+ All Categories
Home > Documents > Subminarea-postmodernismului.pdf

Subminarea-postmodernismului.pdf

Date post: 04-Sep-2015
Category:
Upload: ioan-ivascu
View: 13 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
105
1 UNIVERSITATEA PETROL-GAZE DIN PLOIEȘTI FACULTATEA DE LITERE ȘI ȘTIINȚE Specializarea: Română-Engleză LUCRARE DE DIPLOMĂ PETRU CIMPOEȘU: SUBMINAREA POSTMODERNISMULUI DIN INTERIORUL CANONULUI LITERATURII POSTMODERNE COORDONATOR ȘTIINȚIFIC LECTOR UNIV. DR. FARIAS ADELINA ABSOLVENT ZOTESCU ALEXANDRA -2010- PLOIEȘTI
Transcript
  • 1

    UNIVERSITATEA PETROL-GAZE DIN PLOIETI FACULTATEA DE LITERE I TIINE Specializarea: Romn-Englez

    LUCRARE DE DIPLOM

    PETRU CIMPOEU: SUBMINAREA POSTMODERNISMULUI DIN INTERIORUL CANONULUI LITERATURII

    POSTMODERNE

    COORDONATOR TIINIFIC LECTOR UNIV. DR. FARIAS ADELINA

    ABSOLVENT ZOTESCU ALEXANDRA

    -2010- PLOIETI

  • 2

    CUPRINS

    Argument...................................................................................................................3

    Capitolul 1 1.1. Canonul literar..........................................................................................5 1.2. Canonul postmodernist - Document al crizei identitii........................10

    Capitolul 2 2.1. Generaia 80..........................................................................................15 2.2. Petru Cimpoeu fa n fa cu optzecismul...........................................26

    Capitolul 3 Petru Cimpoeu: Universul epic

    3.1. Structura operelor...................................................................................33 3.2. Personajele..............................................................................................55 3.3. Teme.......................................................................................................67 3.3.1. Influena comunismului.......................................................................68 3.3.2. Metaliteratura......................................................................................70 3.3.3. Iubirea..................................................................................................73 3.3.4. Religia..................................................................................................76 3.4. Strategii narative 3.4.1. Comicul................................................................................................79 3.4.2. Ironia i parodia...................................................................................85

    Capitolul 4 Concluzii...................................................................................................................91 Anex........................................................................................................................93 Bibliografie............................................................................................................103

  • 3

    ARGUMENT

    A putea ncepe prin a preciza c lucrarea de fa este o analiz a canonului literar cu care ne confruntm n perioada actual. Apoi? Ce urmeaz? Nu prea tiu deocamdat cum ar trebui s continuu... Poate s spun c am ales totui s exemplific prin opera lui Petru Cimpoeu punctele n care acesta se apropie,

    respectiv, se detaeaz de canonul postmodern. De ce? Ar trebui aici s adaug elemente mai precise cu privire la postmodernism, prin ce se definete, de exemplu... Sau nu? O s spun totui, pentru c tiu, c acest scriitor bcuan este un fenomen interesant n literatura romn. Acest scriitor este reprezentantul noului val de literatur romn, foarte ateptat, caracterizat prin respingerea vechiului canon din perioada comunist i instaurarea unei noi generaii literare.

    Era mai bine dac ncepeam cu ilustrarea trsturilor optzecitilor pentru ca apoi s vedem mai bine punctele de contact ale scriitorului meu cu ei. M intereseaz tot ce ine de universul epic la Petru Cimpoeu. S revin totui de unde am plecat. Este a treia oar cnd folosesc cuvntul totui i asta mi trdeaz nesigurana. mi trebuie un element care s mi demonstreze efortul depus n efectuarea acestei lucrri. S vorbesc despre postmodernism, impactul su n literatura noastr. E cel mai bine aa.

    Postmodernismul, instaurat n literatura romn odat cu apariia optzecitilor, a propus o negare a tuturor tehnicilor narative de pn atunci i abordarea literaturii dintr-un nou punct de vedere. i-au propus s coboare n strad i s observe viaa oamenilor obinuii, surprini n activitile lor cotidiene. Strategiile narative prin care i-au ilustrat noua paradigm au fost citatul, intertextualitatea, ironia, pastia, aluzia, toate acestea oferindu-le un grad mai mare de autenticitate.

    M ntorc la Petru Cimpoeu. A putea preciza undeva, ct mai discret, faptul c, dei a debutat concomitent cu Generaia 80, Petru Cimpoeu se distaneaz de acetia printr-o atitudine diferit fa de literatur. De ce? Nu se ncadreaz propriu-zis n paradigma postmodernitilor tocmai prin capacitatea sa de a ilustra profund tragicul existenial i de a trata omul n centrul operei sale. Ironia subtil i permite ntotdeauna analiza lumii contemporane, dominate de superficialitate,

  • 4

    mediocritate i lipsa de interes pentru problemele profunde ale umanitii. Fundamental este ncercarea sa de a crea o lume mai bun. Contemporan postmodernitii, Petru Cimpoeu este caracterizat de un sentiment al clasicitii, pentru el literatura devine un mod de a ordona lumea, de a aduce lucrurile pe fgaul normal, dovedind o excepional capacitate de observaie social i psihologic.

    Ar fi interesant s descopr ce anume m-a determinat s scriu despre opera acestui scriitor. De ce tocmai el dintre atia scriitori posibili? A fost o atracie pentru stilul su original, pentru maniera sa de a vorbi despre lumea actual, problemele aduse n discuie prind de la bun nceput pentru c ele certific o realitate ce ne aparine astzi. A fost o speran secret, presupunerea c va iei ceva ct de ct interesant...

    Apoi, ncheiere convenional... Lucrarea de fa este un punct de plecare n ilustrarea talentului acestui prozator i atitudinii sale de a combate postmodernismul.

    Adevrul este c, prin aceste cteva rnduri, am ncercat s aduc un omagiu scriitorului i am vrut s ofer, aa cum m-am priceput eu, mcar un pic din ceea ce Petru Cimpoeu a adus n literatura romn, cu sperana c voi trezi interesul cititorilor iar acest scriitor va fi apreciat i ridicat la rangul care i se cuvine.

  • 5

    CAPITOLUL 1 1.1. CANONUL LITERAR

    n Noul Dicionar al Limbii Romne, canonul literar este definit drept principiu n arta unei epoci care se cere a fi urmat cu strictee sau regul rigid, bazat pe principii formale.1 Aadar, canonul literar reprezint ansamblul tuturor regulilor dup care a fost ndreptat literatura de-alungul timpului i pn n zilele noastre.

    Canonul poate fi privit ca punctul culminant al ierarhiei literare dintr-o epoc istoric dat, dar i ca o anume dominant expresiv determinat de context, dar i de evoluia intrinsec a literaturii.2 Iulian Boldea consider c, pe de o parte, canonul funcioneaz pe baza unor limite impuse i propuse de o anumit perioad istoric i, pe de alt parte, pe baza unor ierarhii stabilite de critica literar.

    Canonul presupune existena unui spaiu socio-cultural bine precizat, a unei societi ierarhizate. Canonul unei anumite perioade istorice presupune negarea, reacia mpotriva canonului precedent i impunerea unei literaturi noi, inovatoare. Schimbarea de canon e precedat de fiecare dat de o situaie de criz, presupune anularea antecedentului n urma apariiei dorinei necesare de producere a ceva nou.

    Astfel, apariia unui canon depinde de nivelul la care se afl literatura actual, gradul de receptare al cititorilor, capacitatea lor de a rspunde noului, influena criticilor literari i tendina pe care acetia o imprim literaturii. La fel de importani sunt, bineneles, i factorii externi, ce in de politica rii, de nivelul ei de dezvoltare.

    Canonul literar este pentru Mircea Martin un colector neutru de titluri, ce stimuleaz, ncurajeaz anumite ncercri i tendine creatoare i, bineneles, descurajeaz altele. Rolul lui este acela de a regulariza experiena artistic manifestat pe ambele ei versante, al creaiei i al receptrii.3 Tot el afirma c rolul primordial al canonului este acela de a armoniza iregularitile evoluiei literare i de a atenua risipirea formelor, n vederea stabilizrii valorilor.4

    1 Noul Dicionar al Limbii Romne, Canon (326388 ), Ed. Litera Internaional, 2002.

    2 Boldea, Iulian, Canonul literar. Limite i ierarhii, Revista Viaa Romneasc, nr. 3-4/2009.

    3 Martin, Mircea, Despre canonul estetic, Revista Romnia Literar, nr. 5, 2000.

    4 Martin, Mircea, op. cit.

  • 6

    Asemeni lumii n care trim, canonul este supus evoluiei, schimbrii, adaptrii la contextul social-istoric contemporan. Orice apariie veritabil n plan literar determin evoluia canonului literar, schimbarea tendinei actuale i a normelor de valorificare.

    Canonul nu conine numai lista de opere de art, dar i criteriile, principiile dup care acestea au fost alese. Exist aadar o interdependen ntre mai muli factori ce duc la apariia unui canon. Este de la sine neles faptul c apariia unei literaturi este influenat de contextul istoric, social sau politic.

    Schimbarea de epoc atrage schimbarea de canon n dou sensuri: pe de o parte, epoca nou opereaz mici modificri sau ajustri n vechiul canon, pe de alt parte, se constituie un nou canon n funcie de spiritul noii epoci.

    Privind n urm literatura romn, putem spune c principalele canoane care au ghidat-o au fost cel clasic, cel romantic, cel modern i cel postmodern, care continu i n zilele noastre.

    Fiecare dintre aceste canoane corespunde curentelor literare ce au aprut i s-au dezvoltat n literatura noastr, caracterizndu-se prin anumite trsturi oficiale, dup care s-au ghidat autorii n procesul de creaie artistic.

    n general, un rol important n autonimizarea canonului literar l-au avut critica i teoria literar. Astfel, pentru fiecare moment literar a existat un teoretician

    care a ajutat la fundamentarea i receptarea noului val literar. n cazul literaturii romne, un prim canon a fost cel al lui Mihail

    Kogniceanu n numrul Introducie din revista Dacia literar. Dei considerat un manifest ntrziat al romantismului pe plaiuri romneti, acesta a fost punctul de plecare pe toat dezvoltarea ulterioar a literaturii romneti romantice. Ce propunea Mihail Koglniceanu scriitorilor era, n primul rnd, valorificarea istoriei naionale, a frumuseii patriei i a folclorului n crearea unei opere valoroase.

    Modernismul ncepe cu Junimea i Titu Maiorescu i corespunde cu epoca marilor clasici. Acetia au propus o literatur autentic, au respins mediocritatea, beia de cuvinte i au impus o perspectiv integratoare n cultura european. Pentru Sorin Alexandrescu, Junimea a reprezentat un grup de presiune, un intermediar ntre societate, politic i cultur, un micro-univers nchis n el nsui, o mic lume autonom.5

    5 Alexandrescu, Sorin, Privind napoi modernitatea, Ed. Univers, Bucureti, 1999, p. 52.

  • 7

    Modernismul autentic este promovat mai trziu de Eugen Lovinescu n revista Sburtorul, momentul constituind o etap decisiv n literatura noastr, de desprindere de vechea orientare i de sincronizare cu literatura european, o dorin de a ajunge la standardele europene, de a crea o literatur valoroas, preioas i pretenioas. Se cultiv personaje nelinitite (intelectualii lucizi), frmntate de marile probleme ale existenei, o literatur citadin i subiectiv prin excelen.

    Se impune mai apoi postmodernismul, canonul literar controversat de care ne vom mai ocupa pe parcursul acestei lucrri, analiznd att perioada comunist, ct i cea postcomunist.

    Ion Simu propunea mprirea perioadei ceauiste n trei mari etape, n ceea ce privete literatura: etapa proletcultismului 1948-1964 (corespunde celei aservite regimului), etapa liberalizrii i a deschiderii 1964-1971 si o etap a degradrii, cnd conductorul rii ncearc s imprime o not naionalist comunismului.6

    Comunismul a blocat orice dezbatere canonic. Slbiciunile i mai trziu anihilarea societii civice n Romnia au fcut ca esteticul s fie mereu vzut ca

    singura grani de aprare a democraiei n faa terorii de dreapta i de stnga.7 Canonul postmodernist a fost indubitabil influenat de perioada istoric ostil spaiului romnesc la acea perioad. Vorbim astfel de literatur ca expresie a crizei existeniale, a singurtii omului i a alienrii sale ntr-o societate n care

    personalitatea individului era anihilat, n care singurul drept era acela de a nu spune nimic i de a ndura.

    Acesta reprezint ns canonul neoficial, pentru c exist o mare diferen ntre ceea ce impunea cenzura ca literatur oficial i ceea ce creatorii autentici,

    neaservii ideologiei politice au scos la iveal prin intermediul unor strategii att de bine puse la punct. Literatura postcomunist a dobndit libertatea de opinie i libertatea de exprimare. Primul rezultat vizibil a fost cristalizarea unei atitudini anti-comuniste ceea ce a avut drept consecin rsturnarea ierarhiei valorilor promovate anterior. Canonul se definete prin operele literare reprezentative, dar nu pot fi totodat ignorate nici punctele de vedere emise asupra acestor opere, ideile, concepiile literare i interpretrile critice aflate n concordan cu respectivele opere. 6 Simu, Ion, Canon dup canon, Revista Romnia Literar, nr. 6, 2006.

    7 Alexandrescu, Sorin, op. cit., p. 153.

  • 8

    Deci, pentru ca o oper literar s se nscrie ntr-un anumit canon literar, nu

    este necesar numai coninutul propriu-zis. Un rol de seam l au i interpretrile critice i receptarea. Am putea afirma c ultimul cuvnt, n ceea ce privete destinul literar al unei creaii, l deine critica literar, singura capabil s deschid porile spre un viitor strlucit sau, dimpotriv, s conteste valoarea operei literare i s mpiedice n acest mod succesul public.

    Rolul criticii literare nu se va diminua niciodat. Suntem, chiar dac recunoatem sau nu, direct influenai de opinia critic asupra unei opere literare. De foarte multe ori, dup lecturarea unei opere, ne ndreptm imediat spre opinia criticilor i abia apoi ni se contureaz o viziune complet asupra acesteia. Critica ne ofer o baz de analiz a operei, un punct de plecare.

    Unitatea canonului estetic este dat de existena concomitent a canonului literar artistic (scriitorul) i a unuia teoretic i critic, care l dubleaz i l completeaz. Canonul literar se manifest diferit n funcie de diversitatea epocilor istorice, a micrilor artistice i sufer schimbri de perspectiv n interpretare datorit opiniei critice.

    Paradoxul canonului se resimte i la nivelul receptrii pentru c includem ntr-un canon att operele care ne plac, ct i cele care nu sunt tocmai pe gustul

    nostru, dar merit aprecierea noastr. Canonul este un spaiu de convergen ntre judecata de valoare i judecata de gust, dar uneori ntre cele dou tipuri de judecat pot aprea fisuri.8

    Canonul reprezint un consens majoritar ntre vocile decizionale ale unei epoci artistice, dac lum n considerare mai ales instituiile. n orice canon este implicat ideea de autoritate.

    Trebuie inut cont de faptul c importana cititorilor se simte la orice nivel al operei artistice: att la nivelul creaiei, al lecturrii, ct i al receptrii. Creatorul

    operei literare ine cont de cititorii si n fiecare moment al existenei sale pentru c, de fapt, cititorii reprezint oglinda creaiei, rezultatul final, mplinirea cu succes a actului artistic. Autorul depinde de reacia publicului, triete din emoia cititorilor si. ns intrarea n canon depinde de convenia unei comuniti de experi i nu de cititorii obinuii, neavizai n ceea ce privete valoarea artistic a operei literare raportat la cerinele i tendinele unei epoci.

    8 Martin, Mircea, op. cit.

  • 9

    Canonul constituie un principiu de coagulare, de unitate, dar, n acelai timp, se constituie din ceea ce e diferit, insolit, excepional. El ntruchipeaz n cel mai nalt grad i simultan convenia literar i abaterea.9 De aici vine i paradoxul canonului literar: faptul c integreaz i excepia, comunic i diferena.

    Critica literar este important nu numai n constituirea stratului canonului

    estetic, dar i n revizuirea periodic a fondului. n momentul punerii bazelor unui nou canon literar, critica joac rolul de arbitru, pentru c dirijeaz ntreaga evoluie ulterioar a acestuia i influeneaz modul de receptare a cititorilor. Putem spune chiar c, aa cum exist canoane ale literaturii, exist i canoane ale criticii, ale

    receptrii literare. Au existat ntotdeauna critici care i-au creat un anumit canon literar (vezi Titu Maiorescu, George Clinescu, Eugen Lovinescu). Ei i-au impus propriul canon interpretativ.

    Controversata scriere a lui Harold Bloom, Canonul Occidental, vine mpotriva tendinei dominante n prezent, aceea de multiculturalism. Harold Bloom susinea c alegerile estetice nu sunt mti pentru supradeterminri sociale i politice, considernd c orice puternic originalitate literar devine canonic.10 ncrederea sa n ansa oricrei opere originale pare un pic prea optimist pentru c importana originalitii este incontestabil, ns receptarea critic a unor cercettori competeni rmne esenial n evaluarea operei literare. Receptarea critic este un

    punct de grani ce poate determina fie intrarea n canon, fie rmnerea la statutul de oper insuficient de valoroas, ce nu respect tendinele canonului contemporan.

    Harold Bloom11 descifra arheitatea canonului occidental n dou opere ale umanitii: Biblia i Shakespeare. Aici se distinge i legtura organic dintre cele dou canoane ale culturii i civilizaiei europene: canonul biblic i canonul literar. Canonul universal cuprinde n sine i canonul naional, multiplicarea canonic dezvoltndu-se pe vrste, epoci ale umanitii. Dac oamenii se pot recunoate n canonul artistic, atunci ei deja s-au ntlnit n canonul biblic. Fiindc nu e ruptur ntre canonul biblic i cel literar dect cu riscul enorm de a le distruge pe amndou.

    Au aprut de-a lungul timpului opinii diferite n ceea ce privete canonul; dac unii critici susin ideea c exist mai multe canoane specifice epocii istorice,

    9 Martin, Mircea, op. cit.

    10 Bloom, Harold, Canonul Occidental, apud. Codreanu, Theodor, Canonul i utopiile lui, Revista

    Cafeneaua Literar, ian., 2010. 11

    Bloom, Harold, Canonul Occidental, Ed. Grupul Editorial Art, Bucureti, 2007, Traducere din limba englez de Delia Ungureanu, p. 196.

  • 10

    alii consider c, de fapt, exist doar un singur canon iar revizuirile n canon nu nseamn abandonarea canonului i nici crearea de noi canoane, ci revitalizarea canonului prin singulariti. n sprijinul acestei teorii vine i Theodor Codreanu: La noi btlia canonic este neleas aberant ca lupt pentru impunerea unui nou canon, cnd, n realitate, nu exist mai multe canoane, ci unul singur: canonul occidental. Postmodernitatea se iluzioneaz primejdios c globalizarea se poate realiza pur secular, fr cretinism, acesta fiind redus la o simpl religie, ntre altele.12

    Jocul canonului de-a lungul timpului s-a produs datorit istoriei i politicii, dintr-o anumit perspectiv, este limpede c s-au confruntat dou tipuri diferite de instane n btlia canonic: puterea politic i autoritatea criticii literare.

    1.2. CANONUL POSTMODERNIST - DOCUMENT AL CRIZEI IDENTITII

    Iulian Boldea aduce n prim-plan evoluia de la canonul modernist la cel postmodernist. Promovnd autenticitatea, consonana dintre trire i oper, Lovinescu propunea sincronismul cu literatura european, considernd c toate manifestrile de cultur ale unei epoci sunt comune i sunt determinate de o tendin sincron ce confer anumite trsturi similare unor opere, autori, teme ori procedee din spaii culturale diferite.13

    Vorbim de evoluia de care amintea i Henry James n eseul su, The Art of Fiction14. Noutatea provine din trecerea de la condiia de scriitor naiv, observator al lumii i dator s ncnte publicul cu operele sale, la cea de scriitor contient de procesul de creaie, un scriitor mult mai matur. Opera nu mai este produs de divertisment pentru publicul larg sau nu neaprat rezultat a ceea ce receptorii vor s aud. Creaia literar devine crez al artistului, n care acesta se joac cu realitatea, cu cititorii i cu personajele sale.

    Discutnd despre canonul postmodernist, ne confruntm cu o contradicie, lund n discuie tendina acestei epoci de a respinge tot ce ine de reguli, de tradiie, 12

    Codreanu, Theodor, Canonul i utopiile lui, Revista Cafeneaua Literar, ian., 2010. 13

    Boldea, Iulian,op. cit. 14

    James, Henry, The Art of Fiction, Longman's Magazine 4, September 1884.

  • 11

    adernd la o perspectiv multipl. Tendina care ar caracteriza cel mai bine postmodernismul ar fi aderarea scriitorilor la canonul fr canon, abolirea tuturor trsturilor prestabilite, impuse. Ceea ce propun ei este s dea fru liber creaiei, s lase pixul s scrie pe foaie, fr a lua n considerare tendina epocii sau ceea ce cititorii vor s primeasc.

    Simptomele atitudinii postmoderniste propuse de Ion Bogdan Lefter sunt: ntoarcerea autorului n text, rebiografizarea personajelor gramaticale printr-o angajare existenial, implicarea mai acut n realitatea cotidian de aici i acum, evitarea capcanelor naivitii confesive prin deconspirarea mecanismelor textuale i atingerea unui patetism mai profund.15

    Postmodernitii propun o schimbare de paradigm literar. De la scriitura simpl ce privea lumea cu detaare s-a trecut la o scriitur dialogic, n care principala achiziie o constituie contientizarea condiiei de scriitor, de creator al unei lumi. Ei nu creeaz o copie a realitii, ci o lume ficional ca reprezentare a

    realitii.

    Canonul postmodernist tinde s se alinieze tendinei generale, sensul vieii dar i al textului devin problematice iar descentralizarea canonului survine ca un rezultat logic n climatul ideologic actual.

    Probabil c literatura Generaiei 80 este dovada cea mai clar a ostilitilor regimului comunist. Este singurul moment istoric ce i-a pus amprenta att de bine n literatura romn i a dat natere unor mrturii veritabile despre asupririle si nedreptile comise.

    Dei de-a lungul istoriei romnilor au mai existat momente critice (vezi cele dou rzboaie mondiale), regimul comunist ctig detaat n ceea ce privete pedepsele exercitate asupra tinerilor scriitori ce au avut curajul de a spune NU regimului i de a nu se alia utopiei ideologice. Reprezint o pat neagr n literatura noastr i totodat un moment de glorie, un exemplu demn de urmat prin care adevraii scriitori au tiut s i urmeze chemarea i, cu riscul suferinei, s dea natere unei literaturi unice.

    Aa cum am precizat anterior, toate aceste trsturi pun bazele unui canon subteran, neoficial. Pentru c, n realitate, cenzura impunea preaslvirea actelor ceauiste, aducerea n prim-plan a frumuseii i armoniei ce domnea n regimul 15

    Lefter, Bogdan, Ion, Postmodernism. Din dosarul unei btlii" culturale, apud. Boldea, Iulian, Canonul literar. Limite i ierarhii, Revista Viaa Romneasc, nr. 3-4, 2009.

  • 12

    comunist, a efectelor favorabile pe care ideologia le avea asupra oamenilor (n special asupra muncitorilor de rnd).

    Pentru ca o oper s fi fost publicat magna cum laudae era absolut necesar s fie aduse n discuie toate teoriile regimului comunist legate de binele rii. Erau cu desvrire interzise subiecte legate de sex, independena individului, libertatea de opinie sau tot ceea ce inea de o eventual democraie. Subiectele acceptate se nvrteau n jurul importanei muncii pentru bunstarea poporului i aderarea la principiile marxiste pentru mplinirea individului.

    Perioada comunist nu a fost, din fericire, o perioad arid pentru literatura romn pentru c n aceast epoc, dei ostil din punct de vedere socio-istoric, au ieit la suprafa opere de o incontestabil valoare artistic, fr ca autorii lor s fie aservii regimului comunist.

    Mircea Martin afirma fr ezitare c liberalismul contemporan nu determin multiplicitatea canonului estetic canonul ntr-un anumit spaiu i timp nu poate fi

    dect unul singur. Autorul face distincia dintre literatura pentru copii i cea pentru aduli, care formeaz dou sub-canoane distincte ns ele se integreaz canonului central. O alt problem adus n discuie este aceea a literaturii de consum, ce se bucur de o mare rspndire i nflorire n ultima vreme. Marea distincie o constituie totui valoarea. Un canon literar integreaz operele adevrate i mpiedic scderea valorii intrinseci a operelor, delsarea lor, i face opoziie cu oferta facil a literaturii de consum.16

    Dorina de schimbare, de negare a canonului vechi arat, pn la urm, c ideea de canon nu dispare n totalitate pentru c n crearea noii literaturi, dorina de a schimba radical ideea de oper i reunete pe postmoderniti ntr-un canon nou, ce-i drept, vag sintetizat. n postcomunismul pluralist i relativist nu exist un canon unic, nici ierarhii severe, unanim acceptate, pentru c nu exist doar un public de elit. Mai multe tipuri de public cer mai multe tipuri de literatur dup principiul consumului i al plcerii. Postmodernismul trimite, de fapt, canonul estetic spre lada de gunoi a teoriei i a istoriei literare.17

    16

    Martin, Mircea, op. cit. 17

    Simu, Ion, op. cit.

  • 13

    Bineneles c unul dintre cele mai originale puncte ale postmodernismului l constituie atitudinea acestor scriitori fa de ceea ce scriu, implicarea direct n text, scrierea despre modul de constituire a textului, despre cum ia acesta natere.

    Modernismul marcheaz sfritul esteticii i al canoanelor sale pentru c postmodernitatea susine abandonarea oricrui tip de canon, al afirmrii canonului fr canon. Postmodernitatea este un act de contiin a identitii proprii.

    Asistm la o continu mutaie a valorilor estetice n perioada postmodernismului, iar ca o consecin fireasc, apariia canonului descentrat. Internetul constituie reflectarea fidel a tehnologizrii, a fragmentrii, a consumismului i a deconstruciei n cadrul globalizrii inevitabile.

    Suntem astzi martorii unui anti-canon de o mare rspndire, anti-canonul unei generaii pentru care nu mai intereseaz esena din spatele aparenei, o generaie care se complace n superficialitate, o generaie kitsch, pentru care adevratele valori nu mai exist sau, cel puin, nu mai sunt de gsit.

    Polemicile legate de postmodernism sunt numeroase. Dac pentru unii critici, existena acestui curent literar este clar i motivat, ali critici sau scriitori sunt

    sceptici cu privire la modul n care postmodernismul a luat natere i s-a dezvoltat n literatura noastr. Petru Cimpoeu, important scriitor contemporan, afirma: Aa

    cum vd eu lucrurile, postmodernismul nu e de un singur fel, nu exist un postmodernism, ci mai multe. Regulile pe care unii sau alii ncearc s le propun vin tocmai mpotriva esenei micrii postmoderne, care promoveaz, dimpotriv, diversitatea, eliberarea de orice dogme i de orice teorii tari.18

    n literatura postmodern se regsesc biografia omului comun, adevrurile vieii cotidiene (de cele mai multe ori dureroase), colocvialitatea vorbirii (ca element de originalitate i de punere n scen a vieii reale), anonimatul vieii cotidiene (criza de identitate), revolta moral a celor ce au avut curajul de a spune lucrurilor pe nume, autenticitatea, sinceritatea, directeea vorbirii.

    Experimentul, jocul, cotidianul i totodat gravitatea, criza existenial, alctuiesc postmodernismul romnesc. Ei vin cu o alt viziune asupra realului, un nou tip de existen, n care nu exist limite ntre via i text, textul e trit cu

    18

    Interviu anexat cu Petru Cimpoeu.

  • 14

    nedisimulat fervoare, dup cum viaa e ficionalizat, rescris de contiina postmodern.19

    Epoca postmodern vrea s fie i este o epoc n cadrul creia pluralismul se confund cu ecletismul i cu relativismul cultural, o epoc pe care n-am grei dac am numi-o una postcanonic.20 Confuzia valorilor apare ca o consecin direct a acestei crize i o amplific.

    Aa cum ncheia i Sorin Alexandrescu studiul despre canon, trebuie spus c destinul canonului estetic n cultura romn nc nu s-a terminat. Dei justificat istoric, el a dus la o inacceptabil ncorsetare a gndirii i creaiei culturale romneti. El legitimeaz nu rennoirea, ci reproducerea valorilor centrale, n fapt conservatorismul estetic chiar dac formulele lor istorice difer scderea catastrofal a preocuprilor metodologice, hermeneutice i cognitive ce s mai cutm adevruri, metode sau valori noi, din moment ce le avem deja pe cele eterne i, n ultim instan, scderea creaiei culturale nsei. Iat de ce nu doresc nici o (nou) btlie canonic, ci doar abandonarea oricrui canon. i tnjesc dup aerul pur care-i va urma.21

    19

    Boldea, Iulian, op. cit. 20

    Martin, Mircea, Despre canonul estetic, Revista Romnia Literar, nr. 5, 2000. 21

    Alexandrescu, Sorin, op. cit., p.154

  • 15

    CAPITOLUL II 2.1 . GENERAIA 80

    Vorbind despre postmodernismul romnesc, trebuie adus n primul rnd discuia despre Generaia 80, care a reprezentat un moment de cotitur n literatura romn prin nsi tematica pe care noii scriitori au propus-o. n pofida angajamentului su ontologic, a componentei sale realiste, autenticiste care l fac incompatibil cu un postmodernism al relativizrii absolute i al asumrii conveniei ca joc optzecismul a primit, n plin ceauism, statutul de curent postmodernist.22

    Generaia 80, ca atitudine de grup, a schimbat fundamental nu doar modul de a scrie literatur, ci i atitudinea fa de real. Literatura Generaiei 80 i mentalitatea acestor scriitori, trebuie puse n relaie cu contextul social-istoric n care i-au desfurat activitatea. Aa cum era de ateptat, criza identitii omului din timpul comunismului romnesc i va pune amprenta i n literatur. Aprnd pe fondul unei acute crize de realitate, Generaia 80 s-a remarcat prin efortul scriitorilor reprezentani de restabilire a datelor fundamentale ale existenei concrete.

    Operele aprute n aceast perioad se caracterizeaz prin abordarea n spirit radical a problematicii omului i a degradrii lui, a modificrilor tragice ale psihologiei sale n comunism.23 Noutatea lor vine din explorarea universului apstor al unor existene comune ce se deruleaz pe fundalul lipsurilor de tot felul, experienele consemnate stnd sub semnul eecului.

    Ceea ce a frapat nc de la nceput este refuzul sistematic i ostentativ al compromisului i implicrii n minciuna politic, promovate de ideologia comunist, aadar dorina optzecitilor de a prezenta un realism al atitudinii fa de real24, aa cum afirma Mircea Nedelciu. Se simte nevoia unei independene caracteristice, de altfel, atitudinii majoritii scriitorilor din aceast generaie. i tocmai aceast atitudine a lor, cu un caracter subversiv, deopotriv n plan literar i politic, a avut numeroase urmri, a contribuit la declanarea unei campanii violente de pres 22

    Negrici, Eugen, Iluziile literaturii romne, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 2008, p. 179. 23

    Idem, p. 173. 24

    Nedelciu, Mircea, Dialogul n proz scurt. Transcriere i construcie, Echinox, nr. 8-9-10, aug. sept. oct., 1980.

  • 16

    antioptzecist. Scriitorii ns nu au renunat. Prin ndrzneala de a spune lucrurilor pe nume, de a scoate la iveal acel sentiment tot mai acut de nstrinare i din dorina de a-l combate, de a fi altfel, de a-i exprima liber opinia, ei au reuit s creeze o nou direcie n literatura romn. i vor lsa amprenta att n viaa contemporanilor dar va fi i o mrturie interesant a realitii acelei epoci. n urma acestei crize de realitate provocate de puterea comunist, ia natere un rzboi psihologic ntre eforturile puterii de a impune o unic variant de lume i opoziia sistematic pe care scriitorii o manifest fa de agresiunea ideologic.

    Mentalitatea postmodernist se evideniaz prin spiritul non-conformist al acestor scriitori, consecvena cu care sancionau utopia comunist, refuznd nregimentarea ideologic i temele impuse.25

    Eugen Negrici descrie foarte clar situaia literaturii romne n timpul regimului ceauist, n interiorul creia activitatea oficial continu de uz propagandistic a avut efecte neateptate. Scriitura adoptat de aceast nou generaie a luptat pentru ndeprtarea influenelor comuniste i pentru crearea unei literaturi valoroase. n cele din urm optzecitii au reuit s creeze o literatur neobinuit, demn de un interes tiinific, mai ales prin formaiunile adoptate pentru a fi tolerat.26

    Datorit acestei crize de realitate provocate de puterea comunist, apare un antagonism ntre individ i societate, ce se desfoar n planuri diferite: cel al realitii, pe de o parte, n care individul se zbate din greu s supravieuiasc i, pe de cealalt parte, cel al utopiei comuniste, al unei societi perfecte. Acest antagonism produce confuzia cu repercusiuni tragice asupra fiinelor umane ntre ficiunea politic i realitatea social i istoric.

    n timpul regimului ceuist, literatura aciona la unison cu mass-media pentru a manipula populaia. Era o literatur aservit, al crei rol l constituia acela de a susine regimul, de a ridica n slvi faptele i ideologia politice, se urmrea schimbarea radical a mentalitii i furirea omului nou. n viziune comunist, omul nou era mntuit prin dreapta credin, nfruntnd tentaiile comune specifice omului de rnd, bucurndu-se de viaa cea nou prin tranziia de la orae la sate. Aadar, aceast generaie tnr de scriitori a avut de nfruntat o ideologie adnc

    25

    Muat, Carmen, Strategiile subversiunii. Incursiuni n proza postmodern. Ediia a II-a, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 2008, p.50. 26

    Negrici, Eugen, Literatura romn sub communism. Proza, Ed. Fundaiei PRO, Bucureti, 2003, p.13.

  • 17

    nrdcinat la nivelul mentalitii populaiei. Optzecitii au artat c se poate, c rolul moral al literaturii este acela de a spune adevruri, de a ndruma cititorii i de a oferi modele.

    Generaia 80 aduce n prim-plan criza identitii, simit acut n anii comunismului. Este remarcabil totui faptul c, dei ntr-o perioad ostil, n care cenzura pusese stpnire pe literatura romn, scriitorii acestei perioade au reuit printr-o inteligen fin s scrie i s publice despre absurditile i nedreptile comise. Micile fragmente de via antrenate [...], sarcasmul sau armanta obrznicie, cu care ne era pus sub ochi cotidianul venic ignorat, au putut s induc ideea unui soi de curaj politic: citarea realului a reprezentat mereu o surs de iritare pentru oficialiti (prezena scitoare a oglinzii n epocile totalitare).27 Sub masca umorului i a unei ironii cu perdea, prozele lor au fcut deliciul tinerilor din acea perioad.

    Ceea ce este clar de la bun nceput este faptul c aceti scriitori i-au afirmat poziia anticomunist i curajul de a nu face compromisuri n avantajele politicii, refuznd temele impuse de cenzur i sancionnd dur ideologia contemporan.

    innd cont de contextul social-istoric, opera optzecist, prin atitudinea subversiv, deopotriv n plan literar i politic, a devenit un document relevant al crizei profunde din societatea comunist, al divorului dintre realitate i utopie i e o mrturie impresionant a dezumanizrii fiinei umane.28

    Paradoxul modelului literar optzecist st n faptul c rentoarcerea ctre banalul cotidian este filtrat prin experiena livresc. Saturai de cultur, tinerii scriitori simt nevoia s ias din bibliotec n strad. Literatura Generaiei 80 aduce n scen o alt viziune asupra lumii. Astfel, primul loc n opera de art l vor ocupa viaa de zi cu zi, scene din viaa real, aa cum scriitorii le interpreteaz. n cadrul lucrrilor vor fi descrise scene banale, obinuite, din viaa personajelor.

    Ei prefer limbajul direct i alert al reportajului de ziar, fragmentarismul i discontinuitatea existenei zilnice se substituie caracterului unitar i coerenei epice specifice prozei din acel moment. Reprezentativ este pasiunea pentru realitatea netrucat, evenimentele mrunte ale vieii de zi cu zi, limbaje diverse care transcriu complexitatea realitii cotidiene, determinnd schimbri majore de paradigm.

    27

    Negrici, Eugen, Iluziile literaturii romne, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 2008, p. 175. 28

    Muat, Carmen, op. cit., p.51.

  • 18

    Scriitorii Generaiei 80 au vrut s readuc prin scrisul lor existena concret i nemijlocit ntr-un spaiu public saturat de ipocrizie, de minciun i de ndoctrinare, n care literaturii i rmsese s aleag ntre rolul de imaginar compensator i acela de manual de supravieuire. n marea majoritate a lucrrilor, autorii pornesc de la detalii nesemnificative pentru ca, mai apoi, s complice structura i s o fragmenteze prin utilizarea intertextualitii, un joc combinativ la nivelul discursului. Putem spune c literatura Generaiei 80 se adreseaz n primul rnd unor cititori avizai, capabili s simt ironia fin i s sesizeze critica adus unei perioade istorice ostile.

    Aa cum observa i Ruxandra Ivncescu, n studiul su privind proza contemporan, prozatorii optzeciti nregistreaz vocile vii ale strzii i ale unei

    lumi pestrie, multiculturale cu o fidelitate pe care numai Caragiale a mai dovedit-o la vremea sa29. n istoria literaturii romne se poate observa o continu atitudine ironic i parodic la adresa societii. Nu de puine ori s-au identificat asemnri ntre schiele lui Caragiale, usturtoare i critice la adresa societii, i proza scurt a optzecitilor, o literatur clar anticomunist. Caragiale a constituit un model demn de urmat pentru scriitorii postmoderni prin maniera original de observare microscopic a realitii, prin aducerea n scen a unor situaii i personaje din societatea contemporan. Atitudinea sa critic la adresa ipocriziei, egoismului i nu n ultimul rnd a prostiei naltei clase sociale va fi preluat i de ctre optzeciti, care au ndrznit s ironizeze incultura clasei conductoare, demagogia i interesele ascunse de a manipula populaia. Asemnarea cu schiele lui Caragiale const n observarea microscopic a realitii, spiritul parodic, jocul combinativ la nivelul discursului. n rest, atta ficiune i atta realitate ct poate cuprinde realul.30

    Dac am face o scurt caracterizare a noii paradigme a literaturii optzeciste, n primul rnd ar trebui adus n discuie resurecia prozei scurte. Aceast perioad a nsemnat, fr doar i poate, epoca de aur a prozei scurte, care, prin insistena cu care se apleac asupra unui singur aspect, prin modul specific de dilatare a amnuntului, poate descoperi zonele profunde ale realitii umane, fiind o form de cunoatere. Postmodernitii au manifestat un interes deosebit pentru acest tip de scriere, un aa-zis hibrid n literatur, n sensul c proza scurt se afl la grania

    29

    Ivncescu, Ruxandra, O nou viziune asupra prozei contemporane. Colecia Debut. Seria Eseuri, Ed. Paralela 45, Piteti, 1999, p.14. 30

    Idem, p. 15.

  • 19

    dintre nuvel, povestire, schi i roman. Proza scurt nu are o structur propriu-zis, ns pare s le fi oferit optzecitilor terenul perfect pe care acetia s i ncerce

    talentul. Proza scurt le-a permis scriitorilor acestei generaii s observe lumea n cele mai mici detalii, s priveasc n amnunt scene de via, evenimente, s descrie microscopic realitatea. Este interesant faptul c n scrierile lor, optzecitii nu

    respect niciun element legat de structura textului. Astfel, nu vom descoperi, n cadrul prozelor, momente ale subiectului. Din contr, scriitorii par chiar s aboleasc toate aceste elemente ce in de tradiia scrierii operei literare, sunt interesai mai mult de modul n care scriu, de maniera n care construiesc textul, de strategiile pe care le vor utiliza n alctuirea acestuia, i mai puin de ce anume vor scrie. Prozatorii Generaiei '80 manifest un interes nedisimulat pentru autenticitatea limbajului i a vieii cotidiene, att pentru omul banal, ct i pentru cel supersofisticat, rafinat, erudit.

    S-a vorbit foarte mult despre ideea c literatura postmodern a atins punctul maxim n materie de subiecte dezbtute. Scriitorii sunt de prere c nimic nou nu mai poate fi spus n literatur, o trstur definitorie constituind-o ntoarcerea n trecut, reluarea unor teme clasice, ns, semnificativ este modul n care decid ei s trateze literatura. i fiindc nu venereaz nimic, operele acestor scriitori parodiaz nainte de toate, orice le iese n cale, cu o libertate i o naivitate debordante, conform principiului plcerii i a regulilor ludicului. Revizitarea trecutului a devenit pentru scriitorii postmoderniti o adevrat pies de rezisten a noii paradigme literare. n viziunea postmodernist nu i-au putut face loc valori stabile i inatacabile, totul trecnd prin filtrul mai discret sau mai fi al ironiei, al pastirii sau al intertextualitii.

    Conform autoarei Strategiilor subversive31, este spectaculoas i schimbarea paradigmei prozei: ludicul, prozaicul, biografismul, psiheismul, parodicul i autoironia devin trsturi definitorii ale literaturii 80.

    Elementele noii structuri narative se contureaz treptat, din majoritatea interveniilor n pres ale tinerilor scriitori: negarea romanului ca gen literar i

    resurecia prozei scurte, concreteea imaginaiei i absorbia realului n imaginar, parafrazare, re-creare, descompunere i relansare a citatului, ambiguitatea, glisarea dintre text i realitate, intertextualitate.

    31

    Muat, Carmen, op. cit., p.53.

  • 20

    Gheorghe Crciun susine c modificrile evidente ale structurilor narative sunt motivate de o rapid evoluie a lumii nconjurtoare, care fac inutilizabile vechile formule prozastice: Sondarea unei lumi de o extraordinar complexitate, n care structurile sociale cunosc o dinamic fr precedent [] modificarea rapid a perspectivelor de percepie i emitere a discursului, apelul la domeniul brut i la vocabularul limbajelor specializate, concentrarea pe formele de manifestare ale limbajului oral [] ironia, pastia, parodia, citarea i autocitarea se leag de acelai mod specific al punerii problemelor subiectului ntr-un univers n care cultura s-a transformat pentru om ntr-o a doua natur.32 Textul acestor scriitori este caracterizat prin discontinuitate epic, nclcarea sistematic a regulilor constitutive ale operei, parodiere a conveniilor literare i provocare direct a cititorului. Pulverizarea genurilor i speciilor, mprtierea epicului i risipirea momentelor subiectului ntr-o ordine aleatorie contribuie la constituirea unor structuri noi.

    Analiznd operele scriitorilor postmoderni, Gheorghe Perian33 observa meritul optzecitilor de a izbuti s menin viu interesul cititorului, s l atrag n universul lor imaginar printr-un umor de bun calitate. Operele au la baz o nelegere umoristic a existenei umane, dezvluind un sentiment de libertate interioar ce ofer autorului posibilitatea s priveasc lumea cu detaare, ca pe un spectacol. Numeroasele situaii comice iau natere, de obicei, prin neconcordana dintre ceea ce se ateapt s apar i ceea ce apare de fapt.

    O alt noutate adus de aceti scriitori este relaia narator-oper-cititor, cele mai importante instane narative. Contestnd obiectivitatea i omnisciena naratorului tradiional, optzecitii propun un nou tip de scriitur, n care rolul primordial l deine relaia dintre autor i cititor, uneori autorul nsui devine personaj al scrierilor sale.

    Autorul i provoac cititorul s gndeasc, s aib o viziune proprie asupra a ceea ce citete, s neleag i s fie capabil s i argumenteze opinia. Este vorba deci de o redescoperire a sinelui, de lupta pentru rectigarea libertii de opinie. Ideologia optzecitilor pare o utopie, dac lum n consideraie perioada grea n care acetia i-au desfurat activitatea. Prea aproape imposibil s poi publica opere de 32

    Crciun, Gheorghe, Competiia continu. Generaia 80 n texte teoretice, Ed. Paralela 45, Piteti, 1999, p. 216. 33

    Perian, Gheorghe, Scriitori romni postmoderni: Eseuri , Ed. Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1996, p. 178.

  • 21

    valoare fr ca msurile cenzurii s nu apar. Pentru noi, cititorii tineri de astzi, toate aceste ostiliti par pur ficiune, este aproape peste limita imaginabilului s ne nchipuim cum ar fi ca n zilele noastre s nu putem publica o carte pentru c nu ar fi compatibil cu ideologia politic a rii, s nu ne putem exprima liber prerea de team c undeva, la colul strzii, cineva ne spioneaz i ne poate turna autoritilor. Aadar, nti de toate, pentru a putea nelege scopul i rolul acestei literaturi, trebuie s fim contieni de contextul istoric n care optzecitii i-au desfurat activitatea.

    n naraiunea postmodernist autorului nu i este indiferent gradul de implicare - al lui i al cititorului deopotriv n universul pe care l creeaz. El se implic ostentativ n text, nemaidorind s se retrag n culise, i insereaz ezitrile i provocrile n text, propunndu-i s pun n lumin i s deconstruiasc conveniile care fac posibil iluzia literar. Se poate observa o deplasare a interesului dinspre oper nspre strategiile de elaborare a acesteia, care au dus n cele din urm la schimbarea percepiei actului literar, privit n complexitatea sa ideatic i, mai ales, formal.

    Cititorul este provocat printr-o serie de strategii menite s l determine s reziste manipulrii i s aib o viziune personal. Mircea Nedelciu pledeaz pentru libertatea de a gndi pe cont propriu ntr-o lume n care gndirea individual era privit cu maxim suspiciune.34

    Necesitatea utilizrii unor strategii subversive vine chiar din existena concret, din sentimentul de nestvilit de a critica societatea, cu perdea ce-i drept, de a aduce n prim-plan realitatea acelui moment, de a deschide ochii celor nepstori sau mpcai cu un destin impus. Prin opera lor se concretizeaz strigtul, nevoia de schimbare, dreptul la libertatea de opinie i, mai ales, libertatea omului. Dar toate acestea se fac ntr-o manier cenzurat, adevratul mesaj poate fi neles corect i n ntregime de ctre cititorii care vor fi dispui s vad n spatele unor cuvinte, s interpreteze i s integreze mesajul n propria contiin.

    i tocmai pentru c subiectul principal l constituie banalul cotidian, optzecitii manifest interes i pentru autenticitatea limbajului. Sunt transmise ctre cititor felii autentice de via prin redarea limbajului specific unor medii sociale (incluznd greeli de limb, termeni argotici sau termeni folosii impropriu).

    34

    Nedelciu, Mircea, Dialogul n proz scurt. Autenticitate, autor, personaj, Echinox, nr. 5-6-7, mai- iun.- iul., 1982.

  • 22

    Naratorul este interesat de forma pe care o ia opera sa, pentru ca produsul finit s redea ct mai exact situaii de via. Textul, produs literar, devine astfel un act de limbaj iar limbajul personajelor devine martor-cheie n ilustrarea adevratelor simiri i crize interioare, nstrinarea fiinei umane de sine i de realitatea nconjurtoare. Se pare totui c nstrinarea a devenit problematica principal n postmodernitate. Dei tehnologia nregistreaz continuu tot mai multe progrese, relaia omului cu sine i cu realitatea nconjurtoare devine tot mai rece, mai distant. Trim ntr-o lume n care adevrata comunicare, aceea ntre semeni, lipsete cu desvrire, pentru c oamenii s-au nstrinat unii de alii i au abandonat idealurile nalte pentru o existen mediocr. Se conturase nc din acea perioad ceea ce numim astzi drama omului modern, singur pe lume, neputincios n faa marilor enigme, a marilor dileme existeniale. Omul se nate i moare singur, prezena celor din jurul su devenind din aceast cauz inutil. Aceast tendin de nstrinare, resimit i de optzeciti, devine nucleul operelor lor.

    O alt trstur distinctiv, n opinia lui Mircea Nedelciu, o constituie dialogismul, care a fcut din cititor personajul principal al operei sale, i autenticitatea discursurilor al autorului, n nume propriu, al naratorului i ale personajelor: n dialog este, de fapt, ntreaga lume aflat la un moment dat n percepia i contiina unui punct fix.35

    Cinismul, apetena pentru minciun i disimulare, utilizarea frecvent a limbajului de lemn care escamoteaz realitatea, reflect proporiile rupturii definitive dintre discursul politic i cel politizat, pe de o parte, i structurile cotidianului, pe de cealalt parte.36

    Titlul este un punct strategic, un cuvntmachet care, departe de a rezuma un coninut epic, produce text i funcioneaz ca sinecdoc. Se contureaz astfel o estetic a discontinuitii care transform lectura ntr-o veritabil aventur a cutrii epicului.

    Personajele, culese din realitatea imediat, par s nu fie alese din coinciden. Naratorul surprinde un moment de criz n destinul acestora, un moment ce se dovedete a fi comun pe fundalul unei neconcordane dintre societate i individ. Toate conflictele au un singur declanator: societatea comunist. Cu toate acestea, 35

    Nedelciu, Mircea, Dialogul n proz scurt. Transcriere i construcie, Echinox, nr. 8-9-10, aug. sept. oct., 1980. 36

    Muat, Carmen, op. cit., p. 55.

  • 23

    optzecitii reuesc, prin intermediul operelor lor de nalt inut artistic, s strneasc rsul, s aduc zmbete pe buzele cititorilor, dei amar, innd cont de fondul istoric. Este un fel de haz de necaz, att de specific mentalitii poporului romn.

    Optzeciii reuesc n mod extraordinar s absoarb realul n imaginar, s creeeze situaii inedite pornind de la evenimente obinuite. Suntem introdui ntr-un univers complex, n care personajele i desfoar activitatea, i triesc viaa iar orice element real pare s refuze s i fac apariia: numele localitilor este

    irelevant, n cazul lui Mircea Nedelciu personajele sunt puse n situaii limit i au un numr limitat (de-a lungul celor patru volume de proz scurt sunt reluate).

    Atitudinea scriitorului fa de actul scrierii este interesant. Pe autor nu l influeneaz n mare msur prerea cititorului. El nu scrie din dorina de a satisface gusturile publicului larg. Cititorul are libertatea de a alege dac dorete s duc la capt lectura sau s renune. i tocmai aceast provocare a cititorului, aflat fa n

    fa cu cartea i pus n situaia de a alege, marcheaz ncercarea autorului de a-l ndemna pe cititor s i schimbe atitudinea, s priveasc cu ali ochi realitatea i s fie capabil s aib o opinie proprie. nchiznd apoi cartea, cititorul trebuie s ncerce s descopere adevratul rol al literaturii. Naratorul nu relev nimic pe parcursul lecturii, las aceast problem pe seama cititorului su i chiar l avertizeaz c este liber s decid n privina lecturii.

    nregistrarea exact a limbii vorbite pe strad este o surs a comicului. Asemeni lui Caragiale, comicul limbajului ofer o viziune de ansamblu a mediilor sociale de provenien a personajelor i, n egal msur, reprezint o marc a realitii imediate, aduse n discuie. Umorul de bun calitate produs de optzeciti presupune nti de toate arta de a jongla cu cuvintele, de a stpni registrele limbii i de a reui cu miestrie s i exprime ideile i concepiile ntr-o asemenea manier nct s nu atrag atenia cenzurii comuniste.

    Putem spune c subversivitatea a existat ntotdeauna. Orice epoc literar este marcat i de subversivitate, printre altele, mai ales din motive politice, de cele mai multe ori n cazurile n care puterea politic i-a subordonat literatura. n literatura noastr, subversiunea a cptat amploare mai ales n timpul regimului ceauist. Trind ntr-o perioad istoric apstoare, scriitorii au simit nevoia crerii unei literaturi polemice la adresa societii. Atitudinea lor era, de fapt, un strigt

  • 24

    disperat de atenionare a tuturor romnilor, un avertisment asupra a tot ceea ce se petrecea n Romnia comunist. Literatura lor a reuit s scape de ochiul vigilent al cenzurii prin chiar modalitatea de exprimare, prin stilul voalat de a ironiza mediocritatea i perfidia clasei conductoare.

    Limbajul pare s le fi fost aliatul perfect. n sancionarea puterii comuniste, aceste opere, cu un stil de exprimare alambicat, au reuit s se strecoare i s ajung n casele romnilor, trezind la realitate o ar nfrnt i sufocat de binefacerile Partidului Socialist Romn. Multe ntmplri din povetile acestor scriitori evoc realitatea contemporan. Chiar i un eveniment simplu, aparent nesemnificativ,

    devine revelator pentru ntreaga realitate a dictaturii. Prin opera lor, optzecitii au rspuns nevoii romnilor de a deschide ochii.

    Dei putea fi considerat utopie la acea vreme, scriitorii chiar au crezut n puterea cuvntului lor, n inteligena i abilitatea cititorilor de a sparge barierele formale i de a percepe adevratul mesaj al operelor.

    Literatura optzecist intr ntr-un fel de conflict cu dictatura comunist, pentru c scriitorii nu s-au dezis niciodat de la atitudinea iniial, aceea de a sanciona puterea comunist i de a spera n capacitatea poporului de a schimba cursul istoriei. Adevrata lor valoare de necontestat provine din abilitatea de a se juca cu toate nivelurile limbii, de a reui printr-un mod aluziv, sesizat de ctre cititorii experimentai, s pun n lumin realitatea epocii. Un mare scriitor este

    acela care reuete ntotdeauna i prin orice mijloace s aduc n faa cititorilor adevruri, un adevrat scriitor sparge bariera aparenelor i este anticanonic.

    Necesitatea subversiunii este de netgduit, pentru c ntr-o asemenea epoc, literatura, perfect adaptabil, nu poate rspunde dect ofensiv, fr a ezita s intre n polemic. Acest lucru, bineneles, dac vorbim de o literatur valoroas. Pentru c au existat i destule cazuri n care unii scriitorii au preferat s se alture ideologiei, urmrindu-i interesele i asigurndu-i un trai bun i o via tihnit, chiar dac lipsit de satisfacii spirituale. Trebuie acceptat, fr ndoial, i compromisul ntr-o oarecare msur, n sensul exprimrii adevrurilor n manier voalat, cu preul publicrii operelor. Deoarece era important, n primul rnd, ceea ce scriau i cum scriau, optzecitii vor acorda un interes deosebit limbajului, pentru a reui s i deruteze pe cenzori, s i amgeasc pe sub masca unui limbaj sofisticat.

  • 25

    Textul optzecist nu este deloc uor de lecturat. Scriitorii au mrturisit c scopul lor este acela de a trage un semnal de alarm n contiina cititorilor contemporani. Pentru a putea nelege adevrul textelor trebuie s fim familiarizai cu epoca respectiv, s nelegem presiunile exercitate asupra scriitorilor i s

    contientizm necesitatea folosirii subversiunii. La o prim lectur, textul ni se nfieaz aparent simplu, cu ntmplri

    banale i personaje mediocre, sau, din contr, este posibil s nu nelegem absolut nimic, tocmai datorit acestui limbaj greu accesibil, care ntotdeauna ascunde ceva n spatele su. Abia dup o lectur ulterioar, cu un ochi critic, ni se dezvluie adevrata intenie a autorului i vom putea demasca o permanent critic a formelor de propagand. Nu ntmpltor, a doua lectur, mult mai atent, este considerat i lectura-cheie, lectura-ntrebare, pentru c declaneaz o serie de curioziti i nelmuriri referitoare la subnelesul celor narate.

    Fiind un text mai greu accesibil, riscul ca anumite nenelegeri s apar era de neevitat. Astfel, cititorul fie nelege textul la suprafa, lund totul ca atare, fie ncearc n fiecare situaie s gseasc un subneles i pierde, n acest caz, sensul real.

    Scriitorii optzeciti se caracterizeaz printr-o inteligen vie, ascuit i

    tocmai aceste este secretul lor, asul din mnec, atuul ce i-a consacrat n literatura noastr. Pentru c n lipsa intelectualitii acestor prozatori, existena literaturii

    optzeciste ar fi fost imposibil. Nicolae Manolescu aprecia corect c: Intelectualitate nseamn i livresc.37

    Intelectualitatea optzecitilor se manifest la nivel etic, prin atitudinea scriitorului fa de personajele sale i maniera sa ironic de a trata realitatea, iar la nivel estetic, prin modul de utilizare a tehnicilor i stilul n care autorul i expune ideile. Opera creia scriitorul i d via nu reprezint realitatea, ci tocmai lumea nconjurtoare este imaginat ca un mare text, n care acesta are mn liber s manevreze procedee literare n vederea obinerii unui rezultat satisfctor.

    Literatura optzecitilor apare din dorina de a ncerca s nbue ideologia politic, de a rezista opresiunilor. Tocmai de aceea, produsul finit este o literatur de nalt inut artistic, capabil s trezeasc ntrebri i ndemnuri n contiina cititorilor. Este important faptul c aceti scriitori nu au scris literatur doar de 37

    Manolescu, Nicolae, Proza de mine, Romnia literar, Bucureti, Anul XVI, nr. 52, joi, 29 dec, 1983, p.9.

  • 26

    dragul de a scrie, ci ei reprezint o noutate n literatura noastr, att datorit contextului istoric ct i manifestului literar propus. ncepnd cu ei, conteaz tot mai mult forma pe care o dobndete textul atunci cnd este n stadiul de creaie. Textul devine, prin intermediul limbajului, un liant ntre realitatea istoric, exterioar, i realitatea interioar a autorului, contiina sa, amprenta pe care o las asupra sa

    realitatea de afar i modul n care acesta o percepe. Momentul de glorie al acestei generaii l-a reprezentat perioada

    comunismului, declanatorul i generatorul ei de subiecte literare. Dup Revoluie, ns, agonia spiritului critic din ultimele decenii s-a transformat n moartea lui. De fapt, a sczut dramatic interesul pentru fenomenul literar [...] teribilele probleme financiare ale revistelor literare trezite fr sprijin, descoperirea, pasionant, de ctre cititorul mediu (captivat altdat de lumea literar) a atraciilor presei libere, a crilor, a revistelor, a emisiunilor TV fr perdea au demoralizat vechea lume literar.38

    Aceast generaie rmne totui un punct de cotitur, ce a influenat literatura romn prin toate strategiile pe care le-a propus pentru noua paradigm i pe care scriitorii le-au integrat n operele lor. Meritul lor este scopul vdit de deschidere a literaturii ctre cititorul obinuit i opunnd dispreului pentru societatea contemporan lumi alternative, imaginare (cu rol de turn de filde, de protecie, pentru cltorii dornici de experimentare).

    2.2 . PETRU CIMPOEU FA N FA CU OPTZECISMUL39

    Singura problem cu care se confrunt un scriitor care i merit numele este el nsui.40

    Unul dintre prozatorii de seam ai literaturii contemporane, Petru Cimpoeu s-a nscut n Vaslui pe 20 ianuarie 1952, a urmat studiile la Liceul Mihail Koglniceanu din Vaslui i a absolvit, n cadrul Institutului de Petrol i Gaze din Ploieti, Facultatea de Forajul Sondelor i Exploatarea Zcmintelor de petrol i 38

    Negrici, Eugen, Iluziile literaturii romne, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 2008, p. 178. 39

    Dinioiu, Adina, Petru Cimpoeu fa n fa cu optzecismul, Observator cultural, nr. 422, 8 mai, 2008. 40

    Interviu anexat cu Petru Cimpoeu.

  • 27

    Gaze n anul 1976. Momentan este director la Direcia Judeean pentru Cultur i Patrimoniul Naional, Bacu.

    Dei de profesie inginer, trind n provincie i considerat un marginal al Generaiei 80, prin munc i infinit rbdare, Petru Cimpoeu este recunoscut astzi, dup mai bine de treizeci de ani de activitate literar, drept unul dintre cei mai de succes scriitori contemporani, creator al romanelor de tranziie romneti. Cheia romanelor sale st n dorina autorului de a vedea i partea plin a paharului, latura bun a oamenilor, pentru c, aa cum afirma ntr-un interviu, este interesat n primul rnd de soarta i de greutile oamenilor.41 Detandu-se de nebunia capitalei, scriitorul nu face prea mult caz pe seama activitii sale literare. Pentru acesta,

    literatura a devenit un mod de existen i de a comunica cu exteriorul. Rolul scriitorului n opinia sa const n preocuparea, n primul rnd, pentru

    orientarea spre adevr iar un scriitor adevrat nu alearg niciodat dup premii. Simind chemarea artistic, pentru Cimpoeu scrisul nu este o munc propriu-zis, ci a devenit mai degrab un fel de rugciune, o form de incantaie.42 Vocaia de prozator a simit-o din timpul colii. nc din gimnaziu a compus cteva poezii, iar din liceu a nceput s frecventeze cenacluri literare. Prin scris, i-a propus ntotdeauna s amelioreze lumea i s o ordoneze.

    Pentru fiecare volum publicat, Petru Cimpoeu a obinut premii importante. A debutat n 1983 cu volumul de proz scurt Amintiri din provincie. Au urmat apoi romanele Firesc, n 1985, Erou fr voie, n 1994, povestea Un regat pentru o musc n 1995, Povestea Marelui Brigand n 2000, Simion Liftnicul. Roman cu ngeri i moldoveni n 2001, Christina Domestica i Vntorii de suflete n 2006 i volumul de proz scurt Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, aprut n anul 2008. n prezent scriitorul lucreaz la romanul despre dragoste, Cntecul de dragoste al celui care nu mai iubete. Care sunt subiectele de literatur preferate de autor? Nimic mai simplu: viaa sub toate aspectele ei, relaia omului cu transcendentul. Toate crile, m refer strict la literatur, vorbesc despre destinul omului n lume. Ce este omul i ce este lumea, asta e o chestiune pentru filosofi. S-a ntmplat c, trind aproape patruzeci de ani n comunism, am scris despre oamenii care triau mpreun cu mine. Dar eu cred c nu criza de identitate caracterizeaz perioada comunist, ci un anumit tip de relaii 41

    Interviu acordat Ziarului Independentul, 29 aug. , 2002, sursa http://petru.cimpoesu.ro. 42

    Idem.

  • 28

    standardizate (i false) ntre oameni. Criza de identitate i o oarecare anonimie caracterizeaz mai degrab vremurile pe care le trim azi.43 Scriitorul exploreaz n amnunt banalul cotidian, nregistrnd atent detaliile semnificative i nesemnificative, crend impresia puternic de autenticitate. Probabil acesta este i punctul n care opera lui Cimpoeu se apropie cel mai mult de paradigma propus de optzeciti. El acord interes deosebit limbajului omului de rnd, aspectelor vieii cotidiene iar personajele sunt urmrite n mediul lor de via, n relaiile cu cei din jur, n situaii obinuite din care iese la suprafa caracterul lor. Critici importani au sesizat talentul prozatorului i au mizat pe o dezvoltare ulterioar de succes (Valeriu Cristea n 198544, R. G. eposu n 199345).

    Aproape ignorat n perioada de debut, Petru Cimpoeu s-a bucurat de un admirabil succes literar n ultimii ani, cu precdere dup 2000. Cauze ale poziiei sale de outsider ar putea fi lipsa de interes a editorilor de a face publicitate crilor i de a le promova. Cu toate acestea, momentul revanei a sosit i astzi este recunoscut nu numai pe plan naional, ct i internaional. Petru Cimpoeu a fost

    tradus n ri precum: Cehia (Simion liftnicul la editura Dybbuk i Christina Domestica la editura Havran), Italia (Simion liftnicul), Ungaria (Simion liftnicul la editura Norov), Germania (Simion liftnicul la editura Die Horen), Spania (Simion liftnicul la editura Icaria), Croaia (Simion liftnicul la editura Znanje).

    Dei debutul su literar coincide cu nceputurile Generaiei 80, Petru Cimpoeu nu se consider un optzecist propriu-zis46 ci un postmodern care combate postmodernismul.

    Pentru scriitor optzecismul a fost o micare literar pornit pe bjbite din mediul universitar bucuretean, la nceputul anilor 80, i susinut de profesorii de la Universitatea din Bucureti (n primul rnd, Nicolae Manolescu i Ov.S. Crohmlniceanu). Ce s-a ntmplat n restul rii a fost un ecou, un reflex sau o form de aderen. Dei sunt solidar cu muli dintre optzeciti, nu m consider un scriitor optzecist deoarece am fost mai tot timpul singur, am trit n provincie, nu am frecventat cenaclurile optzecitilor, nu m-am luat dup reetele lor, am scris cum m-a dus capul. Relaiile mele cu scriitorii optzeciti au nceput s se nfiripeze abia dup

    43

    Interviu anexat cu Petru Cimpoeu. 44

    Cristea, Valeriu, A scrie, a citi, Ed. Dacia, 1992, p. 218-222. 45

    Teposu, G., Radu, Istoria tragic i grotesc a ntunecatului deceniu literar nou, Ed. Eminescu, 1993, p. 123-124. 46

    Cimpoeu, Petru, Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, Ed, Polirom, Iai, 2008, p. 7.

  • 29

    ce debutasem editorial. Nu exclud s fi funcionat ntre noi ceva asemntor afinitilor elective, un anumit tip de sensibilitate comun, dar ideologia optzecist, textualismul sau postmodernismul romnesc mi-au rmas strine.47 Textualismul pe care optzecitii l-au exploatat la maximum este prezent i n

    lucrrile sale, ns accentul cade pe o percepie mai profund a operei. n opera lui Cimpoeu se produce fuziunea dintre realitate i text, n care printre evenimentele cotidianului se ntreptrund teme mari, meditaii asupra condiiei umane sau a istoriei.

    Tema recurent n toate romanele sale este comunismul i influena sa n

    mentalitatea romnului. Comunismul reprezint o problem a romnilor mult mai profund iar consecinele sale sunt tratate de la o ironie tragic la una tragicomic n contemporaneitate, n care criza de identitate ce se ntrezrea la nceputul anilor 80, a cptat amploare.

    Atitudinea din primele volume este motivat i de lipsa de perspectiv ce caracteriza omul comunist, tragismul existenial, iar n situaia n care cenzura nu

    permitea scpri ce puteau aduce prejudicii regimului, scriitorul prefer literatura cu perdea, folosirea ironiei subtile, critica la adresa societii sub masca existenei dramatice a oamenilor.

    Romnia postmodern, pe de alt parte, a scos la iveal o puzderie de personaje i situaii. Romanele sale au devenit document al crizei omului actual, cuprinznd toate ingredientele necesare, sarea i piperul fiind senzaionalul cultivat de mass-media.

    Dei n relaii bune cu optzeciii care pe atunci mi erau prieteni sau aa mi plcea s cred.48, Cimpoeu se detaeaz prin percepia sa filosofic asupra lumii, ascuns n spatele unor personaje. n evoluia sa, Andrei Simu49 stabilea ca punct forte accentul pus nu pe mecanica textului, ci pe o profunzime a sa i o

    atitudine ironic continu. Cel mai important aspect al scriiturii sale l constituie ironia fin. Astfel, de la

    personaje simple, la personaje cu pretenii, de la evenimente mrunte la situaii limit, totul este trecut prin filtrul ironic al autorului, nimic nu scap ochiului su

    ager. Din acest punct de vedere, autorul nu duce lips de material, pentru c lumea

    47

    Interviu anexat cu Petru Cimpoeu. 48

    Cimpoeu, Petru, Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, Ed, Polirom, Iai, 2008, p. 215. 49

    Simu, Andrei, Istorisiri ale mediocrilor, Revista Cuvntul, nr.7, iul., 2008.

  • 30

    actual, ntreg blci de deertciuni, nu se dezice de la a crea presonaje memorabile, senzaionale prin tocmai mediocritatea i snobismul lor.

    Omul, prin caracterul tragic al existenei sale, st n centrul operei lui

    Cimpoeu. De la Amintiri din provincie i pn la ultimul volum publicat, mediul preferat rmne provincia, n general, din apropierea Bacului, spaiu familiar autorului. Toate personajele, de la paznici, servitori, administratori, pensionari, profesori, la autoriti (primar, poliiti, securiti, directori), sunt urmrii n activitile lor obinuite, absorbii de cotidian.

    Opera sa se caracterizeaz prin omogenitate, printr-o continuitate cu puine

    schimbri de ton ntre literatura anilor 80 i cea postrevoluionar. Aa cum preciza chiar scriitorul Tonul din Simion liftnicul este cam acelai cu cel din Amintiri din provincie, aprut cu aproape douzeci de ani nainte. Iar tonul din Povestea Marelui Brigand este din aceeai familie cu cel din romanul Firesc. Nu cred c tonul s-a schimbat, sau, n orice caz, nu s-a schimbat decisiv. Anumite acumulri m-au condus poate spre o oarecare aprofundare a temelor i, dac nu ndrznesc prea mult, la o ameliorare stilistic, dar melodia, ca s spun aa, a rmas cam aceeai. Am ncercat s fac i demonstraia n Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, unde am alturat proze scrise nainte de 1990 altora scrise dup anul 2000. Tocmai pentru a se vedea c sunt din aceeai oal.50

    Relativa schimbare de ton ce intervine este aceea c, dac n operele de debut, tonul este mai sobru, mai degrab tragic cu privire la destinul omului comunist, n care personajele nu gsesc calea de scpare dintr-un mediu ostil, n romanele aprute dup revoluie, este mai vizibil accentul parodic, un fel de haz de necaz specific romnului. Este o ironie comic prin care autorul ilustreaz situaia

    din lumea postmodern. Proba cea mai evident a atitudinii scriitorului fa de optzecism apare n Cteva cuvinte de la nceputul volumului de proz scurt Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, unde acesta nu se dezice de la maniera sa persiflant, toate tehnicile narative optzeciste sunt deconstruite prin intenia sa de a crea ficiuni ilicite. Autorul afirma: Adevrul e c, n aceste proze, am ncercat s aduc un omagiu optzecitilor utiliznd, ct i cum m-am priceput, metodele preferate de ei citatul, autopastia, intertextualitatea. Dei eu nu m consider propriu-zis optzecist, cred c drumul

    50

    Interviu anexat cu Petru Cimpoeu.

  • 31

    deschis de optzeciti n proz, dei deocamdat abandonat, nc nu i-a epuizat resursele i, cine tie, poate c vreuna din generaiile literare viitoare va ncerca s recupereze lucrurile bune pe care cei mai valoroi dintre ei le-au propus.51

    O alt caracteristic a prozei lui Cimpoeu o reprezint perspectiva multipl i ipotetic asupra personajelor i ntmplrilor. El recurge la intertext i, n acelai timp, alterneaz naratorii i dubleaz relatarea faptelor de consideraii metaliterare, dar ridic la cub acest tehnicism ntr-o proz utopic-fantezist, n care parabola se cldete pe un acut sim al realitii iar caracterul ipotetic detectivist pe efecte comice subtile i derutante.52

    n fiecare roman, faptele sunt relatate din perspectiva mai multor naratori, martori sau nu, care alterneaz i ofer o viziune multipl asupra ntmplrilor. n Firesc, naraiunea este prezentat, n Prolog, din punctul Iuniei de vedere iar n Epilog, din perspectiva lui Adam i a lui Budu. n Erou fr voie povestitori sunt S., B. i procurorul Tomescu. n Povestea Marelui Brigand personajele care conduc firul naraiunii sunt grefierul Luca, comisarul i judele de instrucie. n Christina Domestica i Vntorii de suflete se mpletesc viziunile Christinei i ale lui Ceauescu, prin memoriile sale. n Simion Liftnicul, domnul al crui nume l trecem sub tcere sau domnul Gheorghe sunt o parte din personajele a cror intervenie n desfurarea aciunii ofer un plus de autenticitate i un grad sporit al comicului de limbaj. Nici prozele scurte nu sunt scutite de incursiunile personajelor. n nuvele precum Scrisoarea, fata potriei i ceilali consteni i dau cu prerea n ceea ce privete dispariia misteriosului O., n A venit un scriitor din Bucureti stenii l asalteaz pe scriitor cu povetile lor de via, n Teorema urechii Mitie i taman conduc ntreg firul narativ. Este foarte important totui faptul c, dei naratorul principal, dac i putem spune astfel, permite o perspectiv multipl asupra evenimentelor, nici acesta nu i refuz plcerea de a participa, cu intervenii, de cele mai multe ori ironice. Textul devine realitatea autorului, prin metaliteratur sunt redai paii construciei epice, avertiznd asupra ambiguitii celor narate, pentru c orice perspectiv nou presupune o filtrare personal a evenimentelor, deci o schimbare ce intervine n cazul fiecrui narator. Interveniile au avantajul de a-i

    51

    Cimpoeu, Petru, Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, Ed, Polirom, Iai, 2008, p. 7. 52

    Manolescu, Nicolae, Istoria Critic a literaturii romne. Cinci secole de literatur, Ed. Paralela 45, Piteti, 2008, p. 1367.

  • 32

    permite naratorului un contact direct permanent cu cititorul i de a menine viu interesul receptorilor.

    Naratorul adopt o dubl poziie fa de cele relatate: fie ne pune n faa faptului mplinit, detandu-se, avnd o atitudine obiectiv (Nici eu nu tiu cum s-a ntmplat, iar despre ceva ce nu tiu nu pot scrie53, Istoria pe care o citii este, ca orice istorie, o reconstituire aproximativ. Nu am fost martor evenimentelor relatate

    pn aici i, dac e s fiu sincer, nici nu cred c mi-a fi dorit aa ceva.54, Nu vom ti niciodat ce s-a mai ntmplat, de fapt, cu Simion. Pare a fi una dintre regulile vieii ca despre ntmplrile fr importan s putem oricnd afla o sumedenie de amnunte, n vreme ce despre evenimentele cu adevrat importante s aflm doar c au avut loc.55, Exist un singur adevr indubitabil n a crui deplin posesie m aflu, iar acest adevr este: eu sunt.56), fie precizeaz sursa informaiilor sale: Husserl a fcut observaia de bun-sim c poi avea reprezentarea unui obiect n dou feluri: privindu-l pur i simplu (reprezentarea proprie) sau imaginndu-l n funcie de o descriere oarecare a lui (reprezentare improprie). Aadar, tot ce ai aflat pn acum despre Doru Ifrim este o reprezentare de dou ori improprie, deoarece nu numai c nu l-ai cunoscut personal i nu ai fost martori direci ai ntmplrilor despre care am relatat, dar nici mcar eu nu l-am cunoscut personal i nici nu am fost martor al acelor ntmplri.57

    Petru Cimpoeu este un scriitor contemporan interesant, toate operele sale

    demonstrnd maturitate epic i potenial pentru crearea unor viitoare opere la fel de valoroase i originale, avnd drept punct de plecare chiar existena oamenilor actuali, marcai de criza de identitate i neputincioi n faa marilor enigme, a marilor dileme existeniale.

    53

    Cimpoeu, Petru, Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, Ed, Polirom, Iai, 2008, p. 276. 54

    Cimpoeu, Petru, Christina Domestica i Vntorii de suflete, Ed. Humanitas, Bucureti, 2006, p. 373. 55

    Cimpoeu, Petru, Simion Liftnicul. Roman cu ngeri i moldoveni, Ed. Polirom, Iai, 2007, p. 304. 56

    Cimpoeu, Petru, Povestea Marelui Brigand, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2000, p. 325. 57

    Cimpoeu, Petru, Nou proze vechi. Ficiuni ilicite, Ed, Polirom, Iai, 2008, p. 240-241.

  • 33

    CAPITOLUL III PETRU CIMPOEU: UNIVERSUL EPIC 3.1. STRUCTURA OPERELOR

    Volumul Amintiri din provincie cuprinde apte nuvele, ce ocup o sut nou pagini. Personajele sunt surprinse n activitile lor zilnice.

    Emil, fotograf, este rugat de o btrn s vin la domiciliu pentru a-i face poze ei i surorii sale, n postura de decedate, lucru pe care tnrul l va descoperi cu stupoare numai la faa locului. Se pune foarte mult accent pe atenia btrnelor pn la cel mai mic detaliu, chiar i atunci cnd, pe o mas extensibil, cu furnir mat, pe care, nconjurat de flori, ndeosebi garoafe, acoperit pn la jumtate cu pnz de muselin sinilie, cu un batic negru pe cap (acesta ncadrat de dou sfenice cu cte trei lumnri fiecare) i innd ntre minile ncruciate pe piept o frumoas cruciuli ce prea de argint, sttea eapn o alt btrn.58, apoi, cnd celeilalte btrne i vine rndul o ddu la o parte, se urc n locul ei pe mas, trase pnza de muselin pe ea, apoi ntreb, ncrucindu-i minile pe piept: - E bine aa?59 Ieind din bloc, acesta mai apuc doar s-i manifeste revelaia - Ei, drcie! [...] ndoi uor picioarele, se ls prudent n jos i muri.60 n Poveste intenonat vesel, Teofil se duce la spital s se opereze de apendicit i Abia acum ncepe extraordinarul, partea palpitant61 cnd doctorul investete banii primii pe operaie la poker. Ctig muli bani, cumpr cecuri cu ctiguri n autoturisme i n cteva luni devine att de bogat nct logodnica, exasperat de attea cadouri, crora nu tia cum s le mai fac fa, l-a prsit i s-a mritat cu primul brbat ieit n cale [...] atmosfera devenise insuportabil, prietenii, de fapt fotii prieteni, l ocoleau confirmnd din plin proverbul, rudele

    58

    Cimpoeu, Petru, Amintiri din provincie, Ed. Junimea, Iai, 1983, p. 11. 59

    Idem, p. 13. 60

    Idem, p. 14. 61

    Idem, p. 18.

  • 34

    superstiioase, l-au renegat [...] toi l suspectau de ocultism sau parapsihologie, i de fapt nici nu avea cui s explice, cci lumea l ocolea; vorbesc de oamenii serioi.62 ntr-o joi diminea prezint atmosfera anost din cadrul familiei Cazan, programul banal de la care niciun membru nu se abate (Silvia, Se desprinse anevoie din braele lipicioase, pline de ventuze, ncolcind-o lene, ale unei molute moarte.63, apoi face cafeaua, fumeaz i i prepar micul dejun lui Iosif). Ca orice femeie dezamgit, lipsit de perspective, viseaz la dragostea adolescentin, la ce s-ar fi ntmplat dac... Dei intitulat ntr-o joi diminea naraiunea prezint, de fapt, ritualul tuturor dimineilor din viaa familiei, vzut din perspectiva Silviei Respir o dat adnc unii o numesc asta oftat i astfel ncepu o nou zi de lucru.64

    Plecnd de la pretextul efecturii temei pentru acas, un copil povestete ntreaga via de familie, sub aspectele banale, comiceti, cu mici drame. Eterna ciorovial dintre mam i tat ia amploare odat cu descoperirea unui oarece n cas. n timp ce prinii pun curse, copilul taie aele de la capcan n urma lor, dar, uitnd ntr-o zi, oricele cade n curs, lucru ce provoac dezamgirea i comptimirea ntregii familii. Ce tii voi... Ce tii voi ce nseamn s fii mam i

    s i moar copiii de foame, zise mama i chiar se puse pe plns.65 Aparent comic, nuvela pune problema existenei tragice a personajelor prin parabola cursei de oareci.

    Borny este despre povestea de dragoste dintre un medic stagiar i Dina. Iubirea lor are toate condimentele necesare: ntlniri n parc, poezii, relaii intime. Desprirea brusc, fr niciun motiv devine o obsesie pentru Dina. Anii trec, cei doi se cstoresc, i formeaz familii, au cariere de succes, dar Dina nc este urmrit de dorina absurd, inexplicabil probabil i pentru ea nsi, de a afla de ce a prsit-o atunci Borny: Dar ea tot nu se las, vrea s tie, nu poate tri fr aceast

    explicaie sau, mai exact, fr a o cere.66

    Mambtrna este drama unei btrne, care n momentul n care este adus acas de la spital, devine o povar pentru fiul, nora i nepoii si. Niciunul dintre membrii familiei nu ezit n a o njosi. Sunt prezentate succesiv perspectivele 62

    Cimpoeu, Petru, Amintiri din provincie, Ed. Junimea, Iai, 1983, p. 21. 63

    Idem, p. 23 64

    Idem, p. 42. 65

    Idem, p. 62. 66

    Idem, p. 71.

  • 35

    personajelor: Toat viaa a fost o povar, zise nora...67 sau Miroi urt, zise nepotul. Ea ncuviin printr-un mormit. Ia te uit ce pete ai el vzu pe mini nite

    pete albastre parc-i mucegai!68 Urmnd cursul normal al firii umane, btrna moare, iar viaa merge mai

    departe. Autorul pune accent pe existena comun, pe ideea c n fiecare cas exist i bune i rele, aa cum fiecare are ciudeniile lui.

    Scrisoarea marcheaz absurditatea unor evenimente din viaa noastr, tragismul cutrii a ceea ce de fapt nu este. Spus din perspectiva mai multor steni, aflm despre povestea necunoscutului O., ateptnd nerbdtor o scrisoare, pe care potria nu o are. - Abia aa l-am observat i eu, vorbi iari cel tnr. i v mrturisesc c n primul moment am fost dezamgit. Ca nfiare nu avea nimic notabil.69 Ipotezele oamenilor cu privire la O., sunt multiple, dar identitatea sa rmne la sfrit o enigm. De fapt, nu l chema O., ci Zero, inteveni i fata potriei n

    discuie. Numele de O. i s-a atribuit mai trziu, pornindu-se de la asemnarea literei cu cifra.70

    n fapt, proza este despre drama omului singur, rupt de societate, pentru care existena i-a pierdut sensul, totul a devenit absurd. Scrisoarea este un pretext pentru a-i masca dezorientarea, dezordinea din via i lipsa de perspectiv. Apoi, la fel cum a aprut, dispare, lsnd n urm stenii ndoliai pentru moartea potriei.

    Originalitatea romanelor lui Petru Cimpoeu const foarte mult i n structura

    pe care acesta o stabilete. Astfel, romanul Firesc este alctuit din: primele o sut patrusprezece pagini, intitulate Prolog, ce reprezint un jurnal al tinerei inginere, Iunia Poenaru, iar cealalt jumtate, Epilogul, acumuleaz o niruire de fapte, fr a respecta o ordine cronologic, ci pur i simplu, o relatare, din perspectivele lui Adam Nica i Budu.

    Apariia Prologului i a Epilogului sunt, de fapt, condiionate de cteva ntmplri: astfel, Iunia scrie paginile de jurnal n urma primirii unui bilet de dragoste Te iubesc, te ador, te rog nu m jicni spunndumi nu simpatic n ridicolul ei71, pe care bnuiete c este de la unul dintre colegii din secie

    67Cimpoeu, Petru, Amintiri din provincie, Ed. Junimea, Iai, 1983, p. 74. 68

    Idem, p. 78. 69

    Idem, p. 92-93. 70

    Idem, p. 101. 71

    Cimpoeu, Petru, Firesc, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 1985, p. 9.

  • 36

    (principalul suspect find maistrul Popescu Vasile, zis Robotu, care pusese pariu cu colegii n legtur cu noua coleg) i a morii lui Buzdea, cauzate de un accident de main. Aceste evenimente declaneaz n mintea Iuniei o serie de ntrebri, meditaii asupra vieii i morii i dorina de a-i expune pe foaie sentimentele i ntreaga via, pentru a uita de singurtate.

    Titlul exprim drama omului comunist, singur, ntr-o lume anost, n care singura salvare e moartea.

    n prima jumtate, Iunia relateaz aspecte din viaa sa cotidian la sonda Aa-Brate, unde lucreaz mpreun cu ali ingineri. Personajul refuz, ntr-un fel, ancorarea n realitate, prefer amintirile, ce i permit o izolare ntr-un timp mai puin

    crud. Cele o sut patrusprezece pagini sunt scrise n noaptea dinspre cinci spre ase

    aprilie, prilej cu care tnra reuete s retriasc o serie de evenimente din viaa sa, s mediteze asupra lor i, cel mai important, s se detaeze de cotidian. Adevratul motiv pentru care protagonista decide s scrie este c se simte foarte singur, alienat de tot ceea ce o nconjoar: Sunt, a putea zice, foarte singur. Asta nu e grozav de ru, dar nici chiar bine nu e. i la limita dintre bine i ru, n eventualitatea c ar exista aa ceva, st plictiseala. [...] Deci, n aceast noapte am fcut cel puin trei constatri: constatarea c e noapte, constatarea c plou i

    constatarea c sunt singur i, cu un calambur cam ieftin, constatndu-mi constatrile, am mai simit i nevoia de a le consemna.72

    Drama tinerei reprezint, la modul general, drama omului incapabil de a se adapta ntr-o lume rece. Este lumea pe care o ilustrau i optzecitii n operele lor, din perioada comunist, ce-i pusese amprenta pe vieile tuturor.

    Dei intitulat Epilog, cea de-a doua parte sfideaz regulile unei ncheieri prin suprafaa ocupat (nc o sut treizeci i cinci de pagini ce continu viaa personajelor). Epilogul se desfoar sub semnul ambiguitii, la persoana a treia, n sensul c nmormntrii lui Buzdea din prima parte, din cadrul jurnalului Iuniei, i se suprapune o alt nmormntare. Acum cei patru ies. Merg aplecai, pind ateni s nu se mpiedice de prag, doi cu spatele nainte, ceilali doi cu faa i urmrind cu grij micrile perechii de la captul opus. Mulimea se d tcut la o parte. Ei

    72

    Cimpoeu, Petru, Firesc, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 1985, p. 7.

  • 37

    nainteaz fr grab prin culoarul astfel format, ajung lng cru, se opresc, i spun cu voce joas ceva, deodat salt sicriul i l aeaz pe platforma cruei.73

    Tocmai spre sfrit, dup suspansul n care oricare dintre personaje putea fi victima, aflm c Iunia s-a sinucis, cu supradoz de anticoncepionale, ca o ironie a sorii, tocmai ea, creia i era team de o relaie intim cu un brbat. Cheia romanului apare la sfrit, prin replica lui Adam, care nelege c o astfel de existen era normal i firesc s se sfreasc astfel, era singura soluie. Trebuia s moar [...] Numr loviturile pmntului peste cociug pn cnd ele se nfund [...] i abia acum gsete c e firesc, e necesar, e urmarea logic a ceea ce s-a ntmplat mai devreme, iar ceea ce s-a ntmplat mai devreme e urmarea logic a altei ntmplri tot aa justificate i la fel de fireasc [...] Cci absurdul se nate din acumularea firescului, este o calitate sau o form neneleas a lui. 74

    Construcia pe mai multe perspective, aducnd n prim-plan discuia despre literatur, despre maniera de a construi literatura, atitudinile personajelor n ceea ce privete scriitura i o anumit ambiguitate voit a planului narativ, fac din Erou fr voie o lectur inedit, n care, fr voia noastr suntem introdui n mijlocul romanului, ascultnd diferite variante i interpretri ale unui singur eveniment important ce are loc, i anume un accident de tren.

    Aciunea romanului se petrece undeva nainte de revoluia din 1989. Este dificil de stabilit dac avem de-a face, n cadrul acestui roman, cu un personaj principal, pentru c fiecare personaj are o pondere important, indiferent de msura mai mare sau mai mic n care acesta apare n roman.

    Romanul poate fi citit pe dou niveluri: fie o parodie la adresa strategiilor narative propuse de optzeciti (ndeosebi intertextualitatea), fie un text intertextualist n adevratul sens al cuvntului, n care ntreaga atenie a autorului se concentreaz asupra gsirii ct mai multor modaliti posibile de creare a intertextualitii prin care romanul prinde via.

    Intenia parodic a autorului poate fi dedus prin nfiarea lui S. ca simplu scriitora de la care nu se ateapt realizarea unei opere adevrate. Un alt punct interesant este c, dei abia la sfritul romanului ne este dezvluit adevratul interval al desfurrii aciunii n preajma revoluiei din 1989 n niciun moment pe ntreg parcursul naraiunii, nu apar mrci care s ilustreze aspecte ale epocii, 73

    Cimpoeu, Petru, Firesc, Ed. Cartea Romneasc, Bucureti, 1985, p. 115. 74

    Idem, p. 213.

  • 38

    niciun semn al manifestului comunismului. Dac n alte opere influena

    comunismului este accentuat din plin, n acest roman, ca joc strategic prestabilit, dei aciunea romanului are loc n perioada prerevoluionar, atitudinea personajelor i tonul ne dezvluie mai degrab un univers postcomunist.

    Chiar dac n text sunt prezentate perspectivele mai multor personaje, diferenele stilistice ale discursurilor acestora sunt foarte puin sesizabile. Astfel, dac nu ar fi delimitate, ne-ar fi foarte greu s ghicim crui personaj i aparin gndurile pentru c acestea nu au un limbaj individualizat. Probabil din dorina exagerat de a scrie literar, limbajul folosit devine standard.

    Aa cum apreciau i ali critici, printre care i Radu-Ilarion Munteanu, interpretarea romanului drept parodie este mult mai interesant i i confer romanului o anumit superioritate din punct de vedere literar i originalitate artistic. Incertitudinea diafan a inteniei parodice d farmec lecturii i consisten textului.75

    Pornind de la asemnarea cu Patul lui Procust, S. devine un Ladima prin existena mediocr, prin faptul c sunt amndoi scriitori nesemnificativi, neluai n seam de contemporani iar atunci cnd se ndrgostesc, acest sentiment capt pentru ei proporii profunde. Aa cum Ladima i se confeseaz lui Fred, n ceea ce privete sentimentele sale, i S. i mrturisete lui B. intensitatea tririlor. Dac Ladima hotrte s se sinucid atunci cnd realizeaz inutilitatea sentimentelor sale i imposibilitatea mplinirii amoroase sau atingerea absolutului, S. dispare, ce-i drept, din motive necunoscute (avem dou posibiliti: pentru a se izola de lume sau pentru c este eliminat de B.).

    Considerat de ctre autor capodopera sa, romanul Povestea Marelui Brigand este probabil cel mai greu accessibil cititorilor prin trimiterile religioase i filosofice. Povestea Marelui Brigand este chiar povestea etern i fascinant a cutrii sensului.

    Romanul este structurat pe dousprezece capitole, n care fiecare capitol elucideaz consecinele celui anterior iar tahigramele redau discuiile dintre comisar i judectorul de instrucie, n ncercrile lor de a rezolva cazul.

    Subiectul romanului se reduce la venirea unui nou judector de instrucie pentru rezolvarea cazului i se face o alt echip: comisarul Petrache i ia locul 75

    Munteanu, R. I., Petru Cimpoeu: ntre parodie i model, Ed LiterNet, 11 sept, 2002, sursa: http://editura.liternet.ro.

  • 39

    comisarului Aron (plecat cu Pisica Verde), fostul judector moare n circumstane suspecte i este nlocuit, agentului Mateu,


Recommended