+ All Categories
Home > Documents > Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web...

Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web...

Date post: 02-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 6 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
17
Investeşte în oameni! Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 Axa prioritară: 1 - Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere Domeniul major de intervenţie: 1.3 - Dezvoltarea resurselor umane din educaţie şi formare Titlul proiectului: FLEXFORM - Program de formare profesională flexibilă pe platforme mecatronice Contract POSDRU/87/1.3/S/64069 Beneficiar: Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca LUCRARE de EVALUARE FINALĂ UNIVERSITATEA TEHNICĂ DIN CLUJ-NAPOCA CENTRUL REGIONAL DE EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ FLEXIBILĂ – CLUJ Program de studii: Informatică şi tehnologii educaţionale Titlul lucrării: RELAŢIA DINTRE SILUETĂ ŞI VESTIMENTAŢIE Cursant: Ing. MARŢIŞ Camelia Data sustinerii publice: Septembrie , 2012
Transcript
Page 1: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013Axa prioritară: 1 - Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştereDomeniul major de intervenţie: 1.3 - Dezvoltarea resurselor umane din educaţie şi formare Titlul proiectului: FLEXFORM - Program de formare profesională flexibilă pe platforme mecatroniceContract POSDRU/87/1.3/S/64069Beneficiar: Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca

LUCRARE de EVALUARE FINALĂ

UNIVERSITATEA TEHNICĂ DIN CLUJ-NAPOCACENTRUL REGIONAL DE EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ FLEXIBILĂ – CLUJ

Program de studii: Informatică şi tehnologii educaţionale

Titlul lucrării: RELAŢIA DINTRE SILUETĂ ŞI VESTIMENTAŢIE

Cursant: Ing. MARŢIŞ Camelia

Data sustinerii publice: Septembrie , 2012

„Această lucrare a beneficiat de suport financiar prin proiectul FLEXFORM - Program de formare profesională flexibilă pe platforme mecatronice, contract nr. POSDRU/87/1.3/S/64069, proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013”.

Page 2: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

CUPRINS

1. INTRODUCERE

2. CONTINUT TEHNIC

2.1. Conformatii si tinute ale corpului omenesc

2.2. Particularitati ale siluetelor si imbracamintea adecvata

3. CONCLUZII

4. BIBLIOGRAFIE.

Page 3: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

1. INTRODUCERE

Toate artele vizuale se exprima prin desen, contraste de lumina si umbra care modeleaza formele,

culoare si materiale. Si in vestimentatie proportiile de ansamblu ale siluetei, contururile si detaliile

infatisarii umane sunt stabilite prin desen .

Remodelarea volumelor trupului prin vesminte, a capului prin coafuri, tine de arta sculpturii , iar

utilizarea culorilor in machiaj sau la haine, pentru a obtine anumite efecte, sau a trezi efecte

emotionale apartine artei picturii.

Pentru realizarea practica a idealurilor de frumusete umana prin vestimentatie, s-au folosit de-a

lungul istoriei felurite materiale, de la blanurile din preistorie pina la tesaturile actuale, de la trainicele

zale de fier la rochia de hartie, fiecare epoca alegandu-si din ceea ce avea la dispozitie, si ce i se

potrivea.

Astfel,in renastere silueta tindea spre blocuri compacte, sferice sa cubice, realizate din catifele

groase, vatuirea sau imblanirea hainelor.Atat in operele sculptorilor ( Michelangelo) cat si a pictorilor

(Titian), cat si in creatiile vestimentare, exprimau raportul clasic dintre om si univers (omul era plasat

in centrul creatiei , dominand natura).

Acest raport,in arta de tip romantic, in care fortele firii apareau covarsitoare, silueta umana era

diminuata, redusa la un contur alungit. In gotic sau in stilul 1900, trupurile aveau supletea unor lujere ,

unduind in curbe dinamice iar natura salbatica parea a cotropii intreg cadrul vietii.

La fel de sugestive sunt culorile cu care oamenii s-au impodobit in toate tipurile , expirmandu-si

starea sufleteasca in Renastere, epoca vitala prin excelenta, in care erau pretuiti oamenii activi, curajosi,

femeile ca si barbatii purtau haine in culori vii, primare, mai ales rosu aprins ca in portretele lui Rafael.

Dimpotriva, in epoci de dominatie a misticismului, coloritul s-a stins, redus la negru, alb si auriu,

reflexele lumanarilor parind a smulge din intuneric doar fortele prelungi cu ochii mari ca in portretele

lui El Greco.

Dupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat «  la Belle epoque » , adica de pace si

prosperitate.Pictori ca Monet, Renoir, s-au concentrat asupra lumii si culorii, inspirandu-se direct din

natura si pregatind stilul «  Art-Nouveau » 1900.

Vestimentatia se deosebea intre straturile sociale si de aici incepe propriu-zisa arta moderna a

secolului XX-lea si pana in actualitate.

Page 4: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

Corpul uman intereseaza pictorii si sculptorii din punct de vedere al luminilor si umbrelor, al formei

muschilor.

Corpul uman intereseaza in egala masura si pe creatorii de imbracaminte, deoarece la

achizitionarea unui produs de imbracaminte, utilizatorul are doua cerinte prioritare : de ordin estetic si

de corespondenta dimensionala corp - produs.

2. CONTINUT TEHNIC

2.1. Conformatii si tinute ale corpului omenesc

Tipurile de conformatii ale corpului omenesc sunt definite pe baza studiilor antropometrice .

Antropometria este stiinta care se ocupa cu tehnica masurarii corpului omenesc si stabilirea

relatiilor marimilor obtinute prin aceste masuratori.

Corpurile omenesti pot fi clasificate dupa : conformatie, sex, varsta, inaltime si perimetrul bustului.

Formele si dimensiunile corpului precum si relatiile de legatura intre aceste dimensiuni sunt

analizate,statistic, in comparatie cu particularitatile corpurilor considerate normale.

Conformatiile normale sunt considerate cele care au dimensiunile de lungime si circumferinta

proportionate. La aceste conformatii , toate dimensiunile pe directie de lungime se gasesc intr-un raport

de 1/8 fata de inaltimea corpului.

Page 5: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

Corpurile normale (tip) sunt corpurile care se incadreaza in dimensiunile standard

antropometrice adica in relatii de proportionalitate stabilite pentru inaltimi, lungimi sau perimetre.

In figurile urmatoare se prezinta segmentele corpului omenesc, respectiv proportionalitatea

dimensiunilor corpului.

Segmentele corpului omenesc Proportiile dimensiunilor corpului

In literatura de specialitate, pentru Romania, incadrarea inaltimilor corpurilor se face dupa

criteriul numit « talie » astfel :

TALIA Inaltimea corpului (cm)Barbati Femei

INALT (talia I) 175 -185 167 -177NORMAL (talia II) 164 - 174 156- 166SCUND (talia III) 153 - 163 145 -155

Page 6: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

Asezand corpul in pozitie dreapta langa un perete si masurand distanta dintre osul cefei si perete,

se determina tinuta corpului.

Dupa tinuta, se considera :

- corpuri cu tinuta normala - cele pentru care distanta dintre osul

cefei si perete este de 5-6 cm.

- corpuri cu tinuta aplecata in fata - cele pentru care distanta

dintre osul cefei si perete

este mai mare de 6 cm.

- corpuri cu tinuta aplecata in spate - cele pentru care distanta

dintre osul cefei si perete

este mai mica de 5 cm.

Proportionalitatea corpului este data de raportul dintre masurile de perimetru, asa cum se poate

vedea si in figura urmatoare :

Dupa perimetru se considera :

- corpuri proportionate, la care perimetrul taliei este mai

mic decat perimetrul bustului cu 16 -18 cm pe total, iar

perimetrul soldului este mai mare decat perimetrul

bustului cu 10-12 cm.

- corpuri corpolent proportionate, la care perimetrul taliei

este mai mic decat perimetrul bustului cu 14 -16 cm pe

total, iar diferenta dintre perimetrul soldului si perimetru

bustului ramanand de 10-12 cm.

- corpuri neproportionate

Un corp proportionat poate avea o tinuta normala sau o pozitie defecuoasa, fie aplecat in fata , fie

aplecat in spate. Pentru proiectarea tiparelor, aceste deviatii trebuie cunoscute, deoarece ele impun

anumite modificari ale marimii detaliilor,lungimea si latimea fetei sau a spatelui.

Page 7: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

2.2. Particularitati ale siluetelor si imbracamintea adecvata

Hainele au rolul important de a corecta , prin constructia lor, micile imperfectiuni ale corpului

si de a accentua frumusetea naturala. Deci , fiecare dintre noi trebuie sa se imbrace in functie de

particularitatea siluetei, care nu intotodeauna se incadreaza in grupele de marimi standard.

1. Silueta inalta, plina , proportionata

Pentru acest tip de silueta se recomanda :

- - liniile de croiala sa fie pe verticala,

- - lungimea sub genunchi,

- - cordoane inguste.

- - culorile vor fi armonizate

- - materiale cu desene mici, linii pe verticala.

2. Silueta inalta, slaba , proportionata

Pentru acest tip de silueta se recomanda :

- rochii cu talia libera sau subliniata de cordoane

- fuste ample, maneci cu volum

- tesaturi in tonuri luminoase, cu desene de orice dimensiune

Se pot imbina culori in acelasi ton sau contrastante

Page 8: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!3. Silueta inalta, umeri ingusti, solduri late

Pentru o tinuta eleganta se recomanda :

- rochie cu maneca raglan

- fusta larga, prinsa in talie

In functie de material se pot alege si alte variante.

4. Silueta inalta, umeri lati, solduri inguste

Umerii lati pot fi mascati prin alegerea modelului cu

maneca chimono, iar vara sunt recomandate rochiile fara

maneci.

- - in parte de sus a imbracamintei , linii verticale in croiala

- - fusta in clini evazati

- - lungimea, foarte aproape de genunchi

5. Silueta medie, bust mare, solduri inguste

Sunt indicate :

- rochii largi, completate cu saluri sau esarfe

- linia taliei nu se subliniaza cu cordoane

- croiala cu linii verticale

- imbinarea materialelor , in combinatii contrastante

sau uni.

Page 9: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!6. Silueta medie, umeri ingusti, solduri late

- accentul se muta pe partea de sus a imbracamintei,

- maneci destul de largi,

- linii orizontale in croiala.

- lungimea pana la la genunchi si mai jos

- culori sau imprimeuri cu desene ce permit joc de

linii.

7. Silueta medie, picioare groase (pline)

Pentru aceasta conformatie, moda actuala ofera

un ansamblu format din rochie si pantalon, fie in

aceeasi nuanta, fie in nuanta care se armonizeaza.

8. Silueta medie, talie lunga, picioare scurte

- se alege o croiala care sa nu sublinieze talia prin

taieturi sau cordoane

- culorile se aleg in functie de material si destinatia

produsului

Page 10: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!9. Silueta medie, talie ingusta, picioare lungi

Se recomanda :

- rochii cu talia subliniata de corselete care sa nu depaseasca

linia taliei

- corsajul poate avea nervuri sau cerculete pe verticala pentru

a da inpresia de alungire.

10. Silueta medie, abdomen pronuntat, fara talie

- croiala fara taietura in talie

- cordonul ,daca se poarta, sa fie plasat mai jos de linia

taliei si sa fie lasat lejer

- un ansamblu format din rochie si vesta, in nuante de

acelasi ton, confera tinutei o nota elegant

Page 11: Universitatea Tehnic@ din Cluj-Napocacursuri.flexform.ro/.../Martis_Camelia/portofoliu.docx · Web viewDupa razboiul din 1870, dintre Franta si Germania, a urmat « la Belle epoque

Investeşte în oameni!

3. CONCLUZII

Dimensiunile corpului difera in functie de zona geografica si evolueaza ca urmare a varstei, a

sexului, a alimentatiei, etc. Activitatile prestate, conditiile defavorabile de trai pot influenta in timp, o

conformatie dezvoltata normal. Pot sa apara modificari ale conformatiei, care sunt numite anomalii ale

corpului sau conformatii defectuoase. Anomaliile se intalnesc de obicei la dimensiunile de perimetru ,

la spate , la spate, la umeri sau picioare.

Fabricaţia industrială a îmbrăcămintei nu este posibilă pentru fiecare purtător (o individualitate

antropomorfologică) separat, ci doar pentru un număr limitat, optimizat de variante dimensionale,

numite corpuri tip, sau tipodimensiuni.

Teoretic, corpul tip reprezintă o noţiune convenţională, care permite discretizarea variabilităţii

continue a mărimilor antropometrice şi restrângerea variantelor morfologice întâlnite în populaţie (pe

vârste şi pe sexe), la un număr limitat, pentru care să fie posibilăproiectarea industrială a

îmbrăcămintei. Practic, prin corp tip se înţelege corpul uman cu mărimile corporale la valori

standardizate, pentru care se execută îmbrăcămintea de serie, exponentul unei submulţimi de purtători

de aceeaşi vârstă şi sex, ale căror dimensiuni particulare se încadrează la cele ale corpului tip.

Ansamblul de corpuri tip se numeşte tipologie dimensională (sistem de corpuri tip) şi este

precizat printr-un act normativ numit standard antropometric (SA). Sistemul de corpuri cu dimensiunile

la valori standardizate este cunoscut curent sub denumirea simplificată de „sistem de mărimi pentru

confecţii“.

4. BIBLIOGRAFIE

Proiectarea produselor textile. Manual pentru clasa a XI-a,Filiera tehnologica, profil

tehnic , Cornelia Spanţu – Ed. Mistral, 2007

http://qserver.utm.md/carti_scanate/carti/Carti_in_PDF/

Manualul_inginerului_textilist_Vol_II/Sectiunea_VII/Cap_5.pdf


Recommended