+ All Categories
Home > Documents > Vestitorul Sept 2011

Vestitorul Sept 2011

Date post: 09-Nov-2015
Category:
Upload: geografie
View: 25 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
20
vestitorul Revist lunar de cultur cretin Oradea, 27 septembrie Seria I, Anul XX, Nr. 3 (215), 2011 Editat de Episcopia Român Unit cu Roma, Greco-Catolic, Oradea Din sumar: Scrisoare deschis adresat Preafericirii Sale Daniel, Patriarhul BOR - pag.2 Alocuiunea Papei Benedict al XVI-lea la Rugciunea Angelus - pag. 3; Evanghelizarea i cateheza, dou concepte complementare - pag. 4-5. noua biserica din valea lui mihai
Transcript
  • vestitorulRevist lunar de cultur cretin

    Oradea, 27 septembrie Seria I, Anul XX, Nr. 3 (215), 2011 Editat de Episcopia Romn Unit cu Roma, Greco-Catolic, Oradea

    Din sumar:

    Scrisoare deschis adresat Preafericirii Sale Daniel, Patriarhul BOR - pag.2

    Alocuiunea Papei Benedict al XVI-lea la Rugciunea Angelus - pag. 3;Evanghelizarea i cateheza, dou concepte complementare - pag. 4-5.

    noua biserica din valea lui mihai

  • 2 VESTITORUL

    vestitorul

    P.S.S. Virgil Bercea: Preedinte

    Redacia i administraia:Pr. Olimpiu Todorean: redactor coordonator,Ioan F. Pop: secretar de [email protected]

    Colaboratori:Otilia Bla, Nicolae Costru, pr. Ioan Erdeli, Maria-Mirela Filimon, Silvia Panti.

    Adresa:410210 - Oradea, str. Ep. Mihai Pavel, 4;Tel: 0259.436.492; Fax: 0259.430.509;E-mail: [email protected]; Tel: 0722.450.013

    Abonamente: Claudiu BodaStr. Corneliu Coposu nr. 13, Bl. X9, Ap. 8410445 - Oradea; Tel: 0744.958.932

    Difuzare: Claudiu BodaStr. Corneliu Coposu nr. 13, Bl. X9, Ap. 8410445 - Oradea; Tel: 0744.958.932

    I.S.S.N. 1454 - 8526

    Preafericirii Sale Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne

    Preafericirea Voastr,

    Biserica Greco-Catolic a primit cu indignare decizia Bisericii Ortodoxe Romne de a res ni duminic, 21 august 2011, Catedrala Greco-Catolic Adormirea Maicii Domnului din Baia Mare. Indigna-rea vine n contextul n care, n diverse luri de poziii publice, Biserica Ortodox Romn a spus c dorete s se re-angajeze ntr-un dialog onest i realist cu Biserica Greco-Catolic, dialog care, conform comunicatului ortodox din 7 iulie 2011, nu poate construit credibil fr o asumare corect a situaiei istorice i a diferendului patrimonial.

    Res nirea catedralei greco-catolice din Baia Mare nu reprezint nici expresia unui angajament onest al Bise-ricii Ortodoxe n reluarea dialogului i nici o asumare corect a situaiei istorice.

    n invitaia o cial la res nirea catedralei greco-catolice din Baia Mare, reprezentanii Bisericii Ortodoxe a rm: Momentul aniversar al Parohiei Ortodoxe Adormirea Maicii Domnului, 100 de ani de existen, ne ofer plcutul prilej de a v invita s luai parte la bucuria noastr i la res nirea bisericii parohiale.

    Biserica Greco-Catolic Adormirea Maicii Domnului din Baia Mare a fost construit n anul 1911, iar n data de 5 iunie 1930, prin bula papal Sollemni Conventione a Papei Pius XI, a devenit catedral episcopal. n aceast catedral, pe data de 2 februarie 1931, a fost instalat episcopul greco-catolic Dr. Alexandru Rusu, primul episcop de Maramure.

    Odat cu des inarea Bisericii Greco-Catolice n 1948, Catedrala Greco-Catolic Adormirea Maicii Dom-nului din Baia Mare a fost con scat de guvernul comunist i dat Bisericii Ortodoxe, n posesia creia se a i n prezent. Catedrala a fcut obiectul a nenumrate revendicri, ns Biserica Ortodox a refuzat retrocedarea acesteia. n momentul de fa exist un proces pe rol care s restabileasc situaia de drept a catedralei greco-ca-tolice din Baia Mare.

    Pe data de 21 august, conform invitaiei o ciale, Catedrala Greco-Catolic Adormirea Maicii Domnului va res nit de ctre I.P.S. Justinian i P.S. Iustin, episcopi ortodoci ai Maramureului, mpreun cu I.P.S. Laureniu, mitropolit ortodox al Ardealului.

    Scrisoare deschis

    Res nirea de ctre reprezentanii Bisericii Or-todoxe a catedralei episcopale greco-catolice din Baia Mare, precum i srbtorirea a 100 de ani de exis-ten a parohiei ortodoxe din aceasta biseric, care eventual ar putea srbtori 63 de ani, reprezint nu doar un act de provocare i s dare fa de Biserica Greco-Catolic, dar i un act clar de epurare cultural i religioas, falsi care a istoriei, tergere a memoriei i furt de identitate.

    Prin aceast atitudine vdit ostil, Biserica Or-todox Romn dovedete c nu este interesat n re-deschiderea dialogului cu Biserica Greco-Catolic. Menionm c Biserica Ortodox Romn a ntrerupt unilateral dialogul cu Biserica Greco-Catolic n 2004, iar n ultima perioada Biserica Ortodox a fost cea care a adresat mai multe apeluri Bisericii Greco-Catolice pentru redeschiderea dialogului.

    n cazul n care catedrala greco-catolic din Baia Mare va res nit, Biserica Ortodox Romn se face singur responsabil de crearea unei noi piedici n calea redeschiderii dialogului cu Biserica Greco-Catolic.

    Virgil BERCEAPreedinte al comisiei greco-catolice de pre-

    gtire a dialogului cu Biserica Ortodox Romn

  • 3Septembrie 2011

    www.catholica.ro

    21 august 2011 - Madrid Alocuiunea Papei Benedict al XVI-lea la Rugciunea Angelus

    Dragi prieteni,V pregtii s mergei n curnd acas. Prietenii

    votri vor dori s tie cum v-a schimbat experiena acestor zile, n acest ora minunat, cu Papa i cu sute de mii de tineri din toat lumea. Ce le vei spune? V invit s dai mrturie ferm despre viaa cretin. n acest fel vei da natere la noi cretini i vei ajuta Biserica s creasc puternic n inimile multora. n aceste zile m-am gndit des la tinerii de acas, ce ateapt ntoarcerea voastr! Ducei salutul meu clduros lor, celor mai puin norocoi, familiilor voastre i comunit-ilor de care aparinei.

    Permitei-mi s mi exprim recunotina i fa de Episcopii i preoii prezeni n numr att de mare la aceast Zi Mondial. Lor le transmis mulumirile mele sincere, ncurajndu-i s continue s activeze pastoral n mijlocul vostru cu entuziasm i dedicare.

    [n spaniol] l salut pe Arhiepiscopul ordinariu militar i mulumesc clduros Forelor Aeriene Spaniole, care cu generozitate ne-au permis s ne strngem aici, la baza aerian Cutra Vientos, la centenarul fondrii avia-iei miltare. ncredinez tot personalul Forelor Aeriene Spaniole i familiile lor grijii materne a Fecioarei de la Loreto. n acest context amintesc c ieri s-au mplinit trei ani de la gravul accident de la Aeroportul Barajas, ce a provocat numeroi mori i rnii, exprimndu-mi apro-pierea spiritual i profunda afeciune celor afectai de acest nefericit eveniment, precum i familiilor victimelor ale cror su ete le ncredinez milostivirii lui Dumnezeu.

    Sunt bucuros s anun acum c urmtoarea Zi Mondial a Tineretului se va desfura n 2012, la Rio de Janeiro. Chiar de acum s i cerem Domnului s i asiste pe cei ce se vor ocupa de organizare, precum i s uureze cltoria tinerilor din toat lumea, pentru ca s poat s mi se alture n acest frumos ora brazilian. Dragi tineri, nainte s ne lum la revedere, i n timp ce tinerii din Spania ncredineaz crucea Zilei Mondiale a Tineretului tinerilor din Brazilia, ca Succesor al lui Petru v ncredinez aceast sarcin: ducei lumii ntregi cu-

    noaterea i iubirea lui Isus Cristos! El v dorete apos-toli ai secolului XXI i mesageri ai bucuriei Sale. Nu l dezamgii! V mulumesc mult de tot.

    [n francez] Dragii mei tineri vorbitori de lim-b francez, astzi Cristos v cere s v nrdcinai n El i alturi de El, s zidii vieile voastre pe El, stnca noastr. V trimite s i martorii Si, curajoi i fr temeri, autentici i credibili! S nu v e team s i catolici, s i mrturisitori celor din jurul vostru prin simplitate i sinceritate! Lsai Biserica s descopere n voi i n bucuria tinereii voastre misionarii Vetii cele Bune a mntuirii!

    [n englez] i salut pe vorbitorii de limb engle-z prezeni astzi aici! ntorcndu-v acas, luai cu voi Vestea Bun a iubirii lui Cristos pe care ai experimen-tat-o n aceste zile de neuitat. Fixai-v privirea asupra Lui, aprofundai cunoaterea Evangheliei i aducei roa-de mbelugate! Dumnezeu s v binecuvnteze pn ne vom ntlni din nou!

    [n german] Dragii mei prieteni! Credina nu este o teorie. A crede nseamn a intra ntr-o relaie per-sonal cu Isus i a tri n prietenie cu El, n comuniune cu ceilali, n comuniune cu Biserica. ncredinai vieile voastre lui Cristos i aducei-i pe prietenii votri s des-copere calea spre izvorul vieii, spre Dumnezeu. Fie ca Domnul s v dea fericirea i v fac mrturisitori bucu-roi ai iubirii Sale.

    [n italian] Dragii mei italieni! V salut pe toi. Euharistia pe care am celebrat-o este Cristos nviat pre-zent i viu n mijlocul nostru: prin El, vieile voastre sunt nrdcinate n i zidite pe Cristos, tari n credin. Cu aceast ncredere, ntoarcei-v din Madrid i spunei tuturor ce ai vzut i ai auzit. Rspundei cu bucurie chemrii Domnului, urmai-l i rmnei mereu unii cu El: vei aduce multe roade astfel!

    [n portughez] Dragi vorbitori de limb portu-ghez, l-ai ntlnit pe Isus Cristos! Vei nota mpotriva valului ntr-o societate cu o cultur a relativismului ce nu dorete nici s caute i nici s susin adevrul. Dar tocmai spre acest moment al istoriei, cu marile lui provocri i oportuniti, v trimite Domnul, pentru ca, prin credina voastr, Vestea Bun a lui Isus s poat s continue pe p-mnt. Sper s v revd n doi ani la urmtoarea Zi Mondi-al a Tineretului din Rio de Janeiro, Brazilia. Pn atunci s ne rugm unii pentru alii, mrturisind bucuria ce aduce viaa, nrdcinai i zidii n Cristos. Pn ne vom reve-dea, dragii mei, Dumnezeu s v binecuvnteze!

    [n polonez] Dragi tineri polonezi, tari n credin-, nrdcinai n Cristos! Fie ca darurile pe care le-ai primit de la Dumnezeu n aceste zile s aduc n voi roa-de bogate. Fii martorii Si. Ducei altora mesajul Evan-gheliei, Cu rugciunile i exemplul vieii voastre, ajutai Europa s i redescopere rdcinile cretine.

  • 4 VESTITORUL

    (continuare n pag. 5)

    Evanghelizarea i cateheza, dou concepte complementareCt de frumoase sunt pe muni picioarele trimisului care vestete pacea, a solului de veste bun, care d de tire mntuirea, care zice Sionului: Dumnezeul tu este mprat! (Is 52,7).

    1. Misiunea evanghelizatoare a BisericiiCt de frumoase sunt pe muni picioarele trimi-

    sului care vestete pacea! Aceste cuvinte pline de spe-ran rostite odinioar de profetul Isaia la Ierusalim, pot exprima foarte bine misiunea pe care comunitatea cre-tin, prin ecare membru al ei, o are, i anume, aceea de a evangheliza de a face cunoscut Evanghelia, de a duce n lumea ntreag Vestea cea bun. Este su cient s analizm semnele societii pentru a ne da seama de situaia tragic n care se a cei mai muli dintre con-temporanii notri: pierderea credinei n Dumnezeu, abandonarea practicrii religiei, absena sentimentului religios. Pe lng aceste atitudini interioare putem ad-uga evenimente externe precum cazurile de violen, de rzboi, de imposibilitate de a tri mpreun. Acestea sunt situaii care, pe de o parte, impun necesitatea de a face cunoscut Evanghelia, iar pe de alt parte, refuz religia i orice referin la aceasta. n acest sens, se nasc o serie de ntrebri: cum trebuie s evanghelizm lu-mea de astzi? Ce metode trebuie folosite pentru a pro-clama Vestea cea Bun n societatea i cultura n care trim? Ce nseamn a evangheliza cultura, aa cum cerea adesea Papa Ioan Paul al II-lea?

    2. Conceptul de evanghelizareEvanghelizarea constituie problema fundamen-

    tal de care Biserica s-a preocupat dintotdeauna. Fiind contient de misiunea pe care o are fa de ii lui Dum-nezeu, ea a ncercat s-i fac datoria de a evangheliza, propovduind n ntreaga lume. Astfel, experiena do-bndit i-a conferit o ncredere n ceea ce privete me-sajul transmis (1).

    Cuvintele evanghelizare precum i noua evanghe-lizare se a printre cele mai utilizate cuvinte n limba-jul eclezial al epocii noastre, mai ales de la decretul Ad Gentes al Conciliului Vatican II 1965, ind apoi adesea revigorate mulumit diverselor intervenii magisteriale post-conciliare.

    Cuvantul evanghelizare deriv din verbul gre-cesc euangelizein/euangelizesthai al crui semni cat, dup teologia Noului Testament, ar proclamarea n-ceputului mpriei lui Dumnezeu n Persoana i mi-siunea lui Isus, i prin invitarea la pocin i credin (Mc 1,15) (2).

    Trebuie evitat orice de niie reductiv precum subliniaz Papa Paul VI: Nicio de niie parial i fragmentat nu poate da dovad de bogia, complexi-tatea i dinamismul evanghelizrii fr riscul de a o s-rci pn la mutilare (Evangelii Nuntiandi 17). Cnd-

    va, acest cuvnt era folosit pentru a indica activitile religioase, bisericeti de a apra Evanghelia i pentru a n ina Biserica n noi locuri (3). Astzi semni ca-ia sa este mult mai extins. Documentele magisteri-ale care vorbesc despre evanghelizare sunt: Evangelii Nuntiandi (1974) EN, Catechesi Tradendae (1979) CT i Redemptoris Missio (1991) RM. Evanghelizarea se realizeaz cu fapte i cuvinte. Ea este n acelai timp mrturie i anun (veste bun), cuvnt i sacrament, n-vtur i obligaie (4).

    Semni caia extrem de larg atribuit evangheli-zrii coincide cu ntreaga misiune i cu ntreaga aciune a Bisericii (5). Printre activitile i coninuturile asociate evanghelizrii se numr: predicarea evangheliei, dez-voltarea rugciunii i celebrarea liturghiei, administrarea sacramentelor, mrturia unei credine vii, formarea copi-ilor, a tinerilor i a adulilor n spirit cretin, promovarea educaiei, a ecumenismului, a culturii, a dreptii sociale, a pcii, a umaniza i a ncretina (toate) dimensiunile vieii personale i sociale (6). Aadar toat activitatea Bisericii n mod particular cea legat de transmiterea Revelaiei ctre lume se incadreaz n evanghelizare. Cnd Cuvntul este proclamat n catehez, celebrat n liturgie, mrturisit prin activitate, Biserica se angajeaz n evanghelizare.

    3. Nevoia de evanghelizareLa numai 10 ani de la nchiderea Conciliului

    Vatican II, Papa Paul VI scria astfel: nevoia de a pro-clama Evanghelia oamenilor din zilele noastre, plini de sperant, dar n acelai timp tulburai adesea de team i de nelinite, este, fr ndoial, un serviciu adus nu numai comunitii cretine, ci i intregii umaniti (EN 1). Papa Ioan Paul al II-lea sublinia deseori largul orizont al operei de evanghelizare i cadrul religios complex n care se ncadreaz aciunea misionar a Bisericii.

    Astzi ne gsim n faa unei situaii religioase destul de diversi cat i de schimbtoare: popoarele se a n micare; realiti soaiale i religioase care pn acum erau stabile i clare azi prezint dezvoltri complexe. Este su cient s ne gndim la unele feno-mene precum urbanizarea, migraia n mas, micrile de refugiai, decretinarea rilor cu tradiie cretin veche, introducerea urgent a Evangheliei i a valori-lor sale n rile majoritar necretine, pluralitatea sec-telor religioase, .a.m.d. Este vorba de o rsturnare a situaiei religioase care mpiedic implementarea unor categorii ecleziale pan acum obinuite (RM 32).

    Pr. Anton V. CIOBA

  • 5Septembrie 2011

    (urmare din pag. 4)

    (continuare n pag. 6)

    4. Ce este cateheza?Termenul catehez poate cuprinde o sumedenie

    de activiti care in de tradiia Bisericii. n anumite perioade istorice, acest termen fcea referire la unele forme de activitate bine precizate i adesea instituio-nalizate precum catehumenatul antic, iniierea sacra-mental, nvmntul religios al copiilor i al adulilor, nvarea religiei n coli etc. Dar, dincolo de acest uz particular al termenului, rezervat unor forme condiio-nate din punct de vedere istoric, astzi cateheza este lu-at n sensul cel mai larg i autentic, n general asumat n re ecia catehetic i n mesajul eclezial al catehezei.

    n ceea ce privete de nirea catehezei, putem spune c exist multe de niii ale acesteia. Unele, care sunt prezentate n documente o ciale ale magisterului, sunt n general citate i utilizate. Spre exemplu, conci-liul vorbete despre institutul catehetic care are sco-pul de a nvia printre oameni credina i de a o face contient i activ, prin intermediul unei activiti prielnice. Sau de niia des citat dat de Sinodul din 1977: aceasta (cateheza) const n educarea la credin n mod ordonat i progresiv, educaie strns legat de un proces de maturizare a aceleai credine. (7)

    Trebuie s amintim de asemenea, de niia dat de Directoriul Catehistic General din 1971: n mediul activitii pastorale, cateheza este acea aciune eclezia-l care conduce comunitatea i cretinii n mod indivi-dual la maturizarea credinei. (8).

    Noul Director General pentru Catehez vorbete despre catehez n termenii perioadei n care are loc convertirea la Hristos, acest lucru ind fundamental n formarea credinei. Cateheza de iniiere este descris ca o formare organic i sistematic a credinei ce trece dincolo de simpla nvtur didactic tradiional:

    Aceast formare organic este mai mult dect un simplu invmnt: este o nvtur a ntregii viei cretine o iniiere cretin integral ce favorizeaz ur-marea lui Cristos, urmare centrat pe persoana Acestu-ia. Este vorba deci de educaia cunotientizrii i tririi credinei astfel nct omul n toate dimensiunile sale, n experienele sale profunde s se e ptruns de Cuvntul lui Dumnezeu. (9)

    Identitatea catehezei poate individualizat n jurul a trei piloni de referin: Cuvntul lui Dumne-zeu, credina i Biserica, astfel nct: * cateheza este inainte de toate n slujba Cuvntului deci n serviciul Evangheliei, transmind mesajul cretin i vestindu-L pe Cristos; * cateheza este educaie a credinei fa-voriznd naterea i creterea credinei persoanelor i comunitilor; * cateheza este o aciune a Bisericii exprimnd realitatea eclezial, ind un moment eseni-al al misiunii sale.

    Cteva precizri:- Cateheza reprezint un moment semni cativ n

    aciunea Bisericii ind ntotdeauna o forma de evan-ghelizare primind astfel un dinamism misionar ce o ajut la gsirea identitii sale;

    - Prin natura sa, cateheza constituie un moment diferit i succesiv primei evanghelizri;

    - Totui exist i catehez de iniiere care consti-tuie baza/fundamentul formrii att a personalitii de discipol, ct i a formrii comunitii;

    - Misiunea catehetic a Bisericii este vast, ind realizat prin diferite forme: n mod privat sau public, spontan sau instituionalizat, ocazional sau sistematic, avnd o mare varietate de aciuni concrete: pregtiri pentru primirea unor sacramente, cursuri de formare religioas, formare liturgic etc.

    Clari carea termenilor: Legat de termenul catehaz: - provine din verbul grecesc katechein care n-

    seamn a face s rsune;- catehez, catehism, catehetic sunt termenii

    cei mai apropiai i cei mai folosii pentru a indica aci-unile i modalitile de catehizare ale Bisericii;

    - catehumenat, catehumen, catehumenal origi-nea acestor termeni este n instituia antic pentru can-didaii la botez i la inserarea lor n Biseric. Azi terme-nii catehumenal i catehumenat se folosesc e n sens propriu n vederea pregtirii pentru botez, e pentru a desemna activiti catehetice de evanghelizare.

    Legat de termenul credin: termenii cel mai des ntlnii sunt educarea credinei, educare la credin-, a nva credina, transmitere a credinei, itinerarii de credin. Aceti termeni s-au dezvoltat mai ales n secolul al XX-lea, ca urmare a micrilor catehetice, exprimnd scopurile/scopul catehezei. Ei ne explic n ce sens credina poate educat, nvat i transmis.

    5. Cateheza ca aciune a Bisericiin acest sens putem pune problema n dou mo-

    duri: Biserica face cateheza i Cateheza construiete Biserica.

    a. Biserica face catehezaReferirea catehezei la Biseric este o dimensiune

    esenial i constitutiv a identitii sale. n activitatea Bisericii, cateheza are un loc primordial. Eclezialitatea catehezei se exprim prin rolul fundamental al Bisericii i al comunitii cretine care constituie subiectul prin-cipal i locul natural al catehezei. n mod particular, parohia are responsabilitatea promovrii i realizrii catehezei, asigurnd elementele indispensabile i coor-donarea activitatea micrilor i a grupurilor existente (10).

    Primul catehet este comunitatea cretin ind considerat n mod direct responsabil de catehez. Apoi la nivel difereniat, n interiorul comunitii avem:

    - episcopii n calitatea lor de specialiti n

  • 6 VESTITORUL

    (urmare din pag. 5)ceea ce privete credina, sunt garani ai unitii Biseri-cii i cei dinti responsabili de catehez;

    - preoii ca educatori la credin, au datoria de a face s creasc comunitatea n cele ale credinei, promovnd n comunitile lor vocaiile viitorilor cate-hei care pot i trebuie s e i laici. Acetia pot la rn-dul lor deveni catehei i formatori de ali noi catehei, asigurnd continuitatea n cadrul proiectului catehetic eparhial sau/i particular care ar putea sa existe;

    - cateheii n mediul activitii pastorale, ei desfoara o activitate destul de delicat, fapt pentru care acetia trebuie s dein un anume coninut de cu-notine, practici, metode, s e recunoscuti de comu-nitate i ierarhie i nu n ultimul rnd s e modele n ceea ce privete viaa de credin;

    - familia noiunea de biseric domestic atri-buit familiei presupune ca primii nvtori ai credin-ei s e prinii. n cadrul familiei trebuie s existe un spaiu n care s e practicat Evanghelia. Prinii au responsabilitatea formrii copiilor n spirit cretin, mai ales prin nsi viaa lor.

    b. Cateheza construiete Biserica Printre datoriile catehezei se gsesc unele cu

    referire precis la Biseric, astfel:

    - cateheza este educaie la sensul de Biseric datorie destul de di cil n zilele noastre datorit crizei instituiilor, a apariiilor sectelor, .a.m.d.;

    - cateheza este loc al experienei de Biseric nu numai c se vorbete de Biseric, dar constituie n sine o experien de Biseric;

    - cateheza este un factor al rennoirii Bisericii dezvoltnd o misiune de continu puri care i reform;

    - (nu n ultimul rnd) cateheza trebuie s pro-moveze un proiect de convingere n favoarea Bisericii. Aceasta din urm are nevoie de stimuli i de putere de convingere asupra tinerilor de azi (11).

    (1) CYRIL DE SOUZA SDB, Cultura ed evangelizzazi-one, Roma, 2006; (2) ANTHONY, F.-V., Evangelization: Growing Understanding of a Complex Process n: Salesianum 61 (1999), 17-35: (3) BOSCH, D., Evangelism, Evangelization n: K. MLLER ET AL. (EDS.), Dictionary of Mission. Theology, History, Perspec-tives (Orbis Books: Maryknoll, N.Y. 1997), 151-154; (4) Direttorio Generale per la Catechesi, 39; (5) Cf. GEVAERT, J., Limpegno di annunciare il Vangelo. Evangelii Nuntiandi 25 anni dopo in: Guttadauro 1 (2001) 1, 141; (6) HURLEY, D. E., Bishops, Pres-byterate and the Training of Priests in: A. HASTINGS, Modern Ca-tholicism. Vatican II and After (S. C. M.: London 1991), 149; (7) Cf. ALBERICH, E., La catechesi oggi. Manuale di catechetica fondamentale, ELLEDICI, Leumann (Torino), 2001, 71; (8) Il Di-rectorio Generale per la Catechesi, 21; (9) Direttorio Generale per la Catechesi, 67; (10) Cf. ALBERICH, E., La catechesi, 169; (11) Cf. ALBERICH, E., La catechesi, 170.

    n Duminica dup nlarea S ntei Cruci, 18 august 2011, Preas nia Sa Virgil Bercea s-a a at n mijlocul cre-dincioilor greco-catolici din satul Hodiel, Comuna Ol-cea, ocazie cu care a s nit noua biseric greco-catolic, avnd hramul nchinat Sfntului Mare Mucenic Gheor-ghe, ind aezate n Sfnta Mas din Altar moatele Sfn-tului Dumitru cel Mare, Izvortorul de Mir.

    Construcia bisericii a nceput n anul 2007, pe terenul donat de dl. Gheorghe Matei, lucrrile ind coordonate de prinii Iulian i Mihai-Simion Terec. Evenimentul solemn i unic din viaa comunitii gre-co-catolice din Hodiel a fost onorat de prezena celor invitai de ctre gazda locului, pr. Iulian Terec paroh de Dumbrava i Hodiel. Printre acetia s-au a at ci-va preoi care mpreun cu episcopul au slujit la Masa Altarului, venind nsoii de credincioii din parohiile pstorite de acetia, amintind pe: pr. Gheorghe Seica protopop de Holod i paroh de Smbta, pr. Mrton Kiss paroh romano-catolic de Bel r, pr. Dorin Rep-ciuc, pr. Alexandru Chivari, pr. Mihai Fechet, pr. Ce-zar Moru, pr. Ioan Ttar, pr. Mihai Terec i Ip. Eduard Ficher - vicerector Seminar i ceremonier episcopal. n rndul autoritilor care au onorat evenimentul s-a a at deputatul colegiului respectiv dl. tefan Seremi, pre-fectul Judeului Bihor dl. Gavril Ghilea i primarul Comunei Olcea dl. Flore Boce.

    n cuvntul de nvtur, dedicat S ntei Cruci, Preas nia Sa Virgil Bercea i-a ndemnat pe toi credin-

    cioii greco-catolici, dar i pe cei prezeni din celelalte confesiuni, ca s poarte cu rbdare, dragoste i nelege-re reciproc greutile vieii, ilustrate sub forma crucii. Totodat, prin ndemnul su, ierarhul i-a invitat pe toi, ca ori de cte ori vor avea ocazia, s nu ezite s intre n noua lor biseric, unde s se roage la Dumnezeu, deoa-rece cu siguran ceea ce vor cere li se va da din belug prin mijlocirea Maicii S nte.

    Dup terminarea S ntei Liturghii, preotul gazd, Iulian Terec, a mulumit tuturor celor care s-au jert t s duc la bun sfrit lucrarea ctitoriei bisericii, invitnd n numele comunitii locale greco-catolice toi oaspeii pre-zeni la o agap festiv organizat n cinstea srbtorii.

    Biroul de pres

    S nirea bisericii din Hodiel

  • 7Septembrie 2011

    n zilele de 11-13 septembrie a.c., PSS Virgil Ber-cea a participat din partea Bisericii Romne Unite la n-tlnirea Internaional de Rugciune pentru Pace, or-ganizat la Mnchen (Germania) de ctre Comunitatea SantEgidio. ntlnirea ajuns deja la cea de-a 25-a ediie i care n mod tradiional ntrunete reprezentanii celor mai de seam Biserici i comuniti cretine, alturi de delegaii ale celor mai semni cative religii ale lumii, a avut anul acesta ca tem Nevoia de a tri mpreun.

    Evenimentul a debutat Duminic cu celebrarea S ntei Liturghii n Catedrala din Mnchen, avndu-l ca prim celebrant pe ntistttorul Arhiepiscopiei de Mn-chen Freising, Eminena Sa Cardinalul Reinhard Marx. n primele ore ale dup amiezii aceleiai zile, participan-ii s-au a at n legtur direct cu comunitatea local din New York pentru a comemora mpreun tragicele evenimente petrecute n urm cu 10 ani, la 11 septem-brie 2001. La scurt vreme a urmat ntrunirea plenar de deschidere o cial a ntlnirii, organizat la Palatul Rezidenz, la care au luat cuvntul, n calitate de gazde ale evenimentului, Eminena Sa Cardinalul Reinhard Marx, respectiv D-na. Ursula Kalb, preedinta organizaiei ger-mane a Comunitii SantEgidio. De asemenea, deschi-derea o cial a ntlnirii a fost onorat cu prezena de ctre preedintele Germaniei, Excelena Sa Dl. Christian Wulff i primul ministru al Landului Bavaria, Dl. Horst Seehofer, respectiv de alte personaliti venite din sfera public internaional. Introducerea tematic a ntlnirii a fost susinut de preedintele Comunitii SantEgidio, Dl. Prof. Dr. Andrea Ricardi din Roma.

    A doua zi a ntlnirii a fost mprit n dou sec-vene consecutive de timp. Astfel, att dimineaa, ct i n cadrul dup amiezii, invitaii au fost distribuii tematic n 35 de grupuri, unde principalii exponeni ai comuni-tilor religioase au susinut conferine pe diferite teme propuse de organizatori. Preas nia Sa Virgil Bercea a fost moderatorul Grupului 18, avnd ca tematic pro-pus pentru discuii Religiile i valoarea vieii, indu-i alturi la prezidiu: Preas nia Sa Lon Lemmens, Epi-scop Auxiliar de Malines-Bruxelles Belgia, Excelena Sa Jrgen Johannesdotter, Episcop Evanghelic Germa-nia, naltpreas nia Sa Vasileios Karaiannis, Mitropolit Ortodox de Salamis Cipru, eicul Hani Fahs, naltul Consiliu iit al Afacerilor Religioase Liban, Sohan Lal Gandhi, reprezentant al Jainismului India i Mosh Lewin, reprezentantul Rabinului-ef Frana.

    n intervalul de timp dintre cele dou sesiuni de conferine a fost dedicat unei ntruniri plenare onorate de vizita cancelarului Germaniei, D-na. Angela Merkel, cu care Preas nia Sa Virgil Bercea a avut o ntlnire, alturi de principalii reprezentani ai comunitilor religioase. Ul-tima parte a zilei respective a fost dedicat diferitelor Fo-rumuri organizate n diferite locaii publice din Mnchen.

    Dimineaa celei de-a treia zi a ntlnirii a fost de-dicat continurii discuiilor pe grupuri, ncepute n ziua precedent, urmat n jurul amiezii de o vizit a tuturor participanilor la Memorialul Lagrului de Concentrare din Dachau. S-au depus coroane n amintirea celor care i-au gsit sfritul ntre zidurile lagrului de munc, iar doi dintre supravieuitori au expus mrturii despre experiene-le trite acolo n acele vremuri de trist amintire. n nal a urmat vizitarea Lagrului de Concentrare, i rentoarcerea la Mnchen pentru diferite momente de rugciune petre-cute mpreun de ctre participanii la ntlnire.

    La cderea serii a urmat procesiunea de pace pe strzile centrale ale capitalei bavareze care a culminat cu Ceremonia Final de ncheiere a ntlnirii de la Mn-chen, organizat pe scena special ridicat n piaa centra-l din faa palatului primriei. Au rostit scurte, dar foarte impresionante discursuri: Eminena Sa Cardinalul Rein-hard Marx, Prof. Andrea Ricardi, Gijun Sugitani, prim-consilier al colii Budiste Tendai Japonia, Christian Maelen Kvarme, episcop luteran Norvegia i Edith Dunia Daliwonga, Comunitatea SantEgidio din Congo. Ultimul discurs a fost unul comun, rostit de la tribuna scenei de ctre Mustafa Ceric, Marele Muftiu de Sara-jevo, mpreun cu Preas nia Sa Pero Sudar, Episcop de Bosnia i Heregovina cu sediul la Sarajevo, prin care au fcut un apel la toleran i bun nelegere reciproc, i au anunat solemn locul urmtoarei ntlniri de rugciu-ne pentru pace care va avea loc n urbea lor, ind gazdele ntlnirii din toamna anului 2012.

    n nal a urmat probabil cel mai impresionant i solemn moment al serii, n care principalii repre-zentani ai religiilor lumii au aprins fclia de pace i au semnat declaraia universal de pace, printre sem-natari a ndu-se i Preas nia Sa Virgil Bercea. Apoi toat lumea prezent n piaa central din Mnchen, indiferent de etnie, naionalitate, orientare religioa-s sau cultural, dar ecare pe propria limba, scanda cuvntul pace, ntinzndu-i mna unul altuia sau mbrindu-se reciproc.

    Biroul de pres

    ntlnirea Internaional de Rugciune pentru Pace,Mnchen, Germania, 11-13 septembrie 2011

  • 8 VESTITORUL

    Tinerii din Eparhia de Oradea lantlnirea Mondial a Tineretului de la Madrid

    La nceputul lunii august 2011 a nceput cltoria tinerilor din Eparhia de Oradea spre ntlnirea de la Ma-drid cu Sfntul Printe Papa, alturi de alte milioane de tineri din ntreaga lume. Pregtirea spiritual a tinerilor a fost demarat ns cu mai mult timp n urm i a constat n 3 cateheze, susinute de preoi i clugrie ce fceau parte din grupul de pelerini. n data de 6 august a nceput n mod o cial ntlnirea la Oradea, unde tinerii au nce-put s se cunoasc i s se pregteasc pentru aceast ntlnire. n decursul celor 2 zile petrecute aici s-a format o trup de cntrei, care au compus i un imn adresat n-tlnirii, au mpletit brri i au pregtit autocarul pentru pelerinaj, nfrumusendu-l i personalizndu-l. n data de 8 august, la ora 03.00, toi tinerii s-au adunat n Ca-pela Seminarului pentru Liturghia dinainte de plecare. Prima noapte a fost petrecut la Milano, iar apoi drumul a continuat spre unul din cele mai cunoscute locuri de pelerinaj, spre Lourdes. Tinerii au avut ocazia acolo s se roage, s mediteze i s bea ap din izvorul la care s-a artat Preacurata Fecioar Maria.

    De la Lourdes, autocarul cu tinerii obosii, dar totui mult mai ncrcai spiritual, a pornit spre Cala-horra, unde au fost primii cu foarte mult cldur de Printele Claudiu, familia sa i o echip de voluntari. n zilele petrecute acolo, activitile au fost diverse, s-au fcut vizite la cele mai importante biserici si muzee ale oraului, s-a organizat o petrecere n aer liber unde ro-mnii, italienii i nemii i-au prezentat tradiiile (dan-suri, cntece), iar seara s-a ncheiat cu o serat dansant n aer liber, multe zmbete i veselie. Urmtoarea zi, pelerinii au avut ocazia s mearg 15 km pe drumul ce duce spre Santiago de Compostela, mai exact pn n localitatea Santo Domingo de la Calzada unde au fost ateptai cu merinde, iar apoi au putut vizita biserica Sfntului i au ascultat cu mult interes povestea acestu-ia. n ziua urmtoare a avut loc o petrecere de zi unde formaia de tamburi a ncntat auzul ecruia i a adus veselie i bun-dispoziie n rndul celor pre-zeni, iar apoi o alt formaie cu caracter mai solemn a condus lumea spre liturghia cu epi-scopii locului. Tinerii s-au desprit cu greu de acest loc minunat unde distracia cu partea spiritual au fost mbinate perfect. Drumul a continuat apoi spre principala destinaie, spre Madrid, ora ce ncepea s se mpnzeasc de miile de pelerini nerbdtori s l ntlneasc pe Papa. Pelerinii romni au participat cu toii mpreun la o serie de 3 cateheze, inute de Preas nitul Virgil Bercea, episcop de Ora-dea, care au imprimat n memoria ecruia o serie de nvturi. Catehezele au fost interac-

    tive, tinerii au putut s i lanseze ntrebrile ce i-au a at imediat rspunsul, iar unii mai curajoi au depus i mrturii legate de convertirea spre cretinism sau creterea lor spiritual. n ecare zi s-a celebrat apoi Sfnta Liturghie, care a fost animat de tinerii prezeni. n Madrid au avut loc sute de evenimente n paralel, din care tinerii au putut alege: concerte, Adoraii Euharisti-ce, dansuri, etc. Ultima sear s-a petrecut mpreun cu Sfntul Printe i cu Isus prezent n Sfntul Sacrament, pe aeroportul 4 Vientos. Tinerii au fost vizitai i de o furtun, care nu i-a speriat, ci, dimpotriv, i-a aju-tat s simt prezena lui Dumnezeu printre ei. Noaptea de veghe a rsunat de cntece i veselie, iar diminea-a la ntoarcerea Sfntului Printe a avut loc Liturghia de nal. Cltoria tinerilor din Eparhia de Oradea nu s-a terminat ns aici. Ei au mers mai departe nspre Sanctuarul de la Montserrat, unde au petrecut 2 nopi, iar ntr-una din zile au vizitat frumoasa capital catala-n, Barcelona. Ultima noapte dormit departe de cas a fost la Milano, iar urmtoarea zi, au vizitat cu toii vestitul Dom din Milano, pornind apoi cu melancolie, spre casele lor. Mulumim PSS Virgil i Biroului Pasto-ral Eparhial pentru Laici pentru tot ce au fcut i pentru traseul att de frumos pe care l-au ales.

    Bunul Dumnezeu s le rsplteasc.

    Alina HOSSU

  • 9Septembrie 2011

    MrturieAm pornit n acest pelerinaj rugndu-m la Sf.

    Fecioar s pot s rezist zic i s e posibil s trans-mit celor de acas momentele cele mai frumoase pe care le triam. Cu siguran m-a nsoit peste tot. Sin-gur n-a putut reui.

    n autocarul Eparhiei de Oradea au urcat 55 de tineri care au dat via acestui pelerinaj prin dorina de a cunoate orii unei ntlniri mondiale ale tinere-tului, ntlniri pe care le-au putut gusta pn atunci doar din povetile entuziaste ale veteranilor. Au plecat n dimineaa zilei de 8 august cu multe ateptri, atep-tri care au devenit realitate odat ce au ptruns ncet, ncet n ceea ce avea s devin cea mai frumoas expe-rien din viaa lor de tineri. Momente impresionante, emoii, hohote de rs n cascade, mult entuziasm, con-templare, momente n care toat ina era paralizat de viteza informaiilor ce se derulau n faa ochilor, erau imortalizate de camerele foto i video. Cei de aca-s au putut sa e alturi de tineri pas cu pas urmrind transmisiile live realizate de Radio Maria.

    Participam la ce-a de-a 3-a ntlnire mondial a tineretului obinuit ind s ntlnesc tineri doritori s-L ntlneasc pe Isus, tineri cu care s cntm s ne rugm, s zmbim. Dar, spre surprinderea mea, am n-tlnit i oameni care nu-L iubeau. Eram la Calahora n timpul adoraiei i pentru prima oar am vzut oameni care i manifestau nemulumirea avnd feele schimo-nosite de ur. Erau aceleai fee care l-au nsoit pe Isus pe drumul calvarului. Am rmas cu imaginea ace-ea multe zile meditnd i am neles c acele fee schi-monosite vor mai aprea n decursul vieii noastre. Vor ncercrile noastre, temerile, slbiciunile noastre. i atunci, am realizat ct de important este mesajul aces-tei ntlniri Tari n credin. Tari n credin precum au fost i martirii notri despre care ne-a vorbit PS Vir-gil la catehezele de la Madrid. Lupta lor s-a sfrit, dar noi, noi trebuie s continum ceea ce ei s-au strduit s fac cu preul vieii lor, s m tari n credin pentru a putea tri viaa cu Cristos i n Cristos, pentru a-L pu-tea mrturisi cu curaj n orice moment al vieii noastre. S m apostolii Lui n lumea n care trim pentru c schimbarea trebuie s nceap de la mine.

    MrturieZiua Mondial a Tineretului catolic a nsemnat

    mai mult dect acea zi- propriu zis pentru c pele-rinajul ctre inta-Madrid a implicat i alte locaii pe care le-am descoperit mpreun cu tinerii din grupul Eparhiei de Oradea.

    Acum mi iubesc ara de o sut de ori mai mult!!! Iubesc romnii, iubesc clima temperat a rii noastre, iubesc apa de aici, dealurile noastre, soarele nostru, plcintele bunicilor, mncarea tradiional, oamenii calzi din satele noastre i n special biserica noastr greco-catolic. Acas m simt cel mai bine!

    Odat cu pelerinajul la Madrid am descoperit i alte locuri superbe din Europa. De exemplu Lourdes-ul, Barcelona, Montserratul, Milano au farmecul lor pro-priu i m-au cucerit, fr ndoial, nu doar prin cate-dralele lor ci i prin arhitectura i peisajele deosebite.

    Calahorra, acolo unde am fost primii cu o imen-s bucurie de preotul romn, preotul spaniol i localni-cii oraului m-a impresionat prin credina i druirea spaniolilor de-acolo, prin obiceiurile lor ritmice i ex-trem de zgomotoase (tobe, tamburi, tamburine...). Tot aici grupul nostru a cntat, a dansat i a transmis spi-ritul tineresc romnesc pe o strad, ntr-o mic pia, unde s-au strns o grmad de ali tineri din alte ri pentru a ne vedea i a cnta cu noi. La Calahorra am trit momente teribil de frumoase i cred c am lsat n urma noastr numai gnduri pozitive despre Romnia!

    Ajungnd la Madrid, pe lng tradiiile i istoria locului, mi-am dat seama c cel mai mult mi-a plcut atunci cnd s-a vorbit despre romni i cu romni. A ncepe de la liturghiile animate de tineri, trecnd la catehezele pentru romni inute de Preas nitul Virgil Bercea n capela nvierea Domnului din Madrid... Di-alogul pe care l-a purtat preas nitul cu noi - tinerii pelerini, mrturiile pe care ni le-au dat civa tineri i faptul c a scos n lumin cteva modele din biserica noastr; de exemplu: Episcopul Ioan Suciu, Episcopul Anton Durcovici, cardinalul Iuliu Hossu ori monseni-orul Vladimir Ghika.... pentru mine a nsemnat mult i am neles c trebuie s rmn tare n credin chiar i atunci cnd sunt biciuit de cuvintele aa ziilor-prieteni care rd sau m ignor pentru ceea ce eu cred. Ai tare n credin nseamn a avea rdcini bine n pte ntr-un teren fertil, ntr-un teren stabil; adic n Cristos! Lumina focalizat pe aceste mari valori din biseric mie mi-a ridicat semne de ntrebare n ceea ce privete viaa mea i m-a determinat s caut mai mult i s cred mai tare n ceea ce biserica propune.

    Numrul imens al pelerinilor, agitaia, cldura, disconfortul, mprejurrile nefavorabile i aventurile la care am fost supui, au fost un obstacol pentru mine n a simi vii momentele spirituale cu Papa Benedict al al XVI-lea, ns toate au avut un rost... D i n ntrebarea preas nitului Cum i cunoatem pe tine-rii n relaie cu Isus? i, de asemnea din rspunsul

    ...cnd i vezi iubindu-se mi-am dat seama c de la propriul grup, alturi de care am petrecut aproape trei sptmni, am nvat cele mai frumoase lucruri. Am avut lng mine oameni inteligeni, oameni talentai n diferite domenii, oameni cu o experien de via bogat, preoi i clugrie cu o mrturie de via fru-moas care au tiut s iubeasc i atunci cnd nu m-a ateptat. Am simit n ei o buntate i o disponibilita-te extraordinar! Mulumesc Lui i mulumesc lor!

    Ana-Maria Orosimleu Silvaniei

  • 10 VESTITORUL

    Prima mprtanie Solemn iren inarea Reuniunii Mariane la Curtuieni

    Inteniile apostolatului rugciunii pentru anul 2011OCTOMBRIE

    Intenia general: Pentru ca bolnavii n stadiu terminal, n suferinele lor, s e susinui de credina n Dum-nezeu i de iubirea frailor.

    Intenia misionar: Pentru ca Ziua Mondial a Misiunilor s fac s creasc n poporul lui Dumnezeu pasiunea pen-tru evanghelizare i sprijinul fa de activitatea misionar cu rugciunea i ajutorul material pentru Bisericile mai srace.

    Ziua de 14 august 2011 a fost o dubl srbtoare pentru enoriaii din Curtuieni, srbtorind prima Sfn-t mprtanie solemn a patru copii din parohie i re-n inarea Reuniunii Mariane din localitate, dedicat Neprihnitei Zmisliri. Sfnta Liturghie a fost cele-brat de pr. paroh Alexandru Cervid i de pr. Marius Pop din parohia Voivozi-Cheniz, Protopopiatul Ierului.

    n prezena credincioilor i a familiilor emo-ionate, candidatele i-au mrturisit credina spunnd Crezul i au recitat mpreun rugciunea domneasc, Tatl nostru. Printele Marius Pop a vorbit, n cuvn-tarea sa, despre importana S ntei Euharistii, att pen-tru copii, ct i pentru aduli. La urm a amintit impor-tana activitii Reuniunii Mariane n viaa parohiilor i a credincioilor.

    Candidatele au primit cte o diplom i un ro-zariu care le va aminti mereu de acest moment att de important din viaa lor.

    Margareta CERVID

    Luni, 12 septembrie, colile i-au deschis porile pentru un nou an de nvmnt. La Liceul Teologic Greco-Catolic Iuliu Maniu din Ora-dea, deschiderea festiv a nceput prin intonarea imnului de stat i o cierea unui Tedeum.

    Cuvntul de deschidere i-a aparinut direc-torului instituiei, prof. Andrei Cristea, care a pre-cizat faptul c ecare an este un nou nceput, un nou ciclu i bineneles noi sperane pentru elevii notri.

    Dou lucruri importante marcheaz acest nceput de an: n primul rnd faptul c liceul a primit denumirea Iuliu Maniu i al doilea c, ncepnd din acest an, n cadrul instituiei mai funcioneaz dou clase de grdini cu program prelungit.

    Alturi de profesori, prini i prieteni, cei mai emoionai i curioi au fost elevii claselor I, de la Step by Step. Oricum, prima zi de coal a fost, este i va , o born kilometric foarte im-portant, att n viaa copilului, ct i a prinilor.

    Noi le dorim mult succes tuturor!

    Biroul de pres

    Prima zi de coal

  • 11Septembrie 2011

    Ioan F. POP

    PERIPATETIZRIPoezia necesit cea mai puin materie. Po-

    ezia este lumin...Muli nu prea cred, mai mult se justi c

    prin Dumnezeu.Nu exist o lectur de tip critic pentru sim-

    plul motiv c un critic nu tie s citeasc. Dup o a rmaie a lui M. Blanchot, el nu poate s citeas-c pentru c tot timpul se gndete numai la ceea ce scrie. Citete doar ct s poat s scrie...

    Dialogul scoate cel mai bine singurtile din noi. Le pune s lucreze o clip mpreun.

    Unii mint i cnd spun adevrul.Religia care nu poate produce tot timpul

    martiri e o religie moart.Cultura este putina de a nelege lumea,

    dar i ne-putina de a nelege orice lume.Unele explicaii au nevoie de alte explicaii

    pentru a putea explica ceva.Putem avea un viitor doar pe msur ce de-

    pozitm tot mai mult trecut n mentalul colectiv.Sfnt ajungi nu propunndu-i s ajungi

    sfnt, ci propunndu-i s i om.Nu tim cte maimue s-au salvat n oameni.Fluturele este cea mai poetic vieuitoare.Dumnezeu este subiectul i predicatul gndirii.Moartea unui apropiat ne transform

    brusc din ignorani n loso .Data pe mna noastr, Judecata de Apoi

    nu s-ar mai ine.Omul este ceva ce rmne dup ce a fost

    sczut din noiunea de om.Prostul este tot ceea ce-i poate nchipui n

    lipsa inteligenei.Cititul i scrisul scot din mine ceea ce nici

    nu credeam c am. M mint cu propriile mele adevruri.

    Cultura ne duce altfel la cimitir.Omul de azi e tot ceea ce nu dorea s e

    omul de ieri.Cea mai mare ratare e cea acoperit de di-

    plome, premii i titluri universitare.Talentul e un mod de a dispera ct de ct au-

    tentic. Genialitatea? sublimul oricrei disperri.M intereseaz cuvintele pn la prima lor tcere.Incertitudinea vieii i certitudinea morii

    par cele mai mari ironii ale divinitii.Citirea este gndire paralel cu o alt gn-

    dire. Scrisul gndire paralel cu ea nsi.Cine vrea s vad neantul la fa nu are

    dect s caute o oglind.

    INVITAIE

    Parohia Greco-Catolic Sfntul Gheorghe Oradea invit pe toi credincioii la recitarea Rozarului de 24 de ore, 22-23 octombrie 2011, pentru:

    BEATIFICAREA EPISCOPILOR MARTIRI

    Credincioii care doresc s se alture acestei rugciuni continue pot s o fac n orice moment, n arcul celor 24 de ore, la Biserica Sfntul Gheorghe, n parohie sau n familie.

    Episcopii catolici din Romnia i ndeamn pe credincioi s participe la recensmntul populaiei i s-i declare identitatea religioas

    Episcopii romano-catolici i greco-catolici din Ro-mnia i ndeamn pe credincioi s participe la recens-mntul populaiei din 20-31 octombrie 2011 i s-i decla-re identitatea catolic i adeziunea la nvtura Bisericii Catolice. Apelul a fost lansat n cadrul sesiunii ordinare a Conferinei Episcopilor din Romnia (CER) ce a avut loc n perioada 20-23 septembrie 2011, la Chiinu (Re-publica Moldova), la invitaia Preas nitului Anton Coa, episcop de Chiinu, invitat permanent pe lng CER.

    Credina noastr este viaa noastr! Declararea identitii catolice nu este doar o obligaie moral de mrturie, ci va contribui i la conturarea real i corect a comunitii catolice din Romnia i Europa. Redarea dimensiunii reale a comunitii noastre va spre bene- ciul Bisericilor noastre - Romano-Catolic i Greco-Catolic - i va contribui la bunul mers al vieii religi-oase i al activitii noastre n viitor, a rm episcopii catolici ntr-o scrisoare pastoral, adresat cu ocazia apropiatului recensmnt al populaiei.

    n cadrul lucrrilor, episcopii au fcut o evalu-are a ultimelor evenimente din viaa Bisericii locale, au dezbtut diferite probleme legate de tribunalele bi-sericeti diecezane i de organizarea i funcionarea CER. Totodat, a fost anunat ntlnirea Forumului Internaional de Aciune Catolic (FIAC), care va avea loc la Iai, n perioada 22-26 august 2012, reunirea Co-misiei pentru pastoraia migranilor, din cadrul CER, ce va avea loc n noiembrie 2011 i apropiata ntlnire naional a responsabililor cu pastoraia familiilor din diecezele i eparhiile din Romnia.

    S-a stabilit ca urmtoarea sesiune ordinar a Conferinei Episcopilor Catolici din Romnia s se desfoare la Blaj, n perioada 8-10 mai 2012.

    Conferina Episcopilor Catolici din Romnia i reunete pe toi episcopii romano-catolici i greco-ca-tolici din Romnia i exprim unitatea Bisericii locale i uniunea intim cu Urmaul lui Petru, Sfntul Printe.

    Biroul de pres al CER

    COMUNICAT DE PRES

  • 12 VESTITORUL

    (continuare n pag. 13)

    GIULGIUL Biserica, poporul lui Dumnezeu, triete din Cu-

    vntul i din Trupul lui Cristos. El, Mntuitorul nostru, este centrul vieii cretine; nspre Jertfa Sa rscumpr-toare, privete cu recunotin i convertire tot credin-ciosul.

    Patimile Sale ne marcheaz prin intensitatea su-ferinei i prin druirea de sine din iubire. Evanghelia consemneaz del acest eveniment salvator. Totui, atunci cnd auzim acele relatri evanghelice, nu reali-zm grozvia chinurilor. Mrturie este i reacia critic a unora fa de cruzimea hiperbolic a scenelor din lmul Patimile lui Isus.

    Conform tradiiei bisericeti, exist i alte mrtu-rii ale acestor triste evenimente: Giulgiul n care a fost nfurat trupul lui Isus (a at azi la Torino) i marama Veronici, cu care aceasta, conform tradiiei prezente i n devoiunea Calea Crucii (Staiunea a VI-a), a ters faa nsngerat al lui Isus (a at azi n Sanctuarul S ntei Fee de la Manoppello-Italia).

    Prezentare. Giulgiul este o estur de ln, avnd lungimea de 4,36 m i limea de 1,10 m. Pe su-prafaa acestuia se contureaz dou imagini din fa i din spate a unui brbat cu nlimea de 1,85 m. Imaginea este rezultatul imprimrii cu snge. Urmele sugereaz existena numeroaselor rni pe corpul celui care a fost nfurat n aceast pnz; mai concret, pro-funzimea i situarea rnilor dau mrturie despre biciu-irea, ncoronarea cu spini, rstignirea i mpungerea n coast a defunctului (peste 50% din suprafaa corpului este acoperit cu rni). n anul 1898, un tnr fotograf a observat c imaginea de pe Giulgiu este un negati-ve foto. Aceast relicv este pstrat acum n Capela Regal a Sfntului Ioan Boteztorul din Catedrala din Torino, ntr-un mediu cu climat controlat.

    Tradiia. Tradiia cretin a rm c acest Giul-giu este cel n care a fost nfurat trupul Mntuitorului nostru Isus Cristos. Dup nviere, apostolii Iuda Tadeul i Toma au dus acest acopermnt funerar regelui din Edessa pentru ca, prin atingerea ei, s se vindece de le-pr. n anul 554, conform unor relatri, n zidul de dea-

    Pr. Zorel Gh. ZIMA

    supra porii cetii Edessei s-a gsit o pnz cu imagi-nea lui Isus. Asemnarea del a feei Rstignitului de pe Giulgiu cu icoana Pantocrator din Mnstirea Sfnta Ecaterina, de pe Sinai, dezvluie cunoaterea Giulgiu-lui deja n jurul anului 550. n anul 944 aceast pnz este dus la Constantinopol, iar, de aici, cruciaii au lu-at-o cu ei n Frana, i, n nal, n Italia. n secolul XIV existau deja consemnri despre existena Giulgiului.

    Mrturii tiini ce. O dat cu evoluia tiinei i incursiunii raionalismului n religie, tot mai muli cercettori i-au exprimat dorina de a cerceta tiini c acest vestigiu. n 1988, n urma aprobrii Sfntului Sca-un, s-au prelevat probe din pnz pentru a datate, prin metoda radiometric Carbon 14, n laboratoarele uni-versitare din Oxford (Anglia), Tucson (Arizona-SUA) i Zurich (Elveia). Datele obinute au deschis ntreaga controvers; conform rezultatelor, mostrele proveneau din Evul Mediu, perioada 1260-1390. Acestea preau s nege legtura Giulgiului cu Isus, dar subminau nsi exactitatea datrii (diferen de 130 de ani). Ulterior s-a demonstrat c aceste probe proveneau din poriunea re-staurat de ctre clugriele din Chambery (Frana) n 1534, dup ce un incendiu din 1532 a deteriorat-o. nsi textura, alinierea brelor, dovedesc deosebirea dintre aceste poriuni restaurate i corpul autentic al pnzei. Un test realizat n 2005 n Laboratorul Naional din Los Alamos a datat Giulgiul n perioada lui Isus.

    Cercetarea a continuat din alte perspective: arhe-ologico-lingvistice, chimice, botanice i tehnice.

    Barbala Frale (expert n istorie i arheologie) a observat c pe pnz apar cuvinte n greac, latin i aramaic. Acestea indic faptul c defunctul este un anumit Isus! Acest text se nscrie n obiceiul nmor-mntrii celor condamnai ntr-un cimitir public pe o perioad de 12 luni, dup care, pe baza acestui text nscris pe un papyrus, erau identi cai i trupul redat familiei pentru mplinirea serviciilor funerare demne. Aceast descoperire denot o oarecare atitudine amia-bil a autoritilor fa de defunctul n cauz. Relatrile evanghelice ntresc faptul c Isus nu a mai fost nmor-

  • 13Septembrie 2011

    (urmare din pag. 12)mntat ntr-un astfel de loc, n urma solicitrii lui Iosif din Arimateea (Lc 23,50-53).

    Analiza paralel a sngelui din Giulgiu i cel din Marama Veronici arat c probele hematice sunt iden-tice. S-a observat c dei sngele aparine unei persoane masculine, acesta nu conine dect ADN matern XX.

    Avinoam Danin, un botanist israelian, a descope-rit imagini de plante care au rmas imprimate n estura pnzei: spini, trestie, fructe peste trup, sfoar din bre vegetale toate speci ce zonei cuprinse ntre Ierusalim i Hebron. Mai mult, zece dintre plantele identi cate pe Giulgiu n oresc n lunile martie-aprilie, informaii care apropie decesul rstignitului de perioada Patilor.

    Experimentele tehnice au demonstrat c ima-ginea trupului este rezultat dintr-o emisie spontan de lumin i cldur (gen laser), tehnic neexistent n Evul Mediu. Dup cum a rmase card. J. Ratzinger (actualul papa Benedict al XVI-lea): [Giulgiul] este o imagine cu adevrat misterioas, pe care nici o tehnic uman nu a fost capabil s o produc (n Spiritul Liturghiei, Geneva, 2001).

    Datele tiini ce converg spre concluzia c acest giulgiu provine din perioada anilor 30 d.C. (timpul cru-ci crii lui Isus). Experimentele in rm supoziia unor cercettori izolai c giulgiul ar un fals construit de-liberat pentru a-i nela pe cei care cred (unii, proba-bil sufer de noua febr Da Vinci, avnd ca prim simptom ndoiala fa de mrturiile cretine). Acestea nu au datoria i nici posibilitatea moral a identi crii acestui giulgiu cu acopermntul lui Isus, dar con rm perfect mrturia tradiiei cretine c este foarte posibil i acceptabil credinei a nsui Sfntul Giulgiu.

    Atitudinea Bisericii. Un fapt vital al credinei cretine este nvierea lui Cristos. ns, credina n Isus cel nviat nu depinde de acest Giulgiu. Chiar dac ti-ina l-ar datat cert n perioada Evului Mediu, Biserica

    ar continuat (fr a simi aceasta ca un traumatism) s triasc n i prin credina n cel nviat. Totui se recu-noate importana edi catoare n viaa cretin ale unor oseminte sau obiecte care au o deosebit ncrctur spiritual prin mprtirea anterioar de ceva sfnt i dumnezeiesc (aa cum venerm moatele s nilor). Ve-nerndu-le, su etul coboar nsuind memorialul pen-tru a se ridica nspre nlimile virtuilor sfntului care atinse acea materie. n acest context se ncadreaz i venerarea Sfntului Giulgiu din Torino. Acesta vine n ajutorul celui care are puin credin, sau chiar nici o credin, prezentndu-i rnile ca apostolului Toma. n faa acestei relicve ne revine s ngenunchem excla-mnd Domnul meu i Dumnezeul meu! (pentru scep-tici nici o dovad nu va vreodat ndeajuns).

    Vizitele papilor Ioan Paul al II-lea (24.05.1998) i Benedict al XVI-lea (2.05.2010) arat valoarea Sfn-tului Giulgiu, prezentnd, n numele ntregii Biserici, veneraia i respectul cuvenit.

    Valoarea spiritual al Giulgiului este dat de me-sajul imaginii sale: ni-L prezint pe Isus n momentul neputinei Sale maxime i ne amintete c n acea moar-te njositoare st mntuirea lumii. Dup a rmaia papei Ioan Paul al II-lea, acesta este un martor mut, dar deose-bit de elocvent al ptimirii, morii i nvierii lui Cristos (n timpul pelerinajului su la Giulgiu). Este o autentic icoan pictat cu snge (a rma papa Benedict al XVI-lea n timpul pelerinajului su la Giulgiu), corespunznd del descrierii evanghelice a Patimilor.

    Trezire spiritual. Centrul Spaniol de Sindo-nologie (studierea Giulgiului) din Valencia a rma n 2004 c numeroasele scene din lmul Patima lui Isus (regizat de Mel Gibson) sunt del bazate pe studiile efectuate asupra pnzei. Scena nvierii corespunde ul-timelor cercercetri, care sugereaz c acesta s-a dez-um at, ca n lm, iar trupul a ieit din giulgiu fr ca acesta s e despturit. Dar de departe, cel mai realist moment este cel al biciuirii lui Isus.

    Fiecare urm de snge de pe Sfntul Giulgiu vorbete despre iubire i via. n aceast perioad, suntem invitai mai insistent s contientizm imen-sa iubire a Dumnezeului nostru realizat n Jertfa pe Cruce a Fiului Su spre rscumprarea i reconcilierea noastr cu Dumnezeu. Suntem chemai s participm la Jertfa Crucii prin sacri carea egoismului propriu n relaia cu Dumnezeu i cu toi fraii mai mici ai lui Cristos i n acceptarea propriei cruci, contieni ind c n ncercare i suferin suntem cu adevrat aproape de Dumnezeu. Fiecare ezitare n edi carea spiritual cretin, ecare gest de ngmfare i de complcere n chemrile i uneltirile diavolului, semni c aprobare i participare la rennoita Patim al lui Isus.

    Imaginea de pe Giulgiu al Rstignitului trebuie s ni-o imprimm n su et. Fr tehnici avansate, ci prin smerita metod a Pocinei s redm strlucirea acestui chip spre a se odihni n inimile noastre curate.

  • 14 VESTITORUL

    71 de ani de la masacrul de la Ip, judeul SlajComemorarea martirilor neamului rom-

    nesc czui n noaptea de 13/14 septembrie 1940 la Ip, are loc, ca n ecare an, de srbtoarea nlrii S ntei Cruci.

    Parastasul a fost o ciat i anul acesta nu-mai de ctre preoii greco-catolici din protopopi-atul imleu-Silvaniei. Acest lucru a fost posibil dup ce anul trecut s-a semnat un protocol ntre Protopopiatul Greco-Catolic din imleu-Silvani-ei i Protoieria Ortodox imleu-Silvaniei, proto-colul preciznd c: Soborul preoilor ortodoci va celebra Sfnta Liturghie ncheiat cu Parastas, iar Parastasul din cadrul Ceremonialului O cial de Comemorare a Eroilor desfurat la Mormn-tul Eroilor va celebrat de ctre soborul preoilor greco-catolici. n ciuda acestei nelegeri, paro-hul ortodox de la Ip, a transmis n cuvntul su de nvtur c este ultimul an n care preoii greco-catolici vor mai o cia parastasul.

    n prezena prefectului de Slaj, Alexandru Vegh, a numeroi e de instituii, oameni politici, a grzii mi-litare i a numeroi credincioi, soborul preoilor greco-catolicii condus de ctre pr. Gheorghe urca vicarul foraneu al Slajului i pr. Nicolae Bodea protopop al imleului, s-a rugat pentru odihna venic a celor 157 de su ete care ateapt nvierea morilor n groapa comu-n din cimitirul de lng vechea biseric a satului. Noi vom aici i anul viitor pentru a ne cinsti martirii, aa cum am fcut-o de 21 de ani ncoace, a subliniat prin-tele vicar Gheorghe urca n cuvntul su.

    Masacrul de la Ip se nscrie n seria masacrelor anti-romneti desfurate pe teritoriul Transilvaniei de Nord n toamna anului 1940. n noaptea de 13 spre 14 septembrie 1940, trupe maghiare ce fceau parte din ar-mata de ocupaie cantonat n imleu-Silvaniei, mpre-un cu localnici maghiari i cu membri ai organizaiei Straja naiunii (Nemzetrsg) au ucis 157 de localnici romni. Dup Dictatul de la Viena din 30 august 1940,

    o parte a Transilvaniei a intrat sub ocupaie maghiar. Teritoriul ocupat de horthyti n timpul celui de-al doilea rzboi mondial a rmas n istorie sub numele de Transil-vania de Nord i cuprindea nord-vestul regiunii cu ace-lai nume precum i inuturile secuieti. Un numr de 8 judee din totalul de 23 cte numra Transilvania n perioada interbelic au fost nstrinate n ntregime, iar alte trei au fost desprite n dou. Astfel, Judeul Slaj este i el alipit Ungariei, iar la data de 8 septembrie 1940 Armata a II-a intr n oraul Zalu. Imediat dup ocupa-rea teritoriului transilvnean, a nceput seria masacrelor mpotriva populaiei civile romneti. Cel mai afectat de teroarea horthyst a fost Slajul, unde au fost masacrai 477 de romni. Cea mai mare i mai ngrozitoare atro-citate comis de armata ungar n complicitate cu etni-cii maghiari locali, unde au czut cele mai numeroase victime nevinovate 157 de mori cu ocazia ocuprii Ardealului, este cea de la Ip, localitate din Judeul Slaj, a at la 45 km de oraul Zalu.

    Pr. Cristian BORZ

    n atenia abonailor revistei Vestitorul

    ncepnd cu luna viitoare, abonaii notri sunt rugai s trimit costul abonamentului pentru revist la domnul Claudiu Bodea, Str. Corneliu Coposu nr. 13, Bl. X9, Ap. 8, 410445 - Oradea. Tel: 0744.958.932

  • 15Septembrie 2011

    (continuare n pag. 18)

    Otilia BLA

    Evocndu-l azi, la 125 de ani de la natere, ne apro-piem de un timp i de un spaiu al durerii, pentru c Ze-novie Pclianu, istoric, profesor i preot greco-catolic, a murit n detenie, n nchisoarea de la Jilava, din cauza re-fuzului de a-i trda credina. Ca i attea mari personali-ti ale Bisericii Romne Unite cu Roma, Greco-Catolic, Zenovie Pclianu este ,,un mare nedreptit.

    S-a nscut n 1 mai 1886, n comuna Straja din apropierea Blajului. Studiaz la Liceul ,,Sf. Vasiledin ,,cetatea luminii i a jertfelor, Blajul, i tot acolo urmea-z Academia Teologic. Cu o cultur general de factur clasic, format la Blaj, din 1912 i va continua studiile la Institutul Catolic ,,Augustaneum din Viena, ca bursier al Mitropoliei Romne Unite cu Roma. La Viena obine i doctoratul n Istoria Bisericii, teza ind ,,Relatio Rume-norum et terris corone Sancti Stephani ad reformationem saeculis XVI-XVII.

    napoiat la Blaj, va profesor la ,,Academia Teo-logic Greco-Catolic i director al ,,Bibliotecii Centrale Arhidiecezanedin localitate. n calitatea de director a re-organizat ntreaga Bibliotec dup principii moderne.

    n timpul Primului Rzboi Mondial are obligaia s adposteasc manuscrisele inestimabile din Blaj, la Ora-dea, pentru a salvate, ca n toamna anului 1918 s le readuc la Blaj.

    A fost delegat la Adunarea Naional de la Alba Iu-lia din partea Blajului i secretar al Consiliului Naional Romn de la Blaj n perioada pregtirii Unirii de la 1 De-cembrie 1918 . Din aceast calitate, mpreun cu Pr. prof. Alexandru Borza i avocatul Ionel Pop va publica, n iarna aceluiai an, ,,Cronica pregtirii Marii Uniri de ctre spi-ritualitatea greco-catolic de la Blaj. Dup Unire, ntre 1920 i 1922 a fost director al Arhivelor Statului din Cluj, iar din 1922 pn n 1948, director general n Ministerul Instruciunii i Cultelor, apoi n cel de Externe. n 1929 a ndeplinit o misiune diplomatic ntre Vatican i Romnia, preuit de ambele pri, motiv pentru Papa Pius al XI-lea de a-i acorda nalta distincie de prelat papal.

    Mitropolia de la Blaj l-a numit Vicar General al Bisericii Romne Unite cu Roma, Greco-Catolic pentru romnii greco-catolici din Vechiul Regat. n Bucureti a celebrat serviciile religioase la Biserica ,,Sf. Vasile cel Mare din strada Polon. n tot acest timp, preotul-istoric va desfura o bogat activitate biblioteconomic la Blaj, va cerceta documente, va redacta studii, articole, comuni-cri, cri prin care va contribui la dezvoltarea istoriogra- ei romneti a Transilvaniei i a Bisericii Romne Unite cu Roma, lucrri publicate n cele mai prestigioase reviste de specialitate: Analele Academiei Romne, Convorbiri literare, Revista Fundaiilor Regale, i n Unirea i Cul-tura cretin de la Blaj. n atenia sa au fost problemele cretinismului la romni i starea Bisericilor n etape dife-rite din istoria Transilvaniei: evul mediu, epoca modern i contemporan, i activitatea cultural a Bisericilor n epoca Luminilor pn la nceputul secolului al XIX-lea.

    Dintre lucrri i articole amintim cteva titluri:,,Biserica i Romnismul-studiu istoric, 1912, ,,Istoria cretinis-mului antic, Oradea, 1937, ,,Din istoria bisericeasc a romnilor ardeleni, 1923, ,,Lucrri nou privitoare la istoria Ardealului, 1914. Multe din lucrri au aprut sub egida Academiei Romne, dintre acestea notm ,,Cores-pondena din exil a episcopului Inoceniu Micu Klein, 1924, i ,,Luptele politice ale romnilor ardeleni din anii 1790-1792. Studiu istoric cu anexe documentare.

    Ca recunoatere a valorii cercetrilor sale n is-torie, la 33 de ani, n 1919, la propunerea lui N. Iorga este ales membru corespondent al Academiei Romne, din care, n decursul anilor au fcut parte personaliti de seam ale Bisericii Greco-Catolice, cum sunt: Timotei Cipariu, George Bariiu, Nicolae Densuianu, Ion Micu Moldovan, Augustin Bunea, Iuliu Haieganu, Ioan Agr-biceanu, Liviu Rebreanu, Octavian Fodor i muli alii, ct i Mitropoliii Vasile Suciu, Alexandru Nicolescu i Cardinal Alexandru Todea.

    ,,Istoria Bisericii Romne Unite cu Roma, lucra-rea de cea mai mare anvergur, a avut o soart cu totul deosebit. n 1948, prin decretul 358 din 1 decembrie, Biserica Romn Unit cu Roma este suprimat violent de ctre Statul comunist, iar bunurile ei, toate, se mpart ntre Stat i Biserica Ortodox. Episcopii i preoii greco-catolici sunt nchii i condamnai la ani grei de nchi-soare. Aceeai soart a avut i Zenovie Pclianu. Dup arestarea Episcopului Vasile Aftenie i a Pr. Tit Liviu Chinezu, Nuniatura Apostolic l numete Vicar General Mitropolitan pentru Vechiul Regat. A fost arestat, jude-cat i condamnat pentru ,,activitate clandestin religioas greco-catolic; a trecut prin mai multe nchisori, dintre care Sighet i Jilava, i a murit n timpul torturilor, n no-iembrie 1958, n nchisoarea din Jilava.

    D-na Hortensia Pclianu, soia, a reuit s salveze manuscrisele operei ,,Istoria Bisericii Romne Unite cu Roma i s fac s ajung la Roma, unde o prim parte a fost publicat n revista Buna Vestire, n 1961, iar partea a doua, n 1993, n revista Perspective, de ctre Mons. Octavian Brlea de la Misiunea Romn din Munchen. Mons. Octavian Brlea va republica tot n Perspective, n 1995, i partea nti.

    Pentru redactarea operei, Zenovie Pclianu a fo-losit o bibliogra e bogat: 320 de lucrri i studii i mii de pagini de documente inedite, azi, n cea mai mare parte pierdute pentru c au fost distruse att arhivele Mitropoli-ei din Blaj, ct i ale Episcopiilor Greco-Catolice.

    ,,Istoria Bisericii Romne Unite cu Roma, potrivit inteniei autorului, ar trebuit s apar n toamna anului 1938, dar nu a fost posibil accesul la documente n peri-oada premergtoare i a desfurrii celui de Al Doilea Rzboi Mondial. Au venit apoi anii de persecuie a Bise-ricii Greco-Catolice, cu distrugeri de viei i valori. Toate acestea explic apariia trzie a operei, n 2006, n ediia

    Zenovie Pclianu - 125 de ani de la natereMotto: ,,Adevrul nu-l ptrundem numai cu raiunea, ci i cu inima. Pascal

  • 16 VESTITORUL

    Ioan MRCULEVasile MRCULE

    Nscut n 1709, n satul Bistra (judeul Alba), a fost botezat Petru, numele de Pavel primindu-l n mo-mentul clugririi sale, la 26 mai 1742. A fost ul preo-tului Teodor din localitate. Originea nobiliar a familiei sale reiese din atributul de Bistra, pe care-l purtau mem-brii ei. Probabil, scrisul i cititul le-a deprins n familie, coala propriu-zis urmnd-o la o vrst mai naintat.

    ntre anii 1730 i 1735 a urmat cursurile Colegiu-lui Iezuit din Cluj, iar apoi i-a continuat studiile lozo- ce la Tyrnavia. Remarcat de episcopul Ioan Inochentie Micu-Klein (1728-1751), a fost trimis la studii la Cole-giul De Propaganda Fide din Roma, pe care l-a ab-solvit la 30 iulie 1742 i unde a fost hirotonit preot.

    Revenit la Blaj, n 1744, a devenit unul dintre co-laboratorii episcopului I. I. Micu-Klein, nsoindu-l pe acesta la Viena n acelai an. Dup retragerea episco-pului la Roma (9 decembrie 1744), Petru Pavel Aron a fost numit vicar general episcopesc i con rmat n aceast funcie prin decret de mprteasa Maria Tereza (1740-1780), la 31 august 1745. Cu acordul Curii de la Viena i a Papei Benedict XIV (1740-1758), ntre 1747 i 1751 a condus ca vicar apostolic Episcopia Unit a Transilvaniei, iar n noiembrie 1751 sinodul electiv l-a ales episcop. A fost con rmat n aceast funcie de mprteas, la 28 februarie, iar de Vatican, la 6 iulie 1752. Dup numire s-a deplasat la Viena pentru a re-glementa problemele Bisericii Unite, din aceast cauz ind s nit episcop abia la 1 septembrie 1752, de epi-scopul rutean Mihail Olsavsky.

    n 1750, avnd funcia de vicar episcop al Blaju-lui a coordonat o conscripie care arta c n Transilva-nia se gseau 533.657 de romni unii i doar 4.065 de romni neunii. Din totalul de 1.900 de sate recenzate, 1.887 erau unite i numai 13 neunite.

    Ca episcop al Blajului (instalat la 12 noiembrie 1754) a dus o via de ascet. Are deosebitul merit de a ntemeia i organiza n 1754 a colilor din Blaj, puse sub conducerea clugrilor baziliani, oameni cu att de frumoase studii fcute n strintate, mai ales la Roma. La 11 oct. 1745 au fost inaugurate cete trei coli din Blaj:

    I. coala de obte, cu predarea n limba romn, n care se nva scrisul, cititul i cntrile bisericeti, nici o plat de la ucenici ateptndu-se;

    II. coala latineasc, cu caracter de gimnaziu, la nceput cu dou clase, n care se predau tlmcirea limbilor i ceva cunotine a tiinelor;

    III. coala de preoie, avnd caracter de seminar, cu dou clase, destinat pregtirii viitorilor preoi. nc de la nceput, aceste coli, izvor nesecat de cultur pentru viaa romneasc, aveau peste 300 de elevi pe care episcopul i inea cu pine.

    Episcopul Petru Pavel Aron a n inat la Blaj i o tipogra e (18 iulie 1756) i a zidit, pe cheltuiala sa, bisericile din Cut, Mnrade, Bistra (din judeul Alba) i Rinari (din judeul Sibiu).

    De-a lungul vieii, episcopul a publicat mai mul-te lucrri Floarea adevrului (Viena, 1753), Psto-reasca datorie (1759), Adevrata mngiere n vremi de lips (1761), nceperea aezmntului i iscliturile sfntului i a toat lumea Sbor de la Florena (1762) i a susinut tiprirea la Blaj i a altor cri de cult. A tradus Biblia n limba romn, rmas ns inedit.

    n scopul ntririi unirii, a folosit msuri severe pentru a o impune n rndul ntregii populaii rom-neti. n perioada 1759-1761 s-a confruntat cu micarea mpotriva unirii condus de clugrul ortodox Sofronie din Cioara. Episcopul Petru Pavel Aron nu a ezitat s cear intervenia forelor imperiale, conduse de gene-ralul de cavalerie Adolf von Buccow. Ca urmare, con-scripia realizat din ordinul generalului austriac, ntre anii 1760 i 1762, da 126.652 de familii neunite i doar 25.164 de familii unite.

    Spre sfritul episcopatului su, Petru Pavel Aron a fost conturbat mult de agenii arilor rui i ai mitropo-liilor srbi de la Karlowitz, dumani ai Unirii, precum i de nobilii romni calvinizai din regiunea Haegului.

    A ncetat din via la 9 martie 1764, n timpul unei vizite canonice la Baia Mare. A fost dus i nmor-mntat la Blaj.

    Bibliogra e: 1. Bota, I.M. 1994, Istoria Bisericii universale i a Bisericii romneti de la origini pn n zilele noastre, Ed. Via-a Cretin, Cluj-Napoca. 2. Prundu, S.A., Plaianu, Cl. 1994, Ca-tolicism i ortodoxie romneasc. Scurt istoric al Bisericii Romne Unite, Ed. Viaa Cretin, Cluj-Napoca. 3. Mrcule V., Mrcule I., Tristaru-Mrcule Ctlina, Biserica Romn Unit cu Roma prezentare istorico-demogra c, Media, 1998. 4. ***Evul Mediu romnesc dicionar biogra c, Ed. Meronia, Bucureti, 2010.

    Episcopul Petru Pavel Aron1709-1764

  • 17Septembrie 2011

    (continuare n pag. 18)

    Romnia, corigenta Europei la respectarea libertii religioaseUn nou raport critic la adresa Romniei n ceea ce

    privete respectarea libertii religioase a fost fcut pu-blic la Washington DC, pe data de 13 septembrie 2011, de ctre Hillary Clinton, Secretar de Stat al SUA. Ra-portul acoper perioada cuprins ntre iulie-decembrie 2010, Romnia ind una dintre cele 198 de ri monito-rizate de Statele Unite la capitolul religious freedom.

    Conform abuzurilor i nclcrilor libertii reli-gioase relatate n raport, Biserica Greco-Catolic conti-nu s e cel mai discriminat cult din Romnia, a spus Pr. Chris Terhe, preedintele Romanian Greek-Catholic Association, organizaie non-pro t din Statele Unite care pledeaz la nivel internaional pentru oprirea discrimin-rii credincioilor greco-catolici din Romnia.

    Facem un apel mass-mediei i organizaiilor non-pro t din Romnia s expun aceste nclcri a-grante ale drepturilor omului, iar reprezentanilor Sta-tului Romn s ia msurile necesare pentru aplicare legii n mod nediscriminatoriu i s opreasc aceste abuzuri contra credincioilor greco-catolici, a conclu-zionat Pr. Terhe.

    ntregul raport despre Romnia poate citit la adre-sa: http://www.state.gov/g/drls/irf/2010_5168333.htm.

    Conferina de pres a Doamnei Hillary Clinton din ziua publicrii raportului poate vizionat la adre-sa: http://blogs.state.gov/index.php/site/entry/religio-us_freedom_report_2011_september_13/

    Despre raportn preambulul raportului se arat c restitui-

    rea proprietilor greco-catolice con scate de regimul comunist i transferate Bisericii Ortodoxe continu s rmn o problem. Odat cu suprimarea Bisericii Greco-Catolice n 1948, guvernul comunist a con scat proprietile greco-catolice i le-a dat Bisericii Ortodo-xe, iar pe credincioii greco-catolici i-a forat s treac la Biserica Ortodox. Dup cderea regimului comu-nist n 1989, Statul Romn continu s refuze retroce-darea acestor proprieti con scate n 1948.

    Au existat rapoarte cu abuzuri i discriminri bazate pe a liere, credin sau practic religioas. Au existat cazuri cnd clerici ai Bisericii Ortodoxe au ar-tat ostilitate fa de membrii altor culte i au criticat activitatea misionar, se arat n acelai raport.

    Actualul Secretar de Stat pentru Culte, Adrian Lemeni, continu s e criticat n raport datorit fap-tului c n 2006 a coordonat publicarea unei cri de religie ortodox editat de Ministerul Educaiei n care se a rma c apariia Bisericii Greco-Catolice n seco-lul XVIII a fost rezultatul prozelitismului catolic. Aceeai carte i descrie pe Mormoni i pe Martorii lui Iehova ca secte care reprezint o adevrata ameninare la adresa societii.

    Unele minoriti religioase continu s rapor-teze c autoritile locale, din motive nejusti cate,

    se opun acordrii de autorizaii de construcie pentru lcauri de cult, se arata n raport. Un astfel de caz a fost reclamat de Biserica Greco-Catolica la Spn-a (MM), iar de Biserica Baptist i Adventist n Bucureti i Bursuceni, jud. Suceava.

    Chiar dac poliia i autoritile administrative au o tendin de a tolerante fa de alte grupuri religioase, uneori aceste autoriti cedeaz presiunii i intimidrii preoilor ortodocii, se mai arat n raport. Grupurile re-ligioase minoritare s-au plns c autoritile locale nu au luat su ciente msuri pentru a opri ori preveni hruirea religioas la care au fost supuse.

    Biserica Greco-Catolic a protestat c autoritile de Stat nu au rspuns n mod adecvat pln-gerilor pe care le-a adresat n legtur cu restituirea proprietilor ori fa de atitudinea discriminatoare a autoritilor locale, se arata n acelai raport.

    Tribunalele amn judecarea cazurilor intentate de Biserica Greco-Catolic, iar de multe ori cazurile au fost blocate de apeluri ale Bisericii Ortodoxe ori de transferarea acestora la alte tribunale, menioneaz ra-portul. Un caz elocvent n acest sens este cel al comuni-tii greco-catolice din ieti, Maramure, care se ju-dec de peste 16 ani pentru biserica con scata n 1948, iar recent, nalta Curte de Casaie i Justiie, a retrimis cazul spre rejudecare la prima instan. ntre timp, comunitatea greco-catolic continu s se roage afar, din moment ce Biserica Ortodox a refuzat propunerea greco-catolic de a avea servicii religioase alternative n biserica a at n disput.

    n multe locuri unde Biserica Greco-Catolic a solicitat restituirea de pmnt sau pdure, autoritile locale, in uenate de Biserica Ortodox, s-au opus re-stituirii integrale, pe motiv c restituirea ctre toate cultele religioase trebuie s e direct proporional cu numrul de credincioi, sau a dat pmnt solicitat de Biserica Greco-Catolic direct Bisericii Ortodoxe. La Budeti, Maramure, Biserica Greco-Catolic continu s refuze propunerea autoritilor locale de a primi la schimb pmnt care a aparinut familiilor de evrei vic-time ale Holocaustului. Pmntul care a aparinut pa-rohiei greco-catolice a fost dat de ctre primria local Bisericii Ortodoxe.

    Comunitatea greco-catolica din Pesceana, n inat n 2005, continu s e discriminat i hr-uit, se arat n raport. Greco-catolicii a rm c att autoritile ct i preoii ortodoci continu s le inter-zic accesul n cimitirul public din localitate cu toate c n luna februarie 2009, Curtea de Apel a hotrt c preotul greco-catolic poate celebra servicii religioase n cimitir pentru morii greco-catolici.

    Minoritile religioase s-au plns c autoritile locale permit Bisericii Ortodoxe monopolizarea cere-

  • 18 VESTITORUL

    Zenovie Pclianu ...(urmare din pag. 16)

    (urmare din pag. 17)

    www.greco-catolica.org

    moniilor de deschidere din coli ori alte ocazii. Preoii greco-catolici din Transilvania spun c nu sunt invitai la evenimente locale nici mcar la cele care comemo-reaz eroii greco-catolici.

    Biserica Greco-Catolic a raportat c n mul-te localiti credincioii greco-catolici sunt hruii i intimidai de preoii ortodoci i, uneori, de autoritile locale, se mai arat n raport.

    Biserica Greco-Catolic, Adventist i Baptist continu s raporteze c preoii ortodoci permit n-mormntarea credincioilor neortodoci n cimitirele publice ori confesionale numai sub anumite condiii: nmormntarea s aib loc ntr-un loc izolat din cimitir sau dac nmormntarea e fcut de preotul ortodox. Chiar dac Legea Cultelor din 2006 permite nmormn-tarea morilor de alt confesiune n cimitirele confesi-onale ale altor biserici, astfel de incidente au continuat pe perioada acoperit de prezentul raport.

    Preoii ortodoci au oprit, de asemenea, n mul-te localiti accesul greco-catolicilor n cimitire. De exemplu, n Budeti, Maramure, Biserica Greco-Cato-lic continu s nu aib acces n cimitir chiar i dup o hotrre judectoreasc favorabil, se arat n raport.

    n general liderii ortodoci se opun i amn restituirea bisericilor ctre greco-catolici, pe motiv c acestea aparin comunitii i nu cultului. Conform acestui punct de vedere, aceleai comuniti religioase care au fost greco-catolice nainte de 1948 n prezent sunt ortodoxe i folosesc biserica. Biserica Greco-Ca-tolic din Lugoj continu s raporteze c Episcopia Or-todox de Arad folosete mai mult de 90 de biserici i

    case parohiale greco-catolice i refuz s le restituie ori s accepte slujbe religioase alternative.

    n multe localiti cu dou biserici (dintre care una a aparinut Bisericii Greco-Catolice) i doar un preot ortodox, Biserica Ortodoxa desfoar servicii religioase alternative ntre cele dou biserici ori a sta-bilit o a doua parohie ortodox n fosta biseric greco-catolic. Pe perioada acestui raport, Biserica Ortodoxa continu s in peste 15 biserici greco-catolice nchi-se. ntre timp, greco-catolicii i desfoar activitatea n peste 130 de locaii neo ciale, cum ar case ale credincioilor sau cmine culturale.

    Tensiunile continu n cel puin 21 de locali-ti unde Biserica Ortodox refuz s se supun deciziei judectoreti de restituire a bisericii ori unde greco-catolicii au iniiat procese pentru restituire, se mai arat n raport.

    Ambasadorul [american], precum i ali reprezentani o ciali ai ambasadei n repetate rnduri au ridicat problema ncetei restituiri de proprieti re-ligioase, n mod particular bisericile greco-catolice, n discuiile avute cu o cialii guvernamentali. Ambasada a continuat s ncurajeze Biserica Ortodox i Greco-Ca-tolic s nceap dialogul pentru rezolvarea disputelor patrimoniale. Dialogul dintre cele dou Biserici a fost ntrerupt unilateral de ctre Biserica Ortodox n 2004.

    O cialii americani continu s pledeze n cer-curile guvernamentale pentru un tratament corect i egal n ceea ce privete restituirea proprietilor i pen-tru tratamentul nediscriminatoriu al tuturor grupurilor religioase, se arat n concluzia raportului.

    ngrijit de lector univ. pr. drd. Ioan Tmbu, n Galaxia Gutenberg, cu o prefa semnat de acelai Printe i un cuvnt al autorului: ,,Ctre cititori, scris n 1949. Din mrturisirea Pr. Zenovie Pclianu reiese c a intenionat s scrie istoria Bisericii Romne Unite n contextul euro-pean, de la ntemeierea ei pn la 1853, dar imposibilita-tea de a avea acces la arhive a fcut ca s se opreasc pen-tru Dieceza de Blaj la 1780, iar pentru Oradea , la 1805.

    Autorul nchin opera sa Preacuratei: ,,nchin aceast lucrare Inimii Neprihnite a Maicii Domnului care m-a ocrotit pn azi i, sunt convins, m va ocroti i mine, scrie autorul n cuvntul su.

    Conceput ntr-o viziune modern, ntemeiat nu-mai pe documente, realizat cu obiectivitate i n spirit critic, refuznd polemica, ,,Istoria Bisericii Romne Uni-te cu Roma a Printelui Zenovie Pclianu se impune a citit att de greco-catolici, ct i ceilali, n primul rnd pentru a cunoate adevrul privind Biserica Greco-Catoli-c. n anii de persecuie i imediat dup 1989 s-a dorit s e tears Biserica Romn Unit cu Roma din memoria i inima romnilor, atitudine greit cu urmri greite... Azi ns se observ tendina ,,abordrii academice, echi-librate i raionale n ceea ce este istoria i viaa Bisericii

    Greco-Catolice, n special n centrele universitare de la Cluj, Oradea i Timioara, de aceea e bine s se apeleze la o informare corect.

    n al doilea rnd, e timpul s cunoatem omul care a fost Pr. Zenovie Pclianu. Pe cel care a servit Biserica i Tara prin munca sa serioas i cinstit, aplecat peste documente n cutarea adevrului, adevr pus apoi n faa lumii fr patim : netgduit lecie de credin, valoare profesional, responsabilitate, civilizaie i cultur. Ade-vr recunoscut i motiv pentru care a fcut parte, n 1946-1947, din Delegaia Romniei la Conferina de Pace de la Paris, ca expert n istoria Transilvaniei. Pe cel n care harul lui Dumnezeu a lucrat ca din preot i istoric s ajun-g a preot-martir. A desfurat un apostolat clandestin de mare nsemntate, a celebrat Sf. Liturghii pe ascuns, a mrturisit, a mprtit, a ndrumat vieile cretine pn a fost descoperit i arestat. Pe cel care i are mormntul la Bucureti, n Cimitirul Belu Catolic, mormnt peste care se cuvine s ne plecm cu recunotin i n rugciune.

    Bibliogra eAnton Moisin, ,,Martirologiul romnesc, vol. I, Ed. IMAGO, 2004.Zenovie Pclianu, ,, Biserica i romnismul, Ed. Galaxia Gutenberg, 2005. Zenovie Pclianu, ,,Istoria Bisericii Romne Unite cu Roma, Ed. Gu-tenberg, 2006.http:istorie,uab.ro/publicaii/colecia_auash/anales_13/13_iacob_Mrza.

  • 19Septembrie 2011

    De acum fac parte din episcopia greco-catolic de Oradea

    Cu ocazia aducerii moatelor S ntei Rita de Cascia la Catedrala Sfntul Nicolae din Oradea au participat n jur de 6000 de credincioi, catolici ct i ortodoci, din Oradea i din mprejurimi.

    Programul a nceput miercuri, 24 august, de la ora 17.00 cu ntmpinarea S ntelor Moate; Sfnta Liturghie i cu lmul artistic: Viaa S ntei Rita; a continuat cu Liturghia de la miezul nopii, cu dezlegri naintea S ntelor Moate, diferite devoiuni n cinstea S ntei Rita (Adoraie Euharistic, Rozarul, Paraclisul Mai-cii Domnului, Omilii) pn a doua zi, 25 august, ora 13.00, cnd S ntele Moate au plecat spre Timioara.

    Mulumim bunului Dumnezeu pentru binecuvntarea care am avut-o, de a o primi n parohia noastr pe Sfnta lucrurilor imposibi-le, mulumim tuturor asociaiilor din biseric (AGRU, Reuniunea Marian, Vrsta a treia, Asociaia Familiilor, Teriarii franciscani), tutu-ror preoilor i credincioilor prezeni, i nu n ultimul rnd presei, prin care s-a fcut cunoscut evenimentul i printelui Marian de la Rmni-cu-Vlcea, care a fcut posibil acest eveniment.

    Pr. Ovidiu DUMA

    Moatele S ntei Rita la Catedrala Sfntul Nicolae

    Pentru c nu-mi plac ascunziurile de niciun fel i pentru c doresc s evit orice rstlmcire sau inter-pretare a trecerii mele sub jurisdicia episcopiei greco-catolice de Oradea, public mai jos mesajul pe care i l-am trimis Preas niei Sale Virgil Bercea, duminic, 17 iulie 2011. Acest mesaj a fost precedat de un altul, trimis cu cteva luni n urm fostului meu mitropolit, Iosif Pop, de la Paris, n care i expuneam principalele motive ale desprinderii mele juridice, nicidecum dog-matice ori sacramentale, de Biserica ortodox romn. Ortodoxia este esena dogmatic a Bisericii greco-ca-tolice. Oricte aberaii s-ar spune mpotriva acestei evidene. Mundanizarea instituiei BOR, politizarea ei pn-n mduv, ndeprtarea de mesajul evangheliei i a vieii cretine adevrate, meninerea unei atmosfere de ur i primitivism confesional m-au determinat s iau aceast hotrre ct se poate de reasc. Tocmai pentru c iubesc ortodoxia i o simt conatural su etu-lui meu. Iat mesajul ctre PSS Virgil Bercea:

    Preas nia Voastr,n 1991 am recunoscut o cial, prin semntur,

    la parohia romano-catolic din Botoani, autoritatea Papei, fr s renun vreo clip la tainele, tradiia sau ritualul ortodoxiei. Ar fost inutil, stupid i neloial. Am crezut c prezena mea n BOR va mica lucrurile spre normalitate, dar acum sunt convins c acest lu-cru nu se va produce. ntruct am obosit s-mi irosesc energia i, n fond, darul lui Dumnezeu dnd cu capul n ziduri de beton (asta e BOR la ora actual) doresc sa u primit n episcopia greco-catolic de Oradea, pe care o pstorii. mi ajunge un simplu mesaj de ncu-

    viinare din partea Dvs. Ct voi putea voi sluji, prin tot ce bunul Dumnezeu mi-a druit i-mi va drui, Biserica lui Cristos n comunitatea Preas niei Voastre. [...]

    Vreau s devin, n sfrit, nu un bun ortodox, ci un ortodox mpcat cu ortodoxia. S m simt i eu mai acas n religia mea. Dumnezeu s ne ajute, Cristian Bdili

    Mesajul de ncuviinare a sosit, prin urmare m consider acceptat n episcopia greco-catolic de Ora-dea, sub pstorirea episcopului Virgil Bercea.

    Cristian BDILIwww.oglindanet.ro

  • 20 VESTITORUL

    1,5 Lei

    n data de 1 septembrie 2011, Asociaia Caritas Eparhial Oradea a inaugurat Centrul Social Maria Rosa. La eveniment au participat PSS Virgil Bercea (Episcopul de Oradea al Episcopiei Romne Unite cu Roma, Greco-Catolic), sora Maria Gabri-ela Bortot, (superioara Congregaiei Surorilor Franciscane Misionare ale lui Cristos, din Rimini, Italia, alturi de sora Lorela i surorile prezente n Oradea), Dr. Phil. Gabrielle Peus-Bis-pinck, (Mnster, Germania), domnul Radu rle (preedintele Consiliului Judeean Bihor), domnul Gheorghe Carp (viceprimarul Municipiului Oradea), angajai i voluntari ai asociaiei, precum i peste 120 de invitai.

    Ceremonia de inaugurare a nceput cu cuvn-tul de bun venit al pr. Olimpiu Todorean (preedintele Asociaiei Caritas Eparhial Oradea), urmat de s ni-rea cldirii de ctre PSS Virgil, dezvelirea plcii, acor-darea diplomelor de merit, tierea panglicii i vizitarea centrului. La propunerea Asociaiei Caritas Eparhial Oradea a fost acordat, de ctre PSS Virgil Bercea, Crucea Eparhial, cea mai nalt distinciei a Eparhi-ei de Oradea, surorii Maria Gabriela Bortot, doamnei Gabrielle Peus-Bispinck, printelui Antonio Rosi, pre-edintele Asociaiei Chiese delest, Brescia, Italia, p-rintelui Mihai Moisin, SUA, i primarului Ilie Bolojan.

    Cu aceast ocazie mulumesc surorii Maria Te-resa, care a fost o susintoare fervent a acestei ideii: construirea unei cantine unde cei sraci s poat servi o mas n condiii civilizate. Mulumesc cantautorului Florin Chilian: o persoan care ne-a susinut i ncu-rajat n realizarea unui astfel de centru social. Mulu-mesc, n mod cu totul special, domnului primar Ilie Bolojan, care a neles necesitatea unui astfel de centru i ne-a sprijinit ori de cte ori a fost nevoie pentru na-lizarea lucrrilor. Nu vreau s trec cu vederea aici nici ajutorul consilierului pe probleme sociale din Primria

    Inaugurarea Centrului Social Maria Rosa

    Oradea, doamna Florica Chereche, care ne-a dat me-reu un feedback pozitiv i ne-a ncurajat n demersurile noastre. Cu pricepere i strduin au contribuit la ri-dicarea Centrului Social Maria Rosa, arhitectul Radu Forti, SC Edil Coneco SRL, domnul ing. Victor T-ma, diriginte de antier.

    Cldirea centrului s-a ridicat n perioada 2010-2011, pe un teren concesionat de Primria Oradea prin Consiliul Local, i a costat peste 250.000 de euro, bani ce au provenit din donaii i sponsorizri.

    Se cuvine s mai aduc mulumiri celor care au fost implicai nanciar n acest proiect: Congregaia Surori-lor Franciscane Misionare ale lui Cristos, din Rimini, Italia; Dieceza de Rimini, Italia; Asociaia Chiese delest, Brescia, Italia; Episcopia Sfntul Gheorghe, SUA; Dr. Phil. Gabrielle Peus-Bispinck, Mnster, Germania; SC Tiger Amira SRL; SC Proges SRL.

    Dumnezeu s-i rsplteasc pe toi binefctorii.Reamintim c serviciile care vor furnizate n

    acest centru vor : cantin social pentru 50 de per-soane, duuri pentru persoanele fr adpost, centru de zi pentru copii, centru de cazare pentru tinere mame, consiliere psihologic. Tot aici va funciona de acum nainte i biroul de asisten social al asociaiei.

    Pr. Olimpiu TODOREAN


Recommended