+ All Categories
Home > Documents > Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: mamaluideusername
View: 228 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 127

Transcript
  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    1/127

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    2/127

    Cluj, 1993

    Coperta i grafica: Drago Ptracu

    Titlul original n limba englez: /Married Youby Walter Trobisch Drepturile n limba

    englez: 1973 Editions Trobisch B.P. 2047, 7570 Baden-Baden, Germany

    Drepturile n limba romn: 1993, Editura Logos

    Editura Logos, Cluj

    str. Donath Nr. 60/15, 3400 Cluj, Romnia

    ISBN 973-96066-5-2

    Capitolul I 9

    Capitolul II 21

    Capitolul III 39

    Capitolul IV 51

    Capitolul V 69

    Capitolul VI 95

    Capitolul VII 111

    Capitolul VIII 131

    Capitolul IX 155

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    3/127

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    4/127

    PREFA

    Nimic nu e ficiune n aceast carte.

    Tot ce este istorisit n ea s-a ntmplat aievea.

    Au avut loc, fr excepie, toate conversaiile relatate. Oamenii despre care vorbete

    cartea, mai puin mama lui Maurice, care a murit n 1972, triesc i astzi. Din acest motiv nu

    a fost menionat numele oraului n care se desfoar aciunea i nu s-a fcut nici un fel de

    descriere a lui. ntmplrile relatate au avut loc n Africa, dar problemele tratate snt relevantepentru toate zonele pmntului i pentru toate culturile.

    Dorim ca aceast povestire simpl s fie un mesaj de speran pentru toi cei ce au de

    nfruntat astfel de probleme.

    Walter Troblsch

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    5/127

    Capitolul I

    Pmntul se apropia vertiginos. Se zrea deja betonul pistei de aterizare. Roile l-au atins,

    au sltat puin, l-au atins iar, i-au continuat traseul. Motoarele iuiau. Avionul i-a ncetinit

    viteza i s-a ndreptat, rulnd pe sol, ctre cldirea aeroportului. S-a oprit. Ajunsesem.

    Mi-am desfcut centura de siguran, mi-am aruncat haina pe bra, mi-am luat bagajul i

    m-am strecurat pe culoar spre ieirea din spate.Stewardesa african m salut cu un surs.

    - La revedere, domnule. Sper c ai avut o cltorie plcut.

    - Da, mulumesc, am rspuns i am cobort treptele nguste ale scrii avionului. Cldura

    m lovi dintr-o dat.

    Orbit de soarele strlucitor, m-am alturat celorlali pasageri, ndreptndu-ne spre

    cldirea aeroportului.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    6/127

    La jumtatea drumului dintre avion i cldire sttea o tnr, examinnd atent pasagerii,

    ca i cum ar fi fost n cutarea cuiva anume. Era mbrcat n uniform de stewardes. Pe

    neateptate, a fcut un pas n direcia mea i mi-a pronunat numele.

    - Cum m-ai recunoscut? am ntrebat.

    - V-am vzut fotografia pe coperta unei cri. Snt Miriam. V-am scris odat o scrisoare.

    - Miriam? mi-am scrutat eu memoria. V-am rspuns?

    - Da, mi-ai rspuns. Spuneai c o logodn desfcut este mai puin primejdioas dect

    un divor.

    Atunci mi-am adus aminte de scrisoarea ei. Miriam. Am pus bagajele jos i am privit-o pe

    Miriam. Era mic de statur, cu trsturi fine i ochi cprui, vioi, care strluceau sub fruntea

    ei inteligenta. Prul lung, nchis la culoare, aproape albstrui, era strns la ceaf ntr-un coc

    ngrijit.

    - Ai scris, am spus eu surznd, c vi-e team c sentimentele pentru logodnicul

    dumneavoastr nu snt destul de profunde pentru cstorie.

    - i dumneavoastr mi-ai rspuns c trebuie s ascult de sentimentele mele. Fetele simt

    de obicei aceasta mai repede dect bieii.

    Acum mi-am amintit cazul ei n ntregime. Era cu un an mai mare dect logodnicul ei,

    avea 4 ani de coal mai mult dect el i un salariu mai bun. Acest lucru o ngrijora.

    - Dar tii, nu pot s-l prsesc. M iubete i, ntr-un fel, in i eu la el. Uneori nu tiu

    ce simt.

    - Miriam, nu prea putem vorbi aici. Putem continua n timp ce mi se face controlul

    paaportului?

    A apucat de un mner al genii mele de voiaj, care era foarte grea, iar eu am apucat de

    cellalt cu mna dreapt. Mi-am vrt servieta sub braul stng i am pornit spre cldire.

    - V rog s m scuzai, spuse ea, dar trebuie s v vorbesc. Cnd pastorul nostru mi-a

    spus c vei fi aici numai pentru patru zile, am hotrt s v vd nainte de sosirea celorlali.Lucrez la aceast companie aerian. De aceea am putut s vin aici.

    - Sntei membr n biserica pastorului Daniel?

    - Da. i dnsul a venit s v ntmpine. ll vei vedea dup controlul bagajelor.

    n timp ce eram aliniai pentru controlul paapoartelor, am avut impresia c dorea nc

    s-mi vorbeasc. Fcuse pentru aceasta un adevrat efort, l-a trebuit mult curaj ca s mi se

    adreseze, aa c n-am vrut s-o dezamgesc.

    - Miriam, m ntreb de ce te-ai logodit cu acel tnr nainte de a ti mai multe despre el?

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    7/127

    - n ara noastr, noi, fetele, nu putem s vorbim sau s ieim cu un biat fr a fi

    logodii. Nu putem avea un prieten. n cartea dumneavoastr spunei c tinerii nu trebuie s se

    logodeasc, dac nu se cunosc bine unul pe cellalt. Dar noi nu ne putem cunoate fr a fi

    logodii.

    Acum era rndul meu s art paaportul.

    - Sntei turist? m-a ntrebat ofierul.

    - Snt invitat s in cteva prelegeri aici, ntr-o biseric.

    - Despre ce?

    - Despre cstorie.

    Mi-a aruncat o privire scurt, apoi mi-a tampilat paaportul fr alt comentariu.

    Mi-am urmat drumul mpreun cu Miriam ctre locul unde urmau s fie descrcate

    bagajele, dup verificare.

    - Mi-a spus c dac-l prsesc se va sinucide.

    - Se va sinucide?! i crezi c o va fage?

    - Nu tiu, m tem c da.

    - Poate ar fi bine s vorbesc i eu cu el.

    - Ar fi minunat. Desear va fi i el la biseric.

    - Atunci trebuie s mi-l prezini dup ntinire.

    - Mulumesc, a spus ea, uurat. V mulumesc foarte mult. Din tonul mai destins al

    vocii ei am dedus c aceasta a fost tot timpul dorina ei: s aranjeze o discuie ntre mine i

    logodnicul ei. A sosit i geamantanul meu cel mare. Miriam i vorbete vameului n limba

    lor i el ne face semn s trecem. Ua se deschide i intrm n sala de ateptare.

    Pastorul Daniel fcu un pas nainte, mi strnse mna n amndou minile lui, salutul tipic

    african, apoi m mbria.

    - Bine ai venit! Eti cu adevrat bine venit.

    - Da, n sfrit am sosit, am spus eu, punndu-mi jos geamantanul.- Snt bucuros c eti aici. mi dai voie s te prezint soiei mele, Esther? Art spre o

    femeie nalt, cu privire inteligent, de vreo 30 de ani, care sttea n spatele lui. Esther purta o

    rochie verde nchis cu un imprimeu negru i avea pe cap o earf galben. Avea un copila n

    brae i inea de mn un bieel de vreo 3 ani.

    l ls pe acesta i mi strnse mna ca n Occident, uitndu-se sfios n alt parte.

    - Bine ai venit n ara noastr! - spuse ea.

    Bieelul m fixa curios, dar cnd m-am aplecat s-l salut, s-a ascuns dup fusta mamei,apucnd-o cu amndou minile.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    8/127

    - Te-am vzut cnd ai coborit din avion, spuse Daniel. Eram n restaurantul de la primul

    etaj. i-ai nceput munca exact la un minut dup sosire. O cunoteai pe Miriam?

    - Nu, n-o cunoteam, dar am corespondat. M-a recunoscut din fotografia de pe coperta

    crii mele.

    n tot acest timp, Miriam rmsese cam stingher. Se scuz c trebuia s se ntoarc la

    lucru i promise c va fi la biseric seara. Noi am ieit i ne-am ndreptat spre maina lui

    Daniel, parcat n faa cldirii. Era un Volkswagen.

    Soia lui s-a aezat n spate, cu cei doi copii. Eu am stat n fa.

    - Ct timp a trecut de cnd ne-am ntlnit prima dat, Daniel?

    - Exact doi ani.

    l ntlnisem pe pastorul Daniel o singur dat, la o conferin internaional pentru

    conductorii bisericilor. M invitase atunci s vin i s vorbesc n biserica lui. Nu reuisem s

    rspund invitaiei pn acum.

    Urm un moment de tcere, dup care am ncercat s-i spun ce simeam.

    - M tem pentru seara aceasta, Daniel. M simt complet nepregtit. A vrea s tiu eva

    mai multe despre oamenii de aici, nainte de a vorbi cu ei.

    - Dac stai numai patru zile, trebuie s ncepem desear. Prevzusem asta.

    - Acum vii pentru prima oar n oraul nostru? a ntrebat el.

    - Da, regret, dar aa este. Am mai fost n Africa, dar niciodat n ara voastr. Cunosc

    cte ceva din obiceiurile de aici, dar nimic din problemele specifice.

    - Acesta ar putea fi i un avantaj, spuse el, clipind iret din ochi. Tineretul nostru teapt

    cu nerbdare s-i asculte prelegerile.

    - Dar cei mai n vrst?

    - Exist o oarecare mpotrivire. Ei consider c discuiile despre cstorie nu in de

    roblemele bisericii. n special problemele sexuale snt tabu pentru ei. Cred c n toat Africa

    este la fel. Cum e n Europa i n America?- n mare, la fel. Cretinii se jeneaz s vorbeasc despre sexualitate, iar cei care o fac,

    de cele mai multe ori, nu snt cretini.

    - n orice caz, trebuie s fii atent n timpul primei prelegeri, s nu vorbeti prea mult

    despre sexualitate. Fii ct mai simplu. Evit substantivele abstracte i simplific termenii. S

    foloseti propoziii scurte, ca s pot traduce propoziie cu propoziie.

    - Voi face tot posibilul. Avei o tabl n biseric? am ntrebat eu.

    - Se poate aranja.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    9/127

    Ajunsesem n centrul oraului. Cu excepia populaiei, oraul nu arta prea diferit de

    unul european sau american - trotuare, firme cu neon, cldiri nalte ale bncilor i ale

    societilor de asigurare, hoteluri, restaurante, agenii de voiaj, mari magazine universale i

    zumzetul constant al traficului intens.

    - Familia ta e bine?

    - Mulumesc, e bine.

    - Ci copii avei?

    - Cinci, dar ceva mai mari dect ai votri.

    - Au fost triti cnd ai plecat?

    - Au vrut s vin cu mine. Patru dintre ei s-au nscut n Africa i o consider patria lor.

    - Va veni i soia ta?

    - Sper s fie aici la sfritul sptmnii.

    - Minunat!

    Am nceput s m gndesc la soia mea i la faptul c mi-ar fi mult mai uor n seara asta,

    dac ar fi i ea cu mine. Dac am putea discuta mpreun! Cu ct m gndeam mai mult, cu att

    mi-era mai dor de ea.

    - Am vrut s te invitm s stai la noi, explic Daniel. Dar apoi ne-am hotrt s te gzdu-

    im la hotel. Nu prea avem linite acas, tot timpul vin musafiri. De asemenea, vor exista

    oameni care vor dori s-i vorbeasc i care nu vor accepta s vin la casa parohial.

    - Mi-ar fi plcut s stau cu voi, am rspuns, dar neleg situaia.

    - V invitm desear la cin, spuse Esther.

    - Mulumesc pentru invitaie, m tem c nu voi avea timp. Acum trebuie s m schimb.

    Snt nc n haine de iarn.

    - Bine, am vrut doar s tiu. Daniel nu-mi spune niciodat cnd invit musafiri. Nu tiu

    nici ora cnd va veni la mas.

    A urmat o linite scurt, forat, n main.Am oprit n faa hotelului. Esther a rmas n main cu copiii, n timp ce Daniel a venit

    cu mine nuntru. Dup ce am primit camera, m nsoi pn sus. Era o camer drgu

    aranjat, cu un singur pat, birou i telefon. n faa ferestrei era o canapea, un fotoliu i o

    msu. Camera avea un aer plcut. Aici puteam sta de vorb cu oricine.

    - Regret c nu pot veni s te iau pentru ntlnire, a spus Daniel, dar voi trimite pe unul din

    membrii notri s te aduc la biseric.

    - A fi dorit s poi rmne, Daniel, s-mi dai un sfat despre ceea ce trebuie s vorbescdesear.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    10/127

    Daniel a fcut o pauz de o clip i a nchis ochii. Apoi m-a privit drept n fa.

    - Dumnezeu i va da ce s vorbeti. D-ne i nou ce-i va da El. i cu asta plec.

    E un bun sftuitor, m-am gndit. A dori s-i pot ajuta pe ai lui aa cum m-a ajutat el

    acum.

    M-am apropiat de fereastr i am privit afar. Camera mea era la etajul al patrulea, astfel

    c puteam s privesc peste acoperiurile vecine. Le vzusem de sus, din avion. Acum ns

    erau mai aproape, mult mai aproape. Eu m aflu sub unul din ele, m-am gndit eu. Nu

    deasupra, ci dedesubt.

    Am fcut un du i m-am schimbat, apoi mi-am scos din serviet notiele primei

    prelegeri i le-am mprtiat pe birou. Am nceput s le citesc, dar nu-mi spuneau nimic.

    Dintr-o dat sun telefonul. Era telefonista.

    - Numai o clip, v sun cineva. S-a auzit o voce de femeie care a ntrebat de numele

    meu.

    - Am citit n ziar c vei vorbi n seara aceasta despre cstorie. Este adevrat?

    -Da.

    - A vrea s v pun o ntrebare. ntotdeauna este ru s-i prseti soul?

    Ce ntrebare! am gndit eu, apoi am ntrebat-o:

    - De ce vrei s-l prsii?

    - Nu vrea s se cstoreasc cu mine.

    - Am crezut c este soul dumneavoastr.

    - Trim mpreun. El zice aa: Cnd trieti cu mine e ca i cum m-am cstorit cu tine", dar

    nc nu sntem cstorii. Adesea mi promite c facem nunt, dar ntotdeauna o amn. Aa c

    snt cstorit i totui nu snt. Snt foarte dezorientat. Ce anume face cstoria s fie

    cstorie?

    - De ct timp trii mpreun?

    - De mai bine de un an.- Avei copii?

    - Nu, el nu vrea copii.

    Mi-am imaginat ndat problemele.

    - Este foarte bun cu mine, a continuat vocea. mi pltete educaia, m duce la coal

    dimineaa i m ia seara.

    - Te ia de la coal? Ci ani ai?

    - Douzeci i doi de ani. Prinii mei n-au putut s-mi dea o educaie ca lumea, aa ctrebuie s fac coala acum.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    11/127

    - Unde locuiesc prinii ti?

    - ntr-un stule, la o distan de apte sute de mile de aici.

    - N-ai putea s mergi la prini i s te ntorci numai cu condiia stabilirii cstoriei?

    - E imposibil. Prinii m-au dat afar din cas, cnd am nceput s triesc cu el. Ei nu l-

    au acceptat.

    - De ce nu?

    - Este european.

    Asta explica multe: avea bani, nu voia copii i prefera amorul liber.

    - Da, eti ntr-adevr ntr-o situaie dificil. Ai putea s vii s m vezi aici la hotel?

    - Nu, el n-ar fi de acord. Niciodat nu-mi d voie s ies singur.

    - De ce nu-l aduci i pe el? A rs.

    - Niciodat nu va veni.

    - Ai putea s vii la prelegerea mea de ast sear?

    - Am ore. i apoi, el nu vrea s mearg la nici o biseric.

    - Cum i petreci sfritul de sptmn?

    - Stau acas. Cnd iese, m nchide n cas.

    - Unde merge?

    - Nu tiu. Niciodat nu-mi spune.

    A rmas fr grai. Apoi am auzit iar vocea.

    - Dar ce s fac, pastore, ce s fac? Vechea ntrebare.

    - Nu tiu, am rspuns, realmente nu tiu.

    - Putei, cel puin, s v rugai pentru mine?

    - S m rog?... Eti cretin?

    De-abia am rostit ntrebarea, c am i regretat. Ce importan avea? Rspunsul veni

    ndat:

    - Nu. Prinii mei snt musulmani, dar eu am fost educat ntr-o coal cretin. Nu eraalt coal n sat.

    Rugciune! Trebuie s recunosc c nu m mai rugasem niciodat la telefon, ca s nu mai

    spun c era vorba de o persoan pe care n-o vzusem niciodat.

    Apoi am reflectat: de ce nu? Avea vreo importan c n-o ntlnisem sau c n-o

    cunoteam? N-a vzut-o Dumnezeu i n-o cunoate El ntocmai cum m vede i m cunoate

    pe mine? Dac nu ne-am putut ntlni la hotel, de ce nu ne-am putea ntlni n Dumnezeu? Aa

    c m-am rugat. Am spus c n-am nici o soluie. i L-am rugat pe Dumnezeu s ne aratesoluia. Cnd am spus Amin", a nchis telefonul.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    12/127

    Tcerea camerei m nvlui. Priveam fix notiele din faa mea i m simeam

    neputincios. Preau cu totul rupte de via. Mi-am revenit, amintindu-mi brusc c uitasem s-i

    cer fetei numele i numrul de telefon. Ce greeal! Nu mai era nici o posibilitate s iau

    legtura cu ea. Va reveni oare?

    Telefonul sun din nou. Nerbdtor, am ridicat receptorul spernd s fie ea. Era ns

    telefonista.

    - V ateapt cineva n hol.

    - Spunei-i c vin imediat.

    Mi-am vrt hrtiile n serviet i am cobort s-l ntlnesc.

    Un brbat cu o nfiare distins, de vreo treizeci de ani, purtnd un costum bine croit,

    mi s-a prezentat ca fiind Maurice. A venit s m ia la biserica unde aveam s-mi in

    prelegerea; m-a condus spre main.

    - Sntei cstorit? am ntrebat, pentru a ncepe conversaia.

    - Nu, nc nu.

    - Ci ani avei?

    - Treizeci i patru.

    - Treizeci i patru de ani i necstorit!

    Care-o fi motivul? - m-am ntrebat. Maurice continu:

    - Mi-am pierdut tatl din fraged copilrie. A trebuit s am grij de mama. Pe lng aceasta,

    am vrut s-mi termin mai nti studiile i s am o slujb bun. Snt director comercial al unei

    companii de construcii. Pe de alt parte, nu e prea uor s gseti o fat cu care s te

    cstoreti.

    - Ce consideri dificil n aceast problem?

    - Posibilitatea de a face cunotin. Nu tiu unde a putea ntlni o fat.

    - Ai vreuna n gnd?

    - Da, am.- i ea ce spune?

    - Nu tiu, nc nu i-am vorbit.

    - De ce nu?

    - Singurul loc unde a putea s-o fac este n autobuz. tiu ce autobuz ia cnd merge la

    coal dimineaa. Eu iau acelai autobuz i ncerc s discut cu ea ntre cele dou staii.

    - Ci ani are?

    - Nu tiu, cred c nu are mai mult de aisprezece ani.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    13/127

    Mi se tie rsuflarea. Ar fi posibil? n faa mea era un domn cu o nfiare plcut,

    distins, care avea un serviciu bun, de rspundere i care urmrea o colri n autobuz?

    - De ce i-ai ales o fat aa de tnr?

    - Cele mai n vrst snt ori stricate, ori cstorite. Credei c este o greeal?

    - Ei bine, trebuie s te gndeti c atunci cnd tu vei avea aizeci de ani, ea va avea

    patruzeci i doi.

    - Poate ar trebui s m gndesc la acest aspect.

    - Mergem direct la biseric? Mi se pare c drumul este destul de lung, am spus eu.

    - Am fcut un ocol, a rspuns Maurice, ca s v pun n tem cu una dintre cele mai mari

    probleme ale noastre. Aceasta este zona caselor de toleran.

    Prsiserm centrul. De ambele pri ale drumului nepavat se nirau sute de colibe mici

    de lut, cu acoperiuri de paie. Mii de oameni triau probabil pe acea suprafa.

    - Ce le determin pe femei s devin prostituate?

    - Multe nu pot avea copii i de aceea snt alungate de soii lor.

    - Ce anume le face s fie sterpe?

    - Doctorii spun c principala cauz o constituie bolile venerice, pe care soii lor le

    contracteaz adesea de la prostituate. Este un cerc vicios. Altele snt vduve care ncearc s-

    i ctige existena n felul acesta, ca s-i poat ntreine copiii. Dac s-ar recstori, i-ar

    pierde copiii, pentru c ar fi obligate s-i dea familiei soului decedat.

    Am rmas tcui pn ce am prsit cartierul i am ajuns din nou la osea. Apoi am oprit

    n faa bisericii.

    Cnd am intrat, oamenii cntau deja. Sala era plin pn la refuz. Brbaii stteau n

    partea stng, iar femeile n partea dreapta. n timp ce Maurice m conducea pe culoarul din

    mijloc, cteva capete s-au ntors curioase, dar cu discreie.

    Daniel era n prima banc i mi-a fcut semn s m aez lng el. Mi-a dat o carte de

    cntri i mi art strofa pe care o cntau. Puteam citi, dar nu nelegeam cuvintele. nsmelodia mi era familiar, aa c am nceput s cnt i eu. M bucuram c pot face ceva

    mpreun cu oamenii acetia, nainte de a trebui s m adresez lor.

    In timpul ultimei strofe, Daniel nchise cartea de cntri i mi spuse s pornesc eu

    primul. Am urcat cteva trepte pn la amvon. El m-a urmat i s-a aezat lng mine, ca s

    poat traduce.

    n timp ce cntau ultimul vers, am avut posibilitatea s-mi fac o impresie despre

    credincioii crora urma s le vorbesc.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    14/127

    Erau puini oameni n vrst, aezai n special pe bncile din fa. Generaia tnr,

    majoritar, sttea mai ales n spate. Stteau n grup, iar prul lor negru i des mi evoca o

    nvelitoare de catifea. Nici unul nu privea n sus, spre noi.

    I-am optit lui Daniel pasajul pe care intenionam s-l citesc. i-a deschis Biblia. Eu am

    deschis Biblia mea n englez.

    Apoi am nceput.

    Capitolul II

    In Biblie exist o afirmaie foarte clar despre cstorie. Este simpl, clar i, cu toate

    acestea, foarte profund. E ca o fntn cu ap limpede, bun de but. Poi scoate ap din ea

    toat viaa i gleata tot nu se va ntoarce goal. Vei avea ntotdeauna ap limpede i

    proaspt.

    Cntrind aceast afirmaie cu inima deschis, vom descoperi c ne vorbete nsui

    Dumnezeu, care vrea s ne ndrume i de aceea ni se adreseaz nou. Dar, mai presus de

    orice, vorbete ca i cum ar vrea s ne ofere ceva.

    Este singura afirmaie despre cstorie care se repet de patru ori n Biblie. Biblia nu

    vorbete foarte des despre acest aspect. Deci este cu att mai necesar de remarcat faptul c

    afirmaia apare de patru ori, n locuri diferite i decisive. Prima dat, ea ncheie relatarea

    Creaiei, n capitolul 2 din Genesa. Isus o citeaz apoi n Matei 19:5 i n Marcu 10:7, cnd

    este ntrebat despre divor. n sfrit, apostolul Pavel o leag direct de Isus Hristos, n Efeseni

    5:31.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    15/127

    Aceste lucruri au fost scrise ca s ne arate planul lui Dumnezeu privitor la cstorie. i

    au fost date unui popor care trecea prin perioade de rapide transformri sociale, ntocmai ca i

    noi astzi.

    Pn aici, Daniel mi-a tradus prelegerea propoziie cu propoziie, fr ezitare i aproape

    fr s gndeasc. Era ca i cum m auzeam vorbind n alt limb. Numai cnd am folosit

    expresia rapide transformri sociale" a ezitat pentru prima dat i s-a lansat ntr-o explicaie

    mai lung. Eu am continuat i am ncercat s descriu o astfel de perioad, epoca lui David i a

    lui Solomon.

    Se construiser noi drumuri comerciale. Culturi diferite au nceput s se ntreptrund. Noi

    idei au influenat oamenii. Tradiiile strvechi au ncetat s mai fie practicate. Dintr-o dat,

    obiceiuri vechi de secole au prut demodate. Triburile s-au dezmembrat; tabu-urile au fost

    distruse. Erau vremuri de total confuzie moral. Totul era rsturnat, ntocmai ca astzi.

    Vechiul model pentru cstorie oferit atunci de Dumnezeu ne va servi - cred eu - drept ghid n

    zilele ce vor urma. A vrea s v citesc Genesa 2:24.

    Pn n acest moment, n-am simit nici un fel de reacie din partea asculttorilor. Dar

    acum au nceput s-i deschid Bibliile, pe care muli le ineau pe genunchi. Am ateptat

    cteva clipe, dup care am citit:

    De aceea va lsa omul pe tatl su i pe mama sa, i se va lipi de nevasta sa, i se vor

    face un singur trup".

    n timp ce citeam, am fost din nou frapat de simplitatea i claritatea versetului. Am simit

    c mi se ncredina ceva ce trebuia transmis mai departe. Am continuat:

    Versetul are trei pri. El menioneaz trei lucruri eseniale n orice cstorie: a lsa, a se

    lipi i a deveni un singur trup. S lum fiecare punct n parte i s vedem mai nti ce

    nseamn:

    A lsa

    Nu exist cstorie fr lsare, fr prsire. Cuvntul a lsa" arat c trebuie s aib locun act public i legal pentru a face cstoria s fie cstorie.

    Odinioar, cnd mireasa i prsea satul mergnd n satul soului ei, actul acesta era o

    procedur public. Uneori, n Africa, toi nuntaii parcurg dansnd mile n ir, din satul

    miresei pn n satul mirelui. Nu este nici un secret n legtur cu aceasta. n acelai timp acest

    act public al prsirii legalizeaz cstoria. Astfel, fiecare tie c din acea zi cei doi snt so i

    soie i c snt legitimi", n zilele noastre, acest act legal de prsire este nlocuit n multe ri

    printr-un anun public nainte de nunt, precum i printr-un certificat de cstorie. Formaexterioar nu este de prim importan, important este faptul c are loc o aciune public i

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    16/127

    legal.

    De aceea va lsa omul pe tatl su i pe mama sa". Cstoria nu afecteaz numai cele

    dou persoane care se cstoresc. Tatl i mama reprezint familia, care, la rndul ei, este o

    parte a societii i a statului. Cstoria nu este niciodat o chestiune personal. Nu exist

    cstorie fr nunt. De aceea nunile snt srbtorite adesea printr-o mare festivitate.

    Va lsa pe tatl su i pe mama sa". Simii durere n inim cnd auzii aceste cuvinte,

    fiindc, se nelege, nu e un prilej de bucurie. Acolo de unde vin eu, adesea se vars multe

    lacrimi cnd are loc o nunt.

    Toi ddeau din cap, n special femeile mai n vrst. Cineva a spus cu jumtate de gur:

    i aici este la fel".

    Poate v-ai ateptat ca nvtura cu privire la cstorie s nceap cu ceva mai frumos i

    mai mbucurtor. Dar Biblia este foarte realist i aspr. Ea spune: Omul va lsa pe tatl su

    i pe mama sa". Prsirea este preul fericirii. Trebuie s existe o separare clar i limpede.

    ntocmai ca un nou nscut care nu poate s creasc dac nu i se taie cordonul ombilical, tot

    aa nici o cstorie nu poate s creasc i s se dezvolte atta timp ct nu are loc o prsire

    real i o separare clar de familie.

    Nu e un lucru uor, dup prerea mea. Este greu pentru copii s-i lase prinii, i tot att

    de greu pentru prini s-i lase copiii s plece. Prinii pot fi comparai cu ginile care

    clocesc ou de ra. Dup ce ies din goace, bobocii se ndreapt spre iaz i noat departe.

    Dar ginile nu le pot urma. Ele stau pe malul iazului i cotcodcesc.

    nainte ca Daniel s traduc ultima propoziie, se auzir rsete printre asculttori, dar

    veneau n cea mai mare parte dinspre tineri.

    Nu te poi cstori fr a lsa, am repetat eu. Dac nu are loc o adevrat prsire,

    cstoria va fi n impas. Dac tinerii nu au posibilitatea s plece din casele prinilor i s fie

    complet separai de familiile lor, pericolul este mare, deoarece socrii se vor amesteca

    permanent n viaa noului cuplu.n Africa, obiceiul vnzrii miresei este adesea folosit ca mijloc de intervenie a

    prinilor. Uneori, prinii, care nu vor s-i lase fiica s plece, ridic preul miresei, aa nct

    tinerii cstorii rmn cu datorii mult vreme. Aceste datorii snt folosite pentru a mpiedica

    adevrata prsire.

    n biseric se ls o linite desvrit. n acea linite am simit o oarecare mpotrivire.

    Am citit pe feele lor c nu pot accepta lucrul acesta. Problema prsirii" era pentru ei,

    evident, o pilul amar. Aa c am explicat:

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    17/127

    Unii dintre dumneavoastr vor spune: Aa ceva este mpotriva obiceiurilor africane.

    Noi sntem nvai s ne iubim prinii, nu s-i prsim. Noi ne simim obligai nu numai fa

    de o familie mic sau, cum este numit uneori, familie intim", format numai din mam,

    tat i copii. Ne simim obligai i fa de marea familie, care cuprinde toate rudeniile

    noastre".

    Aceasta este o tradiie foarte valoroas, care nu trebuie distrus niciodat. Dar rspunsul

    meu este c a lsa" nu nseamn a lsa balt". Lsarea" nu presupune abandonarea

    prinilor. Dimpotriv - dac unor tineri cstorii li se d ocazia s plece i s-i ntemeieze

    cminul lor, mai trziu vor fi n stare s-i ajute i prinii. Numai dac snt independeni i

    fr datorii vor fi capabili s-i asume mai trziu responsabilitatea pentru prini i s-i

    slujeasc. Faptul c au fost capabili s plece" creeaz un timp de respiro, de rgaz, n care

    dragostea dintre copii i prini poate crete i prospera. Pot spune din experien c familia

    poate funciona numai n msura n care familia nucleu este intact i independent.

    Este aceasta, oare, o concepie despre cstorie adus din Vest? Nu. Eu n-am venit s v

    prezint concepia occidental despre cstorie. Am venit s v prezint concepia biblic

    despre.cstorie. Aceast concepie biblic reprezint o provocare lansat tuturor culturilor.

    Fiecare are greuti din cauza prsirii". Dac ntrebi pe cineva din Occident, un

    consilier familial, care este problema cea mai frecvent cu care are de-a face, probabil va

    rspunde: soacra".

    Din nou au fost rsete. aceleai rsete pe care le produce menionarea acestui cuvnt i n

    publicul european sau american. Am continuat.

    n Europa i America, de obicei mama soului este cea care se amestec. Ea nu poate

    crede c aceast tnr este n stare s aib grij de odorul ei. Va ti ea s-i spele bine

    cmile? tie ct sare s-i pun n sup? Chiar dac nu trebuie pltit preul miresei, banii

    snt deseori folosii ca mijloc prin care s-i in dependeni pe tinerii cstorii i s-i oblige s

    locuiasc n aceeai cas sau apartament cu prinii.Adevrata lsare i adevrata plecare - nu numai exterioar, ci i interioar - este dificil

    pentru fiecare. n Africa am auzit c, adesea, mama soiei este cea care cauzeaz diferite

    neplceri. Dac se isc ceart ntr-o csnicie, tnra soie ncearc s fug la mama ei.

    Astfel, unul din prietenii mei africani a afirmat odat c acest verset biblic ar trebui s

    precizeze clar c i femeia trebuie s prseasc pe tatl i pe mama sa. De ce fug femeile

    africane acas att de des? Rspunsul este: din cauz c femeia i-a prsit familia, n timp ce

    soul ei nu i-a prsit-o nc. n ara dumneavoastr brbatul st n casa prinilor lui sau napropierea ei, femeia trebuind s i se alture.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    18/127

    Citii cartea Genesei i vei gsi acelai fel de societate. Acolo, desigur, problema era c

    femeia trebuia s plece i s devin membru al tribului soului ei. Mesajul revoluionar i

    nemaiauzit este c i brbatul trebuie s-i prseasc familia. Asta trebuie s fi rnit atunci

    urechile brbailor tot att de mult cum le poate rni i astzi.

    Acest text protejeaz drepturile femeii. i elul lui este o tovrie real ntre so i soie.

    Cu alte cuvinte, mesajul este: amndoi trebuie s plece, nu numai soia sau soul; i dup cum

    amndoi trebuie s plece, tot aa trebuie ca amndoi s se lipeasc - nu numai soia de so, ci i

    soul de soie, aa cum afirm n mod desluit versetul nostru biblic.

    Ceea ce ne conduce la partea a doua:

    A se lipi

    Prsirea i lipirea snt inseparabile. Primul cuvnt se refer mai mult la aspectul public

    i legal al cstoriei, al doilea pune accentul pe aspectul personal. Ele se ntreptrund. Nu poi

    s te lipeti cu adevrat fr s fi prsit cu adevrat.

    Nu poi s lai cu adevrat, dac nu eti hotrt s te lipeti. Sensul literal al cuvntului a

    se lipi", n ebraic, este acela de lipire cu clei. Soul i soia snt lipii unul de altul ca dou

    buci de hrtie. ncercnd s despari cele dou buci de hrtie lipite, le vei rupe pe amndou.

    Dac ncerci s separi soul i soia care snt lipii, vor fi rnii amndoi i, n cazul n care au

    copii, vor fi rnii i ei. Divorul nseamn s iei un fierstru i s tai fiecare copil, din cap

    pn-n picioare, drept prin mijloc.

    O linite adnc se aternu peste public.

    O alt consecin a acestei stri de lipire este c soul i soia snt astfel cei mai aproape

    unul de cellalt, mai apropiai dect de orice sau oricine n lume.

    Mai aproape dect de orice altceva. Aceast relaie este mai important dect munca sau

    profesia soului, mai important dect gtitul sau dect profesia soiei, presupunnd c

    lucreaz.Mai aproape dect de oricine altcineva. Apropierea dintre cei doi soi este mai important

    dect prietenii soului sau prietenele soiei, mai important dect vizitatorii sau musafirii, mai

    important i dect copiii.

    Cnd m ntorc dintr-o cltorie, mi mbriez mai nti soia, nainte de a mbria

    copiii. Vreau s art prin aceasta c tatl este cel mai apropiat de mam, iar mama cea mai

    apropiat de tat.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    19/127

    Deseori adulterul se ivete ntr-o cstorie dup ce s-a nscut primul copil. De ce? Tnra

    soie face greeala de a se lipi mai strns de copil dect de so. Copilul devine centrul vieii ei,

    ceea ce-l face pe so s se simt eliminat.

    Cel puin din partea brbailor au venit zmbete de ncurajare, artnd c erau de acord

    din toat inima.

    ,A te lipi" n acest sens adnc, am continuat eu, a fi sudai" nu este posibil, evident, dect

    ntre dou persoane. Versetul nostru biblic nu admite nici o form de poligamie. El afirm:

    De aceea brbatul... se lipete de soia lui".

    De asemenea, acest verset este conceput mpotriva divorului, care face posibil o

    poligamie succesiv, cnd un brbat nu are mai multe soii n acelai timp, ci una dup alta.

    Poate astzi am prefera s folosim un alt cuvnt n loc de a se lipi", verbul a iubi", de

    exemplu. Dar este interesant c Biblia nu folosete aici acest cuvnt. Lipire nseamn

    dragoste, dar dragoste de o natur special. Este dragostea care a luat o hotrre i care

    nceteaz s mai bjbie cutnd. Dragostea care unete este dragostea matur, dragostea care a

    decis s rmn credincioas unei singure persoane i s-i mpart toat viaa cu aceast

    unic persoan.

    Ceea ce ne conduce la a treia parte a versetului:

    A deveni un singur trup

    Expresia aceasta se refer la aspectul fizic al cstoriei.

    Mi-am amintit c Daniel m-a prevenit s fiu atent cu folosirea cuvntului sex".

    Aspectul fizic este la fel de esenial pentru cstorie ca i cel legali cel personal. Unirea

    fizic dintre doi soi este tot att de mult dup voia lui Dumnezeu n ce privete cstoria, ca i

    desprirea de prini i lipirea unuia de cellalt.

    tiu c unii se jeneaz s vorbeasc despre aspectul fizic al cstoriei. Consider c este

    ceva profan, poate chiar indecent, ceva care nu are de-a face cu Dumnezeu. Mi-ar plcea s

    pun acestor oameni aceeai ntrebare pe care apostolul Pavel o pune bisericii din Corint: Nutii c trupul vostru este templul Duhului Sfnt?" Consider deci c putem vorbi despre trup i

    despre problemele pe care le ridic. Trebuie s vorbim despre aceasta chiar i n biseric. A

    putea aadar s ntreb unde am putea vorbi n alt parte despre aceste lucruri cu reveren i

    plini de respect, dac nu n biseric?

    Linitea continua. Am observat c cele rostite erau idei complet noi pentru muli.

    Vei spune: Este mpotriva tradiiilor noastre africane s vorbeti despre problemele

    legate de trup. Este interzis". Dar se ntmpl ceva foarte ciudat. Dac le vorbeti prinilor dinAfrica i-i sftuieti s-i nvee copiii despre aceste funcii ale trupului, vor spune c

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    20/127

    prinilor europeni i americani le e mai uor s-o fac, deoarece aceste lucruri li se par mai

    naturale. Pentru africani, este imposibil. i cnd le vorbesc unor prini europeni i americani,

    mi spun: Domnule Trobisch, ai trit prea mult n Africa. Poporul din Africa este mai

    apropiat de natur. Ei o pot face, dar pentru noi este imposibil".

    Am constatat din experiena mea c jena este universal. Pretutindeni, prinii consider

    c este dificil s le dai copiilor o educaie corespunztoare privind aspectele fizice ale

    cstoriei. Motivul este c ele au fost considerate sau ca ceva att de sfnt, nct nici nu pot fi

    pomenite, sau ca ceva att de profan, nct este ruinos s le menionezi. Biblia combate

    amndou poziiile. Ea spune c i aspectele fizice ale cstoriei aparin lui Dumnezeu, deci

    putem i trebuie s vorbim despre ele. Unirea fizic a soului cu soia este tot att de

    important i de aproape de Dumnezeu ca fidelitatea i legalitatea cstoriei lor.

    Desigur, a deveni un singur trup" presupune mult mai mult dect unirea fizic. Asta

    nseamn c dou persoane i mprtesc tot ce au, nu numai trupurile, nu numai bunurile

    lor materiale, ci i gndirea i sentimentele lor, bucuria i suferina, nzuinele i temerile,

    succesele i eecurile. A deveni un singur trup" nseamn c dou persoane devin un trup, un

    suflet i un spirit, rmnnd totui dou persoane diferite, lat, deci, taina de neptruns a

    cstoriei. E greu de neles, poate c nu o nelegem deloc. Putem doar s-o trim. Odat am

    vzut-o redat ntr-un mod neobinuit.

    M-am ntins dup serviet i am scos o sculptur cu dou capete, unul de femeie, altul de

    brbat. Capetele erau legate cu un lan de verigi de lemn. Le-am artat sculptura.

    Acesta este un simbol al cstoriei pe care biserica din Liberia l d tinerilor cstorii, ca o

    amintire a jurmntuiui cstoriei. Dac ai veni mai aproape i ai cerceta cu atenie, ai putea

    vedea c lanul nu are nici o mbinare. ntreaga pies de art este sculptat dintr-o singur

    bucat de lemn i transmite mesajul: Acolo unde unete Dumnezeu, unirea este total".

    Niciodat nu am vzut misterul profund al cstoriei demonstrat mai convingtor ca aici.

    Cei doi devin cu totul una, un singur trup", fcut dintr-o singur bucat, rmnnd totui doupersoane distincte. Nu snt dou jumti care s fac un ntreg, ci cele dou persoane, n

    individualitatea lor distinct, formeaz un tot n ntregime nou. lat ce nseamn a deveni un

    singur trup".

    Am cobort de la amvon i le-am dat oamenilor din primul rnd simbolul cstoriei. Ei l-

    au trecut din mn n mn, admirndu-l. Am trecut la o tabl mare pe care Daniel o pusese n

    partea opus a amvonului i am luat n mn o bucat de cret.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    21/127

    Acum urmeaz cel mai important mesaj al versetului nostru. Am studiat trei pri: a

    lsa, a se lipi i a deveni un singur trup. Mesajul este c aceste trei pri snt inseparabile.

    Deci, dac una dintre aceste pri lipsete, cstoria nu este complet.

    Toi cei care au prsit", indiferent de consecine, i numai cei care se lipesc" exclusiv

    unul de cellalt pot deveni un singur trup"; aceste trei elemente: a lsa, a se lipi i a deveni

    un singur trup snt legate unul de altul, ca cele trei unghiuri ale unui triunghi. M-am ntors

    spre tabl i am desenat un triunghi mare care arta n felul acesta:

    a lsa

    a se lipi

    a deveni un singur trup

    Am putea scrie n dreptul unghiului de sus: act public i legal" sau, simplu: nunt",

    cstorie"; lng unghiul din stnga: dragoste" sau fidelitate"; lng unghiul din dreapta:

    unire fizic" sau, simplu, ..sex", dar trebuie neles ca fiind mult mai mult dect relaia

    sexual a cuplului.

    Era pentru prima oar cnd ndrzneam s folosesc cuvntul ..sex", dar acum spiritul

    publicului era aa de deschis, nct nu mai trebuia s m tem de rnirea involuntar a

    sentimentelor lor. Am spus artnd spre triunghi:

    Dac vrei s avei o cstorie adevrat, aceste trei lucruri trebuie s fie cuprinse n

    tablou. Pentru tinerii care nc nu snt cstorii, acesta este elul ctre care trebuie s tind.

    Aa cum un triunghi nu este triunghi dac lipsete unul din unghiuri, nici cstoria nu este

    cstorie dac unul din aceste trei elemente lipsete.

    Acum trebuie s v atrag atenia asupra altui element foarte important al versetului

    nostru biblic. Cum se termin el? Care este ultimul element al versetului din Genesa 2:24?

    i-au deschis Bibliile din nou i au ridicat repede minile.

    - Este cuvntul trup", a rspuns un brbat mai n vrst.

    - Nu, am rspuns eu, ce urmeaz dup trup"? A urmat o linite lung. n sfrit, un tnra spus:

    - Un punct.

    Au izbucnit n rs, dar eu am acceptat rspunsul.

    Da, am rspuns eu, i acest punct este extrem de important. Am revenit la amvon i am

    citit din nou versetul din Biblie:

    De aceea va lsa omul pe tatl su i pe mama sa i se va lipi de nevasta sa i se vor

    face un singur trup". Lovind n amvon am adugat: punct".Am continuat dup o scurt pauz:

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    22/127

    n acest verset cheie despre cstorie, citat de 4 ori n Biblie, nu exist nici un cuvnt

    despre, copii.

    Efectul acestor cuvinte a fost teribil pentru public, ca i cum a fi aruncat o bomb n

    biseric. Au nceput s se agite, s dea din cap, au nceput s vorbeasc unul cu cellalt, iar

    civa au scos un sunet fcut cu buzele, a dezaprobare.

    Dai-mi voie s v explic, am strigat eu n rumoarea aceea. Am aruncat o privire spre

    faa lui Daniel. Nu eram sigur ce gndea, dar avea o expresie foarte plcut. Evident, era

    foarte fericit de participarea activ a enoriailor si.

    punct

    Am luat din nou cuvntul:

    S nu m nelegei greit! Copiii snt obinecuvntare a lui Dumnezeu. Biblia

    accentueaz deseori acest lucru. Eu nsumi am cinci copii i snt mndru de fiecare din ei. l-

    am primit ca pe un semn al buntii lui Dumnezeu, ca pe o binecuvntare real n csnicia

    noastr. Copiii snt o binecuvntare n csnicie, dar ei snt o binecuvntare n plus. Cnd

    Dumnezeu i-a creat pe Adam i Eva, i-a binecuvntat i apoi le-a spus: cretei i nmulii-

    v". n textul ebraic este clar c aceast porunc este o aciune ulterioar aciunii de

    binecuvntare.

    Deci, este semnificativ faptul c, atunci cnd Biblia descrie elementele indispensabile ale

    cstoriei, copiii nu snt menionai n mod expres. Lsarea, lipirea i unirea ntr-un singur

    trup snt suficiente. Punct. Chiar dac nu snt copii, acea uniune ntr-un singur trup" nu

    devine lipsit de sens. Punctul nseamn c nu copilul face cstoria s fie cstorie. O

    cstorie fr copii este totui o cstorie n adevratul sens al cuvntului. Punctul nseamn

    c sterilitatea nu este un motiv de divor. Nici un brbat nu poate spune: .Aceast femeie nu-

    mi poate face copii. Deci cstoria noastr nu este valid"; i apoi s o alunge. Dac o

    cstorie rmne fr copii, aceasta nu justific tierea i separarea n pri a elementelor lipite

    i nici nu pune la ndoial legalitatea cstoriei.Daniel a tradus aceste ultime afirmaii cu o accentuare special i cu o anumit cldur

    n voce, indicnd c divorul cauzat de lipsa de copii era destul de frecvent n ara lui.

    i astfel, dei timpul meu trecuse repede, am dorit s dezvolt subiectul mai departe. L-am

    ntrebat pe Daniel dac a putea continua nc zece minute.

    El a spus:

    - I-ai captivat. Poi continua ct doreti!

    Aa c am mers mai departe.Gradina sau triunghiul?

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    23/127

    Exist i o alt concepie despre cstorie. Ea contrazice n toate aspectele ei concepia

    biblic pe care tocmai am descris-o. Aceast concepie este larg rspndit. Am ntlnit-o n

    multe pri ale lumii.

    Conceptul de grdin" - aa cum mi place s-l numesc - aplicat cstoriei este bazat pe

    lucrarea numit Cstoria n Orient i n Occident de David i Vera Mace, doi consilieri

    americani specializai n probleme de cstorie, care au condus un seminar cu 20 de asiatici n

    Chiengmai, Thailanda, n 1958.

    Aceast concepie cu privire la cstorie, descris de soii Mace, i are rdcinile n

    cultura chinez i se bazeazpe o nelegere greit a biologiei. Brbatul este considerat drept

    semntor de smn, iar femeia drept un pmnt, o grdin. Brbatul sdete smna n

    femeie. Corpul femeii hrnete i crete smna, ntocmai cum pmntul crete boabele de

    orez. Dup cum planta crete din semine, tot aa i copilul crete din smna brbatului.

    Copilul este al brbatului, este spiritul lui extins, viaa lui continuat n altul.

    Repet: aceasta este o nelegere duntoare i greit. Consecinele unui asemenea mod

    de gndire snt ngrozitoare. Dai-mi voie s le formulez succint:

    nti de toate, brbaii snt mai importani dect femeile. Femeia nu poate fi niciodat la

    fel de important ca brbatul, aa cum nici solul nu poate fi la fel de important ca smna.

    Prin nsi natura sa, ea este secundar, auxiliar. Aceasta explic, aa cum nimic altceva nu o

    poate face, discriminarea ntre brbat i femeie chiar i astzi, nu numai n Asia, ci i n

    Europa i America. Dumneavoastr putei aprecia dac este cumva la fel i n Africa.

    n al doilea rnd, fiii snt mai importani dect fiicele. Prin fii este continuat linia

    familiei. O familie care nu are fii i a crei linie moare este ca un copac tiat din rdcini.

    Strmoii acesteia se ofilesc i nu au pace.

    Printre asculttori trecu un freamt, ca i cnd ar fi fost atini adnc.

    n al treilea rnd, relaia dintre soi este aidoma aceleia dintre posesor i obiectul posedat,

    ntocmai cum un semntor de smn este stpnul pmntului pe care-l seamn. Principaladatorie a femeii este s asculte. De asemenea, este privilegiul brbatului s aleag. El este cel

    care alege grdina pe care intenioneaz s-o cumpere. Grdina nu are nici un cuvnt. Criteriul

    alegerii este fertilitatea potenial a grdinii.

    n al patrulea rnd, n cadrul conceptului de grdin", o cstorie fr copii este

    considerat tot att de nefolositoare i fr sens ca un cmp neroditor. Dac o femeie nu poate

    nate copii, ea nu-i mplinete destinul.

    n al cincilea rnd, conceptul de grdin" explic practica divorului i poligamia1

    . Dacgrdina omului nu d roade, el fie napoiaz grdina primului posesor i deci cere tatlui fetei

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    24/127

    s-i napoieze preul pe care l-a pltit pentru ea, fie pstreaz grdina, dar i mai cumpr una

    sau dou care pot da roade. Poligamia este explicabil numai n sfera conceptului de

    grdin". Mai mult, brbatul poate avea mai multe grdini, dar o grdin poate avea numai

    un singur stpn. n acest caz, femeia este ntotdeauna dezavantajat.

    n al aselea rnd, am menionat obiceiul cumprrii miresei. Obiceiul acesta este strns

    legat de conceptul de grdin". De fapt, aici nu este vorba de preul pltit pentru grdin, ci

    pentru roadele pe care grdina urmeaz s le dea. Denumirea induce n eroare. Acesta nu este

    preul pentru mireas, ci pentru copiii pe care se presupune c ea i va nate. De aceea,

    uneori.el nu este pltit n ntregime, pn cnd ea nu d natere primului copil i atunci, numai

    Cuvntul poligamie" este folosit n aceast carte n sensul de poligenie", fora unui brbat cu

    mai mult de o singur femeie. In Africa se folosete n special in aceast accepiune, pentru c

    poliandria", cstoria unei femei cu mai mult dect un singur brbat, nu este cunoscut dect

    dac acesta este biat. O vduv i pierde copiii, dac se cstorete n afara familiei soului

    decedat, care a pltit pentru aceti copii. n realitate, ei nu aparin mamei vduve. i, fiindc

    veni vorba, o vduv este cea mai nenorocit fptur, n cadrul conceptului de grdin". Ea

    este o proprietate care i-a pierdut stpnul...

    n al aptelea rnd, conceptul de grdin" explic i de ce femeia este mai vinovat dect

    brbatul, n caz de adulter. Amndoi snt vinovai. Dar ce se ntmpl dac un brbat comite

    adulter? i seamn smna ntr-o grdin care nu-i aparine. El i face ru proprietarului altei

    grdini i, dac este prins, va trebui s-i plteasc o amend. Dar nu se consider c-i face ru

    propriei sale soii sau c-i prejudiciaz propria csnicie.

    Pe de alt parte, dac o soie comite adulter, i face soului su cel mai mare ru cu

    putin. Ea ngduie smn strin n grdina lui i pericliteaz integritatea liniei lui

    familiale.Ea i prejudiciaz propria csnicie.

    n fine, n cadrul conceptului de grdin" nu este loc pentru o persoan necstorit. O

    fat necstorit este o grdin care ar putea da rod, dar care nu este dat unui semntor. Esteabsolut fr rost. ns cel mai nefericit caz la care se poate gndi cineva este brbatul

    necstorit. El este un semntor de smn care nu-i ia o grdin n care s-i semene

    smna. Incredibil!

    Un hohot de rs izbucni dup aceast ultim afirmaie. L-am zrit pe Maurice, cel care

    m-a adus la adunare, radios peste poate, cu toate c prietenii l bteau pe umr.

    Conceptul biblic de cstorie contrazice conceptul de grdin" n fiecare dintre punctele

    sale.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    25/127

    Mai nti de toate, Biblia spulber concepia greit despre reproducere. Copilul nu se

    nate din smna brbatului, ci, potrivit Bibliei i dovedit de tiina modern, soul i soia

    contribuie n mod egal la crearea unei viei noi. Copilul nu este numai al brbatului, ci

    aparine amndurora, att soului, ct i soiei. ntocmai cum amndoi trebuie s-i lase prinii,

    amndoi trebuie s se lipeasc unul de altul i amndoi s devin un singur trup, tot aa i

    copilul aparine amndurora, att soului, ct i soiei.

    Conceptul de grdin" discrimineaz femeia. n concepia biblic, ea este vzut ca un

    partener egal al soului; nu o fiin inferioar sau un obiect, ci o persoan de sine stttoare.

    Conceptul de grdin" ncurajeaz cstoriile multiple, deoarece femeia este

    considerat o proprietate ce poate fi multiplicat numeric, dup voie. Concepia biblic

    promoveaz monogamia.

    Alegerea se face ntre grdin" i triunghi". i consideri soia o grdin" sau

    partenerul" pentru care i prseti prinii, de care te lipeti, cu care devii un singur trup?

    Am fcut o pauz. Se aternu o linite total. Muli se uitau la desenul triunghiului meu

    i n ochii lor am putut citi o mare ntrebare. Aa c am continuat:

    A mai rmas o singur ntrebare. Unde este locul copilului n acest triunghi? Ar vrea

    cineva s rspund?

    S-au ridicat multe mini; am fcut semn unei femei de vreo 20 de ani care avea un copil

    n spate. S-a sculat n picioare, a venit n fa i a trecut la tabl. Apoi, fr ezitare, a artat

    spre centrul triunghiului.

    Da, am rspuns i am simit un sentiment de uurare care trecea prin public. Locul

    copilului este n centrul triunghiului. El ncepe n unirea fizic dintre tat i mam. Este

    nconjurat de dragostea i fidelitatea ambilor prini i este protejat i adpostit prin legalitatea

    certificatului de cstorie. Acesta este locul copilului n triunghiul cstoriei. Aici i se asigur

    atmosfera n care se poate maturiza i n care poate fi pregtit pentru propria lui cstorie de

    mai trziu.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    26/127

    Capitolul III

    Publicul ncheia ntlnlrea cu o cntare, iar eu triam un sentiment acut de nfrngere. Toi

    fuseser att de tcui spre sfrit... N-am putut rezista i am ncercat s primesc un cuvnt de

    asigurare din partea lui Daniel.

    - A fost tare lung, nu-i aa? i-am optit eu.

    - Nu cred, au ascultat foarte ateni.

    - Dar au fost aa de tcui la sfrit...

    - La noi, cnd oamenii snt impresionai de ceva, devin mai tcui. Nu eram sigur c

    Daniel nu ncerca dect s fie politicos, aa c l-am ntrebat direct:

    - Ce prere ai despre prelegere? A fost foarte ru?

    Mi-a surs cu subneles, ca unul familiarizat cu sentimentele pe care le aveam i a spus:

    - Ei bine, un lucru e sigur: ai apucat taurul de coarne.

    - Nu crezi c au fost ofensai?

    - Nu cred. Multe lucruri nu le-ar fi putut accepta ca venind de la mine, dar le vor accepta

    din partea ta. i, chiar dac au fost ofensai, ce conteaz? A fost mesajul tu, nu-i aa? Acum

    trebuie s dai mna cu oamenii.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    27/127

    S-au ncolonat unul dup altul i mi strngeau mna cu amndou minile, dup obiceiul

    lor. Miriam a fost ultima care a dat mna cu mine.

    - mi dai voie s vi-l prezint pe logodnicul meu? El este Timotei. Un tnr n uniform

    de soldat s-a apropiat s m salute. Era destul de negru i, dei mai scund dect Miriam, avea

    un trup puternic, musculos.

    - Mulumesc foarte mult pentru mesaj. Dar mi-ar face plcere s stau de vorb cu

    dumneavoastr.

    - Cum s nu. Ai vrea s m nsoii napoi, spre hotel? Am mers cu Miriam i cu Timotei

    spre maina lui Maurice.

    - Ce crezi despre prelegere? am ntrebat-o pe Miriam.

    - Am neles mesajul foarte bine. Cred c Timotei i cu mine avem necazuri cu latura

    stng a triunghiului. Unghiul lipirii. Noi nu tim dac lipirea noastr este destul de puternic

    pentru a realiza prsirea.

    - n regul, am spus eu. Timotei i cu mine vom discuta despre aceast problem. Ea

    pru fericit. mpreun cu Timotei am intrat n maina lui Maurice. n timp ce ne ndreptam

    spre hotel, l-am ntrebat pe Maurice, zmbind:

    - Ce face semntorul fr grdin?

    - Reflecteaz adnc, rspunse el. Este att de adevrat ce ai spus despre vduve. O proprietate

    fr stpn, aa este. De aceea simt o datorie fa de mama mea, care este vduv. tii,

    realmente n-ar fi fost posibil s-o prsesc; iat de ce nu snt nc lipit de nimeni.

    - i n-ai avut un tat care s-i cumpere o grdin.

    - Eu a trebuit s muncesc pentru educaia mea i n acelai timp s am grij de mama.

    nc simt c trebuie s continui s-o sprijin. Dac prima condiie pentru cstorie este s-i lai

    mama, mi-e team c nu voi putea niciodat s m cstoresc.

    - Am spus c a lsa" nu nseamn a abandona".

    - Da, am neles, dar cum a putea pune asta n practic? Dac m-a cstori, ar trebui s-oiau pe mama n casa mea. Cum a putea s-o las i totui s locuiesc cu ea?

    - Exist o diferen. Dac stai acas i soia ta trebuie s se mute n casa mamei tale,

    aceasta duce de obicei la necazuri. Dar dac tu realmente ai plecat", i-ai ntemeiat un cmin

    al tu, atunci, dac i oferi mamei un adpost n casa ta, nenelegerile snt mai puin

    probabile.

    Ne-am oprit n faa hotelului meu.

    - Bine, a spus Maurice, n timp ce eu i Timotei coboram din main, singurul lucru caremi lipsete este fata.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    28/127

    - Eu am crezut c ai una.

    - V gndii la cea cu care stau de vorb ntre cele dou staii de autobuz n fiecare zi? Nu

    tiu. Dup prelegerea dumneavoastr m ndoiesc c ea ar fi cea cu care a putea deveni un

    singur trup, aa cum ai interpretat dumneavoastr textul. S mprtesc cu ea totul.

    - Dac eti mai n vrst cu 18 ani, i-ar putea fi fiic. Ai fi tentat s-o tratezi aa. n cel

    mai bun caz, ar putea fi o grdin asculttoare, nu o partener.

    Maurice a rs.

    - Cred c de aceea le place africanilor s se cstoreasc cu fete tinere. Ei prefer s aib

    o grdin asculttoare. Necazul este, pastore, c nu tiu cum s m apropii de o fat i cum s

    vorbesc cu ea.

    - Bine, s lsm asta pe mine. Vrei s m iei din nou? i te rog, adu-o i pe mama ta.

    - Mama, de ce? Are 60 de ani. Nu cred c o intereseaz s asculte o prelegere despre

    dragoste i sexualitate.

    - In orice caz, adu-o.

    Maurice a plecat cu maina, iar eu cu Timotei am urcat la mine n camer. Ne-am aezat

    i am nceput s discutm.

    - Miriam mi-a vorbit azi dup-mas la aeroport, am spus eu.

    - Da, tiu. Credei c e o fat drgu?

    - Desigur. Chiar foarte drgu.

    - Credei c ar fi bine s m cstoresc cu ea?

    - Crezi c o poi convinge s se cstoreasc cu tine?

    - Tocmai asta e problema. tiu c are anumite ndoieli ale ei n privina potrivirii noastre.

    - i-a spus de ce ezit?

    - Nu. Noi vorbim foarte puin. Dar mi imaginez ce este. Eu snt ceva mai scund dect ea

    i am pielea mai neagr.

    - Este un dezavantaj s fii mai negru?- Noi credem c este mai frumos s fii mai deschis la culoare.

    - Dar Miriam n-a pomenit despre asta.

    - Ce-a spus ea?

    - A vrea s-o ntrebi dumneata.

    - Dar, pastore, noi nu putem vorbi despre astfel de lucruri. Cred c Miriam vrea ca

    dumneavoastr s-mi spunei. De aceea a aranjat aceast ntlnire.

    - tiu. Totui cred c ar fi bine dac i-ar spune ea, deoarece n felul acesta ai puteanva un lucru indispensabil unei csnicii: acela de-a mprti toate lucrurile.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    29/127

    A tcut.

    - Ci ani ai?

    - 22 de ani.

    - tii cumva ci ani are Miriam?

    - Nu, niciodat nu mi-a spus.

    - Ct ctig?

    - N-am ntrebat-o niciodat. Eu am prsit coala dup ce am terminat opt clase. Apoi

    am mers n armat.

    - Ce planuri ai acum?

    - Ce nelegei prin planuri?

    - Ei bine, la ce te gndeti pentru viitor? Care snt speranele tale pentru viitor?

    -. Nimic special. Peste civa ani poate ajung sergent. Nu tiu ce s spun.

    - Dar, Timotei, Miriam a absolvit coala superioar. Ctig mai mult dect tine i este cu

    un an mai n vrst.

    - S fie oare aa? se ntreb el meditativ. i snt acestea obstacole pentru o cstorie?

    - n mod normal, nu. A putea s m gndesc la altele mai mari.

    - Atunci, credei c noi am putea avea o cstorie reuit?

    - Ai putea, dar nu uor. Pentru aceasta va trebui s depunei un anumit efort. Totul

    depinde de ntrebarea: v iubii destul unul pe altul pentru a face asta?

    - Dar o iubesc, pastore, a spus Timotei energic. Dac nu m voi cstori cu ea, nu tiu ce

    voi face.

    - Te vei sinucide?

    - I-am spus asta odat.

    - Aici faci o mare greal, Timotei. Acest lucru m face s m ndoiesc c o iubeti cu

    adevrat.- De ce?

    - Deoarece ncerci s-o forezi, ameninnd-o. Aceasta nu este dragoste. Dragostea

    adevrat nu-l foreaz niciodat pe cellalt, ci dimpotriv, i d libertate complet, chiar

    libertatea de a spune nu". Dac s-ar cstori cu tine numai pentru a te mpiedica s te

    sinucizi, ar face-o din team, nu din dragoste.

    - Dar ce pot s fac s-o determin s m iubeasc?

    - Arat-i dragostea ta. Nu prin ameninri, ci printr-un efort anume, muncind din greu.- Munc? Timotei prea nspimntat. Ce fel de munc?

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    30/127

    - Cu tine nsui.

    M-a privit fr s m neleag.

    - tii, Timotei, ceea ce m ngrijoreaz n privina relaiei tale cu Miriam, mai mult dect

    diferena de ani i de studii, este lipsa ta de ambiie. Snt sigur c Miriam vrea s aib mai

    mult de la via, n viitor. Dar tu mi-ai spus c vei ajunge numai sergent. Probabil.

    Poate nu i lipsete ambiia. Dac te vei cstori cu Miriam, lipsa ta de ambiie va fi cea

    care va da natere la necazuri.

    - Dar eu nu pot s-mi schimb vrsta i nlimea sau educaia pe care mi-am nsuit-o

    pn acum.

    - Dar poi avea ambiii. Schimb lucrurile pe care le poi schimba. Aceasta i va arta lui

    Miriam, mai mult dect orice altceva, ct de mult o iubeti.

    Timotei a rmas pe gnduri, tcut. Cred c avea la ce s se gndeasc.

    A plecat, dar tristeea i se citea pe fa. Snt sigur c nu s-a ateptat ca discuia noastr s

    aib un asemenea rezultat.

    Dup ce a plecat, mi-am dat seama ce zi obositoare avusesem i m-am aezat s m

    odihnesc cteva minute. A fi adormit mbrcat, dar a sunat telefonul.

    - Snt fata care v-a sunat azi dup-amiaz.

    - M bucur c m-ai sunat din nou. Atunci am uitat s-i cer numele i adresa.

    - N-am vrut s v dau numele i adresa. Nu vreau ca soul meu s tie c port astfel de

    discuii.

    - De unde m suni acum?

    - De acas. Soul meu tocmai a ieit s bea o bere. Dar cnd se va napoia va trebui s

    nchid imediat telefonul.

    - neleg.

    - Am fost i eu la prelegere n seara aceasta. M-am strecurat de la coal, dar m-am

    ntors nainte de terminarea cursurilor. Aa c soul meu n-a observat c am fost la biseric.- Ei, ce prere ai despre prelegere?

    - A fost interesant. Numai c nu mi-a plcut triunghiul dumneavoastr.

    - Nu i-a plcut? Era ceva n neregul cu el?

    - Nimic, presupun. Dar nu mi-a plcut. Erau prea multe unghiuri, prea multe coluri i

    puncte. Ele neap. Ai vorbit ca un brbat; ceea ce crede el despre cstorie: numai linii

    drepte i coluri, totul precis. Piesele trebuie s se potriveasc exact ntre ele. Tare neplcut i

    neatrgtor.- Mulumesc.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    31/127

    - Eu cnd m gndesc la cstorie m gndesc la ceva rotund, neted i moale. Ceva pe

    care s-l poi pune n jurul tu, ca o glug moale i clduroas.

    - Poate trebuia s desenez un cerc cu trei sectoare.

    - M-am gndit la ceva mai bun. Cnd m-am uitat la triunghiul desenat de dumneavoastr

    pe tabl, m-am gndit c este aproape ca un cort.

    - Un cort?

    - Da, un cort. Trebuie s aib cel puin trei rui, altfel nu poate sta ridicat. Dar dac st,

    poi s te strecori n el i s te simi adpostit i ferit de furtun. Este foarte plcut ntr-un cort,

    cnd plou. Acesta este felul n care mi place s m gndesc la cstorie.

    Niciodat nu m gndisem la asta.

    - n casa ta te simi aa?

    - Nu, nu m simt. Cortul meu nu este complet. Colul de sus lipsete. Colul pe care l

    numii colul prsirii, colul public i legal al cstoriei, nunta.

    - Dac lipsete, nseamn c n cortul vostru plou.

    - Da, pastore, plou foarte tare. Nu este plcut deloc. Cine m poate ajuta s-l repar?

    (Nu putea ascunde c plngea cu suspine).

    - A vrea s ncerc eu, dac vrei s m lai.

    - Dar eu mi-am lsat prinii i totui nu snt cstorit public i legal.

    - Ei bine, aceast prsire a fost diferit de cea despre care vorbete Biblia. N-a fost

    vorba despre o desprire mutual i voluntar ntre prini i copii, care n final s-i aduc

    mai aproape. Tu i-ai lsat mpotriva voinei lor, iar acum te las i ei singur la nevoie.

    - Dar de ce nu nchide soul meu vrful cortului?

    - Poate din cauz c nu tie c nu mai ai cum s te ntorci la prinii ti.

    - Ei bine, cel puin pot spune c nu m trateaz ca pe o grdin.

    - Ce te face s fii sigur de asta?

    - Nu vrea copii.- Poate nu te vrea ca pe o grdin de zarzavat, ci ca pe o grdin de flori. Doar pentru

    plcere, n timpul su liber.

    - Dar el nu m-a cumprat, n-a pltit preul miresei.

    - Totui, i pltete coala.

    - Credei c aceasta e o alt form a preului miresei, ca s m fac dependent?

    - Nu pot spune nimic nainte de a vorbi cu el. ns e imposibil.

    - Dar l iubesc.tiu c-l iubeti. Altfel nu m-ai fi sunat.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    32/127

    - i el m iubete. De aceea pltete pentru educaia mea.

    - A dori s ai dreptate. Dar atunci de ce nu nchide vrful cortului, legaliznd cstoria

    voastr?

    Plngea din nou.

    - Ascult, nu poi s-mi dai numrul vostru de telefon ca s-l sun?

    - n nici un caz. Vine acum. A nchis cu violen telefonul.

    Un cort. Trebuie s fie o fat remarcabil. Cstoria ca un cort. Mi-am luat Biblia i am

    rsfoit pn la concordana din spate. Mai mult de 100 de pasaje biblice erau nscrise la

    cuvntul cort". Am citit mai multe dintre ele. Apoi am deschis la Ieremia 10:20:

    Cortul mi este drmat,

    toate funiile mi snt rupte,

    fiii mei m-au prsit, nu mai snt;

    n-am pe nimeni care s-mi ntind cortul din nou

    sau s-mi ridice pnzele!

    Acesta este versetul ei, m-am gndit. N-am pe nimeni s-mi ntind cortul"; dac i-a ti

    numele, telefonul... Tot ce puteam face era s folosescputerea celor fr putere i s m rog

    pentru ea.

    Se fcuse ora culcrii. n timp ce-mi luam pijamaua din valiz, mi-a czut n mn un

    bilet de la soia mea. Cu dragoste i una cu tine. A ta, Ingrid".

    Cortul meu, m-am gndit eu, cortul meu. Apoi am adormit.

    M-am trezit destul de devreme dimineaa urmtoare i am servit un mic dejun minunat.

    Curnd dup ce am revenit n camer sosi Daniel.

    Auzise o mulime de comentarii n legtur cu prelegerea mea.

    - Cum au reacionat cei mai n vrst?

    - n general, foarte bine. Unul dintre btrni mi-a spus: Cnd am auzit prima dat c are

    de gnd s vorbeasc despre cstorie n biseric, m-am gndit c trebuie s fie un ompericulos. Dar acum vd c i cstoria are ceva de-a face cu Dumnezeu".

    - Dac am reuit s-l fac s neleag lucrul acesta, este ceva.

    - tii care a fost lucrul de care m-am bucurat cel mai mult? Au fost n biseric cteva

    cupluri fr copii. Ei sufer foarte mult din aceast cauz, dar se iubesc mult i nu se gndesc

    la divor. Au fost mngiai c triunghiul este complet i fr copii.

    - Nu-i aa c noiunea de grdin este nrdcinat i n gndirea poporului vostru?

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    33/127

    - Da, foarte mult. Aa gndesc oamenii din toate categoriile sociale. De asemenea, exist

    convingerea c numai din smna brbatului crete copilul, c fiii snt mai valoroi dect

    fiicele i c grdina trebuie cumprat.

    Era o plcere s vorbeti cu Daniel. Avea cunotine Ptrunztoare despre sufletul

    omenesc i snt sigur c era cel mai bun translator pe care mi l-a fi putut dori. Prin el m-am

    simit foarte ncurajat. Era un adevrat frate.

    - tii, Danie!, i-am spus, aproape c am ajuns la concluzia c, de fapt, nu exist n lume

    dect dou concepii despre cstorie: concepia grdinii i concepia biblic, triunghiul. Poi

    gsi desigur, tot felul de variante i derivri.

    Daniel s-a gndit o clip, apoi a zis:

    - Lsarea" este cea mai mare problem n oraul nostru. Aici cstoriile snt bolnave

    de lsare". Copiii notri ori pleac fr consimmntui prinilor, ori nu pleac deloc. n

    ambele cazuri, cstoriile au de suferit. Poporul nostru nu nelege cum poi s pleci i s

    rmi unit sau s te simi unit i cu toate acestea s pleci.

    - Nu cred c poate fi explicat. Este un paradox. Singurul mod de ilustrare este prin

    Hristos. n Epistola ctre Efeseni, Pavel spune clar: De aceea va lsa omul pe tatl su i pe

    mama sa... vorbesc despre Hristos..." Hristos a lsat pe Tatl Su i totui a rmas una cu El.

    Noi avem un verset de cntare n german care, tradus, sun aa:

    Dei Fiul pleac de la Tatl, Totui rmne venic alturi de El.

    - Frumos, dar poi explica acest lucru poporului nostru?

    - Voi ncerca, am spus eu. Daniel, a putea s-i pun o ntrebare? Care a fost aspectul

    care te-a atins asear, pe tine personal? Avea rspunsul gata.

    - Acela de-a fi cel mai apropiat unul de cellalt, mai apropiat dect de oricine sau orice.

    mi este foarte greu s-mi pun munca de pastor n cumpn cu cstoria. Nu am destul timp

    pentru soia mea. Munca mea se afl pe primul loc, iar ea pe al doilea. Cnd se plnge c

    niciodat nu poate conta c vin la timp la mas, are dreptate. Ba, chiar n timpul meselortrebuie s m ridic de trei-patru ori, dac vin vizitatori sau sun telefonul.

    - Nu tiam ieri, n main, dac Esther a glumit sau vorbea serios.

    . Vorbea serios, Walter. i are dreptate. Dar nu tiu cum a putea s schimb situaia. De

    asemenea, ce ai spus despre mprtire m-a impresionat foarte mult. Noi nu cunoatem aa

    ceva. Nu avem timp pentru asta.

    n timp ce vorbea a sunat telefonul. Era din nou fata.

    - De unde suni acum? am ntrebat.- De la coal, avem pauz.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    34/127

    - I-ai spus asear soului tu s vin s m vad?

    -Nu.

    - Asear am gsit ceva pentru tine. Ai o Biblie?

    - Da, am una de pe vremea cnd eram la coala din sat.

    - Atunci citete Ieremia 10:20. Versetul este pentru tine.

    - Voi citi. La revedere. Sun clopoelul pentru intrarea n clas. Am vrut doar s v salut.

    Am nchis telefonul.

    - Este o necunoscut, i-am spus lui Daniel. M sun pentru a treia oar. Triete cu un

    brbat care nu vrea s legalizeze cstoria lor. Dar o trimite la coal, iar ea consider asta o

    dovad c el o iubete.

    - Nu e ceva neobinuit n oraul nostru, a spus Daniel. Rareori se ntmpl s am o nunt

    n biseric. Oamenii ezit, deoarece divorul este mai complicat. Se ntmpl ca unii s cear

    oficierea cstoriei doar cnd au deja mai muli copii. Vezi, aici viaa nu este aa de rectilinie

    i de precis ca n triunghiul tu. Exist tot felul de stri intermediare.

    - Ii mulumesc c mi-ai spus. Nici acestei fete nu i-a plcut triunghiul. Spunea c o

    neap colurile.

    - i pe mine m-au nepat destul de serios, a spus Daniel rznd.

    - Bine, s revenim la problema ta. N-am putea lua cina mpreun dup prelegere, dup ce

    copiii vor merge la culcare? Mi-ar plcea s stau de vorb cu amndoi.

    Cnd a venit s m ia n seara aceea, Maurice era nsoit de o doamn mai n vrst. Era

    mic de statur i subire, iar prul i era n ntregime acoperit cu o earf alb. Ochii

    strluceau pe faa zbrcit. M-a salutat i mi-a vorbit ca i cum a fi neles limba. Maurice

    traducea.

    - V salut i zice c este ca o proprietate fr stpn.

    - V-a vorbit fiul dumneavoastr de prelegerea de asear? A dat din cap i, artnd spre

    fiul ei, a spus:- Maurice este un stpn fr proprietate.

    - Avei un fiu minunat.

    - M ngrijete foarte bine.

    - Putei fi mndr de el.

    - Dar are nevoie de o soie. A avea mare grij de ea. N-ar trebui s munceasc prea

    mult. A putea gti pentru amndoi.

    Dup ce Maurice a tradus ultima afirmaie, i-am spus lui Maurice:

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    35/127

    - Ea crede c-i vei aduce soia acas i va continua s conduc gospodria. Trebuie s-i

    explici foarte atent ce am spus ieri despre lsare". n special despre buctrie. Chiar dac

    mama ta s-ar muta n casa ta, trebuie s-i fie absolut clar cine conduce treburile n buctrie.

    - A dori ca aceasta s i-o explicai dumneavoastr, a spus Maurice. Ar avea mai mult

    greutate dac ar veni de la dumneavoastr. E ciudat, dar exist anumite lucruri pe care le

    accept mai uor dac vin de la strini.

    - Cred c toi oamenii au dificulti cu cuvntul lsare". Ca s-l nelegi, i trebuie nu

    doar pricepere omeneasc, ci i divin.

    Am ajuns la biseric. Sala era din nou plin. n timp ce stteam la amvon lng Daniel,

    aveam sentimentul c formm un tot n ceea ce privete mesajul pe care trebuia s-l

    transmitem.

    Capitolul IV

    Ieri am vorbit despre triunghiul cstoriei: a lsa, a se lipi i a deveni un singur trup,

    lucru posibil numai ntre dou persoane. Dup adunare, mi-a telefonat o doamn i mi-a spus

    c nu i-a plcut triunghiul pe care l-am desenat pe tabl. Avea prea multe coluri, unghiuri i

    puncte care neap", a spus ea. Am neles ce voia s spun. ncercai s v gndii la acest

    triunghi al csniciei, dragostei i sexualitii nu ca la ceva imobil i rigid, ci ca la ceva viu. De

    exemplu, am vzut odat la circ trei scamatori. Stteau la distan egal unul de cellalt, ca

    trei puncte ale unui triunghi. Fiecare arunca mingi celorlali doi parteneri i primea mingile de

    la amndoi. Fiecare trebuia s dea pe msur ce primea. Atta timp ct erau capabili s pstreze

    ritmul aruncrii i primirii, jocul continua n perfect armonie. Cstoria este ca aceast

    performan abil. Viaa ei depinde de interaciunea dintre aspectele legale, personale i fizice

    ale relaiei.

    n acel moment am scos din serviet un triunghi de lemn i l-am inut sus ca s-l vad

    toi. Am artat spre colul stng al triunghiului i am spus:

    - Cstoria are nevoie de dragoste. Ea ajunge la mplinire i bucurie prin iubire.

    Dragostea este un dar pentru cstorie; i druiete spirit de aventur, de permanent ateptare

    i speran. Dragostea este ca sngele care pulseaz n venele cstoriei: i d via.

    Aceast stare de a fi cstorit, cununat, induce via relaiei sexuale i ofer adpostul

    necesar unirii ntr-un singur trup. Recent, o femeie mi-a spus c ea i-ar imagina triunghiul

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    36/127

    mai degrab ca pe un cort. ntr-adevr, cstoria este un cort pentru relaia fizic. n el,

    ndrgostiii se simt protejai i adpostii. Eliberai de team, ajung s cunoasc o mare

    satisfacie i un veritabil sentiment de pace. Acest sentiment de pace este transmis apoi

    dragostei. El este o temelie puternic n fluxul i refluxul sentimentelor, al emoiilor. n

    interiorul cortului, experiena unirii ntr-un singur trup fortific dragostea i o face s creasc.

    Ea face ca dragostea s devin druire, s creasc i s dureze pn la sfrit.

    Cununie

    Dragoste

    un singur trup

    Interaciunea forelor

    Dragostea nu primete doar putere de la relaia fizic, ci d ea nsi putere unirii ntr-un

    singur trup. Dragostea dorete fierbinte experina fizic, o intensific, i d sens i valoare. Ca

    act al dragostei n cstorie, unirea ntr-un singur trup devine un act de dragoste" n sensul

    cel mai profund al cuvntului.

    n consecin, n interiorul cortului, actul dragostei nu primete numai, ci i d siguran

    cstoriei. Prin druirea fizic reciproc, ndrgostiii i rennoiesc mereu jurmntul

    cstoriei. Cstoria slujete dragostea prin aceast declaraie mereu nnoit. Din acest motiv,

    dragostea are nevoie de cstorie, tot aa cum cstoria are nevoie de dragoste.

    n ceasurile amare, cnd dragostea este n pericol s se rceasc, soul i soia rmn

    fideli cstoriei amintindu-i unul altuia promisiunea lor mutual. .La urma urmei, m-am

    cstorit cu tine" vor spune ei. Astfel, cstoria devine ocrotitorul i pzitorul dragostei.

    Voia lui Dumnezeu

    n zilele noastre exist o mare confuzie n problema sexualitii, a dragostei i a cstoriei.

    Aceast confuzie domnete nu numai n Africa, ci i n Occident i n Orient. n luminaacestui fapt, versetul nostru cheie din Biblie apare ca o afirmaie foarte modern. El conine

    exact aceiai trei factori. Marea ntrebare este: care e voia lui Dumnezeu cu privire la viaa

    sexual, dragoste i cstorie? Ce fel de relaie vrea Dumnezeu s existe ntre ele? Nimeni nu

    se aventureaz s rspund.

    Cu toate acestea, a dori s propun ceva, ca ndrumtor pentru aciunile noastre n

    aceast perioad de confuzie. Propunerea mea este urmtoarea:

    Voia lui Dumnezeu este interaciunea forelor. De aceea, tot ce favorizeaz acest lucrueste n acord cu voia Lui. Tot ce o mpiedic nu poate fi n acord cu voia Lui.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    37/127

    Acest ghid este aplicabil att nainte de cstorie, ct i n timpul ei. nainte de cstorie,

    trebuie s te ntrebi: Ne va conduce aceasta la pregtirea pentru interaciunea forelor mai

    trziu sau va bloca interaciunea?"

    n timpul cstoriei, va trebui s te ntrebi: .Aciunea cutare sau cutare va adnci

    interaciunea forelor n triunghiul dinamic sau, n cele din urm, o va distruge?"

    Interdependena forelor n triunghiul dinamic este una de flexibilitate i de libertate

    creatoare. n Genesa 2:24, Dumnezeu ne ofer o imagine care vine n ntmpinarea nevoilor

    noastre personale n orice situaie, n orice civilizaie, pentru c voia lui Dumnezeu este

    valabil nu numai pentru cretini, ci pentru toat omenirea. Triunghiul dinamic, imaginea

    cluzitoare a versetului nostru biblic, este darul lui Dumnezeu pentru toi oamenii. Spun

    dar", cadou", pentru c Dumnezeu nu ne cere nimic fr a ne drui ceva n acelai timp.

    Asculttorii mei pstrau o linite meditativ. Se uitau la triunghiul de pe tabl i la cel din

    mna mea. Am ncercat s le citesc gndurile i le-am spus:

    - Poate c acum v simii descurajai; poate c vei zice: Dac trebuie s fie asemene

    unei opere de art, atunci cstoria mea e departe de a fi desvrit". tiu, i eu simt acelai

    lucru. i cred c Daniel gndete la fel.

    Daniel a aprobat, dnd din cap.

    - Nu exist cstorie perfect. Cstoria ne smerete. Cel mai sigur mod de a deveni

    smerii n privina virtuilor noastre este acela de a ne cstori. ntotdeauna trebuie s lucrm

    la unul din unghiurile triunghiului.

    A spune c cele mai multe necazuri i crize din csnicie se datoreaz faptului c una

    dintre cele trei fore nu este pe deplin integrat n triunghi. S ncercm s aplicm imaginea

    noastr cluzitoare - triunghiul - la diagnosticarea ctorva boli ale cstoriei.

    S presupunem c noi sntem doctori ai csniciei. Plecm acum s vizitm un spital al

    csniciei. Permitei-mi s v prezint civa pacieni. Primul pacient este unul care a avut

    necazuri cu unghiul stng al triunghiului. Dragostea s-a rcit. Eu numesc aceast maladie:Cstoria pustie

    Dai-mi voie s v descriu acest caz. Cei doi snt cstorii, cstorii legal, i nc de o

    bun bucat de vreme. Au avut, desigur, i relaii fizice. Dar dragostea a disprut. Cauzele

    acestei stri pot fi multiple. Poate nu i s-a dat dragostei primul loc. Poate s-au cstorit prea

    tineri i prea curnd, iar ceea ce considerau dragoste era lipsit de calitatea lipirii". Sau, poate

    cstoria lor s-a bazat doar pe atracie fizic i, pe msur ce anii au trecut, aceast atracie

    fizic n-a mai fost att de puternic. Mai e posibil s fi neglijat s ntrein focul dragostei lori au devenit preocupai de munca din gospodrie, de profesie sau de copii. Fiecare a urmrit

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    38/127

    interese diferite, fr s le mprteasc celuilalt. i, destul de curnd, au pierdut ceea ce

    aveau n comun.

    Aceasta este o boal periculoas. Nici o csnicie nu-i poate rezista o perioad mai ndelungat

    fr a se mbolnvi serios. La nceput, maladia poate fi ascuns destul de bine de aparene, iar

    lumea din afar este indus n eroare. Soul i soia locuiesc sub acelai acoperi. Dar asta e

    tot.

    Maladia nu stagneaz. Pe msur ce progreseaz, apar anumite simptome: partenerii

    devin cruzi unul cu cellalt, n cuvnt i n fapt. Aceast cruzime din partea amndurora

    cedeaz locul unei indiferene complete i unei prpstii n relaiile lor mutuale.

    Este inevitabil ca, mai devreme sau mai trziu, aceast goliciune s afecteze i relaia

    fizic. ntruct cele trei coluri ale triungiului snt inseparabile, suferina unuia le va afecta pe

    celelalte dou. Astfel, actul sexual este practicat ca o datorie i ca o povar. Se creeaz o

    tensiune ntre viaa sexual i cstorie. n curnd soul va cuta o femeie care l va nelege

    mai bine dect soia lui. Soia va gsi un brbat care o va putea mngia mai bine dect soul ei.

    Se furieaz gelozia. Infidelitatea mental precede infidelitatea sexual. n cele din urm,

    adulterul afecteaz temelia legal, deci i vrful triunghiului

    i al dragostei, reprezint totul. ns, ntruct ele nu formeaz ntregul, cstoria nu poate fi

    ncercat n felul acesta.

    Relaia este bolnav. Simptomele snt urmtoarele: inimi zdrobite i viei distruse, n

    special n msura n care fata este afectat. Nu tiu ce prere avei voi aici, dar n multe culturi

    o fat care i-a pierdut virginitatea are prea puine anse de a se cstori. n rile noastre, o

    fat care a avut un copil n afara cstoriei este foarte dezavantajat. Rezultatul este c adesea

    are loc o cstorie forat i grbit n momentul n care fata descoper c ateapt un copil.

    Mutte din aceste cstorii se termin mai trziu prin divor.

    n acelai timp, trebuie s inem seama i de copiii care cresc din aceste aliane. Ei sntlipsii de adpostul cstoriei. Vrful cortului a disprut. Plou nuntru. i snt lipsii nu

    numai de integritatea protectoare a cortului, ci i de un tat. Este greu s estimezi ce nseamn

    aceasta n viaa unui copil. Desigur, vrful cortului, cununia, este esenial.

    Cnd am ajuns la acest punct n-am putut s nu m gndesc la necunoscuta care m

    sunase. Se afla, oare, n seara asta n biseric? Acest gnd m-a ndemnat s adaug remarca

    urmtoare:

    Cei care taie vrful cortului i practic dragostea liber" sau cstoria de prob", deobicei uit s adauge c folosirea anticoncepionalelor va deveni o necesitate. Ei susin c

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    39/127

    aceasta n-ar avea nici un efect, nici asupra celor care le folosesc, nici asupra relaiilor lor. Dar

    nu este adevrat. n special n situaiile premaritale, anumite metode de prevenire a sarcinii

    reprezint un pericol pentru naturaleea i demnitatea dragostei.

    Aici am ezitat. Nu tiam ct aveam dreptul s intru n detalii. Am artat cu degetul

    notiele mele care menionau retragerea prematur", stimularea manual", prezervativele".

    Daniel s-a uitat la cuvintele acestea i a dat din cap dezaprobator. Munca coordonat la amvon

    era o experien nou pentru mine. Desigur, m-am conformat i am continuat.

    Repet: acesta este un handicap pentru dragoste. Putem face aceeai observaie ca i

    nainte, cnd am studiat cazul cstoriei pustii. Dac unul din colurile triunghiului se

    mbolnvete, snt afectate i celelalte dou, chiar infectate. Ele intr n conflict.

    Cnd lipsete dragostea, viaa sexual i cstoria intr n conflict. Dac n-a existat

    cununie, dragostea i viaa sexual devin ostile una celeilalte.

    Relaia sexual are loc de cele mai multe ori n prip i n secret, n mprejurri lipsite de

    demnitate. Astfel, aceast experien nu ajut dragostea s mboboceasc i s nfloreasc, ci

    mai degrab o vetejete.

    Este o problem pe care o ntlnim foarte des n Europa i n America.

    Un recent film german, unul din rarele filme bune, a ilustrat foarte bine aceast boal a

    cstoriei nelate. Filmul nfieaz un cuplu tnr, care tria foarte fericit. Dup ce filmul s-

    a scurs timp de 20 de minute, spectatorii i-au dat seama c cei doi nu erau cstorii. Prietenii

    i rudele ncercau s-i conving s se cstoreasc, dar ei refuzau. La nceput, totul a mers

    bine. Apoi fata a rmas nsrcinat. Dragostea i ncrederea dintre ei nu au fost suficient de

    adnci pentru ca ea s-l poat numi so". Se temea c o va prsi. A hotrt atunci s ntrerup

    sarcina n secret.

    Ultima scen o arta pe ea, epuizat, ntins pe o canapea n apartamentul lor, dup

    intervenia chirurgical. El vine acas de la serviciu i nelege ce s-a ntmplat. St la cellalt

    capt al unei mese mari, goale, care-i desparte. Domnete o linite deplin. Nici unul nuvorbete, nu mai au nimic s-i spun.

    Renunnd la unghiul nunii, dragostea nu are ocazia s-i dovedeasc durabilitatea i

    sinceritatea. Viaa sexual a provocat moartea dragostei.

    n timp ce am fcut o pauz de o clip, am simit o anumit reacie ntre tineri. Din

    expresia ochilor lor am tras concluzia c aciunea acestui film s-ar fi putut petrece i n oraul

    lor.

    S trecem la urmtorii pacieni din spitalul csniciei.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    40/127

    Exist o a treia categorie de boli ale cstoriei. Cele care au de-a face cu unghiul drept al

    triunghiului. i acest unghi se poate mbolnvi. Iar boala aceasta s-ar putea numi:

    Cstoria nemplinita

    Mai nti de toate, permitei-mi s v descriu situaia: cei doi sn cstorii legal i stau

    mpreun de 10-20 de ani, se iubesc din toat inima i nu se gndesc deloc la divor. n ciuda

    acestei iubiri, relaia lor fizic rmne nemplinit i nesatisfcut.

    Soul vine la mine i-mi spune: Soia mea este de gheaa. Nu reacioneaz normal. Simt

    c doar suport actul sexual, niciodat nu m invit. Nu gsete nici o plcere n el".

    Soia vine i spune: Soul meu este prea grbit. Simt c m foreaz i abuzeaz de

    mine. Nu se satur niciodat". Sau spune contrariul: El este totdeauna obosit. Eu l doresc,

    dar el i ntoarce spatele spre mine i adoarme. Cred c este impotent".

    A urmat un hohot de rs la care nu m-am ateptat. Am uitat n acel moment c impotena

    este o int a ridicolului n Africa. Un brbat impotent este considerat ceva inferior unei fiine

    omeneti.

    Bolile aspectului fizic din cstorie cauzeaz o suferin teribil partenerilor. Tocmai din

    pricin c se iubesc i fiecare ar vrea s-l fac fericit pe cellalt, ei sufer deosebit de mult. De

    unde vine aceast boal?

    n multe cazuri, o cstorie nemplinit este rezultatul direct sau indirect al cstoriei furate.

    Cnd spun acest lucru nu m gndesc ndeosebi la bolile venerice. Cnd spun c o cstorie

    furat d adeseori natere unei cstorii nemplinite, m gndesc la modul superficial de a

    avea relaii cu parteneri fa de care snt mai mult sau mai puin indifereni, sub presiunea

    timpului, pe furi, participnd doar cu trupul, nu i cu inima, deci nu cu ntreaga fiin.

    Din nou putem observa cum snt afectate celelalte unghiuri. Cnd relaia fizic devine o

    suferin, deoarece ntotdeauna se termin cu decepie de partea unuia din cei doi parteneri,

    care i va reproa celuilalt lipsa de dragoste. Monotonia crete. Relaia personal se

    transform ntr-un mecanism impersonal. Dragostea se rcete. De ndat ce se ntmpl acestlucru, marea tentaie este de a satisface dorina sexual n afara cstoriei, cu un partener mai

    sensibil n reacii sau mai delicat. Atunci aspectul legal al cstoriei este pus n pericol.

    Consecinele snt adulterul i, n final, divorul. Aceast boal poate duce la moartea

    cstoriei, dac nu este vindecat la timp.

    Am scos un oftat de uurare la acest punct. Aceasta fusese partea cea mai ncrcat

    emoional a prelegerii mele, dar Daniel a tradus fr ezitare, iar oamenii mai btrni nu preau

    s se fi suprat. Am nceput din nou.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    41/127

    Pentru cei care se pregtesc pentru cstorie se ridic ntrebarea: prin care unghi intrm

    noi n csnicie? n general, exist trei rspunsuri la aceast ntrebare. Cel tradiional,

    rspunsul modern i rspunsul biblic. S le lum pe rnd. Rspunsul tradiional propune

    intrarea n triunghi prin vrf. Mi-ar plcea s-l numesc:

    Intrarea prin unghiul nunii

    Pn nu demult, aceasta era intrarea normal nu numai n Africa i Asia, ci i n

    Occident. Nunta era aranjat de prini, i nu de tineri. Uneori, soul i soia se vedeau pentru

    prima dat n ziua nunii sau numai cu puin nainte.

    Scopul acestei intrri este foarte clar: copilul. Pentru ce alt motiv trebuie s intri n

    triunghi, dac nu pentru urmai? Intrarea prin nunt aparine conceptului de grdin".

    Am luat din nou triunghiul de lemn i am artat spre unghiul din vrf.

    Unii intr prin unghiul nunii direct spre unghiul sexualitii, pe care, n acest caz, l-am

    putea numi unghiul fertilitii, deoarece scopul unirii sexuale este vzut n sensul restrns al

    procrerii. Unghiul dragostei este lsat afar sau foarte mult neglijat. El ar putea fi chiar

    periculos, deoarece poate conduce la un conflict ntre cuplu i familie. Dac tinerii ar face o

    alegere diferit de cea pe care a fcut-o familia?!

    n nici un caz nu vreau s susin c astfel de cstorii fcute dup tradiie devin n mod

    inevitabil nefericite. Cu siguran c dragostea poate s creasc i n timpul cstoriei.

    Un music-hall foarte cunoscut n America i n Europa, devenit acum film, are titlul

    Scripcarul de pe acoperi i ne prezint povestea unui cuplu de evrei: Tevye lptarul i soia

    sa, Golde. Ei snt caracteristici cuplurilor care au intrat prin unghiul nunii. Dup 25 de ani de

    cstorie, i pun ntrebarea dac se iubesc unul pe altul. ntre ei are loc urmtorul dialog:

    (T): - Golde, i pun o ntrebare, m iubeti?

    (G): - Eti un prost.

    (T): - tiu, dar m iubeti?

    (G): - Dac te iubesc? De 25 de ani i spl hainele, pregtesc masa, in casa curat, i-amdruit copii, mulg vaca. Ce-i veni s vorbeti tocmai acum de dragoste, dup 25 de ani?

    (T): - Golde, prima dat cnd te-am ntlnit era n ziua nunii noastre. Eram speriat.

    (G): - Eu eram ruinoas.

    (T): - Eu emoionat.

    (G): -i eu la fel.

    (T): - Dar tatl i mama mea au spus c trebuie s nvm s ne iubim unul pe cellalt. i

    acum te ntreb, Golde: m iubeti?(G): - Snt soia ta.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    42/127

    (T): - tiu, dar m iubeti?

    (G): - Dac-I iubesc? De 25 de ani triesc cu el, am luptat cu el, am rbdat foame cu el, de

    25 de ani patul meu este al lui. Dac asta nu-i dragoste, atunci ce-i?

    (T): - Atunci, m iubeti?

    (G): - Cred c da.

    (T): - i eu cred c te iubesc.

    (T i G): Asta nu schimb lucrurile, dar chiar i aa, dup 25 de ani, e bine s tii.1

    Europenii i americanii tind s supraestimeze valoarea dragostei romantice. Cnd

    africanii i asiaticii ne avertizeaz n privina aceasta, ar trebui s-i ascultm. Odat, un indian

    a comparat dragostea cu un castron de sup, iar cstoria cu o plit fierbinte i a spus: Voi,

    occidentalii, punei castronul fierbinte pe o plit rece i el se rcete ncetul cu ncetul. Noi

    punem castronul rece pe o plit fierbinte i el se nclzete ncetul cu ncetul".

    Aceast comparaie exprim un mare adevr. Ea nu neag faptul c dragostea este

    esenial n cstorie, ns cstoria este mai mult, infinit mai mult dect dragostea. n ea nu

    exist numai lumina lunii i trandafirii, ci i vase murdare i scutece de splat.

    n ciuda acestui fapt, m ndoiesc i acum c intrarea prin nunt este cea mai promitoare.

    Exist pericolul foarte real ca puterea dragostei s nu se alture niciodat jocului forelor i,

    astfel, s nu contribuie la declanarea dinamismului triunghiului. Este un mare risc n a aranja

    o cstorie fr consimmntul partenerilor.

    Odat am luat parte la o discuie, ntr-un grup de studente de la o mare universitate din

    Africa. Fetele au vrut s pun ntrebri referitoare la cstorie. Spre marea mea surpriz,

    ntrebarea cea mai arztoare a fost: Cum am putea s nu ne cstorim?" Am ntrebat: De ce

    nu vrei s v cstorii?" Rspunsul a fost:

    Deoarece vedem n jurul nostru att de multe cstorii moarte, fr dragoste, nct ne

    nspimnt gndul intrrii prin poarta nunii".Din aceast cauz societatea modern ofer o alt propunere. Ea sugereaz inaugurarea

    cstoriei prin unghiul sexualitii i, deci, s folosim:

    Intrarea prin viaa sexuala

    Mi-ar plcea s clarific de la nceput un lucru: cnd vorbesc despre cei care vor s intre

    n triunghi prin poarta sexualitii, nu m gndesc la cei logodii. Problema lor este o problem

    special, de care vreau s m ocup mine.

  • 7/30/2019 Walter Trobisch_M Am Casatorit Cu Tine

    43/127

    Astzi voi vorbi despre cei care pornesc la construirea cstoriei lor printr-o experien

    sexual, deoarece cred c din ea se va dezvolta dragostea. Apoi, firete, ei cred c aceast

    dragoste se va schimba n fidelitate i, automat, aceasta va conduce la nun


Recommended