+ All Categories
Home > Documents > Suport Curs Modul Pedagogic Anul I

Suport Curs Modul Pedagogic Anul I

Date post: 19-Oct-2015
Category:
Upload: didina1
View: 137 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
curs

of 53

Transcript
  • 1

    NTRIRI

    Profesorul M.T., suprat c elevii nu depun destul efort n orele de educaie fizic, se

    decide s dezvolte un sistem de recompensare a elevilor care depun efort n sarcinile pe

    care le aveau de realizat. Sistemul implic recompensarea elevilor cu echipament

    sportiv. O parte din elevi au primit cu entuziasm iniiativa profesorului dar la alii care

    fceau sport din plcere i depuneau efort intens, sistemul a dus la scderea implicrii.

    Sunt eficiente astfel de sisteme de recompensare, mai ales pe termen lung? Merit ele

    efort i timp pentru implementarea lor?

    Recompensele externe, de genul sistemului folosit n exemplul de mai sus, fac

    parte din tipul de ntriri care se utilizeaz frecvent n educaie fizic pentru a stimula

    performana i nvarea. Exist i alte ntriri, cum ar fi lauda sau informaiile corective

    din partea profesorului, recunoaterea realizrilor sau participarea la activiti speciale. n

    afar de funcia motivaional, ntririle pot influena percepiile fa de sine ale elevilor,

    chiar i comportamentele sociale dezirabile cum ar fi punctualitatea, sportivitatea sau

    comportamentele centrate pe sarcin.

    n acest capitol, vom examina principiile teoriei comportamentale i ale

    modificrilor comportamentale pentru care ntririle sunt un element important. Vom

    discuta i despre teoria evalurii cognitive care are un rol important cnd vorbim de

    impactul recompenselor extrinseci asupra motivaiei intrinseci. Vom prezenta, de-

    asemenea, i o serie de cercetri care examineaz efectul recompenselor externe asupra

    performanei motrice, percepiei fa de sine, comportamentului prosocial n activitatea

    fizic. n final, vom prezenta ci de utilizare eficient a ntririlor i pedepselor n

    contextul educaiei fizice, bazate pe teoriile i cercetrile cele mai recente din literatura

    de specialitate.

    TEORII ASUPRA NTRIRILOR

    ntrirea joac un rol central n teoriile comportamentaliste (Skinner, 1953, 1974)

    i n modificrile comportamentale. O alt teorie, teoria evalurii cognitive (Deci &

    Ryan, 1985, 2000) ncearc s explice modul n care recompensele externe pot influena

    motivaia intrinsec.

  • 2

    Teoria comportamental

    Dup aceast teorie, comportamentele i deprinderile sunt nvate prin

    intermediul interaciunii individului cu mediul (Skinner, 1953, 1974). n principal,

    consecinele care urmeaz unui comportament vor determina dac acel comportament

    este repetat/nvat sau nu. Teoria comportamental a dezvoltat modificrile

    comportamentale. O modificare comportamental nseamn folosirea deliberat i

    sistematic a ntririlor pentru a dezvolta comportamente dezirabile i a elimina

    comportamentele indezirabile.

    ntriri i pedepse

    Modificrile comportamentale sunt dezvoltate n jurul conceptului de ntrire.

    ntrirea este definit ca fiind orice stimul care crete probabilitatea apariiei unui

    comportament. ntririle pot fi pozitive sau negative.

    n cazul ntririlor pozitive, un comportament se accelereaz (crete frecvena lui

    de apariie) pentru c persoana primete ceva care este perceput ca fiind pozitiv (de ex.,

    dulciuri, o cup, medalie, diplom, etc.).

    Atunci cnd un comportament i crete frecvena sau este ntrit pentru c ceva

    negativ sau aversiv pentru individ este suspendat ca i o consecin a acestui

    comportament, avem de-a face cu ntrirea negativ. Profesorul de sport care nu mai cere

    elevilor s fac flotri dac ei fac o nclzire bun, utilizeaz ntrirea negativ, n cazul

    n care elevii nu agreaz flotrile. Un elev care execut corect crarea pe frnghie fr

    s se rneasc la mn, primete de asemenea ntrirea negativ; durerea resimit cnd

    executa incorect aceea deprindere a disprut atunci cnd a nvat cum s-o efectueze

    corect.

    n timp ce ntririle sunt destinate s creasc frecvena apariiei unui

    comportament, pedepsele sunt destinate s descreasc frecvena de apariie a unui

    comportament. Aceast descretere apare fie prin prezentarea unui lucru pe care persoana

    l consider aversiv sau negativ, fie prin retragerea unui lucru pe care persoana l

    consider pozitiv. Un profesor care exclude din clasa un elev care i-a uitat pantofii de

    sport sau nu permite altuia s joace n echipa colii pentru c i-a tratat necuviincos

  • 3

    colegii, sunt exemple de pedepse. Dei muli oameni nu fac distincie ntre ntrirea

    negativ i pedeaps, cele dou elemente au scopuri diferite; ntrirea negativ este

    destinat s creasc frecvena unui comportament, n timp ce pedeapsa este dat cu

    scopul de a reduce frecvena unui comportament.

    Tipuri de ntriri

    Numrul de elemente sau evenimente care pot fi utilizate ca i ntriri este practic

    nelimitat. Toate aceste ntriri se ncadreaz ntr-una din cele patru categorii prezentate

    mai jos:

    1. ntriri materiale, care sunt elemente tangibile pe care elevul le consider

    dezirabile, cum ar fi un tricou, diplom, trofee, bani sau sistem de premiere.

    2. ntriri sociale, care sunt mai puin tangibile, evenimente sau comportamente care

    indic aprobarea celorlali. Exemple ar fi lauda verbal, un zmbet sau un gest

    care s nsemne lucru bine fcut. Recunoaterea pentru o realizare este tot o

    ntrire social; de exemplu, apariia numelui juctorului n ziarul local sau pe un

    poster.

    3. Feedback-uri verbale din partea profesorului, care sunt ntriri sociale foarte

    importante i se prezint sub mai multe forme. De exemplu, profesorul poate

    luda un elev la modul general spunndu-i: e bine sau s fac o remarc

    specific, spunnd: mi-a plcut poziia ta joas n aprare.

    4. ntriri sub forma activitilor. Sunt evenimente sau activiti n care elevii sunt

    bucuroi s participe. De exemplu, elevii mai mici sunt bucuroi s-i ajute

    profesorii s aranjeze echipamentul utilizat la ora de educaie fizic. Alte activiti

    care joac rol de ntrire sunt: alegerea unor activiti, jocuri preferate de ctre

    elevi, conducerea unei activiti cum ar fi stretchingul de ctre ei nii. Dac se

    utilizeaz astfel de activiti, profesorul trebuie s se asigure c acestea sunt

    educative, sigure i utilizeaz abiliti pe care elevii le posed.

    5. Activiti speciale n aer liber. De exemplu, un profesor i poate recompensa

    elevii pentru realizrile lor, organiznd o ieire n parc sau o vizit la un parc de

    distracii. Totui, astfel de activiti sunt greu de realizat i de aceea sunt utilizate

    relativ puin.

  • 4

    Shaping

    Prin shaping se nelege dezvoltarea unui comportament nou prin ntriri

    succesive ale unor aproximri de comportament (Martin & Pear, 2003; p. 123). Prin

    acest procedeu, un profesor ntrete mai nti un comportament care seamn doar foarte

    vag cu cel dorit. Shaping-ul se utilizeaz n special atunci cnd elevii nva deprinderi

    sau comportamente foarte dificile i complexe. De exemplu, un elev ntrzie frecvent de

    la ora de sport. Profesorul poate s dimensioneze comportamentul acestuia recompensnd

    treptat orice progres fcut de acesta cu privire la punctualitate (dac ntrzie numai 5

    minute, 4 minute, etc.).

    Fading

    Este procesul prin care se modific gradual ntrirea care controleaz

    comportamentul, astfel nct comportamentul s apar ca rspuns la un alt stimul

    recompensator. Uneori acest lucru nseamn nlocuirea recompenselor tangibile cu unele

    intangibile sau mai internalizate n sperana de a aduce mai mult motivaie intrinsec

    pentru comportament. Un profesor care i recompenseaz elevii pentru reuita n nite

    probe fizice poate schimba sistemul de recompensare i s reaminteasc elevilor

    beneficiile pe care le vor avea n urma acestor antrenamente (scderea n greutate,

    prezen fizic mai agreabil, etc.). Astfel, aceste elemente pot deveni ntriri noi pentru

    elevi.

    Planificarea ntririlor

    Este foarte important, n modificarea comportamental, adoptarea unei scheme a

    ntririlor sau sincronizarea, frecvena cu care o persoan este ntrit i cum acest lucru

    ntririlor continue o persoan este recompensat de fiecare dat cnd comportamentul

    afecteaz nvarea i meninerea comportamentului (Skinner, 1953, 1974). n cazul

    dezirabil se produce. Dac comportamentul este uneori ntrit i alteori nu, vorbim de

    ntrirea este intermitent. ntr-o schem fix a ntririlor, comportamentul trebuie s

    apar ntr-un numr constant nainte de a fi ntrit. n acest program, elevul menionat

    mai sus, primete ntrire doar atunci cnd vine la timp la coala de trei ori pe sptmn.

  • 5

    ntr-o schem variabil a ntririlor, persoana nu tie cnd va fi obinut ntrirea. n

    exemplul nostru, elevul nu tie de cte ori trebuie s vin la timp la coal pentru a primi

    recompensa. Este principiul care guverneaz jocurile de noroc nu ctigi prea des, dar

    continund s joci s-ar putea ca data viitoare s ctigi potul cel mare!

    Dup teoria comportamental, un program de ntriri continue este de ajutor n

    primele stadii ale nvrii unei deprinderi sau comportament. Odat ce individul are

    ideile de baz asupra micrii, se folosete cu eficien un program de ntriri

    intermitente, n mod particular variabil, pentru meninerea comportamentului.

    Modificrile comportamentale complexitatea acestora

    n aparen, totul pare destul de simplu dac profesorul de sport vrea s-i fac pe

    elevi s nvee anumite deprinderi sau s iniieze anumite comportamente, aceste

    comportamente sau deprinderi ar trebui ntrite pozitiv sau negativ. Dac elevii au

    comportamente indezirabile, aceste aciuni ar trebui pedepsite. n realitate, principiile

    modificrilor comportamentale sunt destul de complexe, din anumite motive:

    Elevii nu reacioneaz n acelai mod la ntriri i pedepse. O pedeaps pentru un

    elev, poate fi o ntrire pentru altul. De exemplu, un elev cruia i se interzice

    participarea la un joc de fotbal consider acest lucru o pedeaps, n schimb pentru

    altul, care nu iubeste acest sport poate fi o ntrire.

    Anumite deprinderi i comportamente care au fost ntrite nu pot fi repetate de

    elevi. Un elev care reuete un co de la mijlocul terenului n finalul unui meci de

    baschet i este rspltit de profesor, va ncerca aceeai aruncare fr s mai aib

    probabil abilitatea de a o mai repeta!

    Este foarte dificil s cunoti toate tipurile de ntriri care exist ntr-un mediu i

    ct de mult le valorizeaz elevii. n timp ce profesorul de educaie fizic ntrete

    un comportament, elevul poate primi alte ntriri de la prieteni sau familie pentru

    alte comportamente; dac ei valorizeaz mai mult celelalte ntriri dect cele

    primite de la profesori, acestea vor deveni ineficiente. Se poate ca profesorul s

    stimuleze punctualitatea unui elev, dar acesta s doresc s foloseasc timpul n

    compania prietenei sale i, n acest caz, sistemul de ntriri elaborat s nu mai fie

    eficient.

  • 6

    Motivaia intrinsec i recompensele extrinseci

    Motivaia intrinsec este o dorin intern de a arta competen i de a fi

    autodeterminat; indivizii cu o puternic motivaie intrinsec vor iniia o activitate din

    raiuni interioare, pentru plcere i stimulare derivat din participare i din dorina de a

    ajunge la miestrie (Deci & Ryan, 2000). Motivaia extrinsec apare atunci cnd cineva

    iniiaz o sarcin sau un comportament pentru a avea un rezultat separat de aceast

    activitate (Deci & Ryan, 2000). Motivaia intrinsec este mai de dorit dect cea

    extrinsec pentru c este de mai mare persisten i nu necesit recompense externe.

    Cteva studii clasice demonstreaz impactul negativ pe care recompensele externe

    l pot avea asupra motivaiei intrinseci. ntr-un studiu (Lepper & Greene, 1975), elevii din

    ciclul primar aveau de executat o sarcin care consta n a desena cu creioane colorate. Un

    grup primea o recompens anunat constnd ntr-un diplom, al doilea grup era sub

    condiia unei recompense neateptate, nu erau anunai de primirea recompensei i al

    treilea grup nu primea nici o recompens. Dup o sptmn de astfel de activiti, copiii

    au fost observai n cadrul unor situaii de alegeri libere (activiti opionale) pentru a

    vedea modul n care cele trei condiii au afectat motivaia intrinsec. Elevii care au primit

    recompense anunate au nregistrat o scdere a motivaiei intrinseci, n timp ce celelalte

    grupuri au persistat n sarcini la fel de mult ca i nainte.

    Teoria evalurii cognitive

    Din ce cauz recompensele scad nivelul motivaiei intrinseci? Acest lucru se va

    ntmpla ori de cte ori se administreaz recompensele?. Teoria evalurii cognitive (Deci

    & Ryan, 1985; Ryan & Deci, 2000) descrie relaia complex dintre recompensele

    extrinseci i motivaia intrinsec.

    Conform acestei teorii, efectele recompenselor exterioare asupra motivaiei

    intrinseci depind de modul n care recompensele influeneaz percepia individului asupra

    competenei i autodeterminrii. Fiecare recompens extern distincie, o zi liber,

    afiarea pe gazeta de perete sau o laud verbal sau feedback corectiv - are dou aspecte

    care pot influena motivaia intrinsec:

  • 7

    1. Fiecare recompens are o not de control i acest aspect intr n conflict cu

    dorina individului de a fi autodeterminat. Dac o persoan apreciaz c

    recompensa este dat pentru a-i controla comportamentul, conduce la o percepie

    mai accentuat de control extern, ceea ce descrete sensul autodeterminrii i n

    consecin scade motivaia intrinsec.

    2. Fiecare recompens are i un aspect informaional care poate influena percepiile

    persoanei asupra competenei. Dac recompensa este perceput ca avnd

    informaii pozitive asupra propriilor abiliti, atunci motivaia intrinsec se va

    dezvolta atta timp ct aspectul de control este sczut. Dimpotriv, lipsa unei

    recompense sau primirea unor recompense facile, pot transmite informaii

    negative asupra propriilor competene i n consecin scderea motivaiei

    intrinseci.

    Secretul n funcie de care recompensele externe cresc sau descresc motivaia

    intrinsec st n identificarea aspectelor recompenselor care sunt mai importante sau mai

    frapante pentru receptor. Dac un elev crede c aspectul de control al recompensei este

    puternic, motivaia intrinsec va scdea. Dac funcia informaional este crescut,

    funcia de control este sczut i informaia despre competena persoanei este pozitiv,

    motivaia intrinsec se va dezvolta. n studiul amintit mai sus, motivaia intrinsec nu a

    fost viciat de ctre recompensele neateptate, pentru acestea nu au fost percepute ca

    avnd funcie de control. Motivaia intrinsec poate fi viciat dac funcia informaional

    este crescut iar informaia obinut despre competena individului este negativ. Aceast

    teorie susine c sistemul de recompense creat de profesorul de educaie fizic va

    dezvolta motivaia elevului, dac profesorii scad factorul de control al recompensei i

    cresc factorul informaional pozitiv.

    CERCETRI PRIVIND NTRIRILE

    ntririle exist sub mai multe forme: feedback verbal din partea profesorului,

    recompense tangibile sau chiar nregistrri ale unor sarcini ndeplinite cu succes. Uneori,

    ntririle sunt foarte sistemantice, ca i n programele de antrenament bazate pe

    principiile modificrilor comportamentale, ntlnite n sportul pentru tineri (Smith &

    Smoll, 1996). ntririle n diferitele forme menionate, au fost de mult timp obiect de

  • 8

    studiu pentru cercettorii din educaia fizic i activitatea sportiv sau chiar n domeniile

    legate de nvarea motric.

    Caracteristicele elevilor

    Un factor examinat n cercetri asupra ntririlor se refer la tipul de elevi la care

    se preteaz folosirea feedback-urilor din partea persoanelor seminficative.

    Vrsta. Unele studii arat c feedback-urile din partea persoanelor semnificative

    sunt mai importante la elevii din coala elementar dect pentru elevii mai mari.

    Experien ntr-o activitate. Amorose i Smith (2003) au demonstrat c elevii cu

    experien sportiv mai mare de un an utilizau mai bine feedback-urile din partea

    antrenorilor n ceea ce privete nivelul abilitilor dect elevii cu mai puin

    experien n sport.

    Aceste studii indic faptul c elevii din coala elementar dau mai mult

    importan feedback-urilor profesorilor, dar i adolescenii le vor da importan i vor

    urmri comportamentul profesorilor pentru a-i cunoate mai bine competenele.

    Aciunile profesorilor trebuie s se ghideze dup credina c fiecare elev se poate

    dezvolta. n acesta ordine de ideii, demonstrarea unei deprinderi trebuie fcut de ctre

    toi elevii i nu numai de cel foarte bun, cum se obinuiete. Profesorii ar trebui s fie

    mai ateni n a oferi feedback elevilor cu mai puin experien pentru c acetia se

    bazeaz pe aceste ntriri.

    Feedback-ul i percepiile asupra sinelui

    Rezultatele diferitelor studii furnizeaz idei valoroase despre tipurile de feedback-

    uri care amelioreaz percepia despre sine. Comentarii pozitive, informaii despre

    performana obinut i afirmaiile motivaionale se asocaiz cu percepii pozitive asupra

    sinelui, n special dup performane pozitive (Koka & Hein, 2003; Vallerand, 1983).

    Dup performane mai puin reuite, ncurajrile i informaiile specifice despre cum s-i

    mbunteasc comportamentul sunt necesare (Amorose & Smith, 2003).

    Percepii sczute asupra sinelui sunt asociate cu criticismul (Haide! Te-ai fcut de

    ruine!) i cu lipsa de informaii corective dup un eec.

  • 9

    Programele de management comportamental i activitatea fizic

    Unele cercetri au artat c programele sistematice de management

    comportamental care includ ntriri pot dezvolta nivelele activitii fizice la elevi n afara

    orelor de educaie fizic. De exemplu, ntr-un studiu, prinii au fost instruii de cercettor

    s stabileasc un contract cu copiii lor, s le monitorizeze activitatea oferindu-le

    recompense materiale. Aceste recompense oferite pentru participarea la activiti fizice

    sptmnale erau apoi treptat retrase (Taggart, Taggart & Siedentrop., 1986). Este

    ncurajator faptul c astfel de programe de management comportamental care folosesc

    ntriri pot fi dezvoltate i sunt eficiente, dezvoltnd nivele de participare la exerciii

    fizice, n afara orelor de educaie fizic. Studiile arat c:

    Astfel de programe nu sunt foarte costisitoare (implic poze imagini, sau

    fabricarea de distincii);

    Programele pot fi eficiente i cu elevi care prezint dizabiliti;

    Prinii i educatorii pot lucra mpreun pentru a spori nivelul de participare al

    elevilor n activiti fizice.

    CERCETRI CU PRIVIRE LA TEORIA EVALURII COGNITIVE

    Mai multe cercetri au fost ntreprinse n contexte fizice pentru a testa principiile

    teoriei evalurii cognitive.

    Recompense externe

    ntr-un studiu, realizat de Xinag, Chen i Bruene (2005), a fost investigat efectul

    a dou programe atletice, utilizndu-se dou abordri motivaionale ntr-unul dintre

    programe, elevii primeau recompense externe (tricouri, trofee, abibilduri, etc.) pentru

    numrul de ture de pist pe care le-au efectuat. n cellalt program, alergarea a fost

    integrat ntr-un program de dezvoltare a abilitilor motrice; elevii nu primea

    recompense externe, dar erau ncurajai s practice alergarea pentru a-i mbunti

    abilitile. Rezultatele au demonstrat c elevii care nu au primit recompense externe i s-

    au focalizat mai mult pe alergare pentru a-i mbunteasc propriile performane i mai

    puin s se compare cu colegii lor, dect elevii care au au primit recompense externe. O

    astfel de focalizare spre propria performan crete i persistena n sarcin.

  • 10

    Recompense contingente

    Aceste recompense sunt acordate doar atunci cnd un nivel specific de

    performan este atins. Spre deosebire de primul tip de recompense, cele non- contingente

    sunt acordate indiferent de nivelul performanei. Recompensele contingente ne vor

    furniza mai multe informaii despre competen i vor dezvolta motivaia intrinsec. ntr-

    adevr, nottorii juniori care au primit recompense contingente au demostrat o cretere

    mai mare a comportamentelor productive i o descretere dramatic a comportamentelor

    contraproductive n timpul antrenamentelor dect cei care au primit recompense non-

    contingente (Hume & Crossman, 1992).

    Implicaii pentru profesori

    Studiile asupra evalurii cognitive au deosebite implicaii pentru profesorii de

    educaie fizic. n primul rand, profesorii trebuie s fie ateni pentru c recompensele

    externe pot descrete motivaia intrinsec. n al doilea rnd, daca se vrea folosirea

    recompenselor extrinseci, ele trebuiesc s fie oferite contingent; elevii trebuie s le

    primesc doar dac le merit. Recompensele contingente furnizeaz mai multe informaii

    pozitive despre abilitile elevilor i dezvolt mai mult motivaia intrinsec. Testele de

    anduran fizic nu ar trebui interpretate n forme foarte msurabile pentru c informaiile

    negative pot reduce interesul elevilor pentru sarcin. Criteriile care utilizeaz indicatori

    privind sntatea sau autoperfecionarea, au potenialul de a furniza informaii pozitive

    pentru elevi.

    RECOMANDRI PENTRU APLICAREA NTRIRILOR N EDUCAIA FIZIC

    Teoriile i cercetrile legate de ntriri furnizeaz profesorilor importante

    recomandri pentru utilizarea recompenselor externe, pedepselor, furnizarea de feedback-

    uri verbale, recompeselor sau crearea unui sistem de management al comportamentului.

    Principii pentru utilizarea pedepselor

    De obicei, pedepsele sunt menionate destul de rar n cercetrile asupra

    modificrilor comportamentale. Acest lucru se ntmpl pentru c ntririle ar trebui

  • 11

    utilizate mult mai frecvent dect pedepsele n educaia fizic. Exist opinii dup care

    pedepsele ar trebui utilizate n proporie de maximum 5% din timpul afectat predrii i

    doar n situaii de comportamente intolerabile. Pedepsele pot genera o fric de eec;

    aceast fric i face pe elevi s se focalizeze pe consecinele neplcute ale greelilor n

    timp ce nva o deprindere motric, ceea ce duce la mai multe greeli. Mai mult,

    folosirea excesiv a pedepselor produce un mediu de nvare aversiv, neplcut (Smith &

    Smoll, 1996). Un profesor de educaie fizic se strduiete s surprind elevii

    comportndu-se bine i va ntri astfel de deprinderi i comportamente, mai degrab

    dect s surprind greelile i s penalizeze aceste comportamente.

    Totui, pentru situaiile n care se utilizeaz pedeapsa, exist cteva principii care

    ajut la obinerea de consecine pozitive (Martens et al., 1981):

    Asigurai-v c este vorba de comportamentul elevului pe care l considerai

    inacceptabil (Este a treia oar cnd ntrzii sptmna asta; e nevoie de o

    schimbare), i nu elevul este inacceptabil (Nu eti bun de nimic; nici mcar la

    ore nu eti n stare s ajungi la timp).

    Administrai pedepsele fr furie i ntr-un mod impersonal; nu pedepsii elevii ca

    i o rzbunare sau pentru a v simi bine.

    Pedepsele trebuie s fie corective; asigurai-v c elevii au neles

    comportamentul cerut de voi.

    nainte de situaia n care comportamentul elevului poate s lezeze pe ceilali, dai

    acestuia un avertisment nainte de a-l pedepsi.

    Fii consisteni n aplicarea pedepselor dac un elev este pedepsit pentru un

    comportament, alii vor fi de asemenea sancionai pentru comportamente

    similare. Dac un comportament este sancionat o dat, el va trebui pedepsit i de

    alte di, cnd apare.

    Asigurai-v c pedeapsa este privit negativ de ctre elev i nu reprezint o

    ntrire pozitiv. De exemplu, excluderea dintr-un meci de volei a unui elev

    pentru care acest sport nu reprezint nici o atracie, poate fi vzut ca un lucru

    pozitiv de ctre acesta.

    Odat ce o pedeaps a fost aplicat, nu mai insistai ntr-o atitudine negativ;

    purtai-v normal, cu interaciuni pozitive.

  • 12

    Nu pedepsii un elev pentru greelile fcute n timpul nvrii unor deprinderi.

    Greelile sunt normal s apar n aceste momente.

    Nu se folosesc exerciii sau activiti fizice ca i pedepse! Profesorii au rolul de a

    ajuta elevii s se simt bine n timpul orei de educaie fizic. Folosirea activitilor

    fizice ca i pedepse i pot face pe elevi s le priveasc negativ i s scad dorina

    lor de a fi activi din punct de vedere fizic.

    Principii pentru feedback-uri verbale

    Profesorii de educaie fizic dau feedback-uri verbale pentru a ajuta la nvarea

    deprinderilor motrice, pentru a crea percepii pozitive asupra sinelui i a ajuta la nvarea

    comportamentelor prosociale. Cercetrile ne ofer idei eficiente asupra tipurilor de

    feedback care sunt mai potrivite pentru realizarea scopurilor propuse.

    Feedback-uri verbale pentru creterea eficienei nvrii motrice i a performanei

    Exist mai muli factori care influeneaz impactul fedback-urilor asupra

    performanei elevilor.

    Cnd se ofer feedback-uri. Chiar dac cercetrile pedagogice indic faptul c numrul

    total de feedback-uri date elevilor nu pare s afecteze nvarea deprinderilor motrice,

    acestea cresc performana de scurt durat i succesul n antrenamente. Cercetrile n

    domeniul nvrii motrice sugereaz c n anumite situaii, informaiile date de profesor

    asupra erorilor pot ajuta elevul n procesul nvrii. Profesorul de educaie fizic d

    feedback-uri corective n urmtoarele situaii:

    1. Atunci cnd elevul nu dispune de feedback-uri intrinseci cu privire la sarcina

    motric (timpul execuiei, traiectoria mingii, etc.);

    2. Atunci cnd feedback-ul intrinsec nu este disponibil datorit unei deficiene fizice

    (paralizii sau alte tulburri neurologice);

    3. Atunci cnd elevii nu au suficient experien n folosirea unui procedeu pentru a

    folosi informaii intrinseci (de ex. , atunci cnd un elev nu reuete s imprime o

    traiectorie destul de nalt mingii de baschet i i se dau indicaii corective cu

    privire la biomecanica micrii);

  • 13

    4. Atunci cnd micrile se desfoar foarte rapid sau implic o coordonare foarte

    complex.

    Profesorul, ar fi bine, s aib ca scop reducerea dependenei elevilor de feedback-

    urile oferite de acetia. n acest scop, feedback-urile concurente sau ghidajul verbal

    (oferit n timpul executrii sarcinii) i feedback-ul continuu (oferit dup fiecare ncercare)

    se utilizeaz doar la nceputul nvrii sarcinilor. Foarte rapid dup aceea, se pot reduce

    aceste feedback-uri i se poate adopta o schem mai intermitent i variabil de ntriri.

    Se poate reduce dependena elevilor de feedback-urile profesorilor dac se evit

    furnizarea lor imediat dup realizarea sarcinii. Se ateapt cteva secunde nainte de a da

    feedbackul. Sau mai bine, ntrebai elevul ce crede despre cum au executat sarcina nainte

    de a-i comenta performana. ntrzierea n acordarea ntririi n aceste moduri permite

    elevilor s-i foloseasc feedback-uri intrinseci prin care proceseaz propriile erori.

    Acordarea de feedback-uri n contextul unei structuri eficiente a sarcinii. O concluzie

    important din cercetrile asupra nvrii motrice este c odat ce elevii au o idee de

    baz despre micarea de executat, ei nva mai bine atunci cnd nu primesc informaii cu

    privire la greeli dup fiecare ncercare (feedback continuu). Aceast concluzie i oblig

    pe profesori s nu mai acorde ntriri dup fiecare ncercare iar prezena lor la fiecare

    repetiie a micrilor nu mai este necesar. Sarcinile motrice ar trebui organizate astfel

    nct elevii s aib mai multe posibiliti de repetare. Atelierele de lucru ar trebui astfel

    organizate nct s fie un numr minim de elevi care s le foloseasc. De exemplu, dac

    elevii lucreaz pentru a nva driblingul, fiecare elev ar trebui s aib o minge; ar fi bine

    ca elevii s nu atepte prea mult la linia de start. Dac nu avei la dispoziie suficient

    echipament (de ex., mingi de fotbal), utilizai mingi din alte sporturi sau mai puin

    adecvate.

    n ce situaii nu acordm feedback-uri. Profesorii de sport ar trebui s nvee s

    recunoasc situaii sau deprinderi n care nvarea decurge fr feedback-uri acordate de

    ei. Aceste situaii includ abiliti motrice simple n care elevii pot s-i identifice i s-i

    corecteze propriile erori.

  • 14

    Tipuri de feedback folosite. Feedback-urile specifice i corective par a fi cele mai

    eficiente n a ajuta s performeze mai bine, deci vei spune elevilor la obiect ceea ce au ei

    nevoie s se perfecioneze (Maria, caut s ii mingea ct mai aproape de corp, cnd

    driblezi!). Mai mult, feedback-ul ar trebui s fie congruent, focalizat pe sarcin; dac v

    focalizai pe corectitudinea loviri mingii la tenis, nu dai feedback asupra forei i

    preciziei loviturii.

    Atunci cnd ntrim verbal o anumit caracteristic a deprinderii motrice, ntrim

    de fapt procesul de realizare al acesteia i nu rezultatul final (Weinberg & Gould, 2003).

    Acest lucru nseamn c profesorul ar trebui s-i laude elevii mai des pentru aspectul

    formal al abilitii motrice (a fost bun balansul de pe un picior pe cellalt) dect pentru

    rezultatul final obinut (ce aruncare precis!). n aceeai ordine de idei, este de preferat

    ca elevii s fie ludai pentru performana din timpul meciurilor (Ai avut un procentaj de

    80% la aruncri libere, bravo, Aline!) dect pentru obinerea victoriei (ai ctigat

    meciul, Aline! Ai fcut o treab foarte bun!). Elevii pot avea control numai asupra

    propriei performane, mai degrab dect asupra rezultatului i atunci ntrirea unor pri

    ale performanei este mai motivant i mai eficient dect lauda pentru rezultat.

    Feedback-uri verbale care dezvolt percepiile asupra sinelui

    Cercetrile au demonstrat c ntririle i feedback-urile din partea persoanelor

    semnificative pot influena percepiile asupra sinelui. Feedback-urile din partea

    profesorilor sunt mai importante pentru elevii din clasele elementare, dect pentru elevii

    mai mari (care prefer informaii din partea colegilor), Teoriile i cercetrile sugereaz

    cteva principii pentru a acorda feedback-uri elevilor n clasele de educaie fizic, care

    pot modifica n mod pozitiv percepiile asupra sinelui.

    Acordai feedback-uri contingente. Este un principiu de baz; acest lucru nseamn c

    feedback-urile profesorilor trebuie s fie adaptate nivelului lor de performan. Cu alte

    cuvinte, atunci cnd elevii obin succese ei trebuie ludai n mod specific (Buna treab

    ai fcut, Vasile ! A fost bun schimbarea de direcie!). Iar atunci cnd ei nu reuesc,

    datoria profesorului este s vin cu informaii tehnice, corective pentru a ajuta elevul s

    se corecteze. La fel, acest lucru nseamn evitarea unor laude excesive atunci cnd elevul

  • 15

    realizeaz sarcini uoare, pentru acest lucru i comunic faptul c nu i se acord ncredere

    c va reui. Totui, lauda pentru reuit este important; oferirea continu de informaii

    tehnice, corective fr laude, poate fi descurajant.

    Evitai critica excesiv n cazul ncercrilor nereuite. Ar trebui evitat critica elevilor

    care au ncercri nereuite (de ex. Vasile, este incredibil ce uor trece adversarul de tine,

    i-am artat de attea ori ce nseamn poziie joas n aprare, chiar nu se prinde nimic de

    tine?). n locul acestor critici, noi recomandm abordarea de tipsandwich (Smith &

    Smoll, 1995). Aceast abordare cuprinde trei elemente secveniale:

    1. O afirmaie pozitiv. Sandwich-ul ncepe cu o afirmaie pozitiv, ceea ce l face

    pe asculttor mai receptiv pentru ceea ce urmeaz (A fost bun ncercarea ta

    Mihai!).

    2. Instruciuni tehnice orientate spre viitor. Acum se vor oferi elevului informaii

    tehnice, corective privind abilitatea, pentru a le putea folosi n viitor: (Data

    viitoare cnd ncerci s fentezi, s faci mai convingtor, adversarul chiar s cread

    c mergi n aceea direcie!).

    3. O ncurajare. Abordarea sandwich se ncheie cu o laud, o afirmaie privind un

    lucru bun fcut de elev, ceea ce l face s se simt bine. Acest lucru poate fi o

    ncurajare privind efortul sau progresul realizat (aa este chiar bine, continu n

    acest mod!). Exist i posibilitatea ca s fie descris un procedeu tehnic pe care

    elevul l-a executat corect ( a fost corect blocajul defensiv, Liviu!).

    Evitai comportamente i aciuni care sugereaz judeci negative asupra

    abilitilor motrice. Ne referim aici la a pune n faa clasei elevii care au abiliti reduse

    sau folosirea doar a elevilor foarte dotai pentru demonstra sau a conduce activiti n

    orele de educaie fizic.

    Feedback-uri verbale pentru dezvoltarea comportamentelor prosociale

    Feedback-urile verbale ale profesorilor pot dezvolta o larg varietate de

    comportamente prosociale cum ar fi efortul depus, punctualitatea, participarea, angajarea

    n sarcin i atenia acordat cadrelor didactice. De multe ori, profesorii fac evaluri

  • 16

    asupra comportamentelor prosociale doar n situaiile n care elevii nu le respect. Este

    nevoie s fie clar definite caracteristicile comportamentelor prosociale pe care profesorii

    le doresc de la elevi. Un principiu important de inut n minte atunci cnd dorim s

    ntrim comportamentele prosociale, este surprinderea lor atunci cnd se desfoar.

    Lauda adresat elevilor trebuie combinat cu descrierea clar a comportamentului dorit

    (Felicitri, Aurora, pentru faptul c i-ai ncurajat colegii de echip!). Foarte des,

    profesori aduc n discuie comportamentul prosocial doar atunci cnd sancioneaz elevii

    pentru comportamente nepotrivite.

    Feedback-urile de orice fel, incluznd i pe cele care se refer la o deprindere

    motric pot descrete comportamentele de neimplicare n sarcin. Mai mult, un elev poate

    fi stimulat n acest sens chiar dac nu primete direct un feedback, dar aude c un alt elev

    este recompensat n acest mod. Atunci cnd se lucreaz n spaii largi sau cu grupe mari

    de elevi, un sistem de amplificare este nimerit pentru c auzul feeedback-ului i poate ine

    pe elevii n sarcin.

    Principii pentru acordarea recompenselor extrinseci

    Muli profesori de educaie fizic folosesc recompense extrinseci n programele

    lor pentru a dezvolta motivaia elevilor. Redm n continuare cteva din principiile care

    conduc la eficientizarea folosirii recompenselor extrinseci, dup teoria evalurii

    cognitive.

    Utilizarea unor ntriri adecvate

    Chiar dac profesorul consider ntrirea pe care o ofer ca fiind adecvat, elevul

    poate s nu o evalueze la fel. Profesorul trebuie s ncerce s cunoasc tipurile de

    recompense pe care elevii le prefer. Se poate da elevilor o list de posibile recompense

    pe care ei le prefer i le valorizeaz. O astfel de list este mai eficient dect simpla

    chestionare a elevilor printr-o ntrebare deschis: Ce recompense v-ai dori n orele de

    educaie fizic pentru bunul mers al activitii?, pentru c profesorul poate include n

    liste doar activitile pe care dorete s le ofere. Odat ce profesorul cunoate tipul de

    recompense dorit de elevi, le poate individualiza, pentru c nu toi elevii reacioneaz

    similar la aceleai recompense.

  • 17

    Definirea clar a comportamentului int n termeni msurabili i observabili

    Exemplu: dac dorii ca elevii s fie pregi pentru ore iar ora s nceap chiar dup

    sunetul clopoelului, stabilii comportamentul int ca fiind prezena la sal cu 10 minute

    nainte de nceperea orei. n toate aceste exemple, comportamentul int este clar definit.

    Exemple de comportamente int neclar definite ar fi: Demonstrai corect procedeul .....

    sau Venii la sal ct mai repede posibil.

    Stabilii criterii ct mai clare pentru ctigarea recompensei

    De cte ori i n ce perioad de timp, comportamentul int trebuie s fie executat

    pentru a primi recompensa? Se poate stabili c este nevoie s existe comportamentul dorit

    n opt ncercri din zece.

    Criteriile pentru obinerea recompensei ar trebuie s fie individualizate sau s se

    bazeze pe progresul individual

    Este mai uor s existe acelai criteriu pentru toi dar criteriile individualizate vor crete

    funcia informaional pozitiv a recompensei, ceea ce, conform teoriei evalurii

    cognitive, crete eficiena recompensei.

    Reducerea recompenselor acordate pentru performane n comparaie cu alii

    O parte integrant a sportului este i rezultatul competiiei (s ctigi un meci, de

    exemplu. Aceste rezultate, sunt oricum bazate pe o comparaie cu ceilali, lucru mai puin

    controlabil de ctre elev dect propria performan sau cea a echipei. Dei profesorul de

    sport trebuie s recompenseze echipa care a luat locul nti la turneul colar de volei dar

    s nu uite s evidenieze progresele fcute la execuia serviciului sau la atacurile din trei

    pase. La fel, recompensele pentru rezultatele obinute la probele de pregtire fizic sunt

    mai motivaionale i ofer mai multe informaii despre evoluia elevului dac acestea se

    bazeaz pe criterii privind snatatea sau progresul personal, dect dac sunt traduse n

    valori strict cuantificabile.

  • 18

    Sistemul de recompense este opional pentru elevi

    Creterea aspectului informaional al recompenselor n modul n care l-am descris

    mai sus are ca rezultat scderea aspectului de control. O alt modalitate de a descrete

    aspectul de control este de a dezvolta un sistem de recompense opional pentru elevi.

    Prezentai ideea elevilor i lsai-i pe ei s decid. Putei, de asemenea, s cerei elevilor

    s aduc mbuntiri sistemului. Aceste strategii ajut elevii s se simt mai mult n

    control i s-i scad percepia c cineva dorete s-i controleze.

    Acordai laude elevilor dup ce au primit recompense extrinseci

    Acest lucru d posibilitatea elevilor s iniieze comportamentul int i dup ce

    recompensele extrinseci au fost anulate. Acest lucru este parte din procesul de fading, n

    care ntrirea care controleaz comportamentul (de ex., o recompens extern) este

    schimbat gradual cu un o nou ntrire (de ex., lauda profesorului, mndria pentru

    realizare sau bucuria generat de activitate). n afara de a luda elevii pentru realizrile

    obinute, subliniai i beneficiile generate de realizarea comportamentului int. De

    exemplu, pe lng lauda pentru executarea corect i precis a serviciului n volei,

    elevilor li se reamintete c au devenit juctori mai buni i pot s se bucure mai mult de

    joc, avnd un serviciu mai precis.

    Utilizarea fading-ului

    Pe lang laudele pe care elevii le primesc atunci cnd li se dau recompense

    extrinseci, fading-ul implic o reducere a recompenselor de care beneficiaz elevii. Ideea

    ar fi modificarea focusului de la recompensele extrinseci spre ntriri mai puin tangibile

    cum ar fi lauda sau ntriri interne, cum ar fi bucuria i satisfacia. Dac, de exemplu,

    elevii primesc o recompens dac realizeaz patru din cinci elemente care compun un

    procedeu tehnic dificil, pe perioada unui numr prestabilit de repetri, cerei elevilor s

    fac acelai lucru n orele urmtoare fr s oferii recompense mai mari.

    Dezvoltarea unui program de management al comportamentului

    Odat ce profesorul stpnete principiile feedback-ului verbal i ale

    recompenselor extrinseci, el le poate utiliza pentru a pune la punct un sistem de

  • 19

    management comportamental. Un astfel de program poate ajuta la dezvoltarea acelor

    abiliti motrice pe care elevul le execut cu dificultate sau la asimilarea

    comportamentelor prosociale specifice cum ar fi punctualitatea, ordinea n pstrarea

    echipamentului, lauda pentru coechipieri n locul criticii, persistena n sarcin sau

    folosirea unui limbaj adecvat. Amintim aici c o serie de ntriri folosite n aceste

    programe nu sunt materiale; sunt simple liste de verificare, laude specifice folosite de

    profesor sau grafice care evideniaz progresul n realizarea comportamentului int.

    Cheia unui astfel de program de modifcri comportamentale este folosirea deliberat i

    sistematic a ntririlor, explicaiilor verbale, demonstraiilor i antrenamentelor.

    Programele de management al comportamentului sunt adesea dezvoltate atunci

    cnd studentul sau un grup de studeni nregistreaz dificulti n nvarea unor

    deprinderi motrice sau comportamente prosociale. Shaping-ul este o bun strategie n

    aceste situaii, pentru c elevul nu trebuie s performeze comportamentul imediat. La

    nceput, este recompensat un comportament care seamn vag cu comportamentul int;

    elevului i este solicitat apoi s execute aproximri din ce n ce mai fidele

    comportamentului int, pentru a primi recompense.

    Cercetrile menionate n acest capitol relev faptul c colegii, chiar i cei foarte

    tineri, cum ar fi cei de la grdini, precum i prini pot fi implicai pentru a gestiona

    programul de modificri comportamentale. De exemplu, un elev de liceu care stpnete

    mai bine procedee din tenis, i poate ajuta un coleg care are probleme n executarea

    corect a serviciului la tenis. Un elev din clasa a treia poate fi instruit s ofere ntriri

    unui coleg care are probleme de relaionare i nu particip la jocurile din timpul pauzei.

    n aceste situaii, este foarte important ca cei implicai (colegii, prini) s cunoasc

    detaliile programului i s le respecte cu strictee (de ex., s nu ofere ntriri atunci cnd

    elevului nu le merit). O modalitate foarte bun de a instrui persoanele implicate n astfel

    de programe sunt jocurile de rol.

    Folosirea programelor de intruire personalizate

    Dei studiile arat c elevii par s nvee mai bine dac ei nu primesc feddback-uri

    de la profesor cu ocazia fiecrei repetri a sarcinii, este important ca ei s primeasc

    feedback-uri continue n perioada n care nva o abilitate motric nou. De asemenea,

  • 20

    elevii au nevoie s primesc feedback-uri repetate pentru c acestea dezvolt motivaia i

    percepiile despre sine.

    SUMAR

    Diferitele tipuri de ntriri sunt frecvent folosite n orele de educaie fizic. n

    modificrile comportamentale, o rezultant a teoriei comportamentaliste,

    comportamentele dezirabile pot fi ntrite i comportamentele indezirabile eliminate prin

    folosirea deliberat i sistematic a ntririlor. Aplicarea principiilor teoriei

    comportamentaliste n cadrul programelor de management al comportamentului este un

    lucru dificil, pentru c elevii reacioneaz diferit la aceleai ntriri, nu pot ntotdeauna

    reproduce comportamentul pentru care au primit recompensa i exist ntriri concurente

    care acioneaz nafara programului stabilit. Teoria evalurii cognitive susine c

    recompensele extrinseci au un impact negativ asupra motivaiei intrinseci dac aspectul

    de control al recompensei este perceput mai evident dect informaiile pozitive privind

    competena de care d dovad individul. Invers, recompensele extrinseci sunt privite a

    avea un impact pozitiv asupra motivaiei intrinseci dac aspectul de control al

    recompensei este redus i recompensa furnizeaz informaii pozitive asupra competenei

    individului.

    Cercetrile au demonstrat c feedback-urile verbale ale profesorului pot influena

    pozitiv nvarea deprinderilor motrice, percepia asupra sinelui i comportamentul

    prosocial, atta timp ct feedback-uirle sunt de un anumit tip i sunt acordate ntr-un

    anumit interval de timp i frecven. Alte cercetri demonstreaz c unele tipuri de

    ntriri (de ex., recompense materiale, laude din partea celor apropiai, tabele cu

    comportamente int) pot, de asemenea, avea un efect pozitiv n aceste domenii att timp

    ct sunt respectate principiile de baz ale ntririlor. Amintim c ntririle sunt de preferat

    pedepselor pentru c aduc modificri pozitive n performanele motrice ale elevilor, n

    percepiile despre sine sau n ceea ce privete comportamentele prosociale. Modelele

    personalizate de instruire pot crete frecvena i calitatea ntririlor pe care elevii le

    primesc pentru realizrile lor n domeniul motric.

    CUVINTE CHEIE

  • 21

    Teoria comportamental Susine c deprinderile i comportamentele sunt nsuite prin

    intermediul interaciunilor dintre indivizi i mediu. Consecinele care urmeaz exercitrii

    unui comportament vor determina dac acesta va fi repetat, nsuit sau nu.

    Modificare comportamental Folosirea deliberat i sistematic a ntririlor pentru a

    dezvolta comportamente dezirabile i a elimina comportamente indezirabile.

    ntrire Orice stimul care crete probabilitatea de apariie sau consolideaz un

    comportament. ntrirea este oferit imediat ce comporatmentul se manifest.

    ntrire pozitiv Un stimul care crete sau consolideaz un comportament dup ce a

    fost prezentat pentru c el este perceput ca fiind dezirabil sau pozitiv de ctre persoana

    care l primete.

    ntrire negativ Un stimul perceput ca fiind negativ sau aversiv care este nlocuit,

    evitat i care servete la creterea frecvenei de apariie sau la consolidarea

    comportamentului care urmeaz.

    Pedeapsa Un stimul destinat descreterii frecvenei de apariie a unui comportament

    anterior acesteia. Poate consta n prezentarea unui stimul aversiv sau negativ dup un

    comportament manifest sau prin retragerea unui stimul pe care persoana l consider

    pozitiv.

    Shaping Un proces prin care se recompenseaz aproximrile succesive sau micile

    progrese n achiziia unui comportament sau deprindere motric.

    Fading Procesul prin care se modific gradual o ntrire care controleaz un

    comportament astfel nct acel comportament va aprea ca rspuns la o nou ntrire.

    ntrire continu Un grafic al ntririlor n care o persoan este ntrit de fiecare dat

    cnd comportamentul dezirabil este prezent.

    ntrire intermitent Un grafic al ntririlor care presupune c uneori un

    comportament este ntrit i alteori nu.

    Teoria evalurii cognitive Susine c recompensele externe vor slbi motivaia

    intrinsec dac cel care le primete crede c acestea sunt date pentru a-l controla.

    Recompensele externe vor dezvolta motivaia intrinsec dac reconpensa este perceput

    ca furniznd informaii pozitive asurpa competenei receptorului.

    Feedback-uri congruente Feedback-uri care se adreseaz sarcinii vizate de profesor.

  • 22

    Feedback-uri contingente Feedback-uri care se potrivesc nivelului de performan

    artat de elev.

    Feedeback-uri concurente- Feedback-urile care sunt oferite n timp ce micarea este

    efectuat (se numesc i ghidri verbale).

    Feedback-uri imediate Informaii oferite celui care nva o deprindere imediat ce

    aceasta a fost ndeplinit.

    Sistem personalizat de intruire Un model de intruire n care prezentarea sarcinii se

    face printr-un manual sau prin casete video, ceea ce permite elevului s progreseze n

    ritmul lui personal.

    NTREBRI RECAPITULATIVE

    1. Descriei n detaliu un program n care utilizai shaping-ul i fading-ul i prin care

    dorii s ajutai elevii s-i nsueasc deprinderi din jocul de tenis. Utilizai

    principiile utilizrii corecte a feedback-urilor verbale i a ntririlor.

    2. Suntei profesor la o clas de liceu i ncercai s nvai elevii un procedeu din

    gimnastic. Dai exemple de feedback-uri pe care elevii le vor primi atunci cnd

    dorii: s dezvoltai deprinderea prezentat, s mbuntii percepiile elevilor

    despre sine, s cretei incidena comportamentelor prosociale din timpul leciei.

    3. Avem trei profesori de educaie fizic. Fiecare dintre acetia se strduiete s

    determine elevii s i aduc echipament potrivit pentru orele de sport. Primul

    profesor folosete ntriri pozitive, cel de-al doilea ntriri negative i ultimul

    folosete pedepse prin care urmrete s-i determine pe elevi s vin corect

    echipai la sal. Care dintre cei trei va avea cele mai mari anse de reuit i de

    ce?

  • 23

    MODELAREA

    Profesorul A.M. este n primul an de nvmnt ntr-o coal de cartier. El este foarte

    nemulumit pentru c elevii nu l ascut i pur i simplu nu i acord atenie. El se plnge

    n cancelarie celorlali profesori: Le demonstrez elevilor cum s execute o anumit

    deprindere motric, iar ei pur i simplu nu reuesc s o execute. Jocurile pe care le

    iniiez nu sunt deloc distractive pentru c elevii se ceart adesea ntre ei. ip la ei ct pot

    de tare dar fac acelai lucru. Aceti copii sunt de-a dreptul imposibili!.

    Modelarea sau demonstrarea este o parte important a instruirii n cadrul educaiei fizice.

    Este un lucru obinuit ca un profesor s arate elevilor cum s execute o deprindere

    motric sau cum s efectueze o sarcin. Pe lng efortul profesorului de a demonstra

    executarea unei sarcini motrice, el poate oferi i modele n ceea ce privete sportivitatea,

    compasiunea sau pentru abiliti psihologice cum ar fi controlul anxietii sau al furiei,

    ncrederea n sine etc.

    Modelarea este comunicarea unei reprezentri vizuale sau auditive asupra unei

    deprinderi motrice, comportament prosocial sau abilitate psihologic, n scopul de a

    furniza informaii cu privire la executarea acestora. Demonstrarea, un alt termen utilizat

    pentru modelare, este folosit frecvent n educaia fizic pentru a prezenta vizual modul

    n care o persoan trebuie s execute o deprindere sau o sarcin motric. nvarea

    observaional este procesul prin care se nva o deprindere motric, comportament

    prosocial sau o abilitate psihologic prin urmrirea modului n care o persoan execut

    deprinderea sau sarcina. Modelarea poate mbrca multe forme incluznd: demonstrarea

    practic a deprinderii de ctre profesor, elev sau alt persoan semnificativ; prezentri

    video; fotografii; orice diagrame sau figuri care reprezint micarea.

    n acest capitol vom prezenta teoriile care explic modelarea, cercetrile care au avut ca

    obiect conceptul, iar n final vom prezenta cele mai eficiente modaliti de a utiliza

    modelarea n educaia fizic.

    TEORII CARE EXPLIC MODELAREA

    Cea mai cunoscut teorie care explic funcionarea modelrii este teoria nvrii sociale.

    Teoria medierii cognitive, derivat din teoria nvrii sociale, explic modul n care

    modelarea influeneaz nvarea. n continuare, vom descrie pe rnd toate teoriile

    semnificative care ofer explicaii asupra modelrii.

  • 24

    Teoria nvrii sociale

    Aceast teorie consider c oamenii nva deprinderile i comportamentele prin

    interaciuni sociale. nvarea are loc prin intermediul a trei procese: nvarea

    observaional sau modelarea, ntrirea i comparaia social (Bandura, 1977, 1986).

    Astfel, un elev n ora de educaie fizic va nva pasul piticului, studiind demonstraia

    fcut de un alt elev (modelarea) cu condiia ca elevul s-i respecte i s-i agreeze

    modelul (comparaie social). nvarea este mai eficient dac elevul este ntrit atunci

    cnd deprinderea este executat corect i cnd modelul este similar persoanei (ex., de

    acelai nivel al abilitilor, acelai sex, ras etc.). Acelai proces apare n cazul

    abilitilor psihologice, cum ar fi ncrederea n sine sau n cazul comportamentelor

    prosociale, cum ar fi sportivitatea; un elev i vede un prieten care i laud adversarul

    pentru o reuit n timpul unui meci iar apoi aude profesorul de sport care i ntrete

    comportamentul de fair play.

    Teoria nvarii sociale poate explica cu succes de ce profesorul dat ca exemplu la

    nceputul capitolului ntmpin dificulti la clasa pe care o conduce. El execut

    deprinderile la nceputul orelor, dar ar fi fost mai nimerit ca demonstraiile s fie

    executate de ctre elevi. La fel, avem o explicaie pentru lipsa de control emoional

    demonstrat de elevi. Profesorul nsui modeleaz lipsa de control atunci cnd ip la

    elevi pentru neregulile observate la clas iar acetia i observ comportamentul i nva

    aceeai manier de relaionare.

    Teoria medierii cognitive

    Dei teoria nvrii sociale accentueaz importana modelrii n nvarea deprinderilor

    motorii, comportamentelor prosociale i abilitilor psihologice, ea nu explic

    mecanismul prin care modelarea influeneaz nvarea acestor abiliti i

    comportamente. Teoria medierii cognitive (Bandura, 1986), derivat din teoria nvrii

    sociale, susine c exist patru procese prin care modelarea influeneaz nvarea:

    atenia, memoria, reproducerea comportamentului i motivaia.

    Atenia

    n primul pas al modelrii, cel care nva trebuie s fie atent la model pentru ca

    demonstraia s fie eficient. Profesorii de educaie fizic trebuie s urmreasc dac

    elevii privesc i sunt ateni la demonstraia fcut. Procesul este afectat de caracteristicile

  • 25

    deprinderii sau ale comportamentului, modelului i observatorului. Cu ct deprinderea

    este mai complex, cu att este mai important pentru profesor s direcioneze atenia

    elevilor spre elementele cele mai dificile ale acesteia. Acest lucru ajut pe cel care nva

    s extrag informaia esenial pentru executarea deprinderii. Exemplu....Lovitura de

    dreapta (forehand) privire la minge.... centrarea cu mijlocul racordajului lovirea mingii in

    fata corpului.... la ora de educaie fizic. Fr astfel de promteri specifici, elevii ar putea

    s dea atenie altor elemente ale demonstraiei care sunt irelevante pentru deprinderea

    respectiv.

    n plus, caracteristici ale modelului i ale observatorului pot influena procesul atenional.

    De exemplu, abilitile atenionale, vizuale i auditive ale elevilor nu sunt pe deplin

    maturizate pn la vrsta de 12 ani (Gallagher et al., 2002). De fapt, pn la aceast

    vrst, elevii sunt uor distrai de factori din mediu. Aceste caracteristici ale elevilor fac

    ca sublinierea elementelor critice ale unei deprinderi s fie mai importante. Observatorii

    vor fi mai ateni la un model pe care l respect i admir, cum ar fi un sportiv de elit, un

    elev cu popularitate sau profesorul.

    Procesul de memorare

    Simpla cunoatere a elementelor importante ale unei deprinderi nu este de ajuns pentru a

    asigura o performan corespunztoare cei care observ trebuie s-i reaminteasc

    aceste elemente. Prin intermediul memorrii, observatorul transform ceea ce a observat

    n coduri simbolice i le nmagazineaz n memorie altfel nct deprinderile sau

    comportamentele s poat fi executate mai trziu fr a se repeta demonstraia. Elevii

    utilizeaz strategii de memorare care se dezvolt o dat cu vrsta. De exemplu,

    etichetarea, repetarea i organizarea au nevoie de timp ca s se dezvolte o dat cu trecerea

    anilor. Etichetarea const n denumirea unei micri sau a unei pri de micare, de

    exemplu, poziia minii dup aruncarea liber n baschet poate fi denumit gt de

    gsc, aa cum arat mna dup aruncare. Repetiia este ceea ce elevii i spun cu glas

    tare sau n gnd, elementele importante ale deprinderii motorii (pas napoi, racheta n

    spate, lovitur, pentru lovitura de forehand n tenis).

    Profesorii i pot ajuta elevii s-i reaminteasc elementele critice ale deprinderilor prin

    crearea de reprezentri vizuale sau verbale. O bun reprezentare vizual a unei deprinderi

    se poate realiza dac profesorii utilizeaz cuvinte ilustrative sau fraze care ajut elevii s-

  • 26

    i reaminteasc caracteristicile unei deprinderi; de exemplu, strivii gndacul este

    frecvent utilizat de profesori pentru a ilustra pasul nainte ntr-un procedeu.

    Un alt mod prin care elevii sunt ajutai s-i dezvolte reprezentri vizuale pentru o

    deprindere este repetarea mental a acesteia dup ce a fost demonstrat i nainte de a fi

    pus n practic.

    Iniierea comportamentului

    n final, elevul trebuie s execute ceea ce a fost modelat. n aceast faz, observatorul

    transform ceea ce a reinut n memorie despre micare n aciuni fizice palpabile. Foarte

    rar se ntmpl sa apar de la nceput o reproducere fidel a deprinderii sau

    comportamentului modelat i de aceea profesorul trebuie s-i ajute elevii n nvarea

    sarcinii prin aproximri succesive i prin feedback-uri specifice. Mai mult, profesorul

    trebuie s fie sigur c observatorul are abiliti fizice pentru a performa abilitatea cerut;

    fr acestea procesul de modelare nu funcioneaz n mod adecvat.

    Procesul motivaional

    Motivaia influeneaz toate cele trei procese menionate mai sus. Dac un elev nu este

    motivat s fie atent la model sau nu este suficient de motivat s practice deprinderea,

    modelul nu i va dovedi eficacitatea n a ajuta la asimilarea deprinderii. Astfel, este

    foarte important ca profesorul de educaie fizic s ncerce creterea motivaiei elevilor

    pentru a fi ateni la model, s memoreze principalele elemente ale deprinderii i s

    exerseze comportamentul sau deprinderea modelat. ntrirea ncercrilor de a executa

    sarcina, sublinierea importanei abilitilor i utilizarea unor modele respectate sunt

    strategii pe care profesorii le pot utiliza pentru a crete motivaia elevilor n procesul

    modelrii.

    S ncercm s privim cu mai mult atenie exemplul dat la nceputul capitolului. n

    primul rnd, este posibil ca studenii s nu fi fost ateni la elementele critice din

    demonstraia profesorului. El pur i simplu demonstra fr s accentueze elementele

    critice ale deprinderii, iar elevii nu sesizau prile importante ale deprinderii. Poate c

    elevii nu erau ateni la demonstraie pentru c nu l respectau, erau distrai sau nu erau n

    situaia de a observa prea bine demonstraia profesorului. Poate c nu atenia era

    problema, ci memorarea. Profesorul nu i-a instruit elevii cum s repete mental

    demonstraia, nu le-a cerut s repete verbal elementele cele mai importante ale

  • 27

    deprinderii. El a demonstrat o singur dat deprinderea care urma s fie executat de

    elevi i este puin probabil ca ei s poat executa ntreg irul logic al sarcinii.

    Demonstraia profesorului ar putut fi ineficient i pentru c elevii nu sunt motivai s

    observe modelul, s memoreze exerciiul sau s practice deprinderea.

    nvarea prin observarea unui model

    Dei teoria medierii cognitive explic procesul modelrii, ea nu furnizeaz explicaii

    asupra a ceea ce observatorul nva n momentul n care studiaz modelul. De obicei, se

    spune c observatorul nva aciunile pe care diferitele pri ale corpului le execut i

    relaiile spaiale dintre acestea. De exemplu, un elev observ demonstrarea loviturii de

    backhand, nva cnd s schimbe piciorul de atac i cnd s-i ntoarc umrul n direcia

    mingii. Aceste lucruri nseamn c demonstraiile sunt mai eficiente atunci cnd

    observatorii sunt n primele faze ale nvrii deprinderilor i nu sunt att de eficiente

    atunci cnd elevii au deja noiuni de baz privind micarea i acum nva viteza sau fora

    adecvat necesar pentru micare. O alt implicaie ar fi c demonstraiile sunt mai

    folositoare atunci cnd se nva deprinderi motrice complexe cum ar fi serviciul la tenis,

    dect atunci cnd se nva abiliti mai simple, cum ar fi lovirea unei mingi staionare.

    Totui, unele studii au artat c i n cazul sarcinilor simple cum ar fi probele de darts,

    pot fi mai bine nvate dac se urmrete un model dect dac acesta lipsete.

    CERCETRI CU PRIVIRE LA MODELARE

    Cercetrile n domeniul modelrii i demonstrrii au fost efectuate n pedagogie,

    nvarea motric i psihologia sportului. Unii cercettori au examinat eficiena modelrii

    pentru anumite tipuri de nvare. Unele cercetri au studiat ct de des i cnd se pot

    utiliza demonstraiile pentru a le spori eficacitatea, cum se folosesc promterii verbali n

    timpul demonstraiilor, strategiile de memorare sau modelarea auditiv.

    Eficiena modelrii

    n acest subcapitol discutm despre eficacitatea modelrii asupra nvrii abilitilor

    motrice, comportamentului prosocial i influenarea strilor psihologice.

    Abilitile motrice. Multe studii au artat c elevii de la vrsta de 4 ani pn la 16 ani

    care observ o demonstraie a unei abiliti sau sarcini vor performa mai bine dect cei

    care nu au vzut un model (Feltz, 1982; Weiss et al., 1998).

  • 28

    Comportamente prosociale. Alte studii au demonstrat c modelarea poate avea un

    impact pozitiv asupra comportamentelor prosociale (sportivitate, ncurajarea colegilor de

    clas etc.) i asupra raionamentului moral la copiii de la 5 ani pn la adolescen

    (Bredemeier et al., 1986; Gibbons & Ebbeck, 1997). n aceste studii s-au folosit jocuri de

    rol, demonstrarea comportamentelor prosociale de ctre profesori sau de ctre foti

    sportivi de performan, prezentarea de postere cu ilustrarea comportamentelor adecvate,

    identificarea elevilor cu comportamente potrivite etc. n multe studii, modelarea a fost

    combinat cu alte strategii cum ar fi ntrirea comportamentelor prosociale sau discutarea

    dilemelor morale. Aceste studii au sugerat c modelarea poate i ajuta pe elevi s nvee

    comportamente prosociale, n special dac sunt combinate cu alte strategii cum ar fi

    ntririle.

    Caracteristicile modelului

    n acord cu teoria nvrii sociale, modelele similare observatorului pot avea un impact

    mai crescut asupra nvrii abilitilor motrice i comportamentelor prosociale n

    comparaie cu modelele diferite. Deasemenea, se consider c observatorii sunt mai

    tentai s urmeze un model dac acesta este similar lor. n educaia fizic acest lucru

    nseamn c pot exista colegi de clas care ar putea fi modelele cele mai eficiente. Dar

    este acest lucru adevrat? Un elev care este mai puin priceput ntr-o sarcin poate fi

    totui un model eficient?

    Similaritatea modelului cu observatorul. Folosirea unui model cu abiliti motrice

    similare i de acelai sex cu observatorul crete impactul pe care modelul l are asupra

    nvrii.

    Nivelul de abilitate al modelului. Cercetrile sugereaz c modelele pot influena

    dezvoltarea abilitilor motrice, n special dac observatorul poate auzi feedback-urile

    date modelului n timp ce el exerseaz.

    RECOMANDRI CU PRIVIRE LA UTILIZAREA MODELRII N EDUCAIA

    FIZIC

    Demonstrarea este o metode vital n prezentarea sarcinilor motorii n educaia fizic.

    Teoria nvrii sociale, teoria medierii cognitive i cercetrile n domeniul modelrii

    sugereaz principii de urmat pentru ca modelarea s aib un impact pozitiv asupra

    nvrii deprinderilor motrice, comportamentelor prosociale i strilor psihologice.

  • 29

    Utilizarea unor modele obinuite din rndul colegilor de clas

    Se folosec cu precdere atunci cnd activitile i deprinderile care sunt nvate n orele

    de educaie fizic pot produce fric, anxietate sau ncredere sczut n propriile capaciti

    (de ex. activiti cum ar fi notul, sriturile n ap, gimnastica, artele mariale). Pentru c

    aceste modele obinuite arat prin aciuni i cuvinte aceleai temeri sau anxieti pe

    care le au observatorii iar pe parcurs prezint treptat afirmaii de ncredere i uurin pe

    msur ce performana lor se mbuntete, se reuete mbuntirea strilor psihologice

    (ncredrea n sine, scderea anxietii) concomitent cu dezvoltarea deprinderilor motrice.

    Elevii privesc aceste modele cu interes i atenie, ceea ce crete eficiena procesului de

    modelare.

    Cum se face concret acest lucru ntr-o lecie? Afirmaii cu voce tare care s descrie frica

    sau lipsa de ncredere n efectuarea unei deprinderi nu constituie ceva de care elevii s fie

    foarte mndri. O modalitate este nregistrarea video a elevilor care doresc s serveasc ca

    modele. De exemplu, un profesor dorete s-i nvee elevii lovitura cu capul n jocul de

    fotbal. El alege un elev care nu cunoate de loc aceast tehnic. Se tie c lovitura de cap

    poate fi periculoas (dac nu este nsuit corect) i muli elevii sunt reticieni n a ncerca

    nsuirea ei. Profesorul explic elevului c este foarte normal s fii nelinitit atunci cnd

    ncerci pentru prima dat procedeul. nainte de ore sau dup acestea, profesorul se ocup

    de elevul respectiv pentru a nva deprinderea. Aceste pregtiri sunt filmate iar

    profesorul cere elevului s-i exprime verbal temerile n legtur cu deprinderea care

    trebuie nsuit, apoi se arat c modelul ncepe s dezvolte ncredere exprimat prin

    afirmaii adecvate i prin creterea performanei. Este important s se utilizeze ca modele

    elevii care nu cunosc modul de execuie a unei deprinderi n loc de elevi care cunosc

    deprinderea i doar se prefac c sunt nceptori. Astfel, rspunsurile elevilor sunt

    autentice i observatorii au mai mult ncredere n acest demers.

    Perfeciunea nu este necesar

    Muli elevi cred c modelele trebuie s demonstreze perfect un procedeu sau o

    deprindere. Din aceast cauz, atunci cnd ei sunt solicitai s fie modele pentru nvare,

    ei refuz de multe ori aceast posibilitate. La fel, observatorii se ateapt ca modelele s

    fac greeli n timpul execuiei deprinderii solicitate. Trebuie precizat destul de clar

    faptul c demonstraiile nu trebuie s fie perfecte pentru a fi folositoare. Ultimul lucru pe

  • 30

    care un profesor i l-ar dori este ca ceilali elevi s ia n derdere eforturile fr de succes

    ale unui model d a executa sarcina cerut. Pe lng reamintirea continu a faptului c

    demonstraiile nu trebuie s fie perfecte, se atrage atenia elevilor asupra cror elemente

    trebuie s fie mai ateni. Odat ce elevii devin contieni de rolul modelelor n nvare,

    reticena lor de a deveni modele i ateptarea perfeciunii se reduc considerabil.

    Utilizarea ct mai frecvent a demonstraiei

    Poate este cea mai important schimbare pe care profesorul de educaie fizic o face n

    legtur cu demonstraiile este frecvena lor. Este total irealist ca dup o demonstraie a

    unei deprinderi n cadrul unei lecii, s se atepte ca elevii s efectueze sarcina cu mare

    acuratee. Cercetrile au demonstrat c o singur demonstrare a deprinderii nu este

    suficient; elevii trebuie s vad modelarea unei sarcini sau deprinderi de mai multe ori

    pentru ca practicarea acesteia s devin eficient. Odat ce elevii ncep antrenarea

    deprinderii respective, ei trebuie periodic s mai vad modelarea acesteia. Demonstrarea

    de mai multe ori a deprinderii este vital pentru reinerea fazelor aciunii motrice, pentru

    c elevii care vd o demonstraie au mai multe anse s i-o aminteasc mai fidel. n

    exemplu oferit la nceputul capitolului, profesorul s-a mulumit cu o singur demonstraie

    la nceputul leciei, gndind c mai multe exemplificri ar fi piedere de timp. El ar fi

    trebuit s cresc numrul de demonstraii s pun elevii s ncerce execuii n decursul

    crora s primeasc feedback-uri, i astfel elevii i-ar fi fcut o idee mult mai potrivit

    asupra deprinderii respective.

    Indicaii verbale n timpul demonstraiilor

    Atenia elevilor trebuie ghidat asupra elementelor importante ale deprinderii. Profesorul

    de educaie fizic ar trebui s spun elevilor exact la ce s fie ateni n timpul

    demonstraiilor Privii cum ntinde mna Virginia, Fii ateni ce face Ghi cu mna

    dup ce arunc mingea, Vedei cum Vasile i ine corpul ntre minge i adversar pentru

    a o proteja. Nu trebuie s furnizm mai mult de trei indicaii dintr-o dat, altfel elevii vor

    fi copleii de informaii i vor uita unele dintre ele. De exemplu, atunci cnd se nva un

    procedeu tehnic in tenis (serviciu plat)_X, profesorul d urmtoarele indicaii; lansarea

    mingii in fata corpului, lovirea mingii cu cotul intins, efectuarea deplasarii spre fileu (2-3

    pasi) int Unii specialiti susin c este nevoie de o singur indicaie pentru a spori ansa

    ca elevul s i-o ntipreasc mental (Graham et al., 2004). n acest caz, adresai cea mai

  • 31

    important indicaie pentru nceptori dup care mergei mai departe la alte ndrumri pe

    msur ce sunt stpnite cele mai simple.

    Pentru procedeele de finee i care se desfoar n timp scurt, astfel nct indicaiile nu

    pot fi date n timp util (ex. tenis, volei, etc), repetarea indicaiilor se face n timpul

    executrii deprinderilor cu vitez redus i apoi n timpul execuiilor cu vitez normal.

    Indicaiile verbale sunt mai eficiente dac se utilizeaz cuvinte sau fraze descriptive care

    i ajut pe elevi s-i reaminteasc caracteristicile execuiilor. De exemplu, indicaia......

    este utilizat frecvent de profesorii de educaie fizic pentru ca elevii s neleag........

    Repetarea celor mai importante indicaii ajut pe elevi s-i reaminteasc modelul, ceea

    ce crete ansele de a reine fazele de execuie ale micrilor.

    Elevii repet indicaiile verbale n timpul demonstraiilor

    nainte de a repeta o deprindere sau o sarcin, elevii ar trebui s repete cu glas tare sau

    doar in gand indicaiile verbale furnizate de profesor. Aceste lucru este important pentru

    toate sarcinile, dar mai mult pentru secvene motrice din dans sau gimnastic. Persoana

    care modeleaz procedeul sau deprinderea, poate s modeleze i reletnd indicaiile; de

    exemplu, un elev executnd procedeul lovitura de dreapta si lovitura de stanga va spune

    cu glas tare urmtoarele : unu doi si ! pentru timinscuvinte. Dup acest lucru, ntreaga

    clas ar putea repeta de dou sau trei ori indicaiile nainte de a practica efectiv

    deprinderea. Elevii mai mari pot repeta indicaiile n gnd de cteva ori nainte de a le

    exersa. Chiar i n sarcini mai complexe cnd elevii se focalizeaz doar pe o singur

    informaie, elevii pot s o repete verbal mai nti verbal. Pentru ca elevii s execute

    corect ieirea din blocaj dup o aciune n baschet, elevii ar trebui s repete indicaia Iei

    spre co!, ceea ce i va reaminti s se ndeprteze de adversar spre coul advers. Amintii

    elevilor ct mai des c repetarea indicaiilor le va aminti de model i este un mod eficient

    de a pstra n memorie succesiunea micrilor demonstrate.

    Furnizarea de feedback-uri modelului n timpul demonstraiei

    Multe studii arat c furnizarea de feedback-uri modelului nceptor sau chiar unui model

    expert poate facilita nvarea deprinderii de ctre observator. n timpul prezentrii unei

    sarcini, profesorul de educaie fizic, poate furniza modelului feedback-uri specifice,

    pozitive (de ex. A fost bun demarcarea, Bine, cum ai prins mingea i ai pasat-o

    coechipierului ct mai repede) sau feedback-uri corective ( ncearc s-i miti braul

  • 32

    napoi mai repede, Strduiete-te s ii racheta mai strns!). Acest lucru poate fi o

    metod de a repeta instruciuni verbale elevilor n timpul demonstraiilor. n timpul

    exerciiilor este posibil ca o parte din elevi s se opreasc din execuie i s observe

    aciunea unui coleg care primete feedback-uri de la profesor. Elevii pot astfel s

    detecteze erorile comise de model i s ncerce corectarea lor n timpul antrenamentului.

    Creterea motivaiei

    Dup cum am amintit mai sus, al patrulea element al modelrii, motivaia, influeneaz

    fiecare din celelalte elemente; elevii trebuie s fie motivai ca s se lase influenai de

    model i s reproduc fizic aciunile modelului. Cteva strategii descrise n acest capitol

    pot crete motivaia elevilor; folosirea unei varieti mari de modele crete posibilitate ca

    elevii s respecte i s urmeze modelul, n timp ce utilizarea unor modele n formare

    poate dezvolta ncrederea elevilor c vor putea nsui deprinderea.

    n acest subcapitol, vom prezenta dou metode simple pentru creterea motivaiei

    elevilor, foarte des neglijate de profesori; prezentarea a ceea ce vor lucra n lecia

    respectiv i un rezumat la ncheierea leciei.

    Prezentarea de la nceputul leciei

    Aceasta const din urmtorii pai fcui fr o ordine precis:

    1. Se comunica elevilor ceea ce vor lucra n ora respectiv (de ex. n ora de astzi

    vom face jocul doi contra unul sau Azi vom insista asupra blocajului defensiv)

    2. Stabilii pentru elevi obiectivul leciei (de ex. Scopul pentru astzi este s

    realizai cel puin de trei ori n timpul jocului relaia d i du-te i s marcai co

    cel puin o dat dintr-o astfel de combinaie)

    3. Comunicai importana sarcinii sau abilitii care trebuie nsuit n lecie (D i

    du-te este o strategie de baz pe care orice echip de la orice nivel trebuie s o

    stpneasc)

    Scopurile motiveaz elevii dac ei tiu c abilitatea sau sarcina are importan pentru ei.

    Ca i profesor de educaie fizic nu v ateptai ca eleviii s execute o sarcin cu interes

    dac nu tiu exact la ce le folosete.

    Sfritul orei

    nainte ca ora s se ncheie, elevii trebuie adunai pentru o concluzie de final n care se

    pot spune urmtoarele:

  • 33

    1. Se recapituleaz informaiile pentru abilitatea nvat

    2. Se ntreab elevii dac au putut realiza obiectivele leciei

    3. Reamintii elevilor, ntrebndu-i sau spunndu-le de ce abilitatea respectiv este

    important

    4. Informare despre abilitatea pe care ei o vor exersa ora viitoare

    ntrebnd elevii dac au realizat obiectivul orei propus n faza de introducere, i va face s

    fie mai interesai; cnd ei tiu c acest lucru l vei solicita de la ei vor deveni mai

    interesati s ndeplineasc scopul. Informarea privind importana sarcinii va crete

    ansele ca ei s-i contientizeze motivele pentru care abilitatea este important.

    Exemple de introducere i ncheiere

    La nceputul orei dup ce elevii s-au nclzit, profesorul i adun la un loc i le spune:

    Azi vom lucra la dou tipuri diferite de servicii n tenis serviciul scurt i cel lung. De

    ce ar fi de dorit ca s cunoatei ambele tipuri de servicii? n acest mod putem ine

    adversarul la respect...- el nu va ti niciodat ce tip de serviciu vei folosi. Cele dou

    tipuri diferite de servicii sunt utile, de asemenea, pentru a fi folosite n situaii diferite.

    Serviciul nalt l vom folosi pentru a mpinge adversarul spre linia de fund. Acesta este un

    serviciu ofensiv. Cel scurt este mai defensiv i este mai eficient n situaiide joc.

    Scopul antrenamentului de astzi este s fii capabili s executai la comanda mea unul

    din cele dou tipuri de servicii despre care am vorbit. Haidei acum s ncepem cu

    serviciul nalt. Privii la Vasile care o s ne demonstreze un astfel de serviciul!

    Dup antrenarea ambelor tipuri de servicii, profesorul i adun elevii i trage concluziile

    leciei: Este bine cum a-i lucrat! Ci dintre voi au reuit s execute ambele tipuri de

    servicii? Bine. Cine i reamintete de ce ar trebui s cunoatem ambele tipuri de servicii?

    Cnd se utilizeaz acestea? Care sunt indicaiile pentru fiecare tip de serviciu?.

    n ora urmtoare vom lucra la perfecionarea serviciului dar i s fim capabili s

    recunoatem ce lovitur s folosim n funcie de ct de eficient este serviciul nostru.

    Indiferent, ceea ce pred profesorul, partea de introducere i cea de ncheiere, trebuie

    totdeauna inclus. Procednd astfel, toi elevii vor fi mai motivai s fie ateni s i

    aminteasc i s reproduc demonstraia. Nu se ntmpl lucrul sta totdeauna dar sigur i

    va ajuta pe elevi i se va crea un climat de nvare n clas.

    Un model de instruire mediat de colegi

  • 34

    n rezumat, ar fi vorba de Eu te nv pe tine, tu m nvei pe mine. Este numit i

    nvare prin tutoriat (Mosston & Ashworth, 2002). n acest tip de instruire, elevii i

    asum pe rnd rolul de tutor pentru un partener sau pentru un grup restrns de colegi.

    Tutorii i asum de fapt rolul de profesor n timpul leciei, demonstrnd sarcini, dnd

    indicaii, feedback-uri i evalund pe cel care execut deprinderile. Fiecare lecie ncepe

    cu explicaiile pe care profesorul le d tutorilor. Tutorii observ demonstrarea deprinderii,

    nva caracteristicile acesteia, primesc informaii cu privire la aspectele organizatorice

    ale sarcinii pe care elevii o vor exersa i vor primi informaii cu privire la modul de

    evaluare al practicanilor. n timp ce tutorii primesc aceste informaii, partenerii lor se

    nclzesc sau execut deprinderi motrice diferite. Dup aceea, tutorii explic i

    demonstreaz deprinderea. n timp ce tutorii i elevii interacioneaz, profesorul merge pe

    rnd la fiecare grup i ntreab tutorii cu privire la performana elevilor. Profesorul nu

    interacioneaz direct cu elevii, ci prin intermediul tutorilor. ntrebrile puse tutorilor au

    rolul de a verifica modul n care acetia demonstreaz sarcina motric i dac elevii

    primesc feedback-uri frecvente i clare. Tutorii pot primi de la profesori i criterii de

    evaluare a performanei elevilor ceea ce i va ajuta n stabilirea elementelor critice ale

    sarcinii.

    Dei, unii cercettori (Metzler, 2005) sugereaz c acest mod de instruire poate fi utilizat

    la elevi ncepnd din clasa a patra, modelul poate fi adaptat cu succes i la elevi mai mici.

    Utilizarea modelrii auditive

    Se folosete pentru a ajuta elevii s-i nsueasc sarcini sau deprinderi motorii care

    necesit sincronizare (dans, gimnastic, srituri, etc). Acest tip de modelare include

    utilizarea unui instrument de percuie, btutul din palme, utilizarea unui instrument de

    ritm sau pur i simplu verbalizarea. Modelarea auditiv se asociaz cu cea vizual. Dup

    demonstrare, elevii pot repeta ritmul prin btaia din palme sau prin repetarea unor

    elemente verbale pentru a menine ritmul.

    Combinarea ntririlor i modelrii pentru a ncuraja comportamentele prosociale

    Modelarea este un mijloc eficient pentru ncurajarea comportamentului prosocial, dar

    cercetrile arat c devine mai eficient dac este combinat cu alte strategii cum ar fi

    ntririle. n continuare, redm cteva din modelele cele mai utilizate n ncurajarea

    comportamentului prosocial.

  • 35

    Profesorul de educaie fizic. El poate modela eficient comportamente cum ar fi

    mprtirea emoiilor, ncurajarea, ajutorul oferit celorlali, controlul emoional i chiar

    bunele maniere (mulumesc, te rog, etc.). Profesorul poate modela chiar i

    comportamente prosociale complexe cum ar fi rezolvarea de conflicte. Este foarte

    important, mai ales n zilele noastre, cnd exist elevi care nu au cunotiin sau nu au

    ntlnit persoane care s demonstreze comportamentele prosociale de baz cum ar fi te

    rog sau mulumesc. Aceti elevii trebuie s vad persoane semnificative comportndu-

    se n acest fel i apoi s pretindem de la ei s se comporte n mod similar.

    Colegii de clas. Dup teoria nvrii sociale, aceste modele sunt eficiente pentru c

    observatorul poate vedea pe cineva care este comparabil social cu el, comportndu-se

    ntr-un mod acceptabil. Aceste comportamente trebuiesc luate n seam i ntrite (Mi-a

    plcut modul n care Vasile i-a ateptat rndul fr s-i mping colegii. Este foarte bine

    Vasile!).

    Se pot utiliza i jocurile de rol prin care elevii sunt pui s demonstreze comportamente

    potrivite i nepotrivite. De exemplu, unui elev i se cere s modeleze o reacie adecvat

    fa de o decizie eronat a arbitrului ntr-un joc de fotbal, n timp ce alt elev va prezenta o

    reacie nepotrivit fa de aceeai decizie. Dup aceste demonstraii, profesorul solicit

    clasei preri cu privire la cele dou forme de rspuns.

    Sportivi celebri. Profesorii pot exemplifica comportamente prosociale prezentate n ziare,

    secvene nregistrate etc., demonstrate de sportivi olimpici sau de renume. Este nevoie de

    o selecie atent a acestor comportamente pentru c presa prezint mai des

    comportamente nepotrivite ale sportivilor de elit.

    Prezentarea comportamentelor prosociale prin postere. De exemplu, un astfel de poster

    poate cuprinde definiia sportivitii: respectarea regulilor, atitudine pozitiv, respect

    pentru adversar i coechipieri, a da pe teren tot ce poi.

    SUMAR

    Modelarea sau demonstrarea constituie o parte important a instruirii din cadrul orelor de

    educaie fizic. Teoria nvrii sociale susine c modelarea este una din cele trei

    principale metode prin care se nva deprinderi i comportamente. Dup teoria medierii

    cognitive, eficacitatea unui model depinde de atenia cu care l privim, de memorarea lui,

    de ncercrile de a reproduce modelul i de motivaia cu care acionm.

  • 36

    Cercetrile au demonstrat c modelarea ajut indivizii s nvee deprinderi motrice,

    comportamentele prosociale i deprinderi psihologice. Exist multe modaliti pe care

    profesorii de educaie fizic le pot folosi pentru a crete rolul modelrii n nvare. Multe

    din aceste metode sunt uor de folosit: utilizarea unei mari varieti de modele, repetarea

    demonstraiilor nainte i n timpul antrenamentului, repetarea verbal a unor elemente

    importante ale deprinderii n timpul demonstraiei, utilizarea modelrii auditive etc. Alte

    strategii necesit mai mult efort: utilizarea unui model de instruire mediat de colegi,

    utilizarea jocurilor de rol pentru demonstrarea comportamentelor prosociale.

    GLOSAR

    Modelare O comunicare ctre o alt persoan a unei reprezentri vizuale sau auditive

    asupra unei deprinderi motrice, comportament prosocial sau deprindere psihologic, cu

    scopul de a fruniza informaii privind executarea acelei deprinderi sau comportament.

    Demonstrare O alt form de modelare; utilizat frecvent n educaia fizic pentru a

    descrie reprezentarea vizual a modalitii de realizare a unei sarcini sau deprindere

    motric.

    nvarea observaional Procesul prin care se nva o deprindere motric,

    comportmantent prosocial sau deprindere psihologic prin observarea unei alte persoane

    care exercit deprinderea sau comportamentul.

    Teoria nvrii sociale Afirm c oamenii nva credine i comportamente prin

    socializare, modelare, ntriri i comparaii sociale sub aciunea unor persoane

    semnificative.

    Teoria medierii cognitive Afirm c modelarea influeneaz nvarea prin

    intermendiul a patru procese: (1) atenia, (2) memorarea, (3) reproducerea

    comportamentului, i (4) motivaia.

    Modelarea auditiv Folosirea sunetelor (a bate din palme, folosirea unor instrumente

    pentru ritm etc.) pentru a modela sincronizarea n deprinderile motorii.

    Instruirea mediat prin colegi Un model de instruire n care elevii i asum pe rnd

    rolul de tutor pentru un partener sau pentru un grup restrns de colegi.

    NTREBRI RECAPITULATIVE

    1. Oferii exemple de activiti n care modelarea auditiv ajut mult n asimilarea

    unor deprinderi.

  • 37

    2. Descriei o situaie concret dintr-o or de educaie fizic care contribuie la

    dezvoltarea motivaiei pentru a nva deprinderi noi prin modelare.

    3. Detailai modul n care decurge instruirea mediat prin colegii de clas.

    4. Care sunt principale modaliti de modelare a comportamentului prosocial?

    MOTIVATIA

    Motivarea elevilor pentru participarea n orele de educaie fizic este una din preocuprile

    constante ale profesorilor. Motivaia sczut este o caracteristic a elevilor de liceu i a

    celor de gimnaziu, dar problema apare i la elevii din clasele primare. Dei, n toate

    capitolele din aceast carte apar exemple de situaii colare n care se ncearc creterea

    motivrii elevilor, n capitolul de fa vom examina pe larg conceptul de motivaie i

    principale teorii care caut se explice motivaia. Sunt prezentate cteva cercetri din

    domeniul educaiei fizice i al sportului pentru tineri. Deasemenea, prezentm cteva

    modaliti de stimulare a motivaiei, bazate pe cercetrile cele mai noi din domeniu

    sportului i educaiei fizice.

    Definirea motivaiei

    Cea mai folosit definiie a motivaiei este cea formulat de Gill (2000): Motivaia este

    direcia i intensitatea unui comportament. Ambele aspecte menionate sunt importante

    n contextul educaiei fizice.

    Direcia se refer la activitile n care elevul decide s participe. De exemplu, un elev

    alege din mai multe activiti sportive s participe n echipa de handbal a colii.

    Intensitatea efortului se refer la ct efort depune elevul n activitatea pe care alege s o

    practice. De exemplu, elevul particip la toate orele de educaie fizic dar depune un efort

    minim n ndeplinirea sarcinilor care i se dau de efectuat.

    Teoria autodeterminrii

    n decursul anilor au aprut o mulime de teorii care au cutat s explice fenomenul

    motivaional. Teoria motivaional pe care o vom prezenta este teoria autodeterminrii

    care este din ce n ce mai utilizat n contextul educaiei fizice i al sportului pentru tineri.

    Teoria autodeterminrii consider c exist trei nevoi psihologice fundamentale care

    declaneaz motivaia oamenilor: competena, autonomia i relaionarea (Deci & Ryan,

  • 38

    1991). Cu alte cuvinte, ntr-o situaie dat (de ex., o or de educaie fizic), msura n

    care indivizii simt c sunt competeni i eficieni, va determina nivelul lor motivaional.

    Aceast afirmaie, presupune c, n contextul educaiei fizice, elevii vor demonstra un

    nalt nivel al motivaiei atunci cnd ei consider c aceste trei nevoie sunt satisfcute: se

    ntlnesc cu succesul, li se d posibilitatea de a alege i sunt ajutai s se simt ca parte a

    unui grup.

    Teoria autodeterminrii susine c exist mai multe tipuri de motivaie, n funcie de

    raiunile pentru care oamenii se implic n activitate (Deci & Ryan, 1991, 2000). Acest

    lucru se poate prezenta pe un continuum pe care sunt simbolizate diferitele grade de

    autonomie sau de autodeterminare, de la autodeterminare total la motivare reglat

    exclusiv din exterior.

    De pus si o reprezentare grafica

    Motivaia intrinsec

    n partea dreapt a continuum-ului, cu cel mai nalt grad de autodeterminare avem

    motivaia intrinsec. n acest caz, activitile se pornesc din propria satisfacie pe care

    comportamentul o d individului. Chiar i n lipsa unor stimulente externe, activitatea va

    fi declanat pentru c individul vrea s-i satisfac propria curiozitate, se bucur de

    provocare, o gsete plcut, interesant prin ea nsi sau pur i simplu se bucur de ea.

    Activitatea se desfoar autonom, nu pentru o recompens extern sau pentru un scop

    anumit. Comportamentul unui elev motivat intrinsec este total autodeterminat i pe deplin

    internalizat i integrat sinelui.

    Vallerand (1997) susine c exist trei forme ale motivaiei intrinseci: pentru cunoatere,

    experimentarea stimulrii i pentru realizare. Motivaia intrinsec de a cunoate implic

    participarea ntr-o activitate pentru plcerea i satisfacia pe care omul o primete n timp

    ce nva, exploreaz sau ncearc s neleag ceva nou. Atunci cnd o persoan

    particip la o activitate pentru c savureaz senzaiile fizice i /sau estetice pe care

    aceasta le genereaz, se cheam c este angajat ntr-o motivaie intrinsec pentru

    stimulare. O persoan care este motivat s participe i s munceasc din greu pentru c

    savureaz satisfacia pe care i-o d perfecionarea, atingerea potenialului sau creaia,

    avem de-a face cu motivaia intrinsec pentru realizare.

    Motivaia extrinsec

  • 39

    Celelalte orientri motivaionale sunt forme ale


Recommended