+ All Categories
Home > Documents > teatru de imagini

teatru de imagini

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: ana-cantabine
View: 247 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 30

Transcript
  • 7/28/2019 teatru de imagini

    1/30

    Teatrul de imagini

    Adepii teatrului vizual au redefinit arta

    teatrului ca un cmp liber pentru experiene

    care s diversifice creativ imagisticaspectacular. Este imposibil s defineti o

    orientare stilistic simpl pentru teatrul de

    imagini. Denumit teatru de evalet, poezie

    vizual, tapiserii, mozaic teatral, creaiile lui

    Robert Wilson, Meredith Monk, Richard

    Foreman, Patrice Chereau, Peter Schuman,

    Matthias Langhoff sunt reprezentative pentrutipul de spectacol tot mai frecvent identificat ca

    un "teatru de artist".

    n cercetrile relativ recente privind

    teatrul vizual, Pierre Lavy folosete noiunea

    de ideografie dinamic i l definete scriitur

    dinamic bazat pe semne iconice, scheme,

    reele semantice, funcionnd dup principiulreprezentrii figurate a modelelor mentale"33,

    ncearc s surprind specificitatea acestui tip

    de scriitur teatral i s contribuie la

    inteligibilitatea acestui univers complex non

    linear prin instrumente conceptuale inedite:

    structuri disparative, dezordine organizatoare

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    2/30

    (Prigogine & Stengers), interaciune i

    organizare (Edgar Morin), semioz nelimitat

    (Charles Sanders Peirce i Umberto Eco etc.).

    Termenul reflect cu claritate deplasarea

    interesului spre o viziune plastic. "Similarpicturii moderne, teatrul de imagini este

    atemporal... abstract i prezentaional...

    Aplatizarea imaginii (scena ca tablou), la fel ca

    i pictura modern, constituie trstura

    specific a teatrului de imagini"34. Mult mai

    interesat n a investiga spaiul i fenomenele

    formei, teatrul de imagini se ndeprteaz de

    componenta narativ i tinde s cucereasc

    dimensiunea vizual, redefinind, ntr-o

    modalitate teatral complex, elementele de

    baz ale fenomenului spectacular. Rolul pe

    care l ocup scenografia, lumina, muzica i

    mijloacele de expresie actoriceti n acest tip

    de reprezentaie teatral schimb relaia

    tradiional text spectacol.Textul dramatic devine un instrument

    n mna regizorului i actorilor, predispui la o

    interpretare liber a coninutului. Tadeus

    Kantor afirm: Nu joc autorul, m joc cu el"

    Pentru Robert Wilson, ca s nelegi un text

    trebuie s-1 lai s circule n spaiu. Actorii nu

    joac, spun pur i simplu. Monologurile sau

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    3/30

    dialogurile recitative sunt exemplul de lectur

    formal a unui text narativ. Textul rostitcapt

    un simplu rol fonic iar subiectul devine un

    sumum de aciuni. Un actor vorbete ca i cum

    n-ar nelege ceea ce spune. Coninutul nuconteaz, important e forma, ritmul limbilor.

    n Dr. Faustus Lights the Lights3 actorii nemi

    nu cunoteau limba englez i era foarte

    interesant s asculi un actor care vorbete o

    limb pe care nu o nelege. In Une Femme

    Douce se folosesc simultan 3 limbi, engleza,

    franceza, germana. In / Was Sitting on my Patioregizorul a fcut textele punnd mpreun

    buci de fraze luate din emisiunile de la

    televiziune. Teatrul su a fost deseori ca un

    teatru al tcerii": cuvintele sunt nlocuite prin

    gesturi i situaii teatrale iar imaginea vizual

    devine limbajul unic care reverbereaz n plan

    emoional i intelectual. n domeniuldramaturgie e influenat de ideea prezentului

    continuu al Gertrudei Stein care propunea o

    structur dramaturgiei static, ca i cnd

    privim un peisaj. Unul din spectacolele sale,

    cu titlul sugestivPrivirea surdului, are la baz

    asocierea unor secvene disonante la prima

    vedere, dar care i gsesc, prin analogie, un

    nebnuit mesaj interior.

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    4/30

    Ideea dramatic vizibil la Wilson este

    realizat prin scenografii fabuloase cu decoruri

    grandioase, cortine gigantice ce reprezint

    peisaje care necesit diverse tipuri de

    iluminare i o serie ntreag de mainriicomplicate, muzic far ton, costume baroce,

    toate realiznd modele rigide i formale de

    mobilitate, cinetic i static. Tehnologia

    contemporan permite mai mult ca

    orincnd transpunerea cu exactitate a ideilor

    vizualizate. Muli regizori americani s-au

    aventurat supraevalund posibilitile tehnicede realizare a imaginilor dramatice unice i

    ndrznee dar el este cel care folosete la

    maximum tehnologiile noi, imbinndu-le

    magistral cu arta.

    n teatrul lui Robert Wilson comunicarea

    prin imagine vizual reflect n fapt o

    manifestare exploziv a imaginaiei dar i ocutare formal: Eu cred nainte de toate ntr-

    un teatru formal. Textele mele nu caut s

    nareze ci sunt construite asemeni partiturilor

    muzicale. Toate gesturile personajelor au o

    numerotare, aciunea i intervenia luminilor

    este precis calculat ntr-o partituri n care se

    asociaz lumina, sunetul i aciunea*** PentruRobert Wilson, cerinele scenei, notele

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    5/30

    referitoare la amplasare, funcie precis, sunt

    noiuni gndite matematic n relaie cu spaiul,

    ca noiune fundamental. Regizorul alege un

    spaiu i o durat pe care le mparte n seciuni.

    In acest spaiu introduce elemente, persoane,aciuni, dar grila rmne invizibil

    spectatorului. Funcia culorii i lucrul cu

    spaiul i, evident, cu materiale i obiecte

    autentice pot crea un ntreg estetic special cu

    un numr neateptat de posibiliti de

    interpretare a sensului. Colaje de imagini,

    forme, culori, lumini, gesturi, materialele suntexplorate pn la limitele puterii de sugestie.

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    6/30

    Imaginile la el sunt, fr nici o gratuitate,transpunerea sensibil a cuvintelor, pe care

    nici nu mai e nevoie s le pronuni. Este un

    sistem de simboluri fragile, fiecare dintre ele

    trebuie neles prin imagine. O calitate

    caracteristic a muncii artistice a lui Wilson,

    n interpretarea pe care el o d imaginii, este

    dat de folosirea repetat, aproape obsedant aunor imagini i cadre. Wilson folosete acest

    procedeu al recurenei i n interiorul aceluiai

    spectacol, transformnd unele secvene n

    imagini emblematice. Cu ajutorul luminilor,

    vidului i depersonalizrii, Wilson recurge la

    dilatarea

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    7/30

    timpului, evocnd o atmosfer perceput

    dincolo de orice logic discursiv a contiinei

    raionale. Aceasta se accentueaz printr-o

    ritualitate repetat a aciunilor, prin imagini

    statice i aciuni care se mut imperceptibil i

    care au rol dramaturgie catalizator. Actorul -simplu element ajuttor, egal ca importan cu

    sunetul sau culoarea, are menirea s dea via

    imaginii definind spaiul n termenii abstraci

    ai geometriei i mecanicii. Gesturile sunt

    sfrmate i elementele din care sunt compuse,

    ncetinite la maximum. Limbajul creaiei

    actoriceti presupune o diversificare a

    aptitudinilor i ptrunderea n interiorul mai

    multor sfere artistice.

    Wilson a fost deseori comparat cu

    Richard Wagner. El a gsit un public mult mai

    receptiv la scenografia sa n nordul Europei,

    mai ales n Germania, dei spectacolul su,

    Einstein pe plaj,pe muzic de Philip Glass, a

    produs senzaie la Opera Metropolitan dinNew York n 1976.

    Lucrarea are la baz, se pare, o

    fotografie a savantului realizat n 1905 pe o

    plaj. Diapozitivul acestei fotografii este de

    altfel proiectat la un moment dat n cadrul

    spectacolului. Soluia vizibil a produciei vine

    din organizarea proprie a spaiului expusprivitorului, criteriul de compoziie, nici

    narativ, nici mcar logic, supunndu-se unor

    simple asociaii figurative dup o tehnic

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    8/30

    matematic. Practic, emblematice pentru

    aceast pies sunt trei cadre: trenul, tribunalul

    i cmpul. De fiecare dat, cnd apar, ele sunt

    prezentate dintr-o alt perspectiv, menit s

    distorsioneze imaginea anterioar, fiecare

    revenind de trei ori n unghiuri diferite, nsuccesiunea diverselor planuri picturale care

    influeneaz dispoziia actorilor, ce iau pe rnd

    forma unor portrete, unei naturi moarte sau a

    unui peisaj. Orice fel de cadru, chiar i cnd el

    nsui nu are o valoare estetic general i nu

    pare s serveasc unui scop, va avea o nou

    folosin i, n moduri neateptate, va adugaun nou sens, uimind imaginaia teatral.

    Complexitatea cadrului se relev din

    suprapunerea imaginilor fixe sau n micare,

    individuale sau de grup, i din desfurarea

    aciunilor n paralel, pe diverse planuri, aflate

    de multe ori n opoziie. Piesa este construit

    pe o estur de ritmuri vizuale carecontroleaz n permanen relaia personajelor

    umane cu spaiul n care se afl. Jocul

    raporturilor dintre actori i spaiul scenic este

    un joc artistic i tiinific n tablouri care se

    repet succesiv. Imaginile vizuale create sunt

    susinute de fundalul muzical semnificativ al

    lui Qlass prin care se intoneaz interminabiltrei note sau trei cifre mereu la fel "one two

    three one two three one two three".

    Repetitivitatea notelor lui Glass i coregrafia

    lui Andrew de Groat vin n sprijinul mesajului

    complex al spectacolului.

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    9/30

    Obsesia cifrei determin micrile imaginilor

    scenelor n care apar temele echilibrului,

    gnditorului, gesturilor interioare de o

    geometrie extraordinar. Micrile evolutive

    ale corpurilor sunt ghidate de Andrew de

    Groat. Actorul renva s mearg ntr-un

    sistem de sensibilitate stupefiant, concentrat,

    ascultnd cu ntregul su trup pentru a putea

    lua din fiecare vibraie sensul micrii.

    Wilson e tentat de spaiile aeriene, pe

    care le populeaz cu obiecte fantastice, figuri

    simbolice dar are i un sim extrem de

    dezvoltat pentru valoarea material autentic a

    tot ceea ce folosete pe scen. n toate creaiile

    sale, este de asemenea clar o intenie

    perceptibil a utilizrii lucrurilor reale (copaci

    dezrdcinai, diferite obiecte), reprezentndu-

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    10/30

    Ie ca i cum erau istoria** lor, adugnd o

    dimensiune

    Foto 6: Alceste de Robert Wilson, dup

    Euripide la Bobigny, 1986. Decoruri de Kamm

    Tom i R. Wilson

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    11/30

    a timpului la soluia spaiului. A construit

    montaje savante n special pe lumin sau n

    clar-obscur, greu de realizat, cernd nu numai

    cunotine de scenografie ci i de inginerie.

    Scena apare ca o adevrat reea de corzi

    ntinse, de cabluri, ine care asigur trecerea

    pe vertical, la intervale calculate cu grij, a

    elementelor enorme, suspendate. De multe ori,

    Wilson utilizeaz un conglomerat vizual de

    imagini aranjate pe straturi orizontale (de

    obicei n numr de apte) n care se desfoaractiviti independente. Prin simpla proiectare a

    luminii unui reflector, fiecare strat devine un

    centru focalizator al ateniei. Se poate lua ca

    reper n acest sens spectacolulRegele Spaniei.

    Aici n mijlocul unui salon victorian troneaz

    un fotoliu cu sptar nalt. Dintr-o parte a scenei

    coboar regele Spaniei, oprindu-se la unmoment dat cu spatele la public. n acest timp

    un btrn intr pentru a studia obiectele

    geometrice aezate pe o mas de joc. Pe

    peretele de fundal al salonului se observ o

    crptur prin care se ntrevede un peisaj

    marocan nsorit. De-a lungul spectacolului un

    alergtor fuge dintr-o parte n alta a sceneifcndu-se vzut prin crpturi la anumite

    intervale de timp. Labaza scenei sunt plasate

    dou grmezi una de fn i alta format din

    oameni i obiecte care fac parc trecerea ctre

    giganticele labe de pisic plasate n primul

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    12/30

    plan. nc o dat Wilson lucreaz asupra

    disocierii, asupra divergenelor de imagine.

    Adoptnd aceeai tehnic a straturilor

    orizontale Wilson se impune cu spectacolulMuntele Ka, prezentat n are liber la festivalul

    de la Shiraz, Iran, din 1971. Chintesena

    dramatic vizibil pentru spectacolul maraton

    Muntele Ka (care a durat apte ore cu

    participarea a aptezeci i nou de persoane de

    diferite naionaliti: americani, iranieni,

    francezi, polonezi etc.) este figurat de decor caun refugiu al lumii. Rceala i rafinamentul

    Foto 7: Schia de decor realizat de Robert

    Wilson pentru scenografia la spectacolul Lady

    of the Sea de Susan Sontag, dup Henrik Ibsen,

    Teatro Comunale Di Ferrara (1998) fundalului

    abstract, care i-a pierdut esena material nconcreteea peisajului real, corespund cu

    sensurile expresive apropiate lui Wilson. ntr-

    un mod sofisticat el combin elementele

    aciunii scenografice cu un lirism nou i o nou

    reprezentare unde, i aici, imaginile se schimb

    cu lentoare, abia perceptibil. Ambiionnd "o

    sintez a tot ceea ce se ntmpla n artasecolului XX", Wilson a reuit o realizare

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    13/30

    poetico-pictural insolit,, n care istoria

    umanitii evolueaz n straturi orizontale, de la

    realitatea vieii contemporane (prin suburbia

    american, tribunal, salon etc.) la imaginisimbolice din trecutul biblic, mitologic i

    cultural (prin Noe, Sfinx, Parthenon) sau la cele

    aparinnd macro-cosmosului ctre o

    dimensiune infinit.

    Interesul lui Wilson de a explora

    profunzimile subcontientului uman face din

    munca sa o cutare nencetat a misterului,crend calea prin labirint prin modelarea

    spaiului care ajut cuvntul i mesajul su s

    ating mintea i inima audienei. Mesajul poate

    fi unul incoerent, ntrerupt deseori de muzic

    sau replici nregistrate pe band de magnetofon.

    Ceea ce se caut este expedierea unor

    informaii ce trebuie decodate de spectator pe

    baza unor asociaii figurative. n Viaa i epoca

    lui Sigmund Freud, expresia teatral impune

    substana unei reconstituiri a vieii n diverse

    perioade, dnd ideea sensului profund al

    ritmului vieii. Pe o plaj scenografic se

    plimb Freud i soia sa n timp ce n jurul lor

    ali actori traverseaz ncet scena fie alergnd,

    fie tfirndu-se prin nisip. In tot acest peisaj este

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    14/30

    introdus o broasc estoas enorm ce

    traverseaz scena. Imaginile propuse de Wilson

    sunt derutante i necesit s fie decodificate

    printr-o raportare 1 elementelor izolate lantreg, impunnd o reconsiderare general aefectului produs de imaginea teatral asupra

    spectatorului.

    Lumina are i ea un rol dramatic

    fundamental, intervenind pentru a determina

    zonele temporale i indicnd diferite momente

    ale zilei. Spaiilor deschise le corespunde o

    explozie de lumin menit s sugereze o

    dimensiune infinit. In alte spectacole, pentru a

    delimita din clarobscur un chip sau o mn era

    nevoie de ase surse electrice diferite. Wilson

    spune: "eu pictez cu lumin, culoarea ajut

    percepia, ajut s vezi i s asculi". Wilson

    utilizeaz disociaia ca arm mpotriva

    realismului, a psihologismului, mpotrivapovetilor, iar intriga e creat prin schimbri de

    lumin: Subiectul se afl n raportul luminii cu

    obscuritatea, al sunetului cu linitea.. .Textele

    mele nu caut s povesteasc o istorie, ci sunt

    construite ca nite pri muzicale autentice (o

    excepia o constituie Hamet, o pies

    autobiografic). Toate gesturile personajelor,

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    15/30

    toate ritmurile luminilor i aciunilor sunt

    calculate. Lumina, sunetul i aciunea sunt

    divergente. In timp ce vorbeti poi asculta, iar

    n timp ce vezi ceva, poi nelege un alt lucru.Spectacolul, nainte de toate, vizeaz s

    exploateze la maxim aceste discordane ntre

    imagine i ceea ce se aude, ntre lumin i

    sunet", spune Wilson. In binomul discordant

    sunet-muzic, n aceast dualitate sunt inserai

    actorii care evolueaz rar a cuta s

    armonizeze viziunea cu substratul activ. n

    imaginaia

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    16/30

    Umbra, lumina, transparen

    a, vidul, solul ce eman jerbe

    de foc, soliditatea unui

    scaun-scar

    supradimensionat, decupat

    pe fundalul exaltant,construiesc cu lejeritate

    metafora unui spa iu

    nedefinit, gnd care ascunde

    alt gnd. Scenografia este

    att o chestiune de

    vizibilitate, pe ct este de

    invizibilitate (foto 8).

    sa, la nceput, exista o imagine i un sunet, o

    idee de structur: de exemplu patru acte ca n

    Regina Victoria; dou acte exterioare dau

    natere la dou acte de triri interioare, dou

    acte calde n interiorul celorlalte dou acte reci,

    o obsesie sonor ce corespunde unei obsesii

    vizuale. Micrile i cuvintele primului act sunt

    reluate n actul patru; sunt foarte puine

    personaje, n secvene scurte care sunt

    ntrerupte de obscuritate i regenerate brusc delumin. Personajele se schimb nu rmn

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    17/30

    dect cuvintele i gesturile care se detaeaz pe

    fondul reprezentativ al aceleai case, vzute fiefrontal, fie ntr-un col, ntr-un timp distant

    A

    care oricum nu este evaluat. In final nu trebuia

    s rmn dect o compoziie abstract, un

    tablou sau o bucat de muzic, o oper de art

    constituit din semne.

    Teatrul de imagini al lui Wilson a

    experimentat cele mai ndrznee viziuniscenice care au rmas i astzi modele

    scenografice. Alturi de Wilson s-au afirmat

    numeroi ali artiti ale cror spectacolele au

    ncercat s se ridice la amploarea i

    complexitatea viziunilor lui Wilson. Despre

    creatorii teatrului vizual, Foreman afirm c

    multe dintre spectacolele lor relev predileciapentru o estetic total diferit", prin care

    teatrul vrea s creeze o situaie delimitat, de

    cmp, in interiorul cruia spectatorul se poate

    examina pe sine n relaie cu descoperirile pe

    care artistul le-a fcut n mediul su"37.

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    18/30

    Richard Foreman, asemeni hii Brecht

    cu mult nainte, i invit pe spectatori la o

    analiz critic, lucid, dar nu prin intermediul

    parabolei ci printr-o descriere precis a

    detaliilor diferitelor activiti i obiecte scen

    ice ce alctuiesc imaginea scenic i activitateaaferent ei, articulnd inventiv cuvntul cu

    imaginea. Exist la Foreman o provocare ca i

    la Dali. Ceea ce-1 apropie de spiritul

    suprarealist este dorina natural de a uni,

    aparent incompatibil, sursele subcontiente ale

    dorinei, de a descoperi jocul, umorul i

    asocierea n scene bizare, de un erotism

    denaturat i afiat. Farmecul acestor lucruri este

    realizat cu obiecte disparate, eteroclite i

    scoase din rolul lor obinuit Cu un

    rearanjament al obiectelor i o schimbare a

    funcionalitii lor, a schimbat natura spaiului

    dat. Regia devine astfel creaia complet a unei

    opere care nu exist dect prin ea nsi: o

    micare continu a sunetelor i imaginilor irevenirea obsesiv a acelorai fantasme care li

    dau coeren i for (foto 9).

    In unele spectacole ale sale, Foreman

    - fondatorul unui teatru pe care 1-a numit

    ontologic-isteric" creeaz tablouri

    statice ncadrnd actori care stau nemicai,

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    19/30

    plasai ntr-o poziie asemntoare cu cea a

    manechinelor ntr-o vitrin", oblignd

    spectatorii s-i contemple.

    Referitor la teatrul de imagini

    postmodern, Robert W. Corrigan afirm:"Incapabil s creeze reprezentri ale indivizilor

    n aciune (i oricum nefiind convins de

    validitatea acestora), prezentarea ia locul re-

    prezentrii iar spectacolul se refer, din ce n ce

    mai mult, la spectacolul n sine" [...] teatrul

    postmodern creeaz tipare n spaiu", imagini

    reprezentri" i tablouri"38.Realitatea imaginar a artei este

    diferit de realizarea sa fizic n timpul i

    spaiul scenei"39, afirm Tadeus Kantor. Prin

    formaia sa de plastician i scenograf Kantor se

    ataeaz constructivismului rus i german,

    dadaismului i suprarealismului. n 1944

    fondeaz la Cracovia un teatru experimentalclandestin. Spectacolele se caracterizeaz prin

    prsirea scenei tradiionale i prin joculA

    cu obiecte reale. In 1955 formeaz grupul

    Cricot 2 (anagram de la Circ). Din grup fceau

    parte scriitori i actori neprofesioniti care

    experimenteaz "comportamentul liber i

    gratuit" n pivniele galeriei Krisztofory.

    Lanseaz manifestele teatrului informai

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    20/30

    i ale teatrului de ambalaje (1960-1962) princare i propune s distrug i s

    reconstruiasc forme pornind de la materia

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    21/30

    brut. El elibereaz obiectul de orice funcie

    practic. Realitatea la rangul cel mai de jos,

    ntre eternitate i pubela, obiectele devin n

    sfrit libere s fie ceea ce sunt. n 1963lanseaz Manifestul teatrului zero unde

    continu deconstructivismul aparenelor:

    actorii trebuie s joace n surdin, semnificaia

    cuvintelor este redus la zero, sentimentele

    sunt abandonate. Este perioada happening-lor.

    In plin epoc a civilizaiei de consum, Kantor

    propune o oper de art lipsit de orice

    valoare, de orice semnificaie, deci imposibil

    s fie consumat". El devine celebru pe plan

    internaional la festivalul de laNancy, 1971, cu

    La Poule d'eau. Cariera sa continu cu Clasa

    moart, 1975, considerat cel mai reprezentativA

    dintre spectacolele sale. In spectacolul Je ne

    reviendrai jamais Kantor este actorul principalal piesei jucndu-i propriul su rol. Cu acest

    spectacol i ncheie tetralogia numit "teatrul

    iubirii i al morii"-1988.

    In 1980 se instaleaz la Florena unde

    creeaz Wielopole Wielopole n colaborare

    cu Teatrul Regional Toscan (foto 10).

    n 1971, cu nou nfiinatul su Centru

    Internaional pentru Cercetarea Teatrului,

    Brook a realizat Orghast, scris de poetul englez

    Ted Hughes, n limbajul ceremonial persan

    antic (foto 11).

    Georgio Strehler tie ca nimeni altul s

    compun imagini. El a dat contemporanilor i

    emulillor si gusturi care au devenit tiine.

    Fiecare tablou este unic prin ncadrarea sa,

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    22/30

    repartiia volumelor i a planurilor,

    corespondenele i axele sale de simetrie,

    opoziiile sale de umbre i lumini I n Furtuna

    regizat n 1978 e incontestabil c n minilelui Strehler atmosfera i plasticitatea scenelor

    acioneaz asupra imaginaiei spectatorului

    fcnd s devin frumos, chiarLun masacru!

    Jorge Lavelli cultiv excesul expresiv

    fcut din zgomot i din patimi dominate. In

    spectacolul In stil grecesc de B. Steven,

    (regizat de Jorge Lavelli n 1990) tragicul

    arhaic folosit de regizorul modern mprumut,

    ntr-o perioad alienat de mijloacele

    electronice, alte ci dect cele clasicizate. Se

    merge mai degrab exact invers, la un

    exhibiionism al violenei i al pulsiunilor,

    transformate mai eficace, senzorial, prin

    recursul la simbolistica cunoscut a culorilor

    (rou-sngeriu) i la brutalitatea luminii isunetului.

    Spectacolul Cearta de Marivaux.

    regizat de Patrice Chereau n 1976, este un

    festival al luminilor. Lumina intervine n

    spectacol rspndind n spaiu vibraiile sale.

    de la cele mai puternice i brutale, la cele mai

    irizate i diafane. Observatorii, maetrii aipovestirii i ai spectacolului, care sunt Prinul

    i Prinesa, acioneaz n umbri. Misterioasa

    surs de lumin contre-jour, combinat cu

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    23/30

    geometria uscat a uii, dedic cuplurilor de

    tineri fericiri evanescente.

    Georges Lavaundant propune nspectacolele sale un univers care oscileaz

    ntre vis i realitate. In spectacolul Baal,

    imaginea d tonalitatea unei scene modelnd

    aciunea. Violen i lirism, negativism i

    poft animalic de bucurie, aceste noiuni

    contradictorii care definesc prima pies a lui

    Brecht, se regsesc transfigurate n mijlocul

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    24/30

    scenei, n regia lui Georges Lavaundant.

    Producia accentueaz folosirea naturii i,

    de aceea, actorii se mic, n peisajul bizar,

    prin nisip i pmntul accidentat, ca o crust

    vulcanic. Cerul e albastru, dar furtunos.Costumele surprind, prin modelare, formele

    strns ncolcite ale celor dou personaje i

    culoarea redus marcheaz singurtatea care

    se impune ca la un capt de lume... (foto 12)

    Lee Breuer fondator al grupului

    Mabou Mines este autorul genului numit

    Animaii. Pentru The Red Horse Animation,

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    25/30

    cei trei actori ai grupului JoAnne Akalaitis,

    Lee Breuer i Ruth Maleczech sugerau

    forma calului rou, mai curnd dect o

    reprezentau. Imaginile erau orizontale, pesolul scenei, ceea ce se ntmpl foarte rar n

    teatru. Solul scenei era sonorizat cu

    microfoane.

    n tehnica comunicrii vizuale asistm

    i la demersuri dintre cele mai originale: Adri

    Boon domina n anii 70 resursele nc puin

    explorate ale tehnologiei audiovizuale (bandsonor, magnetoscop etc.). Astzi putem fi

    victime" ale vizionrii sub magia electronicii,

    muli dintre cei ce aleg s afirme imaginea n

    spectacolul teatral fcnd din tiina lor o

    tehnic.

    In contextul oferit de dezvoltarea iar

    precedent a tiinei, tehnologia contemporanpermite realizarea imaginilor scenice exacte,

    folosind fotografia, cinematograful, televiziu-

    nea - simbolurile vizuale mediatice care

    domin lumea. Aceast scenografie le folosete

    pe toate, perpetund concepia contemporan a

    spaiului practicabil, amestecnd un estetism

    colorat cu diferite efecte ale realului, cum ar fiaceast ap stttoare (foto 13).

    A

    InRoute 1 & 9 Wooster Group (foto 14)

    a folosit ecranele televizoarelor pentru a

    transmite o pies regizat convenional, Oraul

    nostru, care era interpretat n mod antitetic cu

    spectacolul de pe scen. Calitatea real devine

    stilul principal n crearea mediului. Aciunea

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    26/30

    de pe scenft este continuu nregistrat pe

    suport video, transmis, concomitent, pe ecran

    i, magnific, pe perei folosii ca suprafee de

    proiecie. Putem urmri apoi, n paralel, ce noiforme de realitate scenic dobndete, apoi se

    oprete adesea ntr-un instantaneu detaliat,

    parc mai autentic, dar, n acelai timp, mai

    percutant i cu neles mult mai personal. In

    acest mediu imprevizibil, glumele vechi ale lui

    Thorton Wilder preau n micare, ca i

    replicile selectate din piesele lui Cehov, cititede Ron Vawter, cu o voce monoton.

    Chiar cnd regizeaz texte clasice,

    Elizabeth LeCompte folosete tehnologiile noi

    n teatru. In The Hairy Ape, (spectacol regizat

    de ea n 1997 la New York, cu Willem Dafoe

    n rolul principal) a folosit un decor de oel,

    aparatur de sunet de 12 tone i o iluminaieoriginal, care au dus toate la o regie

    expresionist, foarte potrivit pentru redarea

    piesei lui Eugene O'Neill.

    In cadrul globalizrii, se confirm una

    dintre principalele caliti ale teatrului

    contemporan: capacitatea sa mare de nnoire

    prin interferena cu alte culturi. Lrgireaspectrului a condus la o hibridizare intens a

    posibilitilor teatrului nsui. n Japonia,

    NOHO Theatre Group din Kyoto a montat

    piesele lui Samuel Beckett ntr-o combinaie de

    kyogen i elemente ale teatrului experimental.

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    27/30

    n 1917 de actori instruii la Teatrul de Art

    din Moscova de ctre nsui Stanislavski au

    prezentat pentru prima oar n istoria lor opies nou, scris i realizat ca o interpretare

    ebraic nou de No i Kabuki. Africa l atrage

    pe Peter Brook. Pentru a-i testa eficacitatea

    noului su limbaj teatral, Peter Brook susine

    cu trupa sa internaional un teatru safari prin

    Africa, unde a confruntat actorii cu un public

    care nu cunotea modelul teatrului european.Experimentul teatral al lui BrookTierno

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    28/30

    Boka, reprezentat n Germania la Bochum n

    cadrul Trienalei organizate de Grard Mortier n

    2004 n regiunea Ruhr, era perfect adecvat unui

    festival ndreptat mpotriva structurilor politice

    actuale. ntr-un limbaj internaional: limbajulimaginii teatrale, Brook povestete o tragedie

    fr a vorbi de Bagdad sau Kabul, talibani, Bin

    Laden sau Bush, intensificnd comunicarea. El

    prezint ntmplri fr balast intelectual, magie

    iar mistic, poezia concretului. Tot ce exist e

    semn, i simbol, mesaj universal, experiena

    uman n general prin ceva esenial,fundamental.

    De menionat experimentele Arianei

    Mnouchkine: n 1981 monteaz Richard IIde

    Shakespeare n stil japonez, cu micri rituale i

    salturi. n 1982 a nscenat Cum v place de

    Shakespeare pornind de la elemente ale

    teatrului vechi indian i miniaturi persane, cucomici acrobai, iar n 1990 la Paris, Ariane

    Mnouchkine a regizat un spectacol captivant la

    Thtre du Soleil cu Les Atrides, o tetralogie

    greceasc de zece ore n care actorii au purtat

    costume opulente de origine asiatic, culisele

    erau de tip kabuki, iar coregrafia corului

    rivaliza cu dansul kathakali al dramelor din

    sudul Indiei. Muzica de acompaniament

    compusa de Jean Jacques Lemtre a fost

    interpretai cu 140 de instrumente exotice i

    elemente combinate de improvizaie folk

    oriental, percuie kabuki i tehnici occidentale

    moderne. Interpretarea

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    29/30

    grandioas i expansiv a fost clasic francez,

    dei compania internaional a lui

    Mnuochkine nu este francez.

    n 2004, scena aproape goal pe

    care se desfoar spectacolulLe dernierCaravansrail,prezentat la Festivalul din

    Bochum, contrasteaz cu cea de la Thtre du

    Soleil, de la Cartoucherie din Vincennes, cu

    rulote, cu intrarea deasupra creia e scris

    Libertate, Egalitate, Fraternitate", cu foyerul

    ntunecos i sala ca un templu, cu statuile lui

    Buddha vopsite n rou ca sngele. Scenele cucare ncepeLe dernier Caravansrailal Arianei

    Mnouchkine (care ine doua seri) arat lupta pe

    via i pe moarte. Chiar i cine nu pricepe

    limba (n Bochum se vorbea germana) nelege

    limbajul universal al semnelor i gesturilor.

    Rugmintea, ameninarea, puterea pumnului

    sunt esperanto. Dezastrul se petrece acolo unde

    a nceput viaa, n ap. O barc undeva n Asia

    Central, o alta, n Oceanul Indian, se ndreapt

    spre Australia. Lipsit de mainrii, montarea

    se deprteaz complet de teatrul nsorit i

    strlucitor, prin nscenarea srccioas, prin

    monotonia episoadelor de groaz care se repet,

    obositoare, nbuitoare, paralizante. O pnz

    din balonseide, agitat de multe mini, red apacu valuri. ntr-o brcu sunt ngrmdii cei

    care lupt cu elementele dezlnuite. Ei sunt

    persecutai

  • 7/28/2019 teatru de imagini

    30/30

    i respini de peste tot, de pe mal se aud strigte de ur

    ale dumanilor, elicopterele nu-i salveaz ci i

    amenin. In prolog se citete o scrisoare dintr-un loc

    inexistent, ctre cei fr patrie. Reiese cu claritate c

    arta nu imit realitatea, dar prin jocul actorilor,

    scenografie, costumare, dans, se exprim poetic

    catastrofa universal - ideologia din zonele de crizdin Tibet pn n Algeria, din Afganistan pn n

    Kosovo i mai departe. Ultimul Caravansrail

    funcioneaz paralel cu metoda unui cin-verit.

    Mnouchkine i dramaturga ei Hlne Cixous au scris

    scenele bazndu-se pe interviuri n lagrul de primire a

    refugiailor din Sangatte din Frana. De mai mult de

    treizeci i cinci de ani Teatrul Popular al ArianeiMnouchkine i proclam funcia social, chiar dac ea

    a fost deseori mascat de prezena tragicului i de

    teatrul epic.

    40 Dan Jitianu, art. Scenografia - subst. fem", RevistaTea


Recommended