+ All Categories
Home > Documents > Un Ghid Practic Al Artei Relaţiilor p1

Un Ghid Practic Al Artei Relaţiilor p1

Date post: 17-Dec-2015
Category:
Upload: bogdan99
View: 250 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Un Ghid Practic Al Artei Relaţiilor p1
55
Un ghid practic al Artei relaţiilor O carte din înţelepciunea toltecă 2 din 75 Arta de a iubi Conform tradiţiei toltece, există trei discipline fundamentale care ne pot conduce către revelarea adevăratei noastre naturi, care este fericire pură, libertate interioară şi iubire pură: Arta Conştientizării, Arta Transformării şi Arta de a Iubi. 1 - Arta Conştientizării. Această artă ne învaţă cum ne putem da seama cine suntem cu adevărat. 2 - Arta Transformării. Ne învaţă cum putem deveni luptători spirituali, controlându-ne acţiunile şi reacţiile astfel încât să ne eliberăm de cunoaşterea care ne înlănţuie. 3 - Arta de a Iubi. Această artă este rezultatul la care conduc primele două discipline. Din perspectiva toltecă, întreaga creaţie este alcătuită din Iubire. Iubirea este Viaţa însăşi. Cine atinge măiestria în Iubire, intră într-o rezonanţă perfectă cu Spiritul Vieţii care curge prin el. El nu se mai identifică cu trupul sau cu mintea sa, nici măcar cu sufletul său, ci numai cu Iubirea. Orice acţiune a sa devine atunci o expresie a Iubirii, iar Iubirea în acţiune este singura cale care poate conduce la fericire. Când omul atinge desăvârşirea în Arta Conştientizării, a Transformării şi a Iubirii, el îşi revelează propria divinitate şi devine una cu Dumnezeu. Acesta este scopul toltecilor. există pentru a aduce valoare în viaţa dumneavoastră. 3 din 75 Arta de a iubi Dedic această lucrare părinţilor, copiilor, rudelor şi celorlalţi membri ai familiei mele, de care sunt legat nu numai prin legături de iubire, ci şi prin legături de sânge şi prin rădăcinile ancestrale comune. Dedic, de asemenea, această carte familiei mele spirituale, de care sunt legat prin decizia noastră comună de a crea o mare familie care să aibă la bază iubirea necondiţionată, respectul reciproc şi practica Artei de a iubi. În sfârşit, dedic această carte întregii familii a umanităţii, tuturor oamenilor ale căror minţi sunt pregătite pentru a primi seminţele iubirii pe care le conţine această lucrare. Fie ca aceste seminţe să germineze şi să înflorească în viaţa tuturor cititorilor mei. MULŢUMIRI Doresc să-mi exprim mulţumirea faţă de Janet Mills, care s-a ocupat de ceastă
Transcript

Un ghid practic al Artei relaiilor

Un ghid practic al Artei relaiilor

O carte din nelepciunea toltec

2 din 75

Arta de a iubi

Conform tradiiei toltece, exist trei discipline fundamentale care ne pot conduce ctre revelarea adevratei noastre naturi, care este fericire pur, libertate

interioar i iubire pur: Arta Contientizrii, Arta Transformrii i Arta de a

Iubi.

1 - Arta Contientizrii. Aceast art ne nva cum ne putem da seama cine suntem cu adevrat.

2 - Arta Transformrii. Ne nva cum putem deveni lupttori spirituali,

controlndu-ne aciunile i reaciile astfel nct s ne eliberm de cunoaterea care ne

nlnuie.

3 - Arta de a Iubi. Aceast art este rezultatul la care conduc primele

dou discipline. Din perspectiva toltec, ntreaga creaie este alctuit din Iubire.

Iubirea este Viaa nsi. Cine atinge miestria n Iubire, intr ntr-o rezonan

perfect cu Spiritul Vieii care curge prin el. El nu se mai identific cu trupul sau cu

mintea sa, nici mcar cu sufletul su, ci numai cu Iubirea. Orice aciune a sa devine

atunci o expresie a Iubirii, iar Iubirea n aciune este singura cale care poate conduce

la fericire.

Cnd omul atinge desvrirea n Arta Contientizrii, a Transformrii i a

Iubirii, el i reveleaz propria divinitate i devine una cu Dumnezeu. Acesta este

scopul toltecilor.

exist pentru a aduce valoare n viaa dumneavoastr.

3 din 75

Arta de a iubi

Dedic aceast lucrare prinilor, copiilor, rudelor i celorlali membri ai

familiei mele, de care sunt legat nu numai prin legturi de iubire, ci i prin legturi de

snge i prin rdcinile ancestrale comune.

Dedic, de asemenea, aceast carte familiei mele spirituale, de care sunt legat

prin decizia noastr comun de a crea o mare familie care s aib la baz iubirea

necondiionat, respectul reciproc i practica Artei de a iubi.

n sfrit, dedic aceast carte ntregii familii a umanitii, tuturor oamenilor ale

cror mini sunt pregtite pentru a primi seminele iubirii pe care le conine aceast

lucrare. Fie ca aceste semine s germineze i s nfloreasc n viaa tuturor cititorilor

mei.

MULUMIRI

Doresc s-mi exprim mulumirea fa de Janet Mills, care s-a ocupat de ceast

carte la fel ca o mam de fiul ei, corectnd-o i dndu-i form cu devotament i

iubire.

A dori de asemenea s le mulumesc tuturor celor care i-au consacrat timpul

i energia, contribuind cu iubire la apariia acestei lucrri.

n sfrit, a dori s-mi exprim recunotina fa de Creatorul nostru pentru

inspiraia i frumuseea pe care mi le-a druit i pentru faptul c a dat Via

acestei cri.

C U P R I N S

Toltecii, p. 5

Introducere Maestrul, p.6

1 1. Mintea rnit, p.8

2 2. Pierderea inocenei, p.15

3 3 Omul care nu credea n iubire, p.22

4 4. Calea iubirii, calea fricii, p.26

5 5. Relaia perfect, p.33

6 6. Buctria magic, p.40

7 7. Maestrul din vis, p.45

8 8. Sexul: cel mai mare demon din iad, p.50

9 9. Zeia vntorii, p.55

10 10. Cum putem privi prin ochii iubirii, p.59

11 11. Vindecarea corpului emoional, p.65

12 12. Dumnezeul din noi, p.73

13 Rugciuni, p.80

4 din 75

Arta de a iubi

TOLTECII

Cu mii de ani n urm, toltecii erau cunoscui n sudul Mexicului ca un "popor

al cunoaterii".

Antropologii vorbesc despre tolteci ca despre un popor sau despre o ras, dar n

realitate acetia au fost oameni de tiin i artiti care au alctuit mpreun o

societate al crei scop era acela de a explora i de a prezerva cunoaterea spiritual i

practicile din vechime. Maetrii (nagualii) i adepii lor s-au adunat la Teotihuacan,

strvechiul ora al piramidelor de la marginea capitalei Mexico City, cunoscut i ca

locul n care "oamenii deveneau una cu Dumnezeu".

De-a lungul mileniilor, nagualii au fost forai s ascund nelepciunea

ancestral i s-i pstreze existena n secret. Cucerirea european i folosirea greit

a puterii personale de ctre unii ucenici i-au determinat pe maetri s ascund

cunoaterea de cei care nu erau pregtii s o foloseasc cu nelepciune i care o

puteau folosi n mod intenionat n scopuri personale.

Din fericire, cunoaterea esoteric toltec a continuat s se transmit din

generaie n generaie prin intermediul diferitelor linii spirituale ale nagualilor. Dei a

rmas inut n secret sute de ani, profeiile din vechime au prevestit venirea unei

epoci n care cunoaterea va fi napoiat popoarelor. Don Miguel Ruiz, un nagual din

linia Cavalerilor Vulturului, a fost inspirat s mprteasc astzi cu noi puternicele

nvturi ale toltecilor.

Cunoaterea toltec s-a nscut din aceeai surs esenial a adevrului ca i

celelalte tradiii sacre de pe glob. Dei nu este o religie, ea cinstete memoria tuturor

maetrilor spirituali care au predat vreodat pe acest pmnt. Dei se adreseaz

spiritului, ea poate fi perfect descris ca o manier de viaa, ca un mod de a tri

caracterizat prin fericire i iubire.

Toltecul este un artist al Iubirii,

Un artist al Spiritului,

Care creeaz n fiecare moment al vieii sale,

n fiecare secund, cea mai frumoas dintre arte -

Arta de a Visa.

Viaa nu este altceva dect un vis,

Iar dac noi devenim artiti

Care i creeaz viaa din Iubire,

Visul nostru poate deveni

O capodoper.

5 din 75

Arta de a iubi

INTRODUCERE

MAESTRUL

A fost odat ca niciodat un maestru care le transmitea oamenilor un mesaj att

de minunat nct toat lumea era profund emoionat n faa cuvintelor sale pline de

iubire. n mulime se afla un om care a ascultat fiecare cuvnt al maestrului. Era un

om foarte smerit, cu o inim foarte mare. El a fost att de emoionat de cuvintele

maestrului nct s-a simit obligat s-l invite pe acesta n casa lui.

De aceea, cnd maestrul a terminat de vorbit, el a ieit n faa mulimii, l-a

privit pe maestru direct n ochi i i-a spus:

- tiu c eti foarte ocupat i c toat lumea dorete s-i cucereasc atenia.

tiu c nu ai timp nici mcar s m asculi, dar inima mea este att de deschis i simt

atta iubire pentru tine nct a dori s te invit la mine acas. Doresc s pregtesc cea

mai bun mas pentru tine. Nu m atept s accepi invitaia mea, dar am simit

nevoia s i-o adresez.

Maestrul l-a privit n ochi pe omul nostru, i cu un zmbet fermector, i-a

rspuns:

- Pregtete totul. Voi veni.

Dup care a plecat.

Auzind aceste cuvinte, bucuria din inima omului nostru a fost fr limite.

Aproape c nu mai avea rbdare s-i atepte maestrul i s-l serveasc cu inima

plin de iubire. Aceasta era cea mai important zi din viaa lui: ziua cnd maestrul

urma s fie alturi de el. A cumprat aadar cele mai bune alimente i cel mai bun

vin, precum i cele mai frumoase haine, pentru a le oferi ca o ofrand maestrului. A

alergat apoi acas s pregteasc totul n vederea vizitei maestrului su. A fcut o

curenie general n cas, a pregtit o gustare excelent i a aranjat masa cum a tiut

mai bine. Inima lui era plin de bucurie, cci maestrul urma s vin n curnd.

n timp ce atepta cu nerbdare, cineva a btut la u. S-a repezit s o deschid,

dar n locul maestrului a vzut o btrn. Aceasta l-a privit direct n ochi i i-a spus:

- Sunt rupt de foame. Poi s-mi dai o bucat de pine?

Omul nostru se simea puin dezamgit, dar i-a rspuns femeii:

- Te rog, intr n cas.

A aezat-o apoi pe locul pe care l pregtise pentru maestrul su i i-a dat

mncarea pe care o preparase pentru acesta. Era ns nerbdtor i abia atepta ca ea

s termine de mncat. Btrna a fost micat de atta generozitate. Ea i-a mulumit

omului i a plecat.

Atunci, omul nostru a pregtit din nou, n toat viteza, masa pentru maestrul

su. Nici nu a terminat bine, c cineva a btut la u. De data aceasta, s-a dovedit a fi

un strin care cltorise prin deert.

Strinul l-a privit n ochi i i-a spus:

- Mi-e foarte sete. Poi s-mi dai ceva de but?

Omul s-a simit din nou dezamgit c nu era maestrul su, dar l-a invitat pe

strin n cas, l-a pus la masa pe care o pregtise pentru maestru i l-a servit cu vinul

pe care inteniona s-l druiasc maestrului su. Cnd strinul a plecat, omul a

nceput din nou s pregteasc totul pentru venirea maestrului.

6 din 75

Arta de a iubi

Cineva a btut din nou la u. Cnd omul nostru a deschis ua, n prag sttea un

copila. Acesta l-a privit n ochi i i-a spus:

- Mi-e frig. Poi s-mi dai o ptur s mi acopr corpul?

Omul nostru s-a simit din nou dezamgit c nu era maestrul su, dar l-a privit

n ochi pe copil i a simit cum inima i se nclzete de iubire. El a adunat imediat

hainele pe care le pregtise pentru maestrul su i i le-a druit copilului. Acesta i-a

mulumit i a plecat.

Omul nostru a pregtit din nou ntreaga cas pentru venirea maestrului su,

dup care l-a ateptat pn foarte trziu. Cnd i-a dat seama c acesta nu va mai

veni, s-a simit foarte dezamgit, dar dispus totui s-l ierte. El i-a spus: "tiam

foarte bine c nu trebuia s m atept ca maestrul s vin n acest cmin att de umil.

Dei el mi-a spus c va veni, probabil c ceva mult mai important l-a reinut n alt

parte. Maestrul nu a venit, dar cel puin mi-a spus c o va face, i acest lucru a fost

suficient pentru a-mi umple inima de fericire".

A pus mncarea i vinul la rece i s-a dus la culcare. Noaptea, el a visat c

maestrul su a venit acas la el. Omul era fericit s-l vad, dei nu-i ddea seama c

viseaz. "Doamne, ai venit! i-ai inut cuvntul!"

Maestrul i-a rspuns: "Da, am venit, dar am fost de mai multe ori. Cnd mi-a

fost foame, tu mi-ai potolit foamea. Cnd mi-a fost sete, tu mi-ai potolit setea. Cnd

mi-a fost frig, tu mi-ai dat haine s m acopr. Orice faci pentru altcineva, pentru

mine faci".

Omul s-a trezit cu inima plin de fericire, cci a neles ce l-a nvat maestrul

su. Acesta l iubea att de mult nct i-a trimis trei oameni ca s-l nvee marea

lecie, potrivit creia maestrul triete n toate fiinele vii. Oricnd i druii mncare

unui om nfometat, ori de cte ori i druii ap unui om nsetat, ori de cte ori

mbrcai pe cineva cruia i este frig, voi i druii iubirea voastr Maestrului

universal.

1 MINTEA RNIT

Poate c nu v-ai gndit niciodat la acest lucru, dar pe un nivel sau altul

suntem cu toii maetri.

Suntem maetri pentru c avem puterea de a crea i de a ne conduce propriile

viei aa cum dorim.

La fel cum civilizaiile i religiile lumii i creeaz mitologii incredibile, noi ne

crem propriile noastre mitologii, populate cu eroi pozitivi i negativi, cu ngeri i

demoni, cu regi i ceretori. Noi crem n mintea noastr o ntreag populaie,

inclusiv diferite personaliti ale noastre, dup care ne folosim de o imagine sau alta,

n funcie de circumstanele n care ne aflm. Devenim astfel adevrai artiti

dramatici, proiectnd n exterior diferite imagini ale noastre i controlnd cine i ce

dorim s fim. Atunci cnd ne ntlnim cu alte persoane, le clasificm imediat,

atribuindu-le un rol sau altul n viaa noastr. Crem astfel o imagine a lor, n funcie

de rolul pe care li-l atribuim. Iar acest proces se repet cu absolut toate persoanele din

jurul nostru.

Noi avem puterea de a crea. Aceast putere este att de mare, nct tot ceea ce

credem se transform pentru noi n realitate. Noi ne crem pe noi nine i devenim

7 din 75

Arta de a iubi

cei care credem c suntem. Suntem ceea ce suntem pentru c asta credem noi despre

noi nine.

ntreaga noastr realitate este n ntregime creat de noi nine. Aceeai putere

o au ns i ceilali oameni.

Singura diferen dintre noi i o alt persoan const n felul n care folosim

aceast putere, n destinaia pe care o dm puterii noastre creatoare. Chiar dac

semnm cu unii sau cu alii, nu exist totui nimeni n ntreaga lume care s i

triasc viaa exact la fel ca noi.

n acest fel, noi jucm de-a lungul ntregii viei un anumit rol, pe care am ajuns

s-l jucm att de bine nct am devenit maestrul propriei noastre realiti. Ajungem

astfel s ne controlm personalitatea, convingerile, fiecare aciune, fiecare reacie a

noastr. Dup ce am practicat ani de zile, am ajuns maetrii propriei noastre lumi

subiective, a propriei noastre realiti. Dac vei ajunge s nelegei c fiecare om

este propriul su maestru, vei nelege i tipul de control pe care l exercitai

personal.

De pild, atunci cnd suntem copii i cineva ne creeaz probleme, noi ne

suprm pe el sau pe ea.

ntr-un fel sau altul, mnia noastr face c problema s dispar (cel mai adesea

n subcontient); n acest fel, noi atingem rezultatul dorit (problema a disprut).

Cnd situaia se repet, noi tim deja cum trebuie s reacionm prin mnie

pentru c problema s dispar. i astfel, noi continum s practicm arta mniei, pn

cnd devenim adevrai maetri ai ei.

n mod similar, noi nvm s devenim maetri ai geloziei, ai tristeii, ai lipsei

de ncredere n sine.

Toat drama noastr existenial, toate suferinele noastre, se nva prin

practic. Noi facem un legmnt cu noi nine i continum s practicm acest

legmnt pn cnd atingem un control absolut asupra lui. Felul n care gndim, n

care simim i n care acionm devin att de rutiniere nct nu mai avem nevoie s

fim ateni la ceea ce facem. Comportamentul nostru a devenit un tipar, o reacie de

acelai fel la stimulii exteriori.

Ca s devenim maetri ai iubirii, noi trebuie s practicm arta de a iubi. La fel

ca i orice alt manifestare, arta relaiilor interumane se nva prin practic, iar cei

care practic suficient de mult pot atinge un control perfect asupra ei. Aadar,

controlul unei relaii de cuplu sau de prietenie ine de aciune, nu de cunoatere sau

de teoretizare. Totul este legat de aciune. Evident, pentru a intra ntr-o aciune este

necesar s dispunem de o anumit cunoatere, sau cel puin de contientizarea felului

n care funcioneaz oamenii.

Imaginai-v c trii pe o planet ai crei locuitori sufer de o boal de piele.

Timp de dou sau de trei mii de ani, locuitorii acestei planete au suferit cu toii de

aceeai boal: corpurile lor sunt acoperite de rni infectate, care dor dac sunt atinse.

Evident, dup atta vreme ei au ajuns s cread c aceasta este fiziologia normal a

pielii. Chiar i crile lor medicale descriu aceast boal ca fiind starea normal a

pielii.

8 din 75

Arta de a iubi

Cnd oamenii se nasc, pielea lor este sntoas, dar n trei-patru ani ncep s

apar primele rni. Cnd copilul atinge vrsta adolescenei, trupul lui este deja

complet acoperit cu rni.

Cum credei c vor aciona aceti oameni unii fa de ceilali? Pentru a stabili o

legtur cu alte persoane, ei vor trebui s-i protejeze cu cea mai mare atenie rnile.

Ei nu vor atinge niciodat pe nimeni, cci atingerea este foarte dureroas pentru ei.

Dac cineva atinge din greeal pielea altei persoane, aceasta va simi o asemenea

durere nct se va nfuria imediat i se va rzbuna atingnd la rndul ei pielea

primeia. Chiar i aa, instinctul de a iubi este att de puternic nct toat lumea va fi

dispus s plteasc un pre ridicat numai pentru a intra n relaii cu alte persoane.

Imaginai-v acum c ntr-o bun zi se petrece un miracol: v trezii complet

vindecat. Pe trupul dumneavoastr nu mai exist rni, iar atingerea nu mai este

dureroas pentru dumneavoastr. Mai mult, dac cineva v atinge pielea sntoas,

senzaia este minunat, cci pielea a fost special creat pentru atingere. V putei

imagina cu o piele sntoas ntr-o lume n care toi ceilali sufer de o boal

ngrozitoare a pielii? Dumneavoastr nu-i putei atinge pe cei din jur, cci acest lucru

le provoac dureri, i nimeni nu ndrznete s v ating, pornind de la premisa c

acest lucru v-ar provoca aceleai dureri.

Dac v putei imagina aceast viziune, vei nelege cu siguran ce ar simi

un vizitator de pe o alt planet care ar veni s vad cum triesc oamenii.

Pielea noastr nu este ns acoperit cu rni... Ceea ce ar descoperi vizitatorul

de pe o alt planet ar fi o minte acoperit cu rni, iar boala de care sufer ea este

teama. La fel ca n descrierea de mai sus, referitoare la pielea infectat, corpul nostru

emoional este acoperit cu rni, care sunt infectate de otrava emoiilor negative.

Printre manifestrile acestei boli a fricii se numr: mnia, ura, tristeea, invidia i

ipocrizia. Rezultatele acestei boli sunt toate acele emoii care i fac pe oameni s

sufere.

Toi oamenii de pe planeta noastr sufer de aceeai boal mental. Nu am

grei cu nimic dac am afirma c aceast lume este un spital de nebuni. Dar

tulburrile psihice de care sufer oamenii exist de attea mii de ani nct toate crile

medicale, de psihologie i de psihiatrie au ajuns s considere boala ca fiind starea de

normalitate. Ele o consider ceva normal, dar eu afirm c nu este deloc normal.

Cnd teama devine prea mare, mintea raional ncepe s clacheze i nu mai

suport toate aceste rni cu otrava care le macin. Crile de psihologie numesc acest

proces boal psihic, schizofrenie, paranoia, psihoz, dar toate aceste boli sunt create

doar atunci cnd mintea raional ajunge s fie att de nspimntat i rnile ei devin

att de dureroase nct minii i se pare mai uor s rup contactul cu lumea exterioar.

Oamenii triesc cu teama continu de a nu fi rnii, iar acest lucru creeaz o

dram uria, pe care o regsim oriunde ne-am afla. Felul n care comunicm unii cu

ceilali este att de dureros din punct de vedere emoional nct fr nici un motiv

aparent noi ne nfuriem, ne ntristm, devenim geloi sau invidioi. Chiar i a spune

"Te iubesc" poate fi ceva nspimnttor. Totui, chiar dac ne temem att de tare de

interaciunea emoional, noi continum s ncercm, crem relaii de cuplu, ne

cstorim i facem copii.

9 din 75

Arta de a iubi

Pentru a-i proteja rnile emoionale i pentru a nu fi rnii, oamenii creeaz n

minte un sistem foarte sofisticat al negrii. Acest sistem i transform n nite

mincinoi perfeci. Oamenii au ajuns s mint att de perfect nct se mint chiar i pe

ei nii, ba chiar ajung s cread n propriile lor minciuni. Ei nici nu-i mai dau

seama c mint, sau chiar dac i dau seama, gsesc pretexte i scuze pentru

minciunile lor, numai pentru a se proteja de durerea pe care le-ar putea-o provoca

zgndrirea rnilor lor.

Acest sistem al negrii seamn cu un perete de cea aezat n faa ochilor

notri, care ne mpiedic s vedem adevrul. Noi purtm o masc social, cci este

prea dureros s ne afim aa cum suntem sau s-i lsm pe alii s ne vad aa cum

credem noi c suntem. Sistemul negrii ne face s pretindem c toat lumea crede

ceea ce dorim noi ca ei s cread despre noi nine. Noi ridicm aceste bariere pentru

protecie, pentru a ne feri de ceilali oameni, dar aceleai bariere ne restricioneaz

propria noastr libertate, ne mpiedic s mai ieim n exterior. Oamenii se acoper cu

tot felul de straturi protectoare, iar atunci cnd cineva spune: "Nu m mai presa", el

se refer la atingerea unei rni din mintea sa, la care reacioneaz pentru c l doare.

Dac ai neles faptul c toi cei din jurul dumneavoastr au rni emoionale

infectate cu otrava emoiilor negative, vei nelege cu uurin relaiile interumane

din ceea ce toltecii numesc visul iadului. n viziunea toltec, tot ceea ce credem

despre noi nine i tot ceea ce cunoatem despre lumea n care trim nu este altceva

dect un vis. Dac privii descrierile religioase ale iadului, vei constata c acestea nu

difer deloc de societatea uman, de felul n care vism noi. Iadul este un loc al

suferinei, al fricii, al luptelor i violenelor, al judecilor i al injustiiei, un loc al

pedepsei care nu se sfrete niciodat. Oamenii se lupt cu oamenii ntr-o jungl a

prdtorilor; ei sunt plini de prejudeci, de vinovie, de resentimente, de otrava

emoiilor negative: invidie, mnie, ur, tristee, suferin. Noi crem singuri toi aceti

demoni n minile noastre, cci ne-am obinuit s vism iadul n propria noastr via.

Fiecare om i creeaz propria sa dram personal n care i desfoar viaa,

dar oamenii care au trit naintea noastr au creat mpreun un mare vis exterior, visul

societii umane. Visul exterior, Visul Planetei, este Visul colectiv creat de miliardele

de vistori.

Marele Vis include toate regulile sociale, toate legile, religiile, culturile, toate

manierele n care triesc astzi oamenii. Toate aceste informaii nmagazinate n

minile noastre seamn cu o mie de voci care ne vorbesc simultan. Toltecii numesc

acest proces: mitote.

Realitatea dinluntrul nostru este iubire pur; noi suntem Viaa. Sinele nostru

real nu are nimic de-a face cu visul, dar procesul de mitote ne mpiedic s vedem

cine suntem cu adevrat. Atunci cnd privim Visul din aceast perspectiv, contieni

c suntem cine suntem, ne dm imediat seama de comportamentul prostesc al

oamenilor, care devine chiar amuzant. Marea dram devine astfel o comedie. Ne dm

seama c oamenii sufer pentru lucruri practic lipsite de importan, unele dintre ele

chiar ireale. Nu avem ns de ales. Ne-am nscut n aceast societate, am crescut n ea

i am nvat s ne comportm la fel ca ceilali, ntr-un nonsens generalizat.

Imaginai-v c putei vizita o alt planet, n care locuitorii au o minte

emoional diferit de a noastr. Ei comunic unii cu ceilali prin iubire, prin fericire,

10 din 75

Arta de a iubi

prin pace. Imaginai-v c dup ce ai stat o vreme acolo, v trezii din nou pe planeta

noastr, dar nu mai avei nici un fel de rni pe corpul dumneavoastr emoional. Nu

v mai este team s fii cel care suntei. Orice v-ar spune altcineva, orice ar face,

nimic nu v mai poate afecta personal, i deci nu v mai poate rni. Practic, nu mai

avei nevoie de protecie. Nu v mai este team s iubii, s v mprtii

sentimentele, s v deschidei inima. Dar nimeni din cei din jur nu seamn cu

dumneavoastr.

Cum ai putea stabili relaii de comuniune cu oameni care sunt rnii din punct

de vedere emoional i care sunt bolnavi de team?

La natere, mintea emoional a omului este perfect sntoas. Primele rni pe

corpul su emoional apar n jurul vrstei de 3-4 ani, cnd copilul se infecteaz pentru

prima oar cu otrava emoiilor negative. Observai ns copiii cu vrste cuprinse ntre

doi i trei ani: ei nu fac altceva dect s se joace tot timpul, s rd tot timpul.

Imaginaia lor este extrem de puternic i ei i triesc visul ca pe o aventur a

explorrii. Cnd ntlnesc un obstacol, ei reacioneaz i se apr, dar apoi uit i

triesc la fel de intens momentul urmtor, i rencep jocul, explorarea i

amuzamentul. Ei triesc n permanen n clipa prezent. Nu se ruineaz de trecutul

lor, nu sunt ngrijorai de viitor. Copiii mici exprim exact ceea ce simt i nu se tem

s iubeasc.

Cele mai fericite momente din viaa noastr sunt cele n care ne jucm la fel ca

i copiii mici, cnd cntm i cnd dansm, cnd explorm i crem diferite lucruri

numai pentru a ne amuza. Aceast stare de fericire maxim care caracterizeaz

comportamentul de copil este fireasc, ntruct ea exprim mintea uman normal.

Copiii sunt inoceni i este firesc ca ei s exprime iubirea. Ce s-a ntmplat ns cu

noi? Ce s-a ntmplat cu ntreaga lume n care trim?

Necazul este c adulii din jurul copiilor sunt deja bolnavi din punct de vedere

mental, iar boala lor este extrem de contagioas. Ei capteaz atenia copiilor i i

nva pe acetia s se comporte exact ca ei. Acesta este mecanismul prin care boala

lor le este transmis copiilor. Aa ne-am infectat i noi pe vremea cnd eram copii, de

la prinii notri, de la profesori, de la rudele mai mari, de la toi aceti oameni

bolnavi. Ei ne-au captat atenia i ne-au transmis informaiile lor prin repetiie. Acesta

este procesul prin care nva omul: programarea minii sale.

Mecanismul nu poate fi schimbat, programul ns da. Prin captarea ateniei lor,

noi i nvm pe copii o anumit limb, cum trebuie s citeasc, cum trebuie s se

comporte, cum trebuie s viseze. n acest fel, oamenii sunt domesticii la fel cum am

domestici un cine sau un alt animal, prin mecanismul pedepsei i al recompensei.

Acest lucru este ntru totul normal. Ceea ce noi numim educaie nu este altceva dect

o domesticire a fiinei umane.

La nceput copiii se tem s nu fie pedepsii, iar mai trziu nva s se team

inclusiv de faptul c nu i vor primi recompensa, c nu sunt suficient de buni pentru

mama sau pentru tata, pentru fratele mai mare sau pentru profesor. S-a nscut astfel

nevoia de a fi acceptai. nainte, nu le psa dac erau acceptai sau nu. Opiniile

celorlali oameni nu contau pentru ei, pentru c ei nu doreau altceva dect s se joace

i s triasc n prezent.

11 din 75

Arta de a iubi

Teama de a nu primi recompensa ateptat se transform treptat n frica de a fi

respini. Teama c nu sunt suficient de buni pentru altcineva i face s ncerce s se

schimbe, s i creeze o imagine pe care o proiecteaz n exterior, n funcie de ceea

ce ateapt alii de la ei. Copiii fac acest lucru numai pentru a fi acceptai, pentru a-i

primi astfel recompensa. Ei nva s pretind c sunt ceea ce nu sunt, i continu s

joace acest rol, numai pentru a fi suficient de buni pentru mama sau pentru tata,

pentru profesor, pentru a corespunde religiei, pentru o mie de motive.

Prin practic, ei ajung s se identifice din ce n ce mai bine cu modelul ales, cu

imaginea pe care i-au creat-o i pe care o controleaz acum perfect.

n curnd, ei uit cine sunt n realitate i ncep s triasc n conformitate cu

imaginea aleas. Mai mult, ei i creeaz imagini diferite, n funcie de grupurile

diferite de oameni cu care se asociaz. Astfel, ei i creeaz o anumit imagine pentru

acas i o alta pentru coal, iar cnd mai cresc, i creeaz noi i noi imagini.

Acelai mecanism se petrece i n relaiile dintre brbai i femei. Femeia are o

imagine exterioar pe care ncearc s o proiecteze asupra celor din jur, dar o cu totul

alt imagine atunci cnd rmne singur.

Brbatul are i el o imagine exterioar i una interioar. Cnd devin aduli,

imaginile lor devin att de diferite nct cu greu mai pot fi suprapuse. Aa se face c

n relaia dintre un brbat i o femeie exist cel puin patru imagini. Cum ar putea cei

doi s se cunoasc reciproc n aceste condiii? Este imposibil. Tot ce pot face ei este

s ncerce s i neleag reciproc imaginile. Mai exist ns i alte imagini. Atunci

cnd un brbat ntlnete o femeie, el i creeaz o anumit imagine despre ea din

perspectiva lui, n timp ce femeia i creeaz o anumit imagine despre brbat din

perspectiva ei. Apoi, brbatul ncearc s ncadreze femeia n imaginea pe care i-a

fcut-o despre ea, iar femeia ncearc s-l ncadreze pe brbat n imaginea pe care i-a

fcut-o despre el.

Iat aadar c avem de-a face nu cu patru, ci cu ase imagini. Nu este de mirare

c n cupluri exist attea minciuni, chiar dac partenerii nu-i dau ntotdeauna seama

de faptul c se mint reciproc. Relaia lor este bazat pe team; temelia ei este

minciuna. Ar fi i greu s aib la baz adevrul, cci minile lor sunt nvluite n

cea.

n cazul copiilor mici nu exist nici un fel de conflict cu imaginile de sine pe

care le concep acetia.

Aceste imagini nu sunt cu adevrat puse la ncercare dect atunci cnd copiii

ncep s interacioneze cu lumea exterioar i cnd nu mai beneficiaz de protecia

prinilor. Aa se explic de ce vrsta adolescenei este att de dificil. Chiar dac

pn atunci se simeau pregtii s i apere imaginea de sine, atunci cnd ncearc

pentru prima oar s o proiecteze asupra lumii exterioare, aceasta riposteaz.

Lumea exterioar ncepe s le demonstreze, nu n particular, ci public, c ei nu

sunt ceea ce pretind c sunt.

S lum exemplul unui adolescent care pretinde c este foarte inteligent. El

particip la coal la un seminar, iar un coleg mai detept sau mai bine pregtit dect

el ctig dezbaterea i l face s par ridicol n ochii celorlali. Evident, adolescentul

va ncerca s i justifice imaginea n ochii celor apropiai. El le va face mici favoruri,

ncercnd s-i salveze astfel imaginea, dei tie perfect c minte. n schimb, cnd

12 din 75

Arta de a iubi

ajunge acas i se trezete singur n faa oglinzii, el izbucnete i sparge oglinda.

Simte c se urte, c este un prost, c este cel mai ru dintre toi.

Discrepana dintre imaginea lui interioar i cea pe care ncearc s o

proiecteze n lumea exterioar devine astfel uria. Cu ct aceast discrepan va fi

mai mare, cu att mai dificil va fi adaptarea lui la Lumea Visului i cu att mai

puin iubire va simi el fa de sine.

ntre imaginea de sine pe care o proiecteaz n exterior i cea interioar se

acumuleaz astfel din ce n ce mai multe minciuni. Culmea este c ambele imagini

sunt la fel de rupte de realitate; ele sunt false, dar el nu-i d seama de acest lucru.

Poate c cei din jur pot vedea acest lucru, dar el este complet orb.

Sistemul lui de negare ncearc s l protejeze de rni, dar aceste rni sunt reale

i au aprut tocmai din cauza faptului c a ncercat din rsputeri s apere o anumit

imagine care nu era conform cu realitatea.

Copiii nva nc de mici c opiniile celor din jur conteaz i i acordeaz

viaa n funcie de aceste opinii. O simpl opinie aruncat n treact de altcineva ne

poate transforma viaa ntr-un comar, chiar dac nu are nimic de-a face cu adevrul:

"Ce urt() eti! Greeti! Eti un prost (o proast)!"

Opiniile exterioare au o mare putere asupra comportamentului prostesc al

oamenilor care triesc n iad. Acetia simt n permanen nevoia s aud c sunt

frumoi, buni, detepi, c ceea ce fac ei este bine. "Cum art? i-a plcut cum am

vorbit? Eti de acord cu ceea ce fac?"

Noi simim nevoia s auzim opiniile celorlali tocmai pentru c suntem

domesticii i putem fi manipulai n funcie de aceste opinii. De aceea, noi cutm n

permanen recunoaterea din partea altor persoane. Avem nevoie de un sprijin

emoional din partea lor. Simim nevoia s fim acceptai de ctre Visul exterior, prin

intermediul altor persoane. Aa se explic de ce adolescenii beau alcool, iau droguri

sau ncep s fumeze; nu pentru c i-ar dori cu adevrat s fac aceste lucruri, ci

numai pentru a fi acceptai de ctre alte persoane (care au asemenea obiceiuri), pentru

a intra n "gaca" lor.

Att de muli oameni sufer din cauza acestor imagini false pe care ncearc s

le proiecteze despre sine... Ei pretind c nseamn ceva foarte important, dar n sinea

lor cred c nu nseamn nimic, i i dau atta osteneal s nsemne ceva n aceast

societate a Visului, s fie recunoscui i aprobai de ceilali... Ei ncearc s fie

importani, faimoi, puternici, bogai, s fie nite nvingtori, s i exprime visul

personal i s i impun acest vis n faa celor din jurul lor. De ce? Deoarece ei cred

c Visul este real i l iau foarte n serios.

2 PIERDEREA INOCENEI

Prin nsi natura lor, oamenii sunt nite fiine foarte sensibile. Ei au o via

emoional excepional de intens, deoarece percep totul prin intermediul corpului lor

emoional. Acest corp emoional este precum un aparat de radio care poate fi acordat

astfel nct s perceap anumite frecvene sau s reacioneze la anumite frecvene.

nainte de domesticire, oamenii sunt acordai n mod natural pe frecvena explorrii i

a savurrii vieii; ei sunt acordai la iubire.

Pentru copii iubirea nu este doar un concept abstract.

13 din 75

Arta de a iubi

Ei triesc direct iubirea. Acesta este felul lor de a fi.

Corpul emoional are o component, la fel ca un sistem de alarm, care ne

avertizeaz atunci cnd ceva nu merge bine. Corpul fizic are i el o asemenea

component care ne avertizeaz atunci cnd ceva nu funcioneaz corect n interiorul

lui. Noi numim aceste semnale durere. Durerea nu nseamn altceva dect un semnal

de alarm c ceva nu merge bine n interiorul corpului, iar noi trebuie s reparm

mecanismul.

Sistemul de alarm al corpului emoional este teama.

Teama indic ntotdeauna faptul c ceva nu merge bine, de pild, c suntem n

pericol s ne pierdem viaa.

Corpul emoional percepe emoiile, dar nu prin intermediul ochilor. Copiii simt

emoiile, dar nu le interpreteaz cu ajutorul minii raionale i nu i pun ntrebri

legate de ele. Aa se explic de ce copiii i accept pe unii oameni i i resping pe

alii. Cnd nu au ncredere n cineva, ei resping persoana respectiv, cci simt

emoiile pe care le proiecteaz ea. Copiii percep imediat dac cineva este furios, iar

sistemul lor de alarm genereaz o senzaie de team care i avertizeaz s se fereasc

de persoana n cauz. Iar ei i urmeaz instinctul i se feresc.

Corpul nostru emoional se modeleaz n funcie de energia emoional care

predomin n casa noastr i de reacia noastr personal la energia respectiv.

Aa se explic de ce fraii reacioneaz diferit n funcie de felul n care au

nvat s se apere i s se adapteze la diferitele circumstane. Dac prinii se ceart

n permanen, dac exist dizarmonie, lips de respect i minciuni, copiii nva ntro

manier emoional s se poarte la fel ca prinii lor. Chiar dac prinii i nva s

nu se comporte n acel fel, de pild s nu mint, energia emoional a familiei n care

cresc i nva pe copii s perceap lumea la fel.

Altfel spus, energia emoional care exist n casa noastr ne nva s ne

racordm la frecvena ei.

Corpul nostru emoional i schimb i i pierde treptat propria frecven

vibratorie, cea specific unei fiine umane normale. Copiii nva jocul adulilor, al

Visului exterior, dar i pierd astfel inocena, fericirea, libertatea i tendina nnscut

de a iubi. Ei sunt forai s se schimbe i ncep s perceap o alt lume, o alt

realitate, a injustiiei, a durerii emoionale, a emoiilor negative. Ei intr astfel n iad,

n iadul pe care l creeaz chiar oamenii, adic n Visul Planetei. Iadul i ntmpin cu

bucurie, dar nu se poate spune c l-au inventat ei personal. Iadul era aici nainte de

naterea noastr.

Putem vedea cu uurin ct de uor pot fi distruse iubirea i libertatea dac i

privim pe copii.

Imaginai-v un copila de doi sau trei ani care alearg i se joac prin parc.

Mama l supravegheaz pe micu i se teme s nu cad i s nu se loveasc.

La un moment dat, ea dorete s-l opreasc, dar copilul crede c mama se joac

cu el, aa c ncearc s alerge mai rapid dect ea. Pe strada din apropiere trec maini,

lucru care o sperie i mai tare pe mam, care reuete n cele din urm s-l prind.

Copilul se ateapt ca mama lui s se joace cu el, dar ea l plesnete la fund.

Bum! Ce oc! Fericirea copilului era expresia iubirii care se manifesta prin el,

i el nu nelege de ce mama sa se poart astfel. n timp, acumularea acestor ocuri

14 din 75

Arta de a iubi

submineaz iubirea lui pn la dispariie. Dei nu nelege nc cuvintele, copilul

poart n el o ntrebare: "De ce?"

Alergarea i joaca sunt expresii ale iubirii, dar ele nu mai reprezint o surs de

siguran, cci prinii l pedepsesc pentru maniera n care i exprim iubirea.

Ei l trimit n camera lui, i copilul nu mai poate face ceea ce dorete. Prinii i

spun c nu a fost un copil cuminte, iar acest lucru l demoralizeaz; nseamn c este

pedepsit.

n acest sistem al pedepsei i al recompensei exist un sim al dreptii i al

nedreptii, al corectitudinii i al incorectitudinii. Acest sim este ca un cuit care taie

n carne vie n corpul emoional al copilului, crend acolo o ran. n funcie de reacia

noastr la injustiia comis, aceast ran se poate infecta cu emoii negative. De ce?

S lum un alt exemplu.

Imaginai-v c avei doi sau trei ani. Suntei fericit, v jucai, explorai lumea.

Nu suntei contient de ceea ce este bine sau ru, de ceea ce este corect sau greit, de

ceea ce trebuie s facei sau de ceea ce nu trebuie s facei, cci nu ai fost nc

domesticit. V jucai n sufragerie cu tot ceea ce gsii n jurul dumneavoastr. Nu

avei nici cea mai mic intenie rea, nu dorii s distrugei nimic, dar se ntmpl s v

jucai cu chitara lui tata. Pentru dumneavoastr este doar o jucrie; n nici un caz nu

v-ai propus s-i facei lui tata un ru. Dar tatl dumneavoastr are una din acele zile

n care totul i merge pe dos. A avut probleme la serviciu, s-a ntors acas i v

gsete n sufragerie jucndu-v cu lucrurile lui. Se enerveaz imediat, aa c ncepe

s v bat.

Din punctul dumneavoastr de vedere acest lucru este o injustiie. Tata de-abia

a intrat n camer i ncepe imediat s v loveasc. Iar dumneavoastr aveai

ncredere n el, cci era tatl dumneavoastr, cel care de regul v proteja, v lsa s

v jucai i s fii cel care doreai s fii. Dintr-odat, ceva nu mai este n ordine. n

inima dumneavoastr a aprut o durere, generat de injustiia la care ai fost supus.

Suntei sensibil; v doare i ncepei s plngei. Nu plngei ns numai din

cauz c v lovete. Nu att agresiunea fizic v produce durerea din suflet, ct cea

emoional, simul c s-a produs o nedreptate. n fond, nu ai fcut nimic ru.

Acest sim al nedreptii comise produce o ran n sufletul dumneavoastr.

Corpul dumneavoastr emoional este rnit, iar n acel moment v pierdei o parte din

inocena dumneavoastr. Ai nvat c nu putei avea ntotdeauna ncredere n tatl

dumneavoastr. Chiar dac mintea dumneavoastr nu realizeaz nc acest lucru, cci

nu a nvat nc s analizeze, ea realizeaz totui c nu mai poate avea ncredere n

tatl dumneavoastr. Corpul emoional v spune c exist ceva n care nu putei avea

ncredere i care se poate repeta.

Reacia dumneavoastr poate fi teama, sau mnia, sau ruinea, sau pur i

simplu plnsul. Aceast reacie nseamn deja o otrav emoional, cci reacia

normal de dinainte de domesticire este dorina de a rspunde cu aceeai moned

nedreptii comise, adic de a v lovi la rndul dumneavoastr tatl. Ridicai mna la

el, dar acest lucru l nfurie i mai tare.

Reacia lui genereaz o pedeaps i mai mare pentru dumneavoastr. Acum

suntei convins c o s v distrug. Ai nvat deja s v temei de el, aa c nu v

15 din 75

Arta de a iubi

mai aprai, cci tii c acest lucru nu va face dect s nruteasc i mai tare

lucrurile.

Nu nelegei nc de ce, dar tii deja c tata v-ar putea omor. Acest lucru

produce o ran foarte grav n mintea dumneavoastr. nainte, mintea dumneavoastr

era complet sntoas; erai complet inocent. Dup aceast experien, mintea

raional ncearc s gseasc o explicaie. nvai s reacionai ntr-un anumit fel:

n felul dumneavoastr personal. Emoia respectiv rmne n interiorul

dumneavoastr i v schimb de-a pururi cursul vieii.

Experiena se va repeta apoi din ce n ce mai des.

Injustiiile se vor accentua, vor veni din partea mamei i a tatlui, a frailor i

surorilor mai mari, a unchilor i mtuilor, din partea colii, a societii, din partea

tuturor. Cu fiecare ran nou, vei nva s v aprai, dar nu aa cum o fceai

nainte de domesticire, cnd v limitai s v aprai pe moment, dup care v

continuai joaca.

Acum a aprut n interiorul rnii ceva care la nceput nu reprezint o problem

major: otrava emoional. Aceasta se acumuleaz ns, iar mintea ncepe s se joace

cu ea. ncepei s fii din ce n ce mai ngrijorat n legtura cu viitorul, cci avei deja

amintirea otrvii i nu dorii ca ea s se repete.

Mai avei i alte amintiri: aceea de a fi acceptat. V mai amintii de vremea

cnd mama i tata v acceptau i cnd totul era n armonie. V dorii din nou acea

armonie, dar nu tii cum s o recreai. i ntruct nu putei iei din sfera propriilor

dumneavoastr percepii, tot ce se petrece n jurul dumneavoastr pare s fie din

cauza dumneavoastr. Ajungei s credei c tata se ceart cu mama din cauza

dumneavoastr, chiar dac cearta lor nu are nimic de-a face cu dumneavoastr.

Treptat, v pierdei astfel inocena. ncepei s simii resentimente, iar la un

moment dat devenii incapabil s mai iertai. n timp, aceste incidente i interaciuni

v conving c nu este deloc sigur s fii cel care suntei. Acest mecanism se produce

n cazul tuturor oamenilor, variind ns n funcie de inteligena i educaia lor. El

depinde de multe lucruri. Dac avei noroc, domesticirea nu este att de puternic.

Dac nu avei ns noroc, ea va fi att de puternic, iar rnile att de adnci, nct

putei ajunge s v temei chiar s mai vorbii. Aa se nasc oamenii sfioi. Sfiala nu

este altceva dect teama de a vorbi, de a te exprima pe tine nsui. Putei ajunge s

credei c nu tii s dansai sau s cntai, dar aceasta nu este dect o reprimare a

instinctului nnscut al omului de a iubi.

Oamenii se folosesc de team pentru a-i domestici pe ali oameni, iar teama

noastr crete odat cu fiecare nou experien a injustiiei. Simul nedreptii este

cuitul care taie i rnete corpul nostru emoional. Otrava emoional este creat de

reacia noastr la ceea ce considerm a fi o nedreptate. Unele rni se vor vindeca, dar

altele vor rmne infectate i vor acumula din ce n ce mai mult otrav. Atunci cnd

nivelul otrvii crete prea mult, noi simim nevoia s ne eliberm de ea, trimind-o

altei persoane. Cum? Prin captarea ateniei respectivei persoane.

S lum exemplul unui cuplu obinuit. Dintr-un motiv sau altul, soia este

suprat. Ea a acumulat foarte mult otrav emoional din cauza unei nedrepti

comise de soul ei. Soul nu este acas, dar ea i amintete de nedreptatea comis, iar

furia crete n interiorul ei. De ndat ce soul se ntoarce, primul lucru pe care l

16 din 75

Arta de a iubi

caut ea este s i capteze atenia, cci n acest fel otrava ei se va descrca asupra lui,

iar ea se va simi eliberat. De ndat ce i spune acestuia ct de ru, de prost i de

nedrept este, otrava din interiorul ei este transferat asupra lui.

Ea continu astfel s vorbeasc pn cnd i capteaz atenia. n cele din urm,

soul reacioneaz i se enerveaz, iar ea se simte deja mai bine. Dar acum otrava

curge prin el, iar brbatul simte nevoia s se rzbune. El dorete s-i capteze acum ei

atenia i s se elibereze de otrav, cu diferena c de data aceasta este vorba nu

numai de otrava transferat de la ea, ci i de propria lui otrav. Dac vei examina cu

atenie acest tablou, vei constata c cei doi i ating reciproc rnile i joac un

adevrat ping-pong cu otrava emoional. Otrava continu s creasc astfel n

spiral, pn ntr-o zi, cnd unul dintre ei va exploda.

Acesta este felul n care comunic ntre ei majoritatea oamenilor.

Prin captarea ateniei, energia trece de la o persoan la alta. Atenia este un

instrument extrem de puternic al minii umane. Toi oamenii din lume se strduiesc s

le capteze atenia celor din jur. n acest fel, ei i creeaz canale de comunicare. Visul

se transfer astfel de la unul la altul, la fel i puterea, dar i otrava emoional.

De regul, noi eliberm otrava noastr emoional asupra persoanei despre

care credem c este responsabil de nedreptatea comis asupra noastr, dar dac

aceasta este prea puternic i nu putem s ne descrcm asupra ei, suntem dispui s

o descrcm asupra oricrei alte persoane, numai s scpm de ea.

De multe ori o trimitem asupra copiilor, care sunt prea lipsii de aprare n faa

noastr, i astfel se nasc relaiile abuzive. Oamenii mai puternici abuzeaz de cei mai

slabi, care au mai puin putere, cci simt nevoia s se elibereze de otrava lor

emoional. Toi oamenii simt nevoia s scape de aceast otrav, i nu mai urmresc

ntotdeauna dreptatea; tot ce vor ei este s scape de otrav. Aa se explic de ce

oamenii vneaz tot timpul puterea, cci cu ct sunt mai puternici, cu att mai uor le

vine s scape de otrava lor emoional n defavoarea celor mai slabi dect ei, care nu

se pot apra.

Evident, noi vorbim acum de relaiile care exist n iad, de boala mental care

exist pe planeta noastr.

Nimeni nu este vinovat pentru aceasta boal; ea nu este bun sau rea, greit

sau corect. Aceasta este patologia normal a bolii. Nimeni nu este vinovat pentru

abuzurile comise. La fel cum oamenii de pe planeta imaginar de care vorbeam mai

devreme nu erau vinovai pentru c pielea lor era bolnav, nici noi nu suntem

vinovai pentru c avem corpul emoional acoperit cu rni infectate cu otrav. Atunci

cnd ne mbolnvim fizic sau cnd ne rnim corpul, noi nu ne simim vinovai i nu

ne condamnm singuri. Atunci de ce ar trebui s ne simim ruinai pentru c mintea

noastr emoional este bolnav?

Unicul lucru care conteaz este s devenim contieni de existena problemei.

Numai astfel putem avea ansa de a ne vindeca mintea emoional i de a opri

suferina n care ne complcem. Fr contientizare nu putem face nimic, dect s

continum s suferim din interaciunea cu ali oameni, dar i cu noi nine, cci de

multe ori noi ne atingem singuri aceste rni numai pentru a ne pedepsi.

nc din copilrie, n mintea noastr se produce o diviziune. O anumit parte a

minii se obinuiete s judece continuu. Ea este Judectorul interior, care judec tot

17 din 75

Arta de a iubi

ceea ce facem sau nu facem, tot ceea ce simim sau nu simim. Noi ne judecm

singuri n permanen, la fel cum i judecm i pe cei din jur, n funcie de ceea ce

credem noi i de simul dreptii i al nedreptii format n copilrie. Evident, de

multe ori ne considerm vinovai i dorim s ne auto-pedepsim. Cealalt parte a

minii noastre, care primete judecata i simte nevoia s fie pedepsit, este Victima.

Ea spune: "Bietul de mine! Nu sunt suficient de bun. Nu sunt suficient de puternic.

Nu sunt suficient de inteligent. De ce s mai ncerc?"

Pe vremea cnd erai copil, nu aveai libertatea de a alege ce s credei i ce s

nu credei. Judectorul i Victima au la baz toate acele credine false pe care nu leai

ales singur, ci v-au fost impuse. Cnd informaiile respective au ptruns n mintea

dumneavoastr, erai nc inocent. Credeai tot ce vi se spunea. Sistemul de

Convingeri v-a fost inoculat ca un fel de program de ctre Visul exterior. Toltecii

numesc acest program Parazitul. Mintea uman este bolnav din cauza acestui

Parazit interior care i fur energia vital i i rpete bucuria de a tri. Parazitul

reprezint toate acele convingeri care ne fac s suferim. Aceste convingeri sunt att

de puternice, nct chiar ani mai trziu, cnd nvm noi concepte i dorim s lum

propriile noastre decizii, constatm c ele nc ne mai guverneaz viaa.

Uneori, copilul mic care continu s existe n interiorul fiecruia dintre noi iese

la lumin; el este eul nostru real, care a rmas la vrsta de doi sau trei ani. Trim

atunci clipa prezent i ne distrm, dar ceva din interiorul nostru ne trage napoi;

cineva dinluntrul fiinei noastre nu se simte vrednic s fie fericit. O voce interioar

ne spune c aceast stare de fericire este prea frumoas ca s fie adevrat, c nu este

bine s fii prea fericit. Toat vinovia acumulat, toat otrava din corpul nostru

emoional iese atunci la iveala, ncercnd s ne trag napoi n lumea dramei.

Parazitul se rspndete ca o boal contagioas, trecnd de la bunicii la prinii

notri, apoi la noi, care o rspndim mai departe la copiii notri. Noi transferm

aceste programe asupra copiilor notri, la fel cum am dresa un cine. Oamenii sunt

animale domesticite, iar aceast domesticire reprezint poarta de intrare n visul

iadului, unde continu s triasc n team. Hrana Parazitului sunt toate emoiile

nscute din team. nainte s fi fost infestai cu acest Parazit, ne bucuram de via, ne

jucam, eram fericii, aa cum numai copiii mici tiu s fie. Dup ce toate aceste

gunoaie sunt aruncate n mintea noastr, noi uitm ce este fericirea. nvm rapid c

noi avem dreptate i ncercm s-i facem pe toi ceilali s cread c au greit. Nevoia

de "a avea dreptate" este rezultatul dorinei noastre de a ne proteja imaginea pe care

dorim s o proiectm n exterior. Noi simim nevoia s ne impunem felul de a gndi,

nu numai asupra celor din jur, dar chiar i asupra propriei noastre fiine.

Contientizarea ne ajut s nelegem cu uurin de ce nu merg relaiile

noastre cu prinii, cu copiii, cu prietenii, cu partenerul de via, inclusiv cu noi

nine. De ce nu merge relaia cu noi nine? Pentru c suntem rnii i purtm n noi

toata acea otrav emoional, creia nu-i mai putem face fa. Suntem plini de otrav

pentru c am crescut cu o imagine a perfeciunii care nu este real, care nu exist i

care nu este corect.

Am vzut deja cum se creeaz aceast imagine a perfeciunii pentru a le face

pe plac altor persoane, chiar dac acestea i creeaz propriul lor vis personal, care nu

are nimic de-a face cu visul nostru.

18 din 75

Arta de a iubi

Am ncercat s le facem pe plac mamei i tatlui, profesorilor, preotului,

religiei, lui Dumnezeu. Dar adevrul este c din punctul lor de vedere noi nu vom fi

niciodat perfeci. Aceast imagine a perfeciunii ne spune cum ar trebui s fim

pentru a fi buni, pentru a ne accepta pe noi nine. Aceasta este ns cea mai mare

minciun ntre toate, cci noi nu vom fi niciodat perfeci, i nu ne vom ierta

niciodat pentru asta.

Aceast imagine a perfeciunii schimb felul n care vism. Noi nvm s ne

negm felul de a fi i s ne respingem. Nu vom fi niciodat suficient de buni, de

coreci, de curai, de sntoi, dac ne vom raporta n permanen la convingerile pe

care le-am acumulat. Va exist ntotdeauna ceva cu care Judectorul nu va fi de

acord i pentru care nu ne va ierta. Aa se explic de ce noi ajungem s ne respingem

felul de a fi, s considerm c nu meritm s fim fericii, s cutm pe cineva care s

abuzeze de noi, care s ne pedepseasc. Imaginea perfeciunii este responsabil de

marile auto-abuzuri la care ne supunem att de des.

Atunci cnd ne respingem singuri, cnd ne judecm, ne gsim vinovai i ne

pedepsim singuri, noi ajungem s credem c iubirea nu exist, c nu exist dect

pedeapsa, suferina, judecata.

Iadul are diferite niveluri. Unii oameni sunt foarte adnc scufundai n el, n

timp ce alii nu au dect un contact sporadic cu el. Exist relaii extrem de abuzive i

relaii aproape lipsite de abuz.

Acum nu mai suntei copil, iar dac avei o relaie abuziv, acest lucru se

datoreaz faptului c acceptai abuzul, c suntei convins c l meritai.

Exist o limit a cantitii de abuz pe care suntei dispus s o acceptai, dar

nimeni nu poate abuza mai mult de dumneavoastr dect o facei chiar

dumneavoastr niv. Limita acestui auto-abuz este i limita abuzului pe care l vei

accepta din partea altor persoane. Dac cineva va abuza de dumneavoastr mai mult

dect o facei singur, vei pleca, vei fugi, vei ncerca s scpai. Dac cineva

abuzeaz de dumneavoastr mai puin de aceast limit, probabil c vei rmne

alturi de el. Doar meritai acel abuz!...

De regul, relaiile obinuite din iad includ plata pentru o nedreptate comis;

practic, este vorba de relaii de rzbunare. Eu abuzez de altcineva, care simte nevoia

s fie abuzat, i el/ea abuzeaz de mine, care simt la rndul meu nevoia s fiu abuzat.

n acest fel, echilibrul este perfect. Evident, o energie atrage dup sine acelai tip de

energie, aceeai vibraie.

Dac cineva vine i v spune: "Sunt supus unor abuzuri att de mari!" i l

ntrebai: "Atunci de ce mai stai acolo?", el nu va ti ce s v rspund.

Adevrul este c persoana respectiv are nevoie de acel abuz, cci aceasta este

maniera n care se auto-pedepsete.

Viaa nu ne ofer altceva dect exact ceea ce avem nevoie. Chiar i n iad,

justiia funcioneaz impecabil. Nimeni nu este vinovat pentru patimile noastre. Am

putea spune chiar c suferinele noastre sunt un fel de dar de care ne bucurm.

Aadar, pentru a cura otrava i pentru a v vindeca rnile, pentru a v accepta pe

sine i pentru a iei astfel din iad nu avei altceva de fcut dect s deschidei ochii i

s privii n jurul dumneavoastr.

19 din 75

Arta de a iubi

3 OMUL CARE NU CREDEA N IUBIRE

A dori s v istorisesc o poveste foarte veche, despre omul care nu credea n

iubire. Acesta era un om obinuit, la fel ca dumneavoastr i ca mine, dar ceea ce l

fcea s fie cu adevrat deosebit era felul su unic de a gndi: el nu credea c iubirea

exist. Evident, a avut o sumedenie de experiene n ncercarea de a gsi iubirea; mai

mult, i-a observat i pe oamenii din jurul su. i-a petrecut o mare parte din via

cutnd iubirea, dar singurul lucru pe care l-a descoperit a fost c aceasta nu exist.

Oriunde se ducea eroul nostru, el le povestea oamenilor c iubirea nu este dect

o invenie a poeilor, un concept creat de religii pentru a-i manipula pe cei slabi,

pentru a-i controla, pentru a-i face s cread. El le spunea c iubirea nu este real, i

deci nimeni nu o poate gsi, orict de mult ar cuta-o.

Omul nostru avea o inteligen foarte vie i era foarte convingtor. El a citit o

grmad de cri, s-a dus la cele mai bune universiti i a devenit astfel un savant

reputat. Putea vorbi n orice pia public, n faa a tot felul de oameni, iar logica sa

era foarte puternic. El le spunea c iubirea este ca un drog, te ameete i te face s o

doreti din nou i din nou, crendu-i o dependen de ea. Ce se ntmpl ns dac

nu-i primeti poria zilnic de dragoste? La fel ca n cazul unui drog, ai nevoie de

aceast doz zilnic.

Le mai spunea c relaiile dintre ndrgostii sunt la fel ca i cele dintre un

dependent de droguri i un vnztor de droguri. Cel care are o nevoie mai mare de

iubire este precum cel dependent de droguri, iar cel care are o nevoie mai mic de

iubire este precum vnztorul de droguri. Cu ct nevoia de iubire este mai mic, cu

att mai bine poi controla relaia cu cellalt. Aceast dinamic a relaiilor

interumane poate fi vzut cu ochiul liber, cci n orice relaie exist un partener care

iubete mai mult i un altul care nu iubete deloc, dar l manipuleaz pe cellalt.

Unii oameni profit aadar de pe urma altora, la fel cum un vnztor de droguri

profit de pe urma toxicomanilor.

Partenerul dependent, cel care are nevoia mai mare de iubire, triete tot timpul

cu teama constant c nu i va putea asigura urmtoarea doz de dragoste, adic de

drog. "Ce m voi face dac m va prsi?"

Teama l face pe dependentul de iubire foarte posesiv: "mi aparine!" El

devine astfel gelos i solicitant, din cauza fricii de a nu pierde urmtoarea doz.

Furnizorul de drog l poate manipula cum dorete, dndu-i mai multe sau mai puine

doze, ori refuzndu-i-le complet.

n acest fel, partenerul care are nevoie de iubire se va preda complet i va fi

dispus s fac orice, de teama de a nu fi abandonat.

Eroul nostru a continuat s le explice asculttorilor de ce nu exist iubirea:

"Ceea ce numesc oamenii iubire nu este altceva dect o relaie de team care are la

baz controlul. Unde este respectul reciproc? Unde este iubirea pe care susin c i-o

poart cei doi parteneri? Nu exist aa ceva. n faa reprezentanilor lui Dumnezeu, a

rudelor i prietenilor lor, cuplurile tinere fac tot felul de promisiuni, c vor tri

mpreun, c se vor iubi i se vor respecta reciproc, c vor fi aproape unul de cellalt,

la bine i la ru. Ei promit s se iubeasc i s se respecte reciproc, i culmea este c

ei chiar cred n aceste promisiuni, menite parc s fie nclcate. Imediat dup

20 din 75

Arta de a iubi

cstorie, la numai o sptmn sau o lun, amndoi ncep s i ncalce promisiunile

fcute.

Totul se reduce la un rzboi al controlului, la cine reuete s manipuleze pe

cine. Cine va fi furnizorul de droguri i cine toxicomanul... Dup numai cteva luni,

respectul pe care i l-au promis iniial cei doi a disprut. n urma lui nu au rmas

dect resentimente, otrava emoional, rni reciproce, care cresc treptat, pn cnd

iubirea nu mai exist deloc. Ei rmn totui mpreun, dar numai de teama de a nu fi

singuri, de frica de ceea ce vor spune ceilali, i chiar de teama propriilor critici i

preri. Unde se mai poate vorbi ns de iubire?"

El le-a mai spus c a vzut multe cupluri n vrst care au trit mpreun 30, 40

sau 50 de ani, i care erau foarte mndre c au trit atta vreme mpreun. Dar cnd

vorbeau despre relaia lor, tot ce spuneau era: "Am supravieuit csniciei". Altfel

spus, unul din ei se abandonase celuilalt; de regul, femeia era cea care ceda i

decidea s ndure suferina.

Oricum, persoana care avea voina mai puternic i nevoi mai puine ctiga

rzboiul, dar unde era iubirea de care vorbeau? Partenerii din aceste cupluri se tratau

reciproc ca pe nite posesiuni. "Ea este a mea". "El este al meu".

Si astfel, eroul nostru a continuat s peroreze despre motivele pentru care nu

credea c exist iubire.

El le-a mai spus oamenilor: "Eu am trecut prin toate acestea. De acum nainte

nu voi mai permite nimnui s mi manipuleze mintea i s mi controleze viaa n

numele iubirii". Argumentele lui erau logice, i el a convins mult lume prin

cuvintele sale. Iubirea nu exist.

ntr-o bun zi ns, eroul nostru se plimba prin parc. El a vzut acolo, aezat

pe o banc, o femeie frumoas care plngea. Vznd-o cum plnge, s-a simit curios.

De aceea, s-a aezat lng ea i a ntrebat-o dac poate s-o ajute cumva. V putei

imagina surpriza lui cnd ea i-a spus c plnge pentru c iubirea nu exist. "Uimitor,

i-a rspuns el, o femeie care crede c iubirea nu exist!" Evident, a dorit s afle mai

multe despre ea.

- De ce spui c iubirea nu exist? a ntrebat-o el.

- Ei, e o poveste lung, i-a rspuns ea. M-am cstorit pe cnd eram foarte

tnr, cu toat iubirea, cu toate acele iluzii, plin de speran la gndul c mi voi

mpri viaa cu acel brbat. Ne-am jurat reciproc loialitate, respect i credin, i am

ntemeiat o familie.

Dar n curnd totul s-a schimbat. Eu am fost soia credincioas, care avea grij

de copii i de cas, n timp ce soul meu a continuat s se ocupe de carier.

Pentru el, imaginea i succesul erau mai importante dect familia noastr. A

ncetat s m mai respecte, la fel cum am ncetat i eu s l mai respect pe el. Am

nceput s ne certm, iar la un moment dat am descoperit c nu l mai iubesc, la fel

cum nici el nu m mai iubete pe mine.

Dar copiii aveau nevoie de un tat, aa c am preferat s rmn alturi de el i

s fac tot ce mi sta n puteri ca s-l suport. Acum copiii au crescut i au plecat. Nu

mai am nici un motiv s rmn alturi de el. ntre noi nu exist respect sau buntate.

tiu ns c, dac mi voi gsi pe altcineva, va fi la fel, cci iubirea nu exist. Nu are

nici un sens s caut ceva ce nu exist. De aceea plng.

21 din 75

Arta de a iubi

nelegnd-o perfect, el a mbriat-o i i-a spus:

- Ai dreptate: iubirea nu exist. Noi cutm iubire, ne deschidem inimile i

devenim astfel vulnerabili. n locul ei, tot ce descoperim este egoismul. Acesta ne

rnete, chiar dac suntem convini c ne vom putea detaa. Oricte relaii am avea,

acelai lucru se petrece din nou i din nou. De ce s ne mai obosim s cutm

iubirea?

Cei doi gndeau la fel, aa c s-au mprietenit rapid. ntre ei s-a creat o relaie

frumoas. Se respectau reciproc i nu s-au dezamgit niciodat. Pe msur ce relaia

avansa, ei deveneau din ce n ce mai fericii mpreun. Nu tiau ce este invidia sau

gelozia. Nici unul nu ncerca s l controleze pe cellalt, nu erau deloc posesivi.

Relaia dintre ei a continuat astfel s se aprofundeze. Le plcea s fie mpreun, cci

viaa li se prea mult mai amuzant astfel. Cnd nu erau mpreun, ceva lipsea din

viaa fiecruia dintre ei.

ntr-o zi, pe cnd era plecat din ora, eroului nostru i-a trecut prin cap o idee

absolut ciudat: "Hm, poate c ceea ce simt eu pentru ea este iubire. Dar e o senzaie

att de diferit de ceea ce simeam nainte. Nu are nimic de-a face cu ceea ce descriu

poeii, nici cu ceea ce afirm religia, cci nu m simt deloc responsabil pentru ea. Nu

iau nimic de la ea, nu simt nevoia ca ea s aib grij de mine, nu mi vine s-mi vrs

frustrrile asupra ei pentru eecurile mele sau pentru problemele mele personale.

Petrecem att de bine mpreun. Ne bucurm fiecare de prezena celuilalt. Eu respect

felul n care gndete ea, felul n care simte. Nu m simt deloc stnjenit alturi de ea,

nu m agaseaz niciodat. Nu m simt gelos cnd este cu ali brbai. Nu simt invidie

atunci cnd are succes. Poate c iubirea exist totui, dar este altceva dect ce cred

oamenii".

De-abia atepta s ajung acas i s-i spun de ideea ciudat care i-a trecut

prin cap. Nici nu a nceput ns bine s vorbeasc i ea i-a luat vorba din gur:

- tiu exact ce vrei s spui. Mi-a trecut i mie prin cap aceeai idee, cu mult

timp n urma, dar nu am vrut s-i spun, cci tiam c nu crezi n iubire. Poate c

iubirea exist totui, dar nu este ce credeam noi c este.

Cei doi au decis s devin amani i s triasc mpreun, i au rmas uimii s

constate c lucrurile nu s-au nrutit n nici un fel. Au continuat s se respecte

reciproc, s se sprijine unul pe cellalt, iar iubirea dintre ei a crescut continuu. Chiar

i cele mai simple lucruri le umpleau inimile de bucurie, cci erau att de fericii.

Inima brbatului era att de plin de iubirea pe care o simea, nct ntr-o

noapte s-a produs un mare miracol. Privea stelele i a descoperit una care era

incredibil de frumoas, iar inima lui era att de plin de iubire nct steaua a nceput

s coboare i s-a aezat n palma lui. Apoi s-a produs un al doilea miracol: sufletul lui

a fuzionat cu steaua respectiv.

Era extrem de fericit, i de-abia atepta s se duc la iubita lui i s-i druiasc

steaua, ca semn al iubirii sale pentru ea. Cnd el i-a druit ns steaua, femeia a simit

un moment de ndoial; iubirea lui era prea copleitoare, i atunci, steaua a czut la

pmnt i s-a spart ntr-un milion de cioburi.

Si uite-aa, am ajuns iari la un brbat btrn, care colind lumea i ine

discursuri despre faptul ca iubirea nu exist. Acas la el, o femeie n vrst, dar nc

22 din 75

Arta de a iubi

frumoas, i ateapt brbatul i i plnge amarul pentru paradisul pe care l-a inut

pentru o clip n mn, dar pe care l-a pierdut din cauza unei clipe de ndoial.

Aceasta este povestea celui care nu credea n iubire.

Cine a comis greeala? Putei ghici? Greeala i-a aparinut brbatului, care a

crezut c i poate drui femeii fericirea lui. Steaua nu era altceva dect propria lui

fericire, iar greeala lui a fost c a renunat la ea i a aezat-o n minile ei. Fericirea

nu vine niciodat din afara noastr. El era fericit datorit iubirii care nea din inima

lui. Ea era fericit datorit iubirii care nea din inima ei. Cnd el a fcut-o ns pe

ea responsabil pentru fericirea lui, ea a spart steaua, cci nu putea fi responsabil

pentru fericirea lui.

Indiferent ct de mult l iubea femeia, ea nu l putea face fericit, cci nu avea

de unde s tie ce era n mintea lui. Ea nu putea ti care erau ateptrile lui, cci nu i

cunotea visele.

Dac vei proceda la fel, lundu-v fericirea i punnd-o n minile unei alte

persoane, mai devreme sau mai trziu ea se va sparge, la fel ca i steaua din poveste.

Dac i druii altcuiva fericirea dumneavoastr, persoana respectiv v-o poate fura.

Pe de alt parte, de vreme ce fericirea se nate n interior i este rezultatul iubirii

dumneavoastr, suntei unicul responsabil pentru ea. Nu avei dreptul s facei

niciodat responsabil pe altcineva pentru ea. i totui, atunci cnd mergem la

biseric, primul lucru pe care l facem este schimbul de inele. Noi ne punem steaua n

palma celuilalt, ateptnd ca el (sau ea) s ne fac fericii, i invers. Nu conteaz ct

de mult iubii pe altcineva; nu vei putea fi niciodat cel care dorete cealalt

persoana s fii.

Aceasta este greeala pe care o comit majoritatea oamenilor de la bun nceput.

Noi ne bazm fericirea pe cellalt. Din pcate, lucrurile nu merg n acest fel.

Noi facem tot felul de promisiuni pe care nu le putem respecta, dup care ne

mirm c am euat.

4 CALEA IUBIRII, CALEA FRICII

ntreaga noastr viaa este un vis. Noi trim ntr-o fantezie i tot ceea ce tim

despre noi nine nu reprezint altceva dect propriul nostru adevr.

Adevrul nostru personal nu este i adevrul altor persoane, lucru valabil

inclusiv pentru copiii sau pentru prinii notri. Gndii-v de pild ce credei

dumneavoastr despre sine i ce crede mama dumneavoastr. Ea afirm c v

cunoate foarte bine, dar de fapt nu are nici cea mai mic idee cine suntei.

tii foarte bine acest lucru. La fel, orict de bine v-ai cunoate mama,

dumneavoastr nu avei nici cea mai mic idee cine este ea de fapt. Ea are tot felul de

fantezii interioare, pe care nu le-a mprtit niciodat, nimnui. Dumneavoastr nu

avei de unde s tii ce-i trece ei prin minte.

Dac v examinai viaa i ncercai s v amintii ce fceai la vrsta de 12 sau

13 ani, vei constata c nu v putei aduce aminte de mai mult de 5% din propria

dumneavoastr via. Evident, v vei aminti de lucrurile cele mai importante, cum ar

fi numele pe care l avei, cci acesta este unul din lucrurile pe care l-ai repetat cel

mai des. Sunt momente cnd uitai ns numele propriilor dumneavoastr copii, sau

23 din 75

Arta de a iubi

pe cel al prietenilor apropiai. Acest lucru se explic prin faptul c viaa este alctuit

din vise un numr nesfrit de vise care se schimb la infinit. Visele au tendina de

a se dizolva, ceea ce explic de ce uitm att de uor.

Orice om are un vis personal al vieii, care difer complet de visul altor

oameni. Noi vism n funcie de convingerile pe care le avem i ne modificm visul

n funcie de felul n care judecm sau n care suntem victimizai. De aceea, visele

unui om nu seamn niciodat cu visele altcuiva. ntr-o relaie, noi putem pretinde c

suntem la fel, c gndim la fel, c simim la fel, c vism la fel, dar acest lucru este

absolut imposibil. Orice relaie este alctuit din doi vistori care au vise diferite.

Fiecare vistor i viseaz visul n felul su propriu. De aceea, este important s

acceptm diferenele care exist ntre doi vistori, s ne respectm reciproc visele.

Noi putem avea mii de relaii simultan, dar fiecare dintre ele se stabilete ntre

dou persoane, i numai ntre dou. Eu am o relaie cu fiecare din prietenii mei, dar

cu fiecare n parte, nu cu mai muli simultan.

Am o relaie cu fiecare din copiii mei, dar fiecare asemenea relaie este diferit

de celelalte. n funcie de felul n care viseaz doi oameni, ei creeaz direcia acelui

vis comun pe care l numim relaie.

Orice relaie pe care o avem cu mama, cu tata, cu fraii, cu prietenii este

unic, ntruct noi vism astfel cte un mic vis comun cu fiecare din acetia. Orice

relaie capt via din cauza celor doi parteneri.

La fel cum corpul este alctuit din celule, visele sunt alctuite din emoii.

Exist dou surse principale din care provin aceste emoii: una este teama i toate

emoiile care se nasc din team, iar cealalt este iubirea i toate emoiile care se nasc

din iubire. Noi experimentm ambele tipuri de emoii, dar cele care predomin de

regul sunt cele izvorte din team. n lumea n care trim, relaiile normale se

bazeaz ntr-o proporie de 95% pe team i numai de 5% pe iubire.

Evident, acest procent mediu variaz de la un om la altul, dar chiar dac teama

nu depete 60%, iar iubirea 40%, tot putem spune c avem de-a face cu o relaie

bazat pe team.

Pentru a nelege mai bine aceste emoii, vom descrie anumite caracteristici ale

fricii i ale iubirii, pe care le-am numit "calea fricii" i "calea iubirii". Cele doua ci

sunt puncte de referin pentru a nelege mai bine felul n care trim. Ele reprezint

delimitri fcute pentru ca mintea logic s neleag i s poat controla deciziile pe

care le lum. S vedem aadar care sunt caracteristicile fricii i ale iubirii.

Iubirea nu presupune nici un fel de obligaii.

Teama este caracterizat n primul rnd de obligaii.

Atunci cnd mergem pe calea fricii, facem tot ceea ce facem pentru c trebuie

s facem acest lucru, i ne ateptm ca i ceilali oameni s fac anumite lucruri

pentru c trebuie s le fac. Noi avem obligaii, iar atunci cnd avem posibilitatea, ne

opunem lor. Cu ct le opunem mai multa rezisten, cu att mai mult suferim. Mai

devreme sau mai trziu, noi ncercm s scpm de aceste obligaii. Pe de alt parte,

iubirea nu opune nici un fel de rezisten. Atunci cnd iubim, noi facem tot ceea ce

facem pentru c dorim s facem acest lucru. Orice aciune a noastr devine o plcere;

este ca un joc care ne amuz.

24 din 75

Arta de a iubi

Iubirea nu are ateptri. Teama este plin de ateptri. Atunci cnd te temi,

faci tot ceea ce faci pentru c te atepi s fii nevoit, dar te atepi ca i ceilali s

fac acelai lucru. Aa se explic de ce teama rnete att de uor, n timp ce iubirea

nu rnete pe nimeni. Noi avem ateptri, iar dac acestea nu se mplinesc, ne

simim rnii nu ni se pare drept.

i condamnm pe cei din jur pentru c nu ne-au mplinit ateptrile. Cine

iubete nu are ateptri. El face ceea ce face pentru c dorete i nu este deranjat

dac ali oameni nu doresc s fac la fel, cci el nu interpreteaz faptele altora la

modul personal. ntruct nu se ateapt s se ntmple ceva anume, dac lucrul

respectiv nu se ntmpl, nu se simte deranjat. Orice s-ar ntmpla, el nu sufer, cci

tot ceea ce se ntmpl este n regul pentru el. Aa se explic de ce ndrgostiilor

viaa li se pare "n roz"; ei nu se ateapt ca partenerii lor s fac ceva anume i nu

simt obligaii fa de acetia.

Iubirea este bazat pe respectul reciproc. Teama nu respect pe nimeni, nici

mcar pe sine. Dac mi pare ru pentru tine nseamn c nu te respect, c nu te las s

iei propriile tale decizii. Cnd eu iau deciziile n locul tu, nseamn n mod evident

c nu am ncredere n tine. Lipsa respectului conduce automat la tentativa de a

controla viaa celuilalt. n marea majoritate a cazurilor, atunci cnd le spunem

copiilor notri cum s-i duc viaa, noi facem acest lucru pentru c nu i respectm.

Ne pare ru pentru ei i ncercm s facem n locul lor ceea ce ar trebui s fac ei

nii. Dac nu ne respectm pe noi nine, ne va prea ru pentru noi, ni se va prea

c nu suntem destul de buni ca s reuim n aceast lume. Cum ne-ar putea respecta

alii n aceste condiii? Atunci cnd spunem: "Bietul de mine, nu sunt suficient de

puternic, nu sunt suficient de frumos, nu sunt suficient de inteligent, nu am cum s

reuesc", nseamn c nu avem nici un pic de respect pentru propria noastr fiin.

Auto-comptimirea se nate din lipsa respectului de sine.

Iubirea este nemiloas, ei nu-i pare ru pentru nimeni; n schimb, este plin de

compasiune. Teama este foarte miloas; celui care se teme i pare ru pentru toi cei

din jur. Lui i pare ru de alii pentru c nu i respect, pentru c nu i crede suficient

de puternici pentru a reui. Pe de alt parte, iubirea respect pe toat lumea. Cine

iubete pe altcineva crede c acesta poate reui prin propriile sale fore. El crede c

acesta este suficient de puternic, de inteligent, de bun pentru a-i stabili propriile sale

decizii. Nu se grbete n nici un caz s ia decizii n locul celuilalt.

Evident, dac acesta din urm d gre, el i ntinde mna, l ajut s se ridice i

i spune: "Continu. Mai devreme sau mai trziu vei reui, sunt convins de acest

lucru". Aceasta nseamn compasiune, care nu are nimic de-a face cu mila.

Compasiunea se nate din respectul reciproc i din iubire; mila se nate din team i

din lips de respect.

Iubirea este complet responsabil. Teama evit responsabilitatea, dar asta nu

nseamn c ea nu este responsabil pentru faptele ei. ncercarea de a evita

responsabilitatea este una din cele mai mari greeli pe care le facem, cci orice

aciune are anumite consecine. Dac facem o anumit opiune, noi vom obine un

anumit rezultat sau o anumit reacie. Chiar dac nu lum nici o decizie, tot vom

obine un rezultat sau o reacie. ntr-un fel sau altul, noi vom ajunge s experimentm

toate consecinele propriilor noastre aciuni i decizii. De aceea, oamenii sunt complet

25 din 75

Arta de a iubi

responsabili pentru aciunile lor, chiar dac nu doresc s fie. Chiar i atunci cnd ali

oameni ncearc s plteasc n locul nostru, tot vom ajunge s pltim i noi, dar

atunci vom plti dublu. Cnd altcineva ncearc s fie responsabil n locul nostru, el

nu face altceva dect s amplifice drama.

Iubirea este ntotdeauna amabil. Teama este ntotdeauna lipsit de amabilitate.

Ea ne umple de obligaii, de ateptri, ne nva s nu i respectm pe cei din jur, s

evitm asumarea responsabilitii i s ne par ru pentru alii. Cine s-ar putea simi

bine n asemenea condiii? Tot ceea ce se petrece n jurul nostru ne agreseaz, ne

nfurie, ne ntristeaz, ne face s ne simim geloi sau trdai.

Mnia nu este altceva dect o alt masc a fricii.

La fel i tristeea, gelozia i celelalte emoii care se nasc din team i care

creeaz suferina. Cine sufer de aceste boli nu poate fi amabil, nu poate dect cel

mult s pretind c este bun. Cnd nu eti fericit, nu ai cum s te simi bine, deci s fii

bun cu alii. n schimb, atunci cnd te afli pe calea iubirii, nu ai obligaii sau ateptri,

nu-i pare ru pentru tine sau pentru partenerul tu, totul i merge bine, iar zmbetul

nu te prsete nici o clip. Eti fericit, deci te simi bine, iar aceast stare se revars

n mod natural asupra celor din jur. Iubirea este ntotdeauna amabil, iar buntatea ei

conduce la generozitate i ajunge s deschid toate uile. Da, iubirea este generoas.

n schimb, teama este egoist. Cine se teme se gndete ntotdeauna numai la el.

Egoismul nchide toate uile.

Iubirea este necondiionat. Teama impune o mie de condiii. Cine se afl pe

calea fricii iubete pe altcineva numai dac acesta l las s i controleze viaa, dac

se poart bine cu el, dac se suprapune cu imaginea pe care i-a creat-o despre el. i

cum nimeni nu se poate suprapune vreodat perfect peste imaginea creat de

altcineva pentru el, acesta l judec, iar el se va simi vinovat. Atunci cnd ne crem o

anumit imagine despre alii iar acetia nu corespund, noi ne simim ruinai,

stnjenii, enervai, i nu avem deloc rbdare cu ei. Este imposibil s te pori cu

adevrat frumos cu altcineva n aceste condiii. Pe calea iubirii nu exist dac; iubirea

nu pune condiii. Cine iubete o face necondiionat, fr justificri. Noi iubim pe

altcineva aa cum este i l lsm s fie cel (sau cea) care este. Dac nu mi place cum

este o femeie, nu are nici un rost s stau alturi de ea; cel mai bine este s mi caut pe

altcineva, care este aa cum doresc eu s fie. Noi nu avem dreptul s ncercm s

schimbm pe nimeni, la fel cum nimeni nu are dreptul s ncerce s ne schimbe pe

noi.

Dac ne vom schimba vreodat, o vom face pentru c aa vom dori noi, pentru

c ne propunem s renunm la suferin.

Cei mai muli oameni i triesc ntreaga via pe calea fricii. Ei stabilesc

relaii, dar numai pentru c aa cred ei c trebuie. Atunci cnd intr ntr-o relaie, ei

au un milion de ateptri, deopotriv din partea partenerului/partenerei de cuplu i din

partea lor.

Toate dramele i toate suferinele relaionale se nasc din cauza faptului c

oamenii folosesc canalele de comunicaie care existau deja nainte ca ei s se nasc.

Ei se judec i se victimizeaz reciproc, se brfesc unii pe alii, cu prietenii sau

cu alte persoane, de multe ori n locuri sordide, cum ar fi un bar. Ei i nvrjbesc

propriile rude i chiar se bucur de acest lucru. Acumuleaz astfel otrav emoional,

26 din 75

Arta de a iubi

pe care o transmit apoi copiilor lor. "Uite ce mi-a fcut taic-tu. S nu te pori

niciodat ca el. Toi brbaii sunt aa, toate femeile sunt pe dincolo". Asta este

educaia pe care o dm oamenilor pe care ar trebui s-i iubim cel mai mult, propriilor

notri copii, prietenilor notri, partenerilor notri de via.

Pe calea fricii exist att de multe condiii, attea ateptri i attea obligaii

nct noi ajungem s crem o sumedenie de reguli numai pentru a ne proteja

mpotriva durerii emoionale. Adevrul este c nu ar trebui s existe nici un fel de

reguli. Aceste reguli afecteaz calitatea canalelor de comunicaie dintre noi, cci cine

se teme, minte. Dac te atepi ca eu s m port ntr-un anume fel, eu m voi simi

obligat s m port n acest fel, dar eu nu sunt aa. Dac m port aa cum sunt eu, tu te

vei simi rnit, te vei nfuria pe mine. De aceea, prefer s te mint, cci m tem de

judecata ta. M tem c vei da vina pe mine, c o s m condamni, c o s m

pedepseti. i de fiecare dat cnd i vei reaminti, m vei pedepsi din nou i din nou,

pentru aceeai greeal comis cndva.

Nu se poate vorbi de justiie dect pe calea iubirii. Dac faci o greeal, plteti

o singur dat pentru ea, i dac te iubeti cu adevrat, nvei ceva din greeala

comis. Pe calea fricii nu exist dreptate.

Cine greete pltete de o mie de ori pentru aceeai greeal. El i pune i

partenerul/partenera de cuplu s plteasc tot de o mie de ori pentru greeala comis.

Aceast tactic d natere unui sentiment de nedreptate i creeaz multe rni

emoionale, care vor conduce mai devreme sau mai trziu la eec. Oamenii fac o

dram din orice, inclusiv din lucruri absolut minore. Aceste drame reprezint esena

relaiilor specifice iadului, iar explicaia este c ele au la baz teama.

Orice relaie este alctuit din dou jumti.

Jumtate suntei chiar dumneavoastr, iar cealalt jumtate este fiul, fiica, tatl,

mama, prietenul sau partenerul/partenera dumneavoastr de cuplu. ntr-o relaie,

nimeni nu este responsabil dect pentru propria sa jumtate, nu i pentru cealalt. Nu

conteaz ct de apropiai suntei sau ct de puternic este iubirea dumneavoastr

pentru cealalt jumtate; cert este c nu avei cum s fii responsabil pentru felul n

care gndete cellalt. Nu putei ti niciodat ce simte, ce crede, ce presupuneri face

el. Practic, nu tii nimic despre cellalt. Acesta este adevrul. Cum procedm ns

noi? Noi ne asumm responsabilitatea pentru cealalt jumtate i aezm astfel relaia

noastr pe bazele fricii, ale dramei, ale rzboiului controlului, adic ale iadului.

Rzboiul controlului, specific oamenilor, se datoreaz faptului c acetia nu se

respect reciproc.

Adevrul este c noi nu tim ce este iubirea. Relaiile dintre noi au la baz

egoismul, nu iubirea. Singurul lucru de care avem nevoie sunt acele doze mici care ne

fac s ne simim bine. Lipsa respectului conduce la rzboiul controlului, cci fiecare

partener se simte responsabil pentru cellalt. Eu nu te pot controla pentru c nu te

respect. M simt responsabil pentru tine, cci orice te afecteaz pe tine m va rni pe

mine mai devreme sau mai trziu, i doresc s evit durerea.

Dac vd c tu nu eti responsabil la rndul tu, te voi bate la cap n toate

felurile posibile, astfel nct s devii responsabil, dar "responsabil" din punctul meu

personal de vedere. Asta nu nseamn c punctul meu de vedere este corect.

27 din 75

Arta de a iubi

Asta se ntmpl atunci cnd mergem pe calea fricii. Lipsa respectului ne face

s ne comportm ca i cum cellalt nu ar fi suficient de bun sau de detept ca s-i

dea seama singur ce este bine i ce este ru pentru el. Pornim de la premisa c cellalt

nu este suficient de puternic pentru a-i asuma singur responsabilitatea pentru propria

sa persoan. Noi prelum controlul i spunem: "Las-m pe mine s am grij de tine",

"F cutare lucru, sau nu f cutare lucru". Ne reprimm astfel jumtatea i ncercm s

prelum controlul asupra ntregii relaii. Dac eu preiau controlul asupra ntregii

relaii, care mai este rolul tu? Nici o relaie nu poate funciona n acest fel.

Dac acceptm rolul celeilalte jumti, noi putem crea mpreun i ne putem

bucura de cel mai frumos vis. Nu trebuie s uitm ns c cealalt parte are propriile

ei vise, propria ei voin, iar noi nu-i putem controla visele, orict de mult am ncerca.

De aceea, avem o singur opiune: putem fie s crem un conflict, adic un rzboi al

controlului, fie s devenim un partener i s formm mpreun o echip. Partenerii de

echip joac mpreun jocul, nu lupt unul mpotriva celuilalt.

Dac jucm tenis alturi de un partener, noi alctuim o echip i nu jucm

niciodat unul mpotriva celuilalt. Chiar dac avem maniere diferite de a juca, scopul

nostru este acelai: acela de a ne amuza mpreun, de a juca i de a ctiga meciul.

Dac jucm cu un partener care ne spune: "Nu, nu juca aa, joac cum i spun eu,

ceea ce faci tu este greit", va fi imposibil s ne simim bine. Mai devreme sau mai

trziu, vom renuna s mai jucm cu acest partener. n loc s fim o echip, acesta

dorete s ne controleze jocul. Dac ntre noi nu exist conceptul de echip, conflictul

este inevitabil. Dac vei privi relaia dumneavoastr de cuplu ca pe o echip, ea se va

mbunti pe loc. La fel ca ntr-un joc, relaia nu presupune neaprat un nvingtor i

un nvins.

Adevratul scop al jocului este distracia.

Cine merge pe calea iubirii druiete mai mult dect primete. Evident, el se

iubete suficient de mult pe sine pentru a nu le permite oamenilor egoiti s profite de

el. Asemenea oameni nu doresc s se rzbune, dar sunt suficient de fermi de la bun

nceput.

Ei i spun partenerului lor: "Nu-mi place s profii de mine, nu suport lipsa de

respect sau de amabilitate. Nu am nevoie s fiu abuzat verbal, emoional sau fizic.

Nu-mi place s te ascult njurnd tot timpul. Asta nu nseamn c eu sunt mai bun

dect tine, dar iubesc frumuseea, mi place s rd, s m distrez, s iubesc. Nu sunt

egoist, dar nu-mi place s am tot timpul alturi o victim. Asta nu nseamn c nu te

iubesc, dar eu nu-mi pot asuma responsabilitatea pentru visele tale. Dac vrei s

rmi alturi de mine, Parazitului tu i va fi greu s reziste, cci nu am de gnd s

reacionez la necazurile tale inventate".

Aceasta atitudine nu are nimic de-a face cu egoismul, ci este consecina

fireasc a iubirii de sine. Egoismul, controlul i teama sunt capabile s ruineze orice

relaie. Generozitatea, libertatea i iubirea sunt capabile s creeze cea mai frumoas

relaie ntre toate: o relaie de iubire fr sfrit.

Arta iubirii ncepe cu noi nine. Primul pas const n a deveni contieni, n a

nelege adevrul potrivit cruia fiecare om i viseaz propriul vis. Cine nelege

acest lucru, devine responsabil pentru partea sa din relaie, adic pentru el nsui.

28 din 75

Arta de a iubi

tiind c este responsabil pentru partea sa din relaie, el o poate controla cu uurin.

Nu are ns nici un rost s ncerce s controleze i cealalt jumtate a relaiei.

Dac l/o respectm cu adevrat, noi vom nelege c partenerul

nostru/partenera noastr, sau prietenul, fiul, mama, toi sunt pe deplin responsabili

pentru jumtatea lor de relaie. Dac vom ti s respectm cealalt jumtate, relaia

noastr nu va fi niciodat caracterizat de conflicte. Noi nu vom avea parte de un

rzboi n familie sau n cuplu.

Mai departe, dac nelegem ce nseamn iubirea i ce nseamn teama, putem

deveni contieni de felul n care ne comunicm visul altor persoane.

Calitatea comunicrii noastre depinde de opiunile pe care le facem n fiecare

moment, de racordarea corpului nostru emoional la vibraia iubirii sau la vibraia

fricii. Chiar dac ne aflm pe calea fricii, prin simpla contientizare a acestui lucru,

noi putem s schimbm vibraia pe cea a iubirii. Este o opiune personal.

Contientizarea cii pe care ne aflm poate schimba totul.

n sfrit, dac nelegem faptul c nimeni altcineva nu ne poate face s fim

fericii dect noi nine, i c aceast fericire este rezultatul iubirii care eman din

fiina noastr, vom putea atinge miestria n cea mai mare art a toltecilor, Arta

Iubirii.

Noi putem vorbi despre iubire i putem scrie o mie de cri despre ea, dar

iubirea difer pentru fiecare om n parte, cci ea trebuie mai nti experimentat.

Iubirea nu este un concept, ci o stare de fapt, o modalitate de a aciona. Singura

cale de a atinge starea de fericire este iubirea n aciune. Singura cale care conduce la

suferin este teama n aciune.

Singura cale prin care putem atinge miestria n iubire este s practicm

iubirea. Nu este nevoie s o justificm sau s o explicm; este suficient doar s o

practicm.

Practica este cea care creeaz maestrul.

5 RELAIA PERFECT

Imaginai-v o relaie perfect. V aflai ntr-o stare continu de fericire

perpetu, pentru c trii alturi de brbatul ideal sau de femeia ideal. Cum ai

descrie viaa alturi de o asemenea persoan?

Ei bine, relaia cu o asemenea persoan ar putea fi asemnat cu relaia cu un

cine. Un cine nu poate fi altceva dect un cine. Orice ai face, el nu se va schimba.

Acelai lucru este valabil dac avei o pisic, sau un cal. Orice animal este ceea ce

este.

Acceptarea acestui adevr n relaia cu ali oameni este foarte important. Nici

un om nu poate fi schimbat de ctre un altul. Fie l iubim aa cum este, fie nu. A

ncerca s-l schimbm pentru a corespunde imaginii noastre personale este ca i cum

am ncerca s schimbm un cine, o pisic sau un cal. Realitatea este c orice om este

cel care este, inclusiv noi nine.

Este la fel ca n cazul dansului: fie doreti s dansezi, fie nu. Trebuie s fii

complet sincer cu tine nsui, c nu se poate s dansezi i s te simi bine dac tu nu

doreti acest lucru. Numai cine nelege acest adevr profund poate deveni suficient

29 din 75

Arta de a iubi

de lucid pentru a-i vedea pe cei din jur exact aa cum sunt, nu aa cum dorete el s

fie.

Dac avei un cine sau o pisic, gndii-v la relaia pe care o avei cu

animalul. S lum exemplul relaiei cu un cine. Animalul tie perfect cum trebuie s

se poarte cu dumneavoastr. Cum reacionai atunci cnd cinele greete? Orice i-ai

face, lui nu-i pas, cci el v iubete oricum. Cinele nu ateapt nimic de la

dumneavoastr. Nu este ceva minunat?

Cum stau ns lucrurile cu iubita sau cu iubitul dumneavoastr, cu soul sau cu

soia? Acetia au att de multe ateptri, i n plus, se mai i schimb tot timpul.

Cinele este responsabil pentru jumtatea lui de relaie cu omul. Cnd stpnul

lui ajunge acas, cinele latr de bucurie, d din coad, sare pe el. El i joac foarte

bine rolul, iar omul tie c este un cine perfect. Cei care i iubesc cu adevrat

animalele i joac la rndul lor perfect rolul: le hrnesc, le mngie, se joac cu ele.

Ei i iubesc necondiionat animalele, aa cum i iubesc i acestea pe ei. Ambele pri

i asum perfect partea de responsabilitate pentru relaia dintre ele.

Marea majoritate a oamenilor i pot imagina foarte uor un asemenea tip de

relaie cu un animal, dar nu i cu un alt om. Oare de ce? Cunoatei pe cineva care nu

este perfect? Cinele este doar un cine, i acest lucru nu v deranjeaz. Nu v simii

deloc responsabil pentru el, nu dorii s-l facei s devin un alt cine. La rndul lui,

el nu ncearc s fac din dumneavoastr altcineva dect suntei, de pild un stpn

mai bun. De ce ai ncerca atunci s transformai o femeie ntr-o alta femeie, sau un

brbat ntr-un alt brbat? De ce nu suntei dispus s i acceptai aa cum sunt?

Poate c v gndii: "Dar ce m fac dac nu m aflu alturi de femeia potrivit,

sau de brbatul ideal?"

ntr-adevr, aceast ntrebare este foarte important.

Evident, trebuie s alegei femeia potrivit sau brbatul potrivit. Dar cine poate

fi partenerul potrivit? Cineva care dorete s mearg n aceeai direcie cu

dumneavoastr, care este compatibil cu valorile i cu convingerile dumneavoastr,

din punct de vedere emoional, fizic, economic, spiritual.

Cum putei ti dac partenerul dumneavoastr este potrivit pentru

dumneavoastr? S spunem c suntei brbat i c o femeie dorete s v aleag ca

partener de via. Dac ar exista o sut de femei aflate n cutarea unui brbat, cte

dintre ele ar


Recommended