+ All Categories
Home > Documents > Telematica rutiera 1

Telematica rutiera 1

Date post: 23-Nov-2015
Category:
Upload: madalina-micu
View: 75 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
77
NOTE DE CURS GEOMEDIA Introducere Geomedia este unul dintre cele mai puternice software-uri folosit în analiza datelor geografice. El apare sub mai multe forme ca de exemplu Geomedia, Geomedia Professional, Geomedia Webspace, Geomedia Image, Geomedia Terrain, Geomedia Transportation etc. GeoMedia este folosit in mod special în: Administraţia centrală (ministere, organizaţii guvernamentale); Administraţia publică locală; Departamente economice ale societăţilor comerciale; În domeniul societăţilor cu profil electric şi mecanic DEFINIŢII 1. Geo Workspace – Este un fişier în care se memorează datele geografice. El are extensia gws La un GeoWorkspace se pot face conexiuni de tip read sau read-write. În cazul conexiunilor de tip read-write datele se pot manipula atât în citire cât şi în scriere. În general un Geoworkspace are ataşat un Warehouse. 2. Map window – este fereastra în care sunt vizualizate toate entităţile mediului Geomedia. 3. Warehouse – este sursa datelor geografice. De fapt Warehose-ul este o bază de date Access sau Oracle (în cazul scrierii şi citirii). Bazele de date pot fi de diverse tipuri, Access, MGE, FRAMME, MGE Segment Manager, ARC/INFO, Oracle, ArcView, MapInfo, MGDM, or CAD, dar numai Access şi Oracle amintite anterior pot fi accesate şi in scriere. 4. Feature – este o entitate geografică reprezentată într-o hartă prin geometria sa şi prin atributele specifie ei care se găsesc în baza de date ataşată. Baza de date este Warehouse-ul. Ea se numeşte element grafic. 5. Feature class – este cu clasă cu elemente grafice care au proprietăţi grafice şi atribute comune. 6. Attribute – atributul este o coloană aunei tabele dintr-o bază de date. 7. Connection – este legătura între GeoWorkspace şi Warehouse-ul. Geomedia permite lucrul cu diverse tipuri de fişiere: Access, ARC/INFO, Oracle, ArcView, MapInfo, MGDM, CAD, MGE, FRAMME, MGE Segment Manager. GeoMedia poate citi fişiere cu extensia .xls, .txt, .dbf, .wk, .mdb. GeoMedia poate importa/exporta fişiere ArcView Tipurile geometrice cu care se poate lucra în Geomedia sunt: punctul, linia şi aria. Totodată pot exista elemente geometrice compuse Compound Feature care au aceste tipuri elementare incluse într-o singură clasă. Textul este o clasă separată care apare în diverse locuri ale unei hărţi şi poate avea o anumită orientare.
Transcript
  • NOTE DE CURS GEOMEDIA Introducere Geomedia este unul dintre cele mai puternice software-uri folosit n analiza datelor geografice. El apare sub mai multe forme ca de exemplu Geomedia, Geomedia Professional, Geomedia Webspace, Geomedia Image, Geomedia Terrain, Geomedia Transportation etc. GeoMedia este folosit in mod special n:

    Administraia central (ministere, organizaii guvernamentale); Administraia public local; Departamente economice ale societilor comerciale; n domeniul societilor cu profil electric i mecanic

    DEFINIII 1. Geo Workspace Este un fiier n care se memoreaz datele geografice.

    El are extensia gws La un GeoWorkspace se pot face conexiuni de tip read sau read-write. n cazul conexiunilor de tip read-write datele se pot manipula att n citire ct i n scriere. n general un Geoworkspace are ataat un Warehouse.

    2. Map window este fereastra n care sunt vizualizate toate entitile mediului Geomedia.

    3. Warehouse este sursa datelor geografice. De fapt Warehose-ul este o baz de date Access sau Oracle (n cazul scrierii i citirii). Bazele de date pot fi de diverse tipuri, Access, MGE, FRAMME, MGE Segment Manager, ARC/INFO, Oracle, ArcView, MapInfo, MGDM, or CAD, dar numai Access i Oracle amintite anterior pot fi accesate i in scriere.

    4. Feature este o entitate geografic reprezentat ntr-o hart prin geometria sa i prin atributele specifie ei care se gsesc n baza de date ataat. Baza de date este Warehouse-ul. Ea se numete element grafic.

    5. Feature class este cu clas cu elemente grafice care au proprieti grafice i atribute comune.

    6. Attribute atributul este o coloan aunei tabele dintr-o baz de date. 7. Connection este legtura ntre GeoWorkspace i Warehouse-ul.

    Geomedia permite lucrul cu diverse tipuri de fiiere: Access, ARC/INFO, Oracle, ArcView, MapInfo, MGDM, CAD, MGE, FRAMME, MGE Segment Manager. GeoMedia poate citi fiiere cu extensia .xls, .txt, .dbf, .wk, .mdb. GeoMedia poate importa/exporta fiiere ArcView Tipurile geometrice cu care se poate lucra n Geomedia sunt: punctul, linia i aria. Totodat pot exista elemente geometrice compuse Compound Feature care au aceste tipuri elementare incluse ntr-o singur clas. Textul este o clas separat care apare n diverse locuri ale unei hri i poate avea o anumit orientare.

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Meniul mediului Geomedia Exist mai multe opiuni ale meniului principal al mediului Geomedia. n acest moment enumerm cteva dintre ele urmnd ca pe parcursul cursului s le explicm pe larg.

    Meniurile Image i Terrain apar deoarece au fost instalate software-urile Geomedia Image respectiv Geomedia Terrain Meniul: Edit permite editarea claselor de elemente gragice, geometriei realizate in fereastra hart, prin selecia n prealabil a elementului grafic dorit, permite editarea atributelor a diferitelor proprieti: Scalebar properties, North Arrow properties Meniul: View permite vizualizarea n diverse moduri a Map Window prin opiunea Zoom, permite vizualizarea elementelor grafice n toat fereastra Map Window sau numai a elementelor grafice selectate, folosind opiunea Fit All, permite vizualizarea coordonatelor geoworkspace-ului, (Geoworkspace Coordinate System), vizualizarea proprietilor (Display Properties), vizualozarea barelor cu butoane specifice unor anumite entiti (Toolbars), precum i entiti specifice:

    Scara hrii (Scalebar); Roza vnturilor sau amplasarea punctelor cardinale (North Arrow) Legenda cu elementele grafice (Legend)

    Meniul: Insert permite inserarea diverselor entiti de lucru: Feature, Circle, Traverse, Images, Text, etc. Aceste entiti vor fi ataate la o clas de elemente grafice specific. Meniul:Tools permite o serie de operaii specifice Image Registration, Fix Connectivity, Options. Fereastra Options permite definirea caracteristicilor de lucru ale mediului Geomedia Professional:

    Options>General Tab> add connection prefix to connection names Options> Layout Options > Placement and Editing> change number of undo operations

    (20) Meniul: Analysis permite analiza diverselor tipuri de interogri, a zonelor buffer, a agregrilor etc. Despre toate acestea vom discuta pe parcursul cursului scond n relief capacitatea de analiz a acestui produs software fa de altele.

    2

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Legenda (Legend) este o parte important a mediului Geomedia. Permite modificarea elementelor grafice dorite. Permite reasamblarea straturilor AutoCAD sau MapInfo. Caracteristicile legendei se pot modifica prin click pe butonul din dreapta al mouse-ului i alegerea opiunii Legend>Properties. Legenda are un nume propriu i un mod n care se poate vizualiza. Window Exist trei tipuri de ferestre n Geomedia: 1. Map Window n care se folosesc elementele grafice; 2. Data Window n care se vizualizeaz datele alfanumerice legate de elementele grafice. Pot fi anumite situaii statistice, ca de exemplu rezultatul unor interogri etc.; 3. Layout Window care este folosit n operaia de plotare (listare) a hrii sau pentru realizarea anumitor desene. Numele unei astfel de pagini este Sheet, poate fi folosit ca ablon etc.

    Lucrul cu Geoworkspace

    Crearea unui GeoWorkspace GeoWorkspace - ul este aria de lucru prin care vizualizai date geografice. Dac avei o conexiune la un depozit de date (warehouse) de tip read/write, asa cum se va prezenta ulterior, pot fi plasate si manipulate date din GeoWorkspace. Lansai GeoMedia, dac nu ruleaz nc. Dac apare o fereastra de dialog activai butonul New pentru a crea un Geoworkspace nou sau Selectai File> New GeoWorkspace din bara de meniu. Putei alege opiunea Open pentru a deschide un Geoworkspace existent deja n folderul de lucru. n fereastra de dialog New, acceptai template-ul implicit, normal.gwt, asigurndu-v c iconia si opiunea Document sunt selectate si apoi apsai butonul New. n acest mod s-a creat GeoWorkspace-ul care activeaz fereastra Map Window1, vizibil pe prima linie a ecranului (bara de titlu Windows). Numele Geoworkspace-ului se tasteaz la prima operaie de salvare sau se poate modifica pe parcursul prelucrrilor alegnd opiunea Save As. GeoWorkspace-ul conine setrile implicite, respectiv un sistem de coordonate implicit, o legenda goal i o fereastr hart. Fereastra hart are titlul implicit mapwindow1 i este fereastr n care se vizualizeaz elementele grafice, imaginile si etichetele elementelor reprezentate.

    Salvarea unui geoworkspace nainte de a continua salvai geoworkspace - ul utiliznd comanda astfel: selectai meniul File> save geoworkspace. Automat salvarea se va realiza in directorul implicit. Acesta are numele Geoworkspaces. Fiierul de lucru implicit se poate modifica. Apsai butonul save. Fisierul este salvat n directorul c:

    3

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    \geoworkspaces cu numele pe care l-ati tastat. Se poate definii folderul n care se salveaz Geoworkspace-ul alegnd Tools>Options>FileLocation.

    Opiuni pentru localizarea fisierelor Localizarea referinelor ctre fisierele geoworkspace si warehouse poate fi setat de ctre utilizator astfel: 1. din meniul Tools-> Options. 2. selectai tab - ul File Locations din fereastra de dialog options. 3. calea de cutare pentru un anumit tip de fisiere file types poate fi schimbat selectnd butonul modify.

    4. Selectai butonul OK pentru nchiderea ferestrei de dialog Options.

    Warehouse. Conectarea la date Aa cum am artat anterior, un warehouse este o surs de date geografice (o baz de date) pentru GeoMedia Professional. Fiecare warehouse conine doar un tip de date geografice, respectiv Access, MGE, FRAMME, MGE Segment Manager, ARC/INFO, Oracle, ArcView, MapInfo, MGDM sau CAD.

    4

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Conectarea la un Warehouse Access existent GeoMedia Professional permite conectarea la /si afisarea mai multor tipuri de date geografice simultan. De exemplu, v putei conecta la un warehouse MGE, unul FRAMME si unul ARC/INFO si s vizualizai date din aceste surse diferite ca si cum ar fi o hart integrat. In GeoMedia Professional, un element grafic este o entitate geometric reprezentat pe hart prin geometrie si definit prin atribute non - grafice n baza de date. O clasa de elemente grafice reprezint o mulime de instane ale unui element grafic. Un ware house poate fi spre exemplu orice fiier cu extensia .mdb, adic o baz de date Access. Acesta este warehouse - ul surs. 1. Se selecteaz Warehouse -> New Connection. Wizard-ul Warehouse Connection Wizard afiseaz diferitele tipuri de warehouse - uri la care v putei conecta. 2. Din lista Connection Type selectai Access Read-Only sau Access pentru a avea acesul la baza de date doar in citire sau n scriere i citire. Conexiunile de tip Read-Only asigur o securitate n plus a datelor pentru c baza de date nu poate fi modificat. 3. n cmpul Connection name, tastai textul corespunztor numelui conexiunii. 4. Opional - n cmpul Connection Description, putei s tastai un sir de careactere oarecare. Este un cmp descriptiv folosit doar pentru informare. Nu este obligatoriu s fie completat. 5. Pentru selectarea fisierului baz de date (sursa de date) apsai butonul Browse. 6. Selectai un fiier cu extensia .mdb i apoi apsai butonul Open. 7. Apsai butonul Ok.

    5

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Despre Sisteme de Coordonate Geografice n Geomedia GeoMedia Professional furnizeaz un sistem de coordonate implicit pentru scopuri de afiare. Suplimentar, GeoMedia Professional ofer opiuni care permit setri de noi sisteme de coordonate si transcalcule automate ntre sistemele de coordonate predefinite. Sunt posibile setri de sisteme de coordonate pentru vizualizare, diferite de cele ale bazei de date n care se salveaz datele. Informaiile despre sistemele de coordonate se nregistreaz mpreun cu datele (n baza de date). Acesta este un avantaj n cazul portrii datelor n alte sisteme GIS care vor citi automat aceste informaii despre sistemul de coordonate.

    Lucrul cu sisteme de coordonate Fiecare clas cu elemente care este memorat ntr-un warehouse poate avea propriul sistem de coordonate. In cazul n care se aduc date n warehouse care nu sunt n format Geomedia este necesar definirea sistemului de coordonate pentru acestea. Asignarea unui sistem de coordonate este unica modalitate de a te asigura c Geomedia nelege respectivul tip de dat. Pentru a crea un fiier cu sisteme de coordonate (*.csf) vom folosi utilitarul Define Coordinate System File. Un sistem de coordonate se bazeaz pe o serie de relaii matematice care leag elementele din cadrul obiectului de studiu cu lumea real.

    Sistemul de coordonate Geografic care este i cel implicit se bazeaz pe proiecia elelementelor pe un sferoid fcnd referin la longitudine (distana unghiular fa de primul meridian) i latitudine (distana unghiular fa de ecuator)

    Un sistem de coordonate prin care datele sunt localizate prin coordonata estic X i coordonata nordic Y.

    Sistemul de coordonate Geocentric care face referin la un sistem cartezian de coordonate (X,Z,Y). Axa X este poziionat de a lungul interseciei primului meridian cu ecuatorul, axa Y este reprezentat de intersecia ecuatorului cu meridianul de 900 Est iar axa Z reprezint axa polar a pmntului.

    n cazul n care se schimb sistemul de coordonate dup ce datele au fost introduse, acestea se vor modifica dup noile coordonate. Efectul este vizibil numai n fereastra map window. Implicit sistemul de coordonate este setat astfel:

    Tipul este geografic; Unitatea pe orizontal este gradul; Pe vertical este metrul; Algoritmul de proiecie este Cylindrical Equirectangular; Parametrii de proiecie sunt centrai pe primul meridian i pe

    ecuator;

    6

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Elipsoidul geodezic este WGS84; Scara nominal este 1:50000

    Sistemul de coordonate poate fi modificat oricnd n GeoWorkspace.

    Definirea Sistemului de coordonate pentru Geoworkspace Pentru definirea sistemului de coordonate alegem:

    Tipul (geografic, proiecie, geocentric); Unitatea de memorare orizontal i vertical sau unitatea geocentric; Centrul de memorare; Algoritmul de proiecie; Datum-ul geodezic; Elipsoidul de referin i parametrii.

    Definirea sistemului de coordonate pentru o clas cu elemente grafice Paii pentru definirea sistemului de coordonate sunt urmtorii:

    1. Realizm un nou warehouse adic vom crea o baz de date Access sau putem crea o conexiune noua;

    2. Warehouse>Feature Class Definition 3. n fereastra de dialog Feature Class Definition facem click pe butonul

    New; 4. Facem click pe New sau pe Properties i apare fereastra de dailog

    7

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    5. Alegem entitile dorite din aceast fereastr, cele care sunt permise. n

    general o clas nou preia sistemul de coordonate care a fost definit pentru Geoworkspace.

    Definirea sistemului de coordonate implicit pentru Warehouse i pentru Geoworkspace Apelm pagina General din fereastra de dialog Options.

    Sistemul de coordonate al warehouse-ului poate fi determinat prin comanda Set Default As care se alege atunci cand se creeaz o nou clas cu elemente grafice New>Edit>Review . Daca acesta nu este definit ca implicit primul sistem de coordonate este cel care se gasete n tabela cu metadatele GcoordSystem. Opiunile When making first connection i When creating new warehouse permit crearea implicit a acestuia funcie de opiunile anterioare.

    8

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Pentru a vedea coordonatele oricrui punct din Map window alegem din meniul View opiunea Precision Coordinates.

    Pagina Units and Formats din fereastra de dialog Geoworkspace Coordinate System permite alegerea unitilor de msur pentru toate comenzile pe care le vom folosi. Pentru a fi corecte toate datele trebuie s aib sistem de coordonate. Exist ns date care provin din alte sisteme i care nu au acest lucru. De exemplu date raster. n acest caz putem definii un fiier de coordonate sistem cu extensia .csf, folosind utilitarul Define Coordinate System File.

    1. alegem din meniul Start All Programs>Geo Media Professional >Utilities>Define Coordinate System File;

    2. Apare fereastra GeoWorkspace Coordinate System care permite definirea sistemului de coordonate i salvarea lui n fiier.

    Cnd definim sistemul de coordonate este important s stim ce facem. Dac alegem din pagina general Projection, atunci n Projection Algorithm trebuie s stim pe care-l alegem. Pentru un exemplu n care se ia n considerare harta Romniei sistemul de coordonate se definete astfel: Pagina General

    9

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Pagina Storage Space

    Pagina Projection Space

    10

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Projection Parameters

    S-au ales valorile pentru longitudinea i latitudinea originii, valoarea unde x i z sunt false 500 km(False X si False Y sunt constante care se ataaz originii pentru a evita valorile negative ale coordonatelor) Factorul de reducere este folosit pentru precizia reprezentrii fcnd legtura cu precizia proieciei pe elipsoid. Geographic Space

    Pentru Elipsoid parameters s-a ales

    11

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Ecuatorial radius este raza Pmntului la ecuator, polar radius este raza polar, exccentricity este valoarea excentricitii care nu are valori definite, flattering este aplatizarea care are o anumit valoare i flattering inverse este aplatizarea invers care de asemenea are o anumit valoare. Pentru Units and Formats s-a ales

    Dac vrem s avem acelai sistem de coordonate pentru toate hrile proiectului unde definim comanda tastm codul:

    12

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Noiuni introductive despre clase cu elemente grafice

    Definirea unei clase noi Pentru a putea definii o clas este necesar s realizm o conexiune. Pentru a putea realiza conexiunea este necesar s avem o baz de date. Cu alte cuvinte dup ce am creat Geoworkspace-ul, vom crea Workspace-ul de tip Access read-write in care nu avem nici o entitate i o vom boteza Sibiu_oras. Ne propunem s crem diverse tipuri de clase de elemente. Pentru aceasta:

    1. Selectam din meniul Warehouse>Feature Class Definition 2. Apsm pe butonul New 3. Crem clasa Cartiere de tip area. Aceast clas va avea atributele

    Codc codul cartierului care va fi i cheia primar Numec numele cartierului Suprafatac suprafaa cartierului

    4. Trebuie sa alegem sistemul de coordonate pentru a se putea salva clasele

    5. n fereastra New sau Edit definim numele clasei, un eventual comentariu, alegem sistemul de coordonate i n caseta Geometry type tipul clasei, iar n pagina Attributes alegem atributele clasei i eventual cheia primar. Dac nu definim cheia primar aceasta va fi pus implicit de ctre sistem;

    13

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    6. Definim clase de tipuri linie, arie, punct, text

    Avem o imagine de tip raster a municipiului Sibiu i ne propunem s o vectorizm (digitizm). Imaginea o inserm din meniul Insert>Interactive Image. Imaginea este un fiier cu extensia jpg.

    14

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Pentru a realiza vectorizarea folosim optiunea Feature din meniul Insert. Alegem clasa de elemente grafice pe care o vectorizm

    In cazul in care clasa este de tip linie, avem mai multe posibilitati de vectorizare care sunt vizibile in lista derulanta

    Two point line traseaz o linie ntre dou puncte, Consecutive two-point line pastraz cursorul activ pe ultimul punct al liniei. Variantele arc permit trasarea unui arc de cerc. Fiecare arie (poligon) se creaz independent el fiind marcat ca atare. Fiecare poligon are propriile sale atribute care aparin clasei i propriile valori ale atributelor. Pentru vectorizarea poligoanelor folosind clase de elemente de tip arie, se poate folosi point by point, dac dorim s realizm vectorizarea pas cu

    15

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    pas, place by rectangle dac avem o suprafa care se aseamn cu un dreptunghi, place by rotated rectangle dac avem o suprafa sub forma unui dreptunghi care se rotete, place by circle dac avem o suprafa asemntoare cu un cerc.

    Harta digitizat arata ca in figur

    n cazul n care vom introduce pentru digitizare suprafee curbe vom proceda astfel:

    1. Presupunem c avem imaginea de mai jos n care vom ntroduce o suprafa cu marginile curbe

    16

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    2. Inserm clasa cu elemente de tip arie. Pentru digitizare putem folosi Arc by start, end, point of edge pentru figuri geometrice regulate de tip elips arc de cerc, arc by start, point of edge, end pentru contur de suprafa curb neregulat. n cazul cercurilor se poate folosi arc by center.

    3. Imaginea vectorizat este urmtoarea

    Fiecare element de tip arie este selectat separat prin poziionare i prin click pe butonul din stnga al mouse-ului.

    n imaginea de mai sus avem elemente de tip arie i de tip linie. Revenim la exemplul anterior

    17

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Clasa elementelor grafice se poate schimba folosind comanda Edit>Feature>Change Feature Class, dup selecia clasei dorite. Stilul de afiare a unei clase de elemente se poate modifica folosind fiierele cu simboluri proprii mediului Geomedia. Dupa ce elementul clasei a fost introdus n fereastr se face click pe butonul din dreapta al mouse-ului poziionat pe simbol n legend.

    18

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Presupunand c pe strzi exist construite biserici se poate alege acest simbol pentru mai multe puncte din fisierul predefinit GISsym.fsm din folderul

    Symbols. Se pot definii clase de elemente grafice de tip punct (point) pentru a reprezenta diverse elemente pe hart. In figura urmtoare reprezentm simbolul pentru un pod.

    Simbolurile pentru puncte apar i n clasele cu elemente specifice lor

    19

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Concluzii Atunci cnd vrei s vectorizai o hart, n primul rnd vom crea clasele de elemente de care avem nevoie. Acestea pot fi de tip punct, arie, text etc. Realizm apoi o imagine rastru care poate exista ca fiier independent, o crem cu un program oarecare sau o putem desena n fereastra Layout Window a mediului Geomedia. n aceast fereastr putem folosi diverse unelte de desenat imaginea pe care o desenm o putem salva sub forma unui fiier cu extensia bmp, jpg sau tif.

    20

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Imaginea raster pe care vrem s o vectorizm o copiem n map window prin comanda Insert>Interactive Image. Dup ce am copiat imaginea putem ncepe operaia de vectorizare prin comanda Insert>Feature adic n fereastra Map Window vom aduga clase cu elemente geometrice corespunztor imaginii raster pe care o avem de vectorizat.

    Captura datelor petru realizarea unui proiect Geomedia n continuare n acest capitol vom prezenta modul n care se realizeaz un proiect Geomedia. Presupunem c vrem sa realizm proiectul unei staiuni la care avem imaginea raster i cunoatem cteva elemente ca de exemplu coordonatele extremitilor. Folosind cele nvate pn n prezent vom ncerca n continuare s vectorizm o imagine raster pe care am realizat-o folosind fereastra Layout Window. Despre aceasta vom discuta ntr-un paragraf ulterior. Vom crea un Geoworkspace nou precum i un Workspace n care deocamdat nu am introdus date.

    Setarea mediului Geomedia Din meniul Tools>Options se apeleaz fereastra Options (n figur) cu ajutorul creia se pot modifica o serie de careacteristici ale mediului Geomedia. De exemplu dac dorim s modificm culoarea de selecie a unui element grafic se apeleaz pagina map Display din fereastr i se face click n dreptunghiul Select de unde se alege culoarea dorit. Pentru a alege culoarea elementului selectat se alege dreptunghiu Highlight i se selecteaz culoarea dorit.

    21

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Setare opiunilor de afiare a atributelor pentru elementele nou vectorizate

    Vom examina acum una dintre setarile ferestrei Options, Display Properties dialog for new features (Afiarea proprietilor pentru un element nou), si vedeti cum puteti s introduceti atributele pentru un element nou vectorizat.

    1. Selectam Tools > Options. 2. Selectam pagina Placement and Editing in fereastra Options. 3. Marcam butonul Display Properties dialog for new features. 4. Click OK in aceasta fereastra.

    Cand optiunea Display Properties dialog for new features este pe on si folosim o comanda de genul Insert Feature sau Change Feature Class, fereastra de dialog Feature Properties este automat vizualizat la crearea unei noi caracteristici si noile valori se pot introduce in acest moment ele fiind egale cu a elementului precedent introdus n cazul n care se introduc consecutiv mai multe elemente. Cand optiunea Display Properties dialog for new features este off si se doreste crearea unei noi caracteristici, fereastra de dialog Feature Properties nu este vizualizata iar valorile noi vor fi introduse alta data. In urmatorul exercitiu se arata modul in care este folosita aceasta optiune.

    22

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Acest opiune poate fi activat mai uor din bara cu butoane options.

    n mod curent toate aceste butoane sunt pe On. n cazul n care se folosete una dintre comenzile pentru inserarea unui element grafic (Insert Feature) sau schimbarea tipului unei clase (Change Feature Class) i opiunea Display Properties Dialog for new features este selectat va fi afiat n mod automat fereastra Features Properties n care se pot introduce valorile atributelor n timpul vectorizrii, altfel se face dublu click pe elementul grafic dorit, pentru modificarea atributelor.

    Opiunea Maintain Coincidence

    Optiunea Maintain coincidence determina plasarea si editarea orice s-ar intampla a varfurilor si a punctelor pentru articole coincidente (articole care au puncte comune). Cand este pe on aceasta optiune plaseaza varful tuturor desenelor coincidente, iar cand este off nu plaseaza varfurile locatiilor coincidente. Cand optiunea Maintain coincidence este marcata pe on, poti sa editezi mai multe articole in acelasi timp. De exemplu presupunand ca avem o intersectie de drumuri reprezentata printr-un varf acolo unde ele se intersecteaza. Cu optiunea Maintain coincidence setata pe on, poate fi mutat varful si automat ambele drumuri se vor muta. Un alt exemplu poate fi acela in care doua articole au o granita comuna ca de exemplu un rau sau o parcela. Cu Maintain coincidence pe on, granita poate fi editata ca un singur desen.

    1. Selectam Tools > Options. 2. Selectam pagina Placement and Editing din fereastra de dialog Options. 3. marcam Maintain coincidence si demarcam Segment arcs when

    inserting vertex. 4. Click OK.

    Aceasta proprietate se poate seta si de la butonul din figura urmtoare.

    Setarea optiunii Automatically Add Legend Entries Unele comenzi GeoMedia Professional, ca de exemplu Insert Feature si Insert Area By Face, pot crea elemente grafice care nu sunt vizualizate pentru ca nu

    23

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    au o intrare in legenda sau intrarea este pe display off. Optiunea Automatically add legend entries modific automat intrrile n legend pentru a vizualiza modificrile efectuate.

    1. Selectam Tools > Options. 2. Selectam pagina Placement and Editing din pagina de dialog Options. 3. Verificm dac optiunea Automatically add legend entries este marcat. 4. Click OK.

    Daca aceasta optiune este pe On atunci comenzi ca de exemplu Insert Feature sau Insert Area By Face vor vizualiza clasele nou create.

    Alegerea sistemului de coordonate a Geoworkspace-ului ncepem procesul de vectorizare a unei imagini raster prin definirea sistemului de coordonate al geoworkspace-ului nou creat. Vom alege sistemul de coordonate (Geoworkspace Coordinate System) dintr-un fiier cu extensia .csf (curslab.csf) care se gsete n folderul curent sau l definim n ferestrele sale. Acesta are urmtoarele caracteristici: Tipul coordonatelor sistem este Projection.

    Storage Space

    24

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Projection Space este Three Step Stereographic

    Projection Parameters sunt cei din figur. False X i False Y nu sunt suficieni de mari pentru a pstra coordonatele pozitive. Ei trebuie modificai la o valoare acoperitoare de exemplu False X=500 i FalseY=500

    Geographic Space este setat ca n figur.

    25

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Elipsoid parameters au valorile din figura de mai jos.

    n general la alegerea sistemului de coordonate nu intrm n amnunte, pentru problemele pe care le vom realiza, vom seta parametrii de proiecie funcie de coordonatele centrului hrii (latitudine i longitudine) i distana aproximativ astfel ca s se pstreze coordonatele pozitive (False X, False Y). Ceilali parametrii vor rmne ca n imagine.

    Crearea unei clase cu elemente grafice de tip punct Pentru exemplul pe care-l vom realiza mpreuna, dup definirea Geoworkspace-ului, a Warehouse-ului i a sistemului de coordonate, vom trece la definirea claselor de elmente grafice. Vom folosii elemente grafice de tip punct pentru a introduce puncte de triangulaie adic puncte care prin coordonatele lor delimiteaz imaginea raster pe care o vom introduce. Dup ce vom introduce aceste puncte vom fae georeferenierea imaginii raster pe care o vom introduce n MapWindow. Din meniul Warehouse alegem opiunea Feature Class Definition. n fereastra care va apare alegem opiunea New prin care vom definii clasa de elemente de tip punct(point) cu numele puncte_triangulaie, fr spaiu ntre cuvinte. Vom alege un singur atribut cu numele Codp de tip Autonumber.

    Observm c numele clasei nu conine spaiu i tipul de date al atributelor este identic cu cel din baza de date Access. Totodat este necesar ca sistemul de

    26

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    coordonate s fie acelai cu cel ales pentru Geoworkspace. Pentru aceasta se va face click pe butonul New din fereastra FeatureClass1 i se alege acelai fiier cu extensie .csf, curslab.csf.

    Clasa apare n fereastra Feature Class Definition.

    Pentru a aduga clasa n legend se apeleaz meniul Legend opiunea Add Entries i din fereastra care apare se selecteaz clasa dorit.

    Apariia unei clase cu elemente n fereastra hart i n legend, se poate modifca executnd dublu click pe icon-ul intrrii din legend sau folosind meniul contextual care apare, executnd click pe butonul din dreapta al mouse-ului

    27

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    poziionat pe icon-ul intrrii din legend, care se va modifica. Din meniu se alege opiunea Style Properties.

    Din fereastra Style Properties care apare, se alege din caseta Type, Geomedia Feature Symbol, din caseta Source se alege fiierul GISsym.fsm i din caseta Name se alege Triangle. Aceasta este modalitatea prin care se poate modifica modul de reprezentare a unui element grafic dintr-o clas oarecare. Mrimea elementului grafic se poate defini din caseta Size.

    28

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Caracteristicile elementului grafic se pot definii executnd dublu click pe icon-ul intrrii din legend. Apare fereastra Legend Entry Properties, se face click pe butonul Properties. Apare fereastra Style Properties (imaginea precedent).

    Se salveaz Geoworkspace-ul cu numel CursP1_1

    Folosirea coordonatelor pentru a plasa elemente geometrice de tip punct Poziiile celor patru puncte de triangulaie sunt cunoscute din msurtori si sunt stocate intr-un fisier text. Punctele sunt definite prin coordonate n proiecie, X si Y. Vom copia aceste coordonate din fisierul text in caseta Coordinate display and entry field. n caseta Current Coordinate Format alegem Projection +East+North(m) In primul rand vom seta pe off Display Properties dialog for new features. Aceasta permite s poziionm punctele fr a introduce atributele la momentul iniial adic atunci cnd le vom crea.

    1. Selectam Tools>Options apoi pagina Placement and Editing si setam butonul Display Properties dialog for new features, pe off si apoi tastam OK;

    2. Selectam Tools > Options. Apoi, selectam pagina SmartLocate, si dezactivam Pan map windows automatically. Click OK;

    3. Folosind un editor simplu ca de exemplu Notepad, localizam si deschidem fisierul Puncte_triang.txt care este localizat in folderul de lucru curent;

    29

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    4. Ne intoarcem in GeoMedia Professional si selectam Insert > Feature.

    Apare controlul Insert Feature.

    Din caseta derulanta din stanga alegem caracteristica Puncte_triang (triunghiul cu laturi portocalii) din conexiunea Statiune_ski.

    Facem click pe sageata casetei Coordinate display and entry options pulldown asa cum se vede in figura si dezactivam optiunea Update coordinates on mouse move

    3. Setam optiunile Update coordinates on click and Clear coordinates after enter.

    4. Ne asiguram ca in campul Current coordinate format avem Lon,Lat(d:m:s).

    5. Copiem coordonatele din fisier, pe rand fiecare linie in caseta Coordinate display and entry options si tastam ENTER. Este foarte imprtant sa tastam enter. Fiind in modul insert feture se vor insera triunghiurile portocali in map window, in pozitiile corespunzatoare coordonatelor din fisier.

    30

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Imaginea Map Window va fi urmtoarea, apar punctele de triangulaie:

    Inserarea unei imagini raster In GeoMedia Professional captura datelor vectoriale se face cu usurin, deoarece programul permite folosirea imaginilor raster georefereniate ca fundal i a instrumentelor (multiple) de vectorizare. Pe imaginile raster snap-urile la raster sunt instrumente disponibile, i pot fi utilizate mpreun cu snap-urile la vectori in procesul de vectorizare. Dup cum vei vedea, mutarea cursorului determina apariia simbolurilor corespunztoare tipurilor de snap, fr a fi necesara efectuarea comenzilor de zoom in asupra datelor de lucru.

    1. Selectam Insert > Interactive Image. 2. Click Browse. 3. Deschidem imaginea raster dorit din folderul curent. 4. Ne asiguram ca in campul Warehouse avem warehouse-ul dorit. 5. Tastam o noua clas cu elemente grafice in campul Feature class cu

    numele: ImagDetaliu (fara spatii).

    6. Click OK. 7. Cursorul se modifica facem click si definim spatiul in care vom avea

    imaginea. Legenda poate fi mutata in alta parte pe ecran sau inchisa temporar

    31

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    8. Plasam cursorul in map window, apasam pe butonul din stanga i definim o suprafata rectangulara in care va apare imaginea incadrat de cele cinci triunghiuri orange

    Dac imaginea este prea mica pentru a vedea cele patru triunghiuri ea poate fi tears selectand intrarea in legend, click pe dreapta dup ce am selectat clasa corespunztoare imaginii (Imag) i alegem DELETE. O putem plasa in alta parte sub un nume nou de clas. Imaginea poate fi mutata in map Window alegand Edit > Geometry > Move. Cu ajutorul comenzilor Pan si Zoom imaginea poate fi mutat sau mrit dac este necesar.

    Georeferenierea Imaginii Raster O imagine raster trebuie inregistrat Dac imaginea a fost plasat corect, in fereastra hart, putei trece la georeferenierea (constrngerea n coordonate) a acesteia. Aceasta nseamn incadrarea imaginii intre coordonatele punctelor de triangulaie amlasate anterior. Precizia poziionrii punctelor este realizat folosind comanda Image Registration si opiunile de snap la raster si vector (pentru ghidare).

    Asigura-te ca toolbar-ul SmartSnap este vizibil.

    Daca nu este vizibil se activeaza din View-Toolbars-SmartSnap

    Butoanele Origin si Intersection (Raster) trebuie sa fie pe on.

    1. Selecteaza imaginea care a fost plasata in map window. Modific transparena pentru a vedea si harta sau n legend mut intrarea pentru

    32

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    hart sub intrarea pentru punctele de triangulaie, altfel imaginea aceasta devine opac i punctele de triangulaie nu se vd.

    2. Cu imaginea selectat alegem Tools > Image Registration. 3. In fereastra de dialog Registrations tastm New.

    Fereastra New Image Registration vizualizeaz un grid care va fi populat cu puncte de control pereche. Fereastra conine butoane ce permit diverse aciuni.

    4. Click Add Points. Acest buton permite controlul asupra punctelor pereche de pe hart. Punctele de control pereche vor fi formate din punctele extremitilor figurilor geometrice din imaginea raster si triunghiurile (punctele de triangulaie) care le corespund.

    5. Cu forma mouse-ului care apare dupa alegerea optiunii selectam punctul 1 Perechea lui va fi triunghiul de sus cel mai din stanga.

    33

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    6. n partea stang jos apare mesajul Click to place source control point 1. Plasam cursorul in centrul punctului L1. Cand apare snap-ul Intersection

    facem, click pe butonul din stanga al mouse-ului. Alegem perechea acestui punct. n partea stang jos apare mesajul Click to place target control point 1. Plasm cursorul pe punctul vectorial corespunztor, adic punctul de triangulaie din partea stng sus. Cand apare snap-ul Origin , click pe butonul stang al mouse-ului.

    7. La mesajul Clic to place source control point 2 care apare la prompter, clic pe punctul 2 din imaginea raster.

    8. La mesajul Clic to place target control point 2 care apare la prompter, clic pe punctul 2 de triangulaie (triunghiul din dreapta sus).

    9. Procedam la fel pentru toate celelalte puncte 10. Cand facem dublu click am incheiat procedura de definire a

    punctelor de control pereche.

    Procesul de calibrare este prezentat n imaginea urmtoare.

    34

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    n general aceast operaie este deosebit de important n momentul n care avem o imagine raster. Este necesar realizarea concordanei ntre imagine si niste puncte semnificative poziionate anterior in map window. Punctele de la extremiti i punctele de triangulaie plasate anterior realizeaz acest lucru. Salveaz Geoworkspace-ul cu numpele CursP1_2. Apare fereastra de dialog New Image Registration

    In caseta Name tastam textul Imagine calibrata. 11. Click Register.

    Imaginea este inregistrata se face legtura ntre punctele pe care le-am considerat i punctele de triangulaie (triunghiurile portocalii) figura de mai jos.

    35

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Operaii necesare pentru conversia datelor raster n vector i editarea acestora. VECTORIZARE In aceast seciune, vei utiliza imaginea raster georefereniat n seciunea anterioar pentru nceperea vectorizrii. Cele trei strzi si cele patru puncte de triangulaie pe care le vedei in GeoWorkspace, sunt date vector existente. Vom utiliza imaginea raster georefereniat pentru a realiza diverse operaii de vectorizare. Procesul prin care vom trasa diverse elemente linie, punct, arie peste imaginea raster se numete vectorizare. Elementele pe care le vom trasa peste imaginea raster sunt date vectoriale. GeoMedia Professional include opt tipuri de snap-uri pentru vectori si sase tipuri snap-uri pentru raster. Aceste instrumente le putei utiliza cnd poziionai sau editai geometria. Snap-urile care apar in toolbar-ul (bara de instrumente) SmartSnap, sunt descrise n cele ce urmeaz: Simbol Snap Description Type

    Intersection (Intersecie)

    Marcheaza punctul de intersectie dintre doua linii vector Vector

    End point (punct final) Marcheaza punctul de sfarsit al unei linii. Vector

    Vertex (arc) Marcheaza punctul varf al unei linii sau arie Vector

    On element (element)

    Marcheaza orice punct care nu este varf pe o linie sau arie. Vector

    Origin (origine) Marcheaza originea unui punct, obiect text sau simbol. Vector

    Midpoint (punct de mijloc)

    Marcheaza punctul de mijloc al unei linii, sau suprafete. Vector

    Tangent Snap Marcheaza punctul care este tangent la un segment de arc existent. Vector

    Perpendicular Marcheaza punctul care este perpendicular pe un arc sau un segment de linie existent. Vector

    Intersection (Intersecie)

    Marcheaza punctul de intersectie dintre doua linii raster. Raster

    End of line (captul liniei) Marcheaza sfarsitul unei linii raster. Raster

    Corner (colt sau unghi) Marcheaza un colt. Raster

    Open symbol (simbol deschis) Marcheaza centrul unui simbol deschis. Raster

    Closed symbol (simbol nchis) Marcheaza centrul unui simbol inchis. Raster

    36

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Center Marcheaza centrul unui element raster. Raster

    Daca sunt probleme cu mecanismul de digitizare si de plasare a punctelor la un click putem incetinii miscarea maouse-ului din I Start > Settings > Control Panel > Mouse. Selectam pagina Motion, si mutam indicatorul Pointer speed la o valoare mai mica. Selectam pagina Button, si mutam indicatorul Double-click speed la o valoare mai mica. Click OK.

    In timpul plasarii sau editarii cand apare snap glyph, un click pe mouse paseaza punctul la locaia indicat de catre snap glyph. Snap glyph este simbolul pentru un anumit tip de snap pe care l-am reprezentat n prima linie a tabelului de mai sus.

    Toate marcajele vector au prioritate mai mare decat marcajele raster. Dintre marcajele vector, On element are prioritatea cea mai joasa. Dintre marcajele raster, Center are prioritatea cea mai joasa.

    Puteti folosi Tools > SmartSnap Tolerances pentru a seta toleranta marcajelor raster sau vector. De remarcat c cele ase marcaje raster (Intersection, End of line, Corner, Open Symbol, Closed Symbol, and Center) pot fi folosite numai daca imaginea raster este in format binary care este si formatul imginii pe care o folosim (.bmp, .rle).

    Digitizare vectorizare Imaginea raster inserat se poate muta folosind comanda

    Edit>Geometry>Move. Ne poziionm pe obiectul pe care dorim s-l mutm i-l aducem peste obiectul dorit din Map Window. Imaginea raster georeferniat se poate muta dar nu se poate roti n acest caz. Atenie! Am incercat s schimb culoarea cu Legend proerties Style>butonul Properties pentru imagine.

    Accept comenzile aa cum se vede n imaginea de mai sus (am ales

    Foreground color rou ) dar nu s-a modificat. Cred c este legat de tipul de fiier

    37

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    pe care l-am creat. Imaginea raster din documentaia Intergraph permite modificarea i este un fiier cu extensia rle. Acelai lucru se ntmpl cu un fiier cu extensia .tif. Cele din folderul Geomedia, folderul Picture i schimb culoarea pe cnd fiierele tif cu care am lucrat nu fac acest lucru. tergem un obiect din Map Window folosind Edit>Feature>Delete. ncepem procesul de vectorizare trasnd pe imaginea raster strzi, cladiri, diverse simboluri. Pentru fiecare din elementele pe care le vom introduce n hart vom crea clase cu elemente grafice specifice. Iniial putem s msurm lungimea unui element folosind opiunea Tools>Measure Distance.

    n primul rnd definim clasa de elemente geometrice strazi de tip line cu atibutele: cods, nume, lungime. Alegem Warehouse>Feature Class Defition, apare fereastra corespunztoare i facem click pe butonul New

    Apare fereastra de definire a clasei: nume, tip, descrierea clase, alegerea sistemului de coordonate dac este cazul.

    38

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    n pagina Attributes definim atributele clasei i stabilim cheia primar.

    S-a definit ca i cheie primar cmpul Cods de tip autonumber, Nume de tip text, Lungime de tip numeric Number. Observm c n partea de jos a ferestrei putem s definim formatul numeric, adic modul n care apare cmpul numeric i numrul de zecimale. Cheia primar s-a definit prin click pe butonul Set Primary Key n prelabil selectndu-se cmpul care este cheie primar. n

    39

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    acelai fel vom definii clasele Poteca, Cladiri, Copaci. Clasele pot fi vizualizate n fereastra Feature Class Definition.

    Dac intrrile pentru fiecae clas nu se adaug automat n legend acest lucru poate fi fcut din meniul Legend>Add Legend Entries i se selecteaz clasele dorite.

    Intrrile corespunztoare claselor apar n legend. Prin dublu click pe icon-ul intrrii se poate modifica caracteristica acesteia.

    Strzile vor apare cu linie roie ngroat, potecile cu linie verde, copacii vor primii simbolul predefinit pentru ei, cladirile vor fi cu culoare galben.

    40

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    n figura de mai sus am ales simbolul pentru copaci. Icon-urile modificate pentru intrrile n legend apar n figura de mai jos.

    Dup definirea claselor tracem la inserarea lor n Map Window, realiznd vectorizarea propriu zis.

    Importul claselor din alt warehouse Clasele de elemente grafice se pot importa din alt warehouse alegnd opiunea Warehouse>NewConection. Se alege warehouse-ul dorit. ntr-un Geoworkspace pot exista conexiuni la mai multe baze de date (Warehouse)

    Toate clasele de elemente ale acestuia se pot folosi n Geoworkspace-ul curent.

    41

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Adugarea claselor de elemente geometrice din imaginea raster n hart

    n Map Window putem s adugm clase care se gsesc i n imaginea raster (clasa strazi) sau clase care nu se gsesc iniial n imagine (clasa cladiri). Adaugm cteva strzi n harta de pe imaginea raster. In SmartSnap toolbar, punem pe on toate butoanele cu exceptia ultimului (Center).

    Punem pe on optiunea Display Properties dialog for new features

    Selectam Insert > Feature.

    42

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Alegem clasa strazi din fereastra care apare

    Aceasta este de tip linie. Trasm strzile dorite n Map Window. Modul n care se traseaz o linie este vizibil n figura de mai jos

    Linia poate fi trasat:

    Punct cu punct (Point to point) atunci cnd putem trasa mai multe puncte i la sfrit facem dublu click sau alegem din meniulul contextual (click pe butonul din dreapta al mouse-ului) End Feature;

    Two point line clasa apare imediat dup ce am selectat cel de al doilea punct. Pentru a continua alegei alte dou puncte;

    Consecutive two-point line permite trasarea unei clase ntre dou puncte n mod continu. Clasa apare n momentul n care am ales punctul fr ntreruperile care apar n cazul precedent;

    Celelalte trei opiuni apar n momentul n care vrem s trasm un arc de cerc. Este bine de dezactivat opiunea Arc tangency Constraint din meniul contextual al comenzii

    n prima form imaginea apare astfel:

    43

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Arcul de cerc poate fi realizat cu una dintre opiunile pentru arc sau poate fi realizat punct cu punct. Opiunea Arc by start, end, point on edge permite trasarea arcului cnd se cunoate punctul de nceput i de sfrit al arcului. Inserm acum o clas pe care am definit-o dar care nu exist n imaginea raster. Aceasta este clasa de elemente grafice copaci care se vede n imaginea de mai sus. Salvm Geoworkspace-ul cu numele CursP1_3 Vom crea clasa Cldiri de tip Area. Aceasta va avea atributele Codc codul cldirii de tip Autonumber, Denumire numele cldiri de tip text, Numar de tip Integer. Alegem Warehouse>Feature Class Definition i facem click pe butonul New. Inserm clasa cldiri care nc nu exist n Map Window dar am creat-o anterior. Selectam Insert > Feature. Selectam clasa de elemente grafice Cldiri din cel mai din stanga camp a controalelor Insert Feature care apar. Butonul Area din bara cu

    controale este setat daca se doreste inserarea in caracteristica arie. Alegem Place by rotated rectangle din lista derulanta.

    Facem Zoom in in jurul grupului de cladiri numerotate. Apasam pe ESC pentru a ne intoarce la Insert Feature.

    Observm c n cazul unei clase de tip Area avem opiuni de inserare a clasei specifice tipului acesteia. Un element de tip area se poate roti ulterior selectnd elementul grafic i apelnd Edit>Geometry>Rotate. Folosind opiunea Place by rotated rectangle, primul punct este in colul din stnga sus al cladirii 1, al doilea in colul din dreapta sus, apoi alegem colul din dreapta jos, alegnd poziia dreptunghiului fa de strad. Apoi se selecteaz cldirea i apare fereastra cu atribute pe care o completm ca in figur.

    44

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    n cazul n care nu am definit toate atributele, modificrile privind atribute noi, tipul de date din acestea, poate fi realizat din meniul Warehouse>Feature Class Definition, opiunea Edit. Dac in procesul de digitizare este necesar s se fac corecii ne putem intoarce inapoi apasand pe tasta BACKSPACE. Totodata poate fi foosita comanda Undo (CTRL+Z). Procedam la fel pentru cea de a doua cladire. Pentru ca am setat proprietatea Copy attribute values from previous feature atributele primei cladiri apar si la cea de a doua. Tastam numele Cladire 2, i 2. Continuam acest proces pentru inserarea celorlalte cldiri. Click OK. Pentru a introduce text n Map Window este necesar s realizm o clas de tip text. Realizam clasa text ca i orice alta clas din Warehouse>Feature Class Definition. Pentru introducerea textului apelm meniul Insert>Text. Apar instrumentele necesare pentru introducerea i formatarea textului:

    Se alege fontul, marimea acestuia, unghiul sub care este scris. Textul se introduce n caseta mai mare din mijlocul imaginii. Pentru a formata textul se face click pe butonul Override style. Rotate dynamicaly permite rotirea dinamic a textului. Salvai Geoworkspace-ul cu numele CursP1_4

    Folosirea comenzilor Undo and Redo

    Presupunem ca am facut o eroare si vrem sa revenim la o situatie anterioara.

    45

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    1. Selectam Tools > Options.Selectam pagina Placement and Editing.

    2. Setam checkbox-ul Undo. 3. Setam checkbox-ul Limit undo operations si Number este setat la 5,

    care defineste numarul de operatii care poate fi undoable or redoable. Numarul de operatii depinde de memoria calculatorului.

    4. Click OK. 5. Select Edit > Undo Insert Feature.

    cladirea 2 este stearsa. 6. Selectam inca o data Edit > Undo Insert Feature.

    Cladirea 1 este stearsa. Folosim acum comanda Redo command pentru a revedea cladirile.

    7. Selectam Edit > Redo Insert Feature. Apare cladirea 1.

    8. Selectam inca o data Edit > Redo Insert Feature. Cladirea 2 apare.

    9. Daca incercam comanda Edit > Redo Insert Feature pentru a treia oara observam ca este dezactivata.

    10. Digitizam cladirea 3 in acelasi fel ca si pentru celelalte doua

    11. Tastam atributele: Cladire 3 pentru Nume si 3 pentru Numar. 12. Digitizam cladirea 4 folosind acelasi proces.

    46

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    13. Pentru cladirea 4 tastam: Cladire 4 pentru Nume i 4 pentru Numar. Pentru ca elementele din fereastra Map Window s fie active cnd facem click pe ele va trebui s mutm clasa cu elemente grafice imagine pe o poziie inferioar. Cnd folosim opiunile de digitizare Arc, atenie cnd terminai o poriune facei click pe arc. n procesul de vectorizare folosii butoanele Zoom i Pan pentru a v mrii sau micora harta la dimensiunile dorite i pentru a o muta acolo unde dorii.

    Folosii butoanele Fit All i Fit Select Set pentru a ncadra toat harta pe ecra sau numai zona selectat. Butoanele Select Set Properties i Geometry Information sunt folosite pentru a vedea proprietile unei instane a unei clase i informaii despre geometria obiectelor.

    De exemplu pentru una dintre strzi vrem s vedem informaiile geometrice despre ea. Selectm strada

    i alegem butonul Geometry Information. Apare fereastra cu acelai nume n care vedem informaiile despre elementele geometrice din care este constituit.

    n acest moment al cursului clasele de elemente geometrice care au intrri in legend se vd in figura urmtoare.

    47

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Comanda Extend to Intersection. Considerm strada C pe care vrem s-o extindem pn la intersecia cu strada b. Selectm obiectul strada c i alegem din Edit>Geometry>Extend to Intersection. Trebuie s avem bifat opiunea Break Linear Features din fereastra option pagina Placement and Editing. Pentru aceasta mai simplu este de fcut click pe butonul

    din bara cu butoane Options Strada B se mparte automat n dou: strada B1 i strada B2

    Acest lucru se observ din vizualizarea atributelor celor dou strzi. Strada B1 va avea o valoare a atributului cheie primar, iar strada B2 va avea o alt valoare a atributului cheie primar. n cazul n care dorim s realizm extensia unui singur element grafic, selectm respectivul element, alegem comanda Edit>Geometry>Extended, dup care deplasm cursorul pn n punctul dorit

    48

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Comanda Redegitize Ne propunem s redigitizm un element de pe hart n particular strada c. Vrem

    s-o modificm dintr-o linie dreapt ntr-o linie curb. Pentru aceasta vom selecta comanda Edit>Geometry>Redigitize. 1. n pasul 1, vom selecta punctul de unde ncepe

    redigitizarea (intersecia dintre strada d i curba raster, punctul a);

    2. pasul 2 vom selecta punctul de sfrit al digitizrii (intersecia dintre curba raster i strada D partea de sus, punctul b);

    3. pasul 3 alegem un punct pe curb, alegem opiunea Arc by start, end, point on edge, end, facem click pe dreapta i dezactivm opiunea Arc to tangent, dup care urmm arcul de cerc de a lungul curbei pn n punctul de sus, punctul b . Elementul clasei se modific aa cum se vede n figur.

    49

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Comanda Trim Comanda Trim este opusa comenzii Extend. n acest caz micorm un element pna dimensiunile dorite sau pn la o intersecie. Selectm o poriune din elementul grafic strada C, alegem Edit>Geometry>Trim i micorm elementul grafic pn la poziia dorit.

    Salvm Geoworkspace-ul cu numele CursP1_5

    Comanda Continue n cazul n care n procesul de digitizare (vectorizare) ne suprapunem peste elemente existente, nu mai are rost s digitizm i acele poriuni. Selectm butonul:

    n figura noastr linia raster din dreapta se suprapune peste elementul strada c.

    Digitizm pe poriunea existent sub strada C i botezm aceast poriune poteca1. Alegem opiunea Insert>Feature, alegem clasa poteca i trasm poriunea de sub strada C (poriune 1). Selectm elementul poteca1 i alegem Edit>Geometry>Continue i continum cu poriunea din imaginea raster de la

    50

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    intersecia cu arcul de cerc (poriunea 2). Observm ca aceast poriune aflat sub arcul de cerc preia atributele elementului poteca1, suprapunndu-se pe o poriune cu strada c. Atenie n acest moment pot apar de mai multe ori atributele elementelor pe care le vectorizm. Apsm cancel pentru a pstra valorile existente. Continum cu poriunea 3. n final instana clasei de elemente grafice poteca apare ca n figura de mai jos, atributul su cu numele nume are valoarea Poteca1.

    51

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Comanda Measure Distance i Measure Angle n cazul n care dorim s msurm distana dintre dou puncte de pe hart alegem din meniul Tools>Measure Distance. Distana apare ntr-o fereastr. n cazul n care msurm distana ntre mai multe puncte, fiecare distan apare separat i totodat apare i distana total.

    Dac vrem s msurm arcul de cerc ntre dou elemente grafice alegem opiunea Tools>Measure Angle. Selectm n primul rnd primul element, apoi pe cel de al doilea i apare unghiul dintre ele.

    Opiuni ale meniul contextual al comenzii prin care se introduce o instan a unei clase n Map Window. Vrem s parcurgem o distan oarecare peste un element grafic al unei clase. Pentru aceasta alegem opiunea Insert>Feature. Facem apoi click pe butonul din dreapta i apare meniul contextual care permite alegerea uneia dintre opiunile existente.

    52

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Alegem opiunea Distance Along Feature i din fereastra care apare alegem 20m napoi de la punctul de intersecie.

    Dac alegem opiunea Distance and Direction apare o fereastr n care putem tasta distna pe care dorim s ne deplasm i azimutul

    Dac alegem opiunea Distance and Direction from point apare o fereastr n care tastm distana i azimutul

    53

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Dac alegem DeltaX i DeltaY ne putem poziiona funcie de coordonatele punctului de origine.

    De la aceast poziie am definit o nou potec pe care am numit-o poteca2

    Salvai Geoworkspace-ul cu numele CursP1_6

    54

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Comanda Insert>Feature> din meniul contextual> Offset permite incadrarea unei clase care se introduce ntre elementele grafice ale unei clase existente. Presupunem c dorim s introducem instane ale clasei nou create parcele ntr-un spaiu cunoscut de o parte i de alta a unei clase existente, de exemplu Strazi Dup alegerea opiunii din meniul contextual, se selecteaz clasa unde se va insera noua clas de elemente grafice i se definete distana n care trebuie s se ncadreze. Noua clas se poate incadra ntre liniile portocalii, identice cu cele ale elementului grafic selectat. n urma procesului de inserare noua clas (parcele haurat cu rou) apare ncadrat de liniile offset.

    Comenzi de editare a geometriei unor clase de elemente grafice Vrem s extindem clasa cu elemente strada, obiectul Strada B pn la intersecia cu strada D. Alegem comanda Edit>Geometry>Extend to Intersection i obinem o nou imagine n care strada B se extinde pn la intersecia cu strada D:

    Din extensia creat vrem s ducem o perpendicular pn la intersecia cu strada b2. Alegem Insert>Feature i apoi din meniul contextual (click dreapta) alegem Perpendicular From. Dac vrem s ducem o perpendicular ntr-un punct de exemplu din b pe obiectul Strada B1, alegem Perpendicular to.

    55

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    n urmtorul exemplu am realizat o inserare pentru clasa de elemente strada n care avem dou strzi perpendiculare pe strada B.

    Putem s extindem strada dintre cldirile 2 i 3 pn la prima intersecie posibil folosind Edit>Geometry>Extend to Intersection.

    Introducem o nou instan a clasei strazi n punctul b

    56

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Instana are atributele

    Ne propunem s modificm aceast instan ntr-o instan a clasei poteca. Selectam elementul grafic strada E i alegem din meniul Edit>Feature>Change Class Definition. Apare fereastra Change Feature Class n care alegem clasa n care se transform copiem valorile vechilor atribute n atributele clasei noi i tergem clasa iniial.

    n hart elementul grafic i-a modificat culoarea funcie de clasa la care aparine.

    57

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Salvai Geoworkspace-ul.

    Comanda Edit Attribute Atributele clasei se pot modifica funcie de dorina celui care realizeaz harta. Folosind comanda Edit>Attribute>CopyAttributeDefinition putem s adugm atribute noi pe care s le copiem dintr-o alt clas.

    Comanda Edit>Attribute permite modificarea atributelor unei clase de elemente grafice n mai multe feluri.

    Comenzi informative i de corecie pentru geometria elementelor grafice i pentru conectivitatea claselor de elemente Caracteristicile geometrice ale unui anumit element al unei clase pot fi vizualizate folosind Tools>Geometry Information

    58

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    n Map Window elementul selectat apare cu linie ngroat. El poate fi oricare: punct, linie, arc etc. Pentru a valida elementele geometrice pe care le-am realizat i s fim siguri c totul este bine, putem folosi comanda Tools>Validate Geometry. Pentru a valida conectivitate ntre diverse clase de elemente (n cazul nostru ntre strzi i poteci) putem folosi comanda Tools>Validate Conectivity. Rezultatele apar att n fereastra Map Window ct i n fereastra Data Window. Pentru cazul nostru erorile de conectivitate apar n fereastra Map Window sub forma unor puncte galbene

    59

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Pentru a fixa erorile de conectivitate foloasim Tools>Fix Conectivity. n cazul n care apar erori poate s fie tears un element al unei clase care nu corespunde.

    Crearea i inserarea unei clase de elemente grafice de tip Compound Clasa de elemente grafice Compound permite introducerea mai multor tipuri de figuri geometrice funcie de alegerea utilizatorului. Clasa de tip Compound se creaz ca i celelalte clase din meniul Warehouse>Feature Class Definition

    60

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Atributele clasei pot fi:

    Icon-ul aceste clase sugereaz faptul c ea poate fi arie, linie sau punct.

    n momentul n care inserm o astfel de clas aceasta poate fi arie, linie sau punct

    n fereastra Legend Style Properties se poate definii stilul fiecrui element al clasei Compound.

    61

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Conform setrilor realizate elementele grafice corespunztoare clasei de tip Compound cu numele Parcele vor apare n hart.

    Modul n care se poate insera o astfel de clas mprumut stilurile celor trei tipuri fundamentale de elemente grafice punct, linie, arie

    Putem s inserm o clas de tip arie n hart, delimitat de elemente care aparin altor clase. n primul rnd trebuie selectate clasele ntre care va fi inclus noua

    62

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    clas. Acestea pot fi selectate din legend innd tasta ctrl sau shift apsat. Foarte important, pentru ca opiunea Interactive Area by Face s devin activ trebuie selectat opiunea Edit>Select by Legend Entry. Se apeleaz opiunea Insert>Interactive Area by Face. Zonele din hart delimitate de clasele selectate devin active n momentul n care mouse-ul se gsete deasupra lor i printr-un simplu click se realizeaz inserarea clasei noi de elemente grafice.

    n exemplul nostru inserm clasa parcele ntre dou clase existente poteca i Strzi.

    Suprafa care a fost creat anterior poate fi modificat folosind comanda Edit>Geometry>Edit

    63

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Apar puncte specifice care permit modificarea formelor suprafeei. Pot fi adugate unghiuri nou sau pot fi modificate cele existente. Trgnd de ele se modific forma suprafeei sau apsnd pe tasta delete se terge unghiul selectat.

    Comenzi care acioneaz asupra claselor de elemente grafice O clas de elemente se poate mprii n mai multe pri prin comanda Edit>Feature>Split.

    Comanda invers este Edit>Feature>Merge prin care se pot unii mai multe clase de acelai tip. Opiunile comenzii Insert>Feature se vizualizeaz n imaginea de mai jos.

    64

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Impartirea unei clase de elemente geometrice Presupunem ca avem o cladire prea mare (Cladire 5), pe care vrem s o mprim n dou i apoi i vom schimba poziia deoarece este plasat incorect.

    Procedam astfel:

    1. Pstram Display properties dialog for new features on. 2. Selectam Cladire 5. 3. Selectam Edit > Feature > Split. 4. Alegem punctul de unde incepe impartirea apoi punctul in care se termina.

    Facem dublu click si se termina comanda Split. Din Edit > Undo Split puteti inlatura efectul comenzii Split.

    5. Cladirea cea mai din stanga ramane cu caracteristicile tastate anterior. Cladire 5.

    6. Click OK pentru a pastra caracteristicile acestei cladiri. 7. Pentru cladirea din dreapta tastam: Cladire 6 pentru Nume, Cabana

    de ski pentru Destinatie, si 5 pentru Numar. 8. Click OK.

    65

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    9. Selectam cladirea noua Cladire 5, si apoi selectam Edit > Geometry > Move pentru a trage cladirea la o distanta oarecare de cladirea Cladire 1.

    Copierea unei clase de elemente geometrice

    Comanda Copy poate fi folosita pentru copierea articolelor (feature). De exemplu vom copia cladirea Cladire 6.

    1. Selectam cladirea Cladire 6. 2. Selectam Edit > Feature > Copy.

    Cladirea Cladire 5 este selectata, apar laturile cu o alta culoare si colturile marcate

    3. Facem click pe coltul din stanga sus pentru a definii sursa de copiere. 4. Mutam cursorul pe o pozitie in dreapta cladirii Cladire 5, de a lungul

    strazii, si facem click pentru a plasa noua cladire. 5. Apare fereastra de dialog Cladire Properties copiindu-se atributele

    cladirii Cladire 6. 6. Tastam urmatoarele caracteristici pentru Cladire 6: Cladire 6 pentru

    Nume, 6 pentru Numar. 7. Click OK. 8. Tastam ESC pentru a parasi comanda Copy.

    Rotirea unei clase de elemente geometrice

    Comanda Rotate poate fi folosit pentru a roti una sau mai multe elemente grafice, de tip linie sau suprafata. Punctele orientate i textul poate fi rotit folosind comanda Spin. In acest exercitiu vom roti cea de a sasea cladire.

    1. Selectm cladirea Cladire 6. 2. Select Edit > Geometry > Rotate.

    66

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    3. Selectam un punct in jurul caruia vrem sa efectuam rotatia. Punctul selectat poate fi oriunde n cadrul instanei clasei. De exemplu rotim cldirea 4. Miscam de mouse si observam ca cladirea se roteste.

    4. Putem folosi comanda Edit>Geometry>Spin pentru a roti textul de la cladirea. Selectam comanda i ne poziionm pe textul pe care dorim s-l rotim.

    Inserarea unui punct dinamic de modificare a dimensiunilor unui element grafic la intersecia a dou clase de elemente grafice. Comanda n acest caz este Insert Intersection i este apelabil din meniul Edit>Geometry>Insert Intersection. Se selecteaz clasele cu elemente care conin intersecia. Apare un punct dinamic la intersecia celor dou instane ale clasei

    Se face click pe punctul respectiv i este marcat intersecia. Dac apelm comanda Edit>Geometry>Edit se observ apariia n intersecie a unui punct ce permite modificarea concomitent a dimensiunilor celor dou clase care aapr n aceasta

    67

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Comanda Circular Filet Pentru a accesa aceast comand folosim Edit>Geometry>Construct Circular Filet. Se aleg instanele ntre care se realizeaz filetul circular sau cu alte cuvinte se unesc printr-o linie curb. Dup alegerea instanelor se face click pentru confirmarea comenzii.

    Comenzi asupra atributelor Asupra atributelor unei clase cu elemente grafice se pot ntreprinde mai multe aciuni asupra atributelor sale. Dac se dorete introducerea de noi atribute atunci se alege Warehouse>Feature Class Definition i din fereastra care apare se alege butonul Edit

    n cazul n care se folosesc modificri asupra cmpurilor se folosesc opiunile meniului Edit>Atribute. Presupunem ca vrem s calculm TVA-ul cldirilor precum i preul total al unei cldiri. Iniial avem introdus preul n atributul respectiv al clasei cldiri.. Alegem Edit>Atribute>Update Atribute. n fereastra care apare scriem expresiile de calcul ale cmpurilor executnd click pe butonul Expression.

    68

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Facem click pe butonul Apply i pe butonul Close dup care vizualizm atributele unei instane a clasei Cldiri. Observm c atributele se modific funcie de expresiile definite anterior.

    Valorile atributelor se pot modifica funcie de tipul clasei. Considerm clasa Parcele de tip Area. Atributul suprafaa va prelua proprietatea clasei. Se apeleaz Edit>Atribute>Update Atribute, n momentul n care se afieaz atributele se face click pe dreapta n caseta corespunztoare cmpului suprafaa i din meniul derulant care apare se alege Area

    69

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Automat apare expresia AREA(). Presupunnd c proprietarul este ULBS se poate introduce acest ir de caractere n caseta corespunztoare atributului proprietar. n mod automat datele se vor modifica n cmp

    Pentru c am ales parcela clas de tip compound doar elementele grafice de tip Area s-au modificat. Comanda Edit>Atribute>Copy Attribute, permite copierea unui atribut al unei clase la o alt clas. De exemplu dorim s copiem atributul proprietar de la clasa parcele la clasa cladiri.

    70

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Apare fereastra de mai sus care permite selecia claselor dorite, precum i a atributului necesar.

    Comanda Update Attributes using Text Comanda Update Attributes Using Text actualizeaz un atribut al unei clase de elemente folosind referiri spaiale ale elementelor de tip text. Pentru clase de elemente de tip arie, atributele sunt actualizate folosind textul dintr-un element text, al crui punct de origine este in interiorul ariei. Pentru clase de elemente de tip punct sau linie, atributele sunt actualizate folosind textul din cel mai apropiat element text. Vom folosi acesta comand pentru a actualiza atributele clasei de elemente Parcele cu etichetele text afisate peste parcele, adic vom modifica automat valoarea din cmpul Nume cu ceea ce este scris n clasa cu elemente EticheteFeature. 1. Selectai Edit > Attribute > Update Attributes Using Text. 2. In cmpul Update features in, din conexiunea curent selectai clasa de elemente Parcela. Toate instanele clasei vor fi actualizate. 3. In cmpul Attribute to update, din lista derulanta selectai proprietar. Vor fi actualizate doar atributele existente. 4. In cmpul Update text from, selectai Nume_prop. Aceasta este clasa de elemente de tip text pe care o vei folosi pentru actualizarea atributului proprietar. Nu vei folosi cmpul Distance deoarece acesta este utilizat doar pentru elementele punctuale si liniare. Dac sunt erori, acestea vor fi menionate intr-un fisier text al crui nume va fi afisat in cmpul Output errors. Erorile posibile se refera la elementele care au texte multiple in interiorul ariilor sau la elementele fr text. 5.Apsai butonul Apply.

    71

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Atributul Proprietar este actualizat pentru toate elementele clasei de elemente Parcela funcie de valorile textuale din Nume_prop afisate in fiecare parcela. 6. Apsai butonul OK cnd este afisat un mesaj care arata numrul elementelor care vor fi actualizate cu valorile atributului (ar trebui sa fie 7 din 7). 7. Apsai butonul Close in fereastra de dialog Update Attributes Using Text. 8. Dublu clic in cteva parcele (pe element, nu pe eticheta). Veti observa ca atributul Nume_parcela are acum valori apropiate.

    Legtura dintre o clas de elemente grafice i un fiier text Ne propunem s realizm o legtur ntre o clas cu elemente grafice i un fiier text. Concret vrem s realizm o entitate de legtur ntre clasa parcele i un fisier text care conine date despre parcele. Fiierul text apare astfel:

    Pentru aceasta vom crea o clas care are ca i surs de date fiierul text. Apelm Warehouse>Feature Class Definition i facem click pe butonul Attach. Din

    72

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    fereastra carea apare alegem ca i tip de fiier text i ca surs de date fiierul de tip text cu numele Detalii_parcele.

    Facem click pe butonul Ok i revenim n fereastra Feature Class Definition.

    Observm apariia unei clase noi de elemente cu numele Detalii_parcele. Pentru legtura ntre cele dou clase Parcela i Detalii_parcele alegem Analysis>Join

    73

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Apare fereastra Join n care selectm cele dou clase n partea stng i dreapt alegturii, apoi alegem cmpul de legtur (n cele dou cmpuri exist date identice). Cmpurile de legtur apar n zona Selected attribute pair. Definim un nume pentru legtur care este de fapt o interogare sau un Query, n zona Query Name. Rezultatele acestei interogri le vom vedea n fereastra data window. Tipul de legtur este Inner adic vom lua o nregistrare din partea stng cu o nregistrare din partea dreapt.

    Transformarea rezultatelor unui join intr-o clasa cu elemente

    Acum putem transforma rezultatele join-ului intr-o nou clas cu elemente. In exercitiul urmator vom modifica unul dintre atribute.

    1. Selectam Warehouse > Output to Feature Classes. 2. Din caseta Source connections and queries, selectam Queries.

    74

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Alegem Query-ul Legatura_parcele. Rezult o clas nou disinct de elemente care se va modifica i n hart aa cum se vede n figura urmtoare:

    Parcela 3 s-a modificat automat n culoarea albastr. Clasa nou cu elemente apare n legend. Atributele acestei clase noi sunt:

    75

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Introducere ................................................................................................................................. 1 DEFINIII.............................................................................................................................. 1 Meniul mediului Geomedia.................................................................................................... 2 Lucrul cu Geoworkspace........................................................................................................ 3

    Crearea unui GeoWorkspace.............................................................................................. 3 Salvarea unui geoworkspace .............................................................................................. 3

    Opiuni pentru localizarea fisierelor....................................................................................... 4 Warehouse. Conectarea la date .............................................................................................. 4

    Conectarea la un Warehouse Access existent .................................................................... 5 Despre Sisteme de Coordonate Geografice n Geomedia .......................................................... 6

    Lucrul cu sisteme de coordonate............................................................................................ 6 Definirea Sistemului de coordonate pentru Geoworkspace ................................................... 7 Definirea sistemului de coordonate pentru o clas cu elemente grafice ................................ 7 Definirea sistemului de coordonate implicit pentru Warehouse i pentru Geoworkspace .... 8

    Noiuni introductive despre clase cu elemente grafice............................................................. 13 Definirea unei clase noi........................................................................................................ 13

    Captura datelor petru realizarea unui proiect Geomedia.......................................................... 21 Setarea mediului Geomedia ................................................................................................. 21 Setare opiunilor de afiare a atributelor pentru elementele nou vectorizate ....................... 22

    Opiunea Maintain Coincidence....................................................................................... 23 Setarea optiunii Automatically Add Legend Entries........................................................ 23

    Alegerea sistemului de coordonate a Geoworkspace-ului ................................................... 24 Crearea unei clase cu elemente grafice de tip punct ............................................................ 26 Folosirea coordonatelor pentru a plasa elemente geometrice de tip punct .......................... 29 Inserarea unei imagini raster ................................................................................................ 31 Georeferenierea Imaginii Raster ......................................................................................... 32 Operaii necesare pentru conversia datelor raster n vector i editarea acestora. VECTORIZARE .................................................................................................................. 36 Digitizare vectorizare ........................................................................................................... 37

    Importul claselor din alt warehouse ................................................................................. 41 Adugarea claselor de elemente geometrice din imaginea raster n hart ........................... 42 Folosirea comenzilor Undo and Redo.................................................................................. 45 Comanda Extend to Intersection. ......................................................................................... 48 Comanda Redegitize ............................................................................................................ 49 Comanda Trim...................................................................................................................... 50 Comanda Continue............................................................................................................... 50 Comanda Measure Distance i Measure Angle.................................................................... 52 Opiuni ale meniul contextual al comenzii prin care se introduce o instan a unei clase n Map Window........................................................................................................................ 52 Comenzi de editare a geometriei unor clase de elemente grafice ........................................ 55 Comanda Edit Attribute ....................................................................................................... 58 Comenzi informative i de corecie pentru geometria elementelor grafice i pentru conectivitatea claselor de elemente ...................................................................................... 58 Crearea i inserarea unei clase de elemente grafice de tip Compound ................................ 60 Comenzi care acioneaz asupra claselor de elemente grafice............................................. 64

    Impartirea unei clase de elemente geometrice ................................................................. 65 Copierea unei clase de elemente geometrice.................................................................... 66 Rotirea unei clase de elemente geometrice ...................................................................... 66

    Inserarea unui punct dinamic de modificare a dimensiunilor unui element grafic la intersecia a dou clase de elemente grafice......................................................................... 67

    76

  • Introducere n GEOMEDIA PROFESSIONAL 6 Partea I

    Comanda Circular Filet ........................................................................................................ 68 Comenzi asupra atributelor .................................................................................................. 68

    Comanda Update Attributes using Text ........................................................................... 71 Legtura dintre o clas de elemente grafice i un fiier text ................................................ 72 Transformarea rezultatelor unui join intr-o clasa cu elemente............................................. 74

    77

    IntroducereDEFINIIIMeniul mediului GeomediaLucrul cu GeoworkspaceCrearea unui GeoWorkspaceSalvarea unui geoworkspace

    Opiuni pentru localizarea fisierelorWarehouse. Conectarea la dateConectarea la un Warehouse Access existent

    Despre Sisteme de Coordonate Geografice n GeomediaLucrul cu sisteme de coordonateDefinirea Sistemului de coordonate pentru GeoworkspaceDefinirea sistemului de coordonate pentru o clas cu elemente graficeDefinirea sistemului de coordonate implicit pentru Warehouse i pentru Geoworkspace

    Noiuni introductive despre clase cu elemente graficeDefinirea unei clase noi

    Captura datelor petru realizarea unui proiect GeomediaSetarea mediului GeomediaSetare opiunilor de afiare a atributelor pentru elementele nou vectorizateOpiunea Maintain Coincidence Setarea optiunii Automatically Add Legend Entries

    Alegerea sistemului de coordonate a Geoworkspace-uluiCrearea unei clase cu elemente grafice de tip punctFolosirea coordonatelor pentru a plasa elemente geometrice de tip punct Inserarea unei imagini rasterGeoreferenierea Imaginii RasterOperaii necesare pentru conversia datelor raster n vector i editarea acestora. VECTORIZAREDigitizare vectorizareImportul claselor din alt warehouse

    Adugarea claselor de elemente geometrice din imaginea raster n hart Folosirea comenzilor Undo and Redo Comanda Extend to Intersection. Comanda RedegitizeComanda TrimComanda ContinueComanda Measure Distance i Measure Angle Opiuni ale meniul contextual al comenzii prin care se introduce o instan a unei clase n Map Window.Comenzi de editare a geometriei unor clase de elemente graficeComanda Edit AttributeComenzi informative i de corecie pentru geometria elementelor grafice i pentru conectivitatea claselor de elementeCrearea i inserarea unei clase de elemente grafice de tip CompoundComenzi care acioneaz asupra claselor de elemente graficeImpartirea unei clase de elemente geometrice Copierea unei clase de elemente geometriceRotirea unei clase de elemente geometrice

    Inserarea unui punct dinamic de modificare a dimensiunilor unui element grafic la intersecia a dou clase de elemente grafice.Comanda Circular FiletComenzi asupra atributelorComanda Update Attributes using Text

    Legtura dintre o clas de elemente grafice i un fiier textTransformarea rezultatelor unui join intr-o clasa cu elemente


Recommended