+ All Categories
Home > Documents > Teză de Licența Cristina

Teză de Licența Cristina

Date post: 07-Nov-2015
Category:
Upload: sashaostavciuc
View: 233 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
36
Ministerul Culturii al Republicii Moldova Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice Facultatea Arte Plastice Catedra Pictură Secția Pictură Murală TEZĂ DE LICENȚĂ ICOANA SFINTEI SOFIA ȘI FICELOR EI STUDENTA: TARTACOVSCHI CRISTINA COORDONATOR: FUSU SERGIU 1
Transcript

Ministerul Culturii al Republicii MoldovaAcademia de Muzic, Teatru i Arte PlasticeFacultatea Arte PlasticeCatedra PicturSecia Pictur Mural

TEZ DE LICENICOANA SFINTEI SOFIA I FICELOR EI

STUDENTA: TARTACOVSCHI CRISTINACOORDONATOR: FUSU SERGIU

CHIINU 2015STRUCTURA LUCRRIIIntroducere 3Capitolul I. Tehnica executrii lucrrii.1.1 Icoana n lumea de azi...51.2 Scurt istoric despre Sfnta Sofia81.3 Prepararea suportului i etapele de lucru..12 Capitolul II. Simbolistica icoanei.2.1 Schema compoziional .162.2 Semnificaia culorilor .........182.3 Descifrarea simbolurilor folosite.19Concluzie..21Bibliografie.Imagini...

IntroducereMotivarea actualitaii temei,scopul i importana lucrrii.

Icoana este o fereastra spre cer, pentru ca, rugandu-ma Persoanei sfinte care este zugravita in icoana, Persoana respectiva se apropie de mine, imi asculta pasul si ma ajuta sa ies din impas; in acelasi timp, eu, cea care ma rog, particip nevazut cu toata fiinta mea la sfintenia Persoanei respective, ma impartaesc de ea dupa masura mea, ma umplu de sfintenie pe cat pot sa incap. Este o comuniune care ma ajuta in desavarsirea mea si ma apropie si ea pas cu pas de asemanarea cu Dumnezeu, spre care asemanarea sunt chemat si spre care tind in virtutea chipului divin pe care l port n mine prin creatie. Imaginea n care se recunosc rugciunile i devoiunile multor persoane din diferite generaii. Exist o dimensiune obiectiv a limbajului icoanei i, pe de alt parte, o dimensiune subiectiv n care se recunoate oricine se roag. Aceasta este fascinaia icoanei: dei exprim obiectivitatea lui Dumnezeu i a crezului cretin, ea se ntrupeaz ntr-un timp istoric i ntr-o anumit cultur.

Argumentarea alegeriiAlegerea acestei teme ma impresionat mult datorita istorie tragediei acestei familii. Sfinta Sofia se considera ocrotitoarea familiei. De aceea, se spune ca orice parinte ingrijorat de soarta copilului sau, i se poate ruga Sfintei Sofia pentru indeplinirea rugaciuni.

Structura lucrrii

Pentru a cuprinde problematica anunat i a o analiza am structurat lucrarea dup cum urmeaz: Introducerea, dou capitole, Concluzie, Bibliografie, imagini.

CAPITOLUL 1. Tehnica executarii icoanei.1.1 Icoana n lumea de azi

Att din punct de vedere artistic, ct i spiritual icoana este una din cele mai mari descoperiri ale sec. XX-lea aceast descoperire a avut loc n ajunul unor mari tulburri istorice: primul rzboi mondial; al 2-lea rzboi mondial; instaurarea lagarului socialist n arile euro-asiatice; rzboaile i revoluiile care iau urmat. Aceast perioad furtunoas este cea n care -i face apariia icoana ca un tezaur suprem al artei omeneti. Pentru unii, ea reprezint motenirea preioas a unui trecut ndeprtat, pentru alii un obiect de delectare estetic; iar alii ncep s conceap sensul icoanei i, n lumina ei, sensul evenimentelor contemporane. ntradevar, daca decadena spiritual se manifestase prin uitarea icoanei, trezirea spiritual provocat de catastrofe ne conduce spre icoan. Ea nu ne mai apare ca innd de trecut, ea renate n prezentul nostru. Icoana nu mai prezint doar o valoare artistic sau cultural, ea este o revelare a experienei duhovniceti ortodoxe prin mijlocirea artei, o teologie n imagini. Aflat n tacere timp de sute de ani, icoana a nceput s ne vorbeasc n acela limbaj n care le vorbea strmoilor notri n vechime. n timpul puterii sovietice munca iconografului era socotit, din punct de vedere al ideologiei oficiale nu numai inutil ci i dunatoare societaii. Astfel dup secole de uitate i dispre icoana ajunge n sec.XX, pe de o parte supus distrugerii, n vreme ce pe de alt parte descoperirea ei se ntinde mult dincolo de graniele lumii ortodoxe. Icoana ortodox i atrage att pe credincioi ct i pe necredincioi. Interesul care i se acord este variat, exist desigur intuziasmul fa de tot ce este vechi i pasiunea n general de a coleciona; dar este vorba nti de toate despre o atracie pe planul religios, de o dorin de a nelege icoana i prin ea, de a nelege ortodoxia. A nelege n vremea noastr sensul dogmei cinstirii icoanelor nseamn a ntelege icoana nsai, nu doar ca suport al rugaciunii sau podoab a bisericii; nseamn ai nelege mesajul, semnificaia, a-i da seama de marturia ei duhovniceasc transmis din adncurile ortodoxiei, semnificaia inalterabil a revelaiei cretine. Toat structura icoanei este orientat n aa fel nct si mprteasc omului revelaia dat lumii prin cretinizm, si arate prin mijlocirea formelor vazute esena nsi a rsturnrii aduse de el. Pentru ca sa exprime aceast rsturnare, icoanei i trebue o structur cu totul special, mijloace specifice de exprimare, un stil aparte. n structura icoanei regasim ceia ce se numete perspectiv inversat. Nu este vorba despre o deformare ci despre un limbaj pictural diferit, anume limbajul bisericii. Este necesar de precizat c: fundalul icoanei simbolizeaz lumina indiferent de culoare, dei imaginea ei cea mai adecvat este aurul. Stralucirea aurului simbolizeaz slava dumnezeiasc. ntradevar aurul strlucete n lumin, dar este n acela timp i opac . Aceste proprietai corespund domeniului duhovnicesc pe care aurul este chemat s le exprime, semnificaiei a ceea ce el trebue s traduc simbolic atributele Dumnezeirii. putem afirma, zice Sfintul Vasile cel Mare, c din lucrri l cunoatem pe Dumnezeu, pe cnd de fiina Lui nu suntem n stare s ne apropiem, pentru c lucrrile Lui sunt cele care coboar spre noi, pe cnd fiina Lui ramne inaccesibil. Aurul care mbin luminozitatea strlucitoare i opacitatea, exprim simbolic n mod adecvat lumina dumnezeiasc ntuneric de neptruns, adica ceva esenial diferit de lumina natural, care este opusul ntunericului. Aceast lumin este lucrarea lui Dumnezeu, energia fiinei Lui, n care se scald subiectul reprezentat. Iar cel care particip la energia divin, devine ntr-un anume mod lumina n sine. Pornind de la sensul i coninutul icoanei, ne permitem s afirmam c aceast particularitate a fondalului lumin trebue neleas ca o traducere simbolic a principiului nsa al teologiei apofatice: imposibilitatea apsolut de a cunoate Fiina divin, care rmne total inaccesibil n Creaia omului se mplinete n unirea voinei lui cu voina divin, n sinergia celor dou lucrri: cea dumnezeiasc i cea omeneasc. n aceast perspectiv, limbajul artistic al icoanei ca expresie a credinei cretine, este determinat printr-o norm creat de nelepciunea universal a bisericii canonul iconografic. Aceast norm este forma gsit pentru exprimarea ct mai adecvat cu putin a revelaiei, forma pe care o mbrac relaia creatoare dintre Dumnezeu i om . Canonul iconografic nu este o lege rigid; nu este nici o prescripie interioar sau o regul, el este o norm interioar. Icoana canonic mrturisete ortodoxia, independent de slbiciunile purttorilor adevrului, ale ortodocilor nii. Canonul este cel care ferete icoana de aceste slbiciuni. Caracterul specific al icoanei ortodoxe, toat structura care i este proprie, este o indicare a posibilitailor, a mijloacelor, dar i a limitelor cunoaterii cretine, pentru ai descoperi omului sensul existenei lui n istorie,menirea lui i cile care l conduc la elul suprem. Icoana ne deschide o privelite imens, care mbrieaz trecutul i viitorul ntr un prezent constant. Iar creaia uman, orict de srace iar fi posibilitile, i slujete bisericii ca limbaj, pren care s-i dezvalue lumii taina veacului ce va s vin.

1.2 Scurt istoric despre Sfinta muceni Sofia i ficele sale Pistis Elpis i Agapis. Detalii despre soul Sofiei i tatl celor trei fiice sunt destul de puine, undele scrieri menionnd numele Filandru, un senator roman din Mediolanum, mort n anii tinereii. Rmas vduv curnd dup naterea celor trei fiice, Sofia le-a crescut n nelepciunea cea cretin, cu fric de Dumnezeu, sporindu-le n fapt numele ce le purtau. Averea rmas de pe urma soului su a mprit-o sracilor i, mpreun cu Pistis, Elpis i Agapis, a plecat spre Roma. ntr-o vreme n care nsui numele de cretin n Imperiul Roman nsemna chinuri i pedeapsa cu moartea, Sofia i fiicele sale nu-i ascundeau credina n Hristos, ci mrturiseau deschis n faa tuturor. Auzind prefectul provinciei, Antioh, despre aceast familie cretin, le-a denunat mpratului Adrian. i au fost chemate n faa mpratului, pentru a fi judecate, acuzate fiind de delictul de a fi cretin. Aduse de ostai n faa scaunului imperial, Sofia i povuia tinerele fecioare s nu se lepede de Hristos, chiar cu preul vieii. i s-au rugat mpreun lui Dumnezeu s le ntreasc, tiind c vor primi tortur i moarte pentru credina lor.Aduse n faa chinuitorilor, preau a merge la un ospCnd au ajuns n faa mpratului, toat lumea prezent era uimit de hotrrea lor. nsui mpratul se minuna de puterea credinei lor, n special a copilelor, la o vrst att de fraged. Creznd c acest lucru se datoreaz doar faptului c erau mpreun i se ntreau una pe cealalt, a decis s le interogheze separat. Din chipurile lor prea c merg la un osp, cu fee luminoase, cu inimi mbrbtate i cu ochi veseli, departe de imaginea unui om ce se ndreapt spre tortur. Chemnd pe fiecare n parte, ncepnd cu Sofia, mpratul Adrian le-a poruncit s aduc jertfe Artemisei, zeia vntorii. Cele patru mucenie au rmas nenduplecate. Vznd nelepciunea lor, mpratul nu a vrut s le piard i a amnat judecata cu trei zile, n sperana c acel rgaz le va face s apostazieze. Timp de trei zile, le-a trimis n casa unei femei pe nume Palladia, sub paz, timp n care Sofia mai mult i-a ntrit fiicele n credina n Hristos.Ptimirea Sfintei Pistis - credina n Hristos biruiete chinurile trupetiA treia zi, Pistis, care avea doisprezece ani, a fost adus prima la judecat. Ademenit cu promisiunile mpratului, care-i fgduia c-i va fi nsui ca un tat, aceasta s-a ntrit n credina n care mama ei o crescuse, refuznd a cinsti alte zeiti pgne. nfuriat, mpratul a poruncit s fie btut cu toiege i s i se taie snii, din care n loc de snge, n chip minunat, a curs lapte. La multe alte chinuri a fost supus tnra fecioar, ns Dumnezeu o ntrea pentru credina ei. Vznd acestea, mpratul a poruncit s i se taie capul, sentin primit cu bucurie, att de ea, ct i de mama i surorile sale, cci avea s fie prima dintre ele ce devenea mireas a Domnului Hristos, Mirele ceresc. i tindu-i-se capul, mama sa i-a mbriat trupul, ns nu se tnguia, ci slvea pe Domnul, cci dragostea pentru Dumnezeu biruia durerea maicii pentru fii.Mucenicia fericitei Elpis - ndejdea n Dumnezeu, scut n faa chinuitorilorElpis, care avea zece ani, a fost adus urmtoarea. Asemenea surorii sale, a fost ndemnat de mprat s se nchine zeiei Artemisa, avnd exemplu chinurile la care putea fi supus. A rspuns c i urmeaz sora, cci din aceeai mam s-a nscut, cu acelai lapte s-a hrnit, n acelai botez a primit credina cretin i cu aceleai nvturi a fost crescut. Mrturisind pe Hristos la fel de hotrt ca sora sa, a fost btut, aruncat n foc, spnzurat apoi cufundat ntr-o cldare cu smoal topit, dar pe toate ptimindu-le, cu putere de la Dumnezeu a fost ntrit. Vznd c toate aceste torturi mai mult o ntresc, mpratul Adrian a osndit-o i pe ea la tiere. Asemenea surorii sale, a primit cu bucurie aceast veste, cci avea s i se adauge n ceata drepilor ce au mrturisit pe Hristos n faa prigonitorilor. mbrindu-i mama i ntrind pe sora sa cea mic, i-a plecat capul sub tiul sabiei.Martiriul fecioarei Agapis - sacrificiu suprem din dragoste pentru HristosUrmnd la judecat Agapis, mpratul n-a reuit s o nduplece a renuna la credina cretin, nici cu ameninri, nici cu fgduirea buntilor pmnteti. n zadar au fost vorbele mpratului n faa mezinei n vrst de doar nou ani. A fost ntins pe roat i btut cu toiege, dar credina nu i-a lepdat-o. Apoi au pregtit chinuitorii un cuptor ncins, n care nu a mai ateptat s fie aruncat, ci a intrat singur, i umbla i binecuvnta pe Dumnezeu n mijlocul focului. Ieind i de acolo mai ntrit, la alte chinuri groaznice a fost supus, primind a muri de ascuiul sabiei, asemenea surorilor ei. i bucurndu-se, i-a mbriat fericita mam, care n chip minunat a avut puterea de a-i privi toate cele trei fiice ptimind moarte muceniceasc, pentru viaa cea venic mpreun cu sfinii.Sfnta Muceni Sofia - martiriul inimiiPentru a-i intensifica suferina, mpratul a lsat-o pe Sofia n via, creznd c i va petrece restul zilelor tnguindu-se i plngndu-i cele trei fiice. Aceasta, lund trupurile fecioarelor Pistis, Elpis i Agapis, le-a mpodobit i le-a pus n racle frumoase, ngropndu-le pe un deal, n afara cetii. nsi stnd trei zile lng mormntul lor i rugndu-se, a adormit ntru Domnul i a fost ngropat de cretini alturi de fiicele sale. i s-a nvrednicit i ea de cununa muceniceasc, dei n-a suferit cu trupul, cci cu inima mult a ptimit pentru credina sa ntru Hristos.Cinstirea Sfintei Sofia i a fiicelor ei: Pistis, Elpis i AgapisMormintele Sfintei Sofia i a fiicelor sale Pistis, Elpis i Agapis au fost localizate pe drumul roman Via Aurelia. Deasupra acestor morminte s-a ridicat Biserica Sfntul Mucenic Pangratie, devenit loc de pelerinaj pentru cretini. Moatele Sfintei Sofia au fost mutate, pentru prima data, de pe Via Aurelia n Biserica Santa Giulia din Brescia. Ansa, soia lui Desiderius, ultimul rege al longobarzilor, a druit aceste sfinte relicve clugrielor benedictine de la Mnstirea Santa Giulia. n timpul Revoluiei Franceze, moatele Sfintei Sofia i ale altor sfini au fost mutate n Biserica Sfintei Agata, din acelai ora, Brescia. Un document din 3 aprilie 1799 consfinete o nou strmutare a sfintelor relicve din Biserica Sfnta Sofia n Virle Treponti. Moatele Sfintelor Pistis i Elpis au fost aduse n Frana, n racle de argint, i nainte de Revoluia Francez au fost venerate n Catedrala Notre Dame de Visau, dioceza Cahors.Sfnta Muceni Sofia - ocrotitoarea capitalei Bulgariein anul 1992, la propunerea Bisericii Ortodoxe Bulgare i a primarului din acea vreme, locuitorii capitalei Sofia au primit ca ocrotitoare pe Sfnta Muceni Sofia, prznuit mpreun cu fiicele sale, Pistis, Elpis i Agapis la data de 17 septembrie. Ziua sfintei ocrotitoare a capitalei Bulgariei este srbtorit prin servicii religioase svrite n toate bisericile din capitala Sofia.

1.3 Prepararea suportului de lemn. Vorbind despre tehnicile de indeplinire a icoanei ne putem referi la sculptura in lemn sau piatr in fresc sau mozaic. Insa metoda cu cele mai bogate posibilitai care corespunde cel mai bine sensului i scopului icoanei este pictura clasica de temper cu ou. Aceasta tehnica are la baz o tradiie multisecular, venind din cea mai indepartat antichitate. Acest capitol este pastrat cu grija, la fel ca si traditia vie a pictarii de icoane i este transmis de la o generaie la alta, pornid de la izvorul ei din bizan unde a ptruns se pare din lumea antica. Dealungul timpului apar materiale noi care sunt studiate cu atenie i adaptate la pictura icoanelor. Metodele acestei tehnici formeaza un sistem tradiional si sunt utilizate de pictorii contemporani de icoane. Procesul de pregatire a unei icoane are un caracter al sau complex i cuprinde o serie de operaii care cer multa indeminare si experienta. Materialul traditional si cel mai convenabil a fost intotdeauna lemnul, a carui selectare este de o mare importanta atit pentru pictarea icoanei, cit si pentru pastrarea ei. Cele mai potrivite sunt suporturile din tei mesteacan, plop,anin, aslcie etc. Insa luind in consideratie noile tehnologii am ales un material modern numit placaj ( plac de lemn prin ncleierea mai multor foi de furnir aezate unele peste altele). Pentru inceput am acoperit suportul ku clei de 10 % preparat din gelatina tehnica pe ambele parti. Dupa ce se usuca bine acoper al doilea strat shi iarai e nevoe de ceva timp pentru a se usca. O alta etapa este asezarea pinzei pe suport. Acoperim suportul cu un strat subtire de clei, in acelasi timp las ca pinza sa se imbibe bine cu clei si intindem usor pe suport, l-am fixat si l-am lasat timp de 24 de ore sa se usuce. Acelasi clei de 10 % este folosit pentru lefcas adaugind amestec uscat(material modern ce poate inlocui creta). Primul strat de lefcas la aplicare se apasa bine pentru evitarea bulelor de aer i ca sa fie o legatura mai buna intre lefcas si suport. Dupa ce luciul de pe suprafata dispare acoperim un alt strat de lefcas. Se recomanda ca straturile sa fie subtiri pentru a evita aparitia crapaturilor. Numarul straturilor depinde de grosimia totala a levcasului ce poate varia de la 3 la 5 mm. Dupa ce se usuca bine slefuim suportul cu hirtie abraziva foarte marunta. Astfel suprafata de vine neteda. Cu un burete umed stergem praful ramas dupa slefuit i putem trece desenul pe supot. Tehnica pictarii chipurilor Pentru inceperea lucrului in culoare, a fost nevoe de nemijocit de executarea precisa a desenului, pe o bucata de carton de dimensiunea suportului. Pentru transferarea desenului se cunosc 2 metode. Prin tamponare si prin apasare. Metoda folosita a fost apasarea. Cartonul cu desenul pe el a fost dat pe partea dorsala cu material moale de culoare rosie, apoi cartonul fiind aplicat fix pe suport, dupa ce a fost trecut cu un ac peste desen transferinduse pe suport. Am folosit acul pentru a pastra cartonul. Cu o pensula subtire, muiata in culoare ohra sa trecut peste liniile de sous , astfel fiind intarit desenul. Pentru pictare a fost folosit temera pe baza de polivicitata (un material modern si eficient). Culorile findamentale sunt folosite cele ,,de pamint,,(pigmenti naturali) si culori organice naturale. Pictarea unei icoane urmeaza etape clare consecutive. La inceput sa acoperit intreaga icoana, adica toate zonele ei,cu proplasme,fara zone intunecate.peste aceste proplasme, sa trasat un nou desen original al icoanei cu o nuanta mai inchisa a aceleiasi culori. Se pot folosi doua metode de lucru. Prima este acea de a realiza umbrele in culori foarte lichide si de a lasa zone luminoase neatinse,a doua de a porni de la un ton de baza in zonele unbrite si de a executa zonele luminoase din mai multe straturi de culoare din ce in ce mai deschise, acoperind treptat tonul de baza cu fiecare strat si inchizind nuanta in portiunea unbrelor. Pentru executarea lucrarii am ales a doua metod. Aceasta metoda, mai ales din cazul primului strat presupune utilizarea unor culori lichide, aplicate in straturi translucide, numite laviuri. Metoda variaza foarte mult, iar aplicarea ei intrun fel sau altul, depinde de arta si de indeminarea fiecarui pictor. Obinerea transparenei n dependena de suprapuneri prelucrate cantitativ cald rece, innd cont de caracterul liniar, pat, linie pe ct tonal pe att i color. Se cere multa cunoastere si experienta, pentru ca pictoru trebue sa aiba in vedere toate efectele pozitive si negative ale unui strat care transpare sub celalalt strat incluzind tonul alb de baza. Chipurile se realizeaza in acelas mod, prin aplicari succesive de culoare, pornind intotdeauna de la tonul de baza inchis la cel deschis. Acest principiu fundamental, de trecere de la un ton intunecat la unul deschis, ii are originea, trecnd prin Bizant, in portretul grecesc. Straturile de culoare suprapuse creaza un relief abia perceptibil, mai atenuat in zonele inchise si mai accentuat in cele deschise. Astfel, icoana nu este numai pictata, dar si modelata, dupa cerintele traditionale ale structurii icoanei. Dupa ce au fost introduse culorile deschise, liniile principale terse de glasiuri se traseaz din nou, iar detaliile se mai deseneaz o data. Pentru blicuri se utilizeaza culori vii indicind lumina, apoi se traseaza inscrisurile. Fonul scenelor este acoperit cu foita de lacmetal. Modul de aplicare a foielor este urmatoarea. Am acoperit suprafaa cu tempera de 2 ori. Am slefuit aceasta suprafata pentru a nu lasa impuritai de la culoare. Dupa ce am facut aceast procedura am acoperit cu 2 straturi de lac i iarai am slefut suprafata cu paclie . Apoi aplic pe suprafat cu un strat subtire de mextion pe baz de ap. Dupa 15 minute am aezat foiele de lacmetal pe lefcas. Pentru aceste proceduri am avut nevoe de o pernita pe care am tiat foiele, un cuit special pentru taiat, o pensula lata necesara pentru a ridica foita dupa ce a fost taiata si o foae de plastic pentru a aeza lacmetalul pe lefcas. Am transferat foita din carte pe pernia, am apasat incet cu cuitul apoi cu ajutorul unei foi de plastic electricizata aez lacmetalul pe suprafata, i am fixat-o cu o pensula. In cazul cind comitem o greeala i ramn sparturi se repara foarte uor dupa ce am acoperit toat suprafata aezam o alt foia care sar potrivi i o nivelm cu ajutorul pensulei. Dupa ce am acoperit suprafata cu foite am lasat-o pe 24 de ore i apoi am sters resturile de aurit. In fine este nevoe s acoperim suprafata cu dou straturi de lac subire. Aceasta este una din tehnicile de aurire a suprafeei suportului. Dupa finisarea fucrarii icoana se acopera cu doua straturi de clei (primul strat fiind aplicat prin suflare). Peste stratul de jalatina se aplica un strat de lac trasparent, ce nu influenteaza asupra nuantelor de culoare, dar care are rolul de protectie inpotriva umiditatii si partocolelor de praf. Astfel icoana poate fi tearsa cu un burete umed fara a se afecta straturile de culoare. Acestea sunt in linii generale, procesele de executie a icoanei, care cer o foarte buna cunoastere a materialelor constituitive si indeminare in tratarea si utilizarea lor. Numai este nevoie de vorbit despre durabilitatea tehnicii iconografiei icoana insasi este o dovada a ei. Spre deosebire de artistul contemporan, iconarul, atit in vechime cin si in vremea noastra, ia parte la realizarea unei icoane de la inceput pina la sfirsit. Prin urmare, cunaste materialele care intra in lucrare si calitatile lor, si poate totdeauna sa ina seam de avantajele si dezavantajele lor. O trasatura semnificativa a texnicii icoanei este selectarea materialelor de baza care intra in ea. Privite in ansamblu, ele reprezinta participarea deplina a lumii vazute la axecuia unei icoane.

CAPITOLUL II schema compoziional i simbollurile icoanei.

2.1 Schema compoziional Compoziia centralizata, expresia carui punct de reper este figura Sfintei Sofia. Principiul compoziional fiind compus n dependena de partea de sus a lucrrii n care este ntruchipata Maica Domnului, innd n mini Sfnta Mahram, slujind ca element constructiv, simbolistic, care menine echilibru in partea de sus n corelaie cu partea de mijloc a compoziiei. Ca punct de reper centralizat este micarea liniar, geometrizat a poziiei mnilor Sintei Sofia, n corelaie cu mantia Maicii Domnului, n acela timp exprim centrul compoziional de concentrare pe ct a paginii pe att i a desfaurrii ideii (principiu cheie Y) Punctele cheie care desfoara ideia lucrrii sunt scenele realizate lateral a desfaurarii temei, innd cont de echilibru proporional-constructiv i cantitailor tonale cantitativ echilibrate. n marea parte a desfaurrii temei toate scenele lateral dezvoltate sunt cu centru compoziional ca punct de reper principiul cheie (Y). Compoziia scenelor i influena asupra temei reese din ideia istoric a vieii Sfintei Sofia. Partea de sus a compoziiei realizat cantitativ uor doar pentru expresia plastic cu referin istorico-evolutive, semnificativ simbolistic. n continuare, elementul decorativ rezolvat lateral are expresie feminin i este simbolul vitalitaii i sensibilitaii; lastar a viaii umane dezvluit i extras din sensibilitatea uman feminin n maxim continuitate a infinitului, realizat plastic, echilibrat, simetric, realizat grafic n dependena de centrul compoziional cheie (expresia mnilor). Pagina cu ntruchiparea Sfintei Sofia, compus simetric echilibrat, plastic,realizat n dependen de proporiile formatului, pronunarea volumului liniar, plastic cu expresie grafic. Realizarea ntregii suprafee cantitativ tonal i simetric, proporional desfaurat. Partea de sus, realizat n ton deschis n relaia cu partea de jos a paginii. Constructiv detaliu vestimentaieBrul-punct de reper cheie (Y), realizat n repetena liniei grafice pe partea de jos a hainei. Repetenile liniare, caracterul unghiular fiind susinerea pentru a scoate n eviden expresia i valoarea brului n lucrarea respectiv.. ncalamintea este realizat n principiul cheie n coinbciden cu brul pentru expresia perspectivei plastic stabilite pe suprafaa pe care este stabilit personajul. n partea de sus a personajului central, mantia care acoper i scoate n evidena chipul Sofiei, este generalizat grafic, volumetric, liniar, tonal. Expresia chipului constructiv geometrizat a sofiei, n dependen de caracterul iconografic, avnd rezolvarea tonal realizat n patru tonuri. n reluare a formei caracteristice a mantiei caracter cerc, profunzimea expresiei catre sfnta treime. Sfinenia la rindul su fiind ntruchiparea Maicii Domnului, a gestului semnificativ i o referina n relaie cu cercul caracteristic sfinilor. Partea lateral drapt unde principiul compoziional este diagonala lateral dreapt, ca principiu n repeten, imaginea central lateral a compoziiei fiind deagonala. n special, n scenele laterale este prezent principiul cheie (Y) ca form compoziional ce are un aspect principal n compoziia iconografic.

2.2 Simbolistica i semnificaia culorii n icoana Sfnta Sofia

n iconografia bizantin, culoarea, care nu este doar un element decorativ, joac un rol foarte important. Dac poate prelua etafeta cuvintelor cnd acestea se mpiedic n faa inexprimabilului, atunci e de la sine neles c-n domeniul picturii culorile au rolul esenial. Prin asocierea lor, icoanele ajung s traduc, dincolo de realitatea obiectului, un mesaj profund, spiritual, perceput prin incontient. Alegerea culorii n realizarea icoanelor se supune n mare msur a semnificaiei simbolice. Pentru iconari culoarea este un limbaj extrem de variat cu neles spiritual n faa cruia, uneori, cuvintele rmn srace. Culorile reci (albastrul, verdele) exprim i sugereaz calm, blndee. Lind in consideratie semnificatia acestor culori am avut curajul de a picta fonul central in tonuri de verde. Coninutul lucrrii ntregi este bazat pe culorile ce semnifica adincimea pronunrii fundamentale a culorii asupra icoanei Sfinta Sofia i ficele sale . Gama cald fiind integritatea ntregii suprafei, expresia culorilor reci realizate n detaliu cantitativ i tonal, modelate grafic, liniar din punct de vedere tehnic. Element detaliu, simbol, fiind culoarea mantiei albastru , semnific adncimea expresiei spatiului n timp, i accent al luminozitaii pronunate a chipului Sfint al Sofiei. Adncimea tonului albastru simbol al cureniei, credenei i avietii. Semnificaia mantiei roie realizata prin transparena este expresia a timpului dramatic. Aceasta culoare a devenit i un simbol al nvierii, al victoriei vieii asupra morii. Dar n acelai timp este i culoarea sngelui i a chinurilor suferite de Sofia i ficele sale. Portocaliul folosit la vestimentatia Sofiei semnifica curaenia sufleteasc. Pistis (credin) fica cea mai mare a Sofiei care avea 12 ani este reprezentata in nite veminte alb cu albastru deschis ce semnifica puritatea , curenia i nevinovia. Fonul acestei scene este aurit ,semnificatia acestei culori fiind lumina dumnezeeasc. In spatele acestei siluete este reprezentata o stofa la fel de culoare albastru deschisa ca semn al virstei acestei fete. Elpis (ndejde)fiica cea mijlocie a Sofiei care avea doar 10 ani este la fel reprezentata in veminte albe , in cap avnd capul acoperit cu o mantie albastru deschis care semnifica nevinovati i puritate. Culoarea galbena care la fel este prezenta in vestinentaie semnifica lumina. Fonul sau cerul este aurit semnificatia fiindu-i lumina dumnezeeasc. Stofa de culoare albastru deschis este simbolul vistei acestei copile. Agapis (dragoste) fiica cea mai mica a Sofiei care avea doar 9 ani. Reprezentata in veminte albe ce semnifica puritate cu cu adaosul culorii galbene pentru imbogatirea vestimentatiei semnificnd lumina. Pot sa mai menionez ca i culoarea mantiei roz nu este intmplatoare care are ca scop sa puna n evidena vrsta acestei mucenie. La fel i stofa care este in spatele ei. Cerul aurit simbol al credintei vietii vesnice. Mantia Maicii Domnului de culoare viinie semnifica divinitatea. Arhitectura este de culoarea alb ohru i alb albastru semnifica lumea dumnezeeasc.

2.3DESCIFRAREA SIMBOLURILOR Lund in consideraie istoria muceniei Sofia i a ficelor ei Pistis, Elpis i Agapis putem spune ca Sofia este un simbol al inelepciunii , credintei i ocrotirii . Alungirea figurilor semnifica ridicarea spre cer a sfinilor, lumea cereasc. Mna dreapt Sfinta Sofia o ine ca semn de binecuvintare dumnezeiasc. In mna stinga tine crucea, descifrare fiind puterea credintei . Brul Sfintei Sofia realizat vertical , stabilit ntru credin i speran a curaeniei pmnteti umane. Briul mpartit in trei fii reprezinta simbolul al sfintei treimi. La fel i frunza de trifoi care ia rolul unui ornament in fiiile de culoare roie inchis. ncalmintea Sofiei pune n valoarea maxim expresia figurei Sfintei, sensibilitatea uurina corpulent, stabilitatea credinei, pronunarea feminin n contextul sensibilitii umane. Maica Domnului tinind in mna sfnta mahrama care la fel este un simbol al ocrotirii i a aprrii.

Concluzie De la inceput am avut ca scop sa indeplinesc o icoana in chipul crei se reflecta un trecut impresionant. Sfnta Sofia a vieuit in Italia, la Roma, i a patimit pe vremea mparatului pgn Adrian 117- 138. Femeie distins i neleapt, Sfnta Sofia a fost chibzuit i plin de nelepciune, dup cum i spune i numele. Dup moartea soului a trit n rugciune i milostenie, sdind n inima fiicelor sale virtuile. Le-a fost model de vieuire cretin, le-a crescut cu dragoste i cu mult rugciune, astfel nct la maturitate fetele erau pline de nelepciune dumnezeiasc i curtate chiar de fee mprteti. Ele nu i-au ascuns credina, ci au mrturisit-o mereu.

Regele Adrian fiind informat despre credina acestei familii, i-a porincit Sfintei Sofia ca s fac jertf Zeiei Artemis, Sfinta sofia a refuzat spunnd c Domnul nostru Iisus Hristos este singurul i adevratul Dumnezeu. Astfel, pentru credina lor nestrmutat, mrturisit n continuare sincer i deschis, fetele au fost martirizate. Scopul acestuia a fost de a o lasa pe sfnta Sofia n chinuri far ficile sale. Maica lor le-a nmormntat cu cinste, pe un deal din afara cetii, i dup trei zile de rugciune la mormntul acestora a adormit i ea ntru Domnul. Deasupra acestor morminte a fost ridicat Biserica "Sfntul Mucenic Pangratie" Compoziia est format din trei scene din viaa Sfintei Sofia, chipurile sfintelor Pistis Elpis i Agapis, prezentate pe fon de arhitectur, Maica Domnului innd n mini sfinta mhram i figura centralizat a sfintei sofia. Ce ine de gama cromatic, am folosit o gam cald, culorile la rindul su fiind i ele un simbol (ex. Albastru- simbolul credinei,curaeniei, Divinitii. Rou - simbol al nvierii, al victoriei vieii asupra morii, dar n acelai timp este i culoarea sngelui i a chinurilor suferite de Sofia i ficele sale. Aurul este simbolul cerului. Alb - semnifica puritatea , curenia i nevinovia. Reeind din cele spuse mai sus putem afirma cu certitudine ca fiecare om are nevoie s creada n ceva, dealtfel cum spunea Voltaire n epistola ctre autorul crii, Cei trei impostori ,daca Dumnezeu nar exista El ar trebui inventat.

BIBLIOGRAFIE1. Erminia picturii bizantine- Dionisie din Furna2. Teologia icoanei- Leonid Uspensky3. http://corortodox.blogspot.com/2015/01/semnificatia-culorilor-in-iconografie.html4. http://calendarulortodox.ro/sfinti/sf-mc-sofia-si-fiicele-sale/

22


Recommended