+ All Categories
Home > Documents > Teza de Calificare

Teza de Calificare

Date post: 03-Jan-2016
Category:
Upload: pruteanu-veaceslav
View: 138 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
37
Mod Coala N Document Semnat. Data Coala 2 ȘCOALA PROFESIONALĂ № 6 CHIȘINĂU Î N S Ă R C I N A R E pentru teza de calificare Grupa OM 1 Meseria : Operator la calculatoare electronice Numele, prenumele: Pruteanu Veaceslav Tema: Procesul investigării dispozitivelor periferice 1. Lista întrebărilor destinate studierii și descrierii în memoriul explicativ: Cuprins INTRODUCERE - Scurt istoric - Actualitatea temei investigate 1. PREZENTAREA GENERALĂ 2. APLICAREA ÎN PRACTICĂ 3. FACILITĂȚI, PERFORMANȚE ȘI DEZAVANTAJE. Concluzii BIBLIOGRAFIE 2. Îndeplinirea lucrărilor grafice pe coli de formatul: A 1 - schema, schițe, aplicații
Transcript
Page 1: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

ȘCOALA PROFESIONALĂ № 6CHIȘINĂU

Î N S Ă R C I N A R Epentru teza de calificare

Grupa OM 1 Meseria : Operator la calculatoare electronice

Numele, prenumele: Pruteanu Veaceslav

Tema: Procesul investigării dispozitivelor periferice

1. Lista întrebărilor destinate studierii și descrierii în memoriul explicativ:

Cuprins

INTRODUCERE

- Scurt istoric - Actualitatea temei investigate

1. PREZENTAREA GENERALĂ

2. APLICAREA ÎN PRACTICĂ

3. FACILITĂȚI, PERFORMANȚE ȘI DEZAVANTAJE.

Concluzii BIBLIOGRAFIE

2. Îndeplinirea lucrărilor grafice pe coli de formatul: A 1 - schema, schițe, aplicații A 4 – părți funcționale (în memoriul explicativ)

Termenul de îndeplinire: 31 mai 2013

Consultant: / A. Țâțu /

Elev(a) / Pruteanu Veaceslav /

DAP / A. Madan /

Page 2: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

CUPRINS

INTRODUCERE Scurt istoric ……………………………………………………….……………..….. 4Actualitatea temei investigate………………………………….…………………...6

1. PREZENTAREA GENERALĂ

1.1 Dispozitivele periferice de intrare ………………………...…………….7

1.2 Dispozitivele periferice de ieşire………………………………...……....8

1.3 Dispozitive de intrare-ieşire ……………………………………...……..8

2. APLICAREA ÎN PRACTICĂ

2.1 Dispozitivele periferice de intrare………………………………...……..9

2.2 Dispozitivele periferice de eșire ..............................................................18

2.3 Dispozitive periferice de intrare-ieşire …………….......……..……….19

3. FACILITĂȚI, PERFORMANȚE ȘI DEZAVANTAJE

3.1 Descriere generală .....................................................................................22

3.2 Tastatura .....................................................................................................23

3.3 Mouse .........................................................................................................23

3.4 Trackball .....................................................................................................23

3.5 Touchscreen ................................................................................................24

3.6 Scanner-ul ...................................................................................................24

CONCLUZII.......................................................................................................25

BIBLIOGRAFIE................................................................................................26

Page 3: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

INTRODUCEREScurt istoric: Momentul iniţial al istoriei calculatoarelor este, de obicei legat

de numele matematicianului englez Charles Babbage. El a propus în anul 1830 o

Maşină Analitică care a anticipat în mod fascinant structura calculatoarelor actuale.

Ideile sale au devansat cu peste 100 de ani posibilităţiile tehnologice ale vremii

sale. Înainte au mai fost încercări în acest domeniu, ale lui Leibnitz şi Pascal (sec.

al XVII-lea).

Următorul moment de referinţă este anul 1937, când Howard Aiken, de la

Universitatea Harvard a propus Calculatorul cu secvenţă de Comandă Automată,

bazat pe o combinaţie între ideile lui Babbage şi calculatoarele electromecanice,

produse de firma IBM. Construcţia acestuia a început în anul 1939 şi s-a terminat

în anul 1944, fiind denumit Mark I. El a fost în principal primul calculator

electromecanic, fiind alcătuit din comutatoare şi relee.

Primul calculator comercializat a fost UNIVAC (Universal Automatic

Computer) realizat pe structura calculatorului EDVAC, în anul 1951. În anii

următori, dezvoltarea calculatoarelor a devenit explozivă, la mai puţin de zece ani

intervenind câte o schimbare care a fost interpretată drept apariţia unei noi

generaţii de calculatoare.

Mouse-ul a fost inventat in 1964 de Douglas Englebart de la Institutul de

Cercetări Standford, dar mouse-ul a inceput sa aibă cu adevărat succes de abia in a

doua jumătate a anilor 1980, dupa apariția computerelor Apple Macintosh. Cu

toate acestea, ideea unui dispozitiv care sa urmăreasca mișcările mâinii a apărut

încă din 1952, primul aparat de acest tip fiind inventat de Tom Cranston, Fred

Longstaff si Kenyon Taylor, fiind un proiect secret al Marinei canadiene, folosit

într-un sistem complicat ce aduna date despre pozitia navelor.

Trackball este un dispozitiv de indicare constând într-o bilă aflată într-un

soclu care conține senzori ce detectează rotația bilei pe cele două axe —

asemănător unui maus cu susul în jos, cu bila la vedere. Înainte de răspândirea

touchpad-ului, trackball-urile (mici) erau folosite și pe calculatoarele portabile, în

jurul cărora uneori nu există loc suficient pentru folosirea unui maus.

Page 4: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Trackball-ul a fost inventat de Tom Cranston și Fred Longstaff ca parte din

sistemul "DATAR" al Marinei Regale Canadiene (Royal Canadian Navy ) în 1952,

cu unsprezece ani înaintea inventării mausului. Primul trackball a folosit o bilă de

bowling canadian (cu cinci popice).

Imprimanta- In 1938, Chester Carlson a inventat un procedeu de tiparire

uscat numit electrofotografie (electrophotography) uzual numit Xerox, care a

devenit baza tehnologiei imprimantelor laser care au urmat.

Prima imprimanta laser, numita EARS, a fost dezvoltata la Xerox Palo Alto

Research Center incepand cu 1969 si finalizata in noiembre, 1971. Inginerul de la

Xerox, Gary Starkweather a adaptat tehnologia de copiere Xerox adaugand un

laser si astfel a obtinut primul laser printer.

In 1953, prima imprimanta rapida a fost realizata de Remington-Rand pentru ba fi

folosita de catre calculatorul Univac.

Conform IBM, "the very first IBM 3800 was installed in the central accounting

office at F. W. Woolworth’s North American data center in Milwaukee, Wisconsin

in 1976." Sistemul de imprimare IBM 3800 Printing System a fost primul celmai

rapid sistem de tiparire laser cu mai mult de 100 caractere/secunda care a combinat

tehnologia laser cu electrofotografia.

In 1992, Hewlett-Packard a iesit pe piata cu populara LaserJet 4, prima imprimanta

laser cu rezolutie 600 x 600 dpi.

Printerul inkjet (cu cerneala) a fost inventat in 1976, dar abia in 1988 a aparut

prima imprimanta cu cerneala accesibila consumatorilor: Hewlett-Parkard a produs

DeskJet inkjet printer, la un pret de 1000USD.

Page 5: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Actualitatea temei investigate: Dispozitivele periferice de intrare au un rol

foarte important in utilizarea calculatorului. Nu ne putem lipsi de ele. Fiecare

indeplineşte câte o functie. Tastatura permite introducerea manuală a datelor sau

comenzilor; Mouse-ul facilitează operarea la calculator prin pozitionări, selectări

de informatii, actionarea asupra unor obiecte de control şi optiuni de meniu;

Scanner-ul facilitează introducerea imaginilor în sistemul birotic, unde vor fi

retinute pe principii digitale; Microfonul si interfata pentru sunet se folosesc pentru

captarea directă de dispoziţii si mesaje, comentarii si rapoarte, interviuri, tratative,

conferinte etc. Camera de luat vederi si interfată audio-video compatibilă se

foloseşte pentru înregistrarea imaginilor si transformarea lor în formă digital.

În concluzie fiecare dispozitiv periferic are rolul său bine stabilit. Fiecare este

important in felul său,iar daca de unele ne mai putem lipsi (exemplu: camera web),

altele sunt extrem de importante (exemplu: tastatura).

Page 6: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

1 PREZENTARE GENERALĂ

Un calculator interacţionează cu exteriorul prin intermediul dispozitivelor

periferice de intrare/ieşire. Dispozitivele periferice se conectează la calculator

prin intermediul porturilor. În funcţie de modul de transmitere a informaţilor

porturile se clasifică în:

- porturi seriale – la un moment dat se transmite un singur bit (tastatura,

modem, mouse);

- porturi paralele – la un moment dat se transmit mai mulţi biţi (imprimanta).

1.1 Dispozitivele periferice de intrare

Dispozitivele periferice de intrare au rolul de a permite introducerea datelor

în calculator. Tastatura unui calculator este asemănătoare cu cea a unei maşini

de scris obişnuite şi are rolul de a permite introducerea datelor în calculator prin

apăsarea tastelor. Mouse-ul – este dispozitivul ce controlează mişcarea

cursorului pe ecranul monitorului şi permite selectarea sau activarea unor

obiecte de pe ecran prin acţionarea unor butoane. Trackball – dispozitiv de

indicare asemănător mouse-ului. Practic este un mouse răsturnat utilizat în

special la calculatoarele portabile. Mişcarea cursorului se realizează prin rotaţia

bilei. Tableta grafică (graphics tablet) – dispozitiv ce permite introducerea

facilă a desenelor şi schiţelor. Este alcătuită dintr-un creion cu vârf electronic şi

o plăcuţă electronică, capabilă să detecteze mişcările creionului şi să le

transmită calculatorului. Scanner – dispozitiv ce permite digitizarea imaginilor

şi introducerea lor în calculator. În funcţie de modul de utilizare şi dimensiune

sunt:

- fixe – imaginea e plasată pe o suprafaţă de scanare (ca la xerox);

- mobile – de dimensiuni mici şi se deplasează pe imaginea ce urmează a fi

digitizată (cititorul de coduri de bare).

Page 7: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

1.2 Dispozitivele periferice de ieşire

Dispozitivele periferice de ieşire permit extragerea informaţiilor dintr-un

sistem de calcul. Monitorul – permite vizualizarea pe ecran a rezultatelor

execuţiei programelor. Imprimanta – este dispozitivul ce realizează afişarea

informaţiilor pe hârtie. Plotter – dispozitiv asemănător imprimantei dar hârtia

poate fi parcursă în ambele sensuri, acceptă formate mari de hârtie şi precizia

desenelor este foarte mare. Este folosită pentru schiţe, grafice, desene etc.

Difuzor – dispozitiv de ieşire audio.

1.3 Dispozitive de intrare-ieşire

Modem – dispozitiv ce permite comunicarea între calculatoare aflate la

distanţă. Touchscreen – dispozitiv ce permite selectarea prin atingere a unor

opţiuni afişate pe ecranul care este dotat cu senzori. Placa de sunet (sound card)

– permite calculatorului să redea sunete prin intermediul difuzorului, să

înregistreze sunete prin intermediul unui microfon sau să opereze cu sunete

stocate în format digital.

Page 8: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

2 APLICAREA ÎN PRACTICĂ

2.1 Dispozitivele periferice de intrare

Tastatura este o componentă hardware periferică a calculatorului ce permite

utilizatorului să introducă în unitatea centralǎ a acestuia date (litere, cifre și

semne speciale) prin apăsarea unor taste. Cele mai folosite tastaturi pe plan

mondial sunt cele de tip QWERTY.

O tastatură QWERTY cu 104 taste pentru PC format US English

Un alt tip de tastaturi este tipul QWERTZ. Denumirile vin de la primele șase

taste de pe rândul al treilea. Tipul QWERTY se folosește mai ales în țările

anglofone, iar celelalte folosesc tipul QWERTZ. Tastatura este probabil cel

mai vechi dispozitiv de intrare din structura computerelor moderne, ea fiind

inventată încă înainte de apariția monitoarelor și a mausului. Fiecare tastă are

asociat un număr de identificare care poartă denumirea de "cod de scanare". La

apăsarea unei taste, tastatura trimite sistemului de calcul codul de scanare

corespunzător tastei respective. La primirea codului de scanare de la tastatură,

calculatorul face conversia între numărul primit și codul ASCII corespunzător,

în logică binară.

Page 9: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Tastaturile calculatoarelor pot fi de mai multe tipuri :

tastaturi standard

tastaturi ergonomice

tastaturi multimedia

Page 10: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

tastaturi fără fir

tastaturi speciale

Tastatura constă dintr-o serie de comutatoare montate într-o rețea, numită

matrice a tastelor. Când se apasă o tastă, un procesor aflat în tastatură o

identifică prin detectarea locației din rețea. De asemenea, acesta interpretează

cât timp stă tasta apăsată, și poate trata chiar și tastările multiple. Interfața

tastaturii este formată de un circuit integrat denumit keyboard chip sau procesor

al tastaturii. Un buffer de 16 octeți din tastatură operează asupra tastărilor

rapide sau multiple, transmițându-le sistemului succesiv.

De obicei tastaturile sunt conectate la calculator printr-un fir introdus într-o

mufă specială. Folosirea tastaturilor este extrem de simplă, fiind necesar doar să

apăsăm pe butoanele ei (numite "taste"), aproape la fel cum se face la mașinile

de scris mecanice sau electro-mecanice.

Page 11: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Mausul, la plural mausuri, este unul dintre cele mai importante dispozitive

periferice de introdus comenzi ale computerului (calculatorului electronic)

modern. A devenit aproape un "element" hardware standard al oricărui

computer. De obicei mausul este un obiect mic echipat cu una sau mai multe

taste, modelat astfel încât să poată fi apucat și mânuit ușor cu mâna. Principiul

lui de funcționare se bazează pe recunoașterea de către computer a mișcării sale

relativă la suprafața plană pe care este așezat și deplasat.

Mișcarea mausului este detectată de un senzor situat în partea sa inferioară,

preluată, digitalizată și apoi printr-o interfață adecvată transmisă computerului la

care e atașat. Informația de mișcare a mausului în spațiul bidimensional (2D) este

convertită tot în mișcare bidimensională (2D) a unui cursor identificator-indicator

grafic pe ecranul unui monitor. Altfel spus, mișcarea mausului provoacă o mișcare

corespunzătoare a cursorului pe suprafața ecranului monitorului, atașat și el

calculatorului. Datorită acestei funcțiuni utilizatorul mausului poate decide (alege)

și indica pe ecranul monitorului orice poziție dorită, ceea ce de obicei este

Page 12: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

interpretat de către computer drept o introducere de comandă, un element major al

interfeței grafice cu calculatorul (Graphic User Interface, GUI).

Trackball

Un trackball, cuvânt englez pronunțat /ˈtræk.bɔ:l/ (v. AFI), este un dispozitiv de

indicare constând într-o bilă aflată într-un soclu care conține senzori ce

detectează rotația bilei pe cele două axe — asemănător unui maus cu susul în

jos, cu bila la vedere.

Pentru a mișca cursorul pe ecran utilizatorul învârte bila cu degetele sau cu

palma mâinii. Pentru o poziționare mai facilă a cursorului, la stațiile de lucru

CAD sunt de obicei folosite bile mai mari. Înainte de răspândirea touchpad-

ului, trackball-urile (mici) erau folosite și pe calculatoarele portabile, în jurul

cărora uneori nu există loc suficient pentru folosirea unui maus.

Page 13: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Scannerul

Scannerul este un dispozitiv de intrare, care converteşte imaginile grafice şi

textele în imagini digitale şi le transmite PC-ului la care este conectat.

CONECTAREA unui scaner la un PC se face prin intermediul unui cablu USB

sau a unui cablu paralel .

INSTALAREA driver-ului unui scanner are drept scop asigurarea comunicării

între scanner şi calculator. Pentru instalarea scannerului se utilizează CD-ul

care a fost livrat împreună cu scannerul sau se descarcă driver-ul scannerului de

pe pagina web a producătorului. Odată cu instalarea scannerului trebuie instalat

şi un program de prelucrare a imaginilor, program livrat împreună cu scannerul.

Pentru instalarea scanerului se parcurg următorii paşi:

1. Se introduce CD-ul cu driverele scannerului în unitatea optică a PC-ului.

Cablul de date al scanerului NU se conectează la PC.

2. În fereastra care se deschide (figura 1.), selectăm limba de instalare a

drivere-lor apoi se activăm butonul OK

Figura 1.

Page 14: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

3. După deschiderea ferestrei din figura .2 selectăm dosarul în care se încarcă

aplicaţia (implicit este dosarul Program Files), apoi activăm butonul NEXT

Figura .2

4. După deschiderea ferestrei din figura .3 selectăm modul de instalare a

aplicaţiei apoi activăm butonul NEXT

Figura .3

Page 15: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

5. Dacă în fereastra din figura .3 bifăm Custom, după activarea butonului

NEXT se deschide fereastra din figura .4, unde trebuie să selectăm

aplicaţiile care doriţi să le instalăm apoi activăm butonul NEXT

Figura .4

6. După deschiderea ferestrei din figura .5 activăm butonul NEXT și aplicaţia

se instalează

Figura .5

Page 16: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

7. După ce se finalizeză instalarea aplicaţiei se deschide fereastra din figura .6

unde trebuie să activăm butonul OK

Figura .6

8. După activarea butonului OK din fereastra de mai sus se restartează PC-ul

9. Conectăm cablul de date al scannerului la PC.

10. Pentru a verifica dacă scanerul este instalat deschidem fereastra Device

Manager – figura .7 (click dreapta My Computer → Properties →

Hardware → Device Manager), şi observăm dacă la Imaging device apare

iconul scanner-ului.

Figura .7

Page 17: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

2.2 Dispozitivele periferice de eșire

Monitorul se folosește în circuitele închise de televiziune, de exemplu pe

[aeroport,aeroporturi] (pentru a supraveghea diverse zone de la depărtare), și de

aceea nu are nevoie să recepteze sau să prelucreze semnale din rețeaua de TV. În

asemenea cazuri semnalele video vin prin fir direct de la camerele de luat vederi

din cadrul unui circuit închis. Tot monitor se numesc și unele difuzoare de

supraveghere și control suplimentare. Cu timpul, prin extensie, monitor (numit și

ecran, display, iar uneori și aparat video) a fost numit și echipamentul periferic al

calculatorului cu ajutorul căruia se afișează informațiile și se realizează

complementar cu tastatura comanda și/sau comunicarea între utilizator și

calculator. În acest caz monitorul este considerat o interfață grafică a utilizatorului,

(Graphic User Interface sau GUI). Primele monitoare puteau afișa doar informația

de tip text și doar în 2 culori (verde, roșu sau galben pe fond negru, precum și

negru pe fond gri sau alb), spre deosebire de cele actuale care pot afișa imagini

mișcătoare cu miliarde de tonuri de culori.

Inițial, dimensiunile diagonale ale tuburilor folosite erau mici: 8, 9, 10, 12, 14, 15

țoli. În prezent, valorile uzuale ale monitoarelor de tip CRT (cu tub electronic) sunt

de 15, 17, 19, 20, 21, 22, 24 sau și 27 de țoli. Mărimea suprafațială a unui ecran

este determinată frecvent de distanța dintre două colțuri opuse ale acestuia. Este

însă o problemă, că metoda de măsurare nu face deosebire între formele

geometrice exacte ale monitoarelor cu mărimi de diagonală identice, în sensul că

suprafața determinată de o diagonală scade (în raport cu cele pătrate), cu cât

ecranele devin mai dreptunghiulare. Spre exemplu, un monitor 4:3 21" are o

suprafață de ~211 țoli pătrați, în timp ce unul 16:9 21" are o suprafață de numai

~188 țoli pătrați.

Această metodă de măsurare, relativ imprecisă, datează din vremea primelor

versiuni ale televizorului CRT când tuburile rotunde erau în frecventă utilizare.

Acestea aveau o singură dimensiune care descria mărimea ecranului. Când tuburile

Page 18: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

rotunde erau folosite pentru a afișa imagini dreptunghiulare, mărimea diagonalei

era echivalentă cu diametrul tubului.

2.3 Dispozitive periferice de intrare-ieşire

Touchscreen

Tehnologia touchscreen de la MicroTouch prezentată este cea capacitivă si cea

rezistivă. Tehnologia capacitivă constă în aplicarea unui curent de mică

intensitate asupra unui electrod special amplasat pe marginea ecranului. În

momentul în care utilizatorul atinge ecranul cu degetul se produce o mică

perturbare electrică care este sesizată de interfața senzorului și apoi analizată

pentru poziționarea exactă pe ecran. În urma stabilirii poziției atingerii pe ecran

interfața convertește datele în coordonate x/y pe care le transmite mai departe

calculatorului. Interfața are rolul de a filtra semnalele parazite și este reglată pentru

interacțiunea numai cu un corp uman astfel încit sunt eliminate atingerile

accidentale cu alte obiecte sau perturbări produse de impurități ori lichide.

Senzorul este constituit din mai multe straturi:

- un strat conductiv.

- suportul de sticlă.

- un strat conductiv.

- electrodul senzor-ului.

- strat transparent protector „Clear Tek” care înbunătățește rezistența la uzură și

protecția.

Tehnologia capacitivă ClearTek oferă o acuratețe și o sensibilitate deosebită a

atingerii utilizatorului, având in același timp si o durabilitate remarcabilă. ClearTek

ofera rezistență la zgarieturi, lichide, substanțe chimice abrasive, împotriva

depunerii prafului. Un sensor ClearTek a fost testat intr-un mediu de laborator

rezistând la peste 225 de milioane de atingeri fară o degradare semnificativă a

suprafeței. *Tehnologia capacitive ClearTek este soluția touch preferată pentru

aplicațiile ce necesită o atingere rapidă si precisă. Senzorul plat capacitiv Profile

incorporează tehnologii avansate de construcție si fabricație ce au ca rezultat un

design suplu, fin, ce asigură o instalare rapida in monitoarele plate si monitoarele

Page 19: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

plate MicroTouch CRT. Robustetea monitoarelor touch ClearTek este datorată

unei pelicule transparente care mărește considerabil durabilitatea suprafeței

mărind rezistența la zgarîeturi si substanțe, materiale abrasive. Aplicatiile in care

este folosita aceasta tehnologie sunt kiosk-urile, ATM-urile, punctele de vanzare,

echipamentele industriale.

Tehnologia rezistivă

Comparativ cu tehnologia capacitiva cea rezistiva foloseste doua suprafate

conductive electric, transparente pozitionate la foarte mica distanta una de alta si

separate printr-o retea foarte fina de puncte de izolatie.In momentul in care

utilizatorul atinge un punct de pe ecran se produce contactul intre cele doua

suprafete si interfata transpune pozitia atingerii in coordonate x/y pe care le

transmite computerului.Senzorii rezistivi au avantajul ca pot fi operati cu ajutorul

unui „creion” sau chiar cu mina inmanusata, sunt mai ieftini si mai usor de produs

decit cei capacitivi, astfel fiind preferati de producatorii de echipamente sau

integratori pentru folosirea lor in sisteme mai ieftine de uz curent sau industriale.

De asemeni si un senzor rezistiv are avantajul de a rezista la praf, lichide sau alte

impuritati si ofera utilizatorului un „feedback” prin mica rezistenta la atingere.

(comparativ cu un senzor capacitiv care nu necesita apasare)

Page 20: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Senzorii rezistivi produsi de Microtouch sunt produsi cu materiale de inalta

calitate, rezistente la uzura, mediu ostil (industrial, militar,produse chimice, apa,

zgirieturi, soc, lovire, etc, anumite modele functioneaza chiar in cazul in care au

fost deteriorate) si sub un control de calitate foarte exigent. Tehnologia rezistiva 5-

wire asigura o atingere rapida, precisa si fiabila in cazul in care flexibilitatea

reprezinta cea mai importanta cerinta. Senzorul rezitiv 5-wire raspunde la atingerea

facuta cu degetul, carte de credit, sau chiar si cu degetul printr-o minusa .

Tehnologia rezistiva 5-wire a fost testate in mediu de laborator rezistand la peste

35 de milioane de atingeri mecanice fara o degradare semnificativa a

suprafetei.*Tehnologia rezistiva 5-wire este utilizata pentru aplicatii in domenii

variate:puncte de vanzare (POS), hoteluri, e-books si o intreaga gama de alte

aplicatii touch de dimensiuni medii. Senzorul 5-wire utilizeaza o tehnologie

sofisticata pentru a mentine acuratetea intr-o gama variata de medii de-a lungul

duratei de utilizare a produsului.

Page 21: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

3 FACILITĂȚI, PERFORMANȚE ȘI DEZAVANTAJE

3.1 Descriere generală

Dispozitivele periferice „I/E” („intrare-ieșire”), sau în engleză I/O (de la

input/output), este termenul general pentru acele dispozitive prin care un

calculator primește informații din lumea exterioară, inclusiv instrucțiuni despre ce

să facă, sau trimite înapoi (în afară) rezultatele calculelor sau operațiilor logice pe

care le-a efectuat. Rezultatele pot fi destinate ca informații oamenilor, sau pot fi

folosite în mod direct (nemijlocit) drept decizii în dirijarea altor mașini; de

exemplu în cazul unui robot industrial, cel mai important dispozitiv de ieșire

(dispozitiv E) al calculatorului (de robot) înglobat în el creează comenzile detailate

necesare pentru toate operațiile (mișcările) mecanice ale robotului propriu-zis.

Prima generație de calculatoare era echipată cu o gamă de dispozitive

periferice I/E destul de limitată și cu viteză de execuție redusă; de exemplu, pentru

introducerea datelor de calcul și a instrucțiunilor de program se folosea în principal

un cititor de cartele perforate sau un dispozitiv asemănător, iar pentru afișarea

rezultatelor se folosea o imprimantă, de obicei un teleimprimator modificat de tip

„telex”. De-a lungul timpului însă au apărut o imensă diversitate de dispozitive I/E.

Pentru calculatorul personal de azi, cele mai comune modalități de introducere

directă a datelor sunt tastaturile și mausurile, iar principalul mijloc prin care

calculatorul prezintă informații către utilizator sunt monitoarele, deși imprimantele

sau dispozitivele de generat sunet sunt folosite și ele în mod obișnuit. Alte

dispozitive sunt specializate pentru numai anumite tipuri de intrări sau ieșiri, de

exemplu aparatul foto digital și scanerul.

Două categorii principale de dispozitive sunt:

dispozitivele secundare de stocare: dischetele, unitățile CD, DVD, discurile dure și

altele; capacitățile de stocare a datelor pot diferi foarte mult între ele;

precum și dispozitivele pentru conectarea la rețele de calculatoare;

Posibilitatea de a interconecta calculatoarele pentru a transfera date și informații

între ele a deschis calea unei mulțimi de noi aplicații. Internetul, și aici în special

World Wide Web, permit miliardelor de calculatoare de pe glob să se lege unele cu

altele pentru a transfera între ele informații de toate tipurile.

Page 22: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

3.2 Tastatura

Avantajele utilizării tastaturii:

- Majoritatea calculatoarelor au o tastatură atașată la ele;

- Este o metodă eficientă de introducere a datelor, cum sunt textul și

numerele.

Dezavantajele utilizării tastaturii:

- Este foarte ușor să introduci date greșit;

- Este o operație consumatoare de timp, mai ales pentru cei care nu sunt

profesioniști;

- Este dificil de introdus date de alt tip, cum ar fi grafice sau imagini.

3.3 Mouse

Avantaje:

- Este ideal pentru calculatoarele de birou (desktop);

- Uneori sunt furnizate împreună cu calculatorul, ca un accesoriu;

- Majoritatea utilizatorilor de calculatoare sunt obișnuiți cu el.

Dezavantaje:

- Au nevoie de un spațiu plat chiar lângă calculator;

- Se poate folosi destul de greu cu laptopuri, palmtopuri sau notebok-uri.

3.4 Trackball

Avantaje:

- Este utilizat foarte bine in spații restrânse;

- Este foarte utilizat la laptopuri și este construit în interiorul calculatorului.

Dezavantaje:

- Nu este inclus în prețul standart;

- Utilizatorii vor trebui să invețe să-l utilizeze.

Page 23: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

3.5 Touchscreen

Avantaje:

- Ușor de utilizat;

- Soft-ul poate modifica ecranul în timp ce funcționiază ecranul senzitiv, față

de tastatura conceptuală, care avea un strat acoperitor permanent ce indică

funcțiile acesteia;

- Nu este nevoe să montăm alte dispozitive periferice la calculator, în afara de

monitorul senzitiv însuși.

- Nici o experiență nu este necesară din domeniul calculatoarelor sau

sistemelor de calcul pentru a folosi acest ecran.

Dezavantaje:

- Nu este potrivită pentru introducerea multor date;

- Nu este foarte precisă, selectarea unor obiecte cu degetul poate fi destul de

dificilă;

- Trebuie utilizată o lungă perioadă de timp;

- Este mult mai scumpă decât alte alternative, cum ar fi mouse-ul;

- Tastaturile senzitive nu sunt robuste și pot ușor să se defecteze.

3.6 Scanner-ul

Avantaje:

-scanner-ul de tip flatbed sunt foarte exacte și pot produce imagini cu o rezoluție

foarte mare comparativ cu camera video digitală;

- Orice imagine poate fi convertită de pe hîrtie într-un format digital și apoi

îmbunătățită pentru ca să fie utilizată în alte documente din calculator.

Dezavantaje:

- Imaginile pot ocupa un spațiu mare din memoria calculatorului;

- Calitatea imaginii finale depinde foarte mult de calitatea documentului aflat

pe hârtie.

Page 24: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Concluzii

Dispozitivele periferice au un rol foarte important in utilizarea

calculatorului. Nu ne putem lipsi de ele. Fiecare îndeplineşte câte o funcție.

Tastatura permite introducerea manuală a datelor sau comenzilor; Mouse-ul

facilitează operarea la calculator prin poziționări, selectări de informații,

acționarea asupra unor obiecte de control şi opțiuni de meniu; Scanner-ul

facilitează introducerea imaginilor în sistemul birotic, unde vor fi reținute pe

principii digitale; Microfonul si interfața pentru sunet se folosesc pentru captarea

directă de dispoziţii si mesaje, comentarii si rapoarte, interviuri, tratative,

conferințe etc. Camera de luat vederi si interfață audio-video compatibilă se

foloseşte pentru înregistrarea imaginilor și transformarea lor în formă digitală;

Cititorul de CD (DVD) preia, pe principii optice, informaţiile de pe discuri

compacte(optice), ……… În concluzie fiecare dispozitiv periferic de intrare are

rolul său bine stabilit. Fiecare este important in felul său, iar daca de unele ne mai

putem lipsi (exemplu camera web), altele sunt extrem de importante ca de (ex.

tastatura). Ea este folosită pentru a da comenzi calculatorului și dacă ni-am lipsi de

ea și de mouse ar fi practic imposibil de dat comenzi calculatorului. Spre exemplu

dacă se defectează monitorul este imposibil de a vizualiza tot ce se petrece cu

calculatorul deoarece el afișează toate operațiile ce se petrec în calculator, și

utilizatorul fiind în neștire de tot ce se petrece cu calculatorul va fi nevoit să

stopeze lucrul. Dacă nu ar exista dispozitivul de ieșire boxa ar fi imposibil de a

recepționa sunete de la calculator. Dispozitivele de ieșire realizează prezentarea

datelor către utilizator în formatul dorit (prezentare optică, acustică, tactilă). Cu

alte cuvinte, dispozitivele de ieșire realizează conversia datelor din formatul intern

al calculatorului într-un format înțeles de utilizator.

Page 25: Teza de Calificare

Mod Coala N Document Semnat. Data

Coala

2

Bibliografie

1. Resurse informaţionale din Internet:

http://www.scritube.com

http://elearning.masterprof.ro/

http://www.eprof.ro

http://ro.wikipedia.org

http://matematica9-12.wikispaces.com

2. Baruch, Zoltan. (1999). Standarde pentru magistrale, interfeţe şi periferice,

Cluj- Napoca: Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Catedra de

Calculatoare


Recommended