Date post: | 02-Jun-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | florina-gomoescu |
View: | 250 times |
Download: | 0 times |
of 61
8/11/2019 Tehnica de montaj
1/61
@
*ia'*'
i
I
, t
\ i
I
li
r
l :
ii {
?
8/11/2019 Tehnica de montaj
2/61
frarel
qeis'z
\
,
IP
,]Y' tf
YV
, e ) t r o '
,rY, /Y/
' '
Inn-o
1t
Y
\'\
:
'
$c'
qt\'
\y'
o
f
'
t / t " { '
,,tehntca
montdJulul
cineffraf
ografic"
1963
studiou[
ctnematografic
bucurestl
- ' 4
,J
-c
,
' t
\
. ; i
\
8/11/2019 Tehnica de montaj
3/61
r']
' I
't
t-
t
.
T E E t r I C A
I I O N I A J U ] , U I
C I N E M A T O G R A F T C
Scrlsi
9i
corupilatd de
K A R E I , R E I S Z
sub indlruarea unul-
c@itet
'
desennat de
fHE
BRITIEII FTf,U ACADEUY
TIIOROIJD
ICKINSON
(preqedinte)
Reginald
Beck,
Roy
Boultlng,
Sldney
CoIe,
Bobert
Eamer,
Jack
Earrle,
Davld Iean,
HarrXr
Miller,
Basil Wright
Cu
o
lntrod.ucere
d.e
I H O R O I D D T C K I . N S O N
Redaclie
general6
pi
cuvint
introductlv
S E R G H E T
I U C K E V I C l
i
7
t '
:..
L-
8/11/2019 Tehnica de montaj
4/61
ABTOP
14COCTABHTEAb
K A P E / \
P E f r C U
NOA
FEAAKgHEft
KOMT,ITETA
EP'ITAHCKOft
KHHOAKMEM'IH
B COCTABE:
IOPOJ\i4
TI'KKI,IHCOH
@PEACE.4ATEJ\b)'
PE&rHHAiI BirK,
POg
EAvJrTAHr'
qt4{Eft
KoA
POEEPT
Xg}tEP, JI(EK
XAPPNC'
TgBHA
ATH'
EPHECT
AHHITPEH.
TAFPT' ilruLAEP'
533?IA PAffT
frrurlo
hrro*oHmo,ffi
'|PE
ElrCrOBlrE
T O P O A . 4 A . 4 H K K I I H C O H A
nEPEBoac AHr Hficroro
H.
a aAHHAOBOf t
I , I
IO .
A. I I IEP
o6rgAt PE4AKg {t
B BCTYMdIEAbHA'
CTAT6.E
t rp o rD c @ p e
E P I E q ' l O T K E B l t q A
MONTAJIIIT 95o
"A
existat
in cineroatografia noastr6 o
perioa:
d.d cind
se
proclana
cE
nontajul
este
"totul"
in filn.
Acun
se aprople
d"e sisrslt o al-tE
perioadE
cind.
se con-
siderE,
dinpotrivS,
cE nontajul este
'tninisrr.
Firegte,
nu
elntern
de
acord nici cd
nontajul
ar
fi
'rninlc' ,
nici
cd
el ar
iasenna
'totul'r.
Credeq insd. necesar s6. spunen
cd
nontajuJ. este o
parte
constitutlvE. necesar6 unei opere
clnematografice, un
elenent
tot atit de necesar ca toate
celelalte elenente
al-e crealiei cinenatografice. Dupd
Itfurtu.na"
91
"luregulr
inpotr.iva montajului trebuie sd
abordSn dln nou
91
ia nod direct aceste
problene"I.
ASa scrla
S.M.Eizengtein
in
artlcolul Edu
'rMontajul
L9r8',
9i
aceste
cuvinte nu
gi-au
pierdut
actu-
alltatea nlci agtdzl.
Intr-adevd.r,
pentru
cineagti,
probleneJ-e
mon-
tajulul cinenatograflc
slnt lntotdeauna
esenllale. Ca
$i
i.nai.nte, in
JuruJ-
lor
se nagc discultl,
lar inovaliile
tehnice
-
cranrrl
Iat, cinernnar
cinepanorarla
-
art
pus
Intr-un nod nou unele
problene
de
organlzare
dxamatur-
gicd
9i
ritnlcE a natelialului cinenatograflc,
problene
care
pdreau
rezolvate.
DupE
cun se aratE in cuvfntul
introiiuctiv
aJ-
reglzorul-ul Thorold Dickineon,
prezenta
lucrare colec-
tlvd a
clneaqtilor
englezi,
clegi
nu ale
pretengia
unor
general lzErl
cu
garacter
teoret i-c,
ea
fi ind
nai curind
o
crostomat le
d.est inatd
a
f ixa
o
experien 5
n r n c l : i o : i
l ' , l t - i r
,:l
r-' ttsa
8/11/2019 Tehnica de montaj
5/61
- n -
&tinge
tcrtugj,
in
nod inevltabil-
problenel+
r:.
.) ' , -
,
ale
teoriel
niontaJulul.
Si alcl trebule sd prevenin d.e ls inceput pe
clt ltor cd aceastd
parte
a
cd.r 1i
6ate cea
nai vul-nera-
b115. intrucit autoril
unor capltolc crpun uneori i.n.-
tr-ua nod
prea
si4rl lat concepll i le regizorilor de f11-
D6
91
a1e teoreticienllor
Bovlct lcl,
foloslndu-Ec,
pro-
-babil,
d.e
lzvoare
vechi
tladuse in
liroba en61ez6.
In
prlna
parte
a cdrlll
,
de
pildiirvolbLnd.
d.es-
pre
teoria rnootaJultd iatelectual
lansatE d.e Eizengteln,
autoril
oroit sd,anlnteagcd
art lcolul
"Montajul
I9rB"
c1 -
tat
nai
sus, care
expunc Lntr-o
fornd cond.ensatl
evolu-
1 a
conceptll lor eninentulul reglzor
sovletlc, conglde-
rabil cl lferealiate cle ipotezele 1ui lnll iaIe de nuncd.
Nu a intrat
in
atenlla autorllor
nlcl- cel de
al
dcii lea art lcol a1 lul
Elzengteln
-
I 'MontaJul
vett ical"
,
unde,
ald.turl
de
unele
teze dlscutablle, exlstd
9i
o
conceptie orlginal6
91
lndrdzneald
prln
cale
se ld.rgeg-
te notir:aea
strlct
profeeioaald
de
nontaj.
1locnai in
aceasta
conet6
gregeala
cdr 11
res-
pective.
Manual
util in
donenlul
tehnologiei, ea r6mine
foarte
lngustd
9i
nedesAvlrgitd
indatd
ce ae
pune
ches-
t lunea bazelor
problenelor
estetlce legate lndlsolubll
de
ternenul
"nontaj".
Intr-adcvdr, particularltatea distlnctlvd a
naegtri lor
Si
teoretleienilor sovlet icl era
tocnai fap-
tul ci
ei
au reinterpretat
notiunea
d.e nontajrscotf.nd-o
clla cadrul
ingust
al
tehnicisnulul
9i
definlnd-o
9a o
categorie estetlcd
a noli arte a
secoLulul a1 lX(-1ea.El
au stabil it
legEturile acostei
arte
cu
e4perienta aeu-
nulatd
de cultura nondialS
9,i
1n
sfirgj-t ,
lucrul cel
nal inportant, urmind.
rnetodologia
narxistA, ei au legi-
t in i r l
1ocLr l
nonta ju lu l , demonstr ind.
legdtura lu i lndLso-
l .ub i i
,.
i , - i i : : r lcept ia . ie
i , l , r i
9i
. ie
c3 ' : : r '9. : a f i lmulu lrcu
'
i
I I : ? : ; t . l : . 1
.
' l
ti
j
Aetfel
ee explic{ egecul
i,nceredri}or fdcute
ce
cLneagtil
str61n1
Ln
perioada
fllnului
nut
de a lnlta
r',ge-numituJ.
ilnontal
ru[g'r"
intr--adev{rr el rupeau
proce-
i.ee-l-,:
pur
exterloaro
de eaenla
i.nterioar6 a
ftlnului
n
de
:t:nr.'rnutul
Iu1
de ltlel
,
valorl care 8u congtituit lupulsr
,' :r ' t.ncipa1
tu aparitLa acestor
nijloace lnovatoare
de ex-
.
resr,e.
Ei s-au
gdsit
de asecensa
in irpas
atunc
ciad,
fol,oslad
aunal categorllle anallzei
forruala,
au
fncercat
s5.
expli.ce teoretle
lsecretul
tioerefil '
unor filne car
"CrucigEtorul
Potenkin'r
d Etrzeagtein,
hilane'
de Pudov-
kin
sau
nP6nf.ntul[
de DovJen]o,
fl]ue car6 au rezistat
llrpuJ.ul sl care dupi cr.r.u e $tle, au ocupat prlnel"e 1o-
curl
la
concursul
pentru
cele
nai buae filne din J.uneror-
gaalzat
Ln cadrlL
Erpozlliel Mondlate
de la
Bnrxell.es.
Autorll
cErlli ecordd nult
spaliu
prinelor
experlenle
als
cLtreagtilor
sovietlcl,
oprindu-Es lns5. la
jrroS.tatca
drunulul,
fdrd
Ed
anaLizeze
dezvoltarea ulte-
rloare
a
teorlel
gl
practiclt
nontaJulul Ln
arta clnema-
tograflei
aovietlcE.
Qrerind
d.oar cu ererple dln fl1ne1e
eovletloe
lute,, el onlt total bogata erperlenfd,
acu.mu-
latE
de cfuxenatog:rafia
eovietlc6' in
perloada
soaorercare
a exetcltat asupra artel clnenatografice nondiale o ln-
fluenlE' tot
attt de
nare ca in anli
aga-nurltulul
frsecol
d.e
autn.
Referiadu-se La
perioada
d.e Lnovafll
a fil-nu-
lul rout,
autorii denatureazd
chiar, in unele cazurirad-e-
vd.rul
]ucruril-or. AstfeL de
plldd
1n
prina parte
a volu-
mului-,
consacratd.
letoriei nontajului,
Karel Reisz
scrle;
"Tezele
teoretlce
ale 1u1 Pud.ovkln reprezintd
in-
tr-o mars rod.surd
o
perfecllonare
a
netodelor
1ui Grlff-
i thn .
Aflrnalla este
profund,
nejust5..
Desigurrnlci
filnel.e gi nlcl teoria lul Pudovkln nu au apEnrt pe un
loc
goli
reglzorul sovietic
a studiat cu
atenlle, f5.rd
Tezerve
preconceputerfllnele
predecesorilor
sdi. Totust
si
a r'
: . L'1
.
-: ; :
8/11/2019 Tehnica de montaj
6/61
'
- 6 -
atit in
practica
de crealie cit
9i
in
general1z5.rlle
teo-
ietlca,
el
a Eers
pb
drunul sdu
origlnal
Fi
;,novatorrfor-
nat
blnclnle1eE,
de eerclntle
nol ce-i stdteau in fatd,
lul
g1
tuturor
cineagtllor
aovietlcl,
sarcint
prlncipial.
deoseblte de cele
pe
carre
le
aveau de
rezolvat regizorl-l
amerlcn.ir adepll
al
pgrtflllor
fllozoflel'ldeaHste
qi
pfenergltor{
-.tle
plJ-dI
Grlff,ltb. Ln filnul-
'rl{agterea
unei
na 1unilr
-
al unor
tdel
raeJ.stg,
profund
reaolionare.
DacE
ln ftlnul
lul
Pudovkln,
nl[ama",
se
pot gdsl
uneLe analogll
pur
erterloerc, d.e
exeuplu
a
gbelarulul
cu
gbetarul
dln
filnul lut Gri.ffltb
IDrtrenul
Orlentr',
tocnai-
alct
aBare
superiorltatea regJ-zorulul sowletlc,
Ln
lnterpretara cu totul noul datd aga-nr.rmltultd
[uontaJ
pafaleln. lceatul prooedeu, foloElt de reglzonrl anerlcan
ce un sluplu nlJloc
de
lntensiflcare
a dlnanlcLi
ertertoa-
re
91
a Elenentulul
nel-oclranatlc
at sriUtectului,
Pud.ovkln
l-a atribuLt o
calltate
cu
totul
nou6,
de uare
generall
-
za e. [u
se
poate
vorbl agadar doclt
d.e o asemEnare.
pur
exterloard, ia nEeura in care in
anbele
cazurl
ac
prezln-
tE
pe
clsran lnagi.nea
unor
gbetarl plutltor.i..
Acecte
lacercEri
de
a ee nlnl-naIlga
luportanfa
prlnclplald
a
lnovallilor reglzoritor
sorrletlcl-
e-au
dove-
dLt
d.e nuLt nef,qndato ln
ocbii tuturor
oelor ss3e
gtu.r{ead
ou atenlle
gL
congtliaolozltate
lstorla cinenatograflel
nondlele
gl
nu ne-rn
f1
oprlt
aEupla
1or
dg.cE.nu
le-an
fl
rcf,ntil-nlt
La critlca clnenatograficd
strd.ln ,
91,
Ln
par-
ticularr
to
p"gtolte
aoeatel olrtl.
Iatr-ad,evdr,
Earcl
Beiss
Epune nal cleparte:
I'Acegte
dsoseblrl
in
gtllul
de nontal
g':-
prfa
uruare
f.a
efectul
enollonal
obllnut,
sl,at,
deelgur,
i,n
priu}I
rtncl,
o refleotare
a lnten 1llor
dranatlce d1.ferlte
a1s celor
d.ol
reglzorl. In
tlnp ce Grlffith
era
frEnl,ntat
nal
alec
dc oonfllctele
erollor, Pud.ovkln
aeordE nai
nu1td,
atentle
detallllor
dc nuan [
al-e naraliunif
decit
aoafllctu]-ul
La-
suti. Sublectele lul Pudovkln eint Lntotd.oauna pai
sirnple decit cele a1e
iui
Grif f ith,
insd. Pucl-ovkin face
o'
analizd
psihologici
nai
adinci a evenimentelor ce se des-
fdEoar{ pe ecra ., ardtind, corelali i1e 1or".
Acest
citat ae arati clar confuzia
din eoncep-
tiile
autonrlui,
fdrd
sd
nai vorbim de
inexactitatea
a-
firmaliei
ci subiectele
1ul Puclovkin sint
rrmai
slnple" de-
cit subiectele 1ui Grif f ith
(cun
ee
poate
afirna acest
lucru despre ecrnnizarea
romanulul lrr:i Gorki,
'rMama't,
gl
d.espre scenariul lui
N.Zarb.ir
"Sfirgitul
Sanct-Peters-
burgulu i
"?).
Constatarea
cd. regizorul- sovietic
acorda nal
nulti atenlie cletaliilor
de nuaalE
decit
confllctulul
princlpal
intrd
in contrad:icli-e
,cu
afirmalia
u::n6toare
,
dupd. care Puclovkin face o ana].izd. psi'hologici a evenirneo-
telor roal
profund.E
decit
Grlff,Lth.
Aici
apare
in nocl
evldeat li-paa in .elegeiilrsau
lipsa
dorlnlei de a
inlel-ege
esenla nuncli acestor dol
artigtl,
discreditind.u-ee astfel
total metoda
prinitlvE
de analogie
fol-ositd dE
autorul articoluluL
.
Ia cele dla
urnd
aceastd
netqdg. 1,1 conduce
pe
autccla
o aserlilrne
llpsttd d.e
temei teoretic
Ai
istorle,
gi
care din
pdcate
dd.J-nuie
pind
1n
prezent
ln
lucrd.riLe
clneagtllor
str{lnir
"
DacE conslderdn
frei fllne-
eu to-
tuL dlferite
clln
perloacla
fllnu1ui
mutt
'Tntoleraafi",
"Crucigdtorul Potemkln' gl lr0abiaetului cloctorulul Cali-
gad",
vom vedea cE in toate aces te trei filne exlstE.
tendlnla creatorilor
l-or d.e a realiza
efecte
vlzuale
sub-
t i1e, etrEine de
vlala
tea1E".
Concluzille absurde 1a
care
poate
coaduce metoda
forroa16.
a analoglilor
prlnitive,
f.ncadreazd
fllnul
revo-
lutionqr al
lui Eizenqteln ln rindu1
f1loelor
"gtrdine
de
vlala rea16.'r. Iatr-un
articoL
consacrat lrportanlei non-
dlale a
fllnu1ul
"CrucigEtorul
Potenki-n",
an-nai avut
p.
'.-
.
ri]
sF
lo'u*'"' . : . : :
: : : : : : t1ra1u:-
ens)'ez
Paul
Rcthe'at i-
8/11/2019 Tehnica de montaj
7/61
- 8
pet
afgulentele
inpotriva
rinei at it d.e neferi ci-te
:.rf r*
na 11.
Tot
atit
de naivd este
9i
constatarea
cErli l ,
clupd
care
'rtrdsdtura
dlstinctivd a fllmelor din
ultfuoll
zece
anl a conetltuit-o
puternlca
acceatuare
a
tendin
-
lel
spre
realisn.
Faptu1
a avut o
nare
lnfluenld. asupra
rsetodelor
noderne de
nontaJ.
Au
iacepup
sX fle
conside-
:eate ca neapllcablle acele
procedee
a1e cinenatografiel
nute
care
nu
respectau leglle
realismuluitt .
Aicl
se
face
o noud. confuzie intre noltunl,
de-
oarece este ind-iscutabiL
cE realismul a e:dstat
q1
ln
fllroele route, atit
ln
cinenatografla
eovietlcd.
clt
91
fn
cea
auericani,
iar lncercdrile
de
a
rupe
la nod. artlfl-
cial
fil-nele sovletlce mute- de cele
sonorp au
fost
de-
nul-t crltlcate ca
nefondate
dln
punct
de vedere lstoric.
Flregte,
i.n
perloada
sonord.
arta clnenatogla-
f icd a foloeli
in
elaborarea st j-l lst ici i
sale alte
nij-
loace
pentru
aceeagl
ref lectare
a
lunll real-e
care
a
fost intotdeauna
unicul seop atl.t
al
clneagtllor soyle-
ttci
clt
qi
a1 cineagtilo
progresS-gtl
dln
alte
ldrl.
Elenentul
princlplal
rtou
pe
care
l--a adue cine-
natografia sovlet icd.
in
prinele
zlIe
ale exlstenlel
sale
nu a constat
ia
inovaliile
tehnice
(este
un fapt
gene-
ral
cunoscut c{
tehrxlca
sovieticE era
pe
atuncl lnper
-
fectS),
cl
tocnal in
aceL
caraeter de
profund
actevdr
91
reelitate care deosebea atit
de
mult
tin5.ra
oinenatogra-
f le a
prinel
ldrl
socleliste din lume, de
art if iclall;
tatea
proaucllt tor
de
la
Hollywocd sau din
alte
pd.r l.
,
In
afar6 de
filnele
1ui
Eizengteln
91,
ale 1u1
Pudovkln,
t1lne binecunoscute
gl
devenite claslcergcoa-
la
fllnulul
docunentar sovietlc in frunte
cu Dziga Ver-
tov a f.nbogd.lit cinenatografia
roon
8/11/2019 Tehnica de montaj
8/61
- I o -
mele urndrind
exact.indicatlile
producdtorllorr fErd
nici un
fel
de rnodiflcare
proprle
91
cE
9o
Ia
sutd
din
el
nu au
dreptul
sd lnterrrlpd
ln sublectul
6au
in nontaJul
fllnelor. Eete o sltualLe intr-adevdr
tristd
pentru
o
forroS.
de
artH,
a
edrel
figurd
crqa-
toare
prlncipalE se
presupune
ce esto reglzorultt
'
Aceste
cuvinte
pllne
de
a.nirdclune aBuae
de
unul
diatre
narli
regizorl
de
Ia
Hollyrood
asnstltuie
o
perfectd
ilustrare
a
acefei
"llbertHli'
i le
Orealle"
de care
fac atita
caz
apdrdtorii
dernocraliel
dln
aga-
zisa lune
ttliberdtt.
Sperilndu-se
parcl
Ce
propriile
lor afirnapie
autorii
cXrlil aratd
in co.' 'binuare
cd
il
Anglia
starea
de lucruri.ar fl alta' 91 *e citeazE in acelagi tlnp o
serie
d.e excepfll
d.in cine:::lto';::ai:-a
arle:'lcand.Dar
noL
gtim
cd
prectica de
ln5.bug:l'e
;;
-i
:
i:i-.'j-auaiitdtll
cra
-
'boare
exlstd
gi
in
prezent ir: c:-r';.:-.-:i;ografla
occlclentaL5,
deoarece
ea
face
parte
integrantS'
:i: sisteroul
caplta-
f-iet
generai,
cale
qonslder .
cili.cna'i,]Srafla
oa
ul
nijloo
.ie
aci:ni,;iare
tie
profituri.
;ri.
care
::]uce ia
nod laeld-ta-
f1i
rolu.l
scenaristului,
ai ;:1;:zs:-:i 'rj-,
ai actorulul
+
a1
;ui..,i: ' ,:;r
celorLq.lte
protesluai
ae'iistice,
1a niveluL
unor'
$cr-1uriagl,
a1 unor
sxecutarrll
docili al
conerclan-
tuliri
care a
fdcut
conancla.
Datd
geaerallzErlle teoretlce ale ciirlii &t r
ar-.ia
:,rn am
ar6tat,
un
caracter
naiv
gl
confuz,
atuncl
i.nsEi
ri:id- se
adleseazE
praeticll
reale,
observalllLe
au -
io::i-,-cn
pot
fl foarte
utlle.
Aceasta
este
cu
deosebire
adevdrat
pentru
capitolele
referitoare
Ia
flluul
dcou-
$entar
care,
ilupH
cun se
gtie,
a dat
rnlHdlle
burre, rnal
ales
in
perioada
dlnaintea
9i
din
timpuL rdzbolului.
Acelagi
?aul-
Rotba
definegte
in nod interesant
gl- precls
roLul-
nontaJulul
in f1lrou1
documentar
gi
sta-
- t t
-
bllegte
in
nod.
Just
tegdtula
care
exl--:d
tnire
observa-
111e dln vla 6, conceplia creatoare a regizo:rului gi
nontaJul
fllnulrd:
'rDacE
sengul
iaterlor
al- uaterialului-
au
vd este
clar,
nu
vetl
reugi
sd.-i
lneuflall
vlald..Nici
up
fel
d.e nontaj,
lnd.iferent
de
rltmul
lul,
nu
va
putea
atribul
mlgcare
eadrelor
In
care
nlgoarea
lifeegte.
Nici
un
fel d.e
proceilee
artificlale
de contrapunerl
nu
vor
po-
teala
plastlci-tatea
poetlcd
a secvenlel
voastre,
dacd.
nu
vell
concepe
aoeste
inaginl
in
procesul
filnlrii.
Monra_
jul
nu
se
lLnlteazd
ta
perelll
s61ii
d.e
nontaj.,
ct
tre_
buLe
sd fle
prezent
in
toate
stadiile
de
crealie
a fi1_
murul:
ecenariu,
munca
operatorlJ.or
91
tratarea
rnateria-
luLul filnatr el cdpdtind. o forroE concretd. r-a lnbinarea
lnaglnli
cu
sunetuJ.'r.
De91
tnlelegerea
d.atd
Broblernelor
ndiestrlei
este oarecun
strict
tehnologlcd.,
f,otha
stabJ_legte
totugt
ln
nod
Just
legdtura
indibolubilE
dlntre
vlald
gi
repro_
d'ucer.ea
oi creatoare, gl
stabllegte
locul
nontajului
f6rd
a-l
exege:ra
irportanfa.
In.asest
capltoJ.
aproape
toate
observalllle
pot.fi
utile
r-uorEtorllor
din
doneniul
fir-
nulul
clocunentar.
Pe
aceeagl
linl.e
este
foarte prelios
capito_
1ul
1or
aat'r6
96
referd.
la foloelrea
eu.neturuL
in
filnul
do-cu[6]rtari
autorll
ajrrng
1a
concluzli
intereeante
in
ce
prLvegte
poslbil.itdlii_e
de
a
se foLoel
sunetul
plastlc
poetlc
ln
locul
suprafuicdrcdril
inaglnilor
d.e
cronicd
cu
pllctleitorul
conentariu
d.escrJ.ptiv.
Autoril
atlngE
numai
ia
trece:re
o serie
d.e
pro_
blene
irportante,
cum
s fi
de
piLdd
couplexitateir
spo_
rltd
a
rotulu.l
nontagulul
fn
filnul
Ln
culorl,
ei
redu
-
ci.nd.
problena.lezoLvErit
culorilol
Ln
fil'
La un
proces
pur
tebaolo6io,
a
8/11/2019 Tehnica de montaj
9/61
- 1 2 - -
culorj,
a
depttgit
cu
nult
obeerve 11)-e
enplrlce
ale
auto-
rl-1or c{rt1l gl
a1e
articolelor
1ul Elzengteln
asupra
poeibllitdtllor
de
foloslre
a
eu1or1Lor, precum
91
re -
zo.l-varea
dat[
rla o1 secventelor
f.n culori
ctla
fl1ru1
'1lyan
cel-
Groaznic' l
(serie
II)
gi
reaIlz{rlle dln
ulfir-tl
erri {rl-e unor
reglzorl sovLetlcl,
cilrora
le llpsegte
tnctr.
un studlu
anlnuntlt
gi
o
ftxare
teoretlcE.
Cltttorul
nu va
gdsl
fn
aceaetll
cartc
r[epuneul
.l.a acsete
problen.
Cercettnd de
assmenea
un
alt element
*nportant al uontaJuLul
*
posibi-riiri 'r-ea
eeurt5r1l
sa u
p:'rl- ngJ.riJ.
ttnpulul
-
::1i,.lj lr;i : ' d,:r.:.nesc
foarte
tnguet
i:..nrrai^.lln
punctul
dc vedc*e
r'; r:coriore:lel
recerll-or d
ft.c,r1ter,j i a1 suprlnArll fr&.a3rer'.';*ior J-nut11e.
Dup6 eun
ee
gti.e
i:.:r..li i, .+r;;i,ilori1
eovletlci
dc
: i ' j . r .ur;
a f : ;
l5Cui ,
O
sef lO
de
rj , , . - r ' - . ; : .s j r ' t i ; . *
a4niee
in
ACeSt
tioneni,^*,
rie:n.:tt:r::'l.nrl
nu r:l*:lo,r'.
:i,
,
-
' "
ita
ies,
unel con-
it irue$lj. r: l
Lsr-l
: i ;
rie
nontaj
$u: -
: : : : i i-. . . :oaf,e,
r,-{ . gl
aeeen-
'1:lrg"**
drrrragL:..:,.'ri,r-1
... li'-.i::r:.-l.ril..
rrlri:::t,
:'re
.:a:-ira
folosLrJ-1
; , ; . : r i , e
s.
l l p . : . : . , . 1 ,
'.
" r r i p t i
j - r , '
,
a
[ . : ' r : .
:
.i
.
- L t -
putut
fac
o
sor13
de
obeervslll
lnportonte
In
1eg[turH
cu notle
poelblLltdll
a1e
nontaJulul
creal:s lnc[
tn
pe -
rloaala
fl}mrlul
mrt
prln
descoperlrea
gl foLoelrea
de
cltra Abel Gance a aga-nulltulul "tr1ptlc" '
TrEbule
e[
acord6n recunoagtare6
cuvenltC
aces-
tut
vetcran
al
clncmatograflcl
francozo
cars' 1a
lnceput
tn
lod
tllld tn
fll^nul
"l{gpolcon" 31
epoL
urlt
na 1
conascvslt
tn
progranrl
elu aurlt
xlaglrauat,
precun
gl
ln
teorle
aga-nunttul-ul
6oran
trpo11Y191o",
a
prev6zut
poslbllltulile cars [1
3-ru
drachls
dupl
prlnele
experl-
r.ntlfl
ale
ctqeustograflol
penoradco.
Orlclt
ar
tl dr
lnplrfecte
erpr1entele
luL
Abel
Garco,
att[zl
nu
Dal av.
nlcl
o
tndolald
cU
elc
nu
pot
fl nogllJate,
c[ eI.
conlln
eccl
slsnont
nou
care
te
Ya
drzvoltr
nalndolslnlc
ln anll
umEtorl
91
caro
Ya aborda
Lntr-un
tod
princaFial
nou
problircla DonteJulul
clnena-
tograflo.
Elzengteln
a
lntitulrt
unul
dln artlcolele
salet
iXontaJut
YGrtlca1r'.
EI a
etabtl' lt alcl
uolIe
leglt[tl
aIO
clnelatograflel
aonors, aPcruts
tn urua
tnblndrlloctr
trapunatualr
a
tnaglntl
31
aunctulul.
11
ee
par3
ed
etntcr
tn
pragul
erei a
ceea
co
eu
nureac
tn
nod
condltlolret
nontal orlzontalr
deoareqe
pcntnr
prlua
dat a aplnrt
ln
arta
clnernatograflc[
posl-
bllltatca dl a se Prolccta glntrltan Pe eoran trei lnagtni
difarlte
91
de
a
ae
Putea
Eonte
bucltltle
tle
pel'lcuL5
nu
nunel tn
gucceEluriee
J-or
r'vertlcel ",
Gl
tt
Prln
altltu-
raraa lor
"orizutallr.
Prtnole
tnccrclrl
dc
nontal
orizontal
le-an
re-
narcat
tn
f1lnr1
panoranlc
aI
lul 8.Karnen,
'rlntinsd
este
tare
nra..."1
l'n
cefe
guvlntErtle
lul
V.r.Lcnln
luatelin
oronlc[,
stat
Fntrte
cu
eadre
reprbzentlnd
nasel
popu-
lerr
in
ttrpnl
ssaltulul
esupra
PalatuLul
de
Iarrr .
ID
fllnrl
pcacrolc
trf,lndgannetr",
turnat
ln d'e-
t.Dl
"ClnenlHlctr
Pl
rt
1-*
r{rnt
l,a
Hollywoodr'
a-
l;rt'i,.{
,.
....
..
.
,-
;.
...a
:i
:
,
.
" ; - ,
P : ; ' aC ed . e
i? . ,4 , ' '
. . ' ;
' : -
: , . ,
.
.t.,t
ii
k;s-":-e :f& .
;
-
,
'
;
rir
.,.
:J,j
:,
"
-,lcr;"' .:[
*Getri-:'-]
I
C e i e " r t r a | ; : r r 1 , . . . . , , r : , ' i ' . , . . ..: . { i . . : l t , f , o r i d n l u
.i
: : : i : -{, ' ; i , l?r
.n
cap , ;Ci l l ;
: . ,_.
, t : ;
:
j rst-. .
i . t
* r lnclpal
g-h,
u,:r: ' . r i , i i l -11. i .
: , . ; * r:
l :L
rrtgrl t [
*u r:
se: ' . j . i
ee
.
. . .1-.
. . i ru.
r,
, 'u:
. :gu
cin
f i ] . :?; .
La
ef
.:l:pituL
c[rti.i
c.*
1.",;-
r i : ;
:..
,
.
.
.,l,i. ' i],
.;*hnol.ogla
tuturgr
proeeselor
de
norr' is;
,
ru;ru
rlirii
,l.qrial[
folositor cltJ tonrlui
p6
c&rs
1]
iutereeeazX
.:eaat[ prob1en6.
Din
pUaate,
cartea
a apErut lnainte ile aparijt 'a
:lJ.l-nelor
cu
ecran lat
91
deci
nu
se
referd la
problenele
:.e prlnclplu l-egate de noua telrnicE, degi autoril ar fl
r . j , : , - - : i&eeunoacute pau-
'.
. , , ] .
"I lcrtnh-i,nii
gau,
. t
' -
l - , : r .
. i c i : r ;
l n
,
r r , ' . u i [ r ,
r l i t u ' ;
ACd8tu l
s.:
:
sotr.i[
-l,npo-rtanta
J: r* l { t
*
: :cr . j j 'e t .c
; i .wn-
41.-
8/11/2019 Tehnica de montaj
10/61
-
l i l
.-
eeJ"agl
proccdu
este folcslt
pantnr
un
notlv
cu
n' lt nal
putln
Lnoeunat,
gl
anune
ln
epleodul. eoe1r1l
nerlnarllor
Ia Ner-Iork,
unde nontaJul
slmultan
al reclanelor gl
al
str[rlJ-or oregulul trebule sI reprezlnte
i.mp=csia
u1u1-
toar
pe
cers
acest letltu
o erercltd
asupra nollor
sdtl,
care
au
nllrrlt
ide
pe
un
yas
la un
bal".
Rezultate cu
m
lt
Da1
latercsante
a
obllnut AboI
Ganoc
in
"Xaglrana[
(le
care
arn an1nQlt,
atuncl
clnd
Ln-
tr-o
varlant[
a
fllutrlul
slu
nrt,
t'A\2",
transpusl
pe
ecran
pollvlelo,
a
montat
in
prlu-ph\O"
ecranul
cn-
tral
un
golalat
rlult
certntl
aJutor
dlntr-o
trangee,
ln
tlnp ce
pe
ecranelc laterale
apar
panor\ne
aLe
ctnpulul
dc
Lupt6
puetlu;
g-a
dat
astfel
un
putcrnle
efect drana-
tlc senzallel de oingurdtate a soldatuttl.
Ca
91
ln
"Napoleon",
A.Gance apeleazC
deseorl
}a
procadcul
s1npIulu1
aconpanlament,
potenttnd
cu
aJutoml
a
dou[
crane
actLunea
8/11/2019 Tehnica de montaj
11/61
- 1 6 -
91
inapol
pe
sccni,
foloeegte
la
nod, vallat toatc
pro-
oed,eele
dc
acliune stmultantr,
clntE
Be
o clavlatur[
l
illnensLunllor, contrapnnf,nd
ln contrast
prln-Blanurl
9l
Xrlanuri
lndeplrtate
(nontfnd
de
ptldl,
o orcbcgtre
nvlc'
de lnetrumEnte
Bopulare
pe
fundalul
rmel
freecl foroatl
dc un
eoraD
pe
celE apar o
eerle
de
grln-pl,anurl
alc
plcioarelor gl
corpulllor d,angatorllor), foloscgte un
ml-c eeran
pEtrat
8/11/2019 Tehnica de montaj
12/61
INTBOIXTCENE
1a
rngl 8
alr
erLttl
ut
ccatru
ilt fitr{thlrt
l,a oalo
vl:ttorrtl
sPeclaltttl
gI
portl
ctutHt
trbrlor
tilrnluL
.
Instnrlrsa
nolLor
caalrt
nu
lntr{
do{ tr
atrlbutllle
91
nlcl
ln
poslbllltEli1c
Acadcrlel
Brlta;-
nJ.cE ds Olneuatografle.
Ia
dispozlfl-a celor
cars au
poatbllltatea d.e a supltnl
prln
atudlu
tndlvidual
eceart[
llprlr
exletd E-celentelc
blblleteal
tt
f,llno-
tecl alo Institutulul Brltanlc dc Cinenatogrnfls.
Ieubrll
Consltiulul
Acadedel
Brltanlcc
do Clnenatografle
au
atudiat
lltcratula aiaelrtognf,ld
91
91-au
anuat
aarclne
de a
eluclilr
problenele
carc n
sint
reflectate
Ln tertoLe erlstsntc. lr
constatrt agt-
fc1 sI
problere
ca lnreglatrarea
auaetuluLr econografla
(gau
directla a:*lstlcI)'
dranaturgla dc
tllt
91
cblar
rogla,
au
fost auflclent
dc organlzat
tratate
Ln
l-ltera-
tuld,
lnsE
nlcHlcrl nu
an
tatf,r. .t o anallz[
oblestlvE
a
rolulut
eeutral
Pc
caro tI
8/11/2019 Tehnica de montaj
13/61
_ 2 0 _
se
rfere la
persoara
-
orlcare
ar
fi
sa
-
care
poart6
rlsprrnderea
pentru
o
fornd anuDo
a nontajulul
fiLnu1ui.
Cartea noastrd este consacratA
Ln nai- nicS
ndsurl nurcil
speclfice a
nonteurulul
si
la
uai
nale
ndsurd
procesulul
de uontaJl ctre
couportA
o nult
nai
larsa
rS.spundene.
Vreau si'Eubllnlez
cd,
nu
en
ndzuit sE credn
o
carte
de teorla
nontajului. Peatru
noi, cei nouil re-
gi.zorl,
care
prin
incliualiile noastte lucrdn
Ln
genurt
dlferlte ale
artel
cinenatograflce, aceastd sarclni
ar
fi fost lrealizabild
nai ales
c{ unll tlatle nol
nn
acordd
o
iuportanld
botdritoare
probJ-eneloi
de teorle
.
Dupd cnn
aD
qpus,
an aJuns la concluzia cl
colaborarea
noastri va da
rezultate eflclenter
dacd
flacEnrl,
specla-
1lgt 1 so va incredlafa
rdactarea capltolulul
tratlnd
genuJ.
.'-speotiv. Dsenla
cIrlll
-
cuprlnad tn
Bartea
a
d.oua
,
o
f,orneazd. erenplele
praatlcer
rn{llzate
ulteri-
or le reglzoril
sau de
nonteurl.l care
le-au crat. Gcne-
raHzIr[e ce decurg dln aceste exenpl,e
practicc
Ef-nt
Lneurate
tn Partea'a
trela
.
.0,leglndu-no
capltolele
dln Pertca
a doua
a
fost congtlenll de la bun l:oceput cC. aceaetd f-l'drfilre
va
fl ta oarecare nEsur6.
arbttrarll. Conplerul
alo
pso-
blenc 1-e6ate ds noataJul clnenatograflc
nu
poate
f1 ill-
wLzat lstr-o
gerlc
tie
pErli
lad,eBendentc dupl crlterluJ.
speclalltAtll ala
gen
a autorul.uti de altfel
nlcl
nu a
fogt aceagta lnteolla noastr[. In al.e6erea tltlurl].or
capltolelor
an
urn{rlt
lal
putln
fnpErllraa
dup6
ge-
nulil
91
nei nult o
grqpale
bazati
pe
colelafla
proble-
nelo .
De creupLur
cq)unsrea
precisl
e aclltull
prezentate po
6cran egte necesar&,
desl.gulria
toatc
- 2 L -
cazurll-e,
insd am apreciat ca ralional
sd discut.Er 66s4-
et6.
problen5.
in cadruL capitolulul
t'FilnuJ.
educativ",
deoarece
Ln fllnele
edlucatlve
precizla.ia
exlluaerec
tn&-
terialului are o
irporbanfd.
priuordiall.
ID nod
ginil-ar
capltolul
rUursralul-
d.e actualltdtln
trateez6
probl-eneLe
inpr6viza 1el
in tebl.l-ca nontajulul,
lar
in
capltolul
"Secvente
cu
cilalog"
se
anaLizeazi
problenel,e
"nonentu-
.. \
lui de
nontaj"^/.
SperE-u
ed. nodul de
pre?entane
ales
va
ingddut concluzii
generalizatoare
logice.
Ne-an
lngdduit o oarecare Iib1:tate 1n
alege-
rea
netodel de
prezentare
a exemplelor
piactlce.
Dlfe-
renlele
de voiun dlntre capitole,provin numal
dln
fap
-
tul cE unele probleue ale montajului sint nai conplexc
tlecit
eltele
gi
cd,
prin
u:emare, rolu1 nonteuruhd este
nal
lryortant
d.e
pildi,
intr-un filn de
nontaj decit
in-
tr-un
jurnal
de actualitd 1.
In
unele cazuri natura
problenelor
montajul.ui
per:mite
lnterpret6rl atlt
de
sublectlve
inclt
ao
6oGo-
tlt oai
raiional
sd diin cuviatul nonteurulul
peutru
a-Ei
analiza
el
insugi munca. In
alte
oazurl, unde
puncte
de
veilerb
m{r1
Eenerale
sint
poolt,ile,
conentarlul
mon-
teu:rulul a
foet inclue
in
terb.
Aceete ugoaxo
deosebiri
Lntre
nodurile de
prezentare
au fost deterninate de tli-
versitatea naturil materialulul qi orice lncercare de
stend.ardlzars ar fi
constituit
o
trS.dere.fa 5.
de sublg:-
tul- tratat.
. a )
--'Autoral
folosegte
ternenul
'rt iming[
pentru
a desemna
un element de mare
inpcrtanld i.n tehnica
nontaJului"
ter:oenul depEgegte
valoarea strict tehnlc{
de"minutaj"
el
presupuaind
justa
deter:nlnare a duratel
cadrulul
dln
punet
de
ved.ere
al aeliuni.i sale interioareras adar
arta
de
e alege nonentul
precie
i.n care trebui-e
sd.
:r.n-
tervlnd
tE.letura de montaj
pentru
a
se
atrj.bui un
na-
xlnrim
de
valoare
nlgcd.rii
cuprinse in
cadru.
"Monentul
de roontaj"
condil ioneazE nigcarea
general5
a
fiLnului,
d.ete:minind.u-i
ritnul
9i
tempo-ul
,
9i
totod.atd. vafoa-
rea expreslvd. .
-
N.Red.C.P.C.
8/11/2019 Tehnica de montaj
14/61
_ 2 2 _
Ag
dotl
do
agenenea
gd
dau
o
scurb .
c4p}_ica ie
f.n
leg[tur{
cu
erenplele
d,ate
de
4o1.
In
afard.
de
,nele
eazurir speclflcate, toate exerplele aiat prezentate
sub
forrna
fotLor
tle
nontal
sle
secvenlelor
definltlve gL
nu
slnt
luate
d.ln
scenarir.
prrn
ar.egerea
1or
aro
urndrlt
ed
prezent5m
exenple
tlplce
de
soaetruelli
de
nontaj, pe
6it
postbtl
dln
flfute
care
au
cuaoscut
o J-argd
dlfuzare.
Autoril
nu fac
ap:recieri
aBupra
filnelor
dia
oare
clteazE,
cl
aleg
numal
exerplele
-
pozltfve
aau
rre_
gatLve
-
rrgoeaax pentru
l]-uetrarea
expunerii.
.Am orbit
nai
inainte
d.espn
rolul
central
aI
uontaJulul
in
procesul
d.e
creare
a f11ne10r.
Numat
cel
ce
at{pf.aeac
aoeastd
tehnicd. pot
apreeia
insemnEtatea
nontaJului
nu Dumai pentru
arta
ct
91
pentnr
ecoaonla
f11-
mu1ul.
Octonbrle
1952
$EOROIJD
DICTINSON
Acailenla
Brltn.lcd,
d.c
Cl_nenatografle
DTN PARTEA AUTORULUI
Paginlle
care
urmeaz6
cuprlnd e:qrerienla
practlcd.
gi
oplniile
roerobrilor conitetulul
desoeaat
de
Acadenia
Brltauicd
de Cinenatografie
pentrrr
lntscnirea
acestel
cdrll.
Contribulla
personald
a nerabrllor
cornj--
tetuLul
este uradtoareas
Regi-nald Beck
-
etapele
i:.
- i-
ale
al-e
organizdrii
naterlalultri
i
Roy Boultlng
na-
terialul
Capitolului
2
qi
episodul
dln
fllnul
"BrLgpton
Rock"
(Stlnca
de
l-a
Brighton); Sidney
CoIe
-
capitolele
coasacrate
tstoriei
gl
teoriel nontaiulul
91
capltolul
clespre conedle;
Jack
Harris
-
despre
montaJul secvente-
lor cu acltune rapidd gi extraee dln filneLe "Great
E4pectationer'
(Marile
speranfe)
Ei
rtOnce
a
Jo1ly
Swag-
nan"
(A
fost odatd
un
om
indr5zne );
Robert
Hamer
naterialul
istorlc;
David
lean
-
secvenlele
cu dialog
gl
extrase
din filnele
"Marile
sperante'r
9i
'The
Faesionate
tr'riends"
(Prietenie
pasionate)
.
Ernest
lJ"nd.gren
-
capitolele
Cespre istoria
gi
teori.a
nontaju-
1ul
(a
permis
de asenenea
sd
se foLoseascd
pentru
ctiscw
t1i1e
teoretice
naterialul
dln
cartea sa
rr
Arta
clne
-
matograficS"
gi
d.e asenenea
Dulte
definilii dln Glosa-
nr1 sdu) 3 Harry Ml1ler
-
naterlalul privind. nontajuJ.
eronor,
91
episodul
din
filnul
"Odd
na:L
outtr
(Iegit
din
joc)
i
Basil
Wrigbt
-
toate capltolel-e
referitoare 1a
flbel-e
documentare
gi
extrase dla
filmele
"Night
Mall"
(Poqta
d.e noapte);
'rDi.ary
for Tinothyr'
(Jurnal
pentru
Tinothy)
9i
nsong
of
Ceylon"
(Ctntecul
Ceylonul-ui)
;
fhorold Dickinson,
in calitate de
pregedinte
al
conite-
tului-, a
partici-pat
la toate fazele
redactErli
c5.r li
.
An
nai
prltnlt
ajutorul urn5.torllor;Geoffrey
Foot a analizat
eplsocluI din fi].uul
t'Prietenie
paslo-
natdr'
91
a furnlzat
nulte
erplicatii
prelioase
in
pro-
8/11/2019 Tehnica de montaj
15/61
- 2 4 -
cedura
corptexd
a
sdlil de
nontaj; R.K.
Nellson
tsarter
a
supravegheat
redactarea
capitolulul
asupra
fi}ne1or
ile inetructaJ;
C.T.Cummlns
gi
N.Roper au oferit lnfor-
raalll dgspre
Jurnalul
de actual1t5. 1; Jack Howells
g1
Peter 3aylle
au
consacrat multe ore
pentru
a alege
aldturl
de nine,
frapeatele dln fllnul
lrTlre
?eaceful
Ie"rs"
(Ani
d.e
pace)
|
o1 au
parbiclpat
de asemenea
la
pregdtirea
pentru
tipar
a
nater{alelor
cdrfii; Paul
Rotba
a
fost
cousuLtat
la
fllnul
ttThe
[or]d
is Rich'l
(Lrrnea
e
.bogatd);
Wolfgang
Wi-lbeln
a lafomat aaupra
dlalogurilor din scenarll
g
J.B.
Holrnee
a
vorbit t[eg-
pre
nunoa
Iul
La flluuL
rllerchant
Seanen"
(Marlna
co-
nercial.6,)
ql
tn
sfl,rglt,
R.Q. McNaugbtou
a f5.cut
BnB-
- / -
-
f i lme, care
ne-au
pern ls
s5. fo losim fo to6r 'a i . ' .
;i
c i ia* .
loguri
din f i l-me
,
in
parbicular:
Associatecl Er, i uj-sh
Picture Corporation
(r'$t inca
din
Brlghton"
9i "Dama
de
pici");
Associated
Brj-t ish-?,r' tb6
("Ani
de
pace")
i
Biroul
Central de
Inforsatl i
("Jurna1
pentru
Timo-
t 5r",
"Ma.rj-na
comercialS.rt,
"?ogta
d.e noapter' ,
ILU&ea
e
bogatE");
Colunbia Picture Corporation
('fDoemne
di n
Shanghai");
General FiIn Distributors
("Marile
speran-
e",
"Oragul
deroascat",
"Iegit
d-in Joc",
rrPrietenie
pa -
sionatdt ' ,
"A
fost
odatd.
ujr om i.nCrazne ");
london Films
("Poveste
din Louisiana"); Ministerul Invd.fdnlntului
("Procesul
turnSrii in olel
Ia
Uzinele
Wilson"); RKO-Ra-
d.io Pictures
("Cetdteanul
Kane")
i
Studiourile
Eal Roach
("Intoarcerea
lui Topper");
She11
Filn
Unit
(Hidrauli
-
ca");
Warner Brog Pictures
('Fringhia").
Multunesc
pe
aceasti cale
autorller
Sl
editorl-
1or care m-au autorj,zat se citez fragaente din
publlca-
ll i le
lorl A1len
&
Unwin
(E.lindgreD,
"Arta
cineruatogra-
f lcd", 1948), Faber
&
Faber
(PauI
Rotha,
t 'Filmul
docu-
mentar"
;
L9t6 l
Serg lre i
M.Eizengte inr ' rSens. [ f i lmulu i
"
L947)i Dennls Dobson
(Serghei
M.Eizengtein,
"Forua
cine-
natografice",
1951); George Newnes
(V;I.Pudovkin,
' tTeh
-
ntca f l lnu1ruj-", 1971); Earcourt Srace &
Co.
(lewis
Jacobs,
' fAvintul
f i lnului american", 1919);
Institutului Brlta-
nic
de
Cineroatografie
(Sidrley
Co1e,
"Montajul
clnernato
-
graflc"
,
1944); SJ-r Isaac Pltnan
Si
Fii
.(Kea
Cameroni'"
t 'Sunetul
gl
f ihnul d.ocumentar"
,
1947).
K . R .
l-iza gi fotle de nontqj La episoadele dln
"Marlna
co rolalergl
'rPogta
d.e
noapter'.
D1n S.U.A. an
prlnit
o contrlbull e d1n
parbea
Violei lawrence
pentru
flInuL
"
Lad;r
fron
Shangba,j,"'
(Doarn.s
din
Shaagbai)
g1
de 1a Jemee Newcom
-
pentnr
filuul
'rtopper
Returns'r
(Intoarcerea
lui
Topper).
An
publicat
in intregine
descrlerea
andnuntltS.
privind
nontajuJ" filnulul
[loulslana
Story't
(Poveste
dln
Louislana),
prlnltd
de Ia
Helen
vnn Dongen.
.A.ceasta
conetituie
poato
contribulia
personald
cea
roal
pretl-
oas[.
Dr. Rachael Low a
agordat
nult tinrp
dlsculi-
ilor noastre, furnlzindu-ne infornalil
pretioase
asu
-
pra
istorlei cinenatografiel, iar
Julia Coppard.
ae-a
clat un ajutor neprelult la
preg5.tlxea
nanuscrlsulul.
Dr.Roger Manvell de la
Aca,lenia
Britanicd
cle Ciaenato-
grafi-e.
9i
A.Kraszaa-Krausz De-au
aJutat cu sinpatle
gi
cu rnulti rdbd.arp.
De asernenea
vre&u
sd exprin nultunlrile
nele
urnd.torllor niss Norah
Traylen
gi
nr.Harold
Brovm
de
la
Institutul
Britanic
de Cinenatografie
pentru
ajuto-
ru1 dat in mr:nca de pregS.tire a foiografiilorScolabora-
tor i lor cata logulu i Fl l .n.- . : . : i . . i
ns|1 c-*a1: f
i r .neior
de
fil-nele
8/11/2019 Tehnica de montaj
16/61
PARTE.A
INTII
til.-'-
I S I O R I A
t [ O N T A J U L U I
8/11/2019 Tehnica de montaj
17/61
I 0 N TAJ g p ' , S I F I L M U L I [ U T
-
"Repet
o
d.atd.
nal nult
cd nontaJul
este
forta
creatoare a
realitdtil
fllnlcer
9i
cE Dgtula
firrni-
zeaz6. doar nateria
prini
cu care eL
lucreazd.
Iatd
8/11/2019 Tehnica de montaj
18/61
- 2 8 -
;'cavol.tarea
eryresiwitetii
cinenatcgrafice
ria-
sel:i-r1 . i;,;. ,-l:mie"le lnregistrdrt pe peiieulS a1e fratilor
-i. 'rilririi l i:
,.:
ie:ninf,nd cu subiectele subtile de 1a sfir-
;-
i;.;-.1
ni-:,:,r '
noudzecJ., a
fost rezultatul
perfeclion5.ril
cc:*apurrr,&t;oare
a iehnicii nontajului. Pud.ovkin
a
putut
. r.1r:rr{1 in flinele sale dl.n 1928 id.e1
gi
seatimeaie
ndlt
.
rir'.: ccslpl-exo decit
putuserd.
e:cprina fratli
LunlBre cu
br:eizeai
8/11/2019 Tehnica de montaj
19/61
- ) o -
Fiecare
d.in
aceete
iltableaux"e:ra
asemE.Etor
ca
gen
filrnulul
1ui
Lunitle, 'rGrddinanrl
stropitatrunde
wr
incld.ent
relativ sinpl-u era
pregd.tit
dln
tlup
9i
lnr-
gistrat
pe
o singurE
pe1icu16,
Ln
d.esfEgurare
contiaud.
Dar in vrene
ce fralii
lurnidre
ge
ltuoltau
sd inregistre-
ze
vn scurt
evenirocnt
conpua dintr-un
slngur
lncldentr.
M6Lits
a
i.ncercat
s5, red.ea o
povestlre
corpus5.
dia
cf.te-
va
episoacle.
Subiecttl
f'Cenugdregetn
stabile'a
legdturr
i.ntre
d.iferitele
cad.re.
Aceste
dou6zecl
de
ntableauxf',
care
Fmlnteau
mal nult
o serie
de dlapozltive,
clpd.tau
un fel
d.e unitate
elenentarE.
prin
faptul cd eiau
con-
centrate
ln
juruJ-
unui
pereonaj
central
-
v6zrrte
fnpre-
ua5.,
eIe narau
o
povestire
na
cooplexE
decf,t
ee
putea
real-lza
intr-un
fiLn
d.intr-o Lncadraturd.
unloE.
llnttdrile
nOenugEresein,
oa
gi
atre celor
nal
roul-te
din fl-lnel-e
uru6toare
aLe Lui lfi6lltsrpot
fi
comparate
cu
lfunttdrile
epectacoluluL
teatralt
f,ieca:re
lncid.ent
-
Lntocroal
ca flecare
act
al
.piesel tte teatnr
-
ee clesfS.goarE pe
r.rn
fundal
r:nlc
al
este
cle sine
std.t6tor
Ln
tirop
gi
spallu.
Nictodat[
o scenE
nu
este
iaceputd
Lntr-un
J-oc
Ai
contlauatS.
fntr-altulj
Aparatul_
dLe
lIna-
re,
pl-asat
lntotdeauna
la
o dtstanld
anirnitd
de
actori,
gi anume ilirljat cdtre pfnza de d.ecor, rdmi.ne flr gi ex-
terior
scenel
acliuntL,
Lntocuai
ca
un
spectator
in
tea-
tru" Mal
muLt, Ln
nCenugdreasa'r
nu
existE
d.eeit
o con-
tinuitate
d.e subleet:
nu exlstd
continuitate
cle
acliune
d-e
1a un cadru
1a
al-tui-, lar.
relalli3_e
teryorale
iatre
cadreLe
succeslve
rdrnin
aeprecizate.
In tirup
ce MdLiAs
contlnua
s&
producd.
din
en in
an filne
tot nal
subtile
dupi nod.eIul
teatral
a1
r'Cenu-
g5.reseit',
uaitr
dJ.n contemporanli
lul
au inceput
ed.
d-ez-
orolte
arta el-nematograficd
in
dlreclii
cu
totul
nol.
l:
::...r
' l.ori..
e.-r+ii.camul
X,irvl.c.
"por.ber,
ucul.
. . , i - , L f ' c ; . . : : . . : u , 1 . , : r S 1 f f t e r - : . , - : - r 1 . ; :
n]ri.at i. :
. . : ,
"
' i '
: - ' , : .
.
. . ,
'_l ' ' , . . , : , '
.C,:r,r. . , ' r; ' ; i_a_
^:i_
porbe::,
asu,.
- 1 t '
pra
Eairci.Bii
de a
reallza un
fll-n
se deosei.r+;;eson ;iaL
ds
netodele
acceptate
pfnE
atuncl.
nPortbr
a
reecoltt depozltul
de
fi.lno vechl'
al--:
Iul Edlsoa
ln cdutarea
r:nul Eaterial
qare
s5'-1
o-
fere
nucleul-
uteul
gublect.
El-
a
gdsit
grdnezi
d.e fll--
tle
despre
lrunca
ecbipelor
de
porplerl.
f1nind eeana de
popularltat ea de care
ae bucutau
porPierllt
ou
unlfor-
nele lor
strElusitoare
9i
cu actiuniLe
lor
spectacu
-
loase,
Po:rter
a hotHrlt
ed-l aleag6
pe
acegtla
qa
fud
pe4tnr
f11nul sdu.
El
avea
inge uevole
de'o ltlee
Ben-
tralE sau
de r.rn
ncldent
ln
jurul
cArula se
organlzeze.
ecelxele,
prezentind
departanentul
lnoeadlllor
lu
pLtne
acllune
...
Fl
a
lnventat
urx subiect
cu
atit
nal e6tl-
zatlongl au cit era lnedlts o
name
cu'copllul s[u
gint
deacoperilL
in ultina
olJ.Pd,
Fl
galvatl
de
cdtre
ponpl-
erl., &intr-o
caae
lncendlatE'1.
Eot6rfrea
lul
Porter-de a
construl un flln su
sublect
foloelrrd
rm latetlal
f11nat
anterlolr
llu cu-
aoacuo
precedeat.
Ea
irpllca
ideea cE eengul unul-
ca-
dru nu
era
lrr
mod necestl autonomr
el
putee
f1 nod,rfl-
cat
prin
aLdturarea acelul
cadrut altora.
Dacrterea
ultinulul epleod
al fllnulul
nVl.a-
ta
unrri
poupler
nmsflsan'
sEte
suflclent .
pentag
e
.llustre
aoutatea
revolullonarI a
acestcl
netodo de ooi-
etnlrc a fllnuLul.
Scenr ?.
Soslrea le
locu1
lncen
8/11/2019 Tehnica de montaj
20/61
- t 2 -
sirea
ponpiertLor
cu toate'natexialele
neceoarte pentru
stitrgerea
lncendlulut,
naginlle
slnt
repartlzate
fiel
care
Ia
1ocul
el, furbunul
este
desfEgurat rapid,
BcE-
riLe d.e
lnocndlu
slnt
puse
la fereetre,
gj_
torente
de
apd slat turnate
asupra
cld.diril
in
flEc6fi.
In
acegt
uonetrt Lncordat
sur.vine
punctul
culminaat.
[resen
prin
inldn]uire
i.n
interiorul
cl6di_rii,
91
ar{tdn o
canelE
de
culcare
Ln care
se afld
o femeie
inpreuad
cu,copllu1
el,
lnviluiti
in fldcdrt
9i
inibu
-
gLti
de fun. Feneia
aleargi i,ncolo
gi
incoace
prin
ca-
qerd.
c5,utind..o
scdpare,
gi
in
deznddejdea
el
snucegte
de fereaetrE,
o
deschide,
9i
strigd dupd
ajutot
cetre
nulll.nea
de
jos.
$ufocati
de fum, igi
plerde
iD sslg.rin
urnE
puteril-e qi
se
pribuqegte
pe pat.
In
aceastd
c1lpd
uga
se
pr{bugegte
sub loviturile date
de securea
clin
nilnile unui vajnlc
erou al- focuLul,
Pdtrunzind
in in-
cepere, el sfigle
d.e la fereastrS.
draperi-tle
aprinae,
snulge
cu
totul
rana
gi
conanclE
tovardgilor
edi sE
des-
fdgoare
pLnd.,
a
eI o scard
de
i-ncend.iu.
Indatd-ce
apare
sqara,
eI
ridlcd.
trupul
neinsuflelit
al femeii,
iI
arun-
cd
pe
Unerl
ca
pe
un
copil
9i
coboarS
cu
repeziciune
Ia'
pEnint.
Trecen
acum
Brin
inldntuire.
l_a.erberlorul
cl6-
dJ.ril lncendiate., Dezndddjduita nand gi-a venlt ln flre
qi,
irnbrS.catd
doar in
cdnaga d.e
noapteringenunchlazd
Ia
pdnint,
inplo:rind ponplerul
.sd-j-
salveze
copilul.Be
face
apel.la
voluntari,
gl
acelagi
ponpier
care
salvase pe
nane, face un
pas
inainte
gi
se
oferd. s5. salveze
copi
-
1u1.
I
se
pernite
s5.
pE-trundd
din nou in
casa nistuit5.
de f15c5.rl
,
iar e1 fd.rd
sd
gov5.i-e
se suie
pe
scarE,
pE-
trunde
prin
fereastrd
girdupd
o agteptare
incordatE
in
qare
ni
se
pare
cii
a.
fost inibugit
de fum,
el
apare
1a
i l=ce i ;s i : . . r i
u
copiru l
lrr b::a e
qi
se intoarce
cu
bine
pe
* : . '
. r i r i . ' ; i
i2, . i , { : ; -5j .
rr iat la
r
oirr)1:-r. l ] -
a1 e
argi spre
ea, ma&a
' i l
cui . , ' . i . : ' t , 11r
i ; ; , i : i ' , , . , . ; .1. i :
t j i . i . rr i r aOt.] i i i l t . i . gcgiad real istd gl
- 1 7 -
nlgcdtoare
se
tennind
fiLnul"1
Evenimentele
care creeazd. atnosfeta
filnului
rtlllala
unui
ponplet
alrerlcant' sint
redate in trei
eta-
pe.
fDce ln
prlnul
cadru
s
expune
o
problend
dramaticd.,
ldeati
nerezolvatE
ptnE
la sfirgj-tul cadrulul al trej.-
lea.
Acliuaea este
condusd de la un cadru la
.
a1tuLt
creiad
o impresie.
de desfigurare
continua.
Porber nu a dlvizat
ac fu:nea in
trei
episoade
cle sine
gt6titoare
gi
ualte
pria
titlurl
-
aga eum ar
fl
proeedat
U611&e
-
ci
a
uait
pur
gi
slnl,lu cacLrele.
Coaseclnfa a
fost croarea,la
apectatgrr l tDzetlsi
cd
vlzioneazE un eveuimcut
unlc, tn deZvoltare contlnuE.
Aceet procedeu a dat lu1 Poter posibtlltatea
ala
a
?lczeata
un sublct
1ung, de construcll e conplexE,
ou
totul
dtferlt
do actiunea bacedatd, dlvlzati
pe
punc{-e,
a
fllnelor lul t[6113s.
Dar
sq,erdorltatea
uetodel lu1 Portal
au co4-
atl nu^nai f.u reallzarea
continult[tli la.
qaratluns.
Ea
atlgure
fu
grlnul
rlndl regtzo.ofuf o llbertate
dc- n1g-
eant
aproqpe nelln -tatE,
df,ndu-L
poeibllltatea
ee a di-
vlza acllunea
ta
unltlll nlcl,
pe
caro
Ie
pgete
o3,au1.
Ia orearee'teaglunLl
drn
f1luq1
nVlala
nnul
po4rlcr
a-
E6r1cann,
Porter a oonblaat d.oud.
proeedcc
dc flluare to-
tal- opuae plnl atuaol. El a e16tur3t ua Eailrrr dc actua-
Iltdtl unnl. aadfrr
ftlrnat
pe
platou,
flnrl acliunlt
rE-
Dl.fad totugl,
fa
nod apateatr
[clatreruBt.
Uu
avantal
tot
atit
do
eeoallal
al
netodel
d
alaoDl-alc a
luL Portcr
ast
gl
faptul
od
reglzonrL
ptrbea
trangnlte
rpeotatonrlul
aollrm,ca do trlF.
Fllnrl.l
nVtala
rrnul
pouptel
anerlcann lacepe cu
ua cad3u
li.
oare
i,n
porpler
adorElt
pe
Ecaun rrlseazd
o
fenele
cu
up
copll,
Lnehlgl- lntr-o caaE in
flCcd.r{.
(vf-
I
Op.ott,
p.4o.
Oi.tat dln catalogul
Edlooa
,rl,-
19o5.
8/11/2019 Tehnica de montaj
21/61
l
- 1 4 -
sul
poropierului apare
intr-un
col
al aceluiagl
ca'erut
intr-o
ramd
rotundd).
In
cadrul urmS,tor se de alarma
pentru incend.iu
9i
apoi
u:meazd
patru
cadre
ale
ponpie-
rl lor
ce
se
gdbesc cd'tre
locul sinistrului.
Acestea,
la
rindul
1or,
sint
ur:mate
de
roomentele
d.e tensiune
descrj'-
se
mai sus.
O o-cerafie
care
Decesit i
un t i lp
considera-
bil
d.e lung,
a
fost
concentratS'
la
dinensiunlle
unei
sin-
gure
bobine
pdstrindu-gi
totugi
in nod
aparent
continui-
tatea
naraliei:
au
fost al-ese
nunai
noroentele
sennifica-
al-
trenului"
(19o]),
Porter
f,oloccgtc
cu.
mai nultd'
eL-
guran 6
noul
princlpiu de
noritaJ. Ial
nultr
e1
introducc
un
cadru
de
trecere,
procedcu nal lallnat
d'ecl,t
toatc
cele
foloeite
in
prinul
c 'u
fl-L -
Scena
9.
Yale
Pltoreaecd.
Ba ,litll
ooboard
cil6d
povirnlgul
dealulul,
trec
un
prrilag
inguat
91
se
indleaptl
sprc
prerle.
Sce+a
1o.
Interior
oflclul
telegrafic.
Telegrafietul
zace la
p5nint,
legat
gi
cu uD
cEluq
in
gure.
El
lupt{
aI
se rldicc
in
plcloard,
se
sprl-
jln6
d,e roasd
gl
telegrafiazi
dr4rd
aJutor
nanipulind
In-
trerup6torul
cu
birbia.
Apol,
epuizatr
igl
plerde
cunog-
tinla.
lntr6
fetila
1ui,
adueinitu-i
pr{nzul. 3a tai-c
fringhiile,
ii
aruncd
pe
fald un
pahar
cu ap6.
Revenln-
du-S , el
igi anintegt
dc
atac
al
aleergl
afari
pentrua
da alarma.
Scena
11.
Interlonrl
unui
local
tipic d'in
Vestul
Indepdrtat.
Cltiva
bdrball
91
ferqei
danseazd
un cadril
v lo i.
- r5-
Ua
raovLoen,
eete
lecuaoecut
repadc
ca
atart:_.
asie ir,-
ping
fu
nljlocul
eAllt
91
obJ.igat
ed
clansesc
"gig&n',ln
tlnp
ce
prlwltorll
so diatrcaz . trdgtrrd focurl de arn5,
prluejd,loa
de aproapo
dc
picloarele
Iul.
Uga ee
deechl-
d.e bnreo
gl
ta
lnclpcre
aparc
oldtlafnilu-ee
telegrafls-
tu1,
pe
Junltatc
ort.
ttancul
sc
fntrcnrpe,
Bdebalil
f91
lau a:rnelc
Al
les tn
fir6l
rt{n
tsg6txr.
Cea
nal'
ccracterletlcl
trdglturl
a fragnentuJ_ul
cltat
egtg
llbortetca
la
nlgcarc.
[llctrrra
dlotre
9
qi
10
ne tranaportd
d,c
la
un'
grup
LC
a
coqtlnuithlil
de
ac l_
une,
EM-a
8-Porter
a
ar{tat
nodalitatea
de
a
'ae
preezenta,
prln
nlJloacole
c#enatograflcl
,
un
sublct
i:r clesfdgu
-
rale.
Plooedeclc
lul
de
oeaafie
erau
lnsd
linitate,
t
Pts:,,Iaggbfr
op."rt.
p,
45.
Gltat
d.in
catalosul
Edi-
son
atln
1904.
8/11/2019 Tehnica de montaj
22/61
-
' 6 '
La
flLnel,a talt
evGnlncntclo
orlu
pretgntato
ln
noil
nc-
selcctiv, Lntruclt flcearc lncldant a1 ec tlunll era
p1-a-
sat
la
o
dlstanll
flvi
frt{ ilo aparatr
n-'
erlgttr
pe
a,-
tuncl.poslbllltatoa
pcatru
lcglzor
dc a
varia
ertrrresivl-
tatea
raraltunll
sel.
Unlcele
varlrli-l
ln
lntensltatea
draroatlc{
a
fl.lauiai
.)rau
ceL+
3*
""
puteau
xeallza
prln
jocul
aotodlor.
S[
anatieSo.acut
utl fra5ront
d.lntr-rm
flln rea-
..iaat dupE
aproxinativ
dolt9rtzeo.
rn{
(lc
la
aparltia
if:-i-,riu'1ul
rlfarele
Jaf
al
tnsnului"
-
rlaqterta
rucl
na-
iluri",
de D,W.Grlffltb.
Coupararcr
netodclor
folosite
ln
aceste
ftlro
uc
va ar{ta
noitul
in care
Oriffith
a
transfornat soatlnultatca
ainpltr dc
aotluae
folositd de
Porter,
lntl-un
lnatru.Deat subtll
dc creare
91
de con,-
trol- al-
tenslunli
dranatlce'
'BTRTE
OF A NATION'
(ilegtorce
unei aatiuni)
f,raglcat
ttln
eetul
5r lsastnatea
lui l,lnoola
MEr
'81
ttuncl,
olndl zllclc
curnplltc r-au
sff,r-
git,
oind
lattnzlad
nina
putcal
atinge
vncnci salu-
tarl a pdcll' ... a vralt rol .
fatall' dtn 14
aprl-
Ile 18'65.
Ulneazi
o
seurtl roral
l,a oelb lnJella
gareroD.
(Eenrxr
B.waLthall)
trsot
ol
o
1r
po
Sla .o Btmcrea
(Ltllan
Gi&)
Ct
?l.rc6
tqlrrrnl
le
tcltru
l .Dttrr
I
arl.Eta
la
un rpoctrool
d.
ar1t.1r
clrrr ru:ll
d
ftr
dc
fa {
pregcilJ"ntrlr
Llocola. Epoctaeolul
a borput.
- t7 -
Ti t lu r
Ora:
BrJo
Sosirea pregedinteluL
- \
1 P.I.^/
Llncoln
gi
insofltortl
sel
oJung
Ft.. l
uaul cf.tc unul
po
pallorul
eclrll
tcatnrr
lut
et
sc
ladleapt6
spne loJn
pleged.Lat-
1u1.
Iaalats.
merg6
ageatul
f,nsdrclnrt
cu
paae
peraonald
n
lut
llacoll.
Fretedintel.e
trpeco
ultlru1.
?
2
IpJa pregedlutrhilr
vdrutl
lr,''
sela teatru-
1u1. In
loJd
rpa:r
Lntofltorlt prrrgedlntr
-
lul. 4
t
3g.
Plrgc.tntple
I,lncotn,
lfali
dtn IoJd,
dI
pdllrta
nnul.
rrgtrr
I
U
4
&oja
Bregedlatelut
(oa
ln 2).
Llneottr
epar6
ln
loJI.
q
5
-B.lt. Elrle
Stoaenaa
9f
Drn
Oarncron
fn
a81i
da
epectacol.
prlttep
ln
dlrocgLe
10-
ttt
lut
l,lnsola,
apol et
r:ldlctr
91
lncep
sd
Itrrhud..
T
I
tuag1oee-flec{rui.
cad.ru
egte
datd.
f,n
picioa:rc
d.t
DG-
llculE.
prntnr
vlteeq
fllnelor-nutJl
i
piii6i
jieil-
val.cazl
otr
un
tlTp
9o
trrolcelie
aC-i
seiundi;
--*-
Prntnr
vltaaa
filuelor
sonor6,
1
plclor
ecfrlvafc*2f,,
ou
un tJ-F
ds
proiecfie
&a
?/5
selc.
t \
-rlorl
cxpltcaliile_
d.inensiunilor
planuxllo:r
gi
alc
preecurttrrllor
folcsitr,
in
tabeiul
aaeiai
fi-sfl;if_
tu1
voluuulul.
8/11/2019 Tehnica de montaj
23/61
8/11/2019 Tehnica de montaj
24/61
z 6
29
7o
7t
12
x :
4
,4
, ,
,6
7 n
z. R
- 4 o -
1 1
Plan aproplat
aL toJll
(ca
in 2l)
l l ;rr:oLr
urrodregte epectacolul ou un zlnbct apr.obator.
Face
d1n umerl un
6est
ea
gl
ctad l-ar fl
frlg
9i
inaepe
sE-91
pun6
hs5.Da,.
8
Booth
(ca
ia 22).
Ridlci capul,
ce
scoaLl ale
pe
scauD.
4
Contlnu[ acliunea dln 28. I.tnooln
teroil'd.
sd-qi lnbiace
haina.
6
9a1a
v{zut6
clin ultinele rf,ndurl
atln
spat6
(ca
in
2o). Masca se descNde,
ardtlnd intreaga
sald.
P.Ap. Agentul personal prlvegte eu lnteres
spectacolul
(ca
in 1 ),
nasc6
rotrurdd.
PJ.
Bootb.. E1 lntrd
pe
uga dln funduL
co-
ridorulul care
duce spre IoJa
1ul llacolm.
Se
apleacd
91
se ultd
prln
gaura
broagtei
in
loja
pregedintelulS
apoi scoate
revolverul
gl
ae
pregEtegte
cle acliune.
fu\g.
Revolvsrul.
Contj-nuarea
acliunii dIn
17,
Booth
se
aprople
de uga loji i
pregedintelul,
o deschid.e
cu
ru r
efort 91 intrd in 1oj6..
Plan
aproplat
a1
1oji l
lui
LLacoln
(ca
in 25).
Booth
apare
in
spatele
1ui llncoln.
Scena
(ca
in 1a).
Spectacolul
continu6.
(Ca
f,n
]6).
Booth trage in
spatele
pregedl"n-
telul.
Llncoln cad.e.
Booth
sare
pe
corniga
l o j i i
q l
de acc lo
pe
s ;en i ,
4
l 15
_ 4 1
_
t9
&&
Sootn
pc
scene.
11
aruncE
arma
in
sus
91
sttl8et
$lilgt
SLc
Senper
Plrrannl.g
Cctlnutul
acestul
eplaod este telativ
sinplu:
pregGdlntale
lJlncoln
este aeaslnat la
teatru in rnonen-
tul'
otld
pazaicul
1ui, neprevd,zitorr
gi-a
pdrd.sit
pos-
tul. Pe
tlupul lui
Porter aceat ePisod
ar
fi
fost red.d
in
Jrn6tate
de duzlal
tle cqdre
91
spectatorli l-ar ft
tnteles pe deplln. Dar Grifflth unnd.regte nal Eult de
olt o
oxpunsts einplC a
conllnutultrl .
El
91-a
constru-
lt
scene
ln
Jurrl
a
patn gtqputl
de
personajer
lincoln
gL
fnro|ltorll
slJ'1 lntrE
care
gL gardlaaul;
Elsle Sto-
nslan
91
Bll
Ceneronl eteslaul
Bootb.r
91
actor'L1 dc
pe
gceal.
Trecerea
de
nonteJ
ds la
un
grup
dr
pereoaaJe
le
altuL
eatc
Juststtcqtl
dln
punct
ds
vetlera loglcrfntru-
cf,t
cu tot11
partlalpl
Ln. eBlaort.
Astfel, A.gl aotlunes
gdna$al.I
(Ia
cere
partL-
olpl
auel Llaeoln,
gardlrnul
91
Bootb) este ds cf,teva
oli
latraruptl
pentru
r
ge
redl
aalnlneDte
conconltente,
oorrtlnultatea apanatl se nrnflarr PllDclplul continui-
tttll rusatlurll
foloslt
ilr Po*el
l,a
fllucle
sa]e, nu
rltc
la nl.cl ua
fel f.ncIlcat.
Portrr
ll
GrlffLtb erau
f:rgd condugl
de
motlve
ou
totul dlferlte atuncl
ctnd dlvizau actlun
a f,1lnulut
tn fragnente acurte. Porter folosea
8/11/2019 Tehnica de montaj
25/61
- 4 2 -
cadru la
cel lnedlat urndtor. Ungblul
do ve.lexe
nu
ae
scblnbl
dl.n
nottve flzloe
sl
rtln
co[8ldcrallud
drana-
&9, Ln scopul de a arlta spestato]Rr1ul un d.eii..11u nou
aI
unel
scenc
nai
1eryf
;
tlata{u carc l:a nonentul dat
prezenta
o fnse-ndtate subatarllalE
pentru
dezvofi;area
tntregtl
naratluni.
Veden
decl cI
conceplta
lul
Grlfflth
asupra.noc-
taJulul eete'radlcal
dlferltS.
de,
cea
q
1ui Porter.
In
frapentrr]
ottat
din
fi1roul
'rNaqtelrea
unei- naliunl"p'ten-
slunea sttg
oreat6
prln
efectul cunulatl-v al- unel
gcrii
de
deta1ll+ Crlf,fttb
a inpdrlit
iatreaga
acf|une
intr-un
nuoEr.da
cleneate
izo1ate
gl
apoi a
re-creat
dln e1c
Bcerra. Aceaetl
netodE de
rnontal
are un dublu avantbj. fa-
td ilc sEa anterioard. Ia pri.nul riad ea tlE poslbilltatea
reglsoi,nlul
eii
oreeze o
lrrpreslc de
adlncine
Ln naraliu-
nea sal detaLLlle, varlatq.,
cor4rleteazE
gl
atribuie. rea-
lltate
tabloulul
unei
gltualll
tD mal nare n[guri
declt
le
putoa
obltne
tlln lnoadratura.unled, desftrtulatd
pe
un
fundal
f1x.
h al
tlotlea rlad reglzorul care
etlpinegtc
aceste
ploooaleo
oond,uoe
nult
nal ugor
reacllIle Epecta-
tonrlul,
d.aoareco
eJ'
poate
alesc detallul
particular
Be
oare
ad-l
prgllnte
speotatonrlul
Lntr-un
nolcnt
particu-
lal.
0 ecurtd anallsE e
cplsodulul d1o flbuJ'
oltat
va
ooaflrna
afirnalla noaetrl.
Prlnele patruaprezese cadtc stabileed soeirba
lut Llgcoln
la
teatru
Fl
prlnlma
fdoutd de cdtre
qpes-
tatiirt.
Apol un tltlu EI speotetorulul
ua
prln
ave:ytls-
uent aanpra
prlueJdlel
lnlnente.
Ur:nltoareld
cLnsl cadre
prezinti
o
lntereealt[
oouparalle ou
procedeul
continuitdtll
elrrple
de uaraglu-
ne al- lul Porter
lntrucit
e1e deecrlu
aclrunea contj-au6.
a
unui
91-ng'-11'
erscnaj
.
Car jn ' ]
I
q
i ' l
a re td
n ^
- '
- a '
-
t f
- i
r a -
x r ' .
- i " . : , ; - ' "
-4r -
.lpolr
ln loc dc
a ar6ta
acliunlle ur:nAtorrs
d,l6
acestull,
ordllrl
15
l|rulegte-eauza
ncrIbdErll
Ealarouul
vpe
eI
psarearcl
qEcrtacolul.
Cadlelc
17r1E
91
.f9
al-l
rlatd r1d,1c.1ndu-E8s
E-
proplXndu-se
d.
ugl, latrlad
la
loJl
ot
aecztndu-gs
aoo-
Lo. fn intreaga
ecdveald se
pdateeazi
o emtlnultete
perrf,eet
logicE
a tublcctuluJ'.
-llloccror
d.
h
oqdrul
L?
la
cad-nrl
18
eate d.irsct&
ce rohtlbl
Du
gl
dryrlu
10-
cu1
acti.uall
,
cind
6aldlenul
lntrtr l,o loJl.Crat$lr
18
e1
1$,
dlrpotriv5,
arat{
rrna
91
aceeagl
aclluaa,
aadrtll.
19
atrigind
atenfla spectatorului
asupre unui
detallu
al
lnaglnil
aatcrlosre. In nod
ewid,ent,
gceasti
troce.Fc
rrt
era
obllgatorle
41a
puqet
de vedere
flp{o.
Ie
I
f,oet
fo-
loslttr
pent;ru
efioacltrtea
l
dxalatte .
Cel de al
dollca
tltlu
coafirr
un. nou
averblg-
tent.
Cadtrele
2o
Fl
2L
grezLntd
publlCul
drn
ssla
dc
slnctrool,
leprevenlt rie
prlueJdl,c.
Io
cad,rele
uluEtoan
(22-1o)
frta
laobi1Al
obr-
dNntil,,
a
lul
ilohn
rlllea Eootb
cste
noatat{
ilr4rd
flecan
dntaU.u
al sceaet
dr
osablu,
ln iatenfla,
pe
dc
o
9rs-
te
de
a
ctea
atalea
de teaalune,
l.ar
pe
de alt5,
pg*r
ib
a ard.ta od
Eooth
rlnl,ae
urenarcat
gi
.esu p6ctat.
lpol,
dqll ce
anlategte
lucd
o alatI.
epectatonr-
1ul cL
gardj.raul gt-a
pdr6stt
poetul
( Z),
ouaflunsa
Bc
lntoarce
la
Eootb
earrB a.trecut
h roflrrao
(r]-|16]..
fir aoeat lonent, tn loo tb
e
Glta
lrealnatarl,
Grlfflth'fltrenrpe
acliutlee
ordruLul
6r
cara
r foet
pro-
babtl-
filnat
intr-o
slngurd.
ttplllaltt
ou.cedrul
g,
pentnr
a arunca
o
prlvi_re
pe
acrra
teatnrlnl
(lf).U1tlnelr
doul
treceri
d.e nontaJ.coastLtuie
o
Llustrare.coaolad
a
aoll
Eetodo
de nontal
elaborate
de Grtffith.
prezentanea
aoe_
nel teatrulul
In
cadruL
l?
tu ad.augE
ninlo
aou
la oele
oe
gtian.
Ea a
fost
lntercalat6
.r{n
notl.vc
dc ordln
pur
dranatic.
Teaeiunea
este
astfel
prehmgitl
fn,rod
arbi_
8/11/2019 Tehnica de montaj
26/61
"+ . t -
i iei.a)., subliri indn-se
totodatd.
indlrect
cI Llacoln
este cu
totul
inconEii-ent
cle
prezenla
luJ. Booth.
Lrupi curn am rnal spus, nontajul 1ui Grlfflth per-
nite
o
red.are
nai detailate
g1
nai convlngdtoare
e su-
blectului. Afi::naila este ilustratE
prin
doud exeruple
din
scurbul fragnent citat.
In
cadrul
21
Elsie
aiatd in
di-
rec{ ia l"oji i
Iui Lincoln:
pentru
o c1ip6.
spectatorul
ar E
inpresia c6. Elsle
l-a obgervat
pe
asasin;
ulterior
sD-
zalia este ldqatd
sE dispar6.
Totuqi
acest moment
d.e
chi-
aulboare neslgurantd intensif icd
nai mult
tensLunea
sceaei.
Tot
astfel roomentul
asasinerii
este
precedat
tl,c
un
BeBt
strani.u
a1
1ui
I,incoln
-
e1 stringe
uoerll.
ca
gi
olnd ar sta in
cureut
-
gegt
care srugerazA
o
prevlzr.une
a catastrofei ce avea sd survind.
e
I
fnsenndtatea
descoperlrll
lui
Grifflth
conat{
agadar in faptul
ci a
inle1ee
neceeltatea
noutErll
fle-
cersi secvenle
a filmuluL
din eadre
incoroplete
a c6ror
ordlae
gl
Bolectioaare
este dictatd
de
cerlnte
ds orclln
dranaturglo.
In tlnp
ce
aparatul de
fllnaxe
al
lul
porter
lnreglatra luparllaL
actlunea
de la
o d.istanfE.
aaunltd
(a&lo[
tn
plaa general),
Griffith
a aretat
cE
aparatul
poatc
d,cttire
un
rol actlv
in nararea
povestl.ri ..
Irpb-
tlnd
un
cvenlneat
In fragpente
ecurte
9i
Lnreglstrl,atl pe
fiscarc
d1a aceatea
din
unghlurlle
aele
Del
aventaJoaec,
erlffltb
a
reuglt ei
schinbc de Ia cadtu ls eadnr rellc-
fu1 naralluril,
aslgurlnrlu-gl
astfel
ooatrolul
a$.U)ra
1n-.
teastt$ll dranatice
a
gublectulul
pe
leaura dezvoltdrll
1o1.
I
In
frapautul
citat
dtn
ttgsgfst'ea
unei
nalirmln
an constatat
o
apllcaFe
a
acestul
princlplu
La Laeroolga-
rea
pr1a
uontal
a
pat{u
ltaii
de
aetiune.
O aItC
apll-
care
a
acestnl
princlplu
o
gEsln.tq
folosirda
de
odtrc
Grlfftth
a filn6flIor
Ln
planrul
apropiate.
lncd
din
plina
perioaal .
a carlerei
salo
Grlffith
a inleIee
ltmitdrile
irpuee
de
obligalia
dr
a flLla
o
_ r . l 5 _
tcene
intreagl
cu
epalatul
fixat
la
o
distanf6
detenoi-
BrtI.
El
i
coastatct
oI
Pontru
a
scoate
in evidenld
gin-
Ourffc leu GDotlile personaJelor sale trebuie sd ap o-
Dlb
rparatul
de ector
g1
s{
inregistreze
iD' detaliu
er-
Ittgla
t'etct
aa1e. Attfel
'la
tlooentul
clnd
reacli'a
e-
,notlonele
a
actorulul
devenea
punctul ceatral
al
in;re-
g11
'seene,
Grlffith
trecea
pur
9i
sbplu
prin
nontaj
dc
la
planul.
RoFetatr
Ia
uaul
nai aProplat3
apo{ clad
sce-
Da
reveBea
la,o
ligcare
largi,
el
Ee
reinlotcel
Ia
cu-
prlnzetornl
PI&'ge4eral.
Grlff1
tngi
tn treeere naniera lzbitoare Ln oarc el a
foat
fo.loslt
ta acerra
JudecIlll
dta
flllul
ttlntolerantd''r
'prln-planurlle
nilailor
DlagdJ. agltindu-as
tub
l4reriul
rrner
laooldllt
agoDtesr
91
prln-planurile
felst
el
ln-
agllntntatc
concatrau
13
ele
tot
csea
ce
dorea
sC
atin
dcapre
Btercr
auflsteascl
a aceetEi
fanel
tn tlnp
ce
6
panoranlcr ele ciupudlor
de luptd
dl'
"ltagterea
u-
act
natltmft
creclz6
seatatia
ulrrl
dezastnr
la
ecat{
tretloDtllr
oa rm
fundel
Pe
care
ee
prolectsaze
lstorla
f,anlIll}or
0rnerou
91
gtonaan.
Aceste
cedls
alrgetran
ooltettul
$rytu
reclarat
de
gravitatea
sublectului.
t
fO
U""ttif
"ft"a,,-
"""P
"ltlry
ducerea
retroapcotlo{.
81
ln aceat
caz
Grlffitb
Ft--
&t
iesna
et
aotlualic
aeraoaajelor
pot
fi
deaeorl
uar
bllc'r
tatelac'dace
se tn6Idhls