Post on 07-Apr-2018
transcript
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
1/21
Bazele comunicrii i RP
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
2/21
1. Noiuni de baz n comunicare
2. Comunicarea verbal i RP
3. Comunicarea non-verbal
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
3/21
Noiuni de baz n comunicare
Comunicarea este un schimb de informaii dintredou i mai multe persoane.
Importana comunicaiilor crete continuu n rile
economic dezvoltate. Sistemul de comunicaie prin care ntreprinderea
pune n circulaie o idee, o informaie sau o atitudine este format din urmtoarele elemente: sursa deinformare (ntreprinderea); mesajul (informaia sauideea ce trebuie transmis); canalul de difuzare amesajului; receptorul / destinatarul (consumatori,intermediari, parteneri de afaceri, etc.).
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
4/21
Modelul de comunicare S-M-R
S
SURS
M
MESAJ
R
RECEP
TORcodificare decodificare
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
5/21
n majoritatea cazurilor emitorul este interesat de modul n
care a fost recepionat informaia i ca urmare se adoptsisteme de comunicare cu dublu sens, care asigur un dialogpermanent cu mediul extern al ntreprinderii.
Obstacolele n comunicare pot fi de mai multe tipuri: De ordin social (profesie, vrst,tradiie, religie) De ordin cultural (limb, vocabular,, nivel social, intelect) De ordin psihologic (emotivitate, agresivitate, timiditate, afectivitate) De ordin fizic (aparen fizic, inut, ticuri, accente, starea general a
persoanei)
Codificarea se face prin simboluri, semne care traduc ideea n
limbajul receptorului. Drept coduri pot servi cuvintele din limba vorbit i cea scris,
imaginile i micarea lor, mirosurile, sunetul, culoarea,gesturile.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
6/21
Procesul de codificare n mare msur estesubiectiv, deoarece depinde de personalitatea celuice codific.
La scrierea unui mesaj verbal trebuie corectinterpretat semantica cuvintelor pentru diferitesegmente de public.
Mesajul este constituit din dou elemente:1. Coninutul mesajului,2. Mijlocul de comunicare/ transmitere (care
condiioneaz forma mesajului)
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
7/21
Comunicarea verbal i RP
Una din cele mai importante caliti n RP estecapacitatea de a crea mesaje verbale i scrise.
Altfel spus, este capacitatea de a vorbi i a scriece trebuie, cum trebuie, acolo unde trebuie, cuitrebuie i cnd trebuie.
Comunicarea verbal poate fi divizat n oral i
scris, iar textele pentru ochi i pentru urechise scriu n stiluri diferite, condiionate de modullor de percepie.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
8/21
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
9/21
Scrierea conspectului discursului (Etapa III).Conspectul are rolul de a ordona logic i psihologic ideile,
ce trebuie comunicate publicului verbal sau scris. Multe discursuri se compromit din cauza neglijrii acestei
etape. Pentru a vorbi expromt, fr pregtire, este nevoie de a poseda
intelect verbal profesional i anumite trsturi de caracter, pecare le posed o cot mic din oamenii ce trebuie s vorbeascpublic.Inspiraia i curajul nu sunt suficiente.
Cu ct oratorul este mai experimentat, cu att mai laconic va ficonspectul acestuia. Un orator nceptor va trebui s scrie textul integral al
discursului.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
10/21
Un orator cu experien mai mare face un plan altextului i scrie tezele de baz.
Conspectul este constituit din introducere, coninut de
baz i concluzii. Pregtirea necesit i cunoaterea / selectarea din
timp a slii unde se va comunica discursul, pentru aasigura sonorizare bun i a putea gestiona atenia
auditoriului. Un detaliu aparte este legat de inuta oratorului, glas,
comportament public.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
11/21
Reguli de pregtire a materialului textual
Practic toi specialitii n RP ajung s scrie texte / mesaje,diferite ca mrime, destinaie, stil i gen.
Cititorulpoate analiza informaia cu privirea, poate citicuvintele repetat, poate citi nceputul i sfritul, unele
pri din mesaj, poate verifica veridicitatea informaiilordin text. Asculttorulare o singur posibilitate de a asculta i
nelege mesajul. Dac acest lucru nu s-a reuit de lanceput, comunicarea nu va avea succes.
Textele pentru ureche se scriu prin fraze scurte.Mesajele prea lungi obosesc publicul i devin ineficiente,oamenii uit cele auzite de la nceput.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
12/21
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
13/21
Coeficientul de lizibilitate (Fog Index) n jurnalistica american: Fi =(Nws+Nwt)*0,4, unde
Nwsnumrul mediu de cuvinte n propoziia din text (istorie,articol, anun)
Nwtnumrul mediu de cuvinte din 3 i mai multe silabe, dintr-opropoziie.
Cu ct indicele Fog este mai mic, cu att mai lizibil este textul.
Astfel, un text n limba englez cu indicele Fog 5,2 dup Mencher,semnific c el este clar pentru un copil de clasa a cincia.
Limba englez este mai laconic, dect rusa igermana, motiv din care aceeai idee pentru a fi expus n aceste
limbi ar avea nevoi cu circa 20% de cuvinte mai mult. Acestedetalii trebuie luate n consideraie la traducerea din i n acestelimbi.
Limba romnpoate fi categorisit prin calificativulmediu de laconic.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
14/21
Nu mai puin important n elaborarea mesajelor estelungimea paragrafelor. Un paragraf prea mare descurajeazcititorii. Mrimea medie a paragrafului se determin prinmprirea numrul total de cuvinte n text la numrul de
paragrafe. Redactorii media prefer paragrafe din 50-70 decuvinte. O metod de a controla mrimea paragrafului esteformarea acestuia din trei-patru propoziii.
Cu ct textul este mai lizibil, cu att vor fi mai mulisusintorii ai unei idei sau mesaj, cu att mai mare va fielectoratul potenial sau cercul de susintori.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
15/21
2. Cuvinte simple.Specialitii n crearea de mesaje mediafolosesc un limbaj cotidian n textele lor. Cuvinte mai lungiar trebui s fie nu mai mult de unu la zece.
3. Convingtor.Poziia unui autor trebuie susinut prin fapte,
cifre, documente, pentru a convinge cititorii de prezentareacorect a lucrurilor. O prezentare reuit a unui reportaj de lalocul faptei trebuie s respecte regula: n primul rnd arati n al doilea povestete. Prezentarea prin imagini a faptelord efectul de prezen a asculttorului la eveniment.Prezentarea informaiilor i a explicaiilor ctre asculttor,
nu-l pun n centrul evenimentelor, dar mresc componentaemoional de percepie a materialului.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
16/21
4. Simplitatea stilului. Evenimentul i descrierea acestuiatrebuie s corespund; articolele, schiele i eseele trebuiescrise n limbajul vorbit. Mesajele de tiri pentru ziare,
jurnale radio i tv se elaboreaz dup regula piramideiinverse. Mesajul ncepe cu tirea i mai apoi continudetaliile. Exist i varianta prezentrii unor detalii incitantela nceput, iar apoi continuare cu ideea cheie a mesajului.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
17/21
Caracteristicile textului cu caracter de tiri:
1. Impactul. Coninutul trebuie s aib legtur cuauditoriul, s in de viaa lui. Cu ct mesajuleste mai aproape de interesele publicului, cu att
mai mare va fi atenia. Una din posibilitile de a asigura legtura dintre
eveniment i asculttor/cititor este localizareaevenimentului - explicarea n paralel a rolului acestuia n
viaa oamenilor. Oportunitatea i actualitatea sporesc impactul mesajului.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
18/21
2. Efectul de mirare. Lucrurile neobinuite atrag publicul,trezesc curiozitate, distrug monotonia.
3. Notorietatea personajului-cheie. Aceast caracteristicexplic interesul sporit al publicului fa de viaa iactivitatea starurilor, preedinilor de state, oamenilor bogai,
vedetelor.4. Conflictul sau dramatismul evenimentelor. Un eveniment
dramatic presupune parcurgerea prin trei stadii: conflict,ateptare i dezlegare.
Micarea / evoluiatot este un element ce trezeteinteres.
Nucleul tirii ar mai putea fi o persoan, un produs, omarc sau ntreprindere, motiv din care conlucrareaspecialitilor n RP cu presa este deosebit de important.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
19/21
Comunicarea non-verbal
Dup A.Piza informaia n procesul de comunicare setransmite prin cuvinte - 7%, prin glas i intonaie - 38%,iar restul - 55% prin mijloace non-verbalegesturileminilor i picioarelor, mimic, inuta vorbitorului i
ambian. Gesturile transmit mai corect mesajul, pentru c sunt
involuntare. n caz de necorespundere ntre mesaj igesturi, receptorul are mai mare ncredere n ultimele.
Distana de comunicare: Cultura euro-american: ntlniri semi-oficiale, ntre oameni
puin cunoscui 46-120 cm; pentru o mas mai mare de persoanemai mult de 3,6m.
Cultura din Asia presupune distane mai mici de comunicare.
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
20/21
8/3/2019 Bazele Comunicarii Si RP
21/21
Interiorul sliiunde are loc ntrunirea condiioneazcomunicarea. Forma mesei (dreptunghiular) iamplasarea persoanelor n jurul ei poate crea situaie deconfruntare (vis-a-vis) sau colaborare (alturi). O masrotund sau oval creeaz senzaia unei comunicrineformale.
Cunoaterea detaliilor comunicrii non-verbale n RP estenecesar n special pentru ntlniri, prezentri, negocieri,discuii, mese rotunde i alte forme, inclusiv ce sunttransmise prin mass-media.