Date post: | 17-Sep-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | eugeniapopov |
View: | 368 times |
Download: | 67 times |
1
Dr. Jim B. TUCKER
CUVANT INAINTE DE DR. IAN STEVENSON
Numerosi autori au scris despre rencarnare, aproape intotdeauna pentru
a o confirma, unii dintre ei incercnd chiar sa descrie procesul; caiva scriitori
resping ideea de rencamare, ca fiind un lucru absurd. Puini dintre aceti autori
par interesati de dovezile pro i contra rencarnrii.
Jim Tucker a scris un alt gen de carte. Pentru el, dovezile reprezint
punctul central de interes. Susin ele, oare, sau mcar impun - intreaba el -
ideea de rencamare?
Putem gasi uor argumente mpotriva rencarnrii: puinele persoane
care susin c i amintesc de o viaa anterioar; relativitatea amintirilor;
explozia populaiei; problema minte-corp; mrturiile false i altele. Jim Tucker
le ia in considerare, una cte una, n mod detaliat
Cartea lui Tucker nu seamana cu nicio alt lucrare, deoarece nu s-a mai
publicat nimic de acest gen nainte.
Impresionant, mi se pare, modul n care Jim Tucker i cluzete pe
cititorii si. El le cere, aproape imperativ, s judece odata cu el, pe masur ce
descrie i ia n discuie fiecare argument mpotriva ideii de rencarnare.
Scrie att de bine, nct l-ar putea determina pe cititorul obinuit s
cread ca nu trebuie s fac niciun efort. Citii i identificai faptul c dovezile
v-ar putea oferi - mai curnd dect v-ai atepta - rspunsul la cea mai
important ntrebare, pe care ne-o putem pune: Ce se ntmpl dup moarte?"
INTRODUCERE
Unii copii mici spun c au mai fost aici i nainte. Ei ofer diferite detalii
cu privire la viei anterioare, deseori descriind modul n care au murit.
Bineneles, copiii spun o mulime de lucruri, iar noi am putea crede, pur i
simplu, c inventeaz, aa cum fac, deseori, copiii. Dar dac oamenii i-ar as-
culta, uneori, pe copii i ar ncerca s afle dac evenimentele pe care le
descriu, chiar au avut loc? i dac, atunci cnd ar merge n locurile indicate de
copii, ar descoperi c cele spuse de acetia despre evenimentele din trecut
sunt, ntr-adevr, reale? Ce s-ar ntmpla atunci?
Cazul lui Kemal Atasoy
Doctorul Jiirgen Keil, un psiholog din Australia, asculta, n timp ce Kemal
Atasoy, un biat de ase ani, din Turcia, relata cu convingere detalii ale unei
viei anterioare, despre care susinea c i amintete. Erau n casa biatului,
o cas confortabil, situat ntr-un cartier locuit de persoane din clasa mijlocie
superioar, mpreun cu interpretul doctorului Keil i cu prinii biatului, un
cuplu de intelectuali care, uneori, preau amuzai de entuziasmul artat de
biat n descrierea experienelor lui.
El povestea c trise n Istanbul, la vreo 800 km distan, c numele lui
de familie era Karakas i c fusese un cretin armean bogat, care locuia ntr-o
2
cas mare, cu trei etaje. Casa, spunea el, era situat lng casa unei femei pe
nume Aysegul, o personalitate binecunoscut n Turcia, care plecase din
Turcia din cauza unor probleme cu legea. Kemal relata c locuina Iui era pe
ap, acolo unde se legau brcile, i ca exista o biseric in spatele ei. De
asemenea, c soia i copiii lui aveau prenume de origine greceasc. Mai
spunea i c, deseori, avea o geant mare din piele i c sttea n acea cas
doar cteva luni pe an.
Nimeni nu tia dac povestea lui Kemal era adevrat, atunci cnd l-a
ntlnit pe doctorul Keil, n 1997. Prinii lui nu cunoteau pe nimeni n Istanbul.
De fapt, Kemal i mama lui nu fuseser niciodat acolo, iar tatl lui vizitase
doar de dou ori oraul, cu afaceri. n plus, familia nu cunotea niciun armean.
Prinii lui erau musulmani Alevi, grup ce crede n rencarnare, dar nu preau
s cread c declaraiile lui Kemal, pe care acesta ncepuse s le fac nc de
cnd mergea de-a builea, pe la doi ani, erau deosebit de importante.
Doctorul Keil era hotrt s afle dac afirmaiile lui Kemal se potriveau
cu viaa unei persoane reale. Efortul depus de doctorul Keil, pentru a descoperi
dac o astfel de persoan a existat, demonstreaz faptul c biatul nu putea
afla ntmpltor detaliile vieii acelei persoane.
Cnd doctorul Keil i interpretul su s-au dus la Istanbul, au gsit casa
lui Aysegul, femeia pe care o menionase Kemal. Alturi, era o cas cu trei
etaje nelocuit, care se potrivea exact cu descrierea fcut de Kemal - era la
malul apei, n locul unde se legau brcile, cu o biseric n spatele ei. Apoi,
doctorul Keil a ntmpinat greuti n gsirea unei dovezi care s ateste c o
persoan precum cea descris de Kemal a trit vreodat acolo.
n perioada respectiv, nu locuia niciun armean n acea parte a
Istanbului, iar doctorul Keil nu a gsit pe nimeni care s i aminteasc dac
acolo trise o familie de armeni. Cnd a revenit n Istanbul, peste cteva luni,
el a vorbit cu oficialiti ale bisericii armeneti, care nu tiau dac n acea cas
a locuit vreodat un armean. Nici nscrisurile bisericii nu menionau acest lucru,
dar nu era un lucru concludent, deoarece un foc distrusese multe dintre
documente. Doctorul Keil a vorbit cu un vrstnic din zon, care i-a spus c, n
mod cert, acolo locuise un armean, cu muli ani n urm, i c reprezentanii
bisericii erau prea tineri, pentru a-i aminti de vremurile acelea.
narmat cu aceast vag declaraie, doctorul Keil s-a hotrt s-i
continue cutarea. n urmtorul an, a mers pentru a treia oar n zon i a
discutat cu un istoric local, recunoscut. Pe parcursul conversaiei, doctorul Keil
s-a ferit s influeneze sau s sugereze eventuale rspunsuri. Istoricul i-a
relatat o poveste uluitor de asemntoare cu cea povestit de Kemal. Istoricul
a spus c n acea cas locuise, de fapt, un armean cretin bogat. El fusese
singurul armean din zon, iar numele lui de familie era Karakas. Soia lui era
ortodox de rit grecesc, iar familia ei nu fusese de acord cu cstoria. Cuplul
a avut trei copii, dar nu le cunotea numele. Din informaiile lui, clanul Karakas
locuia ntr-o alt zon a Istanbulului, membrii lui ocupndu-se cu produse din
piele, iar persoana n cauz avea deseori la el o geant mare din piele. De
asemenea, persoana locuia n cas doar pe durata lunilor de var. El murise
n 1940 sau 1941.
Dei doctorul Keil nu a putut s verifice afirmaia lui Kemal, conform
creia soia i copiii lui aveau prenume greceti, soia provenea totui dintr-o
3
familie de greci. Prenumele persoanei menionate de Kemal s-a dovedit a avea
semnificaia de om bun" n limba armean. Doctorul Keil nu a reuit s g-
seasc confirmarea faptului c oamenii l numeau astfel pe Karakas, dar a fost
uimit de faptul c, dei nimeni din anturajul biatului nu cunotea expresia,
Kemal folosise o denumire ce putea lesne fi folosit pentru a-l descrie pe
domnul Karakas.
Cum a tiut acest bieel, care tria ntr-un ora situat la 800 km
deprtare, att de multe lucruri despre un brbat care murise n Istanbul, cu
cincizeci de ani nainte ca el s se nasc? Nu avea cum s fi auzit de brbatul,
despre care doctorul Keil a trebuit s fac mari eforturi pentru a afla ceva. Ce
explicaie se poate da n acest caz? Kemal avea un rspuns foarte simplu: a
spus c el fusese acel brbat, ntr-o via anterioar.
Kemal nu este singurul care face astfel de afirmaii. Copii din toat lumea
au descris amintiri ale unor viei anterioare. Timp de mai mult de patruzeci de
ani, cercettorii au examinat relatrile lor. Mai mult de 2.500 de cazuri sunt
consemnate ndosarele Seciei de Studii de Personalitate a Universitii din
Virginia. Unii dintre copii au relatat c erau membri de familie decedai, iar alii
au descris vieile anterioare ale unor strini.
ntr-un caz tipic, un copil foarte mic ncepe s vorbeasc despre amintiri
dintr-o alt via. Copilul este insistent i, deseori, cere s fie dus la aceast
alt familie, ce locuiete ntr-un alt loc. Dup ce copilul ofer nume sau
suficiente detalii despre acest alt loc, de cele mai multe ori familia merge acolo
i descoper c relatrile copilului se potrivesc cu viaa unei persoane care a
murit, cndva, n trecutul apropiat.
Este oare posibil ca, att Kemal, ct i ceilali 2.500 de copii s-i
aminteasc ceea ce credeau c-i amintesc - evenimente din viei anterioare?
Aceast ntrebare i-a preocupat pe cercettori timp de muli ani, iar aceast
carte va ncerca s ofere rspunsul. nainte, noi am scris doar pentru
informarea celor de formaie tiinific, dar, acum, cnd deinem date culese
pe parcursul a patruzeci de ani, publicul larg merit s i se ofere ocazia de a
cntri dovezile, n aceeai msur. Voi ncerca s le prezint ct de detaat
posibil, pentru ca voi s judecai singuri.
Fenomenul copiilor mici care povestesc amintiri din viei trecute este
fascinant i, pe msur ce vei afla mai multe, vei putea, treptat s v formai
o opinie despre ceea ce presupune acest aspect n final, putei s decidei dac
aceti copii - cum ar fi Kemal - au venit cu adevrat napoi, dup ce au trit
viei anterioare i dac i noi, ceilali, am putea s facem la fel.
4
C API TO L U L 1
COPII CARE POVESTESC AMINTIRI DIN VIEI ANTERIOARE
John McConnell, un poliist pensionat din New York, care lucra ca agent
de paz, s-a oprit la un magazin de elecctrce dup serviciu, ntr-o noapte din
1992. A vzut doi oameni care jefuiau magazinul i a scos pistolul. Un alt ho
din spatele tejghelei a nceput s trag n el. John a ripostat i, chiar i dup
ce a czut, s-a ridicat i a tras din nou. A fost mpucat de ase ori. Unul dintre
gloane i-a intrat prin spate, a ptruns prin plmnul stng, inim i artera
pulmonar principal - vasul de snge care duce fluidul cu oxigen din partea
dreapt a inimii la plmni. A fost dus urgent la spital, dar nu a supravieuit.
John fusese apropiat de familia sa i, deseori, i spusese uneia dintre
fiicele Iui, Doreen, c: Indiferent ce se va ntmpla, eu voi avea ntotdeauna
grij de tine". La cinci ani dup moartea lui John, Doreen a nscut un fiu, cruia
i-a pus numele William. Copilul a nceput s sufere de pierderi de contiin, la
scurt timp dup ce s-a nscut. Doctorii l-au diagnosticat cu o tulburare numit
atrezia valvulei pulmonare, n care valvula arterei pulmonare nu este format
corespunztor, astfel nct sngele nu poate ptrunde n plmni. n plus,
ventriculul drept nu se dezvoltase din cauza problemei cu valvula. El a suferit
mai multe operaii chirurgicale. Datorit lor, starea sntii i s-a mbuntit
foarte mult, dei va trebui s ia medicamente pe timp nedeterminat.
William avea defecte din natere, care erau asemntoare cu rnile
fatale suferite de bunicul lui. n plus, atunci cnd a ajuns suficient de mare ca
s poat vorbi, a nceput s povesteasc despre viaa bunicului su. ntr-o zi,
pe cnd el avea trei ani, mama lui lucra acas n biroul ei, n timp ce William
fcea nzdrvnii, ntr-un sfrit, i-a spus: Stai jos, ori te plesnesc", la care
William i-a rspuns: Mam, cnd tu erai mic i eu eram tatl tu, ai fost
neasculttoare de multe ori, dar eu nu te-am lovit niciodat!"
La nceput, mama lui a fost surprins la auzul replicii. Pe msur ce
William vorbea tot mai mult despre viaa bunicului, ea a nceput s se simt
consolat de ideea c tatl ei venise napoi prin copil.
William a spus de mai multe ori c el este bunicul lui i a vorbit despre
modul n care murise. Povestindu-i mamei c, n timpul incidentului care i-a
provocat moartea, mai muli oameni trgeau, i-a pus o mulime de ntrebri
legate de eveniment.
Odat, i-a ntrebat mama: Cnd erai mic i eu eram tatl tu, care era
numele pisicii mele?" Ea a rspuns: Te referi la Maniac?"
Nu, nu aia", a continuat William. Cea alb." Boston?" l-a ntrebat
mama lui.
Da", a rspuns William. Obinuiam s-i spun Boss, nu-i aa?" Era
corect. Familia avea dou pisici, Maniac i Boston, i numai John i spunea
celei albe Boss.
ntr-o zi, Doreen i-a ntrebat fiul dac i amintea ceva din perioada de
dinainte de a se nate? El a spus c a murit ntr-o joi i s-a dus n rai, c a
vzut animale acolo i c a vorbit cu Dumnezeu. I-am zis lui Dumnezeu c
Formatted: Font: Bold
5
eram pregtit s m ntorc i m-am nscut ntr-o mari." Doreen era uimit c
William vorbea despre zile, deoarece el nici mcar nu tia zilele sptmnii,
fr a fi ajutat. L-a testat, remarcnd: Deci te-ai nscut ntr-o joi i ai murit ntr-
o mari?" El a rspuns repede: Nu, am murit joi noaptea i m-am nscut mari
dimineaa". Avea dreptate n ambele cazuri - John murise ntr-o joi, iar William
s-a nscut ntr-o mari, cinci ani mai trziu.
A vorbit despre perioada dintre viei i n alte ocazii. I-a spus mamei lui:
Cnd mori, nu mergi direct n rai. Mergi la niveluri diferite - aici, apoi aici, apoi
aici", n timp ce i mica mna de fiecare dat mai sus. A mai adugat c
animalele se nasc i ele sub form de oameni, dar animalele pe care le vzuse
n rai nu mucau i nu zgriau.
John fusese romano-catolic practicant, dar credea n rencarnare i
promitea c va avea grij de animale n viaa urmtoare. Nepotul lui, William,
spune c va fi veterinar i va avea grij de animalele mari de la grdina
zoologic.
William i reamintete lui Doreen de tatl ei, n mai multe feluri. El iubete
crile, ca i bunicul su. Cnd merg n vizit la bunica lui, William petrece ore
ntregi uitndu-se la crile din biroul lui John, imitnd ntru totul
comportamentul bunicului, de acum civa ani. Copilul, ca i bunicul, se pricepe
s pun lucrurile cap la cap i poate fi un orator" neobosit.
William i amintete lui Doreen de tatl ei, atunci cnd i spune: Nu te
ngrijora, mam. O s am grij de tine."
Ideea c cercetrile ar putea s vin n sprijinul conceptului de
rencarnare este surprinztoare pentru muli oameni din Occident, deoarece
rencarnarea poate prea ceva strin sau chiar absurd. Oamenii fac glume
cteodat despre vieile lor trecute sau despre cea viitoare.
Mass-media relateaz despre oameni care povestesc ntmplri din viei
trecute, dup ce au fost hipnotizai. Rencarnarea este n conflict cu opinia
celor mai muli dintre oamenii de tiin, potrivit creia lumea material este tot
ceea ce exist, i cu credinele religioase ale multor oameni.
Dei unii gsesc c ideea de rencarnare este ridicol sau ofensatoare,
alii o accept din credin. Ideea de rencarnare i-a atras pe muli, de-a lungul
istoriei i pn n prezent, inclusiv pe Platon i pe grecii antici, pe hinduii i
buditii din Asia, pe diferite popoare din Africa de vest, pe muli americani nativi
din nord-vestul Americii de Nord i chiar pe unele grupuri timpurii de cretini.
Astzi, majoritatea celor care cred n rencarnare s-ar putea s o
depeasc pe aceea a celor care nu cred. Acest gen de credine nu se
regsesc doar n locuri ndeprtate. Un numr surprinztor de mare de
americani cred n rencarnare - ntre 20 i 27%, n funcie de sondaj - un
procent similar nregistrndu-se i n cazul europenilor.
Credina lor nu se bazeaz pe dovezi ale existenei rencarnrii,
deoarece cei mai muli dintre ei nu au cunotin despre acest proiect de
cercetare, realizat la Universitatea din Virginia. De asemenea, de cele mai
multe ori, ea nu se bazeaz nici pe doctrina religioas oficial, ntruct multe
dintre ele nu susin acest concept. De fapt, un sondaj de opinie Harris - realizat
n anul 2003 - a evideniat faptul c 21% dintre cretinii din Statele Unite cred
n rencarnare.
6
Cele descrise aici pot oferi acestor persoane o baz pentru credinele lor,
dar cercettorii nu au studiat acest subiect din perspectiva vreunei anumite
doctrine religioase sau influene. Obiectivele noastre au fost acelea de a gsi
cea mai bun explicaie la relatrile copiilor i de a vedea dac tiina ar trebui
s ia n consideraie rencarnarea, ca pe o posibilitate.
Cei mai muli dintre oameni sper, probabil, c rspunsul va fi afirmativ.
De altfel, ideea c ncetm s mai existm dup moarte este tulburtoare,
pentru majoritatea oamenilor. Dei multe persoane din America ar putea s nu
fie de acord cu conceptul de rencarnare, ideea c o parte din noi continu s
existe i dup moartea noastr este, cu siguran, atrgtoare. Dac o
persoan decedat poate supravieui morii sub o anumit form i poate
renate, atunci nseamn c exist continuitate. Poate c putem rmne lng
cei apropiai, n timp ce ei triesc n continuare, sau poate mergem n rai, sau
n alte dimensiuni, sau cine tie ce se poate ntmpla? Dac aceti copii au
dreptate, atunci cnd spun c au mai trit nainte, nseamn c o parte din noi
poate supravieui dup moartea corpurilor noastre.
Mai exact, conceptul de rencarnare i fascineaz pe muli datorit ideii
de a putea veni napoi, pentru a mai ncerca o dat.
Nu putem schimba greelile pe care le-am fcut n trecut, dar po-
sibilitatea de a putea ncerca s faci mai bine data viitoare, ar fi, cu siguran,
o mngiere. Dac trim mai multe viei, atunci poate vom putea progresa de-
a lungul lor i vom deveni mai buni.
Indiferent de ct de mult ne-am dori noi nine s revenim, dorim ca i
cei dragi nou s poat s fac asta. n mod sigur, mama lui William trebuie
s fi fost entuziasmat i ncntat de ideea c tatl adorat a supravieuit morii
i s-a ntors, ca fiind fiul ei. Suferina teribil, la aflarea vetii c tatl su a fost
omort, a traumatizat-o, iar ideea c el a renscut n fiul ei a ajutat-o, fr
ndoial, s-i transforme acea suferin profund n acceptare. In aceast
carte, vom mai ntlni i ali oameni care au pierdut persoane dragi: de
exemplu, o mam care i-a vzut bebeluul murind de cancer i un brbat al
crui tat a fost torturat n faa copiilor lui, nainte de a muri. n astfel de situaii,
oamenii ar fi ncntai s tie c exist posibilitatea unei a doua anse, a unei
alte ocazii de a iubi i de a petrece mai mult timp cu persoana care a murit.
Atunci cnd suntem ndurerai de pierderea unor fiine dragi, am fi, cu
siguran, mai mpcai s tim c au continuat s supravieuiasc sub o
anumit form i c ar putea reveni n viaa noastr.
A crede n aceast posibilitate, poate prea ca o proiecie a dorinelor
noastre i nimic mai mult. Dar ar putea fi, oare, viaa dup moarte mai mult
dect att?
Chiar dac ar putea prea greu de crezut, exist dovezi c viaa dup
moarte este, de fapt, o realitate. Cartea Via nainte de via va descrie
cazurile adunate de cercettori, care sugereaz faptul c unii oameni pot
supravieui morii i pot renate la o via nou.
Nu am tratat cu uurin aceast munc. Cercettorii au examinat acest
subiect cu aceeai minte deschis i abordare analitic, ca n oricare alt tem
de cercetare. Studiile au fost abordate raional, i nu emoional, deci este vorba
de o munc, mai curnd, analitic dect emoional. n plus, cercetarea a fost
realizat cu o minte limpede, nu cu zel religios. Bineneles c muli oameni
7
cred n viaa dup moarte, bazndu-se doar pe credina lor religioas. Dei nu
intenionez s pun la ndoial religia, credina religioas nu trebuie s ne
mpiedice s cutm dovezi care s vin n sprijinul acestei idei. Credina nu
ar trebui s ne mpiedice n a cpta o mai bun nelegere a naturii vieii, iar
munca noastr a fost, mai degrab, o strdanie tiinific, dect una religioas.
Astfel, cartea Viat nainte de viat este o lucrare analitic, nu una
emoional sau religioas. Nu voi ncerca s v conving c aceste cazuri
dovedesc c rencarnarea are loc, pentru a promova o teorie. n schimb, eu v
voi prezenta cazurile, pentru ca voi s le putei evalua i s ajungei la propriile
concluzii n ceea ce privete semnificaia lor. Va voi oferi prerea mea, n ceea
ce privete direcia n care ne poart dovezile, dar, pe parcurs, ar trebui s v
formai propriile voastre opinii. Nu ar trebui s v grbii s tragei concluzii:
nici c aceste cazuri sunt absurde, nici c ele sunt dovada cert a rencarnrii.
In schimb, v-a ncuraja s folosii acelai mod de abordare analitic, pe care l-
am folosit i noi pe parcursul cercetrii.
Aceste cazuri nu sunt prezentate ca dovezi clare", ci sub forma unor
mrturii. Deoarece aceste studii s-au desfurat ntr-o lume real si
dezordonat, i nu ntr-un laborator n condiii strict controlate, dovada clar nu
este posibil. Acesta este deseori cazul n tiin si medicin.
De exemplu, multe medicamente sunt considerate utile n tratarea
anumitor afeciuni, deoarece exist dovezi n acest sens, dei nu s-a dovedit,
n mod cert, acest lucru. i n munca noastr este vorba despre un domeniu -
posibilitatea existenei vieii dup moarte - care nu poate fi uor cercetat. Unii,
chiar sunt de prere c cercettorii nu ar trebui s ncerce s studieze subiectul
existenei vieii dup moarte din punct de vedere tiinific, deoarece el este
destul de ndeprtat de domeniile empirice obinuite de investigare.
Oricum, nu exist alt ntrebare mai important pe lume, dect aceea
referitoare la posibilitatea de a supravieui morii, iar cercettorii au adunat cele
mai reprezentative probe pentru a rspunde acestei ntrebri - probe pe care
vi le voi mprti.
Bineneles, fiecare caz are aspectele sale unice, dar putem lua n
discuie caracteristicile generale, descoperite n multe dintre situaii. Mai trziu,
vom cerceta n profunzime un numr de evenimente, care includ fiecare dintre
aceste caracteristici.
Predicii, semne de natere experimentale i vise de dinainte
de natere
Uneori, evenimentul ncepe chiar nainte ca subiectul cazului, respectiv
copilul s se nasc. Una dintre situaii presupune o persoan n vrst sau pe
moarte, personalitatea anterioar, care face predicii referitoare la viaa viitoare.
Astfel de situaii sunt rare, dar ele apar, cu o oarecare frecven, n cadrul
a dou grupuri. Unul este cel al clugrilor lama din Tibet. Dei prediciile lor
pot fi vagi sau neclare, unii le folosesc pentru a identifica copii care - se
presupune - c ar fi clugri lama rentrupai. n cazul actualului Dalai Lama,
predecesorul lui se pare c nu a fcut nici o predicie, astfel nct s-au folosit
alte indicii, cum ar fi viziuni aprute n timpul meditaiei dup moartea lui, pentru
a-l gsi pe biatul identificat ca fiind rencarnarea lui.
8
Tribul Tlingit, din Alaska, face frecvent predicii referitoare la rencarnare.
Din patruzeci i cinci de cazuri nregistrate acolo, zece au fcut predicii cu
privire la renaterea lor ulterioar. n opt dintre cele zece cazuri, persoana a
menionat numele prinilor la care dorea s se renasc.
De exemplu, un brbat pe nume Victor Vincent i-a spus nepoatei lui c
se va ntoarce sub forma fiului ei. I-a artat dou cicatrice, pe care le avea ca
urmare a dou operaii chirurgicale minore, i a prezis c va avea aceste
semne n viaa urmtoare. La optsprezece luni dup ce a murit, ea a nscut un
biat care avea nite semne situate n aceleai locuri. Unul dintre ele avea
chiar mici puncte n jurul lui, semnnd cu urmele lsate de o custur
chirurgical. Mai trziu, biatul a afirmat c era persoana care trise anterior
i a reuit s recunoasc mai muli oameni, din viaa lui Victor.
Unele cazuri fac apel la o alt metod care se folosete nainte de
naterea copilului. n mai multe ri asiatice, un membru de familie sau prieten
poate nsemna corpul unei persoane aflate pe moarte sau deja decedat, n
sperana c, atunci cnd acea persoan se va nate din nou, copilul va avea
un semn de natere care s se potriveasc cu cel fcut anterior. Aceast prac-
tic este cunoscut sub numele de semne de natere experimentale" i o vom
discuta n detaliu n Capitolul 4.
nainte de naterea copilului, poate s existe un vis prevestitor, n acest
caz, un membru de familie - de obicei mama subiectului - are un vis nainte
sau n timpul sarcinii, n care persoana anterioar o anun c va intra n ft,
sau cere s vin la ea. Aceste vise au loc, de obicei, cnd este vorba despre
aceeai familie, n care persoana anterioar este un membru decedat al
neamului subiectului, sau n cazurile n care mama subiectului a cunoscut cel
puin persoana anterioar.
Exist i excepii, aa cum vom vedea curnd. n toate culturile au aprut
vise prevestitoare, nregistrate n aproximativ 22% dintre primele 1.100 de
cazuri din baza noastr de date computerizat. Ele sunt mult mai comune n
unele locuri, dect n altele i, de asemenea, tind s apar n diferite perioade,
n diverse locuri. n Myanmar, familiile declar c, n general, visele au loc
nainte de concepia copilului, n timp ce n triburile din nord-vestul Americii de
Nord, ele tind s apar chiar la sfritul sarcinii.
Semne i defecte din natere
Muli dintre subiecii cazurilor noastre se nasc cu semne sau defecte din
natere, care corespund cu rnile de pe corpul persoanei anterioare, de obicei
rni mortale. Un caz care include att visul prevestitor, ct i un defect de
natere este cel al lui Suleiman Caper, din Turcia. Mama lui a visat n timpul
sarcinii c un brbat, pe care nu l-a recunoscut, i-a spus: Am fost omort cu o
lovitur de lopat ... vreau s stau cu tine, nu cu altcineva". Cnd Suleiman s-
a nscut, partea posterioar a capului i era parial aplatizat i, de asemenea,
avea un semn de natere n acea zon. Dup ce a nvat s vorbeasc, a
spus c fusese un morar care a murit, atunci cnd un client suprat l-a lovit n
cap. Printre alte detalii, el a dat numele morarului i satul n care trise acesta.
De fapt, un client mnios omorse, ntr-adevr, un morar cu acel nume din
satul respectiv, lovindu-l n spatele capului cu o lopat.
Multe dintre semnele de natere nu sunt doar nite mici zone
depigmentate. n schimb, ele sunt, deseori, neobinuite ca form sau mrime
9
i, uneori, sunt gofrate sau n relief, i nu netede. Unele pot fi chiar
spectaculoase i neobinuite ca aspect.
n Capitolul 4, voi discuta despre cazul lui Patrick, un biat din Michigan,
care avea trei leziuni distincte ce se potriveau cu cele ale personalitii
anterioare.
Exist mai multe cazuri n care au fost observate, n acelai timp, semne
de natere sub forma unei rni mici, rotunde, precum cea lsat de un glonte,
i una mai mare, mai neregulat ca form, ca aceea lsat de ieirea unui
glonte din corp.
Alte situaii includ cazuri cu semne de natere aflate n locuri total
neobinuite, cum ar fi n jurul gleznei, i cazuri de diformiti, de exemplu,
membre sau degete lips, sau cu malformaii, n aceste cazuri, semnele i
defectele din natere pot oferi o dovad concret a existenei unei legturi ntre
subiect i personalitatea anterioar. Deoarece ele rmn pe corp, semnele i
defectele din natere fac parte din studiul de caz, ele nefiind dependente de
mrturiile martorilor. Atunci cnd exist un raport de auropsie sau o nregistrare
medical a personalitii anterioare - cum s-a ntmplat n cazul lui Suleiman -
cercettorii pot s le compare, cu obiectivitate, cu semnele din natere, pentru
a verifica ct de mult se potrivesc.
Astfel de semne i defecte din natere se ntlnesc frecvent printre
exemplele noastre. O treime din cazurile din India includ semne sau defecte
din natere, care se crede c ar corespunde rnilor din vieile anterioare, dintre
care 18% includ nregistrri medicale care confirm potrivirea. Ar trebui s
subliniez c procentul real al tuturor copiilor cu semne din natere, care au
amintiri ale unor viei trecute, ar putea fi mai mic. Deseori, trebuie s decidem
ce context s studiem i, deoarece suntem n special interesai de cazurile care
prezint semne din natere, atunci cel mai probabil este ca noi s le alegem
pe acestea, n defavoarea altor tipuri. Deci, n final, numrul cazurilor de acest
fel nregistrate de noi va fi mai mare.
Relatri din viei anterioare
Trstura-cheie n cazurile noastre o constituie, bineneles, relatrile
copiilor despre viei anterioare.
De exemplu, pe cnd Suzanne Ghanem, din Libia, avea mai puin de un
an, primul ei cuvnt a fost Leila", iar cnd ridica receptorul rostea: Bun,
Leila." A nceput s comunice familiei ei despre o via anterioar, care s-a
sfrit atunci cnd s-a dus n Statele Unite pentru o operaie chirurgical pe
cord. A vorbit foarte mult despre aceast via, dar familia nu a putut s
descopere personalitatea anterioar, pn cnd Suzanne a mplinit cinci ani.
Atunci, Suzanne s-a ntlnit cu membrii familiei femeii care credea c fusese
i i-a convins c ea era acea femeie renscut, dnd detalii despre viaa
acesteia.
Se pare c femeia, care murise la un centru medical din Statele Unite,
dup o operaie chirurgical pe cord, avea o fiic pe nume Leila, care nu a
putut s o nsoeasc din cauza unor ncurcturi cu paaportul. nainte ca
femeia s moar, fratele ei, aflat la spital, a ncercat s-i telefoneze Leilei, dar
ncercarea euase. n total, Suzanne a fcut patruzeci de afirmaii despre viaa
anterioar, care s-au dovedit a fi exacte, inclusiv numele a douzeci i cinci de
persoane.
10
Copiii povestesc aceste lucruri la vrste foarte mici. Cei mai muli dintre
cei care vorbesc despre o via anterioar ncep s o fac ntre doi i patru ani.
Unii prini relateaz cum copiii lor au relatat n detaliu despre o via
anterioar la vrste surprinztor de fragede, dar, aa cum vom discuta mai
trziu, testele psihologice au demonstrat c muli dintre aceti copii sunt foarte
inteligeni. Aceste teste confirm talentele lingvistice avansate, necesare
pentru a face astfel de descrieri. Copiii aproape c nceteaz s mai vorbeasc
despre viaa anterioar n jurul vrstei de ase sau apte ani, iar dup aceea
par s duc o via normal.
n perioada n care copiii vorbesc despre viaa anterioar, unii par s o
fac cu detaare, iar alii sunt cuprini de o mare emoie. Un exemplu n acest
sens, este cel al unui bieel din Seattle, pe nume Joey. El povestise de multe
ori despre o alt mam care murise ntr-un accident de automobil. ntr-o sear,
la cin, pe cnd avea aproape patru ani, s-a ridicat n picioare, a devenit palid
la fa - n timp ce se uita concentrat la mama lui - i a rostit: Voi nu suntei
familia mea - familia mea este moart". Apoi, a plns n tcere un minut, o
lacrim rostogolindu-i-se pe fa, dup care s-a aezat i a continuat s
mnnce. Faptul c mama lui avea o invitat la mas n acea sear, nu a
mpiedicat producerea acestui moment stnjenitor, dei ea s-a dovedit foarte
nelegtoare.
Sunt copii care fac doar unele comentarii despre viaa anterioar i
vorbesc numai n anumite momente - deseori n perioade de relaxare - n timp
ce alii comunic n mod constant i povestesc multe lucruri.
n general, copiii au tendina de a vorbi despre oameni i evenimente din
preajma sfritului vieii anterioare. Un copil care descrie o via anterioar,
care s-a terminat n perioada de maturitate, va vorbi, cel mai probabil, despre
un partener de via sau de copii, nu cu privire la prinii.
aptezeci i cinci la sut dintre copii evoc modul n care au murit n
viaa anterioar, acesta fiind, de cele mai multe ori, violent sau neateptat
Vieile pe care le descriu copiii par s fie recente i, de fapt, perioada medie
ntre moartea personalitii anterioare i naterea subiectului este de numai
cincisprezece pn la aisprezece luni. Cu siguran c exist i excepii - ca
n cazul lui Kemal, prezentat n Introducere - dar foarte muli copii prezint viei
foarte recente. Puini declar c au fost personaliti celebre - aproape toi au
viei obinuite care se sfresc, de cele mai multe ori, ntr-un mod neplcut
Atunci cnd copiii ofer suficiente informaii pentru a putea identifica un anume
individ decedat ca fiind personalitatea anterioar, declarm cazul rezolvat.
Dac personalitatea anterioar nu a fost identificat, spunem c el
rmne nerezolvat. Un coleg a obiectat mpotriva termenului de nerezolvat",
deoarece acesta implic faptul c acel copil i amintete, efectiv, viaa unei
personaliti anterioare unice, care ar putea fi identificat, dac cazul ar putea
fi rezolwatt. Nu la asta ne referim, atunci cnd folosim acest termen. Putem
conveni cu toii c un caz nerezolvat - sau chiar unul rezolvat - nu
demonstreaz, automat, un caz de rencarnare.
Doar cu cteva excepii, aproape toi copiii prezint o singur via
anterioar. n plus, dei muli nu vorbesc despre perioada dintre viei, sporadic,
unii o fac. Ei nfieaz evenimente care s-au desfurat, aici, pe Pmnt - de
exemplu, la nmormntarea fostei personaliti - sau descriu alte trmuri.
11
Un exemplu n acest sens, este cel al bieelului pe nume Kenny, care,
dei cazul lui a rmas nerezolvat, a oferit numeroase detalii despre viaa unui
brbat care a murit ntr-un accident de automobil. El a relatat c, dup moartea
lui, un alt spirit, poate oferul vehiculului, l-a luat de mn, au intrat ntr-o
ncpere imens, unde erau mpreun cu alte spirite. Acolo, un alt spirit, despre
care a presupus c era Dumnezeu, i-a spus c exista un cuplu care i dorea
un copil i c el fusese ales pentru a cobori i a se nate.
Comportamente din viei anterioare
n afar de ceea ce povestesc, muli copii demonstreaz comportamente
care par s aib legtur cu amintirile din viaa anterioar pe care o descriu.
Muli manifest emoii puternice n raport cu amintirile lor. n unele cazuri, ei
plng i i roag pe prini s-i duc la familia lor anterioar, pn cnd, n final,
acetia accept. ntr-un caz, n care personalitatea anterioar a fost omort,
subiectul poate arta o mnie de nestvilit mpotriva ucigaului su. Mai trziu,
voi lua n discuie cazul unui copila care a ncercat s-l sugrume pe cel despre
care spunea c l-ar fi omort n viata anterioar.
Adeseori, copiii adopt un stil de joac neobinuit. De exemplu, Parmod
Sharma, din India, a fost fermecat de jocul de-a vnztorul de biscuii i sifon
- ocupaia personalitii anterioare - ntre vrsta de patru pn la apte ani.
Acest joc l-a fcut s-i neglijeze ndatoririle colare cnd a nceput coala i,
se pare, c nu a reuit niciodat s recupereze materia pierdut. Mama lui
punea rezultatele slabe la nvtur i lipsa ulterioar de oportuniti
profesionale pe seama preocuprii manifestate de el fa de amintirile din viaa
trecut i pe joaca din copilrie, ca vnztor.
Acest caz este unul extrem, dar joaca poate fi i n exces, n aceste
situaii, subiecii repet acelai joc la nesfrit, dei jocul nu este practicat de
ceilali copii ai familiei i nici nu imit vreun membru adult al familiei sau vreun
prieten de familie apropiat Cel mai adesea, copilul copiaz ocupaia
personalitii anterioare, ca n cazul lui Parmod, iar energia cu care unii dintre
aceti copii doresc s se angajeze, n mod repetat, n joc, poate fi chiar
extraordinar. Alii repet scena morii din viaa anterioar. Acest lucru se
poate compara cu jocul posttraumatic al copiilor care au trecut prin experiene
dificile, doar c, n acest exemplu, se crede c trauma provine, mai degrab,
dintr-o via trecut, dect din cea actual.
Uneori, fobiile par s fie legate de amintiri din viaa anterioar. Muli
vdesc o fric intens fa de modalitatea care a dus la moartea personalitii
anterioare. Adesea, aceste temeri vor aprea nainte ca subiectul s nceap
s relateze despre viaa trecut. Astfel, un copil foarte mic poate s arate o
fric intens fa de ap. Un bebelu din Sri Lanka, Shamlinie Prema, trebuia
ntotdeauna s fie inut de trei aduli pentru a i se fac baie, iar mai trziu a
spus c se necase n viaa anterioar. De asemenea, unora le plac, n mod
special, anumite lucruri, inclusiv alimentele care i-au plcut personalitii
anterioare, sau chiar alcoolul i igrile. Dei consumul de alcool i igri este
obinuit n diferite culturi, acest lucru nu se consider totui a fi potrivit pentru
copii de trei ani. Prinii au fost i amuzai i ngrozii de ncercrile copiilor lor
de a face rost de alcool. n ceea ce privete alimentele, un exemplu gritor l
reprezint cererea unor copii din Birmania de a mnca pete crud, copii care
spun c i amintesc c au fost n trecut soldai japonezi.
12
Cnd se remarc jocuri neobinuite, fobii i preferine, mpreun cu
relatri, semne din natere sau alte trsturi, impresia unei legturi ntre
subiect i personalitatea anterioar este ntrit. Acest gen de cazuri
reprezint, deseori, mai mult dect simple amintiri sau relatri; ele sugereaz
c au fost, de asemenea, preluate n aceast via comportamente i emoii.
Recunoaterea unor persoane i lucruri din viaa
anterioar
Uneori, subiecii recunosc, sau se presupune c recunosc, oameni sau
locuri din vieile lor trecute. n mod frecvent, cnd familia l duce pe copil la
casa fostei personaliti, subiectul pare s-i recunoasc pe membrii familiei
anterioare. Uneori, familia anterioar sper n revenirea persoanei decedate,
astfel nct ar putea fi predispus s interpreteze orice face copilul, ca pe o
mrturie a faptului c o recunoate. Alii sunt mult mai sceptici, iar unii cred c
familia subiectului sper s beneficieze de un ctig financiar prin ceea ce
pretinde, chiar dac, rareori, este vorba de aa ceva.
Muli vor elabora teste pentru copil, punndu-l s identifice obiecte ce au
aparinut personalitii anterioare, nainte de a decide dac s accepte astfel
de afirmaii.
ntr-un numr mult mai mic de cazuri, subiecii au fost testai n condiii
mai controlate, dar despre asta vom discuta n Capitolul 7. Cele mai elocvente
exemple ntresc ideea c se ntmpl ceva ce nu poate fi dat la o parte, ca
fiind doar dorine cu pretenii de realitate sau iluzii de copil.
Pe scurt, cazurile nregistrate n toat lumea pot include semne din
natere care se potrivesc cu rni ale personalitii anterioare, relatri exacte
despre viaa acelei persoane, comportamente ce par a fi n legtur cu
persoana - emoii puternice, jocuri neobinuite, fobii i preferine neobinuite -
i situaii n care se consider c subiectul a recunoscut ceva sau pe cineva
din acea via.
13
CAPITOLUL 2
INVESTIGAREA CAZURILOR
Povestea acestui studiu de cercetare de la Universitatea din Virgina
ncepe n anul 1958. Dup toate standardele, Ian Stevenson reuise s-i
cldeasc o carier academic, strlucit la acel moment. Dup ce a absolvit
- printre primii din promoie - Facultatea de Medicin de la Universitatea McGill,
iniial a studiat biochimia, nainte de a deveni interesat de medicina
psihosomatic, de studiul legturii ntre emoii i starea de sntate. El
scrisese destul de mult, aproape ntotdeauna n jurnale medicale, dar de
cteva ori i n Harper's Magazine i The New Republic, iar pn n anul 1958,
publicase deja aptezeci de articole i lucrri. Cu un an n urm, devenise
preedintele Departamentului de Psihiatrie la Universitatea din Virginia, la o
vrst neobinuit de tnr, respectiv treizeci i nou de ani. Pe lng aceste
realizri, doctorul Stevenson era interesat de fenomenele paranormale - cele
care depesc explicaiile tiinifice curente. Cnd Societatea American
pentru Cercetri Psihice a anunat un concurs, n 1958, pentru cea mai bun
lucrare despre fenomenele mentale paranormale i legtura lor cu viaa de
dup moarte, el a participat cu lucrarea care a i ctigat, numit Dovezi de
supravieuire bazate pe amintiri ale ntruprilor anterioare". n aceast lucrare,
a analizat patruzeci i patru de cazuri, publicate anterior, ale unor indivizi din
diferite pri ale lumii, care descriseser amintiri din viei anterioare. Relatrile
proveneau din mai multe surse - cri, reviste i ziare. Aproape toate cazurile,
cele mai impresionante, erau despre copii care aveau sub zece ani, n
momentul n care au relatat prima dat despre aceste amintiri, i n multe dintre
ele vrsta copiilor era de trei ani sau mai mici. Doctorul Stevenson a fost uimit
de tiparele ntlnite la subieci din regiuni diferite, care povesteau lucruri
similare despre vieile lor trecute. Dup cum a declarat mai trziu: Cnd am
analizat aceste patruzeci i patru de cazuri mpreun, pur i simplu, mi s-a
prut absolut evident c trebuie s existe o explicaie". El i-a ncheiat lucrarea,
concluzionnd c mrturiile prezentate nu i-au permis s i defineasc o idee
clar despre rencarnare, dar credea c era cazul unei examinri mai ample.
Dup ce a fost publicat lucrarea, n 1960, doctorul Stevenson a citit i
despre alte cazuri. Dup ce a aflat de patru sau cinci cazuri din India i unul n
Ceylon (acum Sri Lanka), el a plecat ntr-o cltorie de studiu. Odat ajuns n
India, a fost surprins de numrul mare al cazurilor existente. n patru sp-
tmni, a investigat douzeci i cinci. A vizitat Ceylon-ul pentru o sptmn
i a descoperit cinci sau ase cazuri. A ajuns la concluzia c, n special, copiii
povestesc despre amintiri din viei anterioare i o fac mult mai frecvent dect
se observase n trecut.
Una dintre persoanele care a citit lucrarea doctorului Stevenson a fost
Chester Carlson, inventatorul procesului de fotocopiere, care a stat la baza
companiei Xerox. Soia lui, Dorris Carlson, reuise s-i dezvolte interesul
pentru parapsihologic. Dup citirea articolului, l-a contactat pe doctorul
Stevenson pentru a-i oferi sprijin financiar. Iniial, doctorul Stevenson a refuzat
oferta, deoarece era ocupat cu celelalte lucrri ale sale, dar, pe msur ce a
Formatted: Centered
14
nceput s adune mai multe dovezi i a devenit din ce n ce mai intrigat de ceea
ce descoperea, a acceptat sprijin financiar din partea lui Carlson.
n 1966, a publicat prima sa carte despre acest subiect, Twenty Cases
Suggestive of Reincarnation (Douzeci de cazuri ce sugereaz rencarnarea).
Doctorul Stevenson muncise foarte mult pentru a verifica, n mod independent,
declaraiile celor douzeci de copii i ct de bine se potriveau acestea cu vieile
indivizilor despre care ei credeau c i amintesc.
Cartea coninea relatri ale unor cazuri din India, Ceylon, Brazilia i
Liban, care includeau liste cu toate persoanele pe care doctorul Stevenson le
intervievase n legtur cu cazurile, precum i tabele foarte lungi, n care erau
enumerate toate relatrile fiecrui copil referitoare la o via anterioar,
mpreun cu sursa de informaie a respectivei relatri i persoana, sau per-
soanele, care verificase dac relatarea corespundea cu viaa individului
decedat. Doctorul Stevenson a prezentat cazurile ntr-o manier obiectiv,
imparial, i a luat n discuie att punctele tari, ct i punctele slabe. In cteva
reviste, inclusiv Jurnalul American de Psihiatrie, au aprut recenzii pozitive,
redactorii menionnd, deseori, munca minuioas i obiectivitatea doctorului
Stevenson, drept pentru care lucrarea a continuat s fie apreciat, cu trecerea
anilor, datorit acestor caracteristici.
Datorit ajutorului unor asisteni, doctorul Stevenson a descoperit cazuri
i n alte ri, ncepnd s cltoreasc n India, Sri Lanka, Turcia, Liban,
Thailanda, Nigeria, Brazilia i Alaska. Dup ce a publicat cartea Twenty Cases,
a gsit cazuri i n Statele Unite. Cu ajutorul finanrii din partea lui Carlson,
doctorul Stevenson a putut s renune la funcia de preedinte al
Departamentului de Psihiatrie, n 1967, pentru a-i concentra eforturile,
exclusiv, asupra cercetrilor lui. Decanul Facultii de Medicin, care nu era de
acord cu studiul, a fost fericit s-l vad pe doctorul Stevenson renunnd la
funcie, fiind de acord s permit nfiinarea unei mici secii de cercetare -
cunoscut acum sub numele de Secia Studii de Personalitate - unde s se
desfoare cercetrile.
Anul urmtor, Chester Carlson a murit brusc, din cauza unui infarct. Atta
vreme ct funcionarea seciei era dependent de finanarea domnului
Carlson, doctorul Stevenson a presupus c va trebui s ncerce s revin la o
cercetare mai de rutin. Apoi, a fost deschis testamentul lui Carlson, care
lsase un milion de dolari Universitii din Virginia, pentru studiile doctorului
Stevenson. n acel moment, a izbucnit o controvers, respectiv dac
universitatea ar trebui s accepte banii, dat fiind natura neobinuit a
cercetrilor. De obicei, universitile nu prea obinuiesc s refuze cadouri de
milioane de dolari, dar, cu siguran, situaia i deranja pe unii. n final,
universitatea a hotrt s accepte banii, deoarece fuseser lsai tocmai
pentru a veni n ajutorul unei cercetri tiinifice, astfel c munca a continuat.
Doctorul Stevenson a scris i alte cri despre aceste situaii, ele
continund s fie destul de bine primite, cel puin de civa din domeniu. n una
dintre recenzii, Lester S. King, redactor-sef la JAMA: The Journal ofthe
American Medical Association, a scris c: In ceea ce privete rencarnarea,
Stevenson a adunat cu grij i imparialitate o serie detaliat de cazuri din
India, cazuri n care mrturiile sunt greu de explicat altfel". El a mai adugat:
El a nregistrat o cantitate mare de date, care nu pot fi ignorate".
15
n 1977, revista Journal of Nervous and Mental Disease a dedicat cea
mai mare parte a unuia dintre numere cercetrilor legate de rencarnare ale
doctorului Stevenson. Ediia includea un articol al doctorului Stevenson i
comentarii pe marginea lui, fcute de ali civa.
Doctorul Harold Lief, o persoan foarte respectat n domeniul psihiatriei,
a scris unul dintre comentarii. El l-a descris pe doctorul Stevenson ca pe un
cercettor metodic, atent, chiar prudent, a crui personalitate se situeaz de
partea obsesiv". A mai adugat: Ori face o greeal colosal, ori va fi recu-
noscut., drept un Galileo al secolului al douzecilea".
Treptat, doctorul Stevenson i-a implicat i pe alii n cercetarea cazurilor.
Satwart Pasricha, un psiholog din India, a nceput s-l asiste pe doctorul
Stevenson pentru cazurile de ar, ea continund s le cerceteze i astzi.
Erlendur Haraldsson, psiholog la Universitatea din Islanda, care are un trecut
bogat n psihologia experimental, a devenit interesat de cazuri n anii '70, i
de atunci continu s le studieze. Antonia Mills, antropolog care i-a luat
doctoratul la Harvard, l-a ajutat pe doctorul Stevenson n cazurile din regiunea
de nord-vest a Americii de Nord; de atunci ea a cercetat, n mod independent,
cazurile de aici i din India. Jiirgen Keil, care a investigat cazul lui Kemal,
prezentat n Introducere, este psiholog la Universitatea din Tasmania i a reuit
s stabileasc noi contacte n Turcia, Thailanda i Myanmar, pentru a studia
cazurile din aceste regiuni. n plus, el i cu mine am fcut dou cltorii n
Thailanda i Myanmar, pentru a studia cazurile mpreun - voi descrie cteva
dintre ele mai trziu. Doctorul Stevenson a cercetat marea majoritate a
cazurilor din Asia, despre care voi vorbi, iar notele finale de la sfritul crii
prezint bibliografia n care vei gsi rapoartele detaliate ale cazurilor.
El a devenit interesat, n special, de situaiile n care copilul se ntea cu
un semn ce corespundea unei rni a individului decedat. Pentru el, numrul
mare de inciden a evenimentelor este important i de aceea a amnat
publicarea informaiilor referitoare la aceste cazuri, pn n momentul n care
putea s prezinte mai multe informaii ntr-o carte. Dup mai multe amnri, a
publicat, n anul 1997, Reincamation and Biology: A Contribution to the
Etiology of Birthmarks and Birth Defects (Rencarnarea i biologia: o
contribuie la etiologia semnelor i defectelor din natere). Cantitatea de
informaii este uria - 2.000 de pagini n dou volume - i include rapoarte
detaliate pentru 225 cazuri, precum i imagini ale diferitelor semne din natere.
Doctorul Stevenson a publicat cartea nainte de aniversarea vrstei de optzeci
de ani.
Dei Reincamation and Biology a reprezentat, ntr-un fel, ncununarea
muncii lui desfurat pe parcursul a zeci de ani, el i-a continuat cercetrile
i a persistat s scrie i s studieze aceste cazuri.
Eu am intrat n scen, n anul 1996 i, ntr-un final, am renunat la
cabinetul particular de psihiatrie, tocmai pentru a urmri aceste cercetri. n
ultimul timp, m-am concentrat pe cazurile din America. Dei se ntlnesc mai
rar aici, cazurile apar n lipsa factorilor culturali, pe care unii critici i consider
responsabili n alte pri ale lumii. Voi folosi cteva dintre aceste cazuri din
America, pentru a ilustra diferitele aspecte ale experienelor. n context, voi
schimba numele copiilor i celelalte detalii care pot duce la identificarea lor. La
16
fel voi proceda i cu cazurile internaionale, despre care nu a fost publicat nc
un raport care s foloseasc numele real al copilului.
n ceea ce-l privea pe doctorul Stevenson, el a continuat s se arate
entuziasmat de aceast munc. S-a pensionat n 2002, dovedind, poate, o
mpotrivire pe care puini oameni de optzeci de ani ar manifesta-o, n parte
pentru a se dedica mai mult scrisului, dar i pentru a petrece mai mult timp cu
soia sa, Margaret. El vorbea de mai muli ani de renunarea la cltoriile de
cercetare, dar asta nu se ntmplase. Chiar i dup ce s-a pensionat, a mai
fcut o cltorie final" n India. Margaret a spus odat c nu o deranjau
cltoriile soului, dar i-ar fi dorit s nu mai anune tot timpul c asta este
ultima". A mai scris o carte n 2003 - European Cases of the Reincarnation Type
(Cazuri europene de tipul rencarnrii) - i a persistat s lucreze la alte articole
i cri. Numrul lucrrilor publicate de el depete 290.
Cercetrile
nainte de a investiga cazurile, noi trebuie s le gsim. Asta am fcut
oriunde le-am cutat, dar ele pot fi gsite cel mai uor n zonele n care se
crede n rencarnare. Acestea includ att India i Sri Lanka, unde doctorul
Stevenson a cltorit iniial, ct i alte ri cu credine similare, respectiv
Thailanda, Myanmar (Birmania), Turcia i Liban. Modelul geografic al cazurilor
este determinat, ntr-o oarecare msur, de zonele unde avem oameni care s
le caute. n fiecare dintre aceste ri, am avut norocul de a avea asisteni care
caut cazuri pentru noi. Ei le gsesc prin diferite metode, unele din articolele
publicate ocazional n ziare, dar multe dintre ele pe cale oral.
Mergem acolo unde le gsesc ei. Asta nu nseamn, bineneles, c nu
apar situaii i n regiuni la care nu ne gndim. Avem multe cazuri din
Thailanda, dar nici unul din Vietnam, i asta se ntmpl, pur i simplu, pentru
faptul c nu avem o persoan de legtur acolo. De exemplu, am descoperit
cazuri pe toate continentele, n afar de Antarctica, ns nimeni nu le-a cutat
acolo. ntr-un fel, a descoperi cazuri aici, n Statele Unite, este mai greu dect
n alte ri.
De pild, n Thailanda, nici nu apucm s ne lmurim n ce zon trebuie
s ne oprim, c instantaneu auzim despre un alt caz. Pe de alt parte, n
Statele Unite nu putem s intrm, pur i simplu, ntr-un magazin i s ntrebm
dac cineva cunoate un copil care vorbete despre o via anterioar. Asta
nu nseamn c nu exist cazuri i aici. Dar cnd organizez conferine, oamenii
mi vorbesc deseori, dup aceea, despre un membru de familie, care, la un
moment dat, a povestit despre o via anterioar. De cnd ne-am creat o
pagin de web, n 1998, am primit e-mailuri de la zeci de americani care spun
povestea unui copil cu amintiri dintr-o via anterioar.
Avem tendina de a folosi aceleai metode generale la investigarea unui
caz. De obicei, suntem nsoii de un traductor local, deoarece puine dintre
familiile implicate n cazurile internaionale vorbesc engleza. Dei acest lucru
poate fi o surs potenial de eroare n acest proces, traductorii indigeni pot
s-i neleag pe interlocutori cu uurin. Deseori, clarificm orice eventual
nenelegere mpreun cu traductorul, pn cnd suntem siguri c am neles
ceea ce interlocutorii ncearc s ne transmit. Dup ce lucreaz cu noi o
vreme, traductorii ajung s neleag ceea ce ncercm noi s aflm pe
parcursul interviurilor i sunt ateni s pun toate ntrebrile necesare, pentru
17
a cpta o mai bun nelegere a evenimentelor petrecute. De aceea,
interviurile se desfoar, uneori, foarte lent - ncercnd, n mod repetat, s ne
asigurm c am perceput exact tot ceea ce s-a ntmplat, ca s nu spun c
familiile ne accept, n general, foarte bine. Nu le pltim niciodat, pentru c
asta ar putea s-i fac pe oameni s inventeze cazuri, dar ei sunt aproape
ntotdeauna ospitalieri, pe durata vizitelor noastre.
De cele mai multe ori, ajungem la un caz, dup ce el a fost rezolvat. Asta
nseamn c subiectul a oferit suficiente detalii despre viaa anterioar, nct
i-a permis propriei familii s gseasc i s se ntlneasc cu familia
personalitii anterioare, n unele cazuri, aceast ntlnire avusese loc cu
cteva sptmni naintea sosirii noastre, iar n altele, cu civa ani nainte.
Alteori, cazul nu este rezolvat la sosirea noastr, iar cele dou familii nu s-au
ntlnit. Dei este evident c preferam s se produc acea ntlnire, de cele
mai multe ori nu este aa, astfel c munca noastr incub un efort destul de
mare, pentru a reconstrui, ct de exact posibil, ceea ce s-a spus i s-a fcut n
legtur cu cazul, nainte de sosirea noastr.
De obicei, ncepem investigaia discutnd cu familia subiectului. Toate
interviurile debuteaz cu explicarea temei de cercetare, pentru ca toi cei
implicai s fie de acord s participe. Apoi, ncepem cu ntrebrile, cu rspuns
deschis, referitoare la istoricul cazului. Acest interviu este luat, de obicei, cu
prinii subiectului, dar pot participa la discuie i bunicii sau ali membri de
familie. Nu ncepem cu subiecii. n general, ei au puin de relatat despre
situaie, sau chiar nimic. Dac cumva sunt foarte mici, este posibil ca ei s fie
prea timizi s vorbeasc cu noi, sau poate nu au dispoziia necesar pentru a
discuta despre caz. Dac sunt mai mari, s-ar putea s nu-i mai aminteasc
nimic. ncercm s vorbim cu ei, dar punem un accent deosebit pe ceea ce ne
spun adulii despre relatrile sau comportamentul copilului, de la nceputul
episodului. Dac familia copilului a ntlnit familia personalitii anterioare,
suntem foarte interesai de ceea ce a spus subiectul nainte ca familiile s se
ntlneasc, deoarece afirmaiile lui puteau s fie nuanate de informaiile aflate
de la acea familie.
n cazul n care exist un semn din natere, este evident c vrem s
vedem semnul copilului. Apoi l fotografiem i notm locul unde se afl i cum
arat pe un desen cu o siluet uman, deoarece fotografiile pot avea rezultate
nesatisfctoare. Uneori, prinii spun c semnul din natere s-a deplasat
odat cu naintarea n vrst a copilului, astfel nct noi notm locul semnului
la natere.
Sunt subieci care i povestesc amintirile doar prinilor, ns alii spun
i altor persoane. n aceast din urm situaie, ncercm s discutm cu mai
muli martori posibil. Nu acceptm ns declaraiile bazate pe zvonuri. Dac un
stean relateaz ceva despre un subiect din auzite, nu acceptm cazul dect
dac vorbim cu persoana care a auzit, efectiv, copilul povestind.
Dup ce obinem ct de multe informaii din partea subiectului, trecem la
partea personalitii anterioare. Vorbim cu membrii familiei, pentru a verifica
ct de mult se potrivesc afirmaiile copilului cu viaa personalitii anterioare.
De asemenea, aflm impresiile lor de la prima ntlnire cu copilul. Dac la
aceast ntlnire copilul i recunoate de multe ori pe membrii familiei
18
anterioare sau bunuri aparinnd personalitii anterioare, atunci noi dorim s
lum declaraiile ambelor familii.
Cnd doctorul Stevenson a publicat rapoartele cazurilor n crile lui, el
a inclus o list cu declaraiile pe care fiecare copil le-a fcut despre o via
anterioar. Fiecare declaraie este urmat apoi de numele celui care a auzit
aceast declaraie, dac ea a fost verificat ca fiind adevrat pentru
personalitatea anterioar i dac da, de ctre cine, precum i alte observaii
adiionale. Trecnd n revist toate declaraiile, att cele corecte, ct i cele
incorecte, cititorii pot s cntreasc cazurile n totalitate, fr a trebui s se
ntrebe dac, nu cumva, copilul a ghicit unul sau dou lucruri ntr-o mare de
inexactiti.
Pe lng declaraii, trebuie investigate, adeseori, i alte aspecte ale
evenimentului. Cnd copilul are un semn din natere, care se crede c ar
corespunde unei rni de pe corpul celui decedat, noi ncercm s determinm
ct de mult se potrivesc ele, de fapt. n cazurile cele mai fericite, exist i un
raport de autopsie, care menioneaz rnile de pe corpul fostei personaliti.
Dac semnele din natere corespund unei rni - care nu a fost fatal -
de pe corpul fostei personaliti, atunci nregistrrile medicale pot fi utile n
estimarea gradului de asemnare, n cazul unei mori violente, ar putea exista
o nregistrare a incidentului la poliie - chiar dac nu exist un raport de
autopsie - care ar putea conine date despre rni.
n cazul multora dintre aceti decedai, nu exist nici un fel de documente
scrise, care s conin informaii despre rni, cea mai bun mrturie disponibil
devenind declaraia martorilor. Adesea, membrii de familie vd semnele fostei
personaliti abia dup moarte, atunci cnd ajut la pregtirea corpului pentru
nmormntare. Noi ncercm s vorbim cu cei care au observat rnile, pentru
a fi ct mai siguri de tipul lor i de locul unde sunt amplasate pe corp. Eu i
doctorul Keil am publicat un caz, n care familia subiectului credea c defectele
din natere de pe minile acestuia corespund unor rni, pe care fosta persona-
litate le suferise n timpul unui accident mortal de parautism, n final, prin
eforturi struitoare, doctorul Keil a determinat, cu oarecare siguran, c fosta
personalitate nu avusese, de fapt, nici o ran major pe mini.
n multe cazuri, cercettorii au repetat interviurile n urmtoarele lor
cltorii avute n regiunea respectiv. Acest lucru servete mai multor scopuri.
Unul dintre ele este, evident, acela de a afla dac au mai aprut i alte
elemente. Altul, este de a descoperi dac mrturiile rmn aceleai, odat cu
trecerea timpului. Aa c, n final, se poate evalua viaa i dezvoltarea
ulterioar a subiectului. Doctorul Stevenson a urmrit cteva cazuri pe par-
cursul a zeci de ani, astfel nct i-a vzut pe subieci cum au crescut. Dup ce
cazul este investigat, e nregistrat n dosarele noastre de la universitate, numai
dac respect anumite criterii. Acestea cuprind multe dintre caracteristicile
despre care am discutat Conform acestor criterii, un caz trebuie s respecte
cel puin dou dintre urmtoarele:
1. Predicii legate de o renatere - nu doar m voi nate
din nou", ci i cteva detalii specifice; de exemplu, alegerea vi-
itorilor prini.
2. Un vis premonitoriu.
19
3. Semne sau defecte din natere legate de viaa anterioar - nu doar
alunie sau alte pete; de asemenea, semnul sau defectul din natere ar trebui
observat imediat dup natere sau la cteva sptmni.
4. Relatri fcute de subiect, copil fiind, despre o via anterioar -
relatarea nu ar trebui s fie fcut doar de subiect: cel puin o alt persoan
mai n vrst (de exemplu, un printe sau o rud) ar trebui s confirme faptul
c subiectul a vorbit despre o via anterioar n copilrie.
5. Subiectul s recunoasc persoane sau obiecte care s-i fi fost
familiare fostei personaliti.
6. Copilul s manifeste un comportament bizar - adic, un
comportament care este neobinuit n familia subiectului i care, aparent,
corespunde unui comportament similar al personalitii anterioare, sau care se
poate presupune c l-ar fi avut acesta (de exemplu, o fobie fa de arme de
foc, dac personalitatea anterioar a murit prin mpucare).
Nu exist criterii perfecte pentru toate situaiile. ntr-un caz, copilul ar
putea oferi detalii semnificative i importante, astfel nct l-am putea include
pe list, chiar dac nu se regsete nici una dintre celelalte caracteristici. n
alte mprejurri, cazul ar putea respecta toate aceste criterii, dar noi alegem s
nu-l includem n cazuistica noastr. n general, aceste criterii ne-au fost de
folos i sper c ele exprim limpede care sunt cerinele, pentru a include un
anumit caz n cercetarea noastr. Aceste criterii arat c poate exista o gam
larg de situaii importante de luat n seam. Unele ofer informaii clare c un
fapt neobinuit s-a ntmplat, n timp ce n alte conjuncturi dovezile sunt mult
mai puin convingtoare.
Deseori, martorul este cel care apreciaz aceste cazuri ca fiind relevante,
dar noi considerm c este important s colectm ct mai multe date, astfel
nct martorul s poat evalua cazul n cunotin de cauz.
Pentru fiecare caz, cercettorul completeaz un formular de nregistrare
- desfurat pe opt pagini - care solicit diferite detalii despre eveniment
Dosarul mai include i notele luate la diferitele interviuri mpreun cu fotografii
sau documente, dac exist. ntr-o anumit etap, toate aceste informaii sunt
incluse ntr-un format computerizat, pentru a putea fi introduse ntr-o baz de
date. Acesta cuprinde 200 de variabile, crora li s-au atribuit valori ce pot fi
apoi introduse n calculator. Acestea se schimb, n funcie de ara de origine
a subiectului, de reacia iniial a prinilor, rezultat n urma relatrilor
copilului, de distana dintre familia subiectului i familia anterioar, plus o
mulime de alte mici detalii. Dac introducem aceste informaii ntr-o baz de
date, putem descoperi trsturile comune ale unui grup, pe care nu le putem
observa doar din studiul cazurilor individuale. De exemplu, atunci cnd am
comunicat c 18% dintre cazurile cu semne din natere, din India, sunt nsoite
de certificate medicale care confirm asemnarea, cunoteam acest lucru,
deoarece avem toate cele 421 de cazuri din India n computer i, astfel, acum
pot s verific frecvena cu care apare aceast situaie. Procesul este de durat,
iar introducerea tuturor cazurilor n baza de date va mai dura civa ani. La ora
actual, noi am introdus 1.100, dintre cele 2.500 de situaii, n baza de date.
Sunt incluse toate cazurile din India, dar nu exist nc nici un caz din
Thailanda i Myanmar, dei n aceste dou ri se ntlnesc sute de cazuri. Voi
mai meniona procente din cnd n cnd, pe baza acestor 1.100 de cazuri, dar
20
trebuie s reinei c ele nu sunt neaprat reprezentative pentru toate cele
2.500.
In urmtorii ani, pe msur ce vom introduce mai multe date n computer,
probabil vom afla mai multe despre acest fenomen, chiar i despre cazurile pe
care cercettorii le-au investigat cu civa ani nainte.
21
C API TO L U L 3
EXPLICAII
Abby Swanson, o fat care triete n Ohio, avea patru ani, atunci cnd,
ntr-o sear, dup ce i s-a fcut baie, i-a spus mamei ei: Mam, i eu i fceam
baie, cnd erai mic". Da, chiar aa?" i-a rspuns mama. Uauu!. Plngeai!",
a continuat Abby. Chiar aa fceam?"
Da", a continuat Abby. Eu am fost bunica ta."
i cum te chema?" a ntrebat-o mama. i amintete cum i se zbrlise
prul, n timp ce Abby se gndea ce s rspund, btndu-se uor cu degetele
peste gur.
Lucy? ... Ruthie? ... Ruthie", a zis ea, n final. Pentru c acesta era
numele strbunicii lui Abby, mama ei a ncercat s-i pun mai multe ntrebri,
dar Abby nu a mai spus nimic.
Strbunica lui Abby murise n 1985, cu nou ani nainte ca Abby s se
nasc. Avusese douzeci de nepoi i, spre deosebire de ceilali, mama lui
Abby locuia n vecintatea bunicii, astfel c i fusese apropiat de-a lungul
vieii. Au existat ceva conflicte, pe cnd mama lui Abby era adolescent, dar
s-au mpcat foarte bine, atunci cnd a devenit adult. Mama lui Abby vorbea
uneori despre bunici cu copiii ei, ns fr s le spun pe nume, iar acum nu
mai vorbise despre ei de mai bine de ase luni. n plus, bunica lui Abby locuia
pe Coasta de Vest i n-avea cum s fie o surs de informare, de la care Abby
s afle lucruri despre strbunica ei.
Mai trziu, mama lui Abby a ntrebat-o pe mama ei dac bunica i fcea
baie? Ea a confirmat i a adugat c, atunci cnd se ntmpla asta, plngea
foarte mult.
Mama lui Abby este sigur c fetia nu auzise niciodat numele
strbunicii ei. De fapt, atunci cnd a ntrebat-o, cteva zile mai trziu, cum o
chema, ea nu a tiut s-i rspund. Oricare ar fi fost cunoaterea, sau
amintirea, pe care o accesase Abby n acea sear, acum nu i mai era la
ndemn.
Ce putem nelege din asta? Exist i situaii mai reprezentative, dup
cum vom vedea, dar cel al lui Abby este unul succint pe care l putem folosi
pentru a gsi posibile explicaii n cazurile unor copii care povestesc despre
amintiri din viei trecute. Noi abordm aceste evenimente, cu o atitudine de
curiozitate stiinific. Sarcina noastr este de a cerceta acest fenomen i de a
ncerca s gsim cele mai plauzibile explicaii pentru fiecare n parte. n
special, ntrebarea dac un caz reprezint, sau nu, un eveniment paranormal -
unul aflat dincolo de cunoaterea tiinific curent - deci aceast ntrebare
este ntotdeauna prezent i, n multe privine, este cea mai important n
munca pe care o desfurm. Deseori, rspunsul este imposibil de gsit. Un
copil poate susine c i amintete o via anterioar, dar nu poate oferi
informaii, pe care nu le-ar fi putut afla, de altfel, pe ci obinuite. ntr-un astfel
de caz, nu putem spune c el este rencarnarea persoanei a crui via susine
c i-o amintete. n acelai timp, nu putem spune cu certitudine c relatrile
22
copilului sunt false, chiar dac ajungem la concluzia c nu exist dovezi care
s le confirme.
Abordm fiecare situaie cu o atitudine onest, aceea de a afla ct de
mult posibil. Nu le abordm, ca i cnd am fi tras deja concluziile. Suntem
deschii n faa oricrei posibiliti, inclusiv aceea c ar putea s existe o
legtur paranormal ntre copil i o persoan decedat, sau nu.
Aceast atitudine este necesar n cercetarea tiinific, care este diferit
de cele dou extreme. Pe de o parte, cei care cred n rencarnare pot accepta
rapid orice relatare n acest sens, deoarece ea le confirm credinele. Pe de
alt parte, indivizii convini c universul material este tot ceea ce poate exista
- inclusiv acei aa-zii sceptici de profesie" - vor respinge orice afirmaie care
le pune la ncercare opiniile. Dei muli dintre cei din domeniul tiinific au preri
la fel de dogmatice, ca i cele ale unei persoane foarte religioase, o cercetare
tiinific solid nu se poate baza pe credine.
Astfel, noi suntem accesibili tuturor posibilitilor. Asta nseamn c,
atunci cnd un subiect susine c i amintete o via anterioar, s-ar putea
s spun adevrul. Pe de alt parte, se poate ca el s fantazeze, sau ca adulii
s fi neles greit relatrile copilului. ncercm s determinm care este cel
mai plauzibil scenariu.
Cu toate c exist o astfel de atitudine n aceast carte, eu nu voi spune
ntotdeauna c un copil pretinde" c are amintiri din viaa anterioar. Ar fi un
lucru greoi i iritant att pentru cel ce scrie, ct i pentru cititor, n plus, inutil,
deoarece am explicat deja n detaliu modul nostru de abordare a cazurilor. De
fiecare dat cnd folosesc termenul, a putea pune amintiri din viei
anterioare" ntre ghilimele, dar i acest lucru ar fi obositor.
Uneori, voi lua n discuie ce ar putea nsemna o situaie, n cazul n care
amintirile sunt chiar dintr-o viat anterioar. Dei asta nu nseamn c am tras
concluzia c amintirile sunt, categoric, dintr-o via anterioar, nu doresc s
ocolim domenii surprinztoare de interes, pentru c nu am gsit nc dovada
final care s ateste o variant sau alta. In ceea ce privete explicaiile posibile,
exist dou tipuri fundamentale. Cazurile sunt provocate ori de un proces
normal, ori de unul paranormal. Urmtoarea list prezint cteva dintre
explicaiile pe care ar trebui s le lum n consideraie.
EXPLICAII NORMALE
Fraud
Asta ar nsemna c mama lui Abby ne-a minit, n mod intenionat, n
ceea ce privete cele ntmplate. Teoretic, este posibil. Abby nu i-a amintit de
acea sear, atunci cnd ne-am ntlnit, cu doi ani mai trziu, i nu a existat nici
un alt martor care s confirme povestea. Cineva ar putea inventa o astfel de
poveste, dac ar avea un motiv s o fac - acesta este motivul pentru care
prezentm doar cazurile n care am discutat direct cu familiile. Atunci cnd le
intervievm, ncercm s apreciem dac sunt demne de ncredere. Problema
n cazul fraudei este c, n aproape toate cazurile, familia nu are absolut nici
un motiv s inventeze o asemenea poveste. Cu siguran, mama lui Abby nu
a inventat. Singurul lucru cu care s-a ales, n urma contactrii echipei noastre,
23
a fost invadarea casei ei de un psihiatru i un psiholog care au pus o mulime
de ntrebri, aadar, dac nu avea o nevoie stringent de atenia din partea a
doi strini, nu ar fi avut nici un motiv s ne mint. Dei credea n rencarnare,
soul ei nu credea. Nu a prut ncntat s ne vad la el n cas, deci orice
eventual neplcere creat soului ei ar fi fcut-o, probabil, i mai puin dispus
s inventeze o poveste, atunci cnd ne-a sunat.
n mod similar, cei implicai n cazurile din alte ri nu obin nici un avantaj
material. Dei familiile au ncercat de cteva ori s obin mici atenii de la
familiile personalitii anterioare, aproape toi ni s-au prut a fi persoane
normale i decente, care, ntmpltor, au copii care au relatat cteva lucruri
neobinuite. n plus, cazul lui Abby este neobinuit, deoarece exist doar un
singur martor. n majoritatea celorlalte cazuri, muli membri de familie i prieteni
l-au auzit pe copil vorbind despre o via anterioar, precum i civa membri
ai familiei personalitii anterioare, cu care s-a vorbit mai trziu.
Pentru a vorbi de fraud, ar trebui s existe o conspiraie i, dei cazurile
pot aduce familiilor o anumit notorietate de scurt durat, absena oricrui
beneficiu semnificativ, pentru toi cei care ar trebui s fie implicai n aceast
istorie elaborat, face ca scenariul s fie puin probabil. Cealalt posibilitate de
fraud este ca i cercettorii s inventeze cazul. Noi tim c i-am ntlnit pe
aceti copii, dar dumneavoastr nu. Cu toate acestea, notiele luate pe teren,
care umplu fietele din birourile noastre, atest faptul c interviurile au avut loc.
n plus, oricine citete transcrierile complete ale cazurilor fcute de doctorul
Stevenson, n care el subliniaz punctele tari i slabe ale cazului, va nelege
c nu este vorba de fraud, chiar dac el greete n ceea ce privete
semnificaia acestor situaii.
Un alt contraargument mpotriva variantei de fraud din partea
cercettorilor este c ase dintre noi am publicat cazuri cunoscute, deci frauda
ar trebui s implice un numr de profesioniti care nu au dat niciodat dovad
de lips de probitate n munca lor. Dei exist posibilitatea ca mama lui Abby
s fi inventat aceast poveste, ansa ca acest caz - precum i celelalte, luate
n ansamblu - s se bazeze pe fraud, este redus.
Fantezie
n acest scenariu, Abby a inventat, atunci cnd a spus c-i amintea cum
i fcea baie mamei ei. Trebuie s lum n considerare aceast posibilitate doar
n cazurile n care declaraiile copilului nu sunt verificate, deci cazurile nu sunt
rezolvate. n nenumrate cazuri din America, copiii au povestit multe despre
perioada n care au trit n viaa anterioar, dar, pentru c nu au oferit nume,
declaraiile lor rmn neverificate.
Ne-am putea gndi c, pentru un subiect, aceast manier de a inventa
este ciudat, n special dac prinii nu agreeaz ideea de rencarnare, chiar
i mai ciudat dac copilul se implic emoional n ceea ce povestete. Oricum,
dac el nu ofer informaii care s se dovedeasc a fi exacte, posibilitatea unei
simple nscociri nu poate fi scoas din discuie.
Bineneles, muli dintre aceti copii, inclusiv Abby, par s cunoasc
lucruri pe care nu ar fi avut cum s le afle pe ci normale, astfel nct, la
fantezie se adaug coincidena, ca fcnd parte din explicaie. n cazul lui
Abby, asta ar nsemna ca ea s fi gsit numele strbunicii ei din ntmplare. I-
au trebuit dou ncercri pentru a ghici numele, dublndu-i astfel ansele de
24
succes, dar, lund n consideraie toate posibilele nume pe care ar fi putut s
le spun, chiar i dublarea anselor ar face foarte puin probabil alegerea
numelui corect.
Cei ce susin coincidena vor spune: Stai aa". Ei aduc ca argument
faptul c am fi n eroare referitor la ct de incert ar deveni un eveniment, dac
nu am lua n calcul numrul de ncercri pentru ca el s se ntmple. n acest
caz, ideea c Abby ar fi putut ghici corect numele strbunicii ei pare incredibil,
dar noi am aflat despre caz doar pentru c ea l-a gsit. O ans la un milion
pare uimitoare, dac nu ai tii c au mai existat alte un milion de ncercri. De
exemplu, faptul c oamenii ctig la Loto ar putea prea incredibil - innd
cont de ansele reduse - dar se ctig n fiecare sptmn, deoarece joac
att de muli. Dac ansele sunt de douzeci de milioane la unu i joac peste
douzeci de milioane de oameni, nu ar trebui s fim surprini, atunci cnd
cineva ctig.
ansele de a ghici un nume sunt, n mod clar, mai mari, deoarece exist
doar sute de nume, nu milioane, dar aceast logic pare s ntmpine mari
probleme, atunci cnd ne gndim la concluzia la care se ajunge n final: sute
de copii din Statele Unite le-au spus prinilor c ei au fost strbunicii lor, dar
singura familie despre care a auzit grupul nostru a fost cea a lui Abby, fiindc
ceilali nu au spus numele corect.
Acest lucru se poate ntmpla n toat America, dar o astfel de posibilitate
este absurd.
Apoi, mai este i cazul Suzannei Ghanem, pe care l-am menionat n
Capitolul 1. Ea ofer cu exactitate numele a douzeci i cinci de persoane din
viaa anterioar i relaia lor cu personalitatea anterioar, dnd doar un singur
nume incorect. ansele de a ghici att de multe nume, doar din coinciden,
sunt att de mici, nct se apropie de zero, dac nu ne gndim c sunt milioane
de copii care dau douzeci i cinci de nume corecte, atunci cnd i descriu
vieile anterioare prinilor, i c Suzanne s-a ntmplat s fie suficient de
norocoas s le spun pe cele corecte.
Situaiile n care se spun nume corecte par s contrazic total
coincidena, ns unele cazuri s-ar putea datora, ntr-adevar, acesteia. Dac
un copil face declaraii generale despre o via, dar nu ofer locul n care s-a
desfurat aceasta, numrul locurilor poteniale ar fi foarte mare i ar putea fi
gsit o persoan decedat, a crei via s semene cu cea descris de copil,
pur i simplu, din coinciden.
Chiar dac copilul vorbete despre loc, ar putea fi vorba de coinciden,
dac se dau doar cteva detalii. Dac un copil spune: Am fost un brbat care
a murit n California", atunci este evident c muli s-ar potrivi acestei descrieri.
Dup cum vom vedea, aceste cazuri implic mult mai multe detalii dect
att.
Informaii aflate pe ci normale
n aceast explicaie, se presupune c subiectul a aflat informaiile
referitoare la viaa anterioar pe ci normale, dar a uitat, pur i simplu, sursa
acestor informaii. Astfel, n cazul lui Abby, asta nseamn c a auzit numele
strbunicii ei cndva, apoi a uitat de acel eveniment, ca, de altfel, i mama ei,
dar nu a uitat numele. Acest argument are o oarecare logic. Deseori, tim
anumite lucruri, dar nu ne amintim cnd le-am aflat. n acest caz, mama ei era
25
sigur c Abby nu auzise numele strbunicii i c era prea mic pentru a-l citi
n documentele familiei. Ideea c ar cunoate numele strbunicii, care murise
cu nou ani nainte de a se nate ea, pare puin probabil. Cei mai muli dintre
copiii de patru ani nu cunosc numele strbunicilor decedate, i muli dintre noi
nu le cunoatem nici ca aduli.
n comparaie cu situaiile ce presupun strini de familie, posibilitatea de
a primi informaii pe ci normale este mai mare n cazurile de genul celui al lui
Abby, n care copilul i personalitatea anterioar fac parte din aceeai familie.
Este dificil s fim siguri c subiectul nu a auzit ceva despre personalitatea ante-
rioar. Chiar dac Abby ar fi auzit numele strbunicii la un moment dat, acest
scenariu nu explic de ce mai trziu a crezut c ea a fost strbunica, i cum a
ajuns s-i aminteasc c-i fcea baie mamei ei. tim c cei mici inventeaz
din joac, dar acesta ar fi unul neobinuit.
Mai mult, trebuie s explicm cazurile n care copiii au dat multe detalii
particulare ale unor persoane decedate, care au locuit la multe sute de
kilometri distan. n aceste circumstane, de cele mai multe ori, copiii par s
nu fi avut nici o ocazie de a afla informaiile respective. n plus, trebuie apoi s
ncercm s ne imaginm ce i-a fcut pe ei s cread c au fost acei strini
ntr-o via anterioar?
n cazul lui Abby, acest scenariu este puin probabil, ns posibil,
deoarece se poate ca ea s fi auzit numele strbunicii la un moment dat, n
pofida faptului c mama ei era sigur c nu, dar este imposibil s se fi ntmplat
aa n multe alte cazuri.
Declaraii incorecte ale martorilor
Poate mama lui Abby nu i-a amintit corect discuia pe care a avut-o cu
ea n acea sear. Ca un contraargument este faptul c, n timp ce atepta
rspunsul fetiei la ntrebarea despre numele strbunicii ei, mama cunotea
semnificaia. Nu a fost ceva ce s-a petrecut pe neateptate, ntr-un moment de
tensiune, aa cum se ntmpl n cazul unui martor la o crim, a crui de-
claraie se mai folosete nc pentru a condamna oamenii - chiar dac
recunoatem c n aceste mprejurri declaraiile martorilor oculari pot fi
imperfecte. Mama ei a ateptat cu mare nerbdare s vad dac Abby putea
s ofere o dovad care s confirme afirmaiile ei despre o via anterioar,
mrind astfel ansele de a-i aminti numele corect.
Posibilitatea unor declaraii incorecte din partea martorilor este cea mai
probabil explicaie normal pentru multe din evenimentele noastre, deoarece,
de cele mai multe ori, am ajuns la cazurile noastre din Asia la mult timp dup
desfurarea episodului n cauz. S-au descoperit numeroase cazuri n care
familia a declarat urmtoarele: Copilul a dat un numr de detalii particulare
privind o via trecut, inclusiv numele satului n care a trit personalitatea
anterioar. Apoi, familia s-a dus n sat cu copilul, care a recunoscut membri ai
familiei anterioare sau obiecte aparinnd celui decedat. n unele cazuri, copilul
a putut oferi un detaliu despre o persoan sau locul unde se afl un anume
obiect, de care doar cei apropiai tiau.
Criticii au spus c, probabil, familiile i-au amintit evenimentele incorect
Argumentaia sun astfel: Un copil nscut ntr-o cultur care crede n
rencarnare, i imagineaz c a trit o via anterioar i povestete asta
familiei. Prinii, n dorina lor de a confirma existena viaii anterioare, gsesc
26
o alt familie cu o persoan decedat, a crei via seamn, n linii mari, cu
cele spuse de copil. Apoi, cele dou familii se ntlnesc i fac schimb de
informaii. Ei ncep s fie convini c persoana decedat s-a nscut din nou i
le spun celorlali povestea. Atunci cnd, ntr-un final, vine un cercettor s
studieze cazul, ambele familii au impresia c au primit de la copil mult mai
multe detalii despre personalitatea anterioar, dect n realitate.
Exist aceast posibilitate, deoarece locuitorii de la sate, (are sunt n
general implicai n aceste cazuri, nu pstreaz n scris cele declarate de copil,
iar cercettorii ajung, de obicei, la un caz doar dup ce familiile se ntlnesc.
Au existat i cteva excepii; de exemplu, cazul din India al lui Bishen Chand
Kapoor. Primul cercettor a notat ce a relatat biatul nainte ca acest caz s
fie rezolvat, respectiv: numele tatlui personalitii anterioare (dei biatul i
spunea unchi), casta din care fcea parte, oraul unde a trit (la 50 km de casa
biatului), faptul c nu a fost cstorit, c a urmat cursurile unui liceu de stat,
aflat pe malul unui ru, pn n clasa a asea; tia limbile urdu, hindus i
englez; a descris casa lui ca fiind o cldire cu dou etaje, cu o camer
amenajat ca un altar, i apartamente separate pentru brbai i femei; a
povestit despre faptul c i plcea foarte mult vinul, petele rohu i
dansatoarele; a dat corect numele unui vecin, Sunder Lai, care avea o cas cu
un gard verde. Toate cele declarate de el au fost conforme cu realitatea, dar
biatul nu a spus vrsta corect a personalitii la momentul morii (a spus
douzeci, n timp ce brbatul murise la treizeci i doi) i a greit numele
cartierului unde locuise acesta. Cnd a fost dus n acel ora, el a identificat
personalitatea anterioar i pe tatl lui ntr-o fotografie veche i, de asemenea,
a recunoscut mai multe locuri de acolo. El a putut identifica chiar i camera n
care tatl personalitii anterioare ascunsese cteva monede de aur, care au
fost gsite doar dup ce biatul a indicat locul.
Cu totul, au fost documentate mai mult de treizeci de cazuri, nainte ca
personalitatea anterioar s fie identificat, i vom discuta despre unele dintre
ele n capitolele urmtoare. Acest numr reprezint puin peste 1% din cele
2.500 de cazuri adunate. nseamn oare c ar trebui s nu mai lum n
consideraie restul de 99% din evenimente, din cauza scenariului ce se
bazeaz pe ideea de declaraii incorecte ale martorilor?
Aa cum am menionat anterior, tim c memoria uman nu este
infailibil, dar asta nu nseamn c nu are nici o valoare. Dimpotriv, n multe
situaii punem foarte mare pre pe ea. Diferite aspecte ale acestor cazuri
pledeaz s o facem acum. Adesea, aceti copii nu le povestesc prinilor lor
despre o via anterioar doar o singur dat, ca n cazul lui Abby, ci i repet
declaraiile iar i iar. Prinii l duc uneori pe copil la locul anterior, deoarece
acesta i-a obosit cu cererile lui repetate de a fi dus acolo. Prinii au numeroase
ocazii de a afla exact ce afirm copilul, nainte de a se ntlni cu cealalt familie.
n unele mprejurri, mai muli martori au auzit ce au spus copiii despre
viaa anterioar, nainte ca familiile s se ntlneasc, deoarece s-a vorbit
despre amintirile lor civa ani. Ar trebui ca un numr mare de oameni s nu-
i aminteasc corect afirmaiile copilului, pentru ca acest scenariu - declaraii
incorecte ale martorilor - s fie valabil.
Ar mai trebui notat c, ntr-un caz care presupune persoane
necunoscute, copilul ar trebui s ofere suficiente detalii, pentru ca prinii s
27
poat identifica o familie n care exist un membru decedat, a crui via se
potrivete cu relatrile subiectului. Asta nseamn, de obicei, nume de
persoane sau locuri, sau un numr semnificativ de detalii. Chiar dac familiile
nu-i amintesc perfect afirmaiile fcute de subiect nainte de a se ntlni, unele
dintre aceste relatri trebuie s fi fost clare i exacte.
Mai exist i ipostaze n care explicaia c martorii au uitat este, n mare
parte, irelevant: de exemplu, contexte n care exist documente scrise,
nainte de ntlnirea celor dou familii, care atest afirmaiile copilului. De
asemenea, n cazul semnelor i defectelor din natere - unde rapoartele de
autopsie confirm faptul c subiectul s-a nscut cu un semn sau un defect care
corespunde rnii suferite de personalitatea anterioar - n mod clar, nu se pune
problema lipsei de memorie.
Chiar i fr aceste caracteristici, celelalte componente, prezente n
multe dintre exemplele noastre, sunt important de menionat. Dorina
emoional intens de a fi cu cealalt familie, fobiile de durat, legate de tipul
de moarte a personalitii anterioare, i preferinele neobinuite sunt cteva
dintre acestea, iar ele nu depind de amintirile familiilor legate de anumite
relatri.
Deoarece cazul lui Abby nu prezint niciuna dintre aceste caracteristici,
posibilitatea primirii unor informaii greite de la martori este mai mare aici,
dect n multe dintre celelalte situaii. Pe de alt parte, cazul lui Abby - i alte
cteva zeci din Statele Unite - arat c subiecii pot vorbi despre viei
anterioare, chiar dac se nasc n societi care nu cred n rencarnare. Acest
lucru elimin premisa explicaiei ce se bazeaz pe mrturii incorecte, conform
creia societile asiatice contribuie la mrirea numrului de cazuri datorit
credinei generale n rencarnare. Dei ar trebui s reinem faptul c mama lui
Abby credea n rencarnare, rmne totui ntrebarea: Ce i-ar face pe copiii din
America, dintre care muli au prini care nu cred n rencarnare, s cread c
s-au rentrupat? i cum explicm faptul c Abby, nu doar c a crezut c se
rentrupase, dar chiar a i furnizat informaii dintr-o via anterioar?
Dac considerm c mama lui Abby nu i-a amintit corect, trebuie s
presupunem c nici familiile celorlali subieci din America nu au memorie
bun. Am corespondat recent cu o mam a crei fiic de doi ani i jumtate i-
a spus ntr-o zi: Sunt mama ta. Sunt mama ta, Debbie". Mama nu crede c i-
a pomenit vreodat de propria ei mam, care era moart de douzeci i cinci
de ani, i c, n nici un caz, nu i-a pronunat numele. ntr-o alt mprejurare, o
feti de vreo doi ani i jumtate sau trei i-a spus mamei ei: Am fost bunica ta
i nu puteam merge". Familia nu-i spusese niciodat fetiei c strbunica ei nu
a putut merge, din cauza unei poliomelite. ntr-un al patrulea exemplu, o feti
de trei ani a afirmat c ea ar fi fost strbunica ei i i-a spus bunicii ei actuale,
care fusese adoptat la vrsta de trei ani: Erai la fel de mic ca i mine acum,
i ai venit s locuieti cu mine, n casa mea". Bunica a fost uluit, ca i martorii
din celelalte cazuri menionate. Putem, oare, s credem c ei nu-i mai
amintesc bine aceste afirmaii foarte clare?
28
Memorie genetic
Aceast explicaie - inclus aici doar pentru a fi siguri c le menionm
pe toate