+ All Categories
Home > Documents > Tema i Initiere in Studiul Comunicarii

Tema i Initiere in Studiul Comunicarii

Date post: 22-Nov-2015
Category:
Upload: cucu-eugen
View: 98 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
35
TEMA I. Iniţiere în studiul comunicării (2 ore) Obiective: 1. A defini conceptele: comunicare, limbă, limbaj, vorbire; 2. A distinge obiectul de studiu şi obiectivele comunicări; 3. A dobândi informaţii cu privire la istoria comunicării; 4.A identifica nivelurile, tipurile, genurile şi speciile comunicării umane 5.A analiza structura/modelul procesului de comunicare; 6.A clasifica barierele comunicării (interpersonale şi de grup); 1. 1. Obiectul şi conceptul de comunicare 1.1.1. Definirea conceptului de comunicare, limbă, limbaj, vorbire: • Etimologia cuvântului „comunicare”. Viaţa noastră de zi cu zi presupune comunicare. Nevoia de a comunica, de a transmite sau de a afla de la semenii noştri idei, informaţii, sentimente este o trăsătură fundamentală a omului – ea condiţionându-i existenţa şi întreaga evoluţie, devenind o necesitate vitală. Comunicăm, indiferent dacă dorim sau nu, în diferite situaţii: când vorbim sau când scriem, când muncim sau când ne relaxăm; comunicăm prin gesturile pe care le facem, prin expresia feţei, prin mişcările corpului. Şi atunci ce este comunicare? Comunicarea, acest fenomen al modernităţii, dispune de două trăsături universale: omniprezenţa, adică se află peste tot în jurul nostru, şi omnipotenţa, care derivă din funcţia sa de
Transcript

TEMA I. Iniiere n studiul comunicrii (2 ore)

Obiective:

1. A defini conceptele: comunicare, limb, limbaj, vorbire;

2. A distinge obiectul de studiu i obiectivele comunicri;

3. A dobndi informaii cu privire la istoria comunicrii; 4. A identifica nivelurile, tipurile, genurile i speciile comunicrii umane

5. A analiza structura/modelul procesului de comunicare; 6. A clasifica barierele comunicrii (interpersonale i de grup);

1. 1. Obiectul i conceptul de comunicare 1.1.1. Definirea conceptului de comunicare, limb, limbaj, vorbire:

Etimologia cuvntului comunicare.

Viaa noastr de zi cu zi presupune comunicare. Nevoia de a comunica, de a transmite sau de a afla de la semenii notri idei, informaii, sentimente este o trstur fundamental a omului ea condiionndu-i existena i ntreaga evoluie, devenind o necesitate vital. Comunicm, indiferent dac dorim sau nu, n diferite situaii: cnd vorbim sau cnd scriem, cnd muncim sau cnd ne relaxm; comunicm prin gesturile pe care le facem, prin expresia feei, prin micrile corpului. i atunci ce este comunicare?

Comunicarea, acest fenomen al modernitii, dispune de dou trsturi universale: omniprezena, adic se afl peste tot n jurul nostru, i omnipotena, care deriv din funcia sa de influenare i convingere. Cu toii sesizm faptul c activitatea de comunicare ne afecteaz viaa direct, imediat, dar i indirect, pe termen nedeterminat, reprezentnd esena vieii. Acest lucru este confirmat i de cercettorii n teorie a comunicrii V.Tran i I. Stnciugelu, care afirm c termenul comunicare este azi la mod, deoarece activitile sau evenimentele pe care le reprezint se multiplic, sensul su tinde s se lrgeasc datorit chiar interesului de care se bucur [1, p.8].

Strbtnd timpul i ecolele, semnificaia cuvntului comunicare a parcurs o cale destul de lung. Mai muli cercettori consider c acest termen provine din latinescul ,,communis, care era folosit n secolul al XIV-lea n sensul de ,,a pune n comun, ,,a fi n relaie, referindu-se la un raport, la o interaciune. Odat cu dezvoltarea economic din secolele XVI-XVII, termenul a preluat sensul verbului ,,comunicare, care nsemna ,,a transmite, ,,a mprti.

n limba romn, cuvntul a intrat cu forma ,,cuminecare cu sensul cultural de ,, a mprti, a face ceva s devin, prin luarea de cunotin, un bun comun, a deveni prta la ceva, a unifica, prelund ulterior i neologismul ,,comunicare cu sens laic, polisemantic, care definete modul de organizare a existenei sociale i a realizrii raporturilor interumane. E semnificativ faptul c, pn n prezent, termenul i-a pstrat conotaia iniial. Astfel, Dicionarul explicativ ilustrat al limbii romne stabilete un proces i o relaie cognitiv n definirea acestui act, a comunica nsemnnd: ,a face cunoscut pe cale oral sau scris, a informa, a ntiina, a transmite a da de tire, a spune; a pune n legtur, n contact cu...; a vorbi cu...; a fi n legtur cu...; a duce la... [4, p.413].

Comunicarea era considerat un element fundamental al existenei umane nc n Antichitate. Grecii au abordat-o sub aspect pragmatic, accentund excelena discursului, iar mai trziu au pus temelia studiului sistematic al fenomenului. Romanii au elaborat primul mod el al sistemului de comunicare (anul 100 .Hr.). Dup antichitatea greco-roman, a urmat o stagnare, ca mai apoi teoriile, tehnicile i practicile comunicrii s revin treptat n centrul ateniei. Menionm c evoluia proceselor i a tehnologiilor comunicaionale moderne a pornit odat cu realizarea celor mai importante invenii privind teoria comunicrii: cuvntul rostit, cel scris, cel tiprit, cel electronic, urmat de cuvntul electronic interactiv, care implic efectiv receptorul n aciune. Inventarul definiiilor asupra comunicrii umane.

Secolul XIX, n care au fost inventate sistemele tehnice de baz n comunicare i a fost formulat principiul liberului schimb, a asistat la apariia unei noi viziuni a comunicrii ca factor de integrare a societilor omeneti i de administrare a mulimilor umane. Tocmai n secolul XX cercettorii au supus acest domeniu unor abordri tiinifico-teoretice i empirice minuioase, fiind preocupai de analiza procesului, mecanismelor i a efectelor comunicrii.

Abordarea conceptului de comunicare, de-a lungul timpului, de ctre numeroi specialiti, a condus la o proliferare nemaipomenit a definiiilor acesteia, dat fiind domeniul vast de aplicabilitate; multitudinea sensurilor atribuite de diverse domenii ale tiinei; caracterul polivalent, plurisemantic i ambiguu al termenului; diversitatea contextelor n care se manifest comunicarea: social, cultural, politic, economic; existena a mai multor tratri tiinifice: teoretice, empirice, analitice, globaliste etc., prin prisma multiplelor curente; varietatea formelor comunicrii n funcie de diversitatea criteriilor lor de clasificare.

Pe drept cuvnt, teoreticianul francez Bernard Voyenne afirm c: schimbul de informaii, de idei, intercomprehensiunea sunt pentru societate tot aa de importante ca i respiraia pentru organism. A tri n societate nseamn a comunica.[8, p.8] Actul de comunicare se constituie ca un proces de transmitere ainformaiilor, ideilor i sentimentelor (atitudinilor, opiniilor) de la un individ la altul, de la un individ ctre un grup social i de la acesta ctre altul. Comunicarea este procesul prin care se face un schimb de semnificaii ntre persoane. The World Book Dictionary, editat de Clarence L. Barnhart i Robert K. Barnhart, definete astfel comunicarea: furnizarea de informaii sau tiri pe cale oral sau scris; scrisoare, mesaj, informaie sau tiri; mijloc de trecere de la unul la cellalt; actul de a transmite; transfer [8, p.8].

Cercettorii americani Frank E.X. Dance i Chearles Larson [8, p. ] au propus mai bine de 120 de definiii ale comunicrii astfel, nct ea a cptat accentele unor definiii lingvistice, pedagogice, psihologice, psihosociale, filosofice, matematice, economice etc., ns fr a epuiza toate posibilitile generoase de abordare a acestui fenomen. Dup 20 de ani de cercetri, nicio definiie nu s-a dovedit satisfctoare, deoarece comunicarea a constituit obiectul unor studii numeroase, mai degrab ca necesitate a explicrii unor tere domenii.

n general, definiiile comunicrii pot fi mprite n: definiii de natur instrumental (care descriu comunicarea prin componentele sale, aa cum se produce aceasta) i definiii de natur analitic-investigativ (care ncearc s observe comunicarea dincolo de activitatea strict de transmitere-receptare a unui mesaj). Varietatea lor ne ofer o dubl tentaie: s analizm unele nuanri ale comunicrii i s identificm elementele comune pentru a formula o definiie proprie. Potrivit specialitilor n domeniu S.Blnic, comunicarea reprezint ,,ansamblu de procese prin care se efectueaz schimburi de informaii i de semnificaii ntre persoane aflate ntr-o situaie social dat,, , un mod fundamental de interaciune psiho-social a persoanelor, realizat n limbaj articulat sau prin alte coduri, n vederea transmiterii unei informaii, a obinerii stabilitii sau a unor modificri de comportament individual sau de grup [1, p.7.]

n analiza noastr am observat i alte valene ale comunicrii. tefan Prutianu o consider ,,un proces tranzacional, unul de predare primire, n care se schimb semnificaii, idei, dar i energii, emoii, sentimente sau chiar bunuri, fie de la un individ la altul, fie ctre un grup restrns, fie ctre publicul larg [11, p.28]. Sub acest aspect, comunicarea presupune, mai nti de toate, un dialog, o bipolaritate i o reversibilitate a elementelor sale: emitor receptor.

Merit menionat i opinia specialistului n domeniul comunicrii, Nicki Stanton, care susine c prin intermediul procesului de comunicare se urmresc ntotdeauna patru scopuri principale: ,,s fim receptai (auzii sau citii), s fim nelei, s fim acceptai, s provocm o reacie (o schimbare de comportament sau de atitudine) [12, p.1].

Aadar, din exemplele fragmentare citate, reinem urmtoarele caracteristici care determin chintesena comunicrii umane: mecanism esenial al socializrii; fenomen complex, dinamic, reciproc; interaciune uman ce produce schimbri; percepie; schimb de informaii i semnificaii n vederea influenrii receptorilor; transfer de mesaje prin intermediul unor canale specifice; transmitere de semne, coduri cu scopul de a schimba comportamente, a atinge anumite obiective; relaie uman de influenare reciproc care presupune reacii de rspuns feedback.Pornind de la aceste nsemne distinctive, vom defini comunicarea uman astfel: activitatea uman de socializare, dinamic, extrem de important i complex, care presupune transmiterea unor coninuturi i semnificaii (informaii, mesaje, opinii, idei, decizii etc.), prin intermediul unor canale (mijloace) specifice, n vederea influenrii i declanrii unor efecte generatoare de feedback i de schimbri cu scopul atingerii anumitor obiective [2, p.12] Definirea limbii, limbajului i vorbiriiAadar, pentru a transmite nite coninuturi sau semnificaii i pentru ca acestea s fie nelese de membrii unei colectiviti, avem nevoie de un suport concret i unanim cunoscut de ctre acetia. Cu alte cuvinte, avem nevoie de anumite instrumente, mijloace specifice, care nu sunt altceva dect limba, limbajul i vorbirea. Limba este considerat drept principalul mijloc de comunicare ntre membrii unei colectiviti sistem de comunicare specific oamenilor, alctuit din sunete articulate, avnd anumite reguli de exprimare i de scriere [4, p.1047].

Limbajul constituie procesul de exprimare a gndurilor i sentimentelor prin prin intermediul mijloacelor de limb (cuvintelor) n cadrul unei limbi naionale. Dicionarul explicativ ilustrat al limbii romne definete limbajul drept ansamblu al limbii ca mijloc de comunicare pentru toi subiecii care o vorbesc i al discursului ca realizare individual a vorbirii n texte sau mesaje concrete sau tehnic a vorbirii [4, p.1046]. Deci limbajul este o realizare complex a procesului de exprimare, prin intermediul mijloacelor lingvistice, intonaionale, cinetice, este actul de folosire individual a limbii [ 5, p.5] .

Vorbirea constituie forma, procesul de realizare concret a limbii i de transmitere a limbajului.Diverse forme de limbaj

Principalele forme de limbaj sunt: vorbirea, tcerea, mimica, gesturile i limbajul extracorporal.Vorbirea este cea mai frecvent form de limbaj, considerat a fi cea mai accesibil i mai important, deoarece ea permite reflectarea celor mai diverse subtiliti de sens i, n caz necesar, ofer posibilitatea emitorului de a interveni cu rectificrile necesare.

Tcerea este considerat o antitez a vorbirii, dar uneori spune mai mult dect atunci cnd gndurile i sentimentele sunt redate prin mijloace obinuite de exprimare. N calitate de exemplu, putem lua replicile mute sau pauzele din dialogurile atestate n arta teatral. Semnificaiile tcerii sunt multiple: sugerarea unei stri fizice nedefinite, producerea unor efecte timide, delicate, redarea unor sentimente fragile, ignorarea unor situaii de comunicare etc.

Mimica i gesturile sunt considerate forme importante de limbaj, ele nsoind vorbirea i facilitndu-i nelegerea de ctre receptor. n anumite situaii, aceste forme de limbaj pot avea semnificaii uor sesizabile, fiind utilizate chiar i separat, ele nefiind cu nimic mai prejos dect vorbirea articulat, ba chiar uneori devenind mai expresive, mai accesibile i mai laconice.

La categoria formelor de limbaj se refer i cele extracorporale: alfabetul Morse, semnele de pist, semnele de circulaie, semnele iconice ale publicitii etc.

Pe lng categoria limbajului exterior, exist i limbajul interior, insesizabil, numit i gndul. Prin acest limbaj putem afirma c omul discut cu sine nsui, i exprim prerea, se ntreab, d rspunsuri, caut soluii, ajungnd uneori, pe neobservate, chiar i la expresii orale schematice. Limbajul interior se deosebete de cel exterior, care se realizeaz prin diverse mijloace lingvistice, intonaionale, cinetice, prin recurgerea la mijloace lingvistice schematice, laconice.

Coordonatele i componentele limbajului

Limbajul nu poate fi considerat activitate independent, deoarece procesul de comunicare depinde de coordonatele interne i externe.

Coordonatele interne se refer la factorul fiziologic al individului: activitatea aparatului fonator, a scoarei cerebrale, la ntreaga via fiziologic a organismului uman. Astfel, fiecare persoan se deosebete prin timbrul vocii (grav, strident, ters), prin tempoul, ritmul, intensitate, intonaie, articulare toate fiind utilizate n funcie de mprejurri.

Totui, influena principal asupra limbajului o constituie componenta de ordin extern, de caracter social, care permite comunicarea ntre membrii societii. Ca fenomen social, limbajul este influenat de schimbrile care au loc n societate, mai ales la nivel lexical: mprumuturile unor uniti lexicale, schimbarea sau extinderea sensurilor unora dintre ele, plsmuirea unor noi expresii etc. De observat c ntreaga gam de sensuri pe care le comport un cuvnt, de exemplu a face (a face carte a nva, a face cas a construi, a face du a se spla, a face copii a nate, a face avere - a agonisi etc.), plasate n acelai articol lexicografic, se reduce la modificrile ce au loc n spaiu. Aceste multiple sensuri sunt nelese de toi vorbitorii de limb romn, ns fiecare le utilizeaz n mod individual n limbajul propriu. n unele circumstane, vorbitorul poate s mbine aceeai unitate lexical n context real, impunndu-i o pasticitate i o expresivitate nentrecut:

Vremea trece i ne trecem Cum trec toate pe pmnt.

i pe lng toate trecem Observndu-le trecnd.

ns, fie spus n treact,

Relele ce s-au trecut

Nici prin gnd s nu ne treac

S le trecem la trecut. (P. Zadnipru)O caracteristic a limbajului, ca form specific de comunicare uman, o constituie cea de acomodare, de fiecare dat, la particularitile de nelegere a partenerilor implicai n procesul de comunicare. O alt caracteristic este c limbajul devine un determinant al individului n general i al inteligenei acestuia, n particular.

Aadar, n limbaj sunt diriguitoare coordonatele exterioare, i nu cele interioare. n caz contrar, aceast form de comunicare nu i-ar exercita menirea.

n contextul celor discutate, se nscrie i noiune de stil individual acea originalitate caracteristic pentru un vorbitor sau altul. De altfel, stilul este determinat de maniera proprie de vorbire i reflect particularitile vorbitorului ca personalitate. Stilul de vorbire include ntreg ansamblu de determinante (cele interioare i cele exterioare) i se exteriorizeaz prin modul de interpretare a coninutului ca atare i prin modalitatea de selectare a mijloacelor de exprimare. 1.1.2.Din istoria comunicrii

Arta oratoric a Greciei antice. Arta de a comunica, numit i arta oratoric, s-a nscut cu cu adevrat cu mai mult de dou milenii n urm, patria adevrat a ei fiind Grecia antic. Aici au aprut i primele lucrri teoretice ce dezvluie esena acestui factor social de importan major n acele timpuri. Grecii antici considerau arta vorbirii vii, numit i retoric sau elocin drept una din cele mai complexe activiti, ea situndu-se pe aceeai treapt cu muzica, sculptura, arhitectura, fiind chiar considerat regina tuturor artelor.

Retorica, cuvnt de origine greac rhetorik (ars dicendi), viza la nceput cu precdere comunicarea public n sfera politic i juridic, avnd accepia de tiin a discursului i arta de a convinge. Astzi termenul retoric este definit drept Arta de a convinge i a emoiona un auditoriu de justeea ideilor expuse printr-o argumentaie bogat, riguroas, pus n valoare de un stil ales avnd ns i un nemeritat sens peiorativ cu referire la discursul declamator, afectat la elocven ampl, sonor, cu efecte exterioare, srac n semnificaii [4, p. 1671]

Legile acelor vremuri obligau fiecare cetean s i pledeze singur cauza n procese n limita abilitilor sale de comunicare. Persoanele care stpneau arta comunicrii persuasive, manipulative i convingtoare se afirmau mai uor n comunitate i i puteau apra mai reuit cauzele i interesele. Din ei, muli deveneau lideri politici, conductori de armat sau administratori. Or, oamenii se difereniau prin arta personal de a comunica.

Elocina greac, numit pe drept cuvnt i copilul culturii, a atins un nalt grad de dezvoltare datorit contribuiei primilor oratori, specialiti n retoric i a sofitilor. Primele elemente de teorie n comunicare au fost elaborate de Corax din Siracuza, care a scris Arta retoricii, lucrare ce oferea diverse tehnici i reguli de comunicare i de elaborare a unu discurs public.

Un adevrat maestru al dialogului academic a fost Socrate (469-399 .e.n.), care a recurs primul la ironie n discursurile sale.

Mai trziu, Platon (427-347 . Hr.) a introdus retorica ca obiect de studiu n mediul academic. Retorica avea drept obiect de studiu cunoaterea, sensul cuvintelor, comportamentul uman, stilul de via i tehnicile i instrumentele de influenare a oamenilor. Platon a fost primul filozof care a conjugat arta polemicii, a dialogului public cu problemele de ordin etic, cerndu-i oratorului s nu-i mpnzeasc discursul cu vorbe goale.n lucrarea sa Sofistul, Platon i expune opiniile referitor la funcia artei oratorice n societate.

Studentul lui Platon, Aristotel (384-322) a scris celebra lucrare Rethorike, ce avea la baz studiul sistemelor de comunicare uman. Tot el a elaborat tratatul de logic (Organon), n care a construit tipul de raionament logic i argumentaie bazat pe silogism.

Un adevrat etalon al elocinei este cunoscutul orator Demostene (384-322), care a dat dovad de un adevrat interes fa de vorbirea public ca factor social. Pe lng calitile lingvistice, discursurile sale se deosebeau printr-un coninut profund social, psihologic, filozofic etc. i el se pronuna mpotriva demagogiilor oratorice i detesta ncercrile de rzbunare prin intermediul cuvntului public.

n Grecia antic, abilitatea de orator era o trstur indispensabil a liderilor politici, a avocailor i profesorilor. Avnd un caracter instructiv, elocina a fost considerat drept tiin a fost cu adevrat predecesoarea pedagogiei.

Ca factor social, retorica practic a Greciei antice merit atenie din partea celor care fac primii pai n arta comunicrii, deoarece multe din nvmintele anticilor sunt actuale i astzi.

. Arta oratoric a Romei antice. Generat de realitatea specific a vieii social-politice, arta oratoric devine o adevrat art literar, fiind marcat de un caracter naional vdit, ea fiind prezent i n politic, i n jurispruden. Valorificnd motenirea lsat de Grecia antic,filozofii i oratorii romani au identificat distincia dintre teorie i practic n comunicarea roman, teoria fiind retorica, iar practica oratoria.

Reprezentantul de baz al elocinei romane a fost genialul orator, filozof i om politic, Marcus Tullius Cicero (106-43 . Hr.), el fiind i ultimul orator al antichitii romane, fiindc dup el urmeaz o perioad de declin. Cicero a studiat istoria dezvoltrii elocinei pe teritoriul roman, expunndu-i opiniile sale n lucrrile Brutus, Oratorul, Despre orator, Oratorii ilutri etc. Cerinele formulate de Cicero privind elaborarea unui discurs oral nu i-au pierdut actualitatea nici astzi.

Teoria comuicrii romane a fost elaborat i de continuatorul lui Cicero, Marcus Fabius Quintillianus (c.35 - c. 95), care a exercitat funcia de profesor de retoric. Lucrarea lui Arta oratoric este o sintez a retoricii antice conceput n scopuri didactice. Seneca Retorul, la rndul su, a creat la Roma cea mai important coal de retoric a antichitii. Teoriile moderne ale comunicrii. Pn a ajunge la stadiul de maxim nflorire, ce l constituie sec. XIX, teoria i practica comunicrii umane, timp de secole, au cunoscut o oarecare stagnare.

tiina comunicrii a nceput si ia avnd ncepnd cu secolul al XV-lea. Pe la mijlocul secolului al XV-lea, n Germania apare prima tiparni i prima carte tiprit Biblia (1445).

La nceputul secolului al XVII-lea, apar primele publicaii sptmnale n Germania, Anglia i Frana, primul cotidian fiind publicat la Londra, n 1702.

n 1827 francezul Niepce realizez primele fotografii cu o camer obscur, iar n 1888 cu aparatul Kodak cu pelicul.

n 1845, la New York, presa era alimentat deja de telegraf, iar n 1876, americanul Graham Bell breveteaz telefonul.

Primele emisiuni radiofonice au avut loc la Pittsburg n 1920 i n 1895 a fost rulat primul film. n anul 1926, scoianul J. Baird a realizat prima difuzare public a unor imagini televizate. Prima camer de luat vederi a fost brevetat n 1937 de ctre americanul V. Zworykin, iar videoul a aprut pe pia n 1970.

n anii 1980, odat cu progresul tehnologiei informaionale, s-au nscut i sistemele multimedia, iar internetul este una dintre cele mai recente cuceriri ale comunicrii la distan.

Noile tehnologii au pregtit serios condiiile de realizare a comunicrii n lumi virtuale. n pofida acestui fapt, comunicarea interpersonal, fa n fa, unde simi cldura, atingerea i vezi expresia feii celuilalt va rmne suprem manifestare a umanitii i a realizrii vieii pe pmnt.

De aceea, ncepnd cu secolul XX, tiina comunicrii a devenit una din preocuprile principale ale multor savani. Preocuprile i dezvoltarea ipotezelor cu privire la procesele de comunicare, la definirea, sistematizarea i clasificarea teoriilor comunicrii explodeaz pur i simplu. tiina comunicrii era dezvoltat de savanii lingviti, antropologi, psihologi, sociologi, semioticieni, informaticieni, ziariti, muzicieni, diplomai, specialiti n marketing, n management, n relaii publice, n vnzri, n negocieri etc.

Astfel, apar teoriile dezvoltate la coala de la Palo Alto de ctre savanii Eric Bern, Richard Bandler i John Bern, respectiv: Analiza tranzaciilor comunicative, anii 50 i Programarea neuro-lingvistic, anii 70; urmeaz teoriile cu privire la proxemic, kinezic, axiomele comunicrii i alte concepte i tehnici dezvoltate de savanii colii Gregory Bateson, Paul Watzslawick, Edward T. Hall, Janet Beavin etc., teoria matematic a comunicrii elaborat de Claud Shannon i Warren Weaver n anul 1949, Bazele comunicrii nonverbale sintetizate de Albert Mehrabian, n 1972, teoria semnelor, fondat de Charlies Morris, n 1938, teoria gramaticilor generative fondat de Noam Chomsky etc. Aceste teorii reprezint doar o selecie rezumativ i subiectiv a unor autori la care vom apela n urmtoarele capitole.

1.2. Nivelurile comunicrii umane Comunicm zilnic cu diferite persoane n situaii dintre cele mai diverse, de cele informale

la cele formale. Nu de puine ori, chiar dac obligaiile profesionale ne asalteaz, gsim rgazul pentru un dialog, fie i succint, cu noi nine, ascultndu-ne vocea interioar.

Putem spune, astfel despre comunicare c se construiete pe relaii (directe, indirecte) i c presupune diferite niveluri sau forme. Pe baza relaiilor directe, se pot structura urmtoarele niveluri de comunicare:

Comunicarea intrapersonal;

Comunicarea interpersonal;

Comunicarea de grup;

Comunicarea public;

Pe baza relaiilor indirecte, se pot structura urmtoarele forme de comunicare:

Comunicarea mediat tehnologic;

Comunicarea de mas.

Comunicarea intrapersonal. Dup cum am menionat i mai sus, comunicarea intrapersonal presupune un dialog al persoanei cu sine, cu propria voce interioar, partenerii de dialog fiind reprezentai de instanele propriei personaliti; este cadrul n care o persoan se afl n fa cu contiina sa, cu ateptrile i aspiraiile sale, se cunoate, se analizeaz, rezolv probleme, evalueaz alternative i ia decizii, reflecteaz asupra mesajelor pe care vrea s le transmit altor persoane, asupra comportamentului su n diferite situaii, se raporteaz critic la faptele i la realizrile sale, la realitate. Comunicarea intrapersonal este deosebit de important pentru echilibrul psihic i emoional al persoanei. Comunicarea interpersonal. Se realizeaz ntre dou sau mai multe persoane aflate n situaii de proxemitate spaial, discursul fiecruia fiind destinat n totalitate interlocutorilor.

Unel dintre cele mai frecvente obiective ale comunicrii interpersonale sunt: a persuada interlocutorul, a descoperi triri, emoii, sentimente, a satisface diferite nevoi psihologice, a domina, a impune, a conduce, a influena, a cunoate interlocutorul, a informa ceva etc.;

Comunicarea interpersonal ajut persoana s-i cunoasc pe ceilali, ct i pe sine.

Comunicarea de grup se realizeaz n colectiviti speciale vieii profesionale i sociale a persoanei, cu prinznd maximum 9-11 persoane. Obiectivele comunicrii de grup sunt: de a asigura schimbri de idei i emoii n interiorul grupului, a organizaiilor restrnse, n microorganizaii, de a rezolva probleme, a mprti cunotine i experiene personale, a crea i a detensiona conflicte, a dezvolta idei, a lua decizii importante etc.;Avantajele comunicrii n grup se refer la faptul c grupurile n ansamblu iau decizii care sunt mai bune dect acelea luate n mod individual, din urmtoarele motive:

- Exist mai mult informaie disponibil;

- Sunt lansat mei multe sugestii din care pot fi selectate cele mai bune;

- Sunt acceptat decizii mai riscante;

- Este stimulat creterea productivitii, or, membrii grupului lucreaz i pentru a ctiga aprobarea social.

Pe lng avantaje, comunicare n grup are i unele dezavantaje, care ar fi:

- se pierde mai mult timp pentru a urmri o idee i pentru a lua o decizie;

- uneori se insist asupra discutrii punctelor irelevante;

- membrii grupului acord mult timp pentru a menine un climat moral eficient, politicos. Comunicarea public reprezint orice gen de cuvntare, de prezentare, expunere fcut n faa unui auditoriu (de minimum trei persoane), realizat n diferite forme: conferina, pledoaria avocatului, prelegerile, comunicrile tiinifice, prezentarea vnzrilor, lurile de cuvnt n edine, rapoartele i drile de seam, expunerea n faa comisiei de examinare, prezentarea spectacolelor etc. Este tipul de comunicare uman care s-a bucurat de cea mai mare atenie de-a lungul timpului, cepnd cu retorica antic. Comunicarea public poate s vizeze diverse obiective: a convinge, a influena sentimente, opinii, aciuni, a manipula, a constrnge. Dar, de cele mai multe ori, obiectivul comunicrii publice nu este transmiterea de informaii corecte i precise, ci convingerea i ctigarea publicului.

n raport cu atitudinea sa fa de orator, publicul poate fi mprit n cel puin cinci categorii: publicul ostil, care contest discursul i se opune n mod activ; publicul neutru, care nu are nimic pro- i nimic contra-, fiind dezinteresat, nemotivat, neimplicat i absent la cele spuse; publicul indecis, nehotrt n luarea deciziilor; publicul neinformat, care nu deine toate datele pe baza crora s-i formeze o atitudine i publicul susintor cea mai agreabil parte a auditoriului, care este de acord, aplaud, aprob etc.

Comunicarea de mas. Conceptul de comunicare de mas este considerat, adesea, sinonim cu cel de mass-media. Conceptul de mass-media desemneaz producerea i difuzarea mesajelor scrise, vorbite, vizuale sau audiovizuale de ctre un sistem mediatic instituionalizat ctre un public variat i numeros. Se realizeaz prin: ziare, reviste, cri, radio, TV, complexe multi-media aa-numita er electronic, care azi ne afecteaz fiziologic i psihic, modificnd activitatea psihosenzorial a omului. [Pruteanu, p.37] 1.3. Tipuri de comunicare Comunicare verbal. Acest tip de comunicare este cel mai cunoscut i recunoscut, fiind vorba de transmiterea de mesaje prin cuvinte. Comunicarea verbal poate fi o comunicare oral (atunci cnd mesajele se transmit prin intermediul aerului, care devine canal de transmitere a cuvintelor) i o comunicare scris (atunci cnd mesajele se transmit printr-un suport scris, format fizic sau electronic).

Desigur, pentru transmiterea acestor mesaje prin cuvinte este necesar un cod lingvistic, prin care cuvintele s fie transpuse ntr-o limb i ntr-un limbaj cunoscut tuturor celor implicai n comunicare.

Puterea cuvintelor este una foarte mare, ele pot avea un impact major asupra celor care comunic, pot strni sentimente puternice sau pot fi simple relatri ale unor fapte obiective. Personalitatea comunicrii verbale este oferit de vorbitor n funcie de modul n care acesta decide s i aleag cuvintele i s relateze mesajul su. De aceea tonul poate fi unul neutru, sau solemn, beletristic atunci cnd abund n metafore, sau administrativ, publicistic, tiinific, managerial.

Cel mai potrivit stil de comunicare verbal n cazul tu trebuie s in cont de urmtoarele aspecte:

Cum te simi cel mai confortabil s vorbeti?

ncearc s identifici care este cel mai confortabil stil de comunicare acela va fi i cel mai potrivit stil de abordat de ctre tine n majoritatea situaiilor, indiferent de formalismul situaiei. Va fi apropiat de stilul pe care l abordezi atunci cnd vorbeti acas sau cu prietenii, un stil care te caracterizeaz pentru c eti stpn pe el, te face s te simi natural, fr a trebui s afiezi o masc sau a i controla pornirile instinctive. Dac te simi confortabil s adopi un stil belestristic la o conferin tiinific a cercettorilor dintr-un anumit domeniu, suntem convini c te vei face remarcat, avertizndu-i n acelai timp audiena ntr-un mod firesc, spontan i jucu cu privire la nclinaia ta spre stilul metaforic, chiar i n contexte formale precum cea n care v aflai.

Care este contextul comunicrii?

ncearc s anticipezi situaia n care urmeaz s vorbeti i s prevezi care va fi stilul cel mai potrivit/ care se ateapt s fie abordat de ctre vorbitori.

Combinaia optim va fi ntre stilul tu natural i cel ateptat de la tine de ctre ceilali, o mbinare care va deveni din ce n ce mai armonioas pe msur ce exersezi.

Pe lng stilul comunicrii, nu uita c limbajul tu trebuie s fie unul care s respecte cteva cerine:

- Claritate (mesajul trebuie sistematizat ct mai bine, astfel nct structura sa s fie clar, uor de reinut de ctre tine i de neles de ctre audiena ta);

- Corectitudine (coninutul efectiv al mesajului tu trebuie s fie corect, s conin adevruri, dar i forma mesajului s fie corect din punct de vedere al corectitudinii limbii - gramatical i lexical);

- Adecvare (folosirea celor mai potrivite cuvinte raportat la context i inteniile vorbitorului, respectiv ateptrile audienei);

- Puritate (mesajul va fi ponderat cu privire la tipul cuvintelor folosite neologisme, regionalisme, arhaisme atenie la folosirea englezismelor);

- Concizie (mesajul trebuie s fie concret, lipsit de divagaii sau abateri sau informaii redundante care ar ngreuna nelegerea efectiv a mesajului de baz);

- Precizie (mesajul se poate folosi de mijloace sau instrumente suplimentare care pot facilita nelegerea comparaii, analogii, suporturi scrise, materiale auxiliare care pot conduce audiena spre direcia dorit).

Aflm, ns, c, singur, comunicarea verbal are o importan destul de redus din punctul de vedere al cantitii de informaie reinut de audien. Doar 7% poate fi reinut din mesaj pe calea cuvintelor, n completarea acestui procent venind cei 38% asociai comunicrii paraverbale i 55% asociai comunicrii nonverbale. Principiile comunicrii verbale

1. Comunicarea verbal presupune un mesaj, care trebuie s includ elemente de structur, de actualitate, interes i motivaie pentru asculttor, elemente de feedback, elemente de legtur dintre prile sale principale, claritate, coeren intern etc.; 2. Comunicaea verbal presupune oferirea unor suporturi multiple de nelegere a mesajului iconic, verbal i nonverbal; 3. Comunicarea verbal este circular i permisiv; 4. Comunicarea verbal este influenat de situaie i ocazie; 5. Comunicarea verbal este paterni influenzata de caracteristicile individuale ale emitorului; 6. Comunicarea verbal posed i atributele necesitii (nevoia omului de a comunica), aleatorului (elemente ntmpltoare) i nelimitrii (comunicarea este practic nelimitat); Direciile de aciune ale comunicrii verbale: - captarea ateniei i creterea nelegerii prin alegerea limbajului folosit, prin folosirea exemplelor adecvate; - folosirea etimologiilor, clasificrilor, sinonomelor, comparaiilor, demonstrrilor etc.

Comunicarea scris, numit i comunicarea indirect, suprim condiionarea material, fizic, apropierea dintre partenerii de dialog i creeaz posibilitatea transmiterii unei informaii nedeformate, autentice, obiective n spaiu i timp. Din aceast cauz, comunicarea scris se realizeaz eficient, dac se respect anumite reguli i principii i anume, folosirea frazelor cu o lungime medie (15-20 de cuvinte), a paragrafelor centrate asupra unei singure idei, a cuvintelor nelese de cititor; evitarea exprimrii tipice limbajului oral, a cuvintelor redundante etc.; Comunicarea nonverbal. Tabloul devine complet n momentul n care reuim s citim i mesajele pe care vorbitorul ni le transmite n mod incontient prin limbajul su nonverbal mimic, gestic, postur, atitudine, vestimentaie, mediul nconjurtor etc. n ce msur putem generaliza interpretarea unor manifestri ale corpului ca fiind mesaje clare cu privire la starea emitorului? O tresrire muscular, o clipire, o privire orientat spre colul din stnga sus, un cscat sau un zmbet pot fi supuse multiplelor interpretri n funcie de contextul n care acestea se petrec, respectiv n corelaie cu alte semnale nonverbale transmise simultan. Problematica limbajului nonverbal i a acurateii interpretrii sale a fost ndelung discutat, iar n viitor se vor aduce din ce n ce mai multe clarificri acestui subiect.

Descifrarea limbajului nonverbal nu este doar un domeniu extrem de interesant i aflat n continu descoperire, ci are i cteva beneficii ct se poate de concrete:

Reuii s citii, interpretai i nelegei mult mai bine persoanele cu care comunicai;

Reuii s anticipai starea de spirit a persoanelor din jurul vostru, chiar i fr ca acetia s i exprime sentimentele;

Cunoscndu-i mai bine pe ceilali, crete capacitatea empatic i de a adapta comunicarea la audien, iar astfel comunicarea va fi preponderent una pozitiv, ce rspunde ateptrilor tuturor celor implicai;

Reuii s contientizai propriile semnale nonverbale emise i chiar s le controlai;

Reuii s avei abordarea unui cunosctor de oameni, care are anse mai mari de a obine ceea ce i dorete.

n continuare, n capitolul III, vom aborda mai desaliat reguli i principii cu privire la limbajul nonverbal, pe care v ndemnm s-l parcurgei, pentru a deveni buni comunicatori, indiferent de domeniul vostru de specializare.

1.4. Genurile i speciile comunicrii Din paragrafele de mai sus, am aflat c n antichi tate discursurile orale variau n funcie de prilejul i circumstanele n care erau rostite. Odat cu dezvoltarea societii, tiina comunicrii capt o rspndire i mai larg, ceea ce genereaz i extinderea diversitii genurilor de comunicare ca atare. Or, genul de comunicare depinde de scopul pe care tinde s-l realizeze comunicare i circumstanele n care este realizat comunicarea. n funcie de aceste dou criterii, deosebim urmtoarele genuri de comunicare:

Genul de comunicare cotidian, care reflect relaiille dintre oameni n sfera vieii cotidiene, devenind n multe cazuri tradiii, ritualuri. El nsumeaz specii ca: alocuiunea de elogiere, toastul, alocuiunea funerar. Aceste cuvntri rostite liber sunt mici, dar emozionante.

Genul de comunicare academic, discursul cruia se elaboreaz conform unui plan, programe, caracterizndu-se printr-un auditoriu specific, printr-un limbaj specializat, prin subiectele abordate, prin metodele de expunere a informeiilor etc. Speciile genuluilui de comunicare academic sunt: prelegerea universitar, referatul tiinific, darea de seam tiinific, rezumatul tiinific, comunicare tiinific.

Genul de comunicare social-politic abordeaz probleme actuale, teme specifice, formuleaz sarcini pe viitor etc., fiind rostit n faa unui public eterogen sal specializat. El include: referatul, conferina, discursul politic, discursul diplomaatic, alocuiunea militar, alocuiunea la miting, cuvntarea de propagand, lecia public; Genul de comunicare oficial-administrativ, care se refer la activitatea unei uniti economice, fiind elaborat de cele mai dese ori n scris, cu surplus de amnunte, dup care easte redat oral de ctre un mputernicit special. Acest gen de comunicare exprim opinia unui grup de persoane, de aceea ele se citesc ad litteram i nu admit improvizri de moment. Speciile acestui gen de comunicare sunt: discursul oficial, darea de seam, raportul;

Genul de comunicare de afaceri a nceput s se dezvolte ndeosebi dup anii 80 i se refer, prioritar, la stimularea vnzrilor, la aciunile promoionale. Acest gen include: raportul de afaceri, reclama, oferta, designul (grafic, de produs, pentru mediul ambiant). Speciile comunicrii de afaceri se realizeaz prin intermediul comunicrii verbale i scrise, dar i prin intermediul logotipurilor, semnului iconic, packaginu-lui (ambalajului), prin publicitate (pres, afiaj, rdio, televiziune etc.). Genul de comunicare judiciar include speciile: cuvntarea procurorului (rechizitoriul), cuvntarea judectorului, cuvntarea avocatului (pledoaria), cuvntarea de autoaprare. Genul judiciar se caracterizeaz prin aspectul comunicrii oficiale, strict documentate, pe baza legiloe logice existente. Toate speciile acestui gen sunt subordonate judecii, urmeaz ntr-o consecutivitatea strict determinat, iar n calitate de vorbitori pot fi doar specialiti n drept. Genul de comunicare religios de fapt se nscrie n contextul evenimenetelor din viaa cotidian, incluznd: predica, cuvntarea la sinod, alocuiunea funerar. Esena acestui gen const n propagarea caritii, a dragostei fa de om, a luptei pentru bine, discutarea diverselor probleme de ordin teologic, fcndu-se apel la logicile formale i la sentimentele auditoriului.

Nu afirmm faptul c putem trage o linie sub cele argumentate mai sus privind genurile i speciile comunicrii. Am trecut doar n revist cele mai frecvente specii de comunicri orale care se conin n comunicarea verbal. Mai exist i numeroase misci cuvntri care se nscriu n dialogurile orale: interviuri, replici, amendamente, monologuri, dialoguri, polemici, discuii etc., acestia avnd un specifica parte. Unel dine le vor fi abordate mai desaliate n paragrafele urmtoare. 1.5. Structura procesului de comunicare

n general, orice proces de comunicare are o structur specific reprezentat de trinomul emitor mesaj receptor. Lingvistul rus Roman Jacobson a elaborat o structur a procesului de comunicare care include componentele: cod, canal, referent, funcia emotiv, conativ/persuasiv/ retoric, poetic, referenial, metalingvistic i fatic.Cercetrile efectuate de matematicienii Norbert Wiener, Claude Shannon i Warren Weaver, n anii 40 au condus la elaborarea unui model al comunicrii, n care informaia (mesajul) este redat printr-o sgeat care leag emitorul de receptor, acetia fiind separai de parazii sau ,,zgomote, care geneaz circulaia unei comunicri lineare. ntr-o form simpl, procesul de comunicare poate fi prezentat astfel: (figura 1.1.)

Figura 1.1.1. Modelul elementar al comunicrii (Modelul lui Shannon & Weaver - 1948)

Sursa: Adaptat de autor conform sursei [6, p.13]

Sursa este factorul de decizie. Sursa i asum comunicarea, discutnd n acest caz despre o comunicare intenionat.Mesajul este semnificaia (informaia, tirea, ideea, emoia, sentimerntul), expediat de emitor, transmis prin canal, primit de receptor. Mesajul constituie i media, deoarece, un cuvnt (te iubesc) optit la ureche, scris ntr-o epistol, spus la telefon nu rmne identic cu sine nsui. Mesajul nu exist n sine, n afara relaiei de comunicare. El poate fi purtat de sunete, de imagini, de mirosuri, atingeri, mimic, gesturi, intonaie etc. Or. Cnd semnificaia este codificat n cuvinte, spunem c mesajul este verbal, iar comunicarea verbal.Emitorul(sau transmitor) - transform mesajul n semnale, adaptndu-l canalului de comunicare.

Canalul reprezint mijlocul fizic prin care se transmit mesajele. n comunicarea interuman, se folosete rareori un singur canal. Chiar i n cazul celei mai banale comunicri interpersonale, intervin dou, trei sau mai multe canale: vorbim i ascultm (canal vocal i auditiv), aruncm priviri i facem gesturi (canal vizual), degajm mirosuri (canal olfactiv), atingem minile (canal tactil) etc.

Aadar, exist trei categorii de mijloace de comunicare fizice:

- mijloace prezentaionale:vocea, faa sau ntreg corpul;

- mijloace reprezentaionale(se bazeaz pe reprezentri): fotografii, desene, crile;

- mijloace mecanice:televiziunea, telefonul, radioul sau teletextul de care vorbeam n articolul trecut.Bruiajul sau zgomotul de fond reprezint factori de alterare a comunicrii, obturnd total sau parial canalul de comunicare. Chiar transmiterea mai multor mesaje simultan, prin acelai canal, se poate constitui ntr-o surs de bruiaj. B ruiajul poatze fi de natur fizic (zgomotul strzii), psihologic (emoiile), semantic (diferenele de limbaj dintre interlocutori). Receptorul sau destinatarul este cel ndreptit s primeasc mesajul, fiind punctul terminus al comunicrii. Feedbackul sau reacia de rspuns a destinatarului constituie o component important a procesului de comunicare. El este necesar pentru a determina msura n care a fost neles mesajul [11, p. 30]. Feedbackul este rspunsul propriu-zis primit de la receptorul mesajului stimul. Poate fi o ridicare de sprncene, un zmbet, o grimas, un Da sau un Nu. Pentru un actor, de exemplu, rspunsul nseamn aplauzele publicului sau faptul c acesta moie. Rspunsul depinde de actul de pregtire a mesajului i a terenului n vederea unei mai bune recepii. n acest caz, este necesar s asigurm mesajul principal prin anunuri de felul: V rog s ascultai cu atenie, Poate m nel, dar, A vrea s m conving c am fost neles etc.

1.6. Bariere ale comunicrii (interpersonale i de grup) Comunicarea nu are loc ntr-un mediu steril, omogen i protejat, ci, dimpotriv, ntr-un mediu ncrcat de influene dintre cele mai diverse: de la influenele naturale la cele sociale i culturale, de la cele individuale la cele de grup i de mas, de la cele tehnice i organizatorice la cele logice i lingvistice, de la cele obiective la cele subiective etc. Aceste influene merg de la simpla ntrziere sau cosmetizare a informaiei, pn la completa denaturare sau chiar pierderea definitiv a acesteia. Pentru omul contemporan, asupra cruia presiunea informaional este din ce n ce maiputernic,cunoatereaicontracarareafactorilor,caregenereazinfl uenareanegativa comunicrii, reprezint o cerin major. Considerat printre

cele mai importante aptitudini, aptitudinea de comunicare cuprinde i o componenta care ine de capacitatea de a proteja comunicarea de influenele negative. Unii autori din domeniul tiinelor comunicrii grupeaz factorii care influeneaz negativ comunicarea sub denumirea de bariere de comunicare (Samuel C. Certo, Niki Stanton), alii sub denumirea de zgomot (Shanon-Weaver, Denis McQuail). ntruct majoritatea autorilor au adoptat termenul de bariere de comunicare, vom utiliza i noi aceasta accepiune.

Ori de cte ori scriem sau vorbim, ncercnd s convingem, s explicam, s influenm, s educm, sau s ndeplinim orice alt obiectiv, prin intermediul procesului de comunicare, urmrim ntotdeauna patru scopuri principale:

- s fim receptai (auziti sau citii);

- s fim nelei; - s fim acceptai; - s provocm o reacie (o schimbare de comportament sau atitudine). Atunci cnd nu reuim s atingem nici unul dintre aceste obiective, nseamn c ceva n derularea comunicrii nu funcioneaz corespunztor, adic ceva a interferat n transmiterea mesajelor. Orice interfereaz cu procesul de comunicare poart denumirea de barier, dificultate sau noise. Barierele n comunicare se produc atunci cnd receptorul mesajului comunicat nu recepteaz sau interpreteaz greit sensul dorit de ctre emitor. Scopul studierii comunicrii este acela de a reduce motivele care cauzeaz aceste fenomene. Aa cum am mai spus, nelesurile se regsesc n oameni i nu n cuvinte, astfel c identificarea factorilor care conduc la interpretri greite este primul pas spre a realiza o mai bun comunicare. Este vorba de: Diferene de perceptie. Modul n care noi privim lumea este influenat de experienele noastre anterioare, astfel c persoanele de vrste diferite, naionaliti, culturi, educaie, ocupie, sex, temperamente etc. vor avea alte percepii i vor interpreta situaiile n mod diferit. Diferenele de percepie sunt de multe ori numai rdcina a numeroase bariere de comunicare. Concluzii grabite. Deseori vedem ceea ce dorim sa vedem i auzim ceea ce dorim s auzim, evitnd sa recunoatem realitatea n sine. Aceasta ne poate duce la ceea ce se spune a face doi plus doi s dea cinci. Stereotipii. nvatnd permanent din experienele proprii, vom ntmpina riscul de a trata diferite persoane ca i cnd ar fi una singur: Dac am cunoscut un inginer (student, maistru, negustor,etc.), i-am cunoscut pe toi.

Lipsa de cunoatere. Este dificil s comunicm eficient cu cineva care are o educaie diferit de a noastr, ale crei cunotiine n legatur cu un anumit subiect n discuie sunt mult mai reduse. Desigur este posibil, dar necesit ndemnare din partea celui care comunic; el trebuie s fie contient de discrepana ntre nivelurile de cunoatere i s se adapteze n consecin. Lipsa de interes. Este una din cele mai mari i mai frecvente bariere ce trebuie depaite. Acolo unde lipsa de interes este evident i de nteles, trebuie s se actioneze cu abilitate, pentru a direciona mesajul astfel, nct s corespund intereselor i nevoilor celui care primete mesajul. Dificulti n exprimare. Dac emitorul are probleme n a gsi cuvinte pentru a-i exprima ideile, aceasta va fi sigur o barier n comunicare i, inevitabil, acesta va trebui s-i mbogeasc vocabularul. Emoiile. Emotivitatea emitorilor i receptorilor de mesaje poate fi, de asemenea, o barier. Emoia puternic este rspunztoare de blocarea aproape complet a comunicrii. O metod de a mpiedica acest blocaj const n evitarea comunicrii atunci cnd emitorii sunt afectai de emoii puternice. Totui, uneori, cel care primete mesajul poate fi mai puin impresionat de o persoan care vorbete fr emoie sau entuziasm, considernd-o plictisitoare astfel c emoia poate deveni un catalizator al comunicrii.

Personalitatea. Nu doar diferenele dintre tipurile de personaliti pot crea probleme, ci, deseori, propria noastr percepie a persoanelor din jurul nostru este afectat i, ca urmare, comportamentul nostru influeneaz pe acela al partenerului comunicrii. Ciocnirea personalitiloreste una dintre cele mai frecvente cazuri ale eecului n comunicare. Nu ntotdeauna suntem capabili s influenm sau s schimbm personalitatea celuilalt dar, cel puin, trebuie sa fim pregtii s ne studiem propria persoan pentru a observa dac o schimbare n comportamentul nostru poate genera reacii satisfctoare.Acestia sunt doar civa factori care pot face comunicarea mai puin eficient sau chiar s eueze complet. Potenialele bariere de comunicare nu depind doar de receptor, respectiv de emitor, ci i de condiiile de comunicare pe care trebuie nu numai s le cunoatem, ci i s le controlm, pentru ca procesul comunicrii s capete ansa de a fi eficient. ncercnd o clasificare a barierelor comunicaionale i lund n considerare i motivele care le genereaza, avem: cea ce se spune nu poate fi auzit: este vorba n special de barierele fizice: zgomot, lipsa concentrrii (adic ndemnri nesatisfctoare de a asculta/ audia), surzenie, distorsiuni n timpul transmiterii (atunci cnd se comunic prin telefon, radio).

ceea ce se aude nu poate fi nteles: asculttorul poate auzi, dar ceea ce ntelege este influenat de educaie, de cunotiinele tehnice asupra subiectului etc.; nentelegerea limbajului semnific incapacitatea de a interpreta cu acuratee mesajul i poate fi datorat erorilor de traducere, de vocabular, de punctuaie, a gesturilor nonverbale; ceea ce este nteles nu poate fi acceptat: asculttorul ntelege, dar nu poate accepta datorit unor factori psicologici, cum ar fi: atitudinile sale fa de ceilali, sentimentele fa de subiectul pus n discuie, lipsa de deschidere (sentiment ce apare atunci, cnd climatul este formal, sentiment ce poate deveni o barier n comunicare n momentul n care provoac nencrederea i sentimentul c anumite informaii sunt pstrate n secret), prejudeci ca, de exemplu, ocul cultural sau etnocentrismul. ocul cultural semnifica incapacitatea de a ntelege sau a accepta persoane cu valori, standarde, stiluri de via diferite. Etnocentrismul, adic credina c propria cultura este superioar oricrei alteia apare ca barier atunci, cnd comunicarea conduce la o atitudine de superioritate. Oamenilor nu le este agreabil s li se vorbeasc de sus sau s li se spun c ideile lor sunt interesante, dar greite. vorbitorul nu poate descoperi dac a fost auzit, nteles, acceptat. Barierele pot fi gasite n orice sistem comunicaional i, de aceea, este mai corect s spunem c mesajul transmis nu e niciodat mesajul receptat.

Globalizarea mediului social, diplomatic, de afaceri necesit ca oamenii s-i desfoare o activitate eficient n cadrul diferitelor culturi. Comunicarea, n acest context, este foarte complex datorit variabilitii i intreptrunderii diferitelor caracteristici culturale.

Barierele de comunicare reprezint toate acele perturbaii care pot intervenii de-a lungul procesului de comunicare i care reduc fidelitatea sau eficiena mesajului transmis. Important este ns impactul pe care aceste bariere le au asupra mesajului transmis i care, n unele situaii, poate fi perturbat att de paterni, nct informaia ajuns la destinatar s fie cu totul diferit fa de cea transmis de emitent.

Bariere care apar pe traseul comunicari. In studiile de specialitate sunt semnalate patru mari categorii de bariere ale comunicarii care apar n timpul comunicrii: (Bariere de limbaj dificulti de exprimare care sunt expresii sau cuvinte confuze ori cu sensuri diferite pentru persoanele implicate n actul de comunicare. Nivelul de pregtire al celor care comunic poate fi un impediment n ntelegerea mesajului de specialitate emis de unul dintre ei i imposibil de decodificat de celalat. De asemenea, i starea emoional a receptorului poate influena negativ comunicarea, coninutul mesajului transmis fiind deformat. O alt cauz poate fi produs de folosirea unor cuvinte ori expresii confuze sau idei preconcepute. (Bariere de mediu- cele mai des ntlnite sunt cele care in de climatul de munc necorespunztor, caracterizat prin poluare fonic ridicat. De asemenea, perturbrile mesajelor transmise pot fi cauzate i de suporii informaionali necorespunztori

Metode de ndepartare a barierelor pornind de la cateva aspecte eseniale:

Factorii perturbatori care pot influena, la rndul lor, comunicarea pot proveni din arii diferite. Identificarea la timp a acestora, precum i minimalizarea efectelor pe care le pot avea n procesul de comunicare sunt importante pentru asigurarea unei comunicri corecte. (Cultura, background-ul i influenele. Intreaga noastr experien poate influena uneori calitatea mesajelor emise sau receptate. Cultura, de exemplu, poate fi uneori un factor perturbator al comunicrii, facnd greoaie sau ineficient ntelegerea unui mesaj nou care nu se ncadreaz n contextul culturii de baz. (Propria persoan. Cnd ntr-o discuie unul dintre parteneri este vdit focusat pe propria persoan, acesta rateaz ceea ce spune cealalt persoan, ajungandu-se ntr-un final la confuzii sau conflicte. Factorii care pot produce o astfel de situaie sunt: autoaprarea (avem senzaia c n discuia respectiv, partenerul de conversaie ne atac), superioritatea (avem senzaia c noi tim mai mult i mai bine dect cellalt) i ego-ul (avem senzaia c noi suntem centrul discuiei). (Fondul sonor. Unele echipamente sau chiar ambientul pot produce perturbri ale comunicrii. Att cel care emite un mesaj, ct i cel care l primete vor fi nevoii s fac un efort suplimentar, pentru a comunica eficient. De cele mai multe ori, acetia fie obosesc, fie nu au for de a nltura bruiajele i atunci comunicarea este compromis.

(Stresul. Se tie fapul c stresul influeneaz puternic procesul comunicaional n sensul c o persoan stresat nu mai percepe sau intepreteaz un mesaj la fel ca n situaiile normale. (Percepia. Atunci cnd o persoan vorbete prea repede, nu are fluenda n discurs, nu articuleaz corect cuvintele etc., suntem tentai s nu-i mai acordm toat atenia. Astfel, atitudinea noastr preconceput ne va afecta abilitatea de a asculta. Ideal ar fi ca procesul de comunicare s fie impecabil i s existe un limbaj universal neutru, care s asigure acurateea procesului. Din pacate nsa, asa ceva nu exista dect n situaii particulare (comuniti restrnse ca numr de indivizi, specializai ntr-un anumit domeniu, cum ar fi, de exemplu, laboratoarele tiinifice, departamentele de IT etc.). n situaiile comune, factorii perturbatori sunt omniprezeni numai c, printr-un efort susinut i comun, cei care particip la actul comunicaional i pot ndeparta sau le pot minimiza influenele asigurandu-se, n final, o comunicare eficient, ceea ce se dorete de la nceput. Bibliografia de baz:

1. Blnic Silviu, Comunicare n afaceri. Bucureti: Editura ASE, p. 7, ISBN: 973-594-282-8; 2. Borcoman Raisa, Djulieta Rusu, Comunicarea persuasiv cu impact n activitatea managerial i de afaceri. Chiinu: ASEM, 2009, p. 8, ISBN: 978-9975-75-467-5;

3. Abric, Jean-Claude, Psihologia comunicrii: teorii i metode, Iai : Polirom, 2002;

4. Dicionarul explicativ ilustrat al limbii romne (DEXI), coord. Dima Eugeniu. Chiinu: Ed. ARC, 2007, ISBN: 978-9975- 61-155-8, Chiinu: Ed. GUNIVAS, 2007, ISBN: 978-9975-908-04-7, p. 413;

5. Dorogan Maria, Curs de elocin, Editura ARC, 1995, p.p. 5-13; 61-92; 95-113. ISBN: 5-7790-0185-5

6. Dinu Mihai, Comunicarea: repere fundamentale. Bucureti: Editura tiinific, 1997; 7. Frunjin Ion, Teileanu Angela, Comunicare, negociere i rezolvare de conflicte, Ed. Nondian, 2002, p. 24-29; p. 60-65, ISBN: 973-8348-02-1;

8. Haine Ion, Introducere n teoria comunicrii, Bucureti: Fundaia Romnia de Mine, 1998, p. 8-10; ISBN: 973-582-067-6;

9. Larson, Charles U. Persuasiunea: receptare i responsabilitate. Iai: Polirom, 2003, ISBN: 973-683-949-4;.

10. Pnioar Ion-Ovidiu, Comunicarea eficient, Editura POIROM, 2003, p. 13-39; p. 47-56; ISBN: 973-681-206-5;

11. Pruteanu tefan, Manual de comunicare i negociere n afaceri, vol.I, Editura POLIROM, 2000, p.p. 15-26; 34-37; 37-42; 169-173, ISBN: 973-683-450-6;

12. Stanton Nicki, Comunicarea, Ed. TIINA&TEHNICA, B., p. 1-5, ISBN: 973-96937-9-2;

Receptor/ Destinatar

Canall/ Mijloc

Sursa de informaie/ Emitor

Mesaj

Mesaj

Sursa de zgomot/ Parazii

Sursa de zgomot/ Parazii

Mesaj

Mesaj

Sursa de informaie/ Emitor

Canall/ Mijloc

Sursa de zgomot/ Parazii

Mesaj

Mesaj

Sursa de informaie/ Emitor

Canall/ Mijloc


Recommended