+ All Categories
Home > Documents > TEST clasa 9A, arhitectura...

TEST clasa 9A, arhitectura...

Date post: 28-Dec-2019
Category:
Upload: others
View: 79 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
21
Curs: Informatica si TIC pentru gimnaziuclasa a V-a PORTOFOLIU Formator: prof. Preduţ Aurelian Cursant: prof. Vasile Ana Judeţul Olt, Seria 2, Grupa 1 Octombrie 2017
Transcript
Page 1: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Curs:

Informatica si TIC pentru gimnaziu–clasa a V-a

PORTOFOLIU

Formator: prof. Preduţ Aurelian

Cursant: prof. Vasile Ana

Judeţul Olt, Seria 2, Grupa 1

Octombrie 2017

Page 2: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL I FISA- SISTEME DE CALCUL

1. Răspundeţi cu adevărat/ fals la următoarele propoziţii:

1. Placa multimedia este un periferic de intrare-ieşire.

2. Monitorul este un dispozitiv periferic de intrare.

3. Mouse-ul este un dispozitiv periferic de intrare.

4. Imprimanta cu laser foloseşte principiul împrăştierii unui jet de cerneală din cartuş.

5. Adaptorul grafic este interfaţa dintre monitor şi microprocesor.

2. Alegeţi pentru fiecare item litera corespunzătoare răspunsului corect.

Page 3: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

1. Numărul de culori este o caracteristică a :

a) Scanner-ului b) imprimantei c) monitorului d) plotter-ului

2. Precizaţi care dintre următoarele componente reprezintă un dispozitiv periferic al unui

computer:

a)Microprocesor b)Disk extern c)Memorie RAM

d)microfon

3. Rezoluţia unui monitor CRT este măsurată în:

a)Centimetri b)Pixeli c)Inches d)Gigabiţi

4. Care dintre următoarele dispozitive permite calculatorului să transmită date prin liniile

telefonice?

a) light pen b)placa video c)modem d)Trackball

5. Un pixel (PictureElement) reprezintă:

a) cel mai mic element al unei imagini digitale

b) pictură

c) frecvenţa verticală de împrospătare a imaginii pe monitor

3. Ce intelegeti prin hardware? Dar prin software?

………………………………………………………………………………………………………

……..

………………………………………………………………………………………………………

……..

………………………………………………………………………………………………………

……..

………………………………………………………………………………………………………

……..

………………………………………………………………………………………………………

……..

………………………………………………………………………………………………………

……..

4. Precizați care dintre următoarele extensii NU poate fi asociată corect unui fişier

creat cu Aplicația Paint (accesoriu al sistemului de operare)

a. Bmp b. gif c. jpg

MODUL I FISA- SISTEME DE CALCUL

I. Sistemul de intrare-iesirea sigura comunicatia calculatorului cu lumea inconjuratoare

prinintermediul unor echipamente specializate numite dispositive periferice.

Enumerați tipurile de dispositive periferice.

Page 4: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

………………………………………………………………………………………………………

……..

………………………………………………………………………………………………………

……..

………………………………………………………………………………………………………

……..

II. Recunoașteți imaginile de mai jos, completați rebusul și descoperiți cuvântul cheie:

III. Decoperiți printre rândurile și coloanele careului 7 dispozitive periferice.

Scrieți-le pe liniile punctate.

I I M P R I M A N T A T

M T A S T A T U R A B A

P S S C A N N E R X O S

M A C A N P S C N I X T

O P A T A R S R M I E A

U N N I T A A A T E E T

S C N A N N N N I F I U

E R E F M I C R O F O N

MODUL II - FISA SISTEMUL DE OPERARE WINDOWS

1. Explicaţi termenii: sistem de operare şi programe de aplicaţii.

L

P

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

...................................

Page 5: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

2. Daţi exemplu de un sistem de operare şi de un program de aplicaţie cunoscute.

Exemplu de sistem de operare: Windows XP. Exemplu de program de aplicaţie:

Microsoft Word.

3. Explicaţi termenul de GUI şi cum rezultă că facilitează utilizarea calculatorului.

.

4. Descrieţi funcţiile principale ale unui sistem de operare.

a) Controlul execuţiei proceselor

b) Alocarea eficientă a resurselor fizice şi logice

c) Gestionarea fişierelor

d) Asistarea utilizatorilor

5. Selectaţi dintre următoarele afirmaţii pe cea adevărată:

a) informaţiile conţinute în BIOS aparţin sistemului de operare şi pot fi şterse de

utilizator;

b) nucleul sistemului de operare se încarcă de pe discul care conţine sistemul de

operare;

c) un proces liniar/nelinar înseamnă un program care se execută cu mai multe fire de

control.

6. Alegeţi pentru fiecare caracteristică din coloana A tipul de sistem de operare din

coloana B:

A B

a) monoprocesor

b) monoutilizator

c) interfaţă grafică

d) multitasking

e) linie de comandă

f) multiuser

g) structură arborescentă a datelor

1) UNIX

2) MacOS

3) MS-DOS

4) Linux

5) Windows

7. TEMĂ – Fişa tehnică a calculatorului dvs. (procesor; placa de bază; monitor;

memorie; HDD; unitatea optică; placa video; boxe; FDD; paca de sunet; tastaura; mouse;

carcasa; versiunea sistemului de operare).

Page 6: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL II - FISA SISTEMUL DE OPERARE WINDOWS (RĂSPUNS)

1. Explicaţi termenii: sistem de operare şi programe de aplicaţii.

o Sistemul de operare reprezintă totalitatea programelor destinate alocării şi

utilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

o Programe de aplicaţii – software specializat pe tipuri de aplicaţii: editarea de

texte, calcule statistice, baze de date, programare algoritmi, desenare, proiectare,

învăţământ asistat de calculator, comunicare, muzică, filme, etc.

2. Daţi exemplu de un sistem de operare şi de un program de aplicaţie cunoscute.

Exemplu de sistem de operare: Windows XP. Exemplu de program de aplicaţie:

Microsoft Word.

3. Explicaţi termenul de GUI şi cum rezultă că facilitează utilizarea calculatorului.

GUI – Graphical User Interface – interfaţă grafică. Asistenţa acordată utilizatorului

se realizează prin interfaţa grafică GUI. Elementele de bază ale interfeţei grafice sunt:

indicator grafic, pictograme, suprafaţa de lucru (desktop), bara de lucru (taskbar),

ferestrele şi meniurile.

4. Descrieţi funcţiile principale ale unui sistem de operare.

e) Controlul execuţiei proceselor – prin proces se înţelege un program căruia trebuie să

i se asigure resurse calculator pentru a fi executat. Sistemul de operare Windows

permite să se execute mai multe procese simultan (multitasking).

f) Alocarea eficientă a resurselor fizice şi logice – este vorba de alocarea timpului UCP

şi eventual de priorităţi între programe, alocarea şi eliberarea memoriei interne

necesare programelor care se execută.

g) Gestionarea fişierelor – funcţia este realizată de programe speciale numite manageri

de fişiere. Aceste programe grupează fişierele în funcţie de aplicaţiile care le

utilizează la un moment dat, în funcţie de utilizatori, transferă fişiere în memorie sau

invers, organizează fişierele pe suport extern.

h) Asistarea utilizatorilor – pe parcursul execuţiei programelor lor, printr-o interfaţă

între aceştia şi sistemul de operare. Asigură astfel interpretarea comenzilor date de

utilizator sistemului, informează utilizatorul privind erorile care apar, comunică

starea în care se află procesul în lucru etc.

5. Selectaţi dintre următoarele afirmaţii pe cea adevărată:

d) informaţiile conţinute în BIOS aparţin sistemului de operare şi pot fi şterse de

utilizator; F

e) nucleul sistemului de operare se încarcă de pe discul care conţine sistemul de

operare; A

f) un proces liniar/nelinar înseamnă un program care se execută cu mai multe fire de

control. F/A

6. Alegeţi pentru fiecare caracteristică din coloana A tipul de sistem de operare din

coloana B:

A B

a) monoprocesor

b) monoutilizator

c) interfaţă grafică

d) multitasking

1) UNIX

2) MacOS

3) MS-DOS

4) Linux

Page 7: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

e) linie de comandă

f) multiuser

g) structură arborescentă a datelor

5) Windows

1-d, f; 2-c, d, g; 3-a, b, e, g; 4-c, d, e; 5-b, c, d, g

7. TEMĂ – Fişa tehnică a calculatorului dvs. (procesor; placa de bază; monitor;

memorie; HDD; unitatea optică; placa video; boxe; FDD; paca de sunet; tastaura; mouse;

carcasa; versiunea sistemului de operare

MODULUI III - FISA DE EVALUARE

1. Ce serviciu ar fi potrivit pentru a transmite cuiva un text acompaniat de o imagine?

2. Serviciul de Internet care permite utilizatorului să copie fișiere de pe calculatoare

situate în diverse puncte geografice este:

Telnet;

e-mail;

World Wide Web;

FTP.

3. Documentele hipertext se mai numesc și:

pagini Web;

motoare de căutare;

browsere web;

poștă electronică.

4. FTP este prescurtarea de la:

File Transmission Protocol;

File Transfer Protocol;

File Transmission Provision;

File Transmission Procedure.

5. Un motor de căutare reprezintă un program:

care caută o conexiune la Internet;

care utilizează cuvinte cheie pentru a realiza căutări pe Internet;

dintr-un sistem de operare care caută fișiere;

care caută viruși în paginile Web.

6. Ce program special este folosit pentru a accesa pagini web?

7. Ce trebuie achiziţionat de la ISP?

8. Ce dispozitive electronice putem conecta la Internet?

Page 8: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

Barem de evaluare Se acorda 2p din oficiu Pentru fiecare raspuns corect se acorda cate 2p (se acorda cate 1p daca raspunsul

este incomplet).

MODULUI III - FISA REZOLVATA

1. Ce serviciu ar fi potrivit pentru a transmite cuiva un text acompaniat de o

imagine? RASPUNS: un serviciu de posta electronicServiciul de Internet care permite

utilizatorului să copie fișiere de pe calculatoare situate în diverse puncte geografice

este:

a. Telnet;

b. e-mail;

c. World Wide Web;

d. FTP.

2. Documentele hipertext se mai numesc și:

a. pagini Web;

b. motoare de căutare;

c. browsere web;

d. poștă electronică.

3. FTP este prescurtarea de la:

a. File Transmission Protocol;

b. File Transfer Protocol;

c. File Transmission Provision; d. File Transmission Procedure.

4. Un motor de căutare reprezintă un program:

a. care caută o conexiune la Internet;

b. care utilizează cuvinte cheie pentru a realiza căutări pe Internet;

c. dintr-un sistem de operare care caută fișiere;

d. care caută viruși în paginile Web 5. Ce program special este folosit pentru a accesa pagini web?

RASPUNS: un browser 6. Ce trebuie achiziţionat de la ISP?

Page 9: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

RASPUNS: un abonament de servicii pentru Internet

7. Ce dispozitive electronice putem conecta la Internet?

RASPUNS: tableta, computer, smartphone

MODUL 4 FIȘA – EDITOR GRAFIC PAINT

1. Ce operaţii puteţi realiza cu PAINT?

2. Care este extensia implicita a unei imaginile realiyata cu Paint?Ce alte extensii ale

imaginilor mai cunoasteţi?

3. Împerecheati meniurile Paintului din coloana stanga cu definitiile corespunzatoare din

coloana din dreapta

Meniul Fișier permite editarea culorilor;

Meniul Vizualizare – cu ajutorul comenzilor din acest meniu

putem vizualiza, modifica și crea noi

imagini;

Meniul Culori – permite activarea sau dezactivarea casetei

de instrumente, casetei de culori, barei de

stare, sau prelucrarea unor imagini la nivel

de pixel.

Meniul Editare – pune la dispoziție mai multe instrumente

cu care putem să acționăm asupra imaginii

pe care o avem la dispoziție.

Meniul Imagine – conține următoarele comenzi: Undo; Cut și

Clear Selection; Copy, Paste; Select All;

Copy to; View

Meniul Help – oferă informații ajutătoare

Page 10: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL 4 FIȘA – EDITOR GRAFIC PAINT (RĂSPUNS)

1. PAINT este un program pe care îl putem utiliza pentru a desena, colora sau edita

imagini.

2. Imaginile se salvează implicit cu extensia bmp, dar pot fi salvate și cu alte extensii: jpeg,

gif, png, etc

3. Imperecheati meniurile Paintului din coloana stanga cu definitiile corespunzatoare din

coloana din dreapta

Meniul Fișier – cu ajutorul comenzilor din acest meniu putem vizualiza, modifica și crea noi

imagini;

Meniul Editare – conține următoarele comenzi: Undo; Cut și Clear Selection; Copy, Paste;

Select All; Copy to; View.

Meniul Vizualizare – permite activarea sau dezactivarea casetei de instrumente, casetei de

culori, barei de stare, sau prelucrarea unor imagini la nivel de pixel.

Meniul Imagine – pune la dispoziție mai multe instrumente cu care putem să acționăm asupra

imaginii pe care o avem la dispoziție.

Meniul Culori- permite editarea culorilor;

Meniul Help – oferă informații ajutătoare

Page 11: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL 4 FIȘA – EDITOR GRAFIC PAINT

1. Scrieţi calea de deschidere a aplicaţiei Paint de la calculatorul pe care il utilizaţi.

2. Completaţi cu numerele corespunzătoare elementele ferestrei Paint.

…. Suprafata de desenare

…. Pictograma implicita a Paintului

…. Bara de meniuri

…. Bara de titlu

…. Caseta de culori

…. Bara de bara de unelte

3. Completaţi spaţiile(dreptunghiurile) libere cu

termenii alesi din

lista

de

mai jos

Page 12: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL 4 FIȘA – EDITOR GRAFIC PAINT (RĂSPUNS)

1. Scrieţi calea de deschidere a aplicaţiei Paint de la calculatorul pe care il utilizaţi.

2. Completaţi cu numerele corespunzătoare elementele ferestrei Paint.

6. Suprafata de desenare

1. Pictograma implicita a Paintului

3. Bara de meniuri

2. Bara de titlu

4. Caseta de culori

5. Bara de bara de unelte

3. Completaţi spaţiile(dreptunghiurile) libere cu termenii alesi din lista de mai jos

Page 13: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL V – Fisa Structuri alternative

1. Să se realizeze o alicație care să constituie un test grilă la care va trebui să

răspundă utilizatorul nostru. Cele două varinte de răspuns pe care le va primi utilizatorul sunt

notate cu a si b. După ce își introduce numele utilizatorul va primi 3 întrebări dintr-un anumit

domeniu și va răspunde alegand a sau b. Dacă răspunde corect trece la următoarea întrebare,

dacă nu este invitat să mai încerce o dată. După ce răsopunde coresct la toate cele 3 întrebări

jocul se termină.

Indicație:

Folosiți și un bloc la infinit din grupul control pentru a-l ține pe utilizator blocat la o

anumită întrebare până răspunde corect.

Pentru a trece la următoarea întrebare folosiți din grupul

evenimente opțiunile

2. Îmbunătățiți aplicația gestionând și numărul de încercări ale utilizatorului și

afișați-le pe ecran la sfârșitul testului.

Page 14: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL V – Fisa Structuri alternative (Rezolvare)

Page 15: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL V – Fisa Structuri alternative

1. În ce grup se găsește blocul dacă...atunci...altfel....?

2. Scrieți un algoritm care să verifice și să afișeze care din 2 valori date este mai mare.

3. Ce se va afișa în urma rulării scriptului alăturat, dacă valorile celor trei date sunt:

a. a=20, b=30, c=5

b. a=-20, b=10, c=30

c. a=20, b=5, c=16

d. a=20, b=30, c=16

4. Scrieți un script care cere utilizatorului să introducă temperatura atmosferică. Dacă

temperatura este mai mică decât 15, personajul va spune E rece; dacă temperatura e mai

mare ca 30, personajul va spune E prea cald; în rest va spune Excelent. Notă: Se acordă un punct din oficiu.

1. 1p

2. 1p

3. 4p

4. 3p

Page 16: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

MODUL V – Fisa Structuri alternative (Rezolvare)

1. Control

2.

Dacă a>b atunci

Scrie “a este mai

mare” Altfel

Scrie “b este mai mare”

3. a1; b4;c3;d1 4.

Page 17: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

PROIECT DE LECŢIE

Disciplina: Tehnologia informatiei si a comunicatiilor

Clasa: a V a An scolar 2017-2018

Condiţii de desfăşurare a activităţii: toata clasa în cabinetul de informatică

Conţinutul activităţii:

Lecţie de fixare şi consolidare a cunoştinţelor

Unitatea de învăţare: Utilizarea componentelor sistemului de calcul

Conţinut: Interfaţa sistemului de operare

Competenţa generală: Utilizarea calculatorului şi prelucrarea informaţiei

Competenţe specifice: Descrierea interfeţei sistemului de operare

Obiective operaţionale: Cognitive:

- să precizeze tipul de interfata a Windows-ului

- sa identifice si sa precizeze rolul elementelor de pe Desktop

- sa identifice principalele pictograme de pe Desktop

- sa cunoasca rolul butonului de Start si al Taskbar-ului

- sa modifice data, ora, nivel volum, culoare fundal Desktop

Afectiv – atitudinale:

- Să aprecieze corect răspunsurile oferite de ceilalţi elevi ai clasei;

- Să se autoevalueze în raport cu obiectivele şi cu clasa;

- Să fie atenţi şi să participe activ la lecţie;

- Să aprecieze rezultatele activităţii desfăşurate;

- Să-şi dezvolte interesul pentru studiul informaticii prin aplicarea cunoştinţelor în probleme

variate.

Psihomotorii:

- Să-şi dezvolte gândirea logică, capacitatea de generalizare şi problematizare;

- Să dovedească trăinicia noţiunilor dobândite la informatică;

- Să dovedeasca abilitate în rezolvarea problemelor cu ajutorul calculatorului.

Strategia didactică: Resurse procedurale: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, problematizarea, exerciţiul, învăţarea prin

descoperire.

Resurse material: calculatoare, tabla, manual (M. Gheorghe, Tehnologia informatiei si a

comunicatiilor, clasa a IX-a, Editura Corint, 2004).

Forme de organizare: activitate frontală şi activitate individuală.

Forme de evaluare:

- Evaluare iniţială: verificarea cantitativă şi calitativă a lectiei anterioare;

- Evaluare formativă: întrebări, analiza răspunsurilor, observarea sistematică a atenţiei.

Page 18: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

NR.

CRT

ETAPELE

LECTIEI CONŢINUT DOZARE

FORMAŢII DE

LUCRU ŞI

INDICAŢII

METODOLOGIC

E

OBSERVA

ŢII

1 Organizarea

clasei pentru

lecţie

Notarea absenţelor.

Pregătirea elevilor cu cele necesare lecţiei. 1 min Toată clasa

2

Verificarea

cunostintelor

/temelor

anterioare

Se efectueaza o evaluare sumativa prin intrebari directe:

1.Ce este un sistem de operare?

Raspuns asteptat. Sistemul de operare este un program special cu rol de

dirijare şi control asupra resurselor hardware şi software ale

calculatorului şi care asigură interfaţa între utilizator şi calculator.

2. Dati exemple de sisteme de operare

Raspuns asteptat . MS DOS (Microsoft Disk Operating System), Linux,

Unix, Windows

3. Care sunt componentele unui sistem de operare?

Raspuns asteptat. Componentele unui sistem de operare sunt:

- Nucleul (Kernel) – conţine programele necesare pentru gestionarea

resurselor calculatorului şi pentru controlarea activităţii echipamentelor şi

programelor;

- Interfaţa (Shell) – defineşte modul în care utilizatorul interacţionează cu

S.O.

5 min Individual

3 Enunţul

lecţiei Se scrie pe tablă titlul lecţiei şi obiectivele operaţionale vizate. 1 min

Captarea atenţiei şi

trezirea interesului

fiecărui elev.

Elevii scriu

în caiet titlul

4 Fixarea şi

consolidarea

cunoştinţelor

I. Noţiuni teoretice.

Sistemul de operare Windows, în toate variantele sale oferă o interfaţă

grafică GUI (Grafical User Interface).

Windows se deschide cu un ecran specific numit desktop. Desktopul

este o masă de lucru virtuală care prezintă organizat activităţile efectuate

de calculator.

Pe desktop se pot observa următoarele:

- cursorul (pointer-ul) care indică poziţia curentă a mouse-ului – este o

săgeată albă cu contur negru;

- icon-urile sau pictogramele – sunt simboluri grafice care pot fi

35 minute

Page 19: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

NR.

CRT

ETAPELE

LECTIEI CONŢINUT DOZARE

FORMAŢII DE

LUCRU ŞI

INDICAŢII

METODOLOGIC

E

OBSERVA

ŢII

asociate unor aplicaţii sau grupuri de aplicaţii şi care permit lansarea în

execuţie sau deschiderea acestora direct de pe desktop (My Computer,

My Documents, Recycle Bin, My Network Places etc.);

- butonul Start – prin acţionarea căruia se deschide un meniu ce conţine

comenzi şi scurtături pentru lansarea de programe sau deschiderea de

directoare prin care se poate realiza aproape orice acţiune pe calculator;

- Taskbar-ul (Bara de sarcini sau aplicaţii) – zona în care sunt

vizualizate aplicaţiile pornite automat odată cu pornirea calculatorului

(Volume, Clock etc.) şi cele lansate de utilizator.

II. Aplicaţie. Realizarea aplicatiilor practice de mai jos:

Setarea datei si orei sistemului de operare

1. Identificati pe bara de activitati (Taskbar) zona pentru setarea

datei si a orei.

2. Setati data sistemului ca fiind 1.11.2017 si ora ca fiind 17.00.

3. Salvati setarile facute.

4. REveniti la setarile initiale. Reglare volum

1. Identificati pe bara de activitati (Taskbar) zona pentru setarea

volumului.

2. Setati volumul calculatorului la 65%. Fundal Desktop

1. Stabiliti o noua culoare de fundal pentru Desktopul dvs.

5

Concluzii şi

realizarea

feed-back-

ului

Întrebări recapitulative pentru fixare şi realizarea feed-back-ului: 1.Ce se gaseste pe Desktop?

2.Ce rol au pictogramele?

3.Ce se vizualizeaza pe Taskbar?

5 minute

Evaluarea

cunoştinţelor se face

pentru fiecare elev

chestionat, motivându-

se nota obţinută.

6 Notarea Pe baza activităţii elevilor se dau note 2 minute Notele se trec în

catalog

7 Tema pentru

acasă Personalizati calculatorul propriu (data si ora, fundal, etc). 1 minut

Page 20: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Vasile Ana OTS2G1

PROIECTUL UNITĂŢII DE ÎNVĂŢARE

Sisteme de operare

Conținuturi Competențe Activitățideînvățare Resurse Evaluare

(detalieri) specifice

Rolul unuisistemde Prezentarea modalităţilorcorecte de Timpalocat:1 oră Evaluarecurentăformativă

operare

1.1

utilizare acalculatorului; Locaţie:laboratorul de informatică,dotat cu acces la prin:

Discuţie de grup privindrolul

Internet şi recomandabil videoproiector. Studiudecaz 1.2 Activitate:frontalăsipegrupe Conversațieeuristică

Sistemului de operare, Materialdidactic:

Observaresistematicăşino

Stabilirea configuraţiei tare

Fişadelucru

Calculatoarelor din laborator;

Listedeoferte sistemedecalculsi sistemedeoperare;

Rolul si functiile unui S.O;

Filmdidactic: https://www.youtube.com/watch?v=vbNHCn2gH

Q4

Exemple deS.O. Top5 Invenții tehnologicedin viitor (2019 – 2050)

Elementede interfață ale Exersarea utilizării elementelor de Timpalocat:1 oră

unui sistemde operare 1.1 interfață, într-o aplicație specifică Locaţie:laboratorul de informatică,dotatcuaccesla Evaluare curentă formativă

1.2 sistemuluide operare folosit (de Internet şi recomandabil videoproiector. prin:

exemplu, un editorde texte simplu sau Activitate:frontală și pe grupe Conversație euristică

uneditorgrafic),cu evidențierea Observare sistematică şi Rolului unui sistem de operare; Materialdidactic: notare

Prezentarea şi identificarea Filmuldidactic:

Manualul de laIntuitext

elementelorde interfaţa pentru https://manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20

V

sistemulde operareWindows 8;

-a/Informatica%20si%20TIC/Intuitext/#

Descrierea pictogramelor şi a

ferestrelor;

Page 21: TEST clasa 9A, arhitectura calculatoruluiinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:contrib:portofoliu_vasile_ana.pdfutilizării resurselor fizice şi logice ale calculatorului.

Organizarea datelor pe 1.1 Stabilirea organizăriiinformaţiilorpe Timpalocat:1 oră Evaluarecurentăformativă

suportextern 1.2.

suporturiexterne; Locaţie:laboratoruldeinformatică,dotatcuaccesla prin:

Fișiere,Tipuridefișiere. Extensii Internetşirecomandabilvideoproiector. Aplicaţiipractice;

Activitate:individualăşifrontală Parcurgereanivelurilor

Foldere, Proprietățilefișierelor unuijocdeexersarea

/folderelor Materialdidactic: pozitieicorecteamainilorpet

Cale (path) Fisedelucru; astatura Joc didactic pentru exersarea poziției corecte a

mâinilor pe tastatură

https://www.typing.com/student/games/play/keyboard

-ninja)

Operațiicu fișiere și 1.1 Prezentarea principaleloroperaţii ce Timp alocat:1 oră Evaluare curentă formativă directoare sepotefectua cu directoareşifişiere; Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la prin:

1.2. Internet şi recomandabil videoproiector. Observare sistematică şi Realizarea într-o aplicație specifică Activitate:individuală şi frontală notare

sistemului de operare sau într-un

Portofoliu (format electronic)

utilitarspecializata principalelor operații Material didactic:

cu fișiere șidirectoare (creare, ștergere, Fise de lucru;

Evaluare sumativă Se rezolvă un test practic de 30 min Timp alocat:1 oră Evaluare sumativa prin: Testscris 15 min Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Probă practică Internet şi recomandabil videoproiector. Test sumativ Material didactic:

Proiect

Test


Recommended