+ All Categories
Home > Documents > Utilizarea in Practica a Inteligentei Emotionale

Utilizarea in Practica a Inteligentei Emotionale

Date post: 22-Sep-2015
Category:
Upload: lena-bira
View: 121 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
EI
45
Utilizarea în practică a inteligenței emoționale Stud. Cap. Mariș Mihai Daniel Grupa 24 Informații generale Inteligența emoțională este capacitatea personală de identificare și gestionare eficientă a propriilor emoții în raport cu scopurile personale (carieră, familie, educație etc.). finalitatea ei constă în atingerea scopurilor noastre, cu minim de conflicte inter și intra-personale. Ne-am întrebat adeseori ce îi face pe unii oameni, cu un coeficient de inteligență mediu sau chiar scăzut, să reușească în carieră. Ce îi face pe alții, cu un IQ ridicat, să aibă eșecuri, să stagneze în carieră? Răspunsul la acest aparent paradox este modul în care fiecare dintre ei își folosește inteligența emoțională (EQ). Chiar dacă o persoană are suficiente cunostinte si idei inteligente, dacă nu îsi cunoaste si nu reuseste să-si gestioneze emotiile si sentimente, poate întâmpina dificultăti în încercarea de a-si construi relatiile cu ceilalti sau o carieră profesională de succes. Persoanele cu un înalt grad de autocunastere îsi dau seama cum sentimentele lor îi afectează, atât pe ei, cât si pe cei din jur. Dezvoltarea inteligentei emotionale ne permite să punem în valoare aptitudinile intelectuale,
Transcript

Utilizarea n practic a inteligenei emoionaleStud. Cap. Mari Mihai Daniel

Grupa 24

Informaii generale

Inteligena emoional este capacitatea personal de identificare i gestionare eficient a propriilor emoii n raport cu scopurile personale (carier, familie, educaie etc.). finalitatea ei const n atingerea scopurilor noastre, cu minim de conflicte inter i intra-personale.

Ne-am ntrebat adeseori ce i face pe unii oameni, cu un coeficient de inteligen mediu sau chiar sczut, s reueasc n carier. Ce i face pe alii, cu un IQ ridicat, s aib eecuri, s stagneze n carier? Rspunsul la acest aparent paradox este modul n care fiecare dintre ei i folosete inteligena emoional (EQ).

Chiar dac o persoan are suficiente cunostinte si idei inteligente, dac nu si cunoaste si nu reuseste s-si gestioneze emotiile si sentimente, poate ntmpina dificultti n ncercarea de a-si construi relatiile cu ceilalti sau o carier profesional de succes. Persoanele cu un nalt grad de autocunastere si dau seama cum sentimentele lor i afecteaz, att pe ei, ct si pe cei din jur. Dezvoltarea inteligentei emotionale ne permite s punem n valoare aptitudinile intelectuale, creativitatea. Ne asigur reusita, att pe plan personal ct si pe cel profesional.

Cum era de asteptat, n stiintele psihologice, o lung perioad de timp, singura form de inteligent predictiv pentru valoarea conduitei umane a fost considerat cea cognitiv, iar admiterea unei alte forme de inteligent a fost ridiculizat. Inteligenta cognitiv (IQ) a cptat valoare traditional n psihologie si chiar pentru definirea acesteia a fost necesar mult timp.

Totusi, D. Wechsler, autorul setului de teste stardardizate pentru inteligenta academic (teoretic), a remarcat c adaptarea individului la mediul n care trieste se realizeaz att prin elemente cognitive ct si prin elemente non-cognitive.

Majoritatea psihologilor sunt de acord c aspectele non-cognitive ale inteligentei includ factori de ordin afectiv, personal si social, toate fiind esentiale pentru reusita n viat a individului. Dup D. Wechsler, inteligenta este capacitatea global de cunoastere a lumii, de gndire rational, capacitatea de a nvinge provocrile vietii. Mai mult chiar, n 1943 D. Wechsler sugera c abilittile non-intelective sunt esentiale pentru predictia abilittii de succes n viat. Autorul nota: ,,ntrebarea principal este dac non-intelectivul adic abilittile afective si conative sunt admisibile ca factori ai inteligentei generale. Prerea mea este c acesti factori sunt nu doar admisibili dar si necesari. Am ncercat s v art c alturi de intelectiv, exist de asemenea factori non-intelectivi care determin comportamentul inteligent. Dac aceste observatii sunt corecte, nu ne putem astepta s msurm inteligenta total pn cnd testele noastre nu includ si msurri ale factorilor non-intelectivi. (Wechsler, 1943, p. 103)

D. Wechsler nu a fost singurul cercettor care a considerat importante aspecte non-cognitive ale inteligentei n adaptare si succes.

Dr. Antonio Damasio, n renumita sa lucrare ,,Descartes Errors: Emotion, Reason and Human Brain (1994), consider c emotiile, sentimente sunt mai mult dect indispensabile n luarea deciziilor rationale, iar succesul la ,,nvttura de tip emotional conduce la alegeri optime att n carier, ct si n viata personal. Prin urmare, n viziunea autorului, emotiile sprijin rationalitatea, capacitatea emotional ne ghideaz n fiecare moment atunci cnd trebuie s lum decizii, ea ,,lucrnd mn n mn cu rationalul.

Astfel, gndirea joac un rol executiv n emotiile noastre, exceptnd, desigur, situatiile n care emotiile scap de sub control.

Plecndu-se de la rolul adaptativ al afectivittii, s-a constatat c persoanele care au cotient intelectual (IQ) nalt sau o inteligent academic foarte bine dezvoltat, se descurc mult mai putin n viata de zi cu zi, n timp ce alt categorie de subiecti, desi au un IQ mai redus n comparatie cu primii, au rezultate deosebite n practic (M. Roco, 2001, p. 238). De aici ntrebarea: ,,De ce unii reusesc si altii nu s aib succese, s fac fat oricror mprejurri de viat?.

Sternberg (1986) a avut curiozitatea de a compara notiunea popular de inteligent cu cea academic. Oamenii simpli intervievati pe strad, n librrii, au considerat c inteligenta dispune de trei componente: abilitti de rezolvare a problemelor, abilittii verbale si competent social. Psihologii experti au fost n mare msur de acord cu aceste caracteristici, adugnd ns dou corective:

- ei cred c motivatia este un ingredient important al inteligentei academice (unele atribute ca: ,,dedicare, ,,persistent, ,,munc asidu sunt considerate a fi distinctive pentru persoanele inteligente);

- expertii nlocuiesc competenta social cu atribute specifice inteligentei practice; pentru ei, atribute ca ,,sensibilitate, ,,onestitate, ,,franchete nu sunt specifice inteligentei (Zlate, p. 90).

Mai mult dect att, R. J. Sternberg (1986) n lucrarea sa ,,Beyond IQ: A Triarhic Theory of Human Intelligence, formuleaz modelul triarhic si teoria triarhic a inteligentei din care au fost deduse mai multe tipuri de inteligent.

Punctul de plecare n teoria triarhic a inteligentei a lui Sternberg este: ,,pe cei mai multi dintre noi nu i-ar fi deranjat deloc s fie mai inteligenti. Din pcate, psihologia s-a ocupat mai mult cu msurarea inteligentei si mai putin cu ajutorarea oamenilor pentur a-si putea ameliora propria lor inteligent. Scopul studierii inteligentei nu este doar de a o msura ci de a o ntelege si de a-i ajuta pe oameni s-o foloseasc. De aici desprindem dou aspecte importante: cel privitor la tipurile de inteligent si cel privitor la modalittile concrete de amelioare a inteligentei. Autorul sus citat arat c teoria inteligentei cuprinde trei subteorii:

a) subteoria contextual care examineaz relatiile inteligentei cu mediul exterior, aici gsindu-si expresia cercetrile din psihologia transcultural. Aceast inteligent contextual relev de fapt aplicatiile practice ale inteligentei, acestea solicitnd considerarea diferitelor contexte n care se afl individul;

b) subteoria componential care detaliaz relatia dintre inteligenta si diferite alte componente interne ale personalittii si trimite spre modelul psihometriei si factorial pe care le depseste ns, prin orientarea autorului spre cuceririle psihologiei cognitive.

Inteligenta componential include strategii de procesare care se produc n mintea persoanei atunci cnd aceasta gndeste inteligent.

c) subteoria celor dou fasete centrat pe radiografierea relatiilor inteligentei att cu contextul exterior ct si cu compotentele ei interne, accentul cznd pe achizitiile din psihologia nvtrii deoarece nvtarea este veriga de legtur la situatiile noi. Autorul consider c cei care dispun, de asemenea, abilitti experientiale reusesc s rezolve usor situatiile problematice noi, ceilalti, deficitari, solutioneaz un set limitat de situatii, probleme, circumstante.

Comentatorii lui Sternberg consider c prima subteorie atentioneaz asupra relevatiei limitate a testelor de inteligent (doar pentru culturile n care au fost elaborate) ca si asupra necesittii considerrii cunostintelor si valorilor n difenirea dar si generatoare de noi contexte. A doua subteorie ofer atrage atentia asupra necesittii sesizrii proceselor care formeaz nsusi comportantentul inteligent. A treia dubteorie ofer pribejul unei definitii a inteligentei: inteligenta este capacitatea de a nvta si gndi n sistemul conceptelor noi.

Alti cercettori, cum ar fi Liker (1986), Berry (1988) au propus studiul inteligentei n contextul ei ambiental, firesc de operare definind modelul ecologic asupra inteligentei, ei si-au ridicat ntrebarea cum triesc si cum si rezolv problemele oamenii obisnuiti n contexte naturale si nu atunci cnd sunt pusi s rspund la teste.

Ei au utilizat dou strategii de lucru:

- observarea modului n care gndesc diferite categorii socio-profesionale n contexte firesti de viat;

- studiul transcultural pentru a se determina n ce msur variaz comportamentul inteligent n functie de cultur.

La ora actual, persist n psihologie ntrebarea daca inteligenta este capacitatea general de achizitie a cunostintelor, de ratiune si rezolvare de probleme sau ea implic diferite tipuri de abilitti.

Howard Gardner, psiholog cognitivist si profesor de neurologie n 1983 introduce conceptul de ,,inteligent multipl n lucrarea sa ,,Frames of Mind. Inspirat de modelul neuropsihologic al inteligentei care descrie inteligenta n termenii ariilor fizice ale creierului n urma rezultatelor cercetrilor asupra ,,creierului divizat sau specializrilor functionale ale creierului (Luria, 1970), Gardner realizeaz o serie de studii asupra talentelor simbolice la copiii normali, supradotati si la persoanele la care aceste talente erau alterate (adulti cu leziuni cerebrale). Ideea de la care porneste Gardner este existenta unor capacitti mentale distince, autonome ntre ele, idee lansat nc din antichitate, ajuns la apogeu n secolul XIX n Psihologia faculttilor si preluat ulterior de Gardner. Autorul noteaz: ,,Omul posed multe competente intelectuale relativ autonome. Natura exact si numrul sau amploarea lor este greu de stabilit. Totusi, nu se poate nega existenta lor si nici faptul c indivizii sau culturile le pot modela si combina, adaptndu-le n maniere multiple.

,,Formele inteligentei dup Gardner sunt n numr de sapte:

- inteligenta lingvistic definit prin capacitatea de a utiliza cu usurint cuvintele, sunetele, de a mnui usor limbajul vorbit si limbajul scris;

- inteligenta muzical viznd simtul melodiei, ritmului, timbrului corect;

- inteligenta logico-matematic privit ca pe o capacitate de ordonare si reordonare a lucrurilor, actiunilor, numerelor;

- inteligenta spatial privind capacitatea de a figura, chiar de a crea lumea, de a combina formele, mrimile;

- inteligenta kinestezic legat de capacitatea de a se servi de propriul corp (dansatori, mimi, atleti), corpul fiind perceput ca un instrument dociul cruia posesorul su i poate da orice postur;

- inteligenta intrapersonal se refer la capacitatea de a te cunoaste si ntelege pe tine nsuti, de a te autoobserva, de a-si descrie propriile stri sau triri sufletesti;

- inteligenta interpersonal se refer la intuitia interiorittii altuia, la comportamentul empatic.

H. Gardner consider c nu se poate afirma o form monolitic de inteligent care ar fi crucial pentru succesul n viat, ci, mai degrab, un spectru larg de inteligente cu cele sapte variabile cheie. Aceste forme de inteligent variaz nu doar de la individ la individ, ci si de la o cultur la cultur (japonezii sunt nclinati spre inteligenta interpersonal necesar muncii n grup). H. Gardner vorbeste chiar despre ,,inteligente personale incluznd n acestea abilittile interpersonale si capacitatea intrapsihic. Astfel, inteligenta interpersonal se ramific n patru abilitti distincte: leadership, abilitatea de a ntretine o relatie interpersonal si de a-si pstra prietenii, abilitatea de a rezolva conflictele si abilittea de a face analize sociale.

Aceast viziune multifatetat a inteligentei ofer un tablou mai bogat privind abilitatea unei persoane si potentialul ei pentru succes dect ar putea oferi cotientul standard de inteligent (IQ). ,,Inteligenta interpersonal este abilitatea de a-i ntelege pe altii: ce i motiveaz, cum actioneaz ei si cum se poate coopera cu ei (1993, p. 9).

H. Gardner consider inteligenta intraersonal cheia cunoasterii de sine, n ea incluzndu-se ,,accesul la propriile sentimente si abilitatea de a discrimina si de a desena pe baza lor un comportament ghid (1989).

M. Roco (2001, p. 139) consider c aceast abilitate care asigur succesul n viata cotidian este, pe de o parte, distinct de inteligenta teoretic, dar, pe de alt parte, constituie un fel de sensibilitate specific fat de practic si relatiile interumane. Astfel, s-a nscut o nou form de inteligent cea emotional.

Termenul de inteligent emotional a fost formulat pentru prima dat ntr-o tez de doctorat n SUA, n 1985. Wayne Lewon Payne considera c inteligenta emotional este o abilitate care implic o relationare creativ cu strile de team, durere si dorint. Trebuie s remarcm ns c IQ-ul si inteligenta emotional nu sunt competente opuse ci mai degrab complementare. M. Roco consider c ,,exist o diferent destul de mic ntre cotientul de inteligent traditional si unele aspecte ale inteligentei emotionale, dar o diferent destul de semnificativ pentru a atrage atentia c sunt concepte independente. (2001)

Cunoasterea emotiilor personale presupune identificarea si exprimarea lor coerent, ntr-un context dat. n orice relatie exprimm informatii, sentimente, fapte, amintiri. Uneori ns, ne este greu s exprimm clar ceea ce vrem s spunem sau simtim nu suntem coerenti, iar alteori ne este greu s ntelegem ceea ce ni se spune intentia care se ascunde n spatele cuvintelor. Aceste situatii sunt generatoare de conflict. Pentru a le evita este important s putem codifica si decodifica mesajele transmise, la nivelul verbal sau non-verbal, astfel nct s transmitem si s ntelegem corect sensul mesajelor.

Gestionarea emotiilor se refer la capacitatea noastr de a alege modalitatea prin care ne putem exprima ntr-o anumit situatie. Pentru a ne gestiona emotiile este important s tinem cont de: ce, cum, cnd, unde si cui exprimm.

Directionarea emotiilor ctre scop. Scopul este criteriul dup care ne gestionm emotiile. Este important s tinem cont de ceea ce vrem s facem sau s obtinem, n mod concret (o durat de timp cnd vrem s atingem scopul, participanti de cine avem nevoie, strategie ce pasi trebuie urmati, resurse de ce avem nevoie).

Empatia este capacitatea de a intui sau de a recunoaste emotiile celorlalti. Empatia nu nseamn s trim emotiile altor persoane, ci s le ntelegem pornind de la experientele noastre.

Capacitatea de a construi relatii interpersonale pozitive. Arta inteligentei emotionale se rezum n cadru acestei componente. Astfel, avem posibilitatea de a ne crea propriile relatii: ne fixm scopurile, ne canalizm energia si emotiile n functie de scop (folosind empatia ca instrument), ne exprimm si identificm emotiile ntr-un mod coerent. Vom fi constienti de responsabilitatea noastr si a celorlalti n relatiile interpersonale. Acest lucru ne va ajuta s reducem conflictele si s comunicm eficient.

Inteligenta emotional si liderul

Liderii au jucat ntotdeauna un rol emotional primordial. Fr ndoial c primii lideri ai umanittii fie c este vorba de sefii de trib sau de preotese - si-au dobndit pozitia n bun msur datorit faptului c maniera lor de a se impune era convingtoare la nivel emotional. De-a lungul istoriei, n toate culturile, liderul oricrui grup uman a fost ntotdeauna cel la care ceilalti au cutat siguranta si claritatea, atunci cnd s-au confruntat cu nesiguranta sau cu amenintrile, ori atunci cnd au avut de ndeplinit o sarcin. Liderul se erijeaz n cluza emotional a grupului.

n organizatiile moderne, responsabilitatea emotional primordial desi acum n mare parte invizibil rmne n fruntea multiplelor obligatii ale conducerii: canalizarea emotiilor colective ntr-o directie pozitiv si ndeprtarea polurii create de emotiile toxice. Responsabilitatea aceasta cade n sarcina conducerii la orice nivel, de la camera de prezidiu pn la nivelul cel mai de jos.

Pur si simplu, n orice grup uman, liderul are capacitatea maxim de a influenta emotiile tuturor. Dac emotiile oamenilor sunt canalizate ctre entuziasm, se nasc performante; dac oamenilor li se trezeste ranchiuna si anxietatea, ei si vor pierde randamentul. Acest fapt indic un alt aspect important al conducerii bazate pe inteligenta emotional: efectele sale depsesc ndeplinirea unei sarcini. Discipolii asteapt de asemenea din partea liderului o legtur emotional ncurajatoare asteapt empatie. Orice conducere include aceasta dimensiune de baz, la bine sau la greu. Atunci cnd liderii canalizeaz emotiile ntr-o directie pozitiv, ei obtin ce e mai bun de la oameni. Numim acest efect rezonant. Atunci cnd canalizeaz emotiile ntr-o directie negativ, liderii produc disonant, submimnd fundamentele emotionale care le permit oamenilor s exceleze. Decderea sau prosperitatea unei organizatii depinde ntr-o proportie semnificativ de eficienta liderului n acoperirea acestei dimensiuni emotionale fundamentale.

Cheia functionrii conducerii bazat pe inteligenta emotional n avantajul tuturor st n folosirea de ctre conducere a competentelor ce tin de inteligent emotional: modul n care liderii se raporteaz la propria lor persoan si la relatiile lor. Liderii care exploateaz la maxim beneficiile conducerii bazate pe IE canalizeaz emotiile celor pe care i ndrum n direcia bun.

Cele cinci domenii ale inteligenei emoionale - la locul de munc

Contiina de sine. Personale contiente de sine nu sunt n general surprinse de propriile lor reacii emoionale. De asemenea, autocunoaterea permite oamenilor s descopere care sunt resorturile emoionale care le cauzeaz aceste reacii. Cineva care este competent emoional, prin autocunoatere, va fi de asemenea contient i de propriile sale valori i principii funciare i va ti care este efectul compromisului n privina acestpr componente fundamentale. nelegerea emoiilor este esenial pentru relaionarea eficace cu ceilali oameni i pentru crearea unui climat emoional pozitiv cu persoanele cu care interacionai la locul de munc. Oamenii ajung s vad c nelegei n ce fel v afecteaz emoiile respective.

Dimpotriv, dac nu v cunoatei suficient, lumea v va percepe ca neadecvai din punct de vedere emoional sau insensibil. S-a putea ca nici dumneavoastr s nu nelegei suficient de bine ce anume simii i, prin urmare, s nu fii contieni de felul n care i pot afecta emoiile dumneavoastr pe ceilali. S-ar putea s nu nelegei prea bine care v sunt punctele forte i care sunt neajunsurile ce pot crea pete oarbe n dezvoltarea dumneavoastr. Pierdei astfel posibilitatea de a v folosi de sentimente ca de nite informaii utile pentru avansarea spre elurile i obiectivele urmrite. Fr aceste informaii, dac nu suntei nici contieni de propriile emoii i/sau puncte tari i slabe, nu avei cum s v dezvoltai la ntregul dumneavoastr potenial.

Autocontrolul. Autocontrolul ne oblig s ne stpnim emoiile. Aceast stpnire ne permite s ne canalizm att emoiile pozitive ct i pe cele negative ntr-o manier productiv, dndu-ne ocazia s nvm i s ctigm de pe urma emoiilor noastre, n loc s fim inui n loc de ele. Graie autocontrolului, putem att s anticipm ct i s utilizm reaciile noastre emoionale, sporindu-ne astfel la capacitate maxim eficacitatea. Izbucnirile de furie sunt de cele mai multe ori asociate cu persoanele care nu se pot stpni, dar autocontrolul emoional nseamn mult mai mult dect simpla inere n fru a furiei. Autocontrolul mai nseamn i gsirea unor modaliti productive de rezolvare a ndoielii de sine i de abordare a altor sentimente, cum ar fi frica, ce pot fi distructive pentru eforturile noastre de a ne atinge scopurile i obiectivele n via. Autocontrolul cere din partea noastr s tim s ne exprimm emoiile ntr-un mod adecvat att pe cele pozitive ct i pe cele negative.

Autocontrolul ne aduce cunoaterea de sinle la nivelul urmtor. Autocunoaterea ne permite s nelegem care sunt limitrile noastre autocontrolul ne d posibilitatea s depim aceste limitri.

Autocontrolul nseamn alegerea cuvintelor potrivite, a momentului adecvat i a manierei care v permite s ajungei la rezultatele urmrite. Este mijlocul de a obine un climat emoional prin planificare i raionalizare.

Empatia. Lipsa de empatie este sursa unei ntregi varieti de probleme morale n interiorul organizaiilor. Liderii care nu neleg punctul de vedere al celor care lucreaz pentru ei au o fluctuaie mult mai mare de personal. Moralul are i el de suferit. James Waldroop i Timothy Butler afirm n articolul Harvard Business Review on Finding and Keeping the Best People c ,,un numr uimitor de mare de oameni reuesc cu greu s ias dincolo de cadrul lor de referin i s vad lucrurile prin prisma altcuiva. Cu alte cuvinte, le lipsete empatia. Dintr-un anumit punct de vedere, ei nu au reuit s treac peste narcisismul care este normal n copilrie ei au fost nvai de prini sau de alii acele lucruri care permit majoritii oamenilor s nvee s neleag lumea din perspectiva altor persoane. Existena unei capaciti bine dezvoltate de a manifesta empatie este esenial atunci cnd vrem s reuim n relaiile noastre cu colegii, subordonaii, efii, clienii notrii sau cu cei cu care concurm.

A cunoate ceva pentru c aa v spun eu este cu totul altceva dect a cunoate ceva fiindc manifestai empatie. Empatia necesit un cu totul alt nivel de cunoatere. Este capacitatea de a nelege cum percep ceilali situaiile. Aceast percepie presupune a ti i ce simt ceilali n legtur cu un anumit complex de evenimente sau de circumstane. Empatia necesit s cunoti punctul de vedere al celorlali i s fi n stare s vezi lucrurile din perspectiva sistemului de valori i de credine al interlocutorului. Este capacitatea de a te cufunda complet n punctul de vedere al celuilalt, rmnnd ns complet separat de acesta.

nelegerea asociat cu empatia este i cognitiv i emoional. Ea ine cont de motivele i de logica din spatele punctului de vedere al celuilalt, dar i de sentimentele acestuia. Empatia este esenial n interaciunile noastre cu angajaii, cu clienii i cu majoritatea membrilor rasei umane. Rsplata este imens. Atunci cnd reuii s nelegei bine perspectiva celorlali, creai un mediu n care ceilali se simt respectai i apreciai. Oamenii capt sentimentul c sunt importani i stimai n prezena dumneavoastr. Simpla empatie nu i poate determina pe oameni s v urmeze, dar ea este fundaia esenial a leadershipului, deoarece le sporete sentimentul c sunt respectai. Iar cnd se simt respectai, oamenii sunt mult mai dispui s v asculte i s v rspund pe acelai ton, sunt mult mai puin refractari la schimbare i mult mai deschii la nou.

Abilitile sociale permit inteligenei dumneavoastr emoionale s se extind i asupra domeniului construirii relaiilor cu cei din jur. Prin definiie, ele reprezint capacitatea de a stabili relaii i legturi autentice cu ceilali i de a exprima grija, preocuparea i dezacordul ntr-o manier constructiv. De ndat ce ajungei s v cunoatei temeinic (prin autocunoatere), cnd tii cnd i cum s v controlai reaciile emoionale pentru a ajunge la un rezultat dezirabil (prin autocontrol) i cnd putei da dovad de nelegere fa de alii, acceptndu-le punctele de vedere (prin empatie), vei descoperi c suntei n poziia ideal pentur a crea legturi sociale, pentru a colabora cu ceilali i pentru a v aplana conflictele (prin abilitile sociale).

Abilitatea dumneavoastr de a stabili i menine relaii v permite accesul la cei din jur, care devin astfel disponibili. Dac relaiile pe care le contruii sunt bazate pe onoare i respect, cei n cauz devin dornici s v ajute, s mpart informaii cu dumneavoastr, s v comunice problemele lor i s v ndrume atunci cnd avei nevoie.

Suntem selectivi i n ceea ce privete mprtirea lucrurilor pe care le tim i a informaiilor pe care le vehiculm - poate c ntr-o msur mai mic dect n cazul accesului la relaiile noastre cu alii, dar totui cu grij s le protejm.

Colaborarea. Colaborarea nu se limiteaz la lucrul n echipe, dar lucrul n echip este un domeniu care sporete capacitatea oamenilor de a colabora. Colaborarea se nate din doi prini: egalitatea i ntrajutorarea. Premisele aflate la baza colaborrii sunt c ideile oamenilor sunt un lucru valoros i c ceilali v pot ajuta s v atingei scopurile urmrite.

Colaborarea acioneaz ca o invitaie adresat altora: rugmintea de a v onora cu participarea lor n procesul dumneavoastr de gndire. Colaborarea i invit pe oameni s stea la aceeai mas cu dumneavoastr. Dac ne gndim s-i invitm pe ceilali, atunci prezena lor nu mai poate fi privit ca o intruziune, ci mai degrab ca un dar. Colaborarea, n aceste condiii, are potenialul de a ne mbogi scopurile i inteniile proprii; este rodul firesc al legturilor sociale. De ndat ce ne-am creat legturi sociale puternice, i invitm pe oameni s participe la gndurile, ideile i elurile noastre. Sentimentul pe care l nutrim n legtur cu colaborarea i face pe ceilali s se simt apreciai. Cnd credem n colaborare, recunoatem c devenim noi nine mai puternici dac suntem mpreun cu alii. Colaborarea ne sporete capacitatea de a ne promova elurile i ideile.

Dar colaborarea este un drum cu dublu sens. Nu ne putem atepta ca oamenii s colaboreze cu noi dac nu suntem dispui s-i ajutm s-i realizeze i eu obiectivele i inteniile. De fapt, schimbul acesta duce la crearea unei atitudini de tip ,,ctig ctig, care reduce probabilitatea conflictelor i construiete temelia influenei veritabile. Fr colaborare, este foarte posibil s nu mai fii n stare s v utilizai pe deplin resursele i s nu mai tii cine v-ar putea ajuta s v apropiai mai mult de realizarea propriilor intenii. Totodat, exist i riscul s fii perceput ca un lup singuratic, care nu este dispus s colaboreze cu ceilali pentru a ajunge la rezultate.

Soluionarea conflictelor. Capacitatea de aplanare a conflictelor este menionat n mod frecvent n analizele privind performanele i dezvoltarea, fiind un domeniu comun n aprecierea dezvoltrii personale.

Nimic nu pune mai mult la ncercare inteligena noastr emoional precum rezolvarea unei situaii conflictuale. Conflictele pregtesc terenul pentru declanatoarele emoionale i ali factori de stres ce ne pot deruta reaciile emoionale. Cu toate acestea, n orice relaie se pot strni la un moment dat nenelegeri, de aceea a nva s aplanezi un conflict ntr-o manier care s duc la pstrarea unei relaii sntoase este un lucru esenial pentru starea noastr de bine i pentru productivitatea noastr la locul de munc. n momentul n care ajungei s putei soluiona conflicte fr s periclitai o relaie, ncepei s fii privii ca nite persoane rezonabile, deschise la minte i flexibile. Rezolvarea conflictelor este un element esenial i pentru exercitarea influenei i a capacitii de conducere.

Fiecare domeniu al inteligenei emoionale se cldete pornind de la celelalte. Natura constructiv a inteligenei emoionale este ct se poate de vzibil anume n situaiile de conflict. Dac nu suntei contieni de comportamentul dumneavoastr ntr-o astfel de situaie conflictual, nseamn c nu v dai seama nici cum v vei descurca n ea. Dac nu suntei contient de ce se ntmpl i ajungei de a fi deturnai fie de furie, fie de fric, atunci nseamn c nu v putei controla reaciile emoionale ntr-o manier care s duc la aplanarea conflictului. Dac nu dai dovad de empatie, nu putei s ascultai i s nelegei punctul de vedere al interlocutorilor. Dac nu avei legturi sociale puternice cu ceilali, capacitatea dumneavoastr de a aplana conflictul este i ea diminuat.

Influena personal, acel domeniu al inteligenei emoionale care apeleaz att la capacitatea noastr de a-i influena pe alii, ct i de a ne influena pe noi nine, este esena leadershipului. A-i inspira pe alii prin exemplu, cuvinte i fapte necesit o baz solid n toate domeniile de inteligen emoional despre care am discutat deja. Capacitatea de a-i conduce pe alii reclam dezvoltarea unor legturi sociale puternice. Influena personal este ndemnarea cu care interpretm situaiile i ne exercitm influena i leadershipul n direcia dorit. O persoan cu un grad ridicat de influen personal va cuta n permanen ci inovatoare de a-i convinge pe ceilali s-i accepte conceptele i ideile. Persoana respectiv nelege de ce are nevoie pentur a promova o idee sau o sugestie i tie cum s-i mobilizeze pe ceilali, astfel nct s-i susin punctul de vedere. Influnea persnonal mai nseamn i capacitatea de a urmri anume acele probleme care sunt importante sau periclitante pentru relaii, eluri, misiuni sau viziuni. Dac cineva i d seama c cineva sau ceva l mpiedic s-i realizeze un obiectiv n care crede, va ncerca mai degrab s-i dea seama cum poate s depeasc obstacolele respective, n loc s se lase nvins. Depirea obstacolelor i pstrarea optimismului sunt eseniale pentru inteligena emoional. Cercettorii au descoperi c persoanele cu o atitudine pozitiv tind s aib un moral mai ridicat i o capacitate de adaptare mai mare. Datorit faptului c sunt mai rezistente la stres, vicisitudini sau pierderi, acestea sufer mai puin, chiar n circumstane dintre cele mai vitrege. Reacia lor la provocri este mai flexinil i mai creative. Este de asteptat ca aceste persoane s fie pregtite s nfrunte crizele de ndat ce acestea se produc, i, de asemenea, s ocoleasc. Persoanele capabile s exercite o influen personal puternic sunt optimiste. Acest optimism are o nrurre asupra sntii lor i triesc mai mult dect pesimitii. Cineva capabil s exercite o influen personal puternic manifest motivare i n ceea ce privete viziunile, misiunea, valorile fundamentale i convingerile proprii.

Cunoaterea scopului. Stpnirea scopului impune s tii cine suntei i ce dorii s facei n via. nseamn s fii cluzii de o filozofie personal puternic, capabil s fixeze direcia n care merge viaa dumneavoastr. Rostul es este s slujeasc drept scenariu intern, bun pentru fixarea tramei i pentru indicaiile de regie de care avem nevoie ca s trim conform scopului propus. Iar acest scop rzbate n fiecare replic pe care o rostii, n fiecare micare pe care o facei, n fiecare decizie luat, n fiecare personaj sau scenariu secundar care ajunge s se regseasc n paginile vieii dumneavoastr.

Scopul este fundamentul inteligenei emoionale. El pune ntr-o lumin nou toate celelalte lucruri, inclusiv reaciile emoionale la diversele situaii. Atunci cnd ne nelegem scopul, reacia noastr emoionalp este mult mai uor de strunit.

Realizarea scopului. Din punctul de vedere al inteligenei emoionale, a-i menine atenia concentrat asupra misiunii i a depune eforturi n vederea realizrii ei ne las mult prea puin timp pentru acele gesturi meschine care nu pot abate spre reaciile emoionale exagerate. Atunci cnd ne concentrm i ne cheltuim energia cu lucrurile pe care le considerm noi importante, pur i simplu mai ajungem s fim revoltai de mruniuri. Misiunea noastr ne permite s vedem toate lucrurile dintr-o perspectiv mai larg.

Aplicaii practice ale inteligenei emoionale

Cnd cineva trebuie s fac fa reaciilor celorlali, cnd are nevoie de ei sau cnd trebuie s rezolve o nenelegere cu alte persoane, diferitele reacii pot fi rezumate n patru atitudini tipice: s fugi, s ataci, s manipulezi, sau te afirmi (D. Chalvin, 1999).

Primele trei atitudini nu dau rezultate foarte satisfctoare pentru rezolvarea problemelor i asigurarea unor relaii bune cu ceilali. Ultima, s fi asertiv, s te afirmi n mod constructiv conduce la cele mai bune rezultate.

Descrierea acestor atitudini faciliteaz nelegerea lor i l pune pe fiecare ntr-o bun poziie pentru a alege i a decide comportamentul care pare cel mai bun pentru el n situaiile n care se afl.

1. Fuga. Fuga reprezint o atitudine de evitare (activ sau pasiv) n faa oamenilor i a evenimentelor: dect s se afirme ncet, dar sigur, ,,fugarul prefer s se supun sau s fug, chiar i n dezavantajul su, cu toate c ar avea posibilitatea de a aciona altfel.

Aceast imposibilitate de a fi asertiv cnd mprejurrile o cer aduce cu sine o anxietate puternic, ce produce insomnii i migrene. n plan comportamental, manifestrile cele mai frecvente ale atitudinii de fug i pasivitate sunt roaderea unghiilor, contractarea muchilor feei ca urmare a scrnetului din dini, btutul cu degetele n mas, rsul nervos, micarea continua a picioarelor etc. Aceste semne exterioare pot fi un mod simplu, practic i rapid de a ti dac trebuie s fii mai asertiv (constructiv) n viaa dumneavoastr.

Fuga se prezint variat i ia forme care pot nela interlocutorul sau chiar pe noi nine. Cunoaterea tuturor feelor posibile ale atitudinii de fug este un instrument preios pentru a-i cunoate pe ceilali, pentru a se cunoate mai bine pe sine i de a dezvolta alte atitudini mai pozitive.

Iat cteva exemple tipice din viaa cotidian:

- tipul surmenat: mereu mprtiat, agitat, merge repede, abia dac privete oamenii, ca i cum ar dori s-i evite, nu are niciodat timp, nu poate face faa la tot ceea ce are de fcut;

- tipul blocat: se simte paralizat imediat ce trebuie s rezolve o problem, s ia legtura cu cineva, s fac o reclamaie. Modest, timid i tcut, el nu face nimic. Ateapt, dar ar vrea s acioneze i i privete cu durere pasivitatea.

- tipul moale: are aerul calm i deodat nu mai suport situaia. Izbucnete, dar fr nici o eficien n rezolvarea situaiei. Provoac mai degrab rsul, ceea ce-l enerveaz i mai mult.

- tipul care amn: are mereu o motivaie bun pentru a amna ceea ce trebuie s fac, deviza sa este s nu decid nimic. n definitiv, i este team s acioneze, deoarece i este fric s nfrunte o decepie. Ateapt nu se tie ce catastrof.

- tipul veleitar: ncepe un lucru, ns nu-l termin niciodat. Pentru a-i ascunde mai bine pasivitatea, ncepe mai multe lucruri i se altur tipului surmenat.

- tipul observator: martor sau domnioar de onoare, acesta nu particip i refuz s ia parte la ceva. Noul observator modern prefer s-i mbrace pasivitatea n cuvinte savante i n analize, dup mprejurri.

- tipul vinovat: duce greul lumii i caut mereu pe cineva care vrea s-l ierte. i cere iertare cu orice ocazie i face orice pentru a fi purificat. Are grij s nu-i deranjeze pe alii.

- tipul asistent: tipul din culise, asistent devotat, nu se simte bine dect pe planul secund. Duce servieta smerit, pierde pasul imediat ce este adus n prim-plan. Prefer s-i acopere pasivitatea cu modestie i spirit de abnegaie.

- tipul ideologului: tie foarte bine s explice c problema este pus prost i c ar fi bine s se reflecte la aceasta pe ansamblu. De altfel, adaug: ,,Pentru rezolvarea acestei probleme, nu e nimic de fcut att timp ct ntregul sistem nu va fi schimbat. Ateptnd, propune mai ales s nu se fac nimic.- tipul altruist sau binevoitor: vrea att de mult s fie drgu pentru a se face bine vzut i ndrgit, nct sfrete prin a fi exploatat i ceilali abuzeaz de el, iar el continu s accepte situaia. Adesea, n spatele acestui tip se ascunde vinovatul.

- tipul pesimist: este foarte activ, pentru a explica i a demonstra c nu este, n mod hotrt, nimic de fcut i c, n orice caz, nu va reui s rezolve problema... Aceast atitudine se asociaz cu ideologul i observatorul. n spatele ei se ascunde un puternic sentiment de neputin.

- tipul dependent sau asistatul: ateapt totul de la ceilali, de la ntmplri sau de la sistemul social. El este consecina clasic a ideologului, observatorului i pesimistului.

- tipul indiferent: adesea este nclinat spre mpcare, nu-i spune niciodat prerea i i las pe alii s decid n locul lui. ,,Mi-e totuna, spune el. i totui, strile de frmntare, suprrile sau cteva dureri de stomac sau migrene arat c nu este att indiferent, ci mai degrab c n-a gsit mijlocul fericit de a-i exprima sentimentele i s fie n acelai timp acceptat social.

- tipul ngduitor: nu este contrariat, mereu de acord cu tot, nu suport conflictul. n spatele acestei relaii armonioase se ascunde adesea mult fric de a displcea i vechi angoase. Prefer s spun c trebuie s avem simul disciplinei.

- tipul care vrea s fie iresponsabil: are mereu un argument, o lege, un text sau un pretext pentru a v explica faptul c regret tot i c nu este de acord cu nici o idee, cu nici o persoan. Nu tie bine ce are de fcut.

- tipul la: intr uor n panic: o fric mai veche l ncleteaz i l paralizeaz. Nu-i tmne dect s evite situaiile dificile, oamenii cu care nu este de acord, oricum, de care nici nu vrea sa aud i pe care i evit... ,,Hai s fugim este deviza sa.

- tipul lamentabil: caut s se fac comptimit, s par srman, ,,un biet om, pe ct se poate de demn de memorat. Criticile sale continue i in loc de fapte. ,,Pentru ce mai atepi?, spune el. Dar el ce-ateapt?

- tipul conformist prefer s ia culoarea mediului nconjurtor. n colectivitate trece neobservat i se amestec n grup, din fric de ceilali. Pentru a evita s fie devorat de mediul nconjurtor, el se las absorbit, i oarecum... devorat. El numete acest fapt realism, adaptare sau grija colectivitii.

Majoritatea persoanelor care aleg atitudinea de fug se justific invocnd pretexte care nu sunt dect raionalizarea refuzului de a se afirma.

Principalele pretexte sunt urmtoarele:

- Nu vreau s dramatizez.

- Trebuie s lsm oamenii liberi.

- Trebuie s tim s facem concesii.

- N-am chef s pic ru sau s par un nestul.

- Nu vreau s fiu singurul care m plng.

- Nu-mi place s m lupt cu ,,morile de vnt.

- Admit c alii s fie direci cu mine, dar cnd eu trebuie s fiu direct cu alii mi-e team c s-ar putea s-i rnesc.

- i eu m port la fel cu ei.

- Nu vreau s ncetinesc discuia prin intervenii nonconstructive.

- Pentru o femeie: femeile sigure pe ele sunt vzute ca fiind reci i autoritare.

Cel care nu are o atitudine constructiv cnd aceasta este cerut de mprejurri i cnd exist posibilitatea, suport consecinele nefaste ale acestei atitudini de fug. Contientizarea acestui lucru l ncurajeaz pe fiecare s nu ajung ntr-o astfel de situaie. Principalele consecince fireti sunt:

- resentimentul i ranchiuna: la un moment dat, persoana ajunge s nu treasc aceste sentimente fa de ceilali i s devin din ce n ce mai confuz;

- comunicarea slab cu cei care nu tiu precis ceea ce v place sau nu, ceea ce dorii, ceea ce respingei. Ei ,,simt resentimentul dumneavoastr fa de ei i sufer din acest motiv;

- pierderi de energie: de fapt, puterile, inteligena i afectivitatea folosite cu scopul de a se apra i de a fugi ar putea fi mai bine folosite att pentru sine, ct i pentru ceilali. Energia noastr disponibil este limitat: ceea ce se folosete n atitudinea de fug nu mai poate exista pentru atitudinea de afirmare;

- o anumit pierdere a respectului de sine: aceast atitudine de fug face ca persoana respectiv s fie capabil de lucruri la care n alt situaie nu s-ar preta, tiind totui c ar putea s le refuze;

- suferina personal: angoasa, proasta dispoziie, teama i chiar insomnia i migrenele nsoesc adesea aceast atitudine de fug.

Se pot distinge trei surse principale:

1. O fals reprezentare a realitii nconjurtoare, mai ales o proast apreciere a raporturilor reale de putere i de influen se afl adesea la originea atitudii de fug: fiecare i face iluzii despre puterea celuilalt, i-l imagineaz mult mai valoros dect este i, mai ales, are credina c cellalt l poate domina.

2. O devalorizare excesiv a situaiei, se poate produce la patru niveluri:

- devalorizarea capacitii de rezolvare a problemelor

- devalorizarea posibilitilor de soluionare

- devalorizarea gravitii problemelor

- devalorizarea existenei problemei.

n ceea ce privete aceast devalorizare, care genereaz atitudinea de fug, e mai bine s se fac un bilan real al capacitilor personale, al posibilitilor de soluionare, al gravitii i existenei problemei. Aceasta este prima aciune care trebuie nfptuit, nainte de a adopta atitudinea de fug sau de evitare.

3. Nevoia de a fi apreciat, nconjurat i iubit dezvolt atitudini de pasivitate. O educaie sever, un mediu nconjurtor particular, dificil i riscurile vieii au produs o frustrare important.

Trebuie tiut c aceast nevoie provoac tendina de a evita cu orice pre conflictele, de unde i renunarea la orice aciune n prezena unor situaii contradictorii. Alegerea unui mediu clduros, evitarea unei meserii n care agresiunile sunt frecvente, faptul de a munci pentru a avea i a pstra un cerc de prieteni fideli, organizarea unei familii fericite etc. sunt ci constructive i practice care pun n joc energia noastr pentru gsirea unor soluii fericite, mai degrab, dect pentru atitudini nefericite de fug sau pasivitate.

Atacul este o atitudine de agresivitate n faa oamenilor i evenimentelor: dect s se afirme ncet, dar sigur, ,,atacatorul prefer s-i supun pe ceilali, s-i fac s se plieze dup el, chiar i n detrimentul su, dei ar avea posibilitatea s acioneze altfel. Tipul agresiv vorbete tare, ntrerupe, aduce n discuie problemele sale n timp ce vorbete cellalt. Nu-i poate controla bine timpul de exprimare. Adesea afieaz un zmbet ironic sau i manifest dispreul ori dezaprobarea prin mimic. i place s recurg la imagini ocante sau brutale.

Agresivitatea apare n chipuri diverse i ia mti care pot nela interlocutorul sau chiar pe noi nine. Cunoaterea tuturor feelor atitudinii de atat este un instrument preios pentru a-i nelege pe ceilali, pentru a ne cunoate mai bine i pentru a ne dezvolta alte atitudini, mai pozitive. Iat cteva exemple tipice din viaa cotidian.

- autocratul (poziie ierarhic dominant): acest tip de persoan are nevoie s-i distrug n sens metaforic pe subordonai pentru a-i putea impune puterea. Obine consimmntul prin teroare. Recurge de bunvoie la ,,capcane i la lucruri neplcute.

- revoltatul (poziie ierarhic subordonat): ,,Sfntul Gheorghe nimicind dragonul Ordinului Stabilit, aceast persoan se simte nvestit ntr-o misiune de denunare a celor care mpiedic pe alii s-i expun ideile personale: fiecare piedic, fiecare constrngere, sunt dovezi ale neansei.- spiritul de contradicie: n cazu acestui tip, un schimb de priviri este ntotdeauna o ocazie de a se opune (n lipsa puterii de a se impune). Pe moment, obiectul final al unei discuii i se pare nesemnificativ n comparaie cu obieciile i dovezile care abund n mintea sa, n timp ce ascult prerea altuia.

- cel care saboteaz: ,,V-am spus eu. Profeie funebr a crei realizare este cu att mai probabil cu ct persoana noastr face totul, - vorbe, aciuni, omisiuni - pentru ca anunata catastrof s se produc efectiv. Un sfat: nu-i ncredinai proiectele dumneavoastr personale.

- cel care vrea s sublinieze temerile: cea mai mare grij a sa este de a-i convinge interlocutorul de brutalitile pe care le ndur.

- mierosul: prea politicos pentru a fi cinstit, ascunde prin amabilitatea excesiv o agresivitate gata s ias la iveal.

- cel surd la prerile celorlali: vorbre i zgomotos, mereu pregtit s-i dea cu prerea, ,,gur bogat este imposibil s l ntrerupi.

- rzbuntorul: mereu acru i gata de rzbunare, el i ine socotelile.

- timoratul: ,,Teama este nceputul nelepciunii, este deviza sa.

- obraznicul; tupeistul: nu-l intimideaz nimeni i nimic. Fr ruine, abuzeaz de ocaziile care se ivesc.

- santinela: mereu gata de lupt. Cnd l abordai, aproape c l auzii strignd: ,,Cine-i acolo?

- cel care risc tot: i place s sfideze pericolele i s se plaseze n prima linie. Are tendine sinucigae, aruncndu-se n gura lupului.

- susceptibilul: ascunde prost o frustrare profund, care l face hipersensibil. Nu suport nici cea mai mic contrazicere i se ambaleaz repede.

- solitarul: se protejeaz de ceilali impunnd distan. Nu-i plac legturile cu cei din jur i se supr repede pe cellalt.

- ostentativul: i strivete pe ceilali prin prezena sa.

- preteniosul: se crede superior celorlali i i eclipseaz cu tiina i experiena sa.

- arivistul: se gndete doar la cariera sa, n dezavantajul celorlali. ,,El sau eu, spune adesea.

- devalorizatorul: vede defectul la cellalt, este incapabil s vad partea pozitiv a oamenilor i situaiilor.- intolerantul: judec, taie, condamn i trimite la treang tot ce nu este n acord cu prerea sa.

- aracatorul: atac pentru a nu fi atacat, aprarea prin atac i se pare singura relaie posibil cu ceilali.

- persecutorul: i defimeaz pe alii, i place s le fac ru.

- dispreuitorul: ia un aer superior, este ironic, este inteligent, dar ru; dup el, singura cale de afirmare este s-i corectezi pe alii.

Pentru a dezvolta acest gen de atitudini, tipul agresiv nainteaz numeroase scuze:

- n aceast lume, trebuie s tii s te impui.

- prefer s fiu lupul dect mielul.

- oamenilor le place s aib de a face cu temperamente puternice.

- dac n-a fi nvat s m apr, de mult eram devorat.

- ceilali sunt nite imbecili sau nite ticloi.

- numai cei slabi i cei hipersensibili se pot simi agresai.

Persoana care nu dezvolt o atitudine de afirmare constructiv de sine atunci cnd situaia o cere (n momente critice pentru ea, cnd alii sau cineva au atitudini ostile, nedrepte fa de ea i cnd exist posibilitatea) suport consecinele nefaste ale atitudinii sale agresive.

Principalele consecine obinuite:

- revana sau roata se ntoarce; atacul cere atac. Cnd se va ivi ocazia, agresivul va gsi n faa sa o alt persoan agresiv

- eficacitate aparent

- dispre sau dezaprobare

- suferina de a nu fi iubit

- lipsa informaiei utile

- risip de energie psihologic.

O persoan care dezvolt o atitudine de atac i formeaz n timp un mod agresiv de a se comporta, spernd s rezolve problema de relaie care i se pune. De fapt, slaba eficacitate a acestei atitudini se poate explica prin anumite resurse profunde ale psihicului individului care au foarte puin de-a face cu situaia actual cea care a declanat rspunsul agresiv creia cel n cauz vrea totui s-i gseasc rezolvare acionnd astfel. A repera cauzele care ne-au adus n aceast situaie constituie deja un prim demers important n discriminearea frecvenei acestei atitudini.

- un nivel ridicat de frustrare n trecut l pune pe cel n cauz n situaia de a fi frustrat, o stare exacerbat i perceput ca un atac. Calea bun de schimbare o constituie diminuarea acestui nivel de frustrare avnd grija de sine, procurndu-i satisfacii dese i reducnd momentele de frustrare. Nu trebuie s facem pe durii, trebuie s ne recunoatem propriile slabiciuni.

- teama latent, prezent la cel n cauz, reapare cu prima ocazie i mrete sentimentul de agresiune provocat de situaie. Aceast team de cellalt este legat adesea de experienele trecute. nelegerea, gsirea lor i ncercarea de a exprima calm aceast teamp constituie un prim demers.

- dorina de renatere, latent i puin contient, creeaz o atitudine agresiv. Pentru lucruri de nimic, cel n cauz adopt o poziie de rivalitate.

Manipulatorul este abil i machiavelic. n general, st deoparte cnd particip la o dezbatere, dar activitatea sa se intensific prin ntreruperi de edin. Caut mereu prin spate interpretrile, neavnd ncredere n informarea direct. Adesea el se prezint ca un intermediar util, dar nu chiar indispensabil. Niciodat el nu este adevratul responsabil. El nu face dect s trag consecinele din voina altcuiva, nu a sa...

Psihic vorbind, ia adesea aere de personaj de teatru, joac un rol.

Nu se tie niciodat cnd spune adevrul sau nu. i ncepe adesea frazele: ,,sincer, ,,s nu ne nvrtim n jurul cozii, pentru ca cellalt s se elibereze i s lase garda jos.

Comportamente i atitudini tipice manipulatorilor:

- a flata i a seduce impunerea n faa altora i dobndirea aprecierii din partea acestora trebuie s fie cu tact pentru a reui: s placi i s flatezi dac vrei s fii plcut i flatat.

- a devaloriza aceasta permite dezechilibrarea celuilalt, mai ales dac i lipsete sigurana sau dac se afl deja n situaii de slbiciune. Un unor devalorizator, alturi de scurte fraze care dovedesc inteligen i cultur, nu reprezint dect o trist manipulare, fr eficacitate n rezolvarea prolemelor. Cel nvins, plin de ciud, nu caut dect revana.

- a exagera i a caricaturiza metoda este simpl: s pleci de la informaia oferit de altul, s nu reii dect un aspect, s-l exagerezi, s-l caricaturizezi; repetarea acestui proces duce la reuita manipulrii.

- a simula i a fabula - ,,Minii... minii..., spunea Voltaire, ,,ntotdeauna va rmne ceva din asta. Simularea constituie un element clasic al manipulrii. Este o veche reminiscen din copilrie, primul mijloc de a exista n afara prinilor. Sunt mijloacele celui slab, pentru a-i strni pe cei mai slabi ca el sau pentru a se apra de responsabiliti prea grele i negnd faptele i realitatea sau inventnd ntmplri n favoarea sa.

- a conspira dezvluie cu jumtate de gur adevruri pariale i le las s se neleag mult mai mult. Provocator de zarv i zvonuri, el acioneaz cu ajutorul ranchiunei i ambiiilor. Este mai abil s creeze conflicte la momentul potrivit dect s le aplaneze pe cele existente.

- a combina jocul const n a ti s ntorci regulile.

- a pune n scen aceast persoan i exprim talentul n prezena unui public dificil.

- a se interpune cunoate ,,cine i ce face; are intrrile i ieirile sale.

-a nvinovi arma sa este vinovia; cunoate arta i modul de a exploata fondul de tradiii, convingeri; persoana ia aerul de salvator i adaug: ,,fac asta pentru binele tuturor.... gradul cel mai nalt este s-l faci pe cellalt vinovat de propriile saule sisteme de valori.

- a nrobi contiina sa ncrcat l mpiedic s fie direct sau s pun punctul pe i cnd situaia o cere. Simte nevoia s nrobeasc, s foloseasc practici indirecte, s provoace mici catastrofe n sperana de a conta pe supraeul celorlali...

- a face pe sincerul ncepe cu fraze de genul: ,,Sincer vorbind..., ,,Putei avea ncredere n mine..., ,,S spunem tot.... Poate fi ntr-adevr sincer, dar foarte rar. Simularea mai mult sau mai puin contient este atitudinea cea mai frecvent care se ascunde n spatele acestui minunat comportament.

- a manipula incontient aceste persoane sunt pline de intenii bune i nu vor pentru nimic n lume s-i manipuleze pe ceilali. Dac li se spune c manipuleaz, nu sunt uimite prea tare: sunt persoane care manipuleaz cinstit, fr s-i dea seama.

Consecine nefaste ale manipulrii:

1. Pasivitatea: simindu-se mai mult sau mai puin contient ngrdit de manipularea celuilalt, cel n cauz devine supus i pasiv. Desigur, superiorul se simte un psiholog abil, dar se uimete n mod naiv de lipsa de iniiativ i de slabul sim de rspundere al colaboratorilor.

2. Revolta i revana: dup ce s-a lsat folosit o dat, cel n cauz dezvolt un resentiment i devine agresiv imediat ce raportul de putere i viaa social i-o permit; este timpul revanei. i pseudo-abilul manipulator este uimit de atta agresivitate.

3. Sfidare: n orice caz, ncrederea este pierdut, iar cel n cauz va interpreta toate comportamentele mai puin clare ca manipulri.

De fapt, disimularea, insinuarea, rsturnarea de situaii i nvinovirea continu s apar ca utile i necesare.

,,Ca tata i ca mama...

Fiecare i amintete de prinii si i i imitp, relund pe seama sa vechile sfidri i dispreuiri: ,,E prea mic, nu poate..., ,,nu va suporta... ea nu poate s neleag, ,,dac nu eti cuminte, vei fi pedepsit etc.

n mare parte, educaia tradiional nu este dect o imens manipulare permisiv, reglementat, ridicat la nivelul de sistem moral.

S-i mini pe copii poate s nu nsemne s mini. n orice caz, copiii care au crescut i au devenit aduli i amintesc acest lucru i, n mod incontient, se gndesc c pentru a avea putere trebuie s manipulezi. Cci primii indivizi autoritari pe care i-au cunoscut, prinii lor, erau manipulatori faimoi.

Credina n eficacitatea manipulrii se sprijin pe alte credine, cum sunt cele ce urmeaz:

- nu ne putem ncrede dect n sfini

- s fii cinstit i direct este un principiu de cerceta

- e mai uor s dai ordine

- confruntarea este mereu mai bogat n posibiliti dect aciunea indirect.

Iat cteva elemente ale catehismului manipulrii. S analizezi pas cu pas ceea ce e fals n fiecare dintre aceste afirmaii constituie primul pas ctre afirmarea pozitiv de sine.

Atitudinea asertiv constituie o modalitate de a contracara reaciile negative i de a rspunde ct mai adecvat cerinelor mediului socio-uman.

Asertivitatea i propune s-l fac pe individ capabil s-i exprime personalitatea, continund s fie acceptat social fr teama de a strni ostilitatea n mediul nconjurtor.

,,To assert nseamn a afirma, a spune. Prin extensie, a se afirma, a-i apra drepturile, a pretinde s...

- te afirmi fr team i ntr-un mod constructiv

- i aperi drepturile, fr a le ngrdi pe ale celorlali

- aspiri la propriul adevr, la propriile idei, la propriile gusturi

- pui stpnire din nou pe mediul tu nconjurtor personal.

,,To assert, dup dicionarul Webster, nseamn:

- a-i afirma drepturile, a-i face admis legitimitatea

- a se pronuna n mod clar i constructiv, chiar n absena unei dovezi tangibile

- a-i spune prerea fr reineri, adesea n faa unor interlocutori ostili.

n Statele Unite, asertivitatea se afl la confluena mai multor curente psihologice care urmresc acelai scop: s-i permit individului s-i exercite din plin liberul arbitru n viaa cotidian.

Acest tip de apropiere, care avantajeaz responsabilitatea individual, surprinde pe picior greit nclinaia franuzeasc spre analiza global. Or, recursul sistematic la consideraiile generale este cel mai frecvent alibi al pasivitii, n msura n care responsabilitatea sistemului este nlocuit cu cea a indivizilor.

La antipozii acestui fatalism consolator i demobilizator, asertivitatea pornete din postulatul tonic al capacitii individului de a stpni mai bine raportul su cu lumea. Nu este vorba de a transforma fiinele, ci de a-i da fiecruia ocazia de a-i adapta comportamentul n situaii precise, cu scopul de a-i exprima mai bine personalitatea i de a obine mai mult satisfacie din mediul nconjurtor. Prin practica afirmrii de sine n viaa cotidian, asertivitatea urmrete atingerea acestor obiective.

Primele etape pe aceast cale reprezint victorii punctuale. Dar din succes n succes, reuitele se adun i demersul devine spontan.

Aceasta este ncununarea politicii pailor mruni practicat de americani, dar valabil n toat lumea.

Asertivitatea propune o metod pragmatic constnd n trei condiii:

Fixarea obiectivului- Reducerea tensiunilor ntr-un domeniu particular al vieii familiale, profesionale sau sociale

Admiterea instrumentului- Negocierea

Elaborarea unui plan- Izolarea i definirea unor situaii caracteristice tipului de insatisfacie simit (scene fundamentale)- Punerea lor n ordine i alegerea instrumentelor adecvate

- Punerea n practic a noii tehnici

Tipul agresiv caut proximitatea ntr-un scop de intimidare. Tipul pasiv prefer distana pentru a se pune la adpost. Manipulatorul este dezolat c trebuie s fac loc unui al treilea individ n relaia de comunicare. Tipul asertiv nu st nici pe prea aproape, nici prea departe i are mereu n vedere s discrimineze tensiunea interindividual n faa interlocutorului su. Face economie de gesturi i cuvinte, adoptnd gestul (nici imobilitate, nici gesticulare excesiv) i cuvntul (cuvntul potrivit la momentul potrivit) adecvate.

Tipul asertiv spune ,,eu. Evit pronumele ,,noi; i privete n ochi interlocutorul.

Nimeni nu este constant agresiv, pasiv, manipulator sau asertiv. Aceasta depinde de mprejurri. O atitudine agresiv la serviciu poate fi compensaia unei atitudini pasive acas sau invers:

- miel acas, lup la birou

- nensemnat la serviciu, dar tiran acas.

Aceste comportamente opuse, dar paralel non-asertive se nscriu ntr-un lan logic:

- pasivitate la lucru frustrare agresivitate n familie

- asertivitate la lucru induce asertivitate n familie.

Afirmarea de sine nu este ntotdeauna folositoare, nici ntotdeauna posibil. Se dovedete util mai ales n cazuri de acest gen:

- cnd trebuie s comunici cuiva ceva neplcut

- cnd trebuie s cerem ceva neobinuit i exist posibilitatea unui refuz

- cnd trebuie s spui ,,nu cererilor celorlali c riscul de a displcea

- n faa criticilor

- cnd trebuie s dezamorsm o manipulare

- n faa frazelor scurte, umilitoare.

Atitudinile pseudo-asertive:

1. Falsa franchee

2. Folosirea aceleiai ,,plci

3. Slbiciuni sporadice de comportament

4. Discordane de stil

5. Confundarea ncrederii reciproce i nelegerii cordiale

6. Dorina de reuit n afirmare.

Evitarea atitudinilor pseudo-asertive. Pentru a nu fi nelat de ele, D. Chalvin (1998-1999) propune un model de antrenament cu patru axe fundamentale ale asertivitii pentru a dezvolta relaiile pozitive cu ceilali.

1. S acionezi pe deplin contient de legitimitatea faptelor tale, s tii s fii acceptat social, mai ales n cazul n care exprimarea propriilor sentimente poate crea probleme.

2. A avea control asupra vieii i mai ales asupra vieii particulare

3. S tii s critici i s te lai criticat; s faci fa agresiunilor

4. S gseti compromisuri realiste i s tii s negociezi.

S tii s te retragi n toate aceste ocazii nseamn s fii asertiv, s te afirmi sntos i s te realizezi.

Cunoasterea si cultivarea unor stri emotionale pozivite: optimismul, sperantaa, druirea (,,revrsarea)

Goleman consider c optimismul ar fi o aptitudine esential (master aptitude) pentru inteligenta emotional. El semnaleaz problema manevrrii gndirii negative. Cnd persoana si spune ,,Nu voi fi n stare s fac acest lucru, abilitatea ei scade si n consecint nu va fi n stare s svrseasc acest lucru (Goleman, 1995, p. 84). Astfel, Goleman pune n evident montarea subiectiv a persoanei. El l citeaz pe R. Haber care spune c exist dou categorii de studenti: unii care datorit anxiettii nu reusesc s aib performante bune, iar altii care, tot datorit anxiettii sau n ciuda ei, obtin rezultate bune. Persoanele anxioase dar care sunt constiente de acest lucru pot exploata anxietatea anticipatorie pentru a se motiva, ele reusind astfel s se descurce bine. Literatura clasic descrie relatia dintre anxietate si performant. Astfel, o anxietate de mic amplitudine sau o motivatie joas nu vor da rezultate bune, deoarece persoana nu se va strdui prea mult, iar o anxietate foarte mare nu va face ca persoana s aib rezultate bune, ci dimpotriv, o va sabota. Goleman vorbeste despre o anumit dispozitie bun (good mood) care va impulsiona persoana ntr-un stil moderat, echilibrat si o va face s ndeplineasc cu succes sarcinile propuse. Dup el, o dispozitie bun nseamn abilitatea de a gndi n termeni de flexibilitate si complexitate, ceea ce faciliteaz gsirea de solutii la probleme. Cnd fac planuri ori cnd iau o decizie, persoanele cu dispozitie bun au o viziune mai larg si gndesc pozitiv. Aceasta se datoreaz n parte faptului c ele evoc evenimentele pozitive, ceea ce le confer un sentiment de satisfactie mai puternic si uneori abilitatea de a se lansa n actiuni cu un anumit grad de risc. Goleman l sugereaz drept exemplu pe C. R. Snyder psiholog la Universitatea din Kansas care a comparat realizrile (rezultatele) studentilor cu un grad nalt de sperant si ale celor cu rezultatele nalte la teste (Goleman, 1995, p. 86). Snyder afirm c persoanele cu un nalt nivel de sperant reusesc s fie capabile s se motiveze, s-si mobilizeze resursele astfel nct s-si gseasc drumul pentru realizarea obiectivelor. Aceste persoane sunt destul de flexibile n gndire, gsind mai multe alternative pentru solutionarea problemelor personale. Goleman vorbeste despre puterea gndirii pozitive n finalizarea unor planuri si n ndeplinirea idealurilor.

Bibliografie

1. D. Goleman, ,,Inteligena emoional, Editura Curtea Veche, Bucureti. 2005

2. D. Goleman, ,,Inteligena emoional n leadership, Editura Curtea Veche, Bucureti, 2005

3. A.B. Lynn, ,,Avantajul EQ, Editura Codecs, 20064. C. L. Cojocaru, ,,Incidena inteligenei emoionale n cristalizarea profilului personologic, Editura Centrului Tehnic-Editorial al Armatei, Bucureti, 2008

5. D. Goleman, ,,Inteligena emoional, cheia succesului n via, Editura ALLFA, 20046. S. J. Stein, H. E. Book, ,,Fora inteligenei emoionale. Inteligena emoional i succesul vostru, Editura ALLFA, 2003

7. M. Roco, ,,Creativitate i inteligen emoional, Editura Polirom, 20048. www.google.ro9. www.wikipedia.ro


Recommended