+ All Categories
Home > Documents > Subcontinentul indian

Subcontinentul indian

Date post: 30-May-2015
Category:
Upload: gruianul
View: 534 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
4
O Unul dintre cele mai vechi civiliza,ii a lumii s-a format in valea Indusului, pe teritoriul Pakis- tanului de azi, pe partea de nord-vest a sub- continentului indian. Unul dintre cele mai mari ora~e a acestei civiliza,ii a fost Mohenjo-daro India antica a fost un subcon- tinent cu o populatie numeroa- sd, cu O istorie furtunoasa -5i complicata. S-au nascut aici religii mari, imperii au i1iflorit -5i au decazut dar cu1tura indiana-5i-a pastrat intot- deauna caracterul specijic. De mai multe ori pe parcursul istoriei Indiei ideile noi au p~truns 1n partea de nord-vest a tarii, -~i tot acolo au sosit ~i cuceritorii extemi. Imensul teritoriu al subcontinentului pe celelalte p~rti este 1nconjurat de mari, munti 1nalti ~i p~duri tropicale, ~i din aceast:1 cauz~ alte civilizatii, ca de exemplu marea civilizatie chinez~, nu au la:sat urme vizibile. Viitorul Indiei a fost detenninat in mod fundamental de invazia triburllor nomade arlene, sosite in rnileniul II 1. Ch, care inannate cu anne debronz ~i cu care de lupta, au migrat pe parcursul secolelor in India in mai multe valurl prln trecatorile Afganistanului de azi. Dupa ce au ocupat Nordul Indiei s-au lasat de viata nomada ~i activitatea lor prlncipala a devenit agricultura: Populatia ba~tina~a supusa -in majorltatea lor dravizi avand culoarea pielii mai inchisa -1n nord a devenit o populatie de servitorl ai arlenilor victorlo~i, dar in sud ~i-a pastrat independenta. Din cauza obstacolelor reliefului cucerltorli ajungeau aici mai greu, ~i din aceasta cauza istorla politica a acestei regiuni difera de cea a terltorlilor din nord, cu toate ca influenta ideilor culturale ~i religioase nu au putut tI oprlta de iiolarea geografica. Formarea Indiei lipsa documentelor scrlse nu nu perrnite in ce rrulsura au preluat cucerltorli arleni tradi1;iile dravidiene. Unele reprezentarl sugereaza al zeitati venerate astazi, alaturl de idei religioase ~i rltualurl, au o istorle care iZvo~te din civilizatia indusului. Sigur este insa, ca 'limba, religia ~i structura sociala ale arlenilor au detenninat in mod fundamental infati~area ulterloara a Indiei. De la cucerltorli arleni provine credinta O "Templul de coasta" din secolul al Vll-lea. $i-a primit denumirea de la locul sau de amplasare, pe coasta marii din sud-estul Indiei. A fost ridicat in cinstea zeului Siva, fiind un templu tipic dravidian. Pragurile orizontale ale turnurilor reprezinta cate o zeitate. I n~a antica o.cupa te~to.riul pe care 11 ~en~- m1m subcontinentul mdlan, pe acest tentonu azi existand patru state; Republica India, independenta din 1947, Pakistanul, Sri Lanka (Ceylon), ~i Bangladeshul, devenit independent in 1971. in valea Indusului care azi apartine Pakistanului in jurul anului 2500 1. Ch. s-a fomlat una din cele rnai vechi civilizatii ale lumii. Au avut o~e marl, proiectate cu mare minutiozitate, casele flind cladite'-din caramizi de lut ars, o~ele fiind dotate cu retele de apa ~i canalizare dezvol~e. Au conceput ~i o scriere in imagini, care, din pacate nu s-a putut descifra nici pam azi, ~i din aceasta cauza despre civilizatia din valea Indusului avem doar .cuno~tinte surnare. prabu~irea acestei civiliza1;ii .in jurul anului 1700 1. Ch. s-a datorat probabil , unei catastrofe naturale. ; Valea Indusului se afla in partea nord. t vestica a subcontinentului, relativ destul de f aproape de o alta civilizatle veche, cea su- meriana, cu care, ipotetic, s-ar putea sa fi avut relatii comerciale ~i de care a fost, poate, influentata. 47
Transcript
Page 1: Subcontinentul indian

O Unul dintre cele mai vechi civiliza,ii a lumiis-a format in valea Indusului, pe teritoriul Pakis-tanului de azi, pe partea de nord-vest a sub-continentului indian. Unul dintre cele mai mariora~e a acestei civiliza,ii a fost Mohenjo-daro

India antica a fost un subcon-

tinent cu o populatie numeroa-sd, cu O istorie furtunoasa -5i

complicata. S-au nascut aici

religii mari, imperii au i1iflorit

-5i au decazut dar cu1tura

indiana-5i-a pastrat intot-deauna caracterul specijic.

De mai multe ori pe parcursul istoriei Indieiideile noi au p~truns 1n partea de nord-vest atarii, -~i tot acolo au sosit ~i cuceritorii extemi.Imensul teritoriu al subcontinentului pecelelalte p~rti este 1nconjurat de mari, munti1nalti ~i p~duri tropicale, ~i din aceast:1 cauz~alte civilizatii, ca de exemplu marea civilizatiechinez~, nu au la:sat urme vizibile.

Viitorul Indiei a fost detenninat in modfundamental de invazia triburllor nomadearlene, sosite in rnileniul II 1. Ch, care inannatecu anne debronz ~i cu care de lupta, au migratpe parcursul secolelor in India in mai multevalurl prln trecatorile Afganistanului de azi.Dupa ce au ocupat Nordul Indiei s-au lasat deviata nomada ~i activitatea lor prlncipala adevenit agricultura:

Populatia ba~tina~a supusa -in majorltatealor dravizi avand culoarea pielii mai inchisa -1nnord a devenit o populatie de servitorl aiarlenilor victorlo~i, dar in sud ~i-a pastratindependenta. Din cauza obstacolelor reliefuluicucerltorli ajungeau aici mai greu, ~i din aceastacauza istorla politica a acestei regiuni difera decea a terltorlilor din nord, cu toate ca influentaideilor culturale ~i religioase nu au putut tIoprlta de iiolarea geografica.

Formarea Indieilipsa documentelor scrlse nu nu perrnite in cerrulsura au preluat cucerltorli arleni tradi1;iiledravidiene. Unele reprezentarl sugereaza alzeitati venerate astazi, alaturl de idei religioase~i rltualurl, au o istorle care iZvo~te dincivilizatia indusului. Sigur este insa, ca 'limba,religia ~i structura sociala ale arlenilor audetenninat in mod fundamental infati~areaulterloara a Indiei.

De la cucerltorli arleni provine credinta

O "Templul decoasta" din secolulal Vll-lea. $i-a primitdenumirea de lalocul sau deamplasare, pe coastamarii din sud-estulIndiei. A fost ridicatin cinstea zeuluiSiva, fiind un templutipic dravidian.Pragurile orizontaleale turnurilorreprezinta cate ozeitate.

I n~a antica o.cupa te~to.riul pe care 11 ~en~-m1m subcontinentul mdlan, pe acest tentonuazi existand patru state; Republica India,

independenta din 1947, Pakistanul, Sri Lanka(Ceylon), ~i Bangladeshul, devenit independentin 1971.

in valea Indusului care azi apartinePakistanului in jurul anului 2500 1. Ch. s-afomlat una din cele rnai vechi civilizatii alelumii. Au avut o~e marl, proiectate cu mareminutiozitate, casele flind cladite'-din caramizide lut ars, o~ele fiind dotate cu retele de apa~i canalizare dezvol~e. Au conceput ~i oscriere in imagini, care, din pacate nu s-a pututdescifra nici pam azi, ~i din aceasta cauzadespre civilizatia din valea Indusului avem doar

.cuno~tinte surnare. prabu~irea acestei civiliza1;ii

.in jurul anului 1700 1. Ch. s-a datorat probabil, unei catastrofe naturale.

; Valea Indusului se afla in partea nord.t vestica a subcontinentului, relativ destul def aproape de o alta civilizatle veche, cea su-

meriana, cu care, ipotetic, s-ar putea sa fi avutrelatii comerciale ~i de care a fost, poate,influentata.

47

Page 2: Subcontinentul indian

INDIAN

O Varuna, paznicul legii cosmice, domnitoruluniversului. In India cultul lui a fost introdusde cuceritorii arieni. Structura lor religioasase baza pe credin\a in zeii naturii ~i pe rolulpreo\ilor de conducatori ai societa\ii.

O Ce! mai important zeu al arieni!orrazboinici, !ndra, zeul fu!geru!ui ~i a!tunetu!ui, pe tronu! sau ceresc.

Cu timpul acest sistem a devenit maicomplicat ~i mai rigid, ~i in afara celor patrucaste au aparut mai multe subcaste. Ca urmarea acestui sistem fiecare individ al societatii eralegat prin mo~tenirea sa de un anumit rang ~ide o anumita ocupatie, putea manca numaianumite mancaruri ~i putea sa se casatoreasc~numai cu cineva din casta sa. Acest sistem erajustificat de teoria hindusa a kannei, dupa caresoarta fiecarui om in viata este rasplata saupedeapsa meritata a faptelor bune sau relesavar~ite In vietile sale anterioare. Sistemulcastelor s-a pastrat pana azi, cu toate caguvemele Indiei au incercat in mod repetat saelimine barierele sociale traditionale cudaramarea barierelor sociale vechi.

Dezvoltarea religioasaPerioade lungi din istoria politica a Indieiraman obscure, este sigur doar ca cel putin oduzina de regate ariene lnfloreau sau serazboiau intre ele fara un rezultat semnificativ.jn religia hindusa in schimb au survenitschimbari esentiale: a luat na~tere cultele luiSiva ~i Vishnu, elementele principale alehinduismului epocii noi. Sistemul castelor ,puterea preotilor ~i sacrificiile virtualepracticate de hindu~i au generat doua mi~carimari de reforma In secolul al VI-lea 1. Ch.

Prima ~care religioasa a fost jainismul,fondat de Mahan1ra. Propaga nonviolenta,condamna sistemul de caste ~i considera sacraorice forma de viata. Acest ultim conceptdenumit ahimsa era respectat de adeptii lui fata !i~i de cele mai mici inseCte. ~

Cu toate ca jainismul a devenit in India o ~religie de masa nu a depa~it niciodata granitelesubcontinentului. jn schimb cealalta mi~carereligioasa, budismul a devenit cea mai marereligie din lume. Pe fondatorul ei cunoscut sub

O Dupa ce adesfiin,at imperiulpersan, Alexandrucel Mare a patrunsin India, vrand astfel

sa-~i indeplineascaplanul de a cuceriiintreaga lume. L-ainvins pe regelePuru, dar solda'ii saiobosi,i de razboi 1-au convins sa seretraga, deoarece nuvroiau sa ajungaiara~i fa,a-n fa,a cuelefan'ii de razboiindieni. Aceastaminiatura indianareprezinta casatorialui Alexandru celMare ~i a Roxanei.

acordat<l zeit<ltilor naturii, de exemplu zeilorVauna ~i Indra, separarea preo1;ilor (brahma-nilor) ca clasa sociala ~i ceremoniile sacrificariianimalelor. Imnurile religioase ~i texteleceremoniilor au fost transmise prin tradi1;ia oralade catre preoti, genera1;ii de-a r:1ndul, mai t.1rziuf1ind adunate ~i imortalizate in cele patru carti aVedelor, din care aceast<l perioada timpurie areligiei indiene a primit denumirea de religiavedica. in timpul rnileniilor urmatoare religiavedica s-a schimbat foarte mult, ca In fmal sa sedesava~easca in hinduism. Hinduismul este ~iazi religia majorit<l1;ii hindu~ilor, cele mai sfintetexte a acestei religii fiind Vedele. Sanscrita,limba acestor scrieri sacrale a devenit limbaliterara "superioara", aceasta a fost utilizat<l deinvata1;ii din toata India. Cu toate c:l existau omul1;ime de dialecte ~i chiar ~i limbi de sine st<l-t<ltoare, sanscrita la fel de bine ~i-a pastrat pozi-1;ia autoritara, ca ~i latina in Europa medievala.

Sistemul castelorSocietatea ariana timpurie se diviza In patruclase sociale sau caste: prima casta alcatuitade preoti (brahmani), a doua alcatuita deluptatori (nobilimea) iar a treia de tarani,me~te~ugari ~i comercianti. Dintr-a patra castafaceau parte slugile. Cei care nu faceau partedin nici una dintre aceste caste erau denumiti"intangibilii" sau "paria". Fata de castelesuperioare privarea lor de drepturi era maiaccentuat<l decat a slugilor.

E

~~.0:~

~

Page 3: Subcontinentul indian

~ este o suferin~,c generatl de dorin~, ~i prin"ti urmare putem sc;lpade suferin~ dac;l stingem~ 1n noi dorintele. Astfel sufletul scap;l din: circuitul na~terii ~i rena~terii, poate ajunge In~ Nirvana, adic;lln starea de fericire etem;l.

Regate ~i imperiijn timp ce Buda l~i propaga doctrinele,regatele din India se rnzboiau Intre ei, ~i peteritoriile din nord-vest au Inceput s;l seinfiltreze influente persane ~i grece~ti.Cuceritorul macedonean, A1exandru cel Mare,dup;l ce a cotropit imperiul persan, a p;ltruns~i 1n India, ~i l-a Invins pe regele Puru, dar lacererea soldatilor s;li obositi, care nu doreau onou;llntalnire cu elefantii de luptl s-a retras.

Fondatorul marii dinastii Maurya,Chandragupta (321-2971. Ch.) probabil a fostparticipant. la rezistenta fat;l de A1exandru celMare. Dinastia Maurya a fost prima (~i pentru2000 de ani ~i ultima) care a reu~it sa-~iextinde controlul asupra majoritltii subcon-

O Capite! de

co!oana al rege!ui

Asoka, membru a

dinastiei Maurya.

O Cap de Buda in

stilul epocii Gupta,

din sec. V.

numele de Buda il chema Gautama Siddhartha(in jurul 535-483 i. Ch.). Denumirea glorioasaBud inseamna "iluminatul". Dupa traditie eraoriginar dintr-o familie domneasca, a primit oeduca1;ie aleasa, dar a fost ferit de tumultulvie1;ii. Priveli~tea unui om batran, a unui bolnavincurabil, al unui mort ~i al unui ascet l-au puspe Guatama fa1;a in fa1;a cu moartea ~i cusuferinta. Dupa aceste int.1lniri o perioadalunga cauta adevarul ~i la varsta de 36 de ani adevenit ilumjnat. Dupa acest eveniment ainceput sa-~i propage ideile. Pe oameni iiindemna la urmarea "caii de mijloc", adica sase ab!;ina de la huzur, dar ~i de la ascetism(renuntarea la binefacerile vie1;ii de zi cu zi).inva1;atura principala al lui Buda era ca viata

00 Picturi hinduse din epoca Gupta

timpurie din templul budistAdjan. Stanga: in

fa~a statuia lui Buda.

tinentului, cannuind din capitala Pataliputraa~ezata in inima dens populata a Indiei, inbazinul Gangelui.

Cel mai mare domnitor Maurya, Asoka(cca.268-232 i. Ch.) ~i-a inceput domnia carege cuceritor, dar i s-a f~cut grea~ dev~rsarea de sange ~i s-a convertit la religiabudista. A incercat s~-~i transpun~ ideile inpractic~, a pomit o serie de munci voluntare,proclama nonviolenta ~i toleranta fa~ desupu~i. Cele mai minunate monumenteMaurya sunt acele coloane cu inscriptii pecare Asoka le-a ridicat in intreaga imp~rntie. A

: trimis misionari budi~ti in strnin~tate ~i in unna

activit~tii acestora s-au pus bazele rnspandiriij budismului in Asia rns~ritean~, incepand cu~ Binnania ~i Ceylonul. Arta ~i arhitectura~ budista a i:nflorit ~i in interiorul Indiei, cu toate

49

Page 4: Subcontinentul indian

SUBCONTINENTUL INDIAN

~~

.0::0

1:

~..

]

putere in partea de nard-vest a cantinentului,hunii heftaliti. O periaad~ au fast respinseatacurile s~getatarilar rnzbainici, dar putereasaldatilar s-a epuizat ~i lmp~rntia Gupta s-adestrnmat.

O Cel mai minunat monument al arteidravidiene din secolul Vlll-lea, templul dinKailasa. Secole de-a randul a fost loc de

pelerinaj pentru hindu~i, jaini~ti ~i budi~ti.

hindu~ii vor putea convietui in pace. in fmalantagonismele religioase au jucat -~i joaca ~iazi -un rol important In istoria Indiei: acesteaau determinat divizarea in mai multe state asub-cbntinentului indian.

O~tile musulmane au patruns In Indiaprima data In secolul al VIII-Iea. Au' pradatIndia de Nord, au cucerit Sindul Cregiunea desud al Pakistanului de azi). Cu aceastalnaintarea lor s-a oprit, dar In secolul al X-Ieadinastia turco-afgana a Gaznevizilor a ocupatPunjibul ~i l-a anexat imperiului musulmancentro-asiatic. Noile incursiuni au slabit Incontinuare regatele hinduse, care timp de unsecol nici nu au lncercat sa fac;1 cuceriri noi.Atunci a ajuns la putere In Ghazni o nouadinastie mult mai putemica.

Sultanatul din DelhiCel mai activ membru al noli dinastii,Muhamad, a atacat India de Nord In-1192, asfarimat confederatia.~ nord hindusa, ~i ainstalat In Delhi ca vicerege un sclav turc dear sau. Acest conducator a lnfiintat a~a numitadinastie a sclavilor. El ~i urma~li sai au extinsputerea sultanatului musulman asupra intregiiIndli. Regatele hinduse din nordul tarii nu aufost desfiintate, ci au fost vasalizate, iarpopulatia nu a fost convertita In lntregime lareligia islamica. Dar lncetul cu lncetul nouareligie a prins rad:l£ini In. India, ~i inspirate demodele persane, arta plastica, cea decorativa~i arhitectura islamica au lnceput sa marchezecultura indiana.

in istoria sultanatului au fost perioadebune ~i perioade rele, dar dupa 1398, cindcuceritorul mongol Timur Lenk i-a pradatteritoriile, a intrat In declin. Urmatoriicuceritori au lasat dupa ei amintiri mult maifrumoase. Ei au fondat cel mai stralucitimperiu musulman al subcontinentului: IndiaMogulilor .

Puterea islamuluiin perioada urm~toare a devenit foarte clar ,c~ budismul i:n cadrul maselor mari nu' poateconcura cu hinduismul i:n reinnoire, ~i astfelbudismul in secolul al IX-lea a intrat intr-undeclin rapid. Hinduismul ins~ in aceast1perioad~ trebuia s~ fac~ fa~ unei provoc~riexteme mult mai dure -islamismului.

Islamul este o religie foarte combativ~, ~ipropov~duia c~ Dumnezeul este unu ~i exis~ osingura cale, calea fericirii de apoi. Pentruindivid purta un mesaj total diferit fa~ deconceptia religiilor hinduse, a clror element debaza era transmigratia sufletelor, circulatie a~terii ~i a rena~terii timp de milioane de ani.A$a a devenit foarte incert, dac~ musulmanii ~i

ca: Impa:ra:tia Maurya s-a dezintegrat foarterepede dupa: moartea lui Asoka.

Dupa: epoca statelor mici aflate In ra:zboi Insecolul al III-lea o noua: dinastie, dinastiaGupta a reunit mare parte a subcontinentului.impa:ra:tia lor a atins epoca de glorie subdornnia lui Chandragupta II. (376-415). inspiritul hinduismului reannoit cultura indiana:I~i tra:ia perioada de i:nflorire. Au fost scrise Inlimba sanscrita: capodopere lirice ~i dramaticeuria~e, era In plina: dezvoltare sculptura ~iarhitectura hindusa: cu stilul sa:u somptuosfa:ra: egal.

S-au obtinut rezultate marcante In mate-matica: ~i astronomie. Indiei dinastiei Gupta lidatora:m aplicarea corecta: a valorilor zero ~izece. in secolele V ~i VI a apa:rut o noua:

O Siva era deseorireprezentat ca zeulDansului Cosmic,care deodatacreeaza ~i nimice~teUniversul

reprezentat prininelul ce-1 inconjoara.Aici Siva calca undemon marunt.Asemenea figuriturnate din bronzerau foarteraspandite insecolele X-XII.

~

iQ.~"al0!!

~

50Istorie universal~ 53.:. INDIA MOGULILOR Istorie universal~ 119- INDIA 051 FAMILIA GHANDI


Recommended