+ All Categories
Home > Documents > 12576208 Thomas Carlyle Filosofia Vestimentatiei

12576208 Thomas Carlyle Filosofia Vestimentatiei

Date post: 20-Jul-2015
Category:
Upload: verona-veronaa
View: 460 times
Download: 15 times
Share this document with a friend

of 111

Transcript

, Fraser's Magazine", 1833-1834 --------.u. ^uiupcan iai pentru prezenta ediie n limba romn ISBN: 973-586-116-x PRINTED IN ROMNIA THOMAS CARLYLE FILOSOFIA VESTIMENTAIEI SARTORRESARTUS Ediia a doua Traducere i note de Mihai AVDANEI Studiu introductiv de Mircea MIHIE INSTITUTUL EUROPEAN 1998 Carlyle, croitoraul cel viteaz sau Arta de a-i da n petic Necrutorul, cinicul, ironicul Oscar Wilde nit i-a Jacul nici un scrupul din minimalizarea plin de dispre a uneia din marile cri ale veacului al nousprezecelea. Pentru el, Sartor Resaitus, capodopera lui Thomas Carlyle, nu e dect un deeu enciclopedic, un dezm ling\l p.uioiiloi din l omilii, lomlal ele Kichaid Tattersall in 1766. 44 Thomas Carlvle nici un om care a rs o dal din toat inima i fiina sa nu poate fi ru f3r ntoarcere. Exist att de multe lucruri n Rs: cheia cifrului cu care descifrm omul n ntregime! Unii au permanent un surs nerod: al(ii au un surs rece ca gheaa. Foarte puini snt cei cu adevrat capabili s rida cu adevrat, s emit un rs sntos, n toat puterea cuvntului, majoritatea nu fac dcct s ricaneze, s rida din colul bu/clor sau pe sub musta(. de la gtlcj in sus; sau cel mult produc un fel de rs exagerat, convulsiv i ntretiat, ca i cum ar rdc printr-un omoiog de lin: de la toi acetia nu te poi atepta la nimic bun. Omul care nu poate s rd, nu numai ca este capabil de toate trdrile, stratagemele i mrviile. dar ntreaga sa via este deja trdare i stratageme. Ca Autor. Hcrr Tcufclsdrockh arc un defect aproape deloc pardonabil i care este. Iar ndoial, cel mai marc defect al su: o lips aproape loial de ordine Este adevrat c n acest Volum remarcabil, grija pe care o manifest fa de cursul simplu al Timpului duce, n prile Narative, la o anumit aparen de metod exterioar; dar este vorba de prea puin metod autentic i succesiune logic. Cu excepia multiplelor sale mpriri i submpriri. Lucrarea este cscnialmcnlc divi/at n dou Pri: una Istorico-Dcscriptiv i una Filosofico-Spcculaliv. dar. din nefericire. Iar o linie net de demarcaie ntre ele: n combinaia aceasta labirintic, fiecare parte se suprapune, pcnclrca/ i chiar le strbate pe celelalte. O mulime de seciuni conin nibrici contestabile sau chiar heteroclite i inclasabilc; aceasta face nu numai ca Volumul sai piard din accesibilitate, dar ne i incomodca/ prea des. ca un fel de banchet trsnit, la care la toate felurile au fost amestecate, petele i carnea, supa i m nea ren solid, stridiile n sos. salata, vinul de Rin i mutarul franuzesc - toate fiind aruncate ntr-un castron uria sau ntr-o covat, iar Publicul flmnd - invitat s se sen casc singur. O parte din strdania noastr va consta n a face cil de ct ordine n acest Haos. V. LUMEA N HAINE Aa cum Monlcsquicu a scris Spiritul Legilor", observ Profesorul nostru. ..i cu a putea scrie un Spirit ol Huinelor; astfel, alturi de un Spirit ui Legilor, practic un Spirit al Cutumelor, am avea i un Spirit al Costumelor. Deoarece omul nu se las n voia purului Hazard nici n croitorie, nici n legislaie, mna fiind permanent condus de operaiile misterioase ale minii, n toate Modele i strdaniile sale vestimentare vei gsi licrind o Idee Arhitectonic; Trupul i Stofa ci snt materialele pe care i cu care urinca/ s fie construit acest edificiu nfrumuseat al su - Personajul n care se va ntrupa. Fie c se unduiete graios n mantile cu falduri, nclat cu sandale uoare; fie c se nal ca un turn. printr-o coafur nalt, din mijlocul unor /.or/oane lacutc toate din inte, paiete i centuri cu clopoei; sau c se umfl n pliuri scrobite, n deeuri de valir1* i tubcro/ili monstruoase; sau c i subia/ talia cu riscul de a se frngc n dou i de a nu mai fi dccl o Aglomeraie de patru membre nfriintnd lumea. - el. Personajul, acionca/ ntotdeauna conform acestei Idei Arhitectonice; fie c ca este de natur greceasc, gotic, renascentist sau pur i simplu modern i monden, de la Londra pn la Paris. Pe de alt parte, exist attca sensuri n Culoare! De la cel mai sobru gri american, pn la cel mai aprins stacojiu, idiosincra/iilc spirituale se relev n alegerea Culorii: dac Croiala reflect Intelectul i Tendinele, Culoarea dc/vluic Caractcnil i Inima, n toate acestea, att la naiuni ct i la indivi/.i. exist o aciune nentrerupt, indubitabil, dei infinit de complex, a ") Piiz foarte laic din in siiu cincp.i lbloMl.1 la inl.riroa umerilor y picp|ilor hainelor Kirluilcli. palloiiiiclor i paitL-sicloi. Tliormis Carlvlc Cau/ci i a Efectului: fiecare tietura de Foarfeci a fost dirijata i prescris de influenele mereu active i care nu snt. firete, nici picrdulc. nici indescifrabile pentru Inteligenele superioare. Pentru aceste Inteligene superioare, o Filosofic a Efectelor i Cau/clor aplicat Vemintelor, aa cum se aplic i Legilor, ar constitui probabil un divertisment confortabil n serile de iarn: dar astfel de Filosofii ni s-au prut ntotdeauna prea puin instructive pentru bietele inteligene pe care Ic au. n general. Oamenii. Mai mult. ce este nsui acest Monlcsqiiicu al vostru dcct un bieel iste care buchisete Literele unei Cri profetice i icroglificc. al crei lexic se afl n Venicie i n Ceruri'' - Smi explice un Filosof de Cau/-i-Efcct nu de ce port cutare sau cutare Hain - accept s m supun unei asemenea Legi: ci numai de ce x in l lical n 1685. 25) Cuttor de Vrjitoare (aluzie la .1 Sinclair, autorul lucrrii menionate anterior). VII ISTORIC DIVERS Mai fericit se simte Profesorii! nostru i mai pur din punct de vedere tiinific i istoric, alunei cinci se ocup de Evul Mediu n Europa, de la nceputuri i pin;! la sfiritul Secolului al aptcspre/ccclca adevrat er a extravaganei n lumea Costumelor. Aici d Anticarul i Studentul n Mode peste cea

mai bogata recolt a sa. Veminte fantastice, dcconccrtnd ntreaga fante/ic a unui Tcnicrs sau a unui Callot. se succed ca un ir de montri dcvornd al|i montri ntr-un Vis Totul n trsturi sobre i viguroase i adesea atins de magia i de verva aceasta de geniu, care d via chiar i celor mai vechi boarfe. Considerm nlr-adcvr aceste Capilolc ca fiind alt de cnidilc, prccisc.rcmnrcabilc din punct de vedere grafic i interesante n toate privinele, nct s-ar puica pune ntrebarea pertinent pentru cei interesai: Oare poate o bun Traducere Englc/casc a acestei lucrri s fie ncorporat n mod util n valoroasa Oper a Domnului Mcrrick2'1 Despre vechile nrniiiri'? Luai ca exemplu schia urmtoare, pcnlru care lucrarea '/.eiiknrieiule Lusl (II. 678) a lui Paulinus: a fost. nu fr o ncredere aparent, luat drept surs: Am puica /inbi v/nd moda german din Secolul al Cincisprezecelea; aa cum i accli nemi de alldal. dac ar nvia i ar vedea /or/.oanclc noastre, s-ar cruci i ar invoca numele Fecioarei. Din fericire, nici un neam sau orice all om dus pe lrmul ccllat nu poate nvia; astfel c Trecutul nu st inutil n calea Prc/entuliii: Prc/cnlul doar crclc din Trecut, ca un Copac ale crui rdcini nu se mpletesc cu crengile, ci /ac panic sub pmnl Esle chiar dureros. dar nu /ndarnic. s vc/i i s tii c dup puin vreme Cei Mai Mari ) Autor al lucrrii i'ainlcit llluslriilion ol. \nacnl Ariiis mi Arimmrs. in 1X24; numele coreei iii amorului este S.J.Mcvrick. 27) Knciclopedisl si cltor (1643-1712). A cltorii mult m (Mumia. Danemarca. Traducerea titlului cr|ii este Dixlniclii ntlilicnuniiv. Thoinas Curlvlc i Cei Mai Iubii ii vor gsi locul complet ocupat aici i nu vor mai avea nici un colior pentru ci: chiar Napoleon i Byron. cam nlr-un rstimp de apte ani. au mbtrnil i ar fi strini acum n Europa lor. Legea Progresului este astfel n siguran: i nici pentru Haine, ca i pentru oricare alte lucruri exterioare, moda nu durc grmad de 7.drcn|c crpcitc de croitori i ciubotari; sau o Figurin omogen cu articulaii rigide, automat i. totui, vie? E destul de ciudat cum rcprc/cntanii speciei umane i nchid ochii n faa celor mai evidente fapte: i din simpla inerie a Uitrii i Prostiei triesc la largul lor. nconjurai de Mirri i Terori. E adevrat c omul este i a fost ntotdeauna un marc ntru i un ncurc-lumc: mult mai predispus s simt i s digere dcct s gndcasc i s contemple. Prejudecile, pe care susine c le urte, constituie legea lui absolut: principiul lui Folosete! i Obinuiclc-lc! 64 Thonws C'sirlvle l duce pur i simplu de nas n toate situaiile; aa c ajunge s lai ca un Rsrit de Soare, ca o Creare a Lumii s se ntmplc ulrc:eaxc'? Nu dispreul crpa din care omul face Hrtic sau Gunoiul din care pmnlul face Grnc. Privii aa cum se cuvine, nici cel mai umil obiect nu cslc lipsii de importan: oale obiectele sini ca nite oglin/i prin care ochiul filosofic privete n Infinitul nsui." Dar. lsnd la o parte acest uimitor Altar-Ficrric din Pdurea Neagr, ce nave aeriene navignd indiferente n nalt snl acestea i unde ne vor duce ele? ..Toate lucrurile vi/ibilc snt embleme: ceea ce vc/i nu se afl acolo din voina proprie: la drcpl vorbind, nu se afl deloc acolo: Malcria c.xisl doar spiritual, pentru ca s rcprc/inlc o Idee oarecare i apoi s o niriijH'ie. Iat de ce Hainele, oricl de demne de dispre ") Sirius. 78 Tliomas Carlvle Ic-am crede noi. snt att de nespus de importante. Hainele, de la Mantia Regal n jos. snt emblematice nu numai de nevoie, ci i datorit unei multiple i subtile Victorii asupra Nevoii. Pe de alt parte, toate lucrurile Emblematice snt Haine veritabile, fie ele esute cu gndul sau cu mna: nu trebuie ca Imaginaia s cas Veminte -Trupuri vi/.ibilc prin care altminteri invi/ibilclc creaii i inspiraii ale Raiunii noastre sa Hc revelate ca Spirite i s devin pentru prima oar atotputernice: - cu all mai mult dac. aa cum adesea vedem. Mna ajut Inteligena i ca (prin intermediul Hainelor de

ln sau pe alic ci) se dc/vlmc ca atare chiar i ochilor obinuii? Se spune pe drept cuvnl c oamenii sini nvcmntoi n Autoritate. Frumusee. Blesteme i altele asemenea. Mai mult. dac v gndii bine. ce cslc nsui Omul i ntreaga lui Via terestr dccl o Emblem: un Vcmnl sau o hain vi/ibi pentru acel divin EU al su, aruncat aici. ca o particul de lumin, din Ceruri1' Aa cum se spune i c ci este nvcmnlat intr-un Trup Limba este numit nveliul Gndirii: totui, ar trebui s se spun c Limba este Vcmntul de Carne. Trupul ghidului. Am afirmat c Imaginaia (esc acest Vcminl de Carne: i nu-i aa'7 Metaforele constituie materialul ci: examinai cu atenie Limba: ce altceva este ca. dac facei cxccp(ic de clcva clemente primitive (innd de sunetul natural), dccl Metafore, recunoscute ca atare ori ncrccunosculc ca metafore: nc fluide i nfloritoare sau devenind acum solide i lipsite de culoare? Dac aceleai clemente primitive snt dispo/ilivclc osoase de prindere ale Vcniniului de Carne, atunci metaforele snt muchii, esuturile i tegumentele vii ale Limbii. i zadarnic vei cuta un stil ncmctaforic: chiar Atenia cu care o facei nu este ca oare o ncordare? Diferena const n faptul c uncie stiluri snt inconsistente, caulcri/atc. nervoase, muchiul nsui prnd a fi osos. unele snt chiar palide, marcate de foame i cu aspccl cadaveric; n timp ce altele strlucesc din nou de sntate i vigoare ce i/vorsc din propria lor sev: uneori (ca n ca/ul meu), nu (ar o tendin apoplcclic. Pe ling acestea, cxisl i Metafore artificiale care. atrnnd deasupra aceluiai Tnip al Gndirii (a crui stare optim c goliciunea), huor/onndu-1 sau cxagcrndu-1. pot fi numite materialele lui false, inutilele lui haine de parad (I'nizMitnti'l) i Siirlor Rcsiirtus crpclc lui stridente de linii: din care cel care nu sta niciodat nlr-un Ioc i citete orice poate aduna grinc/i ntregi ca s le ard." A ntlnit oare cititorul vreodat ceva mai uluitor de metaforic dcct aceste fragmente asupra Metaforelor? Cu toate acestea, nu n interogaia mai sus formulat rc/id mlmirca noastr cea mai marc. Profesorul continu: ..Ce rost arc s dm tot mai multe exemple'' St scris: Cerul i Pmiitul vor pieri ca un Vcmnt; ceea ce i snt. de fapt: Vcinntul - Timp al Veniciei Tot ceea ce exist raional, tot ceea ce rcprc/int Spiril pentru Spirit constituie, practic, o Hain - nite straie purtate temporar i menite s fie scoase la un anumit soroc. Astfel, n acest subiect fertil referitor la HAINE este inclus, dac este corect neles, tot ceea ce oamenii au gnclil. -au visai, au fcut i au fost: ntregul Univers exterior i tot ceea ce rcprc/iiil el nu snt altceva dcct Haine: i esena oricrei tiine cslc coninut n FILOSOFIA VEMINTELOR." Nu fr team i permanente dificulti se vede Editorul cltorind i luplind n aceste /oue ntinse la ncsfrit i care se nvccinca/ cu intangibilul Neant. Pn nu cu mult vreme n urm un luceafr de speran lucea vesel deasupra lui. rcprc/cnlat de ateptatul Ajutor al lui Hofrath Hcuschrcckc: care luceafr se topete totui acum. nu n roul dimineii, ci nlr-o vag;! scmi-obscurilatc cenuie, despre care nu tie dac snt /.ori de /.i sau pcla dinaintea celei mai profunde be/nc. Aceste aa-/.isc Documente Biografice se afl n minilc lui de sptmna trecut Prin amabilitatea acestui Negustor scoian din Hamburg - al crui nume. cunoscut n toat lumea afacerilor, nu trebuie s fie menionat: dar a crui onorabil curtoa/ie. spontan manifestat acum i adeseori i n trecut fa de el. un simplu om de litere strin, n-o poale uita aa repede - imensul Pachet din Wcissniclil\vo. cu toate sigiliile Vamale, cu hieroglifele strine i cu diversele semne ale Voiajului su. a ajuns aici n perfect stare i scutit de taxe. Cititorul va trebui s-i imginc/c acum cu ct grab febril a fost desfcut, cu ct speran ncordat a fost examinat: i. din pcate, cu cl dc/amgirc ngrijorat a fost. de atunci ncoace, aruncai pe jos i ridicai de mai multe ori 80 Thomus Carlvlc Hofralh Hcuschrcckc. nlr-o Scrisoare interminabil, plin de complimente, cancanuri politice, istorisiri despre dineuri, discuii din timpul acestora i alte (leacuri efemere din WcissnichUvo. ajunge s ne aminteasc n final ceea ce liam deja cu toii: c. orice s-ar puica spune despre Mclafi/ic i despre alic tiine abstraclc carc-i au originea numai n Cap (l'erxlnruf). nici o Filosofic a Vieii (Lchen.\i>hilofn>i>hic). cum se pretinde a fi cea a Hainelor, ale crei rdcini se afl tot n caracter ((icniiith) i care i se adrcsca/ tot acestuia, nu poale atinge importana sa proprie i deplin pn cnd Caracterul nsui nu este cunoscut i v/ut; ..pn cnd Vi/iunca Autorului asupra Lumii (ll'cllanxichl) i felul n care ci a ajuns - activ sau pasiv - la vi/iunca aceasta nu snl limpc/i: pe scurt, pn cnd o Biografic a lui nu vn fi scris i citii din punct de vcdcrc filosofico-poctic." Mai mult", adaug el. ..chiar dac Adevrul tiinific speculativ ar fi cunoscut, lot v vei ntreba n aceast epoc investigatoare: De Unde. De Ce i Cum a ajuns la noi'.' - i nu v vei gsi odihna pn cnd. n lips de ceva mai bun. imaginaia nu va fi formulat un rspuns: i pn cud iui vei fi pui n faa imaginii complete a Istorici Genetice a Omului i a Strdaniei lui spirituale, fie sub forma contururilor autentice ale Faptului, fie sub cea falsificat a Ficiunii "

..Dar de ce", ne scrie acest consilier aulic i ne face i pe noi s nc-nlrcbm odat cu el. ..de ce s-o lungesc cu avantajele Biografici lui Tcufclsdrockh al nostru'.' Marele Ministru, domnul von Goclhc. a remarcai cu alla ptrundere c ..Omul cslc unicul obicei care l inlcrcsca/ pe om": am observai i cu c ntreaga noastr conversaie de la Wcissnichlvvo este. nici mai mull. nici mai puin dccl Biografic ori Autobiografic; nicicud umano-anccdotic (iiicnxchlich-anckdolisch). Biografia cslc. prin nsi natura ci. cel mai universal profitabil i cel mai universal plcui dintre oale lucrurile: mai ales Biografia personajelor dislinsc." Iar acum. nicin t 'crcliricslcr (mull prea stimabilul meu Confrate)"- continu el cu o elocven care. dac nu cumva cuvintele i aparin lui Tcufclsdrockh sau dac nu este vorba de vreun truc dc-al lui. aa cum bnuim noi. este aproape inexplicabil - iat-lc cu toiul afundat (vcrtic/i) n pdurea atotputernica* a Filosofici Vemintelor, i privind njur, cum fac loi cititorii, destul de uluit. Aslfcl de pri i Sarlor Resiirtns 81 pasaje precum cele pe care Ic-ai neles deja i le-ai aternut pe birlic - nu pot dcct s strncasc o curio/itatc stranie n mintea celui care le-a conceput: n mecanismul psihic poate fr pereche care a fabricai o asemenea materie i care a adus-o la lumina aici. A avut i Tcufclsdrockh un tat i o mam: a purtat i el cndva babeici i a fost hrnit cu linguria? A strns vreodat, cxta/int i nlcrimat, un prieten la piept'.' Privete i ci gndilor la lungul ir de morminte ale Trccutukii. unde viiturilc. cu gemetele lor aspre i joase, dau un rspuns de neneles? S-a luptai n dueluri: - Doamne Dumnc/culc! Cum s-a comportat cnd a cunoscut Dragostea1' Pe ce trimiri neumblate, prin ce pasaje subpmnlcnc i mlatini ale Disperrii a pribegit'.': ce dealuri abrupte, ca munii Pisgah'*'. a urcai el ca s ajung n acest minunat Hcbron (o adevrat Palestina a Hainelor Vechi) profetic unde triete acum'' La oale aceste ntrebri fireti vocea Istorici publice impune deocamdat tcere. Se tie sigur doar c a fost i este un Pelerin, un Cltor venit dintr-o ar de departe: mai mult sau mai puin cu picioarele ndurerate i prfuite de drum: c s-a desprit de tovarii si de calc: c a c/ut n minilc hoilor, a fosl otrvii cu bucale prost gtilc i picat de plonie: cu oale acestea, dup fiecare clap (cci 1-au lsal n cele din urin s treac) a Irebuit s achite Nola de Plat. Dar toate parliculariiilc Rutei sale. observaiile pe care le-a fcut asupra Vremii, schiele pitorcli pe care le-a creionat - dei ntotdeauna fcute cu cerneal simpatic de neters, de mina unui Scrib interior in\ i/.ibil - loalc accslca nu duc oare nicieri? Poale c s-au pierdut: o alia pagin a acestui alolcuprin/tor Volum (al Memoriei umane), lsat s /.boare aiurea, ncliprit. ncpublicat. nclcgal. precum o bucal de hrtic de aruncat la co. menit s putrc/casc n voia vuiturilor aductoare de ploaie'.' Nu. vcrclirlcatiT I/CIT Ilci'fiiisgi'hcr'1 . n nici im ca/! V trimit aici. graie favorii unice de care v bucurai n ochii n|clcplului nostru, nu numai o Biografic, ci i o Autobiografic: sau cel puin materialele pentru aa ceva: de unde. dac nu m nel. ) Mun|i mcntionali in Uililio. '') (>norahilc Domnule ccliloi Tlionuis Carlvle perspicacitatea dumitalc va extrage o introspecie complet: astfel nct all Filosofia. ct i Filosorul Vemintelor vor aprea limpede n ochii uimii ai Angliei, iar aici. st,halind America. Industamil i Noua Oland de la antipo/i. vor cuceri (cinm-him-n) n cele din urin o marc parte a acestei Planele terestre!" Sa-1 lsm acum pe binevoitorul nostru cililor s ne judece sentimentele ncercate alunei cnd. n locul acestei Autobiografii oferim o ..inlrospccic complet"; am gsii ase PUNGI DE.HJRTIE mari. sigilate cu grij i marcate succesiv, cu cerneal chine/casc, cu simbolurile celor ase Semne Zodiacale sudice, nccpnd cu Balana; n interiorul cror Pungi sigilale /.ac tot felul de foi de Hrlic. de cele mai multe ori Fii i Ticluri. n dc-abia li/ibilul cursivschrijf* al Profesorului Tcufclsdrockh; care se ocup de loalc lucrurile imaginabile aflate sub Zodiac i deasupra lui. dar doar la iiitcrvaluri rare - de propria sa istoric personal, iar atunci n cea mai enigmatic manier. Sini fascicule ntregi n care Profesorul, vorbind, ca s /iccm aa. la persoana a treia, se numete pe'el nsui ..Rtcitorul", fr a-i pstra mcar o dal numele Apoi. lol n felul acesta, prinlrc ceea ce parc s fie o Disertaie Metafi/ico-lcologic. ..Gnduri detaate asupra Mainii cu Aburi", sau ..Continua Posibilitate a Profeiei", vom da peste clcva faplc Biografice destul de intime i lipsite de importan, n uncie foi dm peste relatarea unor Vise. autentice sau nu. n vreme ce aciunile prcstalc dup irc/irc snl omise. Anccdolclc. cel mai adesea Iar clemente de loc i timp. se nlind neglijent pe fie separate, ca niic papirusuri sibilinice. Snl -pe ici. pe colo - i lungi pasaje Autobiografice: dar fr legtur ntre ele i fr coeren suficient; alt de neimportante, all de minuioase n amnunte inutile, nct aproape c ne amintesc de P.P.. Funcionar al acestei Parohii"*. Vidul de inteligen allcrnca/ astfel cu risipa. Selecia i ordinea par s fie necunoscute Profesorului. Aceeai harababur domnete n toate Pungile; poale doar n Punga 18) Scris de min. ") Semntura unei lucrri scrise de Jonatlian Snill i prietenii si. n care este ridiculi/at minuia din

Istoria Angliei a lui Humet. l*.l*. l'cler Porcupine- (porc-(epos), unul dintre pseudonimele celebrului scriitor iluminist. Saitor Rcsiirtus 83 Capricornului i n cele nvecinate confuzia parc chiar i mai confuz. Aproape de o foarte elocvent Oraie - La primirea Tocai de Doctor" - zac chitane de spltorie marcate cu cuvntul bc:ahlt (achitat). Voiajclc sale snt decodificate de Indicatoarele de Strzi din diferitele orae pe care Ic-a vizitat; din care Indicatoare de Strzi, scrise n majoritatea limbilor vii, aceasta este poale cea mai mare colecie existent. Astfel c. dac nsui Volumul despre Haine putea fi considerat drept o persuasiv amintire despre Haos. avem acum dc-a face. n loc de Asinii solar care s-l mai domoleasc, cu Iadul vaporos care. prin intcrmixtiunc. l va volatili/a i-1 va descompune n continuare! ntnict vom considera poate de datoria noastr s depunem n cele din urm cele ase Pungi de Hrtic la British Muscum. v putem crua de alte descrieri i de toate criticilc la adresa lor. E destul de limpede c nu m:ii trebuie s insistm asupra Biografici sau Autobiografici lui Tcufclsdrockh n scrierea de fa: nu s-ar putea extrage dccl cel mult o ntruchipare palid i ncconv ingtoarc a Profesorului, cu preul unor eforturi ncmaiau/ilc depuse de Editor i de Cititor, al imaginaiei lor. Coninutul celor ase Pungi plutete doar n jurul nostru ca un haotic Apendice ga/.os. suprapus peste haosul acvatic al Volumului, i tot ceea ce ne st n putin cslc s ncorporm extrase n sludml nostru asupra lucrrii. Editonil st (cu ochelari vcr/i) zi i noapte ca s descifreze aceste Documente inimaginabile, cu al lor ciirsiv-schrifl: colaionndu-lc cu aproape la fel de inimaginabilul Volum, tiprii ns cu caraclcrc clare. Luplnd (prin apropierea asemntorului de asemntor'*1 - care cslc Metoda sa) ca s ridice un Pod sigur pcnlru cltorii britanici, el st deasupra unui asemenea amestec universal de culmi i abisuri, de fierbinte i rece. de umezeala i uscciune, nct strdania sa nu arc seamn. Poale c niciodat, de cnd primii notri constructori de Poduri. Pcatul i Moartea, au ridicat acel stupefiant Arc de la porile Iadului pn la marginile Pmnlului. nimeni nu i-a asumat, fie el un Pontif sau Pap - o sarcin mai mare dcct cea a prezentului Editor. Deoarece i pentru Arcul acesta, care duce, aa cum umil presupunem noi. mult mai departe dcct marele disul i>iurJnia\ lui John Milion. 84 Thomas Carlvle pod de la nceput, materialele trebuie aduse din adncuri haotice i coborte din v/duhul furtunos - aici o grmad, dincolo alta - i cimentate cu miestrie, n vreme ce clementele dc/.lnuilc clocotesc dedesubt: i nu exist nici o Tor supranatural cu ajutorul creia s se poat realiza acest lucru; ci doar cu Hrnicia i cu slaba capacitate de gndirc a unui Editor cnglc/.. care se c/nclc s rcali/.c/ o Creaie sub Torm de carte pe ba/a unui Haos scris i tiprit n german, de care. n vreme ce el se d de ceasul morii, adunnd. nhnd. ptnm/ind tainele lui De Ce i ale ndeprtatului Pentru Ce. ntreaga sa Capacitate i fiin ar putea fi nghiite. Cu rbdare, n aceste condiii de tnid i de agitaie continu. Editorul, nbuindii-i mnia. i vede sntatea, de altfel robust, dctcriorndu-sc; somnul natural prsindu-1 n parte n orele de noapte, el este nevoit s accepte faptul c semenii si au nceput s-1 considere un detracat, posesor al unui sistem nervos instabil i la ce oare mai snt bune sntatea sau Ma. dac nu poi s faci ceva folositor cu ele'7 i ce alt oper c mai nobil dcct transplantarea unei Gndiri strine n pmntul sectuit de acas; cu excepia plantrii vreunui Gnd dc-al (au. ceea ce doar la puini Ic este dat'.' Chiar dac parc barbar. Filosofia aceasta a Vemintelor - cu condiia s fim n stare s-i percepem semnificaia adevrat - promite s ne dezvluie Ere noi. primele rudimente ntunecate i ncrcate de muguri ale unei Ere mai nobile din Istoria Universal. Nu merit qarc o asemenea rsplat - un mic efort'.' nainte, deci. curajos cililor, fie c ne ndreptm spre nfringcrc ori victorie! Pe aceasta din urm o vei mpri cu noi. dar nici prima nu ne va aparine n ntregime. CARTEA II I. GENEZ Din punct de vedere psihologic, este probabil discutabil faptul dac se poate obine o imagine clar pornind de la datele furni/ate de natere i de genealogic, orict de atent ar fi ele examinate. Cu toate acestea, ca i n ca/ul oricrui alt fenomen, nceputul rmne ntotdeauna momentul cel mai notabil: astfel c. atunci cnd c vorba de un om marc. nu ne gsim odihna pn cnd. spre folosul nostru tiinific ori nu. toate mprejurrile primei sale apariii pe Planeta aceasta - i cum i-a fcut el Intrarea n Viaa Public - nu au fost elucidate ct mai complet posibil. Fie deci ca acest Prim Capitol s fie consacrat Gcnc/ci Filosofului nostru ntr-ale Vemintelor. Din nefericire, el parc s aib ntr-adevr o origine cam obscur; am putea aproape s spunem nesigur, dac a avut cu adevrat vreuna: astfel nct Gcnc/a aceasta a lui se poate s nu fi fost, practic, nimic altceva dcct un Exod (sau trecerea de la invizibililatc la Vizibilitate): prin urmare, partea preliminar nu ne duce nicieri. n satul Enlcpfuhl '' ". scrie el n Punga de hrtie de sub semnul Balanei, pe mai multe Foi pe care le

clasm cu greutate, triau Andreas Futtcral i soia sa; fr copii, retrai n linite i veseli, dei erau acum n pragul blrncii. Andreas fusese Sergent grcnadir, i chiar Instructor de regiment sub Frcdcric cel Marc: dar acum, schimbnd halebarda i nuiaua cu sapa i cosonil de vie. 1) Balta cu ra|c (textual), alias Valea Plingorii. in sens hihlic. 86 Thomas Carlvle cultiva o mic Livad, de pe urma creia, ca un Cincinnatus. tria nu Or demnitate. Fructele: piersici, mere. struguri i alte soiuri, dup sezon. Andrcas tia cum s le vnd pe loatc; scara fuma pe sturate sau citea (cum i st bine unui Instructor de regiment) i trncnea cu vecinii numai urechi, despre Victoria de la Rossbach; i despre cum Frcdcric cel Unic (dcr Kinzige) i vorbise odat cu propriile lui buze regale - cum i fcea alta plcere s-i aminteasc - atunci cnd Andrcas. fiind de santinel, i ceruse parola. Schwcig I lutul (Gura. cinc)!". nainte ca vreunul dintre aghiotanii si s poat rspunde. ,J)as ncnn, ich mir eincn Knni*\ sta /ic i cu rege!", exclama Andrcas de fiecare dat: dar fumul de la Kimcrsdorf52 l nepa nc la ochi. Grctchcn. gospodina, sedus, ca i Dcsdcmona. mai curnd de faptele dcct de nfiarea acum veteranului ci Othcllo. nu tria nlr-o subordonare complet militar: cci. cum spunea Andrcas. femeile nu-s bune la manevre (wcr kcinn dic tl'ciherchcn dresai n'n)'. cu toate acestea, l iubea din inim, alt pentru vitejia, ct i pentru n(clcpciunca lui; n ochii ci. un Sergent grcnadir pnisac i Instructor de regiment era doar un pic altfel dccl un Cicero sau un Cid: ceea ce vezi. dar dincolo de care nu po(i vedea, c la fel de bun ca i infinitul. De altfel, nu era oare Andrcas un adevrat om al ordinii, curajului i sinceritii (Gvmdlmit)"!. nu nelegea el (icogmfm lui Biisching. nu participase la victoria de la Rossbach i nu fusese luat drept mort n atacul de la Hochkirch? Buna Grctchcn. n ciuda tuturor tracasrilor la care era supus, veghea asupra lui i-1 cocoloea aa cum numai o adevrat doic c n stare s-o fac: gtea, cosea i fcea tot timpul curat: astfel nct nu fr a mai vorbi despre btrna lui sabie de la regiment i despre casca de grcnadir. ntreaga locuina, mpreun cu dependinele ci, care erau ag(atc n cuie la loc de onoare, aveau permanent un aspect ordonai i vesel; un Collage53 spaios i frumos zugrvit, ascuns de pomi i copaci, plante venic verzi i caprifoi: care se nlau multicolore din mijlocul peluzelor tunse, florile slrduindu-sc uneori s ptrund chiar prin ferestre: sub streinile 52) Aluzie la iiil'ringcrca sulcrilfi ele l ") Cas (rincasc. Sartor Kcstirlus X7 largi nu erau dcct unelte de grdin ac/alc n stive metodic alctuite (ca sa Tic fcrilc de ploaie) i scaune unde. mai ales n nopile de var. i unui Rege i-ar fi plcui s stea. s funic/c i s se simt ca acas Aa o Ihiucrngul (R/ic) i druise Grctchcn ca dot veteranului ci: ale cnii brae vnjoasc i al crui talent grdinrcsc. atta vreme ncfolosit. fcuser din ca ceea ce a|i v/ut n acest cuib omenesc umbros, nlr-o scar blnd i galben sau n amurg, cnd Soarele, cc-i drept, ascuns de pmntcscul Enlcpfuhl. trecea totui la vedere i i mprtia ra/clc prin Balana (I.ihro) celest, a intrai un Strin cu o nfiare venerabil; i. salutndu-i cu gravitate, a rmas n faa celor doi tovari de cas crora Ic pierise glasul. Era sirius nfurat nlr-o mantie larg, pe care dcsfcnd-o (ar s scoal o vorb, scoase din ca ceva ce semna cu un Co acoperit cu mtase verde de Pcrsia; spunind doar: //;/ lichen l.cnlc, hicr hrin^c cin unschol:h(ircs \ 'crlcihcn, ncli/nl c.v in fil/cr Aclil, sorgfi'iltigfil hcni'tl:! cs: inii liohcm I.olin, ot/cr wnhl, mit sclnt'crcn /.inscn, winl, s cinsl :iiriick^c/orn!, eram o dal pentru totdeauna un adevrat Fiu al Timpului." Din toate acestea nu reiese clar dac coala Satanic din el era nc destul de activ. El spune n alt pane: Aveam permanent la mine Enchiritlionul95 lui Epiciet. care era adesea singurul meu tovar raional; i regret c trebuie s nicn(ionc/. c hrana pe care mi-o asigura era nensemnat." Nebun Tcufclsdrockh! Cum s-ar fi putut altfel? Oare nu tii grecete suficient de bine ca s nelegi mcar c Scopul Omului csic Acliiinctt, nit (mlircn. dei aceasta din urm este cea mai nobil? Cum am trit?", scrie el nlr-im loc: ..Prietene. Ic-ai gndit vreodat la ..Pmntul aspru care ne

hrnete pe toii", cum bine l numete Sofoclc: cum el hrnete vrabia de pe acoperiul casei i cu att mai mult pe favoritul ci. omul'' Cl timp te agii i trieti vei Sartor Resartus avea probabil ce mnca. Ceaiul meu de la micul dejun a fost (acut de o ttroaic cu ap din Amur. care a ters ceainicul ci de lut cu o coad de cal. Am mncat ou de psri slbatice, coapte n nisipul Sa hrci: ni-am trezit n Extra^atl-uf* pari/ian i n Mal:lein-\A viencz cu perspectiva de a avea la micul dejun nimic altceva dcct lichidul elementar. Faptul c trebuia s-mi ctig Existena m-a salvat de la Moarte prin sinucidere n Europa noastr aferat nu exist oare o cerere permanent de Inteligent n departamentele chimice, mecanice, politice, religioase, educaionale i comerciale? Nu este oare nevoie de scribi care s graveze inscripii propiialorii pe Fetiuri n rile Pgnc? S supravieuieti! tii att de puin despre alchimia care exist ntr-un Suflet inventiv: despre cum. micnd doar din degetul mic. ca s spunem aa. el poate crea provi/.n suficiente pentru trupul (unui Filosof): i apoi. cu amndou minilc. poate crea lucruri cu totul diferite de provizii: adic spectre cu care s se torturc/c." Srmane Tcufclsdrockh! Fugind cu Foamea permanent n coast, i o ntreag Urmrire Infernal n spate: astfel nct chipul Foamei este. comparativ, cel al unui prieten! Trebuia deci. n spiritul anticului Cain sau al modernului Jidov Rtcitor. - cu excepia faptului c nu se sinilc vinovat, ci numai ndur chinurile vinoviei. - s rtceasc de colo-colo cu o iueal lipsit de sens. Trebuia deci s scrie pe ntreaga suprafa a Pminlului (cu urme de pai) Necazurile afirmanului Teufelsdrockh', aa cum marele Gocthc a trebuit s scrie n cuvinte pasionale \'eca:urik' srmanului M'i'rlher nainte ca spiritul s i se clibcrc/c i s poat deveni Brbat. Cu adevrat zadarnic este sperana alt de agerului tu Alergtor s scape ,.dc propria lui Umbr"! Totui, n accsic zile critice, cud Cel Nscut n Ccniri se vede pentru prima dat (n jurul vrstci de douzeci de ani) nlr-o hune ca a noastr, mai bogat dcct de obicei n dou lucruri, n Adevruri i Meserii desuete. - ce Altceva poate crede nebunul dcct c lumea nu este deci l un Cuib de Minciuni, n care cel care nu spune Minciuni i nu se poart ca un mincinos este nevoit s rmn fr ocupaie i s ajung prad disperrii? n care se ntmpl ca publicarea unei astfel de Opere de Art nlr-o limb "*) Cartiere drace ale color doua capitale, la vremea aceea. 152 Thonuis Carlvlc sau alta s devin pentru spiritele mai nobile aproape o necesitate. Cci ce este mai potrivit ca o Altercaie cu Diavolul, nainte de a ncepe s Lupi sincer cu el? Byron al vostru public Necazurile srmanului Lord Gcorge n versuri i pro/, copioase de altfel; Bonapartc al vostru d spectacole cu Opera sa Necazurile srmanului Napoleon, nlr-un stil mult prea stupefiant: cu mu/ica bubuiturilor de tun i a strigtelor de moarte ale unei lumi; luminile sale de scen snl flagelurile Conflagraiei; rimele i rccilalivurile sale snl tropitul Armatelor ncletate n btlii i trosnetul Oraelor drimatc. E moi fericit cel care, precum al nostru Filosof a) Vemintelor, poale scrie despre o astfel de problem, ntriicl trebuie s se scrie despre ca. pe Pmnlul insensibil, doar cu tlpile pantofilor si; i s i supravieuiasc unei asemenea scrieri! VII PERPETUUL NU Sub straniul nveli nebulos n care s-a nfurat acum Profesorul nostru, fr ndoial c firea lui spiritual i urmca/ cursul i evolueaz: cci cum ar putea ..Fiul Timpului" s stea vreodat linitit? l vedem pe parcursul acestor ani ntunecai ntr-o stare de cri/, de tran/.i|ic: Peregrinrile lui demeniale i di/olvarca general ntr-o Discontinuitate vag. ce snt toate acestea altceva dcct o Fermentaie dc/.lntuit: al cnii produs se va degaja ntr-o /.i sub o form cu atl mai limpede cu cit c mai intens procesul? Asemenea lran/i(ii snt ntotdeauna pline de suferin: astfel, vulturul, cnd nprlClc. c vulnerabil: i. ca s aib un cioc nou. trebuie s i-1 i/bcasc violent de stnci pe cel vcclu. Orict Stoicism ar putea afecta Cltonil nostru n aciunile i gesturile sale individuale, este limpede c o febrilitate scpat de sub control datorit anarhici i mi/crici clocotete n ci: ale crei fulgerri se rspndcsc n afar: nici nu putea fi altfel! Nu 1-am v/ut oare dc/amgit. blaia de joc a Destinului vreme de atia ani? Tot ceea ce tnra inim i-a putut dori i a solicitai, i-a fost rcfu/al: mai mult. ceea ce c mult mai crud n ultim instan|. i-a fost oferit i apoi smuls din mn. Mereu aceeai Excelent Pasivitate": dar nimic garantat n privina Activiti utile i rc/.onabilc. esenial celei dinii ca Hrana pentru Foame: pn cnd, n cele din urm. n acest Pelerinaj slbatic al lui. a trebuit s presteze de nevoie o Activitate, chiar dac inutil i ncrc/onabil. Vai. cupa lui de amrciuni, care se umplea pictur cu pictur nc din vremea primei ..diminc(i roiclicc" de la Gimna/iul din Hintcrschlag. era plin ochi: i apoi. pictura aceea de otrav a povetii cu Tog\vood-i-Bluminc a fcui s dea pe de lturi i chiar s clocoteasc nlr-un potop de spum. El nsui spunea odat, avnd mai curnd dreptate dccl dnd dovad de originalitate: La drept vorbind. Omul se bi/uic pe 154 Tliomas Cnrlvlc

Spcran(. nu-i rmnc altceva dcct Sperana: lumea asta a lui este cu siguran( Trmul Speranei." Cci mai rmnca atunci Profesorului nostru? ii vedem deocamdat lipsit de absolut orice Speran: privind nu spre rsritul auriu. ci. cu ochi abseni, spre firmamentul de un auriu ntunecat, ncrcat de cutremure i tornade, din junii lui. Vai. lipsii de Speran, intr-un sens mai profund dccl nc-am putea nchipui! Cci. rtcind haotic prin lume. a pierdut deja legtura cu o alt lume. o lume mai elevat. Impregnat de religie sau cel puin de religiozitate, aa cum prietenul nostru s-n dovedii a fi de atunci ncoace, el nu ascunde faptul c era loial lipsit de religie n zilele acelea: ..ndoiala cptase nuan(c lot mai sumbre, devenind Necredin", spune ci: ..umbr dup umbr ngroa bc/na de pe sufletul meu. pn ci ud s-a zmislit negrul pgin al Gheenei, nemicat i fr stele." Pentru cititorii care au meditai, dac meditaie se cheam asta. asupra vic(ii omului i au axul fericirea s descopere, contrar altor Filosofii ale Profilului i Pierderii, speculative i practice, c Suflclul nu este sinonim cu Stomacul: care au neles, deci. vorba Prietenului nostni. n conformitate cu care pentru bunstarea omului. Credina este practic unicul lucru de care el arc nevoie: cum c. graie ci. martirii, altminteri slabi, au putut ndura ruinea i i-au purtat cu bucurie crucea: i c fr ca. oamenii de lume i vomit existenta bolnav prin sinucidere, nconjurai de lux": pentru aceti cititori este clar c. rcfcrilor la o fire moral curat, pierderea credinei religioase nsemna c au pierdut tot. Tnr nefericit! Toate rnile, ncletarea unui Dc/nodinnt prelungit, pumnalul falsei Prietenii i al Dragostei mincinoase, toate rnile inimii talc atl de joviale s-ar fi vindecai din nou. dac nu i-ar fi fosl retras cldura vital. Putea foarte bine s exclame n maniera lui slbatic: Nu cxisl Dumnc/cu. deci; ci cel mult un Dumnezeu absent, tolnii nc de la primul Sabbal. n afara Universului su i privintlu-l cum merge? Cuvntul Datorie nu arc nici un neles; ceea ce numim noi datorie nu este oare un Mesager i o Cluz Divin, ci doar o Fantasm pmntcasc fals, plmdit din Dorin i Team, din cmana(iilc Spnzurtorilor i ale Palatului Celest al Doctorului Graham? Fericirea unei conlimc satisfcute! N-a simii Pavcl din Tarsus, pe care admiratorii si 1-au numit de atunci Sfinl. c el era cel mai marc pclos": n timp ce Ncro al Romei, spirit voios Stirtor Rcsiirtus (wohlgcinulh), i pclrccca o mare parte a timpului su cnlnd la lir? Colportor caraghios de Vorbe i sfrmlor de Mobiluri. care ai n moara Logicii talc un mecanism pmnlcsc pentru Divinitatea nsi i ai vrea s-mi macini Virtutea din pstile Plcerii, - i spun: Nu! Pentru Promctcul nvins care este omul, cea mai amar agravare a ruinei sale cslc venic faptul c el este contient de Virtute, c se simte nu numai victima suferi nici, ci i a nedreptii. i atunci? Inspiraia eroic pe care o numim Virtute nu cslc dccl o Pasiune oarecare: vreo undi re a sngchu care clocotete n direcia de pe urma creia profitfi alii? Nu tiu: tiu doar c;l Dac ceea ce se numclc ndeobte Fericire cslc menit s fie adc v ralul nost ni (ci. alunei snlcm cu toii rtcii. Omul poate nfrunta nuillc narmat cu Prostie i cu o Digestie sntoas. Dar ce snl (erorile la care cslc supus Contiina n timpurile accslca vulgare i lipsite de imaginaie n comparaie cu bolile Ficatului? S ne cldim cetatea nu pe Moralitate, ci pe Buclril: fluturndu-nc tigile drept nite cdclnii. s-i oferim tmic parfumat Diavolului i s trim fericii cu lucrurile grase pe care el i le-a fumi/at Alesului su!" Derutatul Cltor este aslfcl obligai s stea. aa cum all de muli au fcui, la intrarea peterii sibiline a Destinului i s-i rcneasc nlrcbrilc una dup alta. fr s primeasc alt Rspuns dccl cel al Ecoului. Aceast lume a lui. all de frumoas cndva. nu mai cslc dccl un Pustiu ntunecat: n care nu se aud dcct rgetele fiarelor slbatice sau ipetele oamenilor disperai i plini de ur: i nici un Sllp de Nori /.iua. nici un Sllp de Foc noaptea, care s-1 clu/casc pe Pelerin, ntr-nn aa hal l adusese spiritul su Invcsligalor. ..Dar la ce bun loatc acestea (MW thut's)T. slrig ci: Aceasta cslc soarta obinuit n epoca pe care o trim. Ncalingnd maturitatea spiritual nainte de Secolul lui Ludovic al Cincisprezecelea i ncnscndu-tc complet idiot (Dui>unki>/). nu ai alt perspectiv. Ca i line. ntreaga lume este vndul Necredinei: vechile lor Temple ale Divinitii, ale cror acoperiuri n-an mai fost reparate de mult vreme, se prbuesc: iar oamenii ntreab acum: undc-i Divinitatea: ochii notri n-au v/.ul-o niciodat?" Ar fi pcat, n ciuda tuturor acestor vorbe violente, s-1 taxm pe Diogcncs al nostru drept pervers Servitori fr plat ai lui 156 ThomiiK Carlvlc Dumnc/cu cum sntcm cu to(ii. poale c n nici o alt perioada a vieii sale nu a fost el un mai decis Servilor al Binelui, al Iui Dumnc/cu. dccl acum. cnd se ndoiclc de existena Lui. Trebuie s menionez faptul c", spune ci. dup toate nenorocirile fr nume pe care spiritul meu Investigator, care pentru mine. ceea ce nu se ntmpl ntotdeauna, era adevrat Dragoste de Adevr, mi Ic adusese pe cap. am continuat totui s iubesc Adevrul, cultul meu pentru el ncfiind tirbit nici mcar cu o iot. Adevr!", am strigat, chiar dac Cerurile m vor /.drobi pentru c te caut: Nu Falsitii! Chiar dac un ntreg Lubbcrland97 ceresc ar fi preul Aposta/ici." i m purtam ca atare Dac un Mesager Divin, pogort din nouri, sau o Min miraculoas ar fi Scris pe /id. adrcsndu-mi convingtor un Asia vei

fiicei, cu cit promptitudine pasionat, aa cum adesea m-am gndit, a fi fcut-o. chiar dac ar fi fost s sar n Focul iadului. Astfel, n ciuda tuturor sfrmlorilor de Mobiluri i a Filosofiilor Mecanice de Profil-i-Picrdcrc. cu toat ofialmia i halucinaiile aduse de ele. natura Infinit a Datoriei era nc n mod obscur prezent pentru mine: trind pe lume fr Dumnc/cu. nu eram total lipsit de lumina lui Dumnc/cu: dac ochii mei. nc slnd nchii, cu toat dorina lor de ncdcscris. nu-L vedeau nicieri. El era totui prezent n inima mea. iar Legea Lui. scris eu litere sfinte, se afla nc acolo, lizibil i sacr." ntre timp. printre toate aceste tribulaii i dc/nodmnturi temporale i spirituale, ce trebuie s fi ndurat Cltorul n sufletul lui taciturn! Sentimentul cel mai dureros", scrie ci. este cel al propriei talc Slbiciuni (l'nkrafl): s fii slab. cum spune cnglcx.ul Milion, nseamn ntotdeauna adevrata mi/cric. Dar cum s-i dai scama clar de Fora la. dac nu prin ceea ce ai reuit, prin ceea ce ai fcut, ntre vaga Capacitate fluctuant i Performana indubitabil permanent exist o marc diferen! O anume Contiin de Sine zace n mod obscur i lipsit de cuvinte n noi: pe care doar Realizrile noastre o pot face s vorbeasc i ne permit s o vedem limpede. Realizrile noastre snf oglinda n care Spiritul i vede pentru prima ivrigi in coad. Sartor RcsiirliiK 157 oar contururile fireti De aici i nebunia acelui Precept imposibil. Cunofiyte-te pe line nsui.'; pn cnd va fi transpus iitr-un parial posibil Cunoate ce eli n stnre xfi finei! Dar pentru mine, care fusesem att de straniu lipsit de succes, rc/ullalul ncl al Reali/arilor melc se reducea pur i simplu la Nimic. Cum puteam deci s cred n Fora mea. cnd nu aveam nici o oglinda n care s-o vad? Totui, ntrebarea aceasta tulburtoare, ba chiar frivol, dup cum o vd acum. rmnc insolubil peni ni mine: ai tu o anumit Apliludinc. o anumit Valoare, aa cum majoritatea nu au; ori cli cea mai dcsvrit Nulitate a epocii talc? Vai! Groa/.nica Necredin nseamn Necredin n line nsui: i cum puteam s cred? Nu a fost prima i ultima mea credin n mine nsumi, alunei cnd chiar i mic mi se prea c se dccluscsc Cerul i am culc/al s iubesc - nelat alt de crud? Misterul speculativ al Vieii a devenii i mai marc pentru mine: nu numai c n-am rcali/iit nici cel mai mic progres ntru Misterul practic, dar am fost n toate lovii, dispreuit i respins n mod ruinos. Srman entitate n mijlocul unei Infnili amenintoare, prea s uu-mi fi dat altceva dccl ochii, cu care s contemplu propria mea neputin. Ziduri invi/ibilc. dar impenetrabile, m separau ca nlr-o Vraj de tot ce era viu: era n lumea larg vreun piept sincer pe care s-l strng plin de ncredere la al meu? Duinnc/culc. nu. nu era nici unul! Mi-ani pus lact la bu/.c: de ce s-nii dau drumul la gur. nconjurai de diversitatea aceea schimbtoare de aa-/ii Prieteni, n ale cror suflete vetejite, vanitoase i atl de nfometate. Prietenia nu era dcct o Iradiic desuet? n astfel de ca/uri, alternativa c s vorbeti puin, iar acel puin s fie inspirai mai ales din Ziare. Acum. cnd privesc n urm. mi dau scama c i/olarca n care triam atunci era ciudat. Brbaii i femeile din jurul meu. chiar dac vorbeau cu mine. erau simple Figuri; uitasem practic c snt vii. c nn sut pur i simplu automate M plimbam solitar pe str/ilc lor aglomerate, nconjurat de adunrile lor viermuitoare: i (cxccplnd faptul c inima mea i nu a altuia era cea pe care o devoram) slbatic, ca tigrul n jungla sa A fi putut avea. ca un Fausl. o oarecare alinare dac a fi fost n slarc s m nchipui ispilil i chinuil de Diavol; cci. mi nchipui c un Iad fr Via, chiar dac c vorba de Via diabolic, ar fi i mai nspimnllor. Dar n epoca noastr de Demolri i Necredin. 158 Thomas Carlvlc adevratul Diavol a fost desfiinai, nu mai poi crede nici mcar n ci. Universul era pentru mine lipsii de Via, de Perspectiv, de Voin, chiar de Ostilitate: era o Main-cu-aburi imens, moart i incomensurabil, mcrgnd nainte cu indiferena ci mortificat pentru ca s m zdrobeasc fibr cu fibr. Oh. vast, ntunecat, solitar Golgol i Morg a Morii! De ce a fosl Cel Viu i/.gonil i lsat singur, dar Contient! De ce. din moment ce nu exist Diavol; de ce. dac nu cumva Diavolul c Diimnc/cul Iau'.'" Prad permanent a unor astfel de coro/iuni. nu risca oare cu att mai mult o constituie de fier. chiar a unui Tcufclsdrockh. dac ele se agravau i mai mult. s se destrame? Presupunem c tia ce nseamn s fii bolnav; i. n ciuda obiceiurilor sale nomade, suferea probabil de o boal cronic. Ascultai asia. de exemplu: ..Cl de minunat este s mori de inim rea, pe Hrtic! E cu lolnl allceva n practic; fiecare ferestruicii a Sensibilitii talc i chiar a Intelectului, ca s zicem aa. minjit i stropit de noroi, astfel ncl nici o ra/ curat nu poale plrundc; o ntreag Farmacie n mruntaiele talc: i srmanul suflet abandonai, cufiindndu-sc lent nir-o mlatin de Dezgust !" Adunnd toate mizeriile externe i interne, n-ain putea gsi o semnificaie destul de marc n propoziiile urmtoare, scrise chiar n stilul potolit al Profesorului nostru? ..Un anumit Cretinism crepuscular (\achxchi-in) m-a mpiedicat s m sinucid: poate i o anumit indolen a caracterului meu: n fond. nu era un remediu la care puteam apela oricnd? mi puneam adesea, totui, ntrebarea: La urma urmei, cc-

ar fi dac. la un col de strad, cineva tc-ar mpuca, spulbcrndu-tc n Spaiu, trimindu-lc pe Lumea cealalt sau ntr-o Negaie a Lumii? n felul acesta, n furtuni pe marc, n orae asediate ori n alte situaii cu primejdii de moarte, am manifestat mereu o senintate care a fost n mod destul de fals luat drept curaj." Aa a fost", conchide Cltorul. ..aa am trit, ca ntr-o amar agonic prelungit, vreme de muli ani. Inima din mine. neatins de nici o pictur de rou din cer. ardea astfel lent. aezat pe un foc de pucioas. Nu-mi aminteam s fi vrsai vreodat o lacrim mcar; sau o singur dal doar. n timp ce murmuram cu o jumtate de voce. recitind Cntccul de Moarte a lui Faust. acel Siirtor Rcsurtiix 159 slbatic Sclig dcr den cr in Sicgi'xf>lan:c fimlel (Fericit cel pe care ea l surprinde n plina splendoare a Luptei), i-nii spuneam ca mcar de aceasta ultim Prieten nu eram abandonat, c nici chiar destinul nu m puica condamna la nemurire. Lipsii de spcran(. nu simeam nici vreo team anume, fie de Om sau de Diavol: mai mult. simeam adesea c ar Fi fosl o uurare dac nsui Arhidiavolul mi-ar fi apnil n fa(. chiar nsoii de chinurile Tartarului, ca s pol spune o parte din ceea ce gndcam. i. totui, c destul de ciudat c triam ntr-o continu, nedefinit i parali/ant team: (rcmurnd nevolnic, fr s liu din ce cau/: mi se prea c lot ce se afla sus n Ceruri i sub Pmnl voia s m rneasc: ca i cum Ccnirilc i Pmnlul nu erau dcct Oilcilc nemrginite ale unui monstru devorator, de care ateptam, palpilnd. s fiu nfcat Copleit de o astfel de stare de spirit, eram probabil cel mai mi/crabil om din loal Capitala francez, inclusiv Suburbiile, nlr-o zi sufocant de Cuplor.'lrndu-m dc-a lungul murdarei Rue Saint-Thomas de l'Knfcr. nconjurai de dcslulc gunoaie ale oraului, nlr-o atmosfer nchis, pind pe caldarmul la Tel de fierbinte ca i Cuplorul Iui Nabucodonosor* ; cadru care. fr ndoial, nu avea darul s m nveseleasc: dar. dcodal. mi-a venit un Gnd i mi-am zis: De ce i ev/ (dac ca nu ciuma conine o satir disimulat) cu care cslc evocat aici ..Incidentul" acela; i. n maniera ambigu a Profesorului, pe cil de clar ndr/nca poate s-o fac la Wcissnichhvo. snlcm ndreptii s credem c 'Incidentul" este recomandat spre imitare! Anlicipea/ oare Tcufclsdrockh c. n epoca aceasta de rafinament, orice categoric considerabil a 1") Jean le Roiul D'Alembert (1717-17X.1). filosof si enciclopedist francez. 114) Aluzie la Diogcne (412?-32.V.> i.c.n.). lilosol cinic grec, cunoscut pcnlni ascetismul su. "') Anicius Manlius Sevcrinus lioclius (4X0-524 c.n.). filosof ronian cure a ncercat s imhine ideile lui l'lalon. Anslolcl i /.enon cu principiile cretine. Thoinas Curlvle Comuniti, aducnd mrturie mpotriva zeului Mamnton" i scpnd de ceea ce el numete Atelierul i Trgul de Zdrene al Vanitii", unde unii dintre ci snl fr ndoial exploatai, maltratra(i i trai pe sfoar, se va proteja cu teci strimte de Piele? ^n ultim instan(, idcca e ridicol. Va renuna Majcslalca

Sa la vemintele de ceremonie, la Frumuseea /or/oanclor i a rochiilor cu tren, n schimbul unei a doua epiderme din piele tbcit? Schimbare prin care Huddcrsficld. Maiiclicslcr, Covcntry. Paislcy i Ba/arul-Fantezie116 ar fi redus la o pustietate srccioas: i numai Day i Martin137 ar profita? Cci. chiar i aa. nebunescul vis cu ochii deschii al lui Tcufclsdrockh. care presupunem c arc drept dedesubt intenia de a nivela Societatea (niwlntl-o. cu o reala nverunare, ntr-o uria mlatin capabil s nghit lotul!) i de a obine astfel efectele politice ale Nuditii fr consecinele frigorifice sau de alt natur ale acesteia, nu va puica fi rea l i/al. Nu va cumpra oare bogatul un costum impermeabil din Piele de Rusia: iar Frumoasa din nalta societate nu va iei n lume mbrcat n marochin rou sau azuriu, cptuit cu piele de cprioar: pielea neagr de vac fiind lsat pentru Salahorii i Gibconiii'* din aceast lume: i toate vechile Distincii s fie astfel restabilite? Sau arc oare Profesorul propriile lui intenii i mai ascunse: i rdc pe sub musta de observaiile i de glosele noastre, care nu snl de fapt dcct o parte din materialul pe ca r c-1 avem 116) Orae renumite pcnlru mtsurilc. danielele i catifelele lor. primele trei din Anglia, ultimul din Seo|ia. 1)7) Mari fabricani londonezi de produse de marocliinric. din timpul lui Cai l> le. 131) Locuitori ai anticului sat palestinian Gilieon. condamnai de losua sa ie doar luali. II. VEMINTE BISERICETI Nu mai puin discutabil este i Capitolul su asupra Vemintelor Bisericeti, care posed distincia suplimentar de a fi cel mai scurt din tot Volumul, l vom traduce n ntregime: Este inutil s se presupun c neleg prin Veminte Bisericeti mult mai mult dcct Sutanele i Stiharele: nu am deloc de gnd s m refer la obinuitele mruniuri ale Hainelor de Duminic cu care se duc oamenii la Biseric. Departe de mine ghidul acesta! Vemintele Bisericeti constituie n vocabularul nostru Formele. Vemintele sub care oamenii au ntruchipat i i-au rcprc/cntat n diferite perioade Principiul Religios: adic au n/csiral Idcca Divin a Lumii cu un Tmp sensibil i practic activ, astfel ncl acesta s se afle printre ci ca un CUVNT viu i dltor-dc-via. Dincolo de orice modalitate de exprimare, acestea snt cele mai importante dintre toate vemintele i podoabele Existenei Umane. Ele snt mai nli. a putea spune, toarse i esute de acea minune a minunilor. SOCIETATEA; deoarece numai atunci cnd doi sau trei oameni se slrng la un loc", se manifest pentru prima oar n mod vi/.ibil Religia existent spiritual i realmente indestructibil, dei n stare latent, n fiecare dintre ci (prin ..limbi despicate de foc"), i caut s se ntnipc/c ntr-o Comunitate i ntr-o Biseric Militant concrete. Mai mult dcct magic, mistic este acea Comunitate care unete Suflet cu Suflet, ambele privind ctre cer: pentru prima dat un Suflet comunic aici cu adevrat cu alt Suflet; cci doar privind spre cer. indiferent ce vei nelege prin aceasta, i nu spre pmnt. ncep cu adevrat s fie posibile ceea ce numim noi Uniune. Dragoste reciproc. Societate. Cl de adevrate snt cuvintele 200 Thomas Ciirlvle lui Novalis119: E sigur ca n clipa cnd pot convinge alt minte de adevrul ei. Credina mea clig infinit de mult!" Privclc-Ji Fratele n fa. uil-te n ochii lui n care licrete focul radios al Blndcii sau n cei n care arde cu vlvli sinistra conflagraie a Mnici; simte cum propriul tu Suflet atl de linilit este imediat cuprins involuntar de aceeai nflcrare i cum ardei i v reflectai unul pe allul pn cnd devenii o ncsfiril flacr confluent;! (de Dragoste atotnvluiloarc sau de Ur pe via i pe moarte): i spune alunei care cslc virtutea miraculoas care se propag din om n om. Iar dac aa se nlmpl n ciuda tuturor carapacclor blindate ale Vieii noastre Pmntcti. cu att mai mul l va fi astfel alunei cnd cslc vorba despre Viaa Divin i cnd EUL intim, ca s x.iccm aa. inlr n legtur cu alt intim EU! La asta m refeream atunci cnd spuneam c Vemintele Bisericeti snt mai nli toarse i csulc de Socictalc; manifestarea exterioar a Religiei i arc rdcinile n Sociclatc, iar Societatea devine posibil prin Religie. Mai mull. poale c orice Socictalc posibil, din trecut ori din /.ilelc noastre, poale fi foarte bine rcprczcnlat plau/ibil i integral sub forma unei Biserici, graie uncia sau alteia din urmtoarele trei situaii: o Biseric propovduind i profeind cu glas tare. care este cea mai bun: apoi o Biseric ce se slrduic s propovduiasc i s fac profc|u. dar n-o poale face nainte de Ziua Cinci/ccimii care i cslc proprio; i a treia, cea mai pguboas, o Biseric devenii;! mula de blrncc sau care nu-i n stare dcct s mormie cuvinte delirante nainte de a disprea. Cel carc-i nchipuie c prin Biseric se neleg aici Ordinele Religioase i Catedralele, iar prin propovduirc i profeie doar predicile i psalmodicrca". declar pro fel icul Profesor. ..n-arc dccl s continue s citeasc i s aib inima uoar (y.ctrosti'n MmJn's)." ..Dar n ceea ce privete ceea ce numim noi Biseric i Vemintele Bisericeti recunoscute n mod special ca atare, remarc cu destul team c (ar asemenea Veminte i esturi sacre Societatea n-ar fi existat i n-ar exista. Cci dac Guvernul cslc. s xiccm. "*) Pseudonimul lui Friedrich l>eopold von llardonlwrg (1722-IXOI). discipol al filosofului german

Fichle i unul dintre cei mai mari pocii romonlici europeni. Sartor Kcsurtus 201 EPIDERMA Organismului Politic, care menine n coc/iune i protejeaz totul; iar breslele Meteugarilor i Asociaiile Industriale, innd de munca manual sau de cea intclcclual, constituie Hainele Carnale, esuturile musculare i osoase (care se afl xuh aceast EPIDERM) pe care se bi/uic i datorit crora funcioneaz Societatea: atunci Religia constituie esutul Pcricardic i Nervos intern, care administreaz Viaa i ncl/.ctc Circulaia ntregului. Fr care esut Pcricardic. Oasele i Muchii (Industriei) ar fi ineri sau animai doar de o vitalitate Galvanic: EPIDERMA ar deveni o piele /brcit sau o piele brtitfi. supus unui proces rapid de pulrc/irc: i Societatea nsi ar deveni un schelet mort. ce merita s fie ngropat. Oamenii n-ar mai constitui o Societate, ci o Turm: starea aceasta din urm n-ar putea nici ca dinui. transformndu-sc trcplal i obligatoriu n discordie egoist universal;!, n ur. i/olarc primitiv i haos; astfel ncl, am putea aduga, nsi pulberea i cadavrul Societii s-ar pierde n neant. Astfel sini privite - ca avnd o importan suprem i vdindu-i calitatea de clemente de sprijin universale - Vemintele Bisericeti de ctre oamenii civili/ai i chiar de ctre cei raionali. ntre timp, n epoca noastr Lumeasc, aceleai Veminte Bisericeti s-au rupt din pcate n coate: mai ru. multe dintre ele au devenit simple Forme fr coninut sau Mti, sub care nu se mai afl nici un Chip sau Spirit viu: ei numai pianjeni i gndaci murdari, n hoarde oribile, carc-i urmca/ menirea mi/erabil: iar masca le hipnoli/c/ nc cu ochii ci de sticl. hilr-un simulacru fantomatic de Via, la o gcncraic-i-jumlatc de cnd Religia a disprut cu totul n spatele ci i i ese ntr-un ungher ascuns noile Veminte n care sai fac din nou apariia i s ne bineeuv nlc/c pe noi. pe fiii sau pe nepoii notri. Preotul, n calitate de Interpret al Divinului, este cel mai nobil i mai nalt plasat om, aa cum Preotul Mincinos (Sclicin-priestcr) este cel mai fals i mai josnic: i nu ncape nici o ndoial c Vemintele lui Canonice, chiar dc-ar fi Tiara Papal, i vor fi luate ntr-o zi ca s se fac din ele bandaje pentru rniii omenirii; sau chiar ca s fie arse cu iasc n scopuri iiinificc ori culinare. Toate 202 Thoimis Carlvlc acestea, nelalocul lor aici. vor fi detaliate n Cel dc-al Doilea Volum al meu. Despre Regenerarea sau Renaterea Societii; volum care, ntrucl se ocupa practic de Purtarea. Distrugerea i Rccscrca esturilor sau Vemintelor Spirituale, formca/, la drept vorbind. Partea Transcendental sau Final a acestei lucrri pe care am scris-o despre l'emintc, volum care este deja n fa/ de redactare." Punct n care. Iar nici o alt expunere, observaie sau comentariu. Tcufclsdrockh i ncheie. obligndu-I i pe Editor s Tac acelai lucru, acest capitol aparte despre Vemintele Bisericeti! III. SIMBOLURI Poate c sensul acestor afirmaii anterioare va fi elucidat dac vom insera aici o parte dintre speculaiile Profesorului nostru asupra Simbolurilor. A expune n nlrcgimc doctrina sa nc-ar depi realmente capacitatea: nicieri nu este el mai misterios i mai obscur dcct atunci cnd susine c ..Imaginaia este un organ al Divinului", i n felul n care afirm c ..prin aceasta. Omul. dei ba/ndu-sc. dup ct se parc. pe capacitatea sa redusa de a Vedea, coboar lotui n profunzimile insondabile ale Invi/ibilului. Invi/ibil pentru care nsi Viaa sa constituie adevrata ntrupare." Omind aceste aspecte nalt transcendentale ale problemei, s studiem eclectic (fie din Pungile de Hrlic. fie din Volumul Tiprit) puinul care parc logic i practic i s-1 ordonm inteligent, pe ct de coerent ac va fi cu putin, n chip de prefa, redm urmtoarele remarci, deloc lipsite de bun sim: Cine va vorbi despre sau va cnla". exclam Profesorul nostru, efectele binefctoare ale Tinuirii? TCEREA i SOLITUDINEA! Ar putea fi nc nlalc Altare n cinstea lor (dac aceasta ar fi vremea propice nlrii de allarc). consacrate adorrii universale. Tcerea este clementul n cadrul cruia marile lucruri capt form i se unesc ntre ele: pentru ca. n cele din urm. s poat iei la iveal, perfect cristaline i maiestuoase, n lumina deplin a Vieii, pe care au menirea s o dirijc/e. Nu numai Taciturnul William, ci toi oamenii de valoare pe care i-am cunoscut, cei mai lipsii de diplomaie deopotriv cu cei mai puin abili, evitau s flccrcasc despre ceea ce crccau i proiectau s fac. Mai mult. n perplexitile tale umile, strfiduicti'-le xfi-(i ii M/-n ///;;/; de o :i: elurile i datoriile talc vor fi mult mai clare a doua /.i; ctc resturi i cit pleav au mturat din line truditorii acetia mui. odat amuite zgomotele inoportune! Se ntmpl prea des ca Vorbirea, dup cum a 204 Thonias Carlvle dcfinit-o francezul, s nu fie arta de a disimula Gndirca; ci de a o nbui i a o anihila, astfel ncl s nu mai existe nimic de ascuns. i Vorbirea este grandioas, dar nu cea mai grandioasa. Aa cum suna Inscripia elveian: fyrechen ist xilbern. Schweigen ist golden (Vorba e de argint, Tcerea c de aur); sau cum a putea cu s o exprim: Vorba aparine Timpului. Tcerea Jinc de Venicie. Albinele nu lucrca/ decit n ntuneric: Gndirca nu lucrcax dcct n Tcere; i nici Virtutea nu se manifest dccl n Tain. Nu lsa mna ta sting s tie ce face dreapta! i nu vei destinui nici mcar inimii talc ..secretele cunoscute de lo|i". Nu cslc oare Discreia (Schanin) solul pe care cresc toate

Virtuile, bunele maniere i clica? Ca orice alt plant. Virtutea nu va crete dccl dac rdcinile ci snt ascunse, ferite de ochiul soarelui. Dac soarele ptrunde pn la ca sau dac chiar tu nsui o priveti fie i pe furi, rdcinile se usuc i nici o floare nu-i va bucura sufletul. Oh. Prietene, alunei cnd contemplm frumoasele jcrbc de flori care ncununca/. de exemplu, slaul Cstoriei i nconjoar viaa omului cu miresme i culori Cereti, ce mn nu 1-ar lovi pe nemernicul tlhar care le smulge din rdcini i. cu o satisfacie rnjit i grohit, ne arat blegarul din care cresc i nfloresc ele''! Oamenii vorbesc mult despre Presa Tiprit, cu Ziarele ci: du IHminel!140 Ce sini toate accslca fa de Haine i de Fierul de Clcat al Croitorului? nrudit cu incalculabilele influene ale Tinuirii i n relaie cu lucruri i mai mari este aciunea minunat a Simbolurilor, ntr-un simbol exist att tinuire, cit i revelaie: apare deci de aici. prin aciunea comun a Tcerii i Vorbirii, o semnificaie dubl. Iar dac vorbirea este ca nsi elevat, iar Tcerea oportun i nobil, ct de expresiv va fi unirea lor! Cel mai comun Adevr ni se prc/iul astfel proclamat cu o cu lotul nou for n inullc Mti pictate sau n simple embleme de Sigilii. Deoarece prin intermediul Simbolurilor plnmdc Imaginaia cu misticul ci trm miraculos n micul domeniu al Simurilor i face corp comun cu el. n Simbolul propriu-/.is. n ceea ce putem noi numi 140 ) Ceruri! Sartor Rcsiirlus 205 Simbol, exist ntotdeauna, mai mult sau mai pul i u distincte i directe, o oarecare ntruchipare i revelaie a Infinitului; Infinitul este astfel obligat s se mbine cu Finitul, s devin vi/.ibil i oarecum tangibil. Ca atare, de Simboluri este omul clu/Jl i dirijat, fcut fericit sau nenorocit. El se afl pretutindeni nconjurat de Simboluri, recunoscute ca atare ori nu: Universul nu este dccl un Simbol incomensurabil al lui Diininc/cu; mai mult ce altceva este omul. la rigoare, dcct un simbol al lui Dumnc/cu? Tot ceea ce face el este simbolic: o revelaie a Sensului forei mistice, predestinat binelui, care se afl n ci; o ..Evanghelic a Libertii" pe care ci. ca ..Mesia al Naturii", o propovduiclc cum poate, cu fapta i vorba. Nu o Colib cldete el. ci ntruparea Vi/ibil a Ghidului; dar care poart amprenta lucrurilor invizibile; i care este. n sens transcendental, att simbolic, ct i real." Omul", spune Profesorul n alia parte, n contrast i/.bilor cu aceste extraordinar de avnlalc descrieri, crora trebuie s le punem capt aici. la marginea neantului. ..Omul arc din natere ceva din caracteristicile burniei. i poate c din toate aceste caracteristici. care 1-au marcat ntotdeauna, cea care l apropie cel mai mult de bufni este. dac ne gndim bine. doctrina actualilor notri Creatori de Motive. Omul a recurs la trucuri destul de fantastice la vremea lor; i-a imaginat c este o mulime de lucruri, chiar i un corp animat din Sticl; dar faptul de a-i imagina c este o Balan inert de Fier. destinat cnlririi Durerilor i Plcerilor, i-a fost rc/crval n epoca aceasta din urm. i iat-1 aici. n Universul lui ca o uria Iesle plin cu fin i spini, crora trebuie s Ic compare greutatea; i parc s aib urechi destul de lungi. Amantul de el! Bntuil ntruna de fantome: cnd chinuit de comaruri i vrjit; dud dus de nas de preoi i tras pe sfoar; dar permanent chinuit. Iar acum Geniul Mecanic l apas mai mult dcct orice Comar; pn cnd i este smuls Sufletul i nu-i mai rmnc dcct un fel de Via Digestiv. Mecanic. Pe Pmnl i n Ceruri nu vede dcct Mecanisme; nu se mai teme de nimic altceva, nu mai sper n nimic altceva: lumea ar putea nlr-adcvr s-1 fac buci; dar n-ar putea el oare nelege Doctrina Mobilurilor - s le evalueze n mod inteligent i s alctuiasc din ele un mecanism care s-i exercite fora n sens invers? 206 Thonuis Carlvlc Dac n-ar fi. aa cum s-a spus. orbit de vrjii, ti-ar trebui dcct s-i spui s-i deschid ochii i si) priveasc, n ce (ar. n ce timp s-a derulat pn acum istoria omului sau via|a oricrui om n conformitate cu nite Mobiluri" calculate ori calculabilc? Ce facei din Crctinismclc. Cavalcrisniclc. Rcforniclc. Marscic/clc i Regimurile voastre de Teroare? Mai mult. poale c nsui lcfuilorul-dcMobiluri x-n tmlrtlyoxtit] Va ndura pururi doar o Alegere contestata? S-l lsm n scama Timpului i a \ iriuii vindectoare a Naturii. Da. Prieteni", observ Profesorul n alt parte. ..nu capacitatea noastr Logic i de Estimare, ci puterea noastr Imaginativ este Stpnul nostm: a puica spune c este Preotul i Profetul care ne ndrum spre Cer: Magicianul i Vrjitorul nostru care ne ndrum spre Infern. Da. chiar i pentru cel mai mptimit Scnxual. ce snl Sim|urilc dcct instrumentul lmagina|ici: vasi din care ca bea? Chiar i n cea mai anost c\islcn| exist nloldca na o licrire, fie de Inspiraie, fie de Nebunie (fiecare este oarecum liber s aleag una dintre acestea dou), care i/.vorslc din venicia din ur i luminca/ cu culorile ci buc(ica noastr de Timp. Injclcgcrc; este ntr-adcvr fereastra noastr i nu putem s o facem al de transparent pe cit ani vrea: Imaginaia este ochiul noslru. cu retina lui dttoare de culoare, fie ca sntoas sau morbid. N-am v/.ut oare cu nsumi cinci sute de solda)i vii. transforma|i n carne pentru corbi pentru o bucat de bumbac lustruit creia i spuneau Steagul lor: care. dac ai fi vndul-o la un col( de strad, n-ai fi luat pe ca mai mult de trei bani? Nu s-a ridicat oare toat Na[iunca Maghiar, ca un Atlantic tumultuos strnit de airac(ia lunii, alunei cnd Dnlgu|ul de mprat losif a vrt

n buzunar Coroana lor de Fier: un Obicei, aa cum s-a remarcat cu pertinent, a crui mrime i valoare comercial abia dac le depea pe cele ale unei potcoave? n i prin Simholuri, contient sau nu. triete, muncete i i afl omul ra|iunca de a exista: mai mult. vremurile acelea snl considerate ca fiind cele mai nobile, recunoscute ca avnd cea mai nalt valoare simbolic i snl prc(uite cel mai mult. Cci nu constituie, de cnd lumea, orice revelaie mai obscur sau mai clar a Divinului, un Simbol - pentru cel care arc ochi s vad? ______________________Sartor Resartus______________________207 Nu pot s nu observ, totui, c Simbolurile au att o valoare extrinsec, ct i una intrinsec; cel mai adesea doar pe prima. De pild, ce era n Pantoful acela cu crampoane pe care ranii l purtau ca pe un stindard, ca nsemn al acelui Bauernkrieg (Rzboiul ranilor) al lor? Sau n Punga purtat n vrf de b, n jurul creia Srltntocii olandezi, mndri de porecla de Ceretori, s-au strns cu eroism i 1-au btut chiar pe Regele Filip? Toate acestea nu aveau nici o semnificaie intrinsec, ci doar una extrinsec: ca orice Flamur ocazional a mulimilor adunate sub faldurile ci din motive mai mult sau mai puin sacre; n care unire, aa cum am menionai mai sus, exist ntotdeauna ceva mistic sau innd de Divin, n aceeai categoric intr sau intrau i att de prostclile Blazoane heraldice; nsemnele militare din toat lumea; i, n general, toate Costumele i Obiceiurile naionale sau care (in de anumite Secte: ele nu au neaprat un caracter divin sau chiar o valoare intrinsec; dar au dobndit una extrinsec. Prin toate acestea strbate lotui ceva din lumina unei Idei Divine: aa cum strbate prin nsei,nsemnele militare Idcca Divin a Datoriei, a Vitejiei eroice: a Libertii i Drepturilor, n unele ca/uri. Mai mult, supremul nsemn sub care s-au ntlnit i s-au mbriat oamenii, nsi Crucea, nu avea alt semnificaie dcct una ntmpltoarc i extrinsec. Altfel se prezint ns lucrurile atunci cnd Simbolul arc o semnificaie intrinsec i incritii ca oamenii s se strng n jurul lui. Fie ca Divinul s transpar n Simuri; ca Venicia s transpar, mai mult sau mai puin clar, n Imaginca-Timpului (Zcitbiltl)} Abia atunci merit el ca oamenii s se strng n jurul lui: i s se nchine n faa unui astfel de Simbol; i astfel, din zi n zi. din generaie n generaie, i se adaug o nou divinitate. Din aceast ultim categoric fac parte toate operele de Art veritabile; n ele (dac tii s deosebeti o Oper de Art de o Mzglcal Artificial) vei afla Venicia nlrczrindu-se prin Timp; Divinul devine vizibil. Tot aici s-a suprapus treptat o valoare extrinsec: Astfel au cptat o semnificaie cu totul nou, n trei mii de ani, anumite lliade i alte asemenea. Dar mai nobile dcct toate acestea snt Vieile Eroilor inspirai de zei; cci ce alt Oper de Art este att de divin? Nu putem oare discerne o semnificaie simbolic i n Moarte, n Moartea Celui Drept, ia fel ca i n ultima perfeciune 208 Tliomiis Curlvlc a unei Opere de Art? n acest Somn divin transfigurat, aidoma calmului Victoriei, coborit pe chipul iubit care nu te mai cunoate acum, contempla (dac o poi face printre lacrimi) unirea Timpului cu Venicia i slaba licrire a acesteia din urin slrvc/indu-sc prin cea dinii! Supremul Simbol cslc cel prin care Arlistul sau Poetul cpta dimensiunile mrc|c ale Profetului, i loji oamenii pol recunoate un Dumnc/cu prc/cnl cruia s i se nchine: m refer la Simbolurile religioase. Accsic simboluri religioase pe care le numim Religii au luat forme foarlc diverse: dup cum oamenii se gseau la cutare sau cutare nivel de cultur i cniu capabili s maipc/c Divinitatea mai mult sau mai piijin bine: uncie Simboluri au valoare intrinsec trectoare; multe au doar valoare extrinseca. Dac vrei s afli n ce msur a reuit omul s se nalte n accsl fel. privete la Simbolul nostru suprem: la lisus din Na/arct. la Via|a i Biografia Lui i la ce a urmat dup aceea. Gndirca omeneasc nu a alins nc asemenea Culmi: Cretinismul i Cretintatea: un Simbol de un caracter peren, infinit: a crui semnificaie va trebui s fie mereu aprofundat i manifestat. Dar. n ansamblu, pe msur ce timpul adncetc sacralilatca Simbolurilor, n aceeai msur sfirctc. cu timpul, prin a Ic u/a. ba chiar prin a le dcmiti/a: iar Simbolurile, ca toate Vemintele terestre, se nvechesc. Epopeea lui Homcr continu s fie veridic: dar dei nu mai este Epopeea noastr, ca strlucete n deprtare, tot mai puternic i. totui, tot mai slab. ca o Stea care se ndcprlca/ de noi. E nevoie de telescopul tiin(ci. trebuie s o rcinterprclm. pentru a nc-o apropia artificial, nainte de a ne da mcar seama c era un Soare. Tot aa, vine o zi cnd Thor-ul11' Runic. cu Eddclc lui. trebuie s se piard n noapte: cnd nenumraii Mtiinbo-Jumbo1 e africani i at(ia Pawaw"3 indieni trebuie distrui pentru totdeauna. Cci toate lucrurile, chiar i Aslrclc Cereti i cu all mai mult meteoriii care intr n atmosfera noastr, i au ascensiunea, punctul culminant i declinul lor. "') Fiul lui rxiin. 142) Idol la uncie triburi din Alricu de \\ "" ) leli la indienii nord-amoiiernii. Sjirlor Kcsurlus Cc-a puica declara, cnd iui s-ar spune ca Sceptrul Regal nu este dccl o bucat de lemn aurit: ca Arloibrul1" a devenit o cutie absurd i care. aa cum gndca Caporalul Pistol1'15. ..nu face nici dou parale". Tc-a putea considera un adevrat Vrjitor daca ai putea s redai acestor unelte de lemn

virtutea divin pe care o aveau cndva. De acest lucru poi fi. totui, sigur: dac vrei s sdeti pentru Vecie, atunci sdete n Capacitile infinite i profunde ale omului, n Imaginaia i Inima lui: dac vrei s sdeti pentru un An sau o Zi. atunci sdete n capacitile lui mrunte i superficiale, n Egoismul i Spiritul su Mercantil, dac poate crete ceva acolo. Ierarh i Pontif al Lumii i vom spune. deci. Poetului i inspiratului MclcrFaur: care. ca Promclcu. s poal modela Simboluri noi i s poat aduce din Cer un nou Foc. pentru ca s le fixe/c acolo De asemenea oameni nu vom duce niciodat lips: poate c nici acum nu ducem, ntre timp. pe msur ce lucrurile obinuite i vd de drumul lor, l considerm Legislator i nelept pe cel care poate mcar s ne spun cnd un Simbol s-a perimat, pentru ca s-l nlocuim pe nesimite." ,.n timp ce aveau loc pregtirile ultimei Ceremonii de ncoronare din Anglia'*"", conchide nepreuitul nostru Profesor. ..am citit n Ziarele lor c al Angliei ( 'UIIIJHOII. cel care urmea/ s provoace Universul la lupul n numele noului su Rege. ajunsese n aa hal ncl putea acum ,.s-i ncalece calul fr s fie ajutat prea mult"14' ; nii-am /.is alunei: lat nc un Simbol oarecum perimai. Din pcate, oriunde tc-ai duce. nu exist oare pretutindeni (n acest Trg-al-Zdrcn|clor care este Lumea) o groa/ de crpc i de boarfe pe post de Simboluri perimate i u/alc care le neal, de care le i/bcti i care te priponesc: i. mai mult. care. dac nu le nlturi. amenin| s se acumulc/c i s te nbue?" ) Casela in caro se (ine a/ima pcnlru cumincclm . 145) Vc/i nola 73. 144) Kstc vorba de ncoronarea lui tieorgc al IV-lca. rege al Angliei in |>eiii>ada 1820-1X30. 14') Carlyle ii hale aici joc de ccromoniulul complicai cerul de clicliclA in cadrul ncoronrii regikw .-\ngliei. IV. SCLAVIE Ajuni aici. simeni decii sa examinm pe scurt, sau mai curnd s revedem un anume Tratat al Consilierului aulic Hcuschrcckc. intitulat Asupra Institutului tic Hcj>rinmrc a l'u/>ii/nlii'i: pe care 1-am gsit, n mod destul de compromiilor (cu pagini ruplc i un miros plnm/tor de preparate pe ba/ de aloc), n Punga de Hrtie a Petilor. Cruia i-am acordat important;! nu de dragul Tratatului propriu-/is. pe care nu punem marc pre; ci de dragul Notelor marginale, scrise evident de mina lui Tctifclsdrockh. care l complclca/ copios. Credem c unele dinlre acestea i au locul aici. n Institutul Consilierului Aulic, cu extraordinarele lui scheme, cu mecanismul Birourilor Corcspun/toarc i altele asemenea, nu ne vom permite s aruncm nici mcar o scurt privire. Ne este suficient s nelegem c Hcuschrcckc este discipol al lui Malthus1*; i att de /.clos n a susine accasl doctrin, nct /ciul su literalmente l dcvorca/. Consilierul Aulic este stpnit de o team de Populaie sor cu moartea: ceva de felul unei idei fixe; apropiat fr ndoi la de formele mai uoare ale Nebuniei n acel col al intelectului su nu se afl nici o urm de lumin: nimic altceva dcct o umbr ntunecat a Foamei: guri deschise cscndu-sc tot mai tare: o lume menit s sfircasc n cel mai ngro/ilor mod datorit prea marii densiti a locuitorilor ci. nfometai pn la delir, ajungnd pn la un canibalism universal. Ca s poat trage o gur de aer n accasl agita|ic practic sufocant pentru o inim sensibil. Consilierul aulic consider sau pretinde c fondarea acestui Institut al lui cslc cel mai bun lucru pe carc-1 poate face ci. Aa nct ne vom ocupa numai de comentariile Profesorului nostru n acesta pri\ m| . 141) Thomas Robert Mallhus (1766-1X34). economisi cnglcx. conlonii leoi iei cruia r/hoaiele. foametea ;i Mile sini Iaduri po/.ili\i. dal fiind lendin|a de innuil|irc a populaiei gloliiilin $i a pericolului ca minunii locuitorilor acestuia s depeasc cu mult re/.ervele de hran i volumul mondial ai produciei agricole. Sartor kcsjirtus 211 S remarcm, deci. mai nti. c Tcufclsdrckh. ca Radical speculativ, are propria sa viziune asupra demnitii umane: c palatele i manierele curtcnitoitrc ale familiei Zohdarm nu l-au (acut s uite casele rneti din Fullcral. Pe pagina de garda a Tratatului lui Hcuschrccke gsim urmtoarele muluri vag captivante: Doi oameni vcncrcx. cu. nu trei. n primul riad. pe Mctcuganil sleit de trud care. cu Instrumente (acute din lut. cucerete cu hrnicie Pamntul i Tace ca el sa aparin omului. Sfnt este pentru mine Mina lui aspr. Mna lui deformat, noduroas: n care zace, totui, o neleapt i imprescriptibil, regal, virtute, egal cu Sceptrul acestei Planete. Sfint cslc i chipul rugos. btui de ploi. ninsori, vnturi i soare, mnjit de tin. cu inteligena sa nativ, cci este chipul unui Om care triete viaa dat omului. Oh. asprimea la te face i mai demn de veneraie, tocmai pcnlru c trebuie s ne fie mil de tine i totodat s te iubim! Frate cu soart crud! Pentru binele nostru i-ai frnl tu spinarea, pentru binele nostru membrele i degetele talc drepte s-au deformat: tu ai fost Rcanul nostru asupra cruia au c/ut sortii, purtnd btliile noastre le-ai desfigurat tu att de mult. Cci i n line zace o Form crcal-dcDumnc/cu. dar care nu era menit s fie dezvluit: acopcril trebuie ca s rmn cu crustele groase i cu vntilc Trudei: iar trupul i sufletul tu nu trebuiau s cunoasc libertatea. Aa c trudete! trudete

ntruna: asia e datoria ta, pe care nu oricine o poale ndeplini: tu trudeti chiar pentru ceea ce nu trebuie s ne lipseasc, pentru pinca noastr cea de toate zilele. Exist un al doilea om pe carc-l venerez i mai mult: Cel pe carc-1 vedem trudind pcnlru ceea ce nu ircbuic s lipseasc spiritului nostru: nu pcnlru pinca noastr cea de loalc zilele, ci pentru pinca Vieii. Nu-i face oare i el datoria: c/.nindn-se s ajung la Armonia interioar: rcvclnd-o cu fapta i vorba, prin loalc sarcinile sale exterioare. Tic ele mree sau josnice? Cel mai mre dintre toi. atunci cnd strdaniile lui exterioare i interioare se unesc: cnd l putem numi Artist: nu doar Meteugar, ci Gnditor inspirai, care. cu Instrumente furite n cer. cucerete Cerurile pentru noi! Dac cel srman i umil trudete ca s avem Mncarc. cel mre i glorios nu 212 Thomas Cjirlvle trebuie, la rndul su. sa trudeasc pcnlru ca sa avem Lumina, ndrumare. Libertate, Nemurire? Pe acetia doi i vcncrc/ n toate privinele: restul c pleav i praf, pe care viului le duce unde vrea. Nespus de emoionant este. totui, atunci cud iillncsc ambele demnitari reunite; iar cel care trebuie s trudeasc la vedere pentru cele mai umile nevoi ale omului, trudete n ascuns i pentru cele mai nobile. Nu cunosc nimic mai sublim n lumea asta decl un Sfint ran, dac c posibil s nllncli ast/i undeva o asemenea fptur. O asemenea fptur te poart napoi pn chiar la Na/arcl: vei vedea astfel splendoarea Cerului i/vornd din cele mai umile profun/.imi ale Pmnlului. ca o lumin strlucind n bc/na adnc." i din nou: Nu-1 plng pe cel srman din cau/a trudei lui: toi trebuie s trudim sau s furm(oncuui am numi furtul), ceea ce este i mai ru; nici un muncilor credincios nii-i consider sarcina ca fiind o joac. Srmanul c flmind i nsetat: dar i pentru el este hran i butur: el este mpovrat i osieiul: dar i lui i trimite Cerul Somnul, i nc unul din cele mai profunde; n colibele lui afumate, o atmosfer proaspt i limpede de Calm i licririle capricioase ale Viselor nebuloase l nvluie. Dar ceea ce m ntristca/ cel mai mult este faptul c sullelul lui se stinge: faptul c nici o ra/ de cunoatere celest sau mcar p;ininicasc nu ajunge la el; ci. n bc/na haotic, i in tovrie, ca dou spectre, doar Teama i Indignarea. Vai. n vreme ce Trupul se nla vnjos n toat mrimea sa, sufletul este nevoit s /ac orb. atrofiat, stupefiat. aproape anihilat! Vai. a fost i ci un Suflu ;il lui Ouiunc/eu: venii din Cer, dar niciodat revelat pe pmnl! Faptul c un Om moare ignorant, avnd totui capacitatea sa de cunoatere, este pentru mine o tragedie, chiar dc-ar fi s se ntmplc de mai mult de dou/.cci de ori pe minut, aa cum rc/ult din unele calcule. De ce nu este mprtit tuturor, cu cea mai marc grij, frma de tiin| pe care a dobndil-o ntreaga noastr Omenire din necuprinsul Univers al Ignoranei?" Ceea ce urmca/ adopt un cu lotul alt ton: ..Vechii spartani aveau o metod mai neleapt: i c.xpul/au i hituiau pe Hoii"' lor. "") Sclavi din Sparta anticii apar|iniiul Mulului i nchiriai nunilor latifundiari la muncile agricole. Sartor Resartus li strpungeau cu lancea i i tratau ca pe nite scursori cnd se nmuleau prea mult. Aplicnd metodele noastre mbuntite de hituire. Domnul Consilier Aulic, acum. dup inventarea armelor de foc i a trupelor permanente, gsete c o asemenea hituire este mult mai lesnicioas! Poate c n cele mai dens populate ri. ar putea fi suficiente vreo trei /iIc pe an pentru ca toi Sracii api din punct de vedere fi/.ic. care s-au acumulat n anul respectiv, s fie mpucai. S lsm Guvernelor grija aceasta. Cheltuielile ar fi nensemnate: ar fi acoperite chiar de carcasele n caux. Acestea ar putea fi srate i virile n butoaie, dac. nlr-adcvr. cu ele n-ar putea fi hrnite Armata i Marina, ar constitui cel puin o hran abundent pentru Sracii infirmi din a/iluri i din alte instituii de profil, pe care Caritatea iluminat, ncv/nd nimic ru iu ele. le-ar putea considera comestibile, n scopul de a-i menine pe acetia n via!"1"" i totui", scrie el n continuare. ..trebuie s fie ceva greit n toate acestea. Un Cal voinic ar valora pe orice pia ntre dou/cei i dou sute de Frcdcrici de aur: acesta cslc preul lui pentru oameni. Un Om voinic nu numai c nu valoarea/;! nimic in ochii lumii, dar aceasta i-ar oferi bucuros o sum fix. dac s-ar angaja pur i simplu s se duc s se spn/ure. Cu toate acestea, care din doi era cel mai inteligent elaborai articol, chiar sub form de Main? lisusc Hristoasc! Un european alb bine nfipt pe cele dou Picioare ale sale. cu Minilc sale avnd fiecare cinci degete i cu miraculosul su Cap legat prin lanurile oaselor de umeri, valorca/, a Ace cu. ct cincizeci pn la o sut de Cai!" ,.nlr-adcvr", exclam Profesorul n alt parte. ..Iu. Consilier Aulic Iubitor de Aur, te simi realmente prea nghesuit! ntre timp. ct din acest necuprins Glob fcut din pmnl i ap am defriat i am spat noi. practic, pn cnd am fcut s creasc pe el tot ce se putea? Ct de dens cslc Populaia din Pampasurile i Savanele Amcricii; din mprejurimile anticei Cartagiue i din 150) Posibil aluzie la cel mai violonl pamllcl |x>lilic al lui J.SwilI (1667-1745). intitulat O propunere modest, in care ccL-lmil senilor iluminist tcea. Ia modul alegoric, propuneri asemntoare celor ale lui Curlyle. caro i-uu adus sentina de a Ii legal la Slilpul Infamiei.

214 interiorul Africii; de pe ambele coaste ale Altailor i din Podiul Central al Asiei: din Spania. Grecia. Turcia, din Criincca ttrasc i din Kildare-ul151 Furitorilor de Brci din Piele? Dac am neles bine. dac-i arcndc/i Pmnt unui om pe timp de un an. ci se va puica hrni pe ci nsui i nc al(i nou. Vai. unde snt acum Hcngist-ii152 i Alaric-ii153 Europei noastre nc strlucitoare i n expansiune: care. atunci cnd cminele lor devin ncincpioarc. ar anlrciui i. ca nite Sllpi-dc-Foc, ar conduce masele de Vitejie vie nciubln/it: narma(i de data aceasta nu cu halebarde i care de lupt, ci cu maini cu aburi i cu br/dare de fier? Unde sni ci? i supravcghca/ Terenurile lor de Vntoarc! "') Comitat din provincia Leinsler. n eslul Irlandei. 152 ) Vezi nota 8. 155 ) Alaric (370-410). rege al vizigoilor, cuceritor al K o V PHOENIX Gnipnd aceste palru Capitole i allurndu-lc minicroasclc aluzii i chiar afirmaiile directe mprtiate n aceste Scrieri ale sale. ajungem la conclu/ia surprinx/itoare. dei nu cu totul ncprcv/ut. c Tcufclsdrockh face parte din cei care consider Societatea propriu-zis aproape moart; i c doar sentimentul de turm i vechile obiceiuri motenite ne feresc, n mprejurrile actuale, de Dispersare i de un r/boi naional, universal, civil, domestic i personal! lal-1 exprimindu-se precis: ..n ultimele trei secole, mai ales n ultimele trei sferturi de secol. Acelai esut Nervos Pericardic (Cum i spunem noi) al Religiei, n care se afl esena Vieii Societii, a fost lovit i rupt de nevoie sau fr s fie necesar: astfel incit acum c lot sfiat: iar Societatea, lncc/ind atta vreme, diabetic i tuberculoas, poate fi considerat ca fiind defunct: cci tresririle acestea spasmodice. galvanice, nu pot fi considerate drept v iat: i nici nu vor dura. cu sau fr impulsuri galvanice, mai mult de dou /iIc." ,.Cc fel de societate mai c i asia", exclam el n continuare. n care nu mai exist nici o Idee Social: nici mcar Ideca de Cas Comun, ci doar aceea de Locuin supra-aglomerat'.' in care fiecare. izolat i fr s in scama de vecini, se ridic mpotriva lor. nfac cc-i cade n mn i strig l-', ni nicu\. numind starea aceasta Ordine, pentru c n nvlmeala n care toi i fur pungile i-i taie gturilc unul altuia, nu cuitele de oel. ci ai inc mult mai viclene pol fi folosite? n care Prietenia i Comuniunea au devenii o tradiie pierdut, i cea mai sfint Cin de Tain a devenit o Cin ntr-o Tavern afumat, cu Buctarul pe post de Evanghelist'' n care Preotul i folosete limba doar ca s ling farfuriile: prea-nallelc noastre Clu/c i nalii notri Guvernani nu ne mai pol arta drumul, ci aud de pretutindeni proclami ndu-se cu patim: /.


Recommended