+ All Categories
Home > Documents > Teologia icoanei

Teologia icoanei

Date post: 17-Jul-2015
Category:
Upload: marginean-alexandru
View: 282 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 32

Transcript

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

Introducere ntr-o decizie a Sfntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne din 1902 se afirma c pictura bizantin este singura n msur s reprezinte dup cum se cuvine persoanele sfinte i c niciun alt mod de a picta nu va fi acceptat n Biseric, pentru a nu zdruncina dreapta credin n popor:Dorind a ine pironit vederea i simul fiilor si asupra Dumnezeirii i Sfinilor, ea [Biserica] a deschis artelor frumoase porile sale i a transmis posteritii icoana vie a tuturor persoanelor sfinte. [...] Considernd pictura bizantin i mpreun cu dnsa i pe celelalte arte frumoase, ca fiind singurele ntru a reprezenta cu splendoare magnificena i cuvioia persoanelor cele mari i Sfinte ale religiunei cretine i a ntreine n popor adevratul sentiment religios [...] Vznd marea afluen de tot felul de icoane strine care au i-

2

Vasile Manea

nundat ara din toate prile [...] i temndu-ne ca nu cumva prin introducere de noi arte n Biseric i prin casele cretinilor s se zdruncine dreapta credin n popor [...], Sfntul Sinod decide: [...] 2. S pun ndatorire preoilor i epitropilor tuturor bisericilor ca nainte de a se contracta zugrvirea unei biserici s se prezinte la aprobarea prealabil a Chiriarhiei tablourile ce au a se introduce n biseric, cu modelurile lor de zugrveal. [...]. Abaterea de la dispoziiunea a doua de mai sus va atrage pentru preoi caterisirea i pentru epitropi destituirea i darea lor n judecat, spre a despgubi parohia de suma cheltuit cu pictura, arhitectura i ornamentaiunea contrarie dispoziiunilor Bisericii noastre Romne autocefale drept mritoare de rsrit. [...] Biserica a crei pictur, arhitectur i ornamentaiune s-a fcut contra acestor dispoziiuni, este i rmne nchis.1

Remarcm mai nti c n Biserica noastr exista deja n primii ani ai secolului trecut chiar la nivelul Sfntului Sinod contiina c importana icoanei nu se reduce la valoarea sa artistic, ci c ea i capt sensul deplin n rugciune, avnd i o semnificaie teologic major, aceasta cu mult nainte de redescoperirea sensului dogmatic al icoanei de ctre Leonid Uspensky, prin lucrarea sa fondatoare Teologia icoanei. Dei laconic, spre deosebire de un tratat de iconologie, decizia sinodal afirm limpede nc de la nceput rostul icoanei n rugciune, cnd spune c artele frumoase au fost acceptate n Biseric

1

Monitorul oficial nr. 186 din 19 noiembrie 1902.

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

3

pentru a ne ainti privirea spre Domnul i spre sfinii Si, adic pentru a susine rugciunea. Iar sensul dogmatic al icoanei este afirmat indirect prin preocuparea ca nu cumva imaginile neortodoxe s aduc odat cu ele o alt nvtur, zdruncinnd dreapta credin n popor. n cele ce urmeaz vom ncerca s nelegem cum poate o reprezentare neortodox s denatureze dogmele Bisericii. S remarcm i asprimea deciziei referitoare la arta bisericeasc: se prevd sanciuni ce merg pn la nchiderea lcaului de cult i caterisirea preotului. Aceasta se justific tocmai prin faptul c acceptarea unei alte iconografii dect cea ortodox duce la alterarea nvturii dogmatice a Bisericii noastre, dup cum vom vedea n continuare. Interdicia vechi testamentar Pn la venirea Mntuitorului n lume, interdicia din Vechiul Testament de a-l reprezenta pe Dumnezeu era ferm: omul nu avea cum s-l reprezinte pe Dumnezeu fr s greeasc, pentru c nu l vzuse. Astfel, orice imagine fcut dup nchipuirea omului nu ar fi fost imaginea adevratului Dumnezeu, ci doar o fals reprezentare. Potrivit celebrului text din Deuteronom, marea greeal era de fapt nchinarea la acele nchipuiri, n locul nchinrii naintea Dumnezeului cel adevrat:

4

Vasile Manea

Iar Domnul v-a grit de pe munte din mijlocul focului; i glasul cuvintelor Lui l-ai auzit, iar faa Lui nai vzut-o (s.n.), ci numai glasul I l-ai auzit (Deuteronom 4, 12). inei dar bine minte c n ziua aceea, cnd Domnul v-a grit din mijlocul focului, de pe muntele Horeb, n-ai vzut nici un chip (s.n.). S nu greii dar i s nu v facei chipuri cioplite, sau nchipuiri ale vreunui idol, care s nfieze brbat sau femeie, sau nchipuirea vreunui dobitoc de pe pmnt, sau nchipuirea vreunei psri ce zboar sub cer, sau nchipuirea vreunei jivine, ce se trte pe pmnt, sau nchipuirea vreunui pete din ap, de sub pmnt; sau, privind la cer i vznd soarele, luna, stelele i toat otirea cerului, s nu te lai amgit ca s te nchini lor (s.n.), nici s le slujeti (v. 15-19).

Totui, trebuie s ne amintim c n rai omului i era cu putin s vad faa lui Dumnezeu: Adam i femeia lui s-au ascuns de la faa Domnului dup ce au pctuit (cf. Facerea 3, 8). Dar a vedea faa lui Dumnezeu a rmas n sufletul omului cea mai nalt aspiraie, potrivit cuvintelor psalmistului: eu, n nevinovia mea, voi vedea Faa Ta: cum m voi trezi, m voi stura de chipul Tu (Psalmul 17, 15). Sau faa Ta, Doamne, voi cuta. S nu-i ntorci faa Ta de la mine (Psalmul 26, 13-14). i iari: arat-ne faa Ta i ne vom mntui (Psalmul 79). Prin ntruparea Cuvntului, aceast nzuin s-a mplinit. De atunci, omul a vzut chipul lui Dum-

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

5

nezeu, prin urmare poate s-L nfieze. Dar poate s nfieze numai chipul lui Dumnezeu descoperit n persoana lui Iisus Hristos, nu i pe Dumnezeu Tatl, Care rmne n continuare cu neputin de reprezentat, deoarece nu S-a ntrupat i nimeni nu L-a vzut vreodat.

Un nou limbaj iconografic, specific cretin Arta paleocretin a fost distrus, n mare parte, n vremea persecuiilor pornite de ctre mpraii iconoclati, sau a disprut pur i simplu n timp, iar mrturiile arheologice i primele scrieri cretine care au ajuns pn la noi sunt srace n informaii referitoare la rolul imaginii n Biserica primar. Printre puinii autori din primele veacuri care menioneaz existena imaginilor n viaa cretinilor nc de la nceputurile Bisericii, se numr i istoricul Eusebiu al Cezareii (~275-339), care afirm: chipurile apostolilor Petru i Pavel i chiar chipul lui Hristos s-au pstrat pictate n culori, cci era de ateptat ca, potrivit obiceiului lor, cei vechi s-i cinsteasc n felul acesta pe salvatori2. Iar prinii ntrunii la Sinodul VII Ecumenic ntresc aceast afirmaie atunci cnd

6

Vasile Manea

spun c, Tradiia pictrii icoanelor exista nc din vremea propovduirii apostolice3. Cele mai vechi imagini cretine pe care le cunoatem n prezent dateaz din secolele II-III i au fost descoperite n cteva locuri rsfirate din cuprinsul Imperiului Roman: la Dura-Europos (Siria), n Asia Mic, sau la Roma. Printre temele care revin cel mai frecvent n aceste reprezentri se numr nvierea lui Lazr i istoria lui Iona, prima exprimnd credina cretinilor n nvierea cea de obte i n viaa venic, iar cea de-a doua fiind o imagine tipologic pentru nvierea Mntuitorului, potrivit Sfntului Evanghelist Matei: precum a fost Iona n pntecele chitului trei zile i trei nopi, aa va fi i Fiul Omului n inima pmntului trei zile i trei nopi (Matei 12, 40). n mod surprinztor la prima vedere, martiriul sfinilor nu este aproape niciodat reprezentat n primele veacuri, dei Biserica primar a cunoscut perioade de mari persecuii ndreptate mpotriva cretinilor. nc n secolul al VI-lea la Ravenna, mucenicii nu sunt reprezentai ndurnd moartea sau chinurile

Eusebiu de Cezareea, Istoria bisericeasc, I, XIII, trad. rom. T. Bodogae, n col. PSB 13, Edit. Institutului Biblic, Bucureti, 1987, p. 288. 3 Mansi XIII, 252 b.2

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

7

Fig. 1. Proorocul Iona nghiit de monstrul marin, fresc din catacombele Sinilor Petru i Marcelin, Roma, sec. al III-lea

Fig. 2. nvierea lui Lazr, fresc, Cimitirul de pe Via Anapo, Roma, partea a doua a secolului al III-lea.

8

Vasile Manea

la care au fost supui, ci primind cununile biruinei n mpria cerurilor; nici mcar Patimile Domnului nu sunt reprezentate nc. Aceasta pentru c dintru nceput, arta cretin a cutat s descopere sensul ultim al venirii Mntuitorului n lume, adic s-l nfieze pe omul eliberat de sub tirania diavolului, s reprezinte starea de sfinenie, care a devenit de acum accesibil omului. Icoana este imaginea creaiei transfigurate prin puterea Sfntului Duh, nu a lumii n care domnete suferina i moartea. Prin urmare, Biserica s-a vzut nevoit s elaboreze dintru nceput un limbaj artistic specific cretin, capabil s exprime perspectiva deschis omului prin ntruparea lui Dumnezeu. ns acest proces a durat mai multe secole, pentru c el a nsemnat adaptarea unor elemente aparinnd artei elenistice, romane sau orientale, transfigurarea lor, pentru a reda cum se cuvine frumuseea sfineniei, a mpriei lui Dumnezeu. Cnd martiriul este totui reprezentat explicit, accentul se pune tot pe viaa cea fericit din mpria cerurilor. ntr-un text din secolul al IV-lea, remarcat deja de prinii participani la Sinodul VII Ecumenic, episcopul Asterie al Amasiei descria astfel o pictur care nfia mucenicia Sfintei Efimia: Pictorul a zugrvit-o frumoas la chip; dar dup prerea mea prin frumuseea chipului ei arta c este nfrumuseat cu virtui. ntr-o scen alturat, civa c-

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

9

li i smulgeau dinii muceniei: Att de puternic a pictat picturile de snge, nct ai spune c curg cu adevrat din buze. n sfrit, ntr-o alt scen, fecioara st n mijloc cu minile spre cer, fr s poarte urm de suferin pe chipul ei; dimpotriv, e vesel c pleac spre viaa cea netrupeasc i fericit.4 Idealul exprimat i aici este viaa cea netrupeasc i fericit. Episcopul Asterie al Amasiei tia c nu frumuseea acestui trup trector trebuie nfiat n icoan, ci frumuseea sfineniei: Pictorul a zugrvit-o frumoas la chip; dar dup prerea mea prin frumuseea chipului ei arta c este nfrumuseat cu virtui, spune el. Dup condamnarea ereziei lui Arie la Sinodul I Ecumenic de la Niceea, adevrul de temelie al credinei cretine despre dumnezeirea lui Iisus Hristos a nceput s fie propovduit i prin culorile icoanei. Andr Grabar remarca: n nici un alt interval de timp din istoria artei cretine nu au fost ilustrate attea pasaje din Evanghelii, n care Iisus este artat n slava Sa 5. ntr-adevr, celebrele mozaicuri de la Hosios Davis (Salonic, secolul al V-lea) sau din biserica Sfinii Cosma i Damian (Roma, secolul al VI-lea),Asterie al Amasiei, Omilii i predici, trad. rom. D. Fecioru, Editura Institutului Biblic, Bucureti, 2008, p. 153-158. 5 Andr Grabar, LEmpereur dans lart byzantin, Strasbourg, 1936, p. 193.4

10

Vasile Manea

Fig. 3. Viziunea lui Iezechiel, mozaic, Biserica Hosios David, Salonic, secolul al V-lea.

Fig. 4. Schimbarea la Fa, mozaic, Mnstirea Sfnta Ecaterina, Muntele Sinai, secolul al VI-lea

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

11

ori de la mnstirea Sfnta Ecaterina de pe Muntele Sinai (secolul al VI-lea), stau mrturie n acest sens. Dar, cu toate c slava lui Dumnezeu nu este o realitate abstract, ci una accesibi omului i noi am vzut slava Lui, slav ca a Unuia-Nscut din Tatl (Ioan I, 14), scria Evanghelistul Ioan, unul dintre ucenicii care au fost martori ai descoperirii dumnezeieti de pe muntele Tabor realitatea dumnezeirii nu poate fi nfiat n mod direct, aa cum este de negrit n cuvinte. Icoana reprezint doar att ct este cu putin, slava dumnezeirii6. Pentru a o reprezenta, artitii cretini au preluat din arta precretin simbolul mandorlei. n ciuda faptului c prin canonul 82 al Sinodului Trulan (692) s-a hotrt renunarea la simbolurile iconografia vetero-testamentare frecvent ntlnite n arta paleo-cretin, precum mielul, i nlocuirea lor cu realitatea descoperit oamenilor prin ntruparea Cuvntului, Leonid Uspensky era de prere c acelai canon impunea artei cretine s nfieze reflexul slavei dumnezeieti cu ajutorul unui anumit simbolism:Aadar, pe de-o parte, Sinodul Quinisext pretinde o imagine direct i renun la semnele care nu nfieaz umanitatea concret a lui Iisus Hristos, [...] pe de alt parte, Canonul 82 exprim pentru prima oar nvtura Bisericii despre icoane i menioneaz posibilitatea de a transmite cu mijloace artistice i cu6

Jean Damascene, Le visage, p. 74.

12

Vasile Manea

ajutorul unui anumit simbolism reflexul slavei divine. El subliniaz ntreaga importan i semnificaie a realitii istorice, proclamnd realismul imaginii, reprezentat ns ntr-un anumit mod, cu ajutorul unui limbaj simbolic care aparine realitii spirituale singurul capabil s transmit nvtura ortodox 7

Istoria Bisericii a consemnat i existena unei imagini a Mntuitorului nefcute de mn (achiropiita), numit Sfnta Mahram sau mandylion. Ea a fost descoperit la Edessa n secolul al VI-lea. Potrivit mrturiilor rmase de la cei care au avut prilejul s o vad, aceasta nu era o pictur obinuit, ci o pnz de in pe care s-a ntiprit, n vremea Patimilor Sale, chipul lui Hristos, fr colorit i fr intervenia vreunui artist8, avnd aspectul unui desen fcut cu sudoare i snge. Nu cunoatem cu certitudine modul n care s-a format aceast imagine. Deja n 945, autorul Istoriei imaginii de la Edessa scria c n-ar fi de mirare ca faptele s fi fost adesea deformate de-a lungul timpului. Chestiunea esenial ns, anume c faa Mntuitorului s-a imprimat pe mahram printr-o minune, nu este contestat de nimeni. Dar exist dezacorduri referitoare la mprejurrile i mai ales la momentul imprimrii9.Cf. Leonid Uspensky, Teologia iocanei, trad. rom. T. Baconsky, Edit. Anastasia, Bucureti, 1994, p. 60-61. 8 Istoria imaginii din Edessa, n V. Manea, Icoana lui Hristos cea nefcut de mn, Edit. Patmos, Cluj-Napoca, 2011, p. 112. 9 Ibidem, p. 119.7

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

13

ns achiropiita nu era nc o icoan, ci doar imaginea chipului de rob al Mntuitorului, n momentul Patimilor Sale. Dar Hristos a fost vzut de ctre ucenici i strlucind de slava dumnezeiasc pe muntele Tabor i nviat n trup. Or, pentru a avea o imagine deplin a Fiul lui Dumnezeu Care S-a fcut om, trebuiau cuprinse toate aceste aspecte la un loc. Cci n icoana lui Hristos ni se dezvluie pornind de la trsturile Sale trupeti ntiprite pe Sfnta Mahram chipul preamrit al lui Dumnezeu. Cu toate c icoana l nfieaz pe Hristos biruitor, nu sunt trecute cu vederea nici Sfintele Sale Patimi; ele sunt afirmate ntotdeauna prin crucea din nimb, vocabul iconografic nelipsit din orice reprezentarea Mntuitorului. Nimbul crucifer sau mandorla sunt doar dou dintre mijloace de expresie gsite de artitii cretini pentru a elabora un limbaj nou, care s aib capacitatea de a reda prin culori nvtura Bisericii.

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe n centrul nvturii dogmatice ortodoxe st afirmaia c Dumnezeu Cuvntul s-a fcut om, deschiznd prin aceasta omului calea nspre ndumnezeire. Iar icoana afirm prin culori acest adevr de credin fundamental. Cu prilejul crizei iconoclaste (secolele VIII i IX), Biserica a fost ns obligat s exprime explicit teo-

14

Vasile Manea

logia icoanei. Problema dezbtut atunci a fost dac este posibil reprezentarea credinei prin mijloacele artei, dac este posibil cu adevrat o imagine a lui Hristos, n care s fie reprezentat n acelai timp trupul omenesc al Mntuitorului i strlucirea dumnezeiasc a slavei Sale. Miza disputei iconoclaste era mare, pentru c aprtori icoanelor au neles foarte bine c acela care refuz icoana, neag ntruparea Cuvntului. ntruparea face posibil icoana, prin urmare, cine spune c nu este cu putin s-l reprezentm pe Fiul lui Dumnezeu, nu tgduiete doar icoan, ci i ntruparea Sa. Unul dintre argumentele iconoclatilor se ntemeia pe credina maniheic potrivit creia materia este rea, prin urmare nu se cuvine s fie redat cu ajutorul materiei (culori, lemn, mozaic) chipul lui Dumnezeu. mpratul Leon al III-lea, care a pornit n 726 prima criz iconoclast, spunea:Domnul nu suport s fie zugrvit un portret al lui Hristos care este mut i fr suflare, fcut din materia pmntului pe care Sfnta Scriptur o dispreuiete10.

Dar acest dualism este strin Bisericii cretine, cci nimic din ceea ce a creat Dumnezeu nu este ru. Primul autor care a realizat o sintez a teologiei icoanei a fost Sfntul Ioan Damaschin (675-749). n Cele trei cuvinte mpotriva celor care resping icoanele, rspunde i acestei acuzaii aduse icoanei fcute10

PG 99, 437 C.

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

15

din materie mut i fr suflare, din materia vrednic de dispre:Nu desconsidera materia, n-o socoti rea, cci ea nu este lipsit de cinste! Cci, nimic din ceea ce a creat Dumnezeu nu este de ruine. Aceea este opinia maniheenilor. Nu este de ruine dect ceea ce nu i are cauza n Dumnezeu, fiind nscocit de noi prin alunecarea voit de la ceea ce este n acord cu natura, spre ceea ce este mpotriva naturii, lsnd voina noastr s rtceasc, adic pcatul11.

sau:Eu cinstesc materia nu ca i cum ar fi Dumnezeu, ci pentru c este umplut de energie divin i de har12.

ns cel care a provocat adevrata disput teologic referitoare la icoane a fost fiul lui Leon al IIIlea, adic mpratul Constantin al V-lea. El a convocat n 754 sinodul iconoclast de la Hieria, alctuind personal lucrri teologice mpotriva icoanei. Constantin al V-lea pretindea c icoana, pentru a fi ntr-adevr chip (cpia), trebuie s fie de o fiin cu prototipul13. Prin aceasta, dezbaterea a devenit una hristologic, avnd n centru persoana lui Hristos i cele dou firi ale Sale. Sfntul Teodor Studitul (759-826), ultimul mare teolog din perioada iconoclast, a rezumat nvturaJean Damascene, Le visage de linvisible, trad. fr. A.-L. Darras-Worms, Migne, Paris, 1994, p. 48. 12 Ibidem, p. 60. 13 Citat de Christoph Schonborn, Icoana lui Hristos, trad. rom. V. Rduc, Edit. Anastasia, Bucureti, 1996, p. 124.11

16

Vasile Manea

ortodox despre icoan, subliniind c:La orice lucru reprezentat iconic, se reprezint nu natura, ci ipostasul lui14.

Cu alte cuvinte, icoana este chipul unei persoane, prin urmare, n trsturile personale ale feei lui Iisus S-a fcut vzut persoana dumnezeiasc a Cuvntului. Altfel spus, chipul lui Iisus din Nazareth este chipul Celei de-a doua persoane a Sfintei Treimi. Dac ntruparea Cuvntului face posibil icoana lui Hristos, este temeiul ei dogmatic, i invers, icoana este o afirmaie, o mrturie, o form de propovduire a credinei noastre n ntruparea Cuvntului lui Dumnezeu. i cum venirea Fiului lui Dumnezeu n lume a deschis calea sfinirii omului prin lucrarea Duhului Sfnt, icoanele sfinilor afirm tocmai aceast posibilitate a ndumnezeirii omului. Dar nu numai omul este transformat prin venirea Mngietorului, ci ntreaga creaie. Iar icoana nfieaz aceast transfigurare a lumii. Tot astfel, i icoanele marilor praznice ne transmit, fiecare, o nvtur. Acestea nu sunt simple imagini narative care se limiteaz la ilustrarea momentului istoric, ci ne descoper i sensul dogmatic al srbtorii reprezentate. S analizm de exemplu icoana nvierii.Sfntul Teodor Studitul, Iisus Hristos, prototip al icoanei Sale, trad. rom. I.I. Ic jr., Edit. Deisis, Alba Iulia, 1994, p. 141.14

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

17

Fig. 5. nvierea, mozaic, Mnstirea Hosios Lukas, Grecia, secolul al XI-lea

Fig. 6. Cincizecimea, fresc de Andrei Rubliov, Catedrala Adormirea Maicii Domnului, Vladimir, Rusia secolul al XIVlea

18

Vasile Manea

Spre deosebire de iconografia apusean, care l reprezint pe Mntuitorul ridicndu-se biruitor deasupra mormntului, n Ortodoxie icoana nvierii este pogorrea la iad. Hristos se pogoar la iad pentru a-l elibera pe Adam, adic pe omul copleit de pcat, pe fiecare dintre noi. Hristos ne ntinde mna, pentru a ne scoate din infernul n care singuri ne-am afundat. Acesta este chiar scopul cu care a venit n lume Fiul lui Dumnezeu: nvierea fiecruia dintre noi. Aadar, icoana reprezint persoana sau evenimentul dincolo de limitrile timpului i ale spaiului. Desigur, faptul istoric rmne, dar este cuprins, nglobat n aceast perspectiv a veniciei. Astfel, icoana apare i ca memorial al lumii ce va s vin. Icoana este o imagine eshatologic. S cercetm i exemplul icoanei Cincizecimii15. Cu toate c Sfntul Pavel nu se convertise nc, deci nu a fost prezent n momentul pogorrii Sfntului Duh peste apostolii ntrunii n ncperea de sus (cf. Fapte cap. 1 i 2) el este ntotdeauna reprezentat alturi de Sfntul Petru. Aceasta pentru c, pornind de la schema iconografic paleo-cretin a lui Hristos didascalos ea nsi nscut din reprezentarea antic a nvtorului aflat n mijlocul ucenicilor artiA se vedea Nikolai Ozolin, Iconografia ortodox a Cincizecimii, trad. rom. V. Manea, Edit. Patmos, Cluj-Napoca, 2002.15

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

19

tii cretini au creat icoana Cincizecimii: dup nlarea la cer a Mntuitorului, locul Su central ntre apostoli, locul nvtorului, rmne gol. n schimb, potrivit promisiunii pe care le-a fcut-o Hristos:Mngietorul, Duhul Sfnt, pe care-L va trimite Tatl, n numele Meu, v va nva toate [...] (Ioan 14, 26),

apare Duhul Sfnt reprezentat sub forma limbilor de foc. Cnd spaiul o permite, este reprezentat i hetimasia, imagine a Sfintei Treimi, din care pornesc limbile de foc, pentru c aa cum afirm textul din Evanghelia dup Ioan, Pogorrea Duhului Sfnt este o lucrare treimic: Duhul Sfnt este trimis de Tatl, n numele lui Iisus Hristos. Asemenea reprezentri s-au pstrat mai cu seam n mozaicurile din cupolele unor biserici precum Hosios Lukas din Focida (ctre anul 1000) sau San Marco, Veneia (secolul al XII-lea). La baza icoanei Cincizecimii sunt reprezentate mai multe personaje reprezentnd neamurile, crora li se adreseaz propovduirea apostolic inspirat de Duhul Sfnt. Treptat, aceste personaje se reduc la unul singur, regele Cosmos, care simbolizeaz ntreaga lume, cci nvtura Bisericii s-a propovduit la toate neamurile. n aceast perspectiv, prezena apostolului Pavel, apostolul neamurilor, este obligatorie, chiar dac Saul s-a convertit abia dup momentul Cincizecimii (cf. Fapte cap. 9).

20

Vasile Manea

Teologia prezenei Dar icoana nu nseamn doar mrturisirea dogmei Bisericii. Icoana lui Hristos face vizibil prezena Mntuitorului n mijlocul comunitii cretine. Iar experiena cretin vorbete despre o prezen tainic a persoanei reprezentate, despre icoane fctoare de minuni. n contiina teologic i n evlavia ortodox, orice icoan este n mod ontologic fctoare de minuni, ncrcat cu energia dttoare de via a Duhului lui Hristos.16 Astfel, Sfntul Siluan mrturisete c, aflndu-se n rugciune, la un moment dat, a vzut n locul icoanei, pe Domnul cel viu17. Iar Olivier Clment, cunoscutul teolog ortodox de la Paris, venind dintr-un mediu descretinat, agnostic, anticlerical, s-a convertit i s-a botezat n urma unei experiene trite n faa icoanei Deisis pe care o cumprase de la un anticar: Atunci Cineva m-a privit. El, din icoan. [] Mi-a spus c aveam nevoie s fiu iertat, vindecat, creat din nou. i c n El, eram iertat, vindecat, creat din nou. Iat, Eu stau la u i bat. Iar eu am deschis18.Boris Bobrinskoy, mprtirea Sfntului Duh, Editura Institutului Biblic i de Misiune al B.O.R., Bucureti, 1999, p. 337. 17 Archimandrit Sophrony, Starets Silouane, Moine du MontAthos, Editions Prsence, 1973, p. 414. 18 Olivier Clment, Lautre soleil, autobiographie spirituelle, Stock, Paris, 1975, p. 137-138.16

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

21

Istoria Bisericii a consemnat existena a nenumrate icoane care s-au dovedit fctoare de minuni. n ncercarea de a explica n ce const puterea icoanelor, Sfntul Ioan Damaschinul spunea c sfinenia imaginii materiale este rezultatul nscrierii numelui persoanei reprezentate:Iar acest har dumnezeiesc este dat materiei prin nscrierea numelui celui reprezentat19.

Iar Sfntului Teodor Studitul, credea c putem vorbi despre prezena n icoan a persoanei reprezentate doar n sensul asemnrii chipului cu prototipul:Prototipul nu este n icoan dup fiin, altfel icoana ar fi numit i ea prototip i, n mod invers, prototipul ar fi numit icoan. Aceasta ar fi ns absurd, pentru c fiecare natur (cea a modelului i cea a icoanei) are definiia sa proprie; prototipul este deci n icoan din cauza asemnrii persoanei.20

Prinii prezeni la Sinodul VII Ecumenic (787) considerau i ei definitorii pentru icoan asemnarea dintre chip i model, precum i nscrierea numelui persoanei reprezentate. n rspunsul lor dat iconoclatilor, spuneau: cunoatem icoana ca nefiind nimic altceva dect imaginea care manifest asemnarea prin imitarea prototipului, adugnd apoi: cnd nscriem un nume pe icoan, facem s urce cinstirea ctre prototipul su21.Jean Damascene, Le visage, p. 105. PG 99, 420 D. 21 Mansi XIII, 344 B.19 20

22

Vasile Manea

Aadar, Sinodul VII Ecumenic ndreptete cinstirea icoanei, care constituie de fapt sensul ei ultim. Icoana i are locul n rugciune. n biseric sau n casa credincioilor, ea se constituie n loc tainic de ntlnire ntre om i Dumnezeu. Aceast funcie liturgic a icoanei impune un anumit mod de a o picta, n acord cu credina c Liturghia este cerul pe pmnt, c rugciunea este experiena vieii venice22. Icoana ne dezvluie, pe ct este cu putin, mpria cerurilor. n icoan ntrezrim orizontul veniciei.

Decadena icoanei Suprat c mprteasa Irina a organizat Sinodul VII Ecumenic fr s-l consulte i pe el, ba chiar fr s-l invite la lucrrile Sinodului ntrunit la Niceea, Charlemagne a cerut teologilor franci s redacteze Crile Caroline (Libri Carolini), prin care s fie respinse hotrrile grecilor referitoare la cinstirea icoanelor. Din acel moment, pictura religioas n Apusul cretin a luat treptat alt cale. Pn atunci, a existat n ntreaga Biseric un mod unitar de a picta, chiar dac specificul local i punea i el amprenta, era i el vizibil n orice icoan. nvtura Bisericii era aceeai att n Apus ct i n Rsrit, iar arta cretin exprima aLiturghi cerul pe pmnt i Rugciunea, experiena vieii venice sunt dou titluri de cri celebre, semnate de ctre Sfntul Ioan de Kronstadt, respectiv de printele Sofronie de la Essex.22

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

23

ceast nvtur. ns dup respingerea hotrrilor Sinodului VII Ecumenic i mai ales dup ce scolastica apusean a nceput s explice revelaia cretin cu ajutorul raiunii umane, iconografia nu a fcut dect s urmeze acest curs, s exprime noua nvtur, care va duce n cele din urm la renaterea italian. Abandonnd nzuina spre sfinenie i nlocuind-o cu dorina de a ajunge la Dumnezeu prin filozofia lui Aristotel, Apusul a renunat, implicit, la modul specific cretin de a picta. Arta religioas apusean s-a ntorse la modelele artei pgne. Ea se va limita de acum la redarea lumii vzute, czut sub puterea pcatului i a morii, n care transfigurarea omului i a ntregii creaii nu mai este reprezentat, pentru c sfinenia a ncetat s mai constituie scopul vieii cretine. Din nefericire, aceste influene apusene nu au ntrziat prea mult s se manifeste i n pictura bisericeasc a Rsritului cretin, deci implicit la noi. Pictura lui Grigorescu de la Agapia este unul dintre numeroasele exemple ce stau mrturie n acest sens. Totui, Leonid Uspensky considera c dintre toate rile ortodoxe, Romnia a reuit s stvileasc cel mai bine influena latin n Biseric 23. Vom ncerca n continuare s explicm de ce taLeonid Uspensky, Teologia icoanei n Biserica Ortodox Rus, trad. rom. E. Derevici, Edit. Patmos, Cluj-Napoca, 2005, p. 230.23

24

Vasile Manea

bloul religios apusean nu poate fi acceptat n biseric i vom exemplifica diferena dintre icoan i tabloul religios prin dou imagini de la schitul romnesc Prodromu din Sfntul Munte. n anul 1904 a avut loc n Muntele Athos un cutremur care a pricinuit distrugeri importante; a fost atunci afectat puternic biserica mare a schitului romnesc Prodromu i o bun parte din fresc s-a deteriorat iremediabil. Refacerea zonelor distruse din pictura interioar s-a reuit abia n urm cu civa ani. Dac iniial pictura din aceast biseric a fost realizat imitndu-se stilul reprezentrilor religioase apusene, reparaia recent a bisericii s-a fcut, n ceea ce privete pictura, cu respectarea canonului iconografic bizantin. Aa se face c n acelai spaiu liturgic gsim astzi dou stiluri de pictur bisericeasc ntru totul incompatibile. Alturarea lor scoate puternic n eviden, dup cum se poate vedea i n imaginile reproduse aici (fig. 7), diferene majore, deosebiri de fond. Mai nti remarcm o anumit dezordine n reprezentarea Sfntului Petru Atonitul, n contrast cu armonia din icoana Cuviosului Marcu Ascetul, imagine a linitii luntrice care este definitorie pentru starea de sfinenie. Apoi mai constatm c n vreme ce prima imagine reprezint trupul omului n starea lui czut, adi-

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

25

Fig. 7. Cuviosul Petru Atonitul i Sfntul Marcu Ascetul, fresca, Schitul Prodromu, Sfntul Munte

26

Vasile Manea

c trupul striccios, aici chiar cu nuane cadaverice, n pictura bizantin este nfiat trupul transfigurat al omului, trupul de slav, lumea ce va s fie, adic realitatea mpriei lui Dumnezeu. Astfel, prin pictur putem aduce chiar grave ofense sfntului reprezentat, prezentndu-l lipsit de pacea luntric i de harul dumnezeiesc. Dar i mai grav este c o asemenea pictur contrazice Revelaia dumnezeiasc referitoare la posibilitatea ndumnezeirii omului. O comunitate care accept pictura n stil renascentist n locul celei bizantine, risc s piard chiar sensul fundamental al vieii cretine, adic nzuina spre sfinenie. Dincolo de considerentele estetice pentru c tabloul religios poate fi i frumos, plcut ochiului semnificaia picturii bisericeti are o miz major: fie nfieaz trupul muritor al omului, cu frumuseea, cu senzualitatea lui, dar i cu ntreaga-i neputin, fie nfieaz trupul venic, trupul de slav. Altfel spus, icoana ne ncredineaz prin culori, ceea ce Scriptura ne spune n cuvinte: Acest trup striccios se va mbrca n nestricciune i acest trup muritor se va mbrca n nemurire (I Corinteni 15, 54). Iar pericolul pe care l reprezint pictura religioas apusean const deci n faptul c propune cretinilor un alt ideal n locul sfineniei: viaa senzual din acest lu-

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

27

me, cu frumuseea ei trectoare, nesocotind frumuseea cereasc i ndejdea ndumnezeirii. Un alt exemplu de influen apusean n iconografia rsritean este, aa cum am menionat deja, pictura de la Agapia, realizat de tnrul, pe atunci, Nicolae Grigorescu. S privim reprezentarea din cupola bisericii (fig. 8). Este nfiat aici mai degrab o realitate meteorologic dect una spiritual, dup cum ar spune printele Nicolai Ozolin, cunoscutul profesor de Iconologie de la Institutul SaintSerge din Paris. Sesizm apoi ncercarea de a-L reprezenta pe Dumnezeu Tatl ca btrn cu barba alb, ceea ce sar putea traduce prin afirmaia c Dumnezeu Tatl S-a ntrupat i a fost vzut astfel de ctre oameni. De aceea Marele Sinod de la Moscova (1666) a interzis categoric o astfel de reprezentare:Hotrm ca de acum nainte chipul Domnului s nu mai fie pictat n reprezentrile cele absurde i nepotrivite [adic ale Tatlui] pentru c nimeni nu L-a vzut niciodat n trup. Numai Hristos care a fost vzut n trup este zugrvit aa, adic n trup [...]24.

S analizm acum i reprezentarea Ospeiei lui Avraam, acceptat cu timpul n Biserica Ortodox ca icoan a Sfintei Treimi. n fresca reprodus figura 9, dei stilul este cel canonic, bizantin, mesajul reprezentrii este inacceptabil. Toate cele trei personaje auLeonid Uspensky, Teologia iocanei n Biserica Ortodox Rus, p. 163.24

28

Vasile Manea

Fig. 8. Cupola bisericii de la Mnstirea Agapia

Fig. 9. Reprezentare contemporan a Sfintei Treimi

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

29

nimb crucifer, ceea ce nseamn c toate au fost rstignite. O asemenea afirmaie scris sau rostit ar strni obiecii puternice, dar exprimat cu ajutorul artei bisericeti, ea pare s nu fie sesizat. Iat cum se pot introduce n biseric idei strine nvturii de credin ortodox chiar i atunci cnd se respect stilul canonic bizantin. n lipsa cunotinelor teologice necesare, tradiia dogmatic ortodox poate fi denaturat cu totul prin pictura bisericeasc. Vedem acum c nu este de ajuns s tii picta n stil bizantin, chiar dac este singurul mod de a picta n msur s exprime nvtura Bisericii Ortodoxe. Trebuie mai nti ca iconarul nsui s cunoasc aceast nvtur, pe care apoi s o propovduiasc prin culori. Trebuie ca toi iconografii s fie, de asemenea, teologi, pentru c arta sacr a fost ntotdeauna inseparabil de teologie25. S-a spus mereu c pictorul de biserici este chemat la o via duhovniceasc autentic i aceasta este, fr ndoial, adevrat, numai c viaa duhovniceasc i cunoaterea Scripturilor reprezint calea pe care cretinul n general, nu doar pictorul de biserici, se apropie de Hristos. Pentru slujirea iconarului i a pictorului de biserici, s-a rnduit ns o ierurgie aparte, prin care sunt investii. Decisiv n aceast rnduial liturgic este momentul invocriiCf. Jean Meyendorff, Initiation a la Theologie Byzantine, Paris, 1975, p. 72.25

30

Vasile Manea

Sfntului Duh, Care s-l cluzeasc pe iconar n lucrarea sa. Dar aceast investire este i un prilej pentru ca Bi-serica s cerceteze dac pictorul este n msur s propovduiasc prin lucrarea sa dogma Bisericii. Pictorul de biserici a fost comparat pe bun dreptate cu preotul care rostete cuvnt de nvtur n biseric. ntr-adevr, am vzut n exemplele de mai sus n ce msur pictorul poate introduce n propovduirea bisericii idei cu totul strine dogmei Bisericii. Dar mai grav chiar dect un cuvnt de nvtur neinspirat, o iconografie nepotrivit rmne peste veacuri i poate deforma sufletete generaii ntregi de credincioi. nelegem de aici nevoia studierii iconologiei, att de ctre pictorii de biserici ct i de ctre preoi, pentru ca i ei la rndul lor s fie n msur s deosebeasc iconografia ortodox de rtcirile de orice fel.

Concluzii Aa cum am vzut pn aici, icoana afirm credina Bisericii, exprim n culori dogma ortodox, printr-un limbaj specific, elaborat de-a lungul veacurilor n Biserica Ortodox. Mai concret, icoan exprim ncredinarea c Dumnezeu S-a fcut om, pentru a deschide astfel omului calea spre ndumnezeire.

Teologia icoanei in lumina tradiiei dogmatice ortodoxe

31

De asemenea, vom reine c icoana nu se reduce la reprezentarea evenimentul istoric, nu este o imagine narativ. Ea exprim evenimentul istoric n perspectiva veniciei, a mpriei cerurilor, care nu este din lumea aceasta (Ioan 18, 36). Cnd ns limbajul iconografic ortodox a fost abandonat i icoana nu a mai exprimat sfinenia persoanelor reprezentate, experiena ascetic a Bisericii, viaa de rugciune, Sinodului de la Bucureti s-a vzut nevoit s ia decizia pe care am prezentat-o la nceput. Cam n aceeai perioad, Elie Miron Cristea, cel care avea s devin primul patriarh al Romniei, publica un curs de Iconologie n care deplngea, ntre altele, grozava decaden a picturii bisericeti de la noi:Vina este deci n mare parte i de partea multor pictori romni. Nu-i destul s tii picta, ca s te crezi competent a zugrvi o biseric oriental. La aa ceva se cer studii teoretice speciale, teologice, arheologice, liturgice etc., [...]. Pn atunci, ntreaga pictur a bisericilor va fi o lucrare fr valoare, fcut pe dibuite n ntuneric de nite ignorani, care rvnesc preul concursual.26

Din pcate, la mai bine de o sut de ani de cnd Miron Cristea sesiza lipsa de cunotine teologice a iconarilor de la noi, situaia nu s-a schimbat n mod semnificativ, chiar dac stilul bizantin a ctigat vi26

Elie Miron Cristea, Iconografia, Bucureti, 1905, p. 21.

32

Vasile Manea

zibil teren n pictura bisericeasc n faa infuenelor apusene. Abia cnd stilul bizantin nu va mai fi ntrebuinat mimetic ci n mod creator, va fi i pictura bisericeasc de la noi una vie, va reui s redea realitatea mpriei lui Dumnezeu i posibilitatea ndumnezeirii omului.


Recommended