+ All Categories
Home > Documents > Subiecte Anca Dragu

Subiecte Anca Dragu

Date post: 21-Oct-2015
Category:
Upload: stanciu-alexandru
View: 171 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
Description:
subiecte examen anca dragu
47
Subiecte 1. Conceptul de invatare .Macanismele invatarii; 2.Teorii asociationiste ale invatarii I.P.Pavlov;Gutherie; 3.Teorii asociationiste ale invatarii Watson si Skiner; 4.Teorii cognitive ale invatarii ;Teoria Gestald; teoria lui E.C. Tollman; 5.Teorii cognitive ale invatarii; Curt Lewin; 6.Teoriile actiunii asupra invatarii J.Piaget; 7.Teoriile actiunii asupra invatarii Galperin si Leontiev; 8.Varietatea tipurilor de invatare; 9.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne-inv. de semnale, inv. stimul-raspuns; 10 .Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne inv.asociatiilor verbale;inv. prin discriminare; 11.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne ;inv notiunilor; 12.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne ;regulilor;rezolvarea de probleme; 13.Conceptul de motivatie;structura interna a motivatiei; 14.Tipuri de motive specifice activitatii de invatare .Raportul intre nivelul motivational si nivalul de performanta; 15.Situatii motivationale specifice invatarii scolare :situatia de control,situatia de joc; 16.Situatii motivationale specifice invatarii scolare :situatia de competitie si situatia de performanta; 17.Creativitatea-conditie interna a invatarii :concept,nivele,etapele actului creator; 18.Eurema de acumulare si comprehensiune a invatarii ca element structural al creativitatii; 19.Eurema asociativ-combinatorie ca element structural al creativitatii;
Transcript
Page 1: Subiecte Anca Dragu

Subiecte  1. Conceptul de invatare .Macanismele invatarii;2.Teorii asociationiste ale invatarii I.P.Pavlov;Gutherie;3.Teorii asociationiste ale invatarii Watson si Skiner;4.Teorii cognitive ale invatarii ;Teoria Gestald; teoria lui E.C. Tollman;5.Teorii cognitive ale invatarii; Curt Lewin;6.Teoriile actiunii asupra invatarii J.Piaget;7.Teoriile actiunii asupra invatarii Galperin si Leontiev;8.Varietatea tipurilor de invatare;9.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne-inv. de semnale, inv. stimul-raspuns;10 .Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne inv.asociatiilor verbale;inv. prin discriminare;11.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne ;inv notiunilor;12.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne ;regulilor;rezolvarea de probleme;13.Conceptul de motivatie;structura interna a motivatiei;14.Tipuri de motive specifice activitatii de invatare .Raportul intre nivelul motivational si nivalul de performanta;15.Situatii motivationale specifice invatarii scolare :situatia de control,situatia de joc;16.Situatii motivationale specifice invatarii scolare :situatia de competitie si situatia de performanta;17.Creativitatea-conditie interna a invatarii :concept,nivele,etapele actului creator;18.Eurema de acumulare si comprehensiune a invatarii ca element structural al creativitatii;19.Eurema asociativ-combinatorie ca element structural al creativitatii;20.Eurema energetico-stimulatorie  ca element structural al creativitatii;21.Eurema critica si eurema de obiectualizare a imaginii  ca element structural al creativitatii;22.Metode de cultivare a creativitatii in procesul de invatare;23.Conditii interne ale invatarii :reprezentarile si imaginatia;24.Conditii interne ale invatarii :gandirea si limbajul;25.Conditii interne ale invatarii :atentia si memoria;26.Conditiile externe ale invatarii : personalitatea cadrului didactic si relatia sa cu elevii;27.Conditiile externe ale invatarii : relatii psihoafective in grupul de elevi;28.Conditiile externe ale invatarii : organizarea activitatii de invatare. 

Page 2: Subiecte Anca Dragu

1. Conceptul de invatare .Mecanismele invatarii;

fiinţa umană, ca sistem deschis, autocinetic şi autoreglatoriu, se află în permanentă interacţiune cu ambianţa socială şi materială, cu semenii, cu natura pe care o cultivă, cu situaţiile pe care le stăpâneşte, provoacă, anticipează, rezolvă, precum şi cu sine însuşi în autoconducere, autoinstruire şi autoeducaţie. Tot ceea ce se supraspune peste reactivitatea spontană şi înnăscută devenind, prin repetare sau întărire, o achiziţie cu caracter de relativă permanenţă poate fi socotit, în termeni generali, ca învăţare; învăţarea reprezintă dobândirea de către individ a unor noi forme de comportament, ca urmare a repetării situaţiilor sau a exersării. Deci, învăţarea este procesul prin care se alcătuieşte, se schimbă, evoluează programarea comportamentală a organismelor în decursul dezvoltării individuale; învăţarea este aceea care permite ca, pe o anumită bază ereditară, să se constituie noi mecanisme de adaptare ale individului, de a dobândi noi informaţii şi operaţii, de a stabili noi tipuri de interacţiune cu ambianţa;a fost acceptată următoarea definiţie, în conformitate cu concepţia lui Hilgard şi Bower (1974): învăţarea este procesul prin care o anumită activitate ia naştere ori se transformă, reacţionând la o situaţie, cu condiţia ca esenţa schimbării să nu poată fi explicată pe baza maturizării organismului, a tendinţelor înnăscute de a răspunde sau a altor stări temporare; Considerată psihologic, învăţarea este modalitatea de asimilare a cunoştinţelor şi de formare intelectuală, emoţională şi voliţională, de elaborare a deprinderilor, a conştiinţei şi comportamentului social cult; Din încercările de definire menţionate, putem concluziona că învăţarea poate fi privită:

-ca rezultat, în cazul în care ea se exprimă în termeni de cunostinţe, priceperi, deprinderi, obişnuinte, familiarizare, aclimatizare, adaptare etc;

-ca proces, în care caz referirea se face, mai ales, la mecanismele care-l condiţionează şi la depăşirea însăşi a fenomenului, exprimat în termeni de însuşire, asimilare, modificare, restructurare, întărire, etc;

-ca acţiune operaţională dirijată pedagogic sau independentă, individuală sau colectivă, în care termenii sunt predare, instruire, exersare, autoinstruire, verificare, examinare, putându-le asocia tehnicile şi metodele adecvate materialului de învăţat şi subiectului care învaţă.

2. Teorii asociationiste ale invatarii I.P.Pavlov;Gutherie

Cea mai veche şi cea care şi-a câştigat cei mai mulţi adepţi este categoria teoriilor asociaţioniste sau ale condiţionării, formulate în termenii relaţiei S - R (stimul-răspuns).De numele lui I. P. Pavlov (1903, 1932, 1936) este legată condiţionarea clasică, în care răspunsurile organismului pot apare, nu numai la stimularea prin agenţi absoluţi (reflex înnăscut, necondiţionat), ci şi la agenţi care acţionează înainte sau simultan cu aceştia (reflex condiţionat). Diferitele forme de condiţionare realizate experimental de către

Page 3: Subiecte Anca Dragu

Pavlov şi colaboratorii săi au permis descifrarea unor complicate mecanisme corticale care stau la baza învăţării animale şi umane. Astfel, printr-un experiment realizat în 1927, Pavlov a constatat că dacă un semnal oarecare, de pildă o sonerie, este acţionat în momentul în care unui câine i se prezintă hrana şi, dacă acest ansamblu de evenimente se repetă de mai multe ori, câinele ajunge să saliveze numai la auzul soneriei. În vreme ce salivarea la vederea hranei poate fi considerată un răspuns necondiţionat, salivarea la auzul soneriei trebuie însuşită ca un răspuns condiţionat. Această însuşire se produce prin prezentarea concomitentă, într-un număr de încercări, a noului semnal (soneria) şi a hranei; astfel se constituie o nouă legatură de tipul S - R.E. R. Gutherie (1935) prezintă una din teoriile cele mai simple ale condiţionării clasice, numită şi condiţionarea prin contiguitate. Învăţarea nu provine din întărire, ci din contiguitate: un răspuns care a apărut în prezenţa unei combinaţii de stimuli va tinde să reapară într-o situaţie care produce stimulii respectivi. Recompensa sau satisfacţia nu măreşte posibilitatea producerii răspunsului, dar reduce posibilitatea apariţiei unuia neadecvat. Învăţarea apare din stabilirea unui lanţ de conexiuni între stimuli şi ''patternurile" mişcărilor.

3.Teorii asociationiste ale invatarii Watson si Skiner;

J.B. Watson (1913,1919) întemeietorul behaviorismului, şi-a bazat concepţia pe condiţionare, prin stabilirea unei relaţii de tipul S - R, care este mai mult expresia unui fenomen de transfer ce apare la nivelul comportamentului şi mai puţin al procesului fiziologic subiacent.

Watson a realizat un experiment riscant pentru a demonstra acest lucru. El a folosit ca subiect experimental un băieţel de un an şi jumătate, numit Albert, care era ataşat de un iepure alb şi a încercat să-i producă o fobie faţă de acest animal. Experimentatorul a reuşit să facă acest lucru prin producerea unui zgomot puternic care l-a speriat pe Albert, ori de câte ori copilul se îndrepta spre animal. Putem exprima acest fapt în terminologia pavloviană, spunând că zgomotul puternic era stimulul necondiţionat care provoca un reflex de teamă; după ce zgomotul puternic a fost "asociat" cu iepurele de mai multe ori, Albert a manifestat o frică faţă de animal; el a învăţat, printr-un proces de condiţionare, să se teamă de un obiect pe care îl îndrăgise mai înainte.

Watson a făcut, apoi, cea de a doua parte a experimentului său, aceea de a-l dezvăţa pe Albert de teama condiţionată. Pentru aceasta, el a plasat animalul la o oarecare distanţă de copil, în timp ce-l hrănea pe cel din urmă cu ciocolata. Treptat, animalul a fost mutat tot mai aproape de Albert, până s-a atins un punct în care băiatul putea să tolereze o apropiere de animal.

Watson neagă categoric rolul dominant a activităţii nervoase superioare şi, întreg centrul de greutate al activităţii fiziologico-psihice este deplasat de la centru spre efector. Totul se reduce la mecanismul S - R, în afara căruia nu mai exista nimic, Watson ignora faptul că între S şi R se interpun o serie de procese nervoase intermediare care pot intensifica sau atenua reacţia.

De asemenea, după Watson, fiinţa vie, în lupta sa cu mediul înconjurător nu poate realiza niciodată unitatea, dualismul organism-mediu rămânând o realitate permanentă.

B.F. Skinner (1935, 1938) se situează tot pe poziţiile behaviorismului, ale faptelor observabile fizic, fără analiza substratului fiziologic. El împarte comportamentul

Page 4: Subiecte Anca Dragu

în comportament de răspuns, când un stimul cunoscut produce un răspun şi comportament operant, când apare un răspuns spontan pentru un stimul care nu se cunoaşte sau nu este controlat de experimentator. În primul tip de comportament se aplică schema condiţionării clasice pavloviste, iar în cel de al doilea, unde condiţionarea răspunsului se leagă de întărire, condiţionarea este instrumentală sau operantă.

Un exemplu va facilita înţelegerea acestui tip de învăţare: animalul de experienţă este închis într-o cuscă unde se află un dispozitiv de declanşare a hranei. Când animalul acţionează (întâmplător) dispozitivul, apare hrana. După un număr de încercări el învaţă cum trebuie să acţioneze pentru a obţine hrana. Între răspunsul condiţionat (acţionarea mecanismului) şi întărire (hrana) nu este o legătură naturală, căci animalul a acţionat întâmplător. Acest răspuns nu este de tip salivar, ca în condiţionarea clasică, ci este de tip operant, prin faptul că determină apariţia hranei; el are, deci, efect asupra mediului care "răsplăteşte" organismul pentru producerea acestui răspuns. Comportamentul este produs deci de organism, nu de stimul. Skinner cercetează, în continuare forţa operantă a răspunsului prin probabilitatea (măsurabilă în ore) a reapariţiei lui pe baza unor trebuinţe (de exemplu, foamea).

Aplicând teoria sa de învăţare la individul uman, Skinner a construit maşinile de învăţat de tipul programării lineare, la care întărirea este secundară (laudă, apreciere) în raport cu întărirea primară (hrană); cunoaşterea rezultatelor în instruirea programată reprezintă un întăritor secundar.

4.Teorii cognitive ale invatarii ;Teoria Gestald; teoria lui E.C. Tollman

Reprezentanţii acestui curent pornesc de la concepţia că învăţarea este un proces ce apare deodată, pe baza unei organizări perceptive şi pe "insight", iluminare bruscă şi inţelegerea relaţiilor date, unde nu atât tiparele de conduită contează, cât orientarea spre scop şi, mai precis, statornicirea scopului spre care există variate căi de acces. Teoriile cognitive îl privesc pe cel care învaţă ca pe un sistem energetico-dinamic care interacţionează cu ambianţa prin ajustări, adaptări, modificări etc-deci prin învăţare. Schimbările sunt logice şi însuşite sub forma principiilor sau generalizărilor.

Teoria "gestaltului" formulată de Wertheiner (1912, 1954), Köler (1925, 1929), Kofka (1924, 1935) afirmă că subiectul percepe relaţiile semnificative din ambianţă, le intuieşte şi le rezolvă. Ambianţa este percepută ca o structură, ca un întreg, subiectul reorganizându-şi experienţa până ajunge la "insight" (iluminare). În învăţare, o însemnătate deosebită revine organizării stimulior ca părţi ale unui întreg şi ale insight-ului, a înţelegerii sensului pe care îl are lumea organizată. Procesul de învăţare constă într-o structurare a impulsului perceptiv într-o configuraţie sau alta, fie printr-o unificare sau mai multe configuraţii, fie printr-o descompunere a unei configuraţii în altele două sau mai multe. Sinteza şi analiza sunt cele două scheme generale după care se desfăşoară procesul structurării câmpului preceptiv, la baza învăţării urmărindu-se întregirea configuraţiei.

E. C. Tolman (1932, 19598) este considerat principalul reprezentant al teoriilor cognitive ale învăţării. Concepţia lui este denumită teoria aşteptării sau a formării sintezelor cognitive. În timp ce asociaţioniştii reduc comportamentul la minimum de elemente, Tolman vorbeşte de întregul comportament. Dacă la Hull învăţare constă din

Page 5: Subiecte Anca Dragu

întărirea pe care o realizează reducerea trebuinţei, la Tolman învăţarea porneşte de la trebuinţă, dar constă în perceperea de către cel care învaţă a stimulilor care devin "semne" că acţiunea va conduce la satisfacea scopului. Subiectul devine, astfel participant activ în procesul învăţării, organizând stimulii, acordându-le semnificaţie şi răspunzând în consecinţă. Învăţarea reprezintă formarea unor unităţi sintetice sau structuri de tip "gestalt" între datele cognitive. În virtutea acestor structuri apariţia unor fenomene va produce "aşteptarea" producerii şi a altor fenomene care vor fi reacţiile comportamentale ale individului. Ceea ce învaţă subiectul nu este actul, ci mijlocul de a ajunge la ţinta determinată obiectiv, nu relaţiile dintre S-R se deprind în învăţare ci ceea ce se învaţă este locul, cadrul acţiunilor şi nu răspunsul. După această teorie, în cursul învăţării se dezvoltă, mai degrabă, o tendinţă spre a atinge scopul, decât, pur şi simplu, mişcările prin care scopul este atins.

Pasul făcut de E.C. Tolman în studiul învăţării, de a fi depăşit cadrul limitat al relaţiei S-R rămâne important. El a preconizat învăţarea determinată de scop, ceea ce a impulsionat cercetările spre analize mult mai complexe, cu introducerea unui mediator intern, organismul. Modelul de studiu devine relaţia S - O - R. În planul psihologiei umane, aceşti factori interni ţin de întreaga personalitate (P), iar relaţia stuadiată devine: S - P - R, de unde răspunsurile vor fi întotdeauna o funcţie a interacţiunii dintre situaţii şi personalitate:R =f (PS)

5.Teorii cognitive ale invatarii; Curt Lewin;

K. Lewin dezvoltă teoria spaţiului vital psihologic în interiorul căruia are loc comportamentul. Activitatea individului se desfăşoară în raport de scopuri şi obiective, legate de trebuinţe, care exercită atracţie sau respingeri sub formă de tensiuni. În faţa lor pot apare bariere, cu efecte de frustrare, ce pot fi depăşite, ocolite sau renunţate. Diferitele atitudini ale subiectului sunt raportate la nivelul de aspiraţie care este determinat de ambianţa comportamentală, structurată după experienţa proprie şi de mediul social care stabileşte ce anume este recompensat şi penalizat.

6.Teoriile actiunii asupra invatarii J.Piaget;

J. Piaget (1947,1959) consideră învăţarea ca proces de achiziţie realizat prin mijlocirea experienţei anterioare. Ea poate consta atât în formarea de deprinderi, cât şi în învăţarea legilor fenomenelor. Învăţarea este fundamentată de către Piaget pe procesele de asimilare şi acomodare, considerate părţi ale unui proces unitar şi echilibrat calitativ. Asimilarea reprezintă modificările impuse de organism obiectelor lumii înconjurătoare, iar acomodarea - modificarea comportamentului individului în raport cu cerinţele externe. Învăţarea este transformarea unei scheme de acţiune senzorio-motorie sau cognitiv-reacţională, ce tinde iniţial să asimileze obiectele prin încorporarea la conduită, dar care poate fi şi o tendinţă compensatorie de acomodare a individului la obiectele care "rezistă asimilării". Faza de asimilare reprezintă învăţarea sub forma transferului, iar faza de acomodare reprezintă învăţarea sub forma generală a modificării schemelor reacţionale sub efectul reuşitei. Pentru Piaget motivaţia este inclusă în însăşi acest dublu proces de asimilare - acomodare. "Formele elementare ale deprinderilor provin din asimilarea unor

Page 6: Subiecte Anca Dragu

elemente noi la schemele anterioare care, în speţă, sunt scheme reflexe…Asimilarea unui element nou la o schemă anterioară implică, deci, la rândul ei integrarea acesteia într-o schemă superioară." (Piaget).

În cazul apariţiei discordanţei între schemă şi subiect sau situaţie, se produce o reechilibrare între asimilare (prin încorporarea mai mult sau mai puţin deformată a obiectului pentru a corespunde schemei iniţiale) şi acomodare (modificarea schemei înseşi pentru a se potrivi la obiect).

Învăţarea, ca de altfel întreaga dezvoltarea a individului, are la bază fenomenul echilibrării active dintre subiect şi obiect, ceea ce a determinat pe psihologi să numească această teorie a lui Piaget drept "teoria echilibrării".

7.Teoriile actiunii asupra invatarii Galperin si Leontiev

A.N. Leontiev, P. I. Galperin (1947,1957) au contribuit la formularea teoriei acţiunilor intelectuale (mentale). Pornind de la ideea unităţii conştiinţei cu activitatea, ei arată că procesul formărilor acţiunilor se desfăşoară în etape, activitatea psihică fiind rezultatul transformării unor acţiuni materiale exterioare în planul reflectării, adică în planul percepţiei, al reprezentării şi al noţiunilor.

Acţiunea umană are patru proprietăţi primare: 1 nivelul la care se efectuează (acţional în plan exterior cu obiectele, în planul verbalizării, interior la nivel mental); 2 măsura generalizării ei; 3 completitudinea operaţiilor efectiv îndeplinite; 4 măsura automatizării ei.

Etapele învăţării acţiunilor mentale sunt următoarele:-familiarizarea cu sarcina: etapa consituirii reprezentării preliminare a sarcinii;-execuţia acţiunii, materializarea ei;-trecerea acţiunii în planul vorbirii cu glas tare, fără sprijinul obiectelor;-transferarea acţiunii din plan verbal în plan interior, expunerea libera în gând a

acţiunii;-formularea acţiunii intelectuale în limbaj interior; formula verbală este redusă,

concentrată, decurge automat.Formarea acţiunilor mentale constituie fundamentul formării celorlalte procese

psihice.

8.Varietatea tipurilor de invatare

După criteriul destinaţiei diferenţiem învăţarea teoretică şi învăţarea practică. Prima are ca obiectiv lărgirea câmpului de cunoaştere prin achiziţii în plan conceptual, iar cea de a doua urmăreşte formarea şi dezvoltarea unor capacităţi şi deprinderi de acţionare şi transformare a realităţii înconjurătoare.

În raport de experienţa de cunoaştere a subiectului diferenţiem învăţarea empirică şi învăţarea ştiinţifică. Învăţarea empirică presupune efort propriu de găsire a unor soluţii, informaţii, modalităţi de reacţie prin contactul nemijlocit cu realitatea, fiind o învăţare autocondusă în timp ce învăţarea ştiinţifică este heterocondusă, mediată, dobândită din experienţa altora, urmărindu-se ca prin mijloace logice să se ajungă la descoperirea unor adevăruri stabile.

După schemele operatorii implicate putem identifica învăţarea euristică şi învăţarea algoritmică. Învăţarea euristică presupune căutare şi descoperire, efort în care

Page 7: Subiecte Anca Dragu

se valorifică calităţi superioare ale gândirii: flexibilitatea, divergenţa, spiritul critic care condiţionează atitudinea şi capacitatea creativă. Învăţarea algoritmică, utilizând reguli sisteme de acţionare aplicabile unor situaţii tipice, asigură obţinerea unor soluţii rapide şi eficiente în confruntarea cu situaţii asemănătoare.

În funcţie de treptele cunoaşterii implicate prioritar identificăm învăţarea senzorială, logică, motrică. Învăţarea senzorială presupune realizarea unor modificări structurale la nivelul analizatorilor, mai ales prin schimbarea pragurilor senzoriale, ca urmare a contactului nemijlocit şi repetat cu obiectele sau fenomenele. În învăţarea logică se angajează procesele cognitive raţionale (gândirea şi limbajul) care conduc la obţinerea unor soluţii la situaţii problematice, la descoperirea unor principii sau reguli, la formularea unor concepte. Învăţarea motrică apare ca o modalitate de formare a deprinderilor precum şi de perfecţionare a variatelor tipuri de mişcări.

În funcţie de nivelul sistemului psihic implicat se poate diferenţia învăţarea conştientă, subconştientă şi inconştientă. Învăţarea conştientă presupune formularea anticipativă a scopului cognitiv, selectarea mijloacelor oportune pentru atingerea acestuia, identificarea motivelor care declanşează, susţine şi orientează activitatea de învăţare. Învăţarea subconştientă caracterizează formarea unor mecanisme automatizate, stereotipe ca urmare a exersării, asigurând şi fenomenele de transfer şi interferenţă la nivelul deprinderilor.Învăţarea inconştientă nu diferenţiază între scop, mijloc şi motiv, nu presupune efort voluntar, se realizează atât în stare de veghe cât şi în timpul somnului.

În funcţie de natura rezultatelor învăţării putem disocia învăţarea informativă şi învăţarea formativă, cea dintâi fiind responsabilă de achiziţiile realizate în planul cunoştinţelor, de formarea concepţiilor, a culturii generale şi de specialitate, iar cea de a doua are ca rezultat formarea de capacităţi, aptitudini, talent, comportament.

Potrivit gradului de valorificare a experienţei dobândite învăţarea poate fi individuală, limitată în timp, perisabilă şi învăţare socială, expresie a unei experienţe social istorice care se conservă şi se transmite sub formă de tradiţii, obiceiuri, convingeri, mentalităţi, practici.

9.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne-inv. de semnale, inv. stimul-raspuns

În concepţia lui R. Gagné dezvoltarea umană apare ca efect, ca schimbare de lungă durată, pe care subiectul o datorează atât învăţării cât şă creşterii. Învăţarea nu se face oricum, ci se bazează pe o serie ordonată şă aditivă de capacităţi. Ierarhizarea acestor capacităşi se face în baza criteriului trecerii succesive de la învăţarea capacităţilor simple, la cele complexe, generale.

Întreg ansamblul de capacităţi pe care-l posedă subiectul pentru R.Gagné reprezintã condiţiile interne. Acestea se deosebesc de condiţiile externe a căror acţiune este independentă de subiect. Având în vedere varietatea condiţiilor externe, R.Gagné consideră că există tot atâtea forme sau tipuri de învăţare.

Principalele tipuri de învăţare sunt:învăţarea de semnale; învăţarea stimul-răspuns;învăţare de tipul înlănţuirilor;învăţarea asociativă-verbală;învăţarea prin discriminare;

Page 8: Subiecte Anca Dragu

învăţarea noţiunilor;învăţarea de reguli sau de principii;rezolvarea de probleme.

Învăţarea de semnale este larg răspîndită atît la animale cât şi la om. Condiţia esenţială pentru ca învăţarea semnalului să aibă loc este să se asigure o prezentare aproape simultană a două forme de stimulare:

-stimulul care produce o reacţie generală, de genul aceleia pe care suntem interesaţi să o obţinem;

-stimulul - semnal.Pentru ca învăţarea de semnale să se realizeze, trebuie să existe un reflex

necondiţionat, de tip emoţional din partea celui care învaţă. Acest răspuns emoţional este general, difuz, are caracter involuntar şi nu este sub control conştient. De exemplu, o emoţie negativă de frică este însoţită de accelerarea bătăilor inimii, contracţia vaselor sanguine, modificarea conductibilităţii electrice a pielii etc. Acestea pot forma o legătură de tipul S-R când o succesiune de evenimente este repetată de mai multe ori.

Condiţiile pentru învăţarea de semnale pot fi controlate şi extern:-stimulul semnalizator şi stimulul necondiţionat trebuie prezentaţi într-o

succesiune strânsă: de la 0,5 până la 1,5 secunde;-este necesară repetarea perechilor de stimuli, numărul de repetări variind în

funcţie de răspunsul implicat şi de intensitatea cu care este produs.Învăţarea de semnale corespunde tipului răspunsului clasic condiţionat,

fundamentat de experienţele realizate de I.P. Pavlov. Acesta a sesizat două niveluri în procesul de elaborare al proceselor necondiţionate: cel al percepţiei pure, în care excitantul necondiţionat este o caracteristică a obiectului, excitantul condiţionat putând să devină semnul obiectului, semn care poate fi transpus în cuvânt, limbajul devenind aici un al doilea sistem de semnalizare. Cu al doilea sistem de semnalizare reflexele condiţionate la om pot să fie dictate de semnificaţia cuvintelor care ar răspunde obiectelor şi situaţiilor. În şcoală elevul îşi formează o serie de reflexe condiţionate prin asimilarea de către acesta a consemnului verbal care declanşează reacţia adecvată; acesta este posibil prin inhibarea tuturor celorlalte zone excitate (dorinţa de a vorbi, de a se mişca etc), iar excitaţia se concentrează numai asupra unei sarcini-efectuarea gestului necesar.

Învăţarea stimul-răspunsAcest tip de învăţare face posibil ca individul să realizeze o acţiune atunci cînd

doreşte să dea un răspuns precis la un stimul discriminat. Ed. Thorndike l-a denumit învăţarea prin încercare şi eroare, Skinner, învăţarea

operantă, Kimble, învăţarea instrumentală.Asa cum arată şi denumirea acestui tip de învăţare se desprind două caracteristici:-o astfel de învăţare se referă la o singură legătură între stimul şi răspuns, nu la

legături multiple în lanţ sau difuze;-stimulul şi răspunsul apar total legaţi unul de altul într-un mod care are loc în

învăţarea de semnale. Aceasta este un mod de învăţare care implică producerea unor mişcări precise ale

aparatului osteo- muscular ca răspuns la stimuli foarte precişi sau la combinaţie de stimuli.

Page 9: Subiecte Anca Dragu

O condiţie a învăţării stimul - răspuns este să existe un act terminal care produce satisfacţie (întărire). Această teză a întăririi este unanim acceptată, tehnicienii moderni numind-o legea empirică a efectului; contiguitatea joacă un rol important în acest tip de învăţare: cu cât este mai scurt timpul dintre apartiţia răspunsului învăţat şi întărire, cu atâ mai repede se va produce învăţarea. Organizarea contingenţelor întăririi în vederea formării de comportamente receptive reclamă timp, răbdare şi o mare atenţie în organizarea succesiunii evenimentelor: momentul întăririi trebuie să urmeze comportamentul învăţat şi nu să-l preceadă; întărirea trebuie să se producă la apariţia comportamentului dorit şi să fie omisă când comportamentul dorit nu apare. Modificarea comportamentului pe calea principiului contingenţei întăririi este un instrument puternic pentru managementul învăţării. Este, de asemenea, notabil că acesta reprezintă un ajutor remarcabil şi pentru schimbarea comportamentului copiilor cu tulburării afective, cu condiţia ca tehnicile întăririi să fie planificate şi desfăşurate cu mare atenţie.

Tehnicile de întărire stau la baza instruirii programate. Vîrsta ca şi mediul din care provine elevul influenţează aplicabilitatea şi semnificaţia tipurilor de întărire. Acest tip de învăţare generează, guvernează formarea deprinderilor de pronunţie la copilul mic, de pronunţare într-o limbă străină la adulţi (pentru adulţi, întărirea fiind compararea propriei pronunţii cu cea a unui specialist). Mai mult chiar, o activitate preferată poate servi ca întărire pentru una mai puţin preferată cu condiţia să o facem pe prima dependentă de săvîrsirea celei de a doua.

10 .Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne inv.asociatiilor verbale;inv. prin discriminare

Învăţarea asociaţiilor verbale

Înlănţuirea este un tip special de învăţare larg aplicată la toate vârstele. Are la bază legarea a două sau mai multe reacţii de tipul stimul-răspuns învăţate anterior.

Deşi sunetele individuale pe care omul este capabil să le producă sunt limitate ca număr, modelele pe care le poate combina din sunetele respective sunt de o diversitate virtual nelimitată. Aceste modele se învaţă ca înlănţuiri; cele mai simple înlănţuiri verbale sunt reprezentate prin activitatea de denumire. Actul de denumire al unui obiect constituie un lanţ cu cel puţin două verigi; prima dintre acestea este un răspuns cu caracter de observaţie, o relaţie S-R care leagă obiectul ca stimul de sesizarea caracteristicilor acestuia care permite diferenţierea de alte obiecte asemănătoare; a doua verigă este o altă conexiune S-R care permite individului să se autostimuleze pentru a declanşa un răspuns verbal, voluntar.

Dintre condiţiile cerute pentru însuşirea asociaţiilor verbale, cele mai importante se dovedesc a fi:

-învăţarea unei asociaţii de două elemente verbale este puternic influienţată de învăţarea anterioară a discriminării atât a primului cât şi al celui de al doilea termen;

-unităţile verbale trebuie să fie prezentate într-o succesiune potrivită (în funcţie de scopul comunicării, de exemplu ''arta îngrijitorului'' sau ''îngrijitorul artei'');

-elevul trebuie să formuleze în mod activ răspunsurile cerute de lanţ, stimulii proprioceptivi devenind o parte din veriga imediat următoare;

Page 10: Subiecte Anca Dragu

-învăţarea să se sprijine pe stimuli externi (de exemplu cuvântul ''rogvaiv'' pentru reţinerea ordinii culorilor spectrului),

-trebuie să se asigure confirmarea răspunsurilor corecte ca mod de întărire, ca mod de producere a satisfacţiei;

-învăţarea eficientă a unei asociaţii verbale de două elemente necesită folosirea unei verigi intermediare cu funcţie de mediere sau de codificare (pentru ''pterodactylus = reptilă aeriană cu aripi membranoase între degete, se poate asocia prima lui parte cu ''helicopter'' iar partea a doua cu '' dactilografie'', de la grecescul dáctylos = deget şi gráphein = a scrie).

Varietatea asociaţiilor verbale poate fi sistematizată în următoarele tipuri fundamentale:

-asociaţiile constante în care termenii asociaţiei rămân aceeaşi în toate condiţiile (exprimarea unui fapt unic, bine conturat, cuvintele unei poezii, formularea unui principiu general etc);

-asociaţiile semivariative în care obiectele din primul termen variază, dar conţinutul rămâne constant, iar cel de al doilea termen asociat este permanent constant;

-asociaţiile concret variative în care atât conţinutul primului cât şi al celui de al doilea termen al asociaţiei variază, variantele conţinutului celui de al doilea termen fiind determinate de variantele conţinutului primului termen (formulele matematice, fizice, chimice etc);

-asociaţiile abstract-variative în care obiectele din primul şi din cel de al doilea termen variază, însă conţinutul ambilor termeni rămâne în toate cazurile constant când această asociaţie se actualizează (operarea cu numere).

În învăţarea asociaţiilor verbale pot să apară o serie de fenomene secundare care influienţează productivitatea acesteia. Este vorba de fenomenul de stingere şi fenomenul de generalizare.

Fenomenul de stingere este generat de reducerea numărului de exersări, reducere care coincide cu absenţa întăririi, fapt ce generează erori care conduc în cele din urmă la ştergerea conexiunilor anterior formate între stimul şi răspuns.

Fenomenul de generalizare tinde să îngreuneze învăţarea în cazul în care apar două serii de unităţi verbale asemănătoare din punct de vedere fizic dar diferite ca semnificaţie, similitudinea conducând la elaborarea unui răspuns corespunzător unei unităţi dintr-un lanţ ce tinde să se conexeze, prin generalizare cu stimulul unei unităţi din celălalt lanţ.

Cerinţele de discriminare a fiecărei verigi vor fi dificile; cel de al doilea lanţ este mai greu de învăţat decât primul pentrucă tinde să dea naştere unor erori de generalizare. Este caracteristic pentru situaţiile în care învăţarea nu se bazează pe descifrarea sensului, a semnificaţiei, asociaţiei verbale, succesiunile verbale fiind concepute ca un simplu proces de înlănţuire.

Diferită faţă de această situaţie este învăţarea verbală cu sens care este superioară celei anterioare potrivit următoarelor caracteristici:

-învăţarea substanţei (a ideilor) materialului verbal cu sens se realizează mai repede decât învăţarea aceluiaşi material ca lanţuri verbale care să fie reproduse cuvânt cu cuvânt;

-prin contrast cu reproducerea cuvânt cu cuvânt, reţinerea ideilor se dovedeşte sensibil superioară din punct de vedere al actualizării;

Page 11: Subiecte Anca Dragu

-efectele interferenţei, vizibil prezente în fixarea materialelor fără sens, întârzie să apară în fixarea pasajelor cu sens.

Învăţarea prin discriminare

Învăţarea prin discriminare este termenul prin care denumim procesul pe baza căruia stimulii ajung să exercite un control selectiv asupra comportamentului. Elementul fundamental care va permite să acceptăm că un organism poate discrimina între doi stimuli este faptul că el poate fi determinat ca în circumstanţe diferite să răspundă diferit şi totodată cu certitudine la acţiunea celor doi stimuli; este vorba de o corelaţie între modificările stimulilor şi cele ale comportamentului.

Variabilele care operează în învăţarea prin discriminare sunt variabile care se referă, pe de o parte la stimuli şi receptarea lor de către organele de simţ, iar, pe de altă parte, la variabile care se referă la condiţiile de motivaţie ale subiectului şi întărirea acestora în scopul de a da răspunsuri variate la variaţi stimuli. Acestea pot fi denumite condiţii de stimulare şi, respectiv, condiţii de performanţă. Subiectul poate să nu fie capabil de răspunsuri diferenţiate, fie din cauză că echipamentul său senzorial nu este capabil să detecteze diferenţele dorite sau pentru că prin această diferenţiere nu obţine nimic din ceea ce doreşte în momentul respectiv.

În învăţarea prin discriminare se impun a fi respectate următoarele condiţii:-stimulii ce urmează a fi disociaţi în diferite lanţuri trebuie să fie prezentaţi celui

care învaţă unul câte unul, astfel încât el să poată reconstitui lanţul fiecăruia dintre ei. În acest caz se va folosi ca sprijin un stimul extern, un comparator, care poate fi concret (în cazul discriminării literelor p şi b) sau ideativ (în cazul discriminării ''revoluţiei'' de ''lovitură de stat'');

-este necesară repetarea, volumul repetiţiilor necesare crescând cu numărul de lanţuri ce urmează a fi discriminate;

-confirmarea ca formă de întărire a răspunsurilor corecte.

11.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne ;inv notiunilor;Învăţarea noţiunilor

Unul dintre modurile în care individul poate învăţa să răspundă la grupuri de obiecte este de a face distincţii între ele şi de a încadra obiectul într-o clasă şi a răspunde acestei clase ca întreg.

Noţiunile exprimă într-o formă abstractă şi sintetică rezultatul generalizărilor în gândire a însuşirilor comune unei serii de obiecte şi fenomene de acelaşi fel. Ele redau trăsăturile esenţiale, definitorii, proprii întregii categorii a cazurilor particulare.

Însuşirea noţiunii este un proces care trece printr-o serie de etape, pe măsură ce cunoştinţele noastre despre obiectele şi fenomenele cuprinse în noţiunea respectivă se lărgesc şi se precizează. De aceea, în diferitele momente ale asimilării, conţinutul noţiunii poate să nu fie identic: în etapele iniţiale, în conţinutul noţiunii nu intră întotdeauna ceea ce reprezintă, cu adevărat, însuşirile esenţiale ale obiectelor şi fenomenelor. Sunt, de asemenea, cazuri în care se realizează fie o restrângere neadecvată a conţinutului noţiunii, fie o extindere nepermisă a acestuia.

Page 12: Subiecte Anca Dragu

Fenomenele menţionate sunt explicabile dacă avem în vedere cele două modalităţi de însuşire a noţiunilor: pe cale empirică, numită şi preştiinţifică, pe baza experienţei individuale şi pe cale ştiinţifică, în cadrul sistemului de învăţământ. Dacă pe cale empirică însuşirea noţiunilor se face fără o conştientizare clară şi un discernământ al separării neesenţialului de esenţial, a accidentalului de permanent, dacă se fac generalizări superficiale, noţiunile însuşite pe cale ştiinţifică exprimă esenţialul şi generalul din obiectele şi fenomenele realităţii, ele sistematizează informaţia pozitivă şi se distanţează tranşant de aspectele secundare accesorii ale lucrurilor.

În procesul de învăţământ la baza selecţionării calitative a materialului pe care trebuie să se sprijine însuşirea noţiunilor este necesar a se fundamenta pe principiul varietăţii şi al diversităţii acestui material. Însuşirea noţiunii presupune, de asemenea, înţelegerea locului pe care-l ocupă noţiunea respectivă în sistemul altor noţiuni, cu determinarea raporturilor de reciprocitate, de subordonare sau supraordonare şi delimitarea noţiunilor.

M. Zlate se referă la caracterul prin excelenţă formativ al procesului de însuşire şi constituire a noţiunilor, caracter ce decurge din:

-elevul preia activ sistemul de cunoştinţe, le prelucrează prin interiorizare, angajând gândirea şi procesualitatea cunoaşterii, devenind, în final, cunoştinţe în calitate de produs autentic al propriei activităţi;

-însuşirea noţiunilor înseamnă, în acelaşi timp, şi însuşirea logicii, a capacităţii de gândire, a sistemului de operaţii aplicat unui anumit domeniu de activitate.

Asimilarea deplină, creatoare a noţiunilor nu poate fi realizată în lipsa înţelegerii acesteia de către elevi.

Înţelegerea constă în relevarea esenţialului din obiectele şi fenomenele lumii materiale fie prin raportarea acestora la o anumită categorie, cunoscută anterior, fie prin clarificarea cauzelor unui anumit fenomen, a apariţiei şi dezvoltării lui. Înţelegerea apare ca un proces de stabilire conştientă a unor legături între vechile cunoştinţe dobândite anterior şi noile cunoştinţe.

Înţelegerea, fie parţială sau aprofundată, se va obiectualiza în activitatea elevilor în două maniere:

-prin cuvinte, în expunerile verbale sau scrise: expunerea cu propriile cuvinte dovedind integrarea noilor noţiuni în sistemul celor deţinute precum şi capacitatea de a folosi noţiunile noi în situaţii variate;

-prin acţiuni, prin aplicarea în practică a noilor noţiuni, ceea ce presupune legătura dintre abstract şi concret, dintre general şi particular.

12.Tipologiile invatarii in conceptia lui Gagne ;regulilor;rezolvarea de probleme

Rezolvarea de problemeProblema se declanşează ori de câte ori suntem puşi în faţa unei dificultăţi, ori de

câte ori ne confruntăm cu situaţii pentru care nu avem un răspuns imediat în habitudine, când suntem puşi în dezvăluirea unei relaţii noi, în restabilirea unui eveniment, etc.

Rezolvarea de probleme poate fi privită ca un proces prin care elevul descoperă o combinaţie de reguli învăţate anterior, pe care o poate aplica pentru a ajunge la o soluţie referitoare la o nouă situaţie problematică. Rezolvarea de probleme nu este, totuşi, doar o

Page 13: Subiecte Anca Dragu

chestiune de aplicare a regulilor învăţate, ea este un proces care generează o nouă învăţare: când este găsită soluţia problemei se învaţă ceva în sensul că se schimbă capacitatea individului. Ceea ce rezultă din rezolvarea de probleme este o regulă de ordin superior care, în consecinţă, devine o parte a repertoriului individual. Dacă se întâlneşte din nou aceeaşi categorie de situaţii, se poate răspunde cu uşurinţă prin actualizare, situaţia nemaifiind privită ca o problemă. Rezolvarea de probleme trebuie, aşadar , considerată o formă categorică de învăţare.

Evenimentele implicate în rezolvarea de probleme sunt:-prezentarea problemei prin formularea verbală sau practică,;-definirea problemei prin distingerea caracteristicilor esenţiale ale situaţiei

problematice;-formularea unei ipoteze care poate fi aplicată în vederea obţinerii unei soluţii;-verificarea ipotezelor până la găsirea soluţiei.Numai primul pas reprezintă un eveniment extern, celelalte evenimente sunt

interne, mentale; entităţile cu care se operează sunt reguli: când problema este definită, regulile au fost reamintite şi selectate; ipotezele ce se formează sunt reguli noi, dintre care cea mai izbutită va fi învăţată după ce aplicarea ei a fost testată şi confirmată.

În acest tip de învăţare - rezolvarea de probleme se impun a fi respectate următoarele condiţii:

-elevul trebuie să fie în stare să-şi reactualizeze regulile învăţate anterior care ar fi potrivite noii situaţii;

-contiguitatea regulilor ce urmează să fie îmbinate pentru a ajunge la soluţie cu situaţia-stimul ce pune problema; actualizarea regulilor adecvate situaţiei-stimul;

-dirijarea gândirii elevului cu privire la scopul activităţii şi aspectul general al soluţiei pentru a delimita seria de ipoteze pe care elevul urmează să le verifice în cursul rezolvării;

-folosirea analogiei care sugerează posibilitate unei comunităţi de structură acolo unde nu constatăm de la început decât asemănare exterioară;

-imaginea vizuală care sugerează direcţii posibile de rezolvare; schemele, diagramele de diverse tipuri plasticizează abstracţiile, le fecundează, le vitalizează;

-rezolvarea unei probleme înrudite mai simple;-rezolvarea problemelor în grup; discuţiile, controversa joacă un rol pozitiv în

stimularea gândirii creatoare, argumentarea este mai coerentă, mai exigentă.

Învăţarea regulilor

O regulă este capacitatea internă care îi oferă individului posibilitatea de a răspunde la o clasă de situaţii - stimul cu o clasă de performanţe, ultima fiind în mod predictibil legată de prima printr-o clasă de relaţii.

O regulă este compusă din mai multe noţiuni. Când individul stăpâneşte regula la nivelul unei abilităţi, el poate identifica aceste noţiuni componente şi poate demonstra că acestea se leagă între ele într-un mod specific regulii. Aceasta este de o extremă importanţă pentru a face distincţie între însuşirea regulei şi însuşirea enunţului verbal; cunoaşterea formulării verbale nu înseamnă în mod necesar, înţelegerea regulei, dar poate fi considerată ca o premiză a acesteia.

Page 14: Subiecte Anca Dragu

Regulile cu cea mai simplă structură formală sunt compuse din două noţiuni, de exemplu: Dacă A atunci B, unde A şi B sunt noţiuni; noţiunea A descrie clasa care trebuie inclusă în situaţia - stimul pentru acest lanţ, în timp ce B se referă la clasa de obiecte care stimulează veriga finală din lanţ.

Elevul sau adultul învaţă, în special, seturi de reguli, ceea ce reprezintă, de fapt, un set organizat de deprinderi intelectuale. Regulile individuale care compun un astfel de set au interrelaţii demonstrabile logic: învăţarea unora constituie condiţii prealabile pentru învăţarea celorlalte, organizarea psihologică a deprinderilor intelectuale fiind reprezentată ca o ierarhie a învăţării compusă din reguli.

În învăţarea de reguli se impun a fi respectate următoarele condiţii:-condiţia prealabilă pentru însuşirea lanţului de noţiuni care alcătuiesc regula este

cunoaşterea noţiunilor, altfel există pericolul ca lanţul noţional sau părţi ale lui să devină simplă înlănţuire verbală.

-afirmarea caracterului general al performanţei aşteptate la finele intruirii;-sprijinirea învăţării regulilor prin instrucţiuni verbale menite să reactualizeze

noţiunile componente;

13.Conceptul de motivatie;structura interna a motivatiei;

Motivaţia desemnează ansamblul factorilor care declanşează activitatea omului, o orientează selectiv către anumite scopuri şi o susţine energetic. Motivaţia cuprinde totalitatea mobilurilor care, în calitatea lor de condiţii interne ale persoanei, determină, orientează, organizează şi potenţează intensitatea efortului în activitate. Motivaţia constituie totalitatea elementelor stimulative interne, atât a trebuinţelor, impulsurilor de ordin fiziologic cât şi a unor formaţiuni mai complexe, dobândite în cursul vieţii ca trebuinţe secundare, interese, aspiraţii, convingeri, ideal, concepţie despre lume şi viaţă.

P.Golu susţine că ,,motivaţia este un model subiectiv al cauzalităţii externe. ''

Structura internă a motivaţieiComponentele motivaţiei sunt cunoscute sub denumirea generică de

factori motivaţionali, de motive sau trebuinţe. Dintre aceste componente, în literatura de specialitate sunt menţionate: trebuinţa, impulsul, dorinţa, intenţia, valenţa, tendinţa, aspiraţia si interesul.

Trebuinţa în forma sa activă, precizează P.Popescu-Neveanu, este un act de semnalizare a modificărilor care intervin în sistemul organic şi în sistemul personalităţii. Trebuinţa semnalizează cerinţele de reechilibrare sub forma unor stări şi imbolduri specifice.

Page 15: Subiecte Anca Dragu

Psihologul american A.Maslow organizează trebuinţele într-o structură cunoscută sub denumirea de piramida trebuinţelor. Pornind de la bază, cele şapte categorii de trebuinţe ale piramidei sunt:

trebuinţe fiziologice;trebuinţe de securitate;trebuinţe legate de apartenenţă şi dragoste;trebuinte de apreciere şi stimă;trebuinţe de cunoaştere;trebuinţe esteticetrebuinţe de autoactualizare, de autorealizare şi valorificare a potenţialului propriu. Impulsul constă în apariţia unei excitabilităţi accentuate a centrilor

nervoşi corespunzători, proces care este provocat de deficitul de substanţe din organism. De regulă, impulsul precede trebuinţa, dar aceasta se realizează tocmai datorită apariţiei lui. Psihologic, impulsul este trăit ca o stare de activare, de pregătire a acţiunii.

Dorinţa este expresia psihologică a trebuinţei conştientizate. În general, orientează individul spre scop, dar între dorinţă şi scop se interpune un interval de timp şi un ansamblu de mijloace. Oamenii pot controla voluntar selecţia, împlinirea sau reprimarea dorinţelor.

O formă de manifestare a dorinţei este intenţia. Aceasta marchează orientarea motivului spre scopuri sau proiecte; se referă la ceea ce subiectul doreşte să facă. Există intenţii imediate şi intenţii pe termen lung .

O altă formă de manifestare a dorinţei este tendinţa de a acţiona. În acest caz, întră în relaţie obiectul către care se orientează impulsul şi valenţa acestuia.

Valenţa reprezintă calitatea care o dobândeşte obiectul în relaţiile dinamice dintre organism şi obiectele care intră în sfera satisfacerii trebuinţelor.Valenţa unui obiect este cu atât mai mare cu cât stimulează într-o măsură mai mare activitatea de satisfacere a unei anumite trebuinţe.

Nu putem vorbi de existenţa unor forţe dinamice, motivaţionale, numai prin ele însele, ci totdeauna în relaţie cu obiectele, rezultatele, situaţiile care le satisfac şi cerinţele cărora le corespund, reflectate în mintea omului sub formă de imagini, idei, convingeri, aspiraţii, etc.

Motivaţia se constituie drept factorul care furnizează energia necesară activităţii, în cazul elevului aceea de învăţare, devenind o condiţie a învăţării eficiente productive care explică nu numai performanţa la un moment dat, ci şi dinamica ei de la o etapă la alta.

Page 16: Subiecte Anca Dragu

14.Tipuri de motive specifice activitatii de invatare .Raportul intre nivelul motivational si nivalul de performanta;

Tipuri de motive specifice activităţii de învăţare

Marea diversitate a motivelor învăţării şcolare impune ordonarea lor în anumite categorii. Criteriile de clasificare a motivelor actvităţii de învăţare sunt numeroase şi diferă de la un autor la altul.

Cele mai concludente criterii sunt:-criteriul privind relaţia motiv-învăţare-scop diferenţiază în motivaţia

extrinsecă şi motivaţia intrinsecă. Întreaga activitate de învăţare a elevilor, este susţinută de anumite motive şi orientată în vederea atingerii unor scopuri. Motiv al învăţării poate fi o dorinţă, un interes, o idee, un ideal, o aspiraţie, ca rezultat al reflectării în conştiinţa lor a realităţii, a anumitor cerinţe: familiale, personale, sociale, profesionale.

Scopul se regăseşte în obiectivul, în ceea ce-şi propune să obţină subiectul prin activitatea de învăţare. În mod curent, scopul este orientat motivului şi odată fixat, consolidează motivaţia care l-a impus. Atunci când scopul este extern faţă de activitatea de învăţare, eficienţa învăţării depinde de semnificaţia pe care o are scopul propus pentru cel în cauză. În această situaţie este vorba de motivaţie extrinsecă.

În situaţia în care scopul activităţii este intern, deci învaţă pentru că activitatea ca atare îi dă satisfacţie, este vorba de o formă superioară, de motivaţie şi anume motivaţia intrinsecă.

-criteriul conţinutului psihologic al motivelor are în vedere faptul că motivele care îi determină pe elevi să înveţe iau întotdeauna forma unor variabile psihice: interese, sentimente, aspiraţii şi convingeri. În acest sens se propun motive cognitive şi motive de interes, motive de ambiţie, motive de teamă. Aceste crierii vizează veriga esenţială a fenomenului emoţional: caracterul reflectoriu şi mediator al motivaţiei.

-criteriul valoric grupează motivele învăţării şcolare având în vedere valoarea socio-morală a scopurilor urmărite şi caracterul adaptativ al motivelor. Prima perspectivă conduce la gruparea motivelor învăţării şcolare în motive sociale când învăţarea vizează scopuri utile societăţii şi motive individuale. A doua perspectivă a criteriului valoric, anume caracterul adaptativ, permite gruparea lor în motive pozitive şi motive negative.

-criteriul aspectului temporal al motivelor sau poate depăşi spaţiul

Page 17: Subiecte Anca Dragu

şi cadrul nemijlocit al activităţii, cuprinzând şi situaţiile viitoare. În funcţie de acest criteriu motivele pot fi imediate (momentane, apropiate) şi îndepărtate (de perspectivã).

-criteriul trebuinţelor are în vedere diferitele categorii de trebuinţe (aşa cumn le-am găsit prezentate pe ''spirala trebuinţelor'' oferită de A. Maslow).

15.Situatii motivationale specifice invatarii scolare :situatia de control,situatia de joc;

Activitatea de învăţare de tip şcolar se desfăşoarãă într-un cadru situaţional extrem de complex care cuprinde componente numeroase ca: potentialităţi intelectuale, reacţii afective, predispoziţii, aptitudini.

Pornind de la premisa că în fiecare elev există anumite tendinţe pozitive nespecifice, legate de trebuinţa de reuşită, de împlinire, de competentă, în şcoală se pot crea anumite situaţii care să stimuleze, să amplifice aceste resurse şi să influenţeze, astfel, eficienţa învăţării.

Este vorba de situaţii care prezintă o valenţă pozitivă din punct de vedere al mobilurilor interne, situaţii care actualizează motive subiacente, pe fondul unei configuraţii dintre factorii externi şi interni, a decalajului dintre cerinţe şi posibilităţi.

Situaţiile motivaţionale specifice sunt: situaţia de control, de competiţie, situaţia de joc şi de performanţă.

Situaţia de controlAre eficienţă prin faptul că mobilizează un factor motivaţional intern care este

localizat în timp şi se impune numai atunci când este actual. Controlul, ca situatie motivatională, presupune o comparaţie între fenomenul controlat şi modelul corespunzător. În acest act de comparaţie, de identificare, elevul este dirijat la început din afară, de către adult, având nevoie de un control exterior , prin constrângere.

O formă superioară, cultivată, este controlul interior, cognitiv care operează pe cale intrinsecă şi se referă la încrederea subiectului în faptul că rezultatele dobândite se datoresc propriei activităţi intenţionate. Efortul de autocontrol depinde de raportul dintre exigenţele situaţiei şi posibilităţile subiectului de a o rezolva.

În condiţiile lecţiilor tradiţionale elevului i se dă uneori posibilitatea de a ieşi uşor din câmpul activităţilor de învăţare pe plan imaginar, mai ales în veriga de transmitere a noilor cunoştinţe, etapă care nu provoacă o situaţie de nelinişte, de tensiune, nefiind actuală efectuarea unui control în vederea constatării performanţei în învăţare. În acest sens controlul acţionează cu efect întârziat; modificarea localizării în timp a controlului, prin aducerea înainte a acestuia, va contribui la intensificare activităţii intelectuale a elevilor şi la formarea controlului intern. O asemenea situaţie îi determină pe elevi să întreţină relaţii de natură cognitivă şi de explorare activă cu noile cunoştinţe transmise. Situaţia motivaţională de control, acţionează, astfel, asupra aspectului de ordin calitativ al

Page 18: Subiecte Anca Dragu

activităţii, provocând o mişcare la nivelul capacităţilor interne spre nivelul cerinţelor externe.

Situaţia de jocAceastă situaţie constă în structurarea jocului în cadrul activităţii de învăţare cu

scopul de a realiza o situţie specifică de asimilare în care o activitate puternic motivată (jocul) se îmbină cu una mai puţin motivată (învăţarea).

Jocul este o activitate mai puternic motivată deoarece motivul acţiunii constă nu în rezultatul acesteia ci în procesul însuşi al activităţii, proces care asigură copilului o senzaţie de plăcere; jocul creează condiţii propice pentru dezvoltarea personalităţii copilului facilitând procesul de însuşire a cunoştinţelor şi putând servi ca bază pentru cele mai multe conduite motivate. Provocarea şi realizarea procesului de joc de către copil, împreună cu tensiunea creată de conduitele strategice pe care acesta le conţine (conduita de aşteptare, de ezitare, de competiţie în sensul afirmării de sine şi al trebuinţei de performanţă) constituie condiţii favorabile activităţii de învăţare.

Acest fapt i-a determinat pe psihologi să considere că solicitarea oricărei forme de activitate intelectuală la copii se soldează cu performanţe mai bune dacă solicitarea se desfăşoară sub formă de joc. Jocul, datorită legăturii sale strânse cu motivele afective, cât şi datorită caracteristicii sale indispensabile-tendinţa de a fi repetat-îl solicită pe elev să dispună de mijloacele care să-i asigure o poziţie acceptabilă în raporturile interpersonale create de contextul şi atmosfera jocului. Aceasta-i provoacă elevului tensiuni psihice în vederea însuşirii şi perfecţionării mijloacelor specifice jocului; ei se manifestă mai degajaţi, mai liberi.

Situaţia motivaţională de joc poate fi folosită ca formă complementară activităţii didactice la clasele mici, iar la clasele mari se transferă activităţii didactice o parte din atributele jocului, îndeosebi accesibilitatea şi atractivitatea.

16.Situatii motivationale specifice invatarii scolare :situatia de competitie si situatia de performanta;

Situaţia de performanţăPerformanţa constituie un termen global care cuprinde rezultatele activităţilor şi

răspunsului subiectului, performanţa elevului fiind produsul experienţei şi învăţării sub conducerea profesorului. Rezultatul unei activităţi joacă un rol deosebit în declanşarea şi dezvoltarea conduitei; succesurile şi eşecurile pot schimba nu numai forme de comportament, ci şi personalitatea subiectului, precum şi modul de ''a vedea'' lumea sau pe el însuşi.

Efectul motivaţional al performanţei se explică prin faptul că aceasta constituie o măsură a valorii reale a subiectului. Performanţa obţinută intensifică şi susţine efortul de învăţare, stimulează stabilirea unui nivel de aspiraţie ridicat şi inspiră plăcere în dezvoltarea experienţei. Atât reuşita cât şi eşecul, ca forme de manifestare ale performanţei, lasă în urma lor tensiuni motivaţionale. Aşa se explică de ce performanţa constituie o chestiune de motivaţie. Aceasta se datorează faptului că percepere evaluarea

Page 19: Subiecte Anca Dragu

şi reamintirea succesului sau eşecului se află într-o legătură strânsă cu imaginea de sine. Nivelul Eu-lui se concretizează în nivelul de aspiraţie al subiectului care include atât aşteptările cât şi imaginea de sine şi determină motivul de performanţă care indică ambiţiile şi performanţele subiectului.

Situaţia de competiţieCreează posibilitatea manifestării dorinţei de a excela în activitatea de învăţare, determinând

mobilizarea trebuinţelor de exprimare a Eu-lui, de afirmare, de performanţă.

Apariţia şi dezvoltarea spiritului de competiţie la elevi este legată de următorii factori:

-gradul de înţelegere a noţiunii de a excela;-gradul de stăpânire a abilităţilor şi deprinderilor intelectuale şi de acţiune;-influienţa factorilor educativi în situaţia dată (familie, şcoală, grup);-temperamentul individului;-condiţiile concrete de desfăşurare a competiţiei.Primul contact al copilului cu competiţia are loc în familie, ca urmare a trebuinţei

sale de a se măsura cu alţii, a tendinţei de a-i egala şi depăşi. Motivaţia de performanţă implică, încă din familie, standarde de perfecţiune, copilul fiind determinat să intre în competiţie cu ele. Competiţia ajută în procesul de descoperire a Eu-lui şi, în acelaşi timp, contribuie la îmbunătăţirea activităţii.

Dacă situaţia motivaţională de control acţionează asupra îmbunătăţirii aspectului calitativ al învăţării (sporirea elementelor creative din conţinutul materialului de învăţat), situaţia motivaţională de competiţie acţionează, mai cu seamă, asupra aspectului cantitativ al învăţării (sporirea elementelor reproductive din conţinutul materiei de învăţat). Ca urmare acţiunea situaţiei motivaţionale de competiţie se manifestă prin intensificarea funcţiei de dinamizare a acţiunii, modificând ritmul de activitate, concretizată în modificarea aspectului cantitativ.Competiţia presupunând un act de comparaţie între indivizi care se află la acelaşi nivel de dezvoltare, în mod necesar este precedată de una sau mai multe situaţii motivaţionale de control care asigură aspectul de ordin calitativ al activităţii. În competiţie are şansă de reuşită cel care este capabil să-şi utilizeze totalitatea capacităţilor în raport cu totalitatea cerinţelor externe.

17.Creativitatea-conditie interna a invatarii :concept,nivele,etapele actului creator;

Irwing Taylor (1959), cercetător în domeniul psihologiei sociale a analizat peste o sută de definiţii ale creativităţii şi a pus în evidenţă cinci nivele de creativitate. El a sugerat că variaţia creativităţii se produce în adâncime şi amploare mai degraba decât ca tip. Astfel, ar fi eronat să facem deosebiri (desigur din punct de vedere psihologic) între creaţia ştiintifică şi cea artistică, deoarece creativitatea implică o abordare a problemei sub aspect mai mult fundamental decât cel accidental.

Primul nivel îl constituie creaţia expresivă, ce poate fi exemplificată şi de desenele spontane ale copiilor. Este vorba de forma fundamentală a creativităţii, necesară pentru apariţia mai târziu a unor nivele superioare. Ea implică o expresie independentă, în care îndemânarea, originalitatea şi calitatea produsului nu sunt importante.

Page 20: Subiecte Anca Dragu

La nivelul următor, al creaţiei productive, există o tendinţă de a restrânge şi a controla jocul liber al imaginaţiei şi de a îmbunătăţi tehnica de execuţie; produsele obţinute pot să nu fie cu totul diferite de acelea ale celorlalţi oameni.

La nivelul creaţiei inventive- invenţia şi descoperirea sunt caracteristicile cele mai importante care implică flexibilitatea în perceperea unor relaţii noi şi neobişnuite între părtile care înainte erau separate .

Creaţia inovatoare este cel de-al patrulea nivel, care se întâlneşte la puţini subiecţi. Ea înseamnă o modificare semnificativă a fundamentelor sau principiilor care stau la baza unui întreg domeniu de arta sau ştiinţă.

Forma cea mai înaltă a puterii creatoare este creativitatea emergentivă în care un principiu total nou sau o ipoteză nouă apare (emerge) la nivelul cel mai profund şi mai abstract.Pentru întregirea sferei noţiunii creativităţii, alţi cercetători explorează aspecte ale procesului de creaţie şi ale produsului său. Astfel, Graham Wallas, extinzând analiza lui Helmoholtz despre ceea ce pare să aibă loc în general în timpul procesului de creaţie a sugerat existenţa a patru etape: prepararea, încubaţia, iluminarea şi verificarea.

Prepararea implică conştiinţa că există o problemă şi, desigur, culegerea unor informaţii legate de ea; incubaţia este o perioadă de aşteptare în care problema rămâne "nedesţelenită" până în momentul iluminării, când apare pe neaşteptate o străfulgerare pe baza căreia este rezolvată problema, după care, urmează verificarea, un proces de punere la punct, un gen de revizuire.

Pentru a nu trece în revistă şi alte puncte de vedere expuse fie de Tudor Vianu, A.Osborn, Marian Bejat şi alţii, considerăm că am putea da o definiţie de lucru din care reiese că acceptăm creativitatea ca activitatea conjugată a tuturor funcţiilor psihice ale persoanei, intelectuale, afective şi volitive, conştiente şi inconştiente, native şi dobândite, de ordin biologic, psihofiziologic şi social implicate în producerea noului şi originalului.Prin structura creativă vom inţelege o grupare de părţi funcţionale în relaţie, care îndeplineşte o funcţie calitativ-distinctivă în producerea noului şi originalului. Structurile care conlucrează la realizarea creativităţii, participă într-un fel sau altul la invenţii şi descoperiri, poartă denumirea de eureme (de la grecescul heuriskein = a afla - prin extensie - a descoperi).

18.Eurema de acumulare si comprehensiune a invatarii ca element structural al creativitatii;

În cadrul acestei eureme, un rol important îl are memoria în legătură indisociabilă cu gândirea, limbajul, interesele, şi altele. Este de presupus că în creativitate accentul cade pe memoria logică, pe logomnemă, prin care desemnăm mesajul înţeles, fixat în cuvânt şi memorat. Astfel, gândirea şi limbajul preced, într-un fel şi pregătesc terenul memoriei. Cercetările de psihologia memoriei dovedesc că mesajul înţeles este conservat o durată mai mare de timp, este reactualizat prompt, şi folosit în contexte diferite cu maximum de eficienţă. Un astfel de mesaj este necesar şi util în activitatea creatoare. De aceea, în creativitate este utilizată în mai mare măsură memoria de lungă durată. Datele ei sunt îndelung supuse meditaţiei, mai ales în sus-numita etapa de incubaţie a ideilor, indispensabilă activităţii creative.

Page 21: Subiecte Anca Dragu

De altfel, între memorie şi gândire relaţia este biunivocă şi deosebit de activă: mesajele sunt sumar prelucrate, triate, clasificate la nivelul gândirii, după care sunt stocate în memorie, sunt readuse la nivelul gândirii, care continuă operaţia de analiză şi sinteză asupra lor: le retriază, le reclasifică, le pune în noi contexte, le reordonează, le completează, elimină pe cele superflue, etc., după care le transferă iar în memorie pentru o perioadă mai lungă sau mai scurtă pentru a reveni apoi la ele.

19.Eurema asociativ-combinatorie ca element structural al creativitatii;

Este realizată în cea mai mare măsura de cuplul imaginaţie-inteligenţa. Combinarea informaţiilor intrate în sistemul uman este de natură să contribuie, în mare măsură, la realizarea noului şi originalului. În acest sens, A. Osborn arăta: "combinarea e adeseori numită esenţa imaginaţiei creatoare".

Este de presupus ca în acest joc combinatoriu intervin legi probabilistice, fenomene aleatorii şi necesare precum şi procedee extrase din experienţa sau independente de ea. Combinarea nouă şi originală se realizează tocmai prin abaterea de la schema dată prin experienţa. La situaţii identice combinarea ideativ-comportamentală va fi identică schemei care, în repetate rânduri, a asigurat succesul organismului. Dar se ivesc situaţii noi, dinamice, neprevăzute, ce se cer soluţionate corespunzător. La situaţii variabile persoana creativă răspunde cu strategii variabile. În acest caz se manifestă "experimentările mentale" de elaborări şi reelaborări, de combinări şi recombinări. Noul şi originalul se nasc la antipodul schemei stereotipe, sub formă de antischemă, ce se realizează prin combinaţii variabile la situaţii variabile prin elaborarea de n soluţii la una şi aceeaşi situaţie. Comportamentul necreativ se caracterizează prin aplicarea unor scheme non-variabile la situaţii variabile, prin incapacitatea de a găsi soluţia optimă.

Creativitatea constă tocmai în elaborarea de strategii combinatorii noi la situaţii noi, şi uneori în elaborarea de strategii posibile la situaţii probabile.

Imaginaţia are capacitatea de a anticipa realul, de a-l prefigura, de a vedea viitorul cu ochii prezentului. Graţie ei, facem saltul de pe coordonaţa prezentului pe aceea a viitorului, vedem cu ochii minţii nu realul, ci posibilul, nu actualul, ci perspectiva.

Desigur, ca să combini trebuie să ai ce combina. Se consideră că, cu cât cantitatea de cunoştinţe este mai mare, cu atât şansele de a găsi combinaţii noi şi originale sunt mai mari. Capacitatea combinatorie este pusă în dependenţă de cantitatea de cunoştinţe oarecum divergente, care sunt de natură să faciliteze jocul asociativ combinatoriu, analogiile multiple: "...combinaţiile originale apar cu mai mare probabilitate, atunci când diapazonul cunoştinţelor noastre cuprinde domenii apropiate sau chiar mai îndepărtate ale cercetării" (W. I. Beveridge).

Creativitatea care presupune noul şi originalul se realizează la confluenţa informaţiilor inedite intrate în sistem, cu cele existente deja. Aceste informaţii pot restructura în modalităţi diferite vechile combinaţii, le pot pune în ipostaze noi, în noi raporturi şi relaţii, pot evidenţia noi faţete şi aspecte (până atunci ascunse), generând, pe această, cale elemente creative noi şi originale.

20.Eurema energetico-stimulatorie  ca element structural al creativitatii;

Page 22: Subiecte Anca Dragu

Această euremă este formată dintr-o multitudinde de fenomene şi procese psihice, care, împreună, îndeplinesc funcţia de dinamizare creativă a persoanei. Creativitatea implică atât componenta intelectuală cât şi pe cele afective şi volitive.

Eurema de acumulare şi comprehensiune a informaţiei şi cea asociativ-combinatorie se desfăşoară pe un fond energetic amplificat, cere un mare travaliu psihic, un consum energetic foarte mare, solicită mobilizarea tuturor potenţelor energetice şi dirijarea lor spre actul şi procesul creativ. Combinatorica creativă se înfăptuieşte pe fondul unor fenomene psihice dominatoare, cum ar fi: pasiunea, succesul, interesul, curiozitatea, voinţa (capacitatea de efort), curajul (cutezanţa), dorinţa, ambiţia, etc.

Creativitatea se desfăşoară din punct de vedere psihofiziologic, pe un tonus cerebral ridicat, care generează şi întreţine starea de continuă concentrare, dirijată de voinţă. O voinţă puternică este generatoare de potenţe creative: "aproape fiecare dintre noi poate să-şi conducă mintea într-un mod mai eficient decât o face în mod obişnuit. Într-o măsură mai mare sau mai mică, cu toţii suntem înzestraţi cu puterea voinţei, şi aceasta este cheia efortului creator" (W.I.Beveridge)

Naşterea ideilor noi şi originale se realizează printr-un efort prometeic şi sisific chin. Efortul, uneori dramatic, ţine de esenţa creativităţii şi a persoanei creative. Cine nu este capabil şi dispus să-l facă n-are pentru ce bate la poarta templului creaţiei.Munca l-a creat pe om - în sens antropologic - iar omul, înzestrat cu harul muncii, cu potenţe creative, devine fiinţa prin excelenţă creatoare. Efortul creativ se concentrează în zecile, chiar sutele (uneori) de încercări neizbutite, care apropie pe individ de ţintă, până când apare soluţia nouă şi originală, numită uneori inspiraţia. Ea este, de fapt, rezultanta efortului creativ făcut moment de moment, care, prin progresele parţial acumulate, generează, la un moment dat, această străfulgerare intuitivă

21.Eurema critica si eurema de obiectualizare a imaginii  ca element structural al creativitatii;

Eurema criticăSe impune o conlucrare între imaginaţie şi gândirea critică care judecă, compară,

analizează, apreciază, aprobă sau respinge total sau parţial produsele imaginaţiei. În creativitate şi în actul de creaţie, este foarte necesar ca între funcţia imaginativă şi cea critică să existe un echilibru. Hipertrofierea funcţiei critice va duce la anularea ideilor aflate în germen - fenomen specific persoanelor inventiv-ideative, dar finalmente neproductive. Hipertrofierea funcţiei imaginative, în lipsa unei corelaţii echilibrate cu cea critică va duce la fabulaţie. Comentând relaţia dintre imaginaţie şi gândirea critică, A. Osborn consemnează că intelectul nostru este dual:-pe de-o parte o facultate critică care analizează, compară, alege;-pe de altă parte o facultate creativă, care vizualizează, prevede, şi generează idei.Facultatea critică trasează drum imaginaţiei, iar aceasta luminează demersul raţional.

Eurema de obiectualizare a imaginii

Eurema de obiectualizare a imaginii, ideativ-perceptivă se identifică cu aşa-numitul fenomen al imaginii vizuale, capacitatea de a vizualiza ideile. Acest fenomen

Page 23: Subiecte Anca Dragu

este reversibil : putem vorbi de o vizualizare a ideilor, dar şi de o idealizare (în sens de logicizare) a imaginilor, adică de o convertire a lor in idei.

Din perspectiva gnoseologică, în primul plan apare fenomenul de logicizare a imaginilor. Dar, din punct de vedere al psihologiei învăţării ne interesează ambele aspecte şi mai ales fenomenul de vizualizare a ideilor. În continuarea ideii imaginea trebuie să-şi găsească corespondentul într-un obiect. Un fenomen de mişcare a gândirii de la abstract la concret se realizează tocmai prin vizualizarea ideilor şi prin obiectualizarea imaginilor.

22.Metode de cultivare a creativitatii in procesul de invatare;

Climatul de creativitate este mult mai dificil de realizat decât climatul obişnuit de studiu şi transmitere a informaţiei din învăţământul tradiţional, ceea ce presupune prevederea de situaţii apte să stimuleze curiozitatea, confruntările, spiritul de investigaţie şi de căutare a unor soluţii originale.

A dezvolta capacitatile creative ale gândirii, înseamnă a cultiva flexibilitatea, abilitatea de a gândi abstract, originalitatea, fluiditatea expunerii ideilor, capacitatea de a stabili asemănări şi deosebiri, disponibilităţile de elaborare, organizare, reordonare.

A. Roşca, consideră ca în acest lanţ veriga centrală este flexibilitatea gândirii, calitate care depinde de modul în care inteligenţa a fost solicitată şi cultivată în direcţia rezolvării problemelor prin dezvoltarea iniţiativei, independenţei, originalităţii, capacităţii de investigaţie.

O metodă bine structurată pentru antrenarea indivizilor sau a grupurilor în vederea unei rezolvări creatoare a problemelor a fost dezvoltată în lucrarea "Synectica" de W.J.J.Gordon (1961). Cuvântul synectica are originea în limba greacă, şi înseamnă strângerea laolaltă a unor elemente diverse. Metoda synectică foloseşte două operaţii de bază: -să facă ca un lucru "ciudat" să-ţi devină familiar,-să facă ca obişnuitul să devină ciudat".

Prima operaţie implică înţelegerea problemei, în esenţă este o fază analitică. Cea de-a doua înseamnă o orientare complet nouă în care acţionează trei mecanisme, cu caracter analog: analogia personală, analogie directă, analogia simbolică.

Analogia personală constă în capacitatea elevului de a se transpune în situaţia şi elementele problemei, de a personifica termenul problemei, modalitate pe care indivizii, de obicei, nu o fac datorită unui control foarte rigid, ca unui comportament raţional excesiv.

Analogia directă se referă la comparaţia faptelor, ideilor, a descoperirilor ştiinţifice, aparţinând a două domenii diferite, dar în acelaşi timp foarte asemănătoare. Spre exemplu, asemănarea unei orgi cu o maşină de scris, sau expresia lui Shiller, care afirmă "pentru mine concepţia la început nu are un obiect clar şi definit, aceasta apare mai târziu, la început este o stare muzicală, apoi urmează o idee poetică".Analogia simbolică impune subiectului renunţarea la simbolurile obişnuite, şi crearea de noi simboluri prin care să se reprezinte elementele unei situaţii-problemă.

Pornind de la aceste indicaţii ale synecticii, precizăm că învăţarea creativă presupune o asemenea ghidare a elevului, încât el să ajungă să caute şi să rezolve deliberat situaţii problematice, să manifeste activ acea tendinţă de a explica situaţiile necunoscute, să le abordeze din unghiuri diferite, multiple.

Page 24: Subiecte Anca Dragu

Ca cerinţă ale unei învăţări de tip creativ, este problematizarea intensivă şi sistematică, crearea unei motivaţii superioare, care să propulseze activitatea intelectuală a elevului, să-i anime curiozitatea, să caute situaţii pline de tensiune intelectuală. Elevul fiind stimulat şi dirijat în aşa fel încât efortul său intelectual, în procesul învăţării, să depăşească un anumit set format, să întrevadă posibilitatea de rezolvare mai interesantă, mai atractivă, mai elegantă şi mai eficientă, va ajunge la eliberarea de stilul habitual, la abordările specifice stilului creator în învăţare.

23.Conditii interne ale invatarii :reprezentarile si imaginatia;

Reprezentarea este un proces psihic complex de reflectare mijlocită şi selectivă sub formă de imagini schematice a însuşirilor concrete, mai mult sau mai puţin semnificative ale obiectelor şi fenomenelor, în absenţa acţiunii directe a stimulilor asupra analizatorilor.Reprezentarea constituie primul nivel de organizare mintală autonomă, independentă de prezenţa şi acţiunea directă a stimulilor. Sursa ei o constituie informaţiile furnizate prin senzaţii şi percepţii. Aceste informaţii nu dispar însă fără urmă, ci sunt păstrate în memorie, unde vor fi supuse în continuare unor operaţii de prelucrare (analiză, comparare, selecţie, eliminare, schematizare, condensare etc.), rezultând în final o imagine calitativ nouă: imaginea reprezentării. Aşadar, reprezentările nu sunt simple percepţii trecute şi reproduse din memorie, ci percepţii trecute, stocate, reorganizate şi prelucrate prin intervenţiaunor operaţii intelectuale şi apoi actualizate. În ontogeneză, reprezentarea apare mai târziu decât percepţia (la sfârşitul primului an de viaţă), iar unele forme ale ei nu apar decât după ce operaţiile mintale au atins un anumit nivel de dezvoltare .Reprezentarea este simultan proces psihic cognitiv, dar şi rezultat al acestui proces, adică imagine psihică. Imaginea reprezentării are următoarele caracteristici:- imagine secundară: se formează în absenţa acţiunii directe a stimulilor asupra analizatorilor, pe baza imaginii perceptive;- imagine concretă (intuitivă, figurativă): furnizează informaţii despre însuşiri concrete şi caracteristice aleobiectelor şi fenomenelor;- imagine schematică: reprezentarea nu reflectă toate însuşirile obiectului, atât pe cele semnificative,relevante, cât şi pe cele secundare, accidentale, de detaliu, ci doar însuşirile semnificative, însuşirile dedetaliu fiind înlăturate;- imagine unitară (integrală): reflectă obiectele ca un tot unitar;- imagine mai generală comparativ cu percepţia: dacă imaginea perceptivă reflectă însuşiri individual- particulare care conferă individualitate obiectelor concrete, reprezentarea reflectă şi însuşiri comune maimultor obiecte individuale dobândind astfel atributul generalităţii;- imagine mai palidă, mai ştearsă, mai pţin intensă comparativ cu imaginea perceptivă. Dacă însă reprezentarea corespunde unor scopuri, motivaţii, interese semnificative pentru subiect, atunci imagineareprezentării poate un grad crescut de intensitate şi de claritate;

Page 25: Subiecte Anca Dragu

Imaginaţia este procesul psihic complex de elaborare a unor imagini, idei, planuri şi proiecte noi prin combinarea şi recombinarea într-o formă originală a datelor experienţei anterioare.Prin imaginaţie omul îşi lărgeşte nelimitat posibilităţile sale de cunoaştere, încercând o viziune asupra viitorului, poate parcurge cu ochii minţii spaţii sau locuri pe care nu le-a văzut niciodată, poate obţine imagini ale unor locuri sau întâmplări care nici nu există în forma respectivă, fiind doar elaborate mental.Elementele constitutive ale imaginaţiei îşi au originea în realitate. Materialul de la care porneştei maginaţia este furnizat de percepţii, reprezentări, de gândire şi memorie. Caracteristic pentru imaginaţie este şi ansamblul de procedee (mecanisme) de combinare şi recombinare, de restructurare şi extrapolare a datelor experienţei anterioare. Formele imaginaţiei :

1. După prezenţa sau absenţa intenţiei şi a controlului voluntar, distingem forme ale imaginaţiei involuntare (visele din timpul somnului şi reveria) şi voluntare (imaginaţia reproductivă şi cea creatoare).2. După gradul de activizare al subiectului: forme pasive (visele din timpul somnului şi reveria)şi active (imaginaţia reproductivă şi creatoare).3. După domeniul în care se realizează: imaginaţie literară, ştiinţifică, tehnică, geografică, matematicăetc.Rolul imaginaţieiImaginaţia are un rol fundamental în activitatea de cunoaştere a unor fapte, fenomene, realităţi viitoare.Prin imaginaţie omul îşi stabileşte scopurile activităţilor, îşi elaborează planuri de acţiune viitoare etc.Alături de gândire, imaginaţia este însă şi un proces fundamental pentru activitatea de creaţie, ambele procese fiind necesare, dar nu şi suficiente pentru creaţie. Necontrolată de gândire, imaginaţia poate aluneca în eroare, se poate depărta foarte mult de real generând utopii, ficţiuni. Gândirea este cea care fundamentează, verifică şi evaluează rezultatele imaginaţiei.

24.Conditii interne ale invatarii :gandirea si limbajul;

Gândirea este un proces psihic cognitiv superior, trăsătura distinctivă cea mai importantă a psihicului uman. Ea reprezintă treapta logică a cunoaşterii.Gândirea este procesul psihic de reflectare mijlocită, generalizată şi abstractizată a însuşirilor esenţiale, comune şi generale ale obiectelor şi fenomenelor şi a relaţiilor dintre ele sub forma noţiunilor, judecăţilor şi raţionamentelor Cunoaşterea umană nu rămâne la nivelul reflectării senzoriale. Datorită gândirii, omul poate depăşi datele oferite nemijlocit de simţuri, poate pătrunde în esenţa fenomenelor, poate prevedea desfăşurarea lor viitoare. Gândirea presupune relevarea unor însuşiri şi relaţii care nu sunt date perceptiv, ci sunt ascunse,implicite şi trebuie relevate pe alte căi, uzând de experienţă, de practică, de rezultatele cunoaşterii umane etc.

Page 26: Subiecte Anca Dragu

Gândirea este un sistem ordonat de operaţii de prelucrare, interpretare şi valorificare ainformaţiilor, bazat pe principiile abstractizării, generalizării şi anticipării şi subordonat alegerii alternativei optime din mulţimea celor iniţial posibile .(definiţie operaţională).

Laturile gândiriiGândirea are două laturi: una informaţională şi alta operaţională. Prima dezvăluie conţinutul gândirii,format din „unităţi informaţionale” despre obiecte, fenomene, relaţii.

A doua latură relevă funcţionalitatea gândirii, faptul că ea implică transformări ale

informaţiilor în scopul obţinerii unor produse cu ajutorulcărora să se asigure adaptarea la mediu.Activităţile gândirii  Acestea sunt: formarea noţiunilor (conceptualizarea), înţelegerea, rezolvarea de probleme şi creaţia.

Limbajul este activitatea de comunicare interumană realizată prin intermediul limbii.Raporturile dintre limbă şi limbajDeşi legate între ele, limbajul şi limba sunt realităţi distincte.Limbajul nu poate fi conceput fără limbă, dar însuşirile şi funcţiile limbajului nu pot fi atribuite în întregime limbii, tot aşa cum nici proprietăţile esenţiale ale limbii nu pot fi puse pe seama limbajului. În timp ce limba este un sistem demijloace lingvistice (fonetice, lexicale şi gramaticale) istoriceşte constituit, cu ajutorul cărora se realizează comunicarea dintre oameni, adică limbajul, acesta din urmă este o manifestare individuală a limbii sau“limba în acţiune” (S. Rubinstein), adică aplicarea, utilizarea concretă a elementelor limbii de cătreindivid în procesul comunicării. Funcţiile limbajului Limbajul îndeplineşte o serie de funcţii: de comunicare, cognitivă, simbolic-reprezentativă, expresivă(afectivă), reglare-autoreglare, ludică, dialectică, catharctică.Funcţia de comunicare constă în faptul că prin limbaj omul îşi exteriorizează conţinutul reflectoriu altuturor proceselor psihice (cognitive, afective, motivaţionale, voliţionale), îşi dezvăluie aspecte legate deînsuşirile sale psihice.

Funcţia de cunoaştere se referă la faptul că deşi realitatea nu este cunoscută direct prin limbaj, ci prinintermediul proceselor cognitive, totuşi prin vehicularea cunoştinţelor de la o persoană la alta limbajul facilitează cunoaşterea. Rezultatele activităţii de cunoaştere obţinute prin percepţie, gândire, imaginaţie,memorie etc., se fixează în cuvinte, operaţiile

Page 27: Subiecte Anca Dragu

gândirii sunt facilitate şi mediate de limbaj, explorarea şiinvestigarea realităţii se face prin limbaj, ca şi îmbogăţirea şi cristalizarea cunoaşterii Fără limbajcunoaşterea realităţii înconjurătoare ar fi mult îngreunată (ex. activitatea intelectuală la surdomuţi este slabdezvoltată).Funcţia de reglare şi autoreglare se referă la faptul că prin limbaj omul poate influenţa, determina,conduce, interveni asupra conduitelor celorlalţi, dar şi asupra propriilor stări şi trăiri psihice saucomportamente. Limbajul se dovedeşte astfel un „instrument” prin care omul acţionează asupraconduitelor celorlalţi şi a propriei conduite.Funcţia expresivă se referă la manifestarea prin limbaj a unor stări şi trăiri afective, la fel ca şi princomportamente expresive nonverbale (mimică, pantomimică, postură).

25.Conditii interne ale invatarii :atentia si memoria;

Memoria este procesul psihic care defineşte dimensiunea temporală a organizării noastre psihice, realizat sub forma întipăririi, stocării şi reactualizării informaţiilor.Informaţiile senzorial-perceptive, imaginile, gândurile, ideile, emoţiile, mişcările prezente nu dispar fără urmă, ci sunt stocate, prelucrate şi apoi reactualizate prin mecanismele mnezice. Memoria are un rol esenţial în viaţa psihică, ea reprezentând „piatra unghiulară a dezvoltării psihice”.  Reflectând trecutul  , memoria dă posibilitatea întipăririi şi reutilizării întregii experienţe (trecute şi prezente) a personalităţii, contribuind la asigurarea continuităţii între ceea ce a fost, ceea ce este şi ceea ce va fi.Memoria dispune de 3 mecanisme/procese mnezice: de întipărire, de stocare şi de reactualizare.Mecanismele de intiparire Reprezintă primul proces pe care memoria îl pune în funcţiune, de buna lor realizare depinzând nu numai eficienţa celorlalte mecanisme, dar chiar a învăţării în ansamblul ei. Memorarea nueste un proces pasiv, ci unul activ şi selectiv, care depinde de o serie defactori care o pot influenţa pozitiv sau negativ:Mecanismele de păstrare (stocare, conservare, depozitare) : Fac posibilă reţinerea pentru un timp mai scurt sau mai lung a celor memorate. Păstrarea este tot un proces activ, deoarece implică organizarea şi reorganizarea celor memorate, includerea lor în noi sistemede legături chiar dacă subiectul nu este conştient de acest lucru. În ceea ce priveşte durata păstrării, există mai multe niveluri ale memoriei: 1. păstrare de scurtă durată (până la 8-10 minute), 2. păstrare de lungădurată (minute, ore, zile, ani, chiar toată viaţa).Mecanismele de reactualizare (reactivare)Au rolul de a scoate la suprafaţă datele memorate şi păstrate în vederea utilizării lor. Reactualizarea seface prin două forme: prinrecunoaştereşi prinreproducere. Prima  presupune reamintirea în prezenţamaterialului memorat, fiind deci mai uşoară, în timp ce reproducerease realizează în absenţa materialului memorat. Ambele se pot realiza cu sau fără efort voluntar şi dispun de grade diferite de precizie.

Page 28: Subiecte Anca Dragu

Atentia funcţie psihică  având rol de premisă, condiţie, factor facilitator al proceselor de cunoaştere şial activităţilor psihice (de învăţare, muncă, practice etc.). Atenţia modulează tonusul nervos necesar buneidesfăşurări a celorlalte procese şi activităţi psihice conştiente, uşurând desfăşurarea optimă a acestora.Percepem, memorăm, gândim, învăţăm mult mai bine atunci când suntem atenţi. Reuşita oricărei activităţidepinde, în mare măsură, de atenţia cu care o realizăm.Atenţia apare numai pe fondul stării de veghe, ea fiind un mecanism de focalizare a conştiinţei asupraunui obiect, sarcini etc. Caracteristicile atenţiei sunt: 1. orientarea precisă (direcţionarea) spre ceva anume,2. selectivitatea, adică orientarea spre anumiţi stimuli, 3. concentrarea optimă a energiei psihonervoasespre ceea ce este obiectul ei aflat în focarul de conştiinţă clară şi care este bine reflectat, în timp ce restulobiectelor sunt mai vag, mai imprecis reflectate.

26.Conditiile externe ale invatarii : personalitatea cadrului didactic si relatia sa cu elevii;27.Conditiile externe ale invatarii : relatii psihoafective in grupul de elevi;28.Conditiile externe ale invatarii : organizarea activitatii de invatare. 


Recommended