+ All Categories
Home > Documents > TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI ŞI COMUNICAŢIILOR

TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI ŞI COMUNICAŢIILOR

Date post: 12-Aug-2015
Category:
Upload: myhay-buzatu
View: 733 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
285
TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI ŞI COMUNICAŢIILOR ( TIC) Introducere Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) este denumirea care se oferă unui ansamblu de instrumente şi resurse tehnologice utilizate pentru a comunica şi pentru a creea, difuza, stoca şi gestiona informaţia destinată procesului educativ. În ultimii ani, accesarea sistemelor educative ale aplicaţiilor, reţelelor şi suporturilor numerice ale TIC a cunoscut o expansiune spectaculoasă oriunde în lume. Potrivit Raportului mondial UNESCO asupra educaţiei, lumea educaţiei se găseşte în faţa unei probleme majore, aceea de a pregăti elevii şi profesorii pentru "societatea de mâine" deoarece majoritatea cadrelor didactice n-au fost pregătite într-o manieră TIC, iar "majoritatea unităţilor de învăţământ actuale, chiar şi în ţările dezvoltate nu sunt pe deplin pregătite pentru noile tehnologii ale informaţiei şi comunicaţiilor" . De notat faptul că, deşi TIC-urile numerice tind să devină mai accesibile, tehnologiile precedente continuă să joace un rol esenţial în învăţământ pe plan mondial. Procurarea de filme, benzi video, televiziune cu circuit închis, radio pare mult mai facilă decât achiziţionarea unui calculator cu acces la Internet şi Web. Noile TIC-uri numerice şi în particular utilizarea Internet- ului şi Web-ului în învăţământ nu sunt simple tehnologii, ci combinaţii de hardware, software, suporturi şi sisteme de distribuţie, într- o continuă evoluţie. Aceste noi TIC-uri se deosebesc de tehnologiile anterioare prin mai multe aspecte importante, şi anume: aptitudinea de integrare a instrumentelor multiple într-o singură aplicaţie; capabilitatea de a stăpâni şi îmbogăţi mediul informaţional; flexibilitatea utilizării, mai ales în situaţia restricţiilor de timp şi spaţiu; conectivitatea, adică posibilitatea oferită oricărei persoane, oriunde în lume, de a dispune de o conexiune la Internet şi de a accede la informaţii Web. Introducerea noilor TIC-uri a suscitat în comunitatea specialiştilor din educaţie dezbateri destul de aprinse cu privire la aportul acestora la procesul educativ, evoluţia rapidă şi posibilităţile de evaluare. În continuare se vor 1
Transcript

TEHNOLOGIA INFORMAIEI I COMUNICAIILOR ( TIC) Introducere Tehnologia informaiei i comunicaiilor (TIC) este denumirea care se ofer unui ansamblu de instrumente i resurse tehnologice utilizate pentru a comunica i pentru a creea, difuza, stoca i gestiona informaia destinat procesului educativ. n ultimii ani, accesarea sistemelor educative ale aplicaiilor, reelelor i suporturilor numerice ale TIC a cunoscut o expansiune spectaculoas oriunde n lume. Potrivit Raportului mondial UNESCO asupra educaiei, lumea educaiei se gsete n faa unei probleme majore, aceea de a pregti elevii i profesorii pentru "societatea de mine" deoarece majoritatea cadrelor didactice n-au fost pregtite ntr-o manier TIC, iar "majoritatea unitilor de nvmnt actuale, chiar i n rile dezvoltate nu sunt pe deplin pregtite pentru noile tehnologii ale informaiei i comunicaiilor" . De notat faptul c, dei TIC-urile numerice tind s devin mai accesibile, tehnologiile precedente continu s joace un rol esenial n nvmnt pe plan mondial. Procurarea de filme, benzi video, televiziune cu circuit nchis, radio pare mult mai facil dect achiziionarea unui calculator cu acces la Internet i Web. Noile TIC-uri numerice i n particular utilizarea Internet-ului i Web-ului n nvmnt nu sunt simple tehnologii, ci combinaii de hardware, software, suporturi i sisteme de distribuie, ntr- o continu evoluie. Aceste noi TIC-uri se deosebesc de tehnologiile anterioare prin mai multe aspecte importante, i anume: aptitudinea de integrare a instrumentelor multiple ntr-o singur aplicaie; capabilitatea de a stpni i mbogi mediul informaional; flexibilitatea utilizrii, mai ales n situaia restriciilor de timp i spaiu; conectivitatea, adic posibilitatea oferit oricrei persoane, oriunde n lume, de a dispune de o conexiune la Internet i de a accede la informaii Web. Introducerea noilor TIC-uri a suscitat n comunitatea specialitilor din educaie dezbateri destul de aprinse cu privire la aportul acestora la procesul educativ, evoluia rapid i posibilitile de evaluare. n continuare se vor examina diferite aspecte cu privire la TIC-uri: prezentarea situaiei statistice pe cinci continente care confirm faptul c TIC-urile au un impact ntr-adevr mondial; efectele TIC-urilor asupra ameliorrii exerciiului normal al funcionrii nvmntului prin introducerea noilor metode; examinarea unor probleme generale ridicate de recurgerea la TIC i n particular acelea de formare a cadrelor didactice. Un tur de orizont Nu exist la ora actual date mondiale detaliate asupra utilizrii TIC-urilor n coli; din diverse exemple pe plan naional reiese faptul c multe uniti colare sunt echipate cu aceste tehnologii. America de Nord pare mai avansat n ceea ce privete dotarea cu TIC-uri i conectarea la Internet. Astfel, n SUA raportul numr_elevi/numr_calculatoare a evoluat de la 63/1 la 6/1 ntre 1985 i 1997. n Europa, peste 80% din unitile de nvmnt au acces la Internet n rile mai dezvoltate. n Marea Britanie, guvernul a asigurat pn la sfritul anului 2002 conectarea la Internet a tuturor unitilor colare i universitare, a bibliotecilor i a unui numr nsemnat de centre comunitare. n Germania, 10.000 de coli erau legate la Internet n anul 1999, iar Italia a anunat c la sfitul anului 2000 au fost instalate calculatoare i dispozitive multimedia ntr-un numr de 15.000 de coli.

1

Asia cunoate o evoluie asemntoare rilor europene. n Japonia, n 1997, mai mult de 94% din colile publice erau dotate cu calculatoare, iar 10% dintre acestea erau conectate la Internet. n 2003 toate colile publice japoneze aveau conexiune la Internet. n China de deruleaz proiecte importante care vizeaz dezvoltarea programelor educaUionale care fac apel la Internet. n Noua Zeeland 83% din colile primare i 94% din cele secundare dispun de acces la Internet. n America de Sud, pe baza proiectelor lansate s-a realizat conectarea la Internet a peste 50% din colile primare, iar cele secundare aproape n totalitate. n Africa, iniiativa pentru crearea reelelor de formare a profesorilor africani vizeaz o pregnant schimbare n domeniul educaiei prin: deschiderea unitilor educative asupra comunitii i transformarea alor n centre comunitare de documentare, informare i nvare; schimbarea comportamentului profesorilor prin stimularea perfecionrii profesionale permanente. Orientul Mijlociu, pe baza unor programme finanate de Banca Mondial, urmrete amelioararea educaiei de baz, instalarea de laboratoare informatice n coli, formarea profesorilor asupra tehnicilor de iniiere n informatic i nvmnt asistat de calculator. Echipamentul TIC i de conectare la Internet se dezvolt i n unitile de educaie informal. Aproape 20% din bibliotecile din Marea Britanie sunt legate la Internet i iniativa guvernamental NGL (National Grid for Learning) va permite extinderea conectrii tuturor muzeelor i bibliotecilor n urmtorii ani. O anchet realizat n SUA, a artat c peste 75% din bibliotecile publice ofer utilizatorilor un acces de baz la Internet. De asemenea, numeroase muzee cu finanare public sau privat dispun de mijloce educaionale care fac apel la TIC-uri. Eficiena TIC-urilor Conexiunea organismelor educative la Internet este n parte rezultatul presiunii sociale, de aceea se impune o analiz profund pentru determinarea consecinUelor positive, gradul de eficacitate al instrumentelor TIC n domeniul educaiei. Aceast chestiune comport trei aspecte: comparaia ntre tehnicile tradiionale de nvmnt i cele cu TIC-uri; activitile pedagogice care nu se pot dispensa de TIC-uri; rentabilizarea utilizrii TIC-urilor. TIC-urile ca suport de nvmnt Eficiena TIC-urilor n domeniul educaiei vizeaz n primul rnd posibilitatea ca nvmntul care utilizeaz TIC-uri ca suport s aib efecte asupra rezultatelor elevilor i, dac rspunsul este pozitiv, specificarea acestor efecte. Este vorba aici de nvmntul care utilizeaz vectori tehnologici precum televiziunea, radioul sau un calculator legat la o reea. Exemplele analizate arat c un nvmnt n care TIC-urile servesc drept suport al metodelor pedagogice clasice este ntotdeauna la fel de eficient ca i nvmntul tradiional care pune fa n fa profesorul i elevul i poate, n cazuri bine precizate s amelioreze rezultatele nvrii i atitudinea fa de nvare. Lucrurile sunt i mai promitoare n cazul folosirii TIC-urilor mai sofisticate, mai ales dac intervin aplicaii i metode care favorizeaz nvarea "constructivist", n care elevii sunt incitaUi s descopere ei nii universuri bogate n informaii i experiene. Eforturile de cercetare care se desfoar azi n lume viznd eficiena TIC ca suport de nvmnt ar trebui s permit cristalizarea unei idei clare cu privire la contribuia acestor tehnologii asupra pedagogiei constructiviste. n acest cadru se nscrie i proiectul Helsinki 2000 prin care Finlanda a deschis o anchet pluridisciplinar care vizeaz n primul rnd analiza metodelor pedagogice novatoare prin studii de caz aprofundate asupra nvrii colective asistate de calculator. nvmnt condiionat de TIC-uri

2

A doua modalitate de a evalua contribuia TIC-urilor la educaie const n a aprecia dac aceste tehnologii permit elevilor i profesorilor s desfoare activiti imposibil de realizat prin alte mijloace. Aceast chestiune comport cinci aspecte: TIC-urile permit o aplicare mai bun a noilor metode pedagogice; exploatarea resurselor distribuite la distan; munca n colectiv; extinderea programelor de nvmnt; obinerea calificrilor cerute de piaa muncii. Favorizarea noilor metode pedagogice Teoria pedagogic constructivist modern pune accent pe gndirea critic, rezolvarea problemelor, experiene de nvare "autentice", negocierea social a cunotinelor i colaborarea, adic pe metodele pedagogice care cer profesorului s fie nu doar furnizor de informaie ci favorizator al nvrii, care ajut elevii s utilizeze informaia i orice alte materiale pentru a construi propria lor viziune asupra realitUii. TIC-urile permit profesorilor s-i aduc pe elevi n situaia de a tri experiene de nvare constructivist autoregulate, autodirijate i fondate pe rezolvarea problemelor. TIC-urile permit evaluarea gradului de asimilare a cunotinelor de ctre elevi prin metode noi, interactive i interesante, axate pe nUelegerea n profunzime a coninuturilor i proceselor. Un exemplu din care se poate deduce modul n care TIC-urile pot favoriza metodele pedagogice constructiviste este acela al mediilor de nvare intenional asistate de calculator, CSILE (Computer Supported Intentional Learning Environments), elaborate la Institutul de studii pedagogice din Ontario. Este un sistem n reea care permite nvarea i interogarea n comun n cadrul unei uniti de nvmnt. Sistemul CSILE favorizeaz interaciunea ntre elevi prin elaborarea de referine, interconexiunea ideilor, crearea colectiv i valorificarea eforturilor de avangard ale unora pentru asigurarea progresului tuturor. Sistemul CSILE pivoteaz n jurul unei baze de date "colectiv" unde elevii pot introduce texte sau imagini i pot consulta, mbogi i comenta realizrile altor elevi. Acces la resurse la distan Conectivitatea pentru accesarea resurselor materiale i cele umane situate la distan constituie o diferen esenial ntre TIC-urile vechi i cele noi. Pe plan mondial, proiectele de biblioteci numerice au fost lansate n ideea realizrii de colecii accesibile n mod electronic prin Internet. Aceste colecii cuprind reviste, ilustraii, cri, scheme, fotografii, filme, benzi video, picturi, modele n 3D, grafice, animaie, produse software, documente de referinU, fiiere de sunet etc. Exist astzi milioane de site-uri Web unde se pot gsi colecii regrupnd ghiduri pentru elaborarea programelor de nvmnt, programe analitice de cursuri i activiti pedagogice. De exemplu, site-ul Naiunilor Unite (www.un.org/Pubs /CyberSchoolBus) conUine module pedagogice despre urbanism, maladii, mediu, femeile i politica, ca i jocuri, cri, baze de date i teste interactive de cunotine. n afara digitalizrii resurselor existente pe diverse suporturi, se creaz n permanen noi resurse de informaie (site-uri Web, buletine electronice etc.). Din ce n ce mai multe resurse existente sunt trecute sau se vor transfera pe suporturi digitale, i deci elevii i profesorii trebuie s fie capabili s acceseze TIC-urile. Permite munca n colaborare TIC-urile permit colaborrile pedagogice ntre indivizi i/sau grupe. E-mail-ul, reuniunile asistate de calculator, videoconferinele sunt tehnici care faciliteaz munca n colaborare a indivizilor sau grupurilor. Colaborarea se realizeaz i prin sistemele de conversaie n timp real

3

(www.idiocom.co.uk/~chat.htm), grupuri de tiri (www.peg.apc.org/~learn/works.htm), conferine asistate de calculator (www.ascusc.org/jcmc/) i software-uri specializate cum ar fi "Mediul pedagogic interactiv colectiv multimedia", CaMILE (Collaborative and Multimedia Interactive Learning Environment) (www.cc.gatech.edu/edtech/ CaMILE.html) i "Mediul de cunoatere integrat", KIE (The Knowledge Integrated Environment) (www.kie.berklez.edu/KIE.html). TIC-urile permit persoanelor dispersate geografic s se regseasc n "comunitatea pedagogic virtual" i nu in seama de diferenele artificiale bazate pe localizarea n spaiu, vrst, capaciti intelectuale, condiUie social etc., ceea ce permite elevilor s intre n procesul educativ ntr-un moment, loc sau ritm convenabil. Proiectul SIMULAB, susinut de Uniunea European, utilizeaz Web-ul pentru a nlesni comunicarea studenilor cu specific lingvistic diferit. Utiliznd un software special, studenii pot realiza pe Internet simulri de roluri pentru nvarea limbilor strine. (www2.echo.lu/telematics/ /education/en/projects/files/simulab. html). Extinderea portabilitii programelor educative TIC-urile ofer posibilitatea lrgirii domeniului de utilizare a programelor de nvmnt urmnd dou direcii: mai nti dispersarea programelor de nvmnt n toat lumea i apoi posibilitatea de a nva de-a lungul ntregii vieUi. n programele de nvmnt la distan, profesorul i elevii nu se gsesc n acelai loc fizic, i cursurile sunt dispersate prin intermediul TIC-urilor. Aceste programe fceau n trecut apel la posibilitile de imprimare, la radio i televiziune, dar noile TIC sunt gata s modifice universul tradiUional al acestui nvmnt "deschis" sau la distan. De exemplu, Centrul internaional francofon de formare la distanU (CIFFAD), care regrupeaz uniti de nvmnt deschis din 49 de Uri, dintre care 80% fac parte din categoria celor n curs de dezvoltare, a intrat de curnd ntr-o faz de restructurare tehnic axat pe utilizarea noilor TIC-uri, obiectivul urmrit fiind deschiderea de sute puncte de acces la Internet astfel nct toi membrii s fie conectai la reea. n acelai context, n regiunea Pacificului, Universitatea Pacificului de Sud utilizeaz sistemul Intelsat de mai mulUi ani. Creat la iniiativa a 18 guvernatori din statele vestice ale SUA, WGU (Western Governors University) este un alt exemplu de "universitate virtual" care ofer azi un program de nvUmnt la distan cuprinznd peste 300 de cursuri i alte prestri de servicii educative prin reUea pentru universitUile componente. n Germania, cele patru universiti din regiunea Bade (Freiburg, Karslue, Mannheim i Heidelberg) au creat prima universitate virtual din ar punnd n funciune un telenvmnt individual prin pot electronic, interconectare prin reUeaua numeric de integrare a serviciilor RNIS i televiziune digital. n Africa, Banca Mondial finaeaz i supervizeaz crearea Universitii virtuale a Africii, AVU (www.avu.org). Summit-ul de la Hanoi (noiembrie 1997) a nfiinat Agenia universitar virtual francofon. nvmntul virtual nu vizeaz doar nvmntul superior. n SUA, de exemplu, s-a finanat proiectul Virtual High School (liceu virtual). Aproape n toat lumea, iniiativele guvernamentale i neguvernamentale i propun s-i obinuiasc cetenii cu noiunea de educaie de-a lungul ntregii viei i posibilitatea crerii unei astfel de educaii. Astfel, iniiativa UNESCO "nvare fr frontiere" (www.unesco.org/education/lwf/) are drept scop stimularea introducerii noilor tehnologii pentru nvare continu, care se adreseaz n special acelora care nu au beneficiat de modurile clasice

4

de prestri de servicii educative. Prin "Iniiativa european pentru educaie pe tot parcursul vieii" (www.ellinet.org/elli/home.html), TIC-urile sunt utilizate pentru "declanarea difuzrii informaiei, coordonarea proiectelor i studiilor i mobilizarea indivizilor i organizaiilor n vederea asigurrii intrrii Europei n era educaiei continue, de-a lungul ntregii viei, fiind vizate toate sectoarele de activitate i toate rile". Iniiere n vederea gestiunii informaiei Datorit evoluiei specializrilor concepute ca eseniale n lumea modern, anumite organisme internaionale i propun promulgarea normelor pedagogice care vizeaz codificarea a tot ceea ce elevii ar trebui s tie despre TIC. Un oarecare consens pare s se constituie n jurul ideii potrivit creia una din misiunile nvmntului general este de a asigura iniierea elevilor n problematica achiziiei, gestiunii i comunicrii informaiei necesare pentru a reui n societatea informaional i pentru a-i continua studiile. Rentabilitate Un al treilea aspect de examinat pentru evaluarea eficacitii TIC-rilor n nvmnt este acela al rentabilitii, mai ales n situaia n care informaia capt o importan deosebit n special pentru rile n curs de dezvoltare care dispun de resurse investiionale limitate. Analiza rentabilitii TIC- urilor n nvmnt este destul de dificil, uneori chiar imposibil, din cel puin patru motive: lipsa datelor semnificative; diversitatea modalitilor de punere n funciune a TIC-urilor; dificultatea de a trage concluzii generale pornind de la cteva programe studiate; dificultatea cuantificrii diferenelor pedagogice cantitative. Costuri comparative n general, studiile n termenii costurilor relative au ajuns la concluzia c recurgerea la noile TIC-uri este mai costisitoare dect utilizarea vechilor metode bazate de exemplu pe imprimri sau radio, dar mai puUin costisitoare dect nvmntul prin televiziune. Chiar i n absena cifrelor care ar permite estimarea costurilor proiectelor TIC n rile n curs de dezvoltare se apreciaz valorile foarte ridicate ale costurilor pentru crearea unui laborator de informatic pentru nvmntul asistat de calculator. ntr-un articol despre TIC-uri n rile n curs de dezvoltare, Osin evalueaz la 84 USD costul anual al instalrii calculatoarelor n aceste ri. Prin extrapolare se poate estima c n situaia utilizrii unui numr de 30 de calculatoare cte 10 ore pe zi i 300 de zile pe an, pentru ridicarea nivelului de calificare i de instruire al elevilor i al altor membrii ai comunitii, costul unitar nu ar trebui s depeasc 34 ceni pe or. Chestiunea rentabilitii pune de asemenea problema costurilor sociale pe care rile n curs de dezvoltare le-ar avea de suportat dac populaia nu ar fi pregtit la intrarea ntr-o societate mondial fondat pe informaie. Dac utilizarea TIC-urilor nu-i dovedete rentabilitatea i se diminueaz eforturile destinate programelor de implementare a acestora, putem asista la marginalizarea pe plan mondial a acelor comuniti care nu au reuit s in pasul cu cei care au neles necesitatea informatizrii societii, mai ales n contextul deschiderii generate de integrarea i globalizarea mondial. Crearea unui mediu de nvare bazat pe TIC Dezvoltarea mediilor de nvare fondate pe TIC evideniaz n special aspectele legate

5

de infrastructur, coninut, formarea i perfecionarea cadrelor precum i suportul tehnic. Infrastructura Pentru a suporta TIC-urile numerice sau digitale, colile trebuie s fie echipate cu calculatoare. Pentru a accede la Internet prin intermediul calculatorului, este necesar ca colile, locuinele, bibliotecile i orice alt perimetru cu funcie educativ s fie conectat la Internet, prin telefon sau cablu i modem sau prin linie direct. n ri din toate regiunile lumii sunt studiate modele noi de echipamente de calcul i de construcie a infrastructurilor Internet. Colaborarea ntre nvmnt i ntreprinderi Colaborarea ntre nvmnt i ntreprinderi pentru construirea infrastructurii TIC este pe cale de a deveni moned curent n zilele noastre. De exemplu, proiectele BEON (Bristol Education Online Network) (www.education.bt.com/ednews/43beon.htm) i MEON (Merseyside Education Online Network) (meon.eonic.net) sunt rodul unei cooperri ntre ntreprinderi comerciale BT (British Telecom) i ICL (International Computers Limited) -, colile locale i coala Normal a UniversitUii Exeter. ICL a furnizat calculatoare multimedia i BT acces la serviciile la distan i la Internet pentru un important numr de coli din regiune. O alt formul pentru informatizare fr cheltuieli exagerate const n transferul de echipamente de la organisme publice i ntreprinderi ctre uniti de nvmnt. Astfel, programul canadian "Calculatoare pentru coli" (www.schoolnet.ca/cfs~ope/welcome_e.html) permite obinerea din partea ntreprinderilor, comercianilor i a persoanelor particulare de donaii de calculatoare mai vechi sau care prisosesc, pentru coli. Zilele reelei Inaugurate n 1995, Zilele reelei (www.netday.org) sunt campanii comunitare benevole de HT (high tehnology) care sunt destinate cablrii claselor, bibliotecilor sau laboratoarelor informatice n vederea conectrii la Internet. Organizatorii acestor campanii ajut n general unitile s-i pregteasc planuri tehnice preciznd obiectivele pedagogice, arhitectura de cablare i de reea, gestiunea reelei i asisten tehnic, formarea i bugetul de funcionare. Reele comunitare Iniiativele de creare a reelelor n cadrul comunitii sunt destul de numeroase i comport elemente educative concludente care merit a fi evideniate. n cadrul acestor proiecte colile creaz centre informatice conectate la Internet cu contribuia elevilor i a profesorilor. n afara cursurilor, centrul este deschis prinilor elevilor sau altor membrii ai comunitii care nu au acces la Internet i care pot fi astfel iniiai sau formai de ctre profesori i elevi, iar coala obine avantaje financiare de pe urma acestei activiti. Coninutul educativ n afara hardware-ului i software-ului, utilizarea TIC-urilor n procesul de nvmnt presupune existena unui coninut educativ corespunztor. Crearea coninutului educativ Anumite coninuturi disponibile on-line au fost concepute special cu obiective educative, dar n general nu se ntmpl aa. Una dintre metodele utilizate pentru a facilita accesul la coninuturi educative corespunztoare const n crearea reelelor colare, numite de asemenea

6

"reele educative naionale" (n englez educnet). Este vorba de iniierea unor programe regionale, naionale sau locale care pot s conin un element de conexiune fizic a colilor la servicii de informaie dar care sunt nainte de toate concepute pentru a furniza un acces la coninuturile educative. De exemplu, Reeaua naional pentru nvare (NGrL) din Marea Britanie este o arhitectur (sau structur) de coninuturi Internet preioase pentru educaie i un program de dezvoltare a mijloacelor de acces a aceestor coninuturi n cadrul colilor, bibliotecilor, universitilor, locurilor de munc, locuitorilor etc. Reelele colare exist azi n Frana (www.educnet.education.fr/), n Irlanda (www.scolnet.ie), n Japonia (www.schoolnet.or.jp/schoolnet/index-e.html), n Africa de Sud (www.gp.school.za/gsnsite.htm) n Tailanda (www.school.net.th) i n alte ri europene (European Schoolnet, www.eun.org/index.html). Unul din avantajele noilor TIC-uri ine de faptul c ofer utilizatorilor nu numai posibilitatea de a consuma informaia ci i de a o produce. Cu un calculator, o imprimant i un software care asigur punerea n pagin, orice entitate educativ local poate produce documente imprimate de calitate. Cu o conexiune la Internet i un site Web, orice organism educativ poate "publica" coninutul stabilit potrivit cunotinelor i experienelor locale. Astfel, n Papua-Noua Guineee, SIL (Summer Institute of Linguistics) a facilitat crearea centrelor de publicare pentru alfabetizare LAMP (Literacy and Awareness Publication) n 20 de provincii ale rii. Aceste centre care i propun s promoveze alfabetizarea n aproape 850 de dialecte locale, produc i utilizeaz n comun texte de alfabetizare viznd subiecte foarte diverse: ngrijirea sntii, igien, conservarea mediului, etc. Norme aplicabile asupra coninutului educativ Exist cu certitudine numeroase instrumente care ajut cadrele didactice i elevii s localizeze informaia dar, pentru moment, cutarea unor materiale cu specific educativ pe Web pare uneori o expediie de "gsire a acului n carul cu fn" n care se pierde mult timp, uneori cu rezultate neateptate. Localizarea unei informaii sau a unui document pentru programul unei clase poate fi o operaie destul de dificil. Cutrile imprecise pun de asemenea probleme de validitate i de fiabilitate a informaiei obinute, fr a uita problema legalitUii i efectele sale uneori nefaste. Presupunnd, totui c informaia cutat este gsit cu precizie, diferenUele dintre normele tehnice fac ca materialele pedagogice create de un ansamblul dat de TIC-uri s nu fie exploatabile ntr-un alt mediu tehnic. n aceste condiii, apare ca o necesitate problema ordonrii haosului din Internet i Web, iar n acest spirit Comisia European a lansat proiectul de Memorandum care vizeaz accesul multimedia i educaUia de formare n Europa, fiind semnat de sute de organizaii educative i ntreprinderi comerciale. Prin instituirea de norme tehnice, proiecte precum iniiativa de la Dublin asupra metadatelor de baz (Dublin Core Metadata Initiative, purl.oclc.org/dc) i sistemele de gestiune a nvUmntului (Instructional Management System, www.improject.org) pot "ajuta ca Web-ul s devin echivalentul unei biblioteci digitale sau un mediu virtual de nvare". Standardizarea TIC-urilor presupune elaborarea unei serii de norme tehnice acceptate de toi, iar n aceast situaie profesorii i elevii vor putea s caute i s gseasc materiale pedagogice prin intermediul unor descriptori comuni, avnd certitudinea compatibilitii materialelor pedagogice cu aplicaiile locale ale TIC. Formarea profesorilor Dup cum remarca raportul Guvernului finlandez, "utilizarea calculatoarelor n nvmnt depinde de competena pedagogic i calificrile tehnice ale corpului profesoral care trebuie s tie s mastereze aceste tehnologii moderne pentru obinerea unor efecte pedagogice

7

utile". n Marea Britanie, de exemplu, formarea pentru utilizarea TIC-urilor este indispensabil pentru obinerea unei diplome universitare. Dup formarea iniial, evoluia constant a aplicaiilor educative impune specializarea periodic chiar i pentru profesorii experimentai. Este de asemenea necesar ca n afar de formarea profesorilor s se realizeze i inierea personalului administrativ al unitii de nvmnt n utilizarea TIC-urilor. Formarea profesorilor pentru utilizarea TIC-urilor comport cel puin dou aspecte distincte: formarea tehnic; pregtirea integrrii aplicaiilor TIC n procesul de nvmnt. Formarea tehnic a profesorilor este indispensabil pentru utilizarea TIC-urilor i se poate realiza n diverse moduri: cursuri universitare nainte de punerea n funciune, atelier de formare dup punerea n funciune, programe private de formare. Formarea profesorilor trebuie s permit iniierea acestora n evidenierea celor mai bune metode de nvmnt care utilizeaz TIC-uri i aplicarea corespunztoare a acestora n cadrul disciplinelor colare. O configuraie posibil pentru formarea profesorilor pentru utilizarea TIC-urilor n procesul de nvmnt vizeaz urmtoarele tendine: aptitudinea de a realiza aplicaii particulare; integrarea noilor tehnologii n aplicaiile existente; schimbrile de programme induse de noile tehnologii; modificarea rolului profesorului; teoriile pedagogice sub-adiacente. Mai multe universiti au creat programe de tip "partener expert", prin care profesori calificai ntr-o disciplin universitar dat i competeni n materie de folosire a TIC-urilor n cadrul cursurilor, sunt nsrcinai s "furnizeze" corpului profesoral, n cadrul fiecrui departament, servicii de consiliere i sprijin n utilizarea tehnologiilor informaiei (rits.stanford.edu/ /atss/atp/index.html). O alt formul novatoare dar mai puin costisitoare permite formarea tehnologic pentru profesori de ctre studeni. La Universitatea Wake Forest (SUA), studenii din primul an sunt angajai i formai ca studeni consilieri n tehnologie, STARS (Student Technology ADvisors) i apoi asigur consiliere tehnic profesorilor pe care-i ajut s pun n funciune proiecte de TIC. Metodele de formare sunt variabile, dar cele fondate pe "formarea formatorilor" sunt destul de rspndite i, de multe ori mai rentabile dect formarea n mas, n mici grupuri sau individual. Prin aceste programe "profesori lideri" sunt selecionai dup o serie de criterii cum ar fi experiena anterioar n folosirea TIC-uri n educaie, competene n materie de perfecionarea personalului i disponibilitatea autoritilor colare i locale de a suine programul. Aceste persoane primesc o formare intensiv pentru a stpni n detaliu mecanismele i conceptele integrrii TIC-urilor n programele de nvmnt. Dup aceast formare, ele se rentorc n unitatea de origine unde acord sprijin i formare colegilor lor. Programele de acest tip sunt pe termen lung i cuprind o serie de activiti: conferine pe calculator, personalizarea potei electronice etc. Cnd aria geografic acoperit este mare, se poate delega ajutorul ctre grupuri regionale ale TIC-urilor coordonate printr-un organism administrativ central (www.rtec.org).

8

Implementarea TIC-urilor Implementarea TIC-urilor n nvmnt este activitate complex i costisitoare care trebuie coordonat la scar naional printr-o planificare minuioas, innd seama de infrastructur, modificarea programelor de nvmnt, formarea specialitilor, asistena tehnic etc. Potrivit unui raport al Bncii Mondiale, "numeroase sunt guvernele care, la nceputul de secol XXI nu au nici-un plan i nici-o strategie bine definit cu privire la tehnologiile educaiei". Raportul evideniaz un anumit numr de probleme generale, grupate n trei categorii: politici i obiective ale educaiei; nvmnt i nvare; dezvoltarea instituional i crearea capacitilor. Raportul nfieaz de asemenea mai multe strategii aplicate cu succes de anumite ri: elaborarea unui plan naional sau regional de introducere a tehnologiilor la nivelul ntregii ri; execuia de proiecte experimentale care permit dobndirea experienei nainte de conceperea unei aplicaii generale; crearea unor mici proiecte demonstrative; utilizarea tehnologiei pentru rezolvarea problemelor de echitate n educaie; utilizarea tehnicilor de difuziune, inclusivreele informatice, pentru acoperirea zonelor dispersate geografic; investiii n pregtirea elevilor i profesorilor pentru utilizarea tehnologiilor; deschiderea colilor n care TIC-urile sunt principalul vector de nvmnt. n afar de planificare, administraia public are rolul de a ridica obstacolele de ordin politic i economic care mpiedic partajarea resurselor educative ntre ri. Angajatorii i universitile atrag astzi profesori i studeni din toate regiunile lumii, fiind confruntai din ce n ce mai mult cu necesitatea evalurii profesorilor i a diplomelor elaborate de unitile de nvmnt din alte ri. Validarea diplomelor este, n principiu, o chestiune intern a fiecrei ri, dar mondializarea indus prin telenvmnt i Internet genereaz noi probleme de validare i omologare. Aliana internaional pentru nvmnt transnaional, GATE (Global Alliance for Transnational Education)(ww.edugate.org) o regrupare de uniti de nvmnt superior i ntreprinderi este un exemplu de aciune viznd elaborarea unui sistem mondial de certificare i de evaluare a nvmntului transnaional. Datorit evoluiei rapide a TIC, politicile naUionale ale educaiei viznd aceste tehnologii trebuiesc actualizate n mod regulat dac se dorete exploatarea lor n concordan cu evoluia aplicaiilor aferente. nv area colaborativ asistat de TIC-uri Introducere Dintr-o perspectiv constructivist, nvarea este centrat asupra elevului sau studentului. Elevii nva dac se situeaz ntr-un mediu corespunztor, mbogit, care s-i permit construirea unui univers pornind de la obiecte fizice sau conceptuale, pe care s le manevreze i asupra crora s reflecteze, de fapt, aceast construcie const n a da un sens acestor obiecte i realitii nconjurtoare. Dar acest sens este puternic ancorat n cultur. Dup afirmaia lui Bruner, construirea realitUii este produsul sensului conturat de tradiUiile, instrumentele i manierele de gndire culturale. Deci, dac putem afirma cu certitudine c elevul i construiete el nsui universul cunoaterii, i este aici vorba despre o activitate intelectual, aceast construcUie are drept context de manifestare mediul cultural, care i este definit, edificat, ntr-o evoluUie social n care este

9

implicat comunitatea. Mai mult, Brown, Collins & Duquid avanseaz ideea potrivit creia nvUarea este un proces de culturalizare (de adoptare a propriei sale culturi) susUinut, ntr-o oarecare msur de interacUiunea social i circulaUia textelor, iar n cadrul acestui proces, grupele de elevi sunt deosebit de importante, deoarece interacUiunea social i conversaUia se desfoar numai n cadrul grupelor. Pe baza acestui principiu, constructivismul a permis mediilor educative s demareze o adevrat revoluUie asupra nvUmntuilui i nvUrii. Cu toate acestea, mulUi specialiti accept ideea potrivit creia nu exist o definiUie unic a constructivismului, aplicabil tuturor mediilor educaUionale. n orice situaUie se pune problema distincUiei ntre natura constructivist sau neconstructivist a unei intervenUii didactice, a unei activitUi pedagogice, a unui mediu de nvUare etc. n ceea ce privete Tehnologiile Informaiei i Comunicaiilor (TIC), cercetrile cu privire la impactul acestora .asupra educaiei se aplific i se multiplic. n ciuda afirmaiilor lui Roth, Wosyczvna & Smith cu privire la posibilitile pedagogice ndoielnice ale calculatorului meta- analizele raporteaz rezultate ce ncurajaz cercetrile multiple, viznd, de exemplu, implicarea TIC-urilor n nvmntul cu profil real: o atitudine mai pozitiv fa de tiine, o atitudime ameliorat fa de calculatoare i tehnic, o cretere a motivaiei elevilor i cadrelor didactice, o ameliorare a gradului de asimilare a cunotinelor i a nelegerii, o diminuare a timpului necesar nvrii, o ameliorare a rezultatelor i, n multe cazuri, o ameliorare a randamentului academic general. Cu siguran c simpla prezen a TIC-urilor nu este nici suficient i nici necesar pentru procesul de nvare, doar metodele pedagogice puse n valoare n contextul acestor instrumente ofer principala responsabilitate asupra ctigurilor calitative la nivelul nvrii. Totui, trebuie reconsiderat afirmaia cum c procesul de nvmnt nu poate fi ameliorat prin intermediul TIC- urilor. Preocuprile actuale se concentraz spre a furniza orientarea corespunztoare a TIC-urilor n educaie, pentru ca ele s contribuie eficient i semnificativ la construcia cunotiinelor nvrii. Potrivit ideilor lui Perkins, combinaia dintre constructivism i TIC-uri genereaz sinergie n educaie. Abordarea constructivist i instrumentele TIC puse laolalt, conduc la un sistem educaional mai bine direcionat asupra nelegerii elevului i a valorificrii active a cunotinelor i abilitUilor sale. Mai concret, tehnologia favorizeaz o abordare pedagogic centrat pe elev, intervenUii personalizate i o apropiere ntre profesor i elev. Combinaia constructivism-TIC-uri este promitoare n contextul abordrilor "construcioniste" care, potrivit viziunii lui Papert & Harel, definesc nvarea ca un proces n care indivizii i construiesc activ cunotinele pornind de la experiena lumii, dar adaug ideea c acest fenomen se produce ntr-o manier eficace n contextul n care indivizii sunt angajai n construciile personale i semnificative pentru ei sau pentru cei din jur. Aceast abordare se bazeaz pe principiul potrivit cruia elevul, nva mai bine dac i valorific noile cunotine pentru a realiza experiene personale ale cror dimensiuni cognitive, afective i sociale sunt la fel de importante. Roschelle propune conceptul de tehnologie colaborativ care se definete prin raportarea la un obiectiv vizat: construirea unor maniere comune de a percepe, de a reaciona i de a cunoate. El susine c tehnologia poate fi un mijloc prin care societatea construiete practici comune. Astfel, tehnologia colaborativ este un instrument esenUial care permite indivizilor angajarea n producerea activ a cunotinelor partajabile. Mai mult, n ultimii ani se recunoate importana evidenierii contribuiei elevilor/studenilor n procesul de nvmnt/nvare. n particular, noiunea de cogniie distribuit inspir practici pedagogice, prezeniale sau la distan, care subliniaz contribuia elevilor sau studenilor. n acest sens, mai muli specialiti preconizeaz abordri de nvare sau de lucru colaborative n scopul edificrii unor construcii sociale. Dac, pe deasupra, aceste activiti se efectueaz n contextul separrii geografice sau temporale dintre participani, TIC-urile i dovedesc

10

nsemntatea deosebit n sensul favorizrii interaciunii n contextul nvmntului/nvrii distribuite. Putem afirma c angajarea unei aciuni colaborative distribuite faciltat de TIC-uri este un exemplu elocvent al unui mediu de nvare mbogit care conduce la construcia social a cunotinelor.

Concluzii Datorit capabilitii noilor TIC-uri numerice de a integra suporturi multiple, interactivitate, flexibilitate i conectivitate, acestea sunt la originea schimbrilor remarcabile n domeniul educaiei pe plan mondial, care vizeaz att aspectele pedagogice ct i cele instituionale ale educaiei. n ceea ce privete tehnologia, cele dou schimbri care merit relevate sunt: interactivitatea, care confer nvmntului un rol mult mai activ i amploarea bazei resurselor informative care pot fi exploatate pentru orice gen de activiti educative la toate nivelurile. Din punct de vedere instituional, TIC-urile sunt capabile s creeze un context educativ cu totul nou, care posed dou caracteristici: flexibilitate, prin relaxarea constrngerilor de timp sau spaUiu i deschidere, prin contactele i colaborarea intern i extern; Pentru ca TIC-urile s treac din stadiul de "viziune asupra viitorului" la o practic educativ real oriunde n lume trebuie ndeplinite nite condiii minimale: mecanisme de finanare pentru compensarea inegalitilor de acces; acorduri asupra normelor tehnice i validarea studiilor; strategii corespunztoare de elaborare; planuri regionale, naionale i locale detaliate; coninuturi educative i pedagogii bine concepute; o infrastructur de reele; asigurare material, formare i asisten tehnic ntr-o cantitate suficient. n prezent, utilizarea TIC-urilor n nvmnt trebuie s in seama de progresele telecomunicaiilor fr fir, realitatea virtual, informatizarea generalizat, inteligena artificial, recunoaterea vocal i "viitoarea generaie" a tehnologiei reelelor, care pot bulversa aplicaiile educative actuale, efect similar celui resimit odat cu introducerea calculatorului n procesul de nvmnt. Evident, nu este uor de a realiza o conciliere ntre nvmnt i constructivism. Adoptarea unei viziuni de nvare nu este suficient pentru a fi tradus imedit n practica pedagogic. Un efect major al constructivismului asupra nvmntului este deschiderea ctre o pedagogie i o didactic care se bazeaz pe achiziionarea cunotinelor i pe elaborarea cunotinelor de ctre elevul nsui. Or, nvmntul i nvarea de natur socioconstructivist solicit eforturi susinute din partea elevilor, pentru care nu posed ntotdeauna antrenamentul necesar, abiliti specifice unui nvmnt de baz asupra transmisiei cunotinelor necesitnd o slab implicare activ. Pentru profesori, noile modele de nvmnt, furnizeaz modaliti noi de evideniere al rolului lor. Acest rol se poate dovedi dificil deoarece necesit elaborarea de situaii n care elevul i adapteaz cunotina prin construcii puternic individualizate i, de asemenea, pornind de la situaiile clasei, colectivului sau echipei n care elevii interacioneaz cu alii i n cursul crora pot s apar conflicte cognitive susceptibile de a asigura evoluia pozitiv a construciei cunotinelor. Potenialul tehnologiilor educative ca mijloc de punere n practic a strategiilor de nvmnt de natur constructivist, n care elevii/studenii sunt actorii principali n construcia propriilor lor cunotinUe prezint, la ora actual, un real interes. n acest sens, tehnologiile se pot constitui n catalizatori pentru aceast schimbare i mijloace pentru o mai bun adaptatare a constructivismului la o didactic realist i realizabil pentru profesori i elevii lor. Sistemele de calcul permit unui elev o mare autonomie i l responsabilizeaz n ceea ce privete achiziionarea cunotinelor. Totui, ele nu devin indispensabile dect dac se utilizeaz ntr-o

11

perspectiv constructivist de nvare i nu pot s fortifice alte modele de nvmnt mai tradiionale, cum ar fi cel al transmiterii informaiilor. Multe proiecte de cercetare furnizeaz exemple de practic pedagogic novatoare n care tehnologia reprezint motorul schimbrii, cheia noului model de nvmnt. ntr-adevr, prin utilizarea tehnologiei elevul ajunge la construirea cunotinUelor sale ntr-un context social n care el are ocazia s realizeze schimburi cu cei din jur. Totui, trebuie intrit ideea c numai prezenUa TIC-urilor sau a unui caracter colaborativ nu este suficient pentru a ne pronuna asupra impactului lor, i cu att mai puUin asupra caracterului constructivist. Pentru a judeca natura constructivist a unui proiect, putem reine drept criterii principale construcia individual i colectiv a cunotinelor, spre deosebire de transmiterea de informaii i activiti didactice centrate pe elev i axate pe informaii practice care-i permit rezolvarea unei probleme sau realizarea unui proiect. Instruirea poate fi abordat i constructivist, dei sunt nc numeroase limite. Dar mergnd n sensul spiralei construciei cunoaterii tiinifice, ne putem exprima optimismul c n timp vor fi acumulate datele care s dea o certitudine mai evident: s recunoatem existena i a unei didactici constructiviste, apoi i a unei pedagogii constructiviste. Acum, sunt alternative interpretative, metodologice, care-i fundamenteaz teoria i practica. I.1.1. Metode i mijloace valorizate prin utilizarea TIC II.2.1.1. Conversa ia euristic Conversaia euristic prezint un dialog, ce are loc ntre profesor i elev, trezind interesul elevului printr-un set de ntrebri, care n final duc la obinerea unui rspuns la o problem dat. ntrebarea, este grania dintre tiu i nu tiu i de aceea are succes n cazul oricrei situaii de nvare. ntrebarea reprezint o parte a rspunsului, cealalt parte fiind cutat n bagajul de cunotine existent. Prin aceast metod, elevii sunt determinai s fac propriile conexiuni ntre cunotinele dobndite cu scopul de dobndi noi cunotine. O ntrebare trebuie formulat clar i precis. n educaie, ntrebrile au un rol determinant. ntrebarea este nceputul cunoaterii i al dezvoltrii, i adevrata cunoatere nu se afl n rspuns, ci n punerea ntrebrilor i urmrirea nencetat a rspunsurilor, care la rndul lor trezesc alte ntrebri, i care conduc, n final, la gsirea unor soluii. n sistemul educativ, exist un dialog permanent ntre participaii la demersul didactic. Acest tip de form de predare cere o inteligen productiv, curiozitate, libertate i independen n gndire. n rezolvarea unei probleme, profesorul este cel care ghideaz dialogul, ntrebrile fiind puse elevilor astfel nct acetia s fie cei care reuesc s rezolve problema. Setul de ntrebri se poate schimba, n funcie de rspunsurile elevilor. Elevii au ansa s dezvolte idei, s caute i s gseasc rspunsuri. Profesorii nu trebuie s raporteze rspunsurile la ceea ce ar rspunde ei, ci s determine elevii, ca prin rspunsurile lor, s ajung la obiectivul propus. Trebuie s avem n vedere c intervenia profesorului n cadrul discuiilor poate avea urmri negative, elevii pot s evite participarea la dialog sau s participe formal la aceast secven de nvare. Profesorul trebuie s ncerce s realizeze un parteneriat cu elevii, s ncurajeze participarea acestora la dialog i s adapteze irul ntrebrilor astfel nct rspunsurile s conduc la rezolvarea problemei propuse. ntrebarea, este cea care schimb moduri de gndire, efectueaz trecerea de la o informaie limitat la una concret i clar. ntrebarea este o invitaie la aciune, reprezint un instrument, cu ajutorul cruia se pot

12

obine cunotine. ntrebarea poate schimba unele preri existente anterior. O ntrebare este calificat ca fiind corect dac: problema supus interogrii are sens; cel ntrebat poate da rspunsuri; nu este ambigu. Tipul ntrebrilor trebuie s fie flexibil, adaptat la demersul didactic: ntrebri de tip reproductiv: ce?, cnd?, unde?; ntrebri de tip ipotetic: dar?, dac?, dar dac ?; ntrebri de tip evaluativ: de ce?,care este mai bun, eficient? n conversaia euristic ntrebrile se succed dinamic, n dependen de legturile i completrile dintre ele. O ntrebare poate genera o alt ntrebare dar n acelai timp poate ascunde o ntrebare neformulat. Conversaia poate fi susinut, pe tot parcursul ei, de o serie de resurse TIC. Tabla interactiv (Smart Board) este doar una dintre ele. Succesiunea de ntrebri poate fi dirijat i de impactul vizual. Aceast tabl nu a fost creat pentru a sta n fiecare clas. Cel puin deocamdat. II.2.1.2. Metoda cubului Metoda cubului este o metod de nvatare prin cooperare ce presupune explorarea unui subiect din mai multe perspective, permind abordarea complex i integratoare a unei teme. Se recomand, n general, parcurgerea urmtoarelor etape: Realizarea unui cub pe ale crui fee sunt scrise cuvintele: DESCRIE, COMPAR, ANALIZEAZ, ASOCIAZ, APLIC, ARGUMENTEAZ. Anunarea subiectului pus n discuie. mprirea clasei n ase grupe, cte una pentru fiecare fa a cubului. Exist mai multe modaliti de stabilire a celor ase grupuri. Modul de distribuire se poate face aleatoriu (fiecare grup rostogolete cubul i primete ca sarcin de lucru perspectiva nscris pe faa de sus) sau poate fi decis de profesor, n funcie de anumite criterii care vizeaz responsabilitatea individual i de grup, specializarea pe sarcini a membrilor echipelor i oportuniti de grup. Colaborarea i redactarea materialului la nivelul fiecrui grup. Afiarea formei finale a materialelor astfel nct toi elevii s poat vizualiza rezultatele. Cunoaterea colaborativ reprezint o modalitate de a genera cunotine prin coordonarea unor activiti comune n cadrul unui grup. Integrarea TIC n aplicarea acestei metode conduce la alegerea unor produse care: solicit gndirea elevului; dezvolt abiliti de comunicare; lrgete viziunea asupra temei; ofer elevilor posibilitatea de a-i dezvolta competenele necesare unei abordri complexe a temei, deoarece presupune abordarea temei din mai multe perspective; ncurajeaz exprimarea punctelor de vedere individuale; Soluiile TIC, faciliteaz foarte mult colaborarea dintre elevi. Acetia pot folosi Internetul pentru a gsi informaii i pentru a realiza anumite sarcini. Pentru a nu uita de unde au luat informaiile, profesorul i poate nva s foloseasc un sistem de bookmarking colaborativ (de exemplu, http://del.icio.us/) i s-i salveze link-urile

13

ctre paginile surs. Elevii fiecrui grup pot realiza materialul comun utiliznd GoogleDocs, documentele realizate pot fi uploadate pe platforma Moodle, fiecare elev i poate exprima punctul de vedere n legtur cu tema propus n cadrul forumului dedicat acestei teme. Metoda cubului este foarte bine susinut de TIC atunci cnd profesorul iniiaz pe Wiki un proiect aferent temei la care s participe cele 6 echipe. Wiki este o tehnologie Web 2.0 care se bazeaz pe principiul colaborrii dintre mai muli utilizatori cu scopul de a dezvolta un coninut comun.

Punctele slabe ale metodei sunt: eficiena sczut n grupurile mari; imposibilitatea cuantificrii exacte a contribuiei fiecrui elev la rezolvarea sarcinii de lucru; Oportunitile acestei metodei se identific n: stimularea creativitii elevilor; crearea unui mediu colaborativ; Atunci cnd profesorul alege s foloseasc aceast metod trebuie s in cont de ameninrile : unii elevi pot domina grupul; nu se realizeaz un echilibru la nivel de grup; se poate obine un randament sczut al elevilor emotivi II.2.1.3. Problematizarea Problematizarea este o metod didactic ce const din punerea n faa elevului a unor dificulti create n mod deliberat, n depirea crora, prin efort propriu, elevul nva ceva nou. (C. Moise n Cuco 2005, 159) coala romneasc a fost dintotdeauna axat pe transmiterea de cunotine de la profesor ctre elev. Esena acestei metode const n crearea, pe parcursul nvrii, a unor situaii-problem i rezolvarea acestora de ctre elevi, pornind de la cunotine anterior nsuite. Noile cunotine nu mai sunt astfel predate elevilor gata elaborate ci sunt obinute prin efort propriu.

14

O situaie-problem desemneaz o situaie contradictorie, conflictual, ce rezult din trirea simultan a dou realiti: experiena anterioar (cognitiv-emoional) i elementul de noutate i de surpriz, necunoscutul cu care se confrunt subiectul. (Cucos 2002, 296) Contradicia poate aprea ntre: teorie i aspectele practice; cazul general i un caz particular; vechile cunotine i cerinele impuse de rezolvarea unei noi situaii; experiena emipiric i cunotinele tiinifice etc. Situaiile-problem pot lua natere dac: se produce o tensiune intre achiziiile anterioare i noua situaie;. exist dorina de a cunoate sau explica noua situaie ; exist condiii cognitive-emotiv-motivaionale de rezolvare; exist climat favorabil creativitii i rezolvrii de probleme. Paii nvrii prin problematizare (Ionescu 2003, 217) sunt: Formularea problemei - confruntarea cu problema - perceperea i contientizarea problemei - primii indici orientativi pentru rezolvare problemei Studierea aprofundat - nelegerea problemei - restructurarea datelor sale Cutarea soluiilor posibile la problema pus: - Analiza condiiilor sarcinii problematice - Selectarea i actualizarea unor achiziii - Formularea ipotezelor de soluionare a sarcinii problematice - Verificarea ipotezelor emise Descoperirea unor adevruri, corelaii, reguli, legiti Obinerea rezultatului final Validarea soluiei Instruirea prin problematizare se poate realiza la diferite nivele: expunerea problematizat de ctre profesor a materialului de nvat; crearea de ctre profesor a unei situaii problem i rezolvarea ei de ctre elevi mpreun cu profesorul; crearea de ctre profesor a unei situaii problem i rezolvarea ei de ctre elevi n mod independent; sesizarea i rezolvarea problemei de ctre elevi. Problematizarea este o metod cu un nalt potenial formativ ce contribuie la dezvoltarea operaiilor gndirii, a capacitilor creatoare, la cultivarea motivaiei intrinseci, la educarea independenei i autonomiei n activitatea intelectual. Acest tip de nvare dezvolt cunotine i capaciti ntr-un domeniu prin sarcini de lucru extensive, care promoveaz investigaia i demonstraiile autentice ale nvrii prin rezultate i performane. Problematizarea poate deveni un procedeu eficient de activare a elevilor n cadrul altor metode (expunere, demonstraie) sau poate cpta o extindere mai mare n metoda studiului de caz (cazul este o problem mai complex). Aceast metod este pus n valoare prin utilizarea TIC ntruct prezentarea situaieiproblem i rezolvarea ei are un impact mult mai mare atunci cnd se utilizeaz astfel de resurse. Softurile educaionale reprezint doar un exemplu n care TIC sprijin procesul de nvare prin problematizare.

15

II.2.1.4. nv area prin descoperire Predarea-nvarea cu ajutorul metodelor problematizrii i descoperirii necesit utilizarea unor tehnici care s determine elevul s contientizeze conflictul dintre informaia dobndit i o nou informaie, implicndu-l activ n aciunea de descoperirea a unor noi proprieti ale fenomenului/obiectului studiat. nvarea prin descoperire apare ca o ntregire a metodei problematizrii. Se evideniaz trei modaliti principale de nvare prin problematizare i descoperire: modalitatea inductiv, modalitatea deductiv i modalitatea prin analogie. Aplicarea acestei metode presupune parcurgea urmtoarelor etape: - confruntarea cu o situaie problem, etap n care se manifest interesul pentru cutare i explorare; - realizarea actului descoperirii, prin structurarea i interpretarea datelor, utilizarea operaiilor gndirii i evidenierea noului; - verbalizarea generalizrilor i formularea concluziilor; - exersarea n ceea ce s-a descoperit prin aplicarea celor descoperite n noi contexte situaionale. Avantajele utilizrii acestei metode sunt: - creeaz mediul favorabil unei activiti intelectuale intense; - rezultatele descoperirilor reprezint achiziii trainice, contribuind i la asigurarea motivaiei intrinseci; - contribuie la nsuirea unor metode euristice, de descoperire; - permite monitorizarea progresiei nvrii i schimbul informaional consistent de la elev la profesor. Informatica i propune formarea unei gndiri algoritmice, sistematice i riguroase, care s promoveze creativitatea, s stimuleze imaginaia i s combat rutina. Integrarea TIC n aplicarea acestei metode constituie un avantaj, stimulnd interesul elevilor pentru analiza i rezolvarea problemelor care izvorsc din situaii reale din diferite sfere ale vieii, alegerea structurilor de date pe care se muleaz informaia oferit de mediul nconjurtor, stabilirea pailor algoritmilor i programarea n sine. Problemele propuse pot fi inspirate din viaa cotidian, din cunotinele dobndite prin studiul altor discipline, din generalizarea unor probleme de informatic rezolvate anterior, probleme de perspicacitate, jocuri, etc. Problematizarea i descoperirea fac parte dintre metodele formativ-participative, care solicit gndirea creatoare a elevului, i pun la ncercare voina, i dezvolt imaginaia, i mbogete experiena. Cele dou metode sunt caracteristice unor lecii de aplicaii practice de laborator. Metoda nvrii prin descoperire este frecvent aplicat n momentul n care sunt folosite programe utilitare, soft-uri de aplicaie, integrndu-se eficient TIC-ul n procesul educaional. Folosind metoda nvrii prin descoperire, se va lansa o provocare spre explorri i munc individual sau n echip, prin documentare i activiti aplicative, prin investigaie tiinific i tehnic. II.2.1.5. Metode colaborative i de cooperare Sunt metode de predare n care:- elevii lucreaz mpreun, n perechi sau n grupuri mici, pentru a rezolva aceeai sarcin,

pentru a explora o tem nou sau a lansa idei noi, combinaii noi sau chiar nvri autentice;- activitatea elevilor este structurat; - elevii sunt evaluai att pentru munca individual ct i pentru lucrul realizat de ntregul grup;

- elevii comunic direct ntre ei fa n fa;

16

- elevii nv s lucreze ca o echip. TIC-ul ofer elevilor mari oportuniti n direcia cooperrii i colaborrii cu colegii, tutori, experi, profesioniti, prini, etc., facilitnd i favoriznd prin instrumentele sale schimbul de idei i discuii, dezvoltnd spiritul critic, obiectivitatea i reflexiunea discursiv. nvarea prin colaborare i cooperare consider elevii ca membri ai unui grup, dar implic, de asemenea, fenomene precum negocierea sau partajarea nelesurilor inclusiv construirea i ntreinerea conceptelor de sarcini ce sunt realizate interactiv n procesele de grup. Acest tip de nvarea implic i nvarea individual fr a fi reductibil la ea. tiinele nvrii ca ntreg i-au modificat obiectivele de la viziunea ngust a nvrii individuale la incorporarea att a nvrii individuale, ct i a celei de grup. Trsturile dominate ale acestor metode sunt: - Transferul cunotinelor i al informaiilor ntre profesori i elevi. Profesorii pot structura resursele (materiale pe suport electronic, mijloace audio-video etc.) necesare desfurrii activitii propuse, pot organiza activitatea, pot sprijini elevii pentru a-i aduce o contribuie la activitate. Profesorii ncurajeaz participarea colegilor, a prinilor i a membrilor comunitii n activitatea propus. Astfel, profesorii furnizeaz informaii elevilor i n acelai timp dobndesc ei nii noi cunotine, experiene, strategii pe care elevii le produc n diferite situaii de nvare. - Modificarea rolurilor profesorului i elevului. Metoda implic elevii n fixarea obiectivelor de nvare, n etapizarea activitilor, n evaluarea procesului de nvare. Profesorii cooperani ncurajeaz elevii n a-i folosi propriile cunotine, n a le mprti cu colegii i a produce noi cunotine pe baza strategiilor de nvare folosite. Astfel, elevii sunt ncurajai s cunoasc opiniile fiecruia, s-i dezvolte gndirea critic i creativ, s participe deschis la discuiile pe tema propus, devenind responsabilitate prin a-i planifica propria lui activitate. Profesorul devine mediator de cunotine, sprijinind elevii n a se conecta la noi surse de informaii pentru mbogirea experienei lor, i nva cum s nvee. - Formarea echipelor. Se realizeaz n funcie de urmtoarele repere: 1) obiectivele clare de grup; 2) responsabilitatea personal; 3) specializarea pe sarcini a membrilor echipelor; 4) adaptarea la nevoilor individuale; 5) oportuniti de grup bine definite; 6) competiie n cadrul grupului; 7) lucrul de grup s fie bine structurat i cu o finalitate bine stabilit; 8) alegerea unei sarcini de grup bine definit, plurivalent, suficient de complex, lipsit de ambiguiti, orientat spre scopuri sociale pentru a stimula activiti i atitudini sociale, astfel nct s provoace interacia coordonat. Beneficiul utilizrii acestor metode este dat de provocarea unei interaciuni intense ntre participani. Avantajele utilizrii acestor metode: - Elevii pot profita de pe urma faptului c trebuie s i coordoneze interaciunile, explicndu-i raionamentul i nelegnd modul celuilalt de a reaciona i argumenta. - Pot duce la un aa-numit conflict socio-cognitiv atunci cnd se confrunt cu informaii noi sau contradictorii venite de la parteneri. - Stimuleaz procesele cognitive deoarece fiecare trebuie s i susin punctul su de vedere cu argumente, s-i pun de acord informaiile cu cele ale partenerilor, s nvee s se asculte reciproc i s evalueze soluiile posibile la probleme. - Se dezvolt spiritul competitiv. - Se realizeaz depirea sentimentului de izolare, a crui apariie este posibil ntr-un mediu de nvare bazat pe tehnologie, i poate contribui la dezvoltarea aptitudinilor sociale de comunicare. S-a constatat c unii elevi mai puini la discuiile din clas sunt mult mai activi la discuiile on-line, disprnd factorii inhibitori. - Se constat o influen pozitiv a motivaiei elevilor n ceea ce privete autoeficiena, contientizarea scopului, nvrii i evaluarea intrinsec a sarcinilor de nvare. Factorii care genereaz aceste efecte sunt: impactul motivaional pozitiv al suportului dat de colegi n nvare, suportul dat de grup atunci cnd se confrunt cu dificultatea sarcinii, creterea

17

interesului elevilor fa de materia subiect sau fa de sarcina primit spre rezolvare, necesitatea de a explica propriile cunotine i de a le expune judecii grupului. - Asigur un climat afectiv pozitiv care induce majoritii elevilor rezultate mai bune. Activiti specifice acestor metode: - munca independent; - activiti experimentale difereniate; - documentarea urmat de dezbateri sau susinerea de referate; - realizarea unor portofolii; - realizarea unor dispozitive, albume, machete, plane, prezentri, soft educaional, etc; - activiti de evaluare asistate de calculator. Dificulti i factori de risc: - cooperarea i colaborarea nu se produce spontan fiind necesar un timp pentru formarea deprinderilor de lucru; - n timpul nvrii prin cooperare i colaborare, n clas se produce un fundal sonor ca o forfot; - necesit un efor suplimentar din partea profesorului i al elevilor si; - aplicarea disciplinei de grup, minoritatea trebuind s ia n considerare alternativele propuse de majoritatea grupului. II.2.1.6. Metoda modelrii Metoda modelrii reprezint o orientare didactic n care gndirea elevului este dirijat spre descoperirea adevrului pe baza raionamentului prin analogie, utiliznd un model didactic. nvarea prin modelare presupune dou etape. ntr-o prim etap, nvarea se va face pe baza modelelor construite de profesori, etap n care se vor analiza trsturile modelului i compararea lui cu originalul. n a doua etap, elevii vor fi deprini s-i construiasc propriile modele printr-o succesiune logic de raionamente. Aceast metod const n utilizarea modelelor ca surs pentru dobndirea de noi cunotine. Prin modelare se dezvolt la elevi spiritul de observaie, capacitatea de analiz, sintez i creativitate. Astfel, elevul se obinuiete s creeze noi probleme ce trebuiesc rezolvate, s adapteze algoritmi cunoscui la situaii noi, etc. Modelul didactic este o reproducere material sau mental a obiectelor i fenomenelor din viaa real, fr a fi o copie identic a originalului ci asemntor cu acesta, pstrnd nsuirile sale eseniale, semnificative. El constituie o simplificare, o schematizare, a realului. Studiind modelul, opernd cu acesta, elevii dobndesc informaii despre sistemul real. Dup form i structur, modelele pot fi materiale, figurative i simbolice. Aceast metod este specific Informaticii fiind des ntlnit n scrierea algoritmilor ce presupune o anumit metod clasic de elaborare. Utilizarea modelelor n conceperea algoritmilor necesit stabilirea unor analogii i n organizarea datelor de intrare, a informaiilor primite. Cunoaterea modului de organizare a datelor de intrare/ieire, de structurile de date i stabilirea modului de organizare a datelor reprezint un aspect esenial n determinarea performanelor programului care implementeaz algoritmul conceput. De exemplu, o gam variat de probleme sunt rezolvate prin tehnica Backtracking. Implementarea ntr-un limbaj de programare a unui algoritm elaborat prin Backtracking, necesit elaborarea unui model reprezentat de un program, cum ar fi cel de generare a permutrilor, din care elevul, prin mici modificri, poate obine multe alte programe care implementeaz algoritmi ce rezolv probleme clasice: aezarea damelor pe tabla de ah, generarea aranjamentelor, combinrilor, etc. Alte exemple de modele: tabla de ah pentru problema celor 8 regine (Backtracking), stiva de discuri pentru problema turnurilor din Hanoi, bile si tije magnetice (geomag) pentru modelarea grafurilor.

18

Analog se procedeaz n rezolvarea problemelor care necesit structurilor dinamice de date (stive sau cozi), folosind operaiile elementare specifice acestora. Modele materiale sunt foarte intuitive, dar trebuiesc construite, aduse n sala de clas pentru a putea fi prezentate. Profesorul aduce, de obicei, un singur model material pe care-l prezint unei clase formate din aproximativ 30 de elevi. O parte din aceti elevi nu reuesc s surpind detaliile. Pentru a se asigura c fiecare elev poate s urmreasc i s observe modelul, profesorul ar trebui s apeleze la modelele figurative: desene, fotografii, reprezentri grafice sau scheme ale originalului care au capacitatea de a reproduce forma exterioar, structura intern i relaiile funcionale ale originalului. n acest sens se poate utiliza i software-ul educaional, materiale interactive, materiale video, tutoriale interactive etc. Folosirea noilor tehnologii n crearea modelelor n nvare deschide pentru disciplinelor informatice o impresionant arie de aplicabilitate n predarea altor discipline, de la artele plastice (muzic, pictur, sculptur) la cele mai diverse domenii ale tehnicii.

II.2.1.7. Algoritmizarea Algoritmizarea este o metod care se bazeaz pe folosirea algoritmilor n actul predrii cu scopul de a familiariza ii cu o serie de scheme procedurale (modele de aciune), logice sau de calcul, care i vor ajuta s rezolve o serie larg de sarcini de instruire. Metoda const n formarea unor deprinderi de gndire i aciune, de rezolvare de probleme sau luare de decizii generale i stabile, care vor permite elevilor rezolvarea unor sarcini din ce n ce mai complexe. Algoritmii reprezint un numr de indicaii care prescriu succesiunea de operaii care trebuie parcurse pentru obinerea unui rezultat. Ei pot fi grupai n mai multe categorii: de rezolvare care reprezint reguli de rezolvare a unor exerciii sau probleme; de sistematizare a materiei care reprezint reguli de ordonare logic a materiei i care permit analiza i sinteza cunotinelor; de consolidare a cunotinelor care permit perfecionarea unor deprinderi intelectuale sau de calcul; de identificare care permit sesizarea unei clase de probleme i realizarea unei clasificri sau sinteze;

19

de creaie care reprezint tehnici de gndire divergent productiv;

II.2.1.8. Simularea Metoda presupune implicarea ct mai direct a participanilor n situaii i circumstane simulate ce poate lua forme foarte variate, ncepnd cu jocurile de simulare, nvarea prin dramatizare, nvarea pe simulatoare, pn se ajunge la asumarea i exersarea unor roluri reale, nesimulate. Simularea face parte din categoria metodelor bazate pe aciune practic. Ea const n reproducerea / simularea n diferite moduri a unor situaii, fenomene reale sau tiinifice. Practic este vorba de execuia unui model. Aceast metod are avantajul de a-i pune pe elevi n situaia de a participa la propria instruire. Utiliznd simularea ca metod didactic, se urmrete realizarea unei ambiane ct mai asemntoare cu cea real, att ca proces de executare ct i ca finalitate. Uureaz studierea i explicarea aciunilor complexe, faciliteaz observarea prilor i funcionarea lor, execuia operaiilor, formarea unor abiliti tehnice specifice. Literatura de specialitate clasific simulrilor efectuate cu produse software i executate pe calculator, astfel: Simulare veritabil care const n execuia modelului. Elevul manipuleaz dup propria voin variabilele pentru a studia n ce fel acestea afecteaz proprietile obiectului/ fenomenului/ conceptului studiat. Pseudosimularea simularea n care elevul rspunde unei solicitri fcute de calculator i dup ce se execut calculele ce in de model i natura simulrii, va lua cunotin de rezultat Prin asocierea modelului cu softul educaional si prezentarea acestuia sub forma unui film didactic reuita procesului instructiv educativ este garantat. Lecia simulat pe calculator vine in sprijinul profesorului, dar i al elevilor eliminnd astfel unele bariere in ceea ce privete comunicarea i nelegerea mesajului scris sau vorbit. Softul educaional are ca principiu de baz simularea. Pot fi gsite nenumrate exemple n leciile Ael, precum i la adresa: http://www.cosc.canterbury.ac.nz/mukundan/dsal/BSearch.html (Java Applets Centre) II.2.1.9. Metoda mozaicului C. F. Herreid vorbete despre cercetrile lui Harold Aarons n domeniul nvrii prin cooperare, acest autor fiind cel care a propus numele de mozaic (jigsaw) pentru metoda n cauz. Metoda se bazeaz pe un principiu relativ simplu: fiecare dintre grupurile de studiu primete o parte specific a unei probleme pe care trebuie s o trateze din punctul de vedere propriu. Pentru ca acest lucru s se ndeplineasc, ei devin experi n aceast parte a problemei. n timpul n care membrii unuia dintre grupuri desfoar un astfel de proces, membrii celorlalte grupuri se afl ntr-un proces similar, doar c ei trebuie s devin experi ntr-o alt parte a problemei (aceasta din urm a fost divizat de la bun nceput de ctre profesor ntr-un numr egal de pri cu numrul grupurilor implicate n respectiva activitate). Fiecare grup ia cunotin i se focalizeaz doar pe partea care i-a fost atribuit de ctre instructor. n momentul n care grupurile consider c membrii proprii au atins gradul de expertiz necesar, instructorul dispune o redispunere a ntregului colectiv de cursani: noile grupuri formate vor conine cte un expert din fiecare dintre grupurile anterioare (n acest mod se reasambleaz problema). n acest mod se constituie mozaicul, din pri ale aceleiai probleme care trebuie, printr-un efort a noilor grupuri constituite s se armonizeze i s funcioneze ca un ntreg. Implementarea metodei se poate realiza prin utilizarea instrumentelor TIC de comunicare, prin intermediul unui forum de discuii care permite elevilor s intre iniial n contact cu un grup

20

de ali colegi (ales aleatoriu) si prin intermediul forumului nva un text, mpreun, prin cooperare. Apoi acest forum se nchide si el este alocat altui grup de discuii unde se formeaz mozaicul (fiecare dintre cei ce compun noul grup au nvat cte o bucat a mozaicului). Din acest moment mozaicul decurge ca n maniera tradiional. II.2.1.10. Metoda proiectului nvarea bazat pe proiecte este un model de instruire centrat pe elev. Acest tip de nvare dezvolt cunotine i capaciti n domeniul informaticii prin sarcini de lucru extensive, care promoveaz investigaia i demonstraiile autentice ale nvrii prin rezultate i performane. Educaia prin metoda proiectului este orientat de ntrebri cheie ale curriculumului care fac legtura ntre standardele de performan (obiective de referin i competene specifice), capacitile cognitive de nivel superior ale elevilor i contexte din viaa real. Unitile de nvare care utilizeaz metoda proiectului includ strategii de instruire variate, menite s i implice pe elevi indiferent de stilul lor de nvare. Disciplinele informatice, prin esena lor, conduc spre dezvoltarea de proiecte, ca o finalitate a procesului de predare-nvare. Tehnologia este utilizat tot pentru a sprijini nvarea i documentarea n realizarea produsului finit. Pe ntreg parcursul desfurrii proiectului, sunt incluse diferite metode de evaluare pentru a asigura calitatea activitilor de nvare. Proiectul are obiective operaionale clare, care sunt n conformitate cu standardele de performan (obiectivele de referin i competenele specifice) i se concentreaz pe ceea ce trebuie s tie elevii ca rezultat al activitilor de nvare. Concentrndu-se pe obiective, profesorul definete n planul de evaluare modalitile corespunztoare prin care elevii demonstreaz ceea ce au nvat i organizeaz activitile de nvare i procesul de instruire. Activitile proiectului au drept rezultat produsele elevilor i performane legate de sarcini realizate de acetia, precum prezentrile convingtoare, care demonstreaz c au neles obiectivele operaionale i standardele de performan. Introducerea unei uniti de nvare bazate pe un proiect se realizeaz prin intermediul unor ntrebri care exprim idei importante i durabile, cu un caracter transdisciplinar. Elevii sunt provocai s cerceteze mai n profunzime subiectul cu ajutorul ntrebrilor de coninut, care se concentreaz pe obiectivele operaionale i pe standarde de performan. Exist trei tipuri de ntrebri cheie ale curriculumului: eseniale, specifice unitii de nvare i specifice coninuturilor. ntrebrile eseniale au un caracter general i sunt ntrebri deschise care abordeaz idei importante i concepte durabile pe care oamenii se strduiesc s le neleag. Acestea depesc de multe ori grania unei singure discipline i i ajut pe elevi s vad legtura dintre subiecte. ntrebrile unitii sunt direct legate de proiect i sprijin investigaiile cu privire la ntrebarea esenial. Acestea ajut la demonstrarea nelegerii de ctre elevi a conceptelor de baz ale proiectului. ntrebrile de coninut au mai mult un caracter factual i sunt conforme standardelor de performan. Proiectele au relevan pentru viaa elevilor i pot implica reprezentani ai comunitii sau experi din exterior, care asigur un context pentru nvare. Cu ajutorul tehnologiei, elevii au un control mai mare asupra produselor finale, precum i posibilitatea de a personaliza aceste produse. Elevii pot depi limitele slii de clas colabornd cu ali elevi aflai la distan prin intermediul email-ului sau al propriilor site-uri sau prezentndu-i rezultatele nvrii cu ajutorul instrumentelor multimedia. Activitile proiectului sprijin dezvoltarea att a capacitilor cognitive, ct i a celor metacognitive, precum colaborarea, auto-monitorizarea, analiza datelor sau evaluarea informaiilor. Pe parcursul proiectului, ntrebrile cheie ale curriculumului i provoac pe elevi s gndeasc i s fac legtura cu concepte care conteaz n lumea real. Organizarea activitilor de realizare a proiectelor presupune din partea profesorului urmtoarele activiti:

21

Stabilirea titlului: profesorul poate s decid tema proiectului sau poate s permit elevilor s o fac Stabilirea grupelor de lucru: se va face de ctre profesor dup consultarea prealabil a elevilor Stabilirea timpului de lucru: profesorul trebuie s proiecteze att timpul alocat elevilor pentru realizarea proiectului ct i timpul pentru prezentarea i evaluarea proiectelor Stabilirea obiectivelor i a competenelor vizate Ghidarea activitii: presupune ndrumarea elevilor cu privire la rolul i sarcinile de lucru ale fiecruia, indicaii la prile pe care elevii nu tiu s le dezvolte, indicarea de bibliografie suplimentar Evaluarea: profesorul decide criteriile dup care vor fi evaluai elevii Avantajele nvrii prin metoda proiectului sunt: ncurajarea spiritului investigativ i a gndirii de nivel superior (Thomas, 1998) O participare mai bun, sporirea ncrederii n sine i ameliorarea atitudinii cu privire la nvare (Thomas, 2000) Achiziiile n domeniile cunoaterii sunt egale sau mai bune dect cele generate de alte metode, iar elevii implicai n proiecte i asum o responsabilitate mai mare n ceea ce privete propriul studiu dect pe parcursul activitilor didactice tradiionale (Boaler, 1999; SRI, 2000) Oportuniti de formare a unor competene complexe, cum ar fi capaciti de gndire de nivel superior, rezolvare de probleme, abiliti de colaborare i competene de comunicare (SRI) Accesul la o gam mai larg de oportuniti de nvare n clas, constituind o strategie de implicare a elevilor care provin din diverse medii culturale (Railsback, 2002) nvarea prin metoda proiectului este un model de instruire care implic elevii n investigarea unor probleme captivante. Proiectele care ofer mai multe oportuniti de nvare pot fi semnificativ diferite n ceea ce privete aria tematic sau scopul i pot fi aplicate la clase diferite i la mai multe niveluri de studiu. Proiectele angajeaz elevii n roluri active, cum ar fi: luarea deciziei, investigare; documentare Proiectele servesc obiective operaionale specifice, semnificative. Proiectele nu reprezint abateri de la programa colar, activiti suplimentare sau activiti cu o tem comun. Curriculumul prin proiecte este orientat de ntrebri importante care leag obiectivele operaionale i gndirea de nivel superior a elevilor cu viaa de fiecare zi. Elevii i asum deseori roluri din viaa real i trebuie s ndeplineasc sarcini pline de semnificaie. n timp ce lucreaz la proiecte, elevii i dezvolt competene pentru lumea real, corespunztoare secolului XXI - multe din acestea fiind solicitate de angajatorii din zilele noastre - cum ar fi capacitatea de a: colabora; lua decizii; avea iniiativ; rezolva probleme complexe; comunic eficient. Din categoriile de proiecte care pot fi dezvoltate la disciplinele informatice amintim: Complemente de informatic (teme studiate la clas care pot fi aprofundate sau extinse) Aplicaii din viaa cotidian (baze de date) Probleme interdisciplinare Jocuri Softuri educaionale Web design La disciplina Informatic, metoda proiectului poate fi utilizat la toate clasele, indiferent de profil.

22

Impactul tehnologiei informaiei i comunicaiilor asupra Educaiei 1. Evoluia societii i educaia n orice domeniu de activitate, obinerea unor informaii relevante i actuale influeneaz pozitiv deciziile adoptate de ctre organizaii, informaia fiind considerat a patra resurs, mai important chiar dect cele clasice (munca, natura, capitalul).Informaiile, ca resurse, fiind generate prin procese de cunoatere i inovare, sunt potenial nelimitate, se dezvolt n mod progresiv i cumulativ, au o rat de cretere extrem de rapid; ele se multiplic prin diseminare

Fig. 1 Caracteristicile informaiei Caracteristicile prezentate n fig. 1 au impus dezvoltarea tehnologiilor de transmitere i prelucrare a informaiei ca rspuns la creterea rapid a necesitilor de informare ale organizaiilor i indivizilor. Informaia poate fi acumulat fr ncetare, dar are prin excelen un caracter perisabil. Expansiunea Internetului este o consecin direct a impactului utilizrii sale asupra societii, numrul utilizatorilor fiind n continu cretere. Internet-ul a devenit, prin serviciul World Wide Web, principalul mediu de informare i comunicare, fiind considerat un mare succes att tehnologic ct mai ales social. Astfel, evoluia civilizaiei umane a cunoscut o nou etap, calitativ superioar, n care informaia deine un loc primordial, cunoscut sub numele de societatea informaional sau societatea bazat pe informaie. Societatea informaional presupune folosirea intensiv a tehnologiilor informatice i de comunicaii n toate sferele activitii i existenei umane, cu impact economic i social semnificativ . Considerat vector esenial al societii informaionale, dar i factor determinant al globalizrii, Internetul devine o resurs internaional i o pia internaional n acelai timp. Caracterul ireversibil al trecerii la societatea informaional este dat de intensitatea factorilor determinani (fig. 2), factori a cror putere se intensific i mai mult pe msura instaurrii noii societi, precum i de faptul c este un proces ce a avut loc la nivel mondial.

23

Fig. 2 Factorii dezvoltrii societii informaionale Dinamica accelerat a schimbrilor sociale, dar mai ales profunzimea acestor schimbri, impun direcii de restructurare i a realitii educaionale ce vizeaz alinierea obiectivelor instructiv-educative la cerinele concrete ale societii supertehnologizate. Impactul tehnologiilor asupra societii umane i are originea n caracterul lor apatrid, dup apariie tehnologiile avnd o difuzare universal. n contextul internaionalizrii organizaiilor i globalizrii pieelor, progresul tehnologiilor digitale se manifest n domeniul educaional prin: documentarea ntr-o bibliotec virtual rspndit n toat lumea; formarea sub ndrumarea unui profesor aflat la mii de kilometri distan; calificarea profesional pentru o pia global a forei de munc; pregtirea pentru activiti la distan bazate pe tehnologiile informatice i de comunicaii teleactiviti; mbogirea permanent a propriei culturi cu elemente din alte culturi. Dezvoltarea societii informaionale s-a concretizat, la nivel mondial prin: dezvoltarea infrastructurilor de comunicaii; implementarea unor instrumente software adecvate; dezvoltarea componentelor hardware; crearea de coninut digital; dezvoltarea abilitilor individuale n utilizarea i valorificarea informaiei. Fenomenele de continu cretere a puterii de prelucrare i de diminuare sistematic a dimensiunii i preurilor calculatoarelor conduc la generalizarea utilizrii noilor tehnologii informaionale, facilitnd astfel accesul la informaie pentru toi membrii societii. n acest context, s-au creat premisele trecerii de la societatea informaional la societatea cunoaterii, sau societatea informaional bazat pe cunoatere, n care omul tie s valorifice informaiile, transformndu-le n bunuri intangibile, care i vor spori potenialul de aciune. Cunoaterea este informaie cu neles i/sau informaie care acioneaz i a devenit resursa principal a economiilor avansate, fiind supus proceselor de management. n prezent, cunoaterea tehnologic, altfel spus cunoaterea modalitilor de a produce bunuri i servicii, constituie tipul de resurs care deine dou atribute eseniale: este inepuizabil i se perfecioneaz continuu. Rapiditatea cu care societatea informaional se transform ntr-o societate a cunoaterii este fundamentat de recunoaterea valorii bunurilor intangibile n contextul noii economii economia digital. Indiferent de nivelul de dezvoltare socio-economic, evoluia spre societatea cunoaterii este inevitabil. Pentru a rezista mediului concurenial, firmele nu trebuie numai s-i diminueze preurile, este imperios necesar s neleag funcionarea pieei, s aib capacitatea de a anticipa evoluiile viitoare i de a aciona n consecin. n evoluia ctre societatea bazat pe cunoatere (fig. 3), un factor decisiv l reprezint pregtirea profesional, care presupune n prealabil o bun educaie. n condiiile accenturii muncii n echip, calitile profesionale trebuie dublate abiliti personale precum: echilibru, toleran, simul rspunderii, capacitate de comunicare etc. Beneficiul esenial al unei societi educate rezid n capacitatea sa de alegere a drumului ctre

24

progres i bunstare. Astfel apare evident necesitatea dezvoltrii tehnologiilor i standardelor educaionale care s contribuie la eficientizarea procesului de nvmnt. Societatea bazat pe cunoatere Cooperare / nelegere Valorizarea informaiei globale acumulate Societatea informaional Procesare / metalimbaje / comunicaii Delocalizarea muncii/ dematerializarea produselor Societatea industrial Reproductibilitate / reducionism Fig. 3 Evoluia societii . Noile tehnologii educaionale sunt o consecin direct att a evoluiei metodelor psihopedagogice din educaie, ct i a noilor tehnologii IT&C (tehnologii Web, multimedia, tehnologii de comunicaie). Mijloacele didactice s-au diversificat de-a lungul timpului: de la suportul de curs tiprit, la programele de nvare prin televizor (transmisie direct sau nregistrare video), la informaii multimedia interactive n timp real prin intermediul Internet-ului. Metoda didactic impus de societatea informaional este instruirea asistat de calculator care valorific principiile instruirii programate (fig. 4) n contextul noilor tehnologii informatice i de comunicaii. Fig.4 Principiile instruirii programate

Exist numeroase denumiri (fig.5) utilizate pentru a desemna ceea ce generic reprezint instruirea asistat de calculator, denumiri ce ncearc s sugereze att nivelul tehnologic implicat ct i aspectele pedagogice dominante.

25

Fig.5 Formulri utilizate pe plan internaional Folosirea tehnologiilor pe scar larg implic un grad de civilizaie, iar n cadrul procesului instructiv-educativ duce la formarea unei atitudini active i responsabile. Avantajele utilizrii noilor tehnologii n educaie sunt multiple. Pot fi enumerate: reducerea consumului de timp, posibilitatea adaptrii programelor personale de educaie, posibilitatea acomodrii rapide cu schimbrile i noile cunotine din diverse domenii, posibiliti extinse de educaie interdisciplinar i nu n ultimul rnd reducerea esenial a costurilor educaiei continue. n faa unei avalane de cunotine i a unei dispersii tot mai accentuate a calificrilor i domeniilor de activitate, din ce n ce mai specializate, dar i mai interconectate, orice individ trebuie s fie pregtit pentru un stil de via bazat pe nvarea continu. Sistemele educaionale actuale - nvmnt formal, nvare la locul de munc sau alt form de educaie continu- se difereniaz de cele tradiionale printr-o serie de principii, dintre care cele mai importante sunt: acord o importan prioritar educaiei fa de instrucie; obiectivul principal devine dezvoltarea personalitii i a capacitilor; este axat pe activitatea instruitului; deplaseaz accentul dinspre predare spre nvare; instruitul devine obiect i subiect al procesului educativ; adopt metode active, participative; ncurajeaz noi educaii n concordan cu evoluia societii (ca de exemplu educaia ecologic, sanitar, pentru noua tehnologie i progres sau educaia pentru democraie i drepturile omului, educaie antreprenorial etc.). acord importan procesului (i nu produsului); promoveaz munca independent, inventivitatea, creativitatea; stimuleaz efortul de autocontrol, de autoevaluare i autoreglare; mbin armonios nvarea individual cu cea social; rezerv profesorului rolul de manager-mentor al instruitului; restructureaz coninutul n module ce permit selectarea cunotinelor relevante, din mai multe discipline, referitoare la un anume subiect; stimuleaz cooperarea i dialogul, integrnd medii colaborative; dezvolt autonomia i flexibilitatea cursanilor. n condiiile dezvoltrii exponeniale a sistemului informatic global i reflectrii digitale a societii n mediul Internet, domeniul educaional devine o extensie a spaiului economic real, n care: procesele de munc vor ngloba oportuniti de nvare; cursanii vor participa la propria lor formare, renunnd la a recepiona pasiv experiene de nvare; focalizarea nvrii se va extinde de la cursani ca indivizi spre cursani ca echip, ca organizaie. 2. Educaia la distan Educaia la distan este o realitate complex, impus de evoluia societii, motiv pentru care este definit din perspective diferite de ctre diveri autori, fr ca acestea s se exclud reciproc. Educaia la distan are deja o lung tradiie i coexist n paralel cu nvmntul tradiional. Dac nvmntul tradiional se desfoar primordial sub forma contactului direct dintre profesor i elevi (studeni), educaia la distan este caracterizat prin diminuarea semnificativ a contactului "fa n fa" ntre profesor i cursani. Cursantul integrat ntr-un program de educaie la distan i poate alege timpul i locul de studiu; de asemenea, el va putea studia urmnd un

26

ritm propriu, fiind permanent ndrumat i primind asisten din partea instructorilor/tutorilor. Aceste caracteristici fac ca educaia la distan s fie cea mai accesibila form de nvare pentru acele persoane care, din diferite motive, nu pot sau nu vor s urmeze o forma de educaie tradiional. Educaia la distan apeleaz la diferite modaliti sau tehnologii (coresponden/ tiprituri, audio, video, reele de calculatoare) de furnizare a instruciei, ce presupune deprtarea fizic a actorilor educaiei (instructorcursant), care resimt acest proces ca o experien specific de predare-nvare, ncercndu-se suplinirea absenei fizice cu o serie de strategii de ncurajare a interaciunii dintre instructor - cursant, cursant - cursant, cursant coninut. Proiectele de educaie la distan au fost perfectate i rafinate n decursul mai multor ani, cu multe beneficii pentru cursani. n funcie de modalitatea de transmitere a informaiilor ctre cursant, pot fi enumerate mai multe tipuri de educaie la distan: a. Educaia prin coresponden rmne o modalitate de instruire viabil acolo unde nu sunt nc dezvoltate infrastructurile necesare unei abordri moderne i mai eficiente. Cursurile tiprite i serviciile potale au reprezentat baza de la care au evoluat toate celelalte sisteme de furnizare la distan a instruciei. Odat cu apariia i folosirea n mas a noilor tehnologii ale informaiei i comunicrii, livrarea informaiilor poate fi fcut i n format electronic (dischete, CD-ROM sau direct prin e-mail), ceea ce conduce la reducerea costurilor, a personalului i spaiilor de depozitare. b. Educaia prin radio a avut o popularitate mai sczut, fiind folosit odat cu dezvoltarea extraordinar a acestui nou purttor de informaie i dizolvndu-se n celelalte funcii ale comunicrii prin mass-media: promovarea culturii, informarea, socializarea i chiar divertismentul. c. Educaia prin televiziune se menine ca o alternativ pedagogic ce beneficiaz de avantajul familiaritii i este implementat prin emisiuni TV cu caracter educaional general sau, ca form alternativ de nvmnt, prin emisiunile proiectate i realizate n funcie de programe de tip colar ce prezint caracteristici specifice educaiei la distan. d. Educaia prin Internet reprezint un nou tip de predare-nvare la distan, care ctig teren pe zi ce trece datorit amplificrii caracterului multimedia al spaiului World-Wide Web, n condiiile unui acces superior la Internet att cantitativ (ca numr de persoane) dar mai ales calitativ (ca vitez de transfer). 3. Oportuniti i posibiliti de utilizare a noilor tehnologii n educaie Creterea capacitii de prelucrare i stocare a datelor, reducerea semnificativ a dimensiunii echipamentelor precum i apariia interfeelor prietenoase de interaciune cu utilizatorul cresc gradul de utilizare a calculatoarelor n toate domeniile de activitate. Noile tehnologii ale informaiei i comunicaiilor se preteaz la nenumrate tipuri de utilizri n instruire, n beneficiul direct sau indirect al cursanilor. Aportul noilor tehnologii n activitatea didactic se materializeaz prin: resurse pentru activitile de predare-nvare; aplicaii suport pentru activitatea didactic; sisteme de instruire bazat pe Web. Cele mai utilizate resurse IT pentru activitile de predare-nvare sunt produsele software educaionale (didactice), aplicaii ce conin o strategie didactic i care se adreseaz direct celor ce nva ajutndu-i s-i nsueasc informaii sau s dobndeasc competene prin demonstraii, exemple, explicaii, simulri. Un alt tip de resurs pentru activitatea didactic l constituie crile electronice (eBook) pentru care se anun un progres semnificativ avnd n vedere costurile de producie reduse comparativ cu crile tiprite, dar mai ales reducerea consumului de hrtie i n consecin protejarea mediului nconjurtor. Alturi de produse software educaionale i cri electronice, n procesul instructiv-educativ un aport informaional important l au aplicaiile multimedia educative precum enciclopediile, dicionarele multimedia sau diversele tipuri de atlase. Interconectarea calculatoarelor a avut drept consecine majore n domeniul educaiei

27

posibilitatea comunicrii i utilizarea n comun a resurselor, ceea ce, prin acutizarea necesitii educaiei permanente, a condus la dezvoltarea unor sisteme de instruire bazat pe Web, referite i prin sintagma platforme de eLearning. Evoluia acestor platforme este consecina creterii continue a capacitilor i flexibilitii noilor tehnologii informatice cu aplicabilitate n situaiile educative, dublat de o continu descretere n cost a echipamentelor. Dinamica fr precedent din domeniul tehnologiei informaiei i comunicaiilor are ca efect includerea n didactica modern a tot mai multe tehnici i mijloace de nvare n deplin concordan cu profilul psiho-sociopedagogic al cursantului din societatea contemporan. Modalitatea optim de prezentare a coninuturilor, ncurajarea unui demers activ i nvarea colaborativ ofer un plus de calitate, crescnd flexibilitatea sistemelor educaionale n conformitate cu fiecare etap a ciclului de nvare (fig.6) i cu particularitile fiecrui cursant.

Fig. 6 Ciclul de nvare Utilizarea noilor tehnologii n educaie necesit din partea cadrelor didactice un ansamblu de cunotine, aptitudini i atitudini care s le permit utilizarea i valorificarea noilor tehnologii n activitatea didactic. n ali termeni, este necesar formarea unei anumite culturi informatice, neleas nu numai ca o cunoatere i competene de specialitate, ci i ca o nou orientare i raportare la realitate. Profesorii trebuie s aib capacitatea de a identifica att situaiile pedagogice ct i soluiile informatice adecvate, cu efecte benefice pentru educaie i formare. Convertirea noilor tehnologii n strategii de instruire i de educaie s-a impus deja ca realitate ce caracterizeaz sistemele educaionale, avnd un mare impact asupra creterii eficienei activitilor educaionale prin: utilizarea operativ gndirii logice, selective i analitice; dezvoltarea percepiei vizuale; structurarea materiei; creterea ncrederii n forele proprii. 4. Posibiliti de redare a informaiei n instruirea asistat de calculator Perfecionarea continu a tehnologiilor informatice i de comunicaii, creterea gradului de utilizare i adaptarea continu la cerinele impuse de dezvoltarea societii fac din aceste tehnologii un mediu optim pentru transmiterea informaiilor, condiie necesar nu ns i suficient pentru asigurarea succesului n cadrul procesului de nvmnt. Eficacitatea instruirii depinde i de modul selectat pentru comunicarea coninutului, iar alegerea trebuie s fie influenat de coninut i nu de tehnologie, fiecare mediu prezentnd avantaje i dezavantaje. Posibilitile de redare a informaiei n instruirea asistat de calculator sunt mult mai numeroase, comparativ cu instruirea tradiional; n cele ce urmeaz sunt evideniate sintetic caracteristicile principale ale ctorva dintre ele. Textul este un element de baz al instruirii, ns trebuie evitat folosirea lui excesiv

28

pentru transmiterea informaiilor, deoarece poate deveni un mijloc prea lent i monoton, solicitnd destul de mult atenia i concentrarea cursantului. Mai mult, de fiecare dat, trebuie urmrite urmtoarele aspecte: 1. abilitatea cursanilor de a citi este facilitat de: folosirea unor cuvinte familiare, a unor fraze clare fr detalii inutile; mprirea coninutului n paragrafe mici, uor de asimilat i cu un grad sporit de atractivitate; utilizarea unui ton conversaional ce aduce coninutul la nivelul personal de nelegere al cursanilor. 2. modul de scriere este un alt factor important atunci cnd este editat un text, de aceea se indic: alegerea unor tipuri de litere uor de citit; pstrarea aceluiai tip de liter pentru ntreg textul pentru a nu crea confuzii i a nu ncetini procesul de citire; folosirea titlurilor de paragraf pentru conturarea ideilor; utilizarea unor spaii libere


Recommended