+ All Categories
Home > Documents > volumul 11

volumul 11

Date post: 02-Oct-2015
Category:
Upload: hypatia1969
View: 113 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
Description:
Un volum de studii de specialitate publicate de profesori din judeţul Bacău, la Editura Didactică şi Ştiinţifică, sunb conducerea dl. prof. univ. dr. Liviu Filimon..
239
Bacău, 2014 Liviu Filimon Redactor responsabil STUDII DE SPECIALITATE EDUCAŢIE CULTURĂ ŞTIINŢĂ VOL. 11
Transcript
  • Bacu, 2014

    Liviu FilimonRedactor responsabil

    STUDII DE SPECIALITATE

    EDUCAIE

    CULTUR

    TIIN

    VOL. 11

  • Redactor responsabil: Liviu FilimonGrafica: Lucica Filimon

    Tehnoredactor: Teodora Pleu

    ISBN 978-973-7653-11-6

  • 3

  • 5

  • 7

  • 9EXISTA PARTICULELE DE MATERIENEAGRA INVIZIBILA(? !)

    Liviu Filimon

    1.MIHAI EMINESCU DESPRE OBIECTIVITATEAPATICULELE DEMATERIE

    Rspunsul la ntrebarea: Din ce sunt formate elementele(corpurile, astrele...) ce alctuiesc Universul? ehotrtor pentru a nelege mrimeaUniversului iinfinitatea spaiului n care el locuiete. Dac materiaUniversului e omogen mrimea sa e infinit,iarexistena autonom a spaiului nemrginit eexclus.Totodat,elementele spaialitii - volumul, aria,linia i punctul - devin caliti ale materiei.Dimpotriv,dac materia Cosmosului este eterogen, adic formatdin pri separate, spaiul se confirmca o existen nsine, infinit i etern. Intr-adevr, numrul i felulparticulelor elementare confirm constana cantitii dematerie din Univers.Aceast situaie paradoxal a preocupat deopotriv, pefizicienii i pe filosofii din epoca modern. Ipotezaeterului, promovat de ctre Einstein, nu a rezistatcriticilor tiinifice. Mihai Eminescu a soluionat-omagistral nscriindu-se astfel printre ntemeietoriicosmologiei ca tiin.El a demonstrat,de pe poziiarecunoaterii existenei obiective a materiei ispaiului,c e un paradox negareaexistenei particulelorelementare.Numeroi cercettori i-au imaginat masa corpului ca oconstrucie din crmizi numite particule elementare,adic indivizibile. Materia(1), spune Mihai Eminescu,const din pri. Nici nu se poate altfel, cci din

  • momentul n care e determinat de mrimea ei, de vremece se poate reprezenta mcar prin uniti de ntindere ide greutate, ea trebuie s fie compus din pri. Materiatrebuie s aib pri ultime din care se compune, pricare nu se mai pot submpri dect ideal, submpriricare se confund cu nsi facultatea noastr de-ampri, dar de care natura nu se mai poate servi. Pentrua compune i a descompune, are nevoie de ultimeparticule certe, reale. Deci, tocmai fiindc ne punem peun punct de vedere materialist, admitem ipotezaatomilor (...)Deci, n cte combinaiuni poate intra materia? n totattea cte permutaii se pot face cu aceti atomi. Szicem, de pild, c fiecare atom are un nume propriu: peunu-l cheam a, pe altul b, pe al treilea c; ei vor intra n 9combinaiuni: abc, bac, cba, acb, bca, cab, aaa, bbb, ccc(1, p. 138). Din simplul fapt al ncperii materiei nspaiu avem deci, ca rezultate neaprate: o materiedeterminabil n mrime, un numr determinabil depri, un numr determinabil de combinaiuni ale acestorpri; un numr determinabil de forme individuale. Toateacestea stau n fa cu un spaiu infinit i cu un timpinfinit.Pentu a concretiza lucrul, s ne nchipuim c fiecare dinaceste forme individuale sunt reprezentate prin numereleunei loterii care se trage venic. Toate numerele vortrebui s ias, s se sfreasc de tras, s se renceap detras, s ias din nou i aa mai departe (1).(Desigur,trebuie inclus aici variabilitatea tragerii. Dacarunctorul zarului ar excuta micri absolut identice ariei mereu acelai numr).

    Raionamentul lui Eminescu este confimat i de

  • 11

    legile logicii. ntr-adevr, dac lum n consideraie cpremisele de la care pornete Eminescu sunt adevrate,se dovedete c n lume patroneaz un determinismabsolut generat de existena unui numr limitat departicule eterne. Aceste particule primare stau la bazarelaiilor cauzale legice ce guverneaz lumea. Peste tot nUnivers ntlnim aceleai feluri de legi: ale solidelor(ineriei, pghiilor,relaiilor forei cu viteza i spaiul);ale lichidelor (vaselor comunicante, relaiei dintregreutate i volumul de ap nlocuit, absorbiei unorsubstane i respingerea altora); ale gazelor (legeapresiunilor egale pe spaii egale, legea fuziunii saurespingerii gazelor); ale energiei (fotonic, caloric,electric); ale micrii (radiant, nvtire, rotire); aleagregaiei(solid, lichid, gazoas); ale electricitii(electronilor, protonilor, neutronilor); ale organismelorvii (celulei, moleculei, organului); ale proceselor psihice(intelectului, afectelor, voinei); ale contiinei(contientului, subcontientului, incontientului)

    Totui, trebuie s recunoatem i existenaurmtoarelor nsuiri care genereaz variaii: alespaialitii (volumului, formei, liniei, punctului); aleamplasrii spaiale (nlimii, limii, adncimii); aletemporalitii (trecutului, prezentului, viitorului); alemicrii (vitezei, duratei, traseului); ale forei(ponderrii, coeziunii, dezagregarii); aledinamiciiproceselor psihice (concentrrii, distribuiei, mobilitii);ale nivelelor de manifestare psihic (contient,subcontient, incontient); ale delimitrii angajriipsihicului (subangajrii, supraangajrii, paraangajrii)Astfel de variaii sunt neprevizibile, nedeterminabile. Elenu se repet niciodat identic.

  • Deci, putem vorbi despre dou feluri de determinri: a/stabile - repetate identic, cauzale, reversibile; b/schimbtoare - dictate de ireversibilitatea timpului,unicitatea spaiului, relativitatea micrii, echilibrulforelor. Mai mult, toate particulele i corpurilecompusesunt supuse unei schimbri continue n cadrul proceselorde dezvoltare sau dezagregare. De aici corolarul laraionamentul eminescian: cnd recompunerea icompunerea prilor intrate n amestec variaz cumicarea timpul i spaiulrepetarea identic a douevenimente devine imposibil.

    Referindu-se la filosofia materialist, MihaiEminescu scoate, foarte bine n eviden limitelecunoaterii materiei. Materialitii afirm Eminescu -au dou probleme de rezolvat; nti: Dac materiaprecum i-o imagineaz (caracterul ei mrginit n treidimensiuni i ponderabilitatea) e substana i principiulfundamental al Universului, atunci ea este = cu absolutul(1 + n)/& dau zero. Nefiind n stare de a cunoate dectraporturi, materia nsi nu este dect o scarinfinitezimal de raporturi nimic mai mult, nimic maipuin. Cele trei dimensiuni ale ei i ponderabilitatea suntasemenea raporturi(1).

    (ntr-adevr, dac masa materiei se ntinde ntoate direciile spre marginile spaiului nemrginit, eadevine infinit de mare. Totodat, dac noi o cunoatemraportnd succesiv, un anumit spaiu la masa materieidin el, i dac astfel de raportri le repetm, noi nu vomajunge niciodat s cunoatem ntreaga materie - fiindce infinit de variabil).

    .A doua. Dac-i imagineaz c definiiamateriei e complet, tebuie ca din analiza acestei definiii

  • 13

    s urmeze cu necesitate toate absolut toate fenomenele,fie n cugetarea noastr, fie n afar de noi. Din contra,cele dou caliti ale materiei nu sunt ele nsele dectfenomene. Explicarea lor nu se poate da dect tot prinraport i ecuaie (a = a). Principiul unei substaneindivizibil, eterne, ntregi n noi (ubichitate n noi i nfiece fiin) numai din aceasta se explic cu nlesnire,putem zice toate fenomenele. Din momentul n care amconceput aceast ide a independenei absolutului explicarea fenomenelor devine un fel de calcul apriori pecare experiena nu are a-l confirma, ci a-l verifica (1).

    La fel i n cazul cnd se pornete de la definiiaapriorii a materiei, cunoaterea ei absolut este limitatde faptul c activitatea noastr cognitiv se reduce la unir de verificri pariale, care nu termin de evaluat toatmateria infinit de mare.

    n concluzie, aa cum afirm Eminescu,cunoaterea materiei este parial. Ea nu se poate ncheianiciodat, deoarece masa ei este n continu schimbare.De fapt, tiinele sunt posibile fiindc se preocup cudescoperirea de informaii adevrate despre anumiteobiecte sau fenomene i nu cu epuizarea cunoateriiinfinitii ipostazelor dinamicii lor. ansa tiinei de acunoate veridic realitatea material const nposibilitatea ca fenomenele i obiectele cercetate ntr-unloc, s existe, n condiii echivalente i n alte locuri nUnives. Aceasta e posibil fiindc Universul este alctuit,cum spune Eminescu, dintr-un numr limitat de pri(1).

    2.CUNOASTEREA SENZORIALA APARTICULELOR MATERIALETeoria eminescian a materialitii articulelor elementare

  • i gsete aplicaii in soluionarea problemeiparadoxului percepiei materiei invizibile. Ideile luiEminescu sunt inspiratedin revelaiile biblice despreGenez care consider lumina primordial (2).Afirmaia: La nceput era lumina -particuleleelementare fugitive semnific tocmai realitateamaterialitii fotonilor. Nu ntmpltor, fizica modernconsider fotonii suportul energetic al Universului.Dup prerea noastr, toate particulele elementare suntcognoscibile fiindc sunt formate din materie. Desigur,particulele care se deplaseaz cu vitez mai mare dectpragul vizibilitii se nscriu n clasa particulelorinvizibile. Aa cum se tie, excitaia i inhibiia, ngeneral, toate procesele fiziologice i psihicesenzorialeau un ritm anumit, programat genetic.Stimuliia cror durat (vitez)depete pragul caracteristic, sause situeaz sub el, nu pot fi percepui.Existena lor edemonstrat logic, graie inteligenei umane. Este cazulfotonilor care nuau putut fi observai deoarece nu aumomente de odihn i alearg foarte repede.O contribuie de seam la rezolvarea filosofic a acesteiprobleme a adus-oVasile Conta, autorul TeorieiOndulaiei Universale (3).In viziunea filosofului romn,fotonii se deplaseaz ondulatorasemenea sistemelorastrale, cu nvrtiri ponderale i rotiri ineriale.Intr-adevr, razele de lumin pot fi comparate cu sistemelegalaxice formate din stele, planete, satelii, asterezoizi.Ele alctuiesc grupuricare se deplaseaz construindondulaii cu frecvene diferite (4).De exemplu, Terra(Luna i ali satelii) se rotete la intervale de 365de zilei se nvrte n jurul axei proprii n 24 ore.Noi am denumit gheme toate sistemele de particule

  • 15

    care prin rotiri n jurul axei proprii genereaz ondulaiincrcate energetic.Aceste ondulaii sunt variate ca vitezi ncrctur energetic.Astfel, energia ondelor luminiipreluat de retin contribuie, alturi deondulaiilecelorlalte simuri, la alimentareaelectric aactivitii gndirii.(Aa cum s-a spus, organele de sim constituie sursaprincipal de asigurare a potenialului energetic implicatn activitile contiente ale strii de veghe. Mai alessenzaiile kinestezo-motorii alimenteaz intelectul cubio-electricitatea necesar gndirii).In concluzie, soluionarea problemei vizibilitii materieinegre ine mai mult de psihologie dect de fizic.Acestadevr iese i mai bine n eviden dac descriemmecanismuletapelor principale ale percepiei luminii:a/recepiasenzorial a stimulilor;b/ traducerea cortical aondelor electrice n mesaje electro-magnetice telepate; c/evaluarea psihic incontient aondelor electro-magnetice.

    a/.Percepiancepe cu bombardarea, de ctrestimulii fizici, a anumitorreceptori ai oganului de sim. Incazul vzului, stimulii sunt ondulaia ghemelor departicule reflectat de obiectul luminat. Deci, nu fotoniifugitivi devin stimuli vizuali, cum s-a afirmat, cifrecvena ondulaiei ghemelorde particule care s-audesprins din raza de lumin n momentul reflectrii.Rotirile ghemelor cu cei doi poli, pozitiv i negativ,construiesc alternana electro-magnetic caracteristic.In conformitate cu legea rezonanei, membrana celulelorretinei reproduce ondulaia fotonului contactat i otransmite la creierprin axoni.(Fenomenul prelurii prinrezonan a energiei stimulilorfizici este foarte bine

  • demonstrat cuajutorul instrumentelor muzicale. Deexemplu, dac ciupim struna sol de la o vioar situatntr-un col al camerei vibreaz numai struna sol lavioara din cellalt col).Se poate deduce, de aici, c stimularea e mai mult unfenomen dinamic dect material. Rspunsul la aceastinterpretare se formuleaz prin precizareauneiprioriti.Chiar dac recunoatem cparticuleleghemelor au mas material care e asimilat n procesulexcitaiei, prioritar rmne dinamica ondulaiei caproces de informare psihic.b/.Cea de a doua etap a percepiei derulat la nivelulzonei corticale din occipital const din traducereaondelor bio-electrice senzoriale n onde electro-magnetice perceptuale.Din pcate, psihologii nu pot ncs explice tiinific relaiile dintre fenomenele fiziologicebio-electrice i electro-magnetice implicate n formareapercepiei. Utilizarea, n ultimul timp, a senzorilor nrobotic a nsemnat un progres n nelegereamecanismului ce st la baza trecerii de la informaii bio-electrice la mesaje electro-magnetice cu aplicaiipractice. Totui, progresele sunt minore i nu se ntrevdmetode de accelerare a progresului cunoateriiperceptuale.c/. Ultima etap a percepiei fizicului, semnalat aici,const din evaluarea, de ctre psihicul ancestral, amesajelor telepate electro-magnetice.Ne referim laprocesele cognitive, afective i volitive ale psihiculuiereditar instinctual (4), cu care ne natem. In viziuneanoastr, cunoaterea stimulilor senzoriali,nu const dintransformarea fizicului n psihic, cum s-a spus, ci nevaluarea psihic a fizicului prin traducerea mesajelor

  • 17

    telepate preexistente n gene. Intr-adevr, psihiculembrionului continu viaa prinilor monitorizndactivitatea fizic i bio-psihic, incontient icontient. Din aceast perspectiv suntem ndreptii sadmitem metempsihoza, dar nu ca trecerealeatorie dintr-un corp n altul , ci printr-o nlnuire filial cauzal.3.FIZICUL PERCEPTIBIL MATERIE NEAGRAIMPERCEPTIBILA (!?)

    Stefan Odobleja, autorul crii: Psihologiaconsonantist, mparte fizicul din punct de vedereperceptibil n: fizicul perceptibil (lumin, gust, mirosetc.), fizicul indirect perceptibil (raze x, raze ultra-violet,ultra-sunete etc.) i fizicul imperceptibil (5, p. 73).Ultima categorie de fizic, menionat n premier dectre psihologul romn,a fost denumit de partizaniiteoriilor neorelativiste materie neagr imperceptibil -care, dei constituie 24% din materia cosmic este, pnacum, indeterminabil (6).Aa cum s-a demonstrat logic n capitolele de mai sus,aceast teorie neorelativist e contrazis de realitateaobiectiv. Percepia e un proces psihic de cunoatere afizicului bazat pe dinamica ondelor senzoriale.Deci, nuse potechivala nelesurile termenilor imperceptibil iindeterminabil. Orice percepie e un proces decunoatere dinamic a naturii obiectului, prindeterminarea calitilor sale.Existena obiectului poate ficonfirmat senzorial prin aciunea stimulilorcontactai.Ins, lipsa luminii i invocarea ntunericuluinu demonstreaz, cu necesitate, absena obiectului real.In acest sens n percepie capt importan asimilareafizicului n procesul stimulrii.Ins, n cazul luminii egreu de identificat substana masei particulelor asimilat

  • fiindc fotonii sunt fugitivi i alearg continuu cu vitezmare.In plus, ei nu pot fi divizai dect ca dezagregare ncazul corpurilor compuse (gheme de particule). Deexemplu, ipoteza divizrii protonilor, a fost infirmat deeecul experimentelor efectuate la acceleratorul departicule de lng Geneva (L.H.G.). Cei 400 despecialiti angajai n experimentul apocalipticrespectivau ncercat fr succes (7) s descopere oParticulDumnezeu, mai mic i mai rapid dectfotonii- idee respins de teoria eminescian a particulelorindivizibile eterne. Aa cum s-a spus (7), fizicieniineorelativiti au pierdut din vedere c impacturilegenereaz for, lucru mecanic, i nu accelerareparticulelor desprins. Nu se poate crea o vitez mai maredect aceea a particulei agresoare, cu care sebombardeaz (7).

    In concluzie, deosebirile dintre fizic i psihic nupot fi desfiinate fiindcmateria particulelor elementareare n sine Duhul Cosmic -care ntruchipeazDivinitatea Lumii, cci afirm Eminescu Dumnezeue pretutindeni- are spaiul. El eatotputernic, dispune desingura energie a Universului (1).BIBLIOGRAFIE1.Mihai Eminescu, Manuscrise. In: Antologie filosoficromneasc, vol. 1, p. 139, Editura Minerva,Bucureti, 1986.2.Liviu Filimon, Bazele tiinifice ale cosmologiei,Editura Didactic i Stiinific, Bacu, 2013.3 Vasile Conta, pere complete, Iai, 1925.4. Liviu Filimon, Poluarea instinctelor umane, EdituraDidactic i Stiinific, Bacu, 2006.5. Stefan Odobleja, Psihologia consonantist, Editura

  • 19

    Stiinific, Bucureti, 1982.6. Wikipedia.7. Liviu Filimon, Studii de specialitate, vol. 10, EdituraDidactic i Stiinific, Bacu, 2013.

    PARADOXUL GAURILOR NEGREGRAVITATIONALE

    Prof. univ. dr. Liviu Filimon

    1. INFORMATII CONTRADICTORII DESPREGAURILE NEGRE COSMICE

    Observaiile efectuate cu instrumentul NuclearStretoscopic Telescope Array (NuSTAR) au semnalat,afirm Afina Harrison, existena unui corp cosmicdenumit Markarian 335 - situat la distana de 324milioane ani lumin (1). Cercetrile astronomiceefectuate cu ajutorul razelor X au constatat la acestcorp urmtoarele caliti: are mas material nchegatntr-un ntreg; se rotete continuu; e nconjurat cu uncolac de particole care alearg cu viteza luminii; nupoate fi perceput vizual dect indirect, prinradiaiile X pe care le absoarbe... - motiv pentru care a

    fost nscris n lista gurilor negre astrofage.Din pcate, partizanii teoriilor neorelativiste au

    interpretat eronat observaiile punctate mai sus. Intr-unarticol publicat n The Independent la 17.08.2014 s-aafirmat c NASA a reuit s observe indicii aleprocesului prin care o gaur neagr reuete s atrag nea spaiul i timpul prin intermediul cmpuluigravitaional foarte concentrat. Aceasta a surprinsproducerea efectului atunci cnd o surs compact de

  • raze X a fost atras n gaura neagr....Dup prerea noastr, explicaia dat naturii

    gurii negre e un paradox pentru c este contrazis derealitate pe multiple planuri:a/. Semnalm, n primul rnd, negarea, de ctreneorelativiti, a obiectivitii spaiului i timpului (8).Ei condiioneaz recunoaterea existenei spaialitii itemporalitii corpurilor de condiiile n care suntobservate. Cnd observatorul e n micare, afirmneorelativitii, timpul i spaiul se reduc cu att maimult cu ct vitezele sunt mai mari. De aici i explicaiaeronat c atracia gravitaional foarte mare opreterazele de lumin s prseasc gaura neagr idetermin radiaiile X s intre n gaur...

    Noi considerm c aceast explicaie e unparadox fiindc se bazeaz pe negarea realitiiobiective. Intr-adevr, materia, energia care o mic(2. p. 46) i timpul ca msur a micrii sunt realitiobiective , constante i eterne.b/. De asemenea, este un paradox afirmaianeorelativist c viteza particolelor de la margineaUniversului e cauzat de creterea atracieigravitaionale- dei n realitate astfel de atracie nu afost confirmat obiectiv(3).

    c/. Nici gazele nu pot fi nctuate n gaur de pretinsaatracie orict putere i s-ar atribui. Aa cum a doveditArhimede gazele sunt mobile. Se distribuie fr oprire ntoate direciile echilibrnd diferenele de temperatur ipresiune.d/. In conformitate cu legea strilor de agregaie, fiecaresubstan are o poziie diferit n masa Terrei specificpunctului termic de transformare. Lichidele i gazele

  • 21

    formeaz straturile superioare, metalele, pe celeinterioare (aliniate dup temperatura la care se topesc ise evapor).

    In concluzie, ideea c n Univers exist gurigenerate de atracia gravitaional e contrazis de faptulc aceast atraie lipsete cu desvrire.2. EXISTENTA GAURILOR COSMICE ESTECONTRAZISA DE ROTIREA INERTIALA AUNIVERSULUI

    In cartea, Bazele tiinifice ale cosmologiei (2),noi am demonstrat c echilibrul astrelor, ponderabilitateacorpurilor care se rotesc n jurul axei, nu sunt cauzate deatracia gravitaional, ci de rotirile ineriale. Relaiiledintre corpurile cosmosului nu sunt cauzate de atraciiinvers-proporionale cu distana, ci depind de integrarealor n sisteme de rotaie supraetajate. Fiecare planet,sistem stelar, galaxie... au locul lor n spaiul Universuluicare exist de un timp infinit.

    Reproducem, din lucrarea noastr de cosmologie(2), cteva adevruri care infirm existena gurilornegre cosmice:a/.Toate corpurile din Univers se deplaseaz: pe traseecurbe i nu rectilinii (2, p. 42); inerial i nugravitaional; din eternitate i nu n urma unui Bing-Bang (3, p. 33); n ritm continuu i nu cu opriritemporale; pe orbite circulare i nu oblice; ntr-un spaiu timp real i nu relativist.b/.Toate particolele elementare: sunt fugitive i nu pot finctuate n guri cosmice; au vitez constant i nuaccelerat gravitaional; sunt vizibile cnd se nvrt ngheme de fotoni i nu pot fi vzute singulare; au vitezaabsolut i nu pot exista altele mai rapide dect ele; se

  • nscriu n stratul exterior al Universului i nu sedeprteaz continuu de el n spaiul cosmic infinit.3.INVARTIREA AXALA GENEREAZAPONDERABILITATEA SI CADEREA ACCELERATAA CORPURILOR

    Aa cum s-a spus, nu atracia gravitaional, cirotirea n jurul axei proprii genereaz pondera corpurilori guverneaz relaiile astrelor n micare. Deci,atragerea materiei nuntrul unor guri cosmice e unparadox deoarece echilibrul astrelor e cauzat de rotaiainerial a ntregului Univers care dateaz de un timpinfinit (5). Noi am descoperit acest adevr n momentuln care am neles c Pmntul e o roat, roata e oprghie, iar oricare spi a ei acioneaz ca braul lung alprghiilor genernd ponderalitate (2 p. 67). De exemplu,cu ct nvrtim roata fntnii (2, p. 68) apucnd spia maiaproape de captul exterior, cu att o manevrm maiuor. Concomitent, crete viteza de micare a mniideoarece ea deruleaz, n aceai unitate de timp, un cerctot mai mare - cu ct roata are spie mai lungi. Astfel,apare o corelaie constant, generat de legea prghiilor,ntre urmtorii trei factori: mrirea distanei pn la axulroii; reducerea efortului necesar nvrtirii datorit legiiprghiilor; i creterea vitezei minii corelat cu lungireabraului de manevrare.

    Transfernd aceste observaii la nvrtireaPmntului, recunoatem c ntre distana pn la axulde rotire, ponderea i viteza obiectului ridicat dar lsat scad exist relaii cauzale, care din pcate, sunt explicateeronat de adepii teoriei atraciei gravitaional. Desigur,noi nu ne propunem aici s corectm calculareaacceleraiei corpurilor dintr-un anumit loc de pe Terra

  • 23

    (bunoar la nivelul mrii i la paralela 45...). De pepoziia cosmologiei ne limitm doar s dovedimexistena legilor care guverneaz rotaia astrelor icderea corpurilor.

    Revenind la exemplul de mai sus, ne imaginm cspiele unei roi sunt nsemnate la distane progresivencepnd de la 1 (evaluat ca acceleraie constant dupmodelul: 1+1=2; 2+1=3; 3+1=4; 4+1=5; 5+1=6).Aplicnd formula aflrii lungimii cercului Rx2x3,14(1x6,28) cercurile rezultate vor avea urmtoarelecircumferine: 1x2x3,14=6,28; 2x6,28=12,56;3x6,28=18,84; 4x6,28=25,12; 5x6,28=31,40.

    Observm c fiecare nou cerc i dubleaz mrimean raport cu creterea lungimii razei cu o constant. Dacvom calcula diferenele de mrime dintre cercuriletrasate astfel avem: 31,40-25,12=6,28; 25,12-18,84=6,28; 12,56-6,28=6,28.

    Este foarte important de reinut relaia dintrecreterea uniform, cu acelai coeficent (6,28), a mrimiicercurilor i creterea accelerat a distanei (cu 1) dintreele. Deci, coeficentul acceleraiei gravitaional nu egenerat de atragtorul situat n centrul corpurilor,respectiv n fundul gurilor negre cosmice, ci e dedusdin formulele geometriei cercului.

    Dup prerea noastr, un corp lsat s cad vaparcurge un ir de circunferine mrite succesiv cu uncoeficent de acceleraie de 6,28. El va continua s cadcu viteza dat n momentul desprinderii pn cnd rotaian jurul axei Terrei se reduce la zero. Din acel moment elva continua s se roteasc numai n jurul axei sistemuluisolar, alturi de Pmnt, asemenea asteroizilor. Avemaici fenomenul invers al formrii sistemului solar.

  • Energia coliziunii care a generat desprinderea Terrei i i-a imprimat viteza de rotaie axial se inverseaz. Astfel,fora care a provocat cderea corpului echivaleaz(redus ca proporie) cu cea asimilat la colizionare.

    Un alt factor implicat n geneza cderii corpuriloreste convertirea vitezei n for, fenomen studiatexperimental la acceleratoarele de particole. Aa cum s-adedus din insuccesele acceleratorului LHG de lngGeneva (2 p. 35) prin coliziuni nu se genereaz particolenoi cu viteze mai mari dect cele implicate n actulcoliziunii. Energia corpului agresor se traduce nsfrmarea corpului agresat cu deplasarea i nvrtireasfrmturilor i nu n accelerarea lor. Deci, ntre vitezi for intervin raporturi de invers-proporionalitateatribuit eronat atraciei gravitaional (4).

    Desigur, cel mai elocvent exemplu de diminuare agreutii i amplificare a forei l-a constituit descoperirearoii. Dar, explicarea implicrii roii n reducereagreutii a fost ignorat tocmai fiindc nu s-a luat nseam rolul divizrii eforturilor i al creterii vitezeiactivitii. Inelegerea acestui fenomen ne-a sugerat-odemonstrarea importanei Unirii Principatelor de ctreMo Ion Roat prin exemplul cu mnunchiul de nuiele.Nici cei mai voinici rani nu le-au putut rupe deodatcnd erau nmnunchiate. Ins, luate separat, una cteuna, ele au fost rupte cu uurin - dar ntr-un timp mailung.Ori, n cazul roii, tocmai acest neajuns este nlturat prindivizarea forei i creterea vitezei reaciilor. Intr-adevr,fiindc n timpul unei singure rotiri greutatea obiectuluideplasat bunoar de o roab se deruleaz ealonatcorelat cu mrimea roii, cci executarea lor se

  • 25

    efectueaz simultan, n aceeai unitate de timp n careroata a efectuat turaia.

    Situaia poate fi ilustrat de numeroase activitipractice:De exemplu, cu ct paletele unei eoliene sunt mai lungi,ele amplific fora vntului mai tare. Alt exemplu,aruncarea discului e mai performant cnd e precedatde rotirea corpului i alungirea braului care aruncgreutatea. Fenomenul se repet la scrnciobul cu lanuri.Paralel cu creterea vitezei rotirii scaunele se deprteazde axul de rotaie nlndu-se i lungind astfel braulpurttor de greutate.BIBLIOGRAFIE

    1. Liviu Filimon, Paradoxul gurilor negregravitaionale, Studii de specialitate, nr. 11,E.D.S. Bacu, 2014.

    2. Liviu Filimon, Bazele tiinifice ale cosmologiei,E.D.S., Bacu, 2014.

    3. Liviu Filimon, O abordare filosofic a naturiigravitaiei, Studii de specialitate, vol. 5, Bacu,2007.

    4. Liviu Filimon, Acceleratorul de particule (LHC) un experiment apocaliptic (! ?), Studii despecialitate, vol. 6, E.D.S. Bacu, 2009.

    5. Liviu Filimon, Big Bang-ul teorieparadoxal a genezei Universului, Studii despecialitate, vol. 8, E.D.S., Bacu, 2012.

    6. Liviu Filimon, O abordare filosofic aparadoxului gravitaiei, Studii de specialitate,vol. 9, E.D.S., Bacu, 2013.

    7. Liviu Filimon, Paradoxele dilatrii Universului,

  • Studii de specialitate,E.D.S., vol. 9, Bacu, 2013.8. Liviu Filimon, Paradoxurile relativizriitimpului, Studii de activitate,vol. 9, E.D.S, Bacu,2013.

    ETERNITATEA VIETII IN VIZIUNEASTIINTEI COSMOSULUI*

    Prof. univ. dr. Liviu Filimon

    1.SENSUL COSMOLOGIC AL CUVANTULUIETERN DIN EXPRESIA VIATA ETERNACOSMICA.

    Cuvntul etern are n cosmologie osemnificaie aparte. Denumete durata infinit aCosmosului fr s delimiteze trecutul de viitor. Prinaceasta cosmologia se deosebete de religie caredelimiteaz eternitatea pn la Sfritul Lumiincheiat cu Judecata de apoi.

    S-a spus c n lumea infinitelor dimensiunile nusunt evaluate prin operaii aritmetice. Pentru aceasta,infinitul timpului trecut cuprinde n sine infinitultimpului viitor. Deci, dac viaa exist de un numrinfinit de ani, ea va continua s existe o mulime egalde mare de ani fiindc viitorul e cuprins n trecut. Cndspunem Timpul e etern, afirmm infinitatea ambelordimensiuni: trecutul i viitorul. Timpul total infinit = cutimpul trecut infinit = timpul viitor infinit.

    Aa cum se observ, n Lumea infinitelorcosmologice partea e egal cu ntregul din care a fostluat. In acest sens noi tim, cu certitudine, c spaiul

  • 27

    nemrginit, materia i viaa din el sunt eterne, c nu vordispare niciodat.

    In concluzie, sunt eronate Teoriile alternative laevoluia darwinist (Proiectul divin, Rezonanamorfic, Stiina cretin, Strmoii cosmici, Vechiiastronaui, Creaionismul progresiv, Evoluia teist,Creaionismul) (1) si Teoria pansmemiei a lui FrancisCraick (2) a cror adepi nu tiu s ne spun ce a fostnainte de Big-Bang, Microbii extrateretri, Germeniivieii adui de asteroizi... (2). Cu alte cuvinte, adepiiacestor teorii exclud din discuie viaa infinit aCosmosului.

    Teoria noastr a evoluiei bazat pe existenaCosmosului etern (3) elimin insuficena semnalat lacelelalte teorii demonstrnd c exist via n naturaparticulelor elementare eterne. Aa cum vom preciza maijos, indivizii nscui din particule elementare seintegreaz n specii a cror evoluie se ncheie, dup untimp anumit, cu distrugerea total (Sfritul Lumii).Totui, viaa continu prin naterea din particuleleelementare a altor specii de vieuitori. Aceast renaterephonixean se repet la infinit. Astfel, viaa e etern.

    1. ETERNITATEA UNIVERSULUI INVIZIUNEA COSMOLOGIEI STIINTIFICE.

    Despre geneza i eternitatea Universului s-auformulat, de-a lungul timpului, numeroase teorii. Cei maimuli autori s-au situat pe poziii contradictorii:religioase sau ateiste, filosofice sau tiinifice...

    Cosmologia (3) deduce eternitatea Universului dininfinitatea spaiului. Dispariia ntinsului, a locului ncare se mic i se odihnesc toate obiectele Lumii eimposibil de conceput. Spaiul este existena obiectiv

  • cea mai cert - dei perceptibil numai parial. Intr-adevr, orict de mult am extinde observaiile, niciodatnu vor fi vzute marginile Cosmosului fiindcspaialitatea lui e nemrginit.

    Totodat, obiectivitatea Universului e confirmatde existena particulelor elementare: eterne, fugitive,indivizibile, absolut de mici i de rapide. Faptul c nprezent particulele ocup n proporie de 30 % (?) sferaUniversului demonstreaz c Universul exist dineternitate ca realitate material constant cantitativ ienergetic.

    De asemenea, e verosimil ipoteza c la anumiteperioade de timp i n anumite zone ale sfereiUniversului au loc explozii determinate de aglomerri departicule, coliziuni, vrtejuri... Desigur, exploziile nu sepot produce simultan i centralizat - cum au afirmateronat partizanii teoriei Big-Bang-lui (3) - datoritdimensiunilor Universului (locuit de un numrincalculabil de galaxii formate din miliarde de stelesituate la distane de miliarde de ani lumin).

    Schimbrile din Univers se nscriu n dinamicaevoluiei sistemelor sale stelare descrise de Vasile Contan Teoria ondulaiei universale (4).

    A treia premis a constanei masei materiei ceformeaz coninutul Universului e energia sa exprimatprin rotaia inerial etern (3) n jurul axei centrale.Dac un singur astru din masa Universului nu s-ar mai firotit i ar fi alergat pe traseu rectiliniu spre margineaCosmosului infinit, el nu s-ar mai fi ntors niciodat.Astfel, unul cte unul, atri ar fi disprut de-a lungultimpului infinit i astzi n-ar mai exista Universul actual- care, volens nolens, exist cu adevrat.

  • 29

    In concluzie, existena n prezent a Universului, cuntinderea infinit a spaiului i masa incalculabil aastrelor sale, dovedete c el a existat n trecutul infinit,deci are via etern.

    2. ETERNITATEA VIETII IN VIZIUNEACOSMOLOGIEI PARTICULELORELEMENTARE

    Contribuia noastr la fundamentarea Cosmologieica tiin (3) ne oblig s venim cu explicaii adecvatedespre continuitatea vieii adevruri deduse dinpostulatele cosmice. In aceast angajare I avem aliat pefilosoful grec Parmenides, autorul dictonului: Ex nihilonihil. Ignorarea acestui adevr anuleaz legeacauzalitii. Faptul c acum tim c suntem vii (Cogitoergo sum spunea Descartes) ne motiveaz srecunoatem viaa ca existen autentic. Ea izvortedin ceea ce e permanent n Univers - particuleleelementare indivizibile. Orict de distructiv va fiSfritul Lumii, prezis de Biblie, el nu va stopa viaas renasc din lumina (fotonii) emis la ardereaPmntului. Continuitatea vieii se bazeaz pe procesulnentrerupt al trecerii de la particule elementare lasubstane organice generatoare de vieuitoare , procesdescris magistral de filosoful romn Vasile Conta (4).

    Particulele intervin la nceputul fiecrui cicluevolutiv creind substane organice generatoare de noiregnuri i specii de vieuitoare.

    Fenomenul reeditrii vieii se va repeta de unnumr infinit de ori. In acest sens viaa este etern.Filosofii Greciei Antice au gndit aceast idee creindlegenda Psrii Phoenix care moare i renate mereu dinpropia cenu.

  • Existena etern a particulelor purttoare de viavenic este semnalat n Biblie prin revelaiile: Lanceput era Lumina- fotonii, particulele...; - La nceputera Cuvntul informaia... Duhul AdevruluiDivin...

    4. ETERNITATEA VIETII CONFIRMATA DECREDINTA IN NEMURIREA SUFLETULUI

    Adevrul afirmaiei c sufletul omului estenemuritor e confirmat de credina n Viaa de Apoi. Defapt, nvturile din predicile i scrierile religioasepropovduiesc continuitatea vieii sufletului dupmoartea trupului. Ne deosebim de animale prin creainan Dumnezeu, cinstirea sfinilor, cultul morilor, teamade strigoi i vampiri...

    Aa cum se observ, credina n nemurireasufletului se nscrie ca argument ontologic n combatereateoriilor ateiste. Intr-adevr, rolul Divinitii n genezaomului rezult din rspunsurile la urmtoarele dountrebri: Prima: Omul se trage din maimu sau estecreat de Dumnezeu dup chipul i asemnarea Sa? ; Adoua: Omul este muritor ca speciile de animale, sausufletul (duhul su) e nemuritor asemenea luiDumnezeu Tatl etern?.

    Mai trebuie reinut c sunt netiinificeasemnrile dintre om i maimu - invocate de adepiiteoriei darwiniste. De exemplu: forma danturiiurangutanului; structura degetului su mare; poziiaoaselor nazale; placenta naterii; etc. (7). nu suntcuprinse ntr-un program genetic comun. Deci, astfel deasemnri se datoreaz condiiilor specifice de via iactivitate i nu descendenei din acelai trunchi ereditardarwinist.

  • 31

    Teoria ateist e infirmat i logic. Aa cum s-aspus, existena n sine a anumitor asemnri ntre om imaimu nu este edificatoare pentru dovedirea tiinifica descendenei speciilor. Insi definiia acestor noiunibazat pe asemnri este greit. Conform legilor logicii,a defini nseamn a preciza genul proxim i difereelespecifice ale indivizilor ce alctuiesc sfera noiunii.

    La fel de important pentru nelegereamecanismului dezvoltrii speciei umane estecunoaterea Teoriei ondulaiei universale. Autorulacestei teorii, filosoful romn Vasile Conta (4), a doveditcaracterul necesar, legic, al implicrii deosebirilorindividuale n dinamica evoluiei vieii.

    La aceasta se adaug rolul jucat n dezvoltareaomenirii de credina n Dumnezeu rol dovedit istoricde Mircea Eliade n Istoria religiilor i credinelorreligioase (5) .

    Desigur, distribuirea calitilor implicate ndezvoltare nu se realizeaz la ntmplare. Ea edeterminat de Legea amestecului substanelor... demonstrat de chimistul Lavoiser care a afirmat c Innatur nimic nu se pierde, nimic nu se ctig, totul setransform.

    Totodat, mai reinem c regula dup care se facetransformarea lavoiserian a descoperit-o MihaiEminescu (6) care a demonstrat c numrul variabilelorrezultate din amestec e proporional cu ptratulelementelor amestecate. De exemplu: din dou elementeamestecate (ab) rezult 4 variabile (ab,ba,aa,bb sauAb,Ba,aB,bA); din 3 elemente amestecate (abc) rezult 9variabile (abc, acb, bac, bca, cab, cba, aaa, bbb, ccc sauAbc, aBc, abC, Bac, bAc, baC, Cab, cAb, caB); din 4

  • elemente amestecate rezult 16 variabile...; .a.m.d.Pentru evaluarea paradoxului teoriilor ateiste ale

    genezei , este deosebit de important s recunoatemadevrul c teoria darwinist a evoluiei speciilor , esteinfirmat de Legea diferenierii variabilelor dupnumrul elementelor amestecate. Nu exist dovezi afirm G. Cunarenco - care s confirme arborele vieiidarwinist (1). Cu toate cercetrile efectuate n ultimulsecol nu s-au descoperit vieuitoare nici fosile... despecii nrudite evoluionist.

    Intr-adevr, nu asemnrile oamenilor cumaimuele sunt semnificative pentru soluionareaproblemei genezei omului, ci diferenierile bazate peamestecul calitilor specifice. De exemplu, maimuelesunt lipsite de psihic umanoid dotat cu contiina:cunoaterii adevrului; aprrii dreptii; i druiriidezinteresate a iubirii.

    In consecin, noi propunem un model original,nedarwinist, de clasificare a evoluiei speciilor.Demonstrm adevrul propunerii noastre n ctevaexemple grupate pe urmtoarele 3 trepte delimitate prinnumrul i felul calitilor : 1/. bacterii (ab); 2/. animale(abc); 3/. oameni (abcd).

    1/. Pe prima treapt a dezvoltrii se situieazvieuitoarele cele mai simple difereniate pe bazaamestecului a dou caliti (ab). Ne referim la bacteriilecare transform substanele din interiorul pmntuluifabricnd hidrocarburi... i la cele de la suprafaa soluluiimplicate n dezvoltarea plantelor. La aceste dou speciise adaug microbii i viruii angajai n mbolnvireaoamenilor... i descompunerea cadavrelor.

    S-a spus c bacteriile sunt vieuitoarele cu caliti

  • 33

    bio-fizice foarte stabile care pot tri n stare latent timpndelungat. Adaptarea lor la noile condiii de mediu nuse bazeaz pe dobndirea de noi caliti, ci pe utilizareacondiiilor de mediu existente . De exemplu, cndmicrobii care au invadat organismul unui om sunt atacaide medicamentul administrat, numai o parte din ei mor.Continu s triasc activi microbii care nu sunt sensibilila aciunea nociv a medicamentului respectiv. Aceastcalitate a microbilor este generat de Legea mprtierii,pe toat aria, a deosebirilor individuale (8). (Legeaacioneaz i la oameni. O familie cu 4 copii are, ncondiii normale, cte un reprezentant al fiecrui tip detemperament: 1 coleric, 1 flegmatic, 1 melancolic, 1sanguin).

    2/. Pe cea de a doua treapt a dezvoltrii speciilorse situieaz vieuitoarele care dispun de 3 calitispecifice: fizice, biotice, psihice (abc). Animalele, pecare le analizam noi aici, se deosebesc de plante (pe carele vom analiza n alt parte) prin manifestarea unitar atuturor laturilor psihicului: intelect, afecte, aciunivoluntare (abc). [Psihicul plantelor e lipsit de contient, edotat cu legturi directe (telepatice - rezonaniale) ntrestimulii senzoriali i reacii, fr reprezentriperceptuale].

    De exemplu, aparin acestei clase speciiledifereniate dup: felul hranei; structura corpului; strilede agregaie ale mediului ambiant;... etc.a/. M amifere: insectivore, carnivore, ierbivore...;

    b/. Viermii: lai, cilindrici, inelari...;c/. Antropode: arahnide, crustacee, insecte...;d/. Animale acvatice: peti; amfibieni, reptile... ; etc.e/. Animale terrestre: ierbivore; insectivore; carnivore;...

  • etc.De reinut c numrul calitilor crete

    proporional cu dezvoltarea genetic a speciilor. Cu cto specie e mai evoluat, cu att ea dispune de calii maidifereniate (7).3. Pe treapta a patra a dezvoltrii se nscriu oameniicare se deosebesc de animale fiindc sunt dotai cu patrucaliti specifice (abcd) i mai multe variabile.a/. Rase: alb, galben, neagr, mulatr;b/. Temperamente: coleric, melancolic, flegmatic,sanguinic ;c/. Tipuri de a.n.s. : puternic, slab, ncet, rapid ;d/. Voin - motivaie: egoist, familial, naional,religioas... etc.e/. Caractere: sugestionator, sugestibil, negativist;ncpinat...etc.

    f/.Procese intelectuale contient, subcontient,incontient, ancestral... etc.g/.Procese afective - pasiune pentru creaii: literare,artistice, tehnice, tiinifice... etc.

    In concluzie, cele mai radicale diferenieri dintreoameni i animale se ntlnesc n activitatea psihicmarcat prin urmtoarele 4 caliti: contiina adevrului;aprarea dreptii; druirea iubirii; credina n Divinitate.BIBLIOGRAFIE:

    */. Vezi Internet - http : // Stiina cosmosuluiliviufilimon wordpress.com

    1. George Cunarenco, Teorii alternative laevoluia darwinist, Revista Magazintiinific, nr. 5 (2981), Bucureti, 5 februarie2015.

  • 35

    2. George Cunarenco, Revista Magazin tiinific,Bucureti, 16 decembrie 2014.

    3. Liviu Filimon, Bazele tiinifice ale cosmologiei,Editura Didactic i Stiinific, Bacu, 2013.

    4. Vasile Conta. Opere complete, Editura C.Sfetea, Bucurei, 1923.

    5. Mirce Eliade, Istoria religiilor i credinelorreligioase, Editura Academiei, Bucureti, 1989.

    6. Mihai Eminescu n: Antologie filosoficromneasc, Editura Minerva, Bucureti,1986.

    7. Petre Raicu, .a., Biologie, Editura Didactic iPedagogic, Bucurei, 1986.

    8. Liviu Filimon, Psihologie filosofic, EdituraDidactic i Stiinific, Bacu, 1993.

    PARADOXUL ETERNITATII EVOLUTIEIVIETII

    mamifere, psri, pesti, plante

    Teoria lui Francis Crick a panspemiei vorbeste despreaparitia germenilor vietii ajunsi pe pamant prinintermediul asterezoizilor amintim ca mecanismulreproducerii inseamna copularea si fertilizartea internaacesat mecanism a aparut in urma cu 85 de nilioane deani la pestii din specja disparuta v microbrachius dickimasculi erau dotati cu un apendice osos(plerigopid -organcopulator) in forma de L care le permitea s satransfere femelelor lichid seminal la randul lor femelele

  • berau dotate cu un apendice similar de mici dfimensiunipentru a mentine organul masculin in timpul orgasmuluigerminarea (Magazinul/16/12/2014).== Informaia, cuvntul, Duhul cunoaterii, procesepsice intelectuale== Lumina, fotonii, masa particulelor cu calitile lorpozitiva sau negativ, afectivitate subcontient== energia particulei cauzat dat de viteza sa absolut,autonomia comportamental, voinaDiavolul e ispita semnalelor instinctive opusul esmerenia, modestiaacTiunea sau reacia autonom,voinaSTRAMOSII COSMICITeoria strmoilor cosmici. Conform suporturilor ei,Universul exist dintotdeauna i viaa a existatdinytotdeauna n acest Univers viata complexa s-aformat atunci cnd microbii din spaiu au ajuns pePmnt unde sau multiplicat. Si cum aceti miclobpurtau urme ale altor microbi, viata avansat de aiureadin Univers, noi am evoluat imitnd viaa anterioar iaa mai departe . In fond, teoria capt sens de vreme cenu exist nici ale Big-Bang-ului, nici ale civilizaiilorexpraterestre. Magazinul, 5 februarie 2015Viaa eten e cuprins n natura particolei elementare,idivizibile, fugitive, nemuritoare, divine.

  • 37

    Arii protejate din judeul BacuProf. grad I Carmen Mavrichi,

    coala Gimnazial Dr. Al. afran, Bacu

    Judeul Bacu deine un numr de 26 derezervaii i monumente ale naturii, pe o suprafa de9884,7 ha, asemntor cu judeul Iai, fa de 28 njudeele Neam i Suceava, cte 9 n judeele Botoani iVaslui1. Reeaua ecologic "Natura 2000" este o reeaeuropean de arii naturale protejate, care cuprinde arii deprotecie special avifaunistic i arii speciale deconservare. Fiecare arie care a fost aceptat ca sitNatura 2000 va beneficia de un plan de management,care va stabili cum trebuie gestionat acea zon astfelnct natura s nu fie afectat. Toate aceste planuri demanagement vor putea fi integrate n planurile regionalede dezvoltare, pe baza crora pot fi ntocmite proiecte cepot fi finanate cu fonduri ale Uniunii Europene.

    Prezena plantelor i a asociaiilor rare a permisdelimitarea de arii naturale protejate2, unde labirintul deinsule i stuf din coada lacului este o zon de adpost icuibrit pentru majoritatea speciilor prezente aici; 147 despecii de psri, identificate n aceast areal, conferlacului statutul de arie de protecie special avifaunistic.Patrimoniul natural este mbogit de 34 de specii demamifere, amfibieni i reptile, iar cele 22 de specii depeti constituie o parte important a lanului trofic.Pentrua asigura protejarea i refacerea ecosistemului Primria

    1***Planul regional de aciune pentru turism Nord

    Est (2009 2013) (www.adrnordest.ro)2 www.apmbc.ro

  • Bacu colaboreaz cu Centrul Regional de Ecologie(ADC Bacu), asociaie neguvernamental ecologistcare deine n custodie Lacul Bacu II. Aria de proteciespecial avifaunistic Lac Lilieci, sau RezervaiaLiliecii de pe Rul Bistria, habitat care adpostetepeste 160 specii de psri avnd un rol foarte importantn cadrul culoarului de migraie est-european, suprafaa:262,00 ha.

    Dintre rezervaiile naturale prezente nmprejurimile municipiului Bacu, amintim:

    Codrul secular de la Runc sau RezervaiaCodrul Runc, de lng comuna Racova este o rezervaienatural de cca.60 ha de pdure de fag de 150 ani, cudiametre i nlimi impresionante, unice n ar. napropiere se gsete un arbore ngemnat prin creetrea adou specii diferite de fag: fagul obinuit i faguloriental. Cele dou specii se observ clar n coroanaarborelui, mai ales prin aspectul diferit al fructelor.

    Dealul Perchiu este o rezervaie naturalsituat pe dealul cu acelai nume (398 m altitudine) lanord de Oneti i acoperit cu pduri caracteristicesivostepei. Aici cresc arbori i arbuti termofili. nansamblu, n pajitile i pdurile de pe dealul Perchiucresc cca.600 de specii de plante cu flori, dintre caremulte sunt rare n ar.

    Parcul dentrologic Hemeiui este unul dintrecele mai interesante i atrgtoare parcuri dentrologicedin Moldova. Situat n lunca Bistriei, parcul, nfiinat nanul 1834 i ocupnd n prezent suprafaade 50 ha, seprezint, de fapt, ca o pdure veritabil, cea mai diversdin Moldova (peste 1 300 de specii de arbori i arbuti).Printre speciile rare existente aici amintim: Ginko biloba,

  • 39

    relict teriar, originar din Japonia, chiparosul de balt,arborele lalea, bradul Douglas, arborele de plut, speciide stejar american, numeroase soiuri de tuia, pinul deHimalaya (Pinus excelsa), etc. Dintre speciile spontanese remarc impresionanta dezvoltare a plopului alb(Populus alba), care depete 40 m nlime i 3 mdiametru, a plopului negru (Populus nigra), a frasinuluicomun (Fraxinus excelsior) i a teiului alb (Tiliatomentosa). Plantaiile de pin Jeffrei (Pinus jeffreyi), pingalben (Pinus ponderosa), pin monticol (Pinusmonticola), prezint interes deosebit pentru lucrrileforestiere de aclimatizare3.

    Punctul fosilifer Crligata de 0,10 ha, se aflsituat n comuna Mrgineni, de lng Bacu.

    Strate tip pentru Formaiunea de Pietrosu,tot n comuna Mrgineni, cu aceeai suprafa, de 0,10ha.

    Pdurea Arsura, rezervaie natural ce constntr-o padure btrn caducifoliat, fget pur cuacoperire de 100%, arbori cu vrst de peste 120 ani;suprafaa: 35,50 ha n comuna Mrgineni.

    Puncte fosilifere n conglomerate dePietricica, din comuna Nicolae Blcescu, de lngBacu, cu o suprafaa de 0,10 ha.

    Cineritele de Nuaca Ruseni, din comunaCleja, aflat la peste 20 km de Bacu, rezervaie cu osuprafa de 0,10 ha.

    Grdina botanic de la Prjeti, aprut dinmunca de o via a pasionatului profesor de geografiePaul arlung, mpreun cu un muzeu stesc, cu

    3 Ioan Murariu, Nicu I. Aur, op.cit., pg. 93-94.

  • exponate ce provin de pe teritoriul satului, este ntins peo suprafa de 3 ha, cu peste 300 de specii de planteexotice ce creeaz un tablou fascinant. ncepnd din anul1965, Grdina botanic din Prjeti, unicat pe acestemeleaguri, i-a sporit mereu zestrea de arbori i arbuti,devenind loc de studiu pentru elevi, studeni iprofesori4.

    Este considerat, pe bun dreptate unparadis al florilor, cu arbuti i arbori de tot felul. Potfi vzute: Ginko biloba, o fosil vie, nucul negru(american), unele specii de plante originare dinChina, Japonia, Coreea; de la Orova a fost adusRudbekia. Se mai gsesc Caragana pletoas, castanulcomestibil, cocotierul slbatic,5 etc.

    Andrei Mureanu: Un rsunet, cu rsunet

    Mihaela-Gabriela PUNUniversitatea din Bucureticoala Doctoral de Litere,

    Candidat doctorand

    n seria poeilor paoptiti un loc aparte l ocuppoetul Andrei Mureanu (1816-1863). Personalitatea sa afost privit cu admiraie de ctre poetul Mihai Eminescucare-i dedic n Epigonii cuvinte de apreciere:Murean scutur lanul cu-a lui voce ruginit,/ Rupe

  • 41

    coarde de aram cu o mn amorit,/ Cheam piatra snvie ca i miticul poet,/ Smulge munilor durerea,bdreptrazilor destinul spune,/ i bogat n srcia-I ca unastru el apune,/ Preot dreptii noastre, semnelor vremiiprofet ( M. Eminescu, Epigonii).Cea mai important creaie a poetului a rmas poeziaUn rsunet care n devine imnul revoluionarilor dindecembrie 1989, iar din 24 ianuarie 1990 devine ImnulNaional de Stat al Romniei, sub titlul: Deteapt -teromne!. Despre momentul apariiei acestui text TituMaiorescu reine consemnarea lui George Clinescu nIstoria literaturii romne de la origini pn n prezent,ediia din 1941, ce constituie relatarea soiei poetului,care remarcase entuziasmul cu care se ntorsese acesta dela Marea Adunare din mai 1848: El nu s-a culcat ci s-aaezat la masa de scris i a scris pn trziu, dup ce sefcuse ziu, mai sculndu-se din cnd n cnd, de lamas, i plimbndu-se prin odaie, citind ceea ce scrisese.Erau strofe din Deteapt-te romne!. Alctuit din 11strofe poezia impresioneaz prin tonul profetic, solemni prin chemarea la lupt pentru a libertatea i unitateanaional a tuturor romnilor. De asemenea, ndemnurilectre romni de a-i croi alt soart au la baz un trecutglorios, ei fiind descendeni demni ai romanilor. nopinia mea, poporul romn pstreaz nealterat fondulgenetic de sorginte traco-dac. Principalele ideievideniate: unitate, libertate i lupt sunt susinute attprin figurile domnitorilor din cele trei provincii: Mihai,tefan, Corvin, ct i prin cuvintele cheie: deteptare,moarte, somn, frai, dumani. Referitor la visulde unire i se cere poporului, din patru unghiuri, care apstrat cu sfinenie limba romneasc, s treac prin

  • sabie i foc fiind unii n cuget i-n simirii de-arentregi patria mam. n 1848 poezia este adoptat caImn al revoluionarilor i este apreciat de NicolaeBlcescu ca fiind: una din faptele cele minunate aleacestui minunat al XIX-lea veac, fr ndoialdeteptarea naionalitii romne din Ardeal, dup unsomn greu dintr-un jug ce de o mie de ani o mpovra.De aceea, Nicolae Blcescu o consider Marseillezaromnilor, iar criticul Titu Maiorescu reine, n termeniapreciativi, doar aceast creaie: care, dei prea lung,arat un simmnt patriotic adevrat venind nmomentul unei mari agitri a spiritelor i fiind dinntmplare singura care a dat expresie acelei agitri nacel moment (1848) i astfel a devenit popular i armas cunoscut de toat lumea romn. Aa de ntinsi de adnc era pe atunci micarea sufleteasc apoporului., nct nu putea s fie stpnit n marginileobinuite, ci, precum s-a revrsat n aciuni istoriceneobinuite, a cutat s se exprime i n oarecare formeestetice ale emoiunii, n poezie i n cntare. Cntareaeste o trebuin neaprat a situaiei, i pentru cntare secerea i poezie.n opinia lui Mircea Scarlat opera lui Andrei Mureanuare un caracter profetic, grav i sincer, ca a unui ominspirat de divinitate, Maiorescu strignd: n lturi! latoate poeziile lui, n afar de Un rsunet, la toate frexcepie, exagerare i de o parte i de alta.6Mircea Scarlat n opera sa remarc o alt variant apoeziei din 1842, cu titlul Alt rsunet, varian ce se6 Titu Maiorescu apud G. Clinescu, Istoria Literaturii Romne, dela origini pn n prezent. Ediie Facsimil - Fundaia Regal pentruLiteratur i Art 1941, Editura semne, Bucureti, 2003, p. 239.

  • 43

    evideniaz prin fora negativ a blestemului coninut:ntunec-te soare, s-aurita ta lumin/ Pstreaz-o pentrufiii din timpii viitori,/ Acoper-i, o, lun, a ta razsenin,/ S nu o vad munii -a lor locuitori,/ Puinamotenit rmie-le pova,/ L-a iadul prpstii pogoar-se de vii,/ O moarte necurmat s pasc a lor via!/Cutremur, spaim, groaz, ajung aea fii.7Criticul George Clinescu n opera citat, remarc, deasemenea, poeziile care sunt reprezentative pentru poet:Teodor i Mriua ce reflect o dragoste nefericitintre Mriua blioar i iubitul su, plecat la rzboi,Fetia i paserica, o plngere a unei fetie sclave ctrepasrea din colivie, O privire peste lume, n care segsete melancolia Ecleziastului, Simpatia la Viena,asemntoare cu Sburtorul lui Ion HeliadeRdulescu.8 De asemenea, el mai reine ode i imnurilededicate principelui Carol de Schwazenberg, n 1851:n Austria unit zrete a sa scpare/ Prin casadomnitoare, subt vultur duplicat,/ Ce-avnd romnulastzi un bine mic au mare,/ Acela l ascrie l-augustulmprat!; i n 1852, un Omagiu de fidelitatempratului: Fii siguri, Maiestate, c ast naiune,/Rmas n cultur, supt blndul vostru scut/ Va zice:Francisc Josef ne dete nceput!, iar n 1854: Un votsincer, cu prilejul nunii.Dei este considerat un poet minor, Andrei Mureanu acreat o capodoper ntr-un moment crucial pentru

    7 Mircea Scarlat, Istoria poeziei romneti, Vol. I, Editura Minerva,Bucureti, 1982, p. 344.8 G. Clinescu, Istoria Literaturii Romne, de la origini pn nprezent. Ediie Facsimil - Fundaia Regal pentru Literatur i Art1941, Editura semne, Bucureti, 2003, pp. 238-239.

  • poporul romn. El se numr printre poeii-tribuni de la1848, poei autentici, care prin caracterul mesianic iprofetic al creaiei poetice, l-au anticipat petransilvneanul Octavian Goga. Iat ce spunea i primulsu editor: dac acest brbat nu ar fi conceput, cntat iscris nimic altceva, () dect cele 11 strofe din 1848,(..) imortalitatea lui la naiunea noastr dincoace deCarpai i-ar fi asigurat9Bibliografie:Buzia, Ion, Andrei Mureanu-poetul deteptriinaionale, antologie, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2007.G. Clinescu, Istoria Literaturii Romne, de la originipn n prezent. Ediie Facsimil - Fundaia Regalpentru Literatur i Art 1941, Bucureti: EdituraSemne, 2003.Scarlat, M. Istoria poeziei romneti, Vol. I. Bucureti:Editura Minerva, 1982.

    Omul creat printr-un act special al luiDumnezeu

    Doctorand: Teu M. C. Cristinel NicolaeUNIVERSITATEA Lucian Blaga din Sibiu

    Departamentul: TEOLOGIE ORTODOX

    A-l cunoate pe om nseamn a-l cunoate peDumnezeu, cel care l-a fcut i i-a dat sens. Lumea nufusese nc furit de Creator cnd chipul omului se afla

    9 Ion Buzia, Andrei Mureanu-poetul deteptrii naionale,antologie, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2007, p. 98.

  • 45

    deja n fiul Omului, nscut n veci din Tatl. SfntaScriptur spune: s-l facem om dup chipul nostru idup asemnare.10 Dup cum cuvntul chip nseamnstpnire, tot aa cuvntul asemnare nseamn ca nois ajungem att ct st n puterea noastr omeneasc,asemenea lui Dumnezeu; s ne asemnm adic luiDumnezeu n ce privete buntatea, blndeea, virtuteaprecum zice i Hristos fii asemenea Tatlui vostru celceresc.11

    Taina omului se ascunde i se descoper nacelai timp n termenii chip i asemnare, Sfinii PriniRsriteni preciznd c omul e nu chipul, ci dup Chipullui Dumnezeu adic imagine sau umbr a Fiului, Chipulpropriu al Tatlui.12 Prin termenul chip, omul a fostinzestrat de Dumnezeu cu darul de a fi persoan,personalitate, adic de a exista n acelai mod n careexist i Dumnezeu, depind distana dintre creat inecreat. Chipul presupune o dinamic a comuniunii, arelaiei dintre Dumnezeu i om pe care Prinii o numescnnomenire (gr. Enanthropisis) primului indumnezeirea (gr. theosis) celui de al doilea n sensulajungerii de la nrudire la familiaritate. Omul nu a fostcreat de Dumnezeu ca o jucrie sau ca un sclav, ci spre ase maturiza pn la calitatea de partener desvrit, la undialog venic cu Dumnezeu; el trebuie s nainteze prin

    10. Facere 1, 26

    11. Sf. Ioan Gur de aur, Omilii la Facere 9,312. Sf. Atanasie cel Mare, Tratat despre ntruparea cuvntului 3

  • virtui.13

    Pentru Sfntul Ioan Damaschin cuvintele dupchip indic raiunea i libertatea personal iar cuvinteledup asemnare arat asemnarea cu Dumnezeu nvirtute. (vezi Dogmatic Sf. I. Damaschin)

    Prinii Rsriteni dei disting ntre ,,chip,, i,,asemnare,, nu le separ. Chipul e un Alfa al existeneiumane, datul constitutiv i definitoriu, iar ,,asemnarea,,un drum spre Omega neles fiind ca mod de fiinare achipului i capt al devenirii umane. Astfel ,,chipul,, eposibilitatea ,,asemnrii,, iar aceasta e actualizareatreptat a chipului, proces care presupune permanentcomuniunea cu Dumnezeu. De fapt e un drum alconformrii i unirii chipului cu Arhetipul spre caretinde.

    Printele Dumitru Stniloae afirm faptul comul este dup chipul lui Dumnezeu pentru c avnd unsuflet nrudit cu Dumnezeu, tinde spre Dumnezeu sau seafl ntr-o relaie vie cu Acesta. Chipul este un dar i omisiune; n calitate de chip, omul ntreg tinde spremodelul su, care este Dumnezeu, pentru c Dumnezeueste absolut i tinde spre absolut ntruct Dumnezeu esteabsolutul personal. Macarie Egipteanul atribuie chipullui Dumnezeu n om un dublu aspect: nti e libertateformal a omului, liber arbitru, sau facultatea de a alege,care nu poate fi distrus de pcat; pe de alt parte el e

    13. Sf. Grigorie Teologul, A patra cuvntare teologic 19

  • 47

    chipul ceresc, coninutul pozitiv al chipului care estecomuniunea cu Dumnezeu, n virtutea creia fiinauman nainte de pcat era mbrcat cu Cuvntul i cuDuhul Sfnt.14

    Numai prin aceasta biruie spiritual asupra priisensibile a naturii i o transfigureaz pn la nviere.15

    Adam i Mntuitorul Iisus Hristos sunt tipuripentru alegerea celor dou alternative ale raportuluiomului cu natura; fie robirea spiritului de ctre fructuldulce al prii sensibile a naturii, fie stpnirea ei prinspirit. n acest ultim caz, este necesar efortul renunriisau al depirii plcerilor vinovate i acceptareadeliberate a sensurilor crucii.

    Studiind opera dogmatic a Printelui Profesor,observm neantul i intangibilul mistic al frumoaseiopere spirituale din punct de vedere al AntropologieiCretine. Alturi de Sfinii Prini i de ali teologi aisecolului XX, opera este nsufleit de mesajul divinpurtnd lumina i cldura Sfintei Treimi ce se revars nsufletele i inimile noastre. Ea poart pecetea vieii i araiunii divine.

    Crearea omului dar i a lumii reprezintprincipalul punct de plecare, al mentalitii cretin14. Sfntul Macarie Egipteanul, Omilii Duhovniceti apud. Pr. Prof.Dr. Dumitru Stniloae, Teologie Dogmatica Ortodox, EdituraI.B.M.B.O.R., 2003, p. 41215. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, op. Cit., p. 360 n TeologieDogmati i Simbolic, p. 184

  • ortodoxe n ceea ce privete mntuirea noastr. Suntempersoane create de Dumnezeu i menite ntru totul spre in comuniunea cu El, n Raiul desftrii, n snul luiAvraam. Numai prin dialogul inter personal i intercomunitar al creaiei n sine cu Divinitatea, omul poateajunge la acel colisor de Rai pe care Marele DuhovnicIlie CLeopa ni-l dorea cu toii s-l atingem.

    Pentru c viaa pmnteasc este temelia celeivenice; pentru c timpul vieii actuale i gsetefinalitatea mplinirii n timpul eonic-final, omul rmnebaza transfigurrii sale n vederea asemnrii cuDumnezeu.

    BIBLIOGRAFIE:1. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Teologie

    Dogmatic Ortodox, Vol. I., EdituraI.B.M.B.O.R., Bucureti, 2003

    2. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Trirea luiDumnezeu n Ortodoxie, Editura Dacia,Bucureti

    3. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, De la creaiunela ntrupare, n revista Glasul Bisericii, Nr.15/1957, Numrul 12.

  • 49

    Originea Sfinilor Constantin Chiril(827-869) i Metodiu (811-885)

    drd. Silviu Constantin NedelcuUniversitatea din Bucureti

    Facultatea de Literecoala Doctoral

    Sfinii Constantin Chiril i Metodiu s-au nscutn Tesalonic, al doilea mare ora dup capitalaImperiului Bizantin, Constantinopol, din priniortodoci i de neam bun, Leon i Maria. Ei au avut 7copii, Metodiu s-a nscut n 811 i al aptelea fuConstantin, care s-a nscut n 82716.

    n oraul Tesalonic, aa cum spune i istoricul Fr.Dvornik, locuia un om nobil i bogat care se numeaLeon17. El avea funcia de drongar, sub comandastrategului. Aa cum explic Printele Profesor IoanRmureanu, drongarul era n imperiul bizantin uncomandant militar peste mai mult de o mie de soldai, nmarina imperial, demnitate care-i acorda dreptul de a fincadrat n rangul al IV-lea al nobilimii bizantine, iarstrategul era conductorul unei regiuni administrative

    16 RMUREANU, Ioan I. Unsprezece secole de la activitateamisionar a sfinilor Chiril i Metodie. n: Ortodoxia, XVIII (1967),nr. 1, p. 17.17 DVORNIK, Fr. Les lgendes de Constantin et de Mthode vues deByzance, Prague: Imprimerie de ltat Prague, 1933, p. 350.

  • ntinse, numit atunci de bizantini tem. Strategul sauconductorul temei reunea n minile sale putereamilitar i civil i depindea direct de mpratulBzanului18. Leon a ocupat aceast funcie, de drongar,mai bine de 20 de ani sub comanda strategului deTesalonic, al crui nume nu este cunoscut19.

    Cu privire la originea lor s-au emis mai multeteorii.

    Istoricii slavi consider c ei ar fi de origineslav, argumentnd prin faptul c existau n jurulTesalonicului acele aa-zise slavonii sau sclavinii,regiuni locuite de populaii slave, vasale imperiuluibizantin20.

    Istoricii greci i revendic spunnd c sunt deorigine elen21.

    O teorie mai nou a aprut n secolul al XIX-lea,prin care Gheorghe incai, n Cronica Romnilor i amai multor neamuri, aprut la Bucureti n anul 1866,afirm, fr ns a indica vreun izvor folosit, c SfiniiChiril i Metodiu erau diao (neao) romni dincoloniile lui Traian22, iar n alt parte spune despreSfntul Metodiu c era prsit din Roma, cci era deo

    18 RMUREANU, Ioan I. Op. cit., p. 18.19 Ibidem, p. 17.20 Ibidem, pp. 17-18.21 BBU, Emanoil. Bizanul, istorie i spiritualitate, Bucureti:Editura Sofia, 2003, p.231.22 RMUREANU, Ioan I. Op. cit., p. 18.

  • 51

    (neao) romn din colonii lui Traian23.Printele profesor Ioan Rmureanu crede, cu

    privire la originea lor, c ei puteau fi probabil vlahi savalahi de origine, ntruct n secolul al IX-lea,Tesalonicul era un centru renumit, cu o populaienumeroas, format din greci, slavi i vlahi, sau romnimacedoneni i meglenii, descendeni ai vechii populaiiromanice24. n continuarea argumentrii sale, elcontinu zicnd c n timpul lor, nu se punea att demult accentul pe originea etnic, ci pe credinaortodox, iar prestigiul culturii greceti n care SfiniiConstantin Chiril i Metodiu au fost educai iinstruii, a putut acoperi originea lor vlah sau romn,n cazul n care aceasta era real25.

    n cazul acestor ipoteze, mai a celei din urm,prin care se crede c originea lor ar fi romn sau vlah,nu s-a pronunat nimeni cu exactitate, problemaetnicitii lor rmnnd nerezolvat pn azi, probabil,pn la descoperirea unor noi documente cu privire laacest lucru care s aduc lumin n acest caz.Bibliografie:BBU, Emanoil. Bizanul, istorie i spiritualitate,Bucureti: Editura Sofia, 2003DVORNIK, Fr. Les lgendes de Constantin et deMthode vues de Byzance, Prague: Imprimerie de ltat

    23 Ibidem, p. 18.24 Ibidem, p. 18.25 Ibidem, p. 18.

  • Prague, 1933RMUREANU, Ioan I. Unsprezece secole de laactivitatea misionar a sfinilor Chiril i Metodie. n:Ortodoxia, XVIII (1967), nr. 1, pp. 17-31.

    mbuntirea motivaiei de a studiamatematica, tiinele i

    tehnologia

    nv. Sebetin Dumitru,coala Gimnazial Palanca

    Nivelul motivaiei de a nva matematica itiinele este un factor determinant important pentrurezultatele elevilor la coal. Literatura de specialitate aartat n mod clar c atitudinea i motivaia sunt factoriimportani pentru obinerea de rezultate bune (deexemplu, Zan & Martino, 2007; Akinsola & Olowojaiye,2008; Deci & Ryan, 2002; Urdan & Turner, 2005).ncrederea elevilor n propriile abiliti poate juca deasemenea un rol important n nvare (de exemplu,Hackett & Betz, 1989; Pajares & Graham, 1999; Pajares& Kranzler, 1995). Dovezile rezultate din cercetarearat, de exemplu, c autoeficacitatea, msurat ca nivelde ncredere a elevului, poate prezice performana(Pajares & Miller, 1994; Pajares & Kranzler, 1995;Pajares & Graham, 1999). Sentimentele negative sauanxietatea fa de matematic, pe de alt parte, potdeveni o barier n calea rezultatelor bune (Zientek &Thompson, 2010; Zientek et al., 2010).

  • 53

    n plus, exist dovezi de cercetare referitoare lafaptul c elevii crora le place matematica i mrescmotivaia intrinsec de a nva i vice-versa (Nicolaidou& Philippou, 2003). Atunci cnd elevii sunt motivai snvee matematica, ei petrec mai mult timp pe sarcinimatematice i tind s fie mai persisteni n rezolvareaproblemelor matematice (Lepper & Henderlong, 2000).Ei pot fi, de asemenea, mai deschii pentru a face unnumr mare de cursuri de matematic i de a urma ocarier n legtur cu matematica (Stevens et al., 2004).

    Astfel, creterea motivaiei de nvare amatematicii i tiinelor este important nu numai pentrumbuntirea general a performanelor la nivel primari secundar, dar i pentru ncurajarea alegeriidisciplinelor MST la nivel teriar. n ceea ce privetecontinuarea studiilor i alegerea carierei, cercetareaatitudinilor i percepiilor elevilor duce la concluzia celevii nu vd relevana studiilor lor de matematic i detiine pentru activitatea lor profesional viitoare(Bevins, Brodie and Brodie, 2005; Cleaves, 2005). nplus, ei au adesea opinii stereotipice i nguste cu privirela aceste cariere sau, uneori, nu au nici o informaiedespre ceea ce nseamn s fii om de tiin sau inginer(Ekevall et al., 2009; Krogh and Thomsen, 2005;Lavonen et al., 2008; Roberts, 2002). Diferenele dintresexe afecteaz, de asemenea, aspiraiile n carier, fetelefiind mai puin interesate n alegerea carierei n domeniulmatematicii sau tiinelor (Furlong and Biggart, 1999;Schoon, Ross and Martin, 2007; van Langen, Rekers-Mombarg and Dekkers, 2006).

    La nivelul colii, unele dintre recomandrilepentru abordarea acestor probleme includ predarea

  • matematicii i a tiinelor n context i consolidarea departeneriate cu centrele tiinifice unde profesionitii dindomeniul matematicii i tiinelor ar putea oferiinformaii referitoare la carier i pot aciona ca modelepozitive (Bevins, Brodie and Brodie, 2005; Lavonen etal., 2008; Roberts, 2002). Elevii pot beneficia, deasemenea, de oportunitatea de a aplica cunotineledobndite n coal n situaii reale de munc sau nactiviti de cercetare.

    n nvmntul secundar, o alt msurimportant este furnizarea de orientare n carier denalt calitate i servicii de consiliere. A fost adeseasubliniat faptul c, consilierii de cariere nu sunt bineinformai cu privire la carierele n domeniul tiinelor i,prin urmare, nu sunt bine dotai pentru a consilia eleviicu privire la aceste aspecte (Lavonen et al., 2008; Rogerand Duffield, 2000).

    rile din UE studiate in acest raport subliniazfaptul c principalul motiv pentru dezvoltarea orientriispecializate n carier n domeniul tiinelor estenecesitatea de a evita un eventual deficit de absolveni ndomeniul tiinelor. n majoritatea cazurilor, programelenaionale care sunt n vigoare reunesc o serie de priinteresate. Activitile tipice includ vizite la universitii companii i interaciuni cu profesorii universitari,studeni i/sau angajatori. colile i profesorii sunt, deasemenea, ajutai s introduc inovaii educaionale cares ncurajeze elevii s ia n considerare cariereletiinifice. Cteva exemple de iniiative coordonate lanivel naional pentru a promova alegerile de carier ndomeniile MST sunt prezentate mai jos.

    n Spania, mai multe programe la nivel naional

  • 55

    funcioneaz n paralel cu aciunea de la nivelulcomunitilor autonome. De exemplu, programulCampus Cientficos de Verano (Tabra de tiine deVar Summer Science Campus) implic zeceuniversiti din ase comuniti autonome. Granturilesunt disponibile pentru elevii care au demonstrataptitudini deosebite n domeniul tiinelor n al patruleaan (ultimul) din nvmntul secundar inferior i nprimul an de nvmnt secundar superior tiinific(Bachillerato). Activitile propuse n cadrul acestuiprogram permit elevilor s aib prima lor experien decercetare prin participarea la proiecte tiinificeconcepute i coordonate de cadre universitare ncolaborare cu profesorii de coal secundar. ProiectulRutas Cientficas (Rute tiinifice), implic elevii denivel secundar superior care particip la stagii de osptmn n laboratoare, centre de cercetare, industriitehnologice, parcuri naturale sau muzee de tiin.Obiectivul este de a completa cunotinele tiinificedobndite n clas prin descoperirea aplicrii i utilitiisale n viaa de zi cu zi.

    n Norvegia, programul de motivaie la nivelnational ENT3R este implementat i evaluat de ctreCentrul Naional de Recrutare pentru tiin iTehnologie (RENATE). n cadrul acestui program, tinericu vrste ntre 15 i 18 ani ntlnesc mentori, care suntstudeni la universitate i la colegiu. Mentorii sunt meniis fie modele avnd capacitatea i misiunea s factiina i tehnologia mai atractive i s inspire tinerii nalegerea educaiei i a carierelor lor. n plus, site-ulRENATE furnizeaz baza de date 'Role Models' (Modelede Rol), care conine profilurile multor persoane cu

  • pregtire tiinific i tehnologic. Exist, de asemenea,prezentri lunare pentru elevi fcute de companii bazatepe tiin i tehnologie referitoare la relevana iimportana nvmntului la matematic i tiine. Deasemenea, permite elevilor s ntlneasc posibili viitoriangajatori.

    Adesea, diferenele ntre fete i biei nu suntabordate explicit n cadrul msurilor existente deorientare profesional n domeniul tiinelor. Doar ctevari au dezvoltat programe specifice de orientare ndomeniul tiinelor care se concentreaz pe fete i/sau auintegrat iniiative de orientare pentru fete n cadrulprogramelor de orientare sau a proiectelor tiinificeexistente.

    n Germania, Pactul Naional pentru Femei nCarierele MINT (matematic, informatic, tiinenaturale i tehnologie) Go MINT! , ofer asistenpentru a decide asupra unui curs de studiu i faciliteazcontactele cu mediul de lucru. ntr-unul dintre proiecteleGo MINT, denumit 'Cyber mentor', femei care lucreazn cariere MINT sunt puse n contact cu studente irspund la ntrebri pe teme MINT. n alte proiecte, cumar fi 'gust MINT', absolventelor de coal secundar lis-a dat o ans de a-i evalua potenialul n zonele destudiu MINT.

    n Olanda, fetele constituie unul dintre grupurileint ale Platformei Bta Techniek. Scopul este de apermite fetelor s devin contiente de propriile lortalente i de a dobndi experiene pozitive legate detiine. Unele aciuni specifice ale programului Jet-Net(de exemplu, Ziua fetelor vezi mai sus) se axeazanume pe fete, crora le sunt oferite modele de rol de sex

  • 57

    feminin, precum i o privire de ansamblu aoportunitilor de carier n domeniul tiinelor.

    Mai frecvent, rile se concentreaz pe proiectespecifice, cum ar fi suportul pentru activitiextracurriculare, parteneriate cu universitile i cucompaniile, precum i promovarea unor metode depredare care ncurajeaz angajarea elevilor n nvare.Mai rar susinute la nivel naional sunt, de exemplu,campaniile generale de contientizare cu privire lavaloarea matematicii i a promovrii implicrii prinilorn nvmntul matematicii i tiinei(EACEA/Eurydice, 2011c, 2011d).BIBLIOGRAFIE:

    Dezvoltarea competenelor cheie n colile dinEuropa: Provocri i Oportuniti pentru Politic. RaportEurydice, 2012

    POVERBELE SI ZICATORILE,COMOARA DE INTELEPCIUNE AETNOLOGIEI SI FOLCLORULUI

    ROMANESCInvatatoare Pintea Maria

    Scoala Gimnaziala Dr.Al Safran Bacau

    PROVRB, proverbe, s. n. 1. nvtur moralpopular nscut din experien, exprimat printr-oformul eliptic sugestiv, de obicei metaforic, ritmicsau rimat; zical, zictoare, parimie. 2. (nv.) Operdramatic scurt, al crei coninut ilustreaz un proverb(1). Din lat. proverbium, fr. proverbe.

  • ZICTORE, zictori, s. f. 1. Fraz scurt,uneori rimat, asemntoare maximei, prin care creatorulpopular exprim o constatare de ordin general, filozofic,un principiu etic, o norm de conduit etc.; zictur,zical, proverb. 2. (Reg.) Bucat muzical; p. ext.instrument muzical. Zice + suf. -toare.

    Proverbele cat si zicatorile sunt mesaje dedimensiuni reduse,fapt care a determinat incadrarea lorintr-o categorie a genurilor mici.Ele se realizeaza ca sipoezia de ritual si ceremonial .Actualizarea proverbeloreste conditionata de contexte concrete,care presupunanecdoticul,situatii si comportamente intamplatoare

    Proverbele poarta amprenta colectivitatii,chiar dacaprin origine,multe dintre ele sunt creatiiindividuale.Intate in circuitul oral,aceste expresii devinun bun colectiv.Poporul nu le deosebeste de celemostenite prin traditie.

    Aparitia unui proverb intr-un context narativduce la imbogatirea continutului acestuia prin raportarealui directa ca la un adevar general.Caracterul oral alproverbelor este facilitat si de scurtimea lor,ceea ce faceusor de memorat si retinut .

    In folclorul romanesc exista ,si o serie dedenumiri autohtone Zicatori,vorba ceeacare aucalitatea de a scoate in evidenta aspecte care le suntcaracteristice .

    Anton Pann a surprins proverbele in manifestarealor vie.In Poveste vorbei surprinde aspecte dincotidian, versificate, genial.

    Cnd vrei s vorbeti, la gurS aibi lact i msur.Adic:

  • 59

    Vezi brna din ochiul tui nu vorbi p-alt de ru.Trntete cuvntul tronc,Ca cloca cnd face clonc.

    sauBun ciocan te-a ciocnit,C frumos te-a potrivit.iUrt tat a avut,S-i semene l-a fcut.SauF-m, tat, ca s-i seamnCa frate cu frate geamn.Dar nsA semnat crastaveii au rsrit sciei.Sau cTata avea armsar,Dar el a ieit mgar.i aa,Cu vorbe mbolditoarel atinge unde-l doare.De aceea niciodatChelului despre chelieS nu-i spui vro istorie.i niciS nu rzi de mgar cumva,C poate l ncaleci cndva.

    sauMie-mi miroas a floare,Dar altuia a putoare.i n scurt,

  • Noi rdem de unul-doii patruzeci rd de noi.Pentru cNu este rsur s n-aib cusur.

    In Floarea darurilor proverbele ordonate in 35 capitolecare trateaza virtutile paralel cu viciile, referindu-se laaspectele fundamentale ale existentei omului.

    Folclorul, n toat bogia lui (proverbe izictori, snoave, basme, balade, descntece i cntecerituale, cntece de jocuri, arta i portul etc.), precum icrile populare de larg circulaie, au o funciepedagogic, educativ i instructiv. Prin ele,nvtorul ndrum, cluzete procesul educativ de-a lungul ntregii viei omeneti (i nu numai la cei tinerii colari). Astfel, folclorul de pild, reflect problemefundamentale ale activitii educative, ntreprinse denvtor, privind necesitatea, scopul i valoareaeducaiei. De exemplu:Pmntul ct e de bun, fr lucrator slbatecrmne.Omul cu nici o tiin mpodobit, e ca un lemnnecioplit.Omul cu nvtur i curge aur din gur.coal face omul om i altoiul pomul pom.Cine tie carte are patru ochi.

    Alte proverbe arat educabilitatea omului laorice vrst, optimismul pedagogic. De exemplu:Omul n copilrie lesne-nva orice fie.Tot nvul are i dezv.Omul ct triete nva i tot moare nenvat.Cteva exemple ce reflect metodele de educaie:

  • 61

    Merele rele stric i pe cele bune.Capra sare masa, iada sare casa.Sau exemple de constrngere, convingere,supraveghere; sau cele care exprim calitileeducatorului:Copilul nepedepsit rmne neprocopsit.Cine de cuvnt nu nelege, nici de ciomege.Omul nu se bate cu bul, ci cu cuvntul.Greeala fiului tu c n-o treci cu vederea, c seface obicei.Cu vremea i cu ncetul se face oetul.Pictura mic gurete piatra tare

    Proverbele exprim caracterul i moravurileunui popor, oglindind viaa lui, modul su de a vedea,de a gndi i de a simi, idealurile lui. Proverbeleacioneaz educativ i n alte direcii, prin ele se potorganiza o bun gimnastic a minii, a gustului estetici a simului moral. Dar n zilele noastre cndnvmntul se organizeaz tot mai mult pe principiitiinifice, este firesc ca funcia pedagogic a folcloruluis se atenueze i s-i restrng raza de aciune.Ulciorul devine azi tot mai mult un izvor i un modde studiu a contiinei naionale a unui popor.n alt sens, cultura popular este privit sub aspectulaccesibilitii, adic o cultur la nivelul nelegeriipoporului, prin care se vine n ajutorul familiei, nvederea efecturii n mod corect a educaiei copiilor.n aceast direcie sunt cunoscute lucrri

    Consideram c n fiecare coal, n fiecare satunde exist nvmnt romnesc, nvtorul, mpreuncu profesorul de limb roman, trebuie s formeze ungrup sau un cerc de elevi, de culegtori de folclor i

  • tradiii populare din localitatea respectiv. Subndrumarea direct a nvtorului i profesorului delimb i literatur, elevii pot consemna diverse proverbei zictori, snoave, basme, balade, descntece i cntecerurale, cntece i jocuri, pot descrie portul de cndva,azi n dispariie, apoi obiecte de uz casnic care treptat nuse mai gsesc sau se afl undeva aruncate ntr-un colal casei. Aproape n fiecare localitate de la noi existmcar o singur persoan mai n vrst sau chiar maitnr, dar interesat de a coleciona obiecte vechifolosite de bunicii i strmoii notri. Se obine n felulacesta colecii ntregi de consemnri, descrieri, chiarnsoite de fotografii, care se vor pstra n bibliotecacolii i ntr-o bun zi chiar i publica; ele pot constituii un izvor preios n ntocmirea unei monografii aculturii populare din satul respectiv, nvtorulmpreun cu elevii pot face vizite la gospodarii satuluicare dispun de asemenea obiecte spre a putea fivzute, descrise i chiar colecionate.e de sintezpedagogic ale lui I. Slavici.

    Se impne ca proverbele sa fie studiate caspecie de literatura folclorica prin caracterulcolectiv,oralitate,anonimatul ,raportul dintre traditie siinovatie ca trasaturispecifice ale faptelor de flclor.

    BIBLIOGRAFIE :Pop M. Ruxandroiu, Pavel Folclor literar romanesc

    Pann Anton Povestea vorbii

  • 63

    Big-bang-ul o teorie depit

    Gheorghe Bltescu

    Facultatea de tiine a Universitii "Vasile Alecsandri" dinBacu a fost, miercuri, 29 octombrie, gazda unei manifestri cucaracter tiinific i cultural, la care a fost invitat profesoruluniversitar Liviu Filimon (foto), doctor n psihologie, sociolog,membru al Academiei de tiine din New York, care i-a lansatultima sa carte "Bazele tiinifice ale cosmologiei". Rod al unorcercetri ntinse pe o perioad de peste 40 de ani, fostul profesor,nc de la nfiinare, al universitii bcuane, continua publicarea,cu eforturi financiare proprii apreciabile, seria de studii care are caobiect i subiect Cosmosul, Cosmologia, privite din prismapsihologiei, filozofiei, logicii i fizicii. Profesorul Liviu Filimon afost prezentat studenilor de lect. univ. dr. Cristina Buzoianu,prorector cu etica i imaginea univeristii, CV-ul impresionantal universitarului bcuan fiind primit cu aplauze din parteatinerilor aspirani la gloria tiinei. Cartea "Bazele tiinifice alecosmologiei,, este o culegere de articole consacrate fundamentriicosmologiei ca tiin. Studiul central al crii "Big-bang-ul,teorie paradoxal a genezei universului", preluat i de revista"Magazin" (iunie 2014), l aeaz pe profesorul Filimon n rndulcelor care arunc n aer teorii ce preau sacrasante, cum sunt"Explozia iniial", cele ale "gurilor negre" i chiar cea aaciunii gravitaiei. Cartea, n ediie bilingv (romn i englez)este structurata pe "paradoxuri" (ale dilatrii universului,"relativizrii" timpului, micrii, inclusiv celebra formul aenergiei - E=mc2 pare a fi un paradox), ns abordeaz iconcepte ca univers - realitate obiectiv, facerea pmntului n

  • ase etape, scientologia i despre legile generale ale cosmologiei.Volumul a aprut la Editura Didactic i tiinific, Bacu, imerit citit, chiar dac, la prima vedere, pare "inaccesibil".Cartea poate fi procurat de la editur sau direct de la autor, nseste i pe internet, la adresa "liviu filimon. wordpress.com".

    Deteptarea, joi, 30 octombrie 2014

    IMPORTANA LECTURII NFORMAREA I DEZVOLTAREAPERSONALITII COPILULUI

    Prof. nv. primar - MUNTEANU JANAC. GIMNAZIAL GHERDANA, JUD. BACU

    O carte bun de citit la vrsta fraged este,poate, una din mprejurrile cele mai hotrtoare alevieii unui om. Multe cariere intelectuale nu sedatoresc altei mprejurri dect unei cri czute lavreme bun n minile unui copil.

    ( I. L. Caragiale)De altfel, cartea este o comoar fr de pre, n

    care i adun cele mai frumoase gnduri, ca alii s lepoat folosi n voie. Dar, din pcate, lectura are acumrivali redutabili, care amgesc cel mai mult pe cei mici.Televizorul, calculatorul, internetul, au devenit reperepereche pentru fiecare generaie din ultimii ani. Lectura adevenit fragil i din cauza concurenei neloiale cuacestea, i cartea este cea care suport consecinele.Lectura are un rol important n dezvoltarea i formareapersonalitii i este evident c deprinderea lecturii

  • 65

    rmne o baz solid pentru toat viaa.n lipsa ndrumrii prinilor, educatorilor,

    profesorilor, foarte muli colari nu simt nevoia de a citi.Numai o lectur ndrumat poate s dezvolte un interescontinuu. Acest fapt genereaz interesul de a citi dinplcere, de a ptrunde n lumea misterioas a crii.

    Alegerea crilor potrivite este doar un prim pas.Al doilea pas i tot att de important este deprinderealecturii, obinerea eficienei ei maxime n urma citiriiunei cri.

    Importana lecturii este evident i mereu actual.Lectura este un instrument care dezvolt posibilitatea decomunicare ntre oameni, fcndu-se ecoul capacitilorde gndire i limbaj. Lectura elevilor este un actintelectual esenial, care trebuie ndrumat i supravegheatde coal i familie.

    Importana lecturii este dat de aspectele educativepe care le implic:

    aspectul cognitiv: prin lectur elevii imbogesc cunotinele despre lume, desprerealitate;

    aspectul educativ: lectura contribuie esenial laeducarea copiilor n dimensiunile etice i estetice;

    aspectul formativ const n faptul c lectura aredrept consecin formarea i consolidareadeprinderilor de munc intelectual, dezvoltareagndirii, a imaginaiei, a capacitii de exprimarecorect i expresiv.

    Stimularea interesului pentru lecturFamilia constituie primul mediu de via social i

    cultural, iar prin valorile pe care le transmite copiluluiasigur premisele dezvoltrii intelectuale, morale i

  • estetice ale acestuia.Exist factori care determin lectura copiilor:

    particularitile de vrst i psihice, preferinele lor,climatul familial, factori care pot transforma lectura ntr-o necesitate, o foame de carte, o delectare sau nu. Cagen de lectur putem alege orice, ncepnd de la poeziei ncheind cu romanul.

    Fie n biblioteci sau n alte locuri, lectura este totuio experien unic, interesant i captivant.

    Lecturarea crilor, a manualelor, a nsemnatntotdeauna informare, instruire i educaie, n sensul celmai larg. Ea d consisten i sens existenei nsi. Eaeste o modalitate de a educa, instrui i a contribui laformarea valorilor morale ale cititorului.

    Atunci cnd eti n lumea minunat a lecturii eti cumult mai fericit sufletete, cu mult mai bogat imulumit. A lectura nu este numai o activitate, oobligaie, dar i o comunicare cu tine nsui.

    Rmne, deci, obligaia prinilor, dar mai ales agrdiniei i a colii de a repune cartea n drepturi.

    Se nelege s gustul pentru lectur se formeaz maitimpuriu, poate din primele luni de via, iar consecvenacu care aceasta se face duce, mai trziu, la aprecierealecturilor, povetilor, basmelor ..., la dezvoltarea psihica copilului, a vocabularului i nu n ultimul rnd laformarea sentimentelor morale ale individului. Lecturaare ca scop s dezvolte gustul copiilor pentru citit, s-ifac s iubeasc cartea, s le satisfac interesul pentru acunoate viaa animalelor, a oamenilor i faptele lor.

    Dup cum am mai precizat, lectura este importantnc din primii ani de via, atunci cnd printele i facetimp pentru a citi o poveste nainte de culcare, astfel nu

  • 67

    numai c petrece cteva clipe plcute cu copilul su, dari faptul c, pentru cteva momente, intr i el n lumeafascinant a basmelor, retrindu-i copilria, iar emoiatransmis este cu att mai mare cu ct i el, la rndul su,a audiat poveti mai demult.

    Ajungnd la grdini, copiii sunt tentai de crileviu colorate, mai ales cele cu animale pe care lersfoiesc, bucurndu-se de ele. Mai trziu, atunci cndpentru ei noiunea de carte este bine definit, ncep sciteasc imaginile, verbaliznd, iar dac acest lucru leeste stimulat, vor ajunge ca ei s preuiasc ceea ce au nmn. Vizitele la bilbiotec sunt necesare atunci cndcopilul poate asimila cunotine pe msur, fcndu-l s-i dea seama de preferinele lui pentru cri.

    Aa cum spunea i Mircea Eliade Toti cei care auacces la o bibliotec, la cri, sunt nite ini mai bunidect alii, care nu o fac, mai puternici, iar durerile iating mai puin i nefericirile trec mai repede.

    Metode i modaliti de stimulare a lecturii lacolarul mic Dramatizarea - copiii intr mai uor n pielea

    personajelor din basmele, povetile cunoscute, astfelfcnd mai repede diferena ntre faptele bune ifaptele rele.

    Jocurile didactice - prin jocuri ca:- Recunoate povestea;- Unde ai ntlnit personajul;- Continu povestea;- Cartonae amestecate (jetoane cu personaje din

    diferite poveti care trebuie grupatecorespunztor dup povestea de care aparin).

  • Povestirea nvtoarei - folosind mimica i gestica,precum i harul lor actoricesc, i fac pe copii s fieateni, s se concentreze i s poat reda ntocmaiideile povetii.Vor contientiza faptul c binele nvinge ntotdeauna,c cei buni sunt ludai i au prieteni, iar cei care facfapte rele sunt pedepsii i ajung s fie respini de ceidin jur.

    Prietenii crilor - se realizeaz un afi pentruprini, unde se recomand cri, respectndu-senivelul de vrst al copiilor, pe care le-ar putea citiacas mpreun cu copiii lor.Ziua prinilor se desfoar o dat pe lun, iar atunciprinii petrec momente plcute alturi de copilul lor.Pe rnd, unul dintre prini citete o poveste sau unbasm tuturor. Astfel, i ei i ajut pe copii s ptrundn lumea basmelor, implicndu-se i retrind pentru oclip copilria.

    Brainstormingul - n traducere direct furtun ncreier, sau asalt de idei, este o metod care sefolosete pentru a ajuta copiii s emit ct mai multeidei pentru soluionarea unor probleme, fr a criticasoluiile gsite. Aceast metod se utilizeaz frecventn leciile de comunicare n limba romn, pentru ada fru liber imaginaiei copiilor i a le dezvoltacapacitile creatoare. Cu rezultate bune se folosetebrainstormingul n cadrul povestirilor create dup untablou, sau un ir de ilustraii, n lecturile dupimagini, convorbiri i jocuri didactice.

    Explozia stelarEste o metod de stimulare a creativitii i omodalitate de relaxare a copiilor. Ea se bazeaz pe

  • 69

    formularea de ntrebri pentru rezolvarea deprobleme. Prin folosirea acestei metode, se urmretedezvoltarea potenialului creativ al colarilor,familiarizarea lor cu strategia elaborrii de ntrebride tipul prezentat mai sus, exersarea capacitiiacestora de a alctui propoziii interogative pe bazaconinutului unor imagini i, nu n ultimul rnd,rezolvarea problemelor prin gsirea rspunsurilor lantrebrile adresate.Foarte apreciat de elevi este i jocul cu versurile:nvtorul recit unul-dou versuri dintr-o poezie,iar elevii continu.

    Diafilmele, benzile audio i video cu poveticonstituie un alt important mijloc de ndrumare alecturii. Ele prezint operele literare n imaginivizuale i auditive. Dup lectur, elevii pot facecomparaii, stabilind asemnri i deosebiri ntrentmplrile prezentate.

    Desigur, sunt multe de adugat n ceea ce privetelectura ca mijloc de educare a colarilor, dar aconcluziona faptul c noi, nvtorii, avem dificilamisiune de a-l apropia pe copil de carte, de a-l convingec o carte nu trebuie nlocuit cu nici o alt form saumijloc de informare, indiferent de evoluia societii, decuceririle tiinifice.

    Fcnd referire la educaia copiilor, nvatulDemocrit afirma c acesta este un lucru ginga. Cndduce la rezultate bune, ea n-a fost dect lupt i grij;cnd nu reuete, durerea nu mai cunoate margini.BibliografieSilvia Nu, Metodica predrii limbii romne n clasele

  • primare, Editura Aramis, Bucureti, 2000.Ioan erdean, Didactica limbii romne n coalaprimar, Editura Teora, Bucureti, 1998.

    PDUREA - IZVOR DE SNTATE -PLANTE MEDICINALE

    Prof. MUNTEANU IONELC. GIMNAZIAL GHERDANA, JUD. BACU

    Motto: Medicul trateaz ns natura vindec(Hippocrate)

    n 1948, cnd s-a nfiinat Organizaia Mondiala Sntii ca agenie specializat a OrganizaieiNaiunilor Unite, s-a raportat c 80% din populaiaglobului recurge la metode naturale ca prim ajutor sautratament n caz de mbolnviri i situaia nu s-aschimbat prea mult nici astzi.

    Plantele medicinale sunt monumente i minuniale naturii. Rentoarcerea oamenilor spre tratamentenaturiste nu e nicidecum un moft, un rsf sautradiionalism cu orice pre, ci o necesitate i unincontestabil temei, care temei nu poate fi altul dectsntatea, n pace i armonie cu natura.

    Plantele medicinale au secrete i compui pe carenoi oamenii nu le vom descoperi niciodat n toatcomplexitatea lor; medicamentele sunt fcute de mnaomului, n timp ce plantele au harul divin. O diferencare spune totul i nc ceva n plus: c nu existm i cnu vom exista dect prin natur. ntre hotarele mierii i

  • 71

    ale laptelui, ntre adnc de mare i vrf de munte, existo lume pe care trebuie desigur s ne-o apropiem. Vorbimaici de lumea vegetal, pe care este att de necesar s-onelegem i pe care trebuie s-o cercetm pentru binele iechilibrul nostru.

    Desigur beneficiile vor fi nepreuite, iar prezentalucrare ncearc s deschid o poart spre miracolele delng noi, cu precdere spre cele prezente n pdurile dinMaramure.

    Un simbol al pdurilor maramureene estecastanul, de aceea voi ncepe cu prezentarea efectelorbenefice ale acestuia, continund apoi cu ali arbori iarbuti din aceast zon.

    Castanul comestibil (Castanea sativa)Castanul este un arbore ntlnit n stare spontan

    n Maramure i Tismana, fiind considerat un simbol allongevitii, putnd tri pn la 1000 de ani i chiar maimult. Fructele au o mare valoare nutritiv (200cal/100gprudus), coninnd mult amidon - 43%, proteine - 3-4%,lipide - 5%, sruri minerale, vitamine - B, C, PP. Auaciune energizant, tonic, antianemic, antiseptic ifavorizeaz digestia. Se recomand n astenie, anemie,convalescen, persoanelor dispuse la hemoroizi sau cuafeciuni renale. Nu se recomand obezilor idiabeticilor.

    Se consum coapte, prjite, fierte sau sub formde piure, budinc, compot, sufleu.

    Afinul (Vaccinium myrtillus)Subarbust din zona montan i subalpin, este

    apreciat pentru fructele albastru-vineii, ce se coc lasfritul verii. Pentru uz medicinal se culeg frunzele ifructele: din frunze se face infuzie, iar din fructe se

  • prepar decoct sau se macereaz. Afinele sunt bogate nvitamina A, C, B, PP, sruri minerale (Fe, Ca, P, Mg,Na, Cu, Zn, S, Cl, etc.), precum i n taninuri i substaneproteice.

    Au aciune astringent, bactericid, antidiabetic,antiscorbutic, antimicotic, antisclerotic. Afinul estetotodat i un activ agent antidiareic, diuretic,dezinfectant intern, antihemoragic. Specialitii afirm cceaiul de afin contribuie la creterea acuitii vizuale,mai ales pe timp de noapte. Preparatele din aceastplant au efecte pozitive n enterocolite, gut, afeciunireumatice, tulburri ale circulaiei sngelui, coronarit,sechele de infarct, faringite, stomatite. S-au


Recommended