+ All Categories
Home > Documents > Literatura universala - evul mediu

Literatura universala - evul mediu

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: georgiana-stanciu
View: 522 times
Download: 11 times
Share this document with a friend
Description:
O lucrare despre operele principale ale Evului Mediu
43
30 1. EVUL MEDIU Epoca următoare antichităţii este evul mediu, situat ăn general de istorie între căderea Imperiului Roman de Apus (476) şi a celui de Răsărit (cucerirea Constantinopolului de către turci în 1453). În cadrul acestei epoci se disting periode corespunzătoare fazelor de apariţie, dezvoltare şi decadenţă a orânduirii feudale. În evul mediu are loc procesul de formare a popoarelor europene (francez, englez, spaniol, italian, german, român, rus etc.). Structura şi dezvoltatea societăţii medievale se reflectă asupra culturii şi literaturii epocii. Întâlnim astfel în evul mediu, o cultură a claselor dominante (divizată într-o literatură cu caracter religios şi în alta cu caracter laic, de inspiraţie cavalerească) şi o cultură a poporului. Deşi au caractere distincte, cele două culturi comunică între ele. O mare parte din creaţiile literare ale evului mediu sunt anonime (în special în prima perioadă), marile personalităţi scriitoriceşti afirmându-se, în genral, începând cu secolul al XII-lea.
Transcript

1. EVUL MEDIU

Epoca urmtoare antichitii este evul mediu, situat n general de istorie ntre cderea Imperiului Roman de Apus (476) i a celui de Rsrit (cucerirea Constantinopolului de ctre turci n 1453). n cadrul acestei epoci se disting periode corespunztoare fazelor de apariie, dezvoltare i decaden a ornduirii feudale. n evul mediu are loc procesul de formare a popoarelor europene (francez, englez, spaniol, italian, german, romn, rus etc.).

Structura i dezvoltatea societii medievale se reflect asupra culturii i literaturii epocii. ntlnim astfel n evul mediu, o cultur a claselor dominante (divizat ntr-o literatur cu caracter religios i n alta cu caracter laic, de inspiraie cavalereasc) i o cultur a poporului. Dei au caractere distincte, cele dou culturi comunic ntre ele.

O mare parte din creaiile literare ale evului mediu sunt anonime (n special n prima perioad), marile personaliti scriitoriceti afirmndu-se, n genral, ncepnd cu secolul al XII-lea.2. CNTECUL NIBELUNGILOR

Cntecul Nibelungilor (german Nibelungenlied) este o epopee eroic scris n jurul anului 1204 n limba german medie (Mittelhochdeutsch) de un poet anonim care a prelucrat legende care se regsesc ntr-o form mai arhaic n Edda. Locul probabil n care a fost scris aceast epopee este reedina episcopului din Passau. Cntecul Nibelungilor se bazeaz pe motive eroice germanice pre-cretine, care include tradiia oral i rapoarte bazate pe evenimente istorice i persoane din secolele al V-lea i al VI-lea. Vechi variante nordice paralele ale legendei exist i astzi.

Poemul, n variatele sale forme scrise a fost pierdut la sfritul secolului al VI-lea, dar manuscrise, datate ncepnd cu secolul al XIII-lea, au fost redescoperite n secolul al XVIII-lea. Exist treizeci i cinci de manuscrise cunoscute. Unsprezece dintre acestea sunt complete, iar douzeci i patru sunt numai fragmentare, incluznd o variant n olandez. Textul conine aproximativ 2400 strofe.

Titlul sub care poemul este cunoscut nc de la descoperirea sa este derivat din ultimul vers al uneia dintre variantele principale:

Aici povestea ia sfrit, acesta este cntecul nibelungilor,

termenul de cntec referindu-se mai degrab la o poveste.

Sursele manuscriselor deviaz considerabil de la una la alta. Filologii de obicei desemneaz trei grupuri geneologice principale, cu dou versiuni primare ale celor mai vechi copii cunoscute.

2.1. Autori

Majoritatea teoriilor sugereaz c opera Cntecul Nibelungilor a fost scris de un poet anonim din regiunea Dunrii, dintre Passau i Viena, ntre 1180 i 1210, probabil la curtea lui Wolfger von Erla, episcop de Passau. Cercettorii consider verosimil posibilitatea ca autorul s fi fost un om nvat, cu educaie ecleziastic de la curtea episcopului, personajele poemului fiind chiar persoanele care locuiau la Curte.

Bocetul nibelungilor, un fel de apendice al poemului, menioneaz un anumit Meister Konrad, care a fost numit s copieze textul de un episcop Pelerin de Passau. Acest fapt este considerat o referin la Sfntul Pelerin, episcop de Passau din 971 pn n 991.

Cutarea autorului Cntecului Nibelungilor n studiile germane, are o istorie lung i intens. Printre numele sugerate s-au aflat Konrad von Fuesbrunnen, Bligger von Steinach i Walther von der Vogelweide. Niciuna dintre aceste ipoteze nu este acceptat la scar larg, iar majoritatea filologilor sunt de acord c autorul nu poate fi determinat.

Dei n prefa poemul promite att povestiri amuzante ct i povestiri intunecate, Cntecul Nibelungilor este o oper tragic, iar despre versurile de mai jos se crede c au fost o adugare la text, compuse ulterior.

O poveste veche plin de uimire

Cu eroi vredinici de laud, cu greuti cumplite,

Cu bucurie i cu srbtoare, cu bocet i cu plns;

Cu lupte ale rzboinicilor ndrznei, acum poi auzi miracole spuse.

Versiunea original ncepe de fapt cu introducerea Kriemhildei, protagonista operei.

Poemul este de fapt divizat n dou pri, prima coninnd povestea lui Siegfried i a Kriemhildei, peitul Brunhildei, moartea lui Siegfried i ascunsul comorii nibelungilor de ctre Hagen. Cea de-a doua parte vorbete despre cstoria Kriemhildei cu Etzel, planurile ei de rzbunare, cltoria nibelungilor la curtea lui Etzel i ultima lor vizit n amfiteatrul lui Etzel.

2.2. Personaje

Hagen un singur ochi, privirea mai ager dect a unui oim, unchiul lui Krimhilde

Siegfrid fiul regelui Sigmund i al reginei Sieglinde, prin din rile de Jos,din Xanten

Brunhilde fecioara rzboinic a Islandei, frumuseea ei nu are seamn

Kriemhild sora lui Gunther

Gunther fiul lui Ute, viitorul so al Brunhildei

Etzel (Attila) - regele hunilor

Gernot frate al lui Krimhilde

Giselher frate al lui Krimhilde

Hildebrand

Shilbung fiul regelui nibelung - omort de Siegfried

Nibelung fiul regelui nibelung - omorat de Siegfried

inutul Nibelungilor ara de neguri, pduri, ape mloase, desiuri negre, mohorte

Balmung sabie cu ajutorul creia putea nvinge orice duman, uoar ca o pan

Alberish paznicul din muni al comorii nibelungilor

Macel balaurul

Ute mama lui Gunther i a lui Kriemhild

Godelind soia vasalului regelui Attila

Orlip fiul Krimhildei i al lui Etzel

Sieglin silfide, i prevestete moartea lor pe teritoriul hunilor

Hadburga silfide, i prevestete c se va ntelege cu hunii

Rudegher ducele hun, care i-a jurat Krimhildei c i va rzbuna pe ucigaii lui Siegfried

Hielbrand conductorul armatei

Dankvart fratele lui Hagen

Blodel fratele lui Etzel

Dietrich prieten al regelui hun

Hildebrand prieten al regelui hunSiegfried este rugat de Nibelung i Shilbung s mpart comoara nibelung n dou pri egale, iar el ca rasplat va primi sabia Balmung. mpreala o dat facut, i face pe cei doi s cread c Siegfried n-a mprit corect i l atac. n lupt, Shilbung i Nibelung sunt omori, iar comoara i rmne prinului din Xanten. Se duce s-i ia sabia ce i se cuvine, dar pentru a o obine trebuie s se lupte cu un balaur. l omoar, iar paznicul comorii nibelungilor vine s se lupte cu Siegfried. l nvinge pe Alberish i acesta rmne pe vecie paznicul comorii. Acesta l sftuiete s spintece balaurul, s fac o baie n sngele lui i n acest fel el va deveni invulnerabil.

n timp ce se mbia n snge, dintr-un tei a czut o frunz pe el, iar locul n care a czut a devenit punctual lui slab. Siegfried se ntoarce n Xanten. Siegfried o vrea ca soie pe Kriemhild, n timp ce Gunther pe Brunhilde. mpreun pleac spre Islanda pentru a o ctiga ca mireas pe Brunhilde, iar Siegfried se preface c este vasalul lui Gunther. Cel din urm trebuie s treac nite probe pentru a o ctiga pe Brunhilde: aruncarea suliei i a pietrei de moar i s sar mai departe dect Brunhilde. Cu ajutorul lui Siegfried i a pelerinei pe care acesta a luat-o de la Alberish, Gunther o nvinge pe regin n cele dou probe i se ntorc cu toii n Burgundia, unde va avea loc nunta dintre Gunther i Brunhild, dar i nunta dintre Kriemhild i Siegfried.

Gunther i povestete viitoarei sale soii c Siegfried este rege al nibelungilor. Krimhilde afl de la soul ei la zece ani de la nunt cum a reuit fratele ei s se nsoare cu Brunhild. La curtea din Worms, unde locuiau Brunhild i Gunther sunt invitai Krimhilde i Siegfried la o petrecere. Cele dou femei se ceart, iar Krimhilde i zice cumnatei ei c Siegfried a nvins-o pe Brumhilde. Brunhilde l acuz pe cumnatul ei c ar fi profitat de ea i i cere acestuia s-l omoare pe Siegfried. Hagen se ofer s-l omoare pe Siegfried i s-i asume vina. Hagen ncearc s afle cum poate s-l omoare pe Siegfried i afl c pe spate, ntre umeri dac v-a fi lovit, va muri.

Fraii Krimhildei mpreun cu Sigfried, Hagen i Ghunter pleac mpreun la lupt. Siegfried afl c inamicii deja au fost nvini i la propunerea lui Hagen, pleac la vntoare, n afar de fraii Krimhildei, care se ntorc la palat. Fcndu-i-se sete, Siegfried se apleac s bea ap dintr-un izvor i n acest timp este lovit de Hagen n punctul su vulnerabil. La scurt timp dup aceasta, apare i Ghunter, cruia cumnatul su i cere explicaii pentru faptul c a fost njunghiat, i aduce aminte ct l-a ajutat i l roag s aib grij de Krimhild. Acesteia i este adus trupul soului ei i i se spune c a fost ucis de tlhari. De ndat ce Hagen se apropie de trupul lui Siegfried, sngele lui ncepe s curg i astfel Krimhild afl c el i cu Gunther l-au omort pe soul ei.

Krimhild vorbete cu Sigmund despre nmormntarea lui Siegfried, iar ea regret c a venit cu soul ei in Burgundia i vrea s se rzbune pe ucigaii lui. Sigmund o sftuiete s se ntoar n ara n care a vieuit cu soul ei, c i aparine comoara nibelungilor i c va fi regin pn ce fiul ei va putea s conduc Burgundia. Gernort i Giselher ncearc s o conving pe Krimhild s se mpace cu Gunther. Acetia i-au adus surorii lor comoara nibelungilor din muni. Hagen l sftuiete pe Gunther s i ia aurul surorii ei i cei doi ajung s se certe, deoarece Hagen vrea s-i fure comoara Krimhildei, nepsndu-i de blestemul comorii. Cnd cei trei frai sunt plecai din palat, Hagen fur comoara. Aurul este aruncat n adncul Rinului, iar pentru o perioad ucigaul lui Sigfried va pleca din Burgundia.

ntors dintr-o pribegie de trei ani cu condiia de a fi iertat de cei trei frai, Hagen le spune unde a ascuns comoara nibelungilor. Vasalul regelui hunilor, Etzel (Attila) vine n scop de pace n Burgundia. Attila, rmas vduv vrea s se nsoare cu Krimhild, iar aceasta accept cu condiia ca hunii s-i pedepseasc pe ucigaii lui Siegfried. Dup 13 ani de cstorie, Krimhild l roag pe Attila s trimit un sol la Burgundia i s-i aduc pe cei trei frai ai ei i n special pe Hagen. Lui Hagen i este team s se duc la huni, deoarece i este clar c va fi pedepsit acolo.

Sieglin i prevestete lui Hagen c nu se va mai ntoarce n via de la Curtea lui Attila i c Krimhilde nu a uitat moartea lui Sigfried i c i-a ascuns comoara. Hagen i

sftuiete pe burgunzi s se ntoarc, spunndu-le ce a aflat de la Sieglin. Cu toate astea, Gunther hotrte s mearg n continuare i s nu o cread pe Silfida. Hagen aduce cu el sabia Balmung, dar nu vrea s i-o dea lui Krimhild. Celor trei frai le e team c o dat cu venirea nopii s nu fie omori de armata hunilor. Hagen le spune frailor c dup ce Attila pleac de la osp, vor s i atace pe huni. Gernort i Giselher mor n lupt, n timp ce Gunther i Hagen supravieuiesc. Etzel se duce s afle ce vor burgunzii i din ce cauz i-au omort atia oteni i afl de la acetia c vor s rmn n via i s se ntoarc la Worms cei care au mai rmas. Krimhild le promite c se vor ntoarce n via doar dac l vor da pe Hagen legat. Tot aceasta este cel care le spune hunilor c cine i va aduce capul lui Hagen va primi trei castele i scutul lui Attila ncrcat cu aur.

Krimhild i amintete ducelui de promisiunea pe care acesta i-a fcut-o. Acesta i spune c va lupta mpotriva lui Gunther i a lui Hagen, n timp ce regina trimite nc 1000 de huni pentru a se asigura c cei doi burgunzi nu mai scap. Gunther este adus la palat rnit, n timp ce Hagen rmne legat s vorbeasc cu Krimhild. Hagen nu vrea s-i spun reginei unde se afl comoara nibelungilor, iar acesta i spune c atta timp ct fraii ei mai triesc, nu va avea parte de comoar, aa c regina i spune unui hun s-l omoare pe Gunther. Odat omort regele burgund, regina tot nu afl unde era ascuns comoara, dar cu sabia Balmung care i-a aparinut lui Sigfried l omoar pe Hagen. Cnd Attila vede ce a fcut soia lui, dorete s o pedepseasc, dar de la ea afl c nimic nu mai conteaza atta timp ct s-a rzbunat pe ucigaul iubitului ei Sigfried. Odat cu dispariia comorii nibelungilor, dispare i blestemul pe care aceasta l avea.2.3. Fond istoric

Un nucleu istoric al povestirii se afl n evenimentele din perdioada de migraie a Germaniei, n particular nfrngerea burgunzilor de ctre Flavius Atius cu ajutorul mercenarilor huni de lng Worms n 436 AD. Alte posibile influene sunt vrajba din secolul al VI-lea dintre reginele Brunhilda i Fredegunde, ca i mariajul lui Attila cu prinesa burgundez Ildiko.

Aceste evenimete s-au intersectat cu mitologia germanic referitoare la Niflheim i la nibelungi, n mod original o ras de pitici gardieni ai unei comori, dar dup probele lui Waltharuius de asemenea un nume pentru o dinastie burgundez. Cntecul Nibelungilor combin o prim parte mitologic care trateaz peitul Brunhildei, cu o a doua parte, politica, care are loc n diferite locaii precum Worms capitala Burgundiei, descriind cltoria nibelungilor de-a lungul Dunrii ctre Etzelburg, locul catastrofei.

Cntecul Nibelungilor aranjeaza aceste materiale ntr-o compoziie ce intete ctre o audien mediaval de vaz, care era familiarizat cu materialele epice franceze i englezeti, lansnd tema germanic motenit n termenii si contemporani de cavalarie. Apoi, Siegfried se transform dintr-un asasin de dragoni ntr-un om de curte care i va exprima dragostea pentru Kriemhilda n mod explicit, numai dup ce a ctigat prietenia regelui burgundez i a frailor si. Unele situaii care exagereaz conflictul dintre migraiile germanice i etnicii cavaleri (precum nunta jenanat a lui Gunther cu Brunhild) pot fi interpretate ca ironie. Finalul notoriu sngeros nu las nicio speran de reconciliere, fiind departe de finalurile fericite tipice n scrierile epice cavalereti.Unii filologi, mai ales Delbruck, considera c figura istoric a lui Arminius, care a nvins legiunile imperiale romane n btlia de la Teutoberg Forest n anul 9 AD, este un posibil arhetip pentru ucigaul de dragoni, Siegfried.

Cntecul lui Roland

(Marilyn Saint-Louis)

Literatura epic greac a antichitii a lsat posteritii Iliada i Odiseea. Lumea Latin a creat Eneida lui Vergiliu.

Frana medieval a imbogit literatura universal cu nenumrate poeme eroice. Dar dintre toate cel mai frumos i cel mai vechi, totodat, rmne Cntecul lui Roland.

Poeme eroice franceze, numite chansos de geste, apar n Frana ctre sfritul secolului al XI-lea. Erau cntate de jongleri, odinioar autori i interprei, la curi senioriale i la serbrile populare, cel puin pn la mijlocul secolului al XIII -lea. Circulau, deci, mai ales pe cale oral, dar s-au pstrat, totui, nenumrate manuscrise care fixeaz teste epice din secolele XII-XV.

Genul are reguli destul de precise, n ciuda transformrilor nencetate pe care le-a suferit fiecare poem n parte, ideea de proprietate literar, neexistnd la acea epoc.

Fiecare poem este mprit n uniti numite lese. Acestea grupeaz un numr nedeteminat de versuri avnd aceeai vocal final accentuat. n poemele mai vechi ntlnim asonane , n cele din secolele XIV-XV, mai ales rime. Versul cel mai des folosit este cel decasilabic. I se altur versul octosilabic sau cel dodecasilabic. De obicei ns autorul poemului nu respect cu extrem scrupulozitate tipul de vers pe care l-a ales. nCntecul lui Roland, de pild, dei domin versurile de 10 silabe, ele nu constituie o regul general.

Materia epic dezvoltndu-se nencetat, nc din secolul al XII-lea s-a simit nevoia unei clasificri. S-a vorbit astfel de mai multe cicluri:

- ciclul Regelui (la geste du Roi), care cuprinde cele mai vechi cantece de vitejie, se inspir din istoria perioadei carolingiene, dominat de figura legendar a lui Carol cel Mare;

- ciclul lui Garin de Monglane are ca personaj principal pe Guillaume dOrange;

- ciclul lui Doon de Mayence, numit si ciclul baronilor revoltai, prezint mari seniori rsculai mpotriva autoritii regale;

- ciclul Cruciadelor este cel mai puin amplu dintre toate.

Cntecul lui Roland face parte din ciclul lui Carol cel Mare. Textul poemului, pe care l traducem parial, numr 4002 versuri cu monorim asonantic, de o rar ingeniozitate poetic.

El a fost pstrat n manuscrisul 23 din fondul DIGBY, aflat n Biblioteca Botelian din Oxford. Este cunoscut sub numele de manuscrisul O. A fost publicat pentru prima oar n Frana, n 1837, de Francisque Michel (1809-1887).

Ultimul vers al manuscrisului indic un nume: Turoldus. Nu se tie dac acest nume este cel al autorului, al copistului sau al interpretului Cntecul lui Roland.

Cercettorii istoriei literaturii medievale s-au strduit s-l identifice; dup una din ipoteze, poetul Turoldus (forma latinizat a numelui normand Turold) ar fi unul i acelai cu fratele vitreg al lui Wilhelm Cuceritorul, Turoldus clugar la Fcamp, apoi abate de Malmesbury dupa btlia de la Hastings, la care a luat parte i, n sfrit, abate la mnstirea din Peterborough unde a murit n 1098.

Mrturii istorice atest faptul c o cantilen despre Roland a fost cntata de jonglerul Taillefer, la btlia de la Hastings (1066).

Cunoscuta tapiserie de la Bayeux care fixeaz momentele cele mai dramatice ale aceleiai btlii, ne arat, printre rzboinici i un jongler deasupra cruia sta scris numele Turold. Nu este exclus ca realizatorul acestei epopei grafice s-l fi reprezentat chiar pe autorul Cntecului lui Roland.

Discuiile asupra datei la care a fost redactat manuscrisul de la Oxford nu au fost puine.

Pentru Joseph Bdier (1864-1938), marele medievist francez, poemul este opera unui truver anglo-normand care scria ntr-o limb foarte rspndit, limb vorbit n Anglia la 100 de ani dup cucerirea ei de ctre normanzi, n jurul anilor 1170.

Ca o prere general, s-a ajuns astzi ns la concluzia c ar trebui plasat n cel de-al doilea sfert al veacului al XII-lea. Oricum, manuscrisul O reproduce un text mai vechi, scris la sfritul secolului al XI-lea, dup 1086. Aceast afirmaie, se bazeaz pe faptul c autorul poemului face referiri la evenimente ce s-au petrecut n acel an, precum btlia de la Zalaca (conform nota 43).

Cert este c ne aflm n prezena unui cntec de vitejie de o deosebit frumusee, a crui valoare poetic nu a fost depait, n Frana, de niciun alt poem epic.

Studiul epopeilor franceze a ridicat mari semne de ntrebare nu numai n ceea ce privete epoca n care au fost create ci i cu privire la originea lor.

Evenimente i personaje din Cntecul lui Roland ne permit s recunoatem punctul de plecare istoric care i-a dat natere. Dar s-au scurs peste 300 de ani ntre btlia de la Roncevaux (778) i momentul elaborrii poemului.

Cum se explic aceast tcere a secolelor (J.Bdier)? Cum au aparut cntecele de vitejie francez? Rspunsurile au fost foarte numeroase i, deseori, contradictorii.

Prima teorie a fost cea a lui Gaston Paris care, n Istoria Poetic lui Carol cel Mare (Paris, 1865 i 1905), arat c, nc din secolele VIII, XIX i X, existau n Frana mici cantilene sau cntece lirico-epice elaborate imediat dup desfurarea evenimentelor la care se refer, cntece care, transmise oral din generaie n generaie, s-au amplificat n jurul unei teme centrale. Astfel ar fi luat natere, ctre sfritul secolului al XI-lea epopeile eroice franceze n forma n care le cunoastem i astzi.

Teoria lui Gaston Paris se inspira, n mod evident, din ideile romantismului german cu privire la epopee n general; poezia epic ar fi un produs spontan al geniului popular, mai precis al sufletului poparelor germanice, ntr-o perioad ndeprtat care se confunda cu ni nceputurile civilizaiei.

Nu sunt de aceeai prere nici Mila y Fontanals (Despre poezia eroico-popular castilian, Barcelona, 1874) i nici Pio Rajna (Originile epopeii franceze, Florena, 1884) care afirm c epopeile nu sunt un gen popular ci operele unor poei din apropierea curilor feudale, menite s-i proslveasc pe cavaleri.

Joseph Bdier n Legendele epice (4 vol. Paris, 1908-1913 i 1914-1921) opune afirmaiilor lui Gaston Paris, o teorie individualist vorbind, totodat, de originile tardive, clericale i ntru-totul franceze ale epopeei.

Dup Bdier poemele epice s-au nscut pe drumul pelerinajelor, n urma colaborrii dintre clugrii pstrtori ai unor legende de circulaie local i jonglerii atrai pe lng sanctuare de mulimea pelerinilor.

La nceput a fost drumul jalonat de sanctuare. naintea cntecului de vitejie a fost legenda: legenda local, legenda religioas (op. cit. , t. III, 1914-1921).

Aceast legend a fost preluat, spune Bdier, de un autor mai mult sau mai puin talentat care i-a dat structura de epopee.

n cazul Cntecului lui Roland este evident c poetul care a modelat materia brut a fost un om de geniu. La nceput n-au existat dect frnturi de legen: un corn de filde tirbit, la Bordeaux, despre care se spunea c ar fi aparinut lui Roland; o stnc crpat, se zicea, de spada lui Roland, la Roncevaux; dou morminte, la Blaye, pe drumul ctre Sfntul Iacob de la Compostella, banuite a fi cele ale lui Olivier i Roland.

Numai un adevrat poet a putut realiza pe baza unor date att de sumare aceast capodoper a genului epic francez; versiunea de la Oxford constituie, crede Bdier, punctul de plecare al tuturor versiunilor Cntecului lui Roland.

Tezele lui Bdier nu au fost acceptate dect n parte. El a fost combtut de numeroi istorici literari francezi i strini. S-a contestat importana locurilor de pelerinaj i a drumurilor care duceau spre sanctuare; s-a negat rolul clerului n elaborarea epopeilor rzboinice.

Unii cercettori au cutat sursa epopeilor franceze n operele savante ale unor poeti carolingieni precum Angilbert sau Abbon. Dar n Cntecul lui Roland nu exist nicio referire la vreun text antic; nemaivorbind de faptul c nimeni nu poate crede c epopeile eroice ale Franei ar fi putut fi destinate unui alt public dect cel popular.

Lui Bdier, Albert Pauphilet i rspunde cu afirmaia Lainceput a fost poetul (Romania, L, 1924), nelegnd prin aceasta c rolul major n apariia cntecelor de vitejie l-a avut creatorul laic, chiar dac s-a servit de surse savante.

Edmond Faral (Cntecul lui Roland, Paris, 1933) susine tezele lui Bdier, dar ali mediviti bine cunoscui, Ferdinand Lot, Robert Fawtier, Ren Louis, le resping n mod categoric. Pentru acetia nu poate fi vorba de o lung tcere a secolelor ntre evenimentul istoric i opera care l reflect. Exist mrturii anterioare veacului al XI-lea, precum Fragmentul de la Haga, un text n limba latin, din anii 980-1030, el nsui o prelucrare a unui text mai vechi i n care sunt prezeni eroii unor legende din ciclul Gauillaume dOrange. Rita Lejeune stabilete c nc de la nceputul secolului al XI-lea numeroi frai primeau numele de Olivier i Roland, dovada gritoare a faptului c cele dou personaje erau deja celebre pe atunci.

Ceea ce presupune, n mod firesc, existena unor balade, a unor povestiri inspirate de btlia de la Roncevaux i cntate de jongleri; aceste povestiri, preluate ulterior de cronicari i menestreli au dat natere, n secolul al X-lea probabil unui poem ce a servit, la rndul su, o surs de inspiraie celui ce ne-a lsat o creaie de valoare universal, n forma cunoscut astzi.

Una din principalele critici aduse lui Bdier se refer la afirmaia sa cu privire la originea cleric a epopeilor eroice. E drept c n Cntecul lui Roland de exemplu, se fac referiri la religia cretin sau la biseric dar faptele eroilor, atmosfera poemului, sunt cu totul laice.

Ar fi putut oare un clugr s scrie o oper n care singurul lucru cu adevrat important sunt loviturile de spad? n care nu exist dect un singur personaj cleric?

Ramon Menendes Pidal ii expune punctul de vedere n Cntecul lui Roland i traditia epic a francilor (trad. Fr., Paris, 1960); el consider c genul epic este, prin excelen, un gen al variantelor; epopeile eroice fiind opere n continu transformare, Cntecul lui Roland, n varianta cuprins n manuscrisul de la Oxford, ar constitui rezultatul unei ndelungi evoluii a unui cntec legat de actualitate, reluat apoi i transformat nencetat.

Cntecul de vitejie ar fi circulat oral, necunoscnd variantele scrise dect ntr-o fraz tardiv a evoluiei sale, fiecare jongler adugnd i adaptnd dup placul sau textul iniial.

n concluzie, Menendez Pidal scrie: Nu este numai poezie pentru toi, ci opera tuturor. Aceast poezie ajunge s aib un stil impresional, fiind expresia puternicii personaliti a unui ntreg popor. Pentru c, dup prerea sa, n epocile primitive, poezia ca i limb sunt creaia colectiv a tuturor claselor societii (op. cit., pp. 516-617).

Descoperirea, relativ recent, n Spania, a unui manuscris latin, Nota Emilianense, datnd din anii 1065-1075, n care se regsesc datele principale ale povestirii despre Roland i Olivier, atest existena cntecului nainte de 1100, deci mult mai aproape dect se credea de etapa surselor istorice.

Analele, cronicile, fragmentele de texte latine, descoperite dup ani lungi de cercetare, au permis istoricilor literari s arate, contrar celor spuse de Bdier, c tcerea secolelor nu este chiar absolut.

n ultimii ani s-au fcut auzite noi puncte de vedere in att de controversatul domeniu al originii epopeilor franceze. S-au observat c tezele lui Bdier i cele ale lui R. Menendez Pidal se pot completa reciproc. Martin de Riquer (Cntecele de vitejie franceze, trad. fr., Paris, 1957) i Pierre le Gentil (Cntecul lui Roland, Paris, 1967) s-au strduit chiar s scoat n eviden caracterul lor complementar.

Nimeni nu mai crede astzi c o epopee de proporiile i calitatea Cntecului lui Roland ar fi creaia spontan a unui singur poet, nelegat de niciun fel de tradiie epic sau liric.

Creatorul, oricare ar fi el, este produsul unei societi; opera lui relfect lumea n care traiete i continu tradiiile acestei lumi. Nu este mai puin adevrat c n irul de jongleri care au vehiculat legenda a aprut un mare scriitor, pe deplin stpn pe arta sa, care i-a dat Cntecului forma perfect, am ndrzni s spunem clasic, pe care o cuprinde manuscrisul O.

Adepii teoriei individualiste a lui Bdier, ce acord un rol primordial Poetului, nu se opun, obligatoriu, adepilor teoriei tradiionaliste, care insist asupra importanei precursorilor i a societii n care a luat natere poemul.

Care este adevrul istoric n cazul Cntecului lui Roland?

n primvara anului 778, Carol cel Mare nteprinde o expediie militar n Spania pentru a veni n ajutorul guvernatorului musulman al Barcelonei care era n lupt cu emirul Cordopei. mpratul trece Pirineii n regiunea basc n fruntea unei pri din armat; restul trupelor france pornesc pe drumul care strbate Pirineii orientali. Carol ocup Pamplona dar nu poate cuceri Saragosa. Renun la asediu i face cale ntoars pentru a nbui o rscoal a saxonilor condui de Witikind.

La 15 august 778, ariergarda franc este surprins n trectori de o populaie basc sau gascon i complet nimicit.

Nici analele carolingiene, nici cronicile arabe nu menioneaz numele lui Roland printre victime.

Frumuseea operei este sporit de intensitatea suflului ei dramatic. Sunt n cauz interese mai presus de individ - legturile feudale destrmate de trdare, pericolul invaziei islamice care se confrunt cu interesele personale.

n Iliada punctul de plecare al conflictului l constituie mnia lui Ahile. Tot astfel mnia lui Ganelon este cea care declaneaz aciunea propriu-zis a Cntecului lui Roland.

Considernd c a fost jignit i c viaa i-a fost pus n pericol, Ganelon, n furia lui oarb, i calc jurmntul de credin fa de Carol cel Mare, trimind la moarte sigur ariergarda, floarea cavalerimii france.

Pedepsirea celui ce a trdat ne apare ca un punct final firesc al poemului.

Desigur c dincolo de acest conflict personal ,se profileaz clar contururile lumii care i-a dat natere.

S-a spus de ctre unii critici c acest poem scris ntru preamrirea lui Carol cel Mare pstreaz ecourile luptelor duse de cretinatate, n vremea primei Cruciade. Numeni nu ar putea nega faptul c autorul poemului face numeroase referiri la religia crestin, la divinitate, la ngeri. Acestora le opun idolii pgni, trinitatea mahomedan conceput dup modelul cretin, convertirea de bunvoie sau silit a sarazinilor.

Dar toate aceste elemente, ce se vor definitorii pentru cele dou tabere, rmn, totui, exterioare conflictului ce se desfsoar la un nivel foarte uman.

Exist n poem versul de neuitat care sintetizeaz crezul oricrui cavaler.

Legtura dintre vasal i suzeran constituie cheia de bolt a lumii feudale. Roland traiete, lupt i moare ca un vasal credincios. Pentru onoarea seniorului su i mbrbteaz otile ntr-o lupt al crui deznodmnt este cunoscut tuturor. i tot pentru onoarea lui Carol i va da ultima suflare. Aceast legtur de feudalitate este nedesprit de legatura de snge: cinstea sau ruinea sunt mpartite de tot neamul celui n cauz. Treizeci din rudele lui Ganelon vor trebui s ispeasc, alturi de el, crima comis mpotriva ordinii feudale.

Legturi de vasalitate, celei de snge, li se adaug o alta, nscut din strfundurile inimii omeneti: prietenia. Fria de arme dintre Olivier i Roland capt uneori nuane de o gingie neateptat: va deveni, curnd, celebr, n tot vestul Europei.

Tot ca o reflectare a unei realiti pe cale de a se defini mereu mai pregnant, ne apar i notaiile, fugare, dar pline de cldur, despre France la doulce, tara pe care o evoc cu duioie toi cei ce-i amintesc de pmntul strmoesc.

Siluetele fizice i psihice, mai ales, ale principalilor eroi ai Cntecului sunt daltuite ntr-o piatr dur, greu de polisat. Departe de a fi ns nite abstraciuni sau nite simple scheme, personajele poemului au caractere complexe, pline de autenticitate.

Roland devine, pentru posteritate, simbolul virtuilor cavalereti: i ndeplinete pn la moarte datoria fa de suzeran i de patrie, fa de neamul su. Dar tinereea i curajul su l mping la aciuni necugetate pe care numai moartea pe cmpul de lupt le va putea rscumpra.

Lumea medieval judec, uneori, faptele astfel dect le judecm noi astzi. Valoarea estetic a unui gest conta, adeseori, mai mult dect utilitatea sa. Pentru cei de odinioar, gestul lui Roland, pornit din convingerea sa nezdruncinat n victoria francilor, atinge limitele sublimului.

Cioplit n piatr, imortalizat n vitralii de catedral, figura lui Roland ne va vorbi pn astzi de curajul su fr de margini.

De o inflexibilitate caracteristic unei lumi plin de cruzime, inima lui Roland e sfiat, totui, de durere la moartea lui Olivier i cunoate cina i umilina n ceasul cel de pe urm.

Roland e brav ne spune poetul, adugnd: Olivier, nelept. Opoziia bravur-inelepciune, care constituie o tem epic traditional, apare limpede mai ales n vestita scen a cornului care precede btlia de la Roncevaux. Ea dobndete, n poem, n relief deosebit, dat fiind ataamentului celor doi tovarai de arme unul pentru cellalt.

Olivier este departe de a fi simpla ntruchipare a unei idei. Din clipa n care nelege c Roland nu poate fi nduplecat, el lupt mpotriva sarazinilor ca i cum ar fi sigur de victorie. Olivier este un lucid. Cu att mai valoros i este eroismul. Cu att mai valoroas prietenia.

Arhiepiscopul Turpin, un personaj aparte printre aceti rzboinici, este de fapt, un preot soldat care taie dumanii cu aceeai convingere cu care i binecuvanteaz pe ai si. Va muri i el, ca un lupttor nenvins, ultim tovar de arme al lui Roland.

Ganelon, fire contradictorie, nu este un personaj mai puin caracteristic lumii feudale. Viaa i este supus acelorai legi ale feudalitii ca i viaa celorlali cavaleri. nfaiarea lui mndr, curajul despre care se vorbete la judecata de la Aiix, devin argumente n favoarea sa. Dar nclcarea jurmntului de credin fa de suzeran atrn mai greu n balan dect toate faptele de arme de dinainte de trdare.

Charlemagne, mpratul cel cu barba colilie, ce are n poem dou sute de ani, este puternic, drept i viteaz. Dar cu toat puterea lui, este nevoit s asculte sfatul baronilor, chiar i atunci cnd nu-i este pe plac. Mreia lui const nu numai n faptul c intuiete i nelege lucruri pe care cei din jurul su nu le neleg, ci i n umanitatea sa. Carol e frmntat de gnduri, se las copleit de durere i de mil-la moartea logodnicei lui Roland-plnge, iar atunci cnd n finalul Cntecului i se vestesc noi lupte pentru aprarea cretinitii, plin de tristee exclam: Doamne, ce grea mai mi-este viaa!. Marele mprat, este un om ca toi ceilali, obosit de attea lupte, obosit de attea griji...

Autorul epopeei a fost un poet profesionist de calitate, bun cunosctor al legilor cavalereti i militare, avnd, totodat, evidente legturi cu literatura i inelepciunea popular.

tie s zugraveasc cu de-amnuntul fazele luptelor dintre cavaleri dar izbutete, cu aceeai art, s evoce strlucirea armelor n razele de soare, sclipirea coifurilor, fulgerarea spadelor.

Deosebirile dintre cele dou tabere vrjmae sunt pur exterioare; oastea pgn este organizat, are aceleai arme i lupt dup aceleai legi ca i cea crestin .

Pentru a ne vorbi de sarazini poetul urmrete s creeze senzaia unui exotism pitoresc; inventeaz nume stranii i peisaje ce par din alt lume (lesele LXIX-LXXVIII), evitnd astfel monotonia, defect major al epopeilor eroice, n general.

Remarcabile sunt i versurile n care ne infieaz cadrul infricotor n care se va desfura tragedia de la Roncevaux, pasul cu munii nali i vi ntunecate, sau mulimea ostilor pgne ce acoper tot inutul pn n deprtare.

Marea art a poetului se vdete i n caracterul lapidar al unor splendide cugetri, n capacitatea sa de a caracteriza, n puine cuvinte, trsturile eseniale ale unui personaj sau ale unui peisaj.***

Cntecul lui Roland este compus din 4002 versuri n marea lor majoritate decasilabice, mprite n 291 de lese construite pe 22 de tipuri de asonane.

***

Cntecul lui Roland marcheaz, fr indoial, o culme n domeniul literaturii franceze. Este o epopee care ntrunete toate calitile pe care trebuie s le aib acest gen literar.

Poemul a fost comparat cu o bazilic romanic, solid, monumental i sever. Silueta aceasta nu exclude o elegan sobr care impresioneaz prin echilibrul proporiilor, prin simplitate; poate, mai ales, prin senzaia pe care i-o comunic, aceia a dinuirii peste veacuri.

3.1. Coordonate ale operei

Dup apte ani de cruciade mpotriva maurilor din Spania, singura cetate care nu a capitulat n faa lui Carol cel Mare este Saragosa. Regele acesteia, Marsilie, solicit incheierea pcii. Carol trimite un sol, pe Ganelon, care ns l trdeaz. Maurii atac ariergarda francilor, condus de Roland, n defileul Roncevaux. Rezistnd eroic, viteazul cavaler nu sun din cornul su legendar spre a cere ajutor dect n momentul n care este rnit de moarte. Auzind sunetul magic al cornului, Carol se ntoarce n fruntea armatei si-i nvinge pe mauri, pedepsindu-l pe Ganelon.

Inspirat de evenimente istorice reale din secolul al VIII-lea btlia de la Roncevaux, unde ariergarda armatei lui Carol cel Mare a fost atacat la basci, la ntoarcerea din expediia mpotriva Saraosei Cntecul lui Roland este unul dintre celebrele chansons de gestes din Franta secolului al XI-lea. Poemul ilustreaz strlucit caracteristicile eposului medieval: nararea unor evenimente eroice, proiecie n mitic i fabulos, model uman cavaleresc, definit prin vitejie i spirit de sacrificiu, loialitate fa de suzeran i credin fa de Dumnezeu.

3.2. Moartea lui Roland

~fragmente~

(strofa 171)

Cum seama-i d c i-a pierdut vederea, Eu mor i nu-mi mai eti de trebuin

Se scoal i puterile-i strunete Cu tine-am ctigat attea lupte

i chipul su i pierde-mbujorarea. Si-attea necuprinderi, stpnite

n faa lui e-o piatr negricioas; De Carol cel cu barba colilie.

De zece ori cu spada o izbete: n mini de la s nu ajungi vreodat!

Scrnete-n ea, dar nici nu se tirbete. Un bun vasal te-a mnuit atta.

Roland grieste: Ajutor, Fecioara! Rmi fr pereche-n sfnta Fran!

Ah, Durendal, ce vitreg ursit!

4. CntecuL Cidului

Pn n 1948, Cntecul Cidului a fost considerat ca primul document literar spaniol care a ajuns pn la noi. Se afirma acest lucru nu ns fr a se arta c nu se exclude posibiliattea ca, naintea lui, s fi existat i alte scrieri care, din nefericire, s-au pierdut.

A fost acceptat teoria dup care poemul aparine unui gen de poezie epic ce a dinuit pn n secolul al XV-lea, cnd i alte poeme dedicate aceluiai Cid, fie lui Fernn Gonzles, infailor de Lara, lui Bernando del Carpio, lui Carol cel Mare sau altor eroi spanioli ori francezi.

n 1948, ntr-o sinagog din Cairo au fost descoperite primele manifestri ale unei poezii castiliene primitive, Los Cantares de Gesta (Cntecele de vitejie).

i dup ce s-au studiat i las yarchas, strofe finale ale unor mici cntece mozarabe, s-a stabilit c, n Spania, exista cu un secol nainte de epoca n care a fost scris Cntecul Cidului, o art de a condensa sentimentele n poeme scurte i expresive.

Nimic ns nu poate diminua importana pe care o prezint, pentru istoria literaturii spaniole, marele poem epic. Dup toate indiciile, afirm Ramn Menndez Pidal, poemul a fost scris n jurul anului 1140.

Copia pstrat a fost fcut n anul 1307 de ctre un anume Pedro Abad. Din aceast copie lipsesc o fil de la nceputul i dou de la cuprinsul manuscrisului.

Mult vreme s-a crezut c poemul a fost compus de un singur autor, rmas anonim. Poetul s-ar fi nscut la Medinaceli sau la San Esteban, ambele fiind localiti din provincia Soria care, n acea epoc, suferea influena dialectului aragonez.

Un articol publicat n revista Romania, n 1961, de ctre Rmon Menndez Pidal, prezint, pe baze tiinifice, teoria existenei a doi autori care au trit n epoci diferite.

Astfel, scrise Menndez Pidal, copia poemului ajuns la noi este o fuzionare a celor dou versiuni: una, aparinnd unui autor originar din San Esteban de Gomaz i care scrie cam prin 1097 1098, dat la care istoria consemneaz cstoria celor dou fice ale Cidului.

A doua versiune, mai modern, o repovestire a poemului din Gormaz, s-ar datora aa-numitului autor din Medinaceli, care a scris-o n 1140. Cercettorii care s-au ocupat n continuare de istoricul poemului sunt de acord cu acest teorie.

Cntecul Cidului, n forma n care l-a fixat Mendez Pidal, este compus din 3730 de versuri, variind ntre 10 i 20 de silabe. Cele mai numeroase versuri sunt cele de 13, 14 sau 15 silabe ce se mpart n dou hemistihuri de 6, 7 sau 8 silabe fiecare.

Nu avem de-aface cu rime n sensul modern al cuvntului. Poetul poeii au folosit asonana n lesne care variaz ca lungime. Asonanele cele mai des ntlnite n poem folosesc -o i -a sau i . De multe ori mai apare un care faciliteaz recitatrea poemului scris pentru a fi spus sau cntat.

Pentru a realiza o form unitar, am folosit n traducerea de fa versuri variind ntre 14 16 silabe. Criteriul ni l-au dat versurile originale avnd aceste dimensiuni care, aa cum precizam mai sus, sunt foarte numeroase n poem. De exemplu:

Dios, qu buen vassallo, si oviesse buen seor

Conbidar le ien de grado, mas ninguno non osava

Limba folosit n poem prezint numeroase iregulariti provenite, dup cum arat R. Lapesa, din dou cauze principale.

n primul rnd, spune Lapesa, trebuie s se in seama c, la epoca n care a fost scris poemul, dialectele romanice peninsulare deci i castliana nu ajunseser la un grad de fixare suficient i oscilau ntre dou sau mai multe soluii pentru acelai fenomen lingvistic.

A doua cauz, i cea mai important, a fost faptul c poemul nu a rmas pn la noi n forma n care l-a scris autorul. Diveri copiti, din diverse locuri, i-au adus numeroase modificri corespunztoare dialectelor din regiunile n care s-a fcut copierea.

Revenind asupra surselor de inspiraie ale poemului, trebuie s artm de la nceput c El Cantar de Mio Cid este unul dintre cele mai realiste cntece de vitejie din literatura medieval.

n fapt, Rodrigo Diaz de Bivar el Cid Campeador a fost unul dintre cei mai strlucii condamnai militari din perioada domniilor regilor Sancho al II-lea i Alfonso al VI-lea.

Rodrigo Diaz s-a nscut la Bivar, n jurul anului 1040 i aluat parte activ la luptele din Navarra i la asediul cetii Zamora, unde i-a gsit moarte aregele Samcho al II-lea. n timpul luptelor din Navarra, Rodrigo Diaz se remarc prin vitejia sa, nvingnd un vestit cavaler navarez. Drept recompens, este distins cu titlul El Campeador.

Dup moartea regelui Sancho al II-lea. Succesorul la tron, fratele defunctului, Alfonso al VI-lea, voind s-l atrag de aprtea sa pe Don Rodrigo l cstorete cu vara sa, Jimena Diaz, copila, nc minor,a contelui de Oviedo.

Fr prea mult temei istoric, acest episod va fi consemnat de Guilln n piesa Tinereea Cidului i reluat magistral, de Corneille n Le Cid (1636). n poemul nostru eroul este trecut de mult de prima tineree; are dou fiice: doa Sol i doa Elvira.

Cidul moare n 1099.

Documentele istorice vorbesc despre cstoria sa cu Jimena de la cre a aviut dou fiice: Maria i Cristina. Maria se va cstori cu contele de Barcelona, Ramn Berenguer III, denumit i cel Mare, iar Cristina cu infantele Navarra, Ramiro, senior de Calahorra. Nu se tie din ce motive autorul le-a schimbat numele n Sol i Elvira.

Se mai spune, de asemenea, c Cidul ar fi avut i un fiu, Diego, mort foarte tnr n btlia de la Consuegra unde lupta alturi de regele Alfonso al VI-lea

Iat faptele istorice care atest c poemul nu este bazat pe o simpl legend.

Cidul a fost ntr-adevr exilat n condiiil pe care le vom vedea n poem i s-a remarcat n luptele pe care le-a dat pentru recucerirea Spaniei de sub ocupaie arab.

Poemul poate fi mprit n trei mari Cnturi, dup cum urmeaz: I. Exilul, II. Nunta ficelor Cidului i III. Jignirea din pdurea Corpes.Prima pagin a manuscrisului lipsind i innd seama de veridicitatea faptelor, n loc de prolog s-a luat textul respectiv din Cronica celor douzeci de regi, un document istoric autentic, text pe care i noi l redm n ntregime la nceputul traducerii, aa cu l-am aflat la lucrarea lui Ramn Menndez Pidal. Mai exit i dousprezece versuri de nceput, dar manuscrisul de baz ncepe cu numerotarea dup ele.

Dat fiind c n traducerea de fa nu am preyentata dect fragmentele cele mai semnificative, dm mai jost un rezumat al subiectului dezvoltat n poem.

I. Exilul

Rodrigo Diaz de Bivar, Cidul este trimis de regele Alfonso s adune tributurile pe care maurii din Andaluzia le plteau suveranului Castiliei. n cusrsul acestor operaii Cidul afl c un frup de nobili castilieni, n frunte cu don Garca Ordoez, s pregtesc s-l atace pe Almutamiz, regele Seviliei, vasal al lui Alfonso al VI-lea i cruia suveranul Castiliei i datora protecie.

Cidul ncearc s-l mpiedice pe trufaul conte s-i pun planurile n aplicare trimindu-i scrisori n care i reamintete c regele Seviliei este un aliat i un prieten al suveranului lor.

Contele Garca Ordoez i ceilali nobili adversari ai Cidului nu-i iau n seam mesajele i pornesc la lupt. Cidul i nfrunt, i alung, iar pe Garca Ordoezl ia prizonier la cetatea Cabra. De aici o rivalitate care nu se va stinge dect la sfritul poemului, aa cum vom vedea.

Cnd Cidul se ntoarce n Castilia, dumanii si l acuz c i-ar fi nsuit o bun parte din tribut. Regele d crezare dumanilor Cidului i l exileaz, dndu-i doar nou zile de rgaz s prasesc inutul Castiliei.

l vor urma n surghiun o serie de cavaleri n frunte cu Albar Faez. Soia sa, doa Jimena i cu cele dou se vor refugia la mnstirea Cardea.

n drumul su, Cidul cucerete ceti ocupate de mauri, adun o prad bogat i ncearc s mai domoleasc mnia regelui trimindu-i daruri. Regele le accept dar este nc nenduplecat.

II. Nunta ficelor Cidului

Eroul continu seria succeselor militare, nvingnd numeroase ceti; pn n vele din urm cucerete marele ora Valencia, puternica fortificaie maur. Din prada dobndit n aceast lupt, Cidul i trimite regelui Alfonso o sut de cai.

Solia este condus de Albar Faez; acesta, n numele Cidului, l roag poe rege s permit doei Jimena i ficelor sale s vin la Valencia.

Regele Alfonso le ngduie i familia Cidului este primit cu mare cinste n cetate. Pentru a consemna revenirea oraului n tabra cretin, Cidul l nvestete pe clugrul francez Jeronimo cu rangul de episcop al Valenciei.

Yusuf, regele Marocului, ncearc i el s recucereasc Valencia. Este nvins de Cid cu mari pierderi. Din prada de rzboi, Cidul i trimete din nou regelui Alfonso un dar bogat compus din dou sute de cai. Tot Albar Faez e n fruntea soliei. Victoriile Cidului i darurile, pe care Alfonso le primete cu plcere, ncep s schimbe atmosfera la Curte. Admiraia de care se bucur eroul nostru strnete ns iar invidia vechiului su adversar Garca Ordoez, care ncearc n van noi intrigi.

Imensa bogie a Cidului va trezi lcomia infanilor de Carrin, nepoii lui Garca Ordoez. Acetia le cer n cstorie pe doa Sol i pe doa Elvira. Regele Alfonso va accepta aceast alian; se ntlnelte cu Cidul pe malurile fluviului Tajo. i acord iertare i l sftuiete s-i cstoreasc ficele cu infanii de Carrin.

Cidul se ntoarce la Valencia unde are loc nunta.

III. Jignirea din pdurea Corpes

Infanii de Carrin sunt firi ipocrite i lae. Au dovedit lipsa lor de curaj n dou rnduri. La Curte, glumele nu mai contenesc pe seama lor.

Cidul, dup ce l-a nvins pe regele Bucar al marocului, e n culmea gloriei. Nu mai este surghiunitul oropsit, ci prietenul cel mai de seam al regelui Castiliei.

n marea lui generozitate i umple de daruri pe cei doi gineri i chiar se mndrete cu vitejoa lor. Cidul nu tie c au fugit n faa dumanului i c s-au speriat de un leu, ca nite femei fricoase.

Nencetatele ironii la care sunt supui zilnic cei doi infai, i fac pe acetia s hotrasc plecarea de la Curte. Plnuiesc s se razbune i-i cer Cidului ngduina de a pleca la Carrin, mpreun cu soiile lor. Cidul nu bnuiete nimic i se nvoiete, dndu-le iar nenumrate daruri.

Infanii pornesc la drum. n pdurea Corpes, dup ce se desparte de oamenii dai de Cid s-i nsoesc, le bat pe cele dou tinere i apoi le prsesc. Albar Faez le gsete aproape moarte, le salveaz i-l ncunotinez pe Cid care consider c, prin aceast ticloie, infanii de Carrin l-au jignit, n primul rnd, pe regele Alfonso i-i cere acestuia s-i fac drepate.

Muo Gustioz este trimis la Curte pentru a spune: Regele etse acela care mi-a cstorit fiicele; necinstirea mea este n aceeai msur i a lui.

Alfonso poruncete s se adune Cortesurile, marele sfat al Castiliei; Cidul cere celor doi gineri s-i dea napoi toate darurile pe care li le-a fcut. Regele accept.

Dar Cidul va mai cerea, pentru splarea onoarei sale, o lupt din care s se arate cine a vut dreptate. Vor lupta cei doi frai Carrin i unchiul lor, Garca Ordoez, mpotriva a trei cavaleri din suita Cidului.

Lupttorii Cidului vor nvinge. ntre timp, dou solii din Navarra i Aragon vor cere n cstorie, pentru suveranii acestor regate, pe doa Sol i pe doa Elvira. Regele i Cidul primesc cu mult bucurie aceast cerere. Va avea loc o a doua nunt, mult mai strlucitoate de ast dat. Cidul e rzbunat, iar ficele sale vor fi regine n Navarra i Aragon.

La sfritul copiei manuscrisului luat drept baz de R. Menndez Pidal se afl o nsemnare a lui per Abbat:

Que escrivi este libro

Del Dios paraiso

Per Abbat le escrivi en el mes de Mayo

En era de 1345 aos

ceea ce nseamn:

Celui care a scris aceast carte

S-i fac Domnul loc n rai

Per Abbat a scris-o n luna mai

Anul 1345 al acestei ere.

Tot din secolul al XIV-lea mai exist pe manuscris o alt nsemnare , fcut, desigut, pentru ca jonglerii s o spun, n final, asculttorilor:

El romanz es leido

Datnos del vino;

Sinos tenedes dineros,

Echad alla unor peos,

Que bien vos lo darn soborellos.voind s spun:

Romana a fost rostit

dai-ne vin;

dac nu avei bani,

aruncai-ne ceva daruri,

cci n schimbul lor vei primi i mai mult.

Menndez Pidal arat c expresia Romanz ar fi un neologism necunoscut de autorul poemului care nu folosete dect termenii cantar (cntec) i gesta (cntec de vitejie).

De asemenea, se tie c se obinuia s li se dea jonglerilor n loc de bani, diverse daruri pe care ei le vindeau transformndu-le n bani i vin.

Inspirndu-se din ntmplrile menionate n Cntecul Cidului, vor scrie piese de teatru Juan de la Cueva (1543-1610): Comedia de la muerte del rez don Sancho z reto de la Zamora por Diego Ordnez, i Lope de Vega (1562-1633): Las Almenas de Toro.

Cam n aceeai perioad, Guilln de Castro (1569-1631) scrie dou piese pe tema amintit: Las mocedades del Cid (Tinereea Cidului) i Las hazaas del Cid (Isprvile Cidului) amblele publicate n 1618.

Se vor mai scrie despre Cid multe licrri care s-i cnte vitejia i nenduplecatul su respect pentru onoare.

Am ratat mai sus c poemul este bazat pe fapte istorice existente n documente care relateaz evenimentele din epoca respectiv. Dar nu numai din punct de vedere istoric Cntecul Cidului respect relitatea. Chiar i elementele geografice trebuie luate n seam: majoritatea localitilor citate exist. Spre deosebire de alte poeme din diferite ri, nu prezint locuri sau ceti fictive cu caracter fabulos. Poetul a introdus ns o serie de episoade fanteziste pentru a da poemului o noat mai interesant, n spiritul vremii.

Unul dintre episoadele lipite de autor, ca s spunem aa, este cel cu lzile umplute cu nisip, lzi pe care zarafii Raquel i Vidas trebuiau s le ia drept depozit de aur, argint i pietre scumpe, n schimbul unei sume de bani cerute de Cid.

Vom, vedea, n poem, c imediat ce dispune de bani, Cidul restituie zarafilor suma, dar faptul c se pretez la asemenea manevr ntunec figura eroului.

Aa ar fi dac povestea cu lazile pline de nisip, date drept coninnd valori imense, nu ar fi o legend foarte veche, prezentat n numeroase texte din anitichitate. Reamintim doar, printre altele, cele artate de Herodot (III-123) despre persanul Oretes care provoac lcomia lui Policrates din Samos cu opt lzi pline de piatre dar acoperite cu un strat de aur.

Un alt episod fantezist ar fi cel cu leul. Nici aceast ntmplare nu este nou sau inedit. O gsim ntr-o form similar n povestirea lui Adenet le Roi cu piciorul mare, scris n jurul anului 1275.

Cntecul Cidului aparine celei de-a doua epoci a epicii castiliene. Reamintim c epocile respective se caracterizau printr-o vdit influen francez, foarte la mod n Spania. Epica francez fusese rspndit n peninsula Iberic de numeroi jongleri care i nsoeau pe seniorii venii n peleribaj la mormntul Sfntului Iacob de la Compostella.

Cntecut Cidului, spre deosebire de toate celelalte poeme epice medieval, are calitatea unic de a fi strbtut de la un capt la altul de o not profund de umanitate.

Se pune mai puin pre pe latura eroic, respectiv pe violen, n cursul luptelor i, n mod gradat, autorul reconstruiete inegalabila figur complex, dar nu contradictorie a cavalerului medieval spaniol.

Cidul nu este un erou convenional, preocupat doar de nfrngerea dumanului. Nu este orbit de pasiuni, ci acioneaz lucid, cu chibzuin, ncreztor n dreptatea cauzei sale. Cntecul Cidului este, de altfel, una din puinele epopei n care eroul principal a trecut de prima tineree, i are, n permanen, n vederea tot ansamblul relaiilor personale i sociale. Este puternic, ndrzne, iar totate faptele sale sunt precedate de o judecat atent a circumstanelor. Nu risc inutil i nu se bizuie pe puteri supranaturale care, la un impas, i-ar putea veni n ajutor.

Nu gsim n poem aa-numitele lovituri de teatru care, nt-o secund, s schimbe fundamental situaia.

nfruntarea ntre infanii de Carrin i oamenii Cidului, nfruntarea ce n evul mediu se chema judecata divin, este o lupt al cre final va rezulta din nsi personalitatea combatanolir.

Nu justiia divin va hotr rezultatul luptei, ci faptul c infanii de Carrin sunt lipsii de nsuiri combative, iar Garaca Ordoez, om naintat n vrst, i-a pierdut vitejia n uram unei viei uoare i dezordonate.

Pedro Vermudoz, Martin Antolinez i Muo Gustioz, aprtorii Cidului, sunt tineri cavaleri siguri pe ei, dar lipsii de orice nfumurare, acea nfumurare dinaintea luptei. Care e manifestat de aproape toi eroii epopeilor medievale.

Ctecul Cidului, prin caracterul su mai istoric i prin cutarea permanent a unor valor artistice care mbrieaz complexitate vieii cotidiene, fr a ine n permanen seama de riguroziatea formei, este, fr ndoial, precursorul teatrului spaniol.

Cidul rmne, peste veacuri, un erou naional, cu toate calitile pe care un popor le poate pretinde i admira la un asemenea personaj, mai puin legendar i pa att de autentic ct a fos Don Rodrigo Diaz de Bivar.

Spania cu istoricul su despre Cid, are un avantaj deosebit asupra multor alte naiuni; acest gen de poezie este acela care influeneaz cel mai repede i cel mai eficace sentimentul naional i caracterul unui popor. Simpla amintire a Ciduluieste mai de valoare pentru o naiune dect o ntreag bibliotec pline de opere literare, produse exclusive ale fanteziei, dar fr un coninut naional.

5. BIBLIOGRAFIE

1. Bercescu, Sorina, Poeme epice ale evului mediu, Editura tiinific i enciclopedic, Bucureti, 1978.

2. Drimba, Ovidiu, Viorel, Alecu, Ionescu, Cristina, Lzrescu, Gheorghe, Literatura universal, manual pentru clasele a XI-a i a XII-a, Editura Didactic i pedagogic, Bucureti.3. www.wikipedia.ro

Cuprins1. Evul mediu .........................................................................................................2

2. Cntecul Nibelungilor .........................................................................................3

2.1. Autori ..........................................................................................................4

2.2. Personaje ...................................................................................................5

2.3. Fond istoric .................................................................................................8

3. Cntecul lui Roland ............................................................................................9

3.1. Coordonate ale operei ..............................................................................18

3.2. Moartea lui Roland (fragment) ................................................................19

4. Cntecul Cidului ...............................................................................................20

I. Exilul .........................................................................................................23

II. Nunta fiicelor Cidului ................................................................................24

III. Jignirea din pdurea Corpes ....................................................................25

5. Bibliografie .......................................................................................................29Cntecul lui Roland a avut un impact imediat

asupra epocii medievale i asupra celor care au urmat.

Popularitatea acestui poem a determinat poeii vremii

sa creeze acele chansons de geste

care ne-au parvenit pe cale scris, poeme de ficiune

alctuite ca naraiune episodic i fragmentar.

F. Schlegel: Geschichte der alten und neuen Literatur, Viena 1812


Recommended