+ All Categories
Home > Documents > vrATAiN HR|STOS SERIE DE AUTOR Neofunvordtul Cipru 2 Cateheze. Testamentul tipiconal...cateheze, ci...

vrATAiN HR|STOS SERIE DE AUTOR Neofunvordtul Cipru 2 Cateheze. Testamentul tipiconal...cateheze, ci...

Date post: 16-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 13 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
11
vrATAiN HR|STOS % SERIE DE AUTOR Sfdntul Neofunvordtul din Cipru j,: l. ::l rr. :,: ii .:r: i:. i., ... ' Cateh eze * Testamentul tipiconal ffi
Transcript

vrATAiN HR|STOS

%SERIE DE AUTOR

Sfdntul Neofunvordtul din Cipruj,: l. ::l rr. :,: ii .:r: i:. i., ...

'

Cateh eze*

Testamentul tipiconal

ffi

Sfintul Neofit Z5.voritrul din Cipru

SCRIERI IICATEI{EZE

*

TESTAMENT TIPICONAL

Traducere din limba greaci veche de LauraEnache

Studii introductive de V.C. Katsaros gi IJ. Stefanistraduse din limba neogreaci

de Mihaela Sapovici gi Laura Enache

Edilie ingrijitl de Pr. Dragog Bahrim

Carte tipiriti cu binecuvS.ntarea

inaltpreasfinlituluiTEOFAN

Mitropolitul Moldovei gi Bucovinei

Editura Doxologia20r6

4r0

Cateheza a22-a ......... L6ZCateheza a23-a ......... 165

Cartea a ll-a ................... 169

Cateheza I ............... .................... 171Cateheza a2-a ...,..... ..176Cateheza a 3-a ......... .................... lglCateheza a4-a ......... .................... lgsCateheza a 5-a ......... .. 190Cateheza a 6-a ......... .. Lg4Cateheza a7-a ......... .. DgCateheza a 8-a ......... ..203Cateheza a 9-a ......... .. 20gCateheza a 10-a ......... Zl3Cateheza a 11-a ......... 21gCateheza a 12-a .........222Cateheza a 13-a .........226Cateheza al4-a .....,...23OCateheza a 15-a, Cateheza a I6-a, Cateheza a 17-a ........234Cateheza a 18-a .........237Cateheza a 19-a ......... Z4ICateheza a}O-a ......,.. Z4SCateheza a21-a .........2S1Cateheza a22-a ,........256Cateheza a23-a .........260Cateheza a24-a .........264Cateheza a25-a .........26gCateheza a26-a ......,..272Cateheza a27-a .........277Cateheza a28-a ......... 2glCateheza a29-a .........2gsCateheza a 30-a .........25gCateheza a 31-a .........296Cateheza a32-a .........300

4il

Testament tipiconal """""""' 307

lntroducere ...309

Text """"' ""'327

Anexe ...373

Indici scripturistici .....'...... .'" 389

Sfintul Neofit Zlvoritul din Cipru

CATEHEZE

Cartea I

1.

Al trui Neofit Monahul si ZivorfltulCuvint in"inte

la aceasti carte a catehezelor gi ci este binea conduce bine dupi Dumnezeu

si iar[si bine este a se lisa condus bine' 'g, intru toate a se supune

Bin ecuu inte azd, p drinte,

Se cuvine gi noud a ne purta potrivit obiceiului imbriti-Eirii de la inceputul oricirui strig: Cdci d.esi sunt departe cu

trupul, tnsd de fa{d deja cu duhull, te imbrdtigez gi eu impre-uni cu tofi frafii, cu obignuita s5rutare cu rug5ciune, prea-cinstite frate. Qi fie lie indemAnatic gi sigur acest inceput alsuigului cXtre inceputul cel f5rd de inceput gi mai presusde tot inceputul. Fie lie de acolo toiagul puteriiz celei pXsto-regti gi varga priceperii prin care vei putea sd aduni cu uqu-rin!5 turmele cele cuvAntitoare la pdsunile cele ditXtoarede via{X qi Ia apele odihnei3.

Ne-ai scris nou5 si nu ne lenevim, ci si purtdm grijd dedumnezeiescul talant ce ni s-a dat, de harisma cuvAntuiuiadic5" aducAndu-ne noud martor vrednic de crezare pe Pro-fetr:l Tobit care zice cd a aesti faptele Danmuluia slivit lucru

' Cf I Cor. 5,3.2 Cf.Ps.1.09,2.3 ff. Etrsebiu , Ln irn7tdratul Constantin,2, PG 20,7328P..aTob.72, 7.

2.

48 Sfintul Neofit ZivorAtul din Cipru

este, gi ai cerut sd fim noi fie minte gi limba gi mand care s;scrie iscusit cele spre slava lui Dumnezeu qi spre zidire a fra-filor in Hristos, astfel incat si-fi scriu nu doar vreo catevacateheze, ci potrivite si referitoare ra toate sirbdtorile gi latoate duminicile de peste an. Laud intenfia ta, accept pro-punerea t4 salut grija ta pentru folosul frafilor. Cdci de candau incetat indemnurile duhovnicegti, s-au qi ldfit faptelerele. De cand a sl5bit cuvAntul dumnezeiesc, s-a intirit rhu-tatea lui satana. De cand au ticut gurile cele dumnezeiegti9i de Dumnezeu inspirate ale dumnezeieEtii invdfdturi giochii cei duho'snicegti au adormif a deschis vrdjmagul ochiilui cei rdi gi gatlejui, gi pe cei mai mulli nesdtios i-a ingrri-fit, vai mie! Dar tu, frate, cu ajutorul lui Dumnezeu, binete-ai gAndit, qi atAt cAt ig std in putere, ceri o scriere sprefolosul frafilor gi vrei sd hrdnegti cu cuv6ntul lui Dumnezeuturmele cele cuvantitoare, gi s6 addpi cu apere cele dum-nezeiesti sufletele care insete azd de manfuire. pentru aceeaai gi indemnat stdruitor ignoranfa noastrd sd feasi pentrucatehezd cuvinte care sd o covArseascx gi sd fi le trimit. Dareu, stiind ci aceasti poruncd md depigegte cu adevdrat,am ezitat pe buni dreptate si md ating de aceasti incercare.Dar apoi, iarxgi crezand Celui ce spune in chip nemincinosdeschide gura ta qi o ztoi umple pe eas, am alungat de la mineindoial4 penfru ca, fiind usor ,,sd deschid gura,,si mai usorincd fiindu-r celui ce pe toate re prineqte, sd o umple cu uncuvant potrivit, sd fese de la {esdtorii cei de sus cuvinte deDumnezeu plismuite Ei sd fi le trimitd. Iar tu gtiu bine cdle vei glefui ca un ritor, luandu-le pe acestea in manx ca penigte panze gi croind cu foarfecere rimbii tare duhovnicegti,

s leg.4, 1,2.

6 8f.1,23.

pentru cei ce au nevoie, tunici gi vegminte, prin care se vaalunga rdceala demonicd si se va aduce in loc, cu adevirat,cildura cea dumnezeiascd. Cdci aceasta este cea dintAi Iu-crare gi dovadi a dragostei care a fost datX pdstorului ce-

lui buru si pdstoreascd mAntuitor turmele lui cele cuvAntS-

toare gi dacd Md iubegti, zice, Petre, ytaqte oile Mele7, adicl ori-cine altul Mi iubeEte impreund cu tine, trebuie sd pascibine oile Mele gi mielugeii Mei.

3. Sd ai gi fu, agadar, frate doamne, in minte aceste cuvinteale StXpAnului Pistor qi ia aminte la tine gi la toatd ttfftna8,

Pavel i1i poruncegte !ie, peste care Duhul cel SfAnt te-a pus

pe tine stipAnitore. Ci prin hotirArea lui Dumnezeu !i-afost in mod clar incredinlatd conducerea; aminteqte-fi me-

reu ce ti s-a ar5tat fie cu atAta timp in urmi. Dar nu trebuie

ca cineva, mdcar gi de ar fi conducdtor in mod ciar prin ho-

tdrArea lui Dumnezetr, sX se mAndreascb vreodatd pentruaceasta, ci este dator mai mult sd se teamd Ei si tremure gi

pururea si aib5 cugetul blAnd gi smerit, ca nu cumva con-

ducerea incredintati prin hotirArea dumnezeiasci sd nu-ifoloseascd la nimic celui ce a fost invrednicit sd conduc5 prindumnezeiasca hotdrAre, aga cum [nu i-a folosit nici] omu-Iui celui pl5smuit de mAna lui DumnezetJt], care a primit de

la Pl5smuitorul sdu puterea de a conduce gi de a impirifipeste toate cele pdmAnteqtill. Cici atunci cAnd ar face ceva

nevrednic de Dumnezeu, Cel ce l-a ales si i-a fdcut stipAn,

? 1n21,16-77.8 ff Fapte 20,28.e Cf Fapte 5, 31.10 Fc.2,7.11 Cf.Fc.I,26.

50 Sfintul Neofit Zivordtul din Cipnr

va fi batjocorit numaidecat de Dumnezeu prin profetul ace-ra: impdrd[it-au, dar nu prin Mine, au domnit qi ntr Mi-au ues-tit Mie, zice Domnul12.

4. Bine este a conduce, dar a conduce bine gi cum li placelui Dumnezeu; bine este gi a fi condus cum trebuie gi a sesupune ce10r ce conduc gi binele acesta nu va inceta nicio-dat5, nici in veacul de acum, nici in cel viitor. Cici Dum-nezeu ii conduce pe tofi in chip mantuitor gi fine toate caun creator a toate Ei de El sunt conduse in siguranli pute-rile ingeregti qi cetele oamenilor cere deopotrivi cu ingerii.Asadar, tofi cei care conduc bine gi iardqi cei care sunt con-dugi in deplini ascultare si siguranld, pe Dumnezeu gi peingeri gi pe Dumnezeu-Omul, Domnul, qi pe Sfinfii Apos_toli ii imiti in mod limpede, atat cat le sti in putinfi. Dar sinecredinciogii conduc peste necredinciogi si cei rdu-cre-dinciogi peste cei rdu-credinciosi, dar in chip ruginos gi ne-curat. $i satana conduce, dar in mod rdu Ei pierzitor qi suntcondusi de ei demonii in chip spurcaf precum si necredin-ciogii cei asemenea demonilor, gi oamenii iubitori de inti-niciune,

^Ei cei care conduc sau sunt condugi in chip rdu qi

ruginos. ln privinfa acestora trebuie gAnclit dupd ** .r._meazl, chiar daci eu voi tdcea: cdci nu am socotit legiuitsX-i ingreunez prin cuvAnt pe cei ce conduc rd,, ci ii rugdmprietenegte si-l asculte cu bundvoinld pe apostorul care zice:Nedhnd nici o sminteald nimdnui, cn sd nu fie srujirea noastrddefdimatd, zice, ci tn toate tnfdfiqhndu-ne pe noi in'.qine ca sruji-tori ai lui Dumnezeulr. cdci cei condusi vdd faptele conducx-torului, aga cum pictorul vede persoana care este modelultablouluila, gi cand isi conduce gi iEi petrece intreaga lui via{d

12 Os. 8, 4.13 II Cor. 6, 3.la ff sfAntul Grigorie Teorogul, Cuafrntur ar 2-rea,13, pG gs, 427c-424A.

Cateheze

potrivit lui Dumnezerl, abia daci se g;sesc cetiva, pufini,sd-l imite pe acesta, in timp ce alfii poate gi disprefuiesc vir-tutea lui, dupd cuvAntul acela profetic: Urkciune este pdcd-

toqilor temerea de Dwrutezeuls.Iar alfii iarigi socotesc cd el im-plinegte virtutea prin fire, iar nu prin silinlX. Dar dacl celce conduce va gresi fie numai cAtuqi de pufin" afunci indati,prinzAnd prilejul gi aflAnd bun pretext, il imitd pe acestaintru totul cu foarte multd grij516.

5. Acestea, asadar, frate doamne, fi le scriu acum, si, dacdmd adresez numai tie, nu te mira, fiindcd, aga cum cineva,ducAndu-se in staulul turmei, il saluti mai intAi pe pdstorqi lui ii vorbeEte, iar nu turmei, tot aga gi eu, venind princuvAnt in staulul vostru cel mai sfAnt Ei cel mai duhovni-cesc, mi se cuvenea, fdrl doar gi poate, sX mi adresez intAipdstorului gi pe el sil salut mai intAi, mi se cuvenea decisi incep de sus, din vArf. Pentru aceea, incepAnd de acolocuvAntul, inchei aici prologul meu.

ls In!. Sir. 1", 24.te qr SfAntLrl Ioan Gurd de Aur, Despre preofie,3, L4, PG 48, 650.

5l


Recommended