+ All Categories
Home > Documents > Violența În Sport

Violența În Sport

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: georgianacalistru
View: 32 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
fderyher
19
Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași Facultatea de Educație Fizică și Sport Specializarea Educația Fizică și Sportivă Referat la Sociologia Educației Fizice și Sportului Îndrumător, Conf. dr. Rusu Oana Studenți, Aghiniei Florin Calistru Georgeana Elena Ivan Dumitru Răzvan Olariu Violeta Vasilica An universitar 2014-2015 Semestru al-II-lea
Transcript
  • Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iai

    Facultatea de Educaie Fizic i Sport

    Specializarea Educaia Fizic i Sportiv

    Referat la Sociologia Educaiei Fizice i

    Sportului

    ndrumtor,

    Conf. dr. Rusu Oana

    Studeni,

    Aghiniei Florin

    Calistru Georgeana Elena

    Ivan Dumitru Rzvan

    Olariu Violeta Vasilica

    An universitar 2014-2015

    Semestru al-II-lea

  • Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iai

    Facultatea de Educaie Fizic i Sport

    Specializarea Educaia Fizic i Sportiv

    Violena n sport

    ndrumtor,

    Conf. dr. Rusu Oana

    Studeni,

    Aghiniei Florin

    Calistru Georgeana Elena

    Ivan Dumitru Rzvan

    Olariu Violeta Vasilica

    An universitar 2014-2015

    Semestru al-II-lea

  • Cuprins

    Consideraii generale ............................................................................................................................... 4

    Formele de manifestare ale agresivitii la om........................................................................................ 11

    Violena fenomen original .................................................................................................................. 13

    Tipologia violenei ................................................................................................................................ 14

    Fenomenul violenei n sport.................................................................................................................. 14

    Mecanismele sociale ale violenei n sport ............................................................................................. 15

    Fenomenele ultras i hooligans dou expresii ale violenei ritualizate n fotbal .................................... 18

    Bibliografie ........................................................................................................................................... 19

  • 4

    Consideraii generale

    Comportamentul agresiv a devenit o norm, o obinuin n relaiile cu oamenii i nu

    rareori chiar un mod de afirmare n cadrul unei comuniti, o garanie a reuitei profesionale.

    Experiena actorului social presupune educaia primit n perioada timpurie a vieii i

    influena condiiilor de cretere i dezvoltare, memoria colectiv, relaiile interpersonale. S-a

    demonstrat c sub aciunea educaiei, n etapa de dezvoltare fizic i psihosomatic, se poate

    modifica nivelul ostilitii fa de mediu la oameni, unii devenind agresivi (n funcie de gradul

    de participaie la procesul de construcie), iar alii (cu aceeai textur genetic), fiind mai panici.

    Omul prin comportamentul i atitudinile sale, reflect fidel ambiana n care triete i realitatea

    pe care o percepe. Aceasta e o nsuire ce ine de fenomenul de adaptabilitate, propriu tuturor

    fiinelor vii o modalitate de a supravieui n lupta pentru existen, de a te supune rigorilor

    naturii, care cere individului s fie n echilibru cu mediul ambiant. ntr-o lume violent

    comportamentul agresiv este o adaptare, o consecin a influenei mediului de via.

    Originea cuvntului agresivitate vine din latin, agresio nsemnnd a merge ctre, dar cu

    un comportament verbal sau acional ofensiv, orientat spre umilirea sau minimalizarea celorlali

    i a suportat modificri astfel nct agredire semnific un potenial atac. Etimologia cuvntului

    face trimitere la un alt termen utilizat n latina vulgar ad agressis, pe care l putem traduce

    astfel: nclcarea teritoriului altuia, cu intenii ostile, afind un comportament social inadecvat i

    o abatare de la normele sociale i de la cele de relaionare.1

    n dicionare i n lucrrile de specialitate, cele dou noiuni, agresiunea i violena,

    definesc aproximativ aceleai lucruri.

    1. Agresiunea definete orice act de ostilitate, rnire, violen sau extrem afirmare de sine.

    2. Orice comportament verbal sau acional, ofensiv, orientat ctre minimalizarea i chiar

    suprimarea fizic a celorlali numete o agresiune.

    3. Agresiunea reprezint actul limitrii drepturilor ceiluilalt, limitarea posesiunilor celuilalt

    prin ameninare sau prin folosirea forei.

    4. Violena definete utilizarea forei i a constrngerii de ctre un individ, grup sau clas

    social n scopul impunerii voinei asupra altora.

    Definiiile prezentate indic o anumit sinonimie ntre agresivitate i violen. Se pot face

    unele nuanri, mai ales dac se raporteaz la noiunile de delicven i infracionalitate.

    Conduita boxerului nu este orientat social i cu ct este mai agresiv, cu att este mai

    performant. Destul de frecvent, agresivitatea este asociat i chiar confundat cu violena n

    sensul ei vulgar. De cele mai multe ori comportamentul agresiv este i violent, dar sunt i cazuri

    de conduit agresiv (este clar intenia de a vtma, de a face ru), dar n forme nonviolente.

    1 Rusu, O.,(2008), Sociologia Educaiei Fizice i Sportului, Editura Demiurg, Iai, p. 109-110

  • 5

    Violena i agresivitatea par a avea i unele trsturi specifice. Practic, agresivitatea are o

    arie de cuprindere mult mai ampl dect violena deoarece:

    Agresivitatea poate lua i forme nonviolente.

    Nu orice comportament agresiv este i antisocial.

    Orice comportament violent este automat i agresiv.2

    n sensul cel mai larg, agresivitatea se refer la tendinele active (cu rol constructiv sau

    distructiv), agresiv fiind orice fiin care dorete s-i rezolve problemele, indiferent de

    dificultile pe care le ntmpin, neagresiv fiind individul care i exprim nevoile. n acest sens,

    noiunea de agresivitate are o arie extins, suprapunndu-se cu noiunile de excitabilitate i

    activism.

    Laborit (1979) completeaz explicaiile asupra comportamentelor agresive, clasificndu-

    le n tipologia:

    agresivitate prdtoare, care rspunde nevoii fundamentale de foame (ns la om este o

    form de agresivitate mai rar ntlnit, astzi);

    agresivitatea de competiie, care creeaz rivalitatea ntre indivizii care sunt pui n

    opoziie, n scopul obinerii unor obiecte sau fiine compensatoare, prezente ntr-un

    anumit spaiu (aici intr comportamente specifice aprrii teritoriului, intrarea n posesia

    unui trofeu, stabilirea ierarhiilor);

    agresivitatea defensiv, aprut ca rezultat al fricii sau iritabilitii.

    La fel ca i agresivitatea, violena poate fi rezultatul unei frustrri, a nvrii sociale, a

    unor evenimente instigatoare la aciuni cu urmri grave n sfera fizic i psihic a persoanelor.

    Problemele de violen sunt legate de reprezentrile sociale care le codeaz fie pozitiv, fie

    negativ, n funcie de tipul admis sau refuzat de categorie prezent. Aadar, atunci cnd grupurile

    sociale, oprimate, se revolt contra diverselor injustiii a cror subiect sunt, actele lor vor fi

    inadmisibile, deoarece vor fi considerate productoare de haos. n replic, violena exercitat de

    ctre putere pentru a reprima actele de vandalism, vor fi percepute ca fiind legitime i necesare

    deoarece ele restabilesc ordinea; n primul caz violena este expresia unei dezordini, n al doilea

    caz fiind expresia unei ordini sociale.

    Noiunea de violen este explicat n relaie cu aceea de agresivitate, ns, spre deosebire

    de ea, violena este partea dureroas i extern a interaciunii dintre actorii sociali, indiferent de

    nivelul la care se produce: fizic, psihic, material.

    Etimologia cuvntului violen provine din latinescul vis care nseamn for. n acest

    sens, violena este o form particular a forei i se caracterizeaz adesea prin recurgerea la

    mijloace fizice pentru a lovi pe altul, n manier direct sau indirect. Violena se poate

    2 Gavrilu, C., Gavrilu, N., (2010), Sociologia sportului. Teorii, metode, aplicaii, Editura Polirom, Iai, p. 108-109

  • 6

    manifest n grade i forme diferite: omor, rnire sau simplu, ameninare, fiind orientat spre

    integritatea fizic, spre libertate sau credin.

    Agresivitatea este starea de nelinite, de excitaie fiziologic, prin care un individ

    acioneaz contient sau incontient, pentru a-i ndeplini o nevoie sau pentru a defula o stare de

    tensiune determinat de frustrare, provocnd daune fizice, psihice sau materiale. Ca o

    continuitate a ideii, violena poate s provin din furie, caracterizndu-se prin iraionalitate i

    patologic. Furia izbucnete cnd exist motive pentru a crede c anumite condiii prezente ar

    putea s fie schimbate i c ele nu se schimb.

    M. Floro (1996) ncearc s delimiteze agresivitatea de violen, desemnnd trei criterii:

    a) criteriul topologic care explic diferena dintre aceste concepte astfel: agresivitatea este o

    energie intern de dirijare a aciunii pentru ndeplinirea nevoilor, n timp ce violena are

    exprimare n mediul extern;

    b) criteriul funcional face trimitere la caracterul analitic al agresivitii, uneori raional

    pentru atingerea unui obiectiv, n contradicie cu violena care este doar aciune;

    c) criteriul etic, sugereaz ceea ce este acceptat de societate i ceea ce este inacceptabil,

    violena ncadrndu-se n ultima categorie pentru c este o aciune ce produce durere.

    Agresivitatea i violena sunt exprimri ale strilor interioare ale omului. n momentul n

    care capacitatea de a comunica este blocat, nevoile sunt greu de indeplinit i agresivitatea nu

    trece prin filtrul raiunii, apare violena.3

    Cele mai ntlnite explicaii ale comportamentului agresiv sunt de natura biologic,

    psihologic i sociologic.

    Explicaii biologice

    Agresivitatea i violena au un caracter nnscut, ereditar. Acest fapt este anunat cu mult

    nainte de apariia etologiei (tiina comportamentului) de autori precum Thomas Hobbes.

    Cunoscutul filosof susinea c natura uman este prin excelen agresiv i violent, nct un

    rzboi al tuturor mpotriva tuturor poate fi evitat cu dificultate i uznd de mult iscusin.

    n 1996, Konrad Lorenz susinea, pe baza cercetrilor comparative a comportamentelor

    umane i animale, c agresivitatea este nnscut. Experimentele i observaiile lui Lorenz au

    evidaniat i unele violene. Omul este singura fiin, cunoscut pn acum, capabil s i

    distrug semenii n mas. Acest fapt ne ofer o imagine nfricotoare a agresivitii i violenei

    umane. Pe aceeai linie, Irenus Eibl-Eibesfieldt arat c, n societate, comportamentul uman se

    prezint sub forma unor adaptri filogenetice.

    Cercetrile moderne au demonstrat c hormonul masculin, testosteronul, are o influen

    direct asupra agresivitii. Aa se explic de ce se constat statistic o difereniere a agresivitii

    pe sexe, cifrele fiind n favoarea brbailor.

    3 Rusu, O.,(2008), Sociologia Educaiei Fizice i Sportului, Editura Demiurg, Iai, p. 110-113

  • 7

    Dac n socitile rurale, tradiionale, violena mai este nc o supap de defulare a

    sentimentelor i agresiunii comunitare, n lumea modern, civilizat, lucrurile s-au schimbat.

    Norbert Elias anun n acest sens, c statul modern a domesticit moravurile, a modificat

    agresivitatea i a confiscat violena. Ludovic al XIV-lea a decretat c practicarea violenei este

    ilicit. Astfel, violena a fost luat din minile oamenilor i dat Statului odat cu puterea de a o

    folosi. Ea a fost criminalizat, dup cum afirm Michel Foucauld, i pus sub semnul rului,

    condamnabilului. Rolul preventiv i reglator al violenei a fost preluat de ctre sistemul judiciar

    modern. Astfel, civilizarea violenei n sport se realizeaz prin impunerea unor noi standarde

    competiionale, n paralel cu formarea unui ntreg aparat organizaional ce are drept menire

    controlul violenei i agresivitii sportive.

    Explicaii psihanalitice

    n 1920, Sigismund Freud arta c, de fapt, agresivitatea se nate din conflictul dintre

    pulsiunea morii i cea a plcerii. n 1908, psihanalistul A. Alder considera pulsiunea agresivitii

    specific omului. Ea se manifest atunci cnd se dorete depirea unor sentimente de

    inferioritate i mplinirea dorinei de putere.

    Explicaii sociopsihologice

    Conform acestor explicaii, agresivitatea nu este nnscut, ci nvat. Cum se poate

    nva agresivitatea n societate?

    a) prin imitaie;

    b) prin constrngere;

    c) prin asimilare.

    n primul caz, imitaia este forma cea mai facil de a adopta un comportament, chiar i

    agresiv. Prima teorie a imitaiei este formulat de Gabriel Tarde (1985) i afirma c individul

    dobndete identitate social prin preluarea contient sau nu a valorilor, rolurilor, atitudinilor

    etc. micro- sau macrosociale. Conform acestei concepii societatea i mediul sunt cele care ar

    construi individul ca fiin social.

    Teoria a fost preluat i dezvoltat apoi de N.E. Miller i J. Dollard (aici accentul cade pe

    statornicia relaiei dintre imitator i model) i mai apoi, n 1971, Albert Bandura va nuana mult

    aceast teorie sub titulatura teoria nvrii sociale. Astfel, n nvarea social n general i a

    agresiunii n particular, se parcurg patru etape:

    a) Observarea anumitor comportamente ale modelului.

    b) Stocarea informaiei sub forma reprezentrilor senzoriale i/sau verbale.

    c) Reproducerea psihomotorie.

    d) ntrirea pozitiv (atitudinile recompensatorii sunt pstrate, exersate) i ntrirea negativ

    (atitudinile care nu sunt recompensatorii sunt eliminate).

  • 8

    Exemplu: anagajaii care obin creteri salariale mergnd n biroul efului i btnd cu

    pumnul n mas vor proceda astfel ori de cte ori vor dori o cretere salarial. Agresivitatea se

    poate nva prin constrngerea, iar atunci ea poate lua forma unei constrngeri normative sau a

    antajului.

    Explicaie de natur cultural. Agresivitatea ca expresie a unui decalaj ntre cultur i

    civilizaie

    Permanenta cretere a agresivitii n lumea sportului, dar i n societate, n ciuda

    eforturilor de control i sancionare a acesteia se datoreaz unor decalaje ntre dimensiunea

    cultural i dimensiunea civilizaional a omului modern. Se pare c rapida dezvoltare

    civilizaional nu este compensat de o dezvoltare similar la nivel cultural. Practic, nu dispunem

    de mijloace culturale eficiente care s gestioneze provocrile civilizaiei. n ciuda unei legislaii

    ce reglementeaz acest fapt, agresivitatea se diversific i ia amploare. Este posibil ca legea s

    reprezinte un aspect pur formal i s nu fie asumat cultural de ctre societate, dup cum este

    posibil s nu fie stipulate n toate situaiile posibile care ar putea genera agresivitate.

    Astfel, uurina de a participa ca spectator la competiii sportive internaionale nu este

    compensat de o la fel de mare deschidere i acceptare a celuilalt diferit ca etnie, ras, religie,

    orientare politic, etc. Acesta este i motivul pentru care se pune destul de frecvent ntrebarea

    dac etica sportiv, n varianta actual, poate face fa noilor provocri aduse de devianele

    sportive.

    Plecnd de la explicaiile enunate mai sus, rezult c agresivitatea are o serie de funcii:

    Marcheaz teritorialitatea

    Habitusurile spaiale definesc abilitatea de poziionare i aranjare a spaiului.

    Exemple:

    - dispunerea locurilor n tribune: oficialiti, gazde, invitai;

    - poziia juctorilor de fotbal pe teren creioneaz spaii, o anumit teritorialitate care

    trebuie stpnit.

    Agresivitatea se face simit atunci cnd teritoriul individual i distana individual sunt

    ameninate sau pentru a fi definite.

    Impune respectul proprietii

    Prin agresivitate se pot disputa obiecte, titluri, medalii, premii, marcndu-se astfel

    proprietatea lor. Acest lucru este observabil mai cu seam la copiii mari (un obiect furat poate fi

    revendicat i chiar obinut prin protest i chiar cu violen).

    Influeneaz structura grupului

    Sub influena grupului, persoane diferite pot exprima atitudini agresive fa de un alt grup

    n condiii de competiie. Atitudinile lor se schimb imediat ce apare un stimul exterior care i

    amenin pe toi. Ei se vor solidariza.

    Exprim rivalitatea

    Rivalitatea are ca scop obinerea recunoaterii, a unei poziii mai bune, a unor foloase sau

    pur i simplu pentru a ctiga dragostea cuiva.

    Exemplu: rivalitatea ntre dou echipe de fotbal precum Steaua i Dinamo.

  • 9

    Exprim o reacie de aprare a partenerului social

    Experimentele au demonstrat c, instinctiv, prinii i apr copiii i acetia i apr

    prinii atunci cnd sunt atacai. Acest lucru funcioneaz indiferent dac unii dintre ei sufer, pe

    bun dreptate, vreo agresiune. Astfel de comportamente se verific i ntre coechipieri.

    Exprim nzuina ierarhic

    Atunci cnd dorina de reuit, de a obine un loc anume n ierarhia social sau dorina de

    putere devin att de mari, agresivitatea ia forme patologice: se recurge la crim, sadism, etc. n

    acest sens, Robert Muchembled vede n agresivitatea i violena din mediul rural un fel de

    moned de schimb. Prin violen, cei cu aspiraii ierarhice ridicate pot obine recunoatere. n

    acest caz, n sport avem n atenie formele grave de agresivitate, care se pot finaliza i cu

    violene.

    Are funcie explorativ

    Acest fapt este foarte bine observabil la copii. Ei testeaz spaiul social pentru a vedea

    care i sunt limitele de rezisten i punctele slabe. n cazul sportului se pot descoperi unele

    comportamente agresive care determin un anume tip de relaie ntre membrii unei echipe sau

    ntre acetia i antrenor, manager, etc.

    Exemplu: un copil foarte agresiv atunci cnd cere un lucru mai costisitor de la prini.

    Dac l va obine, va proceda la fel n cazuri similare. El a descoperit c, n felul acesta, prinii

    sunt sensibili la lacrimile sale.

    Are rol educativ

    Agresivitatea ca pedeaps are ca scop respectarea normei i l poziioneaz pe cel

    atenionat n acest fel ntr-o poziie de inferioritate. Paradoxal, n felul acesta se realizeaz o mai

    mare legtur ntre victim i agresor (legtur prin teroare). Este cunoscut cazul unor antrenori

    mai severi considerai de ctre sportivi agresivi. De pild, dezvluirile ocante ale unor gimnaste

    romnce pe posturile de televiziune privind relaia cu antrenorii i regimul de antrenament

    demonstreaz acest fapt.

    Asigur normalitatea

    Orice abatere de la normele grupului, de pild, este nsoit de o replic ferm: ostilitate

    sau respingere.

    Dat fiind complexitatea fenomenului sportiv i a relaiilor interumane din cadrul su,

    fiecare dintre funciile agresivitii prezentate mai sus se poate verifica i n domeniul sportiv.

    Aici exist o situaie special: cel puin la nivelul jocului sportiv, competiia presupune o

    anumit agresivitate. Mai mult, unele jocuri, prin nsi natura lor (box, judo, lupte, etc.)

    presupun chiar forme violente de agresivitate. Totui, ct vreme regulamentele sunt respectate,

    agresivitatea se nscrie n normele de funcionare ale jocului. Tot ceea ce depete aceast

    normalitate reglementat face parte din categoria agresivitii condamnate. Faptul este valabil i

    pentru suporteri, spectatori sau alte categorii de persoane care particip ntr-un fel anume la

    fenomenul sportiv.

    G. Munteanu i A. Cosma, n articolul intitulat Violena n sport arat, pe baza unor

    studii, c sportivii brbai care ating un nivel superior de performan, nclcarea regulilor poate

  • 10

    fi socotit ca fapt normal. Mai mult, aceasta presupune o anumit dibcie i poate fi o metod

    pentru a se menine n top. Astfel, agresiunile intenionate asupra adversarului sportiv sunt

    percepute ca avnd efecte pozitive: scad randamentul adversarilor, i scot din joc, aduc momente

    de respiro i de refacere, rup jocul, protejeaz juctorii valoroi, solidarizeaz grupul, contribuie

    la creterea spectacolului sportiv etc.

    Cercetrile din domeniul sociologiei ncearc s identifice o tipologie a agresivitii n

    sport. ntr-un articol numit Femeia i violena n sport noiuni privind aspecte ale participrii

    la viaa sportiv modern, E. Amalia Stan face referire la o tipologie a agresivitii enunat de

    Musaph i Mettrop. ntr-un fel, aceast tipologie este expresia unor abordri bio-psiho-sociale ale

    fenomenului.

    1. Agresiunea ca frustrare

    Acest tip de agresiune anun o serie de acte ilicite la care pot recurge un juctor pentru a

    obine victoria (de exemplu, recurgerea la dopaj).

    2. Agresiunea instrumental

    Includem n aceast categorie toate aciunile agresive care au ca scop creterea anselor

    de ctig. Aici agresiunea nu este un scop n sine, ci un mijloc de a obine foloase. Faulturile,

    forarea agresiv a adversarului, simularea de accidentri i alte agresiuni au ca scop tragerea de

    timp, amnarea, intimidarea, obinerea avantajului numeric pe teren etc.

    3. Agresiunea ocazional

    Acest tip de agresivitate este generat de oportunitile pe care le pun la dispoziie

    competiia i jocul sportiv. Fundamentndu-se n special pe teorii sociologice, acest tip de

    agresivitate anun c, n spatele anonimatului, contagiunea social i fenomenele imitative iau

    amploare. De asemenea, agresivitatea ocazional este susinut n spaiul sportiv i de ceea ce

    numim spirit competitiv.

    4. Agresiunea n afara supraeului

    i aceast form de agresivitate i gsete explicaia n teorii ale comportamentului de

    grup i al mulimilor. Conform acestei forme de agresivitate, apartenena individului la un grup

    sau o mulime face ca manifestrile sale agresive s fie expresia acestei apartenene i a

    posibilitilor pe care le ofer cadrul social n care funcioneaz.

    Cele patru tipuri de agresivitate au un neajuns: ele deresponsabilizeaz individul n faa

    actelor sale. Nu mai este el vinovatul principal, ci contextul, oportunitile, apartenena sau

    strile generate de anumite situaii sociale. Dei exist o multitudine de teorii care explic

    agresivitatea ca fenomen normal, prezent n toate timpurile ea nu poate fi controlat dect prin

    asumare.4

    4 Gavrilu, C., Gavrilu, N., (2010), Sociologia sportului. Teorii, metode, aplicaii, Editura Polirom, Iai, p. 109-117

  • 11

    Formele de manifestare ale agresivitii la om

    Comportamentul agresiv la om a fost explicat de ctre oamenii de tiin, care au elaborat

    diferite teorii cu privire la cauzele ce i determin.

    Conform teoriei lui Bernett, n lumea uman agresiunea se manifest la:

    La nivelul individului

    - autoaprarea prin violen; - omuciderea;

    - asalt;

    - viol;

    - violen prin alienare; - asalt fr acte de violen; - comportament umilitor;

    - comportament dominant;

    - agresivitate;

    - pedeaps; - sentiment destructiv.

    La nivelul grupului

    - huliganism la jocurile de fotbal;

    - represiune;

    - revolt; - contrarevoluie;

    - anexare (de teritorii);

    - rzboi.

    n opinia lui I. Eibl Eibesfeldt, agresivitatea la om este:

    direct prin lovirea congenerului, jignirea lui verbal, ironizarea lui;

    indirect prin vorbirea de ru a adversarului sau ntinderea unei curse acestuia;

    prin refuzul contactului social, a ajutorului sau chiar a unei discuii.

    Situaiile tip ale agresivitii n cadrul grupului:

    a. ocuparea i aprarea unor pri ale spaiului (oamenii i formeaz habitudini

    spaiale nc de la vrsta de doi ani);

    b. disputarea obiectelor (de exemplu, n joc, copii smulg jucriile dorite de la

    partenerii lor. Acetia se apr protestnd, caut ajutor de la alt persoan sau fug. Atunci cnd

    sunt deposedai, adopt o atitudine de contraofensiv, ncercnd s reintre n posesia obiectului

    prin diferite mijloace: smulgeri, loviri, mpingeri etc.);

    c. concurena i cooperarea n relaiile dintre grupuri (urmrind recompensa sau alte

    scopuri, concurena duce la delimitarea agresiv i dumnie ntre grupuri. Aceasta poate fi

    anulat prin aciuni comune sau care s urmreasc un scop supraordonat);

    d. rivalitate ( se caut obinerea unor favoruri, aprarea unei legturi deja stabilite,

    obinerea favorurilor n faa celor de rang nalt sau obinerea de ctre copii a favorurilor

    prinilor);

    e. aprarea partenerului social (de exemplu, cnd copii sunt atacai de aduli,

    reflexul din reacia de aprare a persoanelor apropiate indic prezena unei scheme nnscute);

  • 12

    f. nzuina ierarhic (locul ntr-o ierarhie poate fi obinut i meninut pe baza unei

    aptitudini sociale nsuite sau prin agresivitate, cu ajutorul unor forme ritualizate de impunere;

    uneori dorina de a ocupa o poziie din ce n ce mai nalt poate cpta forme patologice);

    g. agresivitatea explorativ (pentru a vedea pn unde pot merge, copiii au uneori un

    comportament agresiv);

    h. agresivitatea educativ (atunci cnd sunt nclcate regulile de convieuire, se

    impune o pedeaps sau n condiiile n care o persoan a fost nelat se accept reacia agresiv

    din partea acestuia);

    i. reacia de respingere a normalului (definit ca form particular a agresivitii

    educative, este acceptat n situaia n care unul sau mai muli membrii ai unui grup se abat prin

    comportament sau nfiare de la normele de grup i sunt constrni s se reintegreze, n caz

    contrar fiind obligai s prseasc grupul).

    Cercetrile privind prezena elementului competitiv i agresiv la unele jocuri sportive, a

    manifestrii unor tendine instinctuale (contientizate sau nu, deci relativ controlate) constituie

    subiectele observaiilor multor teoreticieni. Amintim cteva aspecte ale fenomenului luat n

    discuie:

    - brutalitatea ce caracaterizeaz unele sporturi n care victoria se obine prin scoaterea

    din lupt a adversarului, n deplin acord cu prevederile regulamentelor;

    - brutalitatea manifestat de unii sportivi fa de partenerii de ntrecere, ca mijloc de

    intimidare a acestora, de scdere a potenialului fizic, de obinerea unui avantaj, n

    ciuda prevederilor regulamentare, ocolirea acestor prevederi cnd arbitrii sau oficialii

    nu sunt suficient de vigileni;

    - zeflemeala sau injuriile adresate adversarilor, la care se adaug: duelurile dintre

    sportivi i spectatori, sportivi i arbitrii, spectatori i arbitri, etc.

    Fa de agresivitatea manifestat n interiorul terenului, care este supus regulilor

    prestabilite i cunoscute, n afara terenului de joc, violena a cptat diferite forme i consecine

    grave de-a lungul timpului. Huligamismul, ca form a agresiunii colective, se manifest n cele

    mai multe cazuri, dac nu totdeauna, n limitele ilegitimitii. Tribunele stadioanelor sunt

    constituite din tineri frustrai de condiiile sociale actuale. Pentru ei, sportul se constituie ntr-un

    mijloc de exprimare violent a decepiilor lor.

    Unul din factorii importani ai manifestrii comprtamentului huliganic l constituie gradul

    de cultur i civilizaie al spectatorilor, la care contribuie i factorii ereditari i psiho-sociali.

    Prezena violenei n sport reprezint o ndeprtare de la regulile competiiei.5

    5 Rusu, O.,(2008), Sociologia Educaiei Fizice i Sportului, Editura Demiurg, Iai, p. 117-122

  • 13

    Violena fenomen original

    Agresivitatea n sport a devenit una dintre temele la mod n sociologia sportului. Aceasta

    se datoreaz i faptului c n lumea contemporan se constat o cretere a fenomenului, inclusiv

    n peisajul sportiv.

    De la vechile cosmologii i mitologii pn n contemporaneitate, ea revendic un loc

    destul de important. Sportul, la fel ca i alte domenii ale vieii sociale, este definitiv marcat de

    acest virus. Asumat ntr-un mod pasiv de majoritatea romnilor perioadei postdecembriste,

    sportul, cu toat agresivitatea sa implicit, poate fi transfigurat ntr-un dinamism transpersonal.

    Violena nu este doar un reziduu al timpurilor primitive, dup cum spune Robert Muchembled.

    n paralel cu adaptarea vechilor forme de violen, astzi exist o multitudine de noi forme care

    nu au nici o legtur cu trecutul. Ele sunt mai curnd generate de noile expresii ale civilizaiei

    (post)moderne.

    Exemplu: agresivitatea din media este poate exemplul cel mai cunoscut: jurnalele

    morbide de la ora 5, limbajul trivial al unor emisiuni sau articole de scandal, desene animate cu

    oribile scene de violen i agresiune, filme din care nu lipsesc scenele sngeroase sau

    agresiunile sexuale. Toate acestea fac parte din viaa cotidian care transform omul modern ntr-

    un mare consumator de violen.

    Fenomenul sportiv nu a fost nici el scutit de prezena actelor de violen.

    Sociologii, antropologii i istoricii culturii ce s-au artat interesai de fenomenul social al

    violenei au gsit urme ale violenei chiar n textele testamentare. Se amintete de violena sacr

    manifestat sub forma justiiei lui Iahve, cea prin care se sanciona pcatul venerrii idolilor i se

    valida cucerirea Canaanului de triburile evreieti. Noul Testament reine prin celebrul fragment

    din Matei (10, 28) n care Iisus proclam venirea Sa pentru a aduce sabia i nu pacea. Exemplele

    se pot lesne nmuli, iar referinele au n vedere i alte ipostaze ale violenei, nu neaprat sacre.

    Acestea din urm aveau un loc n templu sau ntr-un spaiu sacru. Pe atunci, violena se

    transforma n sacrificiu.

    Una dintre teoriile cele mai interesante asupra fenomenului social al violenei aparine

    antropologului i sociologului american de origine francez Ren Girard. Conform acestuia,

    violena este un fenomen originar. Aparinnd condiiei umane, el nu poate fi extirpat, nlturat.

    Cel mult, violena poate fi transfigurat, depit i neasumat ca expresie a instinctelor primare.

    Faptul devine posibil doar prin evaluarea violenei ntr-un ritual social i religios. Desfurndu-

    se ritualic, violena are acum i o justificare sacr. La limit ea poate lua forma sacrificiului. n

    acest caz, ea este acceptat de o ntreag comunitate, eludndu-se astfel puterea obinuit legilor.

    Dincolo de funcia sacr, actul sacrificial mai avea i o important justificare social.

    Periodic anual sau n cazul unor mari nenorociri se sacrifica o victim (om sau animal). La

    nceput, omul a fost prin excelen victima sacrificial. Nu orice om, ci numai cel cu totul diferit

    de membrii comunitii. Victima sacrificial, scrie Girard, avea iniial o condiie paradoxal. La

    nceputul sacrificiului era blestemat, torturat, stigmatizat, iar dup sacrificiu era adulat,

    respectat i chiar venerat. Pentru c prelua sngele su toate umorile, nervii i idiosincrcraziile

  • 14

    adunate timp de maxim un an de zile de membrii ntregii comuniti. Practic, n cazul

    sacrificiului putem vorbi de o violen ritualizat. Scopul su era deopotriv spiritual i social.

    n timpul modern, ritualul sacrificiului n forma sa clasic a disprut. Nu la fel se

    ntampl cu violena din societate i comunitate. Ea a supravieuit timpului, s-a modelat,

    dezvoltat i s-a adaptat noilor mijloace. De pild, violena mass-media, violena verbal i

    simbolic, violena n sport, n familie. Am asistat la un proces formidabil de rafinare i

    multiplicare a violenei care a suplinit n mod incontient vechile forme de violen sacr,

    ritualizat.6

    Tipologia violenei

    n funcie de situaiile sociale n care apare, de conotaiile dobndite n limbajul cotidian

    i tiinific, semnificaiile violenei se particularizeaz. n discursul mediatic, violena face

    referire aproape la orice: ciocnire, conflict, raport de putere, tensiune.

    Studiile de specialitate abund n tipologii ale violenei, ea cptnd semnificaii n

    funcie de epoca n care se produce, de actorii sociali participani la act, de cultur i de relaiile

    dintre acetia.

    Organizaia Mondial a Sntii a elaborat un material despre violen n care s

    surprind tipologia sa, ntr-o definiie: folosirea intenionat a forei fizice i a puterii, orientnd

    ameninarea i atacul spre sine, spre alt persoan, grup ori comunitate ca rezultat al injuriilor,

    loviturilor sau morii. Gsim o perspectiv asemntoare la M. Floro (1996) conform creia,

    violena se nate n situaiile n care mai muli actori interacioneaz, combinnd trei categorii de

    factori: actorii (individul, grupul), modalitile de aciune (productorul violenei), natura

    faptelor (violena efectiv i violena simbolic).7

    Fenomenul violenei n sport

    Violena rmne i se manifest peste tot, inclusiv n fenomenul sportiv. Societatea

    actual se subordoneaz legilor dezlnuite ale concurenei i pericolului dominaiei absolute a

    altuia, dominaie ce suprim libertatea individual. Dar, concomitent, are loc i o schimbare a

    fundamentelor care conduc viaa sacral i pstreaz demnitatea uman. Valorile morale se

    6 Gavrilu, C., Gavrilu, N., (2010), Sociologia sportului. Teorii, metode, aplicaii, Editura Polirom, Iai, p. 117-

    119 7 Rusu, O.,(2008), Sociologia Educaiei Fizice i Sportului, Editura Demiurg, Iai, p. 115

  • 15

    modific, societatea, chiar dac este sensibil la respectul democraiei i libertii, crete

    presiunea asupra membrilor si prin legile economice care o guverneaz.

    Tinerii, dar nu numai ei, reacioneaz frecvent prin violen, ncercnd s-i depeasc

    statutul social. Astfel, n tribunele stadioanelor galeriile de tineri sunt frustrai de condiiile

    sociale actuale. Sportul pentru acetia este un mijloc de exprimare n form violent a decepiilor

    lor.

    A asista la o competiie sportiv este, n viziunea lor, un mod de a tri dezorganizat,

    protesta cu voce tare mpotriva excluderii lor de la actul decizional. Violena n sport, aa cum se

    manifest ea, reprezint o ndeprtare de la regulile competiiei. Ea relev o realitate profund,

    care trebuie studiat inndu-se seama de multitudinea de cauze ce o determin.

    Trebuie s facem o distincie ntre violena din interiorul terenului de joc, caracteristic

    sportivului, i huliganismul o form de manifestare a violenei colective (se manifest prin

    violene verbale sau fizice adresate adversarilor din tribun sau de pe teren; poate fi provocat de

    agresori, denumii frecvent hooligans). n literatura de specialitate i n mass-media sunt relatate

    frecvent cazuri de huliganism, precum i consecinele lor nefaste.8

    Mecanismele sociale ale violenei n sport

    Sociologia contemporan recunoate existena violenei profane ca fenomen social i a

    consecinelor profund negative provocate de aceasta. Dezlnuindu-se n afara templelor i a

    srbtorilor religioase, violena nu mai are acum nici o justificare sacr, devenind un adevrat

    flagel al momentului. Pentru a putea oferi soluii i strategiide intervenie n vederea diminurii

    ei, credem c este mai nti necesar s-i nelegem mecanismele sociale de funcionare.

    a) Unul dintre acestea se bazeaz pe riscurile prelurii i amplificrii rului. Acest

    mecanism de funcionare este lesne de observat i analizat n sport. Pe de o parte, violena i

    tensiunile de pe terenul sportiv sunt preluate i amplificate de ctre suporteri i spectatori, iar, pe

    de alt parte, aceast violen poate fi transmis i ntre taberele susintoare ale celor ce se

    confrunt n jocul sportiv.

    Astfel, rspunznd rului cu ru, nu facem dect s amplificm voit sau nu violena.

    n cele din urm, noi devenim prizonierii violenei care se manifest ntr-un cerc vicios, fr de

    scpare. Nu ntmpltor soluiile religioase orientale sau cretine ale nonviolenei i evitrii

    cu orice chip a rului au avut i mai au nca o rezonan social apreciabil.

    b) Un alt mecanism special de funcionare a violenei sociale se bazeaz pe paradoxul

    intensificrii percepiei violenei pe msur ce acesta ca fenomen i amploare se restrnge.

    Formularea acestuia aparine lui Alexis de Tocqueville i o regsim n lucrarea sa Despre

    8 Rusu, O.,(2008), Sociologia Educaiei Fizice i Sportului, Editura Demiurg, Iai, p. 124-125

  • 16

    democraie n America. Conform acestui paradox, cu ct un fenomen dezagreabil, reproabil, se

    diminueaz, cu att mai mult ceea ce rmne din el este perceput ca fiind insuportabil.

    Astfel se pot explica i noile politici privind gestionarea i controlul violenei. Acte care

    odinioar erau trecute n sfera normalitii, prin diminuarea violenei, risc s devin adevrate

    vini i acte reprobabile. Astfel, omul (post)modern xu greu poate suporta injuriile din arenele

    sportive i le consider adevrate acte de violen simbolic. La fel se poate ntampla i cu

    anumite atitudini i gesturi aparent nevinovate. Practic, este vorba de acele forme ale violenei

    care primesc interpretri diferite, n funcie de timpul i epocile n care funcioneaz.

    Diminundu-se considerabil fenomenul violenei dintr-o comunitate, sensibiliatea social fa de

    rul violenei i sentimentul de insecuritate cresc, se intensific.

    Nu exist o definiie clar i precis a violenei n sport. Exist o serie de sensuri date

    violenei care vin s nuaneze manifestri zgomotoase, deviante i agresive de pe teren i din

    arenele sportive. Ele nu sunt unanim acceptate i nici operaionalizate n acelai fel n cercetrile

    sociologice contemporane.

    n joc ar fi o mutaie spectaculoas de percepie i reprezentare a violenei, prezent de

    curnd n mentalul social al lumii civilizate. Ea anun o ngrijorare special, o frustrare i chiar

    o fric, dar nu fa de ceea ce se ntampl ci, paradoxal, fa de ceea ce ar putea s se ntample.

    Se pot anula meciuri i competiii sportive pe motiv ca pot avea loc schimbri brute ale vremii

    sau pot aprea conflicte sociale. Se pot anula cltorii n timpul iernii numai pe motiv c ar putea

    oricnd s se ntmple ceva ru. Acest fapt se explic, n cazul lumii occidentale, printr-o

    excesiv deritualizare a vieii i o mediatizare intens a formelor puternice i noi de violen.

    c) Unii autori prefer s gseasc explicaia acestor comportamente ntr-un alt mecanism,

    unul ce presupune scheme i reprezentri mentale cu rdcini foarte adnci. De exemplu, Mircea

    Vulcnescu scrie n celebra sa lucrare Dimensiunea romneasc a existenei c romnul ar fi n

    continuare un tritor pasionat fa de lumea virtualului, a posibilului, i nu att ct ar trebui de ce

    a realului, a simplelor evidene. Pare a sta sub venicul blestem al fatalei ntrebri: ce ar fi fost

    dac ar fi fost altfel de cum a fost? Poate de aici vin frecventele ncercri romneti de a

    compensa prin violen insatisfaciile i nemplinirile din lumea realului, inclusiv in sport.

    d) Un alt mecanism social al funcionrii violenei n societate, dar i n lumea sportului,

    este efectul pervers al mblnzirii violenei. Norbert Elias, cu celebra sa sintagm violena

    mblnzit, face trimitere direct la rolul statului modern n controlul i gestionarea violenei n

    societate. n aceast situaie, cel care este capabil i ndreptit s practice violena este doar

    statul. Graie legii i intrumentelor de care dispune, statul confiscp violena i o poate folosi legal

    pentru a asigura securitatea membrilor si. Efectul pervers const n aceea c, mblnzind

    violena, statul modern nu a eradicat-o, aa cum ne-am atepta, ci, dimpotriv, a creat premisele

    naterii unor formealternative de violen. Pe bun dreptate ne punem ntrebarea: care este

    situaia sportului n acest sistem cu efecte neasteptate?

    n tot acest proces de mblnzire a violenei, sportul pare un fenomen atipic, ieit cumva

    de sub incidena legii. Unii autori aa declar: sportul, n procesul de civilizare a moravurilor

    descris de Norbert Elias, ar fi asemenea unei figuri arhaice deoarece el nu ar respecta legile

  • 17

    ntocmite de statul suveran ales i mai ales ar tolera un nivel de violen interindividual,

    preponderent superioar celei acceptate, n principiu, de societatea global. Invers, dac sportul

    este un rzboi continuu prin alte mijloace, atunci este cel mai mult dect evident faptul c

    persist imaginea rzboiului real.

    n epoca contemporan, acest fapt s-ar traduce printr-un joc al puterii care se reflect n plan

    simbolic. Astfel, se stabilesc ierarhii simbolice ntre instituii sportive, orae, regiuni i ri pe

    modelul preluat din viaa politic. Ori, aceast violen simbolic care se instituie ca posibilitate

    graie acelor ierarhii simbolice poate, n anumite situaii, s degenereze n conflicte i violene

    concrete.

    Pare destul de ndrznea ideea conform creia sportul are un statut privilegiat n ceea ce

    privete respectarea legilor statului referitoare la violen. este posibil ca fenomenul de

    mblnzire a violenei s se fi realizat pe dou ci distincte: 1) legislativ, care reprim i

    controleaz fenomenul violenei n societate i 2) psihosocial, care ncearc s dirijeze violena

    n sfera jocului sportiv, cu scopul crerii unei posibiliti de defulare a unor frustrri sociale.

    n ambele situaii ns, efectul obinut este unul pervers. n primul caz, controlul i

    limitarea legal a violenei au condus la apariia unor forme noi de violen: violena asupra

    copilului, asupra femeii, televizat, etc. Adesea, aceste noi forme de violen au un suport

    ideologic. n cel de-al doilea caz, cel al jocurilor sportive, violena fizic, brut, i-a regsit

    refugiul. Ea s-a intensificat att la nivelul jocului sportiv, ct i n rndul spectatorilor. Astfel, din

    mijloc de defulare controlat a umorilor sociale violena se transform, n mod cu totul

    neateptat, ntr-un mijloc de exprimare a datelor primare, fruste, elementare ale speciei umane.

    e) Un alt mecanism de producere a violenei este nvarea. Nu este vorba de orice tip de

    nvare, ci de o nvare a agresivitii prin sport. Astfel de idei ndrznee ncearc s

    deconstruiasc mitul conform cruia violena are un rol catarhic i de defulare a agresiunii

    umane. Legturile sportului cu rzboiul sau cu armata, aa cum sublinia Pierre de Coubertin n

    scrierile sale, pot fi un argument istoric sau antropologic in acest sens. Sociologii aduc n atenie

    unele cercetri i cifre care susin ideea nvrii violenei n sport. n cursul de sociologia

    sportului susinut de Universit dAvignon, catedra STAFS, de G. Veziers enun o serie de cifre

    interesante plecnd de la distincia dintre violena afectiv (cea n care agresorul identific

    victima cu scopul agresiunii) i violena raional (cea n care agresorul vede victima ca un

    mijloc pentru a-i atinge scopul).

    Exemplu: numrul mediu de comportamente transgresive la 10 meciuri de handbal n

    funcie de vrst sunt:

    Vrsta 11-13 ani 16-19 ani

    % 8,78 20,46

    Proporia dintre violena afectiv i cea raional n funcie de categoriile de vrst este:

    Vrsta 11-13 ani 16-19 ani

    Tipul de

    violen Violena afectiv

    Violena raional

    Violena afectiv

    Violena raional

    % 2,78 6 4,46 16

  • 18

    Concluzia la care s-a ajuns este c sportul de performan (profesionalizarea sportului),

    printre altele, dezvolt mecanisme de agresivitate raional n vederea obinerii performanei i

    reuitei. Aceste strategii ale ctigului pot atinge uneori forme foarte dure i pot contamina

    apectatorii.9

    Fenomenele ultras i hooligans dou expresii ale violenei ritualizate n fotbal

    Fenomenul ultras indiferent de denumirile sub care circul, se prezint ca o form

    extrem a agresivitii n fotbal.

    Fenomenul este remarcat la sfritul anilor 50. Se pare c a debutat n Italia i s-a

    rspndit mai apoi n Europa.

    Pentru unii comentatori ai fenomenului, acesta s-ar nscrie n scenariul mai amplu al

    micrilor studeneti din anii 60 i reperezint o form de protest i de revan a tinerilor acelor

    ani. Pentru alii, el poate fi privit ca evoluie a calitii de spectator de fotbal n funcie de

    ataamentul, pasiunea, angajarea, fidelitatea fa de o echip de fotbal.

    Adesea manifestrile huliganice de pe stadioane sunt puse pe seama acelor grupuri

    organizate de fanatici care i spun ultras. Se constat c, treptat, vrsta ultras scade, dei

    idealurile declarate rmn aceleai. Simbolurile i comportamentele se diversific i incit din ce

    n ce mai mult la agresivitate.

    Din analiza apariiei i evoluiei lor, ultras i hooligans se prezint ca dou formule

    culturale (latin i nordic) de manifestare a susinerii i fidelitii maxime fa de o echip de

    fotbal. Ultras latini accentueaz partea spectacular, artistic, depunnd eforturi organizatorice n

    acest sens, pe cnd huliganismul britanic este expresia spiritului nordic (cool) care, n absena

    unor aranjamente spectaculare, este capabil de ataamente foarte puternice. n ambele situaii

    ns, spectacolul tribunelor i mijloacele de susinere a echipelor pot genera agresivitate i

    violen.

    Trei elemente pot fi de folos n construirea unei explicaii a fenomenului:

    vrsta participanilor este tnr i sexul acestora este masculin;

    explozia agresivitii n fotbal se produce n perioade de cretere economic, dup

    rzboaie sau dup ieirea din regimuri politice totalitare;

    ultras la fel ca i hooligans, declar c manifestrile lor comportamentale respect reguli,

    norme.10

    9 Gavrilu, C., Gavrilu, N., (2010), Sociologia sportului. Teorii, metode, aplicaii, Editura Polirom, Iai, p. 120-

    125 10 Gavrilu, C., Gavrilu, N., (2010), Sociologia sportului. Teorii, metode, aplicaii, Editura Polirom, Iai, p. 126-132

  • 19

    Bibliografie

    Gavrilu, Cristina, Gavrilu, Nicu-Sociologia sportului. Teorii, metode,

    aplicaii, Editura Polirom, Iai, 2010

    Rusu, Oana, Sociologia educaiei fizice i sportului, Editura Demiurg, Iai,

    2008


Recommended