Drepturile de proprietate intelectuală explicate pentru dezvoltatori independenți

104 views 5 download

transcript

Intellectual Property Rights Explained for Indie DevelopersVasile AlaibaGame Design and Development Iași Community22nd of October 2016

Drepturile de proprietate intelectuală explicate pentru dezvoltatori independențiVasile AlaibaComunitatea Game Design and Development Iașihttps://www.facebook.com/groups/gdd.fii/

22nd of October 2016

Cine sunt?•Pasionat de educație• din 2004 predau la Facultatea de Informatică Iași

•Antreprenor• între 2008 – 2015 am fost partener la o companie de mobile development

•GameDev Enthusiast• lider al comunității GDD Iași• titular al cursului de Proiectarea și dezvotlarea jocurilor ce se va ține în primăvară la FII

Agenda•Ce sunt drepturile de proprietate intelectuală?•Cum se dezvoltă și se protejeaza drepturile de autor într-un studio independent?•Referințe• Organizații• Cadrul legislativ național• Publicații

Disclaimer• Informațiile prezentate provin atât din experiența proprie, cât și din documentare, dar NU REPREZINTĂ CONSULTANȚĂ JURIDICĂ. • Înainte de a utiliza în practică orice informație aflată în cursul acestei prezentări, consultați un avocat specializat în drept comercial și drepturile de proprietate intelectuală.•NU îmi asum răspunderea pentru eventuale daune provocate. :D

Ce sunt drepturile de proprietate intelectuală?

„Proprietatea intelectuală include produse, acțiuni sau procese pe care

le-ați creat și care vă oferă un avantaj competitiv.”

http://europa.eu/youreurope/business/start-grow/intellectual-property-rights/index_ro.htm#

Tipuri de DPI relevante pentru dezvoltatori•Secret comercial (trade secret)

•Marcă înregistrată (trademark)

•Drept de autor (copyright)

•Brevet (patent)

Cum ne protejăm?

Înființând o firmă!

Un grup de persoane care lucrează împreună la un proiect NU este un

STUDIO!!!

De ce este necesară firma?• Firma este o persoană juridică având un statut care răspunde cel puțin la întrebările:• Cine sunt asociații și cum se împarte proprietatea

în firmă (ownership)?• Cum se iau deciziile în firmă (voting rights)?• Cum se împarte profitul (revenue sharing)?• Cine realizează administrarea efectivă?• Are o denumire și o emblemă – identitatea

studioului• Firma oferă protecție asociaților prin angajarea limitată a răspunderii în caz de faliment.

De ce este necesară firma?•Firma servește drept unic depozitar al tuturor DPI generate de către studio.•Firma poate primi finanțare de la bănci, granturi (inclusiv UE), investitori sau prin crowdsourcing.•Firma poate intra în contracte cu producători, poate licenția DPI generate, are avantaje fiscale prin deducerea cheltuielilor, etc.•Firma se poate vinde!

Secret comercial (trade secret)•Potrivit Legii 298/2001:„constituie secret comercial informaţia care, în totalitate sau în conexarea exactă a elementelor acesteia, nu este în general cunoscută sau nu este uşor accesibilă persoanelor din mediul care se ocupă în mod obişnuit cu acest gen de informaţie şi care dobândeşte o valoare comercială prin faptul că este secretă, iar deţinătorul a luat măsuri rezonabile, ţinând seama de circumstanţe, pentru a fi menţinută în regim de secret; protecţia secretului comercial operează atâta timp cât condiţiile enunţate anterior sunt îndeplinite”

Secret comercial (trade secret)•Nu se înregistrează la un organism specializat.•Cât timp se iau măsuri rezonabile de protejare a confidențialității, își păstrează valoarea.•Este util deoarece se poate utiliza în instanță pentru obținerea de daune în caz de furt sau „spionaj industrial”, spre exemplu:Un angajat sau colaborator care, având acces la codul sursă al jocului, și, presupunând că acest acces este restricționat, utilizează sau face public acest cod.

Secret comercial (trade secret)Cum se protejează? • Înainte de a începe orice discuții despre proiect

cu colaboratori, parteneri, viitori angajați sau producători, trebuie să semnați un Acord de confidențialitate (NDA – Non-Disclosure Agreement).• În CIM – contractul individual de muncă al

fiecărui angajat trebuie precizată obligația protejării informațiilor confidențiale.• În interiorul firmei trebuie asigurat un nivel

rezonabil de securitate fizică și IT și, în măsura în care este posibil, informațiile sensibile să fie însemnate explicit cu marca CONFIDENȚIAL.

Marcă înregistrată (trademark)•Potrivit Legii 84/1998„marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinind altor persoane. Pot sa constituie marci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.”

Marcă înregistrată (trademark)• Înregistrați numele jocului și logo-ul ca marcă în România sau Uniunea Europeană. • Înregistrarea durează aproximativ 6 luni. • Pentru România: http://

osim.ro/bazedate/capitolul_depunere_electronica.php (de la 330 euro)• Pentru UE: https://

euipo.europa.eu/ohimportal/en/fees-and-payments (de la 850 euro)

•După înregistrarea la nivel național sau european, se poate face și la nivel global prin WIPO, pentru alte regiuni decât România / UE (spre exemplu, doar pentru SUA costă aproximativ 1100 euro).

Drept de autor (copyright)•Potrivit Legii 8/1996„Constituie obiect al dreptului de autor operele originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor”

Drept de autor (copyright)„drepturile de autor - vă permit să controlați producția, distribuția, difuzarea sau reprezentarea publică a operei dumneavoastră. Drepturile de autor se acordă automat, fără să fie necesară înregistrarea oficială.” (în general, dar...)

http://europa.eu/youreurope/business/start-grow/intellectual-property-rights/index_ro.htm#

Birocrație românească...• Înregistrarea în Registrul Național al Programelor pentru Calculator la ORDA este obligatorie prin OG 25/2006•Neînscrierea se sancționează cu amendă contravențională de la 2000 lei – 10000 lei. • Se înregistrează atât firma, cât și jocurile („programele pentru calculator”). •Costurile sunt mici (50 lei/firmă plus 100 lei/program), la fel și durata (4-6 zile lucrătoare).• http://www.orda.ro/default.aspx?pagina=201

Cum mă asigur că dețin cu adevărat drepturi de autor?•Cesiunea drepturilor de autor, nelimitat în timp și întindere geografică, către firmă:• prin CIM la angajați, • prin Contract de prestări servicii și/sau de cesiune cu colaboratorii sau subcontractorii.

• Înregistrarea în contabilitate distinct a fiecărui produs creat cu resursele alocate (în special personal) și încadrarea acestora ca dezvoltare de produs software (imobilizări necorporale), precum și amortizarea acestora.

Registru de proveniență a DPI•Menținerea unui Registru de proveniență pentru toate resursele (assets) utilizate (nu are o formă standard, nefiind un document cerut prin lege). •Acesta va menționa sursa pentru fiecare resursă:• dacă resursa a fost cumpărată sau este obținută în

mod gratuit de pe situri sau de pe magazine online specializate (de ex. Unity Asset Store, Unreal Engine Marketplace), obligatoriu însoțită de licența sub care a fost obținută• construită intern (de angajați), cu menționarea CIM și

perioada în care s-a realizat dezvoltarea• construită extern (de un colaborator sau furnizor), cu

menționarea contractului de prestări servicii

De ce să țin acest registru a DPI?• În momentul în care veți dori să licențiați sau să vindeți drepturile de proprietate intelectuală, în special către marii producători sau distribuitori (gen Square Enix), trebuie să puteți demonstra, fără urmă de îndoială, că sunteți adevăratul proprietar și că aveți dreptul de a licenția acea proprietate intelectuală.

Ce sunt drepturile morale?Potrivit Legii 8/1996:Autorul unei opere are urmatoarele drepturi morale:a) dreptul de a decide daca, in ce mod si cand va fi adusa opera la cunostinta publica;b) dreptul de a pretinde recunoasterea calitatii de autor al operei;c) dreptul de a decide sub ce nume va fi adusa opera la cunostinta publica;d) dreptul de a pretinde respectarea integritatii operei si de a se opune oricarei modificari, precum si oricarei - atingeri aduse operei, daca prejudiciaza onoarea sau reputatia sa;e) dreptul de a retracta opera, despagubind, daca este cazul, pe titularii drepturilor de utilizare, prejudiciati prin exercitarea retractarii.

Drepturile morale – practică• În cazul unui studio, opera creată este colectivă, și exercitarea drepturilor morale, altele decât b), este în practică foarte greu de realizat.•Concret, ceea ce garantează cu adevărat drepturile morale sunt:• apariția numelui fiecărui contributor în Credits al jocului;• dreptul de a cere să nu îi fie utilizată contribuția dacă opera conduce la defăimarea sau atingerea reputației contribuitorului.

Brevet (patent)•Potrivit Legii 64/1991:Drepturile asupra unei inventii sunt recunoscute si aparate pe teritoriul Romaniei prin acordarea unui brevet de inventie de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in conditiile prevazute de lege.

Brevet – Practică•Brevetul protejează idei, procese și invenții, se obține greu, este scump și are o durată limitată în timp (maxim 15-20 ani).•Cel mai probabil într-un studio independent nu se vor genera invenții brevetabile, însă e bine să înțelegem ce sunt brevetele și în ce fel diferă față de celelalte drepturi de proprietate intelectuală.

Concluzii•Nu sunteți un studio dacă nu aveți o firmă!• Toate DPI trebuie inventariate cu strictețe pe măsură ce sunt create sau licențiate.•Nu utilizați contribuții de la colaboratori sau parteneri fără să aveți un contract de prestări servicii și/sau de cesionare a DPI către firmă.•Give credit where credit is due! • Este dreptul moral al fiecărui angajat, partener și

colaborator să îi fie menționat numele în secțiunea de Credits a jocului.

•Consultați un avocat pentru mai multe informații și țineți cont că legislația diferă în funcție de jurisdicție, chiar și între țările UE.

Referințe: Organizații OSIM: Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărcihttp://www.osim.ro/ ORDA: Oficiul Român pentru Drepturile de Autorhttp://www.orda.ro/ EUIPO: European Union IP Officehttps://euipo.europa.eu European IPR Helpdeskhttps://www.iprhelpdesk.eu/ WIPO: World Intellectual Property Organizationhttp://www.wipo.int/

Referințe: Legislație naționalăLe puteți citi integral, și în plus alte legi relevante, pe pagina ORDA: http://www.orda.ro/default.aspx?pagina=650

Legea 8/1996 – privind dreptul de autor și drepturile conexeOG 25/2006 – privind întărirea capacității administrative a Oficiului Român de Drepturi de AutorLegea 298/2001 – privind combaterea concurenței neloialeLegea 84/1998 – privind mărcile și indicațiile geograficeLegea 64/1991 – privind brevetele de invenție

Referințe: Publicații• WIPO, What is Intellectual Property?

• http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/intproperty/450/wipo_pub_450.pdf • WIPO, Understanding Copyright and Related Rights

• http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_909_2016.pdf • WIPO Magazine, Video Games and IP: A Global Perspective

• http://www.wipo.int/wipo_magazine/en/2014/02/article_0002.html • WIPO, Mastering the Game: Business and Legal Issues for Video Games

Developers• http://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=3233&plang=EN

• UK Government, Intellectual Property and Your Work• https://www.gov.uk/intellectual-property-an-overview/what-ip-is

• Arts Law Centre of Australia, Computer Game Design and Development• http://

www.artslaw.com.au/images/uploads/Computer_Game_Design_and_Development_07.01.2016.pdf

• Sonny Bone, Understanding Licenses, or, “Can I Use This Asset In My Game?”• https://gamedevelopment.tutsplus.com/articles/understanding-licenses-or-can-i-use-th

is-asset-in-my-game--cms-22510

• Adriana Năstase, Schoenherr și Asociații SCA, Protejarea drepturilor de autor asupra programelor de calculator• http://

storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/1881/22647/10241535/27/prezentare-schoenherr-zf-digital.pdf

Call to Action• Vă invit să vă alăturați grupului GDDI• pe Facebook:

https://www.facebook.com/groups/gdd.fii/ • pe YouTube:

https://www.youtube.com/channel/UC5a-_aNeaF4G677gIpmk_ZQ • să participați la evenimentele pe care le

organizăm periodic, în persoană sau online• Inițiați propriile proiecte, aveți curajul să încercați!• Atât eu cât și ceilalți membri ai comunității

suntem aici să vă ajutăm!

Intellectual Property Rights Explained for Indie DevelopersVasile AlaibaGame Design and Development Iași Communityhttps://www.facebook.com/groups/gdd.fii/ 22nd of October 2016