+ All Categories
Home > Documents > Studiul Izvoarelor ID

Studiul Izvoarelor ID

Date post: 07-Jul-2015
Category:
Upload: ionut-florin-ciuclea
View: 384 times
Download: 8 times
Share this document with a friend

of 41

Transcript

UNIVERSITATEA AL.I.CUZA IAI FACULTATEA DE ISTORIE Invmnt la distan

TIINE SPECIALE ALE ISTORIEIPALEOGRAFIA ROMNO-CHIRILICAutor: Prof. univ. dr. Gheorghe PUNG Titular curs: Prof.univ.dr. tefan-Sorin GOROVEI

ANUL II SEMESTRUL I 2006-2007 ISSN 1221-9363

CUPRINS

I. Introducere ....3 II. Introducerea alfabetului latin ...6 III. Elemente de diplomatic 7 IV. Elemente de cronologie .8 1. Noiuni de cronologie tehnic astronomic ..9 2. Elemente cronologice secundare 11 V. Sigilografia 14 VI. Alfabetul ..20 - Bibliografie ..22 - Mic glosar heraldic ..24 - Plane ...25

2

I. IntroducerePaleografia romno-chirilic este tiina auxiliar a istoriei care se ocup cu citirea, studierea i transcrierea corect a documentelor (hrisoave, ispisoace, testamente, etc.) i a manuscriselor scrise n limba romn cu alfabet chirilic. S-a afirmat de ctre cercettori c ea poate fi considerat regina tiinelor speciale ale istoriei. i aceasta pentru c multe discipline, cum ar fi epigrafia, genealogia, cronologia, numismatica, codicologia datoreaz paleografului descifrarea diferitelor texte. Spre deosebire de alte paleografii, cea care se ocup de cercetarea izvoarelor redactate n limba romn are unele elemente specifice. Avem n vedere, n primul rnd, faptul c spre deosebire de alte paleografii (srb, bulgar, rus) n cazul nostru alfabetul chirilic este folosit pentru o limb neslav care are un fonetism i o structur diferit. De aici i dificultatea redrii valorii fonetice a textelor elaborate n limba romn cu alfabet chirilic pn la mijlocul secolului al XIX-lea. Pe de alt parte, tot de aici deriv i necesitatea nlocuirii acestei grafii cu una specific limbii romne. S remarcm totui c biruina scrisului n limba romn a fost un fenomen cultural complex, de lung durat, poate cel mai important din epoca medieval (P.P.Panaitescu). n ceea ce privete cauzele i mprejurrile care au dus la introducerea limbii romne n documentele de cancelarie i n cele private ca i n biseric au existat mai multe opinii. Aa numita teorie husit enunat prima dat de N.Iorga (1904) i acceptat apoi i de ali cercettori susine c Reforma lui Jan Hus din Boemia a determinat introducerea limbii romne n biseric. Ali specialiti consider c propaganda catolic de lung durat ar fi dus la apariia primelor cri teologice n limba romn. Problema nceputurilor scrisului n limba romn a intrat ntr-o nou faz odat cu descoperirea a aa-numitelor rotacizante: Codicele Voroneian, Psaltirea Scheian, Psaltirea Voroneian i Psaltirea Hurmuzaki. Plecnd de la caracterul arhaic al limbii celor patru manuscrise, unii cercettori au crezut c ele s-ar putea data naintea secolului al XVI-lea. Folosind i hrtie, prin grafie, prin descifrarea unor notie criptografice, prin vechimea originalelor dup care au fost copiate, prin raportarea la anii de apariie a versiunilor coreiene etc) specialitii au propus diveri ani cuprini ntre 1423 i 1585. Relund cercetarea, recent Alexandru Mares i Ion Gheie au demonstrat, credem, c aceste texte au fost copiate la mijlocul secolului al XVI sub influena curentului cultural protestant. Dup aceiai reputai lingviti, crile de slujb n-au putut fi traduse dect din iniiativa Reformei. Astfel, Liturghierul tiprit de Coresi la 1570 a fost rodul unei astfel de iniiative patronat de episcopul calvin Pavel Tordasi. De altfel, trebuie s observm c toate crile tiprite n limba romn de Coresi se adresau doar romnilor din Ardeal; pentru a preveni extinderea Reformei la est i sud de Carpai domnii din Moldova i Muntenia nu comandau dect tiprituri n limba slavon. Textele romneti din secolul al XVI-lea, n numr de aproximativ 200, cuprind o treime texte literare i dou treimi documente de tot felul, notie scrisori, nsemnri etc. Dup cum se cunoate, primul document databil este scrisoarea lui Neacu din Cmpulung din 1521. Restul textelor ajunse pn la

noi snt posterioare anului 1550, ele devenind din ce n ce mai numeroase cu ct ne apropiem de sfritul veacului. Aceast scriere ptrunde timid n cancelaria lui Mihai Viteazul (1600), iar doi ani mai trziu i n cancelaria domnilor moldoveni. n unele acte particulare emise de preoi, boieri, mici dregtori locali sau chiar de unii domni (cazul lui Petru chiopu) ea fusese folosit i n anii anteriori. Faptul c primul text romnesc databil este din 1521 nu nseamn c limba romn nu a putut fi ntrebuinat n scris i naintea acestei date. Muli specialiti au ncercat s plaseze alctuirea unor astfel de texte nainte de 1500. Dup prerea lui P.P.Panaitescu trebuie s excludem orice influen extern att n ceea ce privete primele acte interne ct i n ce privete traducerea n limba romn acelor texte religioase. n cazul textelor cu caracter laic autorul ncerca o explicaie prin ridicarea unei noi pturi sociale care nu tia slovenete i nu voia s nvee limba stpnilor ca i prin dezvoltarea oraelor i a comerului care necesita un numr mare de cunosctori de carte. S-a observat, pe bun dreptate, c aceast interpretare este mecanic, impus de ideologia marxist, care punea pe prim plan factorul intern. Trebuie s recunoatem ns c scrierea actelor particulare, a corespondenei, a testamentelor i a diverselor nsemnri nu s-au fcut sub influena extern; acestea au fost, de altfel, cele dinti ncercri de folosire a limbii romne. n ara Romneasc, dup scrisoarea lui Neacu din Cmpulung (1521) urmeaz un zapis de vnzare a unei pri de moie de la 1563-1564; o mrturie a egumenului mnstirii Bistria (21 decembrie 1573); un zapis de cumprare a unui teren (1576); dou zapise de vnzare a unor locuri (1579-1580; 25 martie 1582) un testament al clugriei Maria (15911600). Acestea snt continuate tot de astfel de izvoare pn n vremea cnd Mihai Viteazul ocup Transilvania, perioad n care au fost depistate mai multe documente care nu mai aveau un caracter strict particular. n acest sens, s ne reamintim c domnul muntean a reuit s impun folosirea i a limbii romne n cancelaria din aceast provincie. Putem vorbi, aadar, de un proces cultural ce a durat mai multe decenii ce a avut i implicaii politico-sociale. De relevat este i faptul c actele i scrisorile emise n timpul stpnirii Ardealului nu aparineau unor mici boieri cum credea P.P.Panaitescu, ci marilor si dregtori; vistierul Dumitrachi, marele vistier Brcan, logoftul Fiera, vistierul Nica, logoftul Teodosie, acestea fiind redactate chiar de ei (cazul lui Brcan i Teodosie) sau de unii grmtici. Ei erau cunosctori i ai limbii slavone din moment ce preambulul i formula final snt elaborate n aceast limb. n Moldova ntlnim o situaie asemntoare. Aici remarcm, n primul rnd numeroasele nsemnri, redactate n limba romn de Petru chiopu. i aceasta pentru c domnul care a trit mult timp n mediul grecesc cunotea alfabetul chirilic nu i slavona. O situaie oarecum asemntoare o regsim i n mediul stesc unde martorii consemnai n unele zapise, cum ar fi cel din 23 iulie 1592, subscriu n limba romn: Eu Ionu dasclu amu scrisu cu zisa lu(i) Ionu Budalu. Cum era i firesc, n Transilvania, cu excepia stpnirii lui Mihai Viteazul, limba romn, poate fi ntlnit doar n actele particulare. Unii cercettori au ncercat s coboare data folosirii limbii romne n scris.4

Cu dou decenii n urm Michel Ballard descoperea n arhivele genoveze un act din 25 august 1360, prin care un locuitor al Chiliei, aga Costa, se mprumuta cu o sum de bani de la un negustor din Pera. Conform documentului amintit, contractul s-a tradus de lingua latina n romecha et de romecha in latina. Cercettorul francez a considerat c aceasta ar fi prima meniune a scrisului n limba romn (romecha=romn). La puin timp (1983), Andrei Busuioceanu a publicat o not sugestiv intitulat O nou descoperire despre vechimea limbii romne scrise. Dup opinia noastr actul emis n Chilia avea n vedere o traducere din latin n greac (romecha=romei) i invers, cum se obinuia n cadrul unor astfel de tranzacii financiare. Exist i alte fantezii vehiculate n lucrri mai vechi sau mai noi. Dup unii cercettori, Codicele de la Ieud ar fi fost copiat la 1391. De fapt acest an se refer la momentul cderii unor stele, informaie care apare ntr-o variant slavon, copiat pe la 1630. Bogdan P.Hadeu credea c n vremea lui tefan cel Mare s-ar fi scris un Cntec de lupt n versuri romneti. S-a demonstrat ns c i aceasta este o copie de la sfritul secolului al XVI-lea. Cei mai muli cercettori au crezut c varianta moldoveneasc a scrisorii de jurmnt de la Colomeea ar fi fost redactat n limba romn. Acetia se bazeaz pe o nsemnare fcut pe o variant latin a jurmntului: Acest act a fost tradus din romnete n latinete, dar regele a primit exemplarul scris n slovenete (Haec inscripcio ex Valachio in latinum veres est, sed rex Rutheniam lingua scriptum accepta). i aceast interpretare este ns forat. Dup cum se obinuia n cadrul relaiilor moldo-polone, omagiul personal se depunea cu cteva zile naintea jurmntului scris. Astfel, dac la Colomeea ceremonialul a avut loc pe 12 septembrie 1485, documentul n limba latin emis pentru Coroana polonez este din 15 septembrie iar varianta slavon pentru Moldova a fost redactat a doua zi. Lingvitii i unii istorici cred c adnotarea de mai sus se afl pe o copie latin. Aceasta a fost comandat de regele polon pentru a se vedea dac nu exist deosebiri ntre cele dou documente. Dovada categoric c s-a tradus din slavon i nu din romn (s nu uitm c n Polonia, Moldova era numit Valahia) o constituie faptul c aceast copie are data 16 septembrie (i nu 15) i este identic cu originalul slavon. n registrele de socoteli ale Sibiului sub data 30 septembrie se consemna c s-a pltit unui preot romn (Sacerdoti Wallachicati) un florin pentru redactarea unor scrisori n aceeai limb. Majoritatea specialitilor vd i n aceast nsemnare o mrturie despre existena unor vechi scrisori romneti. Fiind un preot romn care tia slavonete i aceast interpretare trebuie privit cu unele rezerve. Existau mai multe categorii de dieci (grmtici) care au scris n limba romn: 1) cancelaria domneasc; 2) cancelaria trgurilor; 3) cancelaria satelor; 4) casele marilor boieri. Diecii satelor i trgurilor provin, n general, din familii ale micii boierimii, ei scriind actele de vnzare-cumprare a moiilor, cei din cancelaria domneasc fac parte din familii cu venituri diverse: de la micii boieri pn la marii dregtori.5

II. Introducerea alfabetului latinnlocuirea alfabetului chirilic cu cel latin a fost rezultatul unui proces ndelungat care strbate ntreaga cultur romneasc scris din epoca medieval i modern. Primul romn care a ntrebuinat sistematic alfabetul latin a fost marele logoft Luca Stroici, despre care s-a crezut c a studiat n mediul german sau cel polonez. Unii cercettori au considerat c nu exist nici un fel de mrturie din care s surprindem direct motivele acestei aciuni ortografice. Mrturia ns exist: nu s-a observat c Luca Stroici isclete cu litere latine doar ispisoacele domneti emise de cancelaria Moldovei n timpul domnului care de natere a fost sas, de lege luteran, Iancu vod (noiembrie 1579 septembrie 1582). n urma revenirii lui Petru chiopu pe tronul Moldovei, acelai dregtor a subscris ispisoacele domneti doar cu chirilice, datndu-le dup era constantinopolitan. ntre cancelariile primilor doi voievozi cu convingeri protestante exist i alte asemnri: dac la 1563, unele urice aveau semntura n limba greac Ioan voievod i formula slavon Stroici a isclit, n timpul lui Iancu Sasu, exist subscrieri de tipul Stroicz, anno 1580; Stroicz logofet, 19, anno 1580. De reinut este i faptul c n ultimul caz nu este vorba de o scriere n limba romn, ci doar de folosirea alfabetului latin i a cifrelor arabe, probabil tot sub influena Ardealului. Astfel, chiar tatl marelui logoft semna Iohannes Stroitz camerarius Rodnensis n perioada cnd activa n aceast provincie. n aceste condiii, ne-am putea explica i de ce Iancu Sasu l-a numit ef al cancelariei domneti pe Luca Stroici: ambii au copilrit i studiat n Transilvania i poate i n Moldova, au avut aceleai afiniti culturale i confesionale, fiind apropiai i n calitate de rude ale familiei lui Petru Rare. Se tie, de asemenea, c n acest spaiu au circulat i cele mai vechi versiuni romneti ale rugciunii de baz a cretinilor Tatl nostru, ele fiind atestate documentar chiar n perioada n care Ion Stroici este menionat n calitate de cmra de Rodna. Cercetri recente au emis ipoteza c versiunea Luca Stroici publicat n Polonia, este o traducere dup un text latin i nu unul slavon, fcut, probabil, dup ediia sibian a Tetraevanghelului. Care au fost cauzele tipririi acestei versiuni romneti, cu alfabet latin n anul 1594? Hadeu considera c Luca Stroici a scris astfel din imboldul contiinei sale latine, vrnd ca prin simpla expoziie a rugciunii dominicale romne, s scoat la lumin i s arate la iveal nceputurile naiunii sale. n schimb, polonezul Emil Kaluzniacki afirm c acest text are tot atta de puin comun cu contiina latin ca i Tatl nostru publicat n 1592 de Megister sau de Andrei Mller, n 1680 i c Stroici nu a vrut dect s ofere nvailor strini care nu cunoteau alfabetul chirilic, putina de a-i forma o idee despre spiritul i caracterul limbii romne. Mai recent, Emil Vrtosu considera c n acest act cultural trebuie s vedem i influena colilor catolice poloneze i a umanitilor italieni, de la care Luca Stroici ar fi cptat i contiina originii latine a moldovenilor, la a crei revalorificare se va fi gndit, ncercnd s se foloseasc de litere strmoeti. Dup opinia noastr, rspunsul la aceast complex ntrebare nu se poate da fr o succint analiz a contextului intern i internaional n care s-a6

produs acest fenomen cultural. Astfel, mai nti, trebuie remarcat faptul c ideea romanitii noastre nu se gsete la nici unul dintre cronicarii moldoveni de limb slavon din veacul XVI. Apoi, latinitatea romnilor este evideniat de oameni politici i de cultur ai Europei n special n acei ani n care se iniiau ligi cretine i cruciade antiotomane. Astfel, la intrarea sa n Moldova, Despot, n calitate de trimis al Sfntului Imperiu Roman de Naiune German, a dat o proclamaie prin care se angaja solemn s lupte zi i noapte mpotriva necredincioilor i blestemailor turci, mpreun cu voi, oameni viteji i rzboinici, care descindei din valoroii romani, ce au fcut s tremure lumea. Dar, acest voievod a fost organizatorul colii latine de la Cotnari, care, n spiritul ideii Reformei, i propunea s introduc litere strmoeti n Moldova. Aadar, putem presupune c iniiativa tipririi acestei rugciuni a venit din partea marelui logoft moldovean. Indiferent dac traducerea i aparine sau doar a fost copiat dup o variant ardelean, Luca Stroici trebuie considerat primul crturar moldovean care a ncercat s demonstreze romanitatea neamului su i, deci, i latinitatea limbii romane. Discuii aprinse n vederea participrii la aceast cruciad s-au purtat n Polonia, probabil chiar i n seimul n care Luca Stroici I-a druit lui Sarnicki aceast rugciune. Exist, ns, i dovezi n legtur cu implicarea boierului moldovean n aceste tratative. La 3 decembrie 1593, arhiducele Ferdinand al Austriei i acorda permisiunea s mearg la Bolzano, probabil pentru a-l determina pe Petru chiopu s revin pe tronul Moldovei, dup succesul cruciadei. De asemenea, ntr-un raport adresat mpratului, n toamna anului 1595, se scria: Se poate vedea cum s-au ngrijit cu ajutorul polonilor, acela ce este azi voievod n Moldova, cu numele de Ieremia, i mpreun cu el cellalt, Luca Stroici, care este azi mare logoft al Moldovei. Iar aceti Ieremia i Luca aud c anul trecut au fost aici la curtea Maiestii Voastre Cezaree. i cum acetia au fost instrumentul pentru a se face mare ncurctur cum s-a i fcut mi pare ru c atunci cnd au fost ei pe acolo nu am fost i eu, pentru a lua msuri din vreme. Chiar dac autorul acestei misive ar putea fi bnuit de un anume subiectivism, informaia conine un adevr indubitabil: neacceptnd s participe la Lig, Polonia s-a mulumit doar cu instalarea lui Ieremia Movil pe tronul Moldovei, domn care urma s se recunoasc vasal al regelui Sigismund III. Dup prerea noastr, de aceste proiecte se leag i tiprirea rugciunii Tatl nostru n Polonia. Dup cum a relevat B.P.Hadeu, ea a fost depistat n Corpul legilor polone, adunate de Stanislav Sarnicki, o voluminoas lucrare de 1316 pagini. n partea de nceput, snt tiprite procesele verbale ale seimului din 1592, iar la fila 73 se menioneaz numele lui Luca Stroici. Spre finalul crii, la pagina 1223, Sarnicki reproduce formularul jurmntului de vasalitate pe care l depuneau odinioar domnii Moldovei n faa regilor poloni, iar pe fila urmtoare apare, sub form de apendice, aceast oraiune dominical romneasc cu o not n care se arat c a fost primit cu autograf de la marele logoft n timpul seimului din 1592.

III. Elemente de diplomaticDeoarece hrisoavele (uricele), care erau acte solemne au continuat s fie emise n slavon chiar i n secolul al XVII-lea, documentele scrise n limba7

romn (porunci domneti, ispisoace, zapise etc.) nu au pstrat dect parial formularul diplomatic clasic. Cuprinsul actului este structurat n cele trei pri: protocol, context i eschatocol. Invocaie simbolic (crucea) nu lipsete la documentele originale. Invocaie verbal, adic formula de invocare a divinitii prin cuvinte o regsim, n limba slavon doar la documentele emise de cancelaria domneasc. Intitulaia, cuprinde numele, titlul i domiciliul persoanei care emite actul; Aceasta este introdus, att n Moldova ct i n ara Romneasc prin adverbul adic urmat de persoanele personal eu: adic eu. n scrisori de obicei aceast lipsete. Inscripia (adresa) o ntlnim n epistole i ea cuprinde numele, titlul i calitatea destinatarului. Salutaia caracterizeaz, de asemenea numai scrisorile. Promulgaia, care deschide cea de-a doua parte a documentului (contextul) folosete sintagme cum ar fi s se tie, dm tire etc. Naraia conine relatarea faptelor i a mprejurrile n se indic motivele ce l-au ndemnat pe emitent s emit documentul. Dispoziia exprim voina emitentului referitoare la obiectul actului i apare de obicei n actele de vnzare-cumprare, de donaie i testamentare, dar nu o gsim n scrisori. Ea se exprim prin formulele: s-i fie lui moie, s fie volnic s stpneasc etc. Ea conine uneori i clauza prohibitin, ntlnit sub formula nime s nu aib treab cu aceast moie; scrisori. Sanciunea, exprim pedeapsa spiritual care l va ajunge pe cel care nu respect dispoziia actului i este prezent n actele de danie i n testamente. Coroboraia indic modalitile de ntrire a documentului i se ntlnete numai n actele de proprietate, n testamente i donaii. Formula cu care se introduce numele martorilor era: i mrturie au fost; i mrturia a muli oameni buni i btrni. n Moldova snt expresii ca: i n tocmal au fost, i n tocmala noastr s-au ntmplat etc. Aici se menioneaz numele martorilor i modul n care se valideaz documentul (pecete, punerea degetului, isclituri). Cea de-a treia parte a unui document (eschatocolul) se refer la datarea toponimic i cronologic, care de obicei apar n varianta slavon. n Moldova, n unele elemente cronologice (an, lun, zi) lipsete anul (vleatul). Tot aici, documentele se termin cu meniunea grmticului (pisarului).

IV. Elemente de cronologieCompus din termeni greceti cronos = timp i logos = cuvnt, expunere, cronologia este o tiin special a istoriei, care se ocup cu stabilirea datelor evenimentelor istorice i a documentelor, studierea diferitelor sisteme dup care oamenii au msurat i socotit timpul. Dup cum se cunoate, n cercetarea izvoarelor istoricul este adeseori nevoit s verifice atent datele cronologice ale izvoarelor pe care le folosete. De aceea el trebuie s aib suficiente cunotine privitoare la sistemele cronologice folosite n diverse epoci istorice i n regiuni diferite pentru a le raporta la sistemul actual.8

n antichitate i la nceputul Evului Mediu nu se cunotea sistemul actual de datare dup un calendar comun cu anul (milesismul) i luna dup aceleai er (dup Hristos). Egiptenii datau evenimentele istorice dup anii de domnie ai faraonului; grecii dup magistraii eponimi sau dup jocurile olimpice care i aveau originea n 776 .d.H. Pentru cei mai muli istorici ai acestei epoci timpul istoric este vag, confuz i extrem de diferit. Este epoca n care s-a impus conceptul de timp nedefinit i ciclic care dateaz dup scheme cronologice care nsemnau zeci i sute de mii de ani. Odat cu extinderea cretinismului care coincide cu perioada final a antichitii i nceputul epocii medievale se impune un alt concept fundamental, cel al duratei scurte, limitat i precis msurat. ncercarea de a se stabili data crerii lumii dup textul Bibliei a dus la apariia multor scheme cronologice. Deoarece Vechiul Testament s-a transmis n mai multe versiuni (ebraic, greac i latin) cuprinznd tiri contradictorii, s-a ajuns la plnuirea a circa 120 de variante privitoare la aa numitele ere universale (de la Facerea lumii) datate ntre 6984 i 3761 .d.H.: alexandrin (5590 .d.H.) a Antiohiei (5535 .d.H.) evreiasc (3761 .d.H.), constantinopolitan (1 septembrie 5509) etc. Dup cum se cunoate, n ara Romneasc s-a folosit nc din primele documente era constantinopolitan numit i de zidirea lumii sau de la mntuirea lumii, avnd ca punct de plecare (stil) ziua de 1 ianuarie, stilul bizantin introducndu-se n vremea lui Ion Vod (1572-1574). De aceea pentru transformarea vleatului (aa se numea anul dup era constantinopolitan) n anii erei cretine (numit i de la naterea lui Hristos) scdem n cazul documentelor munteneti 5508 pentru primele opt luni ale anului (ianuarieaugust) i 5509 pentru ultimele patru luni (septembrie-decembrie). n Moldova, aceast regul se aplic ncepnd cu domnia lui Ion Vod cnd se introduce stilul 1 septembrie. Deoarece actele n limba romn snt scrise din a doua jumtate a secolului al XVI-lea, este firesc s apelm la aceast variant. n cazul n care documentul are numai vleatul, lipsind luna n care a fost redactat, l datm n limitele 1 septembrie din anul anterior 31 august din anul n care a fost scris. De exemplu, vleatului 7146 i corespunde (1637 1 septembrie 1638 31 august). De obicei, elementele cronologice i topografice snt redate n slavon. 1. Noiuni de cronologie tehnic astronomic Dup cum se cunoate, ziua mpreun cu noaptea, adic intervalul de timp scurs ntre dou rsrituri de soare a fost singura modalitate de msurare a timpului n perioada mai veche. Aceasta este numit ziua civil i cuprindea 24 de ore, adic timpul n care pmntul fcea o rotaie n direcia Vest-Est n jurul axei sale. La 1884, un inginer american a mprit ecuatorul n 24 de zone numite fusuri orare, prin 24 de meridiane care brzdeaz pmntul de la polul nord la polul sud la distana de 15 longitudine unul de altul. Fusul 0 (zero) este fusul de origine, prin mijlocul cruia trece meridianul Greenwich de lng Londra, iar fusul 12 se afl n strmtoarea Behring i este cu 12 ore nainte fa de Greenwich. Altfel spus, la vest de aceast linie ne aflm cu o zi mai nainte dect zona de la est; dac la rsrit de meridianul 12 ar fi ziua 5 aprilie la apus este 6 aprilie.9

Plecndu-se de la durata de revoluie (micarea lunii n jurul pmntului care dureaz 29 de zile, 12 ore, 44 minute i 3 secunde sau aproximativ 29 zile) s-a ajuns la luna sinodal care este rstimpul dintre dou faz identice ale ei. De exemplu, de la o lun nou, numit i crai nou la alt lun nou. Urmrindu-se cele patru faze ale lunii (luna nou, primul ptrar, luna plin i ultimul ptrar), s-a ajuns la sptmn. Primii care au folosit aceast unitate de msurare a timpului au fost babilonienii i evreii de unde a trecut la greci i romani. De remarcat este i faptul c mul timp romanii au avut o sptmn format din opt zile (numit nundinae) notate cu litere de la A la H. Anul tropic (sau solar) are n vedere durata de revoluie a pmntului n jurul soarelui care este de 365 de zile, 5 ore 48 de minute i 46 de secunde. Un element cronologic important n desemnarea anului a fost era, care este un moment fix de la care ncepe numrtoarea continu a anilor. Erele pot fi: universale, care snt n legtur cu presupusa facere a lumii (era bizantin sau constantinopolitan 1 septembrie 5509 n d. H); aa zisele ere politice ( era fundrii Romei) care ar ncepe n 753 .d.H); era religioas care este folosit n zilele noastre (numit n perioada comunist era noastr, cnd n mod normal se numea dup Hristos = d.H., a fost inventat de Dionisie Exiguus (cel Mic) n legtur cu momentul naterii lui Hristos. Dup unii specialiti se consider c Naterea Domnului a avut loc cu patru ani mai devreme. Acest sistem cronologic s-a impus la multe popoare europene nc din epoca medieval, i s-a generalizat n epoca modern. Sistemele calendaristice snt de trei tipuri: 1-solare, 2-lunaro-solare i 3-lunare. Primii care au folosit un calendar solar, ncepnd cu anul 4241 .d.Hr., au fost egiptenii. Acesta avea 12 luni a cte 30 de zile fiecare plus cinci zile adiionale, adic 365 de zile. Calendarul solar egiptean era defectuos deoarece nesocotea cele aproape 6 ore din durata anului solar, astfel c la patru ani se produce o diferen de o zi ntre calendarul civil i anul tropic. Calendarul lunaro-solar are la baz principiul ca ntia zi a fiecrei luni lunare s coincid cu apariia lunii noi, iar echinociile i anotimpurile s nu s se deplaseze. Pentru a ndeplini aceste condiii trebuie s existe o concordan ntre micarea lunii n jurul pmntului i micarea de revoluie. n anul 432 .d.H, atenianul Meton a descoperit ciclul lunaro-solar de 19 ani. Astronomul grec a constatat c n 19 ani solari se includ aproape perfect 235 de lunaii (29 i zile) anul cuprinznd 354 zile, fiind mai scurt cu aproximativ 11 zile dect anul solar. Calendarul solar roman st la baza cronologiei moderne. n perioada veche, romanii au avut un an (de la annus=ciclu, inel) de 10 luni, care ncepea la 1 martie i se termina cu decembrie, avnd 304 zile. Mai trziu, probabil n vremea lui Numa Pompilius, s-a stabilit un an de 12 luni, adugndu-se lunile ianuarie (29 zile) i februarie (28 zile). Deoarece acest an avea 355 de zile s-a hotrt ca din doi n doi ani s se intercaleze o lun dup 23 februarie numit Mercedonius, avnd alternativ 22 i 23 de zile, realizndu-se, astfel, o oarecare concordan cu micarea de revoluie (anul mediu civil avea 366 zile, fiind mai lung dect anul tropic cu aproximativ o zi).10

Reforma iulian a fost iniiat de Iulius Caesar n anul 46 .d. H. Sistemul cronologic aplicat acum suprima luna Mercedonius, stabilind lungimea anului la 365 de zile i 6 ore prin mrirea numrului de zile la unele luni i intercalarea la patru ani a unei zile, ntre 23 i 24 februarie (de la dies bis sextus = nc o dat a asea zi adic a asea zi nainte de 1 martie (de aici i anul bisect). Prin aceast reform nu s-a realizat o concordan deplin ntre anul astronomic (365 de zile, 5 ore, 48 de minute i 46 de secunde) i anul iulian (365 zile i 6 ore( cel din urm fiind mai lung dect anul astronomic cu 11 minute i 14 secunde, care, la 128 de ani, nsemna o diferen de o zi. n vremea papei Grigorie al XIII-lea (1572-1585) s-a aplicat aa-numita reform gregorian. Pentru a elimina diferena de 10 zile dintre anul astronomic i cel iulian s-a hotrt ca dup ziua de joi 4 octombrie 1582 a urmat vineri 15 octombrie. ncercnd s evite acumularea de minute n plus la noul calendar s-a stabilit ca anii biseci seculari (1600, 1700, 1800, i 1900) numai anul 1600 rmnea bisect, ceilali devenind ani comuni. Reforma gregorian s-a aplicat mai nti n rile catolice i apoi n cele protestante. Biserica ortodox din Romnia a adoptat calendarul iulian abia n 1924 cnd s-a hotrt ca data de mari 1 octombrie, s devin mari, 14 octombrie. 2. Elemente cronologice secundare n izvoarele medievale exist i alte elemente de datare: Crugul soarelui (prescurtat C.s), Mna anului (M.a), Minile lunilor (M.l), Crugul lunii (C.l.), Temelia (T) i Ciclul pascal (C.p.). Crugul soarelui reprezint o perioad cronologic de 28 de ani dup care zilele sptmnii cad iari pe aceleai date de lun. Anul comun are 52 sptmni i o zi. Dac la patru ani n-ar interveni anul bisect, dup apte ani zilele sptmnii ar cdea la aceleai date ale lunii. De aceea abia dup 28 de ani (7x4) zilele sptmnii revim la aceleai date lunare. Cnd se d vleatul (V) Crugul soarelui se afl prin formula V/28, iar cnd se d anul dup Hristos (mileniul = M) prin formula M-8/28 sau M+20/28, restul indic crugul, iar cnd nu este rest crugul este 28. Mna anului este elementul cronologic prin care se determin ziua de sptmn cu care a nceput un an sau ziua de sptmn a unei date lunare. Acest element cronologic se calculeaz cu ajutorul formulei (M+M/4 3)/7, restul fiind raportat la schema: 1 - mari; 2 - miercuri; 3 - joi; 4 - vineri; 5 smbt; 6 - duminic; 7 - luni. n cazul n care nu exist rest, Mna anului este 7. Minile lunilor reprezint un element cronologic format din nite cifre convenionale cordate lunilor din an cu ajutorul crora aflm ziua cu care ncepe fiecare lun. Cifrele snt urmtoarele: 1ianuarie; 4februarie; 4 martie; 7aprilie; 2mai; 5iunie; 7iulie; 3august; 6septembrie; 1 octombrie; 4noimebrie i 6decembrie. Crugul lunii (C.l) este o perioad de 19 ani solari (sau 235 lunaii numrul lui Meton) dup a crei mplinire fazele lunar revin la aceleai date ale lunilor. Crugul lunii reprezint ordinea unui an ntr-un ciclu de 19 ani i se afl aplicnd formula V/19 iar dac avem milenismul M-2/19 sau M+17/9, restul indicnd C.l. Atunci cnd nu exist rest, C.l. este 19.11

Dei am afirmat c aceste cifre snt convenionale, ele au o logic a lor pe care nu o putem explica n spaiul limitat al acestui curs (vezi D.I.R., Introducere, vol. I, Bucureti, 1956, p. 422). Pentru medieviti, valoarea practic a acestui element cronologic const n faptul c dac adunm M.l. cu M.a. Obinem o cifr care exprim n cifre ziua sptmnii cu care a nceput acea lun, cifrele avnd valoare: 1-luni; 2-mari; 3-miercuri; 4-joi; 5-vineri; 6smbt; 7-duminic. Cnd suma este mai mare dect 7 se scade din ea 7 i restul este ziua sptmnii. Temelia este elementul cronologic care indic vrsta lunii la o dat din an. Cu alte cuvinte, temelia exprim diferena de zile dintre anul lunar (354/355 de zile) i anul solar de aproximativ 365 de zile. Pentru a afla temelia unui an (C.l + 3) 11 trebuie s aflm Crugul lunii i s aplicm formula , restul 30 indicnd temelia. Ciclul pascal este o perioad de 532 de ani care reprezint produsul nmulirii Crugul soarelui (28) cu Crugul lunii (19) dup care toate elementele cronologice prezentate anterior revin la punctele de plecare pe care le aveau n anul nti al ciclului. Acest ciclu ncepe la anul 345 (la 20 de ani dup Conciliul de la Niceea). Primul ciclu: I-345-876; II-877-1408; III-1409-1940; IV-9412473. Data srbtoririi Patilor. Conciliul de la Niceea (325) a hotrt ca toi cretinii s srbtoreasc Patile dup echinociul de primvar (21 martie) n prima duminic de dup prima lun plin de pe cer. Dup calendarul vechi (impropriu numit stil vechi, stil desemnnd data de nceput a unui an). Patile puteau cdea ntre 21 martie i 18 aprilie. Pentru a calcula Patile trebuie s tim cnd cade luna pascal (luna plin de pe cer de dup 21 martie care este numit leginita fasc sau termenul pascal, deoarece Patile poate cdea cel mai devreme n ziua imediat urmtoare (dac este o duminic). Pentru a calcula leginita fasc (L.f) scdem din numrul convenional 106 Temelia anului dat i restul indic Liginita fasc. Dac restul este mai mic de 80 (care indic o zi care precede echinociul) se adun 30 i totalul arat n a ctea zi din an cade Leginita fasc ( luna plin pascal). Dup ce cunoatem la ce dat cade fasca (luna plin pascal) putem afla i ziua de sptmn n care s-a aflat, iar n prima duminic a fost Patile. Pentru aceasta folosim metoda minii lunilor prezentat anterior. Adunm Mna anului cu Mna lunii respective i numrul l raportm la schema 1-luni; 2-mari etcAflm,, astfel, data de sptmn cu care a nceput luna respectiv (de obicei, martie i aprilie) dup care putem afla Leginita fasc (luna plin pascal) i apoi Patile (n proxima duminic). Al doilea procedeu: numrm zilele sptmnii astfel: 1-mari; 2miercuri; 3-joi; 4-vineri; 5-smbt; 6-duminic; 7-luni. Reinem mna anului (M.a) respectiv. mprim la 7 numrul dat de Leginita fasc i lum n consideraie restul mpririi. Din dreptul Mini anului respectiv numrm unitile rmase din rest, ncepnd cu cifra dat de mna anului, i aflm data de zi cu care a nceput acest an. Cunoscnd Leginita fasc putem afla Patile care cade n duminica urmtoare lunei pline pascale. Pentru a nelege metoda de calculare s folosim ca exemplu anul 1457, cnd tefan cel Mare a ajuns domn al Moldovei. La M=1457 corespunde12

vleatul (V)=6965 (1457+5508=6965). Pentru aceasta trebuie s aflm Crugul lunii (C.l), Temelia (T) i apoi Leginita fasc (L.f) i Mna anului (M.a.). Crugul lunii (C.l.) =V/19= 6965/19 rest 11; C.l.=11 (C.l + 3) 11 (11 + 3) 11 14 11 = = rest 4; T=4 Temelia (T) = = 30 30 30 Leginita fasc (L.f.) =106-T=106-4=102 Luna plin pascal cade n a 102 zi a anului (deci n luna aprilie 1457). Pentru a afla duminica n care a fost Patile folosim una din cele dou metode prezentate mai sus. 1. Adunm M.l cu M.a respectiv. Trebuie s aflm M M+ 3 4 restul fiind elementul cronologic cutat. M.a= 7 1457 1457 3 1457 + 364 3 1818 4 = = = rest 5. M.a.=5 7 7 7 - M.a.+M.l =5+7 (M. lunii aprilie) =12Deoarece numrul depete cifra 7(cte zile are o sptmn) scdem 7 i rmne 5. Acest numr l raportm la schema prezentat mai sus 1-luni; 2mari; 3-miercuri; 4-joi; 5-vineriAadar, 1 aprilie 1457 a czut ntr-o vineri 8-aprilievineri; 15-aprilie-vineri. Luna plin pascal (L.f.) a czut n a 102 zi a anului, ceea ce nseamn 12 aprilie (31 zile-ianuarie; 28 zile-februarie; 31 zilemartie90 zile. Dac din numrul 102 scdem cele 90 de zile aflm data cnd a czut Liginita fasc=12 aprilie. tiind c 1 aprilie a fost ntr-o vineri, nseamn c 12 aprilie a czut ntr-o mari, iar Patile a fost duminic 17 aprilie.A doua metod mprind Legiinita fasc (102) la 7, reinem restul, care este 4. Din dreptul M.a. 1457 care este 5 numrm cele 4 uniti dup schema: 1- mari; 2-miercuri; 3-joi; 4-vineri; 5-smbt; 6-duminic; 7-luni. Aflm, astfel, c Leginita fasc a czut ntr-o mari (12 aprilie) iar Patile tot pe 17 aprilie. Aceast metod este mai simpl, fie i pentru faptul c aflm direct leginita fasc. Prin aplicarea reformei gregoriene n Romnia care a constat n suprimarea celor 13 zile din calendarul iulian, toate datele lunare au pit de pe o zi de sptmn pe cea urmtoare. S-au modificat, astfel, toate elementele cronologice secundare. Sinodul din anul 1931 a hotrt ca data Patilor s se fixeze dup vechea pascalie, mrit cu 13 zile. Pentru a nelege cum se calculeaz Patile pentru zilele noastre lum cazul pentru anul 2002. Din acest numr scdem un ciclu pascal, care este de 532 de ani i aflm anul 1470. Calculm Patile pentru acest an i aflm c a fost la 22 aprilie. Adugnd 13 zile, rezult c n 2002 Patile va cdea la 5 mai. Prin aceast metod se ncalc hotrrea conciliului de la Niceea, care prevedea ca Patile s nu depeasc data de 25 aprilie.13

V. SigilografiaSigilografia sau sfragistica (din lat. sigilum i gr. sfragius studiaz peceile (din slav. peceati) ntrebuinate pentru autentificarea actelor publice i primate. Un sigiliu trebuie cercetat sub mai multe aspecte: textul, emblema, scutul, ornamentele etc. Cnd un text este gravat n jurul rondelei sigilare acestuia I se d numele de legend. Dup mrimea lor sigiliile sunt clasificate n: a) sigilii mari, cu un diametru ntre 7 i 11 cm: b) sigilii mici, cu un diametru ntre 3 i 4,5 cm; c) sigilii inelare cu un diametru pn la 3 cm. Cercetnd sigiliile folosite n cancelaria lui tefan cel Mare unii istorici au propus o alt clasificare. Astfel, Maria Dogaru consider c din punctul de vedere al dimensiunilor sfragistica din Moldova acestei perioade trebuie clasificate n patru categorii: 1) Sigiliul mare, rotund, cu diametru de 8 cm; 2) Sigiliul mijlociu, rotund cu diametru de 3,4 cm; 3) Sigiliul mic, rotund, cu diametru de 2,9 cm; 4) Sigiliul inelar, rotund, cu diametru de 2, cm. Dup opinia noastr cancelaria lui tefan cel Mare a folosit doar trei tipuri de pecei: a) Sigiliul mare, atrnat, care era de fapt sigiliul rii, cu un diametru de 7,8 cm. Aceast matri a fost confecionat la nceputul anului 1458. Pe un document emis la 18 februarie exist o nsemnare contemporan; Cnd a fcut ntiul mare privilegiu (hrisov) tefan voievod i a pus el pecetea sa cea mare pe acest privilegiu al mnstirii Neam. b) Sigiliul mic, atrnat, cu diametru de 3 cm, folosit foarte rar n autentificarea actelor interne (1 i 5 iunie 1475; 26 august 1476 i 26 mai 1476) dar mai des n coresponden; c) Pecetea inelar (i nu una mic), cu diametru de 2,5 cm, folosit mai ales n prima parte a domniei lui, tefan cel Mare. De altfel, avem informaii c i n cancelaria rii Romneti se ntrebuinau acelai tipuri de sigilii. ntr-un privilegiu acordat la 20 ianuarie 1505 de Radu cel Mare se menioneaz cartea pecetluit cu pecetea mare, sau cu cea mic, sau cu inelul de la mna domniei mele. Sigiliile inelare erau numite i sigilii secrete. Tratatele ncheiate de tefan cel Mare cu Matei Corvin (Iai, 12 iulie 1475 i Buda, 15 august 1475) sunt autentificate cu sigiliul secret (secretum sigillul nostrum). i aceasta pentru c aa cum remarc i Dlugosz, regele polon nu trebuia s afle de evoluia relaiilor moldo-maghiare. n tratatul ncheiat de Petru Rare cu Ioachim al II-lea de Brandemburg (Suceava, 1 martie 1542) se specific n formula de validare: am nsemnat aceast de fa carte cu sigiliul nostru secret. i n actul scris lng Viena, la 6 iulie 1542, se arat c a fost ntrit cu sigiliul sau inelul nostru secret (sigillo nostrum seu annulo secreto roboravimus). Din cercetarea sfragistici muntene reiese c i aici au existat trei categorii de pecei. Mihnea Turcitul a folosit sigiliul mare al rii, cu diametru de 10,5 cm, unde mbin pentru prima dat stema heraldic cu cea14

iconografic; sigiliul mic, timbrat cu diametru de 3,5 cm, folosit cu predilecie n cancelaria domnului, i sigiliul inelar, rotund, cu diametru de 1,7 cm. n condiii de rzboi actele erau autentificate doar cu pecetea mic sau cea inelar. Aa s-a ntmplat n vremea lui Alexandru cel Bun (30 aprilie 1431) i Vasile Lupu (1639) n Moldova, sau Mircea cel Btrn (7 martie 1395; 17 mai 1411) i Mihai Viteazul (26 septembrie 1600). Dup form sigiliile domneti sunt clasificate n rotunde, ovale, orizontale (sigilii ovale culcate) i octogonale. Dup tipul lor acestea sunt heraldice, caracterizate prin existena scutului cu mobilele respective (de exemplu acvila cruciat, n ara Romneasc) i iconografice (prezena unor capete sau persoane). Exist i sigilii care combin dou tipuri, cum ar fi cele folosite pentru prima dat n sfragistica muntean de cancelaria lui Mihnea Turcitul (1587). Dup procedeul de ntrebuinare, sigiliile domneti pot fi atrnate, timbrate i aplicate. Sigiliile atrnate sunt cele legate de acte printr-un nur care era trecut prin emisfera de pergamentului care avea patru ncue (tieturi) fcute sub form de cruce n plicatur. Sigiliile timbrate erau cele puse direct pe act prin urmtoarea tehnic: se turna cear direct pe pergament sau hrtie iar deasupra se aplica tiparul sigilar (matria). Mai trziu materialul pe care se scria era nepat spre partea scris, iar ceara ptrundea n aceste orificii, obinndu-se astfel, o adeveren mai lung. Pentru a rezista mai mult timp astfel de pecei ceara proaspt se acoperea cu un strat de smoc de bumbac sau se aeza o bucat de hrtie, numit timbru, care, uneori, era cusut pe materialul de scris. Sigiliile aplicate foloseau cerneala sau tuul rou (numit chinovar) i a fost folosit cu predilecie din a doua jumtate a secolului al XVIII-lea. De la mijlocul secolului al XVI-lea, atestm att n ara Romneasc, ct i n Molova aa-numitele bule sigilare, care erau nite cutiue rotunde nchise confecionate din argint sau alam suflate, uneori, cu aur. n sfragistica romneasc bulele sigilare sunt singurele sigilii duble, care valideaz unele acte solemne acordate mnstirilor ortodoxe de peste hotare. Cele zece bule cunoscute pn astzi provin de la Radu Paisie (1535-1545) sau Petru Cercel, Alexandru al II-lea, Mircea (1568-1577), Mihnea Turcitul (prima din 1589, iar a doua nedatat), Petru chiopu (din 1575), Grigore Ghica (din 1664), Vasile Lupu (din 1642 i 1643), Matei Basarab (din 1654) i Constantin erban. Dup opinia noastr, apariia acestui tip de sigilii i n rile Romne trebuie cutat n sorgintea regal pe care i-au arogat-o Mihnetii. n bulele sigilare nurul format din dou fire groase rsucite care intrau printr-un orificiu aflat n partea de sus iar dup ce trecea prin ceara din cutiu, ieea prin dou uvie situate n partea de jos. Capsulele sigilare, spre deosebire de bule, sunt nite cutiue metalice rotunde n care se pstreaz ntiprirea sigilar furit din cear roie.Sigiliul lui Mihnea Turcitul. Studiu de caz

Sigiliul atrnat, de form rotund, cu diametrul de 10,5 cm prin care Mihnea Turcitul autentifica un hrisov emis la 12 ianuarie 1587 a atras de mult timp atenia specialitilor datorit ctorva mobile mai puin folosite n heraldica15

rii Romneti. ntr-un scut rococo, timbrat de o, coroan nchis este redat o acvil cruciat conturnat cu zborul n sus i aripile deschise, cu gheare puternice, avnd capul i ciocul ca de corb. Pasrea heraldic se sprijin cu piciorul drept pe un fel de sfer, iar n gheara stng ine trei steaguri. Tot n scut sunt plasai n poziie normal doi atri soarele la dreapta, iar luna la stnga acvilei, precum i nou stele presrate n mod neregulat pe tot cmpul. Situat ntre cei doi atri ntr-o poziie dominant, crucea din ciocul acvilei este prevzut la capete cu un fel de bile care sunt mai rar ntlnite n heraldica muntean. Scutul este flancat de doi lei rampani, cu limbile scoase amenintor, cu coada pe spate i picioarele din spate deprtate. Cu labele anterioare sprijin coroana ca i cum ar oferi-o cuiva i cte o sabie, n pal. Delimitat de dou cercuri perlate, legenda care este deteriorat, scris n limba slavon, are urmtorul coninut. Traducerea acestui text este: Din mila lui Dumnezeu, eu Mihnea voievod, domn al rii Romneti, fiul marelui i preabunului Alexandru voievod. 7094 . n tine, Doamne, este ndejdea mea! S reinem, deocamdat, c pentru prima dat n sfragistica muntean apare n exerg vleatul n care a fost confecionat matria sigilar precum i o lozinc. Din nefericire, aceast pecete ca i alta atrnat la un document din 18 ianuarie 1587, care pn acum nu a atras atenia heralditilor, am cercetat-o doar dup reproducerile publicate. De asemenea, nu s-a fcut o legtur ntre aceast pecete, dimensiunile pergamentului (primul 40,5x57 cm al doilea 44,5x52,5 cm) i beneficiarii documentelor. Prin cel din 12 ianuarie, domnul ntrea mitropolitului Mihail unele pri de sate, iar la 18 ianuarie druia episcopiei din Buzu o moie i unele mori. Regretatul medievist I.R.Mircea a atras atenia c iniialele, punctuaia i monograma din primul act sunt aurite iar cel de-al doilea are nite nflorituri n chinovar. Aadar, cele dou hrisoave sunt cu totul excepionale, nu numai pentru aceast domnie, dar chiar i pentru ntregul veac al XVI-lea. Care s fie semnificaia mobililor heraldice in stema lui Mihnea Turcitul? ncercnd s dm un rspuns la aceast dificil ntrebare, n continuare vom analiza evoluia fiecrui simbol. Cercetri recente aparinnd lui Dan Cernovodeanu au considerat c leul prezent pe reversul unei monede de la Vladislav I, pe sigiliul inelar al lui Mircea cel Btrn din 1411 sau pe armoriale germane din secolele XIV-XVI ar fi fost blazonul dinastiei Basarabilor. Dup ali specialiti, acest animal heraldic este mult mai vechi, dup unele informaii din secolul al XVIII-lea el ar fi simbolizat regatul dacic. Muli istorici i heralditi (D.Onciul, Paul Gore, Virgil Drghiceanu, George Florescu, A. Sacordoteanu, Dan Cernovodeanu i Maria Dogaru) au crezut c i cei doi lei rampani din sigiliul lui Mihai Viteazul care unea stema Moldovei cu cea a rii Romneti ar reprezenta Dacia. Dup opinia noastr, unele dintre elementele componente ale sigiliului lui Mihnea Turcitul, ntre care i leii rampani, i au originea n blazonul primit de Iancu de Hunedoara la 1 februarie 1453 de la regele Ungariei Ladislau al V-lea Postumul. Deoarece fostul guvernator al Ungariei sa artat, prin marile sale caliti i vdit plin de vigoare multor fapte vestite, suveranul maghiar, care l numea comite pe via, i oferea ca blazon16

pe lng corbul cu inelul n cioc aflat pe un cmp galben sau azuriu un leu de culoare roie, ridicat nu sus pe un cmp alb cu picioarele din spate deprtate i cu gura deschis, asemeni unuia care ar lupta cu furie i curaj i care ine n una din labele din fa, ca ntr-o mn, o coroan de aur ca i cum ar oferi-o, astfel nct cele dou arme ale sale (corbul i leul n.ns.) cu culorile lor distincte, duplicate printr-o cruce, s-i afle locul i s fie purtate pe acelai scut.. Trebuie s remarcm c diploma meniona i faptul c att Iancu ct i urmaii si aveau dreptul s foloseasc aceste simboluri. Constituind o component cu semnificaii onorante, blazonul familiei de Hunedoara a fost reprodus pe diverse obiecte i monumente; el se afl la castelul ce-i poart numele, sub forma unui scut scartelat, cu cele dou mobile, cerbul i leul, dispuse n diagonal, aa cum, de altfel, o cerea i actul emis de cancelaria regal. Acest herb l regsim, de asemenea, pe un balcona din coridorul palatului i pe o cheie de bolt din capel. Cum era i firesc, stema este reprodus pe sigiliile mari ale fiului lui Iancu, regele Ungariei, Matei Corvin, unde leul i corbul apar ca mobile separate. Cea mai apropiat analogie dintre stema complet a Huniazilor i sigiliul mare al lui Mihnea Turcitul se poate face n legtur cu reprezentrile de pe aversul unui tip monetar emis de Matei Corvin ntre anii 1458-1470, unde corbul cu inelul n cioc i leul apar n cmpurile trei i patru ale unui scut scartelat. Ca o prim concluzie trebuie s artm c animalul heraldic din stema domnului rii Romneti, dei nu este introdus n scut, ine n labele din fa o coroan nchis ca i cum ar oferi-o, care nici ntr-un caz nu este specific principilor romni. S revenim ns asupra semnificaiilor blazonului acordat lui Iancu de Hunedoara n calitate de comite. Faptul c se adaug imaginea unui leu rou pe un cmp alb, n poziia i felul menionate mai sus, arat c pomenitul comite Ioan, n vremurile anterioare, cnd noi nu eram , dup potolirea rzvrtirii din regatul nostru, a ndeplinit funcia de guvernator general cu demnitatea i povara ei, iar pentru aprarea numelui nostru a fcut tot ceea ce a fost necesar, pentru protejarea domniei noastre, iar pentru aprarea legi noastre, a acionat s-a comportat i a lucrat n sincer credin i grij, sinceritate care este desemnat prin culoarea alb. Pe lng aceasta, fiindc a purtat foarte multe rzboaie cu vitejie, stropite cu sngele su i alor si, cu curaj i vitejie de leu, cum obinuiete a se spune, a fost asemuit unui leu luptnd i plin de snge, iar cea ce s-a mai adugat, anume c leul ine ntr-una din labele din fa o coroan de aur care o druiete, semnific clar c numitul comite Ioan, prin truda i sudoarea sa, a oferit i restituit Majestii Noastre drepturile Coroani Noastre i posesia lor smulse din minile potrivnicilor i cu credin pstrate prin devotament i promptitudine i c mai ales prin intervenia sa ne-a pus n stpnirea lor n chip fericit. Aa cum arat diploma, tnrul rege i demnitarii maghiari cu concedat motenitorilor i tuturor urmailor si de ambele sexe noul nsemn heladic, sub adevratul i deplinul titlu de comite pe via (subl. ns.). Trebuie relevat i faptul c n mentalitatea medieval comitele era un nalt demnitar al Coroanei, fiind responsabil doar fa de rege. Prezena pentru prima dat n sfragistica muntean, a unei coroane nchise i nu una voievodal nu a primit nc o explicaie. S-ar putea crede c folosirea acestui element heraldic ar fi doar o mod ntlnit n special n Occident, unde dup exemplul suveranilor, i unii nobili titrai i mpodobeau17

coiful cu o coroan. Avnd n vedere poziia i atitudinea celor doi lei rampani ca i faptul c acetia in cu una din labele anterioare o coroan regal asemntoare cu cele din stema Huniazilor, considerm c cei care au confecionat tiparul sigilar s-u inspirat din diploma acordat lui Iancu de Hunedoara la 1453. De altfel, aa cum vom arta n continuare, exist i alt informaii, directe sau indirecte, care conduc la o astfel de interpretare. Din capul locului trebuie s menionm c pecetea este o sintez local original, care surprinde poate mai mult dect celelalte categorii de izvoare preocuprile factorilor de decizie din ara Romneasc din a doua jumtate a secolului al XVI-lea. i aceasta pentru c, dac limbajul heraldic este decodificat, atunci el poate surprinde adevrul istoric mai bine dect unele acte sau diverse surse diplomatice. Dup opinia noastr, acest sigiliu, care a fost folosit foarte rar, ncearc s mbine tradiia dinastic a Basarabilor cu ideea de cruciad trzie, revigorat la sfritul secolului XVI de Pap i de Habsburgi. nfiinat de Sigismund de Luxemburg i regina Barbara Cilli la 12 decembrie 1408, Ordinul Dragonului, redactat de cancelarul curii, Eberhard, episcop de Oradea, i propunea aprarea crucii i distrugerea dumanilor acesteia simbolizate de vechii dragoni, cu ajutorul Sf. Gheorghe. Lupta trebuia dus mpotriva otilor pgne (turceti) i a schismaticilor (husii), cu excepia neamurilor ortodoxe fidele crucii i regelui Ungariei. Dup statutul Ordinului, pstrat doar ntr-o copie din 1707 i folosit la noi pentru prima dat de C. Rezachievici, efigia ordinului era un dragon circular cu coada ncolcit n jurul gtului, avnd pe spate, crucea roie a Sf. Gheorghe n cmp de argint, culcat n lungime de la gt la coad. n a doua parte a domniei lui Sigismund de Luxemburg aceast imagine s-a completat cu o mare cruce perpendicular pe dragonul ncolcit, care n cazul reprezentrilor metalice atrna de ea, avnd pe braele egale ale crucii inscripiile O quam misericos est Deus, pe vertical, (O ct de milos este Dumnezeu) i Juxtus et paciens, pe orizontal (Drept i credincios). Dup unii cercettori, la nfiinare, ordinul avea inscripia Juxtus et pius (Drept i credincios). Interesant este faptul, c n deceniile urmtoare dragonul nu a rmas un simbol malefic, fiind cunoscut ca un ordin cavaleresc cu o semnificaie pozitiv. Din cte cunoatem la nici unul din urmaii lui Vlad Dracul nu ntlnim acest element heraldic. Cu toate acestea n stema criptic elaborat n vremea lui Mihnea Turcitul poate fi regsit una din ideile fundamentale ntlnit n diploma acordat la 1453 lui Iancu de Hunedoara ct mai ales n statutul acestui ordin; este vorba de cele dou sbii n pal inute ntr-una din labele anterioare ale leilor, ct i de prima deviz ntlnit n sfragistica muntean, care nu ntmpltor a fost reprodus n legend. n acest caz, considerm c nu avem de-a face cu o simpl invocare a divinitii supreme, ci, pur i simplu, cu o lozinc, care este o chemare la ndeplinirea unui obiectiv comun al Cretintii, nlturarea pericolului otoman. Aa cum vom arta cu alt ocazie i Mihai Viteazul a introdus n scut cei doi lei, cu o deviz oarecum asemntoare: Ai mil, Domane. n acest context trebuie artm c i sigiliul mare al lui Mihnea a IIIlea, domn care s-a remarcat n luptele pe purtate cu turcii, lundu-i chiar numele de butez al lui Mihai Viteazul,timbrat de o coroan nchis, care era susinut la dreapta de un leu i la stnga de un leopard, ultimul animal heraldic18

simboliznd tocmai ideea de lupt. Deviza acestei pecei., Si Deus nobiscum, quis contra nos?, era, de fapt, un text psalmic, cu profunde semnificaii politice. Remarcm i faptul c pentru prima dat corbul din stema de stat a rii Romneti este redat de fapt printr-o acvil cu aripile ridicate, cum prevedea i diploma acordat la 1453. Care s fie semnificaia celor trei steaguri plasate n gheara senestr a acvilei ntlnite pentru prima dat n sigilografia muntean? Dup cum se tie, Dogma Sfintei Treimi reprezint adevrul de temelie pentru nvtura cretin. Coninutul ei const n afirmarea de baz a credinei i anume c Dumnezeu este unul n fiin i ntreit n persoane: Tatl, Fiul i Duhul Sfnt. Or, aa cum a artat Sorin Ulea, nflorirea isihasmului de tip bizantin n spaiul romnesc a avut loc atunci cnd ortodoxismul a fost ameninat n componenta sa trinitar, aa cum s-a ntmplat n secolul al XVIlea. n esen doctrina isihast era urmtoarea: n vremea Vechiului Testament, oamenii virtuoi l-au vzut pe Dumnezeu n afara lor, la o oarecare distan; dup venirea lui Hristos, care prin jertfa sa i-a salvat pe oameni din pcatul originar i dup Botez, care le-a dat harul, virtuoii n ascez au devenit api prin deificare i prin smerenie, acetia ajungnd s-l aib pe Dumnezeu n propria lor persoan. inta final a accezei isihaste era unirea cu Dumnezeu prin cel trei virtui: credina, ndejdea i dragostea. Astfel se fcea din Treime un cult cu totul special, care, simbolic, const n nmulirea acesteia cu trei. n timp ce n secolul al XI-lea Ioan Mavropus a impus marea srbtoare de la 30 ianuarie prin cunoscutul acrostih lumina trisolar a aprins trei sori, n veacul al XIV-lea, Grigore Palama a mbogit aceast doctrin cu teoria energiilor conform creia lumina divin este vzut doar de isihatii cufundai n smerenie i linite. Revenind la sigiliul mare al lui Mihnea Turcitul, trebuie s observm c toate armele din stem sunt puse sub semnul Treimii, constituit dintr-o mare cruce, care domin cei doi atri, soarele i luna, redai sub forma unor chipuri umane, din care se desprind mai multe raze. De asemenea, dup opinia noastr cele nou stelue situate n prelungirea penelor aurite care par a fi raze solare simbolizeaz tocmai multiplicarea Trinitii. Aadar, nu este exclus ca i cele trei steaguri inute n gheara stng s aib aceeai semnificaie. Spre o asemenea interpretare ne conduce i formula final in legenda peceii n tine Doamne, este ndejdea mea!. De altfel, aa cum vom arta cu alt prilej romnii au fcut un adevrat cult pentru doctrina isihast; aa se explic credem de ce Radu Paisie, Alexandru al II-lea Mihnea Turcitul i Petru chiopu fceau danii mnstirilor cu hramul Schimbare la Fa de la Ierusalim, iar bulele aurite care autentificau aceste hrisoave excepionale aveau incizate pe revers scena Schimbrii la fa a lui Hristos, folosit n special de isihati. Cercetnd stema de stat a rii Romneti de pe monedele lui Vlaicu I, numismatul Octavian Iliescu arta c pe revers figureaz coiful cu acvila n vrf, dar ele sunt reprezentate ntr-un mod neobinuit, am putea spune chiar de-a-doaselea, ceea ce denot stngcia gravorului i graba cu care s-au executat tiparele monetare ale acestei emisiuni. ntr-adevr pasrea heraldic este redat pe ducaii acestui voievod pe un coif cu casc, i vizier. Dup opinia noastr, nu este vorba de o greeal a meterului, din moment ce mobilele heraldice sunt redate n aceeai poziie n emisiunile monetare muntene aprute pn n a doua jumtate a secolului al XV-lea.19

Explicaia acestei steme de stat pare a fi cea propus de Gh.I.Brtianu care considera c acest chip de pasre deasupra coifului nu e de altfel nimic neobinuit: e aa numitul cimier, podoab ale crei dimensiuni au crescut mereu n a doua jumtate veacului al XIV-lea. Regretatul nostru istoric presupunea c cimierul din moneda muntean ar putea fi inspirat de capul de stru care mpodobea coiful regilor maghiari din secolul al XIV-lea. S remarcm c nu numai numismatica pstreaz aceste mobile heraldice. Stema lui Radu cel Mare de deasupra inscripiei votive din 1499 de pe clopotnia mnstirii Dealu, conine un coif mare i bine conservat deasupra cruia se afl corbul cruciat i cu aripile puin ridicate. Mihnea Turcitul este primul domn muntean care introduce n scutul unui sigiliu aceast combinaie heraldic.

VI. AlfabetulAlfabetul chirilic ntrebuinat n scrierea limbii romne ncepnd cu secolul al XVI-lea i pn la mijlocul secolului al XIX-lea are 43 de semne. Unele din semnele alfabetice chirilice nu erau necesare, pentru alte sunete existnd dou sau trei semne grafice fr a le corespunde o valoare fonetic. Ordinea semnelor grafice n alfabetul romno-chirilice este cea din alfabetul grecesc la care se adaug semnele de provenien oriental i a celor specifice limbii slave. Scrierea de tranziie. nlocuirea alfabetului chirilic cu cel latin a fost uurat de scrierea de tranziie folosit n rile Romne n deceniile patru-ase ale secolului al XIX-lea. Reducerea numrului de semne grafice folosite n scrierea romno-chirilic s-a uurat apropierea alfabetului latin facilitnd i stabilirea corespondenei ntre cele dou alfabete. Substituirea a fost realizat mai nti n cazul literelor care aveau forma grafic i valoarea fonetic asemntoare n cele dou alfabete: A, E, M, N, O, T. Scrierea de tranziie s-a meninut datorit rezistenei unor categorii sociale romneti, ct i datorit confuziilor pe care le creau unele semne grafice, cum ar fi P i C care aveau valori fonetice diferite n cele dou limbi. Abia n decembrie 1850, Eforia coalelor din ara Romneasc numete o comisie n vederea elaborrii unei ortografii unitare, propunnd introducerea a 19 litere latine. Un pas important a fcut aceast comisie n anii 1856-1857, cnd alfabetul latin a nlocuit pe cel chirilic n coli. O activitate asemntoare a existat n acelai timp i n Moldova. La nceputul anului 1859 aici ncep discuiile oficiale n vederea introducerii n coli a scrierii cu alfabet latin, elaborndu-se i un proiect de scriere a limbii romne cu caractere latine, adoptat de Consiliul colar. Momentul n care s-a hotrt trecerea obligatorie la scrierea cu alfabet latin este ziua de 8 februarie 1860, cnd Ion Ghica, ministru al Treburilor Interne, a dat un ordin de zi pentru folosirea exclusiv a alfabetului latin n cancelariile celor dou principate. n Transilvania, sub impulsul colii ardelene i a realizrilor din Moldova i ara Romneasc s-a oficializat scrierea cu alfabet latin tot n 1860 transcrierea vechilor texte. tiina paleografic a stabilit, de-a lungul multor ani de cutri, norme i principii de transcriere a textelor transmise n vechea grafie i de redare a lor dup normele ortografice moderne. Istorici i lingviti20

precum B.P.Hadeu, I. Bianu, M. Gaster, N. Cartojan, P.P.Panaitescu, E. Vrtosu etc., au propus diverse norme de transcriere i editare a textelor chirilice. Rezultatele nregistrate pe parcursul publicrii coleciei de Documente privind istoria Romniei constituie un moment important n teoria scrisului romno-chirilic. Noua colecie de izvoare Documenta Romaniae Historica a fcut un pas nainte n transcrierea i editarea documentelor romneti vechi. Dac vechea colecie de Documente privind istoria Romniei era una de transcriere n limba romn, noua serie public i originalele, folosind o transcriere fonetic interpretativ. Fr a exista un sistem unitar pentru transcrierea i editarea textelor romno-chirilice specialitii urmeaz unele norme generale. Din colaborarea unor istorici i filologi (V. Arvinte i I. Caprou) s-a ajuns credem la redarea textelor ntr-o form ct mai apropiat de ceea ce se presupune c era romna veche. n acest sens, vezi volumul I Monumenta Linguae Dacoromanorum Biblia, 1688, Genesis, Iai, 1988, editat de Alexandru Andriescu, Vasile Arvinte, Ioan Caprou, Elsa Lder, Paul Mirou, Mircea Roian i Marieta Ujic.

21

BIBLIOGRAFIE

Berechet, t., Album paleografic juridic, Iai, 1939. Bianu I., Cartojan, N., Album de paleografie romneasc (Scriere chirilic) , Bucureti, 1940. Cernovodeanu, Dan, Bibliografia heraldicii romneti, Bucureti, 1977. Idem, tiina i arta heraldic n Romnia, Bucureti, 1977. Docan, N., Despre elementele cronologice n documentele romneti, n A.A.R., M.S.I., Seria II, 1910, vol. XXXII. Demny, Lajos, Demny, A., Lidia, Carte, tipar i societate la romni n secolul al XVI-lea, Bucureti, 1986. Dicionar al tiinelor speciale ale istoriei, coordonator Ionel Gal, Bucureti, 1982. Documente privind istoria Romniei, Introducere, vol. I-II, Bucureti, 1956. Documente privind istoria Romniei (DIR), Seria A, Moldova, Seria B, ara Romneasc, Seria C, Transilvania, Bucureti 1951-1960, 32 volume. Documente privitoare la istoria oraului Iai, vol.I, Iai, 1999 (editat de I.Caprou i P.Zahariuc); vol.II, Iai, 2000 (editat de I.Caprou) i vol. III, Iai, 2000, editat de I.Caprou. Documenta Romaniae Historica, Seria A, Moldova, Seria B, ara Romneasc, Seria C, Transilvania. Documente i nsemnri romneti din secolul al XVI-lea, Bucureti, 1979, 500p. Dogogaru, Maria, Sigiliile, mrturii ale trecutului istoric. Album sigilografic, Bucureti, 1976. Drmb, C., Timpul i msurarea lui, Bucureti, 1952. Edroiu, Nicolae, Introducere n tiinele auxiliare ale istoriei, Cluj-Napoca, 1998. Idem, Paleografia romno-chirilic (sec. XVI-XIX), Oradea, 1995. Gheie I., Mare, Al., Originile scrisului n limba romn, Bucureti, 1965. Gou, M., Pun, Album de paleografie romneasc, Bucureti, 1958.22

Guboglu, M., Tabele cronologice. Datele hegirei i datele erei noastre, Bucureti, 1955. Monumenta Linguae Dacoromanorum, Biblia, 1688, Pars I-V, Editura Universitii Al.I.Cuza, Iai, 1988-1997. Ionacu, Ion i Pall, Francisc, Elemente de cronologie, n vol. Documente privind istoria Romniei. Introducere, Bucureti, 1956, p.387-663. P.V. Nsturel, Nona Plantatio i regele Romaniei motenitorul Imperiului Byzantin, (extras din RIAF, vol. XV), Bucureti, 1915. Panaitescu, P.P., nceputurile i biruina scrisului n limba romn, Bucureti, 1965. Idem, Contribuii la istoria culturii romneti, Bucureti, 1974. M. Prvulescu, Informaii bibliografice pentru cronologie, n RA, nr. 1966, p.356-357. I.F.Polak, Timpul i calendarul, Bucureti, 1949. Pung, Gh., Contribuii la biografia marelui logoft Luca Stroici, n Arhiva geneologiei, I (VII), 1994, 1-2, p. 183-198. Romnia, Istorie n documente, Album, Bucureti, 1992. Sacerdoeanu, A., Introducere n cronologie, n vol. ndrumri n cercetrile istorice, Bucureti, 1943, p. 355-373. Idem, Culegere de facsimile pentru coala de arhivistic, Seria romn, Bucureti, 1942. Idem, Sigiliul domnesc i stema rii, n Revista arhivelor, nr.2, 1968, p. 1168. Simonescu Dan, Bulu Gheorghe, Bucureti, 1981. Pagini din istoria crii romneti,

Vasilescu Veronica, Boiangiu Aneta, Scrierea chirilic romneasc. Album de paleografie, Bucureti, 1982. Vrtosu, Emil, reproduceri. Paleografia romno-chirilic, Bucureti, 1968, 346p.+32

23

MIC GLOSAR HERALDIC acvil - pasre care n heraldic simbolizeaz fora i curajul. Poziia corect a acvilei cu aripile deschise i cu capul ntors spre dreapt. afrontat - plasarea fa n fa a dou personaje, animale sau obiecte. arme - ansamblul elementelor dintr-o stem. buzdugan - atribut al suveranitii domneti sau a unei dregtorii. cartier - unul din compartimentele scutului. cimier - element heraldic plasat n partea cea mai de sus a scutului. cmp - suprafaa scutului. coif - ornament exterior l scutului simboliznd acopermntul metalic al capului unui cavaler. coroan- ornament alcutului simboliznd suveranitatea sau rangul nobiliar. cosigilat - act autentificat cu mai multe pecei. deviz - inscripie coninnd o macim, o exclamare sau o formul de credin. desctra-senestra- termeni care indic poziia spre dreapta sau spre stnga. n heraldic dreapta nu nseamn dreapta privitorului ci a scutului. exerg - spaiul de la marginea cmpului sigilar n care este nscris legenda. fascil - un brau care desparte pe orizontal cmpul scutului. flancat - termen ce indic poziia paralel a unor mobile fa de laturile scutului. fleuron - element component al coroanei care este fixat pe un cerc de aur de obicei dotat cu pietre preioase. herb - termen sinonim cu stema. legend - textul scris n cmpul sigilar care nsoet emblema. leu - animal heraldic care alturi este foarte des folosit. rampant - termen folosit pentru unele animale heraldice ridicate pe labele inferioare. scartelat - mprit n patru cartiere.

scut - partea central a unei steme care simbolizeaz arma de aprare a cavalerilor. smalurii - termen care indic culoarea cmpului unui scut. stem - simbolurile care alctuiesc blazonul unei persoane.

timbrat - termen care indic poziia unui element anterior plasat deasupra scutului.24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41


Recommended