+ All Categories
Home > Documents > T1. Introducere in tematica disciplinei.ppt

T1. Introducere in tematica disciplinei.ppt

Date post: 15-Sep-2015
Category:
Upload: iulia-giulia
View: 221 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
29
UNIVERSITATEA ECOLOGICĂ BUCUREŞTI FACULTATEA DE PSIHOLOGIE Disciplina:Testare psihologică 1 Psihodiagnoza personalităţii-Chestionarele T1. Chestionarele – instrumente principale în psihodiagnoza dimensiunilor şi structurilor personalităţii şi pentru interpretarea profilului acesteia Conţinutul tematic al disciplinei Lect. univ. dr. Gheorghe Perţea
Transcript
  • UNIVERSITATEA ECOLOGIC BUCURETIFACULTATEA DE PSIHOLOGIEDisciplina:Testare psihologic 1Psihodiagnoza personalitii-Chestionarele

    T1. Chestionarele instrumente principale n psihodiagnoza dimensiunilor i structurilor personalitii i pentru interpretarea profilului acesteia

    Coninutul tematic al disciplinei Lect. univ. dr. Gheorghe Perea

  • Cuprins 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheie

    2.CHESTIONARUL DE PERSONALITATE-INSTRUMENT CHEIE N PSIHODIAGNOZA PERSONALITII(prin utilizarea sa n cele mai multe domenii aplicative ale psihologiei)

    3. CLASIFICAREA CHESTIONARELOR DE PERSONALITATE

    4.TENDINE N DEZVOLTAREA UTILIZRII CHESTIONARELOR DEPERSONALITATE

    5.TEMATICA CURSULUI PSIHODIAGNOZA PERSONALITII-CHESTIONARELE

    6.BIBLIOGRAFIE

  • 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheiePsihodiagnoza (evaluarea psihologic ) a personalitii, ca domeniu metodologic, include 3 categorii de metode, probe de investigaie, de explorare, instrumente:1.Instrumentele psihometrice(chestionare, inventare, adic, teste de personalitate care cuantific rezultatele msurrii, avnd caliti psihometrice superioare n comparaie cu celelalte dou categorii de metode );2.Tehnicile proiective. Acestea constituie un domeniu distinct n evaluarea psihologic i fac obiectul unui curs separat;3.Probele calitative(clinice),de tipul testelor situaionale sau utilizarea unor metode i tehnici precum observaia, anamneza(metoda biografic) sau interviul clinic(de angajare). Aceste metode i tehnici nu cuantific aspectele personalitii i sunt abordate n contextul altor discipline, cum ar fi metodologia cercetrii, psihodiagnosticul clinic i chiar psihologia organizaional.

  • 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheie

    1.1.Teorii ale personalitii1.2.Msurare1.3.Psihometrie1.4.Norm etalon1.5.Caliti psihometrice ale testelor1.6.Tipuri de probe(teste) de personalitate(clasificare)1.7.Domenii, scopuri i cerine privind utilizarea testelor de personalitate1.8.Responsabilitati etice, profesionale si legale privind utilizarea probelor(testelor) de personalitate1.9.Modaliti de concepere a personalitii abordabile prin chestionare

  • 1.Aspecte generale privind evalurarea personalitii: concepte cheie

    1.1.Teoriile personalitii: la baza oricrui instrument de evaluare(msurare) a personalitii se afl o teorie i un model privind structura acesteia;Cel mai productiv model al personalitii pentru fundamentarea instrumentelor de psihodiagnoz este modelul clasic dispoziional(modelul trsturilor);Scalele chestionarelor(inventarelor) de personalitate vizeaz trsturile, dimensiunile, factorii, tipurile i constructele de personalitate.

  • 1.Aspecte generale privind evaluarea personalitii: concepte cheie1.2.MsurareCel mai simplu exprimat, n domeniul personalitii a msura nseamn a da o valoare numeric unui aspect psihic, unei trsturi. Msurarea se poate face pe mai multe tipuri de scale: nominal, ordinal, de interval i de raport. De interes pentru psihodiagnoza de personalitate sunt msurrile pe scale de interval i de raport, dei exist excepii de la aceast regul(de exemplu, chestionarele tipologice n care, n relaie cu constructul msurat, este utilizat scala nominal de msur: n acest sens a se vedea chestionarul de interese Holland, MBTI - Indicatorul tipologic Maier- Briggs, ct i chestionarele prin care se stabilesc psihotipurile(temperamentale, senzoriale, caracteriale, psihoprofesionale, etc.).

  • 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheie1.4. PsihometrieCel mai simplu exprimat, psihometrie nseamn a aprecia anumite caracteristici ale unui individ, avnd ca unitate de msur media populaiei din care face parte i distribuia(variabilitatea) valorilor-test, n raport cu aceast medie. Psihometria este ramura din psihologie care se ocup cu acest tip de msurare. Stabilirea unitii de msur (norma-etalon) este munc pur de cercetare, n care instrumentul este experimentat i etalonat urmrind u-se a se stabili calitile sale psihometrice cu ajutorul unui eantion normativ(reprezentativ). Un test psihometric este aadar acela care realizeaz raportarea individului investigat la un sistem normativ(etalon, adic scorurile de referin ale populaiei din care acesta face parte).

  • 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheie1.5. Norm etalonRealizarea unui etalon presupune investigarea populaiei pentru care este construit testul, bazat pe utilizarea unui eantion reprezentativ. Scorurile obinute sunt procesate statistic si structurate intr-un sistem de norme valori la care sunt raportate scorurile brute ale subiecilor examinai i prin intermediul crora aceste scoruri brute capt semnificaie psihologic. Normele pentru diferite caracteristici investigate(trsturi) cu ajutorul testelor pot s difere semnificativ de la o cultur la alta, motiv pentru care este obligatorie realizarea unor studii de estimare a calitilor psihometrice si de etalonare pentru orice test(chestionar de personalitate) tradus dintr-o alt limb.

  • 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheie1.6. Caliti psihometrice ale testelorCalitile psihometrice sunt cele care definesc valoarea testelor ca instrumente de msur, respectiv capacitatea acestora de a surprinde n mod real, acurat i sistematic realitatea psihologic pe care i propun s-o msoare.Principalele caliti psihometrice ale testelor sunt validitatea respectiv capacitatea testului de a msura ceea ce i propune s msoare, fidelitatea capacitatea testului de a oferi msuri consistente si stabile i discriminarea capacitatea de a diferenia ntre indivizi n raport cu constructele evaluate.

  • 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheie4. Domenii, scopuri i cerinte privind utilizarea testelor de personalitate

    4.1. Domeniul clinic 4.2. Domeniul organizaional4.3. Domeniul educaional4.4. Domeniul judiciar4.5. Evaluarea corelativ a perechilor sau grupurilor de subieci4.6. Cercetarea

  • 1.Aspecte generale privind msurarea personalitii: concepte cheie4.7. Responsabiliti etice, profesionale si legale privind utilizarea testelor de personalitate4.7.1. Liceniereareglementeaz dreptul de proprietate intelectualobinerea licenei garanteaz un nivel minim de pregtire si cunotine, necesare pentru utilizarea probei respective.4.7.2. Responsabiliti etice1. Protecia subiectului 2. Dreptul la informare al subiecilor 3. Relaia cu terii

  • 2.CHESTIONARUL DE PERSONALITATE-INSTRUMENT CHEIE N PSIHODIAGNOZA PERSONALITII-Chestionarul de personalitate a permis cel mai mult,dintre testele psihologice, ca psihologii practicieni s participe direct, att la activitatea de elaborare a instrumentelor de psihodiagnoz, ct i la aplicarea acestora n proporie de mas n rndul populaiilor profesionale;-a legitimat i mai mult rolul acestora n interpretarea rezultatelor i a profilelor de personalitate n baza constructelor psihologice, formulate explicit i a nsuirii jargonului profesional;-utilizarea acestui instrument de psihodiagnoz a condus la dezvoltarea rapid a modelelor privind structura i profilul personalitii umane, dezvoltnd pe aceast cale coordonatele psihologiei experimentale a personalitii.

  • 2.CHESTIONARUL DE PERSONALITATE-INSTRUMENT CHEIE N PSIHODIAGNOZA PERSONALITIIConstructele i termenii utilizai de ctre psiholog n psihodiagnoza personalitii cu ajutorul chestionarelor sunt oarecum diferiti de cei folosii n limbajul curent, adic tind s aparin numai jargonului profesional, datorit faptului c s-a aprofundat cunoaterea tiinific prin aplicarea unui astfel de instrument operativ de cercetare;

    Aplicarea chestionarului n practica de evaluare psihologic a personalului, sub forma sistemului creion-hrtie, sau, sub form computerizat, tinde s nlocuiasc evaluarea direct a personalitii i probele de tip situaional, i uneori, chiar, interviul de angajare efectuat de nespecialiti.

  • 2.CHESTIONARUL DE PERSONALITATE-INSTRUMENT CHEIE N PSIHODIAGNOZA PERSONALITIIDac n primele studii de validare, chestionarele de personalitate nu s-au bucurat de coeficieni de corelaie ridicai(semnificativi- r.=0,20) n raport cu unele criterii de performan profesional(de exemplu, succesul n formarea academic), n comparaie cu testele de aptitudini.

    Sunt n prezent numeroase studii care arat indici de validitate crescui(r.ntre 0,35 i 0,56) ale acestor instrumente de psihodiagnoz a personalitii, cu indicatori ai succesului n activitile profesionale complexe i pentru funciile de conducere.

    De aici ncrederea psihologilor practicieni c inventarele de personalitate pot fi mult mai utile pentru selecionarea personalului pentru activiti profesionale complexe,solicitante, dect sugereaz cifrele medii pentru unele profesii mai puin complexe

  • AVANTAJE I DEZAVANTAJE ALE CHESTIONARELOR DE PERSONALITATEO problem care diminueaz capacitatea de predicie a chestionarelor de personalitate este faptul c, unele dintre acestea sunt elaborate de psihiatrii i psihologii clinicieni i vizeaz, n special, diagnosticul personalitii la populaia spitalizat (cu tulburri psihice i psihosomatice).Validitatea chestionarelor de personalitate cu multe scale clinice (MMPI) pentru scopuri de selecie profesional este mai redus, iar rspunsurile dezirabile sunt mai evidente.Cercetrile de psihologie aplicat din ultimile decenii au fcut s apar i s fie validate inventare de personalitate care descriu dimensiuni psihice ale personalitii normale cu importan deosebit n grupurile profesionale(evideniindu-se aici aa-zisul sindrom de AS)

  • AVANTAJE I DEZAVANTAJE ALE CHESTIONARELOR DE PERSONALITATEO alt problem a inventarelor (chestionarelor) de personalitate ca metod cheie n cadrul orientrii metodologice a contructelor psihologice n evaluarea personalului, o reprezint timpul de testare necesar pentru a obine punctaje edificatoare pe fiecare scal a profilului de personalitate (uneori i peste 6 ore);La timpul de aplicare trebuie inclus i timpul de prelucrare i interpretare a rezultatelor care presupune o bun pregtire a psihologului pentru a putea interpreta orice profil;Computerizarea unui numr ct mai mare de operaii de la aplicare i pn la interpretarea rezultatelor, soluioneaz mult din problemele psihodiagnozei i prediciei reuitei profesionale cu ajutorul inventarelor de personalitate(aici este posibil apariia i dezvoltarea elementelor sistemului expert).

  • CLASIFICAREA CHESTIONARELOR DE DE PERSONALIATE1.n funcie de aspectele din personalitate investigate:Chestionare de adaptare;Chestionare de interese;Chestionare de atitudini(dispoziii, trsturi).2.n funcie de multitudinea dimensiunilor sau trsturilor i factorilor de personalitate supui evalurii:Chestionare unifazice (are o singur scal de msurare i vizeaz o singur dimensiune, atribut, trstur, de exemplu introversia-extraversia, internalismul-externalismul, etc. );Chestionare multifazice ( inventare sau chestionare multidimensionale).3.n funcie de normalitate/tulburare psihic:Chestionare clinice(MMPI) sau chestionare coninnd i scale clinice(FPI);Chestionare pentru personalitate normal(CPI)

  • CLASIFICAREA CHESTIONARELOR DE PERSONALITATE :4.n funcie de laturile personalitii vizate:Chestionare de temperament(STI);Chestionare caracterologice;Chestionare de aspiraii.

    5.n funcie de structura de personalitate vizat:Chestionare de factori, trsturi(16PF);Chestionare tipologice, de stil(MBTI);

    6.n funcie de construcia opiunilor de rspuns:Chestionare cu rspuns dihotomic ( DA/NU; A/F);Chestionare cu rspuns trihotomic ( DA/NU;NU TIU);Chestionare cu rspuns scalat (scal Likert, ordinal)

  • CLASIFICAREA CHESTIONARELOR DE PERSONALITATE :7. n funcie de scala de msur utilizat: Chestionare psihometrice, cantitative; Teste proiective Probe calitative(clinice)8.Dup criteriul vrstei: chestionare pentru aduli sau pentru adolesceni9.Dup modalitatea de administrare, desprindem ntre chestionare cu administrare exclusiv individual i chestionare care pot fi administrate colectiv.10.Chestionare pe computer i chestionare creion hrtie.

  • TENDINE N DEZVOLTAREA CHESTIONARELOR DE PERSONALITATERestrngerea numrului de factori de personalitate la un numr concentrat, universal, operativ ( v. EPQ, NEO PI-R de tip BIG FIVE).Inventarele cu peste 400 itemi tind s acopere majoritatea constructelor psihice ale personalitii i s nlocuiasc toate probele de personalitate ale unei baterii de selecie.

    Accentuarea computerizrii, att a aplicrii chestionarului de personaliate, ct i a interpretrii rezultatelor incluznd elemente ale sistemului expert.

    Dezvoltarea gradului de validitate a chestionarelor de personalitate concomitent cu dezvoltarea tehnicilor de evaluare standardizat a criteriilor de performan profesional i n carier.

  • Tematica la:TESTAREA PSIHOLOGIC 1T1. Introducere n tematica disciplinei T2. Aspecte generale privind psihodiagnoza personalitiiT3. Aspecte generale privind construirea chestionarelor de personalitateT4. Construcie, adaptare, experimentare

    T5.Chestionarele de personalitate Eysenck EPQ i Pichot-PNPT6. Chestionarele de temperament -Strelau-STI R i Rusalov-T

  • TEMATIC:T7. Chestionarele de personalitate de tip BIG FIVE- NEO PI-R T8. Chestionaurul de personalitate Freiburg FPIT9.Chestionarele multifazice de personalitate Cattell -16 PF i Melnikov i Iampolski -14 PFT10.Inventarul multifazic de personalitate Minnesota-MMPI

  • TEMATIC:

    T11. Inventarul multifazic de personalitate California CPI H. Gough

    T12. Indicatorul tipologic MyersBriggs privind stilurile cognitiv- apreciative-MBTI

  • Bibliografien limba romn:MINULESCU, Mihaela(1996), Chestionarele de personalitate n evaluarea psihologic, Editura Garell Publishing HouseMINULESCU, Mihaela(2007), PSIHODIAGNOZA MODERN, CHESTIONARELE DE PERSONALITATE, Ediia a IV-a, Editura Fundaiei Romnia de mine, Universitatea Spiru Haret, BucuretiPEREA, Gheorghe(2009), Chestionarele de personalitate n psihodiagnoza modern, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti

  • Bibliografien limba romn:

    4.TIEGER, Paul D., TIEGER, Barron Barbara,(1998), Descoperirea propriei personaliti, colecia Psihologie Aplicat, Editura Teora

    5. GOLEMAN, Daniel, (2001), Inteligena emoional, traducere din lb. Englez, Ed. Curtea Veche, Bucureti

    6. GOLEMAN, Daniel, (2004), Inteligena emoional cheia succesului n via, Ed. ALLFA

    7. GOLEMAN, Daniel, (2007), Inteligena social, noua tiin a relaiilor umane, traducere din lb. englez, Editura Curtea Veche, Bucureti

  • Bibliografien limba romn:8. HAVRNEANU, Cornel, (2000), Cunoaterea psihologic a persoanei, Posibiliti de utilizare a computerului, Polirom9. MATHEWS, Gerald, DEARY, Ian J.,WHITEMAN, Marta C., (2005), Psihologia personalitii, Trsturi, cauze, consecine, trad. din lb. englez, Polirom10. PEREA, Gheorghe, (2003), Psihologie militar aplicat, Ed. Academiei de nalte Studii Militare, Bucureti

  • Bibliografie n alt limb :1.BATAREV, A.B.,(1999), Testirovanie, asnovnoi instrumentarii practiceskovo psihologhia, Izdatelstvo DELO, Moskva

    2. BRIGGS MYERS, Isabel, (1993), Introduction to Type, A description of the theory and applications of the Myers-Briggs Type Indicator, Consulting Psihologists, Press, Inc. 3803 E. Bayshore Road, Palo Alto CA94303

    3. BODROV, B.A., MALKIN, V.B., POKROVSKI B.L., PACENKO D.I. (1984) Psihologhiceski otbor letcicov i cosmonavtov, Tom 48, Izdatelistvo Nauka Moskva;

  • Bibliografie n alt limb :4. EYSENCK, H.J., EYSENCK, B.G. Sybil, Manual of the EYSENCK, PERSONALITY questionaire (junior &adult) University of London Press, LTD;5. HIRSH, Sandra Krebs, KUMMEROW, Jean M. Introduction to Type in Organizations, second edition;6. MARICIUK, B.L. BLUDOV, Ju.M., PLANTIENKO V.A., SEROVA, L.K. (1984), Metodiki psihodiagnostiki v sporte, Proisvescenie, Moskva7. MELNIKOV V.M., IAMPOLSKY L.T. (1985), Vvedenie v experimentalnuiu psihologhiu licinostii, Proisvescenie, Moskva

  • Bibliografie n alt limb :8. PLATONOV, K.K. (1986), Structura i razvitie licinostii, Nauka, Moskva;9. POTKAY, Charles R., ALLEN Bem P., (1986) Personality: Theory, Research, and Applications, Brooks/Cole Publishing Company Monterey, California10. RISO, don Richard, (1995), Discovering Your Personality Type, The New Enneagram Questioaire, Hougton Miffin Company, Boston, New York11.RISO, don Richard, (1990), Understanding the Enneagram, The practical guide to personality Types, Houghton Miffin Company, Boston12.STOLIARENKO L.D., (2000), Osnov psihologhii practicum dlea studentov vuzov, Fenix, Rostov-na-Dony

    ********************


Recommended