+ All Categories
Home > Documents > Vasile Fanache - Chipuri Tacute in Lirica Lui Blaga

Vasile Fanache - Chipuri Tacute in Lirica Lui Blaga

Date post: 31-Oct-2015
Category:
Upload: irina-boboc
View: 88 times
Download: 13 times
Share this document with a friend
Description:
Critica

of 92

Transcript

La nceput a fost tcerea" Lucian Blaga, Luntrea lui CaronSunt venicii de multe feluriLesne nu-i pe toate s le tii"Lucian Blaga, VeniciiIAVATARURILE TCERIIMotto:Cea mai important oper a spirituluimeu este tcerea pe care am pus-o i amnchis-o n toate operele mele poetice ifilosofice"L. Blaga, AforismeRolul criticului este de a aplica arta cuvntului acolo unde poetul a fcut uz de arta necuvntului" L Blaga, AforismeDezavuarea cuvntului i nlocuirea lui cu fptura" obiectiv a lumii, cu chipul tcut al lucrurilor, al tririlor i al tainelor, precum i cu tot ca ine de refuzul rostirii n beneficiul unei interiorizri fecunde promoveaz o estetic a tcerii, pe care Blaga o ilustreaz la nivelul complex al unui inovator, alturndu-se unor mari creatori. Opiunea pentru arta tcerii este susinut de Blaga cu o pasiune doctrinar ieit din comun, din convingerea c drumul poeziei a ncetat s mai fie exclusiv drumul cuvntului; mai revelator dect efortul descriptiv sau cel al cunoaterii pare s fie chipul unor nfiri ale universului i ale fiinei umane n manifestrile lor obiective, imagini n sine, greu explicabile logic, pur poetice. Cunoaterea mut a existenei prin reducerea limbajului la un rol secund este cu att mai incitant cu ct scap nelesurilor clare proiectnd emoia n spaiulfascinant al necunoscutului, adncind astfel tcerea. Poezia devine un act grav, pe jumtate intelectiv, pe jumtate emoional, alturndu-se enigmaticului cosmic, imposibil de apropiat prin intermediul cuvintelor. Absolutul i dezvluie chipul parial, el poate fi vzut, auzit, n general trit, respins sau acceptat, dar nicidecum echivalent prin cuvinte, ntotdeauna nendestultoare, srace, seci. Adeseori, cuvintele uzeaz de o anumit ostentaie n ncercarea de a dialoga cu absolutul, fr s poat, totui, s-i modifice statutul su impenetrabil. Poetul modern i propune ca obiect ultim al discursului su tocmai dezvluirea esenei absolutului, pentru care imagineaz diferite echivalente metaforice. Baco via, de exemplu, identific absolutul cu o continu cdere (involuie) n plumb. Blaga numete absolutul mister deschis minus cunoaterii, disponibil unei inepuizabile adnciri: Actul cunoaterii nu surp misterul. Noile cunotine ce le dobndim dau relief tot mai precis necunoscutului"1. Cu ct se nainteaz n cunoatere, aadar, cu att misterul se amplific. Mister, revelaie, din nou mister. Corespondenta termenului de mister n poezia blagian este cum se va vedea, imaginea umbrei i a vlului, ambele camufleaz formele reale ale existenei i le scufund n tcere. Poetica tcerii i afl motivaia profund n recunoaterea dureroas de ctre fiina uman c datorit umbrei ce se interpune ntre eul su i absolut nu este n msur s emit altceva dect ipoteze, metafore mai mult sau mai puin revelatorii despre identitatea cosmosului, ca i despre locul su n univers. Cuvintele sunt n ultima analiz vorbe insignifiante n tentativa de a numi cu exactitate ce este aceast lume i ce este omul n raport cu ea. n poezia lui Blaga se ntlnete o justificatLucian Blaga, Aforisme, 2001, p. 204.8rezerv fa de cuvnt: Poezia se nate din cuvnt dar i datorit unei anume rezerve fa de cuvnt"2. Tradiionalul poet creator de lumi, un soi de demiurg aflat n rivalitate cu Dumnezeu nsui cade desuetudine. El devine un personaj asaltat de interogaii , blocat de umbrele" care i interzic s ajung la inele lucrurilor. Opiunea pentru tcere se impune ca soluie necesar, singura verosimil, pentru poetul care realizeaz c pronunndu-se despre un lucru sau altul i limiteaz fatal nelesul. Cum poate fi depit dilema ntre a folosi cuvintele sau a recurge la tcere? Rimbaud i Holderlin au renunat s mai scrie. Alii ca Verlaine, au recuzat inflaia verbal i au proclamat ntietatea muzic: De la musique avnt tout chose ... /Prends leloquance et tords-lui son cou" (Art. podique). Tensiunea dintre tcere i limbaj, declanat n literatura modern de simbolismul francez, evolueaz n neateptate variante pn n zilele noastre. Devalorizarea cuvntului, inclusiv a cuvntului poetic a strnit o stare de criz n contiina contemporan, n filosofie i estetic, n lingvistic i literatur. Din for suprem a spiritului uman, n concuren cu verbul divin (cu cuvinte simple ca ale noastre /s-au fcut lumea, stihiile, ziua i focul" (Tristeea metafizic), coboar la nivelul unui obstacol insurmontabil n actul comunicrii. Dac rolul cuvntului i pierde din prestigiu n ce fel se poate totui recurge la o modalitate de a numi esena lumii? Chinuitoare succesiv pentru simboliti, ca i pentru moderni, de asemenea, i pentru Blaga, nevoia de a depi limitele cuvntului, n msur s fac sensibil o realitate inexprimabil declin n cele din urm n tcere. ntr-un fel tcerea este asumat ca stare de umilin, de recunoatere a neputinei de a spune tot ce s-ar cuveni despre lumeaOp. cit.,p. 190.dat: Limba ta deplin/stpn peste tain i lumin/e aceea-n care tii s taci" (Catren). Dar tcerea, pe de alt parte, continu s fie forma de manifestare a universului nsui. Mutaia radical se petrece exclusiv n fiina uman, trezit n situaia de a se ndoi de harul pe care vreme ndelungat l-a considerat cel mai de pre, cuvntul, nlat pn la rangul de concurent al cuvntului divin, cuvntul omenesc s-a golit n epoca noastr de transcenden, retrgndu-se n tcere. Opiunea pentru tcere pare a fi revolta celui care consider cuvntul o stare captiv, o nchisoare sonor" inexpugnabil. Tcut cum este, universul se nfieaz, n corola sa de minuni", n afara cuvintelor. Omul nu contenete s-i contemple diferitele nfiri fr s apeleze la cuvinte. Se poate spune c tcerea incit cuvntul omului fr ca ea s dea curs unui dialog ateptat cu ardoare. Cartea lui George Steiner, Langage and Silence, New-York, 1967, sintetizeaz, prima, ntreaga problematic privitoare la relaia cuvnt-tcere, mai ales prin dou capitole, Retragerea cuvntului i Tcerea i poetul, pstrndu-i netirbit actualitatea.3 Opiunea pentru tcere de ctre unii autori are precedente care coboar pn n antichitate, dar alegerea tcerii de ctre poeir, scriitorul care renun n mijlocul drumului la actul su articulat reprezint ceva nou. Lucrul s-a ntmplat, n chip de experien evident singular, dar formidabil ca implicaie general, cu doi dintre maetrii furitori - prezene heraldice, dac vrei, ai spiritului modern: Holderlin i Rimbaud"4. Dincolo de cuvnt se pot discerne alte trei forme de exprimare: lumina, muzica i tcerea: Acolo unde se oprete3 vezi George Steiner, Tcerea i poetul n Secolul XX, 1969, nr. 9, p. 124-l35.4 Ibidem, p. 130.10cuvntul poetului ncepe o mare lumin",5 ca n Divina Comedie. Alte tradiii acrediteaz ideea c dincolo de cuvnt se afl muzica. ntreptrunderea dintre muzic i poezie se ntlnete curent, poetul ncearc struitor s depeasc limitele sintaxei, revrsndu-se n jocul liber al formelor muzicale. Despre Rilke, G. Steiner spune c srbtorete puterea limbii de a se nla spre muzic.6 Nici lumina i nici muzica nu echivaleaz cu tcerea: tcerea reprezint imperativul ideal". Cu ceva mai devreme dect George Steiner, Hugo Friedrich n Structura liricii moderne (1956), tradus n romnete n 1969, observa prezena tcerii literare n poezia modern, referindu-se la Rimbaud, care, prin tcere, se elibereaz" din poezie, la Mallarme, autor al unei muzici tcute" i al unei poezii cu o sonoritate limitat", persuasiv7, asemntoare cu nclinaia spre linite a lui Blaga. Pentru Mallarme abia la limita tcerii cuvntul devine contient de menirea sa de logos, dar i de ineficienta sa"8. Din perioada mai apropiat de noi, Hugo Friedrich face referiri la Garcia Lorca, care, n Elegia del Silencio transform tcerea n prezen ncremenit a spaimei". Cuvntul exprim, deformeaz sau ascunde sensul, ceea ce nu se spune este mai adnc dect ce s-a spus, imprecizia semantic, obscuritatea vizeaz zonele de tcere, prezente n interiorul poemului, precum la spaniolul Jeorge Guillen. Condiia limitativ a cuvintelor traverseaz ntreaga poezie modern: "n faa necunoscutului limbajul eueaz; el nu mai poate suna dect straniu din strfundurile adnci ale cuvintelor, vecine cu tcerea sau cu dementa"9.5 Ibidem, p. 126. 5 Ibidem, p. 128.7 Hugo Fridrich, op. cit., p. 116.8 Ibidem, p. 183.9 Ibidem, p. 216.11Poetica tcerii a evoluat n paralel cu teoriile moderne despre limbaj. Limba, considerat mijloc de comunicare specific fiinelor umane, originea i locul ei fluctuant n devenirea civilizaiei umane a devenit obiect de reflecie i controverse. O antologie de mare utilitate este oferit de revista Secolul XX din 1988, nr. 325, 326, 327. Sub titlul generic Limbajul lum contact cu o selecie de texte despre limbaj semnate de Platon, Aristotel, Leibniz, Nietzsche, Cassirer, Marleau Ponty, Blanchot,; la fel despre cele cinci mari direcii teoretice asupra limbajului, avndu-i n frunte pe Wilhelm Humboldt, Eduard Sapir, Ferdinand de Saussure, Martin Heidegger i Ludwig Wittgenstein. Nu lipsesc contribuiile romneti sub semntura lui Mihai Sora, t. Aug. Doina, Henri Wald, Andrei Pleu (cu un fragment din Limba psrilor), Dan Petrescu. Colateral sunt invocate alte numeroase personaliti implicate n definirea raportului dintre realitate i limb, din categoria filosofilor i a lingvitilor. Esenial rmne punerea n chestiune a puterii limbajului de a dezvlui realitatea obiectiv. Se poate comunica prin intermediul limbii cu aceast realitate sau chipul lucrurilor se preteaz exclusiv la o comuniune n afara limbajului. Apropierea de realitatea pur cu ajutorul limbajului e o eroare i ea se repercuteaz n continu aporie. n antichitate Heraclit (cruia Blaga i consacr dou poeme) acorda prevalent tcerii; .n lumea modern Heidegger afirm n Sein und zeit c "modalitatea fundamentelor a discursului este tcerea"10. Acelai filosof numete tcerea fondul universalitii limbajului, ea este aceea care provoac vorbirea, angajnd fiina uman ntr-o istorie semnificativ. Nu omul vorbete, ci "limba este cea care10Apud, Secolul XX, 1988, p. 85.12(l) vorbete"11. n Originea operei de art, tradus n romnete n 1982, Heidegger comenteaz celebrele versuri ale lui Holderlin - "n chip poetic locuiete omul" pentru a pune n eviden c abia creaia poetic este o construcie de un anume fel, o edificare prin limbaj: "Poetul invoc ... n cuvntul care cnt ntreaga luminozitate a nfirilor cerului, orice ecou al trsturilor i suflrilor sale i invocndu-le astfel le aduce la strlucire i rsunet ... Poetul este poet numai atunci cnd ia msura (s.a.) dect cnd rostete privelitile cerului, n aa fel nct el intr n armonie cu apariiile strlucitoare ale cerului ca fiind acel element strin n care zeul necunoscut i afl locul potrivit. n mod curent folosim cuvntul imagine (Bild) pentru a denumi nfiarea i aspectul unui lucru. Soarta imaginii este: a face ca ceva s fie vizibil ... ntruct creaia poetic ia acea misterioas msur i o ia n raport cu chipul cerului, ea vorbete n imagini: De aceea imaginile poetice sunt conferiri de imagini (Ein-bildungen) ntr-un sens privilegiat: nu sunt simple fantazri i imaginaii, ci incluziuni vizibile a ceea ce este strin n nfirile realitii familiare. Rostirea poetic coninut n imagini strnge laolalt ntr-o unic expresie luminozitatea i ecoul strlucitoarelor apariii cereti, ntunericul i tcerea a ceea ce este strin"12, adic-n afara eului nostru.Cel puin trei dintre temenii pasajului citat ne atrag n mod special atenia: msura, imaginea (chipul) i tcerea. Cel dinti, dac am neles corect, const n puterea spiritual a poetului de a cuprinde n limba sa esena absolutului, conform binecunoscutului adagio c omul e msura tuturor lucrurilor; al doilea vizeaz11 Loc. cit., p. 156.12 Op. cit.,p. 168.13nfiarea dat absolutului, calitatea revelatoare a chipurilor (a imaginilor) de care se folosete i, n fine, al treilea, tcerea, subliniaz c "msura" de cuprindere a absolutului e fatal limitat (e totui o msur, posibil de quantificat) ea nu epuizeaz tcerea infinit, situat dincolo de cuvinte. Accentul pe care l pune Heidegger pe rolul cuvntului n "locuirea" poetic este variabil, i totodat limitat, dependent de harul (de msura) poetului, de locul i timpul fiinrii sale n lume. Cci aa cum spune Holderlin n poemul analizat "locuirea de tip poetic este o locuire "pe acest pmnt". Imaginile sau chipurile universului i afl ntruchiparea ntr-o limb aparintoare unui destin, obiectiv limitat i incomplet: "Cuvntul n calitatea lui de cuvnt nu ofer niciodat n chip nemijlocit certitudinea c el este un cuvnt esenial"13. Sau, i mai clar, apropo de precaritatea cuvntului: "Niciodat i n nici o limb spus esenial nu e totuna cu ceea ce se exprim prin vorbire"14. Fr s deformm gndirea marelui filosof, sau speculnd n spiritul celor afirmate de el, "msura" se refer n fond la dimensiunea talentului, mare sau mic, iar chipul la inventivitatea imaginar, diferit de la un autor la altul, dar propulsat de aceleai "nfiri ale cerului", cu unica intenie: de a releva ct mai credibil veniciile din univers. Imaginea (chipul) este semnul poetic al existenelor obiective. Relaia ntre nfiarea natural a lumii i chipul ei poetic se petrece n interiorul unei tceri insurmontabile.Contribuiile romneti la definirea unei poetici a tcerii i au nceputul n publicistica lui Blaga. El este cel dinti care analizeaz "noul stil" al literaturii din secolul13 Op. cit., p. 179-l80. l*Op.cit.,p. 196 ip. 317.14XX15. Dar nainte de a comenta opiniile blagiene despre relaia cuvnt-tcere sunt de amintit cteva din numele interesate la noi de poetica tcerii, unele aparinnd ultimei generaii de exegei. Dintre categoria celor consacrai, Adrian Marino i Nicolae Balot aduc n discuie opinii incitante. Adrian Marino i interpreteaz interpretarea Linitea cuvntului16, ea reprezentnd o atent recenzare a crii lui Georg Steiner, Langage and Silence. Punctul su de vedere pleac de la constatarea c poeii moderni, la noi mai ales Nichita Stnescu i Marin Sorescu, se refer curent la viaa i moartea cuvntului: "Contiina modern definete tot mai des cuvntul prin opusul su, care e tcerea. Cuvntul este mpins n linitea nceputului i a sfritului". Logosul modern tace. Poetul i-a pierdut ncrederea n cuvinte i din acest motiv orice comunicare constituie un eec, el alege linitea ca o fatalitate, ca un reflux fa de inevitabila trdare a cuvntului. Totodat prestigiul tcerii crete nemsurat, ea conserv un potenial creator, rmne plin de virtualiti semnificative. Cci lucrurile tcute "vorbesc". Chipurile lor sunt o imagine direct a absolutului, mai profunde dect cuvintele sau metaforele deja uzate ori dect "stilul artist", nscut din simpl convenie. Tot un ecou al crii lui Georg Steiner este i articolul Expresie i non expresie, semnat de Nicolae Balot, publicat iniial n revista Viaa romneasc din 1968 nr. 1 i reluat n volumul Euphorion, 1968. N. Balot i ncepe analiza ntrebndu-se dac "va apare, oare, n secolul nostru o estetic a tcerii? Toate semnele artistice recente dau un rspuns afirmativ. Drama scriitorului contemporan, traversat de criza cuvntului,1 v. voi. Zri i etape, 1968. In Cronica, 1968, nr. 47, p. 9.1615exprim inconvenientul de a nu se exprima pe deplin. Cuvntul, de care fiina uman nu se poate dispensa, trebuie acceptat ca o damnaie. Starea de inconfort produs de cuvnt nu provine din sterilitatea spiritului modern, ci dintr-o nelegere acut a vieii, n faa creia rostirea nu se mai justific, apare plat, schematic, simplificatoare, un text inutil. Totui, n alternativa cuvnt-tcere, Balot continu s cread n supremaia cuvntului. Interesante sunt i opiniile din cartea Omisiunea elocvent, semnat de Vera Clin, 1973. Din totdeauna poezia i-a pus n discuie propriul su limbaj, dintr-o spaim disperat de a nu cdea n retorizare: "Tendina ctre un grad zero al scriiturii, dup expresie lui Roland Barthes, ctre un stil neutru i alb, tendina care poate prilejui evoluii spirituale dramatice, este o experien stilistic mereu repetat n istoria verbului poetic"17. n extremis, o astfel de tendin negativ a dus Ia formula antiliteraturii. O soluie fructificat de poeii moderni st n a recurge la expresia eliptic, un limbaj "care realizeaz cele mai nuanate combinaii ntre cuvnt i absena cuvntului". Astfel de "combinaii" introduc n textul poetic inefabilul i misterul, elimin "stilul nflorit", dnd ntietate cuvintelor absente, sugerate de cele prezente. Oricum, civilizaia verbului trece prin "stranii simbioze" ntre cuvnt i respingerea cuvntului18. Cartea Verei Clin este n ansamblul ei un eseu cu finalitate stilistic, ale crei intenii salvatoare fa de cuvntul poetic ameninat de tcere sunt evidente. nclinaia spre cercetarea stilistic a tcerii prevaleaz i n eseul Danei Mria Cipu, cu titlul Repere pentru o poetic a tcerii, aprut n 2002. Ce intereseaz din cuprinsul acestui eseu vizeaz17 Vera Clin, op. cit.p. 18.18 Ibidem, p. 22-23.16considerarea tcerii drept "expresia unei crize acute de comunicare"19. Pentru autoare, "atribuit abuziv de gnditori i scriitori ... limbajului nsui, cruia par a i se sustrage tot mai largi zone ale realitii i cunoaterii", aceast nencredere n cuvnt ar deschide o perspectiv pesimist, care i afl substana n crile lui Georg Steiner, Limbaj i tcere, Dup Babei, n castelul lui Barb Albastr, sau cea a lui Michel Foucault, Cuvintele i lucrurile. Criza limbajului este totui o realitate, relevat n regresul cuvntului, n neputina fiinei umane de a numi complet lucrurile i de a le stpni prin raiune. Luam act de o tcere aa numit " de nadir", "de jos": "limbajul este supus unei uzuri ce-l descalific"20. Exist i o tcere situat "la zenit", survenit dup epuizarea posibilitilor de comunicare a limbajului, o tcere lumin sau cosmic", manifestat printr-o contemplaie ce desctueaz sufletul de strnsoarea cunoaterii verbale. Lumina e treapt superioar a limbajului: "Metafora luminii face trimitere la acel orizont superior, inaccesibil limbajului uman. Raportul dintre tcere i lumin include relaia celui din urm cu ntunericul de care depinde intensitatea luminozitii. Superioar cuvntului este de asemenea muzica, creia i se recunoate realizarea unei comunicri -comuniune cu transcendena"21. Care este poziia omului n faa acestei tceri? Se ntreab autoarea. Pe de o parte de a reduce la tcere limbajul comun, degradat, devitalizat, surs de alienare i de a reinventa un limbaj poetic. Pe de alt parte, regresiunea spre o tcere degenerescent. Capitolul Metafora i tcerea ofer o meritorie analiz a teoriei lui Blaga despre metafor (v. Geneza metaforei i19 Dana Mria Cipu, op. cit., p.7.20 Ibidem, p. 18.21 Ibidem, p. 29.17sensul culturii, neleas de poet ca moment complementar al comunicrii plasticizante i revelatorii, metaforele din ultima categorie depesc pragul cuvntului pentru a plonja n spaiul de mister al tcerii. Bineneles se poate vorbi astzi de o literatur a tcerii, despre care se scriu pagini memorabile. Literatura din toate epocile a "colaborat" cu tcerea: tceri manieriste, romantice, moderne sau postmoderne, nelese ca modaliti metafizice ale discursului. Fuga spre tcere a literaturii este simptomatic n timpurile actuale. n concepia lui Ihab Hassan (The Literature of Silence, New-York, 1967) tcerea metafizic izbucnete ntr-un Babei de zgomote, n care cel mai tare rsun strigtul de insult, vocea apocalipsului. Violena, revolta metafizic, setea de neant, ineficienta cuvntului sunt premise ale tcerii. Caragiale, la noi, relev degradarea, chiar absurdul i inutilitatea limbajului i i presimea consecinele nefaste. La polul opus se situeaz tcerea extatic, tcerea care transcende limbajul, prea srac, pentru a releva adevrul. Violena i apocalipsa sunt cele dou aspecte eseniale ale imaginaiei contemporane, ambele absorbite de tcere. Alte observaii remarcabile pot fi citite n cartea Danei Mria Cipu: "Cutarea esena literaturii se confund cu aspiraia spre tcere"22. Sau: "Poetul se afl n situaia paradoxal de a reda tcerea, adic de a o face vizibil/sonor prin cuvinte". Cum spunea Blanchot despre Mallarme, el e posedat de "sperana i iluzia" de a tcea cu ajutorul cuvintelor23. Se accept astfel nsuirea tcerii de a avea un chip, fie c un asemenea chip se arat vizual sau sonor, printr-o rumoare de dincolo de cuvinte.22Ibidem, p. 115. 23 Ibidem, p. 116.18Locul lui Blaga n promovarea unei estetice a tcerii este unul de prim rang i el se integreaz strlucit n contextul artat mai sus. Teoretician al tcerii ca formul menit s se substituie cuvntului intrat n criza de comunicare, poet al tcerii el nsui, al tcerii cosmice i al tcerii interioare, subiective, n personalitatea lui Blaga descoperim un spirit complex asaltat de cele mai pasionante probleme ale vremii sale, preocupat s regndeasc relaia dintre eu i transcendent, aflat n criz i supus unor "ntrebtoare tristei". Pe seama poetului se discut mult nclinaia sa structural-biologic spre tcere, de care a vorbit chiar el n Hronicul i cntecul vrstelor, dar i n poezia sa: "tcerea mi-este duhul" (Stalactita). Faptul a fost supus unei docto analize psihanalitice de Corin Braga24. Orict adevr ar aduce acest aspect din biografia lui Blaga, el are un caracter quasi-anecdotic i nu este n msur s diminueze contribuia scriitorului la configurarea unei poetici a tcerii, alimentate de un fenomen cultural artistic cu o lung evoluie: expresionismul25. n edificarea unei poetici Blaga nu particip cu opinii spontane, el ia parte efectiv la o dezbatere estetic n vog la nceputul veacului XX n24 Corin Braga, Lucian Blaga. Geneza lumilor imaginare, 1998.25 Pentru detalii privitoare la expresionism i la influena lui asupra lui Blaga se pot consulta lucrrile: Micheli de Mario, Avangarda artistic a sec. XX, n rom., 1968; Palmier Joan Lonis, LExpressionisme comme revolte, I, 1978; Crohmlniceanu Ov. S., Literatura romn i expresionismul, 1971; Grigorescu Dan, Istoria unei generaii pierdute: expresionitii, 1980, Balot N. Arte poetice, 1970; Micu Dumitru, Estetica lui Blaga, 1970; Mari Ioan, Lucian Blaga - Clasicizarea expresionismului romnesc, 1998;19Germania i Austria, ultima din rile amintite fiind i locul unde i desvrete studiile universitare. Climatul n care se formeaz tnrul poet se definea prin efervescena interesului pentru "arta nou", din care se desprindea detaat expresionismul. Lecturile din Kant, Schopenhauer, Hegel, Nietzsche, Dilthey, Heidegger, Ludwin Klages, Georg Simmel, Spengler, Freud, Ernst Cassirer, Wilhelm Worringer, cu celebra lui carte Abstracie i intrupatie (1908), avnd referiri directe la expresionism i la "arta nou"26. Afinitile lirice ale lui Blaga se ndreapt spre Trakl, Werfel, Dubler i Rilke. Prezena modalitilor de expresie ale curentului n poezia i teatrul lui Blaga se petrece simultan cu dezvoltrile teoretice despre expresionism. Noutatea literar intervenit n timpul su l-a preocupat pe Blaga n cel mai nalt grad.27 De ce, din attea orientri i direcii contradictorii, el a optat numai spre unele, care coincid cu preferinele sale estetice i ct de important este coeficientul su de contribuie la fondarea unei estetici proprii? Avem astzi un studiu solid, Estetica lui Blaga, elaborat de Dumitru Micu28, ns un rspuns nemijlocit la ntrebrile de mai sus aflm n textele lui Blaga nsui, interesat n permanen de metamorfozele artei i ale valorii. De la primele nsemnri, publicate n 1922, Blaga respinge arta mimetic, n favoarea celei vizionare, pentru el "arta este creaiune prin excelen ... i nu e deloc obligat s reproduc natura"29.26 Wilhelm Warringer, Abstracie i introspecie, trad. n romnete, 1970, prefa de Ion Ianoi: "In expresionism accentuai cade pe viziune, nu pe cunoatere, pe revelaie, nu pe percepie" (p. XXXIX). n literatura scris n spiritul acestei orientri "se afl acea supratensiune expresionist a orizontului, acea eficien a luminilor folosite" (p. 304).27 Vezi interviul acordat lui I. Valerian n Cu scriitorii prin veac, 1967, p.57.28 aprut n 1970.29 L. Blaga, Pietre pentru templul meu, 1922, aforismul nr. 92.20Urmtoarele culegeri, Filosofia stilului, 1924, Feele unui veac, 1926, incluse ulterior n volumele Orizont i stil, 1936, Zri i etape, 1968, Izvoade, 1972, dar i n Art i valoare, 1939, Trilogia culturii, 1944 i Trilogia valorilor, 1946 acord un loc important literaturii i artei expresioniste. Obiectul artei i cu precdere al poeziei expresioniste vizeaz numirea ideii de absolut, implicit a chipului n care absolutul se relev contemplaiei. Tensiunea comunicrii lirice depete condiia individual constrngtoare i, prin transcendere se relaioneaz cu infinitul cosmic. Poetul se integreaz, printr-un efort vizionar, n misterul tcut al lumii, relevndu-l printr-o metafor subiectiv, care ntr-un fel i aparine, dar n altul l pune n contact cu venicia. Cu sintagma lui Worringer, Blaga susine "expresionismul tcut"30. O dat fixat ntr-o imagine (ntr-un chip) ideea de absolut subsumeaz i alte forme ale existenei, care se impregneaz, la rndul lor, de pecetea eternitii. Extrem de neunitar n programul su, expresionismul se concentreaz, totui, n cteva principii, comune majoritii celor care ader la noua micare: antidogmantic, literatura expresionist se vrea o expresie a eului, accentul se pune pe tensiunea emoional ridicat pn la depirea de sine; promovarea creativitii, prin recurgerea la imagini sintetice, esenializate; interesul pentru culturile arhaice, nclinaia spre elementar i iraional, spre straturile umane primitive, anistorice, premergtoare civilizaiei moderne. Dou mi se par punctele de vedere, cu ecou direct n creaia lui Blaga. Cel dinti polarizeaz ideile care susin o necesar continuitate ntre valorile tradiionale i cele moderne. n locul unei rupturi spirituale se propune o sintez poetic, un stil nou30Warringer, op. cit., p. 304.21de abordare, ntemeiat pe componentele spirituale unitare fiinei umane. n Spaiul mioritic, Blaga stabilete o relaie organic ntre vechea cultur minor, elementar i intuitiv, specific satului, i cultura major, dimensionat n reprezentri monumentale i ridicat la nivelul conceptului. Locul pe care cultura popular romneasc l ocup n gndirea lui Blaga este considerabil. Orientarea spre lumea ancestral semnific, n manier expresionist, regsirea sediului originar al matricei noastre stilistice. Ca spaiu al vechimii imemoriale "satul este pentru Blaga o vatr a lumii, o matc ontologic, o realitate cosmocentric31. Cultura popular include miturile, credinele strvechi, legendele, reaciile inocente n faa manifestrilor naturii, n general Urphanomenele. Al doilea punct de vedere const n proclamarea originalitii actului creator, proiecia eului, prin depirea imitativ i n general a contingentului, ntr-o imagine revelatoare, apropiat absolutului. Textual, Blaga precizeaz: "La originea artei nu st prin urmare tendina de a imita natura, ci tendina tocmai contrar de a evada din natur i contingene ntr-o lume de abstraciuni geometrice i de valori absolute"32. Referindu-se la stilurile literare cultivate n epoc, Blaga se oprete la trei orientri estetice fundamentale: naturalist, idealist, expresionist, opiunea lui fixndu-se, firete, la ultima a crei tendin ar consta n relevarea absolutului: "n expresionism valoarea pozitiv e absolutul"... Se tinde spre tipic, spre general, prin retuarea individualului i chiar la nlturarea lui. Durerea din viziunea (unui artist) ia proporii supraindividuale "absolute". Se poate vorbi de31 Melania Livad, Iniiere n poezia lui Blaga, 1974, p. 92; o foarte documentat lucrare datorm lui Alexandru Teodorescu, Lucian Blaga i cultura popular romneasc, 1983.32 Lucian Blaga, Zri i etape, p. 55.22existena unui nisus formativus, ce ptrunde n creaii spirituale ale unei epoci. n expresionism, tot ce ine de particular, de efemer este lsat de o parte n beneficiul unei viziuni integratoare: "De cte ori o oper de art red astfel un lucru nct puterea, tensiunea interioar a acestei redri transcendeaz lucrul, trdnd relaiuni cu cosmicul, cu absolutul, cu ilimitatul, avem de-a face cu un produs expresionist"33. Trirea n absolut nsemneaz acceptarea acelui nisus formativus amintit mai sus, n fond asimilarea unei convenii estetice, aderena la o cultur anonim, impersonal i colectiv: "Personalitatea creatoare va deveni din nou o for impersonal n slujba unui cuget colectiv"34. Expresionismul statueaz o relaie fecund, generoas, ntre eul creator i cellalt, promovarea unei metafizici i al unui colectivism spiritual. Importante sunt referirile lui Blaga la modalitile poetice de relevare a absolutului. Acestea sunt dou, fie prin ntruchiparea zbuciumului universalei devenirii; ca n pnzele lui Van Gogh ori ca n sculpturile lui Brncui (Pasrea miastr), unde luam act de elanul dionisiac, transfigurat de Blaga nsui n poemul Vreau s joc, fie prin tcere, ntr-o contemplaie detaat de contingent.n lectura blagian "noul stil" (expresionismul) se dimensioneaz ntr-o filosofie a culturii, n conexiune cu o estetic i o poetic a tcerii avnd o dubl deschidere: una individual, animat de ideea originalitii, alta colectiv, subordonata unui ideal impersonal. Fr s-l nege, dimpotriv, Blaga nu exclude talentul individual, pe care l vede ca "fiin istoric", produs n limitele cenzurii ontologice i gnoseologice i n mod necesar angajat ntr-33 L. Blaga, Ibid, p. 68 i34 Ibidem, p. 77.fi 74.23un cmp stilistic (matrice stilistic). Nefiind mpotriva potenialului creator individual, Blaga l integreaz unei aa numite "conversiuni" creatoare de cultur impuse de categoriile stilistice abisale: "Nu stilul e o creaie a omului (individului), ci omul e, oarecum, o creaie a stilului"35. "Noul stil" realizeaz o mutaie de la detaliu la esenial, de la concret la abstract, de la imediat la transcendent, de la dat la probleme, de la cuvnt la tcere. Pentru Blaga, "noul stil" reprezint "proiecia unui suflet interior", izvort din strfundurile eului i aspirnd s se identifice n chip natural cu ritmul materiei, cu tcerea nscut din armonizarea "zumzetelor" cosmice: "Dar pe liman ce bine-i/s stm n necuvnt-/i, fr de-amintire/i ca de sub pmnt/s-auzi n ce tcere,/cu zumzete de roi/frumuseea i cu moartea/ lucreaz pentru noi" (Ulise). Un sediu spiritual adnc, matricial, pare a fi cel care determin starea creatoare a fiinei. In poemul Biografie, Blaga vorbete de cuvintele stinse n gur, rmase nerostite, n locul lor el caut "vibraii fr cuvnt"; chipul nealterat al lucrurilor. Poezia se nate din adncul tcut al sinelui; ca manifestare a personanei care leag incontientul de contient, Blaga accentueaz asupra preexistentei tcerii fa de cuvnt: "La nceput a fost tcerea"36. Poetul se consider "numai purttor de cntec" de fapt, un "tlmcitor" al unor stri nscute din contemplarea universului i sondarea eului. Poezia, cu nlnuirea ei fatal de cuvinte, este de fapt, o tlmcire a unui mesaj ascuns n incontient: "Chiar i atunci cnd scriu stihuri originale, nu fac dect s tlmcesc" (Stihuitorul). Cntecul tcut se transform n imagine poetic supraindividual, eului creator revenindu-i rolul35 Ibidem, p. 230.36 L. Blaga, Luntrea lui Caron, p. 451.24de martor mirat n mijlocul lumii ("n mijlocul ei m suplinesc cu mirare"- Biografie). Este de luat n consideraie o mrturisire a poetului despre geneza poemului su Cntec sub stele: "Va trebui s-mi amintesc doar stihul ce a prins fiina asear, pentru ca poezia s se nchege de la sine. Nu trebuia dect s cobor gleata de aur pn n fundul fntnii, cci poezia se mplinise cumva i atepta s fie ridicat. Cu oareicare team de a nu sfrma o fptur att de fragil (poezia este ea nsi o fptur, un chip) ncerc s-mi amintesc versul incipient. Ajung, nu tiu cum, dintr-o dat pe linia liric cea mai luntric a poeziei. i poezia crete fr efort, rmnnd totui deschis ntr-un fel. i iari m mir, cci mi-a czut n palme ca un rod copt, cnd nici nu mai speram asemenea cules"37.Care sunt opiniile teoretice ale lui Blaga despre tcere i cuvnt? Exemplele de mai sus vin s ateste relativitatea cuvntului n comunicarea absolutului. Numai tcerea unete pe om cu infinitul cosmic. Cuvntul se pierde n prolixitate, dezvluindu-i precaritatea: "Vai mie aici am dat cerului o mie de nume/i nu l-am ajuns cu nici unul" (n mnstire de munte). Descins din tcere, creatorului de poezie i este limpede un lucru: din art a cuvntului poezia devine o art a necuvntului, este produsul unei zone de umbr, infraverbale, oricum cuvntul deriv dintr-o obligaie obiectiv i, totodat tragic. Bachelard avanseaz sintagma paradoxal Declamaia mut. Luntrica voin a logosului nsufleete fiina tcut: "nainte de orice aciune, omul are nevoie sai spun siei, n tcerea fiinei sale, ceea ce vrea s devin, el are nevoie s-i dovedeasc i s-i cnte propria sa37Text citat de G. Ivacu n Note la ediia Blaga, Poezii, 1966, p. 479.25devenire"38. Cuvntul purcede din tenacitatea i curajul fiinei tcute. El nu are alt rol dect s proiecteze adevrul n mister: " sporim nesfrirea c-un cntec, c-o tain {Cntrei bolnavi). nlat din tcere, cuvntul sucomb, dup un zbor semantic nesigur n aceeai tcere. Cuvintele, (cuvintele metafore) pot fi acceptate ca un adaos la minunile lumii, aadar sunt ele nsele nite minuni subiective (chipuri iraionale), care sporesc minunile deja existente. Astfel, poezia poate fi interpretat ca prelungire intensificat i multiplicare a unei taine iniiale. n interiorul creaiei nsi i n sensul ei, omul poate interveni (fr s-o sugrume) cu propria sa creaie. Principiul aparine lui Nietzsche: Acolo unde nelege fiina n devenirea sa ca joc el devine participant al jocului cosmic"39. Intervin i situaii cnd sporirea prin cuvnt a tainelor nu se poate realiza. Fie c poetul devine mut n faa minunilor lumii, fie c inventivitatea jocului su verbal de-a lumea eueaz n retorizare inutil. Sunt cazuri cnd adevrul se ndeprteaz de cuvnt. Blaga acord cuvntului un loc modest; el se sprijin pe constatarea limitelor cuvntului, pe ceea ce se poate i ceea ce nu se poate spune prin cuvnt. Cuvntul nu poate depi limitele omenescului, el este ansa i totodat "nchisoarea" omului. Vrnd s ias din cuvnt fiina i propune s intre n dialog cu ceea ce exist n afara ei nsi. Iluzia c n cuvnt s-ar exprima un har divin i intensific aceast dorin (Dumnezeu, s-ar zice, a folosit "cuvinte ca ale noastre"). Lumea din afara omenescului vorbete altfel dect prin graiul uman. Este o lume de semne, de chipuri fluide, heraclitice, despre care se poate38 Gaston Bachelard, Aerul i visele, 1997, p. 246.39 Apuci Daniel Laurent, La pensie de Nietzsche et lhomme actuel, 1979, p.156.26spune orice, dar niciodat esenialul, adevrul pur: "Ce este cuvntul, orice cuvnt? Nimic dect o ran a tcerii"40. O separaie tranant se interpune ntre cuvnt i absolut: "Transcenedena e ara promis omului, ara n care omul nu intr"41. Sistemul de gndire blagian este structurat n aceast perspectiv, s-o numim agnostic: "Potrivit sistemului meu de gndire, individul uman nu poate ajunge niciodat n posesia adevrului absolut. Omul este, prin condiiile sale, nu numai naturale, ci i metafizice, irevocabil pus aceast imposibilitate"42.Tcerea nate cuvntul fr a-l prsi vreodat: "Tcerea este umbra unui cuvnt"43. Umbra tcerii se insinueaz n cuvnt limitndu-i puterea de comunicare. Profunzimea rostirii st n fora de a tcea, limbajului revenindu-i un rol secundar: "Tcerea devine uneori elementul cel mai preios al limbii, singurul element prin care limba izbutete a se transcende pe sine"44. Aforismele semnate de Blaga abund n comentarea tcerii ca realitate metafizic, dar i a tcerii umane, ca singur ipostaz de a intra n dialog cu misterul cosmic. "Adevrul tace, cea ce noi, oamenii, putem avea comun cu adevrul este aijderea tcerea"45. Oricum, poezia se constituie dintr-o dubl ntruchipare, a tcerii i a cuvntului, secretul reuitei rezultnd din armonia celor dou entiti: "S-a spus despre poezie c ar fi o art a cuvntului. Dar poezia este o art a cuvntului n msura n care este i o art a necu vntului. ntr-adevr, tcerea trebuie s fie pretutindeni prezent n poezie, cum moartea e necurmat40 Lucian Blaga, Aforisme, 2001, p41 Ibidem, p. 153. 42Ibidem, p. 152.43 Ibidem, p. 162.44 Ibidem, p. 294.45 Ibidem, p. 258.1.109.27prezent n via"46. Pe de alt parte, fr intervenia cuvntului, tcerea cosmic i-ar exercita presiunea ei dizolvat, misterioas, nesfrit. Cuvntul deschide porile misterioase ale tcerii, chiar dac nu cu chei potrivite i chiar dac iniiativa lui are o semnificaie subiectiv, cteodat, alturi de sens. Prin cuvnt, necunoscutului i se d un nume, bineneles, convenional: "Din tcerea fecundat de cuvnt se nate sensul"47. Ca s poat s scrie poetul "st de vorb cu tcerea", intr n contact cu starea originar a universului.Cum o s subliniem, tcerea se asociaz umbrei, este izomorf somnului sau se manifest n pulsaiile sonore, n "zumzetul" prezent n univers. Tcerea este similar increatului i morii, e tain i mai presus de toate se reveleaz ca mister. Misterul este conceptul metafor care st la temeiul filosofiei i esteticii lui Blaga. n poezie echivalentul misterului este tcerea. Misterul, i, mpreun cu el, tcerea reprezint "metafora vie" a operei blagiene, n toate compartimentele sale, filosofice, teatru, poezie. Platon a situat n centrul sistemului su ideea, Leibniz monada, Kant categoriile (lucrul n sine), Hegel, logosul, Schopenhauer voina oarb. "Noi filosofm, spune Blaga textual, sub sfera misterului". Absolutul pentru Blaga se asimileaz misterului, acelei entiti imposibil de identificat numit Marele Anonim. Sub tutela misterului stau toate formele de creaie a lui Blaga. i bineneles toate formele de manifestare ale universului. Misterul constituie obiectivul cunoaterii luciferice; o astfel de cunoatere despic n dou obiectul, ntr-o parte care se arat (fanic), n alta care se ascunde (criptic) i astfel i provoac o46 Ibidem, p. 118.47 Ibidem, p. 176.28criz, l problematizeaz, transformndu-l ntr-un mister deschis. Un mister deschis, care se supune continuu acelorai etape cognitive, fanic/criptic. (Cnd e vorba de poezie, tcerii prezente n cuvnt i se atribuie un sens, niciodat definitiv). Misterul deschis ndur o diminuare i se divide n trei ipostaze: o plus cunoatere (atenuare), o zero cunoatere (permanentizare) i o minus cunoatere (o potenare). Discursul liric intr n sfera minus cunoaterii cnd "tot ce-i neneles se schimb-n nenelesuri i mai mari/n largi fiori de sfnt mister" (Eu nu strivesc corola de minuni a lumii). Folosirea cuvntului reprezint de fapt o cdere n derizoriu a sensului, o adncire n "nenelesuri i mai mari"; poezia e locul de ntlnire a absolutului cu limbajul, sondarea inexprimabilului i a inteligibilului. Poetul modern semnaleaz n travaliul su euarea cuvntului n cuprinderea absolutului (euare subiectiv), dar i euarea absolutului care nu poate ncpea n limbajul omului: "El tace pentru c i e fric de cuvinte", (De mn cu Marele Orb). Specific poeziei lui Blaga este potenarea misterului cosmic i a celui existenial. Lumea i eul sunt cooperante: " nu ucid cu mintea tainele ce le-ntlnesc n calea mea" (Eu nu strivesc... ). Tendina maxim a discursului liric este de a surprinde n venicul mister veniciile (tainele eternitii) revelate n lumea noastr: florile, ochii, buzele, mormintele, la care se adaug, pe parcursul mplinirii poetice multe altele. Ce este, n viziunea lui Blaga venic n efemera noastr lume? Poetul se ferete s descrie sau s analizeze speculativ, el caut, privete, ascult, simte cu "ochiul sufletesc", chipul tcut al lucrurilor. Perspectiva estetic a poetului, dei are ca punct de plecare micarea expresionist, este invers fa de cea propus de Bacovia, ale crui forme de comunicare, in de acelai curent. Fr s repudieze viziunea apocaliptic (proprie expresionismului) - i la el29absolutul este un "paradis n destrmare" - pretutindeni e o negare, un sfrit (Tgduiri), Blaga este preocupat s releve ceea ce nu se schimb n univers, ceea ce scap de insaiabila trecere, ceea ce transcende cderii n moarte, adic misterele vii, eterne, incitante, care aparin minus-cunoaterii, inepuizabile. Minus-cunoaterea confirm veniciile din aceast lume, acele componente ale existenei perpetuu-interpretabile, productoare de sens, nite minuni, nite miracole, nite mituri - Mitul este, sub forma lui narativ, locul de ntlnire ntre cunoscut i necunoscut, ntre lumea noastr i trmul cellalt. Chipurile lui Blaga sunt metafore revelatorii care mbin cele dou lumi n unitatea unui mit. Poetul imagineaz o constelaie la mituri investite cu venicie: "In poezia mea sunt frecvente motivele mitice, chiar teologice. Dar de acestea uzez n chipul cel mai liber, ca mijloace de expresie poetic ... Nscocesc motive mitice n fiecare pas, fiindc fr o gndire mitic nu ia fiin, din pcate sau din nefericire, nici o poezie"48. Fiina poetic i este siei mister, ntruchipare mitic, tcut i nentrerupt revelaie. Chipurile veniciei aparin, pe de o parte, lumii, universului, n general: tcerea, lumina, ntunericul, pmntul, spaiul, timpul, apa, focul, germinaia etc; pe de alt parte, ele sunt deopotriv i ale omului: tcerea, iubirea, somnul, moartea, aspiraia creatoare. Ca fiin istoric omul se leag de un anumit spaiu i un anumit timp, n perimetrul cruia i exercit influena o matrice stilistic, determinnd forme specifice ale spiritului. Spaiul este locul i martorul devenirii, el este "casa fiinei. Coabitarea spaiu fiin nate un schimb reciproc de vectori stilistici, spaiul se spiritualizeaz, se impregneaz48 Lucian Blaga, Poezii, ediia Ivacu,p. 477.30de "urmele" fiinei, iar fiina la rndul ei fixeaz predispoziiile n funcie de spaiu (Orizont i stil, Spaiu mioritic, Fiin istoric). Spaiul devine nu numai martor, dar i mrturisitor. Ele se umple de tradiie, de semne specifice care se nal ca nite coloane tcute la rangul veniciilor, se metamorfozeaz n mister deschis, n metafore vii: "Sunt venicii de multe feluri/Lesne nu-i pe toate s le tii/O venicie poart numele Srutare .../ Cunosc o venicie/ce palpit viu sub ie/Suav Inim i este numele/Alteia i se spune "Iat urmele" (Venicii). Venicia satului exprim de asemenea relaia fiin-spaiu. "Tlmcit" n stihurile poetului, aceste chipuri tcute ale veniciei, aceste imagini, depesc cuvntul apropiindu-se de transcenden. Blaga nu iubete pentru iubire, ci pentru a o depi, contemplnd revelaia sacrului (Lumina), el nu are plcerea somnului din pricina unei eventuale oboseli, ci pentru a deschide o cale spre increat (Lauda somnului); la fel, nu cltorete de dragul drumului, ci pentru a descoperi calea spre eternitate (Inscripie). Desprins din increat, fiina uman triete sub ursita lumii lui Heraclit (vezi Heraclit lng lac) se integreaz ntr-un univers dominat de ireversibila devenire. Este posibil n aceast lume a trecerii pe sub o raz de foc ansa unei salvri? Lumea lui Heraclit pare a fi n ireversibil cdere (Paii mei rsun n umbr/parc-ar fi nite roade putrede"), intrat pe un drum al arderii, al putrezirii, al ncenurii, din care poetul ncearc s se desprind. El opune alunecrii, putrezirii, curgerii ireversibile chipurile compensatorii ale lucrurilor, aflate dincolo de zidurile cuvntului. Se observ n poezia lui Blaga o struitoare tendin de a descoperi n afara cuvntului dimensiunile eterne ale existenei. Sensibilitatea metafizic a poetului i favorizeaz, cum spune t. Aug. Doina o situare n pragul miracolului, din care se nate "o variat morfologie a31misterului (respectiv a tcerii), "sporind taina lumii" prin zmislire de forme artistice49. Acolo unde se ncheie puterea cuvntului de a numi lumea, el afirm chipul tcut al miracolelor. t. Aug. Doina le enumera pe cele mai importante: miracolul morii n Gorunul ("mut ascult cum crete-n trupul tu sicriul, sicriul meu") miracolul germinaiei n Mirabila smn; miracolul legrii rodului n Buna vestire pentru floarea mrului; miracolul n faa infinitului marin n Unicornul i oceanul; miracolul iubirii n Nu-mi presimi? (Nu-mi presimi iubirea cnd privesc/cu patim-n prpastia din tine/ i-i zac: O, niciodat n-am vzut pe Dumnezeu mai mare"); miracolul primverii, al remprosptrii sufleteti n Mnzul; miracolul trecerii -din "ara fr nume" a increatului la condiia de muritor, n Viziune geologic; miracolul aurorii n Rsrit magic; miracolul somnului n Laud somnului; miracolul nserrii n Anna Domini ("cenua ngerilor ari n ceruri/recade fulguind pe umeri i pe care"); miracolul fptuirilor umane n Runa ("n chip de Rune de veacuri uitate/poart semntura fpturile toate"). La hotarul dintre cuvnt i tcere se relev astfel de chipuri tcute ale veniciei, dincolo de aparene i dincolo de cuvnt, spiritul nostru se ntlnete cu tlcurile profunde ale existenei, cu "micarea imperceptibil sau cosmic a energiilor obscure" (t. Aug. Doina) cu evidenta semnificaie salvatoare. Miracolele sunt veniciile care leag pmntul de cer; relevndu-le, eul se simte el nsui ptruns de "febra eternitii" (Sat natal) sau chiar "un picur de dumnezeire pe pmnt" (Pas Magna)50.49t Aug Doina, Atitudini expresioniste n poezia romneasc,n Secolul XX, 1969, nr. 107-l08, p.209. 50Ibidem,p.21L32Ce este de reinut e c imaginea (chipul) spune mai mult dect cuvntul, ea se nfieaz ca o tcut reprezentare a universului. Aceleai din totdeauna, chipurile veniciei aparin unei esene intangibile de ctre cuvnt. Asistm pe parcursul discursului liric la un dublu joc, unul al chipului tcut, care provoac verbul i cellalt al cuvntului strnit de imaginile tcute ale veniciei. Tcerea i cuvntul ajung la o coabitare simultan antagonic i simultan intercondiionat. Pentru c nu se dezvluie dect fragmentar n zonele verbului, tcerea continu s fie asaltat de cuvnt, iar cuvntul se ncpneaz s penetreze zonele tcerii. Tcerea se manifest impasibil, provocnd n felul acesta cuvntul, care ncearc s i-o nchipuie sub diferite forme, strns legale de fiina uman. Tcerea, de exemplu, se ntruchipeaz n lumin, ns datorit cuvntului ea se diversific n diferite imagini. E lumina de ieri sau lumina de azi, se asimileaz cu iubita (Lumina), are intensitatea focului, puritatea amiezii, e flacr potolit, plpire firav, crbune incandescent sau crbune stins. Umanizat, venicia luminii, datorit meandrelor cuvntului, numete implicit o succesiune de stri, variatele manifestri ale unui impact etern, la origine pstrndu-i calitatea de mister deschis. Tcerea, inclusiv tcerea-lumin, transcende cuvntul, i determin limitele semantice, situndu-l n ultim analiz ntr-o postur mai mult de dependen dect de coabitare clar. Cuvntul "spune" ceea ce i permite tcerea. ntr-un anume fel, relaia dintre tcere i cuvnt urmeaz schema relaiei dintre sacru i profan. Sacrul se poate nvemnta n profan, dar nu se substituie acestuia. El i conserv originea indicibil. Cuvntul urmeaz tcerii, care se manifest sub dublu aspect: ca principiu i ca ntruchipare. Chipurile definite ale tcerii pot fi abordate contemplativ33("lsai-m s umblu mut printre voi") (Ctre cititori) sau pot fi numite (Caut nume), numite, se nelege, convenional, cci a numi este departe de a izbuti s fixeze pentru totdeauna esena unui lucru. Cel mult se enun "mirarea" (emoia mir abil) strnit de lucruri. Cuvntul se apropie de chipurile tcute ale veniciei contient de limitele sale, de unde i criza pe care o traverseaz. Dac altdat se credea c, n ce-l privete, cuvntul omului este aidoma cu cuvntul lui Dumnezeu, acreditarea ideii de "transcenden goal", lansat de Nietzsche, a anulat iluzia unui astfel de privilegiu, cuvntul devenind un insignifiant instrument de comunicare, exclusiv uman51. Sursa logosului nu mai e considerat de origine divin, verbul divin e acum un "glas" fr eficien: "Prin vuietul timpului /glasul nimicului" (Ce aude unicornul).Prin termenul de chip, Blaga nelege nfirile existenei la nivel macro i microcosmic, n care fiina s-a "trezit" n lume: cerul, lumina, stelele, pmntul, munii, apele etc, dar i chipul fiinei, strile sufleteti pe care le ncearc, de extaz sau de tristee. Ele fac parte din substana obiectiv a firii, sunt anterioare i independente de cuvnt. Necondiionate de cuvnt, chipurile universului, ca i manifestrile existeniale se afirm autonom i, datorit expresivitii lor, n-au nevoie de cuvnt: "Cnd ntre lips i prisos/ne bucurm de cte sunt/i cnt pe sub glii un os-/mai ai nevoie de cuvnt?" (Strofe de-a lungul anilor). De cuvinte nu este obligatoriu nevoie, n cazul unei contemplri directe. Poetul nsui este ncredinat c zpada fpturii [sale] ine loc de cuvnt" (Autoportret). Chipurile diferitelor nfiri sau manifestri ale fiinei sugereaz o anumit trire fr s51Georg Steiner, Dup Babei, ed. n rom., 1983, p.274.lezeze starea lor natural, tcut. Dislocate din tcerea ontic, prin ncercarea de a le relata n cuvinte, chipurile existenei se degradeaz, cuvntul intervine cu un instrument agresiv, provocnd o ran" deformatoare unei imagini pure i cobornd-o n banalitate: ran a tcerii e cuvntul ce-l rostim" (Psalm).Chipul este imaginea tcut, copleitoare a existenei, dar el nu se identific, desigur, cu transcendena nsi. Superior cuvntului, chipul exprim un mister relevat, dar nu misterul nsui, care rmne atributul impenetrabil al lumii cereti. Mai mult dect cuvntul i mai puin dect absolutul chipul relev, n viziunea lui Blaga produsul Umbrei lui Dumnezeu. Tot ce ne este dat s cunoatem este acoperit de aceast umbr, de vlul care protejeaz misterul universal. Umbra lui Dumnezeu se constat n tot ce se ofer percepiei, n tot ce n spaiu se desparte i se adun. Izvorte din unica umbr, ntruchiprile tcute, n raport cu care fiinm noi nine, sunt numite n poezia Umbra lui Dumnezeu pmntul, unda, drumul, fntna, holda, grdina, apa. Firete, lor li se adaug numeroase altele, tot ce vezi". Dar ceea ce este necesar de subliniat este c toate aceste imagini sunt nite chipuri tcute i eterne, existente n afara omului i n afara cuvntului, dar n acelai timp n relaie cu el. Chipurile lumii n care vieuim au ca izvor unic de provenien aceast Umbr. Legenda spune c umbra lui Dumnezeu este o manifestare a realitii divine: "cea mai mare frumusee omeneasc nu este dect umbr: Umbra se opune luminii, ea simbolizeaz imaginea trectoare a lucrurilor, ireal i schimbtoare. Umbra e singura realitate a fenomenelor. Orice form (chip) determin limitele fiinei, ea nu este dect o umbr, care provine dintr-o lumin superioar, pe care o oculteaz relevnd-3435o52. Aadar, chipurile tcute ale veniciei sunt umbre ale luminii divine, indivizibile: Umbra lui Dumnezeu e mai vrtoas n lumin, mai grea ca alte umbre". Izvor al chipurilor, umbra, se dezvluie n infinite ipostaze omului cltor, n drumul su prin via, cu ct e mai vrtoas" lumina din care eman. Originea derivat a chipurilor veniciei le fixeaz acestora un loc de umbre" ale absolutului, ele sunt fenomene, laturi relaionate cu contingentul, ale existenei supreme. n nici un caz simulri ale absolutului nu sunt, ci ntruchipri naturale, nscute n funcie de principiul imposibil de imaginat al creaiei universale. Cum arat absolutul nsui nu se poate cunoate, el se nfieaz travestit n umbr, iar umbra se prolifereaz n diferitele chipuri, disponibile unui mister deschis. Umbra i lumina au aceeai origine, ele merg mpreun. Paradoxul acestui act st n mprejurarea c n timp ce umbra, sub aripa creia ne aflm, este o ntruchipare a nimicului, lumina stpnete suveran dincolo de om: Umbra lui Dumnezeu o tot vezi, / ce-n spaiu se desparte i s-adun / pmnt e ca, i prund i und, / un drum cu cltorul dimpreun, / fntn adpostind, o lun. / Umbra lui Dumnezeu e mai vrtoas n lumin, / mai grea ca alte umbre i nu-i scap. / i poi s-o strngi sub chip de hold i grdin. / i poi s-o bei n chip de ap". Umbra, spune Blaga ntr-un aforism, este o reveren pe care lumina o face ntunericului53.Eroarea de a identifica n imaginile (chipurile) tcute ale veniciei nesfrite serii de manifestri vizuale, se cere imediat sancionat. Imaginile tcute, au cel puin n lirica blagian, trei tipuri de structuri: ele pot fi nite oglindiri criptice, strvezii pe de o parte, obscure pe de52 Jean Chevalier, Alain Gheerbrandt, Dicionar de simboluri, 1994.53 Lucian Blaga, Aforisme, p. 42.36alt parte, purttoare a unor semnturi cu cheia pierdut. Ceea ce se ofer nelegerii se pierde ntr-un timp incontrolabil, ca semne de neptruns; n al doilea rnd imaginile tcute se manifest ca metafore revelatorii, surprinztoare prin coeficientul de adevr pe care l comunic doar pe jumtate (soarele, lacrima Domnului / cade n mrile somnului" (Asfinit marin); n fine, n al treilea rnd, imaginile tcute dezvluie stri sufleteti abisale, n relaie direct cu absolutul. Dac nu li se poate stabili esena originar, chipurile veniciei urmeaz linia unor manifestri personalizate. Ideala lor puritate se pierde n mister. Ce ni se arat se afl n permanen invadat de umbr. Substitutul misterului este umbra indisociabil, n tot ce se adreseaz contemplaiei i tririi umane. Sensul fizic al umbrei conteaz mai puin n jocul semnificaiilor. Importana este umbra care asalteaz spiritul i terge contururile. Umbra sugereaz regimul clar obscur al fiinei, condiia de venic damnat, consumat ntr-o tensiune de melancolie nucitoare. Fiina tie c exist o lumin" focalizat pe drumul adevrului, dar accesul spre ea este interzis. O poate intui prin revelaie, n ntruchiprile lumeti, n chipul iubitei, al seminei sau al naterii, n chipul lacrimei etc. Blaga confer umbrei un statut ontologic. Prezen n tot ceea ce ne este dat s contemplm sau n tririle noastre, legat de via, de iubire sau de moarte, surs a tristeii metafizice, umbra sporete tristeea punnd-o sub pecetea unei nevindecabile melancolii. Umbra echivaleaz cu sintagma folosit de el n Trilogia cunoaterii, cenzura transcendent, ea se interpune ntre rostire i absolut, celei dinti revenindu-i un rol umilitor. Umbra ascunde, interzice, transform, rstlmcete accesul la cunoaterea clar, provocnd fiinei umane infinite ipoteze, consumate n resemnare: pentru tine lumea e pecete / pus pe o tain i37mai mare: de aceea mintea nu i-o munceti cu nimic" (Biblica). n viziunea lui Blaga umbra i relev prezena la nivelul absolutului i la nivelul fiinelor vii, ca i a celor disprute, ea e un vl impenetrabil, enigmatic, sesizabil n toate cte sunt. Dumnezeu, omul viu i omul plecat din aceast lume sunt concomitent lumini i umbre. Trimis n lumin", odat cu naterea (Scrisoare) fiina realizeaz c bucuria de a fi lumin este dezamgitoare, umbra o nsoete ca o stavil, punndu-i n fa imaginea morii inevitabile i implicit sentimentul tragic al limitei. Poezia blagian se organizeaz n spaiul misterului sensibil, exprimat prin nelipsita umbr. Filozoful a tratat misterul ca i concept fundamental al sistemului su, poezia transfigureaz misterul ca tain a lucrurilor, ca fluiditate imposibil de stpnit ntr-o unic formul, tocmai datorit omniprezentei umbre, de la natere pn la moarte i dincolo de moarte. Lumea dat spre contemplaie nu-i mai puin misterioas ca lumea eternitii: ,, umbra alturi ia fiin / unde merg s nu merg singur" ( Nu sunt singur). Amplificarea la proporiile legendei a celor ce se petrec n lume i are sursa n climatul obscur al nelipsitei umbre: umbra mrete povetile"( Asfinit marin). Nici unul din drumurile" deschise vieii, nici cel fascinant al iubirii, nu scap de umbra ochilor lumii. Refugiul sub scutul" amurgului pare a fi soluia salvatoare: umbre arunc ochii lumii / peste tine, peste mine / peste fiecare ceas al tu / i pe drumurile toate" (Sub scutul amurgului). De observat c motivul umbrei sugereaz starea interioar a scurgerii fiecrui ceas" i este un chip mai degrab aparintor regimului nocturn. Sunt cteva momente, mai ales n poezia de tineree a Poemelor luminii, cnd umbra dezmiard, e un element edenic: zac n umbra ta i m dezmierzi cu frunza-i jucu" (Gorunul) sau: zac n umbra unor maci / fr dorine, fr mustrri, fr cine38/ i fr ndemnuri"(n lan). Dar n cele mai multe cazuri Umbra ntrunete ntr-o sintez liric excepional sensul metafizic dat de poet acestui motiv. Proveniena sacr a umbrei pune fiina uman n postura de a "purta umbra pe drumul vieii fr putina de a ti cu cine are de-a face" - "neneleas-i ca o run" -, dar cu evidente repercusiuni negative. Misterioasa nsoitoare pare a fi apusul fiinei, nefiina nsi, ntruchiparea nimicului: un traseu implacabil se deruleaz n univers. Din umbra lui Dumnezeu descind toate cte vieuiesc, ele parcurg apoi drumul vegheat de soare i de lun, ca n final s coboare pe teritoriul umbrelor, spaiul nimicului. Semnele sfritului transmise de "ceasul umbrelor" (Asfinit) se nmulesc o dat cu naintarea n vrst, cei aflai nc n via se prind treptat cu umbrele celor disprui: "Lng sat iat-m iari / prins cu umbrele tovar"(ntoarcere). Venit din imperiul umbrei fiina se rentoarce n lumea umbrelor, redevine, alturndu-se strmoilor la condiia originar: "Cnd murim, nu facem dect / s ne ntoarcem lin n propria noastr umbr / astfel moare un om, astfel un crin / absorbindu-ne n ea materia sumbr / umbra se ntrupeaz / n sfrit pe deplin"(Cuvinte pe o piatr funerar). Evident, materia sumbr care ne absoarbe nu este altcineva dect umbra lui Dumnezeu, n faza de refacere a chipurilor anterioare ivirii unei noi lumi. Retragerea din via i rentruparea n umbr se petrec ntr-o ordine perfect, n ritmul inexorabil al pulsaiilor cosmice: "S se ntrupeze-n vale / alte umbre sunt la rnd"(Giordano Bruno). Intrarea din spaiul viu n spaiul mort, al umbrelor, din care urmeaz s se ntrupeze o nou lume, se desfoar printr-un ir de avertismente, a cror semnificaie tragic - prevestitoare e comunicat prin asociaii imaginare neateptate. Ce este somnul? "Somnul este umbra pe care / viitorul nostru mormnt / peste noi o39arunc n spaiul mut"(Cntecul somnului). Trmul umbrelor poate fi i un loc agreat, el nfiinndu-se ca o salvare: "Cnd anul nu-i este prielnic / te ntorci s te mpaci printre umbre"(Orizont pierdut). ntoarcerea n spaiul umbrelor, hotrt tuturor, e o revenire n ara fr nume, nu o dat dorit: "De ce nu am rmas n ara fr nume", ea dizolv orgolioasa identitate fiinei reintegrnd-o ntr-o anonim comuniune.Ce relaie imagineaz Blaga ntre cuvnt i lumea pe care ncearc s o denumeasc, n acest context umbrit, neclar, supus unui blocaj ontologic? A fost necesar aceast incursiune n analizarea umbrei, metafor central, pentru a motiva limitele cuvntului i implicit perpetuarea misterului universal. Lumea dat nu este ea nsi, ci ntr-un fel similar filosofiei platoniene, e o copie palid, o umbr, a lumii propriu-zise. Cuvntul omului se aventureaz n ipoteze, numete lucrurile cu aproximaie, se chinuie s redescopere "un grai pierdut de mult". Cuvntul determin la Blaga o criz a rostirii. Poetul ar vrea s spun mai mult, tendin riscant, semnele venite dinspre lumea contemplaiei l invit s tac (Taina iniiatului). Umbra lucrurilor contamineaz cuvntul, puterea lui de a comunica "seac"(Cntreii bolnavi). Cuvntul se adreseaz unui cosmos "mut" imposibil de atras ntr-un dialog: un "Dumnezeu mut" (Psalm) un pmnt "ucigtor de mut" (Pmntul), un "spaiu mut"(Cntecul somnului), un "timp mut"(/n noapte undeva mai e), n fine un "unicorn fr glas"(Septembrie) creeaz cuvntului o stare inhibant, o nesiguran epuizant n folosirea termenului potrivit, o dureroas frustrare. n locul unui triumf al puterii semantice se constat cum se "sfresc n snge cuvintele"(Veac). Muenia cosmic persist ndrtnic, impasibil la insistene: "Vai mie, aici am dat cerului o mie de nume / i nu l-am ajuns cu nici40unu"(n mnstire de munte). Cuvntul i-a pierdut n bun parte funcia lui cognitiv proclamat cndva de poei, calitatea lui de simbol capabil s sugereze zonele neptrunsului sfrete n muenie, "nimic nu vrea s fie altfel dect este"(/n marea trecere), tentativele dramatice, marcate de tristee, nu strnesc nici o reacie a vzduhului, rmas neclintit n "muta, neclintita identitate"(Psa/m). Mcinarea de cuvinte ("moar de vnt" spune poetul) apelul verbal se arat inutil. Din creator prin intermediul cuvintelor al unui univers verosimil despre tainele lumii, poetul, revoltat de propria sa ineficient se transform ntr-un "uciga" al cuvintelor: "sugrumndu-i cuvntul / tei pierde n tine, n cutare"(Cetire n palm). Numai astfel, "strivindu-i cuvntul" (Poetul), eul suport relaia cu verbul, acceptnd el nsui starea de necuvnt: "Deart nscocire e vorba ce se ese" (Ulise). Adevrata stare poetic o fac "cuvintele pe care nu le rostim"(Inscripie). n locul rostirii se impune chipul fpturii, rmas n noi. n limbajul poetic se produce o radical mutaie. Din performant, cu intenionate tendine de virtuozitate, limba poeziei decade, ea se concentreaz, modest, spre relevarea chiupurilor tcute ale existenei, prezente n afara oricror cuvinte. "Gureii poei" i pierd din prestan cci adevraii poei tac "ca smna, ca un dor / ca apele ei tac"(Poeii). Pentru a se percepe "frumuseea" acestor chipuri tcute ale universului (numrul lor e cu mult mai mare) nu au nevoie de prea multe cuvinte. Poeii autentici "sunt mui"(Poeii), ei nii sunt nite chipuri roditoare asemenea seminei.Postularea tcerii se constat n toate poemele lui Blaga. Opiunea pentru tcere relev o viziune estetic deliberat asumat. Imagine de fundal, tcerea definete cosmosul, lumina, focul, apa, pmntul i cerul, toate41componentele universului i toate ipotezele fiinei umane (iubirea, suferina, tristeea); de la tcere plecnd se structureaz discursul liric al lui Blaga i tot spre tcere converg sensurile poetice finale. De fapt spre negarea semnului absolut sau a recunoaterii imposibilitii de a-l apropria prin limbaj: "cmpul epistemologic al finelui de secol [XIX] se deschide orientat de o ndoit team: teama de sens... i panica de absolut, de transcendent"54. Epistema dominant a sfritului de secol XIX i a unei bune pri din secolul XX este una agnostic, de nencredere, susintoare a nonsensului i practicant a unei sintaxe a vidului, euat n cele de a urma n tcere. Privit ca realitate infinit tcerea se nfieaz, compensator, sub diferite chipuri, care nu contenesc s-i exercite influena asupra fiinei umane: "dac se depete angoasa, tcerea infinit este beatitudine pur, cu care nimic nu se poate compara. Nici un cuvnt nu e n msur s descrie calitatea acestei tceri infinite"55. Tcerea coninut de lucrurile universului, am aduga noi. Pentru fiina uman, tcerea nu este o abstracie, ea este ceva care se arat, chiar dac nu-i relev misterul luntric. Fiina o "tlmcete", cum spune Blaga, acceptnd-o ca o prezen suprem. n raport cu fiina trectoare, eterna tcere "poart gravitatea tuturor amintirilor fr a evoca vreuna. Ea mbrieaz toate calitile, dar nu le dezvluie secretul. Tcerea semnific totul, dar totul se ascunde in nimic. Tcerea include toate timpurile i toate spaiile, toate cntecele, tot ce nu s-a spus niciodat i tot ce nu se va spune niciodat. Tcerea infinit relev marele mister, starea de graie, zero absolut. Tcerea este oceanul n care54 Gilbert Durnd, Figuri mitice i chipuri ale operei mitanaliz., 1998, p. 40.55 Maryne Choisy, Letre et la silence, 1965, p. 516.i. De la mitocritic lase arunc fluviile tuturor religiilor i tuturor cunotinelor"56.n lirica lui Blaga cuvntul se afl ntr-o permanent pierdere de substan fa de tcere. Organic poetul i recunoate aderena la tcere, socotind-o consubstanial propriului su "duh" i continund s se numeasc pe sine "mut ca o lebd". Propriul su chip se substituie cuvntului ("zpada fpturii sale ine loc de cuvnt"), cutrile lui poetice, ncercrile de a descoperi "apa vie" a veniciei sunt fcute de asemenea, n muenie. Mai mult dect o performant utopic oarecare, tcerea ine de stilul interior al acestei poezii, de "noul stil", generat de contextul cultural estetic analizat anterior. Acest stil este cel care structureaz subtextul creaiei, de situare a condiiei umane ntru mister i relevare: "fiina artei const n relevare sensibil, n tipare abisale, a unui mister; opera de art are, prin structura sa, un caracter metaforic n raport cu un mister Ia care se refer"57.Cum s-a putut constata, ruptura provocat de Blaga n concepiile tradiionale despre limbajul poetic, care n esen consider literatura ca art a cuvntului i are originea ntr-o tendin general a liricii moderne, atras de poetizarea nerostitului, a cuvintelor nespuse. Se promoveaz o estetic ale crei temeiuri se sprijin pe imposibilitatea cuvntului de a surprinde esena uman sau de a numi ceea ce este dincolo de om. Nencrederea n cuvnt nregistreaz astzi numeroase avataruri artistice, majoritatea avnd punctul de plecare n micarea expresionist, dar n toate experienele ncercate esenial rmne ilustrarea "tristeii metafizice", cum o numete42Ibidem.Lucian Blaga, Art i valoare, 1939, p. 90-91.43Blaga, avid de cunoaterea tainelor existenei, care niciodat nu pot ncpea n cuvnt i copleit de linitea cosmic n sensul enunat cutremurtor de Pascal: "tcerea etern a spaiilor infinite m nspimnt". Funcia logosului se inverseaz; cuvntul apare ca o damnaiei i nu ca un har al omului.Rostirea nsemneaz desprinderea de increat (de "ara fr nume") i evoluia pe un drum care marcheaz calea cuvntului, nu ns i un drum care duce spre absolut. Dar cuvntul inculc i ideea unei damnaii de natur sisific, el constituind singurul mod al omului de a fi n lume, repetabil la infinit. Se apeleaz la cuvnt sub presiunea originar de a purta acest blestem; el oblig fiina s bat pasul pe loc, rotindu-se n "cercul aceleai vetre", cu nici o ans de a depi zonele convenionale i limitate. Cuvntul este ca o povar de care nu ne putem debarasa, dar totodat o stare inerent, n vreme ce nzuinele noastre tind, prin intermediul lui, spre transcenden: "posesor al vorbirii i posedat de ea - cci cuvntul a ales opacitatea i infirmitatea condiiei umane ca loc al vieii lui anterioare - individul uman s-a smuls din marca tcere a materiei"58. Vorbele cu care omul a nceput a numi lumea pe cont propriu l-au autoexilat de originea lui primordial. El se mic n interiorul propriului su logos, captiv al unui limbaj care cel mult i contientizeaz suferinele provincializrii n cosmos, ruptura de centrul tainic al lumii, reducndu-l la statutul umilitor de "tin i ran"(Psalm). ntr-o astfel de conjunctur, neexprimatul, coninut n ceea ce se exprim capt elocven liric. Prea multe vocabule dilueaz tumultul interior de fiecare dat mai bogat dect realitatea lingvistic prin care se exprim. Tentativa de a sparge58 G. Steiner, Tcerea i poetul Jn Sec. XX, 1969, nr. 9, p. 121.44tcerea cosmic nu face dect s confirme puterea ei atotstpnitoare.Poezia lui Blaga cultiv tcerea prin nsi resorturile intime care i-au generat destinul: unul biografic, relatat n autobiografia Hronicul i cntecul vrstelor, cellalt determinat de contextul cultural n care s-a format, analizat n paginile anterioare. Dorind s revin n ara fr nume a increatului, din care a purces ("i-mi pare aa de ru c n-am rmas n ara fr nume", Linite ntre lucruri btrne) poetul intr n conflict cu propriul su logos voindu-se mai mult dect i permite articularea cuvintelor. Tcerea, alturi de alte ipostaze izomorfe, somnul, ntunericul, moartea, se instituie ca opuse vorbirii, pentru a substitui aceeai obsesie a increatului. Tehnica folosit const n inversarea raporturilor valorice obinuite. Poetul repudiaz lumina, micarea, cuvntul, considerate moduri de osndire a omului ("ce grea e pentru noi osnda de a sta n lumin" - Glas n paradis) i accept "ntunericul bun", inocenta pace a nceputurilor, "buntatea morii". ntr-o astfel de rsturnare a semnificaiilor, se laud lucruri care trec drept negaii ale vieii. nceputul unei asemenea viziuni l ntlnim nc din Poemele luminii, cu fiecare volum rafinamentul unei viziuni n negativ crescnd remarcabil. i n primul su volum se imagineaz folosindu-se formulele unei dihotomii relativ simple, o existen structurat din opoziii: iubire - pcat, "zvonuri dulci - linite", rai - iad, lumin - ntuneric, via - moarte etc. Cuvintele nsi se optesc ("spune-ncet") pentru a nu tulbura linitea care "stpnete deopotriv apusul, rsritul, cerul, marea". Tcerea se afirm ca ipostaz invers a vorbirii, alturi de somn deschide perspectiva comunicrii cu totalitatea printr-un atribut ce le este comun: sunt manifestri n afara cuvntului, prin care eul se restituie universului, definit tot prin tcere,45anonimitte, mister etc. Tcerea reprezint ansa de contopire a eului subiectiv cu infinitul tcut, punndu-le sub semnul aceluiai principiu. n majoritatea lor poemele lui Blaga, dominate consecvent de gndul apropierii absolutului se nscriu ntre aspiraia la tcerea cosmic, ateptnd cu nfrigurare glasul adncului de dincolo de lume, ca Oedip n faa Sfinxului i voina eului de a se nla la nivelul absolutului. Poemul Oedip n faa Sfinxului este un exemplu concludent despre modul n care Blaga apeleaz la vechile mituri, n "chipul cel mai liber"59, adecvndu-le viziunii sale. Cel care ntreab, n poemul lui Blaga, nu este Sfinxul, ci Oedip. Din cuvintele Sfinxului ar putea afla dezlegarea enigmei chinuitului su destin, calea salvrii. n imaginea nchipuit de poetul nostru, Oedip ascult i ateapt "cu nspimntat bucurie / tcerea lung s se rup ntre noi", dar nimic nu se petrece, Sfinxul continu s tac. Motivul pentru care Sfinxul rmne mut la ntrebarea, presupunem fundamental, adresat de Oedip nu poate fi dect cel presupus de cel care ntreab: "Te doare i pe tine ntrebarea?". Evident c da, durerea provocat Sfinxului pare a leza echilibrul cosmic, nsi identitatea lui, gravitatea rspunsului nu poate fi evitat dect prin nlturarea celui care ntreab: "aripa i-o potriveti spre a m curma". Oedip i Sfinxul reprezint imaginile simbolice a dou lumi ireconciliabile, aflate n imposibilitatea de a dialoga, ntrebrile se ntorc fr rspuns, pecetea pus pe tain nu poate fi nlturat, ele declin n tristeea unui agnosticism nevindecabil.Am putea realiza un itinerar prin ipostazele tcerii cultivate de poet pornind de la recunoaterea unei duble nfiri a motivului. Poetul evoc, mai nti, tcerea obiectiv, universal, "muta, neclintita, identitate"(Psalm)i, n al doilea rnd, propria lui tcere, la care ajunge prin opiune dramatic, dezamgit de firavele puteri cognitive ale cuvntului. Interelaia ntre cele dou feluri de tceri ia aspectul unui joc metaforic, cu sensuri aleatorii, nu o dat chinuitor. Blaga susine "esena metaforic a limbajului poetic". Acesta devine "icoana miraculoas a unor stri sau lucruri. Limba poetic nu ntrebuineaz cuvintele numai pentru darul lor expresiv - conceptual, ci i pentru unele virtui latente ale lor"60. Tcerea obiectiv se arat consecvent compact, ca o prezen strivitoare. Ea i relev prin diferite forme chipurile dar nu i nelesul lor. De fapt tcerea cosmic nu vorbete, asemenea Sfinxului, spre deosebire de tcerea omului, simpl ipostaz alturi, n interiorul sau n raport cu verbul. Acolo unde cuvntul nu mai poate numi, ncepe teritoriul tcut al spaiilor infinite, poetului rmnndu-i tristeea de a se iniia prin mijloace nonverbale, mitice, n trecerea sa prin lume. Imaginndu-i absolutul ca infinit al tcerii "ochiul cunoaterii" privete ca ntr-o fntn fr fund; ureche pus s asculte sunetele tainice nregistreaz zumzete indistincte; invitat s vorbeasc, Marele Orb tace pentru c i e fric de cuvinte; s-ar putea ca vorbele sale s dea natere unor lumi la fel de imperfecte precum este cea existent. n ateptarea ruperii tcerii comune, "nici o minune nu se ntmpl.". Eul privete ndelung, adreseaz cuvinte patetice, adevrate rugi i ascult; toate sunt zadarnice: "pe coate nc o dat / m ridic o chioap de la pmnt / i ascult. / Apa bate ntr-un rm / altceva nimic, nimic, nimic"(Un om se apleac peste margine). Sensibilitatea metafizic a eului continu s soarb din paharul dezamgirilor. Absolutul tcut provoac o stare de melancolie infuz, iscodirile cognitive devitalizeaz59 Lucian Blaga, Poezii, ediia Ivacu, p. 477.4660Lucian Blaga, Trilogia culturii, 1969, p. 312, 313, 314.47vigoarea iniiat a cuvntului, coborndu-l n oapt apoi n tcere: "viaa mea fost tot ce vrei / cteodat fiar / cteodat floare / cteodat clopot ce se certa cu cerul / azi tac ..."(Clugrul btrn mi optete din prag).Tcerea cunoate la Blaga o profund interiorizare, ea intr n substana eului poetic i se exprim cu minimum de cuvinte, n chipurile cele mai diverse. Interiorizat, tcerea nu echivaleaz n nici un caz cu un vid semantic, ea se instituie ca realitate referenial chiar dac se afirm n afara cuvntului sau se combin cu el ori este exclusiv sugerat de un cuvnt cu rol marginal, de ghid auxiliar. Se poate vorbi de o tcere a luminii sau a nopii, de tcerea iubirii ori a germinaiei, tcute (n nelesul c nu vorbesc) sunt izvoarele, marea, flcrile mistuitoare, tcut e timpul ca trecut drept chip al trecerii ireversibile sau pmntul, ca spaiu al locuirii; la fel de tcut e umbletul omului la care viaa l supune pn n cele din urm clipe etc. toate aceste chipuri tcute se preteaz unei "tlmciri" mute, ele pot fi trite, pot fi eventual comentate, dar niciodat nu pot fi ptrunse n adncul lor, pstrndu-i calitatea de mister: " Mut tlmceti toate semnele" [Asfinit marin). Chipuri, semne, fpturi, imagini sunt termeni sinonimi, folosii de Blaga n funcie de acurateea exprimrii. Dei se ofer contemplaiei "fpturile" i prelungesc nelesul n tain (Rune). Taina este inut sub pecete fr ansa de a fi nlturat. "Pentru tine lumea e o pecete / pus pe o tain i mai mare" (Biblic). Oricum semnele contemplate spun mai mult dect vorbele nsoitoare: "Credei-m, credei-m / despre orice poi s vorbeti ct vrei" (Ctre cititori). Datorit limitelor cuvntului, sunt momente cnd registrul liric nlocuiete tristeea cu starea de extaz consumat n desvrit tcere. Astfel de momente le genereaz pasiunea erotic , trit n afara cuvntului i cu maxim48exuberan: "Cnd ntre lips i prisos / Ne bucurm de cte sunt / i cnt pe sub glii un os / Mai e nevoie de cuvnt?" (Strofe de-a lungul anilor). Perechea Ulise-Penelopa cunoate fericirea revederii refuznd cuvintele: "Deart nscocire / e umbra ce se ese" (Ulise). n general, ndrgostiii exclud schimbul de cuvinte, abandonndu-se beatitudinii tcute: "Ne-nchidem inima dup nespuse cuvinte" (La cumpna apelor).S-ar putea crede c n comparaie cu Universul tcut, omul s apar ca un avantajat, profilndu-se ca un amestec simultan de tcere i cuvnt. Un avantaj n ultim analiz aparent, suprem rmnnd tcerea cosmic, cu manifestrile ei infinite, pe care fiina uman, tcnd ea nsi nu face dect s le mimeze: Poeii tac ca rou", creaiile lor sunt tlmciri" efectuate n marginea misterului, un izvor sonor" cu sens obscur, mai importante "pentru ceea ce nu spun" (Poeii). Realitile incontestabile, tcerea i cuvntul omului sunt manifestri efemere n timp ce tcerea cosmic se dimensioneaz ca venicie. Iniiat n taine, poetul rmne fidel misterului cosmic, i contientizeaz n fond limitele comunicrii: "Omule, i-a spune mai mult, / dar e n zadar, / i-afar de aceea stelele rsar / i-mi fac semn s tac / i-mi fac semn s tac" (Taina iniiatului).Alturi de tcerea mut, Blaga acord un loc privilegiat tcerii muzicale sau tcerii sonore, prezente n univers. Nu o dat poetul i propune stri de concentrare maxim pentru a asculta tcerea cosmic. Propunerea adresat Penelopei de ctre Ulise de a sta n necuvnt favorizeaz perceperea unei tceri ncercate de sonoriti tainice: s stm n necuvnt i fr de amintire / i ca de sub pmnt, / s-auzi n ce tcere / cu zumzete de roi, / frumuseea i cu moartea lucreaz pentru noi" (Ulise). Tcerea se i ascult, aadar e o tcere plin de sonoriti,ata 49ntotdeauna nonverbale, mai profunde n semnificaii dect orice cuvnt. Tcnd se fac auzite sonoritile transcendentului, acea muzic a sferelor nscut din micarea ritmic. Universul produce un suflu sonor, o muzic" sui-generis, din care, dac lipsesc cuvintele, nu lipsete un sunet enigmatic, n tonaliti variate, la fel de profund ca i tcerea nsi. Transcendentul tace, refuz dialogul ntemeiat pe cuvinte, ns comunic necontenit prin limbajul chipurilor, care n ansamblul lor se asimileaz ntr-un cntec cosmic natural, cum este cel produs de harpa eolian sau harpa de vnt: Vistor, cu degetele-i lungi ptrunde vntul / printre ramuri i prin fire de pianjen / cnt bietul ca pe-o harp" (Primvara). Poetul ascult", aude" necontenit (verbul a asculta apare frecvent) n nici un caz cuvinte: pe sub glii i-am auzit / a inimei btaie zgomotoas" (Pmntul); aud din pieptul unui turn / cum bate ca o inim un clopot", aud cum crete-n trupul tu sicriul" (Gorunul); Atta linite n jur de-mi pare c aud / cum se izbesc de geamuri razele lunii" (Linite); Din straina curat a veniciei cad picurii de ploaie / Ascult i sufletul mi zice (Dar munii unde-s); Nu-mi presimi tu nebunia cnd auzi / cum murmur viaa n mine ca un izvor / nvalnic ntr-o peter rsuntoare" (Nu-mi presimi). Sunetele ascultate confirm tcerea cosmic i prin ele pot fi percepute diferitele taine. Cntecele ngerilor, anun sfritul relevnd paradoxul buntatea" morii. ngerii au cntat toat noaptea... c buntate e moarte" (Buntate toamna). Cei mori continu s-i fac auzit" prezena: arina e plin de zumzetul tainelor" (Din cer a venit un cntec de lebd). Poetul imagineaz unitatea profund a tuturor formelor de existen, semnalat de cntecul plecat din lumea morilor spre cer prin glasul ciocrliilor: Un cntec s-a iscat n larg / S-ar zice c sicriele s-au desfcut din adnc / i din ele50au zburat nenumrate ciocrlii spre cer" (Taina iniiatului). nsui poetul nu este altceva dect un chip" al cntecului, venit din increat i cltorind spre nefiin: Cteodat prin fluier de os strmoesc / m trimit n chip de cntec spre moarte" (Fiu al faptei nu sunt). De subliniat c prezena cntecului din fluierul" poetului nu-i aparine, revenindu-i modestul rol de executant al unor sonoriti venite din afara fiinei sale: Noi suntem numai purttori de cntec" (Noi, cntreii leproi). Unicornul, invocat adeseori, sub care Blaga i nvluie propria sa identitate aude sunetele fundamentale din univers61. El percepe prin lumea povetilor / zumzetul vetilor / prin lumea aevelor / cntecul erelor / prin vuietul timpului glasul nimicului. / Prin zvonul eonului / bocetul omului" (Ce aude unicornul). Sunt clipe n care atmosfera de bocet" se extinde, cntrile pier" (Psalm), acoperite de glasul mormntului"(CflZwgruZ btrn mi optete din prag), de rsunetul" greoi al pailor: Paii mei rsun n umbr, / parc ar fi nite roade putrede / ce cad dintr-un pom nevzut / O, cum a rguit de btrnee glasul izvorului"(Heraclit lng lac). Tcerea cntat de Blaga las s se aud prezena vieii, a morii i a renaterii universului, ntr-un nesecat evantai de chipuri.G. Steiner, n cartea citat, se refer la imemorabila tradiie care atest relaia dintre cuvnt, muzic i tcere, interpretate ca modaliti diferite ale comunicrii. Creatori din diferite epoci i coli literare, precum simbolitii n perioada modern, recurg la limbajul muzical, considerndu-l un mod de expresie superior vorbirii. Dar nici muzica nu poate echivala cu absolutul. Tcerea n schimb exclude orice ngrdire n relevarea1 erban Cioculescu, Metafora inorogului n poezia lui Lucian Blaga, n Lucian Blaga interpretat de..., 1981, p. 96-l03.51transcendentului. Blaga acord tcerii, cum s-a putut observa, calitatea de doctrin literar. Fr a se referi direct la prezena tcerii n propria sa poezie, el i precizeaz un punct de vedere foarte clar despre locul metaforei, al crei rol n discursul poetic ar fi o invitaie a cuvntului la o funcie discret. Pentru el, orice ntruchipare poetic este o metafor revelatorie", chiar i atunci cnd nu utilizeaz metafora propriu-zis"62. Metafora revelatorie transcende cuvntul, impunndu-se ca icoan miraculoas", ca un chip investit cu puterea de a releva misterul. n calitatea ei de metafor revelatorie, poezia se ridic dincolo de cuvinte, de materialitatea lor i se nal la nivelul ideii, n spaiul incomensurabil al tcerii. Poezia nu e cuvnt, este chip, este imagine, este revelaie metaforic.Despre tcere n poezia lui Blaga datorm un prim studiu lui Octavian uluiu aprut n 194063. Criticul observ particularitile pe care le inculc starea de necuvnt, ca i marea ei for de expresie. Tcerea i cuvntul se condiioneaz reciproc: cuvntul poart pe umerii si un sens, pe care tcerea l preia, transmindu-l n spaiul misterului. Aa se explic de ce finalurile poeziilor sunt aproape totdeauna nite invitaii la tcerea revelatoare, fa de care vorbele care alctuiesc sensurile nu sunt dect o antecamer. Aceste judicioase intuiii vor fi adncite ulterior de ali critici. Pentru Vasile Bncil, exegetul lui Blaga, tcerea ofer un set de observaii valabile n egal msur pentru filozoful, poetul i omul mut ca o lebd". Exist o tcere nesemnificativ, tcerea comun, produs de timiditate, de calcul, deLucian Blaga, Geneza metaforei, p. 314.63 Octav Sulagiu, Valoarea tcerii n poezia lui Blaga, n Revista Fundaiilor Regale, 1940, nr. 10, p.182-l89.fariseism, de dorina de a-i da importan i n sfrit tcerea produs de lipsa unei viei interioare, de absena ideilor". Exist ns i o tcere semnificativ, spiritual, aceasta subdivizndu-se n tcere muzical, tcere -osmoz i tcerea comunicare: tcerea muzical, aa cum e n pauzele diferitelor compoziii, e plintate armonioas, articulaie de pre ntre ecourile ultimelor sunete i anticiprile sunetelor urmtoare: un adevrat pu de semnificaii i emoii, care se videaz renscndu-se ... Tcerea-osmoz e stare de mare lrgime, adncime i acuitate a senzaiei, n care spiritul nostru se pune n legtur cu spiritul lucrurilor... Tcerea comunicare e starea omului excepional care are, se zice, virtui emanistice; el se aeaz ca o column, ca o statuie, ca o floare...n faa lumii i vorbete fr cuvinte, dar adnc, acaparant, magic". Creia dintre aceste tipuri de tcere aparine tcerea cultivat de poet, se ntreab Bncil? Tcerea lui Blaga aparine n primul rnd tipului de tcere-osmoz. El avea n mare msur i tcerea comunicare i ntruct avea armonie n scris, avea i tcere muzical. Dar cea dinti tcere a lui, care n fond le genera i pe celelalte, era tcerea-osmoz... Adic tcerea lui Blaga a fost pe lng o surs poetic i o doctrin"64. Un memorabil studiu, semnat de Nicolae Balot, constat n tcerea lui Blaga o calitate estetic de prim importan: Tcerea este starea primordial, rdcin mitic - am putea spune - din care a luat fiin att creatorul ct i opera sa". N. Balot constat la Blaga voina de tcere", motivat metaforic. Poetul Blaga se teme de cuvnt (Isai-m s umblu mut pentru voi") sau voiete s ias din cuvnt, socotindu-l primejdios; Pentru el, ca i pentru Holderlin, cuvntul e primejdios, cci el nchide ntr-nsulVasile Bncil, Amintiri fi reflecii, n Tribuna, 1969, nr. 25, p. 7.5253suferina i implic moartea". Aspiraia fundamental elegiac este aceea de a iei din marea trecere, din timpul care corupe, de a intra n marea pace a increatului, ntr-o eternitate a tcerii"65. n eseul asupra poeziei lui Blaga, unul dintre textele cele mai profunde consacrate liricii blagiene66, t. Aug. Doina analizeaz n partea final, sub titlul Poetic explicit: tcerea i cuvntul, divorul dintre muenie i rostire. Se constat n poezia lui Blaga, nostalgia increatului, un regret dup ara fr nume", la care se adaug vrsta copilriei, ca moment al inocenei fiinei, apropiat de tcere. Rostirea e un pcat i o imens zdrnicie. Creaia inaugureaz o degradare a increatului, lumea cade" sub zodia devenirii i a morii. Cuvntul se asimileaz unei osnde, e o damnaie, iar omul folosindu-se de cuvinte supune la rndul su damnatiei lucrurile pe care le numete: Omul dovedete c a fost osndit i c n acelai timp osndete, prin numire tot ce se afl n jurul su". De aici, veneraia mistic a tcerii. Cuvntul a introdus n lume ntregul mister existenial al fiinei, imunitatea tcerii universale. Surprinderea acestei taine este posibil, dup Doina, prin recurgerea la un limbaj n stare s ridice peste timp" lucrurile, s le restituie, cu ntreaga lor zestre de tlcuri. Blaga este autorul unui articol intitulat Cuvintele originare, esenial pentru opiniile sale referitoare la cuvinte. Astfel de cuvinte originare depesc limbajul obinuit, ele provin chiar din lumea lui Dumnezeu: Numele sau cuvintele cu care Dumnezeu a numit lucrurile nu ne mai sunt cunoscute", acel grai pierdut demult" amintit de Blaga nsui. Poetului i revine destinul de a reconstitui, printr-o atitudine luciferic, limba divin. ncercare zadarnic, nu lipsit totui de sens.65 Nicolae Balot, Euphorion, 1969, p. 296-298.66 t. Aug. Doina, Lectura poeziei, p.5-90.54Ar exista cuvinte care dau iluzia unei supreme ntruchipri a absolutului, ele posed o aa numit sarcin magic sau mitic, adic un fel de energie originar, exprimat prin metafore revelatorii, care pun n lumin o latur ascuns a obiectului". Prin astfel de cuvinte originare, poezia primete calitatea de a dura peste timp fr s-i piard o margine esenial de tcere". Poetul mntuie (salveaz) cuvintele, le stinge n gur", introducndu-le n ara fr nume, n increat, n tcere. n chip neateptat, George Gan, poate cel mai complet exeget al lui Blaga, att prin ediiile realizate, ct i prin clasica sa monografie67 acord tcerii doar cteva pagini. Observaiile emise sunt ns eseniale. G. Gan discerne o poetic a tcerii i a linitii, cu specificarea esenial c Tcerea pe care o cnt Blaga este tcerea ce las s se aud pulsaia vieii universale, e o tcere sonor". Vasile Bncil vorbise i el de o tcere muzical, cum am artat, ascultat de poet, n diversele ei chipuri: n zvonurile surde" ale veacurilor derulate n timp, n picurii care cad din streain veniciei", n oaptele izvorului", auzite n linitea muntelui. Criticul face distincia ntre cntecul cosmic, proiecia unei vibraii muzicale i cuvnt: Adevratul limbaj poetic este cntec, confundndu-se cu vibraiile muzicale ale lumii i fiind mai aproape de tcere dect de vorbire". Cntecul este o prelungire a genezei aa cum o imagineaz Blaga n eseul Diferenialele divine, un limbaj cosmogonic, iar tcerea propriu-zis, singura cale prin care putem intra n contact cu substana muzical a lumii. Criticul Ion Pop, n Lucian Blaga - universul liric, vede o strns relaie ntre tcere, cuvnt i cntec, o constelaie simbolic aflat ntr-o permanent i intim legtur. Similar tcerii, cntecul, mpreun cu tcerea67George Gan, Opera literar a lui Lucian Blaga, 1976, p. 240.55marcheaz integrarea n armonia cosmic: Prin cntec fptura i mrturisete apartenena la cosmosul zilei dinti" i, prin urmare, existena sa n cmpul tcerii originare"68. nainte de cuvnt se instituie tcerea, dincolo de cuvnt e cntecul. Trecerea cuvntului n cntec restaureaz tcerea iniial, ntre omul purttor de cntec i lumea-cntare, realizndu-se o adevrat comuniune. Transfigurat n cntec, cuvntul se dizolv n realitate sonor.Izolat de esena universului, singur n infinitatea cosmic, fiina uman realizeaz c acest impediment tragic este n ultima analiz insurmontabil, strile nostalgice sunt biete lamentaii ale celui condamnat s existe n aceast lume i s-o neleag folosindu-se exclusiv de cuvinte, care, pentru c l nstrineaz de esena sa originar, i apar ca nite poveri; la fel, transmutarea n cntec a cuvntului, orict de mult ar crea sentimentul integrrii n armonia cosmic, nu poate conta mai mult dect o iluzie, n faa tcerii impasibile. Sensibilitatea lui Blaga traverseaz, n toate tentativele sale, o experien a eecului, ea se umple de un dor metafizic, mereu impulsionat de nevoia depirii limitelor condiiei umane. Un dor care se adncete ntr-o coloratur apocaliptic, fr remediu, pe msur ce cutrile eului se intensific i se izbesc de tcerea nfiorat de mister. Dac pentru filosoful Blaga misterul este postulat ca dat, ca premis a demersului epistemologic, pentru poet, aa cum am mai precizat, acelai rol l joac tcerea. Acceptarea acestui impas al imaginarului determin o suferin general a fiinei, un climat evanescent, de unde tristeea metafizic (boal a sufletului, nevindecabil), dar i o mpcare68Ion Pop, Lucian Blaga - universul liric, 198, p. 257.56resemnat n faa enigmelor impenetrabile ale universului. Mai mult dect att, Blaga devine un adept al conservrii enigmelor" (t. Aug. Doina), un spirit ce jubileaz n contact cu formele nenumrate ale misterului. Dei nu le poate explica sau poate tocmai din acest motiv, Blaga i asum o ciudat postur de creator, discursul su liric avnd ca obiect inepuizabila morfologie a enigmelor lumii" (t. Aug. Doina), adic chipurile tcute ale venicie, relevndu-le ca pe nite realiti n sine, fr nici o intenie de a le explica. Recunoscndu-le astfel, li se atest prezena lor obiectiv, ele nu sunt un produs al cuvintelor, ci produse ale cosmosului existente naintea i dup trecerea omului prin lume. Ele sunt venice. Nu tim exact cine i ce sunt aceste chipuri, dar vieuim mpreun cu ele, suntem ptruni de identitatea lor, contaminai de substana lor emanai v (lumina mea"), fr a le putea influena n vreun fel. Suntem dependeni de aceste chipuri, traversai i prsii de ele, n desvrit tain. Chipurile tcute ale veniciei nu pot fi considerate nite ficiuni. Ochiul cunoaterii" realizeaz c sub aspect epistemologic nici o minune nu se mplinete" (Tristeea metafizic), lucrurile rmn imuabile. Care este totui rostul cuvntului n relaia lui tensionat cu tcerea? Nu altul dect a releva, metaforic, n imagini personalizate, ntruchiprile nesfrite ale cosmosului, pe ct posibil reprimndu-i nclinaiile redundante. Cuvntul este folosit parcimonios, spus ncet, oprit de la tentaia divagaiei, redus la tcerea care urmeaz s ncheie orice imagine. Postura rostitoare a poetului nu poate fi alta dect una modest; el este un trimis, un sol venit din increat, un mesager al incontientului colectiv" (Jung), un purttor de cntec" (Noi, cntreii leproi), altcineva i altceva deine taina lucrurilor despre care este destinat s vorbeasc. Universul se destinuie parial, se arat prin57imagini honverbale, mute, poetul este el nsui o component a misterului universal, tain n tain", cu rolul de a tlmci" lucruri care nu-i aparin, dar de care se simte organic legat. Tlmcirea" transpune n cuvintele . firave, seci ale poetului valorile sacre ale naturii r universale, ea faciliteaz un contact, n nici un caz esenial cu cartea naturii" sau cu cartea Marelui Creator de care vorbete Ernst Robert Curtius: Creaia ntreag, dar i omul lui Dumnezeu sunt cri ale Domnului". Metafora* crii corespunde n gr


Recommended