+ All Categories
Home > Documents > Teologie Sistematica - Curs

Teologie Sistematica - Curs

Date post: 02-Jun-2018
Category:
Upload: marius-hanganu
View: 403 times
Download: 14 times
Share this document with a friend

of 32

Transcript
  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    1/32

    SEMBROA TEOLOGIE SISTEMATIC 1

    10/30/2010

    Notie de curs | Rev.Aurel Botnel

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    2/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20101

    INTRODUCERE

    Poate gndeti despre acest curs Teologie Sistematic c este plictisitori nepractic.Este drept c studiul Teologiei cere gndire limpede,exerciiu intelectuali mult timp. Nu este un aspect uor al vieii cretine, dar e de maxim importan,deoarece ea este baza a tot ceea ce facem.

    Aa cum tii, Teologia este disciplina care se ocup cu studiul cunoaterii lui Dumnezeu i relaia Sa cu omul.Tocmai de aceea ea este pentru toi cretinii, pentruc toi au nevoies tie:

    - n cine cred

    - ce cred

    - de ce cred aceasta (ceea ce cred).

    Teologia (nvtura, doctrina) pe care noi o credem, o ascultm i opracticm, va determina n mod continuu:

    1.Caracterulceea ce suntem

    2.Comportamentulceea ce facem

    3.Destinulunde mergem

    Un caracter puternic este determinat de crezuri puternice i o doctrin

    definit clar produce convingeri puternice.

    Cred c n epoca contemporan este vital s tim c Dumnezeu , CuvntulSu, Adevrul Su i Legile Sale sunt absolute eterne , neschimbate ineschimbabile,ntotdeauna demne de ncredere.

    Aa cum e normal,i doctrina provine dintr-o surs. n Matei 16:13-23,descoperim trei surse ale gndirii , de unde provine o nvtur (doctrin) cedetermin o credin:

    1.______________________________________________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    3/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20102

    2.______________________________________________________

    3.______________________________________________________

    Ceea ce crede o persoan este modelat fie de filozofiile deerte ale oamenilor,fie de duhuri neltoare, fie de Cuvntul inspirat de Dumnezeu.Rezult c esteabsolut necesar s fie ntemeiat pe doctrina Cuvntului lui Dumnezeu.

    Trei pasaje de studiat:

    1 Timotei 4:1-2____________________________________________

    2 Timotei 4:1-4____________________________________________

    Tit 2 .1 __________________________________________________

    Adevrul combate eroarea i lumina mprtie ntunericul.Nevoia nu este slupi cu ntunericul sau cu eroarea , ci mai degrab s declari adevrul ,s tentorci la lumin i astfel eroarea i ntunericul se vor mprtia.De aceea trebuies avem un sistem de gndire organizat, s avem o temelie solid, pentru a nu

    pluti ncoace i ncolo,purtat de orice vnt de nvtur (Efeseni4:14).Credincioii caresunt solid ndoctrinai n Cuvntul lui Dumnezeu, vor fin stares fie lucrtori cretini eficieni.

    Cele patru domenii ale studiului teologic sunt:

    1.____________________________________________________________

    2.____________________________________________________________

    3.____________________________________________________________

    4.____________________________________________________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    4/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20103

    Teologia sistematic aranjeaz n ordine logic datele furnizate de teologiaexegetic i teologia istoric. Ea coreleaz datele revelaiei biblice ca un ntreg,cu scopul de a prezenta sistematic imaginea complet a revelrii de Sine a lui

    Dumnezeu, spune Ryrie n Teologie Elementar,pag.13.n cursul Teologie Sistematic I, vom analiza patru capitole ale Teologiei

    Sistematice :

    1.Teologia fundamental doctrina despre Dumnezeu

    2.Apologiedoctrina despre om

    3.Hamartologiedoctrina despre pcat

    4.Soteriologiedoctrina despre persoana lui Isus Hristos

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    5/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20104

    CAPITOLUL I :

    TEOLOGIE FUNDAMENTAL

    Cunoaterea lui Dumnezeu

    Dumnezeu este Sursa tuturor lucrurilor, Cauza tuturor lucrurilor, Susintorultuturor lucrurilor. Cu ct cunoatem mai multe despre Dumnezeu, cu att mai bine

    putem nelege semnificaia existenei noastre.Pentru a rspunde la ntrebrilefundamentale ale vieii ( de unde vin ? , de ce triesc ?, unde merg? ), trebuie s-Lcunoatem pe Dumnezeu.

    Tozer, n cartea Cunoaterea Celui Preasfnt, la pag.11 (Editura Logos, Cluj),aseamn cunoaterea lui Dumnezeucu temelia unei case.Dac temelia estenecorespunztoare, mai devreme sau mai trziu ntreg edificiul se va prbui.Oconcepie corect despre Dumnezeu este fundamental nu doar pentru

    Teologia sistematic, ci i pentru trirea cretin practic.De fapt, esena idolatrieiconst n a nutri gnduri despre Dumnezeu care sunt nedemne de El.

    Oare este posibil s-L cunoti pe Dumnezeu? S-au folosit multe metode i mijloacepentru a se ncerca realizarea acestei cunoateri.

    Iov 11:7 i Isaia 40:18 spun despre Dumnezeu__________________________

    _________________________________________________________________

    Ioan 14:17 ; 17:3 i 1 Ioan 5:20 spun despre Dumnezeu c________________

    Concluzie: Dumnezeu poate fi cunoscut, dar nu poate fi cunoscut n mod completsau n ntregime.El s-a revelat suficient de mult pentru ca noi s putem cunoate totceea ce trbuie s cunoatem despre El.

    Caracteristicile cunoaterii lui Dumnezeu

    Cunoaterea lui Dumnezeu poate fi caracterizat n funcie de surs, coninut,

    progresivitate i scop.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    6/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20105

    SursaDumnezeu nsui este sursa cunoaterii cu privire la El prin Cuvntullui Dumnezeu .De aceea a venit Domnul Isus (Ioan 1:18) i L-a trimis pe DuhulSfnt (Ioan 16:13-15).

    Coninutuleste personal i faptic.Dumnezeu a revelat multe adevruri cuprivire la El nsui,necesare dezvoltrii unei relaii personale cu El.

    ProgresivitateaDumnezeu S-a revelat progresiv (treptat), de aceea noi trebuies urmrim acest progres, dac vrem s-L cunoatem mai mult pe Dumnezeu.

    Sopul:

    -s-i atrag pe oameni la Dumnezeu pentru a obine viaa venic (1Tim.2:4)

    -s-i ajute s creasc(maturizare) (2Petru 3:18)

    -s avertizeze despre judecat (Evrei 10:27)

    -s dea natere unei adevrate nchinri.

    ntrebare:De ce este important ca sursa cunoaterii lui Dumnezeu i a ntreguluiadevr despre El s fie Dumnezeu?_______________________

    ____________________________________________________________________

    ______________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

    ______________________________________________________________

    Revelaia lui Dumnezeu

    Procesul revelaiei const n iniiativa luat de Dumnezeu pantru a ni se

    descoperi.Cele dou ci prin care Dumnezeu S-a revelat , sunt numite: revelaiageneral i revelaia special.

    Revelaia general

    Ea are un character general.Toi oamenii au acces la ea (Mat.5:45 ; Fapte14:17).Cuprinde ntreg pmntul (Ps.19:2).i afecteaz pe toi oamenii , oricnd ioriunde ar tri acetia.

    Ea este oferit oamenilor pe mai multe ci:

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    7/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20106

    1.Prin creaie. Universul nconjurtor esteun efect care implic o cauzadecvat.Ps.8:1; 19:1-2; Isaia 40:12-14;Rom.1:19-20,etc.Este numit argumentulcosmologic.

    2.Prin organizare. Intenia , ordinea i planul pe care le vedem n lume implicexistena unui Arhitect.Organizarea lumii (universului) cere existena Unuia care a

    proiectat-o.n Fapte 14:15-18 se spune de ciclurile anotimpurilor i de ploaie, toateau o ordine ce declar existena unui Dumnezeu adevrat i viu.Este numitargumentul teleologic.

    3.Omul.Este o fiin moral,inteligent i vie .Existena unei creaturi vii iinteligente pledeaz n favoarea unui creator viu i intelligent (Ps.94:9).Este numit

    argumentul antropologic.

    4.Fiina. Este argumentul ontologic (bazat pe studiul fiinei).Omul are ideeaunei Fiine perfecte.

    Toate aceste ci (argumente) sunt explicate n cartea Teologieelementar,pag.28-33.

    n concluzie, revelaia general const n faptul c omul , absolut fiecare om,

    simte ,mcar o dat n via , aspiraia dup infinit. Setea dup Dumnezeu esteaezat n toi oamenii.Chiar dac nu are o educaie religioas, cnd vede cerulnstelat, suspin dup Creatorul cerului.Exist n fiecare om instinctual i dorinadup Dumnezeu.

    Revelaia special- se refer la metodele prin care Dumnezeu i-a comunicatmesajul n special prin Cuvntul Su.

    Exerciiu : Descriei caracteristicile revelaiei generale i explicai de ce este

    diferit de revelaia special____________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

    ___________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    8/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20107

    Natura lui Dumnezeu

    Dumnezeu exist, dar ce este Dumnezeu? Care este natura Sa i cum trebuie s ldescriem?

    n Ioan 4:24 Isus spune: Dumnezeu este duh. Nu este o idee, o proiecie a uneidorine sau un gnd. El este o fiin personal. Dei nu-L putem vedea, gusta, atinge,mirosi sau auzi pe Dumnezeu, noi i putem detecta prezena prin efectele din vieilenoastre.

    Diferena dintre substana materiali spirituala:

    Substana material Substana spiritual

    -poate fi afectat de forele materiale

    -este vizibil

    -are proprieti de greutate, pri componente idimensiuni

    -este micat de fore exterioare

    -nu poate fi afectat de forele materile

    -este invizibil

    -nu are proprieti fizice

    -este micat de fore interioare

    ntrebare: De ce Dumnezeu are substan ?

    ____________________________________________________________________

    _____________________________________________________________

    Cnd o substan spiritual este caracterizat de contiina de sine si auto -determinare, se spune c are personalitate. Biblia atribuie lui Dumnezeu contiina desine ( Exod 3:14; Isaia 45:5 etc.) i auto- determinarea (Iov 23:13; Romani 9:11;Efeseni 1:9).

    Mai mult, Dumnezeu posed caracteristici psihologice ale personalitii:

    -

    Genesa 18:19; Exod 3:7 : ________________

    -

    Genesa 6:6; Psalmul 103:8-14 : __________________

    -

    Genesa 3:15; Ioan 6:38 : _____________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    9/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20108

    Dumnezeu are caliti i relaii ale personalitii :

    -

    Genesa 1:3 : ____________-

    Genesa 11:5 :____________

    -

    Psalmul 94:9 :___________

    -

    Genesa 6:6 :_____________

    - Genesa 6:6 :_____________

    - Deut. 1:37 :_____________-

    Exod 20:5 :_____________

    -

    Psalmul 111:4 :__________

    Este numit: - Fapte 14:15 :__________________

    - Neemia 9:6 :_________________________

    - Ps. 75:7; Daniel 4:32 :_______________

    - Ps. 104: 27-30; Mat. 6: 26-30: _____________________

    Perfeciunile ( nsuirile) lui Dumnezeu

    Fiecare nsuire descrie ntreaga sa fiin. Dumnezeu manifest complet nuparial fiecare dintre aceste nsuiri. El nu este mai mult una dect alta. De exemplu:Dumnezeu nu este mai mult iubitor dect drept. Nu este mai mult etern dectinvalabil. Cnd Dumnezeu i arat mnia, continu s fie iubire. Cnd i aratiubirea, nu-i abandoneaz sfinenia. Chiar dac unele nsuiri (caracte-ristici) ale luiDumnezeu pot deveni mai proeminente dect altele, pot fi menionate mai des dectcelelalte, nici una dintre ele nu e mai important ca alta. Ele reprezint toate, n modegal ceea ce este Dumnezeu.

    Vom analiza 13 (treisprezece) nsuiri ale lui Dumnezeu:

    1.EternitateaDumnezeu este infinit n ce privete timpul. Existena lui Dumnezeunu are capt. Ea se extinde la infinit, att n trecut ct i n viitor, fr nici ontrerupere saulimitare. Existena fr sfrit a lui Dumnezeu nseamn c El nu a

    aprut la un moment, nici nu a fost cauzat s apar. El este auto existent, fr vreolimit.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    10/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.20109

    Text biblic: Psalmul 90:2

    ntrebare: Cum se raporteaz Dumnezeu la succesiunea evenimentelor?

    ________________________________________________________________________________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

    ________________________________________________________

    ntrebare: Ce implicare poate avea eternitatea lui Dumnezeu, asupra vieiinoastre?______________________________________________________________

    ________________________________________________________________________________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    2. Libertatea - Dumnezeu este total independent fa de creaia Sa

    Text biblic: Isaia 40: 13-14

    ntrebare: Poate fi restrns Dumnezeu n vreun fel?

    ____________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

    ___________________________________________________________

    3. InvabilitateaDumnezeu nu se schimb i nu se poate schimba. Asta nu nsemnc El este imobil sau inactiv.

    Text biblic: Maleahi 3:6; Iacov 1:17

    ntrebare: Cnd afirmScriptura c lui Dumnezeu i pare ru de ce a fcut(Genesa 6:6; Iona 3:10), nseamn c existvreo schimbare n Dumnezeu?

    ____________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    11/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201010

    ____________________________________________________________________

    _____________________________________________________

    ntrebare: Ce implicaii are invabilitatea lui Dumnezeu?

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ______________________________________________

    4. InfinitateaDumnezeu nu are nici o limit de nici un fel. El nu este limitatnici de univers, nici de spaiu sau timp.

    Text biblic: 1 Regi 8:27; Fapte 17:24-28

    5. Sfinenia Dumnezeu este total separat de creaia Sa n esen i n puritate.Sfinenia este absena rului i prezena pozitiv a binelui. n Dumnezeu,sfinenia este o puritate a fiinei, naturii, voinei i a aciunii Lui.

    Text biblic: Lev. 11:44; 1Ioan 1:5

    6. DragosteaDumnezeu dorete binele cel mai mare pentru creaturile Sale.

    Text biblic: Ioan 3:16; Ioan 4:8

    Cuvinte nrudite: buntate, mil, rbdare i har.

    ntrebare: Cum rspundei ereziei care spune c din moment ce Dumnezeueste dragoste, El va mntui n cele din urm pe toi oamenii?

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ____________________________________________________________________________________________________________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    12/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201011

    7. Omnipotena Dumnezeu este capabil s fac orice dorete, compatibil cunatura Sa.

    Text biblic: Genesa 17:1 Cuvntul Atotputernic apare de 56 de ori nBiblie, cu referire doar la Dumnezeu.

    ntrebare: Are omnipotena limite?

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    ntrebare: Poate Dumnezeu s fac n aa fel nct 2+2=6 ?

    ________________________________________________________________

    __________________________________________________________

    8. Omniprezena Dumnezeu este prezent peste tot, oricnd, cu toat fiina Sa.

    Text biblic: Psalmul 139

    ntrebare: Ce implic omniprezena lui Dumnezeu pentru cel credincios ipentru cel necredincios?_________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    9. Omnisciena Dumnezeu cunoate toate lucrurile, actuale i posibile,instataneu i fr efort.

    Text biblic: Ps. 139; Matei 11:21

    10. DreptalitateaDumnezeu judec ntotdeauna conform standardului Susfnt, care este caracterul Su.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    13/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201012

    Text biblic: Ps. 11:7; Fapte 17: 31

    11. SuveranitateaDumnezeu domnete ca stpn suprem al Universului. Serefer att la poziie (conduce universul), ct i la putere (are puterea suprem nunivers)

    Text biblic: Efeseni 1

    ntrebare: Suveranitatea lui Dumnezeu contrazice libertatea iresponsabilitatea omului?________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ____________________________________________________

    12. Adevr Tot ceea ce Dumnezeu spune este conform cu realitatea.

    Text biblic: Ioan 17:3

    13. UnitateExist un singur Dumnezeu, indivizibil.

    Text biblic: Deut. 6:4

    NUMELE LUI DUMNEZEU

    Multele nume ale lui Dumnezeu din Scriptur nu sunt nite etichete pentru adistinge o persoande alta, ci sunt descriei ale caracterului lui Dumnezeu. nBiblie i n lumea antic numele era semnificativ deoarece purta n el sensurilede existen, reputaie, caracter i autoritate.

    1. Elohim. Apare n Biblie de aproximativ 2.570 de ori n Vechiul Testamen.

    nseamn Cel tare, Conductor puternic, Dumnezeu suprem.2. Yahveh, este cel mai frecvent folosit, este un nume personal i apare n

    Vechiul Testament de aproximativ 5.321 ori. Semnific auto-existena

    imutabil a lui Dumnezeu.3.

    Adonai. Red ideea autoritii absolute a lui Dumnezeu.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    14/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201013

    4. Theos. Se refer la singurul Dumnezeu adevrat, unic i transcendent.5. Kurios (Domn). Accentueaz autoritatea si supremaia.6.

    Despotes (Stpn). Red ideea de proprietate.7.

    Tat. n Vechiul Testament este numit Tat de numai 15 ori, n NoulTestament apare de 245 ori.

    Trinitatea lui Dumnezeu

    Aceast nvttur este una din cele mai adnci i greu de neles de minteaomeneasc. Dumnezeu n trei persoane, dar numai o singur esen divin.

    Dei nu exist nici un pasaj biblic care s menioneze termenul de treimeexistnumeroase pasaje care arat existena Sfintei Treimi:

    Gen. 1:26; Gen 11:7folosirea pluralului

    Mat. 3:16-17prezena lor la botezul Domnului Isus

    Mat. 28:19formula la botezul n ap

    2 Cor. 13:14

    1 Pet. 1:2

    Tatl este Dumnzeu, o persoan distinct, etern, existent prin Sine nsui (1Tim. 6:16; 1 Cor. 8:4; Ioan 6:27)

    Fiuleste o persoana distinct, este Dumnezeu, ca egal cu Tatl i cu DuhulSfnt (Mica 5:2; Ioan 8:56-58; Ioan 17:5 etc.)

    Duhul Sfnt este o persoan distinct, este Dumnezeu, nu o influen ci opersoan divin, ca egal, ca etern cu Tatl i Fiul.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    15/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201014

    CAPITOLUL II:

    ANTROPOLOGIE

    Exist multe opinii cu privire la crearea omului, acestea sunt contradictorii, darpentru noi este esenial s nelegem ce spune Bibliadespre om. Studiind acestdomeniu, ne studiem de fapt pe noi nine.

    Crearea omului

    Este omul doar un accident al naturii, produsul combinaiilor nesigure iimprevizibile ale moleculelor i atomilor?

    Este oare omul creat de Dumnezeu?

    Rspunsul la aceste ntrebri arat originea omului care e foarte importantpentru noi. Dei exist sute de opinii referitoare la originea omului, putem s le

    ncadrm n dou categorii: evoluie sau creaie. Biblia contrazice origineaevolutic a omului, tocmai de aceea nu pot fi corecte amndou.

    n studiul nostru ne vom concentra atenia asupra a ceea ce spune Bibliadespre om. Credem c Biblia este o nregistrare corect a revelaiei luiDumnezeu i de aceea poate fi crezut ca o relatare corect o originii omului.

    Omul este creaia special a lui Dumnezeu, dar de ce a creat Dumnezeuomul? i care este scopul omului n via?

    Pasaj de studiu: Gen. 1:26-27__________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    Dumnezeu a creat omul pentru a purta propriul Su chip. Omul are valoaremai mare dect copacii (ateii susin cnu are). Omul este diferit i mai valoros

    dect toate celelalte lucruri create, pentru c numai omul poart chipul luiDumnezeu, dar el este diferit n mod esenial de Dumnezeu.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    16/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201015

    Cteva exemple n care se vede diferena dintre Dumnezeu i om:

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ____________________________________________________

    Caracteristicile crerii omului:

    1. A fost plnuit de Dumnezeu (Gen. 1:26). Dumnezeu numise bun tot ce

    crease, fr om creaia era incomplet. Omul nu este produsul unui gndde ultim moment, ci rezultatul unui plan deliberat al Dumnezeirii.

    2.

    A fost direct, special i imediat (Gen. 1:27; 2:27). Nu a implicat niciun fel de procese evolutine care s-l lege pe om de forme slbatice, sub-umane sau pre-umane.

    3. A implicat dou faete.Dumnezeu s-a folosit de rna pmntului n care

    a suflat suflare de via (Gen. 2:7). n cazul Evei, Dumnezeu a luat ocoast a lui Adami a fcut femeie (Gen. 2:21-22)

    Natura omului

    Gen. 2:7particulele de pmnt au asigurat materialul, iar suflarea luiDumnezeu a produs viaa. Materialul i imaterialul s-au combinat pentru a

    produce o singur entitate.

    n partea material exist o varietate de trsturi: artee, creier, muchi etc.

    n partea imaterial gsim de asemenea o varietate de aspecte: suflet, duh,inima, contiin,voin etc.

    Fr unitatea fiinei umane aceast diversitate n-ar putea funciona.

    Aspecte imateriale

    1. Sufletul. Cuvntul ebraic pentru suflet (nephesh) nseamnvia. Estecentrul experienelor spirituale i emoionale ale omului. Acestea includ:

    - simpatia (Iov 30:25)

    - disperarea (Ps. 43:5)

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    17/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201016

    - amrciunea (2 mp. 4:27)

    - ura (2 Sam. 5:8)

    - dragostea (Cnt.Cnt. 1:7; 3:1-4)- durerea (Ier. 13:17)

    Sufletul pleac n momentul morii fizice (Gen.35:18; Ier. 15:2). Sufletuleste un punct important de confruntare a rscumprrii i a creteriispirituale.

    2. Duhul. i are originea n Dumnezeu (Num. 16:22; Evr. 12:9). Cuprinde:gndirea (Is. 29:24); amintirea (Ps. 77:6); smerenia (Mat. 5:3); durerea (Gen.26:35); iritarea (Ioan 13:21); gelozia (Num.5:14); arogana (Prov. 16:18);remucarea (Ps. 34:18). Duhul trebuie s fie cultivat cu atenie n viaa spiritual(2Cor. 7:1).

    3. Inima. Este un concept amplu n Vechiul Testament i Noul Testament. Estefolosit de aproximativ 955 ori. Inima este:

    a). Sediul vieii intelectuale: ea recunoate (Deut. 8:5); obine o cunoatere aCuvntului (Ps. 119:11); este sursa gndurilor i aciunilor (Mat. 15:19-20); are

    gnduri i intenii (Evr. 4:12); poate fi neltoare (Ier. 17:9).

    b). Sediul vieii emoional: iubete (Deut. 6:5); produce mustrare de sine (Iov27:6): se bucur i este vesel (Ps. 104:15); poate fi ntristat (Neem. 2:2; Rom.9:2); are dorine (Ps. 37:4); poate fi plin de amrcinue (Ps. 73:21).

    c). Sediul vieii voliionale: caut (Deut. 4:29); poate fi schimbat (Exod 14:5 );poate fi mpietrit (Exod 8:15; Evr. 4:7); este capabil s aleag (Exod 7:22-23)

    d). Sediul vieii spirituale : omul crede cu inima, lucrul acesta aduce neprihnire(Rom. 10:9-10). Pentru credincios, inima este locuina Tatlui (1Petru 3:15),Fiului (Efes. 3:17) i Duhului Sfnt(2 Cor. 1:22). Inima trebuie sfie curata(1Tim. 1:5; Evr. 10:22).

    4. Cunotiina. Este un martor nluntrul omului care i spune c ar trebui s facce crede c este bine si s nu fac ceea ce crede c este ru. Poate fi asemnatcu frna unei maini. Uneori se stric- trebuie verificri. Pentru a avea ncredere,apos Pavel spune contiina luminat de Duhul Sfnt (unii spun: pe mine nu mmustr contiina, cu toatec fac ceva ru).

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    18/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201017

    Pentru credincioi contiia:

    -i ndeamn s asculte de autoritile sub care triesc (Rom. 13:5)

    -i spune s fie rbdtor cu un ef nedrept (1Pet. 2:19)-contiina unui frate mai slab trebuie respectat de fraii mai tari (1 Cor. 8:7, 10,12)

    5. Mintea. Include att facultile percepiei i ale nelegerii, ct i ale simirii,judecii, voinei.

    Mintea omului nemntuit este: fr pricepere (Rom. 1:28); deart(Efes.4:17); ntinat (Tit 1:15); oarb (2 Cor. 4:4); ntunecat (Efes. 4:18)

    Mintea credinciosului: nelege adevrul (Luca 24:45; 1 Cor 14:14-15); esterenoit (Rom. 12:2); urmrete sfinienia (1 Pet. 1:13); nelege voia luiDumnezeu (Efes. 5:17)

    Fiecare gnd trebuie fcut rob ascultrii de Hrisotos (2 Cor. 10:5).

    6. Firea pmntesc. Se refer la nclinaia nspre pcat i opoziie fa deDumnezeu (Rom.7:18; Gal.5:17; Col. 2:18; 2 Pet. 2:10 etc). Att credinciosulct i necredinciosul posed aceast nclinaie.

    7.Voina. Este exprimarea de sine prin celelaltepri (faete)ale personalitii.

    Ce nseamn dup chipul lui Dumnezeu?

    Omul este superior celorlalte creaii din dou motive:

    - Gen. 1:26-27 a fost dup chipul i asemnarea lui Dumnezeu

    - omul stpnete pmntul

    Ce nseamn?

    1. Posed atributele care i Dumnezeu le posed. Are personalitate (ca

    Dumnezeu): intelect, voin, sentimente.2.

    Moralitate ce include: - libertate

    - responsabilitate

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    19/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201018

    Libertatea nu este una absolut. Omul nu este total autonom, cci a fost creati creatura d socoteal creatorului.

    Responsabilitateeste responsabil de faptele sale.

    3. Spiritualitate. Omul exist pentru comuniune cu Dumnezeu, are gndulveniciei. Plantele, animalele nu au acest lucru.

    4.

    Omul este agend responsabil n universul lui Dumnezeu. Exist 4 domenii ncare se manifest responsabilitatea:

    a). Fa de Dumnezeu. El este stpn peste creatur (Gen. 3:9, 11, 13; Apoc.20:2)

    b). Fa de ceilali oameni (Gen 9:6). Explicaie:______________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    c). Fa de natur modul n care ne comportm fa de natur.

    d). Fa de sine. Omul trebuie s i exercite responsabilitile fa de sine n

    toate aspecteleegate de fiina sa:

    - trups l folosim n conformitate cu ceea ce este el de fapt, templul DuhuluiSfnt. Nu avem voie s l lsm prad leneviei, mbuibrii, drogurilor, alcolului,curviei, etc.

    - sufletul i duhul trebuie obijnuite cu nchinarea i slujirea fa de adevratulDumnezeu.

    Omul a fost destinat s reflecte natura lui Dumnezeu. Tot aa cum ofotografie reflect imaginea unei persoane i totusi nu este acea persoan, iomul reflect chipul lui Dumnezeu i totui este destinat de Dumnezeu.

    Concluzie: omul a fost creat, el nu a evoluat (Gen 2:7,22; Is. 45:12). A fost

    creat dup chipul lui Dumnezeu (Gen. 1:26-27). Dumnezeu creaz ca unicat pefiecare individ (Ps. 139:13-14).

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    20/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201019

    CAPITOLUL III:

    HAMARTOLOGIE

    Sunt cteva ntrebri referitoare la pcat. De ce este omul pctos? Ce estepcatul i de unde a venit el? Cum ar trebui s trim noi, ca i credincioi nprezena pcatului?

    Pentru c pcatul ne afecteaz pe fiecare din noi n fiecare zi, este important

    s cercetm ce spune Biblia despre pcat.

    Cderea omului

    Gen. capitolul 3 nu este o parabol sau mit, ci este o realitate istoric, literala intrrii pcatului in lume.

    Apos. Pavel, in Rom. 5:12-21 sprijin istoriutatea cderii: pune n contrast icompar cderea lui Adam cu moartea lui Hristos. Moartea lui Hristoa este unevenimnet istoric, rezult c i cderea lui Adam trebuie sa fie istoric.

    Omulcel ispitit

    Adam a posedat puteri de nelegere i raionament care i-au permis s deanume animaleleor. Era posibil comunicarea ntre Dumnezeu i el (Gen 2:11,20, 30). Adam era fr pcat.A avut o voin liber i o minte capabil scntreasc opiunile posibile.

    Responsabilitile omului

    1. s exrcite stpnire asupra pmntului ( Gen 126, 28)2. s se bucure de roadele grijii sale pentru grdin (Gen 2:16-17)

    Testul

    Gen. 2:16-17folosind fructul din pom ca test, dumnezeu a oferit omuluio alegere ntre ascultare i neascultare, ntre via i moarte. Prin stabilireaacestui test dumnezeu a artat c vrea ca omul s decid n mod voluntar s-L

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    21/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201020

    asculte i s-L slujeasc . Dumnezeu nu a dorit automate, nu a vrut ca omuls fie un robot care s nu poat alege.

    Putea omul s treac testul n Eden?___________________________

    _________________________________________________________

    __________________________________________________________

    Ispititorul

    Conform Gen. 3:1 i Apoc. 12:9; 20:2, cine era arpele? Era o fiin rel,creat de Dumnezeu i folosit de Satan pentru a o ispiti pe Eva.

    Ispita

    Satana a acionat ca un prefcut atunci cnd s-a apropiat de Eva. El nuncepe cu atacuri mpotriva lui Dumnezeu, ci cu o ntrebare care sdete o micsmn de ndoial n mintea Evei n legtur cu integritatea i motivele luiDumnezeu.

    Cum se ntmpl aceasta astzin viaa noastr? _________________

    ________________________________________________________________

    __________________________________________________________

    Cu ce a fost att de atrgtor pentru Eva falsificarea planului luiDumnezeu fcut de Satan? (rasp.nt.8, pg 343):________________________

    ________________________________________________________________

    __________________________________________________________

    Enumer paii pe care Satana i Eva i-au fcut i care a dus-o pe ea lastadiul de neasculttoare.(rasp.nt.9, pg 343):_________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    22/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201021

    Pedepse

    1.

    Asupra rasei umane

    - sentiment de vinovie (Gen. 3:7)

    - pierderea prtiei cu Dumnezeu, seperarea sau moartea spiritual i fizic

    (Gen. 3:8; Rom. 5:12)

    2. Asupra arpelui. A fost cpndamnat s se trasc (Gen.3:14)3.____________________________________________________

    4.

    _____________________________________________________a).______________________________________________________

    b).________________________________________________________

    c)._______________________________________________________

    5. Asupra lui Adam i a brbailor (Gen 3:17-24)

    -________________________________________________________

    -__________________________________________________________

    -____________________________________________________________

    Termeni biblici pentru pcat

    n Vechiul Testament

    1.

    Chataapare cam de 522 de ori. nelesul de baz este acele de a griinta. Cnd cineva greete intacorect, el atinge n acelai timp intagreit. Cuvntul este folosit pentru rul moral, idolatric i pcateceremoniale.

    2.

    Rafolosit de aproximativ 444 de ori. nelesul este rupere sau ruin.nseamn calamiti i este tradus uneori prin cuvntul ru.

    3.

    Pashasensul este din rzvrtire i este tredus prin clcarea legii 4. Avonnedreptate i vinovie5. Shagaga face erori sau a rtci aa cum face o oaie sau un beiv.6.

    Ashamvinovie7.

    Rashanseamn ru i este opusul cuvntului drept.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    23/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201022

    8. Taaha se rzli, a rtci i implic un pcat deliberat.Din studiul cuvintelor V.T. putem spune:

    - pcatul poate lua multe forme

    -

    pcatul este ceva contrar unei anumite norme, in cele din urm esteneascultare de Dumnzeu

    - pcatul nu este doar greirea intei ci i atingerea unei inte greite

    n Noul Testament

    1.

    Kakosrul fizic (boal) i moral2. Panerosrzvrtire, indic rul moral3. Asebesneevlavios4.

    Enochosvinovat i denot pe cineva a crui fapt este vrednic demoarte

    5.

    Hamartiaeste cel mai frecvent folosit pentrupcat, cam de 227 de ori;greirea intei

    6. Adikiase refer la orice comportament pctos, greeal.7. Anomosnedreptate, nelegiuire, clcarea legii8. Parabatesclctor de Lege, violri specifice ale legii9.

    Agnoeinnchinare ignorat adus altcuiva dect Dumnezeului adevrat10.

    Planaoa rtci ntr-un mod vinovat. Piavelul duce n rtcire, oamenii

    se duc pe ei nii n rtcire (se nal singuri), sau ali oameni i fac pealii s rtceasc (neal pe alii).

    11.Paraptomacdere12.

    Hypochsisa interpreta n mod fals, a urma o interpretare fals.

    Din studiul cuvintelor N.T. putem spune:

    - exist un standard mpotriva creia se comite pcatul

    - orice pcat este o rzvrtire mpotriva lui Dumnezeu i nclcarea

    standardelor Sale

    -

    rul poate lua o multitudine de forme- responsabilitatea omului este un lucru clar, neles.

    Scriei o definiie a pcatului:____________________________________

    ________________________________________________________________

    __________________________________________________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    24/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201023

    Surse ale pcatului

    1.

    SatanDomnul Isus l-a recunoscut pe Satn drept stapn al acestei lumi(Ioan 12:31), cpetenie a propiei sale mprii (Mate.12:26), tat a celorrzvrtii (Ioan 8:44), tat al minciunii (Ioan 8:44), cel ru care se opune

    primirii Evangheliei (Mat. 13:19), vrjmaul care seamn neghin(Mat.13:29). El este cel care i mpinge pe oameni s fac acele lucruri pecare el le promoveaz.

    2.

    Lumeasistemul lumii este o surs de pcat atunci cnd cineva seconformeaz lui (Ioan 15:18-19)

    3.

    Inimaceea ce face omul n exterior este o reflecie a ceea ce este el ninima lui (Mat. 15:19)

    Universalitatea pcatului

    Pcatul intrat n lume a trecut asupra tuturor oamenilor. Domnul Isus a spusc nici un om nu estebun ci numai Dumnezeu (Mat. 19:17)

    Verset de studiat: Rom. 3:23____________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    25/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201024

    CAPITOLUL IV:

    SOTERIOLOGIE

    Include studiul persoanei Domnului Isus Hristos, ct i a lucrrii Sale.

    Preexistena lui Hristos

    El a existat nainte de naterea Sa. Dovezi:

    1. Originea Sa cereasc Ioan 3:13 i 31

    2.

    Lucrarea Sa de Creator Ioan 1:13; Col. 1:16; Evr.1:2

    3. Relaia Sa cu Dumnezeu Ioan 10:30; 17:5; Fil 2:64. Atributele Sale Col 2:9

    5. Relaia Sa cu Ioan Boteztorul Ioan 1:15,30

    ntruparea

    nelegem c a doua persoan a trinitii s-a mbrcat n ceea ce este omenesc(Ioan 1:14; 1Ioan 4:2). Au fost multe profeii cu privire la ntrupare.Exemple:_____________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ______________________________________________________

    Mijlocul prin care s-a realizat ntruparea a fost naterea din fecioar (Luca1:35)

    Scopul ntruprii

    1. Ca s ni-L releveze pe Dumnezeu (Ioan 1:18; 14:7-11)

    2. Ca s ne dea un exemplu (1 Pet. 2:21)

    3. Ca s aduc jertfa pentru pcat (Evr.10:1-10)4.

    Ca s nimiceasc lucrrile Diavolului (1 Ioan 3:8)5. S poat fi Mare Preot care s aib mil (Evr. 4: 14-16)

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    26/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201025

    Hristos cel ntrupat

    n consiliui de la Chalcedon (451 d.H) s-a stabilit c persoana luiHristos cel ntrupat este dumnezeire complet i natur uman perfect,unite fr amestec, schimbare, divizare sau separare ntr-o singur

    persoan pentru eternitate.

    Denumirea complet

    1. Posed atribute ce aparin numai lui Dumnezeu:

    -

    etern (Ioan 8:58; 17:5)

    -

    omniprezent (Mat 18:22)

    -

    omniscient (Mat 16:21)

    - omnipotent (Mat. 28:20)

    2. Face lucruri pe care numai Dumnezeu le poate face:- iart pcate (Marcu 2:1-2)

    - d via spiritual (Ioan 5:21)

    - nviaz morii (Ioan 11:43)

    - judec (Ioan 5:22-27)3. A primit nume i titluri aparinnd dumnezeirii:

    -

    Fiul lui Dumnezeu (Ioan 10:36; Mat 26:63-24)

    -

    Domn i Dumnezeu (Ioan 1:1; 20:28; Mat 22:43-45; Apoc 19:16)4.

    El a afirmat c este Dumnezeu (Ioan 10:30,33)

    Natura uman desvrit

    1. A avut trup omenesc (Luca 2:52)

    2. A avut suflet i duh omenesc(Mat 26:38; Luca 23:46)3.

    A manifestat caracteristicile unei fiine umane: I-a fost foame (Mat4:2); sete (Ioan 19:28); a fost obosit (Ioan 4:6); a manifestat dragoste icompasiune (Mat 9:39); a plns (Ioan 11:35); a fost ispitit (Evr. 4:15)

    4. A primit nume omeneti: Fiu al omului este folosit de peste 80 deori.

    Persoana unic a lui Hristos cel ntrupat a pstrat ntregul complex alatributelor divine i a aposedat ntregul complex al atributelor umane eseniale

    pentru o fiin uman desvrit.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    27/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201026

    nvierea lui Hristos

    Importana nvierii:1.

    Pentru persoan Sa. El a prezis c va nvia (Mat20:19), iar nviereadovedete c Domnul a fost un adevrat profet.

    2. Pentru lucrarea Sa. Dac nu a nviat atunci nu ar mai putea face slujbeleSale de dup nviere. Acum el este Mare Preot, Mijlocitor, Avocat, Capal Bisericii.

    3.

    Pentru Evanghelie. 1 Cor 15:3-8______________________________

    ___________________________________________________________

    _____________________________________________________

    4. Pentru noi. 1 Cor 15:13-19__________________________________

    __________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    Dovezile nvierii:

    1. Apariiile Sale dup nviere:__________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    2.Efectele care le-a avut nvierea

    - Mormntul a fost gol pentru c Hristos a nviat (Mat 28:11-15)- Cauza evenimentelor din ziua Cincizecimii este faptul c Hristos Cel nviat atrimis Duhul Sfnt

    - Cauza schimbrii zilei de nchinare este nvierea lui Hristos n ziua deduminic.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    28/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201027

    Rezultatele nvierii:

    1.

    Prototipul unui noi trup:-

    a nviat cu un trup etern ca s nu mai moar niciodat. Trupul luiavea legturi cu trupul Su dinainte: a fost recunoscut (Ioan 20:20);rnile au rmas (Ioan 20: 25-29; Ap. 5:6); avea capacitatea de amnca, dei nu avea nevoie s mnnce (Luca 24:30-33)

    - trupul Su era diferit deoarece intre n ncperi nchise fr a

    deschide ua (Luca 24:15); putea s apar i s dispar (Luca24:15) i se pare c nu era limitat de necesitile fizice cum ar fisomnul sau hrana.

    - nviereaLui slujete ca prototip al nvierii credincioilor (Col. 1:18;

    Ap 1:5; 1 Cor 15:35-41).

    2. O dovad a afirmaiilor Sale: este cu adevrat Profet (Mat 28:6); a validatafirmaia c este Domn i Mesia (Fapte 2:36); a dovedit c este Fiul luiDumnezeu (Rom 1:4)

    nlarea lui Hristos

    Afirmaii n legtur cu nlarea:

    1.

    n Vechiul Testamen : Ps. 68:18, n Efes 4:8; Ps. 110:1 citat n Fapte 2:342.

    n afirmiile lui Hristos: Ioan 7:33; 14:12; 16:5,10, 28 ; 6:62; 20:17 3.

    n Noul Testament: Fapte 1:6-11; Efes 4:10; 1Tim 3:16; Evr. 4:14; 1 Pet3:22

    Descrierea nlrii

    1.

    Locul: Luca 24:50; Fapte 1:12

    2.

    Modalitatea: Fapte 1:93.

    Promisiuneacei doi ngeri

    Slujbele lui Hristos dup nlare

    n trecut: a trimis Duhul Sfnt aa cum a promis n ziua Cincizecimii

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    29/32

    TEOLOGIE SISTEMATICA 1, Rev.Aurel Botnel, 30.10.201028

    n prezent:

    1. Cap al Bisericii. Ce face?____________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    _______________________________________________________

    2. Preot al poporului Su. Manifestsimpatie, d ajutor i d har poporuluiSu (Evr 2:18; 4:14-16); mijlocete pentru poporul Su (Evr. 7:25)

    3. Pregtete un loc pentru noi Ioan 14:1-3

    n viitor:

    1. El va nvia morii (Ioan 5:28; 1 Tes 4:13-18)

    2. Va rsplti pe toi oamenii ( Ioan 5:22, 27; 1 Cor 3:11-15; Ap. 20:11-15)

    3. El va domni asupra lumii (Apoc. 19:15)

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    30/32

    1

    CULTUL CRETIN PENTICOSTAL BISERICA LUI DUMNEZEU APOSTOLIC DIN ROMNIA

    COMUNITATEA REGIONAL OLTENIA-ARGE

    SEMINARUL BIBLIC REGIONAL OLTENIA ARGE (S.E.M.B.R.O.A.)Str. Alexandru cel Bun, Nr. 6, Craiova, Judeul Dolj, Romnia

    Telefon: (0722) 712-242

    E-mail: [email protected]

    TEOLOGIE SISTEMATIC 13 credite

    Program analitic

    Profesor Rev. Aurel Botnel E-mail [email protected]

    Telefon fix - Telefon mobil (0746) 267-672

    Manual de studiu:

    Teologie Elementar, de Charles C.Ryrie, 588 pagini, BEE International(www.sebe.rosauwww.fundatiaebe.ro;telefon: 0264446561 sau 0744765584).

    Descrierea cursului:

    Studiul Teologiei Sistematice ne ajut s gndim despre Dumnezeu i sexprimm aceste gnduri ntr-un mod ordonat. Studiind doctrina despreDumnezeu, om, pcat i despre Domnul Isus, vom nelege ntrebrile esenialeale vieii: De unde venim? De ce trim? Unde ne ducem? Lucrul acesta ne vaafecta gndirea, deciziile ce le lum i modul de via. De aceea, acest curscontribuie att la educarea i formarea unui caracter evlavios al studentului, ct ila echiparea pentru slujire.

    Obiective:

    s explici doctrinele prezentate n acest curs s nelegi adevrurile cu privire la Dumnezeu, om, pcat i Domnul Isus i

    s le lai s-i modeleze viaa. s discerni adevrurile spirituale, nct s poi deveni un nvtor i

    sftuitor nelept al altora s confruni nvturile greite i s explici din Scripturi de ce sunt ele

    eronate

    s fi echilibrat n nelegerea i aplicarea adevrului biblic.

    mailto:[email protected]:[email protected]:[email protected]://www.sebe.ro/http://www.sebe.ro/http://www.sebe.ro/http://www.fundatiaebe.ro/http://www.fundatiaebe.ro/http://www.fundatiaebe.ro/http://www.fundatiaebe.ro/http://www.sebe.ro/mailto:[email protected]:[email protected]
  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    31/32

    2

    Competene pentru slujirea spiritual:

    - Echiparea cu nvtura sntoas a Scripturii, ce este temeliaedificiului unui cretin

    - nelegnd aceste adevruri i lsndu-le s-i schimbe viaa, vei fi n

    stare s fi un ndrumtor nelept al altora- Capabil s combat nvturile greite i s proclame adevrul

    nvturii sntoase, chiar dac nu epopular (2 Tim 1-5).

    Bibliografie selectiv:1. Doctrinele Bibliei ale Bisericii de Trandafir Sandru, Editura Cultului

    Penticostal, Bucureti, 19892. Fundamente ale credinei cretine de James Montgomerz Boice, Editura

    Institutului Bbiblic Emanuel, Oradea, 2000, ISBN 973-99220-9-03. S ne cunoatem crezul de Iosif on, Editura Cartea Cretin, Oradea,

    1998, ISBN 973-9317-04-9

    Evaluare:

    Scriei o lucrare de minim 4 pagini despre una din cele 4 doctr ine

    studiate, n care s artai:

    - lucrurile greite cu privire la acea doctrina, att n istorie ct i n

    gndirea contemporanilor (acolo unde trieti);

    - nvtura corect a Scripturii cu privire la acea doctrin;

    - modalitatea combaterii nvturii greite;

    - modul cum ne poate schimba (transforma) caracterul.

  • 8/10/2019 Teologie Sistematica - Curs

    32/32

    CULTUL CRETIN PENTICOSTAL BISERICA LUI DUMNEZEU APOSTOLIC DIN ROMNIA

    COMUNITATEA REGIONAL OLTENIA-ARGE

    SEMINARUL BIBLIC REGIONAL OLTENIA ARGE (S.E.M.B.R.O.A.)Str. Alexandru cel Bun, Nr. 6, Craiova, Judeul Dolj, Romnia

    Telefon: (0722) 712-242E-mail: [email protected]

    TEOLOGIE SISTEMATIC 13 credite

    Program analitic

    Profesor Rev. Aurel Botnel E-mail [email protected]

    Telefon fix - Telefon mobil (0746) 267-672

    Fi pentru planificarea studiului personal al studentului

    Sptmna Ce am de fcut Lectur

    1 Studiaz doctrina despre Dumnezeu Ryriepag. 25-25

    2 Studiaz doctrina despre om i pcat. Ryriepag. 179-245

    3 Studiaz doctrina despre Isus Hristos. Ryriepag. 253-291

    4REDACTAREA

    REFERATULUI---

    mailto:[email protected]:[email protected]:[email protected]:[email protected]:[email protected]

Recommended