0flori de Mucigai

Post on 10-Apr-2016

231 views 0 download

description

arghezi

transcript

FloriFlori dede mucigaimucigaiAAnaliză de textnaliză de text

Proiect didacticProiect didactic

Liceul Liceul “Gh. Munteanu “Gh. Munteanu Murgoci”Murgoci”, Măcin , Măcin

(Tulcea)(Tulcea)

Tudor Tudor ArgheziArghezi(1880(1880--1967)1967)

““MM--a posedat intenţia a posedat intenţia de a împrumuta de a împrumuta vorbelor însuşiri vorbelor însuşiri materiale, aşa încât materiale, aşa încât unele să miroasă, unele unele să miroasă, unele să supere pupila prin să supere pupila prin scânteiere, altele să fie scânteiere, altele să fie pipăibile, dure sau pipăibile, dure sau musculate şi cu păr de musculate şi cu păr de animale (…)animale (…)””

LeLe--amam s scris cu unghia cris cu unghia pe tencuială,pe tencuială,Pe un părete de firidă Pe un părete de firidă goală,goală,Pe întuneric, în Pe întuneric, în singurătate,singurătate,Cu puterile neajutateCu puterile neajutateNici de taurul, nici de Nici de taurul, nici de leul, nici de vulturulleul, nici de vulturulCare au lucrat Care au lucrat împrejurulîmprejurulLui Luca, lui Marcu si Lui Luca, lui Marcu si lui Ioan.lui Ioan.Sunt stihuri fără an,Sunt stihuri fără an,Sunt stihuri de groapă,Sunt stihuri de groapă,De sete de apăDe sete de apăŞi de foame de scrum,Şi de foame de scrum,Stihurile deStihurile de--acum.acum.Când sCând s--a tocit unghia a tocit unghia îngereascăîngereascăAm lăsatAm lăsat--o sa creascăo sa creascăŞi nu a mai crescutŞi nu a mai crescut – –Sau nu o mai am Sau nu o mai am cunoscut.cunoscut.

Era întuneric. Ploaia bătea Era întuneric. Ploaia bătea departe, afară.departe, afară.Şi ma durea mâna ca o Şi ma durea mâna ca o ghearăghearăNeputincioasă să se Neputincioasă să se strângă.strângă.Şi mŞi m--am silit să scriu cu am silit să scriu cu unghiile de la mâna stângă.unghiile de la mâna stângă.

ESTETICA ESTETICA URÂTULUIURÂTULUI

PPoetul francez Charles oetul francez Charles Baudelaire consacră Baudelaire consacră estetica urâtuluiestetica urâtului în poemul în poemul “ Un Hoit ““ Un Hoit “, unde relevă , unde relevă dizgraţiosul, hidosul, descompunerea, dizgraţiosul, hidosul, descompunerea, pentru ca pentru ca -- în final în final - - săsă reali realizeze zeze elogiul iubirii capabilelogiul iubirii capabilee să înfrunte şi să înfrunte şi dezagregarea biologică.dezagregarea biologică.

KK. Rosenkranz semnala în 1853 . Rosenkranz semnala în 1853 expresivitatea şocantă, fascinantă expresivitatea şocantă, fascinantă chiar, a urâtului ca modalitate de chiar, a urâtului ca modalitate de avertizare asupra imperfecţiunilor avertizare asupra imperfecţiunilor vieţii şi totodată, generoasă sursă de vieţii şi totodată, generoasă sursă de efecte estetice ivite din sentimentul de efecte estetice ivite din sentimentul de repulsie, de aversiune sau de eroare.repulsie, de aversiune sau de eroare.

TT. Arghezi a afirmat programatic . Arghezi a afirmat programatic “estetica ur“estetica urâtuluiâtului““ în poemul în poemul “Testament““Testament“ din din Cuvinte potriviteCuvinte potrivite, dar , dar a justificat-o cu texte revelatoare abia a justificat-o cu texte revelatoare abia în în Flori de mucegaiFlori de mucegai..

TITLUL VOLUMULUI / TITLUL VOLUMULUI / POEZIEIPOEZIEI

TTitlul volumului aminteşte de itlul volumului aminteşte de “Les fleurs du mal”“Les fleurs du mal”(Florile răului) ale (Florile răului) ale lui Baudelaire şi conţine un oximoron, lui Baudelaire şi conţine un oximoron, în care primul termen este identic, cel în care primul termen este identic, cel al al “ “ florilor florilor ““, sugerând prospeţimea, , sugerând prospeţimea, varietatea formelor şi a culorilor din varietatea formelor şi a culorilor din universul natural vegetal.universul natural vegetal.

AArghezi asociazrghezi asociază un cuvânt concret, ă un cuvânt concret, din acelaşi regn, dar care reliefează contrariul din acelaşi regn, dar care reliefează contrariul exploziei florale exploziei florale : “ mucigaiul” : “ mucigaiul” (în sens (în sens conotativ o ciupercă urâtăconotativ o ciupercă urâtă şi rău mirositoareşi rău mirositoare,, dizgraţioasă, care acoperă spaţiile închise, dizgraţioasă, care acoperă spaţiile închise, neaerisite, îmbibate cu umiditate).neaerisite, îmbibate cu umiditate).

PPentru poet mucegaiul devine entru poet mucegaiul devine emblema vegetală a captivităţii omului într-emblema vegetală a captivităţii omului într-un univers detestabil, întunecat şi sumbru, cu un univers detestabil, întunecat şi sumbru, cu o atmosferă viciată în care urâtul evoluează o atmosferă viciată în care urâtul evoluează spre coşmarul existenţial.spre coşmarul existenţial.

Tema Tema poezieipoeziei

CCondiondiţia poetului damnat ţia poetului damnat care-şi pierde, în spaţiul care-şi pierde, în spaţiul închisorii, vechile virtuţi de închisorii, vechile virtuţi de creator. creator.

Structura textului Structura textului poeticpoetic

TTextul poetic este alcătuit din două extul poetic este alcătuit din două strofe asimetrice, prima fiind una strofe asimetrice, prima fiind una polimorfă, iar cea de-a doua-un catren.polimorfă, iar cea de-a doua-un catren.

Comentarea strofei Comentarea strofei polimorfepolimorfe

**VVersurile debutează cu o formă pronominală ersurile debutează cu o formă pronominală neaccentuatăneaccentuată:”:” le-am scris… le-am scris…””..

ÎÎn absenţa hârtiei, poetul recurge la pereţii n absenţa hârtiei, poetul recurge la pereţii celuleicelulei pe care pe care încrustează cu unghia imaginile nou încrustează cu unghia imaginile nou create.create.

EEpitetul pitetul ““firida goalăfirida goală””, enumeraţiile , enumeraţiile ““ pe pe tencuialătencuială”,”, ““pe un păretepe un părete”,”, ““pe întunericpe întuneric”,”, ““în în singurătatesingurătate”” sugerează ambianţa nefavorabilă actului sugerează ambianţa nefavorabilă actului poetic şi generează impresia captivităţii spiritului.poetic şi generează impresia captivităţii spiritului.

-EVIDENŢIEREA IDEILOR POETICE în relaţie -EVIDENŢIEREA IDEILOR POETICE în relaţie cu mijloacele artisticecu mijloacele artistice

Aplicaţie 1Aplicaţie 1

CCe reprezintă taurul, leul, vulturul?e reprezintă taurul, leul, vulturul? *forţele naturii*forţele naturii;; *inspiraţia divină*inspiraţia divină;; *inspiraţia creatorului (artistului)*inspiraţia creatorului (artistului);; *inspiraţia demonică.*inspiraţia demonică.

TTaurul, leul, vulturul sunt aurul, leul, vulturul sunt simboluri religioase şi trimit la cei simboluri religioase şi trimit la cei trei evanghelişti Luca, Marcu şi Ioan trei evanghelişti Luca, Marcu şi Ioan pe care iconografia creştină îi pe care iconografia creştină îi înfăţişează împreună cu aceste înfăţişează împreună cu aceste simboluri semnificândsimboluri semnificând:: jertfa (taurul), jertfa (taurul), domnia lui Idomnia lui Iisusisus (leul) şi imaginea (leul) şi imaginea sfântului Duh (vulturul). sfântului Duh (vulturul).

PPoetul recunoaşte că a trăit momente de oetul recunoaşte că a trăit momente de disperare şi angoasă, că în aceste condiţii a disperare şi angoasă, că în aceste condiţii a creat versuri blestematecreat versuri blestemate:: ““ stihuri fără an stihuri fără an ””,, ““stihuri de groapăstihuri de groapă”” . .

TTotul se transformă în scrum, setea şi otul se transformă în scrum, setea şi foamea, pierzându-şi calitatea de impulsuri foamea, pierzându-şi calitatea de impulsuri vitale.vitale.

SSintagma intagma ““ unghia îngerească unghia îngerească ””, metaforă , metaforă pentru inspiraţia divină, ne dezvăluie ideea că pentru inspiraţia divină, ne dezvăluie ideea că aceasta aceasta ““ s-a tocit s-a tocit ”” în condiţii vitrege. în condiţii vitrege.

EVIDENŢIEREA IDEILOREVIDENŢIEREA IDEILOR POETICEPOETICE în relaţi în relaţiee cu mijloacele artistice cu mijloacele artistice

Aplicaţie 2Aplicaţie 2EExplicaţi semnificaţia din context xplicaţi semnificaţia din context

a sintagmei a sintagmei ““ unghiileunghiile de la de la mâna stângămâna stângă ””, argumentându-, argumentându-vă răspunsul.vă răspunsul.

““Unghiile de la mâna stângă Unghiile de la mâna stângă ”” sugerează inspiraţia demonică. Deşi lăsată sugerează inspiraţia demonică. Deşi lăsată ““ să crească să crească ””, , ““unghia îngerească unghia îngerească ”” pare să se fi retras în fiinţa lui, copleşită pare să se fi retras în fiinţa lui, copleşită de trauma existenţială a momentului de trauma existenţială a momentului încarcerării şi devine o încarcerării şi devine o ““gheară gheară ””..

AAstfel, creatorul este silit să scrie cu stfel, creatorul este silit să scrie cu ““unghiile de la mâna stângă unghiile de la mâna stângă ””, dar , dar truda sa nu este suficientă, iar Logosul nu truda sa nu este suficientă, iar Logosul nu se mai întrupează în vers sacru.se mai întrupează în vers sacru.

Aplicaţie Aplicaţie 33

ÎÎn care dintre următoarele curente sau n care dintre următoarele curente sau orientări literare se încadrează poezia orientări literare se încadrează poezia ““ Flori Flori de mucegai de mucegai ” ” ??

aa) r) romantismomantism;; d d) ) tradiţionalismtradiţionalism;; bb) ) simbolismsimbolism;; e e) ) avangardism.avangardism. cc) ) modernismmodernism;;

Puncte de Puncte de vederevedere

““Florile de mucegaiFlorile de mucegai sunt o operă de artist sunt o operă de artist pur,pur, cartea,cartea, dacă nu cea mai tulburătoare ,dacă nu cea mai tulburătoare , în în orice caz, cea mai originală a lui Tudor orice caz, cea mai originală a lui Tudor ArgheziArghezi ” ”..

(N. Manolescu)(N. Manolescu)

TEMĂTEMĂSScrieţi un eseu cu titlul crieţi un eseu cu titlul ““Estetica Estetica

urâtului în poezia arghezianăurâtului în poezia argheziană”” pe pe baza textelor baza textelor ““Flori de Flori de mucigaimucigai””,,““TestamentTestament”” şi şi ““HarHar””..

Proiect didactic

Profesor: Gilda BulgaruIlustraţii: Janina LunguLiceul “ Gh. Munteanu Murgoci “, Măcin (Tulcea)