+ All Categories
Home > Documents > Turismul Religios in Bucovina

Turismul Religios in Bucovina

Date post: 30-Sep-2015
Category:
Upload: margalina-cristina
View: 31 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
112
TURISMUL RELIGIOS ÎN BUCOVINA
Transcript

Turismul Religios in Bucovina

TURISMUL RELIGIOS N BUCOVINA

CUPRINS

CAPITOLUL I INTRODUCERE-pag

CAPITOLULII - CONSIDERAII ASUPRA NOIUNII DE TURISM..-pag

II.1. Definirea noiunii de turism-pag

II.2. Tipuri de turism...-pag

II.3. Factorii genetici ai turismului.-pag

II.4. Caracteristicile turismului religios.. -pag

II.5. Structura fenomenului turistic.-pag

CAPITOLULIII- PRINCIPALELE METODE I PRINCIPII DE

CERCETARE DIN GEOGRAFIE UTILIZATE.-pag

CAPITOLUL IV-TRSTURI ISTORICE I GEOGRAFICE

ALE BUCOVINEI.-pag

IV.1. Scurt istoric. -pag

IV.2. Cadrul natural..-pag

IV.2.1. Principalele uniti de relief

IV.2.2. Alctuirea geologic

IV.2.3. Clima

IV.2.4. Reeaua hidrohrafic

IV.2.5. Vegetaia i fauna

IV.2.6. Solurile

IV.2.7. Resursele naturale

CAPITOLUL V- POTENIALUL TURISTIC ANTROPIC-pag

V.1. Caractizare general..-pag

V.2. Edificiile religioase-pagCAPITOLUL VI- INFRASTRUCTURA TURISTIC-pag

VI.1. Infrastructura n turismul religios ..-pag

VI.2. Analiza infrastructurii turismului religios. -pag

CAPITOLUL VII-FLUXUL TURISTIC LA MNSTIRILE

DIN BUCOVINA.. -pag

CAPITOLUL VIII- CILE DE ACCES -pag

CAPITOLUL IX- ELEMENTE DE AMENAJARE TURISTIC. -pag

CAPITOLUL X- CARTE DE IMPRESII -pag

CAPITOLUL XI-PERSPECTIVE DE DEZVOLTARE ALE

TURISMULUI RELIGIOS N BUCOVINA. -pag

CAPITOLUL XII- CONCLUZII -pag

I. Introducere

Regiunea istorica BUCOVINA, al crei teritoriu se ntinde astzi peste zona din apropierea oraelor Suceava, Campulung Moldovenesc si Radui din Romania si zona Cernui din Republica Ucraina, impreuna cu nordul Moldovei a fost denumita i Tara de Sus. Aceast zon ofer priveliti de o rar frumusee, la care se adaug un irag de mnstiri ctitorite de foti mari domnitori i boieri moldoveni (Muatinii , Alexandru cel Bun ,tefan cel Mare, Petru Rare, tefan Toma, Alexandru Lpuneanu, Familia Moviletilor)fiecare cu culoarea sa specific , Vorone (albastru) , Humor (rou) , Sucevia (verde),Moldovia (galben) i Arbore (combinaie de culori). Toate prin picturile exterioare (fresce) au intrat in evidena UNESCO i au primit, n anul 1976 premiul Pomme dOr al Organizaiei Internaionale FIJET pentru valoarea lor cultural-turistic.

motto

Pentru puine popoare se gsete un inut relativ mic ca acesta n care s se cuprind atta frumusee, atta bogie de astzi i amintiri din trecut mbelugate, de ndeprtate i sfinte

NICOLAE IORGA

II. Consideraii asupra noiunii de turism

II.1. Definirea noiunii de turism

n perioada actual, turismul este de mare importan att pe plan naional ct i internaional, reprezentnd unul dintre cele mai complexe fenomene ale civilizaiei contemporane nu numai prin proporiile impresionante ale populaiei globului care-l practic, dar mai ales prin implicaiile sale.

Denumirea de turism a cptat n zilele noastre sensuri ce realizeaz o mare complexitate de situaii, de la necesitatea fireasc de a cunoate, de a vedea sau de a descoperi, pn la cerinele reconfortrii fizice sau intelectuale

Termenul generic de turism nmnunchiaz gusturile i nsuirile de a cltori, pedestru, ciclist, cu automobilul, trenul, vaporul sau avionul, de placere sau pentru ngrijirea sntii.

Obiectul imediat al oricrei forme de turism l constituie aspectele mai mult sau mai puin artistice ale naturii locurilor, natura cu toate nsuirile aerul, pmntul, vegetaia sau apa. Dar orict de spectaculoase vor fi asemenea nsuiri, ele pot da deplintate numai n msura asocierii lor civilizaiei, componentelor realitilor sociale, istorice, economice privite ca atare, dar mai ales pe firul metamorfozelor lor n timp i spaiu.

Vom atinge idealul turistic ori de cte ori, cltorind, vom avea prilejul s ne bucurm de natur, aa cum este ea, dar mai ales n manifestarea armonioas cu munca i inteligena omeneasc.

Din punct de vedere etimologic, conform dicionarului Larousse, termenul turism ar proveni din latinescul turnus-voiaj n circuit, care a fost preluat de limba francez tour cltorie, plimbare. Pe de alt parte, unele dicionare susin originea englez a cuvntului, provenit din tour i to tour cltorie n circuit (Swizewscki, 1977).Exist o serie de definiii ale turismului care sau remarcat de-a lungul timpului.

Definiie elaborat de Swizewschi i Oancea (1977) consider turismul un fenomen social-economic de mas, caracteristic civilizaiei industrial-urbane ce se deplaseaz in cadrul relaiilor interdependente dintre mediul geografic i societate. El const n consumarea produsului turistic pe diferite arii geografice i uniti de timp, ca urmare a deplasrilor banale ale indivizilor n afara activitilor productive sau a obligaiilor de serviciu, avnd ca rezultat regenerarea forei de munc, refacerea sntii mbogirea orizontului cultural (inclusiv satisfacii spirituale).

n opinia lui Pompei Cocean turismul este un fenomen social economic n continu expansiune, generat de nevoia uman de cunoatere, recreare i recuperare fizico-psihic n condiiile unei civilizaii solicitante, dar cu posibiliti materiale superioare.

Definiia Academiei Internaionale de Turism (cu sediul la Monte Carlo) conform creia turismul este un termen care desemneaz cltoriile de agrement, ansamblul de msuri puse n aplicare pentru aprovizionare, organizarea i desfurarea acestui tip de cltorii, precum i industria care concur la satisfacerea nevoilor turitilor.

Turismul se distinge de cltorie prin alegerea deliberat a intei de ctre persoana n cauz i de asemenea prin preocuparea exclusiv pentru satisfacerea plcerii sale.

n afara factorilor de baz cuprini n definiiile anterioare, fenomenul turism este influenat i de factorii demografici (creterea numeric a populaiei cu activiti neagricole, modificri n structura profesional a populaiei), factori economici (creterea progresului tehnic cu consecine directe asupra dezvoltrii bazei turismului i asupra venitului populaiei), factori sociali i culturali cu rol hotrtor n geneza i evoluia turismului (puterea de cumprare, timpul liber), factori politici i psihologici.

Aadar, n definirea termenului de turism se evideniaz o serie de puncte comune:

scopul turismului care const n relaxare

refacerea sntii i a capacitii de munc

Realizarea acestor scopuri cu ajutorul bazei tehnico-materiale i organizatorice proprie turismului (reeaua de cazare, birouri de turism, uniti specializate de alimentaie public) i elemente de baz tehnico-materiale generale (ci de comunicaie mijloace de transport, aprovizionarea cu energie electric).

mbinarea armonioas a acestora dou determin deplasarea unei mase importante de persoane de la punctele de reziden spre obiectivele turismului.

Industria turistic necesit trei elemente fundamentale aflate n continu intercondiionare :

Atractivitate

Accesibilitate

AmenajabilitateII.2. Tipuri de turism

Tipul ca expresie integratoare de nivel superior, definete esena fenomenului turismului, respectiv condiionrile lui fundamentale. El este sinonim unui anumit model la scara cruia procesele ce se desfoar primesc tente specifice, particulare n raport cu celelalte modele. Tipul apare astfel ca un cumul de nsuiri i interrelaii, desfurate spaial ntr-o perioad de timp determinat (P. Cocean, 1996). Relaia dintre tipurile de turism i spaiul geografic este ct se poate de flexibil: pe acelai teritoriu se pot practica mai multe tipuri de turism, selectivitatea aparinnd resurselor atractive existente n perimetrul dat.

Apreciind c orice structurare n domeniul turismului trebuie s se sprijine pe nevoia uman de recreare, refacere i culturalizare, actul turismului poate mbrca una din urmtoarele expresii tipologice :

1 .turism de recreare - are ca scop fundamental al practicrii sale satisfacerea nevoilor recreative ale populaiei antrenat n munci solicitante, cu mare consum de energie fizic i psihic sau care locuiete n habitate recunoscute prin stres cotidian.

2 .turism curativ -cu rol n ngrijirea sntii. Turismul de cur balnear, prin care se valorific nsuirile terapeutice ale unor factori naturali (izvoare termale i minerale, nmoluri, aer ionizat).

3. turismul cultural este numit adesea i turism de vizitare, organizat n vederea vizitrii monumentelor de art, cultur i ale altor activiti umane.

4. turism complex sau polivalent ntrunete atributele rezultate din asocierea recrerii cu refacerea fizic i psihic de ordin curativ sau ale recrerii cu fenomenul de culturalizare. Se impune precizarea c, n practica fenomenului turistic, nici unul dintre tipurile de turism nu este pur, n fiecare dintre ele se nsumeaz, cu ponderi neglijabile, unele valene ale celorlalte tipuri (P. Cocean, 1996).

Turismul mbrac i alte forme cu caracter secundar cum ar fi:

Turismul montan i de sporturi de iarn, practicat pe arie larg pentru drumeie i practicarea sporturilor de iarn;

Turismul comercial, expoziional, al crui practicare este ocazionat de mari manifestri de profil (trguri, expoziii).Turismul festivalier, prilejuit de manifestri cultural-artistice (etnografice, folclorice)Turismul sportiv, cunoate o mare extindere, avnd ca motivaie diferite competiii ale disciplinelor sportive.II.3.Factorii genetici ai turismului

n afirmarea fenomenului turistic, o contribuie decisiv aduc urmtorii factori: demografici, economici, politici, psihologici, sociali, tehnici.

1. Factorii demgrafici. Acionez prin prin creterea numeric a populaiei, acest indicator fiind privit ca un rezervor potenial de practicani ai turismului. Cu ct numrul populaiei actuale este mai mare, cu att probabilitatea existenei unui numr mai ridicat de practicani ai turismului crete. Sporirea longevitii, un indicator important, conduce la creterea ponderii grupei vrstnice n structura populaiei, care din punct de vedere al implicrii sociale i al cuantumului de timp liber, deine cele mai optime condiii pentru activiti de recreere. i nu n ultimul rnd creterea ponderii tineretului.

2. Factorii economici. Exercit o puternic influen asupra turismului, el fiind o activitate practicat in primul rnd de cei care i-au asigurat, cel puin, mijloacele minime de existen. Nivelul veniturilor dicteaz nu numai forma de turism (de scurt sau de lung durat) i calitatea serviciilor turistice (a confortului), ci i distana la care se practic acesta.

Industrializarea, urbanizarea i implicit poluarea i stresul au amplificat necesitile de recreare i refacere a organismelor umane supuse, ntr-o perioad evolutiv scurt, insuficient adaptrii, unor presiuni deosebite ale mediului.3. Factorii politici. Contribuie adesea, pe perioade scurte, la afirmarea sau restrngerea activitilor turistice prin regimul impus. Conflictele din anumite zone i insecuritatea, consecine dezastruoase asupra infrastructurii turistice, deregleaz profund circulaia turistic n perimetrele n cauz, scondu-le din catalogul ofertei propriu-zise.

4. Factorii psihologi. Au rol din ce n ce mai important n promovarea activitilor turistice. Dac elementele de ordin economic sunt indispensabile pentru asigurarea condiiilor materiale ale oricrei cltorii, cele politice pentru realizarea cadrului de desfurare, elementele psihologice determin nevoia, necesitatea cltoriei. Tot pe filiera psihologic se manifest adesea nevoia biologic de refacere i meninerea sntii sau cea de evadare din lumea cotidian, care se particularizeaz n persoana fiecruia prin nivelul de instruire, interesul pentru cultur, dorina de cunoatere.

Factorii psihologici impun individului, ntr-o pondere important, dar greu de estimat, tipul de turism precum i particularitile acestuia5. Factorii sociali. In aceast categorie iese n eviden timpul liber ca factor determinant.

n funcie de natura i perioada desfurrii sale, timpul liber poate s apar n cadrul fiecrei zile, la sfritul sptmnii i n perioada programat pentru concediu sau vacane. Pentru persoanele de vrsta a treia, timpul liber are o alt semnificaie, durata sa avnd valori mult mai mari.

n corelaie cu durata timpului liber se evideniaz trei forme majore de turism:1. turism de ngrijire a sntii- desfurat n concedii i vacane, pe o perioad mai lung i la distane mai mari.

2. turism de recreare- frecvent la sfritul sptmnii, desfurat la distane reduse.

3. turism ocazional- desfurat n timpul sptmnii, n interiorul metropolei sau n imediata sa vecintate.

II.4. Caracteristicile turismului religios

Turismul religios reprezint o form a turismului cultural, practicat de turiti pe de o parte, n scopul achiziionrii de noi cunotine, iar pe de alt parte n scopul satisfacerii unor nevoi spirituale.

n cazul turismului religios, patrimoniul turismului l reprezint obiectivele cultural-religioase, care din punct de vedere al rangului ecleziastic i al modului de funcionare sunt divizate n: catedrale, biserici, mnstiri i schituri, la care se mai adaug i muzeele din incinta acestora. Importana lor turistic a crescut n ultimele decenii, pe msura introducerii acestora n circuitele naionale i internaionale ale cunoaterii. La fel de importante sunt i manifestrile turistice care n acest caz se desfoar sub forma pelerinajelor. Acestea au loc fie la srbtorirea hramului unei biserici sau mnstiri, fie cu ocazia mplinirii unui numr de ani de la edificarea unei mnstiri, fie datorit aducerii unor moate sau icoane fctoare de minuni. Exemplu: scoaterea Sfintelor Moate ale Sf. Ioan cel Nou de la Suceava pe 24 iunie.

Turismul religios se poate manifesta sub forma turismului de distan mic, cnd se limiteaz fregvent la deplasri scurte cu o durat de cteva ore pn la una dou zile n zona periurban (vizita unui sucevean la Mnstirea Dragomirna) i sub forma turismului de distan mare, ce cuprinde activiti desfurate n afara zonei periurbane sau a localitii de reedin, n mijloace de transport modern (vizita unui francez la Mnstirea Vorone).

Din punct al duratei se poate distinge turism de scurt durat (1-3 zile) i turism de durat medie corespunztor concediului anual, aici fiind vizai turitii care provin din zone mai ndeprtate (alte regiuni ale rii sau alte ri). Turismul de lung durat este rar ntlnit i face referire la vizitarea unui ntreg ir de mnstiri i biserici dintr-o anumit zon.

Turismul religios prezint aceleai dou forme n ceea ce privete originea turitilor, poate fi intern sau internaional. Turismul religios se ntlnete mai rar sub forma unui turism organizat, mai ales cnd este vorba de turiti strini. Un rol important l au ageniile de turism care impun anumite programe.

Turismul neorganizat este specific turismului religios, oferind turitilor mai mult libertate n a-i alege singuri traseele i durata excursiei. Ceea ce este de remarcat ca fiind o trstur specific a turismului religios este faptul c n acest caz baza tehnico-material nu are un rol foarte important i ca atare nu este foarte bine dezvoltat. Ea const n camerele modeste puse la dispoziie de mnstiri i mai recent de pensiunile agroturistice, al cror numr i dotare crete din ce n ce mai mult, datorit mediatizrii intense a acestor obiective cu atractivitate turistic .

Referitor la grupele de vrst ale turitilor de acest gen , nu exist o distincie clar, lipsind o predominan a grupelor tinere, mature sau vrstnice .Toate cele trei categorii sunt prezente n cadrul acestui tip de turism cu diferite scopuri: curiozitate, fascinaie , sete de cunoatere, dorina de purificare spiritual.

Turismul religios nu ine cont de sezoane, ntruct nu cuprinde activiti specifice iernii sau verii. ns iarna este totui mult mai slab dezvoltat, datorit condiiilor climatice i de cazare mai dificile.

Turismul religios actual datoreaz forte mult modernizrii i diversificrii cilor i mijloacelor de transport. Creterea vitezei de deplasare n spaiu nsemn o economie substanial de timp liber, ceea ce ofer turistului un sejur mai ndelungat sau vizitarea unui numr mai mare de obiective. Dac n vechime pelerinajul era o problem ce necesita o perioad mare de timp, n zilele noastre, progresul a facilitat includerea n sfera turismului a resursei situate la distane apreciabile de centrele emitoare de turiti sau surmontarea unor obstacole naturale diferite.

Principalele ci i mijloace implicate n turismul religios sunt: rutiere, feroviare i aeriene.

Turismul religios n Romnia, inclsiv n Bucovina a cunoscut o traiectorie ascendent, mai ales dup revoluia din 1989, cnd credina ortodox a fost liber manifestat, cnd numrul turitilor strini a crescut, cnd a luat natere agroturismul.

Edificiile religioase, faima mondial a unora dintre ele, au conturat distinct turismul religios care mobilizeaz anual, n lume, circa 250 milioane de pelerini.

Din grupa edificiilor turistice cu funcie religioas fac parte : sanctuarele, templele, bisericile, catedralele, moscheile, sinagogile, mnstirile i mausoleele.II.5. Structura fenomenului turistic

Fenomenul turistic, n ansamblul su, este definit de o serie larg de noiuni, care nglobeaz principalele sale nsuiri structurale, precum i inter-relaiile existente n geografia turistic.

Principalele noiuni ale geografiei turismului, cele mai intens utilizate sunt: turist, turism, potenial turistic, fluxul turistic , produs turistic, ofert i cererea turistic.

Turist i turism. Noiunile sunt strns intercondiionate, turistul reprezentnd elementul motrice al ntregului fenomen turistic, iar turismul este, n ultim instan, rezultatul activitii de acest gen.

Experii Ligii Naiunilor (1936) menioneaz : turistul este persoana care se afl intr-o localitate pentru o perioad minim de 24 ore i una maxim de un anPotenialul turistic (P) rezult din asocierea spaial a fondului turistic pe baza tehnico-material aferent.

P = F + Btm, unde P-potenial turistic, F-fondul turistic, Btm- baza tehnico- material.

Potenialul turistic este un indicator de maxim importan, fiind sinonim cu oferta turistic.

Baza tehnico-material sau infrastructura turistic este alctuit din toate dotrile tehnice i edilitare necesare pentru asigurarea serviciilor turistice.

Fluxul turistic definete micarea n teritoriu a vizitatorilor dinspre ariile de provenien spre cele receptoare. Se are n vedere n acest caz cu o categorie dinamic, n comparaie cu potenialul turistic. Ea include factorul antropic, ca numr, posibiliti materiale i opiune psihologic. Aceste nsuiri definesc particularitile generale ale fluxului i anume: direcia, ritmul i intensitatea.

Produsul turistic nglobeaz totalitatea bunurilor i serviciilor indispensabile bunei desfurri a activitilor de turism. Din sfera produsului turistic fac parte doar acele elemente care se consum i se recicleaz prin aportul economiei turismului.

Piaa turistic are dou concepte de baz i anume : oferta turistic(exprimat prin produsul turistic) i cererea turistic, ce include turitii cu ntregul lor cumul de opiuni.

Oferta turistic este o noiune de mare semnificaie, incluznd fondul turistic, infrastructura i produsul turistic. Cu ct oferta este mai diversificat i consistent, cu att va atrage fluxuri mai importante de turiti, de pe o arie mai larg.

Cererea turistic este elementul cel mai sensibil i mai variabil dintre toate categoriile turismului. Mrimea sa este o funcie a unui ansamblu de factori demografici, economici , sociali sau psihologici.

III. Principalele metode i principii de cercetare din geografie utilizate

Pentru finalizarea acestei lucrri s-au folosit mai multe metode:

metoda dialectic reprezint o metod de baz prin intermediul creia se poate nelege existena turismului n timp i spaiu, dezvoltarea sa n anumite condiii socio-economice.

metoda inductiv utilizeaz particularitile singulare sau plurale ale fenomenului pentru evidenierea trsturilor generale, eseniale ale acestuia pentru entitate.

metoda deductiv se afl n unitate dialectic cu metoda inductiv. Are ca scop evidenierea particularului pornindu-se de la premisele generale, particularul constituind o component obligatorie a generalului supus deduciei.

Metoda analizei utilizeaz decupajul complexului fenomenului turistic n prile componente, contribuind la nelegerea fiecreia dintre aceste pri componente n funcie de caracteristicile i funciile sale. De exemplu, fluxul turistic este analizat pe componentele sale i anume: numrul de turiti interni sau externi, proveniena lor din judeele vecine i din ar, formele de turism existente

metoda sintezei . Prin metoda sintezei se realizeaz reconstrucia fenomenului separat, pe componente, prin metoda analizei, n vederea obinerii unei sinteze raionale i optime.

metoda cartografic este o metod specific geografic, folosit i n alte domenii tiinifice.

metoda matematic a fost utilizat pentru cuantificarea unor aspecte ale fenomenului turismului n msura n care se poate realiza acest lucru, n scopul interpretrii geografice a fenomenului respectiv. Pentru aceasta se folosete o serie de indicatori i soluii statistice pentru caracterizarea potenialului turistic (numrul de locuri de cazare, densitatea cilor de comunicaie), pentru analiza circulaie turistice (numrul total de turiti, numrul total de zile turistice, durata medie a sejurului), pentru ncasrile din turism, pentru regionarea turistic.

metoda experimental a fost utilizat sub aspectul evidenierii rolului unor aciuni umane n domeniul nzestrrii turismului. n acest context poate fi evideniat apariia i dezvoltarea pensiunilor agroturistice de lng mnstiri.

metoda comparativ este utilizat pentru a compara componentele fenomenului turismului n dezvoltarea lor spaio- temporal, pentru ca prin analiza asemnrilor i deosebirilor dintre s se descopere noi legturi ntre componentele fenomenului turistic, ntre acestea i patrimoniul natural sau antropic.

Principiile metodologice care au stat la baza elaborrii lucrrii:

principiul spaialitii trebuie luat n considerare n orice cercetare geografic. El se finalizeaz de obicei prin reprezentarea cartografic, utilizat n practica turismului de informare i popularizare a turitilor.

Conform acestui principiu, cercetarea fenomenului turistic utilizeaz ca metod de baz observaia i ca mijloc de redare descrierea. Orice fenomen are o anumit reprezentare n spaiu, care genereaz n parte apariia, dezvoltarea i evoluia lui. Ca exemplu, se poate arta c amploarea dezvoltrii turismului n Bucovina se datoreaz n mare msur extensiunii spaial-teritoriale a regiunii care include un bogat patrimoniu turistic, mai ales antropic.

principiul cauzalitii elucideaz condiiile genezei, afirmrii i evoluiei procesului turistic. Astfel, turismul apare ca un efect al unor cauze independente sau reunite ntr-un ansamblu cauzal ce trebuie descifrat i cunoscut. Metoda de studiu este analiza detaliat a fenomenului ce se realizeaz prin explicaie. Revenind la exemplul menionat anterior, se poate evidenia ca o cauz general care a favorizat amploarea fenomenului turistic n inutul Bucovinei existena unui patrimoniu antropic de excepie, la care se mai poate aduga i alte cauze (tradiia turismului n regiune).

principiul integrrii geografice subliniaz necesitatea explicrii fiecrui fapt geografic n contextul unui ansamblu de fapte legate ntre ele n sisteme de ordine de complexitate diferit. Metoda de lucru este sinteza, iar mijlocul de operare reprezentarea grafic. principiul sociologic este larg aplicat n geografia turismului i const n analiza i evidenierea factorului social i a legilor sociale care contribuie la dezvoltarea fenomenului turistic.IV. Trsturi istorice i geografice ale Bucovinei

IV.1. Scurt istoric

inutul Bucovinei se afl n nordul Moldovei, una dintre cele trei provincii istorice ale Romniei, alturi de Muntenia (Valahia), Transilvania (Siebenbuergen). Aceast zon a devenit n 1775 parte a Imperiului Austro-Habsburgic rmnnd n componena acestuia pn n 1918. Numele de Bucovina dat provinciei a rmas din acea perioad, cnd i-a fost atribuit aceast denumire de ara a fagilor (Buchenland).

Slbiciunea Porii a permis Imperiului Austriac i Rusiei s -i sporeasc aria de influen i s ia n posesie alte pri ale Imperiului Otoman. Nordul Moldovei a fost inclus n provincia Galizia, n 1849 a fost numit Ducat al Bucovinei, constituind pn n 1918 o provincie independent a Austro-Ungariei, Bucovina de astzi este constituit din partea de sud a provinciei, n timp ce jumtatea de nord aparine UcraineiLegenda Moldovei

A fost odat un tnr prin care domnea n ara sa la marginea Carpailor. i plcea vntoarea nainte de toate. ntr-o zi afl c ntr-una din pduri triete un zimbru att de mndru i puternic, cum nc nimeni nu vnase. Oamenii povestea c purta o stea strlucitoare pe frunte i Luceafrul nopilor reci st ntre coarnele sale. Nimeni nu fu att de curajos s se ncumete s l vneze. Toate acestea le auzi prinul i se hotr s rpun zimbrul i s se aleag cu mndrul trofeu. Prinul -i adun tovarii i porni clare prin pduri, pn cnd ceaua sa lu urma zimbrului i iute ca vntul fugi naintea tuturora. Prinul o urma de ndat adnc n pdure. Tovarii si erau cu mult n urm cnd, prinul auzi mugetul nfricotor a zimbrului i ltratul furioasei. Cnd ajunse n lumini vzu cu groaz cum ceaua lui credincioas ncolise imensul animal. Ceaua, iute, vru s sar n spatele zimbrului, ns acesta, cu o micare iute de coarne o omor. Zimbrul mugind i fremtnd se ntoarse ctre prin, care l izbi cu putere in luceafrul din frunte. Uriaul animal czu pe loc mort.

Cnd tovarii si ajunseser in sfrit n lumini, prinul le spuse cu o voce mndr: Zimbrul eu l-am nvins. Priviii capul puternic; acest trofeu va deveni steme rii mele i acest pru, ca i ara prin care curge, vor purta numele celei mele, Molda.

Aa a primit Moldova stema i numele pe care l poart cu mndrie i astzi.

Bucovina nglobeaz pagini de istorie, tradiii i obiceiuri strvechi, monumente unice i obiceiuri specifice, ctitorii medievale care atest o permanen spiritual i istoric a acestor meleaguri.

Austria, n 1774, ocup partea nordic a Moldovei, Bucovina. Din timpul domniei austriece dateaz mozaicul etnic al regiunii.

Apogeul strlucirii acestor locuri a fost atins n vremea lui tefan cel Mare, cnd s-au scris i s-au pstrat manuscrise i cri valoroase, s-au lucrat broderii, podoabe de aur, esturi, au funcionat vestite coli. Caracteristica domniei lui au fost numeroasele monumente de art ridicate. Avea obiceiul de a construi cte o biseric sau mnstire dup fiecare victorie, dintre ele detandu-se Mnstirea Putna. Urmaii lui tefan cel Mare au continuat opera acestuia. Au fost ridicate, refcute sau numai mpodobite cu picturi exterioare binecunoscutele monumente de art medieval de la Vorone, Mnstirea Humorului, Moldovia, Arbore, Probota

Construirea acestor monumente de art, devenite azi obiective turistice de mare atractivitate i incluse n programe turistice internaionale, s-a datorat n primul rnd domnilor moldoveni, ns a fost favorizat de un cadru natural extrem de variat i bogat, precum i de existena unor oameni harnici i talentai

Un moment cu profunde semnificaii n istoria acestor locuri l constituie intrarea lui Mihai Viteazul (21 mai 1600) n cetatea de scaun a Sucevei, aciune ce marca, pentru prima dat, actul primei uniri a celor trei ri romneti.

Alturi de alte zone ale rii, Bucovina ofer o mrturie vie asupra vechimii, continuitii i unitii vieii materiale i spirituale romneti.

IV.2. Cadrul natural

ntregul cadru natural al Bucovinei constituie un adevrat monument al naturii, ce ndeamn la odihn i drumeie. Odihnitor, ns fr a fi monoton, armonios, i prietenesc, el dispune de o serie de obiective de mare interes turistic i tiinific, unele ocrotite de lege, altele prin bunul sim al oricrui turist adevrat.

Proporionalitatea, etajarea formelor naturale pe vertical, tipologia ecosistemelor, armonia peisagistic a teritoriului justific pn la un punct, definirea lui ca sintez a geografiei pmntului romnesc. Cu excepia caracterului concentric, toate acestea reediteaz principalele particulariti ale cadrului natural al rii.

Situarea geografic face ca n limitele acestui teritoriu s-i dea ntlnire elemente biomorfologice specifice centrului, estului i nordului continentului european.

IV.2. 1. Principalele uniti de relief

Raportat la marile uniti geografice ale rii, teritoriul se suprapune parial Carpailor Orientali i Podiului Sucevei. De la vest la est, relieful nregistreaz o scdere treptat n altitudine, tipurile de forme orientndu-se n fii cu direcia nord-sud i n general, paralele ntre ele.

n ansamblu, teritoriul cuprinde dou importante uniti de relief: regiunea muntoas, ce reprezint 2/3 din suprafaa total i regiunea de podi, n proporie de 1/3.

Regiunea muntoas se include Carpailor Orientali. Este alctuit din masive, grupe de masive i complexe de culmi, separate ntre ele prin culoare adnci i arii depresionare: masivele Suhard i Climan, Obcinele Bucovinei, masivele Giumalu-Raru, Munii Stnioarei, Depresiunea Dornelor, culoarul depresionar Vatra Dornei- Cmpulung Moldovenesc- Gura Humorului.

Munii care alctuiesc masivul Suhard se desfoar sub forma unui triunghi prelung, situat la vest de Bistria Aurie i dominat de mai multe vrfuri care depesc altitudinea de 1600 m: Omu (1931 m), Suhardu (1709 m), Ouoru (1639 m). Vrfurile cele mai nalte cunosc condiiile mediului subalpin, cu consecine nsemnate asupra tuturor elementelor fizico-geografice.

Masivul Climan este cel mai nalt i cel mai impuntor munte vulcanic (Vf. Pietrosu- 2102 m) din ara noastr i ofer aspecte de relief aparte, constnd din vrfuri ascuite, forme reziduale curioase, platouri structurale, cmpuri ntinse de grohotiuri, cu dispunere radiar fa de conul vulcanic principal.Obcinile Bucovinei reprezint un sistem de culmi muntoase, paralele ntre ele, orientate NV-SE pe direcia general a grupei nordice a Carpailor Orientali.

Obcina Mestecniului se desfoar ca o culme prelung cu altitudini din ce n ce mai sczute spre SE (Vf. Lucina- 1588 m, Vf. Mestecni- 1291 m, Popasul Mestecni- 1086 m) i cu profil transversal asimetric.

Obcina Feredeu, care ncepe din vest seria unitilor muntoase alctuite din fli poart pe spinarea sa cteva cocoae , dintre care cea mai nalt este vrful Pacanu (1479 m).

Obcina Mare la est de valea larg a Moldoviei, format din numeroase culmi prelungi, care rar depesc 1200 m.

Sistemul de depresiuni din zona muntoas constituie importante arii de discontinuitate morfologic fa de regiunile nconjurtoare nalte, caracterizndu-se printr-un relief neted (Depresiunea Dornelor) i cmpuri de lunci i terase desfurate n lungul vilor (culoarul depresionar Cmpulung Moldovenesc- Gura Humorului; Culoarul depresionar al Moldoviei).

Regiunea de podi este mai cobort n medie cu 200 m fa de cele mai estice culmi muntoase, fiind alctuit din platouri structurale, versani cu microrelief de alunecare, martori de eroziune i denudaie, vi asimetrice, depresiuni erozivo-denudaionale, culoare morfologice de vale. Compartiment al Podiului Moldovei, Podiul Sucevei (460 m- denumit astfel dup apa Sucevei, care l strbate prin mijloc) a fost studiat cu interes de mai muli geografi, printre care i V. Brcuanu n lucrarea sa Podiul Moldovei- natur, om, economie. El consider c cele mai importante subuniti de relief din aceast regiune sunt:

Dealurile piemontane Marginea-Ciungi se ntind la poalele Obcinelor spre est, pn n albia major a Sucevei. Este partea de podi cea mai fragmentat i cea mai erodat, ca urmare a apropierii de munte i a adncirii reelei hidrografice. Cota maxim este n dealul Ciungi (692 m).

Depresiunea Rdui este aezat ntre rurile Suceava i Sucevia, n faa Obcinelor. Ea corespunde treptei celei mai coborte a Podiului Sucevei, cu o altitudine medie de 360 m.

Podiul Suceava-Flticeni, subunitate nalt a podiului Ssucevei, este de form asemntoare cu masivul deluros Dragomirna, dar de dimensiuni mai mari. Se ntinde ntre culoarele vilor Moldova i Suceava-Siret, are altitudine de 528 m.

Podiul Dragomirna este cea mai tipic parte a podiului Sucevei prin toate caracteristicile geomorfologice proprii Podiului Moldovenesc: monoclin cu forme structurale (cueste i platforme), nlimea medie 450 m, cota maxim este 528 m (Vf. Teioara). Este cuprins ntre culoarele vilor Suceava i Siret.

Depresiunea Liteni este situat n NE Podiului Flticeni, n bazinul superior al omuzului Mare. Are o altitudine de 320 m; vi largi cu fund mltinos, cu alunecri de teren i forme structurale.

Cmpia piemontan Baia este situat n lungul vii extramontane a Moldovei.

Culoarul Vii Siretului are n inutul Sucevei 6-8 km lime, iar n zona de confluen cu rul Suceava ia aspectul unei cmpii aluvionare intracolinare cu o lime de peste 12 km. Cea mai nalt dar i cea mai fragmentat subunitate de relief o constituie dealurile piemontane Marginea-Ciungi, n timp ce culoarul Vii Siretului, Cmpia piemontan Baia, Depresiunea Rdui reprezint forme de relief neted, uneori terasat i cu altitudinile cele mai coborte.

Analiznd modul cum se mbin componentele mediului, regiunea Bucovina se caracterizeaz printr-un inedit indiscutabil: aici se desfoar unul dintre cele mai spectaculoase sisteme de culmi muntoase paralele ntre ele (Obcinile Bucovinei); aici se ntlnesc interesante sisteme ecosisteme depresionare, cu turbrii i ape subterane mineralizate (Depresiunea Dornelor); aici se afl cele mai pitoreti depesiuni de contact dintre unitile muntoase i cele deluroase (Depresiunea Rdui, Cacica, Solca) (N. Pop, 1973)

IV.2.2. Alctuire geologic

Arhitectura teritoriului are drept caracteristic de baz succesiunea de la vest la est a patru zone structurale, dispuse astfel: zona vulcanic, zona cristalino-mezozoic, zona fliului i zona de platform. Primele trei alctuiesc regiunea muntoas, iar ultima formeaz unitatea de podi.

n alctuirea zonei cristalino-mezozoice intr isturile cristaline bine metamorfozate (gnaisuri , isturi sericito-cloritoase, manganoase, cuarite, calcare cristaline, roci porfiroide).

Zona fliului, ocupat n mare parte de obcinele Bucovinei, este alctuit din pachete puternic cutate de gresii, marne, argile, conglomerate, isturi.

Zona de platform, situat n partea de est, este format din drate cvasiorizontale, la alctuirea crora particip roci n general moi: gresii, nisipuri, pietriuri, argile, depozite loessoide.

IV.2.3. Clima

Clima este temperat-continental, cu diferenieri vizibile ntre regiunea muntoas i cea de podi n ceea ce privete caracteristicile topoclimatice

Acest climat este clar evideniat de temperaturile medii anuale, de temperaturile extreme, amplitudinile termice. Temperaturile medii anuale, cuprinse ntre valori de sub 00 C pe munii cei mai nali i 60 C pe versantul estic al Obcinei Mari caracterizeaz climatul montan. Climatului de podi i sunt specifice temperaturi medii anuale cuprinse ntre 7-80 C. Temperatura minim (-38,50 C) s-a nregistrat la Vatra Dornei (13 ianuarie 1950), iar temperatura maxim (38,80 C) a fost la Suceava (17 august 1952). Masele de aer care vin dinspre vest -i pierd treptat din umezeal n timpul escaladrii barierei Carpailor Orientali, nct n partea de est ajung mai uscate, clima suferind un proces de continentalizare. De asemenea, din partea estic primete influene climatice continentale cu secete vara, cu geruri i viscole iarna i ploi reci, primvara i toamna.

Influena altitudinii reliefului se resimte pregnant n regimul precipitaiilor atmosferice, care se caracterizeaz printr-o scdere a cantitii de la SV spre NE. Media anual variaz ntre 1200-1400 mm/an. Precipitaii sczute sub form de ploaie reprezint 70-80%. Cele mai mici cantiti de precipitaii se nregistreaz n luna februarie, iar cele mai mari n lunile mai i iunie, favoriznd dezvoltarea vegetaiei spontane i a plantelor de cultur.

Consecina efectiv a sistemului specific de circulaie a maselor de aer pe direcia V-E, regimul vnturilor prezint o serie de diferenieri, condiionate de dispunerea treptelor de relief i a culoarelor de vale. Astfel, n zona montan, direcia dominant a vnturilor este impus de orientarea formelor de relief i a culoarelor de vale. Astfel n zona montan, direcia dominant a vnturilor este impus de orientarea formelor de relief, iar n regiunea de podi, vnturile predominante acioneaz dinspre NV i se canalizeaz pe culoarele vilor Siret i Suceava. (N. Pop).

IV.2.4. Reeaua hidrografic

Reeaua hidrografic este destul de deas n zona de munte (1 km/km) i se rrete treptat spre podi (0,5km/km), unde se schimb i regimul hidrologic al rurilor. Ea este reprezentat de ruri i praie (principalele uniti hidrografice), dar i de lacuri, iazuri i mlatini. Ea deine i importante rezerve de ape subterane.

Datorit configuraiei generale a reliefului, aproape toate rurile care dreneaz teritoriul sunt tributare Siretului. Afluenii principali sunt Suceava, Moldova i Bistria i i au zonele de obrie n muni nali de la V la NV.

Bazinul propriu-zis al Siretului se rezum la albia lui major i la civa aflueni mici direci pe dreapta. Panta mic n acest sector face ca Siretul s aib o lunc larg, un curs foarte meandrat, iar n unele locuri chiar o dublare albiei minore.

Bistria cel mai important afluent al Siretului i dreneaz partea de vest. Izvorte de pe versantul nordic al munilor Rodnei din unirea prurilor Bistricioara i Putreda. Afluenii pe dreapta sunt Dorna, Neagra arului, iar pe stnga ibu, Crlibaba

Moldova izvorte din Obcina Lucina i are numeroi aflueni. Afluenii de dreapta sunt: Putna, Suhai de stnga Moldovia, Humor.

Suceava izvorte tot din Obcina Lucina, bazinul este asimetric, mai dezvoltat pe dreapta. Cea mai mare parte a bazinului este n regiunea de munte, afluenii cei mai importani fiind Sucevia, Putna, Pozen, Solca, Solone.

omuzurile izvorsc din, la sud de oraul Suceava, fiind singurele ruri de podi pe toat lungimea cursului lor. Sunt dou ruri gemene: omuzul Mic (30 km) i omuzul Mare (51 km).

n ceea ce privete apele stttoare acestea sunt reprezentate doar de cteva lacuri antropice.

Apele subterane se prezint foarte difereniat n sensul c exist regiuni cu roci impermeabile, lipsite aproape total de ape subterane. Ele sunt cantonate n depozitele unor structuri cristalino-mezozoice, de fli, n depozite miocene i mai ales n formaiuni sedimentare cuaternare. Bucovina deine rezerve mari de ape minerale i mineralizate, renumite prin efectele lor terapeutice asupra unor afeciuni ale organismului uman: ape carbogazoase, izvoare sulfatate, sulfuroase, clorurate. Se remarc Depresiunea Dornelor cu circa 40 izvoare minerale (aru Dornei, Poiana Negri, Cona).

IV.2.5. Vegetaia i fauna

Pe un relief difereniat cu nlimi ce depesc 1400 m n Obcine i coboar treptat spre est pn la 300 m n Lunca Siretului, condiionat i de clim se poate vorbi de zonarea vegetaiei.

Pdurea de conifere corespunde cele mai ntinse zone de vegetaie din Bucovina, i coboar pn la 1000 m. Astfel toat partea muntoas se ncadreaz zonei rinoaselor n care se dezvolt n amestec molidul (Picea excelsa) i bradul (Abies alba), iar la limita inferioar se adaug i fagul (Fagus silvestris).

n zona coniferelor se intercaleaz, ca asociaie specific, turbriile acide cu Sphagnum din ara Dornelor, cunoscute sub numele de tinoave.

Pdurea de foioase are o importan redus datorit suprafeei mici pe care o ocup. Se ntlnete sub form de petice numai n Podiul Sucevei. Cele mai ntinse fgete (Fagus silvatica) se ntlnesc n zonele Dragomirna , Dolheti, Ilieti. Stejriurile amestecate (Quercus cu ulm, tei, alun) ocup suprafee i mai mici i numai pe dealurile din podiurile Dragomirna.

Intrazonal, n luncile Siretului, Sucevei i Moldovei de la ieirea din munte a acestor ruri apare o vegetaie de lunc, cu plante lemnoase (salcie, plop, arin) sau ierboase (rogoz, pipirig).

Diversitatea mare a condiiilor fizico-geografice din Bucovina se reflect i la nivelul faunei. Pdurea de conifere se remarc prin bogia i diversitatea speciilor cu valoare cinegetic ridicat : ursul brun (Ursus arctos), rsul (Lynx lynx), jderul (Martes martes) , mistreul (Sus scrofa) rspndite n lunci i zvoaie.

Din lumea psrilor triete n jnepeniuri cocoul de mesteacn (Lyrurus tetrix) specie declarat monument al naturii, aflat numai n nordul rii, diverse specii de acvile, vulturi i bufnie.

Apele de munte adpostesc pstrvi (Salmo trutta fario), lipani (Thymallus thymallus), lostrie (Salmo hucho), mrene (Barbus fluviatilus).

Unele specii au disprut : boierul (disprut n secolul XVI), capra ibex (disprut pe la mijlocul secolului XIX).

IV.2.6. Solurile

Cele dou mari uniti geografice, muntele i podiul apar deosebite i din punct de vedere pedogeografic.

Solurile zonale montane sunt predominant soluri brune silvestre de diferite tipuri. Sunt soluri subiri i scheletice. N. Pop distinge mai multe tipuri. Zona munilor fliului se caracterizeaz prin soluri brune i brune acide cu un orizont de humus de grosimi mici. Pe suprafeele calcaroase de pe masivul Raru se ntlnesc rendzine negre i brune, cu un orizont bogat n humus.

Solurile de podi dei sunt dezvoltate pe un relief mult mai uniform ele sunt mult mai difereniate. La contactul cu bordura montan predomin solurile argiloiluviale brune i podzolice (cele mai rspndite n zona de podi). Solurile argiloiluviale cenuii i cernoziomurile levigate, cu un orizont gros de humus ocup areale importante pe interfluviul Suceava-Siret i Podiul Flticeni.

IV.2.7. Resursele naturale

Cele mai importante resurse ale solului se localizeaz n zona montan : rezerve de minereuri polimetalice (Leu Ursului, Fundul Moldovei), zcminte de mangan (arealul intre Crlibaba i Broteni), izvoare de ape minerale (zona extern a fliului Straja, Cacica, Cona). n zona submontan, principala bogie o constituie zcmintele de sare gem (Cacica). n zona de podi se ntlnesc slabe intercalaii lenticulare de crbuni inferiori.

Dintre celelalte resurse naturale, un rol deosebit n activitatea economico- social, inclusiv turistic l au cele vegetale (pdurile pajitile), cele animale, hidro-climatice (ndeosebi bogia i calitatea apelor, puritatea i valoarea terapeutic a aerului).

Pdurile ocup o suprafa de 53% din teritoriu. n afar de masa lemnoas, pdurea ofer cantiti importante de fructe, ciuperci, rini substane tanate i colorate, precum i un numr apreciabil de animale pentru vnat.

Pajitile au o producie medie de cca 12000 kg\ha mas verde i mpreun cu numeroase plante medicinale i melifere reprezint o important bogie.

Resursele apelor constau n volumul lor bogat, n proprietile superioare pentru diverse utilizri, n ihtiofaun i mai ales n potenialul lor hidroenergetic.

V. Potenialul turistic antropic

Spre deosebire de resursele atractive aparinnd cadrului natural care sunt un dar al naturii, zestrea turistic antropic reprezint o nsumare de elemente cu funcie recreativ create de om. Apariia lor ca obiective de interes turistic nu poart ntotdeauna pecetea premeditrii, adic n-au fost construite n acest scop, ci dimpotriv, n majoritatea cazurilor, au ndeplinit alte atribuii(economice, strategice, culturale, etc.). nsuirea recreativ i-au ctigat-o ns n timp, ajungnd adese ori ca ea s prevaleze n comparaie cu vechile atribuii, devenind un obiectiv turistic propriu-zis.

Principalele atribute recreative ale obiectivelor de provenien antropic au la origine urmtoarele nsuiri: vechimea obiectivului; unicitatea; ineditul; dimensiunea; funcia.

Vechimea unui obiectiv construit de mna omului, indiferent de dimensiunea i fizionomia acestuia, devine adesea o surs de real interes pentru privitori. Omul epocii actuale resimte nevoia interioar de a plonja ct mai adnc in propriul su trecut, ntr-un veritabil remember ontologic, plin de posibile revelaii i satisfacii spirituale.

Efectul atractiv al dimensiunii se diminueaz odat cu apropierea de vremurile noastre, fr a se putea stabili o relaie direct de proporionalitate. Aceasta deoarece nu toate obiectivele produse de mna omului impresioneaz n acelai mod vizitatorul.

Vechimea elementelor atractive antropice pune n micare stimuli psihologici al cror efect este cu att mai mare cu ct turitii sunt mai bine informai, iar crearea atmosferei locului lor de provenien mai inspirat creionat.

Unicitatea anumitor obiecte, edificii sau activiti umane nmagazineaz, de asemenea, o surs notabil de atractivitate. Este de ajuns a-l cataloga cu acest atribut cu o realizare antropic pentru ca ea s intre definitiv n sfera de interes a turitilor, avem n vedere nu o individualizare dimensional, ci singularitatea efectiv a produsului n sine. Unicitatea poate rezulta fie dintr-o aciune deliberat a creatorului- autor a unui singur produs, fr copii sau variante fie prin distrugerea sau dispariia obiectelor de acelai gen.

Ineditul o alt nsuire turistic a obiectivelor de provenien antropic.

Ineditul, ca resurs atractiv, este dat i de locul ales de om pentru amplasarea edificiilor sale.

Dac vechimea, unicitatea sau ineditul unor obiective de origine antropic rmne apanajul turitilor bine informai, dimensiunea acestora este un atribut accesibil tuturor, uor de evaluat sub aspect atractiv.

Funciile anterioare sau actuale ale anumitor edificii poart o ncrctur atractiv cu o tent specific, att prin arhitectura sau dimensiunea lor, ct mai ales prin ansa ce o ofer rememorrii unor bogate file de istorie scrise ntre zidurile lor. V..1. Caracterizare general

Bucovina, are o faim turistic pe care doar litoralul romnesc o ntrece. Ea a fost creat n primul rnd de numeroasele monumente ctitorite cu mai bine de 500 ani n urm, n epoca lui tefan Voievod (cruia chiar contemporanii i-au spus cel Mare) i a urmailor si care s-au strduit s-i continue opera. Ei au reuit ca alturi de stilul moldovenesc din arhitectur, nchegat n ultimii ani de domnie a lui tefan cel Mare, s creeze un stil moldovenesc i in pictura mural, strlucit reprezentat de frescele exterioare ale unor biserici.

n Bucovina, aproape fiecare loc are o amintire istoric. Doar aici, la adpostul munilor i codrilor s-au aflat primele capitale ale statului feudal Moldova) Suceava); aici sunt ruinele celor mai vestite i puternice ceti (Cetatea de Scaun a Sucevei); aici s-au nlat cele mai multe din ctitoriile Moldovei. n acest sens, merit amintit remarca istoricului D. Onciul, care afirm c nicieri pe tot pmntul romanesc nu se afla pe un spaiu att de mic, atta bogie de istorie romaneasca, atta bogie de amintiri scumpe ale trecutului.

Potenialul turistic antropic, ca de altfel i cel natural se constituie ca un factor fundamental de dezvoltare a turismului. Potenialul turistic, conform teoriei lui N. Ceang, cuprinde totalitatea factorilor de atracie aparinnd cadrului natural i antropic, valorificai prin intermediul angajrilor turistice. Ei genereaz fluxuri turistice cu arii de proveniena interne sau internaionale, ce se deplaseaz ctre arii de destinaie, unde consuma ntr-o maniera aparte, turistic, produsul turistic, rezultat din potenial i amenajarea acestuia.

Componentele patrimoniului turistic antropic au intrat n aria de interes turistic pe msura manifestrii tendinei omului modern de a se cunoate pe sine prin cunoaterea celor mai reprezentative realizri ale umanitii, din cele mai vechi timpuri si pn astzi.

Este un reflex firesc care marcheaz grupuri tot mai mari de persoane si care determin astfel intrarea n circuitul cunoaterii, prin turism, a unor noi destinaii i obiective. Acestora li se adaug i calitatea de atractivitate turistic, care dei complementar sau derivat (fa de funcia sau destinaia iniial) poate deveni dominant i cu efecte benefice multiple.

Intrarea n aria de interes i apoi n circuitele turistice consacrate este marcat n Romnia nc din a doua parte a secolului al XIX-lea, cnd aezminte i unele localiti devin puncte de interes pentru turismul elitist. Fenomenul se accentueaz n perioada interbelica i mai ales in ultima jumtate a secolului trecut, cu un dublu impact: intrarea n aria de interes a tot mai multor categorii de obiective antropice (ceti feudale, mnstiri fortificate, biserici cu valoare artistic, monumente comemorative , muzee, case memoriale, instituii de cultur i art) i implicarea unui numr tot mai mare de persoane, aparinnd la categorii umane variate. Aceasta component important a potenialului turistic si-a adus astfel o contribuie esenial la individualizarea turismului de mas, o alt caracteristic a timpurilor actuale.

Atractivitatea turistic a obiectivelor de natur antropic are o conotaie complex. n primul rnd, se impune mai ales prin componentele aparinnd timpurilor istorice, prin simbolistic determinnd impactul emoional pentru realizri ale trecutului , care nu reprezint dect jaloane n formarea civilizaiei romneti actuale. n al doilea rnd , obiectivele n sine reprezint realizri efective crora, caracteristicile lor structurale precum dimensiunea i materialul de construcie utilizat, stilul, forma, culoarea, ornamentele le atribuie caliti cum ar fi unicitatea sau originalitatea, ineditul. Ele rezulta fie din soluiile de edificare sau prezentare fie din modul de amplasare intr-un context natural sau antropic care le evideniaz valenele. Un atribut deloc neglijabil este i acela al vechimii, al apartenenei la o anumit epoc social istoric, deoarece este tiuta o alta trstura a omului modern. Ea const n faptul de a gsi adeseori suport moral n evadarea ntr-un trecut considerat ca ideal sau sursa de inspiraie de creaie sau cunoatere.

ntregul ansamblu al obiectivelor de natur antropic alctuiete un potenial valorificabil din punct de vedere turistic, n mod difereniat; ca intensitate sau modalitate. El ine de civilizaia material, de cultur, de esen spiritual, realizate n mod treptat n condiii social istorice diferite, toate dnd adevrata msur a valorilor autentice ale societii.

V.2. Edificiile religioase

Originalitatea Bucovinei o formeaz locaurile sfinte, alese drept locuri de venica odihn de domnitorii Moldovei, refugii ale credinei, reprezentnd n acelai timp autentice opere de art n care cunosctorii au gsit o sintez a inspiraiei de origine bizantin cu influena Renaterii occidentale din secolele XV-lea i al XVI-lea. Ele pot fi considerate i deintoarele multor relicve de art (manuscrise cu miniaturi strlucite, giuvaeruri, piese de mbrcminte brodate, obiecte religioase de mare pre aduse de la Muntele Athos) din vremurile cele mai nfloritoare ale voievozilor moldoveni.

Aceste monumente au fost incluse de UNESCO printre capodoperele de art ale lumii i de asemenea Federaia Internaional de Turism a Jurnalitilor i Scriitorilor (FIJET) le-a decernat Premiul internaional Pomme d or (1975). Demne de amintit sunt : Mnstirea Vorone (1488), Ctitoria lui tefan cel Mare, Biserica Arbore(1503)-hatmanul Luca Arbore, Mnstirea Humor (1530) , Ctitoria logoftului Teodor Bubuiog, Mnstirea Moldovia (1532), Ctitoria lui Petru Rare, Mnstirea Sucevia, Ctitoria boierilor Movileti. Acestea sunt singurele biserici pictate, conservate ca atare, monumente de importan universal. Ele au fost pictate n epoca lui Petru Rare, la iniiativa vrului su, Mitropolitul Grigore Roca, la coala de pictori moldoveni ce luase fiin la Vorone. Frescele exterioare, de o mirific exuberan cromatic sunt comparate, ca valoare artistic cu picturile murale de la San Marco din Veneia. Voroneul este cea mai valoroas prin picturile sale monumentale, prin amploarea i efectul lor decorativ, fiind situat de istoricii de art naintea bisericilor din Athos i Pisa. Sucevia, care prin fresce continua tradiia lui Petru Rare, ncheie seria marilor monumente din epoca formrii i apogeului stilului moldovenesc. Compoziia culorilor (albastru de Vorone , roul de Humor, galbenul de Moldovia i verdele de Sucevia culorile de fond ale frescelor) a rmas nc necunoscut iar prospeimea picturilor este nealterat. Aceste mnstiri prezint scene unice prin compoziia lor grafic scene care descriu scene importante din religie sau care oglindesc momente din istoria Europei (Cucerirea Constantinopolului la Humor, Geneza i Judecata de apoi la Vorone, Scara virtuilor la Humor).

Opera artitilor moldoveni anonimi este comparat cu operele lui Giotto, Leonard da Vinci sau Michelangelo. Acesta a ndreptit pe George Vlsan (1965) s afirme c :numai un popor de pstori munteni[] a putut nscoci o astfel de minune artistic, socotit azi ca una dintre cele mai alese realizri artistice populare ale Europei.

Alte mnstiri vizitate i apreciate de turiti sunt Mnstirea Dragomirna (1609) a lui Anastasie Crimca, Putna lui tefan cel Mare(1466) Slatina a lui Alexandru Lpusneanu(1561) Solca lui tefan Toma , Probota(1530), Raca.

Despre valoarea artistic a mnstirilor sucevene a vorbit i marele critic de art Charles Diehl , citat de N. Orahidan: Mnstirile formeaz unul dintre cele mai remarcabile capitole, nu numai ale istoriei artei romneti, dar chiar a istoriei picturii bizantine. n frescele ce le mpodobesc se vede atotputernicia acelui Bizan, care a fost n veacul de mijloc dasclul Europei rsritene. Ocupndu-se de mreaa podoab de picturi ce acoper feele din afar ale acestor biserici, acelai critic gsete c n toat lumea bizantin nu se afl nimic asemntor :toat iconografia , toat arta Bizanului triete n aceste picturi, cu toate nruririle apusene. La Vorone, la Moldovia, la Sucevia, pereii par acoperii cu scoare din rsrit , de culori strlucite i s-a putut asemui pe drept aceast policromie somptuoas cu decorul de mozaicuri ce acoper faadele domnului din Orvieto. Obiectivele culturale religioase au o mare valoare arhitectonic i mai ales simbolic, deoarece au reprezentat focarele de cultur si conservare a religiei. Construite n diferite epoci, ele au marcat evoluia social-istoric ecumenic i cultural, reflectnd diferitele tendine i influente din perioada respectiv. Dei vechi de secole, cea mai mare parte a acestora sunt bine conservate i au servit idealurilor unor comuniti umane ce aparin ortodoxismului, cretinismului romano-catolic. Pe lng importana simbolica, obiectivele religioase reflect unitar i evoluia stilurilor n construciile religioase. Adeseori, prin asimilarea unor componente stilistice consacrate si adaptarea lor la specificul autohton s-au nscut adevrate stiluri originale.

La o analiza comparativ din punctul de vedere al vechimii, a funciilor, dar mai ales a stilurilor in care au fost realizate , se poate face o difereniere n mai multe categorii de aezminte religioase. Dup rangul ecleziastic i dup, modul de funcionare, acestea pot fi catedrale, biserici, mnstiri i schituri.

Dintre acestea o atenie deosebit a fost acordat mnstirilor. Mnstirile i schiturile adiacente lor sunt presrate mai ales din partea de vest i de nord a Moldovei, aprnd la apus trectoarea Bistritei, iar la nord trectoarea Prutului cu drumurile lor de comer i propaganda ntre Apus i Rsrit. Acest lucru se explic prin faptul c biserica ortodox, sprijinit de voievozi, boieri i de ntreg poporul, a aezat mai cu seam spre hotarul de Apus i Miaza-noapte a rii fortree naturale de aprare a credinei (mnstiri pentru stvilirea primejdiei romano-catolice i pentru ntrirea ortodoxismului).

Arh. Mitr. Dionisie Simionescu, stare al mnstirii Sinaia vorbete n cartea sa Sfintele noastre mnstiri in trecut i astzi despre rolul acestor locauri sfinte. Ele au fost singurele instituii purttoare de cultur, cci n cadrul lor s-au format atia ierarhi de seama, cele mai vechi monumente literare, manuscrise de cri i scrieri bisericeti, clugrii din mnstiri sunt cei dinti care s-au ndeletnicit cu meteugul condeiului. Exemple demne fiind nentrecuii caligrafi Anastasie Crimca sau Antim Ivireanu. Mnstirile au fost pstrtoare ale legii i limbii, erau modele de gospodrie. Din cultivarea pmntului din creterea animalelor i din comerul cu obiecte religioase, acestea se puteau ntreine i puteau chiar oferi turitilor cteva zile adpost i mncare. Mnstirile au reprezentat limanurile de adpost ale tuturor romanilor n ele pstrndu-se cu toata sfinenia cultul i tradiiile. Mnstirile reprezint aezminte bisericeti cu organizare i funcii complexe, avnd n componen pe lng bisericile ctitorite de voievozi i mari boieri, spaii de habitat elementar (chilii populate permanent monahi, clugri sau clugrie), ateliere manufacturiere i chiar proprietari manufacturieri. Clugrii duc o viata auster, dedicat rugciunii comune, svririi serviciului religios lucrului manual, copierii si traducerii de cri i documente, scrierii de cronice n trecut dedicat nfiinrii de coli, spitale, tipografii. Trebuie evideniat faptul ca pan la secularizarea averilor mnstireti din 1864 dar i dup revoluia din decembrie 1989 mnstirile au deinut i rencep s primeasc ntinse terenuri agricole i pduri ce le permit s duc o bogat viata monahal, s sprijine tiprirea de cri sau lucrri de restaurare. Numeroase mnstiri au astzi muzee n care sunt prezentate toate realizrile i de asemenea este relevat istoria locaului religios i a regiunii.

O alta forma de aezri monahale o reprezint schiturile, edificii de mici dimensiuni, ce adpostesc un numr redus de clugri, situate n poziii greu accesibile n special n zona de munte. Multe dintre ele prezint atractivitate datorita literaturii populare care circula pe baza lor, ca de exemplu Chilia lui Daniil Sihastru, a picturilor realizate i a unei viei monahale ascetice, caracterizat de post priveghere i rugciune.

Bisericile n Bucovina c de altfel i n ara Romneasca, se remarc nu att prin dimensiuni ct mai ales prin unitatea compoziiei, prin armonia intre dimensiuni, influentele bizantine, precum i prin pictura mural interioar sau exterioara. Ele au avut un rol important dup secolul al XV-lea att pe plan cultural ct i istoric. Multe dintre ele sunt ctitorii voievodale i n perioada lui tefan cel Mare au reprezentat tot attea marcri ale rzboaielor i victoriilor sale. Se impune biserica Bogdana, Ctitoria Muatinilor, i Necropola Domneasc, considerat cea mai veche construcie medieval de zid din Moldova.

La Suceava n cadrul celor cteva zeci de biserici se remarc bisericile Mirui, Sfntu Gheorghe, Sfntul Dumitru, Zamca.

Bucovina cuprinde un sobor de locauri sfinte, dovezi ale evlaviei romnilor cci toate au fost ntemeiate de voievozi, preoi, negustori, sau rzei romni. Primul care a cercetat numrul mnstirilor i schiturilor n Bucovina a fost Aaron Pumnul, conform Fondului Religionar din Bucovina (1865). El a ajuns la concluzia c n acest inut i-ar duce existena 23 de mnstiri i schituri.

Bucovina nseamn pentru fiecare turist n parte o experien extraordinar i n acelai timp o cltorie obositoare, care se recomand a fi fcut n timp. Acest circuit nu poate ncepe dect din oraul Suceava.

Oraul Suceava, ora reedin de jude este un ora vechi, mndru de trecutul su. Aceast btrna cetate de scaun, dup ce a cunoscut strlucirea, a ajuns un fel de trg de interes mai mult local care pstreaz din trecut numai bisericile i ruinele cetii. Astfel caracteriza Enciclopedia Romniei din 1938, oraul Suceava, devenit astzi un important centru turistic i recunoscut datorit obiectivelor sale de mare atractivitate turistic, dar i datorit binecunoscutei ospitaliti bucovinene.

Cel mai nsemnat edificiu religios, vizitat de numeroi turiti romni i strini este Mnstirea Sfntul Ioan cel Nou, unde se gsesc moatele Sfntului Ioan cel Nou de la Suceava aduse de la Biserica de la Mirui. Hramul bisericii este Sfntul Gheorghe (23 aprilie), dar srbtoarea propriu-zis care atrage mii de turiti, este scoaterea sfintelor moate pe 24 iunie. Mnstirea se afl chiar n centrul oraului. Zidirea ei a durat opt ani fiind nceput n 1514 de ctre fiul lui tefan cel Mare, Bogdan al III-lea cel Orb i terminat de tefni, (1522).

Cldirea este impuntoare, repetnd cu mici deosebiri forma i stilul bisericii lui tefan cel Mare de la Mnstirea Neam. Nu lipsesc decorul policrom, realizat prin crmizi i discuri smluite, ns apar i decorul prin fresc. Dei podoaba pictural a exteriorului (realizat n 1534) s-au pstrat urme doar pe peretele sudic. n schimb, n interior se pstreaz pictura original, care actualmente se afl n lucrri de restaurare. Sunt remarcabile frescele din altar i naos, care au fost curate fr a fi refcute. Deosebit de valoros este tabloul votiv i n special portretul lui tefni Vod. Picturile din pronaos i din pridvor sunt mai puin valoroase, suferind de pe urma splrii i fiind pe alocuri repictate.

n interiorul bisericii se afl racla moatelor Sfntului Ioan cel Nou, mpodobit cu 12 plci de argint gravate, aezate pe lemn de chiparos din secolul al XV-lea. Gravurile nfieaz, ca i frescele mai noi din pridvor, scene din viaa Sfntului Ioan cel Nou.

n Spatele parcului central al oraului, nconjurat doar de construcii noi, se afl Biserica nvierii, zidit n 1551, de Elena Rare. Ea este o copie a bisericilor oreneti cu plan mixt din epoca lui tefan cel Mare, (Sfntul Ioan din Piatra Neam). Are nsa o form mai greoaie i este realizat cu materiale inferioare.

Tot n centrul oraului, chiar pe locul unde s-au aflat curile domneti din Suceava, se afl Biserica Domnielor cu hramul Sfntul Ioan Boteztorul (7 ianuarie). Ea a fost zidit n 1643 de Vasile Lupu ca paraclis a palatului domnesc. Construcia are proporii mici, dar armonioase fiind ncoronat de o turl zvelt. Ea este ridicat pe un plan simplu, dreptunghiular, interiorul este tratat unitar, mprirea tradiionala n pronaos, naos i altar, fiind mai mult simbolic. Clopotnia, lipit pe partea nordic, duneaz aspectului general al monumentului.

Mai spre vest nu departe de locul Curii Domneti se afla Ctitoria lui Petru Rare, Biserica Sfntul Dimitrie (26 octombrie ziua n care se srbtorete hramul). Construcia a durat doi ani (1534-1536), o prima cldire drmndu-se din motive necunoscute. Are un plan triconic i seamn cu o alta cldire a lui Petru Rare, Moldovia, doar c la Suceava pridvorul este nchis. Biserica are o construcie monumental: 36 metri lungime i 16 metri lime. Faadele au fost acoperite n ntregime cu fresce dar nu s-au pstrat dect parial pe turl. Momentan se afla n lucrri de restaurare n ceea ce privete pictura interioar. Catapeteasma a fost lucrat n foi de aur. n partea de rsrit a bisericii se afl un masiv turn de clopotnia. El a fost construit n 1561 de Alexandru Lpuneanu i nlat cu un etaj n secolul al XIX-lea, cnd a fost folosit ca foior de foc. Acum se afl i el ntr-un program naional de restaurare iniiat de Ministerul Culturii i Cultelor.

Pe o strdua care se ndreapt din centrul oraului spre Cetate se afl Biserica Mirui, numit astfel fiindc aici erau uni mireui voievozii Moldovei. Prima construcie a fost ridicat probabil n secolul al XIV-lea de Petru Muat, biserica existnd n 1401, cnd s-au adus la Suceava moatele Sfntului Ioan cel Nou. Ea a fost reconstruit n totalitate n secolul al XVII-lea, iar la sfritul secolului al XIX-lea ea a fost restaurat de K.A. Romstorfer.

Mnstirea-cetate Zamca se situeaz n zona armeneasc a oraului dincolo de piaa comerciala a oraului. Construciile actuale dateaz de la nceputul secolului al XVII-lea , o inscripie pe turnul intrrii indicnd anul 1606. Biserica ridicat pe plan dreptunghiular se afl n mijlocul unor incinte de forma unui patrulater neregulat . Zidurile sunt ntrite cu contraforturi spre exterior i interior, dar nu au turnuri la coluri. Pe latura rsritean se afl turnul intrrii, iar pe cea apusean o construcie combinat ingenios cu rol dublu: turn de aprare i paraclis.

Prsind oraul prin cartierul Icani i urmnd drumul E 85, orice turist i poate desfura periplul spre obiectivele turistice din Bucovina. Dup trecerea pasarelei peste calea ferat, la dreapta se desprinde o osea asfaltat care conduce la Mnstirea Dragomirna.

1. Mnstirea Dragomirna

Situat la 10 kilometri de Suceava, n comuna Mitocu Dragomirnei, acest complex mnstiresc reprezint, dup Putna, unul dintre locurile cele mai vizitate de ctre turitii din ar i strintate. Acest statut se datoreaz nu numai faptul c reprezint una dintre creaiile arhitecturale romneti dintre cele mai importante din Moldova, cu o mare bogie de elemente nnoitoare, dar i faptului c adpostete un muzeu, un adevrat tezaur de valori din diverse ramuri de activitate artistic.

Ctitorii complexului au fost crturarul Anastasie Crimca mpreun cu fraii Stroici. Ridicarea complexului Dragomirna s-a fcut n etape. n 1602 s-a ridicat bisericua care se afla n afara zidurilor ce nconjoar mnstirea, iar n 1609 se nal mnstirea propriu-zis. Ulterior, n 1627, la porunca domnitorului Miron Barnovski se ridic ziduri, cu tunuri i contrafori, care dau nfiarea unei impresionante ceti medievale.

Ctitoria este impresionant prin dimensiunile neobinuite (mai ales prin nlimea sa care atinge 42 de metri fa de limea de 9,60 m) i original prin bogatul decor de piatr. Dac tendina de nlare manifestat n secolele anterioare a atins aici punctul maxim, socotit de unii excesiv, noul decor al faadelor prin prelucrarea artistic a pietrei va fi un punct de plecare pentru arhitectura Moldovei i va fi dezvoltat la alte monumente ale secolului al XVII-lea (biserica Trei Ierarhi de la Iai). Interiorul bisericii surprinde ca i exteriorul prin monumentalitate, dar mai ales prin bogata reea de nervuri de piatr profilat. De remarcat, de asemenea c ncepnd de la pridvor , pardoseala se nal progresiv cu fiecare ncpere pn la altar, contribuind alturi de gradarea care o dau bolile, la realizarea unei dinamici spaiale excepionale. Pictura, realizat de meteri locali, nu se mai pstreaz dect n naos i altar. Catapeteasma, sculptat n lemn i aurit provine de la Biserica din Solca. n pridvorul bisericii se afl mai multe pietre de mormnt, printre care i cea a lui Anastasie Crimca. Remarcabil este i trapeza mnstirii, situat lng turnul intrrii, pe care specialitii o consider ca fiind una din realizrile de frunte ale complexului Dragomirna.

De mare interes pentru turiti este muzeul de art feudal organizat n incinta mnstirii. El deine o serie de piese de mare valoare din secolele al XV-lea i al XVI-lea, care au aparinut mnstirii Vorone: acoperminte de vase liturgice (secolul al XVI-lea), un evangheliar ferecat (1557), o cruce din lemn de abanos, cu motive sculpturale (1542), numeroase manuscrise cu miniaturi de o nalt miestrie artistic. Pe lng manuscrise muzeul mai conine i alte piese de mare valoare: broderii, ferecturi n aur i argint, obiecte sculptate n lemn, veminte cu fir de aur, argint i mtase.

2. Biserica din Ptrui

Cu aceast cldire i cu aceea de la Mirui, zidit n acelai timp, tefan cel Mare inaugureaz marea campanie de construcii din ultima parte a domniei sale. Tradiia, consemnat de cronici, spune c aceast biseric a fost construit de tefan cel Mare pentru o mnstire de clugrie cu scopul ca s fie un fel de spital pentru ostaii cei rnii (E.Hostiuc, 1922).

Biserica din Ptrui cu hramul nlarea Sfintei Cruci (14 septembrie) are dimensiuni modeste (este cea mai mic ctitorie a lui tefan cel Mare), dar cu o siluet armonioas. n interior se pstreaz ansamblul picturilor originale, ce demonstreaz c n Moldova se stabilete n aceast epoc un program iconografic specific. Dei starea de conservare a picturilor este destul de precar, se pot distinge o serie de scene, cum ar fi Asediul Constantinopolului , una dintre cele mai grandioase compoziii din nordul Moldovei. Un mare interes prezint i tabloul votiv, cu unul dintre cele mai reuite portrete a lui tefan cel Mare.

Avnd n permanen n stnga rul Suceava, turistul i poate continua drumul pn n comuna Drmneti (15 kilometri de Suceava), unde E85 este ntretiat de DJ209. Acesta ofer posibilitatea de a ajunge n satul Prhui (la stnga) sau la Siret (la dreapta).

Biserica din satul Prhui poart denumirea de Biserica tuturor Sfinilor i este ctitoria logoftului Gavril Trotuan (1522). Ea este important n istoria arhitecturii moldoveneti prin faptul c aici apare un pridvor neobinuit cu dou caturi i cu goluri. Construit din piatr brut, aceast biseric nu are faadele mpodobite. n interior se pstreaz pictura original n stare mai bun dar pe pereii din pronaos.

n apropiere, n Vlineti, sat din comuna Grniceti, se pstreaz un valoros monument de la sfritul secolului al XV-lea. Este vorba de o biseric de curte boiereasc, cu hramul Sf. Nicolae (6 decembrie). Ctitorie a logoftului Tutu, ea a fost terminat ntre 1493-1494.

Biserica este ridicat pe un plan dreptunghiular, iar n partea sudic i s-a alipit un turn-clopotni. Faadele sunt mpodobite cu o frumoas decoraie de ceramic policrom. De o deosebit valoare este ansamblul picturilor interioare ce trdeaz calitile artistice excepionale ale zugravului moldovean, Gavril Ieromonahul. Picturile marcheaz un moment important n istoria artei Moldovei, Gavril introducnd o serie de inovaii care vor fi preluate ulterior: introduce fresca n pictura moldoveneasc i reprezint cele apte sinoade ecumenice. Deoarece aceste picturi se degradeaz din ce n ce mai mult, Ministerul Culturii i Cultelor a iniiat un proces intens de restaurare.

3. Biserica Sfnta Treime

Este principalul obiectiv al oraului Siret (16 iunie) construit ca paraclis al curii domneti din centrul trgului vechi. Cldire restaurat cu mult g rij, ea este atribuit de tradiie voievodului Sao i aparine secolului al XV-lea. Biserica este o construcie modest zidit n piatr brut. Interiorul ei este alctuit dintr-un pronaos ngust un naos alungit i un altar semicircular. Decorul este simplu dar de mare efect plastic, care alturi de planul trilobat va sta la baza dezvoltrii ulterioare a ntregii arhitecturi religioase din Moldova.

4. Biserica Bogdana

Oraul Rdui (la 36 kilometri distan de Suceava se remarc i prin existena Bisericii Bogdana, cu hramul Sf. Nicolae (6 decembrie); cea mai veche construcie de piatr a Moldovei. Dup tradiie, pe locul ei a existat o biseric de lemn, nlocuit de Bogdan I cu o construcie de zid, devenit ulterior necropol a primilor domnitori. Anul precis al construciei nu se cunoate. Ea are un stil unitar, sinteza elementelor romanice, bizantine i gotice. Biserica a fost restaurat n 1559, cnd Alexandru Lpuneanu a adugat un pridvor deschis. Pictura din interior este de data mai recent n pronaos i naos. Cea din altar, dei mult refcut se aseamn cu cea de la Vorone din punct de vedere iconografic.

La 5 kilometri de Rdui, pe DJ178 se gsete una dintre cele mai vechi localiti ale Moldovei, Volov. Tradiia spune c aici ar fi existat o biseric de lemn construit de Drago Vod, care a fost mutat de tefan cel Mare la Putna (1468). n apropierea fostei bisericue, tefan a construit ntre 1500-1502 o impuntoare biseric de piatr, unul din interesantele monumente istorice rmase din ultima perioad de domnie a marelui voievod.

De la Rdui la Putna, turistul parcurge cei 33 kilometri tot pe DJ209E, urmnd valea superioara a Sucevei.

Primul obiectiv important pe acest traseu se afla n comuna Horodnic, unde a fost zidit cea dinti mnstire de maici din Moldova. Dei aceasta a disprut la sfritul secolului al XVIII-lea, amintirea ei se pstreaz n numele ctunului Clugria i n bisericua de lemn.

Dup ce este strbtut comuna Putna, drumul se transform ntr-o alee ce se oprete brusc la poarta mnstirii Putna.

5. Mnstirea Putna

Este primul monument pe care tefan cel Mare l-a zidit n perioada de nceput a domniei sale. Construcia a nceput n 1466, s-a terminat n 1469, i a fost inaugurat n 1470. La 15 martie 1484 Letopiseul de la Putna noteaz arderea mnstirii cu desvrire , ns este refcut imediat. Cldirile aflate astzi n incinta mnstirii au fost construite ntre 1854-1856. Cel care a fcut ultima reparaie (1902) a fost arhitectul austriac Romstorfer, care-i imprim aspectul natural cu acoperiul de igl smluit, cu faadele decorate n maniera secolelor al XVII-lea al XIX-lea i cu turla mpodobit cu elemente baroce. n interior nu se mai pstreaz pictura din secolul al XV-lea. Au rmas din acea epoc doar canaturile uii dintre pronaos i gropni. Biserica cu hramul Intrarea Maicii Domnului n Biseric, (21 noiembrie) a fost una dintre marile necropole domneti ale Moldovei, n ea fiind nmormntai tefan cel Mare, Maria Voichia, Maria de Mangop, Bogdan cel Orb, tefni-Vod.

Chiar de la nfiinarea sa, Mnstirea Putna a primit numeroase danii, tefan cel Mare artndu-se deosebit de darnic cu aceasta ctitorie a sa. n 1503, domeniul Putnei cuprindea nu mai puin de 30 de sate (25 provenite din danie domneasc), mnstiri anexe, vii. n acelai timp Putna a devenit ea nsi factor cultural dup tradiia medieval, cu coala de caligrafi i miniaturiti, ateliere de broderii. Prin darurile domnilor i boierilor, Putna a ajuns s dein un mare i valoros tezaur de art medieval. n afar de unele piese pstrate la Muzeul de Art a Romniei i n Biblioteca Academiei, tot ce a mai rmas din tezaurul Putnei este depus astzi n muzeul mnstirii, socotit de specialiti ca unul dintre cele mai bogate muzee de art religioas medieval din lume. El este amenajat n cldirea de pe latura nordic a incintei. Portretul muzeului prezint piese gsite cu ocazia cercetrilor arheologice i a lucrrilor de restaurare, precum i manuscrise valoroase i documente medievale autentice. La etaj, sunt expuse exemplare reprezentative pentru arta moldoveneasc (XV-XVI). Din numeroase broderii expuse n muzeu, se pot meniona patrafirul din 1469, broderie executat cu fir de mtase, aur i argint; acopermntul de pe mormntul Mariei de Mangop (cel mai vechi portret brodat din arta moldoveneasc 1477), epitrahilul cu portretul lui tefan cel Mare cu fiul su (1480-1496), epitaful din 1420, patrafirul din 1504, care dovedesc c atelierul de la Putna atinge punctul culminant al dezvoltrii sale artistice. Din colecii de argintrie se remarc cadelnia din 1470, cele doua evantaie liturgice, executate n 1497 n filigram de argint aurit i mai ales Tetraevanghelarul de la Humor (1487). Din valoroasele manuscrise medievale, adevrate opere de art, Biblioteca mnstirii pstreaz nou exemplare ce aparin epocii lui tefan cel Mare.

O vizit la Mnstirea Putna nseamn o incursiune pe viu n trecutul glorios al Moldovei, nu numai n cel politico-militar, ci i cel spiritual.

6. Biserica de lemn a lui Drago Vod

Se afl n cimitirul satului la circa 500 metri sud-est de mnstire. Ea a fost ridicat iniial la Volov (1346) i mutat de tefan cel Mare la Putna (1468).

7. Chilia lui Daniil Sihastrul

Se afl la aproximativ 1,5 kilometri de mnstire dincolo de podul de peste rul Putna. Aici a trit Daniil, nainte de construirea mnstirii, care s-a mutat apoi la Vorone unde se afl mormntul lui. ntr-o stnc de mari dimensiuni, el a spat cu dalta, ani de-a rndul o bisericu care reproduce, la scar redus planul oricrui loca sfnt, cu pronaos, naos i altar. Sub bisericu, se afl chilia extrem de auster n care tria Daniil, cel care l-a ncurajat pe tefan cel Mare n clipele grele ale nfrngerii de la Valea Alb (1476).

8. Ruinele Sihstriei

Se afl pe valea Prahovei, n amonte, la circa 3,5 kilometri de mnstire. La Sucevia turistul poate ajunge direct de la Putna, fie prin Vicovu de Jos- Marginea pe DJ209, fie pe poteci de munte.

9. Mnstirea Sucevia

A fost ridicat ntr-un cadru pitoresc (la 19 kilometri din Rdui), cel mai fortificat complex mnstiresc din Moldova, ce are hramul nvierea Domnului (hram ce variaz de la an la an). Construita la sfritul secolului al XVI-lea, incinta mnstirii (cu laturile de circa 100 metri, cu ziduri groase de 3 metri i nalte de 6 metri, flancate de 5 turnuri puternice). Avea menirea de a adposti familia Moviletilor i fabuloasele lor averi. Biserica mnstirii este ultima ctitorie domneasc ce mbrac haina somptuoas a acestei maniere decorative aprut n vremea primei domnii a lui Petru Rare. n acelai timp, zidul de cetate care nconjoar mnstirea este, alturi de cel al Dragomirnei, cel mai bine pstrat din vechea arhitectur moldoveneasc i cel mai impresionant ca nfiare.

Dac n ceea ce privete arhitectura, biserica mnstirii a ncheiat perioada de strlucire a stilului moldovenesc de la sfritul secolului al XVI-lea, pictura sa interioar i exterioar marcheaz din punctul de vedere al realizrii artistice, un nceput de declin. Pictura exterioar de la Sucevia ncheie seria bisericilor moldoveneti unice n lume prin frescele care le acoper n ntregime pereii. Pictura impresioneaz pe privitor prin mrimea ansamblului i prin armonia i strlucirea coloritului, dominat de verde. Cel mai valoros ansamblu al picturii exterioare este Scara virtuilor.

Lng incinta mnstirii, lng cimitirul satului se afl un alt monument istoric, o biseric de piatr i un turn-clopotni, cu hramul Schimbarea la fa (6 august).

n cldirile mnstirii situate pe latura de est a fost amenajat n fosta trapez de la etaj un mic muzeu ce cuprinde valoroase obiecte de art religioas, remarcabile fiind broderiile. Dou acoperminte de morminte sunt nu numai obiecte de art, dar i documente istorice, pstrndu-se astfel chipul frailor Movil. Tot n muzeu se pstreaz capsula de argint aurit cu prul Elisabetei, soia lui Ieremia Movil.

10. Mnstirea Moldovia

Se afl la 32 kilometri distan de la Sucevia, urmnd DN17 A, peste pasul Cuimrna, dup numeroase serpentine.

Aceasta mnstire, cu hramul Buna Vestire (25 martie) a fost ridicat n 1532 din iniiativa i cheltuiala lui Petru Rare. n jurul bisericii a fost nlat o adevrat cetate de form ptrat, cu ziduri puternice. Ele se mai pstreaz nc cu excepia aceluia sudic, unde au aprut construcii recente. Biserica este acoperit cu strlucita podoab a frescelor care i dau o valoare inestimabil, sitund-o printre cele mai importante monumente de art romneasc veche.

Pictura Moldoviei, realizat cronologic ntre cea de la Humor i cea de la Vorone, se impune prin monumentalitate, prin fora expresiva a desenului, prin calda armonie cromatic, de asemenea prin claritatea programului iconografic. Dominanta gamei cromatice este, n cazul Moldoviei, galbenul auriu cu reflexe solare de un fast subtil i o distins elegan. Alturi de Vorone, Sucevia, Arbore i Humor ,Moldovia face parte din salba de monumente de notorietate universal pentru ceea ce specialitii numesc genul picturii exterioare medievale din Moldova.

n afar de biseric, n incinta mnstirii se pstreaz n colul dinspre nord-vest nc o construcie veche, una din puinele cldiri de locuit rmase de la nceputul secolului al XVII-lea, clisarnia. Ea a fost folosit de-a lungul anilor ca locuin domneasc sau episcopal, dar avea multe ncperi destinate pstrrii tezaurului mnstiresc. Dup restaurarea dintre 1955-1957, aici a fost instalat, n ncperile de la pastor, micul muzeu al Moldoviei.

n muzeul mnstirii, turistul are ocazia s vad o serie de obiecte sculptate n lemn, adevrate capodopere. Cel mai valoros este jilul domnesc, ornamentat cu sculpturi. Interesant este c pomelnicul mnstirii care cuprinde pe toi donatorii, ncepnd cu Alexandru cel Bun. Vase, candele, broderii, icoane de multe sute de ani stau alturi de cel mai onorat si contemporan odor-Mrul de aur- distincie atribuit de Federaia Internaional a Ziaritilor i Scriitorilor de Turism ca legitim recunoatere a valorii fr egal a monumentelor de art medieval din aceast parte de ar.

De la Sucevia, turistul poate ajunge i la Solca, unde tefan al II-lea Toma a construit o biseric de piatr cu hramul Sf. Apostoli Petru i Pavel (29 iunie), dar care are o structur masiv, greoaie. Dei Solca se ajunge uor pe un drum local n comuna Arbore, situat la 6 kilometri spre est.

Biserica, cu hramul Tierea capului Sf. Ioan Boteztorul (29 august) a fost construit n 1503, n pronaos aflndu-se mormntul ctitorului Luca Arbore,


Recommended