+ All Categories
Home > Documents > T1. Locul, Rolul Si Important A Comertul in Economia Nationala

T1. Locul, Rolul Si Important A Comertul in Economia Nationala

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: andreea-loredana-nitu
View: 294 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 38

Transcript

ECONOMIA COMERCIAL

conf. univ. dr. Mihaela CONSTANDACHE

Coninut tematic al cursului Cap.1. Locul, rolul i importana comerului n economia naional Cap.2. Aspecte privind organizarea comerului Cap.3. Modaliti de organizare a aparatului comercial Cap.4. Locul pieei bunurilor i serviciilor n cadrul economiei de pia Cap.5. Structura consumului i legile sale economice Cap.6. Cererea de mrfuri Cap.7. Oferta de mrfuri Cap. 8. Relaiile de pia generate de ctre structurile comerciale Cap. 9. Elemente de politic comercial la nivel macro i microeconomic Cap. 10. Elemente de eficien a activitii comerciale

Repere bibliografice Costea, C.E., Sseanu, A.S., Economia comerului intern i internaional, Ediia a II-a revizuit i adugit, Editura Uranus, Bucureti, 2009; Sseanu, A.S., Economia comerului intern i internaional, Editura Uranus, Bucureti, 2008; Patriche D., Ionascu, V., Economia comerului, Editura Uranus, Bucureti, 2002;

Cap.1. Locul, rolul i importana

comerului n economia naional

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul; 1.2. Comerul internaional i Uniunea European; 1.3. Evoluii i tendine n comerul contemporan.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Comerul component principal n sistemul unei economii naionale; Noiunea de comer n teoria economic: ramur a economiei naionale, ce cuprinde activitatea unor ageni economici specializai n efectuarea de acte de comer; categorie economic; profesiunea unor persoane (fizice, juridice) care acioneaz n cadrul pieei, asigurnd actele de schimb.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Conceptul de comer:

transferul titlurilor de proprietate asupra produselor i serviciilor; prestaiile de servicii realizate ntre: diferite stadii ale produciei; productor i consumator.

Activitatea comercial:

legtur vital ntre productor i utilizator; contribuie la:

Politica comercial:

fluidizarea i satisfacerea cerinelor de pe pia; ntlnirea dintre cerere i ofert; recunoaterea economic a cererii/ofertei, prin intermediul actului de vnzare cumprare;

parte a politicii economice a unui stat; totalitatea msurilor, reglementrilor cu caracter juridic, fiscal, valutar, bugetar, financiar, bancar, promovate n scopul orientrii i integrrii relaiilor comerciale.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Funciile autoritilor publice pentru asigurarea politicii comerciale: administrarea, orientarea i dezvoltarea economiei naionale; asigurarea aplicrii corespunztoare a controalelor administrative; crearea unui cadru propice desfurrii relaiilor comerciale. este influenat de dezvoltarea economic a statului: poate fi:

Orientarea politicii comerciale:

poziia de liber schimb ri dezvoltate; politic puternic protecionist - n perioada de criz; discriminatorie; nediscriminatorie;

Principiul funcional al politicii comerciale: principiul egalitii n relaiile economice:

principiul nediscriminrii partenerilor comerciali; clauza naiunii celei mai favorizate:

un stat acord unui alt stat anumite nlesniri ce vizeaz schimburile dintre dou ri, acestea fiind acordate n mod nediscriminatoriu, tuturor statelor cu care ntreine relaii comerciale respectivul stat.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Tipuri de relaii comerciale, n politicile comerciale: de promovare a relaiilor economice internaionale; de protejare a economiei naionale de concuren extern;

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Definiii ale comerului: literatura de specialitate: ansamblu de activiti care privesc un produs din momentul investiiei sau al manifestrii inteniei de a-l crea, pn la distrugerea sa n procesul de consum, indiferent care ar fi fost forma acestuia;

etimologic: commercium (lb. latin) schimbul cu ceva sau cu cineva;

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Definiii ale comerului: n sens funcional: activitatea prin care anumii participani la realizarea actelor de pia procur bunuri (mrfuri comerciale) de la ali participani n sistemul relaiilor de pia pentru a le livra unor teri; schimbul de mrfuri materiale; n sens instituional: sistemul instituiilor, societilor, asociailor i persoanelor fizice a cror activitate economic se bazeaz pe comer, n sensul su funcional

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Activitatea de comer:

a cunoscut modificri substaniale:

iniial: simpl activitate de intermediere; ulterior:activitate creatoare de utiliti (folos, serviciu util sau utilizabil); foarte important att pentru productori, ct i pentru utilizatori;

o faz intermediar esenial ntre funcia de producie i funcia de consum. elemente ce deosebesc cele dou categorii de parteneri (productori, utilizatori):

comerul: o funcie ce are n vedere punerea bunurilor i serviciilor la dispoziia utilizatorilor, n condiii de loc, de timp i de mrime.

amplasarea n spaiu i distana; necunoaterea reciproc a mijloacelor financiare i productive de care dispun; disproporiile dintre cantitile produse pentru una i aceeai nevoie etc.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Coninutul activitii de comer: iniial: ansamblul operaiunilor care se realizeaz din momentul n care produsul, sub forma sa utilizabil, intr n magazinul de desfacere al productorului sau al ultimului transformator, pn n momentul n care consumatorul preia livrarea; ulterior: o punere a produsului la dispoziia consumatorului, prin cercetarea pe baza studiilor de pia i determinarea nevoilor reale sau latente ale acestuia, precum i prin suscitarea, reliefarea i argumentarea noilor nevoi pe care consumatorul potenial nu le-a sesizat. activiti noi asociate: cercetarea pieei; informarea populaiei; educarea consumatorilor; publicitatea, promovarea unei largi game de servicii legate de procesul utilizrii produsului; crearea cadrului ambiental necesar actului de vnzare cumprare; crearea condiiilor adecvate de utilizare, indiferent de natura produselor.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Funciile comerului: cumprarea mrfurilor de la productori sau colectori - n cazul produciei agricole foarte dispersate - i transferarea acestora n depozite, n vederea pregtirii lor pentru vnzarea ctre utilizatorii finali sau intermediari; stocarea mrfurilor; fracionarea cantitilor mari de mrfuri, asortarea loturilor, formarea sortimentelor comerciale i asigurarea micilor partizi care urmeaz a fi puse la dispoziia consumatorilor; transferul mrfurilor ctre zonele i punctele cele mai ndeprtate sau mai izolate, pentru a fi vndute consumatorilor; crearea condiiilor de realizare efectiv a actului de vnzarecumprare; asigurare a promovrii produselor; cercetarea doleanelor utilizatorilor, a sugestiilor acestora, a capacitilor de cumprare, a gradului de instruire, a obiceiurilor de consum;

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Rolul comerului: n raport cu productorii: realizeaz o regularizare a procesului de fabricaie, permind o ealonare a produciei pe ntregul an; prin politica de stocaj i prin sistemul comenzilor n avans amortizeaz oscilaiile cererii; particip la dimensionarea eforturilor financiare ale productorilor, pltind bunurile pe care le stocheaz, fr a avea certitudinea c le va vinde; permite productorului orientarea produciei n orice zon;

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Rolul comerului: n raport cu utilizatorii: punerea la dispoziia utilizatorilor, acolo unde se gsesc i atunci cnd au nevoie, a produselor i serviciilor, n cantitatea i calitatea solicitat i la preul dorit; evitarea efecturii unor cumprri foarte mari, care s le imobilizeze pri importante ale veniturilor; contribuie la reducerea cheltuielilor consumatorilor legate de achiziionarea produselor/serviciilor, acestea fiind puse la dispoziia cumprtorilor n imediata apropiere a locului de cumprare.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Structura comerului, dpdv geografic: Comer interior: realizarea actului de vnzarecumprare, n cadrul granielor unui stat; Comer exterior: vnztorul/cumprtorul se afl n afara granielor rii: activitate de import: cumprtorii sunt autohtoni; activitate de export: cumprtori din alte ri; Tranzit: traversarea teritoriului unui stat, cumprtorul i vnztorul fiind strini.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Actele de comer: o aciune realizat n procesul realizrii unei profesiuni comerciale; act care a avut loc ntre necomerciani, n cazul n care una din pri i fundamenteaz existena pe exercitarea unei activiti comerciale; acte n care autorii realizeaz operaiuni de schimb care privesc transferul titlului de proprietate n scopuri lucrative.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Structura actelor de comer: acte de comer naturale: cumprri de mrfuri n scopul revnzrii sau nchirierii lor; activiti ale interpuilor dintre participanii la tranzaciile comerciale (brokeri):

transformarea materiilor prime n obiecte de consum, de o ntreprindere care are drept scop asigurarea unui anumit profit din realizarea operaiunilor respective; activiti de transport; operaiuni bancare; activiti diverse: activiti desfurate de ageniile de schimb valutar; activiti desfurate de birouri de afaceri n favoarea altor ntreprinztori : cumprri i vnzri de mijloace comerciale; ncasarea unor creane; reprezentri n justiie etc. activitile ntreprinderilor de spectacole publice (teatrele, cinematografele, ageniile de turism etc.)

intervenia ntre cumprtor i vnztor pentru a-i pune n relaie i pentru a le facilita realizarea tranzaciilor impuse de transferul mrfurilor ce formeaz obiectul actului de vnzare-cumprare; perceperea unui comision;

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Structura actelor de comer: acte de comer proforma: operaiuni realizate sub acoperirea sau prin intermediul scrisorilor de schimb;

acte de comer n virtutea teoriei accesoriei: operaiuni referitoare la acte pur civile, prin natura lor, care devin comerciale, dac sunt fcute de ctre un comerciant cu ocazia realizrii unei anumite laturi a activitii sale comerciale.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Clasificarea activitii de comer n funcie de structura actelor de comer: Comerul propriu zis: totalitatea actelor de vnzare i cumprare a produselor naturale transformate sau fabricate; ramuri ale comerului propriu-zis: fabricaia, aparatul de producie; distribuia, aparatul comercial;

Comerul de banc (bancar):

Comerul transporturilor:

colectarea, concentrarea i punerea la dispoziia comercianilor a fondurilor provenite, n principal, din depozitele clienilor; totalitatea actelor de comer care privesc operaiunile ce asigur orientarea i deplasarea mrfurilor din centrele de producie ctre locurile de transformare sau punctele de vnzare; operaiunile referitoare la actele de asigurare a unor riscuri, mijlocite de plata unei prime de asigurare.

Comerul de asigurri:

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Comerciantul: persoana fizic sau juridic a crei profesie este comerul; cei care exercit acte de comer i fac din acestea profesia lor obinuit.

Condiii pentru ca un agent economic s fie considerat comerciant:

s fac acte de comer n mod obinuit, ceea ce implic repetabilitatea operaiunilor respective; s transforme realizarea actelor respective n profesia sa de baz sau accesorie; s acioneze n numele su personal.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Restriciile cu privire la libertatea de a exercita diverse activiti comerciale: restricii referitoare la persoanele care urmeaz a efectua acte de comer : determinarea i stipularea incapacitilor: nu au voie s fac comer: persoanele afectate de interdicii legale ca urmare a unor condamnri suferite pentru crime sau delicte contra onestitii i bunvoinei; persoane condamnate pentru delicte fiscale sau economice; persoanele care au suferit anumite interdicii judiciare (s-au dovedit a fi foarte risipitori sau fac parte din rndul persoanelor atinse de alienare mintal); minorii. exercitarea comerului este incompatibil cu realizare concomitent a unor profesii (avocat, magistrat, notar, funcionar public, militar etc.)

stabilirea incompatibilitilor:

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Restriciile cu privire la libertatea de a exercita diverse activiti comerciale: Restricii referitoare la modul de organizare a diferitelor tipuri de comer: brane/sectoare de comer a cror organizare este interzis ntreprinztorilor particulari; statul instituie un aa-zis monopol legal: propunerea unor scopuri fiscale; stabilirea unor obiective de interes general: fabricarea pulberilor explozive; baterea monedelor; comerul cu timbre i efecte potale.

sectoare de comer interzise complet, indiferent de natura ntreprinztorului:

comerul cu stupefiante; comerul cu literatur decadent; comerul cu produse artificiale i cu produse care au la baz tehnologii privind recuperarea unor deeuri nocive.

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Restriciile cu privire la libertatea de a exercita diverse activiti comerciale: Sectoare de comer reglementate i controlate:

Restricii referitoare la modul de organizare a diferitelor tipuri de comer:competena profesional a ntreprinztorului comercial, consemnat printr-un titlu atestat sau o diplom; ramuri de comer care se desfoar sub restricia unor prescripii speciale: comerul cu arme; servicii de asigurri; activitatea hotelier; comerul cu bijuterii; comerul cu lucruri de ocazie (consignaie) etc. Activitatea unitilor ce comercializeaz buturi alcoolice; activitatea unitilor de transport rutier i aerian; activitatea brutriilor; activitatea ntreprinderilor de spectacole, a ageniilor de voiaj; activitatea magazinelor cu o mare suprafa comercial - magazine universale, supermagazine etc.

Activitile comerciale care se pot desfura pe baza unei autorizaii administrative speciale:

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Obligaiile i prerogativele comerciantului: Obligaiile comerciantului: Obligaii referitoare la respectarea sistemului de relaii specific fiecrei ramuri i a modului de desfurare a activitii comerciale: inerea evidenelor primare i contabile; conservarea tuturor documentelor comerciale; deschiderea unui cont ntr-o banc sau la un centru de cecuri potale; furnizarea unor informaii potrivit regimului patrimonial; suportarea consecinelor falimentului;

Obligaii fiscale:

Obligaii ce revin comerciantului n raporturile cu salariaii:aplicarea prescripiilor codului muncii; igiena i securitatea social; ntocmirea i inerea evidenei carnetelor de munc etc.

plata impozitelor speciale, impozitelor pe beneficiile comerciale; plata taxelor asupra cifrei de afaceri (taxa pe valoarea adugat).

1.1. Aspecte conceptuale privind comerul Prerogativele comerciantului (privilegii i avantaje): dreptul calitii de elector i de posibiliti eligibile n cadrul Camerelor de comer; posibilitatea de a beneficia de msuri speciale : contractele de nchiriere a spaiilor n care se desfoar actele de comer; dreptul de a contesta anumite hotrri i de a invoca fr restricii, n cadrul unor asemenea contestaii, proba cu martori; posibilitatea inserrii n contractele sale a unei clauze de arbitraj, prin care s se angajeze ca n cazul ivirii unor diferende s accepte decizia unui arbitru desemnat, evitnd astfel cheltuielile de procedur; posibilitatea de a acorda sau de a contracta, n interes propriu, mprumuturi comerciale la un nivel nelimitat.

1.2. Comerul internaional i Uniunea European Dimensiunile politicii comerciale a UE: dimensiunea autonom: remedii comerciale pe care UE le utilizeaz ca protecie de urgen: dumpingul; subveniile; importuri cu cretere rapid.

dimensiunea extern: accent pus pe aciunile UE ca negociator n sistemul comercial internaional: UE actor important al Organizaiei Mondiale a Comerului (OMC); Politica comercial a UE efect de externalizare.

1.2. Comerul internaional i Uniunea European Obiectivul UE n comerul internaional: asigurarea unui comer liber i echitabil: toate rile pot face comer pe baze egale, n absena barierelor protecioniste;

Msuri pentru atingerea obiectivului:

toi partenerii s-i deschid pieele n mod corespunztor; eliminarea obstacolelor gradual, n ritm acceptabil pentru toate prile implicate; rezolvarea amiabil a disputelor comerciale; stabilirea unui set de reguli comerciale acceptate de toi participanii;

1.2. Comerul internaional i Uniunea European 1992, lansarea n UE a conceptului pia unic: elimin barierele netarifare n comerul cu mrfuri; deschide comerul cu servicii n interiorul UE; reprezint: 20% din comerul mondial; peste 25% din PIB mondial.

Efecte ale pieei unice: stimularea economiei rilor participante prin: creterea veniturilor din export; diversificarea ofertei de produse/servicii la preuri mai reduse, urmare a competiiei generate de importuri;

creterea concurenei dintre firme i ri: creterea decalajelor dintre rile dezvoltate i cele n curs de dezvoltare;

1.2. Comerul internaional i Uniunea European Politica comercial a UE: dezvoltarea durabil prin integrarea unui numr ct mai mare de ri n ansamblul comerului mondial; promovarea intereselor europene i aprarea valorilor europene; deschiderea pieelor mondiale prin: eliminarea progresiv a obstacolelor; diminuarea barierelor tarifare; adoptarea unui set de norme de reglementare a pieelor.

Prioriti ale politicii comerciale a UE:

1.2. Comerul internaional i Uniunea European Dimensiunile politicii comerciale a UE: dimensiunea multilateral: promovarea regulilor privind accesul la piee, n contextul unei guvernane globale efective: reducerea tarifelor i barierelor tehnice din calea comerului;

se realizeaz n cadrul OMC; dimensiunea bilateral/regional: n afara negocierilor comerciale din cadrul OMC, UE: poate ncheia acorduri bilaterale; poate adopta msuri specifice cu ri tere sau cu anumite asociaii regionale.

1.2. Comerul internaional i Uniunea European Dimensiunile politicii comerciale a UE: dimensiunea unilateral: instrumente suplimentare de politic comercial; asigur dezvoltarea i stabilitatea prioritilor politice ale UE: Ex: concesii comerciale acordate de UE anumitor ri, pe baza unui interes economic reciproc.

1.3. Evoluii i tendine n comerul contemporan Piaa unic european zon de liber circulaie a bunurilor, serviciilor, factorilor de producie (capital, persoane); factori ce influeneaz funcionarea corect a pieei unice: nlturarea barierelor integrare negativ; ajustare i adaptare la schimbri integrare pozitiv: armonizarea reglementrilor naionale; aplicarea unei politici comune

1.3. Evoluii i tendine n comerul contemporan Evoluia liberalizrii comerciale:

zone de comer liber:

uniune vamal:

nlturarea barierelor vamale, cu meninerea tarifului extern propriu; nlturarea barierelor vamale i a barierelor cu efect echivalent: introducerea tarifului extern comun.

pia comun:

nlturarea barierelor vamale i a barierelor cu efect echivalent; nlturarea barierelor netarifare pentru bunuri:msuri de liberalizare a circulaiei capitalului i persoanelor;

pia unic/intern:

nlturarea barierelor vamale i a barierelor cu efect echivalent; nlturarea barierelor netarifare pentru bunuri; nlturarea frontierelor vamale n interiorul zonei.

1.3. Evoluii i tendine n comerul contemporan Provocri ale comerului n cadrul pieei unice: concuren; constrngerile privind piaa unic, pe baza reglementrilor la nivel regional, naional sau local; generalizarea introducerii monedei unice; restructurarea continu a sectorului comercial pentru a se adapta la concuren. Domenii prioritare pentru consolidarea pieei unice: libera circulaie a bunurilor; libera circulaie a serviciilor; libera circulaie a capitalurilor; libera circulaie a persoanelor.

1.3. Evoluii i tendine n comerul contemporan Libera circulaie a bunurilor: perfecionarea fiscalitii interne: eliminarea discriminrii privind impozitarea bunurilor proprii n detrimentul celor din alte ri; mbuntirea procedurilor de desfurare a achiziiilor publice: reglementri aplicabile tuturor participanilor, fr diferenieri de provenien; ameliorarea modului de stabilire i aplicare a standardelor/normelor; simplificarea formalitilor vamale.

1.3. Evoluii i tendine n comerul contemporan Libera circulaie a serviciilor: liberalizarea progresiv a comerului reciproc cu servicii: autorizarea liberei prestri de servicii de ctre companiile/cetenii unei ri, pe teritoriul celorlalte.

Libera circulaie a capitalurilor: nu poate fi pus n aplicare dect ntr-un context macroeconomic stabil i echilibrat. Libera circulaie a persoanelor: calitatea persoanelor - generatori ai unui factor de producie esenial: munca; nu poate avea loc n condiiile n care salariile pltite ntr-o ar sunt mult mai mici dect cele pltite n UE.

1.3. Evoluii i tendine n comerul contemporan concurena: asigur un echilibru pe pia; libertatea preurilor: permite consumatorilor reperarea celor mai avantajoi furnizori; permite productorilor s caute o cretere a clientelei prin comprimarea preurilor;

protejarea concurenei prin politici i strategii specifice.


Recommended