+ All Categories
Home > Documents > Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a...

Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a...

Date post: 24-Aug-2020
Category:
Upload: others
View: 3 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
78
1 Daniel Goiţi Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în limbajul pianistic skriabinian Editura MediaMusica
Transcript
Page 1: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

1

Daniel Goiţi

Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în

limbajul pianistic skriabinian

Editura

MediaMusica

Page 2: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

2

Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României

GOIŢI, DANIEL

Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în limbajul pianistic

skriabinian / Daniel Goiţi. - Cluj-Napoca : MediaMusica, 2009

ISBN 978-973-1910-41-3

78(47) Skriabin, A.N.

929 Skriabin, A. N.

Page 3: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

3

CUPRINS Introducere .............................................................................................. 7

PARTEA I. Preliminarii la investigarea sistemului melodico –

armonic skriabinian ................................................................................. 8

a) Prima etapă de creaţie .................................................................... 8

b) A doua etapă de creaţie ................................................................ 11

c) A treia etapă de creaţie ................................................................. 13

Câmpul ideatic al creaţiei ................................................................. 14

Spre un nou limbaj al artei sunetelor ................................................ 16

În slujba idealului de frumos al muzicii ........................................... 17

O paralelă edificatoare: Skriabin - Wagner ...................................... 17

Retorica luminii pe undele sunetelor ................................................ 19

Incursiune în lumea sferturilor de ton .............................................. 20

Tangenţe teozofice ........................................................................... 21

Prezenţe debussyste .......................................................................... 22

La cumpăna secolelor XIX - XX ...................................................... 23

Acordurile paradigmatice skriabiniene ............................................ 23

În anturajul inovaţiilor similare ........................................................ 25

Elemente fundamentale ale scriiturii muzicale skriabiniene ............ 26

Tehnica efectelor sonore .................................................................. 27

Spre o sinteză a procedeelor de expresie .......................................... 28

Sinoptica simbolurilor cromatice ..................................................... 28

PARTEA II. Aspecte ale melosului skriabinian reflectate în

motivele cromatice şi repetitive ............................................................ 30

Cap.1 Motivul cromatic .................................................................... 31

Cap.2 Motivul repetitiv ................................................................... 56

BIBLIOGRAFIE ................................................................................... 78

Page 4: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

7

Introducere

Scrierea acestui volum are ca intenţie evidenţierea realei

forţe de impact a motivelor cromatice şi repetitive în structurile

melodico-armonice folosite de Skriabin în sonatele sale pentru

pian.

În acest sens, am căutat să pun în valoare cele mai

importante momente tematico-melodice din partitură şi să

stabilesc, rolul esenţial jucat de cele două motive muzicale în

configurarea melosului skriabinian.

Dezvoltarea inedită şi impetuoasă a melodii sale va

impune naşterea unei viziuni sonore complexe, adesea greu de

definit şi care va oscila între dizolvare şi organizare, mergând

spre un structuralism compact de sorginte logică.

După perioada influenţelor chopiniene, constatăm în

limbajul sonor skriabinian, o depăşire a regulilor armoniei

tonal-funcţionale. Apar noi structuri acordice şi pasaje

melodice care favorizează abundenţa unor serii de disonanţe,

întârzieri, note de pasaj şi de schimb, dar şi a scordaturilor,

mixturilor şi fenomenelor complexe din sferele

polimodalismului, bitonalismului şi a politonalităţii.

Un interes sporit se acordă structurilor modale şi scărilor

tricordice, pentatonice, hexatonice şi scărilor anhemitonice.

Începând cu ultima perioadă de creaţie acestea îşi vor face

apariţia cu o frecvenţă obsesivă, în desfăşurarea muzicală a

ultimelor sonate pentru pian fiind aşezate şi la temelia

viitoarelor sisteme modale ale compozitorului francez O.

Messiaen.

Lucrarea este structurată în două părţi mari, prima parte

fiind o succintă analiză a aspectelor de scriitură skriabiniană, în

timp ce partea a doua va aduce exemplificările necesare, în

dorinţa de a se demonstra puternica înrâurire a motivelor

cromatico-repetitive asupra muzicii pentru pian a lui Skriabin.

Page 5: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

8

PARTEA I. Preliminarii la investigarea

sistemului melodico – armonic skriabinian

Alexandr Skriabin se numără printre personalităţile cele

mai fascinante ale vieţii muzicale de la începutul secolului al

XX-lea.

Prin originalitatea stilului, cât şi prin perfecta fuziune

dintre formă şi conţinut, muzica sa repezintă o culme a

realizării artistice moderne în literatura dedicată pianului.

Skriabin s-a remarcat şi ca un neobosit inovator fiind

compozitorul care a dezvoltat şi impus un nou mod de

organizare sonoră, construit pe cvarte, similar ca şi

importanţă cu sistemul dodecafonic conceput de Arnold

Schöenberg.

Noul său sistem muzical a fost permanent perfecţionat,

până la acel limbaj original şi misterios al ultimelor sonate

pentru pian şi al poemului “Prometeu”, lucrări care aparţin

ultimei sale perioade de creaţie, şi unde elementul melodico-

armonic se va complica prin forţarea limitelor maxime a

sistemului tradiţional tonal.

a) Prima etapă de creaţie

La început, limbajul muzical skriabinian este de sorginte

romantică, fiind în totalitate tributar influenţelor chopiniene.

Lucrările miniaturale ca şi în cazul lui Chopin vor ocupa

un loc însemnat, preponderenţa micilor preludii, a studiilor,

mazurcilor şi poemelor fiind cât se poate de evidentă de-a

lungul întregii vieţi a compozitorului.

Page 6: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

9

Aceste mici bijuterii muzicale, pun în lumină câte o

singură idee, dezvăluind un caracter sau un sentiment anume.

Factura lor sonoră cât şi a primelor trei sonate pentru

pian înclină spre lirism, visare şi contemplare, ceea ce nu o va

face lipsită de forţă, dramatism şi intensităţi dinamice aspre. În

această primă perioadă de creaţie scriitura skriabiniană este

bine cantonată în sistemul tonal tradiţional unde se pot remarca

suprapunerile de terţe, acordurile de dominantă şi de septimă

cu disonanţe ce gravitează funcţional în jurul tonicii impunând

permanent nevoia de rezolvare în armonii consonante.

Se remarcă spiritul avântat şi totodată temerar al

imaginilor muzicale, diversitatea efectelor şi a trăirilor afective

specifice condeiului romantic.

Relaţiile armonice sunt transparente şi clare, favorizând

adesea structuri sonore bazate pe mişcări cromatice şi pe

inflexiuni modulatorii.

Skriabin se va rupe în totalitate de ideile romantice, chiar

dacă nu brusc, totuşi într-o perioadă scurtă de doar câţiva ani.

Puternica metamorfozare a profilului său sonor ajunge la o

incandescenţă dramatică şi un consum emoţional pe care nu le

putem sesiza la nici un alt compozitor.

La Skriabin până şi tonalitatea este aproape “dinamitată”1

fiind imposibilă stabilirea tonalitaţii lucrărilor cât şi felul cum

sunt structurate înlănţuirile armonice pe verticală.

Însemnătatea deosebită a personalităţii sale de creator şi

interpret, rolul important jucat în istoria muzicii europene, cât

şi influenţa sa definitorie asupra evoluţiei limbajului muzical

modern, au fost mult timp nerecunoscute, trecute cu vederea,

sau în cel mai bun caz, minimalizate.

Un prim motiv plauzibil al cauzelor care au contribuit la

crearea acestei situaţii, poate fi atitudinea arogantă a ideilor

filozofice skriabiniene.

1 Alexandru Leahu – Maeştrii claviaturii, Editura muzicală, pag.199,

Bucureşti,1976.

Page 7: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

10

Afirmaţiile subiectiv-idealiste extravagante şi

contradictorii ale acestuia, au avut darul de a-l supune în

permanenţă desconsiderărilor şi atacurilor virulente – în special

în presa rusă – declanşate de personalităţi artistice marcante.

Dealtfel, după moartea sa, unii cercetători au fost

preocupaţi mai mult de aceste probleme (sigur, ele prezintă şi

în continuare interes prin subiectele inedite propice

speculaţiilor) şi au acordat o importanţă exagerată ideilor şi

afirmaţiilor sale mistico-filozofice, în loc să se implice direct şi

fără prejudecăţi în cercetarea creaţiei sale muzicale.

Se poate constata faptul că şi în prezent zestrea bogată a

creaţiei pianistice skriabiniene, moştenirea sonoră “unicat”

lăsată de compozitor posterităţii, este la fel de puţin cunoscută

şi neapreciată atât de public, cât şi de mulţi dintre interpreţii şi

pedagogii artei pianistice contemporane.

Un al doilea motiv constă în gradul maxim de dificultate

pianistică a muzicii sale, în multitudinea problemelor de

tehnică şi de interpretare care apar pe parcursul întregului

discurs sonor.

Dintre acestea se remarcă înainte de toate, problemele de

efort fizic care reclamă posesia unei rezistenţe musculare

deosebite, problemele de memorizare şi de însuşire a

discursului muzical sau de desăvârşire a manualităţii în faţa

nesfârşitelor serii de salturi periculoase ale mâinilor care

necesită reacţii deosebit de rapide şi o gândire anticipativă

ireproşabilă.

Complexitatea scriiturii sale pianistice poate provoaca

mari dificultăţi de interpretare şi cere din partea pianistului un

adevărat bagaj de calităţi şi de virtuţi tehnico-muzicale

speciale.

Printre acestea se evidenţiază: controlul ritmic total,

percepţia cât mai fină a atmosferei şi a cadrului dinamic în

permanenţă supuse transformărilor, cunoaşterea şi stăpânirea

în profunzime a diverselor tehnici de pedalizare, soluţionarea

Page 8: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

11

justă a aspectelor de tempo şi de agogică, folosirea atentă a

auzului intern, capacitarea voinţei şi a resorturilor

temperamentale... şi enumerarea ar putea continua.

Este evident faptul că fără aceste veleităţi tehnico-

expresive, coroborate cu dăruirea totală în cânt, fără

concentrarea tuturor mijloacelor interpretative pe care pianistul

le deţine, efectul acestor piese s-ar reduce simţitor, fapt care ar

conduce la pierderea vitalităţii, prospeţimii şi a puterii de

seducţie senzorială a acestora.

Adevărate mişcări de propagare şi de punere în valoare a

lucrărilor lui Skriabin s-au făcut simţite în special în ţara

natală, unde muzica sa a început să fie reconsiderată şi repusă

în drepturi.

Şcoala interpretativă rusă şi sovietică a evidenţiat prin

interpretări pianistice de referinţă, datorate unor mari interpreţi

skriabinieni: S. Feinberg, H. Neuhaus, Vl. Sofronitsky, Vl.

Horowitz, S. Richter, I. Zhukov, Vl. Ashkenazy, frumuseţea

deplină a melodicii, coloristica desăvârşită, sonorităţile

timbrale fantastice, diversitatea luxuriantă a planurilor ritmice

şi rigurozitatea solidă în construcţia şi structurarea formei

muzicale.

b) A doua etapă de creaţie

Odată cu compunerea Sonatelor IV şi V (1907-1910) se

observă la Skriabin o nouă schimbare a limbajului muzical,

mult mai puternică de data aceasta.

Sistemul armonic suferă schimbări majore şi se va baza

pe serii de cvarte suprapuse ce înlocuiesc sistemul tradiţional

aşezat pe înlănţuirea de terţe.

Anumite funcţiuni acordice se redefinesc sonor

(acordurile de dominantă şi cele de septimă de dominantă îşi

pierd calitatea de sateliţi acordici dependenţi de tonică,

Page 9: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

12

rezolvarea lor nefiind obligatorie).

Acordurile rămân oarecum suspendate, statice, evoluează

de la un interval la altul spre nimic şi îşi câştigă o influenţă

funcţională aidoma acordului tonicii.

Tot acum creşte interesul compozitorului faţă de

domeniul filozofic, care schimbă vizibil aspectul şi sensul

imaginilor muzicale, spre zone ale trăirilor exaltate sau ale

efectelor şi emoţiilor artistice intense.

Sesizăm teme filozofice complexe, cum ar fi: puterea

seducătoare şi moralizatoare a artei în viaţa omului, năzuinţa

sa spre cunoaşterea absolută, permanenta îndemnare spre

acţiune, spre eliberare de întuneric şi ignoranţă, descătuşarea

omului de tot ceea ce îl ţine în neştiinţă şi accederea lui spre

lumină, spre extaz, spre “îmbătarea” simţurilor prin plăceri

artistice.

Elementele ritmico-melodico-armonice şi de timbru

suferă o transformare categorică, iar în structurile (micro şi

macro) ce alcătuiesc noul cadru estetic al construcţiei şi formei

muzicale au loc multiple metamorfozări care ajung până în

pragul dezintegrării.

Melodica nu mai are desfăşurarea largă şi acea dispoziţie

spre profilurile cantabile, fiind înlocuită cu motive scurte,

stranii, pline de panică şi mister, alcătuite din foarte puţine

sunete, uneori chiar din două sau trei.

Temele se remarcă printr-un relief izbitor şi poartă în ele

idei şi semnificaţii poetico-filozofice asemenea laitmotivelor

wagneriene.

În plan armonic, schimbările sunt şi mai evidente, creşte

acum rolul construcţiilor sonore disonante, diferitele tipuri de

acorduri sunt dramatizate intens prin folosirea din abundenţă a

elementelor cromatice în toate ipostazele posibile.

Acordurile dramatizate devin caracteristica dominantă a

armoniei, ajungându-se în situaţia în care structurile

consonante sunt pe deplin scoase din discursul muzical (un

Page 10: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

13

exemplu elocvent îl găsim în “Poemul straniu”, unde până în

ultima măsură, nu se găseşte nici un acord consonant).

Ritmul devine nervos cu tente ascuţite, aspre. Apar

multiple diviziuni neregulate, adesea însumând în structura lor

ritmuri punctate, diviziuni îmbinate într-o viziune fantastică ce

conferă discursului sonor un caracter convulsiv şi pregnant,

de o deosebită originalitate.

c) A treia etapă de creaţie

O caracteristică de bază în ultima etapă a activităţii

skriabiniene este dependenţa muzicii de misticism,

întrepătrunderea ei cu elementul filozofic. Pilduitoare în acest

sens rămân poemul Prometeu şi lucrarea simfonică Misterul,

care au constituit principalul ţel al vieţii sale.

În Misterul, Skriabin îşi propune să unească toate

genurile artistice. Aici muzica, poezia, dansul, arhitectura

trebuiau - printr-o măiastră îngemănare - să determine o acţiune

colectivă nemaivăzută până atunci, care să implice întreaga

omenire, întreg universul.

Pentru împlinirea acestui deziderat, Skriabin intenţiona

să anuleze separarea dintre interpret şi auditor.

Sigur, aceste idei mistice, nerealiste şi decadente,

himerice chiar, reflectate în special în creaţia poeţilor

simbolişti, au făcut ca într-o oarecare măsură activitatea

componistică a lui Skriabin să intre în impas.

Compozitorul s-a confruntat cu mari dificultăţi în

aplicarea concretă a acestora, cu punerea lor în scenă şi cu o

serie de probleme de notaţie în cadrul partiturii, cu potenţarea

intenţiilor ce însoţeau mişcările de dans, mişcările de ochi, şi

care impuneau adesea sesizarea anumitor caractere cât şi

stăpânirea unei anumite ţinute a mişcării.

Gesturile, privirile, mişcările de dans urmau să

Page 11: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

14

corespundă unor efecte muzicale speciale, afirmate artistic într-

o copleşitoare simfonie a mişcărilor corpului.

Cursivitatea desenului melodic lasă loc unui demers

muzical fragmentat, capricios şi discontinu.

Pulsaţia devine nesigură, forţa metrică îşi pierde

stabilitatea din perioada timpurie de creaţie, ritmurile devin

neastâmpărate şi isterice, neordonate în măsuri sau în

dispuneri stabile pe părţi de timpi fermi şi în cadrul firesc al

barelor de măsură.

Ritmurile tind să treacă peste aceste delimitări metrice,

barele de măsură au un rol pur decorativ, răsturnându-se

sistemul pulsatoriu al metricii.

Astfel, apar efecte sonore, care degajă o libertate totală

de limbaj, valorificând elemente noi prin profilarea imaginilor

muzicale atemporale, derulate în sine şi pentru sine.

Ambianţa sonoră devine una statică, cu urme de stagnare,

o muzică a sferelor care conferă, inexprimabilului şi

simbolului, o fixare în nuanţele unor culori şi expresii mistice.

Câmpul ideatic al creaţiei

Skriabin caută tot mai mult să integreze concepţia sa

despre lume (acel Weltanschaung) în concepţia muzicală şi

artistică proprie, prin legarea creaţiei muzicale de texte

filozofice, de cele mai multe ori abstracte, aceasta fiind o altă

nouă caracteristică specifică creaţiei sale din această ultimă

perioadă.

Apariţia acestei noi caracteristici se leagă şi de

apropierea sa în jurul anului 1900, de anumite cercuri de

filozofi idealişti (se ştie că Skriabin a manifestat încă din

tinereţe interes pentru dezbaterile filozofice, determinat fiind

poate şi de turnura nefavorabilă luată de unele evenimente din

viaţa proprie care l-au lovit puternic – un exemplu ar fi

Page 12: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

15

experimentarea şocului emoţional, cauzat de îmbolnăvirea

mâinii drepte şi de apariţia temutelor crampe musculare.

Observăm şi înclinaţia compozitorului înspre

valorificarea în planul artistic a unor viziuni panteiste, spre o

spiritualizare a fenomenelor naturii cât şi dorinţa de a le

confrunta cu diverse trăiri ale sufletului uman.

Se întâlnesc teme filozofice cum ar fi: ideea contopirii

omului cu natura şi cu universul întreg; încrederea în

posibilităţile nelimitate ale omului în forţa raţiunii şi în

puterea voinţei sale, cuvintele sale confirmând deseori aceste

idei -“tot ce mă înconjoară este supus voinţei şi raţiunii mele”.

Din momentul apropierii lui de cercurile filozofice care

promovau ideile misticismului, idealismului şi absurdului,

Skriabin se situează pe poziţiile idealismului subiectiv, după

care lumea înconjurătoare există doar în conştiinţa umană.

Unele afirmaţii precum “exist eu şi nimic în afara mea” sau

“nimic nu există în afara conştiinţei mele”- reprezintă expresia

vădită a influenţelor filozofice idealiste asupra sistemului său

de gândire.

Un alt citat de esenţă filozofică susţine ideea că “lumea

este rezultatul activităţii mele, a voinţei şi creaţiei mele”,

promovează concepţia care caută să sugereze ideea că

activitatea artistică creatoare nemijlocită stă la baza conceperii

lumii, că artistul este creatorul ei, insistându-se ca acesta să fie

ridicat la rang de fiinţă supremă, de „Dumnezeu”.

Astfel de idei stau şi la baza formării motivului

prometeic, motiv care afirmă deschis şi dramatic voinţa

însetată de libertate, cunoaştere şi acţiune a omului, prin care

se poate învinge destinul împotrivitor.

Page 13: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

16

Spre un nou limbaj al artei sunetelor

Skriabin a căutat efecte deosebite de timbru şi colorit prin

întrebuinţarea unor instrumente noi, nefolosite încă în

orchestră, şi prin introducerea corului, care acum nu cântă, ci

doar murmură şi şopteşte; efectul dramatic este amplificat prin

închipuirea unor momente din desfăşurarea muzicală unde

anumite fragmente sonore nu trebuiau cântate, ci doar

imaginate.

Noile idei cereau notaţii şi semne deosebite, aproape

inoperabile pentru sistemele de transcriere grafică a vremii, dar

pe care Skriabin le considera părţi componente esenţiale în

sugerarea atât a conţinutului plastic cât şi a celui muzical.

La fel de temerară ne apare şi transformarea limbajului

pianistic, ca şi în cazul dificilului pasaj introductiv al sonatei a

V-a, unde se sugerează murmurul vuietului în abis, plasat în

zona başilor şi realizat prin triluri întrerupte brusc, de accente

scurte şi nervoase la mâna dreaptă, însoţite de tremolando-ul

mişcărilor figurative, ale mâinii stângi.

Din acest clocot înăbuşit şi lugubru se desprind motive

avântate, pasaje impetuoase, adevărate artificii sonore care

ţâşnesc mai apoi în cosmosul îndepărtat.

Pianul este tratat orchestral prin efecte specifice

instrumentelor de suflat din alamă şi a instrumentelor de

percuţie, producând pe parcursul întregii sonate sonorităţi

incandescente de fanfară, de dangăte de clopot, măreţia patetică

îngemănându-se cu extazul şi inefabilul sonor.

Page 14: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

17

În slujba idealului de frumos al muzicii

Intensitatea muzicii skriabiniene este zguduitoare, iureşul

năvalnic şi dramatismul răzbat, atât în desfăşurările

monumentale cât şi în pasajele lirice care înmărmuresc

auditoriul.

Skriabin reuşeşte hipnotizarea publicul prin sunet,

trecându-l prin stări emoţionale posibile şi imposibile, de la

expectativă mistică la extaz, culminând prin încordări fizico–

psihologice intense. (În interpretarea Sonatei a V-a, am

experimentat o puternică senzaţie de istovire fizică şi psihică

pe lângă entuziasmul total).

Skriabin a fost etichetat de către contemporani ca un

compozitor extravagant, unii dintre ei formulând la adresa

personalităţii sale epitete deloc măgulitoare, cum ar fi “un

nebun cu idei fantasmagorice, un personaj straniu şi

misterios”.

Trebuie totuşi sesizat faptul că multe din aceste teze

estetico-filozofice, care şi-au pus pecetea pe caracterul muzicii

sale, nu aparţin în exclusivitate gândirii sale filozofice.

Ele apar fireşti, din perspectiva tradiţiilor de abordare şi

manifestare a înaintaşilor, de care Skriabin s-a lăsat în mai

mică sau mai mare măsură influenţat.

Skriabin a preluat si dezvoltat idei şi concepţii, care au

stat la temelia gândirii estetice a predecesorilor săi.

O paralelă edificatoare: Skriabin - Wagner

Ilustrul inovator şi compozitor Richard Wagner, unul din

marii idoli ai lui Skriabin a avut şi el parte de aceleaşi

catalogări, fiind adesea înţeles greşit, chiar contestat de

contemporanii săi. Ca şi Skriabin a fost considerat un

Page 15: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

18

excentric.

Unele gânduri exprimate de Ceaikovski se dovedesc a fi

deosebit de revelatoare şi sugestive în acest context: “ admir pe

compozitor ( Wagner), dar nu am nici un fel de simpatie pentru

cultul teoriilor wagneriene”.

Din aceste afirmaţii răzbat intenţiile de combatere a

ideile operelor wagneriene, dar şi a mijloacelor muzicale

folosite în manifestarea acestora.

Ataşamentul lui Wagner pentru mijloacele de expresie

proprii tematismului, l-a situat pe poziţii net diferite faţă de

majoritatea contemporanilor săi (realitate pe care o vom

constata şi la Skriabin), în ciuda faptului că şi Wagner se baza

pe tradiţiile progresiste ale muzicii germane.

Acest fapt i-a permis să dezvăluie prin multiple nuanţe de

limbaj, lumea sentimentelor şi a trăirilor umane, proslăvind

asemenea lui Beethoven, ideile eroismului şi cutezanţei

omeneşti, lupta sfântă pentru drepturile şi fericirea omului,

luptă care va destrăma lumea veche şi din care se va naşte

lumea nouă, descătuşată, a libertăţii.

De asemenea, Wagner credea că doar revoluţia (o

revoluţie a întregii omeniri) poate ajuta la naşterea unei arte cu

adevărat universale, care să militeze pentru libertatea supremă.

La temelia concepţiilor sale asupra dramei muzicale,

Wagner aşează câteva teze fundamentale, şi anume:

a) arta nu trebuie să devină un mijloc de amuzament

pentru publicul adeseori blazat, ci să educe moral masele în

vederea reorganizării societăţii umane.

b) nevoia imperioasă ca artiştii creatori să întruchipeze

în operele lor idei înălţătoare, să creeze o artă măreaţă,

monumentală, epurată de elemente întâmplătoare, superficiale

şi nesemnificative.

c) susţinerea ideii că doar îmbinarea artelor, sinteza lor

poate asigura o exprimare clară şi desăvârşită a ideilor

majore. “Muzica viitorului este o operă de sinteză a artelor

Page 16: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

19

(Gesamtkunstwerk)”*

O bună parte din ideile de sorginte wagneriană enumerate

mai sus, sunt similare concepţiilor estetice skriabiniene, fiind

totalmente asimilate şi integrate în gândirea sa filozofică despre

lume şi viaţă.

Se pot remarca cu uşurinţă similitudini în acţiunile

întreprinse de cei doi: Wagner a construit un teatru special,

unic, în care să îşi poată executa propriile sale opere, într-un

cadru specific ales de el (celebrul Festspielhaus din Bayreuth),

iar Skriabin, călcând pe urmele marelui său predecesor, îşi va

imagina reprezentarea operei sale de căpătâi “Misterul”, într-

un templu semisferic, aşezat la marginea unui lac, în interiorul

căruia domeniile artistice se întrepătrundeau formând prin

fuziunea lor un tot unitar sincretic, ce se încadrează în

conceptul wagnerian de artă totală (Gesamtkunst).

Retorica luminii pe undele sunetelor

O altă idee a lui Skriabin despre care s-a vorbit foarte

mult, ca despre o caracteristică proprie a fost şi introducerea

luminilor colorate în timpul desfăşurării muzicale (orga

luminoasă, pianul cu beculeţe).

Remarcăm şi în acest domeniu existenţa unor precursori

care au inventat cu mult timp înainte asemenea aparate,

gândind în acest scop o serie de dispozitive, ca surse de emisie

concomitentă de sunete şi lumini.

Skriabin preia exemplul precursorilor săi, continuând

tradiţia acestora, prin impunerea unor raporturi de

complementaritate între undele sonore şi cele ale luminii.

Teoretic, corespondenţele dintre sunete şi culoare au fost

fundamentate atât de către Athanasius Kircher cât şi de

*M. S. Druskin - Richard Wagner

Page 17: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

20

Newton şi Kepler.

În practică au existat încercările pictorului manierist

Giuseppe Archimboldo (1527 – 1593, care a inventat un

instrument de ciupit şi o notaţie muzicală de culori) şi ale

pastorului matematician Louis Bertrand Castel (care a

inventat primul în anul 1725 un instrument cu claviatură de

culori descris în 1739 de Phillip Teleman).

Acestor experimente le-au urmat în 1757 “cembalo-ul

pentru ochi” al unuia din prietenii lui Castel. Acest “cembalo

pentru ochi” era prevăzut cu 500 de lămpi în spatele unui şir de

50 de ferestruici de sticlă colorate, care prin apăsarea clapelor

se deschideau, lăsând să ţâşnească un fulger colorat

concomitent cu sunetul.

Frederich Kastner (1870) inventează Pyrophonul,

americanul Bainbridge Bishop (1888) şi englezul Wallace

Rimington (1895) la rândul lor realizează un dispozitiv numit

“orga de lumini”.

Aceste idei şi descoperiri s-au dovedit a fi provocări

pentru mulţi dintre cei mai renumiţi inventatori.*

Incursiune în lumea sferturilor de ton

Lui Skriabin, despre care ştim că “suferea” de o

curiozitate maladivă, nu îi erau necunoscute, şi nici indiferente,

încercările de construire a pianului în sferturi de ton (Alois

Haba), el însuşi a conceput o muzică cu ajutorul a două piane

acordate la mică diferenţă unul de celălalt.

Progresele făcute în domeniul inventicii muzicale, îl

determină pe celebrul constructor de piane, Steinway, să

experimenteze construcţia unui pian cu subdiviziunea octavei

în 17 sunete.

*Afrodita Popa, Piano-fortele în oglinda timpului său, pag.256-257,Editura

Muzicală,Bucureşti,1994.

Page 18: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

21

La insistenţa şi după indicaţiile lui Feruccio Busoni* s-a

construit un pian bicromatic în 1/3 de tonuri, in timp ce o altă

fabrică i-a construit pianul numit “hipercromatic” în sferturi de

ton.

Îl amintesc şi pe compozitorul român George Enescu,

care a utilizat şi el notaţia sferturilor de ton în opera sa

“Oedip” şi care în lucrările sale pentru pian practică aceeaşi

scriitură stufoasă, străbătută de un puternic caracter

improvizatoric.

Ca şi în cazul lui Skriabin, lucrările enesciene pentru pian

se citesc cu maximă dificultate şi abundă în structuri ritmice

complexe şi de sonorităţi care demostrează capacităţi uimitoare

de seducţie senzorială.

O altă asemănare frapantă a scriiturii enesciene cu cea

skriabiniana este scriitura densă, armonia complexă, utilizarea

scărilor modale, multitudinea notaţiilor dinamice şi de

expresie. În sprijinul acestor afirmaţii, menţionăm o serie de

lucrări pianistice ale ilustrului compozitor român precum:

“Nocturna în Re b major”, “Carillon nocturne” şi sonatele

pentru pian opus 24, nr. 1 şi nr. 3.

Tangenţe teozofice

Pe de altă parte, încep să se facă auzite o serie de idei de

origine teozofică2, idei care determină în plan muzical

conceperea şi afirmarea unui limbaj armonic personal, populat

adesea de profiluri cu semnificaţii specifice psihologiei

*Afrodita Popa, Piano-fortele în oglinda timpului său pag.268-269,Editura

Muzicală,Bucureşti,1994. 2 Teozofie, doctrină filozofică-religioasă care susţine ideea pretinsei

cunoaşteri nemijlocite a divinităţii pe cale legăturii cu aşa-numita lume

transcendentală. Florin Marcu - Constant Maneca, Dicţionar de neologisme,

Editura Academiei, Bucureşti, 1978, p.1072

Page 19: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

22

moderne.

Destrămarea treptată a tonalităţii, predispoziţia pentru

structuri poliritmice, cât şi alegerea unor acorduri

caracteristice sunt elemente stilistice definitorii ale autorului.

Aceste tendinţe iau amploare în anii 1908-1913, perioadă

care corespunde ultimei etape de creaţie skriabiniană, în care

autorul va impune muzicii sale un stil matur şi complex.

Prezenţe debussyste

În structurarea principiilor sale armonice, Skriabin a fost

influenţat de mai toate tendinţele înnoitoare din acea perioadă,

însă într-o proporţie covârşitoare de sistemul armonic

debussyst.

Prin creaţia sa, Claude Debussy s-a remarcat ca un mare

inovator al structurii şi expresiei muzicale, una din tendinţele

sale constând în individualizarea culorii sonore şi ridicarea

acesteia la un rang autonom.

Intenţia de a reţine impresia momentelor efemere se

realizează prin folosirea armoniilor plutitoare, unde funcţiunile

muzicii clasice sunt în parte abolite printr-o traiectorie

melodică circulară cu elemente intonaţionale melismatice.

Ca mijloace de expresie specifice creaţiei sale se pot

remarca mixturile, manifestate liber prin utilizarea

paralelismelor acordice de secunde, cvarte, cvinte, septime şi

octave (ex. Preludiul “Catedrala scufundată”), a scărilor

hexatonale de tonuri întregi (ex. Preludiu “Voiles”), cât şi a

sistemelor pentatonice arhaice (ex. “Estampes: Pagodes”).

Lărgirea tonalităţii şi utilizarea altor scări decât cele

tonale (scara pentatonică, scările modale de semiton-ton-

semiton-ton etc.), luarea în consideraţie a spectrului sunetelor

armonice, orchestraţia detaliului, întregesc împreună paleta

expresiei muzicale căreia îi conferă o libertate şi supleţe în

Page 20: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

23

conformitate cu noile curente artistice care se anunţaseră deja

în literatura şi pictura vremii.

Influenţa muzicii lui Debussy se va face remarcată atât în

creaţia unor compozitori de la sfârşitul secolului al XIX-lea, cât

şi de la începutul secolului al XX-lea ca: Sibelius, Respighi,

Dukas, Ravel, Roussel, Enescu şi Skriabin.

La cumpăna secolelor XIX - XX

Putem constata asemănări frapante ale muzicii sfârşitului

de secolul XIX, cu muzica sfârşitului de secol XX, unde

remarcăm aspecte caracteristice similare de “decadence” şi de

“fin de siecle’’. Viaţa omului modern e impregnată acum de

aşa numitul “dictat al progresului şi al tempoului”, multe din

curentele şi experimentele muzicale promovate ieri, vor fi

considerate astăzi perimate.

Acordurile paradigmatice skriabiniene

Acordurile lui Skriabin prezintă variante bogate în

folosirea notelor „ajoutées”, unde prin adăugarea nonei mici la

sextă sau septimă, se ajunge la combinaţii structurale noi şi

interesante.

Identificăm o îmbogăţire acordică cu tot mai multe note

„ajoutées” la acordul fundamental, ce permite observarea

descompunerii structurilor verticale în straturi de acorduri

independente.

Trăsătura esenţială comună construcţiilor acordice

stratificate, constă în faptul că, stratului de bază îi revine un rol

mai însemnat decât celorlalte acorduri situate deasupra lui.

O altă nouă caracteristică se observă în tendinţele de a

Page 21: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

24

diminua semnificaţia fundamentalei ce alcătuieşte baza

armoniei şi care era întotdeauna necesară limbajului armoniei

clasice, încercându-se o răsturnare a ordinii armonice

gravitaţionale, structurile urmând a se raporta la punctele “cele

de sus” şi nu la “cele de jos”.3

Se observă depăşirea regulilor armoniei tonal-

funcţionale, apariţia unor noi structuri acordice nedefinibile, ca

acordul mărit cu cvartă mărită sau cvintă micşorată, acordurile

de trei sunete construite pe cvarte perfecte şi multitudini de

structuri acordice complexe.

Aceste stratificări armonice atestă gradul de dezvoltare al

gândirii contemporane în materie de armonie, urmând continua

ramificare a concepţiilor şi tehnicilor de scriitură care au

determinat în mod inevitabil existenţa simultană a unor

pluralităţi de tendinţe.

De asemenea, apar acordurile sau succesiunile acordice

gravitaţionale care provoacă senzaţii sonore statice şi sunt

utilizate ca acorduri de sine stătătoare, adevărate blocuri sonore

individualizate.

Acestea conţin disonanţe, întârzieri, o multitudine de note

de schimb şi de pasaj, desfăşurate în succesiuni (mixturi de

diferite tipuri), fenomene complexe de polimodalism,

bitonalităţi, politonalităţi şi scordaturi.

Specifice creaţiei lui Skriabin sunt acordurile subminore,

cvart-cvint acordurile, acordurile de septimă cu adăugiri sau

alterări, acordurile mărite, acordurile de none şi undecime.

Complexitatea acordică, greu de definit şi analizat, apare

în special în ultimii săi ani de creaţie, unde gândirea muzicală

va oscila între dizolvare şi ultraorganizare spre un structuralism

de sorginte logică şi matematică.

3 Ede Terenyi, Armonia muzicii moderne, Editura MediaMuzica, Cluj-

Napoca, 2001.

Page 22: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

25

În anturajul inovaţiilor similare

Pe lângă tendinţele de lărgire a tonalităţii major-minore,

din creaţia wagneriană, remarcăm şi la alţi compozitori

preocupări cu caracter inovativ.

Franz Liszt (1811-1886) şi-a arătat interesul pentru

concepte tematice noi în simfonia “Faust”, scrisă între anii

1854 – 1857. În deschiderea simfoniei, Liszt concepe o primă

temă interogativ-psihologică, bazată pe patru acorduri mărite

desfăşurate arpegiat, în direcţie descendentă.

Linia tematică parcurge toate cele 12 sunete ale gamei

cromatice fără a repeta vreunul din ele, anticipând astfel

curentul dodecafonic.

În finalul studiului de concert, „Un sospiro”, autorul

notează cu caracter de „ossia”, la mâna stângă, o gamă

hexatonală descendentă, pe când în primele fraze ale piesei,

tema studiului, intonează în discant gama pentatonică.

Atât gamele hexatonale cât şi cele modale sunt folosite

frecvent de compozitor în multe alte lucrări pianistice

importante cum ar fi: rapsodiile ungare, rapsodia spaniolă sau

rapsodia română.

În anul 1885, Liszt va scrie “Bagatelle sans tonalitees”

în care, prin însăşi titlul lucrării, ne este sugerată indepărtarea

muzicii de concepţia funcţionalismului tonal tradiţional.

Lucrările anului 1886 - anul în care Liszt se stinge din

viaţă- (“Nuages gris”, “Unstern”, “Schlaflos”, “La lugubre

gondola” nr.1,2) se impun ca piese aforistice pentru pian, cu

caracter fragmentar, în paginile cărora răzbate o muzică

psihologică intensă, bogată în imagini simbolice şi în teme

filozofice.

Aidoma spiritului inovator lisztian, se impune şi

compozitorul german Richard Strauss (1864 – 1949), care în

poemul simfonic “Also sprach Zarathrustra” prezintă o temă

care încorporează tehnica de desfăşurare consecutivă a tuturor

Page 23: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

26

celor 12 sunete cromatice trădând tendinţe serialiste.

De aici şi până la afirmarea limbajului serial dodecafonic

dezvoltat de Arnold Schoenberg (1874 -1951) nu au rămas

multe lucruri de făcut, paşii inovativi evoluând firesc.

Schoenberg va introduce în muzica sa, structurile sonore

bazate pe înlănţuirile de cvarte, deschizând noi perspective

armonice prin impunerea noului sistem.

Elemente fundamentale ale scriiturii muzicale skriabiniene

Printre mijloacele de exprimare ale limbajului muzical

skriabinian distingem anumite aspecte care par să deţină rolul

primordial în desfăşurarea muzicală, printre acestea

enumerându-se: armonia, melodia, ritmul şi metrica.

Armonia este elementul care dobândeşte cea mai mare

importanţă şi va marca evoluţii înspre teritoriile unui limbaj

complicat, cu atingere a zonelor limită, generând sau

condiţionând celelalte elemente componistice.4

Stabilirea tonalităţii în lucrările târzii alături de urmărirea

şi explicarea complicatelor structuri armonice pe verticală se

face cu o mare dificultate.

Remarcăm imposibilitatea aplicării funcţionalităţii tonale

tradiţionale.

Viziunea armonică deosebit de complexă se dezvoltă pe

baza diverselor profiluri ale acordului prometeic.

Melodica şi desfăşurările tematice sunt strâns legate de

principiul armonic, ele neputându-se defini decât în strânsă

corelaţie cu armonia.

Structurile intervalice mici, temele şi motivele deosebit

de scurte devin structuri dominante, care se impun şi rămân

4 Adrian Raţiu, Sistemul armonic al lui Skriabin.

Page 24: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

27

definitorii pe parcursul ultimei perioadei de creaţie.

Ritmul se accentuează printr-o diversitate metrică

debordantă şi se face remarcat prin formule ritmice sincopate

şi diviziuni excepţionale asimetrice.

Metrica este supusă şi ea transformărilor care generează

nuanţe fine de instabilitate a tempoului, ceea ce conferă

muzicii un aparent caracter indecis mai ales prin schimbările

frecvente ale măsurilor.

Tehnica efectelor sonore

Desigur că în acest context, la Skriabin, oricare din

aspectele de interes muzical - stratificarea polifonică, apariţia

lanţurilor acordice complexe, a formulelor metro-ritmice

luxuriante, tehnica registraţiei, pedala armonică, folosirea

obsesivă a trilurilor, arpegiilor, apogiaturilor şi a succesiunilor

cromatice – împreună cu procedeele de tehnică pianistică,

devin elemente declanşatoare de efecte timbrale uimitoare.

Muzica devine creuzetul în care sunetele se vor

transforma în vibrante momente de magie a culorilor, a petelor

de lumină, în perspective sonore multicolore cu reale

implicaţii sinestezice.

Întâlnim în gândirea celor care se ocupă cu cercetarea

fenomenului sinestezic, o concepţie tacită după care excitarea

altor organe de simţ se realizează numai după stimuli aduşi la

extreme, de pildă se afirmă că doar un efect sonor în fff, poate

stârni o reprezentare vizuală sinestezică.

Faţă de această concepţie putem aduce mai multe

obiecţii, care ne determină să susţinem teoria diapazonului

dinamic nuanţat, teorie care arată că aspectele sinestezice se

realizează prin gradaţii dinamice de la pp până la fff.

Dacă lumina întradevăr este asociată unor efecte

Page 25: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

28

dinamice mai puternice, totuşi fenomenul sinestezic al culorii

şi al nuanţelor de culoare, pretinde un sistem dinamic gradat.

Spre o sinteză a procedeelor de expresie

În perioada târzie, Skriabin a încercat o sinteză a

procedeelor de expresie, fapt care i-a reuşit doar în parte. Un

element inovator şi neobişnuit consta în introducerea luminii

colorate în timpul interpretării muzicale.

Pentru realizarea acestui tip de efect senzorial neobişnuit

a fost necesară inventarea unui instrument care să permită

emiterea şi proiectarea unor multitudini de unde de lumină şi

culoare.

Skriabin l-a integrat apoi în partitură (în „Misterul” şi

„Prometeu”), prin notarea lui pe un portativ propriu.

Noului instrument i-a fost atribuit un loc foarte important

în planul general al lucrării şi a primit numele de „lucă”.

Termenul folosit înseamnă lumină şi face trimitere la

gândirea mistică skriabiniană prin corespondenţa cu mitul

luciferic, pe atunci foarte la modă în cadrul mişcărilor

teozofice.

Sinoptica simbolurilor cromatice

În realizarea fenomenului sinestezic, Skriabin a

întocmit un tabel sinoptic propriu5, ce cuprindea următoarele

asociaţii între tonalitate şi culoare.

5 L. Sabaneev, Skriabin şi percepţia auzului în culori în legătură cu

simfonia de lumină, (contemporanul muzical, 1916).

Page 26: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

29

Do major roşu

Sol major roz-orange

Re major galben aprins

La major verde

Mi major bleumarin deschis

Si major bleumarin deschis

Fa# major albastru aprins

Re b major violet

La b major violet purpuriu

Mi b major gri metalizat

Si b major gri metalizat

Fa major roşu

Page 27: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

30

PARTEA II. Aspecte ale melosului skriabinian

reflectate în motivele cromatice şi repetitive

Pe parcursul celor peste 200 de pagini ce alcătuiesc

monumentalul edificiu sonor al celor 10 sonate pentru pian, se

pot evidenţia, unele motive cu tente melodice, care formează

în mare parte, osaturile structuralo - tematice ale construcţiilor

muzicale skriabiniene.

Acestea dovedesc o forţă intensă de penetrare în sferele

receptării senzoriale, prin impunerea lor în cadrul tematic

expresiv al melodicii skriabiniene. Motivele melodice îmbracă

adesea, forme muzicale programatice şi idei cu caracter de

simbol.

Se evidenţiază două motive importante şi anume:

a). motivul muzical care impune desenul cromatic sau

alte forme sonore puternic cromatizate precum: scările modale

de ton-semiton-ton-semiton sau ton-semiton-semiton şi gama

prin tonuri. b). motivul muzical bazat pe repetările aceleiaşi note,

intervale sau acorduri muzicale, motiv care poate repeta cu

fidelitate structuri ritmice complexe, ajungând până la

repetarea uneia sau sau chiar a mai multor măsuri.

Astfel, motivul cromatic şi cel repetitiv au ca

particularitate faptul că în aproape toate manifestările lor,

încorporează în sine mai multe sunete, spre deosebire de

motivele ritmice, care se pot impune distinctiv şi prin utilizarea

a doar două sunete muzicale.

Motivul cromatic, înlănţuirile modale sau repetitive pot

evolua împreună, ajutând la formarea de ample şi complexe

linii melodice.

Page 28: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

31

Cap.1 Motivul cromatic

Dintre reprezentările sonore ce compun subgrupul de

motive cromatice, vom urmări cu precădere:

- mişcările şi înlănţuirile cromatice

- scările modale care pot încorpora şi cromatisme

- gama prin tonuri

Motivul cromatic poate exprima dorinţa, năzuinţa de a

atinge idealuri înalte, dar şi contrariul acestora precum:

resemnarea, neputinţa dezolantă sau ariditatea sufletească.

Toate componentele motivului cromatic, vor fi

evidenţiate în locurile cuvenite, prin parcurgerea întregii

partituri a sonatelor lui Skriabin.

Motivul mişcărilor cromatice şi al scărilor modale intens

cromatizate, apare în chiar prima măsură a debutului Sonatei I,

luând forma unei game cu iz modal în tonalitatea fa minor.

Pasajul aduce în mişcare ascendentă, intervalele aspre

de cvartă şi de secundă mărită.

Întălnim la mâna dreaptă (măsura 5), scara modală bazată

pe înlănţuirea semiton-ton-semiton-ton, scară care v-a popula

extrem de des prima parte a sonatei I, op.6.

Se desprind trei ipostaze ale intervalului de secundă:

secunda mare, mică şi mărită, compozitorul pendulând între

cele trei aspecte.

Page 29: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

32

De asemenea putem găsi o scară modală completă de

semiton-ton-semiton-ton (măsura 60), care se desfăşoară aici pe

profilul unui arpegiu în sol # minor, unde fiecărui sunet din

arpegiu i se alătură câte o sensibilă care degajă caracterul unei

apogieri melodice.

Page 30: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

33

Remarcăm pe parcursul măsurilor 79 şi 80 ale primei

părţi, gama cromatică completă în tonalitatea do major,

desfăşurată pe relaţia cadenţială simplă: I-V-I.

Începutul părţii secunde a sonatei I în fa minor op.6,

profilează un inedit traseu modal, cu importante veleităţi

tematice. Se intonează în sens coborâtor o scară melodică în

do minor, care conţine la final sexta napolitană: la bemol - sol -

sol bemol – mi bemol - re bemol - do - si, iar exemplul

măsurilor 29 şi 30, localizează elemente sonore cromatice

precedate de un motiv repetitiv.

Page 31: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

34

măs. 29-30

În partea a treia din Sonata I op.6, măsurile 3 şi 4 sunt

construite pe elemente ale motivului cromatic.

În timp ce mâna dreaptă desfăşoară o gamă modală

pornită cromatic şi continuată pe un fa minor cu treapta a-II-a

coborâtă (sextă napolitană), mâna stângă va prezenta o

obsesivă mişcare de triolete într-o dispunere cromatică

descendentă şi cu o factură ritmică asimetrică de tip amfibrah

în raport cu acordurile de la mâna dreaptă.

Intensitatea impunătoare a trioletelor este rezultată şi din

faptul că toate schimburile cromatice sunt aduse pe timpii tari

sau pe părţile de timp accentuate ale măsurii.

Discursul muzical se poate constitui şi din mai multe

reluări insistente ale unor structuri cromatice ascendente,

accentuând expresia de mare forţă a discantului.

Page 32: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

35

Alura desenului melodic este tipic chopiniană, similară

cu scriitura valsurilor marelui compozitor polonez.

Page 33: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

36

Semnificantă este şi folosirea a două tipuri de game,

derulate pe întinderea a două fraze: fraza antecedentă intonează

gama cromatică începând cu măsura a 9-a a ultimei părţi, în

timp ce fraza conclusivă răspunde prin sunete dispuse diatonic.

În Sonata a-II-a, în sol # minor op.19, cu începere din

măsura 79 a primei părţi, Skriabin oferă o viziune dramatică

folosind motivele repetitive, ambele mâini executând desene

cromatice ascendente.

Elementele dramatico-dinamice se acutizează în creşteri

sonore treptate, gradaţia încetând odată cu izbucnirile

declamate ale momentului culminativ al părţii.

Motivul repetitiv puternic dramatizat este de fapt o

inversare a motivului destinului folosit de Beethoven în

Simfonia a V-a.

Page 34: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

37

Momentul de un dramatism copleşitor, rezultă din

măiestria cu care Skriabin a îmbinat motivul cromatic cu cel

repetitiv.

Măsurile 46 - 48 ale părţii a doua din sonata a II-a,

construiesc în bas o scară cromatică ascendentă, de pe sunetul

si bemol sfârşind pe dominanta fa.

Page 35: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

38

În Sonata a-III-a in fa # minor, op.23, spre sfârşitul

primei părţi Skriabin realizează o culminanţie sonoră notată

dinamic cu fff, prin utilizarea aceloraşi game puternic

cromatizate.

Page 36: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

39

Inedite aspecte de scriitură se fac remarcate între

măsurile 59 şi 66 din partea a doua a sonatei în fa # minor,

unde, compozitorul foloseşte pentru discant o scară muzicală

din pătrimi, notate cu accent, care trasează două tetracorduri

identice, cu un demers intervalic de semiton-semiton-ton,

continuat prin mişcări cromatice repetate secvenţial.

Distingem aici şi un interesant joc polifonic contrastant la

trei sau patru voci, desfăşurat în mişcări paralele.

Măsurile de debut ale părţii a patra, surprind atmosfera

intens dramatizată a temei principale compusă din sunete

înlănţuite cromatic,

Page 37: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

40

care din măsura 17, va fi expusă obsesiv, la ambele mâini, prin

succesiuni secvenţiale în formă de valuri.

O forţă de sugestie totală, impune şi finalul sonatei a III-

a, unde pe întreg cuprinsul paginii, se va relua motivul tematic

principal, peste care, mâna dreaptă desfăşoară un învolburat joc

figurativ de şaisprezecimi, care înaintează suitor prin unduiri

melodice intens cromatizate.

Page 38: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

41

Page 39: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

42

Finalul părţii întâi a sonatei a IV-a, descrie la ambele

mâini, mişcări sonore cromatice în direcţii contrare.

Skriabin realizează efectul de instabilitate armonică prin

nerezolvarea intenţionată a disonanţelor.

În Sonata a V-a, op.53, măsura 103 prezintă îmbinarea

unei linii cromatice agitate, cu un motiv repetitiv desfăşurat pe

intervale de septimă mică,

Page 40: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

43

iar mai târziu, începând cu măsura 120, cromatismele vor

abunda în noi şi variate ipostaze muzicale.

Page 41: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

44

Pasajul dintre măsurile 199 şi 205, din Sonata a V-a,

foloseşte polimetria prin alternanţa măsurilor de 6/8 şi 5/8, în

cadrul cărora creşte rolul cromatismelor, derulate în sens

ascendent şi de o mare importanţă în pregătirea culminaţiei

sonore a pasajului.

Mai apoi în episodul ''Presto giocoso'', al sonatei a V-a,

se desprinde o frază muzicală construită pe o linie descendentă

cromatică, formată la început din doimi urmate de pătrimi, linie

sonoră care precede motivul repetitiv sincopat (vezi măsurile

255 -260).

Page 42: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

45

Începând cu Sonata a VI-a, op.62, importanţa gamelor şi

a scărilor cromatico-modale creşte considerabil, fiind de acum

folosite frecvent, împreună cu acordul mistic, cu ritmurile

neregulate şi ascuţite cât şi cu pedalizarea masivă, cvasi

continuă.

Acestea vor contribui decisiv la crearea unor imagini

sonore fantastice, stranii şi cu totul originale.

Observăm la inceputul sonatei, o linie melodică modală

ascendentă, continuată cu o mişcare inversă, coborâtoare şi

desfaşurată cromatic.

Page 43: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

46

O altă scară modală se regăseşte în măsurile 190-191 ale

Sonatei a VI-a, fiind rezultatul asocierii a două tetracorduri

minore, primul format pe gama sol bemol minor iar al doilea pe

gama do minor.

În această sonată, Skriabin promovează ritmuri scurte şi

rapide de şaizecişipătrimi cât şi lanţuri comprimate ale unor

formule neregulate (în special trioletul, cvartoletul şi

cvintoletul).

Ritmurile au la bază scurte scări modale cu iz exotic

specifice muzicilor orientale, egiptene sau hinduse, fiind în fapt

arpegieri ale unor acorduri de septime şi none, în interiorul

cărora pot oscila atât terţa, cvinta, septima sau nona.

Pentru argumentare, am luat ca exemplu măsurile 83 şi

126.

Page 44: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

47

Aceleaşi aspecte le găsim şi în Sonata a VII-a, op.64,

unde acordurile speciale, proprii armoniei skriabiniene (acordul

mistic sau acordul prometeic), pot fi desfăcute generând

armonii instabile şi efecte stranii.

Remarcăm scara modală construită pe desfăşurarea

acordului de septimă având cvinta mobilă (măsura 45), sau pe

acorduri cu terţa mare şi mică (acorduri major-minore).

O interesantă modalitate de exprimare se desprinde la

începutul Sonatei a VIII-a, op.66, unde în cadrul unui motiv

acordic repetitiv, observăm terţe, cvinte cât şi septime mobile,

care provoacă schimburi cromatice.

Page 45: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

48

Sistemul armonic este mult mai complicat, realizându-se

suprapuneri a mai multor tipuri de acorduri, adevărate blocuri

acordice etajate, deosebit de complexe.

În mijlocul acestor sonorităţi acordice estompate, ca

sunetele de clopote care răzbat de undeva de departe, se va

reliefa un motiv tematic modal, care descrie o linie muzicală

ambiguă.

Motivul modal expus în cel de-al doilea portativ, va fi

folosit de Skriabin ca semnal sonor de bază în prima parte

(Universul) a lucrării „Acţiunea Premergătoare”

Combinaţiile şi suprapunerile scărilor modale cu cele

cromatice, devin acum preponderente (măsurile 104-106).

Page 46: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

49

O atmosferă aparte li se conferă măsurilor 452-456 din

sonata a VIII-a, atât prin diversitatea planurilor polifonice

tratate liber cât şi prin însemnătatea elementelor care le

compun.

În fapt, Skriabin reconstruieşte structura sonoră de la

începutul sonatei, prin dispunerea în planurile extreme a

aceloraşi intervale şi acorduri şi prin aşezarea în vocile

mediene ale celor două mâini, la degetele 1, a unei intenţii

repetitive a sunetului fa # la mâna dreaptă, cât şi a unui lanţ

cromatic de cinci sunete la mâna stângă.

Sonata a IX-a, op.68, oferă chiar prin tema de început, un

rol important mişcărilor cromatice, cele două mâini preluând

una de la cealaltă grupele egale de optimi, folosind procedeul

de secvenţare imitativă.

Page 47: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

50

Aidoma începutului sonatei precedente, îşi va face

apariţia gama modală, pe traseul intervalic semiton-ton-

semiton-ton.

Numeroasele mişcări cromatice precipitate de

şaisprezecimi, grupate 4 câte 4, (măsurile 155-162, ale Sonatei

a IX-a) dau senzaţia producerii unui vârtej sonor, efect

potenţat şi prin apariţia unei noi indicaţii de tempo (allegro

molto).

Page 48: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

51

Aici se va impune una din puţinele culminaţii

pregătitoare ale lucrării,

Page 49: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

52

care la rândul ei, va pregăti prin forţa insistentă a mişcărilor,

culminaţia principală a piesei, marcată prin indicaţia solemnă

”Alla marcia“.

Page 50: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

53

În finalul sonatei a IX-a, găsim entităţi cromatice

semnificative prin faptul că celula generatoare sol bemol – fa,

direcţionată descendent, este repetată de patru ori în patru

registre diferite. Ultima dată, celula cromatică sol bemol – fa,

va fi transformată enarmonic.

La începutul Sonatei a X-a, op.70, întâlnim deasemenea

motive cromatice legănate, cu sonorităţi suave, suspendate,

degajate de atmosfera vaporoasă a momentului.

Page 51: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

54

Măsurile 37-40 ale sonatei a X-a, demonstrează

preferinţele lui Skriabin pentru contraste puternice, unde

mişcărilor repetitive tăioase, notate cu indicaţia de atmosferă

“lumineux vibrant” îi răspund blând, parcă alunecând, mici

demersuri cromatice sinuoase în “allegro”, de o mare

expresivitate coloristică, intensificate şi prin expresia “avec

emotion”.

Compozitorul îşi exprimă starea de bucurie sublimă şi de

maximă înflăcărare prin rapide cromatisme de optimi şi

şaisprezecimi (măsurile 128-131).

Pe ultimele portative ale Sonatei a X-a, găsim conturul

unei linii cromatice descendente şi infinite, asemenea coborârii

calme a unui astru ceresc, care îşi va pierde puţin câte puţin

din forţa strălucirii sale, atmosfera schimbându-se în nuanţe

vagi şi semiobscure, pierzându-se apoi în neantul întunecos.

Un ultim interval de cvartă în octavă, se face auzit în

registrul grav, apoi se va aşterne tăcerea.

Page 52: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

55

Faptul că Skriabin încheie întreg ciclul de 10 sonate cu

intervalul său favorit (cvarta), nu este întâmplător, ştiut fiind

faptul, că pe cvarta perfectă, compozitorul şi-a clădit noul său

sistem armonic, de o relevanţă fundamentală, atât pentru

limbajul sonor propriu cât şi pentru ulterioarele tehnici şi

sisteme componistice ale artei muzicale universale.

Page 53: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

56

Cap.2 Motivul repetitiv

Datorită faptului că motivele repetitive apar în mai multe

ipostaze şi configuraţii, luăm în considerare ca mod de ghidare

în analiză, doi parametrii: - motive în care domină repetarea aceluiaşi sunet, grupuri

de sunete sau de acorduri.

- motive în care domină repetarea identică a uneia sau a

mai multor măsuri.

Motivul repetărilor sonore, alcătuit pe baza mişcărilor

repetitive a unuia şi aceluiaşi sunet, a unor grupuri de intervale,

acorduri, structuri sau formule ritmice complexe - ajungând

până la a repeta măsuri şi chiar linii melodice ample - îşi face

apariţia insistent şi distinct, pe întreaga desfăşurare a ciclului

de zece sonate skriabiniene pentru pian.

De mai multe ori în sonatele târzii, motivul repetării unui

sunet apare în ipostaza „cvasi recitativo” profilând caracterul

narativ, apropiat de maniera cântării vorbite, care ne trimite

simbolic în atmosfera solemnă a incantaţiilor misterioase sau a

rostirilor magice încărcate de posibile semnificaţii oculte.

Motivul repetitiv poate să conţină unele atribute ale

temperamentului uman dintre care voi enumera următoarele:

rezistenţa, stăruinţa, comportamentul mecanic, forţa, spiritul

sarcastic persiflant sau glumeţ, atitudinea implacabilă şi rece

lipsită de sentimente.

În paginile următoare voi puncta câteva din pasajele

importante, unde motivul repetitiv poate fi găsit ca semnificant,

urmărind acelaşi traseu analitic, de la prima sonată şi până la

cea de-a X-a, fără a intra însă, în foarte multe detalii.

Astfel în măsurile 47 şi 73-74 din Sonata I-a în fa minor

op.6, regăsim motivul repetitiv, manifestat într-o manieră

Page 54: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

57

meditativă asemănătoare piesei „Il pensieroso” de Franz Liszt.

măs. 47

măs. 73-74

Deasemenea, măsurile 77-80 din partea a III-a cât şi

episodul „quasi niente” (partea a IV-a) din aceeaşi primă

sonată op.6, oferă imaginea unor inspirate succesiuni acordice

repetitive.

Page 55: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

58

La începutul Sonatei a II-a în sol # minor op.19,

observăm un scurt motiv repetitiv în octave, ce se va manifesta

pe tot parcursul primei părţi.

În momentul de culminaţie sonoră din finalul sonatei,

motivul, augumentat de această dată şi precedat de o pauză

procatalectică, va fi plasat în registrul acut al mâinii drepte

(partea a II-a, măs. 93-94).

Page 56: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

59

În Sonata a III-a în fa # minor op.23, începutul părţii a

IV-a, ne aduce repetarea identică a două măsuri (măs. 1-4), dar

şi repetarea aceleiaşi formule ritmice, în măsurile 5-8.

Tot în ultima parte a sonatei a III-a, de la măsura 204, în

culminaţia notată cu indicaţia „Maestoso”, motivul repetitiv se

remarcă la mâna dreaptă, în vocea mediană, prin sunete

repetate identic, în cadrul unor mişcări acordice înlănţuite,

unde doar funcţiile armonice vor fi schimbate.

Page 57: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

60

Începând cu Sonata a IV-a în Fa # major op.30, motivul

repetitiv se desfăşoară pe reluări de acorduri, în registrul acut

(măsurile 33-34) şi se continuă în aceeaşi manieră pe o lungă

perioadă a desfăşurării muzicale a primei părţi,

sau va repeta identic două măsuri - procedeu tehnic foarte des

folosit de compozitor în sonatele care vor urma – exemplul

măsurilor 65-66, care fac trecerea la partea a doua a sonatei.

Page 58: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

61

Aşa cum ne-am obişnuit deja, pe culminaţia finală a

sonatei a IV-a, alternanţele acordice vor determina apariţii

diversificate ale motivului repetitiv.

Page 59: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

62

Un suav motiv repetitiv - desfăşurat la început prin

repetarea unui acord de trei sunete şi apoi doar prin repetarea

unui singur sunet (sol #) - descrie impresia de dezintegrare

sonoră (vezi măsurile 32-33 din sonata a-V-a op.53).

Ca şi în precedentele sonate, în culminaţia de final a

sonatei a V-a, repetările unor variate structuri acordice

complexe se succed, într-o devenire sonoră tot mai tensionată,

realizată şi prin accelerarea vitezei de repetare acordică, de la

formule de triolete în optimi, la grupuri de câte patru

şaisprezecimi (măsurile 432-437). Tot în acest pasaj,

remarcăm poliritmiile şi procedeul de repetare identică a două

măsuri (432-435).

Page 60: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

63

În Sonata a VI-a op.62, măsurile 204-206 afirmă la vocea

superioară repetări ale unor intervale şi acorduri, fiind folosite

formulele ritmice de triolet, în scopul întipăririi atmosferei

impulsive, de maximă exaltare.

Distingem în zona registrului grav al pianului, unele

repetări care ating isteria şi cinismul, în sugerarea efectului

delirant al unui dans sălbatic (măsurile 298-307).

Măsurile 365-375, din aceeaşi Sonată a VI-a, aduc

noutăţi limbajului muzical prin introducerea obsesivă a

formulelor identice de patru sunete, repetate arpegiat în

combinaţie cu acorduri misterioase repetate compact în

registrul grav.

Mâna dreaptă punctează diverse mişcări acordice în

salturi, statornicind atmosfera irizantă a jocurilor de fascicule

luminoase.

Page 61: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

64

Sesizăm deasemenea apariţia fenomenului de polimetrie.

Sonata a VII-a, op.64, se deschide prin mişcări acordice

repetitive, care se manifestă impunător, îndeosebi pe primele

două pagini de început ale sonatei.

Pe lângă procedeul repetărilor identice ale unor structuri

acordice care pot fi remarcate începând chiar cu prima măsură,

se mai evidenţiază – aşa cum se observă şi în măsurile 23 şi 24

- repetarea unui motiv de patru sunete, cu o dispunere de

fiecare dată la o octavă superioară.

Mişcarea de triolete este urmată de repetări acordice

stranii, care prin plasarea lor în zona başilor, dau o impresie

sonoră asemănătoare zgomotelor înăbuşite, venite parcă din

adâncuri.

Page 62: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

65

măs.23

Skriabin îmbină o multitudine de formule, celule ritmice

şi mişcări repetitive, imaginaţia compozitorului generând noi şi

inedite structuri bazate pe repetările acestora.

În acest sens prezentăm exemplele măsurilor 67-69, 161-

165, 169-173, 177-182, toate aparţinând Sonatei a VII-a.

Page 63: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

66

măs. 67

măs. 161

măs. 169

Page 64: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

67

În măsurile 303-306 se observă repetarea identică a două

măsuri, iar măsurile 211-212, remarcă reluarea identică a

aceleiaşi măsuri.

măs.303

Page 65: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

68

măs.211

Demne de interes sunt şi pasajele din finalul sonatei,

notate cu expresia ''en delire'', zugrăvite prin forţa vehementă

a două acorduri în alternanţă repetitivă, care sfârşesc într-o

izbucnire a extazului, pe un acord special, denumit “acord -

ciorchine”.

După înălţătoarea culminaţie, lucrarea se va stinge treptat

prin mijlocirea procedelor repetitive, în acorduri de doimi sau

în alternanţa imitativă a unor scurte figuraţii armonice luate

apogiat.

Page 66: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

69

În Sonata a VIII-a, op.66, ca şi în sonata precedentă,

autorul foloseşte din plin tehnica de repetare, însă de această

dată, a unor structuri mult mai ample, cu începere din măsura

22,

I

II

procedeu tehnic remarcat şi începând cu măsura 310, unde

Page 67: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

70

repetarea acordică descrie manifestări sonore tăioase.

Întreaga desfăşurare a Sonatei a IX-a se dovedeşte a fi un

argument solid în sprijinul interesului manifestat de Skriabin

pentru structurări sonore bazate pe preluările şi repetările unor

profiluri identice sau foarte asemănătoare de sunete, acorduri,

grupe sau idei sonore cromatice.

În pasajul notat cu indicaţia ''mysterieusement murmure''

autorul foloseşte un motiv melodic repetitiv şi provoacă

atmosfera obscură şi apăsătoare prin posibile invocări şi

chemări ale unor spirite din lumea supranaturalului.

De altfel sonata a IX-a, intitulată sugestiv ''Mesa

neagră'', este străbătută de o idee programatică, cu profil

psihologic, ce aparţine domeniilor întunecate ale ocultismului

şi spiritismului, două lumi incitante şi periculoase, faţă de

care Skriabin, începuse să-şi manifeste interesul.

Fără apărare în faţa puterilor de seducţie ale lumii oculte,

Skriabin va deveni destul de repede un practicant înflăcărat şi

un aprig susţinător al fenomenului.

Page 68: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

71

O imagine magică, i se conferă pasajului tematic al

măsurilor 35-46, prin utilizarea obsedantă a unui mic motiv

melodic legănat. Skriabin foloseşte aici scriitura enarmonică.

Page 69: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

72

Pe întinderea unei pagini, cu începere de la măsura 47,

Skriabin ne invită la o demonstraţie a fanteziei şi imaginaţiei

sale debordante, prin îngânarea combinativă între elemente

ritmico-melodice şi structuri repetitive dintre cele mai variate.

I II

Page 70: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

73

Scurte apariţii sonore misterioase, repetă în discant,

sunetul la din octava a doua, pe o mişcare dinamică în creştere

(măsurile 99-101). Efectul sonor redă posibile încercări

disperate ale autorului de a intra în dialog cu entităţi ce aparţin

altor lumi.

Motivele care repetă acelaşi sunet muzical se vor

dezlănţui în măsurile 143-144 şi 147-148, generând mişcări

agitate şi intempestive.

În culminaţia devastatoare care precede încheierea

sonatei a IX-a, mâna dreaptă intonează repetări intervalice şi

acordice, acestea din urmă fiind scrise în poziţii largi, extrem

Page 71: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

74

de periculoase chiar şi pentru mâinile mari şi rezistente.

În Sonata a X-a, autorul foloseşte un motiv scurt şi

tăios, asemănător semnalelor energice executate de trompetă în

muzica pentru orchestră.

Motivul este repetat de trei ori provocând ascultătorul la

acţiune, momentul fiind notat de autor cu indicaţia “lumineux

vibrant”.

Mai târziu (măsurile 144-145), alura motivică se va

intensifica, curios, prin fenomenul diminuţiei, descriind emoţia

Page 72: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

75

unei bucurii subite.

Între măsurile 154 şi 157 ale Sonatei a X-a., motivul

acordic repetitiv se înteţeşte, mişcarea şi atmosfera ajungând

până la cote incandescente.

Acelaşi motiv acordic repetitiv îşi va schimba caracterul,

într-unul precipitat şi nestăpânit aşa cum îl putem vedea între

măsurile 307-323.

Page 73: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

76

Închei această scurtă analiză asupra mijloacelor de

scriitură şi de limbaj componistic folosite de Skriabin în

sonatele sale pentru pian, prin prezentarea unui ultim exemplu

de forţă scriiturală realizat cu ajutorul îmbinării diverselor

ipostaze ce aparţin celor două motive descrise în paginile de

mai sus.

Pasajul se găseşte în Sonata a VIII-a, între măsurile 292-

305, unde motivul repetării aceluiaşi sunet se remarcă foarte

uşor, el fiind profilat pe sunetul mi de la octava a 3-a.

La vocea mediană motivul cromatic se afirmă începând

cu măsura 299 şi va dezvolta o repetare motivică a două sunete

în registrul grav al pianului.

Măsurile 301 şi 302, în registrul mediu dezvoltă un

tetracord de tonuri întregi, care precede o linie melodică

modală de semiton-terţă-semiton-terţă desfăşurată în discant.

Page 74: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

77

motiv acordic motivul repetării quasi identice

repetitiv I a două măsuri II

sunetul mi3 repetat

joc cromatic

scară modală

tetracord din tonuri

Doresc ca această analiză a limbajului muzical

skriabinian, să conducă spre o mai mare înţelegere asupra

gândirii compozitorului şi să determine cât mai mulţi pianişti în

interpretarea acestor importante sonate pentru pian, pentru că în

aceste lucrări artistul se află în fericita ipostază de a cerceta un

vast univers sonor şi de a-şi provoca emoţii estetice intense

prin accederea sa în zonele rarefiate ale extazului divin.

Page 75: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

78

BIBLIOGRAFIE

ASAFIEV, BORIS, – Muzica rusă în secolul XIX şi începutul

secolului XX. Editura Muzica, Leningrad 1979.

BAKKER, JAMES, – The Music of Alexander Scriabin. Yale

University Press.

BAJANOV, N. D., – Rachmaninov. Editura Muzicală a

Uniunii Compozitorilor, Bucureşti, 1966.

BĂLAN, GEORGE, – O istorie a muzicii europene. Editura

Albatros, 1975.

BĂLAN, THEODOR, – Chopin, poetul pianului. Editura

Tineretului.

BĂLAN, THEODOR, – Franz Liszt. Editura Muzicală a

uniunii compozitorilor din R.P.R. 1963.

BENTOIU, PASCAL, – Gândirea muzicală. Editura

Muzicală, Bucureşti, 1975.

BENTOIU, PASCAL, – Imagine şi sens. Editura Muzicală a

uniunii compozitorilor, Bucureşti, 1973.

BERGER, WILHELM GEORG, – Muzica simfonică

romantică-modernă, volumul III. Editura Muzicală, Bucureşti,

1974.

BERGER, WILHELM GEORG, – Teoria generală a sonatei.

Editura muzicală, Bucureşti 1987.

BRINKMANN, REINHOLD, – Kette und Kreis. Hinweise zum

Formdenken Skrjabins.

BRUMARU, ADA, – Romantismul în muzică. Editura

muzicală a uniunii compozitorilor din R.P.R.-Bucureşti, 1962.

CEAIKOVSKI, PIOTR ILICI, – Despre muzica programatică.

Editura cartea rusă,1957.

CHAILLEY, JACQUES, – 40.000 ani de muzică. Editura

muzicală a uniunii compozitorilor, Bucureşti,1967.

DERNOVA, VARVARA, – Câteva reguli ale armoniei lui

Page 76: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

79

Skriabin. Moscova, 1967.

DERNOVA, VERA, – Skrjabins Einfluss auf das

musiktheoretische Denken unseres Jahrhunderts.

DRUSKIN, M.S., – Richard Wagner. Editura muzicală a

uniunii compozitorilor din R.P.R. 1961.

EBERLE, GOTTFRIED, – „Absolute Harmonie” und

„Ultrachromatik”. Graz 1980.

EBERLE, GOTTFRIED, – Sein Schaffen war sein Zeit,

ausgedruckt in Tonen. Bericht uber russischsprachige Skrjabin-

Literatur.

ERBRECHT LOTHAR-HOFFMAN, – Der Romantiker

Skrjabin. Bemerkungen zu seiner Musikanschauung.

GUT, SERGE, – Skriabin: Vermittler zwischen Debussy und

Schoenberg.

ILIUŢ, VASILE, – De la Wagner la contemporani, volumul

III, Muzica secolului XX-lea. Editura Muzicală,

Bucureşti,1997.

KELKEL,MANFRED,-Esoterik und formale Gestaltung in

Skrjabins Spaetwerken.

KOGAN, GRIGORI MIHAILOVICI, – La porţile măiestriei.

Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din R.P.R.-

Bucureşti, 1963.

KREMLEV, IURI, – Probleme de estetică ale muzicii

sovietice. Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor, 1960.

LEAHU, ALEXANDRU, – Maeştrii claviaturii. Editura

muzicală, Bucureşti, 1976.

LEDERER, JOSEF-HORST, – Die Funktion der Luce-Stimme

in Skrjabins op.60.

LISZT, FRANZ, – Pagini romantice. Editura muzicală,

Bucureşti, 1985.

LONG, MARGUERITE, – La pian cu Claude Debussy.

Editura muzicală a uniunii compozitorilor, Bucureşti, 1968.

LONG, MARGUERITE, – La pian cu Gabriel Faure. Editura

Muzicală a Uniunii Compozitorilor din R.S.R.- Bucureşti,

Page 77: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

80

1970. MACDONALD, HUGH, – Skryabin. Oxford University

Press, London, 1978.

MIHAILOV, M., – Skriabin. Editura Muzicală a Uniunii

Compozitorilor, Bucureşti, 1972.

NEGREANU, RADU, – Despre muzica cu program. Editura

Muzicală a Uniunii Compozitorilor din R.P.R. 1960.

NEUHAUS, HEINRICH, – Despre arta pianistică. Editura

Muzicală a Uniunii Compozitorilor din R.P.R.1960.

PINCHERLE, MARC, – Lumea virtuozilor. Editura Muzicală a

Uniunii Compozitorilor din R.S.R.- Bucureşti, 1968.

PINTER, MARGOT, -VOIGT, ANTON, – Zur Konzertpraxis

mit Skrjabins Werken aus der Sicht des Interpreten (Pianisten).

POP, NINUCA OŞANU, – Elemente specifice ale scriiturii

pianistice enesciene. Editura MediaMusica, Cluj-Napoca,

2003.

POPA, AFRODITA, – Pianofortele în oglinda timpului său.

Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor

din România, 1994.

RAŢIU, ADRIAN, – Sistemul armonic al lui Skriabin. Revista

„Muzica”, nr.2 şi nr. 3, 1972.

RĂDUCANU, MIRCEA DAN, – Metodica studiului şi

predării pianului. Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,

1983.

RIMSKI-KORSAKOV, NIKOLAI, – Cronica vieţii mele

muzicale. Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din

R.P.R.

RUGER, CHRISTOF, – Konzertbuch-Klaviermusik A-Z. VEB

Deutscher Verlag fur Musik, 1979.

SCHONBERG, HAROLD C., – Vieţile marilor compozitori.

Editura Lider, Bucureşti.

SKRIABINA, MARINA, – Wer war Alexandr Skriabin?

SOLLERTINSKI, IVAN, – Despre muzică şi muzicieni.

Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din R.P.R.-

Bucureşti, 1963.

Page 78: Tehnica modală, cromatică şi repetitivă în tehnica modala.pdf · 2 Descrierea CIP a Bibliotecii Naţionale a României GOIŢI, DANIEL Tehnica modală, cromatică şi repetitivă

81

STASOV, V., – Liszt, Schumann, Berlioz în Rusia. Editura

cartea rusă, 1956.

STRAVINSKI, IGOR, – Poetica muzicală. Editura Muzicală a

Uniunii Compozitorilor din R.S.R., Bucureşti, 1967.

SWAN, ALFRED, – Scriabin. Da Capo Press, New York

1969.

TERENYI, EDE, – Armonia muzicii moderne. Editura

MediaMusica, Cluj-Napoca, 2001.

TERENYI, EDE, – Problema polivalenţei în armonizarea

modernă. Lucrări de muzicologie, Cluj-Napoca, 1965.

TURK, HANS PETER, – Curs de armonie, volumul III.

Conservatorul de Muzică „G. Dima”, Cluj-Napoca, 1980.


Recommended