1
CCD GIURGIU
PORTOFOLIU
VARIABILE ŞI CONSTANTE
FORMATOR,
ALINA GABRIELA BOCA
FORMABIL
BALACCIU LILIANA MIHAELA
25 OCTOMBRIE-18 NOIEMBRIE 2017
2
CUPRINS
PROIECTAREA UNITĂȚII DEÎNVĂȚARE.....................................................................................................3
PROIECT DIDACTIC...................................................................................................................................7
FIȘĂ DE EVALUARE.................................................................................................................................17
3
PROIECTAREA UNITĂŢII DE ÎNVĂŢARE
• Unitatea de învăţământ: ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 1 DAIA Profesor: Balacciu Liliana Mihaela
• Clasa/ Nr. Ore/săpt:a V-a /1 oră/săptămână
• Săptămâna/anul: S19-S30/2017
• Disciplina Informatică şi TIC
• Unitatea de învăţare: Algoritmi
• Nr. ore alocate: 12 ore
Conţinuturi Competenţe
specifice Activităţi de învăţare
Nr
ore
Resurse (procedurale
materiale, instrumente TIC) Evaluare
1. Noțiunea de algoritm.
Proprietăți ale algoritmilor
1.3
2.1
2.2
2.3
- exemple de algoritmi din viața de zi cu zi;
- analiza algoritmilor din viața de zi cu zi
descriși de colegi și identificarea pașilor
lipsă sau a exactității acestora;
- identificarea proprietăților algoritmilor
din activitățile de zi cu zi;
- exerciții de descompunere a rezolvarii
unei probleme în pași;
2h
Manualul de Informatică şi
TIC pentru clasa a V-a,
Editura Corint
Prezentare algoritmi ppt
Calculatoarele din laboratorul
de informatică dotate cu acces
la Internet
Calculatorul profesorului
conectat la videoproiector
Filme didactice existente pe
YouTube
Aplicațiile de la
paginile 56 și 57 din
manual.
Aplicații practice
Observare sistematică
și notare
4
-prezentarea aplicației Scratch
-modificarea scenelor și introducerea de
scene noi
-modificarea personajelor și introducerea
de personaje noi din biblioteca aplicației
Explicaţia.
Demonstraţia.
Site-ul Scratch
Activități:frontal și pe grupe
5
2. Clasificarea datelor cu
care lucrează algoritmii în
funcţie de rolul acestora (de
intrare, de ieșire, de
manevră)
3. Constante și variabile
4. Expresii (operatori
aritmetici, relaționali, logici;
evaluarea expresiilor)
5. Structura secvenţială
(liniară)
6. Structura alternativă
(decizională)
1.2
1.3
2.1
2.2
2.3
- familiarizarea elevilor cu noțiunile
specifice;
- clasificarea datelor în funcție de mai
multe criterii;
- identificarea tipurilor de date necesare
pentru rezolvarea unei probleme;
- exerciții de identificarea a datelor de
intrare, de ieșire și de manevră dintr-o
problemă practică dată;
- descrierea coerentă a unei succesiuni de
operaţii prin care se obţin din datele de
intrare, datele de ieşire;
- analizarea exemplelor existente pe
Internet, specifice mediului grafic;
- identificarea necesității utilizării unei
constante, variabile sau expresii în
rezolvarea unor probleme practice;
- formularea în limbaj natural a unor
propoziții care să conțină operatori
aritmetici, relaționali și logici;
- identificarea necesității utilizării unei
structuri secvențiale (liniare) sau de decizie
(alternative);
- familiarizarea elevilor cu reprezentarea
algoritmilor în pseudocod sau într-un
mediu grafic interactiv de programare;
2h
1h
2h
1h
1h
Manualul de Informatică şi
TIC pentru clasa a V-a,
Editura Corint
Prezentări power point
Calculatoarele din laboratorul
de informatică dotate cu acces
la Internet
Calculatorul cadrlui didactic
conectat la videoproiector
Explicaţia.
Demonstraţia.
Observaţia dirijată
Medii grafice online (ex.
Blockly)
Aplicații care se instalează pe
calculatorul de lucru (ex.
Scratch)
Fișe de lucru
Aplicații practice
Observare sistematică
și notare
Fișe de lucru pe
calculator
Aplicațiile de la
paginile 63, 64, 65 din
manual.
Observare sistematică
și notare
Aplicațiile de la
paginile 67, 68 din
manual.
Aplicațiile de la
paginile 72, 73, 74 din
manual.
6
7. Modalități de reprezentare
a structurilor secvențiale și
alternative prin blocuri
grafice
8. Evaluare sumativă
1.3
2.1
2.2
2.3
3.2
- analizarea codului unui joc simplu în
scopul identificării modului de
realizare a funcţionalității acestuia
-modificarea codului pentru a obține
alte efecte şi analiza comparativă a
efectelor obţinute printr-un schimb
liber de idei.
- utilizarea unui mediu interactiv care
permite implementarea structurii
secvențiale și alternative folosind elemente
grafice (de exemplu, Scratch) pentru a crea
aplicații cu structura secvențială prin
operații de mișcare, vizualizare text etc.
2h
1h
Manualul de Informatică şi
TIC pentru clasa a V-a,
Editura Corint
Prezentări power point
Calculatoarele din laboratorul
de informatică dotate cu acces
la Internet
Calculatorul cadrului didactic
conectat la videoproiector
Explicaţia.
Demonstraţia.
Observaţia dirijată
Medii grafice online (ex.
Blockly)
Aplicații care se instalează pe
calculatorul de lucru (ex.
Scratch)
Fișă de evaluare sumativă
Miniproiect cu tema
Mastermind aflată la
pagina 75 din Manualul
de Informatică şi TIC
pentru clasa a V-a,
Editura Corint
Test pe calculator
7
PROIECT DIDACTIC
Unitatea de învățare: ALGORITMI
Titlul lecţiei: Constante şi variabile
Școala: Școala Gimnazială Nr. 1 Daia, Giurgiu Data: 20.11.2017
Disciplina: Informatică și TIC Clasa: a V-a
Timpul acordat : 50 min. Profesor: BALACCIU LILIANA MIHAELA
Tipul lecţiei: Transmiterea de cunoștințe
Locul de desfășurare: Laboratorul de informatică
Competenţe specifice:
- CS1.Cunoaşterea proceselor, principilor şi metodelor de codificare şi decodificare a informaţiei, în scopul realizării comunicării interumane şi om-sistem imformatic.
- CS2. Aplicarea metodelor de algoritmizare, de formalizare, de analiză, de sinteză şi programare pentru soluţionarea problemelor legate de prelucrarea digitală a informaţiei.
Subcompetenţe:
- Clasificarea datelor din program în constante şi variabile;.
- Aplicarea diagramelor sintactice şi a formulelor metalingvistice ale unităţilorgramaticalepentrudeclaraţii de tipuri, variabile şi constante.
Obiectivele operaţionale:
La finele lecţiei elevii vor fi capabili:
Să descrie diagramele sintactice şi formulele metalingvistice ale unităţilor gramaticale pentru declaraţii de constant şi variabile;
Să utilizeze formulele metalingvistice şi diagramele sintactice pentru definirea şi declararea constantelor; Să determine tipul variabilelor şi constantelor declarate; Să declare variabile associate cu un anumit tip de date; Să dea exemple de declaraţii de constante cu denumiri sugestive, utilizate la soluţionarea problemelor
8
Metode şi procedee: aplicaţii practice la calculator, descoperire, asalt de idei, exerciţiul didactic, analiză, problematizare.
Forme de învăţămînt: frontala si în grup
Materiale didactice: calculator, proiector, manualul de Informatică
Material bibliografic:
Informatică şi TIC, Manual pentru clasa a V-a, autori:Carmen Diana Băican, Melinda Emilia Coriteac,
editurea Sigma, 2017
Informatică şi TIC, Manual pentru clasa a V-a, autori: Adrian Niță, Carmen Popescu, Diana Nicoleta
Chirilă, Maria Niță, editura Corint, 2017
Informatică şi TIC, Manual pentru clasa a V-a, autori: Luminița Ciocaru, Ștefania Penea, Claudia-
Elena Stan, Oana Rusu, editura Litera, 2017
DESFĂŞURAREA LECŢIEI:
Etapele lecţiei Timp Activitatea desfăşurată de:
Metoda Profesor Elevi
0 1 2 3 4
Moment
organizatoric
2’ Profesorul verifică și se asigură că există toate condițiile de
desfășurare a orei. Notarea absenţelor
Pornesc calculatoarele.
Transmiterea noilor
cunoştinţe
25’ Profesorul recapitulează noțiunile legate de algoritmi
- Ce este un algoritm?
Sunt atenți și răspund la
întrebări.
9
- Care sunt proprietățile algoritmilor?
- Cum putem reprezenta un algoritm?
Scrie pe tablă titlul lecţiei : “Constante şi variabile”
Comunică obiectivele lecţiei
Prezintă noţiunea de variabile şi constante:
Datele pot fi constante şi variabile
Constantele sunt date care îşi păstrează valoarea pe tot parcursul
algoritmului.
Variabilele sunt date care îşi pot modifica valoarea în timpul execuţiei
algoritmului
-Variabilele au întotdeauna un nume.
-Numele poate fi oricât de lung și poate fi compus din litere și cifre,
precum și caracterul „underscore” (liniuță de subliniere „ _ ”). Există
însă câteva reguli:
-Numele poate începe doar cu o literă sau cu caracterul „underscore”,
niciodată cu o cifră. De exemplu, 4ab nu poate fi nume de variabilă.
-Numele nu pot conţine spații.
-Numele sunt „case-sensitive”, adică literele mari diferă de cele mici.
De exemplu, variabila Alex este diferită de ALEX și de alex.
Notează în caiete titlul lecţiei
Noteaza in caiete definiția
pentru constate şi variabile
Elevii urmăresc explicațiile
Elevii răspund la întrebările
profesorului
Elevii notează operațiile.
Conversația
Observarea
sistematică
Analiza
răspunsurilor
primite
Explicația
Discuţia
Frontală
Descoperirea
dirijată
Discuţia
Problematizar
ea
10
Profesorul prezintă elevilor câteva exemple din viața reală ce pot
reprezenta o variabila
O albină lucrătoare produce, într -ozi de vară , 2 mililitri de miere. Pe
parcursul întregii vieţi albina lucrează, în medie, 100 de yile. Câtă
miere produce, toată viaţa o albină lucrătoare?
Profesorul propune descrierea pașilor pentru algoritmul de calculare :
-2 mililitrii=cantitatea de miere produsă într-o zi=valoarea constantă
- 100 de zile= numărul de zile lucrătoare= valoarea constantă
Zi de zi, cantitatea totală de miere se măreşte. Valoarea ei creşte în
fiecare zi cu 2 mililitri, astfel că, după 100 de zile, cantitatea de miere
produsă este de 200 mililitri.
-cantitatea totală de miere=valoare variabilă
Cu ajutorul blocurilor grafice se pot lucra variabilele, accesând din
grupul Date opţiunea Crează o variabilă.
Foloseşte tastatura pentru a scrie denumirea variabilei şi alege dacă
aceasta acţionează asupra personajului selectat sau asupra tituror
persunajelor.
Elevii notează în caiete
noțiunile teoretice și sunt
atenți la explicațiile
profesorului.
Individuală
Frontală
11
Elevii deschid aplicația
Scratch și identifică blocurile
Elevii urmăaresc explicația și
exersează în paralel cu
profesorul
Individuală
12
Valoarea variabilei este obţinută prin îmbinarea unui bloc grafic din
grupul Operatori, cu care poate fi realizatăoperaţia de înmulţire.
Pentru a vedea cum creşte
Pentru a vedea cum creşte, zi de zi, valoarea cantităţii totale de miere,
putem considera numărul de zile ca fiind a dată variabilă:
Discuția
Conversația
13
La fiecare clic pe steagul verde, numărul de zile creşte cu o zi, fiind
afişată noua valoare a cantităţii de miere:
Cantitatea totală de miere este foarte mic, ea fiind exprimată în
mililitri, dat poate fi transformată în litri. Deoarece 1 litru=1000
mililitri, pentru a face transformarea respectivă, se consideră o nouă
variabilă egală cu cantitatea totală/1000.
La fiecare clic, pe steagul verde va fi afişată şi valoarea cantităţii de
miere exprimată în litri:
14
Codul în aplicația Scratch:
Consolidarea noilor
cunoştinţe
15’ Profesorul cere rezolvarea următoarei probleme: pag117 pb 2
Realizaţi algoritmul in mediul grafic, respectând următoarele cerinţe.
Creaţi 2 personaje, fluturi din categoria Animale (Mara şi Gloria -
pentru numărul de bomboane al fiecărui fluture), respectiv un
personaj din categoria Obiecte ( Bomboane -pentru numărul de
Elevii rezolvă algoritmul
folosind aplicația Scratch și
discută cu colegii soluția
găsită
Individual
Frontală
Descoperirea
dirijata
15
bomboane iniţial). alegeţi un decor potrivit. Creaţi variabilele necesare
prntru efectuarea calculelor şi salvaţi fişirul cu numele Bomboane.sb2
Individuală
Conversaţia
Discuţia
16
Feed-back
5’ -pune întrebări elevilor cu privire la noile noţiuni învăţate
Profesorul propune următoarea problemă pentru acasa:
Deteremină lungimea gardului cu ajutorul blocurilor grafice din yona
Scripturi, gruprul de Date, Operatori. (Indicaţie . Se declară Variabilă
lungimea gardului şi se folosesc operatorii matematici adunarea şi
înmulţire)
Elevii noteaza pe caiet tema şi
ascultă indicaţiile profesorului
Individual
Conversația
Explicația
Evaluare şi notare 3’ Notează elevii in urma evaluarii problemei si puncteaza raspunsurile
corecte.
17
Nume si prenume Data
18
Fisa de evaluare
Constante si variabile
Cls a V-a
1. Precizați valoarea de adevăr pentru:-1p
Valoarea unei constante poate fi modificată printr-o operaţie de citire de la tastatură.
a. Adevărat b. Fals
2. Precizați valoarea de adevăr pentru:1p
Valoarea unei constante nu poate fi folosită în operaţii de afişare.
a. Adevărat b. Fals
3)Completează spaţiile punctate: 2p
Constantele sunt date care îşi păstrează .............. pe tot parcursul algoritmului.
Variabilele sunt date care îşi pot modifica .......... în timpul execuţiei algoritmului
4)Da un exemplu de situaţie din viata de zi cu zi în care foloseşti o constanta respectiv o
variabilă - 1p
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.
4. În secvenţa următoare, variabilele a şi b sunt întregi. Ce valori vor reţine variabilele după
executarea operațiilor următoare? -1p
a←1; b←2; a←a+1; b←b+2; a←a+b;
a. 6 și 4 b. 2 și 5 c. 1 și 2 d. 2 și 1
Nume si prenume Data
19
5. Observă exercițiul de mai jos. Ai la dispozitie un pahar cu suc (paharul 1) şi un pahar cu
ceai (paharul 2). Explică cum procedezi pentru a schimba conţinutul paharelor, astfel încât
sucul să fie în paharul 2 iar ceaiul în paharul 1.
1p
Paharul 1 Paharul 2
În acest caz ai observat care sunt variabilele? Dar constantele?
2p
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
........................
1p - oficiu
Nume si prenume Data
20
Fisa de evaluare
Constante si variabile
Cls a V-a
Rezolvarea fişei
1. Precizați valoarea de adevăr pentru:
Valoarea unei constante poate fi modificată printr-o operaţie de citire de la tastatură.
a. Adevărat b. Fals
2. Precizați valoarea de adevăr pentru:
Valoarea unei constante nu poate fi folosită în operaţii de afişare.
a. Adevărat b. Fals
3)Completeaza spatiile punctate
Constantele sunt date care îşi păstrează valoarea pe tot parcursul algoritmului.
Variabilele sunt date care îşi pot modifica valoarea în timpul execuţiei algoritmului
4)Da un exemplu de situaţie din viaţa de zi cu zi in care foloseşti o constanta respectiv o
variabilă.
Bancnotele cu valoare fixă pe care le ai in buzunar când mergi la cumpăraturi (de 10 lei, 5lei)
Numarul bancnotelor este variabil.
4. În secvenţa următoare, variabilele a şi b sunt întregi. Ce valori vor reţine variabilele după
executarea operațiilor următoare?
a←1; b←2; a←a+1; b←b+2; a←a+b;
a. 6 și 4 b. 2 și 5 c. 1 și 2 d. 2 și 1
5. 2.Observa si completeaza spatiile punctate:
Ai la dispozitie un pahar cu suc (paharul 1) şi un pahar cu ceai (paharul 2). Explica cum
procedezi pentru a schimba continutul paharelor, astfel încat sucul sa fie in paharul 2 iar
ceaiul in paharul 1. 1p
Nume si prenume Data
21
Ajutandu-ne de un al treilea pahar golim continutul din paharul 1, in paharul 3, continutul din
paharul 2 in paharul 1 si continutul din paharul 3 in paharul 2.
Pas 1
Pas 3
Pas2
In acest caz ai observat care sunt variabilele? Darconstantele?
2p
Variabilele sunt cele doua lichide sucul si ceaiul.
Constantele sunt paharele.
Putem spune despre variabile ca sunt date care îşimodifica valoarea pe parcursul
execuţieiprogramului.Iar despre constante ca sunt date care nu isi modifica valoarea pe
parcursul executiei programului.