Home >Documents >Time & Rhythm- DeMO

Time & Rhythm- DeMO

Date post:02-Mar-2016
Category:
View:59 times
Download:1 times
Share this document with a friend
Description:
druming
Transcript:
  • Introducere

    n primul rnd vreau s v mulumesc pentru interesul care l avei pentru muzic i c ai ales aceast lucrare a mea. Sper s putei nva ceva nou, folositor i nu n ultimul rnd s avei plcere citind Time & Rhythm.

    Am ncercat s adun n cteva pagini o parte din cunotinele mele despre fascinanta lume a ritmului, din ceea ce am nvat dar mai ales din experiena mea ca muzician.

    Este foarte important ca atunci cnd nvei s cni la un instrument s nvei corect din punct de vedere tehnic i de aceea sper ca prin aceast metod s pot veni n ajutorul vostru cu cteva sfaturi i informaii, pe care eu a fi fost foarte bucuros s le fi avut atunci cnd am nceput s nv tainele muzicii.

    Am avut nevoie de ani de zile de cutri i nc mai caut, pentru c din pcate n acea vreme nu gseam asemenea lucrri unde s pot vedea i citi despre cum trebuie s ncepi s cni la setul de tobe. Problema a fost c am nceput s nv greit multe lucruri din punct de vedere tehnic dar i ca mentalitate despre instrument i despre muzic n general.

    Ascultam nregistrri audio la care aveam acces n acea vreme i la un moment dat nu mai puteam nici mcar s mi imaginez cum poate acel toboar s bat cu minile i picioarele i s scoat att de multe sunete

    simultan de parc ar fi fost minimum doi instrumentiti.

    Pe atunci nu tiam c exist celule ritmice i diferite formule de interpretare muzical.

    Am avut norocul i onoarea s pot fi ndrumat i corectat de marele jazz-man i toboar Eugen Gondi, cruia vreau s i mulumesc i s i dedic aceast lucrare din tot sufletul. Dac nu l ntlneam, probabil c aceast lucrare Time & Rhythm nu ar mai fi luat fiin. Eu cred c tobele au putere spiritual.

    Poate c prin aceast lucrare pot s ajut i eu la rndul meu pe aceia care caut tainele ritmului i s duc mai departe aceast frumoas parte a culturii i artei, muzica ritmul.

    Orice om este capabil i are dreptul s primeasc o educaie muzical! Este adevrat c tot timpul nvm i de aceea nici nu pot s garantez c dac vei aprofunda aceast lucrare vei ti totul despre ritm, tobe sau muzic pur i simplu.

    Scopul meu este de a cunoate mpreun ct mai bine ritmul, acest element al muzicii i instrumentele de percuie, n special setul de tobe.

    Eu am reuit s transform pasiunea pentru muzic n profesiunea de Muzician.

    demo demo demo

  • Titus Paul Frentiu,

    2

    1. DESPRE TOBE I INSTRUMENTELE DE PERCUIE

    1.1 nceputul Tot ce tim despre ritmuri i

    auzim astzi n muzica modern i are originile pe la nceputul lui 1900 n stilul Ragtime. Pe atunci setul de tobe s-a creat din necesiti comerciale deoarece un singur instrumentist interpreta ceea ce nainte fceau cel puin trei percuioniti. M refer la toba mare Bass drum care se lovea cu

    un b special numit Mallet iar la setul de tobe era deja lovit cu ajutorul pedalei de tob mare.

    Primele pedale de tobe au fost inventate pentru a lovi membrana de btaie a tobei mari cu ajutorul piciorului, asta prin 1900-1910 i v art cteva modele:

    Au aprut apoi pedale duble pentru a putea executa lovituri pe toba mare cu ambele picioare:

    demo demo demo

  • metod de tobe de la initiere la ritmur i,

    3

    Aceste pedale de tob mare au evoluat pn n zilele noastre n funcie de necesitile tehnice ale toboarilor, vedei aici o pedal dubl modern:

    Tobele se bteau cu minile cu ajutorul beelor de tobe numite Drumsticks

    iar mai trziu i cu periuele de tobe numite Brushes. Toba mic cu arcuri Snare drum era mprumutat din muzica militar i cea clasic european, la fel ca i toba mare.

    Ragtime era stilul muzical unde se foloseau i percuii din lemn cum ar fi Block wood, pentru a da o alt culoare sunetelor muzicale sau pentru diferite efecte sonore.

    Aa echipat cu setul de tobe, toboarul putea susine secia ritmic. Bineneles c i tehnica de btaie a tobelor era limitat la acea vreme dar o s vedem c de acolo a nceput att evoluia tehnic a instrumentitilor ct i dezvoltarea instrumentelor de percuie, a setului de tobe.

    Pn prin 1920 tehnica tobelor era limitat la susinerea tempo-ului cu toba mare i toba mic iar alte instrumente de percuie mici se foloseau ca efecte sonore.

    Dup Ragtime, prin 1920 se crea un nou stil muzical rezultat din combinaia tehnicii ritmice de la muzica militar european i stilurile tradiionale africane i caraibiene.

    Acest stil muzical este cunoscut ca New Orleans iar apoi Chicago, stiluri care au aprut dup 1910 pn prin 1930, care de fapt erau bazele a ceea ce urma dup 1930 Swing.

    Prin 1920 a fost inventat un alt element care a revoluionat setul de tobe i a fost mprumutat tot din muzica militar i cea clasic european, introdus n setul de tobe n locul celui de-al patrulea instrumentist. Ceilali trei au fost deja nlocuii prin btaia toboarului a tobei mari, tobei mici i percuiilor, simultan! Este vorba de Hi-Hat (High Hat = plrie nalt, datorit formei lor) sau aa zisul Charleston,

    demo demo demo

  • Titus Paul Frentiu,

    4

    care este compus din dou cinele montate pe un stativ cu pedal care este acionat cu piciorul, un cinel st fix bottom hat iar cellalt st deasupra lui top hat.

    Cinelele de Hi-Hat se lovesc i prin acionarea pedalei stativului cu piciorul. La nceput cele dou cinele erau montate pe dou buci de lemn i apoi pe un stativ mic, cam de 25-30 cm numit Lowboy i se foloseau la susinerea ritmic mpreun cu toba mare i toba mic.

    Aici vedei cteva modele de Hi-Hat:

    Dup 1930 s-au creat stative mai nalte pentru a putea lovi cinelele Hi-Hat

    Cymbals i cu beele de tobe Drumsticks sau cu periuele iar de aici ncolo evoluia Hi-Hat-ului a fost hotrtoare.

    Tot n acea perioad, la fel de important pentru setul de tobe a fost suspendarea cinelelor pe stative i astfel setul de tobe clasic era deja conturat. Picioarele acionau cu ajutorul pedalelor lovirea tobei mari Bass drum i a Hi-Hat-ului iar cu minile toboarul putea lovi cu ajutorul beelor de tobe att toba mic Snare drum ct i cinelele Cymbals. Deja putea folosi btaia cvadrupl cu toate cele patru membre 4 limbs, dezvoltnd apoi tehnica Four Limbs.

    demo demo demo

  • metod de tobe de la initiere la ritmuri ,

    5

    Acest lucru a dus automat la posibilitatea de a combina btile ntre mini i picioare, fapt care crea deja o independen a setului de tobe fa de ce a fost nainte de 1930, doar un instrument de susinere ritmic.

    Dup 1935 au aparut alte elemente mprumutate de la tobele de mn din muzica tradiional afro-cuban, Tom-urile care sunt tobe cu membran acordabile. Ele pot fi de diferite dimensiuni, n general sunt numite dup mrimile lor little Tom middle Tom sau floor Tom care este un tom mare cu picioare, aezat pe podea.

    Piesele metalice din setul de tobe, stativele i pedalele le numim Hardware. Acum cunoatei setul clasic de tobe: Bass drum - Snare drum - Hi-Hat -

    Cymbals, Toms & Hardware. De la aceste baze au nceput cutrile i totodat ntrebrile despre ce se

    putea scoate mai bun ca sunete muzicale din aceste combinaii ntre cele 4 membre, Four limbs i aceste instrumente de percuie care formau deja clasicul Drumset.

    Majoritatea toboarilor sunt nativi dreptaci i de aceea am scris majoritatea exemplelor pentru R=right(dreapta) i L=left(stnga) ns dac suntei stngaci trebuie doar s inversai R cu L i totul va fi n regul.

    Am descris mai devreme evoluia setului de tobe pn la apariia stilului Swing pe la nceputul lui 1930.

    La acest stil muzical era specific faptul c toboarul era un timekeeper. Toba mare era lovit pe toi cei 4 timpi ai msurii de Swing iar Hi-Hat-ul inea pulsul pe timpii 2 i 4. Cinelul de mers Ride avea rolul de a duce nainte ritmul de Swing iar toba mic accentua doar anumite bti, ceea ce numim astzi punctuaie ritmic.

    Dup stilul Swing au evoluat i alte stiluri muzicale i o s amintesc aici cteva dintre cele mai importante i ce au adus ele nou pentru setul de tobe i pentru toboari.

    Bebop apare prin 1940, cnd, setul de tobe era complet. n acest stil era specific mersul de cinel care era un pattern de Ride cymbal bine stabilit, de fapt o celul ritmic sub form de formul repetat care ducea nainte ritmul.

    Iat civa pionieri ai stilului Bebop, pe Kenny Clarke, Max Roach, Art Blakey sau Philly Jo Jones.

    Prin evoluia acestui stil muzical s-a creat un altul, Bop care de fapt marca nceputul poliritmiei. Avea specific variaiile ritmice ale pattern-ului de cinel Ride i acele accente cu toba mare numite Bass bombs. Unul dintre cei mai reprezentativi promotori ai acestui stil muzical a fost Roy Haynes.

    Cool Era a urmat dup Bebop i Bop, este considerat stilul moale i romantic, aa-zisul Soft Jazz. Aici avem deja o evoluie tehnic important, fiecare element al setului de tobe avea deja un limbaj aparte, bine definit i independent de

    demo demo demo

  • Titus Paul Frentiu,

    6

    celelalte elemente, fapt care a dezvoltat suprapunerea simultan a ritmurilor Poliritmia.

    Printre pionierii acestui stil muzical a dori s-i amintesc pe Elvin Jones, Buddy Rich, Louie Belson, Joe Morrello i mai trziu Tony Williams, Billy Hart sau Jack De Johnette,toboari care au adus o mare contribuie tehnic pentru ceea ce tim astzi. Coordonarea este calitatea esenial a fiecrui toboar!

    Tot n acea perioad 1940 era introdus n orchestr Saxofonul i poate c astfel putem spune de apariia stilului muzical comercial unde ritmul predomina prin btaia accentuat a timpilor 2 i 4 numit after beat .

    Aa apare stilul Rhythm & Blues unde aprea i noua formul ritmic Shuffle diferit de cea de Swing.

    Au urmat alte stiluri muzicale dar din punct de vedere ritmic toate au adus cte ceva nou i folositor.

    Progresiv Jazz sau aa-zisul Modern Jazz aduce o culoare nou interpretrii prin improvizaie, diferite formule cymbal rhythms pe Ride i dezvoltarea prilor solistice pe setul de tobe.

of 114

Embed Size (px)
Recommended