+ All Categories
Home > Documents > 1 TOCATURI PRAJITE.doc

1 TOCATURI PRAJITE.doc

Date post: 22-Feb-2018
Category:
Upload: dorin-papa
View: 226 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 24

Transcript
  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    1/24

    COLEGIUL NAIONAL ECONOMIC

    GH.CHIU CRAIOVA

    PROIECTPENTRU EXAMENUL DE CERTIFICARE ACOMPETENELOR PROFESIONALE

    NIVEL:4

    NVMNT: LICEAL

    FILIERA: TEHNOLOGIC

    PROFIL : SERVICII

    CALIFICAREA: TEHNICIAN IN GASTRONOMIE

    PROF.NDRUMTOR:

    FRATILA AURORA ELEV:

    ONITA ANDREEA

    CRAIOVA 2015

    1

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    2/24

    COLEGIUL NAIONAL ECONOMIC

    GH.CHIU CRAIOVA

    TEMA:

    CARACTERISTICILE SI TEHNOLOGIA TOCATURILOR

    PRAJITE

    CRAIOVA 2015

    2

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    3/24

    CUPRINS

    Cap. I. Argumentarea lucrarii

    Cap II. Tehnologia de obtinere a tocaturilor prajite

    Cap. III. Promovarea si publicitatea

    Cap IV. Concluzii personale

    Cap. V. Bibliograie.

    Cap. VII. Ane!e

    "

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    4/24

    ARGUMENTAREA

    #in istoria omenirii se retin o multime de aspecte si episoade$ care se reera la

    aceasta activitate$ din care rezulta ca modul si ormele de alimentatie reprezinta o problema

    centrala de viata.

    %biceiurile alimentare diverse deprinderile alimentatiei si nutritiei nu au ost aceleasi

    de&a lungul istoriei la toate popoarele ci acestea se materializeaza intr&o diversiune$ imposibil

    de a i cunoscute$ catalogate$ enumerate intr&un studiu sau intr&o orma inormational

    Problema produselor care au ost si sunt consumate de iecare individ de&a lungul vietii$ a

    modului in care acestea sunt realizate$ procurate$ prezentate si in ultima instanta consumate$ a

    constituit din cele mai vechi timpuri un avantaj al societatii respective.In prezent alimentatia

    publica a capatat o valoare noua si o importanta deosebita in ceea ce priveste modul de

    hranire al oamenilor$ acesta datorandu&se pe de o parte aplicarii noii tehnologii de prelucrare a

    materiilor prime si obtinerii de produse inite$ culinare$ pregatite in bucatarii si in laboratoare

    bine dotate cu utilaje si instalatii moderne.

    #esi pare ireal$ tara noastra are toate atuurile pentru a i o mare destinatie turistica dar se

    conrunta cu o lipsa totala de personal caliicat pentru aceasta activitate. Ar putea spune ca

    managementul din turism lasa de dorit.

    #eoarece conjunctura economica nationala nu este avorabila$ angajatorii gandesc ca nu este

    nevoie de personal prea caliicat pentru ca nu&si permit sa le oere salarii la o valoare justa iar

    salariatii gandesc ca trebuie sa castige bani repede ara sa se gandeasca la posibilitatea pe care

    le oera meseria. #e aceea este imperios necesar ca managerii sa constientizeze rolul lor

    social la el de mult cum trebuie tinerii sa investeasca in viitorul lor.

    In selectia alimentelor$in preerintele alimentare intervin actori care tin de e!perienta

    individuala $de e!perienta celor care ne&au precedat.

    '

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    5/24

    (eactiile de hrana si satisacerea lor $ sunt asociate in parte de costtarile directe ale iecarui

    individ in cuersul vietii$bineinteles pe etape evolutive$precum si de o oarecare inlenta a

    mostenirii genetice.)tarea emotionala ata de hrana este ampliicata sau diminuata prin

    prezenta sau absenta starii de oame si a e!istentei mijloacelor materiale care sa o

    desavarseasca.

    Problema produselor care au ost si sunt cosumate de iecare individ de&a lungul vietii $a

    modului cum acestea sunt realizate$procurate $prelucrate$prezentate $servite si in u *ltima

    instanta consumate au costituit din cele mai vechi timpuri un apanaj al societatii respective

    +ucrarea de ata am realizat&o cu gandul ca in anii ce vor urma eu ma voi regasi printre

    lucratorii bine pregatiti din unitatile din alimentatie publica$ unitati pe care le&as dori aliniatela standardele pe care le solicita ,niunea -uropeana.

    #e aceea doresc ca aceste unitati de alimentatie sa puna la dispozitia consumatorilor servicii

    de calitate$ eectuate de lucratori caliicati$ bine pregatiti si buni proesionisti.

    Ca viitor lucrator in alimentatie publica doresc sa&mi perectionez cunostintele teoretice si

    practice si sa devin un bun specialist in arta gastronomiei si servirii.

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    6/24

    CAPITOLUL IITEHNOLOGIA PREPARATELOR DIN CARNE TOCAT

    )ortimentul preparatelor de baz/ din structura meniurilor cuprinde 0i preparatedin carne tocat/$ care se preg/tesc din toc/tur/ simpl/ sau toc/tur/ asociat/ culegume 0i sosuri.

    Toc/tur/ reprezint/ compoziia rezultat/ prin omogenizarea c/rniitocate cu dierite adaosuri. Caracteristica principal/ a toc/turii este ineea$ caredier/ n uncie de preparat$ 0i este determinat/ de diametrul ochiurilor siteiolosite la ma0ina de tocat 3intre 2 0i 4 mm5.

    Preparatele din carne tocat/ se caracterizeaz/ prin6& varietate sortimental/$ care asigur/ diversiicarea meniurilor*& calit/i gustative 0i nutritive deosebite$ determinate de varietatea

    componentelor 0i a procedeelor termice aplicate*& digestibilitatea mai u0oar/ pentru tocaturile ierte sau ripte.M!"#$%% &$%'# ("$) "*+,")$,Toc/tura se realizeaz/ din carne /r/ os$

    de bovine$ porcine$ ovine sau din amestecul acestora$ precum 0i din carne depas/re$ v7nat$ pe0te sau subproduse de carne.

    Pentru preparatele de baz/ din carne tocat/ de m7nzat$ vit/ adult/ 0i porc$reetele prev/d utilizarea c/rnii calitatea I$ care cuprinde6

    & carnea de m7nzat 0i vit/6 greab/n$ leic/$ g7tul 0i salba$ pieptul$ rasolulanterior$ prelucrat prin dezosare$ 0i carnea rezultata din asonarea pieselor

    provenite din toate p/rile anatomice*&carnea de porc6 margine de leic/$ leic/$ mijloc de piept$ carne rezultat/

    din asonarea pieselor provenite din toate p/rile anatomice$ /r/ buc/i degr/sime*

    &carne de pui calitatea I /r/ cap 0i picioare.M!"#$%% !)-%.%!$#. Acestea se utilizeaz/ cu adaosuri la toc/tur/ av7nd rol

    tehnologic de legare 0i ainare a acesteia$ de mbun/t/ire a calit/ii gustative 0inutritive a produsului init.

    8n uncie de rolul tehnologic$ materiile au!iliare sunt prezentate n tabelul

    1.

    Tabelul 1.

    M!"#$%% !)-%.%!$# )"%.%/!"# .! &$#&!$!$#! "*+,")$%.*$

    9ateria au!ilar/ (olul tehnologic %peraii preg/titoare

    Ceapa Asigur/ calit/ile gustative )e taie elii sau m/runt$ seop/re0te sau se in/bu0/$ se

    :

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    7/24

    r/ce0te 0i se toac/ o dat/cu carnea

    Condimentele 3sare$ piper$usturoi$ cimbru$ m/rar$

    p/trunjel$ etc.5

    Asigur/ calit/ile gustative 0iarome$ avorizeaz/ digestia

    Piperul se macin/$usturoiul se piseaz/$

    verdeaa se taie m/runt%u/le Asigur/ legarea toc/turii$datorit/ coagul/rii proteinelor

    %rezul Asigur/ legarea 0i a7nareatoc/turii* se adaug/ latoc/turile utilizate pentruumplerea legumelor

    )e utilizeaz/ crud sau iertpuin* n cazul utiliz/riiorezului crud$ n toc/tur/se va ad/uga ap/ ncantitate dubl/ a/ de orez

    9iezul de ranzel/ Asigur/ legarea 0i a7narea

    toc/turii* se adaug/ latoc/turile pentru chitele$peri0oare$ p7rjoale$ mu0chitocat

    )e taie elii$ se nmoaie3n

    ap/ sau lapte rece5$ sestoarce bine

    +egumele 3cartoi$ morcov5 Asigur/ legarea 0i a7nareatoc/turii* se adaug/ latoc/tura pentru chitelue

    )e trec prin r/z/toare

    Bicarbonatul de sodiu Asigur/ a7narea toc/turii 0imeninerea suculenei* se

    adaug/ la toc/tura pentrumititeiApa rece (egleaz/ consistena

    toc/turii$ asigur/ cantitatea deabur necesar/ prelucr/riitermice 0i asigur/ r/gezimea

    produsului

    Procesul tehnologic al toc/turii este prezentat n schema 1.

    Schema .

    Ve!"#"ca!ea ca$"%&'"" c&!("")

    P!e*&%"!ea c&!("" +e(%!, %-ca!e)

    T-ca!ea c&!(""

    )Aa-/,!" 0 P!e+a!a!ea %-c&%,!"" 1 C-("me(%e

    ;

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    8/24

    )Ma$a2a!ea +e(%!, -m-*e("3a!e 4" a#5(a!e

    )U%"$"3a!ea %-c&%,!""

    V#$%%+!$#! +!.%",%% +,$(%% 8n procesul de producie$ se veriic/ prine!amen organoleptic prospeimea c/rnii.

    P$#,"%$#! +,$(%% ("$) "*+!$#.Carnea macr/ se cur//$ cu ajutorul unuicuit$de pielie$ tendoane$ se spal/$ se zv7nt/ 0i se taie buc/i mici.

    Pentru ma0ina de tocat cu acionare electric/$ carnea se taie n buc/i de 4

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    9/24

    C.!%%+!$#! Preparatele de baz/ clin carne tocat/ se pot grupa n unciede structura acestora 3modul de utilizare a toc/turii5.

    8n schema 2 sunt prezentate c7teva preparate din carne tocat/ cu speciicnaional.

    Schema 2

    P$#&!$!"# 3%(+!$(# "*+!",: T*+,")$% +$)3# & 9u0chi tartar

    T*+,")$% +) * & Chitelue marinate & Chitelue cu sos de sm7nt7n/

    T*+,")$% 6( .#)'#& Ardei umplui

    & (o0ii umplute&T*+,")$% 6( *% & )armale n oi de varz/

    & )/rm/lue n oi de vi/& )/rm/lue n oi de spanac

    T*+,")$% 6( "$!")$% +) .#)'# !) &!"# ,%(*!# 9usaca de cartoi& 9usaca de dovlecei& 9usaca de vinete& 9usaca de elin/& Varz/ cu carne tocat/ de porc

    T*+,")$% $%&"# P7rjoale moldovene0ti & P7rjoale din carne de pui

    & #rob de miel & 9ititei

    & Bitoc gratinat& =riptur/ tocat/ berlinez/

    TEHNOLOGIA TOCTURII CRUDE

    Toc/turile crude 3mu0chiul tartar5 se preg/tesc din mu0chi de vac/ 3cap demu0chi5 care nu suport/ dec7t prelucrarea primar/ de tocare a c/rnii cu cuitulsau cu sat7rul.

    Pentru prepararea mu0chiului tartar se eectueaz/ urm/toarele operaii6

    cur/area mu0chiului$ sp/larea$ t/ierea$ modelarea pe platou$ aranjareacondimentelor$ servirea sosului.

    >

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    10/24

    S*$"%'#(").: ')7+8% "!$"!$+!("%",% ("$) 10 &*$%% 7% "#8(*.*%!+%%+,

    9aterii prime0i au!iliare ,?9 Cantit/i %peraiipreg/titoare Tehnicaprepar/rii$prezentarea 0iservirea

    9u0chi devac/

    %u/

    Ceap/

    )are

    Piper

    Boia

    9

    )+

    9

    9

    9

    9

    1;500

    10

    0500

    0050

    0005

    0002

    & se cur// depielie$ sespal/$ se taiem/runt

    & se spal/$ sedezinecteaz/$se cl/tesc sub

    jet de ap/rece$ se separ/albu0urile deg/lbenu0uri

    & se cur//$ sespal/$ se taiem/runt$ se spa&l/ din nou

    & se cerne& se macin/

    & se modeleaz/sub orm/ dechitea cu golla mijloc

    & se adaug/g/lbenu0ulcrud de ou

    & se aranjeaz/estetic pemarginea pla&touluicondimentele$verdeaa 0iceap/

    & se serve0te

    crud cu sos@etchup sauenglezesc$ lasosier/

    Cur/area mu0chiului const/ n ndep/rtarea pieliei de susinere$ operaiecare poart/ numele de parare$ urmat/ de sp/larea mu0chiului sub jet de ap/$

    pentru ndep/rtarea impurit/ilor.%peraia cea mai important/ este t/ierea$ care se recomand/ s/ se ac/ cu

    un cuit bine ascuit sau cu un sat7r$ pentru a se seciona ibrele mu0chiului

    1

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    11/24

    direct$ /r/ a i presate sau zdrobite ca n cazul toc/rii cu ma0ina de tocat carne.Aspectul c/rnii tocate in este atr/g/tor$ iar valorile nutritive r/m7n intacte.

    9odelarea se ace pe platou$ sub orm/ rotund/ 3de chitea mai mare5* lamijloc se ormeaz/ un gol n care se a0az/ un g/lbenu0 crud. Aranjarea

    condimentelor se ace c7t mai estetic pe marginea platoului$ asezonarea iindrealizat/ de c/tre consumatori.)eparat$ la sosier/ se serve0te dup/ preerina clientului sos @etchup sau

    sos englezesc.

    Reete pentru preparate din carne tocat,(toc,turi n straturi cu legume)

    C*'&*(#("# U

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    12/24

    R*7%% &$*!"#C!$(# 3# &*$+G$,%'# >)+,%3%( !*(,$%

    O$#/*%! 3# !$3#%3).+# P!", 3#"*'!"#

    1;000

    1;0000;500

    0;1001;0000;00

    1;000

    0;5500;2000;250

    0;0050;050

    P$#.)+$,$%.# &$%'!$# )(" )$'!"# 3# &$#.)+$!$#! "#$'%+, ?6(,>)7%$# 6().#% 7% !&,@ ! #.%%.*$ 3# #.%(, .! +)&"*$ A+#!", *$!%# !%)$, 6(')%#$#!#)")$%.*$ ##"!.# 7% * 3%#"%>%.%"!"# )7*!$, &$#&!$!").)%; &$# 3#*#>%$#3# &$*+#3#). 3# &$,=%$# ! #.%%.*$ 3# #.%(,

    T*+,")$! +) +!$# # *>%(# ')!+!)! # &$#,"#7"# &$%( 6(,>)7%$# 6(

    !&, +) ).#% ! +,$(%% 6'&$#)(, +) +#!&! D)&, $,+%$#! +*'&*/%%#% #%(+*$&*$#!/, *). ("$) !%)$!$#! +*(%"#(#% +*'&*/%%#% ?+*!).!$#!&$*"#%(#.*$ 3%( *) &$%( "$!"!'#(" "#$'%+@

    C*(3%'#("!$#! +*'&*/%%#% # !+# +) !$#; &%$ 76 1#.). 1110 )(" &$#/#("!"# "#8(*.*%%.#+%%+# !.# "*+!")$%.*$ $%&"# $#&$#/#("!"%#

    12

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    13/24

    T!>#.). 1110

    T#8(*.*%! +%%+, ! "*+!")$%.*$ &$,=%"# 7% $%&"#

    D#()'%$#! &$#&!$!").)%

    O$!%% &$#,"%"*!$# T#8(%+! &$#&!$,$%%; '*("!$#! ("$)&$#/#("!$#; #$%$#!

    1 2P$=*!%# '*.3*#(#7"%

    T,%#$#! +#% ',$)(" 7% 6(,>)7%$#! 6( )(")$, 7% !&,; $,+%$#!

    T$#+#$#! +!$"*%.*$ +)$,!% &$%(&!$"#! %(, ! $/,"*$%% P%!$#!)")$*%).)% T,%#$#! ',$)(" !&,"$)(=#.).)% #$3#T*+!$#! +,$(%% 6'&$#)(, +) +#!&!6(,>)7%",6'&,$%$#! *),.*$: 1!: .! )&$!!, +$)",$)'#( !)$%#; &$%( 6(#&!$# .!, )( )+%(+*.*$@; +*!"#$#! 7% +)$#$#! 3#

    $,%'# M*("!$#! ("$) &$#/#("!$#: &.!"*); 3%&)# 6( *$', 3# #!("!%;$!/# !) )> *$', 3# '*%.,; !) !$)$%# S#$%$#! &$=*!.#.*$ +!.3#; 6(*%"# 3#!$(%")$% 3%#$%"# 3%( .#)'# ?+!$"*%&%)$#; +!$"*% (,")$ #"+@

    D$*> 3# '%#.

    S&,.!$#! ',$)("!%#.*$ 3# '%#.;%#$>#$#! 6( !&, +) !$# P,"$!$#!

    P$#&!$!$#! "*+,")$%%: 6(,>)7%$#!',$)("!%#.*$ 3# '%#. +) +#!&,; 6(

    1"

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    14/24

    &$!&)$#.)% 6( !&, $#+# T,%#$#!',$)(" ! +#%; ',$!$).)% 7%&,"$)(=#.).)% #$3# 7% ! +#% #$/%I'&,$%$#! ).#%).)%: 1%(# &,"$)("#$'%+@ P*$%*(!$#! M*("!$#!; ("$) &$#/#("!$# &.!"*) !) !$)$%#; 6(*%", 3# 3%#$%"#!$(%")$% S#$%$#! &$#&!$!").)% +!.3 ?+!$%&")$,@

    M%"%"#%C)$,!$#! +,$(%%; &,.!$#!; ",%#$#!>)+,%; "*+!$#!; !'#"#+!$#! +)!$# 7% >%+!$>*(!" &,"$!$# I!$#+# 24 *$# ("$) $,#/%$#P%!$#! )")$*%).)% 7% ! !$3#%).)%%)"#

    P$#&!$!$#! "*+,")$%%: $#"*+!$#! +)'!7%(! +) %", 3#!, ! +*'&*/%%#% 3#+!$(# $,+%",; 6(+*$&*$!$#!+*(3%'#("#.*$ ("$) +$(!%; &%$;+%'>$); !$3#% %)"# &%!"; ')=3#% 3#)")$*% "$#+)$!"; )&, 3# *!# $,'("!$#! ?'!.!-!$#!@ ("$)*'*#(%/!$# M*3#.!$#! '%"%"#%.*$:"$#+#$#! +*'&*/%%#% &$%( '!7%(! +6#7&$%!" +$(!% !) '!7%(! 3# "*+!" .!+!$# !) +* %"#.# 7% +)%"). 7% !'*("!" &.(%! ("$) +$(!% F$%#$#!

    '%"%"#%.*$ $,"!$). 6(+%( ?6("*!$+#$#! $'!(#(", "%'&).$%#$%%@ P$#/#("!$#: &.!"*)

    %"*+ $!"%(!"P$#.)+$!$#! &$%'!$, ! .#)'#.*$P$#,"%$#! +,$(%% ("$) "*+!"P$#,"%$#! +*"%#% ("$) "*+!"P$#,"%$#! *),.*$ ("$) )"%.%/!$#

    R!3#$#! 7!%#$).)% P$#,"%$#!*).)% ("$) $)'#(%"

    S# %#$> =)',"!"#: '*$+*%%;#.%(! 7. +!$"*%% S# "*!+, 6'&$#)(, +!$(#!; +*"%!;.#)'#.# %#$"#; +#!&! 7% #$3#!! S# +*(3%'#("#!/, +) !$#; &%$; #

    !3!), *),.# 7% # *'*#(%/#!/,+*'&*/%%!

    1'

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    15/24

    S# '*3#.#!/, >%"*+). )> *$', 3#+8%"#! '!% '!$#; # )(# +)'!$!$%(! 7% # $%# .! +)&"*$ 20 3#'%()"#

    S# !+*$, %#+!$# &*$%# +) *("$) $)'#(%"; # &$#!$, 7!%#$ $!7% # $!"%(#!/, 15 '%()"# S# #$#7"# +!.3 &.!"*) +)!$(%")$, 3# *$#/ % 7!%#$ $!

    F$%&")$, "*+!", >#$.%(#/,P$#.)+$!$#! &$%'!$, ! +,$(%%7% &$#,"%$#! ("$) "*+!"P$#.)+$!$#! &$%'!$, ! .#)'#.*$

    P$#,"%$#! *),.*$ ("$) )"%.%/!$#F%#$>#$#! +!$"*%.*$ 6( +*!=,P$#,"%$#! !$(%")$%% 3# +!$"*%(!")$

    S# "*!+, +!$(#!; # !'#"#+, +)+#!&,; *),; &%$; !$# 7% 1%(# !.)(%",+! * $!(/#., S# $%# .! +)&"*$ 6( >!%('!$%#"%'& 3# 45 '%()"# S# "#'$#!/, 7% # "!%# #.%% S# &$#/%(", &.!"*); 2 #.%% .!&*$%#; +) * >$)( 7% +!$"*% (!")$ S# #$#7"# +!.3

    P$=*!.# 3%( +!$(# 3# &)%P$#.)+$!$#! &$%'!$, ! &)%.*$;3#/'!$#! .*$P$#.)+$!$#! &$%'!$, ! +,$(%% 3#'(/!" 7% &$#,"%$#! ("$) "*+!%6(')%#$#! &%(%% 6( .!&"#P$#,"%$#! *),.*$ ("$) )"%.%/!$#C#$(#$#! ,%(%% 7% ! '#").)%

    S# 6(,>)7, +#!&! 6( !&, 7% ).#% 7% # $,+#7"#S# "*!+, 6'&$#)(, +!$(#! 3# &)% 7% +#!3# '(/!"; +) +#!&! 6(,>)7%",; +)&%(#! 7% )")$*%).S# +*(3%'#("#!/, 7% # 6(+*$&*$#!/,*),.# 7% #$3#!!S# *'*#(%/#!/, +*'&*/%%! S#

    '*3#.#!/, &$=*!.#; # "$#+ &$%( ,%(,;*) >,")" 7% '#" S# &$,=#+ 6( >!%# 3#).#% S# &$#/%(", &.!"*)S# #$#7"# )(! .! &*$%#; +!.3,; +)!$(%")$% 3%#$%"#

    1

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    16/24

    TRANSFORMRI CE SE PRODUC N TIMPUL PROCESULUITEHNOLOGICAL PREPARATELOR DE AA DIN CARNE TOCATA

    P$*+#). "#8(*.*%+ !. &$#&!$!"#.*$ 3%( +!$(# "*+!", #(#$#!/,

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

    )+). ()"$%"% 7% +*!+#$#! 6( %("#$%*$

    1:

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    17/24

    F$%#$#! .! $,"!$ !%)$, &$#&!$!").)% 6("$#!! !*!$# !&$#+%!", 3#+*()'!"*$ 7% "*"*3!", !"%!+# +#$%(#.# )(#% !.%'#("!%% +*$#+"#; +)$#+*'!(3!$#! 3# ! #.%'%(! &$!+"%+! )(#$%% $,"!$).)%; 3#*!$#+# +$)"! #! 6'>%>! +) $,%'#! 6(+%(,; &%#$/(+.)7% +!.%",%.# +%%+# !+#")%

    &$*+#3#) "#$'%+ %!$ 3%#"%>%.%"!"#! ! % !#',(,"*!$# &$#&!$!").)% &$,=%"I(3%+% 3# +!.%"!"# T*+,")$! &$#&!$!", "$#>)%# ,7% &,"$#/# *$',;; , %#!(!",; )+).#(",; >%(# &,"$)(, "#$'%+ ?%!$",; $%&",; +*!&",@; &*"$%%"+*(3%'#("!", L#)'#.# *.*%"# ("$) &$#&!$!"#.# 3%( "*+, ")$, ?.#)'#.#("$) )'&.)"; ("$) !$'!.#; ')!+! #"+@ "$#>)%# ,7% &,"$#/# *$'!;+*(3%'#("!$#! 7% )"). +%%+; *). , %# >%(# %#$"; 3# +*(%"#(,+*$#&)(/,"*!$#D##+"#; +!)/#; $#'#3%#$% 6( "!>#.). 1111 )(" &$#/#("!"# 3##+"#.# +%%+#"*+!")$%: &$#&!$!"# D##+"#.# .#)'#.*$ !) !.# *).)% +.%( "$)+")$!!+#"*$ &$#&!$!"# !) *" !(!.%/!"# .! &$#&!$!"#.# 3# >!/, 3%( .#)'# 7%+!$(# R##"#.# ("$) &$#&!$!"# 3%( +!$(# "*+!", )(" &$#/#("!"# 6( "!>#.).1112

    D##+"# &*%>%.# !.# &$#&!$!"#.*$ 3%( +!$(# "*+!",C!)/#; &*%>%.%",% 3# $#'#3%#$#

    D##+"# &*%>%.# C!)/# R#'#3%#$#

    M,$%'# (#)(%*$',?+8%S#.)#; &$=*!.#!$%%!!.#; '%"%"#%@P$#&!$!"). ()7%&,"$#!/, *$'!; #!-', !) # +$!&,P$#&!$!"#.# &$,=%"#6'>%%!"# +) $,%'#S"$)+")$! "!$#; &$#&!$!(#)+).#("C*'+.'#("!$# #-+#%,

    T**"Q$! %()%+%#("%!$", !) $%&",

    P*$%*(!$# 7% '*3#.!$# (#+*$#&)(/,"*!$#U"%.%/!$#! %()%+%#(", !)(#+*$#&)(/,"*!$# ! !3!*)$%.*$ 3# .#!$# ?*),;$!(/#.,; *$#/@T*+,")$! %("$*3), 6( $,%'# %()%+%#(" 6(+,./%",O'*#(%/!$#!%(+*$#+",;!3!* %()%+%#(" 3# !&, .!

    >!"#$#! "*+,")$%%E!&*$!$#! !% 3#+*("%")%# 3%( &$#&!$!"3!"*$%", "$!"!'#(").)%"#$'%+ (#+*$#&)(/,"*$?"#'$!")$, $%3%+!",;"%'& 3#&,7%"@D*/!$#!(#+*$#&)(/,"*!$# ! ,$%%

    !) &%$).)% P$#.)+$!$#"#$'%+, %(+*$#+",

    M!=*$%"!"#!3##+"#.*$ +*("!"!"# .! "*+,")$!&$#.)+$!", "#$'%+() &*" %$#'#3%!"#C*("%()!$#!&$*+#).)% "#$'%+6( )(+%# 3#&$#&!$!"

    1;

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    18/24

    R##"# ("$) &$#&!$!"# 3%( +!$(# "*+!"!?T*+,")$% &$,=%"# 7% $%&"#@

    C*'&*(#("# U

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    19/24

    III PROMOVAREA SI PULICITATEA

    Activitatea promotionala cunoaste o multitudine de mijloace tehnice si orme derealizare$ care s&au dezvoltat si deversicat de la o perioada la alta. In unctie de

    natura si rolul lor$ tehnicile promotionale pot i structurate in patru categorii6& publicitatea*& promovarea vanzarilor*& relatii publice*& alte actiuni promotionale.

    Publicitatea este una din cele mai utilizate tehnici promotionale.Publicitatea reprezinta orice orma impersonala de promovare si

    prezentare a unor idei$ bunuri$ bunuri sau chiar intreprinderi$ prin intermediul

    cuvintelor$ imaginilor sau sunetelor.(eclama este metoda clasica de promovara a produselor. -ste utilizata atatla lansarea unui nou produs sau serviciu cat si mai apoi$ pe tot parcursule!istentei acesteia pe piata$ pentru intretinerea atentiei consumatorului.

    Putem vorbi despre reclama6& in presa*& la radio*& la televizor*& pe internet.

    Publicitatea e!terioara comunica idei simple$ menite sa stimulezevanzarea iind eicienta mai ales in aglomerarile urbane. -ste prezentata de aisesi anunturi publicitare amplasate6& in spatii comerciale si de alimentatie*& pe zidurile cladirilor*& pe panouri special amenajate*& benere*& pe mijloacele de transport.

    Aisul urban are ca suport panoul publicitar si trebuie conceput astel incatsa poate i reinnoit rapid. -icienta lui depinde densitatea de aise e!puse si denr. de trecatori ce il pot vedea. 9aterialele publicitare presupun editarea de

    pliante$ prospecte$ brosuri sau cataloage.

    Publicitatea imbraca mai multe orme6

    #upa momentul in care e diuzata$ publicitatea poate i6& publicitatea de inormare este olosita in special atunci cand se lanseaza

    pe piata o noua categorie de produse$ servicii sau apare o noua irma*

    1>

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    20/24

    & publicitatea de asteptare 3pentru trezirea interesului5 este olosita inanitede lansarea pe piata$ pentru a starni curiozitatea consumatorilor. Publicitatea deasteptare este practic$ un ragment din ceea ce va i*& publicitatea de inormare atat cat sa aca oamenii curiosi*

    & publicitatea de convingere devine tot mai importanta pe masura ceconcurenta se intensiica*& publicitatea comparativa prin care o irma isi compara direct sau indirect

    produsele sau serviciile cu cele oerite de alte irme*& publicitatea de reamintire este importanta pentru a mentine interesulconsumatorilor ata de produsele sau serviciile unei irme.

    In unctie de obiectiv distingem6& publicitatea de produs olosita pentru promovarea produselor *& publicitatea institutionala 3de irma5 olosita pebtru promovarea uneiirme. Acest tip de publicitate se utilizeaza in deosebi de catre irmele

    prestatoare de servicii$ intrucat$ in cazul serviciilor trebuie evidentiata irma sinu serviciul care poate i oerit de orice alta irma. #upa aria teritoriala araspandirii mesajului$ publicitatea poate i6 1. locala este utilizata atunci candserviciile au o arie lo>cala de raspandire$ sau irma isi desasoara activitatea pe

    plan local* 2. nationala utilizata atunci cand aria de raspandire este la nivelulunei tari* ". internationala cand irma actioneaza pe piata internationala.

    Publicitatea trebuie sa tina seama de caracteristicile dieritelor categorii deconsumatori carora li se adreseaza. Acesti consumatori alcatuiesc publicul tinta.

    Pentru a putea adapta publicitatea in unctie de carcateristicile tintatrebuie cunoscute cele cinci componente ale publicitatii. 9ediul de publicitate

    poate i6& presa*& televiziunea*& radioul*& internetul.

    )uportul publicitar este reprezentat de un anumit ziar sau revista atunci

    cand mediul publicitar ales este presa$ un anumit site atunci cand alegeminternetul ca mediu de publicitate.

    9esajul publicitar reprezinta ceea ce trebuie transmis. Prin publicitate nuse poate spune totul despre produsul$ serviciul sau irma care se promoveaza.

    A!ul promotional este ideea centrala a publicitatii$ este elementul caretrebuie sa convinga.

    )loganul este o e!presie alcatuita din ma!imum opt cuvinte$ din care unulreprezinta marca produsului sau a irmei. )loganul trebuie sa ie usor de retinut$sugestiv$ eventual ritmat. -ste oarte important ca aceste componente sa ie

    stabilite in unctie de publicul tinta.

    2

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    21/24

    Promovarea vanzarilor presupun olosirea unor mijloace de promovarecare sa determine cresterea vanzarilor. Acest instrument urmareste crestereavanzarilor pe termen scurt prin stimularea impulsului de cumparare.

    9erchandising reprezinta procesul de prezentare a produselor la punctele

    de vanzare in asa el incat consumatorii sa ie determinati sa cumpere.P+V 3publicitatea la locul vanzarii5 este inrudita cu merchandisingul.=oloseste promovarea prin marca$ ambalaj$ etichetare la locul de vanzare.

    #egustari sau demonstratii practice la locul de vanzare au rolul de aatrage atentia$ si de a castiga increderea consumatorilor in produsele promovate.

    (educerile de pret au cel mai puternic eect promotional. %erirea decadouri este o alta tehnica cu un puternic eect promotional.

    Premii de idelitate sunt valori oerite sub orma de numerar sau sub alteorme$ care sunt promotionale cu idelitatea clientului ata de o anumita irma.

    Vanzarile grupate 3oertele pachet5$ presupun vanzarea simultana a douasau mai multe produse sau prestare unui pachet de servicii la un pret de pachetmai mic decat suma pretui produse?serviciilor continute.

    I V : CONCLUII

    Aceasta lucrare este rezultatul e!perientei acumulate atat in scoli cat si inunitatile de alimentatie publica. 9eseria de ospatar nu este una usoara$ asa cum

    ar putea sa para la prima vedere. Practicarea ei aduce beneicii dar siinconveniente.

    In ceea ce priveste avantajele ce le oera aceasta meserie putem mentiona$in primul rand$ posibilitatea de a intra in contact cu persoane variate.Interactiunea cu acestea are o importanta ridicata$ ea acilitand acumulareae!perientei in relatiile cu clientii$ perectionarea abilitatilor de comunicare cuacestia$ imbunatatirea tehnicilor de recomandare si servire ale preparatelor$ darsi capacitatea de a intretine salonul de servire. ,n alt aspect ce trebuie mentionatin meseria de ospatar$ este castigul inanciar pe care il obtinem in urma

    serviciilor oerite. In acest domeniu renumerarea serviciilor se ace in unctie deabilitatile si de pregatirea personala a iecaruia. )a nu uitam ca meseria deospatar poate i e!trem de proitabila din acest punct de vedere$ cu conditia de astapani tehnicile de servire la standarde inalte.

    Pe de alta parte vom lua in calcul si inconvenientele acestei meserii$ cacisi acestea ne pot conditiona alegerea. Pentru a ace ata programului incarcat siresponsabilitatilor pe care le implica meseria de ospatar este nevoie de unorganism sanatos$ lucru certiicat prin analize medicale$ dar si de cunoasterea siaplicarea catorva reguli ce ajuta la reducerea eortului ortostatic depus in timpul

    desasurarii activitatii de servire. Pentru a&si insusii toate acestea$ viitorii

    21

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    22/24

    ospatari au nevoie de indrumare si consiliere proesionala$ dar si de mici saturipe care sa le poata aplica.

    Pe durata desasurarii practicii am remarcat drept calitate inaltul grad deproesionalism al personalului cu care am intret in contact$ dar si ambianta

    placuta cu care isi imbie clientii. Igiena obiectelor de inventar utilizate laservirea preparatelor constituie un alt atuu al acestui local.Toate aceste calitati sunt necesare si suiciente pentru a determina viitorii

    absolventi$ cu specializare in alimentatie publice$ sa se decida in alegerea loculuide munca viitor$ si sa opteze pentru o slujba intr&o astel de unitate care sa leoere standarde inalte in ceea ce priveste aspectul si prestanta serviciilor.

    CAPITOLUL V

    ILIOGRAFIE

    (A#,DIC%+-)C, Tehnologia restaurantelor

    A. CEIVA(),TA Tehnologia preparatelor de bucatariede coetarie si sortimentul bauturilor* -d.

    #idactica si pedagogica$ Bucuresti 1>;

    -9I+IAD #%B(-)C,$ Tehnica )ervirii Consumatorilor*)T-(- )TAV(%)IT, -d.didactica si pedagogica Bucuresti

    2

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    23/24

    ANEXE

    2"

  • 7/24/2019 1 TOCATURI PRAJITE.doc

    24/24


Recommended