+ All Categories
Home > Documents > Tema Power Point

Tema Power Point

Date post: 14-Jul-2015
Category:
Upload: valentin-ionut-porojan
View: 124 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 16

Transcript

Informatica aplicata

UPIT

Arhitectura calculatoarelor: Partea hardware a calculatorului i componentele periferice

Arhitectura calculatoarelor: Partea hardware a calculatorului i componentele periferice

Arhitectura calculatoarelor. Hardware Prin sistem de calcul se n elege acel sistem care permite realizarea anumitor activit i, avnd la baz prelucrarea informa iei, alc tuit din dou subsisteme principale: hardware i software. Execu ia activit ilor define te func iile sistemului, iar modul n care aceste func ii sunt ndeplinite determin performan ele sistemului. Hardware este o component material , fizic i reprezint ansamblul de componente i dispozitive care constituie calculatorul; mai putem spune c reprezint totalitatea circuitelor, dispozitivelor i echipamentelor unui sistem de calcul. Software reprezint totalitatea programelor cu care este echipat un sistem de calcul, formnd componenta nematerial a acestuia. Partea hardware a unui calculator este alc tuit din mai multe subsisteme: - Periferice de intrare; - Periferice de ie ire; - Unitatea central ; - Memoria (intern i extern ); - Circuite.

Figura 1 Interac iunea conceptual a componentelor hardware

Figura 2 Interac iunea fizic componentelor hardware

ntre cele cinci subsisteme hardware exist anumite leg turi, reprezentate schematic n figura 1. Att figura 1 ct i figura 2 reprezint interconectarea dintre cele cinci subsisteme prezentate mai sus, dar una este prezentat la nivel conceptual, iar cealalt este prezentat la nivel fizic. Conectarea ntre calculator i echipamentele periferice se realizeaz prin intermediul unor cabluri specifice. Unitatea central Unitatea central este componenta principal care conduce i controleaz ntregul proces n cadrul sistemului. n cazul PCurilor, rolul unit ii centrale este de inut de microprocesor, care reprezint componenta principal a calculatorului, sus innd procesarea datelor i controlnd memoria, intrarea i ie irea datelor. Microprocesorul controleaz opera iile fiec rui subsistem i le coordoneaz ntr-o unitate func ional , fiind conectat la celelalte componente printr-o serie de magistrale (bus-uri). Procesorul este construit dintr-un singur chip de dimensiuni ceva mai mari care con ine un circuit integrat complex, ce i permite s prelucreze informa ii prin executarea unor opera ii logice i matematice diverse. El este compus din dou p r i importante: unitatea de execu ie (EU Execution Unit) i unitatea de interfa a busului (BIU Bus Interface Unit). Prima realizeaz efectiv opera iile, iar cea de-a doua are func ia de transfer a datelor de la i nspre microprocesor. Microprocesorul ndepline te, de fapt, func iile unit ii centrale sau unit ii de control, i anume, execut opera ii aritmetico-logice, decodific instruc iuni speciale, transmite altor chipuri din sistem semnale de control. Comunicarea unit ii centrale cu restul sistemului (monitor, tastatur , imprimant etc.), se realizeaz prin intermediul unor porturi. n interiorul calculatorului datele circul sub form de semnale (impulsuri). Pentru a memora i transmite informa iile prin intermediul acestor semnale, calculatoarele folosesc sistemul binar de reprezentare a informa iilor. Cea mai mic informa ie care poate fi reprezentat poate lua valorile 0 sau 1 i poart denumirea de bit (binary digit cifr binar ). Deci toate datele sunt reprezentate n calculator numai prin valorile 0 i 1. Deoarece datele care sunt memorate i citite n/din calculator au nevoie de mai mul i bi i, ace tia se folosesc n mod grupat. Astfel o succesiune de 8 bi i se mai nume te byte (sau octet), acesta reprezentnd de fapt unitatea de m sur a capacit ii de memorie. Un byte poate reprezenta n calculator numai un caracter (1,3, A sau a).

1 1 1 0 0 0 1 0 Figura 4 Reprezentarea unui bit

Deci unitatea de baz a capacit ii de memorie este byte - ul (notat cu B), care este o succesiune de 8 bi i (b). Celelalte unit i de m sur sunt: 1 KB (kilobyte) = 1024 B 1 MB (megabyte) = 1024 KB 1 GB (gigabyte) = 1024 MB 1 TB (terabyte) = 1024 GB 1 PB (petabyte) = 1024 TB Opera iile pe care le execut microprocesorul se fac prin intermediul unor zone de memorie ale microprocesorului, numite registre. Registrele microprocesoarelor 8086 au o capacitate de 2 bytes. Informa ia cuprins n ace ti 2 bytes al tura i poart numele de cuvnt. Microprocesoarele pe care se bazau primele calculatoare personale (8086 sau 8088) foloseau reprezentarea datelor pe 2 bytes, dar pentru transmiterea lor, 1 byte. De aceea, aceste calculatoare se mai numesc calculatoare pe 8/16 bi i. Urm torul PC s-a realizat cu microprocesor 80286 (ele se numeau n general AT-uri Advanced Technology) i reprezentarea datelor n cadrul registrelor, ct i transmiterea lor se executa pe 2 bytes. Se spune c aceste calculatoare sunt pe 16 bi i. Urm toarele tipuri de calculatoare (80386, 80486) utilizeaz o reprezentare a datelor pe 4 bytes (2 cuvinte), de aceea se mai numesc calculatoare pe 32 bi i (4x8 = 32). Din 1993, cnd firma Intel a lansat microprocesorul Pentium reprezentarea datelor s-a f cut pe 64 bi i (4 cuvinte). Diferen ierea microprocesoarelor se face n func ie de cantitatea de memorie ce poate fi citit la un moment dat, num rul de instruc iuni executabile, precum i viteza de execu ie a opera iilor. Memoria intern Microprocesorul are capacitatea de a memora att datele ce urmeaz a fi prelucrate ct i rezultatele intermediare. Deci, rolul s u este acela de a prelucra i transmite informa iile i rezultatele i, numai pentru ndeplinirea acestui scop, prezint i func ia de a memora datele. Capacitatea de a memora datele este mic , neputnd, de exemplu, stoca programe. De aceea, un calculator necesit o memorie care s stocheze date i programe. Memoria intern este o component de baz a oric rui sistem de calcul, fiind de fapt o zon de stocare a informa iilor n interiorul calculatorului, locul unde programele i datele sunt p strate, n form binar , pe toat durata de prelucrare a acestora. mpreun cu microprocesorul particip la efectuarea opera iilor stabilite de programul n execu ie. Caracteristica semnificativ a memoriei, comparativ cu stocarea pe discuri,

dischete etc., const n aceea c unitatea central poate accesa datele cu o vitez foarte mare, astfel nct pauzele cauzate de transferul datelor n memorie i din memorie sunt minimizate. nc rcarea unui fi ier de pe disc reprezint , de fapt, copierea sa n zona de memorie. Memoria intern prezint anumite caracteristici: -Capacitatea (dimensiunea) este strns legat de microprocesorul utilizat. Unitatea de m sur este KB (kilobytes), MB sau GB. Performan ele unui calculator cresc atunci cnd capacitatea memoriei interne este ridicat . -Timpul de acces reprezint intervalul de timp dintre momentul n care s-a emis o cerere de acces, pentru scriere sau citire, i momentul n care ncepe efectiv opera ia respectiv . Unitatea de m sur este (microsecunde) sau (nanosecunde). Cu ct timpul de acces este mai mic, cu att memoria este mai rapid . Vitezele de memorare mai sunt m surate i n MHz. De exemplu, o memorie RAM la 100 MHz este echivalent cu 8 ns, iar la 133 MHz cu 12 ns. -Modul de organizare i adresare. Din acest punct de vedere memoria intern este structurat n celule binare, loca ii, zone, parti ii, n func ie de caracteristicile tehnice ale acesteia. Astfel: bit-ul este unitatea de reprezentare a informa iei n memoria intern ; celula binar reprezint circuitul electronic capabil s memoreze informa ii de un bit; octetul reprezint o succesiune de 8 bi i care pot fi adresa i individual dup adresa fiec ruia n parte; loca iile de memorie reprezint zone de memorie care au asociate o adres unic , iar con inutul poate fi scris sau citit ntr-un singur ciclu de memorie. Loca iile de memorie sunt numerotate cresc tor, de la 0 pn la limita superioar ce indic ultima loca ie. Aceste numere cresc toare ale loca iilor de memorie se numesc adrese de memorie i ele reprezint o informa ie care faciliteaz identificarea locului unde se afl loca ia de memorie care se dore te a fi accesat . n mod normal, memoria intern este privit ca o succesiune de loca ii cu dimensiunea de 1 octet, con inutul loca iei fiind tratat ca o entitate de informa ie. Zona de memorie reprezint o succesiune de mai multe loca ii. Un cuvnt de memorie poate s nsemne o informa ie de 2, 4 sau 8 octe i. Dimensiunea cuvntului de memorie este strns legat de elementele constructive ale calculatorului i reprezint unitatea elementar pentru memorarea i accesarea instruc iunilor, operanzilor, adreselor. -Ciclul de memorie reprezint intervalul de timp n care este realizat citirea sau scrierea unei unit i de informa ie din/n memorie. Unitatea de m sur este sau , i mai poate fi definit drept intervalul de timp dintre dou opera ii succesive. -Costul de fabrica ie este un criteriu economic privind performan ele unui calculator, depinznd de mai mul i factori, printre care cei mai importan i sunt tehnologia de fabrica ie i firma produc toare. Dup criteriul accesului i al modului de func ionare memoria intern a calculatorului este de dou tipuri: -RAM Random Access Memory.

ROM Read Only Memory. Prima unitate de memorie utilizat de un calculator a fost tamburul magnetic de IBM 650, n 1954.

Figura 5 Tambur magnetic

Memoria cu acces aleator, sau memoria RAM, este o zon de stocare temporar unde sunt p strate programele i datele nc rcate de pe disc sau introduse de la tastatur sau de la un alt periferic de intrare. Aceasta este memoria la dispozi ia utilizatorului, numit din acest motiv i memoria de baz (lucru) care este la dispozi ia programelor. Termenul de acces aleator" semnific faptul c datele pot fi extrase din memorie n orice ordine. Acest tip de memorie mai este numit i RWM Read Write Memory. Memoria RAM este volatil , deci n momentul n care calculatorul este nchis (deconectat, decuplat de la sursa de alimentare), orice informa ie stocat este pierdut . De aici rezult c nainte de a deconecta calculatorul, trebuie s se salveze pe hard-disc sau pe un alt periferic de stocare (dischet , CD etc.) fi ierele care au rezultat n urma prelucr rii. Memoriile RAM sunt compatibile cu placa de baz a calculatorului. Din acest motiv la o anumit plac de baz se pot utiliza numai un anumit tip de memorii. Memoriile RAM se prezint sub dou forme de baz : SIMM (Single In-line Memory Module) este o pl cu de silicon care con ine o serie de cipuri de memorie, iar pinii de conectare sunt a eza i pe un singur rnd. De obicei se utilizeaz dou perechi identice (mai sunt cunoscute sub denumirea de memorii pe 32 bi i). DIMM (Dual In-line Memory Modules) con ine cipuri de memorie ca i SIMM-urile dar cu o densitate mai mare, deci are mai mult memorie RAM (mai sunt cunoscute sub denumirea de memorii pe 64 bi i).

Figura 6 Memorii SIMM

n func ie de tehnologia utilizat pentru memorarea datelor, cele dou tipuri de baz ale memoriei RAM sunt: Dinamic , DRAM (Dynamic RAM) are ca principiu constructiv celula de memorie format dintr-un tranzistor i un condensator de capacitate mic . Schimbarea st rii se face prin nc rcarea/des-c rcarea condensatorului. La fiecare citire a celulei, condensatorul se descarc . Aceast metod de citire a memoriei este denumit citire distructiv ". Din acest motiv celula de memorie trebuie s fie remprosp tat (este o consecin a principiului de func ionare al condensatorilor) dup fiecare citire (n mod normal memoria trebuie s fie remprosp tat de mii de ori pe secund , n caz contrar datele memorate se vor pierde), ceea ce duce la mic orarea performan ei n ansamblu, dar este o procedur obligatorie i are loc la fiecare 64 . Condensatorii colecteaz electroni care se afl n mi care la aplicarea unei tensiuni electrice, ns dup o anumit perioad de timp energia nmagazinat scade n intensitate datorit pierderilor din dielectric. Aceste probleme de ordin tehnic conduc la cre terea timpul de a teptare pentru folosirea memoriei. Tipuri de memorii DRAM: -FPM DRAM Fast Page Mode DRAM sunt memorii care au fost folosite la calculatoare cu microprocesor 386 i 486. -EDO DRAM Extended Data Out DRAM permit ob inerea unor performan e mai ridicate dect memoriile FPM DRAM, dar nu pot opera pe magistrale cu viteze mai mari de 66 MHz. -BEDO DRAM Burst EDO DRAM este o memorie de tip EDO RAM care poate procesa patru adrese de memorie ntr-o singur rafal . -SDRAM Synchronous DRAM sunt memorii capabile s ruleze la 133 MHz, fiind de trei ori mai rapide dect memoriile FPM RAM i de dou ori dect EDO RAM i BEDO RAM. -RDRAM Rambus DRAM este un tip de memorie RAM dinamic dezvoltat de firma Rambus, Inc. Dac memoriile SDRAM pot livra date la o vitez maxim de 100 MHz, aceste tipuri de memorii permit transferul datelor la viteze pn la 800 MHz. Din 1999, Intel a nceput s utilizeze acest tip de memorie pentru procesoarele Pentium III Xeon, apoi pentru Pentium 4. Firmele Intel i Rambus

lucreaz la o nou versiune a acestui tip de memorie, care se va numi nDRAM, i care va suporta viteze de transfer a datelor de pn la 1,6 MHz. -DDR SDRAM Double Data Rate SDRAM i DDR 2 SDRAM sunt urm toarele tipuri de memorii care ofer noi caracteristici i func ionalit i; permit transferul datelor pe 64 bi i ntr-un ciclu de ceas. Static , SRAM Static RAM acest tip de memorie utilizeaz n structura celulei de memorie 4 tranzistori i 2 rezisten e. Schimbarea st rii ntre 0 i 1 se realizeaz prin comutarea st rii tranzistorilor. La citirea unei celule de memorie informa ia nu se pierde. Memoria static RAM nu necesit reimprosp tarea ei, ceea ce o face s fie mai rapid fa de cea dinamic , dar i mai scump . Datorit utiliz rii matricei de tranzistori, comutarea ntre cele dou st ri este foarte rapid . Tipuri de memorii SRAM: *Async SRAM este cel mai vechi tip de memorie static RAM, i este denumit asincron deoarece lucreaz independent de ceasul sistemului. *Sync SRAM este memoria static RAM sincronizat cu ceasul sistemului, m rind viteza sistemului. *Pipeline Burst SRAM este memoria cea mai frecvent utilizat de tip SRAM i poate func iona cu magistrale a c ror vitez este mai mare de 66 MHz. Memoria ROM, reprezint o memorie de stocare permanent , utilizat pentru memorarea programelor care permit boot-area (nc carea, lansarea) calculatorului i executarea unor diagnostice. Memoria se nume te read only deoarece nu este posibil inscrip ionarea de noi date sau programe (este format din circuite al c ror con inut este programat la fabrica ie i nu poate fi schimbat de utilizator). Acest tip de memorie este utilizat din dou motive ntemeiate: performan (informa iile stocate n aceast memorie sunt disponibile n permanen indiferent de starea calculatorului on sau off, din acest motiv de mai nume te i memorie non-volatil ) i securitate (datorit faptului c datele con inute nu pot fi modificate u or accidental sau inten ionat constituie o m sur de securitate). Una din caracteristicile de baz ale memoriei ROM este aceea c datele stocate nu pot fi terse. Cu toate acestea exist tehnici speciale de tergere selectiv i reprogramare care permit modificarea con inutului memoriei ROM (din acest motiv ele mai sunt denumite i n special memorii read-only), i n func ie de care aceste memorii sunt calsificate n: -PROM Programmable ROM, permit nscrierea o singur dat a unor noi programe, prin utilizarea unui echipament special. Informa ia odat memorat nu mai poate fi modificat . -EPROM Erasable Programmable ROM, informa ia stocat poate fi tears i apoi cipul poate fi reprogramat cu ajutorul radia iilor ultraviolete. -EEPROM Electrically Erasable Programmable ROM, informa ia poate fi citit , tears , i reprogramat de mai multe ori de c tre utilizator cu ajutorul semnalelor electrice. Este tipul de memorie ROM cel mai flexibil, i este folosit pentru stocarea programelor BIOS.

Din punct de vedere func ional, memoriile ROM difer de cele RAM att prin faptul c cele ROM sunt n mod uzual mai lente, ct i prin faptul c , n permanen , con inutul r mne acela i. Memoria ROM este cea mai utilizat pentru stocarea programelor la nivel de sistem, care sunt disponibile n orice moment. Un exemplu de astfel de program este sistemul BIOS (Basic Input Output System) care este stocat ntr-o memorie EEPROM, numit ROM BIOS sistem. Atunci cnd calculatorul este pornit prima dat aceast memorie este goal . Aceste programe BIOS reprezint o colec ie de rutine care asigur serviciile de baz pentru opera iile de intrare/ie ire, o interfa ntre sistemul de operare i partea hardware a calculatorului. Pentru p strarea parametrilor de configura ie ai calculatorului, BIOS-ul folose te o memorie RAM, numit CMOS (Complementary Metal Oxid Semiconductor) de 64 octe i, n care se afl , codificate, toate set rile f cute n setup (acest tip de memorie non-volatil este denumit i NVRAM Non Volatile RAM). Con inutul memoriei se p streaz i dup nchiderea calculatorului, deoarece CMOS-ul este alimentat de o baterie. BIOS-ului se mai ocup i de testarea componentelor hardware (memorie, tastatur etc.) la pornirea PC-ului. Tot aici se mai afl rutinele de boot-are, care se ocup de nc rcarea sistemului de operare; tot aici se afl i programul de setup, de configurare a sistemului. Din punct de vedere al administr rii i utiliz rii, memoria intern este mp r it n 4 zone: ->Memoria de conven ional (baz , real ) este reprezentat de primii 640 KB de memorie RAM i f r de care aceasta nu poate func iona. Programele care se execut sub sistemul de operare MS-DOS trebuie s fie capabile s se restrng la aceast memorie. n aceast zon de memorie se execut majoritatea programelor utilizator i de aici se ncarc sistemul de operare la pornirea calculatorului. Aria de adrese este 00000h 9FFFFh. ->Memoria superioar (UMA Upper Memory Area) este blocul de memorie cuprins ntre 640 KB i 1 MB (are deci 384 K) la care programele utilizator nu au acces n mod curent. Ea este rezervat dispozitivelor hardware care necesit acces la memorie, cum ar fi monitoarele, unit ile de disc. n aceast zon de memorie se afl programele software i BIOS-ul. Aria de adrese este A0000h FFFFFh. ->Memoria expandat (HMA High Memory Area) este cea care poate fi adresat peste 1 MB de memorie pe un calculator 8088 (primii 64 KB din al doilea MB de memorie, iar din punct de vedere tehnic, reprezint primii 64 KB din memoria extins care pot fi accesa i cnd procesorul este n mod real. Pentru aceasta trebuie utilizat o plac de memorie de expansiune, iar memoria accesat prin intermediul acestor pl ci a fost denumit memorie expandat . n cazul calculatoarelor care utilizeaz un microprocesor mai mare de 80286 nu este necesar utilizarea acestui tip de memorie. Aria de adrese este 100000h 10FFFFh. ->Memoria extins (XMS Extended Memory) este o memorie suplimentar care a ap rut datorit utiliz rii incomplete a memoriei superioare. n general orice tip de

memorie instalat peste 1 M se nume te memorie extins fiind specific calculatoarelor dotate cu procesoare ncepnd cu 80286. Deoarece unele programe mai utilizeaz memoria expandat , calculatoarele 80386 sau superioare acestora pot utiliza memoria extins pentru a simula memoria expandat . n aceasta poate fi stocat ntr-un volum limitat programe i date. Viteza acestei memorii este mai lent dect memoria de baz , deoarece aceast memorie administreaz i utilizeaz spa iile libere ntre programele copiate n memoria RAM superioar (BIOS), aceasta fiind mp r it n pagini de cte 16 KB (o zon bloc din aceast memorie), putnd primii patru pagini de memorie expandat . Memoria intern , microprocesorul, precum i alte componente electronice care compun calculatorul, sunt inserate pe o plac de baz , numit mainboard, sau motherboard.

Un echipament periferic este un dispozitiv, care se afl n afara unit ii centrale, dar este controlat de aceasta i face s creasc performan ele unui calculator. Echipamentele periferice reprezint ansamblul de componente ce pot fi conectate cu unitatea central pentru a se putea ob ine o configura ie dorit de utilizator i sunt folosite pentru introducerea datelor, extragerea rezultatelor, asigur o interfa cu utilizatorul. Func iile mai importante ale echipamentelor periferice sunt: Figura 7 Placa de baz a unui calculator personal Introducerea datelor, programelor i a comenzilor n memoria calculatorului. Reprezentarea rezultatelor prelucr rilor sub o form accesibil calculatorului. Asigur supravegherea i posibilitatea interven iei utilizatorului pentru func ionarea corect a sistemului n timpul unei sesiuni de lucru. Asigur dirijarea automat a sistemului de calcul i manipularea programului prin comenzi transmise de utilizator.

Echipamente periferice

Echipamentele periferice sunt grupate n urm toarele categorii: Periferice de intrare. Periferice de stocare. Periferice de ie ire. Periferice de comunica ii. Periferice de intrare: tastatura, mouse-ul, microfonul, scanner-ul, camera video, joystick, unit i de disc etc. Dintre primele periferice de intrare se amintesc cartela perforat i banda de hrtie.

Cartela perforat

Banda de hrtie

Tastatura

Tastatura (keyboard) reprezint principalul periferic pentru introducerea datelor (informa iilor) n calculator. Ea opereaz prin convertirea ac ion rii de taste n semnale electronice sub form de cifre binare. O tastatur are de obicei 101 taste, care sunt mp r ite dup func ionalitatea lor n mai multe categorii: taste alfanumerice ocup partea central a tastaturii, iar ap sarea unei taste pe care se afl o liter determin apari ia pe ecran a caracterului mic corespunz tor; taste cu scopuri speciale determin efectuarea unei anumite ac iuni f r a mai tasta comanda respectiv ; taste func ionale con in 10 sau12 taste situate n partea superioar , avnd pe ele litera F urmat de num rul tastei 1-12, ap sarea unei taste determin efectuarea unor opera ii specifice de la program la program; taste numerice i direc ionale cu ajutorul lor se introduc de la tastatur cifre, se poate efectua deplasarea n sus, n jos, la dreapta sau la stnga n interiorul unui text.

Mouse-ul este un periferic de intrare, nzestrat cu o bil de gum sau metal care se mi c pe suprafa a mesei. Declan area unei anumite ac iuni se face prin pozi ionarea cursorului n zona corespunz toare i ap sarea unuia dintre butoanele aflate pe partea posterioar (dreapta/stnga). Specificarea butonului care trebuie ap sat este indicat n manualul de prezentare a fiec rui produs. Deplasarea mouse-lui pe suprafa a de lucru are ca efect deplasarea unui indicator numit cursor. Cnd se va da un clic stnga se realizeaz selectarea unui obiect i un dublu clic stng genereaz lansarea unei aplica ii. Butonul din dreapta al mouse-lui are ca efect, prin ap sarea acestuia, apari ia unui meniu de context al c rui con inut va depinde de elementul selectat. Exist ast zi, mai multe categorii de mouse-uri: mouse cu dou butoane, cu dou butoane i un scoll, mouse-uri optice i mouse-uri f r fir (care nglobeaz senzor optic, comunicarea dintre mouse i receiver este rapid i f r interferen e din partea altor dispozitive). Progresul tehnologic al transmisiei n infraro u a permis realizarea de dispozitive mouse f r fir, a a numitele wireless mouse. Scanner-ul este un periferic care poate capta imagini, grafice, diagrame sau fotografii aflate pe hrtie astfel nct acestea pot fi introduse n calculator n vederea ncorpor rii n documente sau c r i. Punct cu punct scanner-ul poate reproduce fotografii, desene i chiar colaje. Ideea care st la baza scanner-elor este elementar : acesta detecteaz diferen ele de str lucire a unei imagini folosind o matrice de senzori. Scanner-ele se clasific n: Scannere cu tambur (drum scanners). Scanner-ul cu pat (flatbed scanner). Scanner-ul manual (hand scanner). Scanner video. Tableta grafic are un mod de utilizare similar cu mouse-ul, ns este mult mai precis . Se compune dintr-o suprafa plat denumit plan et i un digitizor, conectat la calculator. Digitizorul este asem n tor mouse-ului i este numit puck. Periferice de stocare: sunt echipamente periferice pe care se pot nregistra date, pentru a putea fi utilizate ulterior; cum ar fi: banda magnetic , discul flexibil, discul dur, discul compact, hrtia etc. Unit ile de disc flexibil (floppy disk sau dischete). Dischetele pentru PC uri au diametrul de 5,25 inch (notat cu 5.25'') sau 3,5 inch (notat cu 3.5''), iar capacitatea de nmagazinare a informa iei nu depinde de m rimea dischetei. Un disc pentru a putea fi folosit trebuie mai nti formatat. Prin procesul de formatare se structureaz suprafa a suportului magnetic, pe care se dore te s se salveze datele, ntr-un mod care poate fi recunoscut de sistemul de operare, i care

const n: mp r irea discului n sectoare uniforme, crearea tabelelor necesare gestion rii suprafe ei (FAT), detectarea i izolarea sectoarelor defecte din punct de vedere fizic. Opera ia de formatare distruge toate informa iile de pe unitatea respectiv , i este indicat a fi efectuat atunci cnd sunt semnalate erori la citire sau scriere.

pist8 7 2 6 3 5 4 9 1

sector

Figura 8 mp r irea n piste i sectoare a discului

Figura 9 Dischet de 8", 5.25", 3.5", i unitatea de floppy

Pentru a prentmpina o eventual distrugere a informa iilor de pe dischet , exist mijloace de protejare att la nivel fizic (hardware), ct i la nivel logic (software).

Unit ile de disc dur (hard-disc) sunt denumite astfel deoarece, spre deosebire de discurile flexibile, reprezint o construc ie rigid i sunt mai grele; poate fi asem nat cu o dischet de mare capacitate, integrat ntr-o unitate ncapsulat . Prima dat cnd au fost scrise i citite primele cuvinte stocate cu succes pe hard-disc a fost 10 februarie 1954. Avantajele unit ilor de disc dur fa de discurile flexibile: pot stoca mai multe date; pot accesa datele mult mai rapid. Dintre caracteristicile cele mai importante ale discurilor dure: Rata de transfer, reprezint cantitatea de date transferat ntr-o secund . Timpul de acces, se refer la timpul de accesare a informa iilor. Capacitatea, se refer la volumul maxim de date care poate fi stocat pe hard-disc.

Figura 10 Schema unui hard disc

Unitate de CD-ROM

Din punct de vedere fizic, hard-discul este nchis ntr-o unitate care con ine o stiv de discuri de metal, numite platane. Fiecare fa a fiec rui platan este acoperit cu un strat sub ire de material metalic. Capetele magnetice sunt utilizate pentru scrierea i citirea datelor de pe disc. Fiecare suprafa de platan are asociat un cap magnetic, astfel nct datele s poat fi scrise pe o singur suprafa . Fiecare platan este divizat ntr-o serie de cercuri concentrice, numite piste, iar fiecare pist este divizat n sectoare, n mod asem n tor cu dischetele. Fiecare sector poate stoca 512 bytes de date. Num rul de sectoare/pist difer de la hard-disc la hard-disc. Num rul de piste pe platan este acela i cu num rul pozi iilor capului de citire/scriere. Toate pistele cu acela i num r alc tuiesc un cilindru. Fiecare hard-disc prezint o anumit combina ie de capete, cilindri i sectoare. Principalii produc tori de hard-discuri: Western Digital, Quantum, Seagate, IBM Corporation, Fujitsu. Unit ile de compact disc (CD-ROM Compact Disk Read Only Memory), realizeaz doar citirea discurilor compacte, unit ile CD-ROM sunt periferice de intrare a informa iilor. Printre principalele avantaje ale folosirii acestor discuri compacte: capacitatea mare de stocare a datelor, este } 640 MB; sunt mult mai sigure. Periferice de ie ire: monitoare, imprimante, unit i de disc. Monitoarele (display-uri) permit vizualizarea datelor introduse de la tastatur sau rezultate n urma execu iei unor comenzi sau programe. Principala caracteristic a unui

Compact disc

monitor este rezolu ia (claritatea), determinat de num rul de pixeli (picture elements punct grafic elementar) de pe ecran. Persisten a este un alt parametru, i este determinat n func ie de durata de timp n care ecranul continu s luceasc dup ce fascicolul de electroni a trecut. Rata de mprosp tare, reprezint frecven a cu care o imagine este desenat pe ecran. Frecven a de remprosp tare, se mai nume te i frecven a baleiajului vertical i corespunde num rului de trecere pe ecran ale fasciculului de electroni ntr-o secund , iar unitatea de m sur este hertz-ul. Cu ct aceast frecven este mai mare, cu att stabilitatea imaginii este mai bun . Paleta este num rul de culori distincte care pot fi afi ate pe placa grafic . Tipuri de monitoare: MDA, CGA, EGA sunt monitoare digitale; VGA monitoare analogice. Dac semnalele digitale prezint niveluri care indic prezen a sau absen a unui bit, semnalele analogice pot prezenta orice valoare ntre una minim i una maxim . Dimensiunea unui monitor standard este de 14'', 15'', 17'', 21'' (1 inch = 2,54 cm). Toate monitoarele trebuie s respecte unul din standardele: MPR i MPR II (standard de calitate a ecranelor, introdus de autorit ile suedeze n 1990 i care prive te emisia radia iei prin tubul catodic), iar monitoarele care respect aceste standarde mai sunt cunoscute i sub denumirea de Low Emission.

Constructiv ecranele pot fi CRT (Cathodic Ray Tub) sau LCD (Liquid Crystal Display). Imprimanta este un echipament periferic de ie ire care este ata at unui calculator, cu scopul de a tip ri documente, grafice etc. Deoarece este un dispozitiv cu ajutorul c ruia se pot ob ine rezultate, imprimanta este un echipament de extragere a rezultatelor. Exist o multitudine de tipuri de imprimante, fiecare avnd anumite performan e cum ar fi: viteza de tip rire (pagini/minut), viteza la listare text, viteza la listare grafic , memorie (KB), dotare, ergonomie etc. Aceste caracteristici fac ca o anumit imprimant s prezinte att avantaje ct i dezavantaje, din acest motiv atunci cnd se alege tipul de imprimant este bine s se in seama de tipul de lucr ri care vor fi executate pe ea. n func ie de modalitatea de imprimare, imprimantele se clasific n: Imprimantele matriceale (9, 18 sau 24 de ace) realizeaz imprimarea cu ajutorul unor ace din material pre ios, ac ionate de electromagne i. Aceste ace ac ioneaz peste o band tu at asupra hrtiei.

Imprimantele cu jet de cerneal , func ioneaz prin pulverizarea fin a unor pic turi de cerneal pe hrtia de imprimat. Imprimantele laser folosesc raza laser sau mici diode luminiscente care ncarc electrostatic un tambur de imprimare, corespunz tor caracterului ce urmeaz a fi imprimat. Datorit nc rc rii i desc rc rii electrostatice, particulele de toner (pulbere special care ader n locurile n care tamburul este nc rcat static i care au la baz diferite substan e: r in artificial , carbon, polipropilen , gel siliconic i coloran i adecva i) se fixeaz pe tambur i pe hrtie.

Dup dimensiunea hrtiei exist imprimante format A4 i A3. Dintre caracteristicile de baz , care stau la baza evalu rii Imprimantelor, atunci cnd se analizeaz performan ele acestora, se aminte te: Rezolu ia imprimantei, reprezint densitatea punctelor imprimate pe centimetru p trat, i este cel mai important criteriu privind calitatea imprim rii. Se m soar n puncte per inch dpi (dots per inch). Viteza de imprimare: la imprimantele matriceale viteza de imprimare se m soar n num rul de caractere imprimate pe secund cps; la imprimantele cu jet de cerneal i laser, se m soar n num r de pagini pe minut ppm. Imprimanta de buzunar. Tehnologia imprimantelor este revolu ionat n 2003 de o ingenioas imprimant portabil PrintBrush de dimensiunea unui mouse obi nuit. Folosind o tehnologie numit imprimare prin mi c ri aleatorii, aparatul genereaz text sau imagini alb-negru pe m sur ce utilizatorul perie cu el o foaie de hrtie. PrintBrush descarc din calculator printr-o interfa grafic Bluetooth documentele sau fotografiile care trebuie tip rite.


Recommended