friedrich

(1774-1840 )

• În anul 1794 tânărul artist începe

cursurile Academiei Regale de Artă din

Copenhaga;

• În 1798 Friedrich se mută la Dresda

pentru a continua studiile la Academia de

Artă din acest oraş;

• În 1805 își expune lucrările în cadrul

unui eveniment organizat de Goethe;

• Peisagistica lui Friedrich este alcătuită

din "peisaje naţionale", expresii ale

noţiunii de "libertate naţională―;

• În 1835 suferă de un accident cerebral.

Page 14: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Crucea de pe munte

• Natura artistului este de o frumusețe

deosebită, unică, putând întâlni în picturile

sale ceața dimineților, apusul soarelui,

copaci, dealuri sau elemente religioase;

• Extrem de important la Caspar este

modul de ilustrare a religiei. În pictura

„Crucea de pe munte‖, crucea nu

reprezinta elementul fundamental al

tabloului, fiind mult mai importanți

copacii de brad sau munții;

• Astfel, artistul îmbină, printr-o putere

creatoare desăvârșită, dragostea profundă

față de religie cu dragostea față de natura

Germaniei.

Page 15: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Ferdinand Victor Eugene Delacroix

(1798 -1863)

•În 1805 moare tatăl artistului iar familia se

mută la Paris;

• Micul Eugène începe studiile la Liceul

Imperial, face scrimă și continuă studiile

muzicale;

• În 1822 expune la Salon primul său

tablou: Dante și Vergiliu în Infern;

• În 1832 călătorește în Maroc unde studiază

pictura spaniolă;

• Pictorul lucrează la decorarea bibliotecii din

Palatul Bourbonilor, a Galeriei Apolline

din Louvre, a Salonului Păcii din primăria

Parisului;

• Pictează și biserici pariziene;

• În ianuarie 1857 a fost acceptat printre

membrii Academiei de Arte Frumoase.

Page 16: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Dante și Vergiliu în Infern

• Delacroix pictează câte 12-13 ore pe zi, și tabloul va fi terminat în mai puțin de trei luni;

• În timpul lucrului la pânză, un prieten îi citește cu glas tare din "Infernul" lui Dante, căci tocmai cântul al VIII-lea al capodoperei italiene constituie tema principală de inspirație a tabloului;

• Păcătoșii se agață de barcă sau încearcă să se urce în ea. Printre ei, Dante îi recunoaște pe florentini;

• Dante și Vergiliu în Infern al lui Delacroix se opune în mod cert școlii neoclasice, care domina la acea vreme epoca;

• Delacroix construiește cu ajutorul culorilor spațiu pictural, conferă profunzime și folosește fără ezitare încărcătura expresivă specifică culorilor.

Page 17: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Theodore Gericault

(1791- 1824)

• Anii de tinerețe corespund perioadei

războaielor napoleoniene fiind martor al

unor vremuri de răscruce;

• Creația lui Géricault poartă semnul

transformărilor istorice ale unei epoci

marcate de contradicții;

• A frecventat cursurile Liceului Royal

din Paris;

• Era pasionat de pictură și îi plăcea cel

mai mult să picteze cai;

• Prima sa operă importantă este Ofițer de

vânători din garda imperială, imagine a

victoriilor pe câmpurile de bătălie în

timpul imperiului, tablou expus la

Salonul din Paris în același an.

• Debutantul a fost aclamat ca un

maestru, repurtează un succes de

prestigiu - la vârsta de douăzeci și unu de

ani - și primește medalia de aur.

Page 18: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Pluta meduzei

• Timp de aproape nouă luni muncește

fără odihnă la compoziția Pluta

Meduzei;

• În iulie 1816, fregata marinei regale

"Meduza" se lovește de o stâncă în

apropierea coastei de apus a Africii.

Funcționari superiori care se aflau pe

navă iau în posesie cele șase bărci de

salvare, abandonând naufragiații. 149 de

persoane, majoritatea soldați, se îmbarcă

pe o plută improvizată care plutește în

derivă timp de 13 zile. Doar 15

naufragiați supraviețuiesc și au putut fi

salvați, după ce pe plută s-au petrecut

scene de groază. Istoria "Meduzei" îl

captivează și se întâlnește și cu foști

naufragiați, dorind să înțeleagă

atmosfera care domnea pe plută;

•Ecoul romantic este determinat de gama

de culori și de jocul de lumini și umbre.

Page 19: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Joseph Mallord William Turner

(1775-1851)

• a fost pictor și gravor britanic peisagist,

reprezentant al romantismului. Specializat

în peisaje și scene marine, era considerat

de impresioniștii francezi ca unul dintre

principalele modele artistice;

• La 12 ani compune desene și acuarele -

majoritatea reproduceri din memorie -

după diferite gravuri;

• În anul 1789 este primit ca elev al școlii

la Royal Academy;

• În 1792 expune la Academie Catedrala

Malmesbury și Panteonul, dimineața, după

incendiu;

• În 1819 Turner face prima călătorie

în Italia și se întoarce cu aproape 1500 de

desene în creion și peniță.

Page 20: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Pescar pe mare

• Realizează tabloul Pescari pe

mare în 1796, o marină în care se

întrezăresc marile obsesii cromatice

de mai târziu ale pictorului;

• Este primul tablou pictat în ulei de

Turner;

• Prezintă pasiunea sa față de mare,

natură și furtuni.

Page 21: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în sculptură

• Romantismul în sculptură le-a permis sculptorilor oportunitatea

de a crea opere deosebite și inedite care erau diferite de modelele

din trecut;

• Lucrările romantice în sculptură se bazează pe o imaginație

liberă care apelează la emoții și trăiri sentimentale.

Page 22: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

François Rude

(1784 – 1855)

• Până la vârsta de 16 ani a lucrat ca

sculptor în piatră la atelierul tatălui său în

Dijon;

• Succesul său atinge apogeul în anul

1833, atunci când primește premii pentru

sculpturile sale care acum sunt amplasate

la Muzeul Louvre din Paris;

• În cinstea numelui său, a fost inaugurat

în anul 1947, la Dijon, Muzeul Rude.

Page 23: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

La Marseillaise

• Impunătorul Arc de Triumf, cu

o înălţime de cincizeci de metri, a

fost proiectat de Napoleon, dar

lucrările de construcţie s-au

încheiat abia in 1836, la 20 de ani

după ce împăratul a încetat să

mai conducă destinele Franţei;

• Arcul de Triumf este decorat cu

sculpturi minunate realizate de

François Rude;

• Printre acestea se numără şi

lucrarea „Plecarea voluntarilor",

cunoscută în special sub

denumirea de „La Marseillaise".

Page 24: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Auguste Rodin

(1840-1917)

• A fost un sculptor, grafician și pictor francez;

• Rodin a revoluționat limbajul sculpturii,

făcându-l capabil să exprime adevărul uman,

pornind de la experiența directă;

• În 1907, în atelierul lui Rodin a lucrat

și Constantin Brâncuși;

• În 1853, la vârsta de 14 ani, este admis

la Școala specială de desen și matematică;

• Urmează o perioadă de călătorii de studii

în Italia (1875-1876), la Florența și la Roma,

pentru a "descoperi secretele lui Michelangelo"

și un turneu al catedralelor gotice din centrul

Franței (1877);

• În anul 1907, Rodin se instalează în Hôtel

Biron din Paris, care în anul următor va deveni

"Muzeul Rodin".

Page 25: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Burghezii din Calais

• Compoziția "Burghezii din Calais"

este cumpărată de statul englez și va fi

instalată în

grădinile Westminster din Londra, în

fața Parlamentului;

• Şase bărbaţi, de vârste diferite, sunt

înfăţişaţi în mişcare iar pe feţele lor se

citeşte suferinţa;

• Deşi subiectul este eroic, sacrificiul

de sine pentru salvarea comunităţii,

sculptorul a ales dimensiunea

impunătoare dar nu şi-a prezentat

personajele în poze neutre, glorioase,

după cum se obişnuia în monumente ci

a dezvăluit zbuciumul interior ca şi

modul personal de a-şi înfrunta

destinul manifestat prin gesturi sau

chiar prin absenţa lor.

Page 26: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în arhitectură

• Romantismul în arhitectură nu are

caracteristici de stil;

• Clădirea trebuie să se adreseze

sufletului, sensibilității umane;

• Avea la baza folosirea oțelului, din

care se alcătuia un "schelet" sau un

cadru de susținere a clădirii. Întrucât

pereții nu mai aveau de susținut

greutatea proprie, clădirile puteau fi mai

înalte;

• Folosirea pietrei (travertine, marmură)

se face numai la clădirile monumentale,

ca placaje și elemente de decorație.

Page 27: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Charles Barry

(1795- 1860)

• A fost un arhitect englez recunoscut

pentru reconstrucția Parlamentului din

Londra;

• În fiecare an, începând cu 1812- 1815,

Barry și-a expus lucrările la Academia

Regală din Londra iar în 1840 a devenit

asociat al acestei academii;

• În 1850 a primit medalia regală de aur

iar în 1859 a devenit președintele

Institului Regal a Arhitecților Britanici;

• În 1857 a devenit și membru a

Institului American de Arhitectură.

Page 28: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Palatul Westminster

• Capodopera arhitectonică în stil

gotic renascestist pe care o puteți

vedea astăzi a fost construită între

1840 și 1888 de către Charles

Barry care a proiectat clădirea

astfel încât să se potrivească cu

Westmister Abbey care se află în

apropiere;

• Cele două turnuri impunătoare,

bine-cunoscute obiective turistice

în Londra sunt turnul ceasului Big

Ben și turnul Victoria în vârful

căruia steagul este arborat atunci

când Parlamentul se află în sesiune;

• Multe dintre aranjamentele din

interior în stil victorian sunt creația

asistentului lui Barry, Augustus

Pugin.

Page 29: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Tower Bridge

• Acum mai bine de 100 de ani,

în epoca victoriană a fost

construit acest pod care a

devenit unul dintre cele mai

importante și cunoscute

obiective turistice din Londra;

• Pasaje pietonale au fost făcute

pentru a permite oamenilor să

traverseze Tamisa în timp ce

podul poate fi ridicat pentru a

permite vapoarelor mari sa

treacă.

Page 30: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Piața Trafalgar

• În aprilie 1840, un proiect, întocmit

de Charles Barry a fost acceptat, iar

construcția a început în câteva

săptămâni;

• Proiectul a avut în vedere nivelarea

pieței, construirea unei terase și a

unei șosele pe latura de nord, în fața

National Gallery;

• Scările situate la capetele terasei

duc la nivelul pieței unde sunt

montate plinte pentru sculpturi și

socluri pentru sistemul de iluminat;

• Piața a fost deschisă pentru public

la 1 mai 1844, deși pavajul de asfalt

nu era complet, iar fântânile nu

funcționau. În jurul columnei lui

Nelson erau încă garduri de

protecție, iar schelele nu fuseseră

încă îndepărtate în totalitate.

Page 31: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Joseph Paxton

(1803- 1865)

• a fost un arhitect englez;

• membru al Parlamentului din Londra

din 1854-1865;

• recunoscut pentru design-ul Palatului de

Cristal din Londra.

Page 32: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Palatul de Cristal

• Palatul de Cristal (Crystal Palace)

este o galerie enormă din fier şi

sticlă, din Hyde Park, Londra, ce a

găzduit Marea Expoziţie din 1851;

• Proiectată de constructorul de sere

sir Joseph Paxton, reprezintă o

remarcabilă îmbinare de

componente prefabricate;

• Structura ei complicată, formată

din tije de fier ce susţin pereţii din

sticlă transparentă a inaugurat un

standard arhitectural pentru

expoziţiile internaţionale de mai

târziu, de asemenea găzduite în sere

din sticlă.

Page 33: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în literatura

universală

Literatura dramatică, lirică, epică

“Romantismul este liberalismul în artă.” Victor Hugo

Page 34: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul a apărut prima dată în literatura germană

concomitent cu apariția clasicismului și interacționând cu

acesta. La sfârșitul secolului al XVIII-lea a apărut și în

literatura engleză,iar în anii 1820 în literatura franceză și rusă.

Page 35: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Punctul de plecare al acestui amplu curent artistic îl constituie

mişcarea literară germană cunoscută sub numele de Sturm und Drang (Furtună şi avânt), dar şi tendinţele înnoitoare din literatura franceză de la sfârşitul secolului al XVIII-lea.

Una din caracteristicile romantismului este faptul că se împotrivește clasicismului. Tema centrală a romantismului este idealul și dorința de libertate, individul și autoexprimarea sunt promovate în prim-plan.

Page 36: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

„Romanticul este un om pentru care visul există, atât ca mod

de cunoaştere a vieţii psihice, cât şi ca izvor de poezie. În

această mare familie romantică se pot aşeza scriitori din toate

secolele. Romantismul, departe de a fi un curent literar

trecător, este dimpotrivă un mod permanent de viaţă

sufletească, capabil mereu de înnoire creatoare, atât în ce

priveşte explorarea mişcărilor sufletului, cât şi în ce priveşte

expresia‖ (Al. Philippide– Studii de literatură universală, Ed.

Tineretului, 1966, p. 117).

Page 37: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• prezența eului liric în textele literare, subiectivitatea trăirilor

• libertatea creației, absența oricăror reguli sau constrângeri estetice (prezente la clasicism)

• îmbogățirea limbajului poetic cu regionalisme, neologisme și stilistic

• dorința de evadare din viața reală

• aspirația spre absolut (iubirea perfectă, libertatea deplină și cunoașterea totală)

Caracteristicile generale ale literaturii romantice:

Page 38: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Teme romantice:

- istoria medievală (idealul cavaleresc)

- folclorul local, miturile, fantasticul, fabulosul

- trecutul istoric (Evul Mediu)

- natura locală sau spațiile exotice

- excepționalul (situații, personaje)

- timpul (evadarea din realitate în fantezie, vis, trecut istoric, spațiu natal sau spații exotice)

- atmosfera nocturnă

- antiteza trecut-prezent

Page 39: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Personajul romantic:

- erou exceptional în împrejurări excepționale

- antiteza (înger-demon); titanul, geniul

- provine din toate mediile sociale

- exprimă victoria pasiunii asupra rațiunii

- definește particularul, unicul, individualul

Page 40: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Stilul romantic:

- este metaforic

- susține fuziunea genurilor și a speciilor

- promovează lărgirea și îmbogățirea vocabularului

literar prin elemente de limbaj popular, arhaic etc.

- cultivă grotescul, urâtul, ironia

Page 41: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

- specii dramatice: drama istorică (V. Hugo, Puskin), filozofică, lirică (Shelley)

- specii lirice: meditația, elegia, romanța (Lamartine, V. Hugo)

- specii epice: legenda, balada (H. Heine), poemul (Heine, Byron, Keats, Puskin, Lermontov), nuvela (istorica, fantastica - E.A. Poe), romanul (istoric, de aventuri, fresca - W. Scott, V. Hugo, E.A. Poe)

Specii cultivate și reprezentanți în literatura universală

Page 42: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Reprezentanți ai romantismului în literatură Victor Hugo

• n. 26 februarie 1802- d. 22 mai 1885

• A fost un poet, dramaturg, romancier și

uneori pictor, de origine franceză.

• Scriitor romantic, a fost pair al Franței

din 1845, senator al Parisului și membru

al Academiei Franceze din 1841.

• Deși a locuit în Franța, cea mai mare parte a

vieții lui, din 1851 până în 1870 a fost exilat

și a locuit în Belgia, în Jersey și Guernsey.

• Victor Hugo s-a îndrăgostit și logodit în

secret cu iubita lui din copilărie. Hugo s-a

căsătorit cu Adèle în 1822. Cuplul a avut 5

copii: Lèopold (în 1823), care a murit la o

vârstă foarte fragedă, Lèopoldine (1824),

Charles (1826), François-Victor(1828) și

Adèle (1830).

Page 43: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera • Primele opere ale lui Victor Hugo au fost

profund influențate de Francois-Rene de Chateaubriand. Victor Hugo a publicat primul său roman, Han din Islanda, în 1823, la numai 21 de ani.

• Acesta a scris poeme, ode și balade, drame și tragedii, romane și pamflete.

• Printre operele sale cele mai cunoscute pot fi numite Mizerabilii și Notre-Dame de Paris.

• În decursul exilului, Hugo a publicat o parte din pamfletele sale cele mai celebre la adresa lui Napoleon al III-lea: „Napoleon cel mic‖ și „Istoria unei crime‖. Deși au fost interzise în Franța, pamfletele sale au avut o puternică influență în țările învecinate. Hugo a scris în exil și Mizerabilii, probabil cel mai cunoscut roman al său.

• Mizerabilii (franceză: Les Misérables) este cel mai mare roman al lui Victor Hugo – roman pe care scriitorul l-a terminat în 1862, în timp ce se afla în exil. Mizerabilii este considerat drept una dintre capodoperele umanității, precum și o adevărată frescă socială. Portretul Cosettei de Emile Bayard, de pe coperta ediției

originale a romanului Les Misérables (1862)

Page 44: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Alphonse de Lamartine (numele complet Alphonse Marie Louise Prat de

Lamartine)

• (n. 21 octombrie 1970 în Mâcon - d. 28 februarie 1869 în Paris)

• A fost un poet, scriitor și politician francez. În 1829 a devenit membru al Academiei Franceze.

• Alături de Victor Hugo și de Alfred de Vigny, a fost unul dintre inițiatorii poeziei romantice franceze.

• A scris o poezie a emoțiilor delicate, spiritualizate, remarcabilă prin lirismul melancolic și contemplativ, datorat aspirației nostalgice către timpul trecut, retrăirea elegiacă a iubirii, consonanța dintre natură și starea sufletească a eului liric.

Page 45: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera • 1820: Meditații poetice ("Méditations poétiques");

• 1823: Noi meditații poetice ("Nouvelles Méditations poétiques");

• 1830: Armonii poetice și religioase ("Harmonies poétiques et religieuses");

• 1835: Amintiri, impresii, gânduri și peisaje în timpul unei călătorii în Orient ("Souvenirs, impressions, pensées et paysages pendant une voyage en Orient");

• 1836: Jocelyn. Episod. Jurnal găsit la un preot de țară ("Jocelyn. Épisode. Journal trouvé chez un curé de village");

• 1838: Căderea unui înger ("La chute d'un ange");

• 1839: Reculegeri poetice ("Recueillements poétiques");

• 1847: Istoria Girondinilor ("Histoire des Girondins");

• 1849: Raphaël, pagini din anul douăzeci ("Raphaël, pages de la vingtième année");

• 1849: Graziella ("Graziella");

• 1856 - 1869: Curs familiar de literatură ("Cours familier de littérature");

• 1857: Via și casa ("La Vigne et la Maison").

Page 46: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Johann Christoph Friedrich von Schiller

• (n.10 noiembrie 1759, Marbach am Neckar, Baden-

Württemberg - d. 9 mai 1805, Weimar), înnobilat în anul 1802, a fost un poet și dramaturg german, considerat unul din „prinții poeziei germane‖.

• Schiller în 1773, la vârsta de 14 ani, tânărul Schiller este înrolat în Academia Militară, unde se va forma spiritul rebel al viitorului poet. După opt ani începe studiul medicinei, devenind în 1780 medic militar al unui regiment din Württemberg.

• Încă din adolescență se simțea atras de literatură, în special de genul dramatic. Lecturile preferate vor fi Shakespeare, J. Rousseau și poeții germani aparținând mișcării Sturm und Drang („Furtună și Avânt‖). Curentul romantic german cu acest nume, după titlul unei drame de Klinger, a influențat începuturile literare ale lui Schiller, al cărui spirit nonconformist găsește ecou în frământările sociale ale timpului.

Friedrich Schiller în jurul anului 1790, de A. Graff

Schiller ca medic militar al regimentului de grenadieri

„Augé‖, 1781/1782. Tablou de Philipp Friedrich Hetsch

Page 47: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera • În 1781 publică drama Die Räuber („Hoții‖), jucată

cu succes un an mai târziu la teatrul din Mannheim, deschizându-i drumul spre celebritate.

• Datorită ideilor revoluționare din piesa Hoții, Schiller va fi numit în 1792 cetățean de onoare al Republicii Franceze. Schiller publică între timp și alte lucrări cu carater radical și este silit să emigreze în afara ducatului, fiind găzduit de un prieten din Thüringen.

• În anii 1783-1784 este numit poet al teatrului din Mannheim, unde înscenează piesele sale Conjuratia lui Fiesco, și Kabale und Liebe („Intrigă și iubire‖), ultima reprezentată cu succes răsunător. În 1785 scrie poezia Zur Freude („Către bucurie‖), care va fi transpusă muzical de Beethoven în finalul Simfoniei a IX-a, devenită imn al Uniunei Europene.

Schiller citind din drama sa „Hoţii‖ în pădurea Bopser.

Schiţă de Viktor von Heideloff

Page 48: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Jacob Ludwig Carl Grimm (n. 4 ianuarie 1785 – d. 20 septembrie 1863) și Wilhelm Carl Grimm (n. 24 februarie 1786 – d. 16 decembrie 1859) s-au născut în orașul Hanau situat în apropiere de Frankfurt, Germania, într-o familie cu nouă copii, dintre care au supraviețuit doar șase.

• Au urmat cursurile Universității din Marburg unde istoricul și juristul Friedrich von Savigny le-a aprins interesul pentru filologie și studii germanice — un domeniu în care sunt considerați a fi pionieri — și în același timp le-a dezvoltat o curiozitate pentru folclor, care a crescut într-o pasiune de o viață pentru culesul basmelor germane.

• Apariția romantismului în secolul al XIX-lea a reîmprospătat interesul pentru poveștile din folclor și a reprezentat o formă pură de literatură si cultură națională pentru cei doi frați.

Page 49: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Frații Grimm Jacob și Wilhelm Grimm, au fost folcloriști,

lingviști, filologi, doctori în drept, cunoscuți în toată lumea pentru

colecția de basme publicată în două volume, care conține, printre

multe altele, Albă ca zăpada, Croitorașul cel

viteaz, Cenușăreasa, Scufița roșie și Hansel și Gretel.

• La 20 decembrie 1812 Frații Grimm au publicat primul volum din

colecția de basme Kinder- und Hausmärchen („Povești pentru

copii și familie‖), conținând 86 de povești; al doilea volum,

conținând alte 70 de povești, a apărut în 1814.

• Cu scopul de a întocmi un tratat academic asupra basmelor

populare, frații au stabilit o metodologie pentru culegerea și

înregistrarea acestora, metodologie care a devenit baza studiilor

folclorice.

• Prima lor culegere a fost revizuită și publicată de mai multe ori

între anii 1812 și 1857, crescând de la 86 de povești până la mai

mult de 200.

Opera

Coperta primului volum de poveşti al Fraţilor

Grimm (1812)

Page 50: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

George Gordon Noel Byron, al VI-lea Baron Byron

• (n. 22 ianuarie 1788, Londra — d. 19 aprilie 1824, Missolonghi, Grecia) este unul dintre cei mai cunoscuți poeți romantici englezi, alături de Percy Bysshe Shelley și John Keats, contemporani ai săi.

• Faima Lordului Byron se datorează nu numai operei, ci și vieții sale, trăită în extravaganță, cu numeroase povești de dragoste, datorii, despărțiri, acuzații de incest și sodomie. El a fost descris de către Lady Caroline Lamb ca „un om nebun, rău și periculos a-l cunoaște‖.

• Byron a fost un lider regional al organizației revoluționare Carbonari din Italia în revolta lor împotriva Austriei și mai târziu a călătorit pentru a lupta împotriva turcilor în Războiul de independență al Greciei, fapt pentru care grecii îl consideră un erou național. El a murit din cauza febrei în Missolonghi.

Page 51: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera • Printre cele mai cunoscute opere ale sale

sunt poemele narative Pelerinajul lui Childe Harold și Don Juan. Cel din urmă a rămas incomplet din pricina morții poetului.

• George Gordon, lord Byron (1788-1824), poet romantic englez. Temperament liric, violent și excentric, natură solitară, a avut o existență aventuroasă.

• Creator al eroului romantic (denumit ulterior byronian), sumbru și impetuos, dominat de pasiuni tumultoase și mai ales de sentimentul exacerbat al eului, a lăsat o operă animată de o rară vervă satirică („Pelerinajul lui Childe Harold‖, „Don Juan‖, „Manfred‖) care a exercitat o puternică influență asupra romantismului european. În conflict cu societatea engleză a epocii, s-a exilat pe continent.

Lord Byron pe patul de moarte, pictat deJoseph-Denis Odevaere c.1826 Ulei pe pânză, 166 ×

234.5 cm. Muzeul Groeninge,Bruges.

Page 52: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Percy Bysshe Shelley

• (n. 4 august 1792, d. 8 iulie 1822) a fost unul dintre cei mai importanți poeți ai romantismului englez, criticii considerându-l unul dintre cei mai de seamă lirici ai literaturii de limbă engleză.

• Shelley nu a trăit suficient să se bucure de succesul operei sale. Unele lucrări ale sale au fost publicate, dar nu puține, au fost mai apoi interzise după tipărire. Se spune că în timpul vieții nu a încasat mai mult de 50 de lire sterline din scrierile sale.

• Shelley a fost de asemenea celebru pentru prieteniile sale cu John Keats și Lordul Byron. Cea de-a doua soție a lui Shelley a fost romanciera Mary Shelley, autoarea lui Frankenstein.

Page 53: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera

• Faima i-au adus-o poemele clasice Odă vântului de apus, Odă unei ciocârlii și Mascarada anarhiei, care sunt printre cele mai populare și cele mai lăudate poeme de limbă engleză.

• Cu toate acestea, lucrările sale majore sunt poemele vizionare Prometeu descătușat, Alastor, Adonis, Revolta islamului, precum și piesa neterminată Triumful vieții. Familia Cenci și Prometeu descătușat sunt piese dramatice scrise în cinci, respectiv patru acte. De asemenea, a scris romanele în stil gotic Zastrozzi și Cavalerul de Rozacruce, precum și proză scurtă Asasinii și Colosseumul.

• Doar 50 de cititori, aproximativ, i-au citit lucrările până la moarte. În 1813, la vârsta de 21 de ani, a tipărit primul său poem Crăiasa Mab, un poem radical și revoluționar, în 250 de exemplare.

Funeraliile lui Shelley de Louis Edouard Fournier (1889); pictați în

centru, de la stânga, Trelawny, Hunt și Byron

Mormântul lui Shelley în Roma - Piatra funerară

Page 54: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Alessandro Francesco Tommaso

Manzoni

• (n. 7 martie 1785, Milano - d. 22

mai 1873, Milano) este unul dintre cei

mai mari poeți și scriitor italian.

• A scris romane, dramaturgie, fiind un

teoretician al romantismului italian. Este

autorul recenziei "Scrisoare asupra

romantismului".

• Cea mai cunoscută operă a sa este

romanul său celebru Logodnicul , piatra

de temelie a literaturii italiene apărut în

anul 1827.

Portretul lui Alessandro Manzoni, Francesco

Hayez(1841), Pinacoteca Brera di , Milano.

Litografie de Alessandro Manzoni

Page 55: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera

• Spre deosebire de alți artiști romantici, Manzoni a dus o viață retrasă, fără acțiuni sau declarații spectaculoase. Faima sa, deja mare printre contemporanii săi, este, prin urmare, în principal legate de operele sale, care sunt esențiale:

• Pentru Romantismul italian, deoarece Manzoni și-a exprimat sentimentele patriotice mari, devenind o sursă de inspirație pentru națională Risorgimento, și o credință profundă religioasă, încercând să mențină o referință constantă la realitatea de vieti in fiecare reale ale oamenilor;

• Pentru literatura noastră, pentru că Logodnicul a pus bazele în operele italiene și este o formă narativă necunoscută până acum în literatura italiană.

Monumentul lui Alexandru

Manzoni Lecco . În fundal de munte Resegone

Mormantul lui Alessandro Manzoni,

în Cimitirul Monumental Milano

Page 56: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Giacomo Taldegardo Francesco di Sales Saverio Pietro Leopardi, Conte

• (n. 29 iunie 1798, Recanati - d. 14

iunie 1837, Napoli) este considerat, alături de Dante, cel mai mare poet italian, precum și unul dintre cei mai mari gânditori ai acestei țări.

• La vârsta de 15 ani, Giacomo cunoștea deja mai multe limbi și a citit aproape tot: limbile clasice, ebraica, limbi moderne, istorie, filosofie și filologie (precum științele naturii și astronomie).

• Leopardi își îndrepta atenția spre filosofia materialistă și senistică (Pascal, Voltaire, Rousseau). Așa încheia convertirea lui filosofică. În această perioadă (1819-1823) aparținand de asemenea, compoziției cu numele de "Idilli", Infinitul, Luna si alte Canturi (publicate în Bologna în 1824) și convertirea lui "de la frumos la adevar", cu intensificarea ulterioară a elaborărilor sale filosofice, inclusiv teoria placerii.

Page 57: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera

• Motivele centrale ale operei sunt constituite de meditația neliniștită a eului poetic, pierdut în infinitul misterios al universului, efemeritatea iubirii și imposibilitatea atingerii fericirii umane, conștiința durerii cosmice și a neantului, care anihiliează iluziile și miturile individului, distrăgându-l de la viața ingenuă și naturală, instinctuală - considerată ca un blestem al naturii - și frânată, de asemenea, de legile unei societăți întemeiate pe egoism.

• Viziunea lirică este predominant idilică, cu unele accente polemice, survenite din acceptarea solitară a salvării și din înțelegerea inutilității revoltei.

1815: Eseu asupra erorilor populare

ale anticilor ("Saggio sopra gli

errori popolari degli antichi")

1831/1835: Cântece ("Canti")

1827/1834: Mici opere

morale ("Operette morali")

1845: Studii filologice ("Studi

filologici")

1898/1900: Însemnări ("Zibaldone'")

1813: Istoria astronomiei de la

origini până în 1811 ("Storia

dell'astronomia dalle origini al

1811")

1878/1880: Opere inedite.

Page 58: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Alexandr Sergheevici Pușkin

• n. 6 iunie, S.V. 26 mai, 1799, d. 10

februarie, S.V. 29 ianuarie, 1837

• Este un poet și dramaturg clasic rus din

perioada romantică, considerat a fi cel

mai mare poet rus și fondatorul literaturii

ruse moderne.

• Pușkin a fost inițiatorul folosirii

dialectului local în poeziile și piesele

sale, creând un stil propriu de amestec al

narațiunii cu teatrul, idila și satira—

asociate cu literatura rusă și influențând

major scriitorii ruși care i-au urmat.

Puşkin la şaisprezece ani, recitând un poem

Page 59: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera

• 1814 - Apare în "Vestnic Evropi" (Mesagerul Europei) Către un amic versificator, poezie

• 1820 -Ruslan i Ludmila (Ruslan și Ludmila), poem

• 1822 -Kavkazskiy Plennik (Prizonierul din Caucaz), poem

• 1824 -Fântana din Bahcisarai, poem

• 1827 -Tsygany (Țiganii), poem

• 1829 -Poltava, poem

• 1830 -Micile tragedii

• 1831 -Boris Godunov, scrisă în 1825, drama

• 1831 -Povestirile răposatului Belkin, proză

• 1825 -Evgheni Oneghin, roman în versuri

• 1832 -Dubrovski, roman în proză

• 1833 -Mednyy Vsadnik (Călărețul de aramă), poem

• 1833 -Pikovaya Dama (Dama de pică), nuvelă "petersburgheză"

• 1834 -Istoria lui Pugaciov, proză

• 1836 -Kapitanskaya Dochka (Fata căpitanului), proză

• Kirdzhali Kircali

• Gavriiliada

Monumentul lui Puşkin din Regiunea Leningrad

Puşkin şi soția sa (Moscova, str. Arbat)

Page 60: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Mihail Iurievici Lermontov

• n. 15 octombrie [S.V. 3 octombrie] 1814 d. 27 iulie [S.V. 15 iulie] 1841

• A fost un scriitor romantic rus.

• În scurta lui viață a fost un dușman declarat al țarismului, al asupririi și nedreptății, întreaga lui operă fiind un aspru și necruțător rechizitoriu la adresa celor care, la adăpostul puterii, erau deasupra legii.

• Biciuind cu versul lui de fier și pară viciile societății contemporane și nedreptățile acesteia, propovăduind iubire și adevăr, Lermontov și-a afirmat înalta lui concepție despre rolul poetului și poeziei.

Mihail Lermontov în 1837

Page 61: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Lira lui Lermontov, cu rezonanțe adânci și bogate, a vibrat pentru tot ce este simțire înaltă și gând înaripat, iar alături de admirabilele simboluri care vădesc resursele nemăsurate ale unui romantism activ de factura revoluționară, poetul și-a închinat multe versuri lirice patriei pe care, fidel și generos a iubit-o cu toată puterea sufletului său furtunos.

• Prigoana celor satirizați de poet pentru fărădelegile lor n-a întârziat să vină. Lermontov este exilat în Caucaz, din ordinul țarului. Peisajul sălbatic al naturii caucaziene îl întâlnim în nenumărate poezii lirice, în poemeul Demonul, în romanul ―Un erou al timpului nostru‖, constituind nu numai un cadru exterior, ci și o expresie a forței nestăvilite. În acest cadru poetul își afirmă cu o vigoare rară crezul estetic.

1830: Poetul

1830: Nu te încrede în tine

însuți

1835: Bal mascat

1837: Borodino

1837: Moartea poetului

1839: Meditație

1839: Trei palmieri

1840: Un erou al timpului

nostru

1841: Demonul.

Page 62: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în muzică

Page 63: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul muzical este un curent

artistic ce s-a format la sfîrşitul secolului

XVIII – începutul secolului XIX, mai întîi

în literatură apoi în muzică.

Page 64: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul s-a manifestat în muzică prin intensitatea

emoţională a melodiilor, libertatea formei muzicale, îmbinarea,

deseori, a muzicii cu literatura şi trecerea foarte rapidă dintr-o

tonalitate în alta, partitura fiind caracterizată printr-o modulaţie

continuă, care simboliza neliniştea autorului. Acesta aduce

ideea de exprimare a sentimentelor, în dauna acţiunii propriu-

zise. Reprezentarea muzicală este direcţionată mai mult spre

cuvânt şi imagine vizuală, fapt care înseamnă începutul epocii

de glorie a muzicii cu program, specifică genurilor

instrumental şi simfonic. Sfârşitul secolului al XIX-lea este

dominat de trăsăturile muzicii wagneriene: cromatizarea

excesivă şi melodia infinită.

Page 65: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Caracteristici ale muzicii romantice

Lărgirea sferei tematice şi vibrantul suflu interior al

muzicii romantice vor rupe echilibrul clasic al mijloacelor de exprimare. Ordinea şi simetria, proprii stilului clasic, sunt înlocuite cu o variată proporţionare a frazelor şi cu dese asimetrii. Schimbările frecvente de măsuri, ritmia foarte variată şi contrastele ritmice ascuţite dau o mai mare vitalitate ţesăturii sonore. Melodica se diversifică cu linii simetrice, provenite din cântecul popular sau din dans, dar şi cu desfăşurări libere de tipul recitativului sau arioso-ului operei.

Page 66: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Armonia romantică lărgeşte conceptul tonalităţii, părăsind prezenţa tiranică a celor trei funcţiuni tonale în favoarea celor secundare, care diluează stabilitatea tonală. Desele acorduri pe treptele secundare, modulaţiile frecvente şi insolite, alteraţiile, armonia modală, toate conturează o mare diversitate în cadrul organizării tonale, până când armonia wagnerienă va marca criza tonalităţii. Din acest moment de diluare tonală, în cultura muzicală se va căuta o nouă modalitate de organizare sonoră, mergându-se până la anihilarea tonalităţii.

Page 67: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Limbajul romantic cunoaşte o mare varietate coloristică prin dezvoltarea şi diferenţierea elementelor de dinamică şi de agogică. Gama variată a diferenţierilor de nuanţă, cu contraste izbitoare, permanenta schimbare (gradată sau bruscă) a tempo-urilor şi alte procedee traduc un vibrant clocot, necunoscut clasicilor. Şi paleta timbrală îmbogăţeşte mijloacele de exprimare. Varietatea timbrelor orchestrei creşte nu numai prin folosirea unor instrumente noi sau prin valorificarea registrelor extreme, dar şi prin multiple şi variate combinări de timbruri instrumentale, care lărgesc paleta orchestrala.

Page 68: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Forme muzicale ale muzicii romantice

instrumentale

• Balada

• Rapsodia

• Liedul

• Impromptu

• Elegie

• Nocturna

Page 69: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Baracola

• Balet

• Uvertura

• Simfonie

• Suita

Page 70: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Trăsăturile caracteristice a romantismului

muzical sunt:

- real – ideal,

- comic – tragic,

- trecutul poporului,

- natura,

- conflictul dramatic,

- singurătatea,

- izgonirea.

Page 71: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Muzica se caracterizează printr-o expresivitate

emoţională.

a) pe prim plan apare omul cu problemele lui vitale;

b) concret şi expresiv apare tabloul naturii.

Page 72: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul muzical dă naştere la noi

curente:

• verism,

• impresionism,

• expresionism

Page 73: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Reprezentanţi ai romantismului în muzică

Richard (Wilhelm)Wagner

• (n. 22 mai 1813, Lipsca; d. 13

februarie 1883, Veneția)

• Compozitor, dramaturg și teoretician al artei germane, unul din cei mai de seamă reprezentanți ai romantismului muzical.

• A studiat la Dresda și la Lipsca ,

luând lecții de compoziție

cu Christian Theodor Weinling.

• 1834 a compus primele opere Die

Feen (Zânele), Das Liebesverbot

(Dragostea interzisă) şi mai multe

piese ochestrale.

• 1836 se căsătoreşte cu actriţa Minna

Planner

• Alte opere: Rienzi, Olandezul

Zburător, Tannhäuser, Kapellmeister

Page 74: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Franz Schubert (1797 – 1828)

• Compozitor austriac, a trăit doar 31 ani,

toate creaţiile au rămas neterminate,

cauza fiind o viaţă plină de lipsuri,

insuccese, istovirea forţelor fizice şi

spirituale. Observînd capacităţile

muzicale, tatăl începe ocupaţiile (canto,

vioară, pian). Corul

bisericesc contribuie mult la dezvoltarea

lui muzicală.

• Prima lucrare Fantezia pentru pian

• Cîntecul ocupă locul central în creaţia lui

ex.: Regele pădurii, Serenada, Ave

Maria, Vis de primăvară, Frumoasa

morăriţa, Margareta la torcătoare, toate

fiind pe versurile lui Göte.

Page 75: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Robert Schumann (1810 – 1856)

• Compozitor german, întruchipat cu 3

trăsături:muzician, poet şi critic.

• Primeşte o educaţie decentă, minimă

atenţie îi acordă muzicii.

• Kuntş, un om solid şi pedant, îl învaţă să

cânte la pian, dar părănţii îl orientează

spre juridică rece şi uscată

• Prima lucrare a fost piesa instrumental-

corală

• Compozitii la pian

• Op. 1, Variații ale numelui "Abegg"

(1830)

• Op. 2, Papillons, (1829—1831)

• Op. 4, Intermezzi (1832)

• Op. 5, Impromptus [pe o tema a Clarei

Wieck] (1833)

• Op. 6, Davidsbündlertänze (1837)

Page 76: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Frédéric Chopin (1810 – 1849)

• Compozitor polonez de muzică pentru pian în perioada romantismului.

• Este considerat drept unul dintre cei mai prolifici și influenți compozitori de muzică pentru acest instrument.

• El este cunoscut drept ―poetul pianului‖, fiind un maestru al muzicii în perioada romantică.

• Majoritatea compoziţiilor au fost scrise pentru a fi interpretate la pian. Cu toate că erau complexe din punct de vedere tehnic, acestea puneau accent pe nuanţă şi pe expresivitate.

• Opere: Marea fantezie pe arii poloneze, Poloneza Militară, Marele Vals, Adio, Gustul apei.

Page 77: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Johannes Brahms (1833-1897)

• Compozitor romantic german, care a trăit cea mai mare parte a vieții sale în Austria, la Viena. Brahms a fost considerat de către mulți „succesorul‖ lui Beethoven, iar prima sa simfonie a fost descrisă de Hans von Bülow drept a zecea a lui Beethoven (supranume folosit și astăzi).

• Brahms a compus un număr de opere importante pentru orchestră, inclusiv patru simfonii, două concerte pentru pian, un concert pentru vioară, un dublu concert pentru vioară și violoncel și ampla lucrare corală „Un recviem german” (Ein deutsches Requiem). Ultimul dintre acestea se remarcă prin a nu fi un recviem tradițional, liturgic (Missa pro defunctis), ci un ansamblu de texte pe care Brahms le-a ales din Biblia lui Luther.

• Creaţia camerală: lieduri Romanţele Mageloniei

• Creaţia orchestrală

• Creaţia corală si vocal-simfonică

Page 78: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Franz Liszt (1811-1886)

• Compozitor maghiar din Regatul Ungar,

unul dintre cei mai renumiţi pianişti al

tuturor timpurilor.

• A provenit dintr-o familie în care muzica

era iubită şi cultivată.

• Creatia sa este impresionantă prin

consistenţă, diversitate şi valentele multiple

ale mesajului muzica orchestrală şi de

cameră

• Liszt a militat pentru progresul muzicii nu

numai prin compoziţii şi concerte, ci şi prin

scris.

• Primul Concert pentru pian şi orchestră în

Mi bemol major

• al II-lea Concert pentru pian şi orchestră în

La major

Page 79: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Piotr Ilici Ceaikovski (1840-1893)

• Marele gânditor al muzicii universale a

învocat continuu forma muzicală, urmărind un

plan muzical dramatic ce influenţează

structura simfonică.

• Este unul dintre cei mai apreciaţi compozitori

ruşi ai Romantismului.

• Prima sa operă, Fierarul Vakula cunoscută

mai târziu sub titlul Pantofiorii țarinei, a

obţinut premilul I la concursul de operă.

• Simfonia a IV-a i-a adus gloria

• Opere: Lacul lebedelor ,Frumoasa din

pădurea adormită, Spărgătorul de nuci ;

operele Mazeppa și Dama de pică.

Page 80: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Frumoasa din pădurea adormită

Page 81: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Hector Berlioz (1803-1869) • Marele compozitor francez s-a născut în

localitatea la Cote-Saint-Andre.

• În 1830 scrie Simfonia Fantastică,inspirat

fiind de dragostea pentru tragediana

irlandeză Harriet Smithson

• Compune, scrie cronici muzicale,

întreprinde turnee europene :1842-1843,

Belgia și Germania,1845-1846, Praga,

Viena, Budapesta, 1847, Sankt

Petersburg și Moscova. În intervalul

1847-1848 dirijează la Londra .

• Muzica orchestrală: Simfonii:

Fantastică, Simfonia Harold în Italia,

Simfonia Dramatică Romeo și Julieta.

• Muzica vocală și corală cântată Opt

scene din Faust,legenda dramatică

Damnațiunea lui Faust,pentru solist

• Opere: Benvenuto Cellini, Troienii,

Beatrice și Benedict

Page 82: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Giuseppe Verdi (1813-1901)

• Compozitor italian, vestit mai ales pentru

creațiile sale în muzica de operă.

• Copilăria și adolescența i-au fost marcate

de eforturile pe care le făcea împreună cu

familia pentru a depăși sărăcia și grijile de

zi cu zi.

• Prima sa operă(la 26 de ani),Oberto,conte

di San Bonifacio,cu un succes de public.

• Opere: Lombarzii în prima cruciadă,

Ernani, Cei doi Foscari, Ioana d’Arc,

Alzira, Attila, Macbeth(1847), Hoții

,Corsarul, Bătalia de la Legnano, Luise

Rigoletto(1851), Trubadurul,

Traviata(1853), Vecerniile siciliene, Simon

Boccanegra, Puterea destinului, Don

Carlos, Aida(1872), Othello(1887),

Falstaff(1893).

Page 83: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Romantismul în arta

dramatică

Page 84: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Drama romantică

• suferă şi ea efectul supremaţiei poeziei.

Primul efect este că teatrul romantic e scris în versuri,

ceea ce pentru sec. XX e greu acceptabil.

• Personajele vorbesc aparte, detaşându-se de intrigă,

în adevărate discursuri versificate.

Page 85: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

În dramaturgie noua formulă romantică este pregătită de mai

mulți factori, cum ar fi:

• Atenția acordată soartei popoarelor subjugate sau maselor

oropsite,

• interesul arătat studiilor istorice,

• răspândirea romanelor sentimentaliste,

• succesul extraordinar al melodramei-

pregătește publicul pentru receptarea dramei romantice.

Page 86: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Acțiunea piesei dramatice este condusă de autor în

mod arbitrar spre deznodământe surprinzătoare , de

efect patetic, sentimental.

• Personajele sunt firi pasionale, cu temperamente

înflăcărate, vulcanice, cu reacții neașteptate, capabile

de un eroism sublim.

De obicei drama romantică se identifică cu una istorică, cu

subiecte luate chiar din legendă.

Page 87: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

• Teatrul romantic preferă monologuri ample și tiradele

eroice sau sentimentale de efect.

• Stilul este încărcat cu simboluri, metafore, comparați,

antiteze, personificări, repetiții – stil predominant

liric.

Page 88: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Speciile dramatice

• poemul dramatic,

• drama sentimentală,

• drama istorică.

Page 89: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Arta dramatică se manifestă în următoarele țări:

Franta- toate caracterele proprii teatrului romantic se

întâlnesc în dramele unor romantici francezi ca :

• Musset(Lorenzaccio),

• Vigny(Chatterton),

• Victor Hugo( Regele petrece, Notre damme de

Paris,.)

Page 90: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

ALFRED DE MUSSET(1810-1857)

• A fost un scriitor francez. Unul din primii

reprezentanți ai romantismului din Franța.

• A frecventat cenaclul lui Victor Hugo.

Page 91: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Opera de teatru Lorenzzacio(1835)

Inspirată din istoria renaşterii

italiene

Page 92: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Alfred de Vigny (1797-1863)

• A fost poet și dramaturg francez unul

dintre promotorii principali

ai romantismului.

Page 93: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Piesa de teatru

Chatterton(1835)

Page 94: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Victor Hugo (1802-1885)

• Reprezentantul cel mai notoriu al DRAMEI ROMANTICE e VICTOR HUGO, la care dimensiunea sentimentală şi cea istorică sunt inseparabile. El preia subiecte nu numai din istoria Franţei, ci şi a Angliei şi Italiei, preferand istoria Spaniei.

• Piesele sale cele mai de succes, HERNANI şi RUY BLAS, se petrec in mediul spaniol, considerat de Hugo cel mai propice desfăşurării pasiunilor.

Page 95: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Piesă de teatru

Hermani(1830)

Page 96: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Piesă de teatru

RUY BLAS(1838)

Page 97: 136221999 Romantismufgl in Literatura Universala

Notre-Dame de

Paris(1831)

Coperta primei ediții a romanului Notre-Dame de Paris din1831


Recommended