+ All Categories
Home > Documents > Treptele ierarhiei sacramentale în Biserica primară · 2013. 10. 2. · etc.) –o preoție...

Treptele ierarhiei sacramentale în Biserica primară · 2013. 10. 2. · etc.) –o preoție...

Date post: 16-Dec-2020
Category:
Upload: others
View: 3 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
49
Treptele ierarhiei sacramentale în Biserica primară - o perspectivă a Noului Testament - Pr. Prof. Stelian TOFANĂ
Transcript
  • Treptele ierarhiei sacramentale

    în Biserica primară- o perspectivă a Noului Testament -

    Pr. Prof. Stelian TOFANĂ

  • Preliminarii

    După Înălțare

    - creștinii împărțiți în: Apostoli și Frați (F Ap 1:15)

    - misiunea Apostolilor – vestirea Evangheliei în toată lumea (Mt 28:19-20)

    - Apostolatul celor 12 (prin însăși natura lui) nu putea dăinui

  • • Apostolii au rânduit slujitori în Biserică:

    3 trepte

    - episcopi

    - preoți

    - diaconi

    Hirotonirea – din primele zile ale Bisericii (FAp

    6)

  • Terminologia treptelor ierarhice

    • Numirile slujitorilor bisericești, în epoca

    apostolică, erau diferite.

    • Ele arătau:

    – Locul pe care îl ocupă în rândul creștinilor

    – Lucrarea religioasă

    – Îndatoririle lor

  • • 1Tes 5:12 – creștinii îndemnați să-i

    cinstească pe slujitori:

    ”pe cei ce se ostenesc între voi (ηοὺρ

    κοπιῶνηαρ ἐν ὑμῖν) și stau în fruntea voastră

    (πποϊζηαμένοςρ ὑμῶν) în Domnul și vă

    povățuiesc pe voi (νοςθεηοῦνηαρ ὑμᾶρ)”

    - între harismatici – numai πποϊζηαμένορ –

    întâistătător (Rom 12:8)

    – nu s-a păstrat ca termen tehnic

  • - ἡγοςμένορ

    • Evr 13:7

    ”Aduceţi-vă aminte de mai-marii voştri (Μνημονεύεηε ηῶν ἡγοςμένων ὑμῶν), cei ce v’au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; la a căror săvârşire luând seama, urmaţi-le credinţa”

    13: 17

    ”Ascultaţi de mai-marii voştri (Πείθεζθε ηοῖρ ἡγοςμένοιρ ὑμῶν) şi supuneţi-vă lor, că ei priveghează pentru sufletele voastre, ca unii ce au să dea seamă de ele”

  • 13: 24

    ”Îmbrăţişaţi-i pe toţi mai-marii voştri şi pe toţi

    sfinţii (Αζπάζαζθε πάνηαρ ηοὺρ ἡγοςμένοςρ

    ὑμῶν, καὶ πάνηαρ ηοὺρ ἁγίοςρ)”

    – Folosit ca nume care desemna o categorie și

    din conducătorii societății - nu s-a păstrat ca

    termen tehnic pt. slujitorii Bisericii-

  • termenul - presbÚteroj – rămâne – (comp. de la pršsbuj)

    – mai înaintat în vârstă

    - căpetenie, mai mare în popor -presbÚteroi

    - gerous…a Spartei

    - Senatus – Roma

    Primii creștini au împrumutat termenul presbÚteroj de la evrei

  • În V.T. - Oƒ presbÚteroi - formau o adunare a

    mai marilor poporului care luau parte la

    cârmuirea statului

    - în număr de 70 (Ieș 24:1; Num 11:16-17. 24-

    25) alături de leviți, conducătorii semințiilor,

    cărturari (Deut 31:28)

    - pe vremea lui Iisus ”presbiterii” alcătuiau

    Sinedriul împreună cu arhiereii și cărturarii

    - în Sinedriu - erau reprezentanții poporului

  • În V.T – presbiterii – instituirea lor – caracter

    sacru

    Num 11: 16-17.24-25

    ”Atunci Domnul a zis către Moise: Adu-mi

    șaptezeci de bărbați, dintre bătrânii lui Israel(avpo. tw/n presbute,rwn Israhl), pe care-i știi tu că sunt căpetenii poporului și supraveghetorii lui, și

    du-i la cortul adunării ca să stea cu tine acolo.

    Că mă voi pogorî acolo și voi vorbi cu tine și voi

    lua din duhul, care este peste tine și voi pune

    peste ei, ca să ducă ei cu tine sarcina poporului

    și să nu o duci numai tu singur...

  • Atunci a ieșit Moise și a spus poporului

    cuvintele Domnului, a adunat șaptezeci de

    bărbați dintre bătrânii poporului și i-a pus

    împrejurul cortului. Și s-a pogorât Domnul în

    nor și a vorbit cu el, și a luat din duhul care era

    peste el și a pus peste cei șaptezeci de bărbați

    căpetenii. Îndată însă cum s-a odihnit duhul

    peste ei au început a prooroci, dar apoi au

    încetat.”

  • Așadar, în Vechiul Testament această categorie a ”bătrânilor” era mult deosebită de restul bătrânilor poporului:

    - nu numai prin actul prezenței Duhului în alegerea și instituirea lor,

    - ci și prin manifestarea Duhului în harisma proorociei.

    - Aici trebuie văzute motivele pentru care i-au determinat pe primii creștini să dea cârmuitorilor lor bisericești numele de ”presbiteri”

  • • Termenul ƒereÚj a fost evitat de creștini – termen

    tehnic pentru:

    - preotul VT (Mt 8:4; 12:4-5; Lc 1:5; 5:14; In 1:19)

    - preotul păgân (FAp 14:13)

    În Evrei - Iisus e numit ”arhiereu” (2:27; 3:1; 4:14

    etc.) – o preoție superioară

    - pt. ”bătrân” – grecii au folosit termenul de gšrwn –

    nu apare niciodată ca termen tehnic pt. slujitori

  • • 1Pt 1:1 – ”Petru, apostol al lui Iisus Hristos...”

    • 1Pt 5:1 – ”Pe cei dintre voi care sunt preoţi îi

    îndemn eu, cel împreună-preot şi martor al

    patimilor lui Hristos şi părtaş al slavei ce va

    să se descopere”

    Apostol

    Petru

    prezbiter

    - termenul “prezbiter” = funcția sfințitoare

  • Iac 5:14-15:

    ”Este cineva’ntre voi bolnav?: să-i cheme pe

    preoţii Bisericii, şi ei să se roage pentru el,

    ungându-l cu untdelemn în numele Domnului;

    şi rugăciunea credinţei îl va mântui pe cel

    bolnav, şi Domnul îl va ridica; şi de va fi făcut

    păcate, i se vor ierta”

    - accentuată latura sfințitoare a preoției

  • • F. Ap. 15:23-29 - Sinodul Apostolic – Ierusalim (49-50)

    Ap Pavel și Barnaba întâmpinați la Ierusalim de către:

    - Biserică (creștini)

    - Apostoli

    - prezbiteri = preoți – membri ai ierarhiei sacramentale

    Iacob, ”Fratele Domnului” nu putea fi trecut în:

    - rândul Apostolilor că nu a fost Apostol

    - fraților pentru că creștinii erau împărțiți în:Apostoli, prezbiteri și frați (¢delfo…) – între prezbiteri

  • F Ap 16:4 – ” Şi când treceau ei prin cetăţi, le

    învăţau să păzească hotărârile rânduite de

    apostolii şi de preoţii din Ierusalim”

    - preoții = membri ai ierarhiei bisericești

    sacramentale

    - hotârârea lor – autoritate supremă

    canonică

  • 1. Treapta Preoților

    • F.Ap. 11,30

    - Prima oară unde se vorbește despre preoți = slujitori bisericești, în treapta a doua a ierarhiei (ajutoare din Antiohia la Ierusalim – foametea din anii 43-44)

    ”Iar ucenicii au hotărât ca fiecare dintre ei, după putere, să trimită spre ajutorare fraţilor care locuiau în Iudeea; ceea ce au şi făcut, trimiţându-le preoţilor prin mâna lui Barnaba şi a lui Saul.”

  • Unde sunt apostolii?

    - propovăduire?

    Puteau fi diaconii numiți preoți?

    - Nu. Canonul IV Apostolic

    – interzice diaconilor primirea de daruri pt. Biserică

    - chivernisirea bunurilor - numai ca ajutători ai preoților

    Concluzia: textul referire la preoți – a II-a treaptă

  • F.Ap. 21,17-18

    „Şi sosind noi la Ierusalim, fraţii ne-au primit cu

    bucurie. Iar a doua zi, Pavel a mers cu noi la

    Iacob; şi au venit acolo toţi preoţii”.

    - Iacob apare – înconjurat de preoții cetății

    Iac.5,14 – aceeași însemnare

    1Pet 5,1-4 – Petru și Apostol și prezbiter

  • F.Ap. 14,23

    ”Şi hirotonindu-le preoţi în fiecare

    Biserică,rugându-se cu postiri, i-au încredinţat

    Domnului în Care crezuseră”.

    - prima călătorie misionară – Listra, Iconiu,

    Antiohia Pisidiei

    - aceștia nu erau:

    - nici diaconi – nu erau numiți

    niciodată prezbiteri

    - nici Apostoli – comunități mici

  • F.Ap. 20,17.28

    ”Şi trimiţând din Milet la Efes, i-a adunat la el pe

    preoţii Bisericii... Drept aceea, luaţi aminte la

    voi înşivă şi la toată turma în care Duhul Sfânt

    v’a pus pe voi episcopi, ca să păstoriţi Biserica

    lui Dumnezeu, pe care El a câştigat-o cu însuşi

    sângele Său”.

    - preoți – latura sacramentală a misiunii

    - episcopi – activitatea de păstorie

  • Filip. 1,1

    ”Pavel şi Timotei, slujitori ai lui Hristos Iisus, tuturor sfinţilorîntru Hristos Iisus care sunt în Filipi împreună cu episcopii şi diaconii (lor)”.

    În cazul de faţă, cuvântul episcopi (de la epískopos = supraveghetor, protector) îi desemnează pe preoţii de vază (presbiterii hirotoniţi în treapta preoţiei) care aveau menirea de a conduce comunitatea (vezi şi 1 Tim 3, 1); din rândul lor vor fi recrutaţi episcopii propriu-zişi, pe măsură ce apostolii vor simţi nevoia unor succesori direcţi. Acesta este primul text care atestă limpede existenţa celor două trepte harice în Biserica primară: preoţi şi diaconi.

    - Sf. Ioan Hrisotom –

    ”...atunci încă aveau nume comune, episcopul chemându-se și diacon...și preot; și preotul se numea episcop...„ (PG 82,560)

  • 1Tim 5,17

    ”Preoţii care cârmuiesc bine să se

    învrednicească de îndoită cinste, mai ales cei

    ce se ostenesc cu cuvântul şi cu învăţătura”.

    - latura kerigmatică – numai de preoți

    1Tim 5,19-20

    ”Pâră împotriva preotului să nu primeşti, fără

    numai de la doi sau trei martori. Pe cei ce

    păcătuiesc mustră-i de faţă cu toţi, pentru ca şi

    ceilalţi să aibă teamă”.

  • 1Tim 3,1-11 – calitățile ”episcopului”

    ”Trebuie însă ca episcopul să fie fără prihană, bărbat al unei singure femei, veghetor asupră-şi, măsurat, cuviincios, primitor de străini, destoinic să-i înveţe pe alţii, nu beţiv, nu bătăuş, ci potolit, nu certăreţ, nu iubitor de argint, 4 bine chivernisindu-şi casa lui, avându-şi copiii ascultători cu toată bunăcuviinţa, că dacă cineva nu ştie să-şi rânduiască propria sa casă, cum va purta grijă de Biserica lui Dumnezeu? —; să nu fie de curând botezat, ca nu cumva, orbit de trufie, să cadă în osânda diavolului. Dar trebuie să aibă mărturie bună de la cei din afară, ca nu cumva să cadă în ocară şi’n cursa diavolului”.

    Celibatul episcopilor, recrutaţi dintre călugări, e o practică mai târzie a Bisericii, încă necunoscută în vremea lui Pavel; accentul cade pe monogamie şi pe căsătoria unică.

  • Tit 1,5-7

    „Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să pui

    rânduială în cele ce-au mai rămase şi ca’n

    fiecare cetate să aşezi preoţi aşa cum ţi-am

    poruncit eu”

    - misiunea unui episcop – rânduirea preoților

    - alegerea și hirotonirea după o anumită

    rânduială

  • EPISCOPII

    ™p…skopoj = în lumea greacă = ocrotitor,

    supraveghetor, observator, păzitor, purtător de grijă

    - zeii – ocrotitori ai oamenilor – numiți episcopi

    - bătrânii unei cetăți – episcopi

    - demnitari ai statului – episcopi

    - uneori acest nume dat și lui Dumnezeu

    (Septuaginta) – Ier. 20,29

  • În N.T. – termenul episcop apare de de 5 ori:

    1Pt 2,25; FAp 20,28; Filip 1,1; 1 Tim 3,2; Tit 1,7

    - în toate aceste texte termenul nu apare cu

    însemnarea restrânsă pe care o are astăzi

    - termenul – interschimbabil cu cel de

    presbiteros - sec. I

  • • Tradiția bisericească

    - IACOB – fratele Domnului = primul episcop la Ierusalim (Eusebiu, Istoria Bisericească, II,23)

    - Gal 1,17-19 – Ap. Pavel (3 ani de la convertire) – Iacob amintit imediat după Apostoli

    - F Ap. 12,2.17 - Ap. Petru iese din închisoare și trimite veste lui Iacob (44 d.Hr)

  • - Gal 2,9 - Sinodul apostolic – anul 49 –

    stâlpii Bisericii: Iacob, Petru și Ioan - Iacob

    pomenit primul?

    - FAp. 21,18 – Iacob (înconjurat de preoți)

    întâmpină pe Apostolii misionari (58 d. Hr)

    - Clement din Alexandria – Apostolii l-au rânduit

    episcop pe Iacob, fratele Domnului (Eusebiu, Ist.

    Bis. II,1)

    - Fer. Ieronim – Iacob păstorește 33 de ani

    (De viris ilustribus III.2)

  • TIT – episcop, grec de origine

    - Tit 1,5 misiunea = să rânduiască preoți în cetăți:

    ” Pentru aceasta te-am lăsat în Creta, ca să pui

    rânduială în cele ce-au mai rămase şi ca’n fiecare

    cetate să aşezi preoţi aşa cum ţi-am poruncit eu”

    - Eusebiu (Ist. Bis. III,4) – Tit = primul episcop al

    Cretei

  • TIMOTEI – Listra Licaoniei, - tată grec, mama evreică (FAp 16,1)

    - din a II-a călătorie îl însoțește pe Ap.Pavel până la sfârșitul vieții

    - apare în adresa mai multuror epistole (2 Cor, Col, Filim)

    - modul de adresare a Ap.Pavel = ca unui episcop (1Tim 3,1-16) – calitățile preotului (episcopului)

  • • Timotei – primul episcop al Efesului (Eusebiu,

    Ist. Bis III,4)

    – Diacon - 1Tim.1,6

    ”E pricina pentru care te îndemn să reînsufleţeşti

    harul lui Dumnezeu care este în tine prin punerea

    mâinilor mele”

    Odată dăruit, harul lui Dumnezeu nu se stinge şi nu e

    retras, dar poate deveni o existenţă latentă,

    nelucrătoare, asemenea unui foc mocnit, prin

    nepăsarea sau lenea celui ce-l posedă.

  • - Episcop – 1Tim 4,14

    ” Nu nesocoti harul care este întru tine, care ţi s’a dat prin profeţie cu punerea mâinilor preoţimii (toà

    presbutšriou)”.

    Termen generic pentru „colegiul preoţilor”, în care se

    includ şi episcopii menţionaţi la 3, 2 şi urm. Mai

    mult, din 2 Tim 1, 6 reiese că la hirotonia lui Timotei

    a participat însuşi Pavel.

  • tÕ presbutšrion = adunarea cârmuitorilor

    (presbiterilor) – ceata mai marilor preoților (I

    Moisescu, Ierarhia bisericească, p. 21)

    - Gal 2,2 – Iacob, Petru și Ioan = oƒ dokoàntej -

    cei socotiți mari, cei ținuți în cinste deosebită

    - Sa formeze ei tÕ presbutšrion ??? Petru s-a

    numit presbuteroj și sun-presbuteroj (1 Pt 5,1.)

  • DiaconiiDi£konoj - diakon…a

    • Sens profan

    - a lucra în folosul altuia, a juta, a sluji cuiva

    • V.T. – Septuaginta o singură dată -1 Mac 11,58 = ajutoare, daruri

    • N.T.

    - lucrarea îngerilor în raport cu Mântuitorul (Mt 4,11; Mc 1,13)

    - lucrarea Mântuitorului în lume (Mt 20,28; Mc 10,45)

    - diferite feluri de lucrare a slujitorilor bisericești (1Pt 4, 10-11; 2Cor 3,3; FAp 19,22; 6,2; 1 Tim 3,13)

  • • Cu timpul termenul și-a retrâns sfera noțiunii, limitându-se la denumirea slujitorilor unei singure trepte a ierarhiei bisericești

    - Filip 1,1

    ”Pavel şi Timotei, slujitori ai lui Hristos Iisus, tuturor sfinţilor întru Hristos Iisus care sunt în Filipi împreună cu episcopii şi diaconii [lor]”

    1Tim 3,8-10

    ”Diaconii, de asemenea, să fie cuviincioşi, nu vorbind în doi peri, nu dedaţi la vin mult, nu agonisitori de câştig ruşinos, 9 păstrând taina credinţei în cuget curat. 10 Dar şi aceştia să fie mai întâi puşi la încercare; apoi să fie făcuţi diaconi, dacă sunt fără prihană” = ridicarea în treaptă prin hirotonire

  • F Ap 6

    - În Noul Testament nu există ştiri despre

    hirotonirea celor dintâi diaconi, preoţi sau

    episcopi

    - hirotonirea celor 7 diaconi - prima hirotonire

    consemnată, nu cei dintâi diaconi

    - Elementele hirotoniei: rugăciunea şi

    punerea mâinilor (6, 6).

  • • Din text nu reiese intenţia autorului Faptelor Apostolilor de a istorisi cele petrecute la hirotonirea celor dintâi diaconi:

    1. După cum rezultă din cuvintele Apostolului Petru:

    „ Nu este potrivit ca noi, lăsând cuvântul lui Dumnezeu, să slujim la mese” ( diakone‹n ta‹j trapšzaij – 6,2 ),

    slujirea aceasta de toate zilele (tÁ diakon…a tÁ kaqhmer…nh ) era strâns legată de oaspeţele comuneale creştinilor numite agape, adică mese ale dragostei (¢g£ph)

  • - această slujire avea caracter religios, neputând fi

    împlinită de simpli creştini

    - Altfel, ar rămâne de neînţeles nu numai hirotonia celor

    7, cu acel prilej, dar şi spusele Apostolilor că, în lipsa

    altor slujitori la mese, lucrarea aceasta ar trebui

    săvârşită de ei.

    - dacă această slujire la agape nu putea fi împlinită

    decât de membri ai ierahiei bisericeşti = aceştia au

    existat încă din primele zile ale Bisericii, când agapa

    constituia unul din principalele acte religioase zilnice

    ale creştinilor.

  • 2. Evreii nu priveau cu ochi buni, nu numai pe

    păgânii convertiţi, dar nici pe fraţii lor, aşa

    numiţii elenişti, care trăiau în diasporă şi

    vorbeau limba greacă.

    - este greu de admis ca evreii să nu se fi

    ridicat împotriva rânduirii celor dintâi diaconi

    numai dintre elenişti - şase, din cei şapte,

    erau elenişti; Nicolae, prozelit din Antiohia,

    fusese păgân cândva.

  • 3. Însăşi necesitatea împlinirii cerinţelor religioase ale creştinilor, în comunitatea lor, atât de numeroasă, la Ierusalim, îndată după pogorârea Sf. Duh, implică existenţa slujitorilor bisericeşti într-o vreme anterioară momentului la care se referă F. Ap. 6, 1-6.

    - Apostolii nu slujeau la mese, pentru că dacă ar fi slujit, nu era cu putinţă ca ei să fi trecut cu vederea văduvele eleniştilor.

    - Luca arată că, nu împotriva Apostolilor, ci împotriva Evreilor, au făcut cârtire eleniştii.

  • – Cine erau aceşti Evrei ?

    • Nu puteau fi alţii, decât cei care ajutau pe preoţi ™n tÁ diakon…a tÁ kaqhmer…nh

    • Aşadar, erau diaconii hirotoniţi din rândul

    evreilor trecuţi la creştinism.

  • 4. Existenţa diaconilor evrei, înainte de cea a

    hirotonirii eleniştilor, se sprijină şi pe alte mărturii mai

    vechi.

    - în Codicele D ( Bezae Cantabrigiensis ) din sec.

    V –VI,

    - la sfârşitul versetului 1 din cap. 6, după expresia pareqewroànto (trecute cu vederea) ™n tÁ diakon…a tÁ

    kaqhmer…nh aƒ cÁrai ¡utîn (văduvele lor), există

    următoarea întregire:

    - ˜n tÁ diakon…a tîn Ebra…wn, - văduvele eleniste

    erau trecute cu vederea de către evrei.

  • ”Diaconițele” în Biserica veche

    - începutul istoriei lor – Rom 16,1-2

    ”V-o încredinţez pe Febe, sora noastră,care

    este diaconiţă a Bisericii din Chenhreea, ca s’o

    primiţi în Domnul (πποζδέξηζθε ἐν κςπίῳ), cu

    vrednicia cuvenită sfinţilor (ἀξίωρ τῶν ἁγίων),

    şi să-i fiţi de ajutor în orice lucru ar avea nevoie

    din partea voastră. Că şi ea multora le-a fost de

    ajutor, şi mie însumi”.

  • • Febe n-a făcut parte din ierarhia bisericească, prin hirotonie. Rezultă din:

    1 - recomandată numai ca pe o creștină = cu vrednicia cuvenită sfinţilor -ἀξίωρ τῶν ἁγίων - Rom 16,2

    2 - Timotei recomandat ca un slujitor bisericesc - 1Cor 16,10-11

    ”Iar de va veni Timotei, vedeţi să fie la voi fără teamă; că lucrul Domnului îl lucrează ca şi mine (τὸ γὰπ ἔπγον κςπίος ἐπγάζεται ὡρ κἀγώ). Nimeni deci să nu-l dispreţuiască..”

  • 3 - I Tim 3,11

    ”Femeile (Γςναῖκαρ ὡζαύηωρ ζεμνάρ...), de asemenea, să fie veghetoare asupră-le, nu clevetitoare, cumpătate, credincioase întru toate”

    - în scopul de a ține femeia cât mai departe de ierarhia bisericească unele ediții românești au expresia ”femeile lor” – incorect

    - niciunul din manuscrisele vechi nu conține formula ”Γυναῖκας ¢utîn

    Concluzia – Biserica veche nu a avut femei diaconițe hirotonite

  • Preotia universala

    - 1Petru 2,9-10

    “Dar voi sunteţi seminţie aleasă, preoţie

    împărătească, neam sfânt, popor agonisit de

    Dumnezeu ca să vestiţi în lume bunătăţile Celui

    ce v’a chemat din întuneric la lumina Sa cea

    minunată, 10 voi, cei ce odinioară nu eraţi

    popor dar care acum sunteţi poporul lui

    Dumnezeu; voi, cei ce odinioară nu aveaţi parte

    de milă, dar care acum sunteţi miluiţi”.

    about:VBA:60:2:10

  • • 1 Petru 5,1-4

    “Pe cei dintre voi care sunt preoţi îi îndemn eu, cel împreună-preot şi martor al patimilor lui Hristos şi părtaş al slavei ce va să se descopere: 2 Păstoriţi turma lui Dumnezeu ce vi s’a dat în seamă, veghind asupra ei nu de nevoie, ci de bunăvoie, după Dumnezeu, nu pentru câştig ruşinos, ci din tragere de inimă, 3 nu ca şi cum aţi fi stăpânii celor ce v’au căzut la sorţi, ci voi făcându-vă pilde ale turmei. 4 Iar când Se va arăta Mai-Marele păstorilor, veţi primi cununa cea neveştejită a măririi”.

    voi

    - 2 notiuni pt crestini

    turma

    - preotii

    about:VBA:60:5:2about:VBA:60:5:3about:VBA:60:5:4

Recommended