Post on 03-Jun-2018
transcript
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
1/26
INTODUCERE
Secolul din care am ieit a fost considerat pe bun dreptate secolul
Revoluiei Tehnologice. Inventarea automobilului, cucerirea spaiului aerian
i cosmic, fisiunea atomului, transplantul de organe, radioul, televiziunea
sunt numai cteva din inveniile care au fcut din om un Supra!om. "in
pcate, #n ciuda acestor descoperiri, care #n mod logic, ar fi trebuit s!i fac
viaa mai uoar, omul a reuit s fie tot mai nemulumit i mai nefericit.
$celai secol a fost unul din cele mai zbuciumate pe care le!a trit omenirea.
%umea european, #n marea ei ma&oritate, triete astzi cu sentimentul
c universul nostru este lipsit de prezena lui "umnezeu. "intr!o astfel de
convingere a izvort i procesul de secularizare a lumii, care tinde s
transforme omul #n prizonierul realitilor pmnteti, pierznd relaia cu
"umnezeu. S!a produs astfel o grav rsturnare de valori, #n virtutea creia
omul se las dominat de gri&a celor trectoare, de valorile materiale ale lumii,
care au luat locul i au #mpins pe plan secundar valorile spirituale.'
$ privi din perspectiv cretin problemele societii contemporane
este o sarcin pe ct de important i urgent, e att de dificila pentru
(iseric, din cauza comple)itii acestor probleme. *ci in atitudinea sa fata
de lume (iserica +rtodo) se gndete mai degrab s transforme lumea pe
dinuntru decat s o schimbe pe afar. $stfel, lucrnd mai mult #n adncime,
asupra sufletelor credincioilor, crora a cutat s le inspire iubire evanghelicfa de aproapele, blndee, &ertfelnicie. (iserica +rtodo) a dat totdeauna i
d i astzi credincioilor si #ndrumri sntoase i utile pentru comportarea
lor #n via.
'
-r. -rof. "r. "umitru -opescu, +rtodo)ia la sfrit de mileniu/ #n Almanah Bisericesc, $rhiepiscopia(ucuretilor, 000, p. 123-r. "r. *onstantim *oman, Ortodoxia sub presiunea istoriei, 4d. (izantin, (ucureti, '115, p. 66.
'
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
2/26
I Omul renun la Dumnezeu considernd c se poatedezvolta prin propriile puteri
"in momentul #n care omul renun la "umnezeu considernd c sepoate dezvolta prin propriile puteri, nu mai poate #nvinge pornirile ptimae
din fiina lui i le consider ca normale i fireti, transformndu!se #n sclavul
lor.7
8n teolog englez constata9 :tiina contemporan a dobndit victorii
dincolo de ateptrile secolului al XVIII-lea, dar lumea care a aprut nu pare
a i mai raional dect cea pe care au cunoscut-o veacurile precedente!"ereu mai mult lume din rndul naiunilor celor mai puternice de pe
pmnt se simte r a#utor, $n %hearele unor ore iraionale pe care nu le
mai poate controla:. ;
*ultura ortodo) teonom confer omului credincios puterea spiritual,
energia dumnezeiasc a Sfntului "uh, #n 4?-%8 (I?I%4=$R
@n acest sens, (iseric +rtodo) ofer 4uropei toat e)periena sa
bimilenar i, aa cum ea a trecut prin mai multe etape de maturizare i de
#ncercare, la fel avertizeaz, #nva i orienteaz instituiile i structurile
actualei configuraii europene spre o dezvoltare armonioas. -rivind trecutuli raportul pe care (iserica l!a avut cu 4uropa, se poate spune c rdcinile
sale cretine sunt acelea care au definit i identificat continentul nostru 9 #n
momentul #n care se vorbea de Ortodoxiese vorbea despre&uropa A
"ac urmrim, elementele bune ale civilizaiei europene, vom vedea c
acestea provin #n cea mai mare parte din (izanul +rtodo), care a fost7
Ibidem , p B63;%eslie =eCbigin, The +ther Side of '1B;, D**, Eeneve '1B7, p. '6.5-r. -rof. "r. "umitru -opescu,+p. cit. , p.B13
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
3/26
aprtorul tradiiei i literaturii vechi greceti, #ncretintorul acestora i
transmitorul tezaurului cretin #n +ccident, astfel #nct, #n final, la temeliile
civilizaiei europene se afl (izanul, adic e)presia dominant a (isericii
+rtodo)e Rsritene. -entru a da un e)emplu relevant, evocm faptul c
celebrul "rept Roman, cu care se mndrete 4uropa continental, nu s!a
pstrat #n locul lui de natere, ci #n (izanul #n care, sub #mpratul Fustinian, a
fost alctuit renumitul *orpus Furis *ivilis, restructurat i #mbuntit cu
a&utorul =ovellae!lor, #ntr!o manier cretin. $cest *orpus ! cu adugirile
fcute ! a fost tradus #n limba greac i mai trziu publicat sub forma
preioaselor (asilicale G#n mai multe volumeH i a altor colecii de legi, i afost transmis #n 4uropa, prelucrat i aplicat la ortodoci, chiar i #n timpul
stpnirii otomane.2
b 4uropa contemporan se dezvolt pe bazeletiinei
4uropa contemporan se dezvolt acum pe bazele tiinei3 ea pare
adesea un element strin i ostil cretinismului, dar #n fond ea s!a nscut din
el.6
*retinismul, a dat form 4uropei, imprimndu!i unele valori
fundamentale. ?odernitatea european #nsi, care a dat lumii idealul
democratic i drepturile omului, #i traseaz valorile din motenirea sa
cretin. ?ai mult dect un spaiu geografic, ea poate fi calificat drept un
concept $ndeosebi cultural i istoric, care caracterizeaz o realitate nscut ca
un continent, i datorit forei unificatoare a cretinismului, care a tiut s
integreze #ntre ele popoare i culturi diferite i care este profund legat de
#ntreaga cultur european.B
2(artolomeu, -atriarhul 4cumenic al *onstantinopolului,(iserica +rtodo) si 4uropa contemporan/ #nAlmanah Bisericesc, $rhiepiscopia (ucuretilor, 000, p. 6B36Serghei (ulgaov Ortodoxia4d. -aideia, (ucureti '116, p.'B5.B-apa Ioan -aul al II!lea,&cclesia $n &uropa #n site!ul http9JJCCC.catholica.ro
7
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
4/26
Koina popoarelor aparinnd statelor membre ale 8niunii 4uropene a
fost e)primat #n mod oficial prin art. 'B G'5' #n alt numerotareH din te)tul
comun al tratatului de la ?aastricht al 8niunii 4uropene, care stipuleaz c
aceasta contribuie la dezvoltarea culturilor statelor membre i respect
polimorfismul lor naional i teritorial i #n acelai timp, scoate #n eviden
motenirea cultural comun, spri&in i completeaz activitatea statelor
membre #n vederea pstrrii i ocrotirii motenirii culturale de #nsemntate
european.
4ste #nvederat faptul c la rdcinile culturii i civilizaiei 4uropei
+ccidentale se gsete +rtodo)ia i c, dac 4uropa +ccidental vrea sa iasdin anumite impasuri spirituale, este datoare s se #ntoarc la rdcinile ei
autentice, #n care se triete armonia omului cu "umnezeu i cu lumea, #n
locul arogantei umane.1
'(a $nceputul celui de-al treilea mileniu i $n aa provocrilor noilor
structuri europene, Ortodoxia se %sete din nou $n centrul ateniei ) ea
trebui s rspund marilor $ntrebri i trebuie s evalue*e modul prin caretrebuie s rmn liantul unitii europene!+ '0-rin contribuia sa activ la
viaa social, +rtodo)ia este garanta drepturilor fundamentale ale omului,
tocmai plecnd de la libertatea religioas care trebuie s fie acordat fiecrui
membru al societii. 4a propune o nou evanghelizare pentru (iserica
cretin #n 4uropa, bazndu!se pe cuceririle ultimelor decenii9 toleran,
deschidere, dialo%. $ceast perspectiv poate fi cheia ctigtoare pentru
4uropa de azi i de mine.
@ntr!adevr, 4uropa #i cut rdcinile ca s se adape i s adape din
acestea noi vie de via. Iat doua e)emple9 primul ! #n luna iunie '111 a avut
loc aici, #n Romnia, ultima faz a programului special de educaie al
*onsiliului 4uropei, sub titlulrumurile monahismului, #n care monahismul1(artolomeu, -atriarhul 4cumenic al *onstantinopolului,Op! cit, p. 6B3
'0 -r. -rof. Ion (RI$ #n 'Ortodoxia $n &uropa (ocul spiritualitii romne+, 4d. Trinitas, Iai,'115, p. 5.
;
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
5/26
ortodo) are o prezen important de!a lungul istoriei pan astzi. Secretarul
Eeneral al *onsiliului 4uropei ! fiind #ntrebat recent cum se e)plic faptul c
un organism politic ca acest *onsiliu se ocup de monahism la sfritul
secolului >>, secolul e)ploziei tehnologice i informaticii ! a rspuns, #ntre
altele, c9&uropa Occidental nu poate supravieui r i*voare cu adevrat
spirituale, i c .ntul "unte ortodox rmne o motenire comun i un
punct de reerin al $ntre%ii &urope.
@n al doilea rnd9 8niunea 4uropean a instituit, iar acum finaneaz,
dup cum se tie, printre altele, un program special intitulat /n sulet pentru
&uropa. *e semnific acest lucruL =imic altceva dect c 4uropa +ccidental#i caut propriul suflet. =oi afirmam urmtoarele9 4uropa +ccidental nu
este lipsit nici de via, nici de suflet, #n ciuda dorinelor unora. Totui, ea
are nevoie #n primul rnd de urmtoarele9 analiz, aprofundare i
contientizare a propriei sale istorii i a motenirii religios!culturale a
(isericii nedesprite, unde va redescoperi mult din ceea ce a pierdut, adic
darurile cele mai preioase. Mr a ne lauda #n mod superficial, putem spuneca +rtodo)ia poate s a&ute #n mod hotrt la o astfel de introspecie, att de
necesar i de profund.''
8nitatea 4uropei este cultural i spiritual9 vitregiile istoriei nu au
putut face s dispar unitatea a acestui continent care a tiut s!i consolideze
un patrimoniu comun de valori etice i de e)periene religioase. '&uropa este
o comunitate de cultur modelat de ctre o tradiie multisecular!
0iecare ar este $n modul su propriu o concreti*are a unei unice culturi
europene!+'
"iversitatea este rezultatul bogiei culturii europene. @n acest caz
revine fiecrei ri s gseasc modul su propriu de a fi membr 4uropei.
Ni care este contribuia spiritual a +rtodo)iei #n acest sensL
''(artolomeu, -atriarhul 4cumenic al *onstantinopolului, Op! cit!, p.B03' FacOues -aul, 'Biserica i cultura $n Occident+, vol! 1 , 4d. ?eridiane, (ucureti, '112, pag. '0.
5
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
6/26
+rtodo)ia a predominat #n 4uropa +ccidental timp de zece secole i
constituie o parte esenial a motenirii culturale europene. '7
4uropa are nevoie de +rtodo)ie9 Inte%rarea diversitilor este nu
numai de dorit, ea este necesar2 este condiia unitii cretine! 3n acest
context sarcina ecumenismului este de a re%si i a tri ceea ce acest termen
$nseamn) universalitatea pmntului locuit ca actuali*are a 4catolicitatii+,
care nu coincide neaprat cu mondiali*area!/ ';
'ac cretinismul reuete s uneasc &uropa $n viitor, aceasta se
va datora patrimoniului de valori spirituale care privesc demnitatea
persoanei umane, caracterul sacru al vieii umane, rolul central alamiliei ondat pe cstorie, solidaritatea, autoritatea le%ii, i o solid
democraie!+ 15
-ierderea progresiv a acestei moteniri cretine conduce cultura
european ctre alunecarea #ntr!un fel de aposta*ie tcut #n care omul
triete ca i cum "umnezeu nu ar e)ista. "e fapt atunci cnd omul pierde
contactul cu prezena vie a lui "umnezeu viaa #nceteaz de a mai e)ista. +ri,trirea valorilor evanghelice d natere unei viei morale coerente care
onoreaz i promoveaz demnitatea i libertatea oricrei persoane.
$stzi, cultura european caut #nc legtura fundamental #ntre
drepturile omului i drepturile lui "umnezeu. -romovarea libertii religioase,
valoarea ma&or a contribuiei cretinismului #n istoria continentului rmne
punctul decisiv de intermediere. "repturile omului nu pot e)ista fr datoriaomului de a fi cu adevrat liber fa de "umnezeu i pentru "umnezeu. @n
acest sens, 4uropa trebuie s continue de a da mrturie despre vocaia ei
spiritual, despre valorile autentice #nscrise #n inima fiecrui om.
'7(artolomeu, -atriarhul 4cumenic al *onstantinopolului, Op! cit!, p.B'3'; Fean Eueit, P(6unite europeenne comme en#eu de l6ecumenisme+, Service orthodo)e de presse, no.5',
septembre!octombre 000, p.B.'5 Q =ifon ?I
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
7/26
'Ortodoxia are o exprimare social i impune ale%eri de via!+ '2
4a presupune cutarea sensului profund al vieii #n parcursul cotidian i
refuzul rspunsurilor uoare. 4ste decisiv s avem un ethos, o viziune moral
comun, un anumit sens al omului i umanitii care ne unete. '&ste decisiv
s avem o contiin cretin pentru a a#un%e la o contiin a &uropei,
convini iind c aspiraiile cele mai prounde ale omului nu-i %sesc
rspunsul complet dect $n umne*eu 7+ '6
-rea Mericitul -rinte -atriarh Teoctist, -atriarhul (isericii +rtodo)e
Romne a e)primat poziia (isericii +rtodo)e Romne fa de procesul de
construcie al 8niunii 4uropene astfel9 Vrem s ne aducem contribuiapentru ca &uropa s-i pstre*e rdcinile ei din trecut, rdcini cretine!/'B
Pin punctul nostru de vedere, &uropa are nevoie nu numai de actori
economici si politici, ci si de tradiia ei cretin, inclusiv de tradiia cretin
ortodox!
Biserica Ortodox oer &uropei trirea vie a credinei $n comuniune!
8ici o instituie european sau mondial nu se poate substitui Bisericilor, acror lucrare este de permanent $mbuntire a omului, de desvrire i
chiar de $ndumne*eire a lui! &uropa nu poate avea un viitor durabil r
credin, r airmarea i maniestarea deplin a credinei cretine!
Bisericile sunt chemate s contribuie la construirea noii &urope, lucrare pe
care Bisericile nu o pot desura cu succes dect numai $mpreun'1/
4uropa are datoria i capacitatea de a apra +rtodo)ia, nu pentru c esteo mare i%ur a trecutului, ci pentru c face parte din propria ei cultur
cretin.0
'2Ibidem, p. ;5.'6-r. -rof. "r. "umitru -opescu, Iisus 9ristos :antocrator, 4.I.(.?.(.+.R., 005, p. 26.'Bhttp9JJ CCC.catholica.roJstiriJshoC.aspLid;;6Ulang teoctist,-atriarh in tara curcubeului'1Teoctist, -atriarhul (isericii +rtodo)e Romne, &xi%entele ecumenismului actual din punctul de vedere al
Bisericii Ortodoxe ;omane eoctist la
/niversitatea din "unchen - ? mai @C #n http9JJCCC.crestinism!ortodo).roJhtmlJinde).html0 -r. -rof. "r. Ion (ria, Ortodoxia $n &uropa! (ocul spiritualitii romne, 4d. ?itropoliei ?oldovei i(ucovinei, Iasi, '115, p. 1.
6
http://www.catholica.ro/stiri/show.asp?id=4427&lang+teoctisthttp://www.catholica.ro/stiri/show.asp?id=4427&lang+teoctist8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
8/26
-apa Ioan -aul al doilea vrnd s sublinieze rolul important pe care
(iserica #l poate &uca #n 4uropa, afirma9 (iserica este convins c
4vanghelia lui
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
9/26
c *redina cretin formeaza continentuleuropean
P*redina cretin a format continentul european, iar unele dintrevalorile sale fundamentale au inspirat apoi idealul democratic i drepturile
umane ale modernitii europene.:e ln% aptul c este un loc %eo%raic,
&uropa este un concept $ndeosebi cultural i istoric, care este caracterizat
drept continent i datorit forei unificatoare a cretinismului, care a tiut s
integreze #ntre ele popoare i culturi diverse.
-rocesul de lrgire a 8niunii 4uropene la alte ri nu poate s priveascdoar aspecte geografice i economice, #ns trebuie s devin o re#nnoit
armonizare a valorilor care s se e)prime prin lege i prin via./7
P&van%helia lui 9ristos, a constituit elementul uniicator al popoarelor
europene timp de mai multe secole, rmne $n continuare ast*i un
i*vor inepui*abil de spiritualitate./ ;
Sanctitatea Sa, (artolomeu, -atriarhul 4cumenic, #n discursul prile&uitde vizita sa #n Romnia, subliniaz faptul c9 ac &uropa occidental
dorete s ias din impasul spiritual $n care se %sete ast*i, ea trebuie s se
$ntoarc la sursa i s re$ntreasc le%aturile ei cu umne*eu i creaia
acestuia/5, Kaclav
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
10/26
/milina, amabilitatea, respectul a ceea ce nu $nele%em, sentimentul pround
de solidaritate cu ceilali, voina de a ace sacriicii sau apte bune pe care
numai venicia le va rsplti, acestea sunt attea valori care ar putea i
pro%ramul construciei europene./ 2
@n aceast perioad de #nceput de mileniu (iserica nu are dect un
singur rspuns9 =a toi sa ie una, dup cum >u, :rinte, $ntru "ine i &u
$ntru >ine, aa i acetia $n noi s ie una, ca lumea s cread c >u "-ai
trimis!+
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
11/26
unitatea neamului i a credincioilor (iserica trebuie s se situeze dincolo de
opiunile politice ale partidelor.70
?isiunea (isericii intete la depirea diviziunilor care bntuie #n
lumea natural i social, cluzind spre comuniunea pe care "umnezeu o
ofer lumii, ca Trup al lui
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
12/26
acetia vor fi mai unii #n a!l mrturisi pe unicul "omn, cu att mai mult vor
contribui la a da glas, consisten i spaiu spiritului cretin al 4uropei,
sfineniei vieii, demnitii i drepturilor fundamentale ale persoanei umane,
dreptii i solidaritii, pcii, reconcilierii, valorilor familiei, ocrotirii creaiei.
@ntreaga 4urop are nevoie de bogia cultural furit de cretinism.75
(iserica #n ansamblul ei este chemat s reprezinte idealul vieii autentice
i inta ce trebuie atins de omul modern prins #n iele debusolante ale vieii.
Redescoperirea vieii teocentrice trebuie s fac din omul contemporan o
persoan ce!i #nelege motivul e)istenei sale pe pmnt i #mplinirea acestei
e)istene numai #n comuniunea cu semenul i cu "umnezeu.(iserica +rtodo) are destule puteri pentru a rspunde chemrii sale V
ea poate s lumineze cu lumina ei calea pe care o urmeaz umanitatea, poate
s detepte contiina, poate s anune vestea cea bun acelora care sunt
#mpovrai i #ntristai.72
*ea mai valabil contribuie pe care (iserica o poate aduce #n
momentul de fa la #nfptuirea mai binelui pentru 4uropa i lumea #ntreageste aceea de a reface #n adevr i dragoste unitatea pentru care s!a rugat Iisus.
GIoan, '6, 0!'H. =umai aceast unitate a lumii, prin unitatea (isericii, nu va
trebui s #nsemne niciodat uniformitate, ci, aa cum se spune de mult vreme
i se repet mereu fr a obosi, o unitate #n diversitate.76
(iserica cltorete ca o nav pe marea fr de sfrit a lumii cluzind
spre venicie. @n lume (iserica este chemat s!i #mplineasc misiunea, adics mntuiasc omul i lumea. Ni aceasta o realizeaz rmnnd fidel propriei
viei i drumului ei i evitnd identificarea cu lumea. %umea rmne pentru
75 Mragment din declaraia comun a Sanctitii Sale -apa Ioan -aul al II si a -rea Mericitului -rinte-atriarh Teoctist semnat la Katican in data de ' octombrie 00 #n! Almanah Bisericesc, $rhiepiscopia(ucuretilor, 00, p.71.72Serghei (ulgaov Op! cit!, p.'17.76?aria *laudia (otin, Ortodoxia $n vltoarea istoriei contemporane! "isiunea actual a Ortodoxiei, #nRev."itropolia Olteniei,=r. 5!B J 00, p.'1
'
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
13/26
(iseric ceea ce este marea pentru corabia care spintec apele. 4 doar un
cadru e)terior #n care nava (iseric #i continu mersul de veacuri.7B
d =oua misiune a (isericii const #n
4uharistie
=oua misiune a (isericii const #n desfurarea comuniunii euharistice
#n toate domeniile vieii personale i sociale, #n e)tinderea liturghiei ecleziale
#n ordinea i structura societii.71
(iserica +rtodo), aa cum mrturisim #n *rez, transcede orice limit
etnic sau cultural, deci i opoziia +ccident V +rient. "up har i dup
chemarea dumnezeiasc, dincolo de pcat i de greelile lumeti ale
mdularelor ei V Trup al lui
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
14/26
#n lumina roadelor3 mai concret, dup Sfntul apostol -avel, #nseamn9 Pa ti
cum trebuie s ne comportam $n casa lui umne*eu, care este Biserica
umne*eului celui viu, stlp i temelie a adevrului/ GI Tim. III, '5H.
Izvorul de inspiraie i putere pentru cunoaterea i slu&irea preoeasc
#l avem #n Sfnta Scriptur i Sfnta Tradiie, #n e)periena vie a Sfinilor
-rini, #nvtori i pstori ai (isericii. *u acetia, #n acelai "uh cu Pmai
"arele :storilor/ GI -etru IK, ;H, ne aflm #n acea continuitate haric
ne#ntrerupt, #n Psuccesiunea apostolic/. %e suntem urmai, potrivit poruncii
aceluiai $postol9 PMii urmtori mie, precum eu sunt urmtor lui I, 'H.?isiunea preotului #n conte)tul de astzi, cnd societatea noastr
consumist ridic cu mare greutate ochii spre cer, fiind puternic atras de cele
materiale.
-reotul este cu adevrat preot, #n modul su de a fi i de a activa, dac
se identific cu "omnul
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
15/26
momentul chemrii i alegerii $postolilor9 PIn *ilele acelea, Iisus a ieit la
munte ca s se roa%e i a petrecut noaptea $n ru%ciune ctre umne*eu, i
cnd s-a cut *iu, a chemat la .ine pe ucenicii .i i a ales din ei
doispre*ece, pe care I-a numit Apostoli/ G%uca KI, '!'7H.
"omnul s!a rugat mai #nti Tatlui. @n chemarea la apostolat, avea loc
un act dumnezeiesc, un act creator. "up Tradiia Sfnta, Tatl lucreaz totul
prin Miu, #n Sfntul "uh. $cum, pentru instituirea acestei Sfinte Taine, Miul se
roag, comunic cu Tatl3 cci rugciunea e dialog divin i dialogul divin e
ziditor. Iar Pcnd s-a cut *iu/ spune Sfntul 4vanghelist, deci dimineaa, a
chemat pe ucenici i I!a ales pe cei doisprezece9 ca #n Pdimineaa/ zilelorcreaiei, cnd mereu se zidea ceva nou GMac. IH, aceasta ne spune ca vocaia de
apostol i #n continuare cea de preot e o zidire, o formare, o modelare speciala
dup chipul $rhiereului cel venic.
-oart #n sine, de asemenea, un dar, Po harism/, harisma Ppreoiei
sacramentale+,prin care tii ce ai de fcut, #i tii menirea. Sfnta 4vanghelie
ne face cunoscut i coninutul darului, al acestei Pharisme/9 P=hemnd pe ceidoispre*ece, Iisus le-a dat putere peste toi demonii deci peste tot rul2 de
asemenea, s vindece bolile, - mai ales prin de*le%area, prin iertarea
pcatelor, vindecarea suletelor2 i i-a trimis sa propovduiasc &van%helia
$mpriei/ G%uca I>, 'H, iar la *ina cea de Tain le!a zis9 P0acei aceasta
$ntru pomenirea "ea/ G%uca >>II, '1H. @nainte de a se #nla la cer, le mai
poruncete9 P"er%nd $nvai toate neamurile, bote*ndu-i pe oameni $n
numele >atlui i al 0iului i al .ntului uh/ G?atei >>KIII, '1H. "e la
#nceput le #ncredineaz aceste daruri i slu&iri de a #nva, de a vindeca i
sfini prin dumnezeietile taine, de a stpni peste cel ru3 daruri cu care
aveau ei sa zideasc o Pcas duhovniceasc, din pietre vii/ GI -etru II, 5H
(iserica, Ptemelia/ i Ppiatra din capul un%hiului/ fiind 4l,
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
16/26
"e fiina tainei ine, odat cu chemarea, alegerea i #mprtirea acestor
daruri, i Ptrimiterea/. 4 o adnc pedagogie divin #n lucrarea ?ntuitorului
cu Sfinii $postoli. "omnul #i pregtete de!a lungul anilor petrecui
#mpreun cu dnii3 #i #nva, #i supune la felurite #ncercri, le d i lor s
propovduiasc, s vindece, sa izgoneasc rul. Iar #n ziua @nvierii, dup ce 4l
@nsui #nvinge pcatul i moartea, #i instituie i pe ei prtai misiunii, lucrrii
Sale. PA venit Iisus i a stat $n mi#loc i le-a *is) ':ace vou7D! :recum "-a
trimis pe "ine >atl, v trimit i &u pe voi! Fi *icnd aceasta, a sulat asupra
lor i le-a *is) luai uh .nt2 crora vei ierta pcatele, le vor i iertare i
crora le vei ine, vor i inute/ GIoan >>, '!H.
*uvntul a fost totdeauna considerat mi&locul de conducere a
credincioilor la Sfntul -otir. $devratul pstor de suflete trebuie sa fie un
propovduitor al *uvntului lui "umnezeu, cci daca nu va #nva, nu va avea
nici ce sfini. "atori sunt preoii tineri ca sa!si scrie cuvntrile cel puin o
perioada de 5 ani si #n felul acesta sa transmit credincioilor #nvtura
4vangheliei. -reotul este dator sa se pregteasc necontenit cci centrul
misiunii preoeti este cuvntul, predica. -redicatorul lipsit de hrana izvorta
din citirea zilnic a Sfintei Scripturi moare duhovnicete. "up cum bine este
cunoscut, succesul activitii #nvtoreti decurge din cunoaterea
aprofundat a Sfintei Scripturi, a Sfintei Tradiii, a @nvturii de credin,
cunoaterea realitilor vieii si curenia vieii preotului. ;7
Eesturile preotului trebuie sa fie calculate, mersul demn, linitit,
vemintele curate, #mbrcmintea demn de misiunea pe care o are in
mi&locul credincioilor.
Trirea religioas a preotului nu trebuie negli&ata pentru ca fr aceasta
orice pregtire tiinific religioasa nu ar avea valoare pentru misiunea lui
;7-r. -rof. "r. I. Eeolo%icenr. 7!;J'152, p.'20
'2
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
17/26
preoeasc. @n acest sens, viaa familial a preotului trebuie sa fie ireproabil.
*u privire la viata casnica, chiar Sfinii $postoli au hotrt ca trebuie privii
ca vrednici slu&itori numai aceia a cror purtare in viata casnica este
e)emplara. ;;
-reoia este taina prin care cei anume pregtii primesc, prin punerea
minilor i prin rugciunea arhiereului, puterea de a propovdui cuvntul lui
"umnezeu, de a sfini prin Sfintele Taine, i de a conduce pe credincioi la
mntuire. -reoia deci se e)prim prin cele trei puteri sau misiuni9
#nvtoreasc, sfinitoare i conductoare sau &urisdicionala. $cesta este
cadrul #ntreitei activiti #n care preotul #i desfoar misiunea sa #n parohie.
"e aceste trei puteri preotul trebuie s se foloseasc #n #ndeplinirea misiunii
pe care o are.
-uterea #nvtoreasc a fost dat de ?ntuitorul odat cu cea
sfinitoare, prin cuvintele9 P"er%nd $nvai toate neamurile, bote*ndu-le $n
numele >atlui i al 0iului i al .ntului uh/ G?atei B, '1H.
-uterea sfinitoare a fost dat, #n chip deosebit, la *ina cea de taina,
prin cuvintele9 PAceasta sa o acei $ntru pomenirea "ea/ G%uca , ';H.
"espre puterea sfinitoare, Sfntul $postol -avel zice9 PAa s ne
socoteasc pe noi, ca pe nite slu%i ale lui 9ristos i iconomi ai tainelor lui
umne*eu/ GI *or. ;, 'H.
-uterea conductoare a fost data prin cuvintele9 P=ei ce va asculta pe
voi, pe "ine m asculta i cei ce se leapd de voi, de "ine se leapd/
G%uca '1, '2H. "espre aceasta putere de conducere Sf. Erigore Teologul spune
ca este Piscusit iscusinelor/.
-rin cele trei misiuni, preotul trebuie s #i aduc pe credincioi nu doar
la poarta Ptainelor lui umne*eu/, ci s #i pun direct #n legtur cu harul lui
"umnezeu, prin lucrarea Sfntului "uh. *alitatea de conductor spiritual al
credincioilor #l situeaz pe preot #n viata social!obteasca #n fruntea vieii;;Ibidem, p.'B1.
'6
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
18/26
morale, ca un tritor real i e)ponent real al moralitii, ca unul care ar trebui
i trebuie sa fie vrful piramidei morale.;5
-reotul este Pomul lui umne*eu/ i a fost mereu #n centrul ateniei
credincioilor, cercetat #n bucuriile i suferinele sale, aa cum Sfnta
Scriptur ne d mrturie despre profetul i preotul Samuil, despre care se
spune9 PIat #n cetatea aceasta este un om al lui "umnezeu, om cinstit de toi
i tot ce spune el se plinete. Sa mergem i noi acolo poate ne va arata calea
pe care s apucm/ GI Regi 1, 2H.
-reotul are darul de la "umnezeu i chemarea s arate calea care duce
la "umnezeu, calea vieii morale9 fiind o personalitate bine conturat dinpunct de vedere moral preotul are darul de a fi ascultat, e)emplul su
personal, ca i #ntreaga sa activitate devin roditoare #n bine #n rndul
credincioilor. PIconom al tainelor lui umne*eu iind i lucrtor $mpreuna
cu 9ristos/ GII *or. 2, 'H, el va rspunde #n fata lui "umnezeu pentru orice
suflet pierdut sau ctigat.
-reotul trebuie sa se ridice la o #nalt trire moral, aa cum spuneSfntul $postol -avel9 P8u mai triesc eu, ci 9ristos triete $n mine/ GEal.
, 0H. $baterea de la moralitate, de la credina strbun, poate pre&udicia
lucrarea de mntuire a credincioilor. @nrobirea #n pcate devine duntoare
vieii sufleteti nu numai a preotului, ci i a credincioilor, i #n acelai timp,
un lucru duntor societii. *eea ce!i spune Sfntul $postol -avel lui
Timotei este foarte important pentru fiecare preot9 P=ci iubirea de ar%int
este rdcina tuturor relelor i cei ce au potit-o cu $nocare au rtcit de la
credina i s-au strpuns de mult dureri/. Par tu, omule al lui umne*eu,
u%i de aceasta, i urmea* dreptatea, evlavia, credina, dra%ostea,
rbdarea.../ GI Tim. 2, '0!''H.
-ersonalitatea religios!morala a preotului i a #ntregii lui familii este un
factor esenial #ntr!o buna pastoraie. Mamilia preotului trebuie sa fie un;5-r. -rof. "r. Kasile ?ihoc,:reoia i slu#irea credinciosului $n lume, #n rev."itropolia Ardealuluinr.;J'1B2, p.50.
'B
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
19/26
e)emplu de trire morala a cretinismului, o adevrata oaz de pace, linite i
armonie.
"ar ce caliti trebuie sa aib preotul pentru a fi un bun misionarL
'. @n primul rnd sa aib contiina preoeasc de a lucra cu "umnezeu
pentru
mntuirea oamenilor3
. *onvingerea deplin #n adevrurile religioase, care nasc plcerea de a slu&i
cu toata inima pe "umnezeu3
7. -reotul sa fie hotrt, cu intenie curat #n propovduire3
;. "in conduita preotului face parte i administrarea cinstita a bunurilorparohiale.
-reotul trebuie sa fie egal cu sine, acas, #n biseric, pe strad, #n
familie, #n cuvnt, #n rugciune. -reotul ori este sut la sut preot, ori nu e
preot deloc. =u merge cu &umti de msur. 4l e #nsui msura daca e o
msur stricat, cum mai poate &udecaL *e fel de msur poate fi pentru
credincioiL *e sfat poate de elL Iat cteva #ntrebri la care trebuie sameditam.;2
"up #nvtura sfintei noastre (iserici, familia este un aezmnt
dumnezeiesc. Mamilia a fost, este i va fi pentru toate timpurile i #n toate
#mpre&urrile vieii realitatea cea mai sigura, temelia cea mai de nezdruncinat,
instituia cea mai desvrit care asigur dezvoltarea att a vieii fizice, ct i
a celei sufleteti. 4a asigura prosperitatea i fericirea societii i aindividului. 4a trebuie mereu aprat, #ndrumat i de slu&itorii altarelor.
?i&loacele care!i stau la #ndemn preotului pentru #ndrumarea vieii morale
i sociale ale familiei sunt multiple. @n primul rnd vizitele pastorale mai ales
#n familiile dezechilibrate, tulburate, #n care sunt conflicte #ntre prini sau
#ntre prini i copii, unde si!au fcut loc pcate grele, prin care se sap la
;2Ibidem, p. 21.
'1
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
20/26
temelia familiei. -rin toata priceperea i tiina lui, preotul va lupta pentru
salvarea integritii familiei i punerea ei pe temelia sigur a virtuilor.
-rin predici, cateheze, ori cuvntri ocazionale, prin #ndrumri
particulare, prin toate ocaziile care i se ofer, preotul trebuie sa fie activ #n
viaa credincioilor deprinderi sntoase de dragoste, de munca, de ascultare
fa de autoriti, respectarea semenilor etc.
Sfnta %iturghie, Sfintele Taine i ierurgiile sunt valori inegalabile prin
ele #nsele, cele mai eficiente mi&loace de care se poate folosi preotul #n
activitatea sa misionar.
*u a&utorul lor preotul este dator s slu&easc att oamenilor, ct i lui"umnezeu, cunoscnd ca prin sfintele slu&be se lumineaz minile
credincioilor i se insufl harul divin, acea putere data lor spre a putea
#nelege binele suprem i de a propi #n noua viaa religios!moral, acea via
P$n 9ristos/.
-rin tot ceea ce face i mai ales prin cuvnt i e)emplu personal,
preotul trebuie s urmreasc #ntrirea i educarea membrilor familiei spreaceleai valori din totdeauna ale poporului roman, cum ar fi9 cinstea, spiritul
de dreptate, corectitudinea, dragostea de limb, de munc.
-reotul nu trebuie s uite, de asemenea, s combat, prin predici i mai
ales #n scaunul sfintei spovedanii, pcatele i viciile care destram familia,
artnd ca un printe bun, dar i aspru #n acelai timp, gravitatea i urmrile
pcatelor grele, cum ar fi9 avortul, desfrul, divorul, lipsa educaiei copiilor.+ alt latur important, #n misiunea preotului, este #nfiarea #n faa
credincioilor a concepiei cretine despre munc i valoare.
-rin cuvnt i fapt, preotul va arata c munca folosete omului,
deoarece prin ea #i ctig #n chip cinstit cele ale traiului i pentru ca munca
#i dezvolt att puterile trupeti ct i cele sufleteti.
-reotul trebuie s arat prin predici i cateheze credincioilor care sunt
pcatele i cum credincioii se pot pzii de acestea.
0
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
21/26
-entru o misiune plin de roade, preotul trebuie s triasc Sfnta
4vanghelie, dovedind ca el #nsui crede i vrea sa se mntuiasc, ca el #nsui
vrea sa fie model #ntru toate pentru pstoriii si.;6
Apostolia sau preoia se desfoar #n lume prin puterea "uhului
Sfnt. "uhul lui "umnezeu a fcut din pescari apostoli i din p%ni
mucenici!
"in timpurile apostolice i pn astzi, s!au #ntors la "umnezeul cel
adevrat mulimi de oameni rtcii #n idolatrie, popoare #ntregi s!au
#ncretinat.
-reotul trebuie sa aib mereu #n fa deviza Sfntului Erigore de=azianz9 P8u pot sueri s se sminteasc $ntru mine cineva, din cei care
cercetea* cu atenie aptele mele!!!/ i atunci de bun seam se vor odihni
asupra lui darurile i binecuvntarea lui "umnezeu, iar din partea
credincioilor se va bucura de preuirea i respectul ce i se cuvine.;B
Sarcina tinerei generaii de preoi este deci de a prelua tezaurul
spiritual propriu spiritualitii ortodo)e, de a!l #mbogi si #nnoi i de a!ltransmite mai departe nealterat
=oi toi care am primit Taina Sfintei -reoii, avem #n fata contiinei
acel moment liturgic de dup sfinirea "arurilor, cnd $rhiereul sfinilor ne!a
#ncredinat #n mna Sfntul $gne, Trupul lui
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
22/26
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
23/26
fel si crestinii, ca persoane, sunt datori sa nu se inc!ida in ei insisi, nici
sasi intoarca fata de la lume, ci sa dea pretutindeni marturia iubirii lui
Dumnezeu. Dar nici nu le este ingaduit sa se conformeze lumii, caci
atunci isi pierd identitatea si isi abandoneaza misiunea lor. #alea
credinciosilor inlauntrul lumii este sugerata de crucea si invierea lui
Hristos. Dar nici intelesul mai profund al istoriei nu poate fi aflat altfel
decat in perspectiva crucii si a invierii.
*restinii constituie o minoritate in cadrul omenirii. $cest lucru nu reduce, insa,
posibilitatile realizarii misiunii lor. "e altfel, in societate schimbarea se face totdeauna de
catre o minoritate. "ar ca minoritatea sa realizeze aceasta, are nevoie de coeziune si
deplina unitate. indeosebi (iserica, prin duhul iubirii crestine si filantropiei, poate da un
nou suflu societatii noastre organizate rational, care adesea ramane insensibila fata de
durerea umana. "e altfel, (iserica a pretuit de la inceput in mod special filantropia si a
privit!o ca pe un element constitutiv al lucrarii ei.
III CONCLUZII
-utem spune ca avem o #ndatorire simpl i fericit. 8nii spun c ar trebui
s ne concentrm asupra acestei lumi, ca i cnd "umnezeu n!ar e)ista.
Spunem, mai degrab, c ar trebui s ne concentrm asupra acestei lumi
iubitoare pentru c este plin de "umnezeu, pentru c, prin calea euharistic, #l
gsim pretutindeni ! att #n catastrofele #ngrozitoare, ct i #n cele mai mici
floricele. $proape deloc supranatural3 ne #ntoarcem spre natura originar, #ngrdina #n care $dam %!a #ntlnit pe "umnezeu #n rcoarea dimineii. $cum
nu!% mai #ntlnim #n #ntregime i #n mod contient3 suntem czui #nc, #n!
strinai, iar natura noastr czut nu poate supravieui.
+ coresponden sacramental nu este o identificare. $ceasta intete
#ntotdeauna dincolo. "ar ea realizeaz i o unitate prezent fcndu!ne martorii
contemporani nu numai ai morii lui
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
24/26
minunat a lui "umnezeu, adic lumea. =e hrnim cu roadele ei, transformm
substana ei #n via, ne oferim viaa lui "umnezeu, pe crucea lui
8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
25/26
5. O#TIN$, ?aria *laudia, Ortodoxia $n vltoarea istoriei
contemporane! "isiunea actual a Ortodoxiei, #n Rev. "itropolia
Olteniei,=r. 5!B J 00.
2. RI!, -r. -rof. "r. Ion, Ortodoxia $n &uropa! (ocul spiritualitii
romne, 4d. ?itropoliei ?oldovei i (ucovinei, Iasi, '115.
6. I"4?, Picionar de >eolo%ie o%matic i ecumenic+ 4d. Romnia
*retin, (ucureti, '111.
B. UL%!&O', Serghei, Ortodoxia, 4d. -aideia, (ucureti '116.
1. CO"!N( -r. "r. *onstantin, Ortodoxia sub presiunea istoriei, 4d.
(izantin, (ucureti, '115.
'0.CO"!N, -r. -rof. "r. I. Eeolo%icenr. 7!;J'152.
''.%UEIT, Fean, (6unite europeenne comme en#eu de l6ecumenisme,
Service orthodo)e de presse, no.5', septembre!octombre 000.
'."ET!LLINO), Eheorghios ". , :arohia! 9ristos in mi#locul
nostru/, 4d. "eisis, 00;.
'7."I*$I+$, =ifon, $rhiepiscopul Trgovitei 'Ortodoxie i
ecumenism+,4d. $S$, (ucuresti, 000.
';.IDE", "isiolo%ie =retin, 4d. $S$, (ucureti, 00.
'5."I*OC, -r. -rof. "r. Kasile, :reoia i slu#irea credinciosului $n
lume, #n rev."itropolia Ardealuluinr. ;J'1B2.
'2."OI)E)CU, -.M. Iustin, Ierarhia bisericeasc $n epoca apostolic,
4d. $nastasia, (ucureti, 007.
'6.NECUL!, -r. "r. =icolae,"isiunea preotului $n contemporaneitate,
#n $lmanah (isericesc, $rhiepiscopia (ucuretilor, 00'.
'B.NE,I%IN, %eslie, >he Other .ide o 1?J, D**, Eeneve '1B7!
'1.-!-! Ioan -aul al II!lea, &cclesia $n &uropa #n site!ul
http9JJCCC.catholica.ro.
5
http://www.catholica.ro/http://www.catholica.ro/8/12/2019 Misiunea Bisericii in Contemporaneitate
26/26
0. I"4?,:redici #n http9JJCCC.gree!catholic.ro.
'. -!UL, FacOues, 'Biserica i cultura $n Occident+, vol! 1 , 4d.
?eridiane, (ucureti, '112.
. -O-E)CU, -r. -rof. "r. "umitru, 4 >ransi%urare si seculari*are!
"isiunea bisericii intr-o lume seculari*at+#n .tudii teolo%ice, seria a
II!a, anul >%KI, nr. '!7, ianuarie!aprilie '11;.
7. I"4?, 4Ortodoxia la srit de mileniu+ #n Almanah Bisericesc,
$rhiepiscopia (ucuretilor, 000.
;. I"4?, PIisus 9ristos :antocrator+, 4.I.(.?.(.+.R., 005.
5.-O-E)CU, -rof. T. ?., .intenia i raspunderile preoiei, #n rev..tudii teolo%ice, IK G'15H nr. 7!;.
2.)E'ERIN($drian,(atinos i BG*antion, 4d. 8niversitaria, (ucureti,
007.
6. TEOCTI)T, -atriarhul (isericii +rtodo)e Romne, &xi%entele
ecumenismului actual din punctul de vedere al Bisericii Ortodoxe
;omane eoctist la /niversitatea din "unchen - ? mai @C #n
http9JJ CCC.crestinism!ortodo).ro.
B. '!)ILE)CU, %ucreia, &cumenismul la $nceput de mileniu trei -
istoric, provocri, sperane, #n Almanah Bisericesc, $rhiepiscopia
(ucuretilor, 00'.
1.'ERZ!N, Sabin,:storul cel bun, o nevoie a vremii de a*i,
#n rev."itropolia Olteniei, nr. 5!2J'155.
http://www.greek-catholic.ro./http://www.greek-catholic.ro./