+ All Categories
Home > Documents > voturile monahale.doc

voturile monahale.doc

Date post: 08-Nov-2015
Category:
Upload: mihai
View: 216 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
42
1. Introducere Idealul fiecărui creştin pe pămînt este mîntuirea sufletului, adică dobîndirea vieţii veşnice. Până la întruparea şi învierea Domnului nostru Iisus Hristos, nimeni nu se putea mîntui, căci raiul era închis şi nu era revărsat peste lume harul Duhului Sfînt. De aceea toţi drepţii Vechiului Testament aşteaptau izbăvirea sufletelor lor prin moartea şi învierea Fiului lui Dumnezeu. Mîntuirea, după învăţătura Sfintei Evanghelii şi a Bisericii Ortodoxe, se dobîndeşte prin păzirea poruncilor date de Dumnezeu oamenilor, cuprinse atît în decalogul Legii Vechi, cît şi în Noul Testament, numit şi legea Harului. Orice creştin care doreşte să se mîntuiască trebuie să săvîrşească aceste trei condiţii: să aibă credinţă dreaptă în Dumnezeu; să aibă harul Duhului Sfînt, care se dă tuturor prin cele şapte Sfinte Taine ale Bisericii Botezul, Mirungerea, Spovedania, Sfînta Împărtăşanie, Nunta, Preoţia, Maslul şi să împlinească poruncile cuprinse în Sfînta Evanghelie. Fără aceste trei condiţii obligatorii, nu este mîntuire. Una din ele dacă lipseşte, omul nu se poate mîntui şi îşi pierde sufletul său, "care este mai scump decît toată lumea". Aceasta este mîntuirea pe calea poruncilor, comună şi obligatorie tuturor oamenilor care cred în Dumnezeu şi 2
Transcript

I

1. Introducere

Idealul fiecrui cretin pe pmnt este mntuirea sufletului, adic dobndirea vieii venice. Pn la ntruparea i nvierea Domnului nostru Iisus Hristos, nimeni nu se putea mntui, cci raiul era nchis i nu era revrsat peste lume harul Duhului Sfnt. De aceea toi drepii Vechiului Testament ateaptau izbvirea sufletelor lor prin moartea i nvierea Fiului lui Dumnezeu.

Mntuirea, dup nvtura Sfintei Evanghelii i a Bisericii Ortodoxe, se dobndete prin pzirea poruncilor date de Dumnezeu oamenilor, cuprinse att n decalogul Legii Vechi, ct i n Noul Testament, numit i legea Harului. Orice cretin care dorete s se mntuiasc trebuie s svreasc aceste trei condiii: s aib credin dreapt n Dumnezeu; s aib harul Duhului Sfnt, care se d tuturor prin cele apte Sfinte Taine ale Bisericii Botezul, Mirungerea, Spovedania, Sfnta mprtanie, Nunta, Preoia, Maslul i s mplineasc poruncile cuprinse n Sfnta Evanghelie. Fr aceste trei condiii obligatorii, nu este mntuire. Una din ele dac lipsete, omul nu se poate mntui i i pierde sufletul su, "care este mai scump dect toat lumea".

Aceasta este mntuirea pe calea poruncilor, comun i obligatorie tuturor oamenilor care cred n Dumnezeu i doresc s moteneasc viaa venic. Dar mai este i o alt cale de mntuire, mult mai grea, anume calea desvririi cretine, pe care au mers toi sfinii, apostolii, mucenicii, ierarhii i cuvioii. Pentru c nu este obligatorie, ci benevol, ea este numit n Sfnta Evanghelie calea sfaturilor evanghelice. Pe aceast cale merg de obicei clugrii, sihatrii, vduvele, cretinii care au o chemare special de la Dumnezeu i o evlavie deosebit pentru rugciune, post, nfrnare, metanii, lacrimi i srcie total de cele materiale. Aceasta este calea sfineniei, a ndumnezeirii i a unirii mistice cu Hristos.

Astfel, retragerile duhovniceti inute prin grija mnstirilor att pentru laici ct ipentru credincioi, ofer posibilitatea unei profunde rennoiri i reangajri fa de Mntuitorul Hristos. Mai mult dect att, ntr-un duh de laud monahal i de calm, consftuirile mixte(clerici i laici) cpta un sens mai profund i sunt de mare folos pentru Biseric. n continuare, n cultul particular i public, obtile mnstireti pot meniona nevoile specifice ale Bisericii i n acest fel s in legtura cu trebuinele zilnice ale celeilalte pri acomunitii cretine. n special obtile monastice sunt cele care au datoria de a se ruga pentruunitatea Bisericii i pentru extinderea mpriei lui Dumnezeu. Apoi, folosindu-se de mijloacele moderne de comunicare, obtile monastice pot i trebuie s fac schimb de scrisoride trire duhovniceasc, schimb de ndrumare spiritual i schimb de vizite. Fr a modifica formele tradiionale de via monahal, dar n sperana folosirii talentelor, anumite mnstiri pot hotr s devin centre dedicate slujirii nevoilor specificeOrtodoxiei. ndeletniciri ca muzica, iconografia, cercetarea i studiul Sfintei Scripturi i al Prinilor, ar atrage talente cu preocupri asemntoare i ar ntri i lrgi procesul naceste domenii. Deoarece mnstirile au fost adeseori paznicii ortodoxiei credinei, ele pot s devin i depozitare de manuscrise, art i comori proprii fiecrei tradiii. Prezena unor astfel de articole ar fi o invitaie deschis pentru credincioi i pentru orice persoan serioas, dornic s fac uz de cultura cretin expus n propria-i cas. n alte timpuri, unele mnstiri erau centre de unde radia lucrarea misionar. Astzi alte mnstiri pot fi ntr-o situaie similar, ca s ne ajute n misiunea Bisericii. Biserica s ncurajeze pe cele care sunt ntr-o astfel de situaie, ca s lucreze cu dragoste pentru extinderea mpriei lui Dumnezeu. nstrinarea din lume nu trebuie s fie sinonim cu lipsa de receptivitate la problemele acesteia. Monahismul poate i trebuie s revigoreze misiunea, ntruct se prezint ca o cale direct spre ndumnezeirea dup har a omului. Astfel, soluiile pentru mntuire se ofer dectre cei competeni, cei ce se afl deja pe drumul ctre obinerea ei. Urmnd liniile directoare ale acestei scurte expuneri preliminare, vom ncerca ncuprinsul acestui studiu s observm, n mod detaliat i competent, sensul i implicaiile vieii monahale n existena Bisericii.Unii cretini, trind n societatea contemporan, o societate alienant i secularizat nu au posibilitatea de a identifica valorile spirituale prin care s-i ordoneze viaa. Simind acest gol profan, se ndreapt spre mnstiri, cu att mai mult cu ct toi credincioii pot regsi binele duhovnicesc n viaa monahal. Muli tineri, necunosctori ai monahismului cretin, au rtcit departe, spre a se lua dup diverse forme ale practicilor ascetice ne-cretine. Aceste expresii ale unor moduri de via pseudo-mistice au adesea temeiuri religioase, ns ele sunt de cele mai multe ori strine de Evanghelia Domnului Iisus Hristos. O parte din cei care caut acea pace de sus o confund cu o lent ntoarcere la natur. Reafirmnd, clarificnd i prezentnd vechile idealuri monastice cretine, Biserica poate oferi un mod de via autentic cretin celor care caut pacea i plenitudinea vieii. Biserica, Trupul lui Hristos n lume, existnd i lucrnd n contextul social prezent, areea nsi nevoie de sprijinul unui monahism viguros. Ea trebuie s-i reaminteasc de aceast mare comoar a mrturiei. De asemenea, prin monahism Biserica va continua nu numai s triasc dar i s creasc, s se revitalizeze i s se desvreasc n duhul Evangheliei. Dat fiind acest autentic i viu exemplu de via jerfelnic i abnegaie, cum este mrturisit de obtea monahal, Biserica dispune de un standard real i solid, cu care s msoare i s-i reornduiasc lucrarea ei. Exist numeroase locuri n ntreaga lume n care bucuria de a tri laolalt n Domnullipsete din comunitatea bisericeasc, greutatea efortului individual fiind dus fr expresiacretin a unitii n frietate. i totui, aceast experien comunitar, unificatoare, aprtiei este bine exprimat n obtea monastic, ea fiind indicatoare pentru toi. 2. Monahismul cretin

2.1. Noiunea de monahism

De-a lungul istoriei numeroi scriitori i sfini bisericeti au ncercat s lmureasc sensul suvntului ,,monahism, raza de aciune a acestui termen i rspndirea lui n diferitele zone ale lumii.Unii cercettorii, cum ar fii Guillaumont i concentreaz investigaia asupra preistoriei conceptului monachos.Acest termen asociat cu un alt termen greces, monos, termenul nu ar fi desemnat iniial pe cei ce triau izolai, n singurtate, ci pe cei ce n primele veacuri, necstorindu-se, rmneau celibatari i i pstrau fecioria. Astfel apariia monahismului cretin s-ar ncadra ntr-o cultur a abstinenei mai larg rspndit n lumea antic, mai ales n Orientul semit i n special la poporul evreu din perioada elenistic.O atare nrudire nu presupune ns nicidecum o relaie de genealogie direct a monahismului cretin din fenomenul ascetic al retapeuilor evrei din Egipt descrii de ctre Filon sau din acela al senienilor de la Marea Moarat. Cercetarea fenomenologic a autorului francez i propune mai curnd maniera n care monahismul cretin apare dintr-un sol ascetic comun lumii vechi semite. n acest context, el nu trece cu vederea diferenele de nelegere i de practicare a vieii ascetice manifestate ntre lumea terapeuilor i esenienilor evrei i cea a monahilor cretini. Monahismul (din termenul grec: , denumind, n esen, o persoan care triete n singurtate, nsingurat) reprezint o practic fundamental a vieii cretine, care presupune prsirea lumii i nchinarea ntregii viei n vederea tririi unei viei conforme cu Evanghelia, urmrind unirea cu Domnul Hristos.

Scopul monahismului l reprezint ndumnezeirea omului, lucrare la care sunt chemai toi cretinii. Cutarea voii lui Dumnezeu mai presus de orice alt lucru sau aspect al vieii pmnteti, reprezint un concept care apare pretutindeni n scrierile ortodoxe, cum este exemplul Filocaliei, lucrare ce cuprinde scrieri ale monahilor mbuntii. Cu alte cuvinte, un monah sau o monahie este o persoan care a jurat s urmeze nu numai poruncile Bisericii, ci i sfaturile evanghelice (voturile sau jurmintele monahale ale srciei, fecioriei, i ascultrii). n acest fel, monahii se angajeaz ntr-o necontenit lupt duhovniceasc pe caleadesptimirii (), contemplaiei () i ndumnezeirii sau unirii cu Dumnezeu(), prin rugciune i ascultare.2.2. Originile monahismului.

Cteva influiene au contribuit la apariia monasticismului nc din Biserica antic.Concepia dualist a trupului i a sufletului, cu tendina ei de a considera trupul ca fiind ru i sufletul ca fiind bun, a influienat cretinismul prin micarea gnostic i prin cea neoplatonic. Se credea c retragerea din lume va ajunta individual s rstigneasc trupuli s dezvolte viaa spiritual prin meditaie i prin acte ascetice. Trebuie amintit de semenea c unele pri din Scriptur par a sprijinii idea separrii de lume. Aparenta recomandare a lui Pavel a vieii de celibat n capitolul 7 din I Corinteni este un exemplu de care se face uz. Prinii Bisericii Primare, ca Origen, Ciprina, Tertuluian i Ieronim, au stimulat celibatul considernd c acesta este interpretarea corect a unor asemenea texte din Scriptur.Anumite tendine psihologice au ntrit dorina pentru o via monastic. n perioade de criz exist ntotdeauna o tendin de retragere de la realitile dure din jur. Sfritul secolului al II-lea i nceputulu secolului al III- leaau marcat nceputul unei dezordini civile care urma s devin att de obinuit n istoria de mai trziu a imperiului. Muli au prsit societatea mergnd la mnstire ca loc de scapare de aspra realitate i de contaminarea moral a timpului. Odata cu unirea bisericii cu statul, posibilitatea martirajului a fost diminuat, dar cei care doreau martirajul ca o garanie a credinei lor puteau gsii unh nlocuitor psihologic n practicile ascetice ala monasticismului.Evenimentele istorice au jucat de asemenea un rol n hotrrea multora de a accepta viaa de mnstire. Numrul tot mai mare de barbari care intrau n biseric au introdus multe practice semi-pgne n biseric, iar sufletele puritane se revoltau mpotriva acestora. Deteriorarea moral crescnd n special a claselor de sus din societatea roman, i-a fcut pe muli s-i piard sperana ntr-o reform social. Astfel c, monasticismul a devenit un limna pentru cei revoltai mpotriva decadenei crescnde a timpului. Geografia merit s fie luat n considerare, ca un factor responsabil pentru apariia monasticismului. Ar fi fost mult mai dificil ca viaa monastic s se desfoare n locuri unde climatul era mult mai aspru dect cel din Egipt, unde i-a avut nceputurile viaa monastic. Climatul cald, uscat i mulimea de peteri din dealurile de-a lungul malurilor Nilului au favorizat separarea individului de societate. Grdini mici, mpreun cu resursele de hran asigurate de Nilul din apropiere, fceau ca hrana s poat fi asigurat destul de uor. Apropierea de peisajul sever al deertului stimula meditaia.

n mod oarecum paradoxal, ntemeierea monahismului cretin s-a fcut n deert, n Egiptul secolului al IV-lea, ca un alt mod de a tri mucenicia. Exist voci care atribuieapariia monahismului n aceast perioad schimbrilor care au avut loc n Imperiul Roman lanivelul societii ca urmare a convertirii Sfntului mprat Constantin cel Mare la cretinismsi al transformrii cretinismului n religie tolerat pe teritoriul Imperiului.

n acest mod, Sfinii Antonie cel Mare i Pahomie cel Mare au fost ntemeietorii timpurii ai monahismului egiptean, dei primul cretin despre care se tie c a trit ca monah a fost Sfntul Pavel Tebeul. Sfntul Vasile cel Mare, cel care a pus baza regulilor monahale, urmnd exemplul Prinilor Deertului, st la baza organizrii vieii monahale de obte, ntimp ce Sfntul Benedict of Nursia, a crui Regul se bazeaz pe cea a Sfntului Vasile cel Mare, este ntemeietorul monahismului apusean. nc din zorii cretinismului au existat persoane care i-au trit viaa n izolare, cum este cazul eremiilor, care vieuiau conform exemplului celor patruzeci de zile petrecute de Domnul Hristos n deert. Nu exist mrturii arheologice confirmate ale acestora, iar mrturiile scrise cuprind doar referiri adiacente, ns este evident faptul c Sfntul Antonie cel Mare a trit ca eremit, urmat fiind de alii, care triau n apropiere, ns nu n acelai loc cu el.Monasticismul n Apus a fost n mod considerabil diferit de cel din Rsrit.Climatul mai rece a fcut ca organizaia comunal s fie mult mai esenial, pentru a se putea asigura cldiri calde i hran pentru iarn. Monasticismul a fost de asemenea mult mai practice n expresia sa. El combtea lene i deplngea actele pur ascetice. Accentul era pus atat pe munc ct i pe nchinare. Lui Atanasie I se atribuie prin tradiie introducereea monasticismului n Apus, n timpul unuia din exilurile sale periodoce din Alexandria. Pelerenii spre Palestina s-au ntlnit cu monasticismul acolo i in Siria, fiind atrai de ele. Cel mai mare conductor al monasticismului apusean a fost, dup cum am amintit i n paginile precedente, Benedict de Nursia.ocat de viciul Romei, el s-a retras s triasc o via de pustnic ntr-o peter n munii de la Rsrit de Roma n jurul anului 500. Prin anul 529 a fondat mnstirea de la Monte Cassino, care a supravieuit pn n al doilea rzboi mondial, cnd a fost distrus de bombardamente. Curnd erau sub controlul lui cteva mnstiri, care-I urmau planul de organizare , mun i nchinciune, adic Regula lui. Fiecare mnstire era considerat ca o unitat de sine stttoare sau garnizoan a soldailor lui Hristos, ce se ntreinei singur.Pe de alt parte, Sfntul Pavel Tebeul tria nu foarte departe de Avva Antonie, n singurtate absolut, iar Avva Antonie l considera pe acesta a fi un monah desvrit. Astfel dup ce l-a ntlnit pentru prima dat, avva Antonie, ntorcndu-se, a exclamat naintea ucenicilor: Vai mie, fiilor, c sunt clugr pctos i mincinos, sunt clugr doar cu numele! L-am vzut pe Ilie, l-am vzut pe Ioan Boteztorul n deert i l-am vzut pe Pavel, n Rai!. n continuare, Sfntul Pahomie cel Mare, ucenicul avvei Antonie, a ales s i adune pemonahi ntr-o comunitate n care monahii triau n sau chilii (din grecescul ) individuale, dar care munceau n comun, mncau n comun i participau la slujbe comune.

Acest fel de organizare monastic poart numele de rnduial cenobitic, fundamentat pe o comunitate sau via de obte. n cele din urm, s-a format obiceiul ca unii monahi, puini la numr, deja formai n viaa comun, s prseasc viaa de obte i s urmeze calea vieii pustniceti. Din acest motiv, a ncerca acest lucru fr a fi fost format duhovnicete n viaa de obte era vzut ca gest de sinucidere spiritual ce ducea adesea la cdere n amgire sau nelare spiritual. Evoluia istoric a monahismului: ntemeiat n Egipt, cu Sfini precum Avva Antonie cel Mare i Pavel Tebeul i rspndit n Orientul Mijlociu, apoi n Europa, monahismul a rmas una din dimensiunile centrale ale vieii cretine n timpul Evului Mediu occidental i pn n perioada trzie a Imperiului Bizantin. Unul dintre primele locuri n care a fost adoptat monahismul a fost Irlanda, aici monahismul lund o form specific, strns legat de structura social tradiional a clanurilor, ntr-o form care s-a rspndit mai apoi i n alte pri ale Europei, mai ales n Frana. Epoca de aur a monahismului cretin a nceput n secolul al VIII-lea i a durat pn n secolul al XII-lea d. Hr. n aceast perioad, mnstirile au devenit o parte esenial asocietii, lund adesea parte la eforturile de unificare liturgic i la clarificare disputelor doctrinare. Mnstirile i atrgeau pe cei mai buni oameni din societatea acelor vremuri i tot atunci mnstirile erau principalele pstrtoare i productoare ale cunoaterii. n Apus, acest sistem s-a prbuit n secolele al XI-lea i al XII-lea, ca urmare a transformrilor religioase care au avut loc n acea perioad. Astfel, cretinismul a ncetat progresiv s mai fie apanajul unei elite religioase. Acest lucru s-a datorat n special apariie ordinelor clugrilor ceretori, cum erau franciscanii, care i propuneau s rspndeasc nvtura cretin publicului larg, nu doar ntre zidurile mnstirilor.

2.3. Aspecte ale vieii monahale.

Monahul putea s se consacre netulburat rugciunii, meditaiei, nfrnrilor trupeti i muncii sale. Deodat cu zidul acesta se nate propriu-zis mnstirea, comunitatea nchisa acelor ce se preocup, ferii de lume, n mod intens i exclusiv, de mntuirea lor, nconjurarea chiliilor cu un zid fiind posibil prin faptul c, ndestulndu-i prin munca comun nevoile unii altora, monahii nu erau expui lumii exterioare. Mnstirea realiza o singurtate complet, dat fiind i puintatea trebuinelor monahilor. Prin urmare, i din acest punct de vedere viaa de obte oferea condiia pentru o mai uoar ndeplinire a exerciiilor ascetice. Precum vedem, n viaa de obte strduina de desvrire a asceilor i-a aflat o condiie i o mplinire necesar.

Viaa de obte nu le oferea acelora numai putina de a completa asceza prin iubire, ci chiar asceza se fcea uurat prin ea. ntr-adevr, actul de renunare la cele materiale, svrit de ascet la nceputul vieii lui ascetice, se putea permanentiza numai n viaa de obte, care i lua orice grija de a-i procura cele necesare traiului. Iar nfranarea de la pofte i patimi egoiste i era uurat de trebuina de a nu face, de anu avea, de a nu gusta, dect cele ce i se ngduiau de conductorul obtii i de pravil. Mai ales ns, ascetul avea prilejul s sporeasc n iubire fa de frai, s triasc n duh de rspundere fa de ei, sau s fie ajutat de ei. Dei iubirea, ca cea mai nalt dintre virtui, s-ar prea c vine numai dup dobndirea celorlalte virtui, deci ar putea cineva s lupte ntai cu patimile n singurtate i dup ce le-ascos pe acelea din sine, s vina n comunitate, n realitate nsi lupta cu patimile, nsi asceza, e o lupta pentru iubire, i lupta pentru iubirea semenilor nu se poate duce dect n mijlocul lor.Chiar nfrnarea poftelor egoiste aduce cu sine o lrgire a condiiilor de existen pentru semeni. Monahii nu sunt pui n situaia de a rbda multe ncercri, fiind lipsii de greutile vieii de familie. Evitnd dulceile vietii de familie prin nfrnare, evit i necazurile i greutile care sunt legate de ea i care au ca scop potolirea patimilor, pe care monahii le-au slbit prin nfrnare. ns trebuie ca monahii s i exercite i celalalt fel de rbdare, care are ca scop sporirea n iubirea fa de semeni: rbdarea frailor din obte, care la mireni echivaleaz cu rbdarea celor din cas i din societate. Astfel, monahului trebuie s i se ofere ocazia de a toci ghearele patimilor care l dominau, dup cum afirm Sfntul Ioan Casian: ,,Captul ndreptrii i al pcii noastre nu se ctig din ndelunga-rbdare ce o are aproapele cu noi, ci din suferirea rului de la aproapele de ctre noi. Deci, de vom fugi de lupta ndelungii-rbdari, cutnd pustia i singuratatea, patimile netmduite ale noastre, pecare le vom duce acolo, vor rmne ascunse, dar nu vor fi smulse. Cci pustia i retragerea celor neizbvii de patimi nu numai c le pazete patimile nevtmate, ci le i acoper, nct nu-i las s se simt pe ei nii de ce patimi se biruesc, ci, dimpotriv, le pune n minte nluciri de virtute i-i face s cread c au ctigat ndelunga-rbdare i cnd, vine tinuit odihna, din ocoalele lor i trsc cu i mai mult vijelie spre pierzare pe clreul lor. Cci i mai mult se slbticesc patimile n noi, cnd e ntrerupt legtura cu oamenii, nct pierdem i umbra suferirii i a ndelungii-rbdri pe care n tovaria frailor ni se prea c le avem.Cci precum fiarele veninoase ce stau linitite n culcuurile lor din pustie, de ndat ce simt pe cineva apropiindu-se de ele i arat toat turbarea lor, la fel i oamenii ptimai, care sunt linitii din pricina pustiei, i nu din vreo dispoziie virtuoas, i dau veninul pe fa cnd apuc pe cineva care s-a apropiat i-i ntrt.Fericitul Ieronim descrie cele trei feluri de monahi existente in Egipt pe vremea lui,ntr-o scrisoare de pe la anul 384. Acesia vietuiesc n comun, ntr-o ascultare totala de mai marele lor. Ei locuiesc separat, dar chiliile lor sunt legate intre ele. Al doilea fel sunt anahoreii care petrec departe de oameni, i triesc singuri in pustie (soli habitant perdesertas); ei nu au nicio proprietate. Daca unul pleaca din chinovie in pustie, nu duce cu sine nimic, decat paine si sare. Al treilea fel, numit remoboth in limba copta (rem=om, both=manastire, oameni de manastire), e ct se poate de nefast (deterrimum). Ei locuiesc cte doi sau trei mpreuna, nu n numar mai mare, dupa placul lor i triesc din ctigul muncii lor, din care pun o parte la un loc, ct e de lipsa pentru intreinerea lor. Ei locuiesc cea mai mare parte n orae i trguri i ca i cnd metesugul, dar nu viaa lor ar fi sfnt, tot ce vnd are un pre mai ridicat. Intre ei e multa cearta, pentru c ei, trind din proprietatea lor nu vor s se supun nimnui. Ei fac concursuri de post i fac ceea ce ar trebui s exercite numai n ascuns, obiectul unui concurs,ori a unor intreceri.n aceast privin, Sfinii Prini au mprit viaa monahal n trei cinuri sau rnduieli: n petrecere pustniceasc (viaa anahoretic), n vieuirea a doi sau trei de un cuget i n viaa de obte. Viata pustniceasc cere ndeprtarea de oameni, n pustie, cu punerea ndejdii de mntuire a sufletului, de hran, de hain si de toate nevoile trupeti numai n Dumnezeu. Convieuirea cu unul sau doi frai de un gnd trebuie s se svrseasc sub povata unui btrn experimentat n cuvintele Sfintei Scripturi si n viaa duhovniceasc, cruia ucenicii i sunt datori cu supunere deplin si ascultare. Viaa de obte, dup cuvntul Sfntului Vasile cel Mare, ncepe de la convieuirea,dup pilda Mntuitorului i a Apostolilor Lui, a nu mai puin de doisprezece frai i poate crete pn la un numr mare de vieuitori, ce pot apartine mai multor etnii. Toti fratii adunati n numele lui Hristos trebuie s aib o inim, un cuget si o dorin de a lucra mpreun pentru Domnul, prin mplinirea dumnezeietilor porunci, i de a-i purta sarcinile unii altora, ntru frica lui Dumnezeu, avnd n fruntea obtii un stare i povuitor, o cpetenie a mnstirii, priceput n tlcuirea Sfintei Scripturi i capabil de a povtui i cu cuvntul, i cu fapta. Acestui povtuior fraii i datoreaz supunere ca nsui Domnului, prin tierea desvrit a voinei lor i a hotrrii lor, adic ntru nimic mpotrivindu-se poruncilor lui i nvturii lui, dac acestea vor fi conforme cu poruncile dumnezeieti i cu nvtura Sfinilor Prini.2.4. Voturile monahale

2.4.1. Importana voturilor monahale n monahismViaa monahal este, dup menirea ei, ct si dup nsuirile ei, o via luntric i de mare pre, deoarece scopul principal este grija pentru mntuirea sufletului. Chemarea clugrilor nu const n lupta cu dumanii din afar, nici n succesele din viaa material i nici n activitatea n mijlocul oamenilor, cu scopuri pur pmnteti, ci n lupta cu dumanii luntrici ai mntuirii, lupt care se d n lcaul tainic al sufletului. Izbnzile din viaa moral,lucrarea duhovniceasc pe cea mai nalt treapt iat n ce const viaa clugrului. Realizrile pe acest trm rmn n mare parte cunoscute numai lui Dumnezeu, Care pe toate le vede. Viaa monahal, deosebit fundamental de viaa laic: n primele veacuri ale erei crestine, cnd monahismul se dezvolta vertiginos n pustiul Egiptului, el a uimit lumea prin modul de via opus celui laic, i muli adunau mrturii despre pustnici si le descriau modul de via. Vizitatorii pustnicilor erau oameni de bun credin,care, venind la ei dup un sfat, au consfinit n scris aceste cuvinte de nvtur, precum si faptele de evlavie ale prinilor din vechime. n mnstire, nsi viaa obinuit a clugrului de zi cu zi este o lupt duhovniceasc. Numai hotrrea sincer i ferm de a sluji ntru totul lui Dumnezeu, pentru mntuirea sufletului su, i poate determina pe fiecare din acesti ini s intre n mnstire, afierosindu-i ntreaga via slujirii lui Dumnezeu. Oricine vine la mnstire locuiete la nceput n calitate de nchintor i, dup sfatul stareului sau superiorului, mai trziu i va alege un printe duhovnic cruia i-ar putea ncredina viaa sa duhovniceasc, apoi este primit n rndul frailor. Nimeni din cei venii nu e tratat preferenial. Toti consum aceeai hran, poart aceeai mbrcminte, fr excepie ies la lucru. Se ine seama de starea fizic a fiecruia, celor slabi li se dau ndeletniciri mai uoare. n acest fel, muncile variate i nu prea plcute nva sufletul s fie supus i smerit. Ziua tunderii e o zi de biruin duhovniceasc, att pentru cel ce se tunde, ct si pentru ceilali frai, deoarece e cu neputin s nu se bucure clugrii vznd c se adaug la numrul lor un adevrat rob al lui Dumnezeu. Cel tuns n monahism s-a nvrednicit acum, dup attea osteneli, de mplinirea dorinelor sale sincere, iar inima celui de fa se va umili, lepdndu-se de lume i de toate plcerile ei, primind voturile fecioriei, srciei si ascultrii, lund jugul lui Hristos. Fgduinele acestea, cnd sunt fcute dintr-o convingere statornic, surp pe rnd toate patimile i izbvesc pe nevoitor de toate cursele vrjmaului; cci acestea sunt sfaturile evanghelice i urmarea Mntuitorului.

Astfel srcia e dezlipirea sufletului de orice lcomie de avere sau iubire de argint, precum i dezlipirea de gndul averii. Cel dezlipit cu sufletul de acestea, de va avea i avere n grij, nu va fi mptimit de ea, i nu-i va pierde cumptul, cnd s-ar ntmpla s o piard.

Fecioria st mpotriva a toat desfrnarea. Nevoina ei urmrete s aducfirea la linite sau la neptimire, ca la o stare de la sine neleas a firii pe care firea a avut-o odat.

Ascultarea ns este fgduina cea mai grea: mucenicia pe via. Toi i-au zis aa. Greutatea ei cu adevrat st i n ndrtnicia firii, slbticit de pcate, dar st i n scderile povuitorilor. Dac povuitorii n-au cuvntul acoperit cu o sporit via duhovniceasc i nu au patimile stinse, n-au cu ce te ndemna la ascultarea desvrit, dect cu puterea mrimii sau cu mrimea puterii. E vorba de o ascultare care oprete mintea asculttorului de a mai cumpni cuvntul i sare s-l fac ntocmai, chiar de l-ar costa viaa. Asculttorul nu mai face nicio socoteal cu viaa, linitit c duhovnicescul su printe i-a luat grija vieii i l-a scutit de toate primejdiile socotirii. Desvrit nu poi asculta dect de un sfnt.Acetia ns fug de slujba poruncirii.

Astfel a aprut forma primei Biserici: un grup de consacrai care au primit srcia de bun voie, ducnd o via de comuniune. Dac reflectm bine, este cu totul surprinztor s vedem cum a fost posibil la acesti iudei ndrgostii de bani i de proprieti, ataai de comert, ctig i capital, s renune, s vnd totul, s pun totul la picioarele apostolilor i s devin ntr-o clip sraci i lipsii. De asemenea dac privim de aproape cum n ciuda obiceiurilor iudaice privitoare la sistemul tribal, la importana acordat genealogiilor, la autoritatea patriarhal i la dreptul ntiului nscut, ei au acceptat integrarea familiilor lor n snul Bisericii sub o paternitate nou i cu o nrudire spiritual nou unde toi devin fraii tuturor i unde motenirea cea pmnteasc i patrimoniul cedeaz locul realitilor nevzute, dac vom privi de aproape aceasta, vom fi atunci convini c exist acolo o for superioar naturii umane, acea trimis de Hristos la zece zile dup nlarea Sa, n persoana Duhului Sfnt: Ci vei lua putere,venind Duhul Sfnt peste voi (Fapte 1, 8).

Trebuie acum s recunoatem c aceast nou putere spiritual pe care au primit-o credincioii a avut ca prim efect o schimbare radical n natura uman pentru ceea ce nseamn raporturile sale cu banii, familia, structura social activitatea cotidian. Natura iudaic ndrtnic i fa de care au euat toate mijloacele anterioare trimise de Dumnezeu pentru a o educa spiritual, att prin dragoste, iertare, purtare de grij i abundena bunurilor pmnteti i a minunilor artate, ct i prin severitatea, violena, deportarea n exil, toatea cestea n-au reuit s provoace nici cea mai mic urnire a temperamentului iudaic ctre comportamentul spiritual autentic. Acelai temperament, aceeai natur s-a supus imediat Duhului Sfnt i a devenit un exemplu surprinztor de renunare, de detaare i de consacrare lui Dumnezeu a trupului, a inimii i a duhului. Dar ceea ce noi dorim s subliniem este forma luat de Biserica primar: ceea ce s-a ntmplat plecnd de la ziua Cincizecimii era un rspuns absolut si liber la aciunea Duhului Sfnt n inimi. Biserica a debutat fr nici o organizare sau planificare. Duhul Sfnt lucra mai nti n fiecare inim i oricine primea lucrarea Duhului se ducea s vnd totul i chiar pe el nsui i venea s se uneasc cu Biserica. A deveni membru al Bisericii primare implica vinderea tuturor bunurilor sale, tat sau o mam, un frate sau o sor, un fiu sau o fiic refuza s primeasc credina, credinciosul trebuia s se separe de acesia s lase totul i s vin singur s se uneasc cu Biserica.

2.4.2. Fecioria

Dintru inceput, trebuie spus c voturile monahale aparin i ele, fundamental, Mntuitorului. De aceea, prin El i prin ele, prin aceste fgduine i implinirea lor n Hristos, monahul realizeaza biruirea i depirea firii. Astfel, fecioria, puritatea absolut, este atribut divin, originar Persoanelor Prea Sfintei Treimi. Iar ca rspuns din partea fpturii, indeosebi a monahului, nseamn oferirea n total iubire lui Dumnezeu, in mplinirea poruncii: S iubeti pe Domnul Dumnezeul tu, cu toata inima ta, cu tot sufletul tu i cu tot cugetul tu" (Matei 22, 37). Prin aceast comuniune divin n iubire, prin cununia lui n har cu Dumnezeu, repetm, monahul dezvluie n feciorie o real depire a firii, un salt peste fire. Fecioria este suprafireasc, este chipul "vieii celei din rai", cum teologhisete Sf. Ioan Damaschin. Este modul de viaa al ngerilor i, mai mult, al Prea Curatei Fecioare de Dumnezeu Nsctoare.Fecioria include deopotriv sufletul i trupul. Este posibil s rmi trupete neatins i totui sufletul s-i fie rnit. Cele doua teze sunt in fond compatibile i complementare; implic ins o stare de jertf nentrerupt i nseamn o arvun a nvierii. Dar comuniunea nentrerupt cu Dumnezeu nu duce la uitarea sau dispreul fa de lume. Monahul nu anatemizeaz nunta, care este dup fire. El nsui, monahul, provine, prin naterea lui fireasca, din nunt. Cum i-ar putea nega propria i prima lui obrie ? Cstoria, binecuvntat haric prin Sfnta Tain i conservat monogamic, prin pzirea canoanelor, fr cdere n adulter sau perversiuni, este un aezmnt sfnt care susine echilibrul psihosomatic, moral i spiritual i poart girul mntuirii. Cazul lui Simion, cizmarul din Alexandria, a crui via de rugciune, curie n cmin, milostenie si neosndire a aproapelui era scoas n lumina i pus de Dumnezeu n cumpna dreapt cu viaa pustniceasc a Marelui Antonie, este pilduitor. Dimpotriva, o viaa care a refuzat nunta, imbrisnd Cinul monahal fr o vocaie clar, n care viaa sexual poate lua forme aberante sau forma unui vis obsesiv, a unui adevrat comar, duce la coruperea omului n ntregime, n sufletul ca i n trupul lui. Aceasta acune distrugtoare este i mai puternic la clugrul care nu rmne deplin fidel fgduinelor. n acest caz, conflictul luntric mbrac un caracter incomparabil mai profund i remucarea poate duce pn la ntunericul dezndejdii. Numeroi sunt acei pe care visarea trupeasc, chinuirea n absena actului fizic normal, i-a condus la boala psihica i chiar la completa nebunie.n viaa ascetic se practic n chip deosebit fecioria sau castitatea, dup cuvintele Mntuitorului: Nu toi pricep cuvntul acesta, ci aceia crora le este dat. C sunt fameni care s-au nscut aa din pntecele mamei lor; sunt fameni pe care oamenii i-au fcut fameni, i sunt fameni care s-au fcut fameni pe ei nii, pentru mpria cerurilor (Matei 19,11-12). Acest angajament solemn, vot sau fgduin, trebuie inut cu toat strnicia, dupcum sftuiesc Sfinii Prini. Clement Alexandrinul zice c cel ce s-a fgduit acestei juruinesfinte s stea deoparte de lumea pcatului i s se fereasc de legtura cu omul ru.nfrnarea i depirea firii trebuie vzute n orizont profund, spiritual. Fr un sens limpede al chipului real de via pentru care ai optat, nu-i poi pstra pacea i echilibrul luntric. Acest sens izvortor din vocaie certa se instituie n contiina monahului i a oricrui cretin n cutarea desvririi, ca o "programare". Iar aceast programare, susinut de har, de rugciune, de Sfintele Taine

HYPERLINK "http://www.crestinortodox.ro/alte-articole/68887-sfintele-taine-si-ierurgiile-bisericesti" \t "_blank" , de sfintele virtui, reorganizeaz spiritual funciunile ntregii fpturi umane; n acest fel, sensul superior pe care-l mbrisezi, cruia te devotezi, te ine n libertate i sntate deplin.

n concluzie, fecioria sau castitatea monahului are drept tel transfigurarea n Duhul Sfnt a iubirii ct mai pure fa de Dumnezeu i ntreaga existena. A unei iubiri care aspira la castitatea materna, dupa chipul Maicii Domnului, care a unit dumnezeiete fecioria cu maternitatea. Monahul este contient c numai dobndind i pstrndu-i o inima casta, eliberat de patimi, i iubind cu o iubire matern, o maternitate spiritual dupa chipul Maicii Domnului

HYPERLINK "http://www.crestinortodox.ro/biserica-in-lume/67419-sf-serafim-din-sarov-pururea-sub-ocrotirea-maicii-domnului" \t "_blank" ,poate sluji jertfelnic, curat, Mirelui Hristos i semenilor si. i, repetam, aceasta nevoin nu este uoara. Trupul viclenit nu-l poti pcli uor, spun Prinii. Iar lupta nu este numai mpotriva trupului, ci mai ales "mpotriva duhurilorrutii" (Efes. 6, 12), a gndurilor. Aici, cum am mai observat, se i produc gravele crize, cci gndirea este energie creatoare i, din nefericire, poate purta n ea idei i stimuli malefici, uneori fatali. Cugetarea dumnezeiasc i atracia frumuseii vieii n Hristos, susinut tainic de Duhul Sfant, rugciunea, spovedania deas, mprtirea cu Sfintele Taine, acestea sunt armele nevoitorului n aceast lupt.

2.4.3. Ascultarea

Dintre cele trei fgduinte monahale, ascultarea necondiionat s-a dovedit cea mai grea, din dou motive cu totul opuse: unul infirmitatea firii, iar cellalt personalitatea ei. Mai nti ce este personalitatea ? Ca lmurire pe scurt spunem c personalitatea este o nzestrare sufleteasc neobisnuit. ntr-o personalitate chipul lui Dumnezeu este mult mai puternic i mult mai limpede. Toi cretinii au sigur cte un talant, dar unii au si cte doi, iar altii si cte cinci. Talanii sunt talente, energii de lucru, ca de pild o minte mai strvztoare, o inim mai larg, o mare capacitate de dragoste, o voin mai puternic, o memorie mai bun, o ingeniozitate nnscut. Aceste energii ale chipului prind mai bine, ca nite antene mai bune, energiile Harului care le sfinete. Personalitatea are de asemenea de fcut calea de la chip la asemnare. Dar datorit nzestrrii sufleteti mai puternice, personalitatea ar putea strbate calea ntr-un timp mai scurt sau ar putea realiza o neasemnat asemnare.

Disciplina ascultrii ns e general, pentru c ea ridic firea din infirmitate precum scoate i mndria din personalitate. Ascultarea face i pe lenei i pe vecleni s-i dezgroape talantul, precum acoper i pe cei talentai de jefuirea slavei dearte.

Se tie c unde este bogie mai mare si hoii se nevoiesc mai tare s o prade. Rnduiala ascultrii e cale dumnezeiasc. Chiar cnd se realizeaz sfinenia, nici aceasta nu dezleag de acopermntul ascultrii. Cci o sfinenie contient ar putea cdea ca fulgerul n ispita sfineniei, care e cea mai rafinat capcan a mndriei. De aceea Avva Macarie era dus de ngeri din lumea aceasta i pe drum l ntmpinau dracii zicndu-i: ai scpat de noi, Macarie, iar sufletul lui rspundea: nc n-am scpat.

Aa se explic de ce nici unul dintre sfini nu a scpat desvrit de vreo frn oarecare a neputinei, ca nu cumva tocmai la urm s piard totul. De aceea Sf. Prini nu au recunoscut desvrirea dect dup semnul desvritei smerenii.

n clugrie aadar nu are nici o importan numirea de personalitate. Dimpotriv, e un nume de care trebuie chiar s te lepezi, s scapi de tiina lui. nzestrarea sufleteasc ce-i corespunde e folositoare ntr-alt fel, n curajul smereniei, n avntul dragostei, n capacitatea de a te bucura n suferin. Acestea dovedesc un suflet mare. Clugria nu crete vistori ai mpriei lui Dumnezeu, ci oameni hotri care duc trirea cretinismului pn la ultimele lui consecine de disciplin i frumusee.Temeiul ndrznelii celei dup Dumnezeu este nvierea Sa din mori, dovada att de puternic a dumnezeirii Sale. Pe cuvntul Lui, de Dumnezeu dovedit, avem i noi ndrzneal i curaj mpotriva lumii i a morii din noi. Acesta-i temeiul strfund al uceniciei noastre, a crei capt este nvierea sufletului nc din veacul acesta, n lumina veacului viitor. Pentru o astfel de rostuire a vieii e clugria i ea cere smerenie i curaj. Smerenia i curajul s-ar prea doi termeni opui. Cu toate acestea, n viaa duhovniceasc ei se armonizeaz, ba se si completeaz. Absena sau mpuinarea unuia slbete pe cellalt i ntre ei trebuie inut un echilibru. Cci viaa cretin orientat numai spre umilin ia o nfiare de sclavie spiritual, de pipernicire la liter i pierde curajul. De asemenea, orientarea numai spre ndrzneal personal i spre profetism distruge bisericitatea i sobornicitatea cretinismului, provocnd fie erezie, fie schism, deci pierde smerenia. De aceea pstrarea capacitii de ncadrare n disciplin a unui suflet face dovada armoniei i valorii sale. Clugria slbete n suflete slabe i se ntrete n suflete mari.

Dar pilda celor de pe urm aprinde curajul celor dinti. Voturile monahale au obligativitate de contiint. De Dumnezeu ascultm necondiionat toat viaa i fr abatere. Dac ns povuitorii notrii dup Dumnezeu, stareii i duhovnicii, devin eretici i ca atare se ncarc din partea Bisericii cu pedeapsa afurisirii sau caterisirii, atunci suntem dezlegai de ascultarea lor pentru c ei au strmbat dreapta credin i prin contiina lor nu se mai exprim voia lui Dumnezeu. Dar ascultarea de Biseric nu nceteaz. Obligativitatea voturilor monahale poate nceta numai n cazul extrem de rar cnd se ntmpl din motive chimice a personalitii omeneti, deci i a contiinei n cazul deplintii de contiin, ns fgduinele rmn obligatorii iar lepdarea lor pcat. ncetarea voturilor e ncetarea clugriei. Mnstirile cu via de sine au slbit votul ascultrii i al srciei i din pricina aceasta sunt o form decadent de monahism.

2.4.4. Srcia de bunvoie.

Srcia de bunvoie, adic lepdarea de bunvoie (contient) a celor materiale, este rnduit n viaa cretinului spre a rspunde ntr-un mod mai nalt iubirii lui Dumnezeu. El ne druiete n grij toate, din iubire, iar noi, la rndul nostru, se cuvine s nu ne lipim inima de nici unul dintre darurile Sale, de dragul Lui, tot din iubire.

Tatl druiete fiilor Si o moie bogat i neinchipuit de mare; fiii vd ct de minunat i ct de bogat este aceast moie, se mprtesc de ea, se bucur de toate, dar, la un moment dat, ei incep s simt c n spatele tuturor acestor bucurii se afl ceva cu mult mai bun, iubirea Tatlui fa de ei; o parte dintre ei merg n faa Tatlui i-I spun: "Tata, i aducem inapoi moia cea bogat, cci noi vrem mai mult de att, noi Te vrem pe Tine, mpreun cu iubirea Ta cea nemsurat." ns o parte dintre fii rmn s se bucure de moie, uitnd de Tatl lor, Cel ce a renunat la ea, de dragul lor. Care dintre acetia Il vor bucura mai mult pe Tat? Oare, nu cu mult mai mult Il vor bucura cei ce I-au intors inapoi darul ?!

Aceasta este o datorie a fiecrui cretin n parte, iar nu doar una a clugrului, tot aa cum Sfnta Liturghie este o slujb a cretinului, iar nu doar una a clugrului. La fiecare slujb, cretinii primesc n inima lor cuvintele rostite de preot: "Ale Tale dintru ale Tale, ie i aducem de toate i pentru toate." n aceasta se arat dragostea i mulumirea noastr pentru cele primite n dar. Iar, pe lng mulumire, prin aceasta se arat c nu suntem legai cu inima de lucrurile materiale, la care putem renuna oricnd, de dragul lui Dumnezeu. Anularea dependenei de cele materiale i prsirea tuturor celor ce ne impiedic spre atingerea celor sfinte este scopul lepdrii de bunvoie a lucrurilor.

Mntuitorul nu nceteaz de a striga n pustia lumii: "Cutai mai nti mpria lui Dumnezeu i dreptatea Lui i toate celelalte se vor aduga vou" (Matei 6, 33).

Sracia nu-l va cuprinde pe cel ce caut cele sfinte, iar lipsa nu-l va cuprinde pe cel ce a dobndit n sine pe Cel ce ine toate. n lips, cretinul nu dezndjduiete, cci sie c i lipsa este invtoare a virtuii; de asemenea, mai tie i c toate sunt n mna lui Dumnezeu, cu putere de a le lua i a le da napoi. Multe sunt vieile n care se arat aceast putere a lui Dumnezeu; dreptul Iov, care a avut mult bogie, a pierdut totul, iar mai pe urma a dobndit mai multe chiar dect avea la nceput.

Cretinul de astzi a uitat c "nu numai cu pine va tri omul, ci cu tot cuvntul care iese din gura lui Dumnezeu" (Matei 4, 4). De aici vin multe greuti, n lupta omului pentru supravieuire. Sunt dou moduri de a ne hrni: din cele pmnteti i din cele cereti. Hrnindu-ne mai mult cu cele pmnteti, gustul spre cele sfinte se usuca i se uit, ns hrnindu-ne mai mult cu cele cereti, de puine din cele pmnteti mai avem nevoie. Din pcate, mpietrirea inimilor a dus la o mare greutate n nelegerea lucrurilor, aa nct numai printr-un efort ndelungat i struitor, omul descoper c nu se hrnete numai cu pine. i aceasta spre a contientiza dependena noastr de Dumnezeu, i nu de cele din lume, care sunt trectoare. Hrana cretinului trebuie s fie simpla i sntoas.

Nici un om nu are voie s se fac pe sine rob gustului i cantitilor nefireti de alimente. Acest lucru nu mai atinge inima celor care formeaz "societatea de consum", care se numesc pe sine "vieuitori n lume, nu n mnstire". viaa omului. Taina Cununiei se refera direct la acestea, cernd de la Domnul mijlocirea lor, iar multe dintre minunile din mnstiri au loc n cele ce privesc alimentele: vasele cu ulei se umplu prin rugciune, iar faina se nmultete n chip minunat.

Mntuitorul ne ndeamn s renunam la bunurile materiale pentru a ne ajuta s pim pe o cale mai ferit de ispite, cci cu cat ai mai mult, cu atat lupta se intinde pe mai multe fronturi. Cretinul se cuvine sa ia din lume doar cele de nevoie, doar cele curate i lsate de Dumnezeu ca daruri. Dac un consum bazat pe nevoie este numit srcie, putem spune c "doar aceast srcie este singura soluie economic; doar economia bazat pe nevoie, i nu pe profit, are anse de reuit", zice Paul Evdochimov.

Srcia cea de bunvoie, cea pentru Domnul i cea spre dobnidrea mpriei, este o scar neicetat spre cele de Sus; cu ct renunam la mai multe, cu att dobndim mai multe. Bogia nu se face piedica n calea virtuii, dup cum vedem din vieile unor sfini bogai, ns nu muli sunt cei ce se pot detaa de cele ale lor, avndu-le. Prin neagoniseal se urmrete eliberarea de orice grij i mprtiere, de aceea i este ndemnat cretinul ca n tot locul i toat vremea s fie doritor de simplitate i s urmeze cu srguin srcia i s fug de orice este de prisos.

De ce s fugim de cele ce nu sunt de absolut trebuin? Pentru c prin ele poate lucru vrjmaul, pentru c prin ele ne poate aga mai uor inima, pentru c n ele ne putem mpiedica n alergarea noastr spre cele sfinte. Am venit n lume ca s ne rzboim cu diavolul, care e despuiat de toate lucrurile i nu are nimic, de aceea trebuie s fim i noi despuiai de toate puterile pentru a-l invinge. Cel ce lupt mbrcat cu unul care nu e mbrcat, mai uor ajunge dobort la pmnt, fiindc are mai multe locuri de unde poate fi prins. Daca voii s v batei curajos cu diavolul, lepdai ce avei, ca s nu v trnteasc la pmnt, cci toate lucrurile lumii ce sunt, dect haina ce te impiedic, n care cu ct ai mai multe, cu att eti mai uor de nvins.

3. Concluzii.

n lucrarea de fa am ncercat s expun pe scurt i ct mai concis voturile monahale, necesitatea lor din adncul fiinei pentru intrarea n monahism i nu n ultimul rand importana pe care o au acestea n monahism.

Monahii snt considerai nite eroi ai Duhului. Prin jertfa lor ei s-au rugat pentru lume i pentru ar, s-au jertfit n adnc de smerenie pentru lauda lui Dumnezeu i mntuirea fiilor acestui neam. Ei s-au luptat cel mai mult pentru desvrirea prin smerenie, prin rugciuni, prin post i jertfire de sine. Ei au aprat cel mai mult Ortodoxia i viaa moral n rndul credincioilor notri. Ei s-au jertfit pentru dragostea lui Dumnezeu i prin pilda lor ndeamn i pe credincioi s triasc n lume o via cretin curat, smerit, unit cu Hristos. S pstrm cu rvn evlavia i exemplul personal al prinilor notri, al monahilor, al duhovnicilor i sfinilor notri. Astzi este desvrit cel ce se roag nencetat, cel ce este mpcat cu toi oamenii, cel ce miluiete, se smerete i se jertfete pentru aprarea dreptei credine, pentru buncreterea copiilor i pentru mntuirea tuturor n Hristos.

S rugm pe Fiul lui Dumnezeu, Mntuitorul lumii, s ne ajute tuturor pe calea desvririi n dragoste, n credin i n rugciune, spre lauda lui Dumnezeu i mntuirea sufletelor noastre. Amin

Bibliografie

Izvoare

1. Biblia sau Sfanta Scriptur, tiprit sun ndrumarea i ci bunecivntarea Prea Fericitului Printe Teoctist patriarhul B.O.R., Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 1991.

2. Sfntul Ioan Casian, Scrieri alese. Aezmintele mnstireti i Convorbiri duhovniceti, traducere prof. Vasile Cojocaru i prof. David Popescu, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 1990.3. Sfinii Calist i Ignatie Xantopol, Metod i regul foarte amnunit pentru cei ce-i aleg s vieuiasc nlinite i singurtate, n Filocalia sfintelor nevoine ale desvririi, traducere, introducere i note de Pr. prof.dr. Dumitru Stniloae, volumul VIII, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 1979.

4. Teolipt al Filadelfiei, Despre ostenelile vieii clugretii, n Filocalia sfintelor nevoine ale desvririi,traducere, introducere i note de Pr. prof. dr. Dumitru Stniloae, volumul VII, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 1997.Cri5. Blan, arhimandrit Ioanichie, Vetre de sihstrie romneasc, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 1982.6. Boca, Arsenie, Crarea mpriei, Ed. Sfintei Episcopii Ortodoxe Romne a Aradului, Deva, 2006.

7. Boca, Arsenie, Mrgritare duhovniceti, Ed. Credina Strmoeasc, Iai, 2002.

8. Clairns, Earle E., Cretinismul de-a lungul secolelor. O istorie a Bisericii cretine, Ed. Cartea Cretin, Oradea, 1997.9. Evdochimov, Paul, Ortodoxia, traducere din limba francez de Dr. Irineu Ioan Popa, arhiereu vicar, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucureti, 1996.

10. Ocoleanu, Pr. Lector Univ. Dr. Picu, Harisma filozofiei duhovniceti. Introducere n genealogia teologic a monahismului cretin, Ed. Christiana, Bucureti, 2008.

11. Popa, arhimandrit Ioasaf, Calea de mijloc n asceza cretin, Editura Glasul monahilor, Bucureti, 1999.

12. Rduc, Pr. Prof. Dr. Vasile, Monahismul egiptean, Editura Nemira, Bucureti, 2000.

13. Spidlik, Tomas, Spiritualitea Rsritului cretin, III - Monahismul traducere de diac. Ioan I. Ic jr., Editura Deisis, Sibiu, 2000.

14. Vlahos, Ierotei, Mitropolit de Nafpaktos, Monahismul ortodox ca via profetic, apostolic i martiric, traducere de monahul Calist, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2005.

Cuprins

1. Introducere...22. Monahismul cretin..............................................................................................52.1. Noiunea de monahism.....................................................................................5

2.2. Originile monahismului....................................................................................6

2.3. Aspecte ale vieii monahale..............................................................................9

2.4. Voturile monahale...........................................................................................12

2.4.1. Importana voturilor monahale........................................................12

2.4.2. Fecioria............................................................................................15

2.4.3. Ascultarea........................................................................................17

2.4.4. Srcia de bunvoie.........................................................................19

3. Concluzii............................................................................................................23

Bibliografie............................................................................................................24

Cuprins...................................................................................................................26

Arhimandrit Ioanichie Blan, Vetre de sihstrie romneasc, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1982, p. 17.

Arsenie Boca, Mrgritare duhovniceti, Editura Credina Strmoeasc, Iai, 2002, p. 49.

Preot Lector Univ. Dr. Picu Ocoleanu, Harisma filozofiei duhovniceti. Introducere n genealogia teologic a monahismului cretin, Editura Christiana, Bucureti, 2008, p.72.

Ibidem, p. 73.

Tomas Spidlik, Spiritualitea Rsritului cretin, III - Monahismultraducere de diac. Ioan I. Ic jr., Editura Deisis, Sibiu, 2000, p. 12.

Earle E. Cairns, Cretinismul de-a lungul secolelor. O istorie a Bisericii cretine, Publicat i editat n limba romn de Editura Cartea Cretin, Oradea, 1997, p 144.

Ibidem, p. 146.

Pr. prof. dr. Vasile Rduc, Monahismul egiptean, Editura Nemira, Bucureti, 2000, p. 61.

Ibidem, p. 63.

Earle E. Cairns. op. cit., p. 148.

Tomas Spidlik, op. cit., p. 88.

Arhimandrit Ioasaf Popa, Calea de mijloc n asceza cretin, Editura Glasul monahilor, Bucureti, 1999, p. 32.

Ibidem, p. 35.

Sfntul Ioan Casian, Scrieri alese. Aezmintele mnstireti i Convorbiri duhovniceti, traducere prof. Vasile Cojocaru i prof. David Popescu, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1990, p. 112.

Pr. prof. dr. Vasile Rduc, op. cit., p. 114.

Ibidem, p. 117.

Ibidem, p. 121.

Ierotei Vlahos, Mitropolit de Nafpaktos, Monahismul ortodox ca via profetic, apostolic i martiric, traducere de monahul Calist, Editura Mitropolia Olteniei, Craiova, 2005, p. 38.

Pr. Prof. Dr. Vasile Rduc, op. cit., p. 124.

Ieromonah Arsenie Boca, Crarea mpriei, Editura Sfintei Episcopii Ortodoxe Romne a Aradului, Deva, 2006, p. 56.

Pr. Prof. Dr. Vasile Rduc, op. cit., p. 126.

Ieromonah Arsenie Boca, op. cit., p. 98.

Ibidem, p. 101.

Teolipt al Filadelfiei, Despre ostenelile vieii clugretii, n Filocalia sfintelor nevoine ale desvririi,traducere, introducere i note de Pr. prof. dr. Dumitru Stniloae, volumul VII, Editura InstitutuluiBiblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, 1997, Bucureti, p. 31.

Ibidem, p. 33.

Sfinii Calist i Ignatie Xantopol, Metod i regul foarte amnunit pentru cei ce-i aleg s vieuiasc nlinite i singurtate, n Filocalia sfintelor nevoine ale desvririi, traducere, introducere i note de Pr. prof.dr. Dumitru Stniloae, volumul VIII, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii OrtodoxeRomne, Bucureti, 1979, p. 42.

Ibidem, p. 46.

Ieromonah Arsenie Boca, op. cit., p. 56.

Teolipt al Filadelfiei, op. cit., p. 35.

Ibidem, p. 37.

Ieromanah Arsenie Boca, op. cit., p. 56.

Paul Evdokimov, Ortodoxia, traducere din limba francez de Dr. Irineu Ioan Popa, arhiereu vicar, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1996, p. 47.

Pr. Prof. Dr. Vasile Rduc, op. cit., p 145.

PAGE 24


Recommended