+ All Categories
Home > Documents > Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: anabaptistu
View: 233 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 41

Transcript
  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    1/41

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    2/41

    Publicat n limba romn de

    Fundaia Mantachie

    O voce baptist n Romniastr. Izvor nr. 3

    Boca, Cara-Severin325300

    Romnia

    sau

    e-mail: [email protected]

    tel: 0721 262 013

    www.abaptistvoice.com

    Titlu original: The Trail of Blood

    De James Milton Carroll

    n limba romn de Raul Enyedi

    Editori: Curtis Pugh i Raul Enyedi

    Coperta: Aurel Miclea jr.

    Grafic plan: Miriam Enyedi

    Ediia a 3-a, Boca, 2010

    Peste 2 milioane de exemplare din aceast carte au

    fost publicate n limba englez. 12.000 exemplare aufost publicate n limba romn.

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    3/41

    Urma sngelui

    Pe urmele cretinilor de-a lungul secolelorsau

    istoria bisericilor baptiste din timpul lui Cristos, ntemeietorul lor, pn nzilele noastre.

    de

    J.M. Carroll

    Ediia a 3-a

    Boca, 2010

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    4/41

    James Milton Carroll (1852-1931) a fost pstor, director de colegiu, autor iistoric baptist texan. Acest conductor din Convenia Baptist de Sud, din Texas, a fostliceniat s predice de Biserica Baptist Libertatea, Burleson County, Texas i a obinutgradul de Master la Universitatea Baylor (care a fost o universitate baptist).

    Fratele Carroll a fost pstor n mai multe biserici baptiste importante. El a fost deasemenea ales s serveasc numeroase funcii n organizaiile Conveniei Baptiste deSud din Texas, n Convenia General Baptist din Texas, n Convenia coliiDuminicale din Texas i n Bordul de Misiune Strin. El a fost fondatorul i primul

    preedinte al Academiei Baptiste San Marcos, preedintele Universitii BaptisteOklahoma i de asemenea al Colegiului Howard Payne.Fratele Carroll a fost autorul Istoriei baptitilor din Texas, a unei biografii a

    fratelui su mai n vrst B. H. Carroll (fondatorul Seminarului Baptist de Sud-Vest)intitulat B. H. Carroll, colosul istoriei baptitilor, scriind de asemenea Statisticilebaptitilor din Texas, i lucrarea de fa, Urma sngelui.

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    5/41

    Prefa la ediia n limba romn

    Editorii tiu bine c nvtura modern nu accept prerea prezentat n aceast micu carte. Dar noinu vedem nimic n Scriptur care s ne determine s abandonm aceast veche, conservatoare, istoricpoziie baptist. De fapt, noi vedem mai multe n Scriptur care s ne determine s continum s o nvmactiv i s o aprm mpotriva oponenilor si.

    Pentru a introduce acest punct de vedere istoric, cerem cititorului s ia n considerare cu ateniecuvintele bine-cunoscutului Charles Haddon Spurgeon. Noi l citm considerabil pentru a arta c prereanoastr nu este una nou i nici ceva nvat doar de un mic grup de baptiti ntr-o anume regiune. A fostpoziia majoritar nainte ca liberalismul s ptrund n Statele Unite. Din pcate, influena liberalismului dinSUA a ajuns n toat lumea i muli baptiti nici mcar nu au auzit de adevrata lor origine.

    nainte ca adunarea s se mute nMetropolitan Tabernacle, pe cnd nc se ntlnea la New ParkStreet, n 1860, Spurgeon a predicat astfel:

    Nu mi e ruine de denominaia creia i aparin, care vine direct de la Cristos, care nu a trecutniciodat prin torentul noroios al Romei i care are o origine separat de orice fel de protestantismsau de toi cei care au ieit din Biserica Anglican, pentru c noi am existat naintea tuturorcelorlalte denominaii (C.H. Spurgeon, NEW PARK STREET PULPIT, Vol. 16, 1860, Pasadena,Texas, Pilgrim Publications, retiprire 1973, p. 66).

    n anul urmtor, 1861, dup ce s-a mutat n noul Tabernacle, Spurgeon a declarat:Noi credem c baptitii sunt cretinii originali. Noi nu ne-am nceput existena la Reform, noi

    am fost reformatori nc nainte ca Luther sau Calvin s se fi nscut; noi nu ne tragem din BisericaRomei pentru c nu am fcut niciodat parte din ea, ci avem o linie nentrerupt de la apostolii nii.Am existat ntotdeauna nc din zilele lui Cristos, iar principiile noastre, cteodat ascunse i uitate,ca un ru care poate s curg i pe sub pmnt pentru o scurt perioad, au avut ntotdeaunaadereni sinceri i sfini. (C.H. Spurgeon, METROPOLITAN TABERNACLE PULPIT, Vol. 7, 1861,Pasadena, Texas, Pilgrim Publications, retiprire 1973, p. 225).

    Mai trziu n acelai an, Spurgeon a declarat cu curaj pentru ca toat lumea s aud:i acum cnd cineva ne spune Voi ca denominaie, ce nume mari putei s menionai?

    Despre ce prini putei s vorbii?' Le putem spune, Putem vorbi de mai muli prini dect oricinealtcineva sub cer, pentru c noi suntem vechea biseric apostolic, ce nu s-a plecat niciodat n

    jugul prinesei; noi, cunoscui printre oameni, n toate erele, sub nume diferite cum ar fi, donatiti,novaieni, paulicieni, petrobrusieni, catari, arnolditi, husii, waldenzi, lolarzi i anabaptiti,

    ntotdeauna am militat pentru curia bisericii, distingerea i separarea ei de guvernarea omeneasc.Prinii notri au fost brbai obinuii cu dificultile i nu au tiut ce nseamn viaa uoar. Fiii lorne arat o linie continu care vine n mod legitim de la apostoli, nu prin mizeria Romei, nu prinmanipularea prelailor, ci prin viaa Divin, prin ungerea Duhului Sfnt, prin prtia Fiului nsuferin i a Tatlui n adevr. (Spurgeon, ibid., Vol. 7, p. 613).

    n 1881, douzeci de ani mai trziu, Spurgeon nc predica aceleai lucruri cu privire la originea

    baptitilor. Este foarte semnificativ c dup douzeci de ani de studii, lucrare i legturi mai profunde, attcu baptiti ct i cu alii, fratele Spurgeon nc a crezut n originea apostolic i n continuitatea bisericilorbaptiste. El a declarat:

    Istoria a fost scris pn acum de dumanii notri, care, dac ar fi putut, nu ar fi menionatnimic despre noi n documentele lor i totui iat c s-a descoperit, pe ici pe colo, c anumii oamenisraci numii anabaptiti erau adui pentru a fi condamnai. Din zilele lui Henry II, [1154-1189 d.Cr.]la cele ale lui Elizabeth [1558-1603] auzim de anumii eretici nefericii care erau uri de toat lumeadin cauza adevrului care era n ei. Citim de oameni sraci, brbai i femei, cu hainele sfiate, duipe cmpuri s moar de frig, i imediat de alii care au fost ari n Newington pentru vina de a fianabaptiti. Mult nainte ca protestanii votri s fie cunoscui, aceti anabaptiti oribili, aa cumerau n mod nedrept numii, protestau pentru un Domn, o credin i un botez (C.H. Spurgeon,Metropolitan Tabernacle Pulpit, Vol. 27, p. 249). [parantezele drepte ne aparin: editorii].

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    6/41

    Cei ce ridiculizeaz aceast veche poziie baptist se pun n primejdie pe ei nii. Ei trebuie sridiculizeze nu doar pe fratele Spurgeon, ci pe o mulime de baptiti ai vremurilor trecute la fel de importani.

    Aceast veche, conservatoare poziie baptist este dispreuit deoarece este exclusiv. Ea nva c

    baptitii au o origine mai veche dect protestanii, mai veche dect variatele grupri ortodoxe i mai vechedect romano-catolicismul. De aceea, baptitii nu sunt protestani, nici neo-protestani. O astfel de poziieeste un impediment n formarea unei biserici mondiale, deoarece baptitii nu au ieit niciodat din Roma inu ar trebui s doreasc s se alture ei acum. Aceast prere este un impediment pentru inter-denominaionalismul i ecumenismul care ar uni toate bisericile evanghelice ca egale n variatele lorstrdanii de a-L sluji pe Dumnezeu.

    S fie clar pentru totdeauna! Noi nu credem aceste lucruri doar pentru c istoria ne furnizeaz dovezic ele sunt adevrate. Noi credem aceste lucruri pentru c le gsim nvate de Biblie. Noi credem acestelucruri pentru c Domnul Isus Cristos a nfiinat o biseric real i i-a fcut anumite promisiuni. El i-a promiso existen continu prin bisericile ce aveau s o urmeze att n doctrin ct i n practic. Dac porileLocuinei morilor au biruit bisericile Lui Cristos astfel nct ele au intrat n apostazie i au avut nevoie deo reform, este clar c Cristos fie a greit, fie a fost incapabil s ndeplineasc tot ce i-a dorit. Oricare

    dintre posibiliti, greeal sau incapabilitate de partea Domnului Isus Cristos este strin de ceea ce timdin Scripturi despre Fiul lui Dumnezeu! Alii s spun ce vor, dar fie ca baptitii s nu atribuie niciodatFiului lui Dumnezeu nici greeala i nici eecul!

    Baptitii au susinut n istorie c nu tot ceea ce se numete biseric este o biseric adevrat aDomnului Isus Cristos. Ei au nvat c sunt caracteristici ca origine, doctrin i practic, ce trebuie mplinitepentru ca o congregaie s fie calificat drept o biseric adevrat a Domnului Isus Cristos. Astzi, cei careaccept noua prere liberal ar dori ca noi s credem c bisericile Lui Cristos sunt vast divergente una decealalt n doctrin i practic pe scurt, c nu au un Domn, o credin, un botez (Ef. 4:5). Ar dori ca nois credem c bisericile Lui Cristos de astzi au puin asemnare n practic i doctrin cu biserica pe careDomnul Isus Cristos a zidit-o n timpul lucrrii Sale pmnteti sau cu bisericile Sale adevrate icredincioase care au existat din zilele n care El a trit pe pmnt.

    Noi continum s pstrm poziia conform creia DAC adevratele biserici ale Domnului Isus Cristos

    NU sunt gsite printre cei ce se numesc baptiti, atunci bisericile baptiste sunt vinovate de scindare ierezie. Dac este aa, ele nu au dreptul moral sau scriptural s existe. Ele ar trebui dizolvate i dispersate.Membrii lor ar trebui s se alture bisericilor care sunt ntr-adevr adevratele biserici ale lui Cristos, oricarear fi ele. Nu este intenia noastr de a promova diviziunea i erezia. Scopul nostru este de a insista c Bibliaeste Cuvntul lui Dumnezeu i c copiii Lui trebuie s cread i s asculte cu orice pre nvturile acesteiCri. Dac noi, baptitii i bisericile noastre, nu suntem produsul acestei Sfinte Cri, atunci s urmmaceast Carte, s gsim adevratele biserici ale lui Cristos i s le fim credincioi. Dac, pe de cealaltparte, adevratele biserici ale lui Cristos sunt gsite printre baptiti, atunci s fim baptiti. S fim baptiti frcompromis! Noi nu credem c este pcat s fii baptist scriptural ntr-o biseric baptist scriptural dei uniiliberali se pare c au intenia de a unifica toate bisericile ntr-o singur biseric mondial!

    Fie ca Domnul s fie mulumit n a chema bisericile Sale la aceast poziie baptist istoric. Fie ca El sne nvee c mntuirea este gsit doar n Domnul Isus Cristos i c slujirea i nchinarea acceptat de El

    sunt gsite doar n bisericile Sale, dac ele ascult Cuvntul Su! Fie ca noi s fim, aa cum a fost Cristos,sfini, nevinovai, fr pat, desprii de pctoi n vieile noastre personale, la fel ca i n legturile iaciunile bisericilor noastre! Fie ca Dumnezeu s ridice baptiti care s mrturiseasc fr ruinecredincioia Fiului lui Dumnezeu n pzirea Cuvntului Su i n pstrarea bisericilor Sale! i fie ca aceastmicu carte s fie o ncurajare pentru baptiti o ncurajare de a continua s mearg pe vechea urm acredincioilor martori baptiti care au cltorit pe aceast cale naintea noastr!

    PUGH CurtisBerzovia, Cara-Severin

    23 martie, 2001

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    7/41

    PREFA LA A TREIA EDIIE N LIMBA ROMN

    Ne bucurm c a doua ediie a Urmei sngelui s-a bucurat de acelai interes ca prima ediie. n urma

    cererilor constante, punem la dispoziia tuturor celor interesai a treia ediie n limba romn i ne rugm caDumnezeu s o foloseasc pentru ntrirea celor care, asemeni naintailor, apr credina dat sfinilorodat pentru totdeauna.

    Noi credem c ceea ce s-a ntmplat recent, srbtorirea a 400 de ani de existen a baptitilor,eveniment foarte promovat i n Romnia, reprezint una din cele mai mari gafe pe care baptitii le-ar fiputut vreodat comite. Prin aceasta ei se prezint naintea lumii cu o origine dubioas i cu o istorierecent, repudiind motenirea anabaptist i legitimndu-se ca fiind doar una din multele denominaiiprotestante ce au ieit din Biserica Catolic.

    Istoria ne arat, de la mpratul Constantin ncoace, dou feluri de cretinism: calea persecutorului(Bisericile tradiionale i cele protestante) i calea celor persecutai (denumii generic anabaptiti). Ct detrist este c baptitii moderni se identific cu persecutorii! Ct de grav trebuie s ne rsune n mintecuvintele Domnului Isus, Dac M-au prigonit pe Mine, i pe voi v vor prigoni ba nc, va veni vremea

    cnd oricine v va ucide s cread c aduce o slujb lui Dumnezeu. i se vor purta astfel cu voi, pentru cn-au cunoscut nici pe Tatl, nici pe Mine (Ioan 15:20; 16:2-3).Promisiunile Scripturii (Matei 16:18; 28:18-20; 1 Cor. 11:26; Ef. 3:21; Iuda 3) ne oblig s credem c

    Cristos a avut ntotdeauna un popor, adunri de oameni mntuii, care au pzit credina i au transmis-o maideparte. Acesta este modul n care credina cretin a ajuns n generaia noastr. Acesta este motivulpentru care exist adunri autentice astzi, printre mii de surogate. i pentru c Cuvntul lui Cristos esteDA i AMIN, noi susinem c am crede aceleai lucruri chiar dac istoria nu ar vorbi deloc despre o astfel dermi credincioas.

    Suntem de acord cu Dr. Alexa Popovici, cnd a spus: Dei noi nu punem accentul pe vreosuccesiune care s valideze autenticitatea cretin, ci inem mult mai mult la o identitate de crez ide practic, totui, dac ar trebui s prezentm i o asemenea succesiune, ea exist i poate fiprobat istoric. naintea existenei anabaptitilor [din secolul XVI n. ed.] au existat alte grupri

    religioase, care au avut acelai crez i aceleai practici aplicate dup nvtura Noului Testament(Istoria Anabaptitilor din Romnia, Ed. Fclia, p. 289-290). Istoria este ntr-adevr inferioar Scripturii, nso privim ca o dovad a faptului c Dumnezeu lucreaz i i ine promisiunile.

    Credina adevrat a fost pstrat nu n Biserica oficial, ci n cretinismul disident, subteran. Acestcretinism nu a lsat istoriei monumente arhitectonice, vestigii i tezaure literare sau artistice; a lsat ns ourm a sngelui de martir, ca dovad suprem a credincioiei fa de Cristos i de Cuvntul Su!Dumnezeu s cerceteze inima fiecrui cititor, pentru a vedea marele pre cu care credina cretin a ajunsla noi i pentru a se altura adunrilor lui Cristos din aceast generaie!

    ENYEDI Iosif RaulBoca, Cara-Severin

    noiembrie, 2010

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    8/41

    INTRODUCEREde Clarence Walker

    Dr. J. M. Carroll, autorul acestei cri, s-a nscut n statul Arkansas, pe data de 8 ianuarie 1858, i amurit n Texas, la 10 ianuarie 1931. Tatl lui, un predicator baptist, s-a mutat n Texas cnd fratele Carrollavea ase ani. Acolo el a fost convertit, a fost botezat i apoi ordinat pentru lucrarea de propovduire aevangheliei. Dr. Carroll nu numai c a ajuns un lider al baptitilor din Texas, dar a fost i foarte renumit ntrebaptitii suditi, precum i n lumea ntreag.

    Cu ani n urm, el a venit la Biserica Baptist Ashland Avenue i a adus mesajele prezentate naceast carte. Atunci am devenit eu foarte interesat de studiile fratelui Carroll. Am fcut i eu o cercetarespecial n istoria bisericii, pentru a afla care este cea mai veche biseric i care se aseamn cel mai multcu bisericile Noului Testament.

    Dr. J. W. Porter, care asista la prelegeri, a fost att de impresionat, nct i-a spus fr. Carroll c dacacesta ar scrie mesajele, el le va publica ntr-o carte. Dr. Carroll le-a scris i i-a dat doctorului Porter dreptulde a le publica mpreun cu o plan care ilustreaz cu atta vivacitate istoria.

    Cu toate acestea, dr. Carroll a murit nainte s ias cartea de sub tipar, dar dr. Porter a prezentat-opublicului i foarte repede ntreaga ediie s-a vndut. Doresc s v ndemn pe toi cei care citii i studiaiaceste pagini s v unii cu mine n rugciune i n munc, pentru ca n continuare aceast carte s setipreasc ntr-un numr din ce n ce mai mare.

    i s pun n lumin naintea tuturor care este isprvnicia acestei taine, ascunse din veacuri nDumnezeu, care a fcut toate lucrurile; pentru ca domniile i stpnirile din locurile cereti scunoasc azi, prin Biseric, nelepciunea nespus de felurit a lui Dumnezeu, . . .a Lui s fie slava nBiseric i n Cristos Isus, din neam n neam, n vecii vecilor! Amin (Efeseni 3:9-10, 21).

    I.

    A fost minunat s aud cum dr. Carroll a devenit preocupat de istoria diferitelor confesiuni, N SPECIALDE ORIGINEA LOR. El a scris cartea dup ce a mplinit 70 de ani, dar a spus: Am fost convertit laDumnezeu pe cnd eram numai un copil. Am ntlnit multe confesiuni i m-am ntrebat care este bisericape care Domnul Isus a ntemeiat-o.

    nc din tinereea sa, dr. Carroll i-a dat seama c n studiul Scripturii i al istoriei, el ar putea descoperibiserica cea mai veche i cea mai asemntoare cu bisericile descrise n Noul Testament.

    Aceast cutare a adevrului l-a ndreptat spre multe locuri, avnd astfel posibilitatea s colecionezeuna dintre cele mai mari biblioteci n domeniul istoriei bisericii. La moartea lui, aceast bibliotec a fostdonat Seminarului Baptist de Sud-Vest, Ft. Worth, Texas.

    El a descoperit multe fapte legate de istoria bisericii, cea mai mare parte fiind despre catolici iprotestani. Istoria baptitilor pe care el a descoperit-o, a fost o istorie scris cu snge. Ei au fost oameniicei mai oropsii din perioada ntunecat a evului mediu. Aceti oameni mpreun cu predicatorii lor au fost

    aruncai n nchisoare i un numr foarte mare de credincioi au fost dai la moarte. Lumea n-a vzutniciodat ceva care s se compare cu suferina i persecuiile ndurate de baptiti din partea ierarhieicatolice n timpul perioadei ntunecate a evului mediu. Papa era dictatorul lumii. Din aceast cauz, naintede Reform, anabaptitii l-au numit pe pap Antihristul.

    Istoria lor este atestat de documentele i de actele legale din acele vremuri. URMA SNGELUI icroiete drumul pe baza acestor evidene, deoarece vei gsi afirmaii de felul:

    La Zrich, dup multe dispute ntre Zwingli i anabaptiti, Senatul a elaborat un act, potrivit cruia,dac existau persoane bnuite de rebotezarea celor botezai mai dinainte (adic a copiilor), acestepersoane erau ucise prin necare. La Viena muli anabaptiti au fost legai mpreun n lanuri astfel nct sse trag unul pe cellalt n ru, unde erau cu toii necai (Vida Supra, p. 61).

    n 1539 d. Cr., doi anabaptiti au fost ari dincolo de Southwark, i cu puin timp naintea lor, cincianabaptiti olandezi au fost ari la Smithfield (Fuller, Church History).

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    9/41

    n 1160 un grup de paulicieni (baptiti) a intrat n Oxford. Henric al II-lea a poruncit s fie nsemnai pefrunte cu un fier nroit, s fie biciuii n public pe strzile oraului, cu mbrcmintea tiat scurt pn labru i s fie alungai la ar, unde nu li se permitea nici un adpost sau hran, astfel nct au avut parte de

    o moarte lent, din cauza frigului i a foamei (Moore, Earlier and Later Nonconformity in Oxford, p. 12).n 1533 d. Cr., btrnul cronicar Stowe relata: n data de 25 mai, n Biserica St. Paul din Londra, au

    fost judecai 19 brbai i 6 femei. Paisprezece dintre ei au fost condamnai; un brbat i o femeie au fostari la Smithfield, ceilali 12 au fost trimii n alte orae pentru a fi ari acolo.

    Istoricul englez Froude spune despre aceti martiri anabaptiti: Detaliile au disprut n ntregime, la feli numele acestor oameni. Cu greu par demne de a fi menionate aceste fapte. Nu a izbucnit nici o micare

    n Europa care s lupte pentru drepturile lor, nici o curte regal nu a instituit doliu, nici o inim de pap nu atremurat cu indignare. La moartea lor lumea se arta mulumit, indiferent sau exaltat. Cu toate acestea,

    n acest loc, ntre cei 25 de oameni asuprii, brbai i femei, s-au gsit 14, care sub nici o form de teroaresau de tortur nu au putut fi ispitii s spun c ei credeau ceea ce nu credeau. Chiar dac istoria nu arepentru ei cuvinte de laud, totui, ei nu i-au vrsat sngele n zadar. Vieile lor poate c au fost la fel denefolositoare ca cele ale multora dintre noi. Dar prin moartea lor, ei au contribuit la preul necesar pentru ca

    poporul englez s-i dobndeasc libertatea.De asemenea, att n scrierile dumanilor ct i n cele ale prietenilor, dr. Carroll a descoperit istorialor, precum i faptul c urma pe care au lsat-o de-a lungul veacurilor a fost ntr-adevr o urm a sngelui:

    Cardinalul catolic Hosius (1524 d.Cr.), preedintele Conciliului de la Trent: Dac baptitii nu ar fi fostatt de torturai i mcelrii n ultimii o mie dou sute de ani, ei ar fi fost ntr-un numr mult mai mare decttoi reformaii (Hosius, Letters, apud Opera, p. 112, 113).

    Cei 1200 de ani au fost anii care au precedat Reforma, ani n care Roma i-a persecutat pe baptiti ncel mai crunt mod posibil.

    Sir Isaac Newton: Baptitii sunt singura grupare de cretini cunoscui, care nu au avut niciodat vreolegtur cu Roma.

    Mosheim (luteran): nainte de apariia lui Luther i Calvin, n aproape toate rile Europei eraumprtiai n mod secret oameni care aderau cu tenacitate la principiile baptitilor olandezi moderni.

    Edinburgh Cyclopedia (presbiterian): Trebuie s fi trecut deja prin mintea cititorilor notri faptul cbaptitii sunt aceeai sect de cretini descris sub numele de anabaptiti. ntr-adevr, acesta pare s fifost principiul lor primordial de conducere, din timpul lui Tertulian pn n zilele noastre.

    Tertulian s-a nscut la doar 50 de ani dup moartea apostolului Ioan.

    II.

    Baptitii nu cred n succesiunea apostolic. Slujba apostolic s-a terminat odat cu moartea apostolilor.El a promis bisericilor Lui c acestea i vor continua existena din vremea cnd El a organizat primabiseric n timpul lucrrii Sale pmnteti i pn Se va rentoarce. Voi zidi Biserica Mea, i porileLocuinei morilor nu o vor birui (Mat. 16:18).

    Apoi, cnd El a dat marea trimitere, care ne spune ce trebuie s fac bisericile, El a promis: i iat cEu sunt cu voi n toate zilele, pn la sfritul veacului. Amin (Mat. 28:20). Aceast trimitere aceast lucrare nu a fost dat apostolilor ca indivizi, ci le-a fost dat att lor, ct i celorlalte persoaneprezente n biserica lor. Apostolii i toi ceilali care L-au auzit dnd aceast trimitere, au murit la scurt timpdup aceea DAR, biserica Lui a continuat s triasc peste secole, fcnd ucenici (ducnd mntuirea laoameni), botezndu-i, i propovduind adevrul doctrinele pe care El le-a ncredinat bisericii dinIerusalim. Aceste biserici credincioase au fost binecuvntate cu prezena Lui att timp ct au mers peURMA SNGELUI.

    Aceast istorie arat cum a fost mplinit promisiunea Domnului fa de bisericile Sale. Dr. Carroll aratc n fiecare epoc au fost gsite biserici care au propovduit doctrinele pe care El li le-a ncredinat. Dr.Carroll numete aceste doctrine semnele bisericilor nou testamentale.

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    10/41

    SEMNELE BISERICII NOU TESTAMENTALE

    1. Capul i ntemeietorul ei CRISTOS. El este Cel care d legea, biserica este doar cea care execut.i Eu i spun: tu eti Petru (gr. Petros), i pe aceast piatr (gr. petra) voi zidi Biserica Mea, iporile Locuinei morilor nu o vor birui (Matei 16:18). El este Capul trupului, al Bisericii. El este

    nceputul, cel nti nscut dintre cei mori, pentru ca n toate lucrurile s aib ntietatea (Col. 1:18).2. Singura autoritate n ceea ce privete credina i practica BIBLIA. Din pruncie cunoti Sfintele

    Scripturi, cari pot s-i dea nelepciunea care duce la mntuire, prin credina n Cristos Isus. ToatScriptura este insuflat de Dumnezeu i de folos ca s nvee, s mustre, s ndrepte, s dea

    nelepciune n neprihnire, pentru ca omul lui Dumnezeu s fie desvrit i cu totul destoinicpentru orice lucrare bun (2 Timotei 3:15-17).

    3. Numele ei BISERIC, BISERICI. i Eu i spun: tu eti Petru (gr. Petros), i pe aceastpiatr (gr. petra) voi zidi Biserica Mea, i porile Locuinei morilor nu o vor birui (Matei 16:18). Eu,Isus, am trimis pe ngerul Meu s v adevereasc aceste lucruri pentru Biserici. Eu sunt Rdcina i

    Smna lui David, Luceafrul strlucitor de diminea (Apocalipsa 22:16).4. Forma ei de conducere CONGREGAIONAL toi membrii au drepturi egale. Cei zece, cndau auzit, s-au mniat pe cei doi frai. Isus i-a chemat, i le-a zis: ,tii c domnitorii Neamurilordomnesc peste ele, i mai marii lor le poruncesc cu stpnire. ntre voi s nu fie aa. Ci oricare vavrea s fie mare ntre voi, s fie slujitorul vostru; i oricare va vrea s fie cel dinti ntre voi, s v fierob. Pentru c nici Fiul omului n-a venit s I se slujeasc, ci El s slujeasc i s-i dea viaa carscumprare pentru muli (Matei 20:24-28). Toate faptele lor le fac pentru ca s fie vzui deoameni. Astfel, i fac filacteriile late, i fac poalele vetmintelor cu ciucuri lungi; umbl duplocurile dinti la ospee, i dup scaunele dinti n sinagogi; le place s le fac oamenii plecciuniprin piee, i s le zic: ,Rabi! Rabi! Voi s nu v numii Rabi! Fiindc Unul singur este nvtorulvostru: Cristos, i voi toi suntei frai. i ,Tat s nu numii pe nimeni pe pmnt; pentru c Unulsingur este Tatl vostru: Acela care este n ceruri. S nu v numii ,Dascli; cci Unul singur este

    Dasclul vostru: Cristosul. Cel mai mare dintre voi s fie slujitorul vostru. Oricine se va nla, va fismerit; i oricine se va smeri, va fi nlat (Matei 23:5-12).5. Membrii ei NUMAI OAMENI MNTUII. n El toat cldirea, bine nchegat, crete ca s fie un

    Templu sfnt n Domnul (Efeseni 2:21). i voi, ca nite pietre vii, suntei zidii ca s fii o casduhovniceasc, o preoie sfnt, i s aducei jertfe duhovniceti, plcute lui Dumnezeu, prin IsusCristos (1 Petru 2:5).

    6. Rnduielile ei BOTEZUL CREDINCIOSULUI URMAT DE CINA DOMNULUI. Ducei-v i faceiucenici din toate neamurile, botezndu-i n Numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh. i nvai-is pzeasc tot ce v-am poruncit. i iat c Eu sunt cu voi n toate zilele, pn la sfritul veacului.Amin (Matei 28:19-20). Pentru c, ori de cte ori mncai din pinea aceasta i bei din paharulacesta, vestii moartea Domnului, pn va veni El (1 Corinteni 11:26).

    7. Slujitorii ei PSTORII I DIACONII. Adevrat este cuvntul acesta: ,Dac rvnete cineva s

    fie episcop, dorete un lucru bun. Dar trebuie ca episcopul s fie fr prihan, brbatul unei singureneveste, cumptat, nelept, vrednic de cinste, primitor de oaspei, n stare s nvee pe alii. S nufie nici beiv, nici btu, nici doritor de ctig mrav, ci s fie blnd, nu glcevitor, nu iubitor debani; s-i chiverniseasc bine casa, i s-i in copiii n supunere cu toat cuviina. Cci daccineva nu tie s-i crmuiasc bine casa lui, cum va ngriji de Biserica lui Dumnezeu? S nu fie

    ntors la Dumnezeu de curnd, ca nu cumva s se ngmfe i s cad n osnda diavolului. Trebuies aib i o bun mrturie din partea celor de afar, pentru ca s nu ajung de ocar, i s cad ncursa diavolului. Diaconii, de asemenea, trebuie s fie cinstii, nu cu dou fee, nu butori de multvin, nu doritori de ctig mrav: ci s pstreze taina credinei ntr-un cuget curat. Trebuiesccercetai nti, i numai dac sunt fr prihan, s fie diaconi. Femeile, de asemenea, trebuie s fiecinstite, neclevetitoare, cumptate, credincioase n toate lucrurile. Diaconii s fie brbai ai uneisingure neveste, i s tie s-i crmuiasc bine copiii i casele lor. Pentru c cei ce slujesc bine ca

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    11/41

    diaconi, dobndesc un loc de cinste i o mare ndrzneal n credina care este n Cristos Isus. iscriu aceste lucruri cu ndejdea c voi veni n curnd la tine. Dar dac voi zbovi, s tii cum trebuies te pori n casa lui Dumnezeu, care este Biserica Dumnezeului celui viu, stlpul i temelia

    adevrului (1 Timotei 3:1-15).8. Lucrarea ei DUCEREA MNTUIRII LA OAMENI I BOTEZAREA LOR (cu un botez care mplinete

    toate cerinele Cuvntului lui Dumnezeu), nvndu-i s pzeasc tot ce v-am poruncit (Matei 28:20).9. Planul ei n domeniul financiar ZECIUIELI i DRNICII. Tot aa, Domnul a rnduit ca cei ce

    propovduiesc Evanghelia, s triasc din Evanghelie (1 Corinteni 9:14).10. Armele ei de lupt SPIRITUALE, nu fireti. Cci armele cu care ne luptm noi nu sunt supuse

    firii pmnteti, ci sunt puternice, ntrite de Dumnezeu ca s surpe ntriturile (2 Corinteni 10:4).ncolo, frailor, ntrii-v n Domnul i n puterea triei Lui. mbrcai-v cu toat armtura luiDumnezeu, ca s putei ine piept mpotriva uneltirilor diavolului. Cci noi n-avem de luptat

    mpotriva crnii i sngelui, ci mpotriva cpeteniilor, mpotriva domniilor, mpotriva stpnitorilor ntunericului acestui veac, mpotriva duhurilor rutii care sunt n locurile cereti. De aceea, luaitoat armtura lui Dumnezeu ca s v putei mpotrivi n ziua cea rea i s rmnei n picioare, dup

    ce vei fi biruit totul. Stai gata dar, avnd mijlocul ncins cu adevrul, mbrcai cu platoaneprihnirii, avnd picioarele nclate cu rvna Evangheliei pcii. Pe deasupra tuturor acestora,luai scutul credinei, cu care vei putea stinge toate sgeile arztoare ale celui ru. Luai i coifulmntuirii i sabia Duhului, care este Cuvntul lui Dumnezeu. Facei n toat vremea, prin Duhul, totfelul de rugciuni i cereri. Vegheai la aceasta cu toat struina i rugciune pentru toi sfinii, ipentru mine, ca ori de cte ori mi deschid gura, s mi se dea cuvnt, ca s fac cunoscut cu

    ndrzneal taina Evangheliei, al crei sol n lanuri sunt; pentru ca, zic, s vorbesc cu ndrzneal,cum trebuie s vorbesc (Efeseni 6:10-20).

    11. Independena sa SEPARAREA BISERICII FA DE STAT. Atunci El le-a zis: Dai darCezarului ce este al Cezarului, i lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu! (Matei 22:21).

    III n orice localitate exist multe biserici diferite, fiecare pretinznd a fi adevrata biseric. Dr. Carroll a

    fcut ceea ce putei face i dumneavoastr acum. Examinai semnele sau nvturile acestor bisericidiferite i gsii-le pe acelea care au cele unsprezece semne menionate mai sus. Acelea care au acestesemne sau doctrine nvate n Cuvntul lui Dumnezeu sunt adevratele biserici.

    Dr. Carroll a fcut aceast difereniere cu bisericile din toate timpurile. El a descoperit c multe bisericis-au ndeprtat de la aceste semne, sau doctrine, n timp ce altele, dimpotriv, au rmas credincioaseacestor semne n fiecare zi i secol de cnd Isus a spus, voi zidi Biserica Mea, i porile Locuineimorilor nu o vor birui (Matei 16:18). i iat c Eu sunt cu voi n toate zilele, pn la sfritulveacului. Amin (Matei 28:20).

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    12/41

    URMA SNGELUIsau

    Pe urmele cretinilor de-a lungul secolelor,din timpul lui Cristos pn n prezent

    Sau pentru a ne exprima altfel, dar totui expresiv, O istorie a doctrinelor aa cum au fost propovduite deCristos, de apostolii Lui i de cei care le-au fost credincioi lor.

    PRIMA PRELEGERE

    Adu-i aminte de zilele din vechime, socotete anii, dup vrst de oameni, ntreab pe tatl tui te va nva, pe btrnii ti i i vor spune (Deut. 32:7).

    1. Ceea ce cunoatem azi sub numele de cretinism sau religie cretin, a nceput cu Cristos, 25-30

    d. Cr., n zilele i ntre graniele Imperiului Roman, unul dintre cele mai mari imperii pe care lumea le-acunoscut vreodat n toat istoria ei.2. n acea perioad, acest imperiu cuprindea aproape toate colurile lumii locuite i cunoscute atunci.

    mpratul acestui imperiu era Tiberiu Cezar.3. n ceea ce privete religia sa, Imperiul Roman din acea vreme era pgn. Exista o religie a mai

    multor zei, unii materiali, alii imaginari. Erau muli credincioi i nchintori devotai. Nu era numai o religiea oamenilor, ci a ntregului imperiu. Era o religie de stat, instaurat prin lege i susinut de ctre autoriti(Mosheim, Vol. 1, Cap. 1).

    4. Poporul evreu din acea vreme nu mai era o naiune separat, ci era rspndit n tot Imperiul Roman.Evreii aveau Templul de la Ierusalim i ei mergeau acolo s se nchine, fiind nc mndri de religia lor. Darla fel ca religia pgn, i aceasta alunecase de mult vreme n formalism i i pierduse puterea(Mosheim, Vol. 1, Cap. 2).

    5. Religia lui Cristos nefiind o religie a acestei lumi, ntemeietorul ei nu i-a rnduit vreun conductorpmntesc sau vreo putere lumeasc. Nu a cutat s fie oficial, sau s fie susinut de ctre stat sauconductori i nu a cutat s-l detroneze pe Cezar. ,Artai-mi banul birului. i ei I-au adus un ban. Eli-a ntrebat: ,Chipul acesta i slovele scrise pe el, ale cui sunt? ,Ale Cezarului, I-au rspuns ei.Atunci El le-a zis: ,Dai dar Cezarului ce este al Cezarului, i lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu!Mirai de cuvintele acestea, ei L-au lsat, i au plecat (Matei 22:19-22). Atunci Isus le-a zis: ,Daidar Cezarului ce este al Cezarului, i lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu. i se mirau foarte multde El (Marcu 12:17). Fiind o religie spiritual ea nu era rivala nici unei autoriti pmnteti. Aderenii eierau nvai s respecte toate legile i guvernele civile. Oricine s fie supus stpnirilor celor mai

    nalte; cci nu este stpnire care s nu vin de la Dumnezeu. i stpnirile care sunt, au fostrnduite de Dumnezeu. De aceea, cine se mpotrivete stpnirii, se mpotrivete rnduielii puse deDumnezeu; i cei ce se mpotrivesc, i vor lua osnda. Dregtorii nu sunt de temut pentru o fapt

    bun, ci pentru una rea. Vrei dar s nu-i fie fric de stpnire? F binele, i vei avea laud de la ea.El este slujitorul lui Dumnezeu pentru binele tu. Dar, dac faci rul, teme-te, cci nu degeabapoart sabia. El este n slujba lui Dumnezeu, ca s-L rzbune i s pedepseasc pe cel ce face ru.De aceea trebuie s fii supui nu numai de frica pedepsei, ci i din ndemnul cugetului. Tot pentruaceasta s pltii i birurile. Cci dregtorii sunt nite slujitori ai lui Dumnezeu, fcnd necurmattocmai slujba aceasta. Dai tuturor ce suntei datori s dai: cui datorai birul, dai-i birul; cui datoraivama, dai-i vama; cui datorai frica, dai-i frica; cui datorai cinstea, dai-i cinstea (Romani 13:1-7);Adu-le aminte s fie supui stpnirilor i dregtorilor, s-i asculte, s fie gata s fac orice lucrubun (Tit 3:1). Fii supui oricrei stpniri omeneti, pentru Domnul: att mpratului, ca naltstpnitor, ct i dregtorilor, ca unii care sunt trimii de el s pedepseasc pe fctorii de rele i slaude pe cei ce fac bine. Cci voia lui Dumnezeu este ca, fcnd ce este bine, s astupai guraoamenilor netiutori i proti. Purtai-v ca nite oameni slobozi, fr s facei din slobozenia

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    13/41

    aceasta o hain a rutii, ci ca nite robi ai lui Dumnezeu (1 Petru 2:13-16).6. A dori acum s v ndrept atenia spre unele caracteristici sau semne ale acestei religii, religia

    cretin. Dac ar fi s o urmrim mpreun timp de douzeci de secole ndelungate, i n special de-a

    lungul celor 1200 de ani de ntunecime, ptai din cauza rurilor de snge al martirilor, atunci va trebui scunoatem bine aceste caracteristici. De multe ori ele vor aprea extrem de deformate. Dar ntotdeaunarmn unele semne de neters. Haidei ca n cele ce urmeaz s fim rugativi i cu bgare de seam. Vom

    ntmpina multe imitaii i falsuri. Dac ar fi posibil, chiar i cei alei ar fi trdai i nelai. Noi dorim, daceste posibil, s urmrim aceast religie de-a lungul unei istorii credibile. Dar mai ales de-a lungul cuvintelori a caracteristicilor precisei infailibile ale Adevrului Divin.

    Cteva caracteristici precise i infailibile

    Dac pe parcursul drumului nostru de-a lungul secolelor vom ntlni un grup sau grupri de oamenicare nu se caracterizeaz prin aceste semne distinctive i care susin alte nvturi drept doctrine

    fundamentale, va trebui s fim cu bgare de seam.1. Cristos, autorul acestei religii, i-a organizat urmaii sau ucenicii Si ntr-o biseric. Iar ucenicii Siaveau datoria s organizeze alte biserici, pe msur ce aceast religie se rspndea i erau fcui aliucenici (Ray, Baptist Succesion, Revised Edition, Cap. 1).

    2. Aceast organizaie sau biseric, n conformitate cu Scriptura i cu practica apostolilor i a bisericilortimpurii avea numai dou feluri de slujitori, pstorii i diaconii. Pstorul era numit i presbiter. Att pstoriict i diaconii trebuie alei de ctre biseric pentru a fi slujitorii ei.

    3. Bisericile, n ceea ce privete conducerea i disciplina lor erau n ntregime separate i independenteuna fa de alta. Ierusalimul nu avea nicio autoritate asupra Antiohiei; nici Antiohia asupra Efesului; niciEfesul asupra Corintului i aa mai departe. Iar conducerea lor trebuia s fie una congregaional,democratic. O conducere a oamenilor, prin oameni i pentru oameni.

    4. Bisericii i-au fost date nici mai mult nici mai puin dect dou rnduieli, botezul i Cina Domnului.

    Acestea trebuie s fie perpetue i comemorative.5. Numai cei mntuii puteau s fie primii ca membri ai bisericii. Ei ludau pe Dumnezeu, i erauplcui naintea ntregului norod. i Domnul aduga n fiecare zi la numrul lor pe cei ce eraumntuii (Fapte 2:47).Acetia erau mntuii numai prin har fr s fi fcut anumite fapte ale legii. Mcarc eram mori n greelile noastre, ne-a adus la via mpreun cu Cristos (prin har suntemmntuii). Cci prin har ai fost mntuii, prin credin. i aceasta nu vine de la voi; ci este darul luiDumnezeu. Nu prin fapte, ca s nu se laude nimeni (Efeseni 2:5, 8-9). Numai cei mntuii trebuie s fiebotezai n numele Tatlui, al Fiului i al Duhului Sfnt. Ducei-v i facei ucenici din toate neamurile,botezndu-i n Numele Tatlui i al Fiului i al Sfntului Duh (Matei 28:19). i numai aceia care au fostprimii i botezai n acest mod puteau s ia parte la Cina Domnului, iar Cina Domnului trebuia s fiecelebrat numai de ctre biseric i numai n cadrul bisericii.

    6. Numai Scripturile inspirate, de fapt singur Noul Testament trebuia s fie autoritatea i cluza n

    ceea ce privete credina i trirea, nu numai pentru biserica organizat, ci i pentru fiecare membruindividual al acelei organizaii. [Baptitii sntoi cred c toat Biblia este Cuvntul lui Dumnezeu. Darbiserica este instituie nou testamental iar originea, regulile i practicile bisericii se gsesc n NoulTestament n. ed.]

    7. Domnul Isus Cristos, ntemeietorul acestei organizaii i Mntuitorul membrilor ei, trebuia s fiesingurul lor preot i rud apropiat, singurul lor Domn i Dttor de lege, precum i singurul Cap albisericilor. Ele trebuie s fie o putere executiv numai n ndeplinirea voii Domnului lor i a legilor date deEl, dar niciodat nu aveau o putere legislativ, adic s amendeze sau s abroge legi vechi i s instituielegi noi.

    8. Aceast religie a lui Cristos trebuia s fie una individual, personal i pur voluntar sau dinconvingere fr nicio obligaie fizic sau guvernamental. Este o problem de alegere individual ipersonal. Alege! este porunca scriptural. Ea nu putea fi nici acceptat, nici respins i nici trit prin

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    14/41

    mputernicire sau prin constrngere.9. Fii foarte ateni! Nici Cristos i nici apostolii Lui n-au lsat vreodat urmailor lor ceea ce este

    cunoscut astzi sub numele de confesiune, precum catolic, luteran, presbiterian, episcopal i aa mai

    departe, doar dac numele dat de Cristos lui Ioan, Boteztorul [n englez Baptistul n. trad.] a avutcumva acest scop. Adevrat v spun c, dintre cei nscui din femei, nu s-a sculat nici unul maimare dect Ioan Boteztorul (Matei 11:11), iar apoi nc de vreo zece sau doisprezece ori. Cristos i-anumit pe urmaii Si individuali drept ucenici. Doi sau mai muli erau numii ucenici. Organizaiaucenicilor, fie cea din Ierusalim, fie cea din Antiohia sau din alte locuri, a fost numit biseric. Dac se fceareferire la mai mult dect o asemenea organizaie separat, ele erau numite biserici. Termenul de bisericla numrul singular nu a fost niciodat folosit pentru a se face referire la mai mult dect una dintre acesteorganizaii. Nici mcar atunci cnd se fcea referire la toate acestea.

    10. ndrznesc s mai menionez nc un semn caracteristic. l vom numi separarea complet dintrebiseric i stat. Nu trebuie s existe nicio combinaie a acestora, nici un amestec al acestei religii spiritualecu o putere lumeasc, iar libertatea religioas ar trebui s fie pentru toat lumea.

    i acum, nainte de a intra n chiar studiul istoriei, dai-mi voie s v ndrept atenia ctre:

    PLAN

    Eu cred c dac vei studia cu atenie aceast plan, vei nelege mai bine istoria i v va ajuta foartemult n a reine ceea ce auzii i vedei. Nu uitai c aceast plan intenioneaz s acopere o perioad dedou mii de ani de istorie religioas. Observai unele numere att n partea de sus ct i n cea de jos aplanei, aceleai numere att sus ct i jos 100, 200, 300, i aa mai departe pn la 2000. Acesteareprezint 20 de secole, liniile verticale desprind secolele.

    Acum observai, n partea de jos a planei, alte linii drepte mergnd de la stnga la dreapta, pe toatlungimea planei. Liniile sunt aproximativ la aceeai distan unele fa de altele cum sunt i liniile verticale.

    Dar nu le putei vedea pe toat plana. Ele sunt acoperite de o pat nchis la culoare, reprezentnd nistorie ceea ce este cunoscut sub numele de evul mediu ntunecat. Acestea vor fi explicate mai trziu. ntre cele mai de jos linii se afl nume de ri Italia, ara Galilor, Anglia, Spania, Frana i aa maideparte, terminnd cu America. Acestea sunt numele rilor n care s-a desfurat o mare parte a istoriei ntimpul perioadei acoperite chiar de aceste nume. Desigur, nu ntreaga istorie, deoarece parte din istorie aavut loc numai n unele din aceste ri, de-a lungul fiecrei perioade. Dar unele evenimente importante auavut loc n aceste ri n fiecare perioad special.

    Acum v rog s observai din nou, aproape de marginea de jos a planei alte linii, puin mai nalte. iele sunt acoperite n parte de perioada ntunecat; i ele sunt pline de nume, dar nu sunt nume de ri.Toate sunt porecle. Sunt nume date acelor oameni de ctre dumanii lor. Cretini este primul nume.Pentru ntia dat, ucenicilor li s-a dat numele de cretini n Antiohia (Faptele Ap. 11:26). Acesteveniment a avut loc n jurul anului 43 d. Cr. Pgnii sau evreii le-au dat acest nume n btaie de joc. Toate

    celelalte nume din acea coloan au fost date n aceeai manier montaniti, novaieni, donatiti,paulicieni, albigenzi, waldenzi, etc. n general fiind numii anabaptiti. Vom mai face referiri la aceste numepe parcursul prelegerii.

    Dar privii din nou plana i observai punctele roii. Ele sunt mprtiate aproape pe toat plana. Elereprezint biserici. Biserici individuale n Asia, n Africa, n Europa, n muni i vi, i aa mai departe.Culoarea roie simbolizeaz sngele martirilor. Cristos, ntemeietorul lor a murit pe cruce. Toi apostolii, nafar de doi, Ioan i Iuda, au suferit moarte de martir. Iuda L-a trdat pe Domnul lui, iar apoi s-a sinucis.Potrivit istoriei, apostolul Ioan a fost aruncat ntr-un cazan mare cu ulei fierbinte.

    Vei observa de asemenea i unele puncte negre. i ele reprezint biserici. Dar biserici false, eretice.Biserici care s-au rtcit cu privire la trire sau doctrin. Biserici din acestea au existat chiar i nainte demoartea lui Petru, Pavel i Ioan. Concluzionnd acum cu privire la introducerea general i la uneleobservaii preliminare foarte necesare i chiar vitale, s revenim la faptele istoriei.

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    15/41

    PRIMA PERIOAD 30-500 d. Cr.

    1. Sub imboldul i conducerea ciudat dar minunat a lui Ioan Boteztorul, omul cel plin de elocven

    din pustie, i sub atingerea plin de dragoste i puterea fctoare de minuni a lui Cristos nsui, precum i apredicilor minunate ale celor 12 apostoli i a succesorilor lor direci, religia cretin s-a rspndit cu for ntimpul primilor 500 de ani. Cu toate acestea, a lsat n urm o dr plin de snge. Iudaismul i pgnismulse opuneau cu nverunare oricrei micri de nnoire. Ioan Boteztorul a fost primul dintre mariiconductori care i-au dat viaa. Lui i s-a tiat capul. Curnd dup el a urmat nsui Mntuitorul, fondatorulreligiei cretine. El a murit crucificat, ndurnd aceast suferin crud a morii pe cruce.

    2. ntr-o succesiune rapid, urmndu-i Mntuitorul, au czut i ali eroi martiri: tefan a fost omort cupietre, Matei njunghiat n Etiopia, Marcu a fost trt pe strzi pn a murit, Luca spnzurat, Petru iSimeon au fost rstignii, Andrei legat de o cruce, Iacov a fost decapitat, Filip rstignit i omort cu pietre,Bartolomeu a fost ars de viu, Toma strpuns de sulie, Iacov cel mic aruncat din templu i btut pn amurit, Iuda strpuns de sgei, Matia omort cu pietre iar Pavel a fost decapitat.

    3. Mai mult de o sut de ani au trecut pn ce toate acestea s se fi ntmplat. [Noi credem c autorul

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    16/41

    a vrut s spun mai puin de o sut de ani n. ed.]. Aceast persecuie grea din partea iudaismului i apgnismului a continuat vreme de nc dou secole. i cu toate acestea, rspndirea cretinismului acontinuat cu mult for. A ptruns n tot Imperiul Roman, n Europa, Asia, Africa, Anglia, ara Galilor i

    aproape peste tot unde era o form de civilizaie. Bisericile s-au nmulit foarte mult iar numrul ucenicilor acrescut n continuu. Dar unele biserici au continuat s svreasc erori.

    4. Prima din aceste devieri de la nvtura Noului Testament a implicat att doctrina ct i practica. nprimele dou secole, bisericile individuale s-au nmulit rapid i unele din cele mai timpurii cum ar fi cele dinIerusalim, Antiohia, Efes, Corint, etc., au ajuns s fie foarte mari: Ierusalimul, de exemplu, avea mii demembri (Faptele Ap. 2:41; 4:4; 5:14), posibil vreo 25.000 sau chiar 50.000, dac nu mai muli. Un cercettoratent al crii Faptele Apostolilor i al Epistolelor va observa c Pavel avea o mare sarcin chiar n zilelesale de a pstra unele biserici pe drumul cel bun. Privii la profeiile lui Pavel i Petru despre viitor. Daracetia, ca nite dobitoace fr minte, din fire sortite s fie prinse i nimicite, batjocorind ce nucunosc, vor pieri n nsi stricciunea lor (2 Petru 2:12) i tiu bine c, dup plecarea mea, se vorvr ntre voi lupi rpitori, care nu vor crua turma; i se vor scula din mijlocul vostru oameni, carevor nva lucruri striccioase, ca s trag pe ucenici de partea lor. De aceea vegheai, i aducei-v

    aminte c, timp de trei ani, zi i noapte, n-am ncetat s sftuiesc cu lacrimi pe fiecare din voi(Faptele Ap. 20:29-31). Vedei de asemenea i capitolele doi i trei din cartea Apocalipsei.Aceste biserici mari trebuie s fi avut muli predicatori sau btrni. ns din Milet, Pavel a trimis la

    Efes, i a chemat pe presbiterii Bisericii (Faptele Ap. 20:17). Unii dintre episcopi sau pstori au nceputs-i asume autoriti neatribuite lor de ctre Noul Testament. Ei au nceput s pretind autoritate asupraaltor biserici mai mici. mpreun cu muli ali btrni ai lor, au nceput s domneasc peste motenireaDomnului. Am scris ceva Bisericii, dar Diotref, cruia i place s aib ntietatea ntre ei, nu vrea stie de noi (III Ioan 1:9). Iat aici nceputul unei erori care a crescut i s-a nmulit dnd natere altor erorigrave, dureroase. A fost nceputul unei clase diferite n lucrare, ajungnd n final la ceea ce se practicacum att de catolici ct i de alii. Astfel a nceput ceea ce a rezultat ntr-o schimbare total fa de formade organizare democratic iniial i de conducerea bisericilor timpurii. Aceast abatere a avut la nceput uncaracter mai restrns, i aceasta chiar nainte de sfritul secolului al doilea. Aceasta a fost probabil prima

    ndeprtare serioas fa de rnduiala bisericilor din Noul Testament.5. O alt schimbare vital care, de-a lungul istoriei pare s fi nceput nainte de sfritul secolului aldoilea s-a produs chiar n ceea ce privete marea doctrin a mntuirii. Evreii, la fel ca i pgnii, au fost

    nvai timp de mai multe generaii s pun un accent puternic pe ritualuri. Ei au ajuns s considere tipurileca pe nite antitipuri, umbrele ca pe nite substane reale iar ritualurile ca adevrate mijloace de mntuire.Ct de uor se ajunge astfel la a privi problema botezului n acest fel. Raionamentul lor era urmtorul: nBiblie sunt scrise multe lucruri despre botez, i se pune un accent puternic pe aceast rnduial i pedatoria omului fa de ea. Cu siguran c trebuie s aib legtur cu mntuirea omului. Prin urmare, chiar

    n aceast perioad a nceput s se nrdcineze n unele biserici ideea regenerrii prin botez(Shackelford, p. 57; Camp, p. 47; Benedict, p. 286; Mosheim, vol. 1, p. 134; Christian, p. 28).

    6. S-a strecurat apoi urmtoarea eroare grav, despre care unii istorici (nu toi) spun c a nceput nacelai secol. De fapt, se poate spune c aceast eroare a aprut ca o consecin inevitabil a ideii de

    regenerare prin botez i anume, a fost o schimbare n ceea ce privete subiecii botezului. De vreme cebotezul a fost declarat de unele biserici rtcite ca fiind un agent sau o cale spre mntuire, atunci cu ctmai devreme are loc botezul, cu att este mai bine. Aa a aprut botezul pruncilor. nainte de aceasta,credincioii i numai credincioii erau considerai ca subieci potrivii pentru botez. Nu ne referim acum lastropirea i la turnarea de ap, deoarece acestea au aprut mult mai trziu. Secole de-a rndul, prunciierau botezai prin scufundare, la fel ca i ceilali oameni. Pn n ziua de astzi, Greco-Catolicii (o ramurfoarte rspndit a Bisericii Catolice) nu au schimbat niciodat forma iniial a botezului. [Numele Greco-Catolic este folosit de autor n aceast carte n sensul de Biseric Ortodox n general n. ed.] Ei practicbotezul pruncilor, dar nu au fcut-o niciodat n alt mod dect prin scufundare. (Not Unii dintre istoriciibisericii plaseaz nceputurile botezului pruncilor n acest secol, dar vom cita n cele ce urmeaz un scurtparagraf din Ecclesiastical Researches de Robinson).

    n timpul primelor trei secole, confesiunile din partea de rsrit existau n adunri separate

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    17/41

    independente, nesusinute de conducerea vreunui stat, i prin urmare, neavnd nicio putere secular unaasupra alteia. n tot acest timp, acestea erau biserici cu membri botezai, dar dei toi prinii din primelepatru secole, pn la Ieronim (370 d.Cr.) erau din Grecia, Siria i Africa, i cu toate c acetia au oferit n

    istorie multe exemple de botez al adulilor, totui, pn n anul 370, nu exist nici mcar un singur exemplureferitor la botezul pruncilor (Compendium of Baptist History de Shackelford, p. 43; Vedder, p. 50;Christian, p. 31; Orchard, p. 50, etc.).

    7. S nu uitm c schimbri ca i cele menionate aici nu au avut loc ntr-o singur zi, nici mcar ntr-unan. Ele s-au manifestat ncet i niciodat n toate bisericile. Unele biserici le-au respins cu trie. Acestfenomen a mers pn acolo nct n 251 d. Cr., bisericile credincioase au rupt legtura cu acele bisericicare au acceptat aceste greeli i le practicau. Astfel a aprut prima separare oficial i real ntre biserici.

    8. Vom observa acum c n timpul primelor trei secole se nregistreaz nceputurile a trei schimbriimportante i vitale fa de nvturile lui Cristos i ale apostolilor. De asemenea, a avut loc un evenimentsemnificativ. S privim acum la acest rezumat i recapitulare:

    (1) Devierea de la ideea Noului Testament referitoare la episcop i conducerea bisericii. Aceast

    schimbare a luat proporii rapid, s-a accentuat, i pe msur ce s-a definitivat a devenit duntoare.(2) Schimbarea fa de nvturile Noului Testament, i anume de la regenerare la regenerareaprin botez.(3) Schimbarea de la botezul credinciosului la botezul pruncilor. (Totui, aceasta din urm nu s-ageneralizat i nici nu a fost foarte frecvent pentru nc un secol).

    9. Regenerarea prin botez i botezul pruncilor. Potrivit mrturiilor atestate de istorie, aceste douerori au fost cauza care a dus de-a lungul secolelor la vrsarea sngelui mai multor cretini dect ar ficauzat toate celelalte greeli luate mpreun, ori poate chiar mai mult dect toate rzboaiele ce nu aveaulegtur cu persecuia, dac vom omite Primul Rzboi Mondial. Peste 50.000.000 de cretini au suferit omoarte de martir, n special datorit faptului c au respins aceste dou erori n timpul perioadei

    ntunecate, de-a lungul a aproape dousprezece sau treisprezece secole.

    10. Pentru marea majoritate a bisericilor, trei realiti semnificative sunt clar descoperite de istorie ntimpul acestor prime trei secole.(1) Separarea i independena bisericilor.(2) Caracterul subordonat al episcopilor sau al pstorilor.(3) Botezul numai al celor credincioi.

    Vom cita n continuare din Mosheim cel mai nsemnat dintre toi istoricii Bisericii Luterane. Vol. 1, p.71 i 72: Dar oricine presupune c episcopii acestei epoci de aur a bisericii corespund cu episcopii dinsecolele urmtoare amestec i confund personaje care sunt foarte diferite, deoarece n acest secol,precum i n urmtorul, un episcop era responsabil pentru o singur biseric ce se aduna de obicei ntr-ocas particular, i el nu era Domnul bisericii, ci n realitate era slujitorul acesteia. Toate bisericile din acelevremuri de nceput erau grupri independente, ceea ce nsemna c nici una nu era supus jurisdiciei

    alteia. Cci dei bisericile care au fost ntemeiate chiar de ctre apostoli aveau deseori onoarea de a ficonsultate n cazuri discutabile, totui ele nu aveau autoritate judiciar, nici control i nici puterea de aemite legi. Dimpotriv, este clar ca lumina zilei faptul c toate bisericile cretine aveau drepturi egale i erau

    n toate privinele pe picior de egalitate.11. Pn n aceast perioad, fr a nfrunta persecuii multe i serioase, cretinismul a cunoscut o

    dezvoltare minunat. S-a ntins i a trecut chiar dincolo de marele Imperiu Roman. Evanghelia serspndea aproape n toate colurile lumii locuite. i potrivit unor istorici ai bisericii, multe dintre bisericileoriginale ntemeiate de apostoli erau nc intacte i loiale nvturii apostolice. Totui, aa cum am artat,un numr de erori nsemnate i duntoare au ptruns i s-au nrdcinat permanent n multe biserici.Unele s-au deprtat mult de nvturile pe care Cristos le-a dat n Noul Testament.

    12. Persecuiile au devenit din ce n ce mai aspre. Aproape de nceputul secolului al patrulea apareprobabil primul edict guvernamental n vederea persecuiei. Dezvoltarea spectaculoas a cretinismului i

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    18/41

    alarmase pe liderii pgni ai Imperiului Roman. Ca urmare, mpratul Galerius a emis un edict pentru opersecuie i mai slbatic. Actul a fost elaborat pe data de 24 februarie, 303 d. Cr. Se pare c pn laacest moment sistemul pgn persecutase fr a avea vreo autorizare legal.

    13. ns acest edict a euat ntr-un mod att de lamentabil n scopul lui de a opri dezvoltareacretinismului, nct acelai mprat Galerius, dup numai opt ani, (311 d. Cr.) a emis un alt edict,anulndu-l pe primul i tolernd sau acordnd permisiunea religiei lui Isus Cristos. Aceasta a fost probabilprima lege emis n favoarea acestei religii.

    14. Pn la nceputul anului 313 d. Cr., cretinismul ctigase o victorie minunat asupra pgnismului.Un nou mprat s-a urcat pe tronul Imperiului Roman. Cu siguran c acesta a recunoscut ceva dinputerea misterioas a acestei religii care a continuat s creasc n ciuda persecuiilor. Istoria relateaz cacest nou mprat, care nu era altul dect Constantin, a avut o vedenie extraordinar. El a vzut pe cer ocruce roie ca de foc, iar pe acea cruce erau scrise tot cu litere de foc urmtoarele cuvinte: Prin aceastavei nvinge. El a interpretat acest mesaj prin aceea c va trebui s devin cretin. Iar prin renunarea lapgnism i prin alipirea puterii spirituale a religiei cretine la puterea secular a Imperiului Roman, lumeaputea fi mult mai uor cucerit. n acest mod, religia cretin urma s devin o religie a lumii ntregi, iar

    Imperiul Roman un imperiu al lumii ntregi.15. Astfel, sub conducerea mpratului Constantin, s-a putut vorbi despre un armistiiu, o curtare i ocerere n cstorie. Prin mpratul su, Imperiul Roman a cutat s se uneasc cu cretinismul. Dai-neputerea voastr spiritual iar noi v vom da din puterea noastr secular.

    16. Pentru a duce efectiv la ndeplinire i pentru a certifica aceast unire deloc sfnt, a fost organizatun conciliu. n 313 d. Cr. s-a fcut un apel pentru o adunare a bisericilor cretine sau a reprezentanilor lor.Muli dintre ei au venit, dar nu toi. Aliana a fost ndeplinit. S-a format i o ierarhie. n structura acesteiierarhii, Cristos a fost detronat din poziia de Cap al bisericilor, iar mpratul Constantin a fost ntronat (deinumai temporar) ca i cap al bisericii.

    17. Aceast ierarhie a nsemnat nceputul clar al unei dezvoltri care a dus n cele din urm la ceea cecunoatem astzi ca fiind Biserica Catolic, sau universal. Se poate spune c nceputurile nedefinite aleacesteia se situeaz aproape de sfritul secolului al doilea i nceputul secolului al treilea, cnd au nceput

    s prind form ideile noi referitoare la conducerea bisericii de ctre episcopi i predicatori.18. Trebuie s reinem ct se poate de limpede faptul c atunci cnd Constantin a organizat acelconciliu, au existat foarte muli cretini (baptiti) i biserici care au refuzat s rspund invitaiei. Ei nudoreau unirea cu statul, nici nu doreau o conducere religioas centralizat, sau orice fel de conducereeclesiastic de rang superior, alta dect biserica local. Niciodat aceti cretini (baptiti) i bisericile lor nuau intrat n ierarhia denominaiei catolice, nici atunci, nici mai trziu.

    19. La vremea cnd a fost creat aceast ierarhie, Constantin, capul acesteia, nu era cretin. El aacceptat s devin cretin. Dar pe msur ce bisericile eretice sauczute care l nsoiser n aceast unireau ajuns s adopte eroarea regenerrii prin botez, Constantin a ridicat o ntrebare ct se poate de serioas:Dac eu sunt mntuit de pcatele mele prin botez, ce se va ntmpla cu pcatele pe care le-a puteacomite dup ce am fost botezat? Aceast ntrebare a frmntat lumea generaii de-a rndul. Poate botezuls spele i pcatele nc necomise? Sau pcatele dinaintea botezului sunt splate printr-un mod (adic prin

    botez), iar pcatele comise dup botez sunt splate printr-un alt mod?20. Nefiind n stare s dea un rspuns satisfctor la multe din ntrebrile pe care i le punea,Constantin a decis n final s se alture cretinilor, dar s i amne botezul pn nainte de moarte, pentruca toate pcatele sale s poat fi astfel splate o singur dat. El s-a inut de aceast promisiune i prinurmare nu a fost botezat dect naintea morii sale.

    21. Prin acceptarea cretinismului, faptele lui Constantin de sfidare la adresa ntregului Imperiu Romani a religiei pgne au atras o serie de nemulumiri din partea Senatului Roman. Ei au respins, sau cel puins-au opus acestor schimbri. Iar opoziia lor a dus n cele din urm la mutarea tronului imperiului de laRoma la Bizan, un ora vechi reconstruit i numit mai apoi Constantinopol, dup Constantin. Drept rezultat,au ajuns s existe dou capitale ale Imperiului Roman, Roma i Constantinopol. Cele dou orae rivale audevenit cteva secole mai trziu centrele de conducere ale Bisericii Catolice divizate, Biserica Romano-Catolic i Biserica Greco-Catolic.

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    19/41

    22. Pn la organizarea ierarhiei i unirea bisericii cu statul, persecuiile cretinilor erau fcute fie nnumele iudaismului fie n numele pgnismului. Acum ns are loc o schimbare fundamental. Cretinii (cunumele) au nceput s-i persecute pe cretini. Deoarece Constantin dorea ca toi cretinii s i se alture n

    aceast nou idee a unei religii de stat, muli dintre ei opunndu-se cu contiinciozitate devierilorfundamentale de la nvturile Noului Testament, el a nceput s foloseasc puterea guvernamentalpentru a-i obliga s i se alture. Acesta a fost nceputul zilelor, al anilor, i chiar al secolelor de aspr idureroas persecuie mpotriva tuturor acelor cretini care au rmas loiali nvturilor originale ale luiCristos i ale apostolilor.

    23. S ne amintim c noi urmrim acum evenimentele care au avut loc ntre anii 300 i 500 d. Cr.Ierarhia organizat sub conducerea lui Constantin s-a dezvoltat rapid ajungnd la ceea ce cunoatemastzi drept Biserica Catolic. Aceast biseric nou n curs de dezvoltare, alipit unei conduceriguvernamentale lumeti, a ncetat s mai fie o simpl executant a legilor desvrite din Noul Testament,devenind astfel o putere legislativ, care amenda sau anula legile vechi sau promulga altele noi, completnecunoscute Noului Testament.

    24. Unul dintre primele decrete legislative, avnd dintre cele mai subversive rezultate, a fost

    instaurarea prin lege a botezului pruncilor. Prin aceast nou lege, botezul pruncilor devenea obligatoriu.Toate acestea se ntmplau n 416 d. Cr. nainte de aceast dat, probabil chiar cu un secol, copiii eraurareori botezai. n msura n care aceast hotrre a intrat n vigoare, dou legi fundamentale din NoulTestament au fost abrogate, botezul credincioilor i supunerea voluntar i personal n botez.

    25. Consecina inevitabil a acestei noi doctrine i legi a fost c respectivele biserici rtcite au fost ncurnd pline de membri neconvertii. De fapt, se pare c nu dup muli ani, majoritatea membrilor lor eraupersoane neconvertite. Prin urmare, marile interese spirituale ale marii mprii spirituale a luiDumnezeu au ajuns n minile unei puteri lumeti care nu era nscut din nou. La ce am mai putea s neateptm n continuare?

    26. Bineneles, cretinii i bisericile credincioase au respins aceast nou lege. Botezulcredinciosului, adic botezul nou testamental reprezenta singura lege pentru ei. Nu numai c au refuzats-i boteze copiii, dar pentru c ei credeau doar n botezul celor credincioi, au refuzat s accepte botezul

    ndeplinit n cadrul i de ctre bisericile acestor organizaii nescripturale. Dac vreun membru al bisericilordin aceast nou organizaie ncerca s se alture unei biserici dintre cele care refuzaser s se uneasccu acest nou sistem, se cerea dovada unei triri cretine, a unei nateri din nou i un nou botez.

    27. Curnd, drumul urmat de bisericile rmase loiale a atras desigur mari nemulumiri n rndurileoamenilor religioi ai statului care n cea mai mare parte nu erau cretini adevrai, autentici. Numele decretin era de acum nainte retras acelor biserici credincioase care au refuzat s accepte erorilemenionate mai sus. Ei au fost privai de acest nume, fiind n schimb denumii n multe feluri, cum ar fimontaniti, tertulianiti, novaieni, paterini, etc., iar unii, cel puin datorit practicii lor de a-i rebotezape cei care fuseser odat botezai cnd erau prunci, au primit numele de anabaptiti.

    28. n 426 d. Cr., dup zece ani de la legalizarea botezului pruncilor, a nceput o perioad cumplitcunoscut sub numele de evul mediu ntunecat. Ce vremuri ntunecoase i nsngerate! De acum nainte,timp de mai mult de zece secole, urma lsat de cretinii loiali a rmas ntiprit n istorie prin chiar sngele

    lor. S observm pe tabel diferitele nume purtate de cei persecutai. Uneori aceste nume le-au fost date nspecial datorit vreunui conductor erou pe care l-au avut ntr-o anumit perioad, iar alteori numele eraudate din alte motive. Frecvent, numele date acelorai oameni variau de la o ar la alta sau chiar de la unsecol la altul.

    29. n aceast perioad timpurie a evului mediu ntunecat se nregistreaz i nceputurile bine definiteale papalitii, prin Leon al II-lea, ntre anii 440-461 d. Cr. Cu toate acestea, nu acum a fost prima dat cndse folosea acest titlu care, identificat cu nsi Biserica Catolic, era de fapt n mare parte o evoluie. Acestnume a fost legat pentru prima dat de cel al Episcopului din Roma, 296-304 d. Cr. i a fost apoi adoptat nmod formal de ctre Siricius, episcopul Romei ntre anii 384-398 d. Cr. n mod oficial ns a fost adoptat dectre Leon al II-lea, 440-461 d. Cr. Ulterior, n 707 d. Cr., s-a pretins a fi un titlu universal. Cteva secolemai trziu, Grigore al VII-lea a declarat acest titlu ca fiind dreptul exclusiv al papalitii.

    30. S facem acum un sumar al celor mai semnificative evenimente din aceast prim perioad de

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    20/41

    cinci secole:(1) Schimbarea treptat de la o conducere democrat a bisericilor la conducerea unui pastor.(2) Schimbarea de la mntuirea prin har la mntuirea prin botez.

    (3) Schimbarea de la botezul credincioilor la botezul pruncilor.(4) Organizarea ierarhic. Unirea bisericilor cu statul.(5) Conducerea Imperiului s-a mutat la Constantinopol.(6) Botezul pruncilor a fost implementat prin lege i a devenit obligatoriu.(7) Cretinii au nceput s i persecute pe cretini.(8) nceputurile evului mediu ntunecat (426 d. Cr.)(9) Sabia i focul iau locul Evangheliei i devin puterea lui Dumnezeu (?) pentru mntuire.(10) Orice urm de libertate religioas moare, este ngropat i rmne aa timp de mai multesecole.(11) Bisericile nou testamentale loiale, oricum ar fi fost ele numite, sunt vnate i hituite pn lalimitele extreme de ctre noua putere lumeasc a catolicilor. Cei rmai s-au mprtiat n toatlumea gsindu-i locuri nesigure de adpost n pdurile, munii, peterile i ascunziurile pmntului.

    A DOUA PRELEGERE 600-1300 d. Cr.

    1. Am ncheiat prima prelegere cu sfritul secolului al cincilea. Cu toate acestea, exist multe alteevenimente ale cror nceputuri se nregistreaz n acele secole timpurii, lucruri pe care nici nu le-ammenionat n prima prelegere. Tocmai am ptruns n perioada teribil cunoscut n istorie sub numele deevul mediu ntunecat. Au fost vremuri ngrozitor de ntunecoase i de nsngerate. Persecuiile din parteaBisericii Romano-Catolice, acum biseric de stat, erau aspre, crude i continue. Rzboiul cu scopul precisde exterminare i-a urmrit continuu i fr mil n multe ri pe toi acei cretini fugari. Tot ce au lsat dupei aceti oameni nu a fost altceva dect o urm a sngelui. n special n Anglia, ara Galilor, Africa,

    Armenia i Bulgaria, i n toate locurile n care puteau fi gsii cretini care ncercau din toat inima srmn credincioi nvturii Noului Testament.2. S ne ndreptm acum atenia spre aceste concilii denumite ecumenice sau imperiale. Este bine s

    reinem faptul c toate aceste concilii erau teoretic bazate, sau urmau modelul conciliului inut de apostoli iceilali la Ierusalim (vezi Fapte 15:1), dar probabil c nimic altceva care a purtat acelai nume n-a putut sfie mai diferit. Ne vom ndrepta atenia n cele ce urmeaz doar asupra a opt astfel de concilii, toate acesteafiind convocate de diveri mprai, ns niciunul de pap. Aceste concilii au avut loc n bisericile din rsritsau Greco-Catolice. Cu toate acestea, la ele au participat i reprezentani din ramura vestic sau aBisericilor Romano-Catolice.

    3. Primul din aceste concilii a avut loc la Niceea [n provincia Roman Bitinia n. ed.], n 325 d. Cr.Acesta a fost organizat de Constantin cel Mare i au participat 318 episcopi.

    Al doilea s-a inut la Constantinopol, n 381 d. Cr., la iniiativa lui Teodosie cel Mare i au fost prezeni

    150 de episcopi. (n primele secole, episcopii erau pur i simplu pstorii bisericilor locale).Al treilea a fost convocat de Teodosie al II-lea i de Valentinian al III-lea. Au fost prezeni 250 deepiscopi i a avut loc la Efes, n 431 d. Cr.

    Al patrulea s-a inut la Calcedon, 451 d. Cr. i a fost organizat de mpratul Marian; 500 sau 600 deepiscopi sau mitropolii (mitropoliii erau pastorii de la orae sau pastorii bisericii principale) au luat parte laacest conciliu, unde a fost promulgat doctrina cunoscut astzi sub numele de mariolatrie. Aceastdoctrin reprezint nchinarea adus Mariei, mama lui Cristos. La nceput, aceast nou doctrin a creat oadevrat agitaie, muli obiectnd n mod serios mpotriva ei. Dar n final ea a biruit i a devenit o doctrinpermanent a Bisericii Catolice.

    Al cincilea din aceste opt concilii a avut loc la Constantinopol (unde deja mai avusese loc unul). Acestaa fost organizat de Iustinian, n 553 d. Cr., i au participat 165 de episcopi. Aparent, acesta a fost organizat

    n special pentru a condamna anumite scrieri.

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    21/41

    n 680 d. Cr. a fost convocat al aselea conciliu. i acesta s-a inut la Constantinopol, la iniiativa luiConstantin Pegonator, pentru a condamna ereziile. n timpul acestei ntlniri, Papa Honorius a fost destituiti excomunicat, deoarece la acea dat nc nu fusese declarat infailibilitatea papal.

    Al aptelea conciliu a avut loc la Niceea n 787 d.Cr., al doilea inut n acest loc, la iniiativa mprteseiIrena. Se pare c n cadrul acestei adunri se nregistreaz nceputul categoric al nchinrii la icoane i alnchinrii la sfini. Prin urmare, putem s observm c aceti oameni, n loc de a se cretina, deveneau totmai mult marcai de pgnism.

    Ultimul din aa-numitele Concilii din Rsrit convocate de mprai s-a inut la Constantinopol, n anul869 d. Cr. Acesta a fost iniiat de Basilius Maredo. Biserica Catolic se confrunta acum cu o problemserioas. A aprut o controvers de natur foarte serioas ntre liderii celor dou ramuri ale catolicismului:din rsrit i din apus, sau Greco-Catolicismul i Romano-Catolicismul. Cei doi lideri au fost Pontius Greculla Constantinopol i Nicolae I la Roma. Nenelegerea dintre ei a devenit att de serioas, nct ei au ajunss se excomunice reciproc. Astfel, pentru o scurt vreme, catolicismul a rmas fr niciun conductor.Conciliul a fost organizat n principal pentru a rezolva pe ct posibil aceast dificultate. Ruptura aceasta

    ntre liderii catolicismului n-a fost nici pn n ziua de astzi soluionat n mod satisfctor. nc din acele

    vremuri, toate ncercrile de a construi o punte ntre cele dou pri au euat. Atunci a nceput s-i ctigeascensiunea puterea latin. Conciliile nu mai erau convocate de mprai, ci de pontifii Romani. Ne vomreferi la celelalte concilii mai trziu n cadrul acestor prelegeri.

    4. Exist o doctrin nou despre care nu am vorbit deloc pn acum. Fr ndoial c mai sunt ialtele, dar vom vorbi acum n special despre mprtania copiilor. Acetia nu numai c erau botezai darerau i primii n mijlocul bisericii i deci fiind membri ai bisericii, aveau dreptul s ia parte la Cina Domnului.

    n ce mod s li se dea Cina aceasta chiar reprezenta o problem, dar a fost imediat rezolvat prin nmuierea pinii n vin. Aceast practic a fost urmat ani de-a rndul. Iar dup o vreme, acesteia i s-aadugat o doctrin nou, care proclama c acesta era un alt mod de mntuire. Deoarece la cele dou s-amai adugat o doctrin nou, ne vom referi la ea puin mai trziu n cadrul acestor prelegeri.

    5. n timpul secolului al 5-lea, la al patrulea conciliu ecumenic care a avut loc la Calcedon n anul 451 d.Cr., o alt doctrin complet nou s-a adugat la lista care cretea rapid, i anume doctrina denumit

    mariolatrie sau nchinarea adus Mariei, mama lui Isus. Se pare c se simea nevoia unui nou mijlocitor.Distana dintre Dumnezeu i om era mult prea mare pentru un singur mijlocitor, chiar dac acesta eraCristos, Fiul lui Dumnezeu, adevratul Dumnezeu-Om. Se credea c este nevoie de Maria ca un altintermediar, iar rugciunile erau aduse Mariei. Apoi, ea urma s I le duc lui Cristos.

    6. n secolul 8, alte dou doctrine noi au fost adugate credinei catolice. Acestea au fost promulgate lacel de-al aptelea conciliu, care s-a inut la Niceea, n 787 d. Cr., pentru a doua oar n acest loc. Primadintre acestea s-a numit nchinarea la icoane, o nclcare direct a uneia din poruncile lui Dumnezeu.

    S nu ai ali dumnezei afar de Mine. S nu-i faci chip cioplit, nici vreo nfiare a lucrurilorcare sunt sus n ceruri, sau jos pe pmnt, sau n apele mai de jos dect pmntul. S nu te nchini

    naintea lor, i s nu le slujeti; cci Eu, Domnul, Dumnezeul tu, sunt un Dumnezeu gelos, carepedepsesc nelegiuirea prinilor n copii pn la al treilea i la al patrulea neam al celor ce Mursc (Exod 20:3-5). O alt completare mprumutat din pgnism. A urmat apoi nchinarea la sfini. Nici

    aceast doctrin nu are vreun sprijin din partea Bibliei. Exist un singur exemplu n Biblie de nchinare lasfini, i acesta numai pentru a ne demonstra absurditatea acestui fapt. Este vorba despre omul bogat caredup ce a murit, se roag lui Avraam. i a strigat: ,Printe Avraame, fie-i mil de mine, i trimite peLazr s-i moaie vrful degetului n ap, i s-mi rcoreasc limba; cci grozav sunt chinuit nvpaia aceasta. ,Fiule, i-a rspuns Avraam, adu-i aminte c n viaa ta tu i-ai luat lucrurile bune, iLazr i-a luat pe cele rele; acum aici el este mngiat, iar tu eti chinuit. Pe lng toate acestea,

    ntre noi i ntre voi este o prpastie mare, aa c cei ce ar avea s treac de aici la voi, sau de acolola noi, s nu poat. Bogatul a zis: ,Rogu-te dar, printe Avraame, s trimii pe Lazr n casa tatluimeu; cci am cinci frai, i s le adevereasc aceste lucruri, ca s nu vin i ei n acest loc de chin.Avraam a rspuns: ,Au pe Moise i pe prooroci; s asculte de ei. ,Nu, printe Avraame, a zis el; ,cidac se va duce la ei cineva din mori, se vor poci. i Avraam i-a rspuns: Dac nu ascult peMoise i pe prooroci, nu vor crede nici chiar dac ar nvia cineva din mori (Luca 16:24-31). Acestea

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    22/41

    sunt doar cteva dintre schimbrile revoluionare fa de nvturile Noului Testament, schimbri care auaprut n timpul acestei perioade din istoria bisericii.

    7. n timpul perioadei pe care o studiem acum, cei persecutai au primit diferite nume, printre care

    donatiti, paterini, catari, paulicieni, anabaptiti, iar puin mai trziu petrobrusieni, arnolditi, henricieni,albigenzi i waldenzi. Uneori, unul dintre aceste grupuri era cel mai proeminent, alteori altul. Cteva dintreele ns ieeau aproape ntotdeauna n eviden datorit persecuiilor aspre i cont inue ndreptate mpotrivalor.

    8. S nu credem ns c toi cei persecutai erau ntotdeauna loiali n toate privinele nvturilor dinNoul Testament. n cea mai mare parte, erau. i, lundu-se n considerare circumstanele, unii dintre eirmneau credincioi ntr-un mod extraordinar. S nu uitm c n acele vremuri ndeprtate, muli dintre eiaveau doar pri din Noul Testament sau doar Vechiul Testament. Biblia nu era nc tiprit. Existau doarmanuscrise de pergament, de piei de animale sau de alte asemenea materiale, dar erau mari i greoaie.Erau puine familii sau biserici obinuite, sau poate nici nu existau, care s aib copiile complete ale ntregiiBiblii. nainte de stabilirea formal a Canonului (la sfritul secolului al 4-lea) existau probabil foarte puinemanuscrise simple ale ntregului Nou Testament. Din cele o mie de manuscrise cunoscute, aproximativ 30

    de copii includeau toate crile.9. Mai departe, n timpul ntregii perioade a evului mediu ntunecat i a perioadei de persecuii, auexistat eforturi puternice de a distruge chiar i acele manuscrise ale Scripturilor pe care cei persecutai leaveau. Prin urmare, n multe cazuri, aceti oameni aveau doar mici pri ale Bibliei.

    10. De asemenea, este bine de observat faptul c pentru a mpiedica rspndirea oricror puncte devedere care ar fi fost contrare celor catolice, au fost adoptate planuri i msuri extreme. Mai nti, toatescrierile, altele dect cele ale catolicilor, au fost adunate i arse. Acest lucru s-a ntmplat mai ales cucrile. Timp de cteva secole, planurile i msurile astfel luate erau ndeplinite cu strictee i consecven.Potrivit istoriei, acesta este principalul motiv pentru care este dificil a stabili o istorie exact. Aproape toiscriitorii i predicatorii consecveni au murit ca i martiri. Acestea au fost vremuri extrem de sngeroase.Toate aceste grupri aa-zise eretice, indiferent de numele pe care l-ar fi purtat pentru a se distinge ioriunde au existat, au fost crunt persecutate. ntre gruprile mai timpurii s-au remarcat donatitii i

    paulicienii. Orict ar prea de ciudat, catolicii i-au acuzat pe toi aceia care au refuzat s se alture credineilor de a fi eretici iar apoi i-au condamnat ca eretici. Cei care purtau numele de catolici, n loc de a secretina, mai degrab s-au pgnizat i s-au iudaizat, fiind influenaimult mai puternic de puterea civildect de cea religioas. Ei fceau mult mai multe legi noi, dect ascultau de cele vechi.

    11. n continuare prezentm doar cteva dintre numeroasele variaii fa de nvturile NouluiTestament care au aprut de-a lungul acestor secole. S-ar putea ca ele s nu f ie menionate ntotdeauna nordinea n care au fost promulgate. De fapt, uneori este aproape imposibil a stabili data exact a originiiunora dintre aceste schimbri. ntr-un anumit sens, ele se aseamn cu ntregul sistem catolic. Ele sunt unrezultat al progresului. n special n anii de nceput, doctrinele sau nvturile lor au fost mereu supuseschimbrilor, prin completare sau eliminare, prin substituie sau abrogare. Biserica Catolic nu mai eraacum dac a fost vreodat o biseric nou testamental autentic. Nu mai era un organism pur executiv,care s ndeplineasc legile deja stabilite de Dumnezeu, ci a devenit o putere activ legislativ, care ddea

    noi legi, schimbndu-le sau abrogndu-le pe cele vechi dup placul su.12. Una dintre noile lor doctrine sau declaraii din acea vreme a fost Nu exist mntuire n afarabisericii, a Bisericii Catolice desigur, declarnd c de fapt nu exist alt biseric; eti catolic sau etinemntuit. Nu existau alte alternative.

    13. Doctrina indulgenelor i vnzarea de indulgene a fost o alt deviaie serioas i complet noufa de nvturile Noului Testament. Dar pentru ca aceast nvtur nou s fie cu adevrat eficient,era imperativ necesar o alt nvtur: trebuia stabilit cumva un cont creditor foarte mare, un cont nceruri, dar accesibil de pe pmnt. Prin urmare, trebuia implementat meritul faptelor bune ca un mijloc demntuire, ca un mijloc de completare, de umplere a acelui cont, din care se putea apoi lua ceva. Cea dintimare sum care trebuia depus n acel cont din ceruri era desigur lucrarea Domnului Isus. Deoarece El nua fcut niciun ru, niciuna din faptele Sale bune nu era necesar pentru El nsui, aa c toate faptele Salebune puteau i trebuiau desigur s intre n cont. n completare la acestea, tot surplusul de fapte bune ale

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    23/41

    apostolilor (ceea ce era n plus fa de ceea ce fiecare avea nevoie pentru el), precum i ale tuturoroamenilor buni care au mai trit, urma s fie adugat la acel cont, devenind astfel foarte mare. Iar apoi,toat aceast sum imens a fost plasat n creditul bisericii, a singurei biserici (?), creia i-a fost dat

    permisiunea de a folosi acest cont dup nevoie, pentru acei srmani pctoi muritori, dar taxndu-i totuipentru acest cont att ct era considerat a fi nelept, deoarece fiecare avea nevoie de acest cont ceresc.Aa a aprut acordarea sau vnzarea de indulgene. Oamenii puteau s le cumpere pentru ei nii, pentruprietenii lor, sau chiar pentru prietenii lor mori. Preul acestora varia n funcie de ofensa sau pcatul comis,ori care urma s fie comis. n unele cazuri, acest lucru a fost dus pn la ultimele extreme, dup cum aurecunoscut chiar i catolicii. Unele cri de istorie sau enciclopedii dau o list a preurilor cerute pentrudiverse pcate, preuri la care erau vndute aceste indulgene.

    14. Cu toate acestea, o nou doctrin era necesar, chiar imperativ, pentru a evidenia eficienaultimelor dou. Aceast doctrin nou a fost numit purgatoriu, un loc al strii intermediare, ntre rai i iad,

    n care toi trebuie s se opreasc pentru a fi curii de toate pcatele, cu excepia celor ce aduceaucondamnarea. Chiar i sfinii trebuiau s treac prin purgatoriu i s rmn acolo pn ce erau curiiprin foc, dac nu puteau primi vreun ajutor prin acel cont ceresc, ajutor pe care puteau s-l primeasc

    numai prin rugciunile sau indulgenele cumprate pentru ei de ctre cei rmai n via. De aici iacordarea sau vnzarea de indulgene. O deviere de la nvturile Noului Testament duce inevitabil i laaltele.

    15. Ar fi bine s ne oprim acum puin pentru a arta diferenele dintre romano-catolici i greco-catolici:

    (1) Ca i naionaliti, greco-catolicii sunt n cea mai mare parte slavi, cuprinznd Grecia, Rusia,Bulgaria, Serbia, etc., unde se vorbea limba greac. Romano-catolicii sunt n principal latini,cuprinznd Italia, Frana, Spania, America Central i de Sud, Mexic, etc.(2) Greco-catolicii resping stropirea sau turnarea de ap pentru botez. Romano-catolicii folosescnumai stropirea, invocnd dreptul de a schimba planul iniial al Bibliei n ceea ce privete botezul prinscufundare.(3) Greco-catolicii continu practica mprtaniei copiilor. Romano-catolicii au abandonat-o, dei

    cndva era considerat drept o alt cale pentru mntuire.(4) n cadrul Cinei Domnului, greco-catolicii ofer laicilor att vinul ct i pinea. Romano-catoliciiofer numai pinea laicilor, n timp ce doar preoii beau vinul.(5) Preoii Greco-catolici se pot cstori, dar preoilor romano-catolici le este interzis acest lucru.(6) Greco-catolicii resping doctrina infailibilitii papale, n timp ce romano-catolicii o accept iinsist asupra ei. Acestea sunt doar punctele principale n care cele dou ramuri ale bisericii difer,deoarece altfel s-ar putea spune c greco-catolicii se aseamn cu romano-catolicii.

    16. Am trecut astfel n cltoria noastr i prin secolul al noulea. S trecem acum n secolul al zeceleai s privim mpreun tabelul, exact n locul unde este marcat marea separare dintre romano-catolici igreco-catolici. Vei vedea n curnd, pe msur ce naintm n timp, alte legi i doctrine noi, precum i altepersecuii nenchipuit de grele (Schaff, Herzog, En. Vol. 11, p. 901).

    17. V ndrept atenia acum nc o dat spre cei asupra crora a czut mna grea a persecuiei. Dupcum adevrat menioneaz istoria, dac 50 de milioane de oameni au murit n timpul persecuiilor de-alungul a 1200 de ani n perioada care poart numele de evul mediu ntunecat, atunci nseamn c n medie,au existat mai mult de 4 milioane de victime la fiecare o sut de ani. Acest lucru pare s ntreac limitagndirii umane. Dup cum am spus i mai nainte, aceast mn de fier scldat n sngele martirilor, aczut asupra paulicienilor, arnolditilor, henricienilor, petrobrusienilor, albigenzilor, waldenzilor ianabaptitilor, desigur mult mai puternic asupra unora dect asupra altora. Dar vom trece n grab pesteaceast parte ngrozitoarea povestirii noastre.

    18. Urmeaz acum o alt perioad destul de lung a conciliilor ecumenice, dar bineneles fr odesfurare continu sau consecutiv. Au existat de-a lungul anilor multe concilii care nu erau ecumenice,i nici imperiale. Aceste concilii erau n cea mai mare parte adunri legislative pentru legiferarea sauamendarea unor legi civile sau religioase, toate acestea, att legislaia ct i legile, fiind n mod direct

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    24/41

    opuse Noului Testament. S nu uitm c acestea erau faptele unei biserici de stat, o biseric unit cu oautoritate pgn. Iar aceast biseric a devenit ea nsi pgn ntr-o msur mult mai mare dectguvernul ar fi putut deveni cretin.

    19. Atunci cnd oamenii renun la Noul Testament, care cuprinde toate legile necesare pentru o viacretin, fie ea individual, fie a ntregii biserici, acei oameni se aventureaz ntr-un ocean nemrginit.Orice lege eronat (i orice lege adugat Bibliei este eronat) va atrage dup sine n mod inevitabil altlege, iar aceasta va determina altele i aa mai departe, fr nici o ans de finalitate. Din aceast cauzCristos nu a dat bisericilor Sale i predicatorilor puteri legislative. Tocmai de aceea Noul Testament se

    ncheie cu aceste cuvinte semnificative, Mrturisesc oricui aude cuvintele proorociei din carteaaceasta c, dac va aduga cineva ceva la ele, Dumnezeu i va aduga urgiile scrise n carteaaceasta. i dac scoate cineva ceva din cuvintele crii acestei proorocii, i va scoate Dumnezeupartea lui de la pomul vieii i din cetatea sfnt, scrise n cartea aceasta (Apocalipsa 22:18-19).

    NOT: Deschidem aici o parantez pentru un avertisment. Fie ca bisericile baptiste s fie contientechiar i la rezoluiile disciplinare sau de alt factur pe care le adopt uneori la conferinele lor, rezoluii cepot fi considerate drept legi sau reguli pentru conducerea bisericii. Noul Testament cuprinde toate legile i

    regulile necesare.20. Mrimea acestei cri exclude posibilitatea de a spune prea multe lucruri despre aceste concilii sauadunri unde se stabileau anumite legi, dar gsim necesar amintirea ctorva aspecte.

    21. Primul dintre aceste concilii latinesau din Apus, din cele iniiate de ctre papi, a fost convocat deCalixtus al II-lea, n 1123 d. Cr. S-au adunat acolo aproape 300 de episcopi. La aceast adunare s-adecretat c preoii romano-catolici nu aveau voie s se cstoreasc niciodat. Decretul purta numele decelibatul preoesc. Bineneles c acum scopul nostru nu este de a oferi toate detaliile de la aceste ntlniri.

    22. Civa ani mai trziu, n 1139 d. Cr., Papa Inoceniu al II-lea a convocat alte cteva asemeneaconcilii, n special pentru a condamna dou grupri ale unor cretini rmai foarte devotai, i anume acelegrupri cunoscute sub numele de petrobrusieni i arnolditi.

    23. Alexandru al III-lea a organizat nc un conciliu, n 1179 d. Cr., la numai patruzeci de ani dupultimul. n cadrul acestuia au fost condamnate ceea ce ei numeau erorile i actele de impietate ale

    waldenzilor i ale albigenzilor.24. Dup numai 36 de ani de la acest conciliu, a fost organizat un altul la cererea Papei Inoceniu al III-lea. Acesta a avut loc n 1215 d. Cr., i se pare c dintre toate aceste mari concilii, acesta a avut cel maimare numr de participani. Potrivit relatrilor istorice ale acestui conciliu, au fost prezeni 412 episcopi,800 de abai i starei, ambasadori trimii de la curtea bizantin i un mare numr de prini i nobili. Dinchiar descrierea acestei adunri, putem s observm c nu numai problemele spirituale au fost luate ndiscuie.

    La acea dat a fost promulgat noua doctrin a transsubstanierii, actul menit s preschimbe pineai vinul de la Cina Domnului n adevratul trup i snge al lui Cristos, dup rugciunea preotului. mpreuncu alte doctrine, aceasta a strnit revolta conductorilor Reformei cteva secole mai trziu. Desigur,aceast doctrin susinea c toi aceia care luau parte la Cin, se mprteau de fapt din trupul i sngelelui Cristos. Spovedania tainic i individual, adic mrturisirea pcatelor la urechea preotului, a fost o alt

    doctrin nou care se pare c i are nceputurile n acest conciliu. Dar probabil c cel mai crud i sngeroslucru care s-a putut ntmpla oamenilor de-a lungul ntregii istorii a omenirii a fost ceea ce este cunoscutsub numele de Inchiziie i alte asemenea tribunale, create pentru a judeca ceea ce era consideraterezie. Lumea ntreag este aparent plin de cri scrise pentru condamnarea acelor cruzimi extreme, itotui aceast micare a fost iniiat i continuat de nite oameni care pretindeau a fi cluzii i conduide Domnul. n ceea ce privete barbaria, se pare c nu a existat absolut nimic altceva n toat istoria cares fi ntrecut aceast perioad. Nu voi ncerca nici mcar s o descriu. Doar voi recomanda cititorilor meicteva din numeroasele cri scrise despre Inchiziie i o s-i las pe ei nii s le studieze. n plus, ca icum nu ar fi fost destul tot ce s-a ntmplat, la aceast ntlnire s-a mai nregistrat nc un fapt. A fostdecretat extirparea tuturor ereziilor. Ce pagin neagr dar de fapt ct de multe pagini negre au rmasscrise n istoria omenirii prin acele decrete teribile.

    25. n 1229 d. Cr., la numai 14 ani dup aceast adunare ngrozitoare, a avut loc una nou. (Se pare

  • 8/7/2019 Urma Sangelui de J.M.Carroll - Editia 3

    25/41

    c aceasta nu a fost ecumenic). S-a numit Conciliul de la Toulouse. Probabil c la aceast adunare s-astabilit unul dintre cele mai nsemnate subiecte din toat istoria catolic. Aici s-a decretat c Biblia, Cartealui Dumnezeu, ar trebui interzis tuturor laicilor i tuturor membrilor bisericilor catolice; aveau acces la ea

    numai preoii i mai marii oficiali. Ct de strin i de ciudat apare aceast lege n faa nvturii simple aCuvntului, Cercetai Scripturile, pentru c socotii c n ele avei viaa venic, dar tocmai elemrturisesc despre Mine (Ioan 5:39).

    26. Un alt conciliu a fost organizat la Lyon. Acesta a fost convocat de Papa Inoceniu al IV-lea, n 1245d. Cr. Se pare c a avut loc n principal pentru excomunicarea i destituirea mpratului Frederick I alGermaniei. Biserica, mireasa adulter de la unirea ce a avut loc cu statul n 313 d. Cr., n zilele luiConstantin cel Mare, a devenit acum stpna casei, a nceput s dicteze politica de stat a guvernului, iarregii i reginele sunt ntronai sau destituii dup placul ei.

    27. n 1274 d. Cr., a fost convocat un alt conciliu care s reuneasc cele dou ramuri ale marii Bisericicatolice: Greco-catolic i Romano-catolic. Aceast adunare nsemnat a euat ns lamentabil n

    ncercarea sa de a duce la ndeplinire acest scop.

    A TREIA PRELEGERE: 1400-1600 d. Cr.

    1. Aceste trei secole, XV, XVI i XVII fac parte din perioadele cele mai pline de evenimente din toatistoria lumii, i acest lucru este valabil n special n ceea ce privete istoria cretinismului. A fost o revoluieaproape continu n snul Bisericii catolice, att ramura Greco-catolic ct i cea Romano-catolic aflndu-se n cutarea Reformei. Aceast trezire a unei contiine amorite de atta timp, precum i dorina dup oreform autentic a nceput cu adevrat n secolul al XIII-lea sau posibil puin mai devreme. Bineneles cexist mrturii istorice care s indice nceputul Reformei la o aa dat timpurie.

    2. S ne ntoarcem puin la cele discutate mai nainte. Datorit numeroaselor devieri de la nvturile

    Noului Testament, a numeroaselor legi ciudate i sngeroase, datorit nivelului foarte sczut al statutuluimoral, precum i datorit minilor i hainelor mbibate de sngele milioanelor de martiri, Biserica catolic adevenit nesuferit i ct se poate de respingtoare n ochii multora dintre adepii ei, care erau cu mult maibuni dect propriul lor sistem, dect propriile lor legi, doctrine i practici. Civa dintre cei mai curajoi, ceimai buni i cei mai spirituali preoi, alturi de ali conductori, au cutat unul cte unul, cu cea mai profundsinceritate, s reformeze multe din legile i doctrinele cele mai criticabile i s se ntoarc, sau cel puin sse apropie de nvturile clare ale Noului Testament. Vom da cteva exemple remarcabile. Observai nunumai la ce deprtare i unde au nceput focurile Reformei, ci i pe conductorii acestei Reforme. Aceticonductori erau, sau au fost cu toii preoi sau oficiali catolici. Prin urmare, exista nc o frm de bine ntot acel ru. Totui, la acea vreme, probabil c nu a mai rmas nici mcar o singur doctrin neptat aNoului Testament, nicio doctrin care s-i fi pstrat puritatea ei iniial; dar s-i observm acum pe civadintre reformatori i locul n care ei au acionat.

    3. Este bine de amintit faptul c timp de mai multe secole naintea acestei perioade de mare Reform aexistat un numr d


Recommended