+ All Categories
Home > Documents > Studiu de Caz- LatinItate Si Dacism

Studiu de Caz- LatinItate Si Dacism

Date post: 10-Jul-2015
Category:
Upload: valentin-badea
View: 200 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
Description:
Studiu de Caz- LatinItate Si Dacism

of 39

Transcript

Programul Intel Teach Instruirea n Societatea cunoaterii

FIA STUDIULUI DE CAZTitlul : Latinitate i dacism Componena grupei de elevi : 1. ___________________ 2. ___________________ 3. ___________________ 4. ___________________ Profesor coordonator ______________ Data susinerii : __ octombrie ____

Latinitate i dacism

Argument

De ce am ales acest studiu de caznc din clasele mici, am fost nvai despre originile noastre ca popor i despre formarea limbii pe care o vorbim astzi. ,,Suntem o combinaie ntre o populaie de rani autohtoni i nobilii cuceritori romani". Dar care dintre aceste dou rdcini ereditare are o pondere mai mare? Exist muli istorici, etimologi i lingviti care aduc argumente pro sau contra ipotezei c suntem latini sau daci, precum i muli scriitori i poei care i dau cu prerea sau folosesc cliee n favoarea uneia din aceste dou ipoteze. Acesta a fost principalul motiv pentru care am ales acest studiu de caz. Ne-am propus s elucidm misterul originii noastre. Suntem daci? Suntem romani? Vom afla acest lucru analiznd argumente lingvistice, etimologice i istorice, dar i literatura romn care se refer la acest subiect. Sperm ca, dup ce vom studia aceste argumente, s ne formm cel puin o opinie, dac nu ajungem la o concluzie sigur, lucru puin probabil, avnd n vedere complexitatea acestui subiect i controversele actuale i trecute cu privire la el.

2

Bibliografie selectiv1. BULGR, GHEORGHE Scriitori romni despre limb i stil, Ed. Albatros, 1984 2. CUEDEAN, LUCIAN IOSIF Romnia, inima vechii Europe, 2006 3. DAICOVICIU, HADRIAN Dacii, Ed. Enciclopedic romn, 1972 4. DEAC, AUGUSTIN Istoria adevrului istoric (vol. I), Ed. Tentant, 2001 5. DENSUIANU, NICOLAE Dacia preistoric, Ed. Meridiane, 1986 6. DRAGAN, IOSIF CONSTANTIN Noi, Tracii Istoria multimilenar a neamului romnesc Ed. Scrisul romnesc, 1976 7. DRGAN, IOSIF CONSTANTIN Mileniul imperial al Daciei, Ed. tiinific i enciclopedic, 1986 8. ELIADE, MIRCEA De la Zalmoxis la Genghis-Han, Ed. tiinific i enciclopedic, 1980 9. GHEORGHE, GABRIEL Studii de cultur i civilizaie romneasc, Fundaia Gndirea, 2001 10. GRAMATOPOL, MIHAI Art i arheologie dacic i roman, Ed. Sport turism, 1982 11. IVNESCU, GHEORGHE Istoria limbii romne, Ed. Junimea, 1989 12. LUNGU, ION coala Ardelean, Ed. Viitorul romnesc, 1995 13. NICULESCU, ALEXANDRU Individualitatea limbii romne ntre limbile romanice Contribuii gramaticale, Ed. tiinific, 1965 14. PANDELE, LIVIU Transilvania Terra Dacica, Ed. Romprint, 2005 15. ROSETTI, ALEXANDRU Istoria limbii romne De la origini pn n secolul al XVII-lea, Ed. tiinific i enciclopedic, 1978 16. RUSSU, ION Etnogeneza romnilor, Ed. tiinific i enciclopedic, 1981 Ed. Solif,

3

17. VULPE, RADU Columna lui Traian Monument al etnogenezei romnilor, Ed. Sport turism, 1988

CuprinsTeoriile genezei romneti..............................................................................4 Latinitatea........................................................................................................7 Dacismul........................................................................................................13 Anexe............................................................................................................27 Schie.............................................................................................................42 Imagini..........................................................................................................43

4

Teoriile genezei romnetiTeritoriul de formare, problema cea mai grea din istoria limbii romne dup prerea lui Ovid Densuianu, a fost sursa unor ndelungate i energice dispute tiinifice. n pricipiu dicuia rmne nc deschis, n sensul c cercetrile istorice, arheologice i lingvistice furnizeaz permanent noi elemente n msur s ntregeasc i s nuaneze opiniile istoricilor i lingvitilor. Teoriile genezei etnolingvistice romneti pot fi repartizate n trei grupe. Teoria originii nord i sud dunrene Procesul complex, unitar i inseparabil de constituire a poporului romn i a limbii romne a avut loc pe un ntins teritoriu romanizat, care cuprindea regiuni situate la nordul i la sudul Dunrii: Dacia i Dobrogea, sudul Pannoniei, Dardania, Moesia Inferioar i Moesia Superioar. n aceast ordine de idei, important este i faptul c pentru populaia romanizat din spaiul daco-moesic, Dunrea a fost numai un hotar administrativ, politic i strategic; fluviul nu a constituit deci o frontier etnic, lingvistic, economic sau cultural ceea ce a permis mobilitatea populaiei i a favorizat meninerea caracterului unitar de ansamblu al limbii romne. Susinut de istorici i de filologi (A. D. Xenopol, N. Iorga, S. Pucariu, Al. Rosetti), ipoteza apariiei i dezvoltrii limbii romne n spaiul romanizat nord i sud dunrean este confirmat de diversitatea dovezilor istorice, arheologice i lingvistice. Teoria originii nord-dunrene

5

Avansat de personaliti ilustre ale culturii romneti vechi i moderne (D. Cantemir, P. Maior, B. P. Hadeu), aceast teorie nu a beneficiat de demonstraii tiinifice convingtoare; astzi aceast tez are numai valoare istoric.

Teoriile originii sud-dunrene Formarea poporului romn i a limbii romne la sudul Dunrii, ca urmare a prsirii Daciei prin retragerea aurelian, a fost suinut i de savani romni, dar mai ales de autori strini. ntre ei diferenele sunt majore, dei acceptarea unei ntinse zone sud-dunrene drept patrie primitiv a romnilor constituie, fr ndoial, un punct comun deloc neglijabil. Aceast ipotez a fost formulat mai nti de Fr. J. Sulzer, care i propunea s demonstreze c actualii vlahi nu se trag din volohii ori din bulgarii lui Nestor i nc mai puin din romanii din Dacia lui Traian, c, prin urmare, ei nu trebuie considerai aborigeni, ci ca un popor care a venit aici n timpuri mai trzii sau c valahii au luat fiin n Moesia, Tracia i n regiunile de acolo de primprejur, nu n Dacia. n secolul al XIX-lea, Robert Roessler reia aceeai teorie, fixnd trecerea romnilor la nordul Dunrii la sfritul secolului al XII-lea i n timpul imediat urmtor. Mai mult, el cldete un ntreg sistem de ipoteze explicative istorice i lingvistice. n lucrarea sa Robert Roessler afirma c dacii au fost omori n mas dup 106. Este evident c acest lucru nu este adevrat datorit faptului c romanii aveau nevoie de for de munc i nu le sttea n obicei s masacreze populaiile din teritoriile nou cucerite. Au mai fost gsite dovezi ale continuitii dacilor n peste 1000 de localiti, iar nite inscripii din alte provincii romane atest prezena soldailor de origine dac. Din acea perioad dateaz toponimele i hidronimele care au fost transmise romnilor i au rmas pn astzi (Donaris, Maris, Alutus etc). Toate acestea dovedesc faptul c dacii nu au disprut dup anul 106, ba, mai mult, i-au continuat existena n acelai teritoriu. Teoria roesslian mai susinea i faptul c dup retragerea aurelian dintre anii 271 - 274, teritoriul nord dunrean ar fi ramas pustiu, lucru ilogic avnd n vedere c

6

n secolul IV un amfiteatru din Sarmizegetuza a fost blocat i transformat n fortrea: la Porolisum i Apullum s-au gsit morminte de inhumaie cu inventar daco-roman; la Napoca s-au descoperit dou cuptoare de olrit din secolul IV i pe tot spaiul nord dunrean au fost gsite obiecte paleo-cretine.

Latinitatea romnilorEtnogeneza romnilor reprezint un eveniment istoric fundamental n istoria noastr naional, ntruct arat cum s-a format civilizaia noastr. Ea a fost un proces complex, ndelungat la care au contribuit statalitatea dacic i creterea puterii acesteia, cucerirea Daciei de ctre romani, colonizarea, romanizarea dacilor, continuitatea populaiei daco-romane n condiiile convieuirii cu populaiile migratoare, rspndirea cretinismului, ducnd n final la crearea unei etnii distincte n spaiul central-sud-est european . n Dacia locuia populaia unitar i omogen sub raport etnic i lingvistic: tracii i geto-dacii. Ei au fost integrai n formaiile provinciale, ocrotii i supui procesului de romanizare. Romanizarea a prins rdcini durabile la populaia btina, prin nlocuirea limbii i culturii, a numelor proprii i a credinelor, a organizrii socialeconomice constituind un fenomen de mas cu valori formative eseniale n etnogeneza poporului romn. Pentru fostul stat al lui Decebal, cucerirea i ocupaia roman a nsemnat o cotitur a destinului istoric al vechiului popor de plugari, pstori i meteugari rurali. Ca provincie roman, Tracia cunoate o perioad de glorie n timpul lui Traian. Noile forme de via roman stabilite pe vechile temelii ale aezrilor geto-dacice au cunoscut o intensitate excepional de ale crei dimensiuni ne putem da seama din marele numr de orae i sate, castre i aezri mrunte, de drumuri i cldiri publice, cariere, mine i variate alte nteprinderi i exploatri, produse ale unui uria proces de munc susinut cu drzenie, ntr-un efort colectiv nnoitor de ar. Toponomia indigen

7

a teritoriilor trace a fost preluat aproape integral de ocupanii romani, conservat cu amplificri i adaosuri, n mare parte romanizat. Odat cu integrarea Daciei n imperiu, se poate vorbi i despre o integrare a majoritii traco-dacilor n lumea roman, cu excepia unui numr restrns de daci, rmai n afara frontierelor provinciei create de Traian. Cu timpul ns, datorit legturilor economice cu imperiul i atrai de civilizaia roman, ei s-au romanizat treptat. n urma ptrunderii influenei cultural-economice i politice romane, dar mai ales n urma ocuprii unei considerabile poriuni din vastul teritoriu traco-dac de ctre romani, populaia autohton ce vorbea limba indo-european tracic a trecut prin transformri culturale, politice i chiar social-etnice profunde, supus unui larg proces deznaionalizator n general lent i ndelungat, pe alocuri ns mai accelerat, violent, avnd ca prim urmare nlocuirea treptat a limbii proprii indigene i adoptarea limbii latine (romanice) n care s-au strecurat i cteva elemente lexicale trace. Dovada optim a unei intense desfurri a vieii social-economice i a romanismului provincial ntre limitele Daciei carpatice o constituie bogia exuberant a produselor i a diverselor materiale cu caracter practic sau artistic. Putea populaia autohton a Daciei s rmn strin de formele romane i de limba oficial care se auzea n toate ungherele provinciei, n viaa public, administrativ, militar, economic, social din toate centrele mai mari sau mai mici? Este foarte greu de presupus c, cel puin dup dou-trei generaii, btinaii s fi continuat a se ine mereu departe de contactul cu civilizaia i viaa roman, s fi pstrat nepotolit ura contra Romei. Din examinarea ansamblului i a detaliilor materialului documentar din Dacia (epigrafic, arheologic etc) rezult cu absolut certitudine c aici elementul conductor i exploatator al provinciei, armatei i municipalitilor l formau nu indigenii supui, n mare parte deposedai i exploatai, ci imigranii, italici sau provinciali. Astfel, reinem dublul aspect al romanizrii ca proces oficial, organizat i sistematic: romanizarea lingvistic i romanizarea nonlingvistic.

8

Romanizarea lingvistic, fundamental i decisiv pentru apariia limbii romne, a constat n nvarea limbii latine de ctre populaia autohton; generalizarea latinei a determinat fenomenul contrar, de regres i de eliminare treptat a limbii materne, traco-daca. Aceast substituie de limbi s-a produs n cadrul unui proces ncet, ndelungat, panic i mai ales necesar; numai latina putea garanta populaiilor cucerite posibilitatea de comunicare cu reprezentanii imperiului soldai, funcionari publici, coloniti i comerciani. n astfel de condiii, limba latin era elementul de unitate i de coeziune, situat deasupra diversitii sociale, politice, etnice i lingvistice. Durata romanizrii n Dacia nu coincide cu durata stpnirii romane, aproximativ 170 de ani, cuprini ntre 106 274 / 275. Aceast perioad, ferm delimitat istoric, acoper numai faza de maxim for i eficien a romanizrii ca proces oficial i organizat, durata real fiind sensibil mai mare. Procesul a continuat i dup prsirea Daciei, cu aproximaie, pn n secolul al VII-lea: limba latin sau diverse forme de civilizaie material i spiritual n-au putut fi retrase o dat cu armata sau cu funcionarii publici. Deosebit este poziia Dobrogei, care va rmne parte integrant a Imperiului pn n anul 602. Romanizarea s-a dovedit a fi un fenomen ireversibil iar consecinele acesteia au fost de natur etno-lingvistic. n cultura romneasc, meritul ntietii n afirmarea ideii de latinitate a limbii materne i revine lui Grigore Ureche (1590-1647). Succinta lui demonstraie se cldete pe semnalarea, nu lipsit de erori, a unor paralelisme lexicale latin-romne: De la rmleni, ce le zicem latini, pine, ei zic panis; carne, ei zic caro; gina, ei zic galina; muiarea, mulier; fmeia, femina; printe, pater; al nostru, noster i altele multe den limba ltineasc, c de ne-am socoti pre amruntul, toate cuvintele le-am nelege (Letopiseul rii Moldovei) Spre sfritul secolului al XVIII-lea, iniial ca argument n disputa istoricopolitic privind drepturile romnilor n Transilvania, crturarii ardeleni de formaie clasic vor avansa ipoteza, nentemeiat ns, a originii pur latine a limbii romne (vezi Anexa1).

9

Argumentat i formulat n variante intuitiv-empirice sau riguros tiinifice, latinitatea limbii romne este o idee fundamental, cu o apariie constant n cultura romneasc medieval i modern. Romanizarea nonlingvistic a constat n preluarea de ctre populaia autohton a unor elemente de civilizaie spiritual i material roman rituri, credine, forme de organizare administrativ, tipuri de edificii sau aezri umane, obiecte de uz curent. n ceea ce privete religia, dacii mprteau obiceiuri i credine pgne peste care s-au revrsat mentalitile civilizate ale cuceritorilor latini. Cretinismul s-a ntins cu uurin n ntregul Imperiu Roman prin convertirea unui numr mare de oameni. Dacia a beneficiat de numeroi propovduitori laici, cretini, fie ei soldai, fie civili, care umpleau nchisorile imperiului i, pentru a nu fi sacrificai, au gsit uor scpare n trimiterea lor n noua colonie imperial. Acesta este sensul golirii nchisorilor i colonizrii Daciei, cu cretini, nu cu tlhari, condamnai pentru cine tie ce delicte grave. Printre cei trimii n Dacia s-au aflat cavaleri, tribuni, senatori i chiar foti consuli, datorit, probabil, soiilor lor, femeile fiind acelea care s-au convertit mai lesne. n anii 271-274 armatele romane prsesc spaiul provinciei Dacia pe care nu o mai puteau apra n faa atacurilor populaiilor migratoare. ns nu putea fi evacuat ntreaga populaie roman din Dacia, ipotez confirmat arheologic i numismatic. Toate acestea dovedesc faptul c la baza formrii poporului romn a stat un proces ndelungat i nentrerupt, nceput din perioada existenei regatului dac, continuat dup 106 sub influena roman, iar dup 271 influenat de migratori. n concluzie romnii sunt unici, avnd un caracter etnic total diferit de celelalte popoare ce i nconjoar.

10

Dacismul,,De team s nu nviem, Ne-au risipit cettile, ne-au ucis altarele, Toate frumuseile, ca ntr-un blestem, Ni le-au schilodit. i-am rmas doar cu Soarele. Din el ne-am croit poteci n pdure, n munte, Lng vetre mrunte, Am logodit timpul cu statornicia. Dac te uii bine-apoi n pietre nemuritori, suntem noi, numai noi: Noi, Tracii!" INTRODUCERE Haidei s ne descoperim istoria pierdut. Pentru a iei din faza n care ne considerm un popor mic si nensemnat. S ne amintim c suntem singurii care nu am atacat vreodat un alt popor. C suntem neamul de care s-au lovit n lupt atia de-a lungul istoriei i nu au putut trece. Pentru c pentru noi a fost o datorie sfnt s ne aprm pmntul pe care Zeii ni l-au hrzit nou, i nu altora. Noi n-am venit de nicieri. Noi ne-am nscut aici, i dac cineva ne ntreab rspundem, far s tim de ce, c aici vrem sa i murim. S ne amintim de strmoii notri Pelasgi, despre care istoria oficial nu ne mai

11

nva nimic, de Traci i mai apoi de Daci i de Valahi. Indiferent de numele ce ni lam dat sau care ni s-a dat, suntem aceiai. Oameni in ara Oamenilor. Mioritici, nu din laitate, ci pentru c nu ne sperie moartea. Noi tim c suntem nemuritori. C spiritul ne e mai presus de trupurile trecatoare. C am putea tri doar cu lapte i miere. C tot restul, averi i onoruri, sunt efemere, c nimic nu vom lua cu noi dincolo.

Romanizarea dacilorDacia, din ntreg Imperiul Roman, a avut cea mai scurt perioad de stpnire romana. Legiunile armate romane au ocupat numai 1/7 din teritoriul Daciei (14%) i pentru o perioad istoric, de exact 165 de ani (106 -271). In Britania romanii au stat 500 de ani, iar englezii nu sunt deloc latini. De asemenea, n Malta, stpnirea roman a fost de peste 800 de ani, iar maltezii nici acum nu vorbesc o limb de origine latin. Iar lista de exemple poate cotinua la nesfrit. Ca s nu mai vorbim de faptul c italiana, deci chiar la ei acas, este alturi de francez, limba "de origine latin" care se aseamn cel mai puin cu latina! Apariia i existena Ungariei s-a datorat convieuirii hunilor cu populaia primitoare getodac care i-a nvat agricultura, pstoritul i care apoi a fost asuprit i sfrtecat n numele catolicismului. n plus accesul la funciile administrative era ngrdit pentru cetenii de etnie "romna", ceea ce i-ar fi "cointeresat" pe unii s renune la limb, nume, obiceiuri i religie. Este adevrat c muli aristocrai romni Transilvneni, pentru a-i salva viaa i avutul, s-au convertit la catolicism i s-au maghiarizat, ns n-au uitat nici limba, nici tradiiile. De ce astzi noi s credem c ce n-au putut face ungurii n o mie de ani au putut face romanii n aproximativ un secol i jumtate?... Cu alte cuvinte, cum putem crede c acetia i-au determinat nu numai pe dacii ocupai, dar i pe cei 86% liberi s nvee "latina" i n acelai timp s-i uite propria limb?... Iar aici ar fi de reinut faptul c n timpul stpnirii romane, n toat Dacia ocupat, n-a fost creat mcar un centru de cultur. De altfel romanii nu aveau nici un interes s ridice nivelul cultural al acestui popor pe care l dumneau i-l invidiau att de mult. Toate acestea ne demonstreaz c istoria mai trebuie studiat, iar paradigmele acceptate cndva n istoria noastr tumultoas (oarecum explicabil n acele momente) trebuie ndeprtate

12

pentru instaurarea adevrului istoric pe baze pur tiinifice, i nu din dorina de afirmare sau dominare asupra altor popoare. Asemnarea dintre daci i romnii de astzi Privind Columna lui Traian, vedem obiceiuri care au rmas n tradiia poporului nostru pna astazi: construcia caselor de la munte, portul nostru popular - care este acelai astzi ca i cel dltuit n piatr, pe column. O istorioar foarte interesant este aceea a lui Badea Cran, un cioban din Crioara. Dup o lung cltorie pe jos, din satul su pna la Roma, ajunge sa-i vad visul - "Columna lui Traian" -, depune la baza ei o traist cu pmnt i un scule cu grul Daciei, apoi se culc i doarme la umbra Columnei. A doua zi, (Martie 1896), ziarele din Roma public uimite, la vederea romnului ardelean: "Un Dac a cobort de pe column". Chipul i portul su neobinuit pentru ei, dar semnnd aidoma cu Dacii de pe basoreliefuri i-au uimit peste msur pe cetaenii Romei. Orict de miop ai fi, tot poi observa c ranul romn, parc, este ncremenit n timp i din negura vremurilor, de demult, apare ca un personaj ncrcat de istorie. Este tiut c ranii notri mai poart i azi, n multe zone ale rii, aceeai mbrcminte ca dacii de pe columna lui Traian (iari, cma lucrat cu flori pe poale i mneci, cojocele lucrate cu flori, cciul - pe care romanii nu le aveau) i c femeile dace erau net superioare celor romane ca stil i art n toalete. De asemenea, nsui cuvntul mbrcminte este de origine dacic. Pn n prezent nu s-a gsit nici un monument n care s fie reprezentat un dac n toga roman. n fapt, colonitii erau obligai s adopte portul dac pentru a nu "crpa" iarna de frig, aa cum ne demonstreaz monumentul sculptural de la Casei (Jud. Cluj) al lui Iulius Crescens mbrcat ntr-un cojoc ca i cel de la Apulon. Ca element de permanen a elementelor de port de-a lungul mileniilor, n afara cloului i decolteului, avem originala cciul dacic pe care o mai poart nc ranii notri, ca motenire din timpurile imemoriale ale pelsagilor dunreni i carpatici i ale lui "Mithras genitor luminis" reprezentat ca un tnr mbrcat n costum tradiional dac: cmaa lung, cingtoare peste mijloc, mantie ce-i ajunge pn mai jos de genunchi i cciula tradiional dac pe cap. E o costumaie identic cu cea a dacilor sculptai pe columna lui Traian. Imaginea taurului este simbolul unei bogii a dacilor strvechi: creterea vitelor i agricultura. Aceeai reprezentare o ntlnim, ca element de tradiie, la Corbea din colecia Teodorescu. mbrcmintea geto-dacilor era destul de simpl. Brbaii purtau pantaloni (cioareci) de dou feluri: mai largi sau mai strmi pe picior, n genul iarilor. Cmaa, despicat n pri, o purtau pe deasupra cioarecilor, ncingndu-se cu un bru lat, probabil de piele sau, eventual, din pnz groas. O hain cu mneci i cu creuri, o mantie scurt, fr mneci, avnd uneori franjuri, sau o ub cu

13

blana pe dinuntru, nu prea lung, constituiau vemintele de deasupra. Mantia, prins cu o agraf, avea o glug cu care dacii i acopereau capul pe vreme rea. Femeile purtau o cma ncreit cu mneci scurte i o fust. Columna Traian ni le nfieaz purtnd uneori o manta lung, bogat drapat. O basma, probabil colorat, le acoperea prul. i nobilii, i oamenii de rnd, brbai i femei, purtau n picioare cluni de psl sau opinci de piele, dar nu ncape ndoial c vara cei de la ar umblau adesea desculi. n spturi s-au gsit me (crampoane) de fier care se prindeau de talpa nclmintei pentru a uura mersul pe ghea i zpad. Bineneles, atunci cnd mergeau clare, dacii aveau la nclminte pinteni de fier. (fig 6) (Vezi Anexa 7) Asemnarea dintre mbrcmintea dacilor i portul popular romnesc a fost recunoscuta pana si de catre Scoala Ardeleana. Un pasaj relevant ar fi: n ctu-i despre solii dachilor cei la Roma trimii i n senat intrai, nseamn c senatul de-atunci ndat au poruncit de li s-au cioplit chipurile din marmure tocmai cum erau fcui la statur, la fisognomie i la haine, adec: obrazul, grumazii, peptul i picioarele cu cioarecii, din marmure alb; iar cugima, prul i undra (sugmanul) din marmure neagr; gluga, iari din marmure alb, tocmai cum iaste portul romnilor celor ce lcuiesc pre lng Sibiu. Asemnarea la port a dacilor cu romnii nseamna, de fapt, o recunoatere implicit a continuitii daco-geilor n Dacia i dup cucerirea i colonizarea roman.

Motivele susinerii latinitii

Teoria formrii poporului romn se bazeaz pe celebra afirmaie a lui Grigore Ureche, care, nu se tie de ce, a scris c toi romnii de la Rm (Roma, adic) se trag. Apoi diferii crturari, scriitori, istorici, au dezvoltat teoria incredibil a formrii poporului romn, pe care marea majoritate a romnilor o accept automat astzi, n ciuda incoerenei sale. Xenofilia intelectualilor romni i-a spus cuvntul, considernd civilizaia roman mult superioar tradiiei dacice, cnd realitatea este

14

exact pe dos. Minciuna latinizrii/romanizrii dacilor a fost creat n secolul XIX, odat cu coala Ardelean i continu ntr-un mod ciudat pna n zilele noastre. Dei exist dovezi copleitoare care ne fac s punem la ndoial originea latin a acestui popor se continu i n zilele noastre susinerea unei teze care pare din ce n ce mai netiinific. Cei care au pus n circulaie aceast idee ( originea latin a poporului nostru ) au fost intelectualii din coala Ardelean, care, aveau o intenie ludabil n fond, prin susinerea latinitii acestui popor. Un motiv politic pur. O minciun nobil pentru un scop nobil. Au recunoscut-o Iorga, Titulescu etc. Stapnirea maghiar din acele timpuri, susinea c ea este promotarea civilizatiei vestice ( de origine latin ), civilizaie superioar, iar ei sunt datori s scoat popoarele pe care le stapneau la "lumina" civilizaiei. Sub acest pretext, ungurii au subjugat i exploatat popoarele din centrul Europei. Intelectualii romni au cutat s combat aceast teorie. Ei s-au folosit de cucerirea Daciei de ctre romani pentru a ncerca provocarea unei dispute ideologice pe aceasta tema. Acetia au exagerat n mod evident i deliberat contribuia romanilor la formarea poporului romn, mergnd pna acolo nct au pretins c noi suntem un popor latin. Cei mai categorici n respingerea oricrui amestec al romanilor cu dacii sunt Samuil Micu i Petru Maior, care i fac din exterminarea dacilor i din faptul c printre colonitii adui de la Roma se aflau i familii aristocratice garania puritii latine a poporului romn ca i a nobleei sale: ... [Traian] foarte muli lcuitori au adus n Dachia din toat lumea romanilor, dar mai ales din Roma i din Italia, precum adevereaz inscripiile, care pn-n zioa de astzi cust [exist], mai cu sam n Ardeal; din care inscrpii aceaia nc se dovedete, c nu numai gloate miele [din oameni de rnd], ci i familii de frunte au fost duse sau strmutate n Dachia. Nu putem trece, desigur, nici peste erorile nvtorilor colii Ardelene, cu privire la puritatea latin a originii limbii i poporului romn, ca i peste alte neajunsuri derivnd din aceast concepie greit. Am vazut, pn acum, c tot susin mai mult sau mai puin consecvent originea roman a poporului i limbii romne. Pe aceast linie, pentru ei, romnii nu erau dect urmaii nealterai ai colonitilor romani adui n Dacia de mpratul Traian, dup cum limba romn era latina vorbit de acetia, dar corupt de-a lungul secolelor, datorit influenelor strine la care a fost supus de urmai. Ei susin, n principiu, dispariia elementului autohton daco-getic i, ca atare, neag aportul acestuia la formarea limbii i a poporului romn. Este binecunoscut faptul c s-a ncercat o latinizare forat a limbii, care a euat, doar pentru a dovedi acest lucru. Se dorea s comunice faptul ca poporul romn nu are nevoie s fie civilizat de ctre aa ziii reprezentani ai civilizaiei latine n aceast zon. Ideea ce o susineau este c acest

15

popor este urmaul poporului roman n aceast zon i nu este nevoie ca cineva s ne civilizeze. Poporul romn s-a nscut civilizat, s-a nscut latin. Astfel puteau sa combat pe plan ideologic stpnirea magiar din aceste vremuri. Dei a disparut motivul pentru care s-a recurs la aceast teorie, ideea a ramas i s-a perpetuat ntr-un mod ciudat i, astzi, o nvm la orele de istorie. Considerm c acest lucru trebuie remediat i istoria real a acestui popor trebuie s fie cunoscut de fiecare romn. Elevul romn trebuie s tie cine i sunt strbunii lui. Cei care cunosc istoria real a acestui pamnt sunt privii cu circumspecie de persoanele care nu tiu adevrul i cred ceea ce au nvat. Tot un demers n acest sens, al latinizrii poporului nostru, a fost i adoptarea cuvntului romn/romnesc/Romnia aa cum l tim noi azi cnd a fost creat statul Romnia (fiind anume plagiat denumirea proprie Imperiului Bizantin pentru denumirea statului nou format), a fost introdus alfabetul latin, a nceput introducerea de latinisme i franuzisme... anume atunci termenul mai vechi rumn/rumnesc/rumnie/rumneasca a fost inlocuit cu romn (cu din a) pentru a "latiniza" mai mult n mod artificial aceste denumiri. n lucrarea sa Romnia, inima vechii Europe, Dr. Lucian Iosif Cuedean susine c numele de rumn nu semnific nicidecum urma al Romei aa cum spunea Grigore Ureche n a sa lucrare, ci om de pe ru: RUMN este primul ran european. Firesc, numele lui este legat de ru. Nu exist agricultur fr ap. Rumnii sunt primul popor de agricultori din Europa. Istoria Europei ncepe cu romnii. Nu poate exista nici un fel de urbanism fr agricultur, fr o surs constant de hran. Rumnii nu sunt urmaii Romei, ci oamenii de pe ruri. Cuedean mai susine c mai inti au aprut rumnii i abia apoi au aprut vedii i tracii iar cuvntul rumn ar fi compus din ru, o eufonie, o prescurtare pentru ru, i mn o eufonie pentru man care nseamn om in limbile mai multor popare nrudite rumnilor. Astfel se explic i obiceiul de a include numele rului n numele de grup ale rumnilor ex: some-eni, mure-eni, olt-eni, arge-eni.

Alte ntmplri dubioase n legtur cu istoria noastr

Arheologii din lumea ntreag au constatat c pe teritoriul Romniei se afla nucleul vechii civilizaii europene, n urm cu aproximativ 8000 de ani. Pe atunci nu existau nici greci, nici latini, dar rumnii strmoi existau, pentru c limba rumn este cea mai veche limb european, de vreme ce ea este vorbit cu sunetele naturii, cu onomatopee. Greaca clasic i latina clasic sunt creaii

16

artificiale ale elitei rumneti, din mediul urban, plecnd de la morfemele ancestrale ale rumnilor rani. (Vezi Anexa 8) Cnd profesoara de arheologie Marija Gimbutas, de la Universitatea din Los Angeles, California, a nceput s vorbeasc despre spaiul Carpato-Dunarean ca despre vatra vechii Europe, locul de unde Europa a nceput s existe, era de ateptat ca i istoricii notri s reactioneze la fel. Dar, din partea lor s-a auzit numai... tcere. Crile Marijei Gimbutas nu sunt traduse n Romnia. De asemenea, profesorii Leon E. Stover i Bruce Kraig n cartea "The Indo-european heritage ", vorbesc despre Vechea Europa, a mileniului 5 i.d.H., care-i avea locul n centrul Romniei de azi. Putem oare sa nu fim mndri? Faptul c noi suntem strmoii tuturor popoarelor latine i nicidecum o rud marginal, abia acceptat, ar trebui s ne fac s ne mndrim i nu s cutm contraargumente. Nu putem s nelegem de ce unora le este ruine cu originea lor tracica i ii inventeaz origini aa-zis nobile, de genul celei romane. Roma a fost o civilizaie social-material, ca i Europa de astzi, dar poporul romn i-a pstrat obiceiurile i limba din vechime (dacice) - cu influenele fireti ale trecerii timpului i contactului cu diverse civilizaii. (Vezi Anexa 3)

2. Latinii urmaii tracilor17

Se pune totui ntrebarea, de ce limba noastr "romna" se aseamn att de bine cu latina. De ce 70% din masa vocabularului (totalitatea cuvintelor uzuale folosite i cunoscute de toi vorbitorii unei limbi) "provine" din latin? Unul din marii notri istorici, Nicolae Densuianu, ne ofer un rspuns plauzibil, n lucrarea sa "Dacia preistoric": "latina vulgar" pomenit de istorici, era limba marelui neam al tracilor, iar latina era o "trac literar". De asemenea, el ne spune, c "romanii la Sarmizegetusa n-au avut nevoie de tlmaci". Un indiciu important in acest sens, il reprezint dou bazoreliefuri de pe columna lui Traian. Una din aceste icoane ne nfieaz o deputaiune de rani daci (comati), care, vzndu-se ameninai de legiunile puternicului Imperiu Roman, se prezint naintea mpratului ca s cear pace. Cu gesturile agitate ale minilor lor i n atitudinea unor oameni, care i expun nevinovia lor, ei se adreseaz direct mpratului, fr interprei, i tot fr interprei le rspunde i Traian. Un al doilea relief ne nfieaz momentul cel mai important din primul rzboi. Trei regi ai dacilor, urmai de o imens deputaiune se prezint naintea mpratului spre a declara n form solemn supunerea lor. Toi depun armele lor jos pe pmnt. Unii cad n genunchi, ntinznd minile ctre tribunalul mpratului, rugndu-l pentru pace, alii stau n picioare, cu minile mpreunate nainte, ori la spate, n modul cum sunt reprezentai pe monumentele antice prizonierii de rzboi. i de ast dat, columna lui Traian ne nfieaz pe daci adresndu-se mpratului de-a dreptul, fr mijlocirea vreunui interpret oarecare. Deci rmane de reinut faptul c dacii se nelegeau cu cotropitorii nc de cand Dacia nu devenise parte integranta a Imperiului Roman. Deci, limba latin era deja cunoscut de ctre populaia autohton, iar asimilarea acesteia nu a avut loc nicidecum n urma stabilirii coloniilor romane n teritoriu. Cele mai multe notie despre caracterul limbii barbare, ce se vorbea la Dunrea de jos, le aflm n poemele lui Ovidiu, scrise n exilul su de la Tomi. n Ponticele i n Tristele sale, Ovidiu amintete adeseori de modul de vorbire al geilor i al sarmailor, o limb pe care dnsul o nvase n timp de 6 ani aa de bine nct adeseori i atribuie chiar titlul de poet dac i sarmat. n alt elegie, Ovidiu scrie: Mi se pare c eu nsumi am uitat limba latin i am nvat s vorbesc ca geii i sarmaii. Dup cum vedem, exist o mare asemnare ntre limba geilor i limba latin. Fondul ambelor limbi era comun.

18

Limba geilor era, dup Ovidiu, o limb barbar, ns o limb barbar latin. Limba dacilor avea un caracter latin i dup Horaiu, contemporanul lui Ovidiu. Cum se poate explica altfel faptul c dispunnd de mijloace reduse de comunicare, neexistnd un nvmnt de mas, ranii acestor locuri (vechii daci) au reuit s nvee limba latin att de bine, crend o limb unitar pe un teritoriu att de vast, limba pe care istoria nu a creat-o nici macar n Italia, unde i n zilele noastre dialectele din nord (Toscan i Lombard) i cele din sud (Calabrian i Sardinian) fac oamenii s nu se neleag ntre ei. Mai mult, sutele de alte dialecte din Italia (se estimeaz c ar exista circa 1500) dovedesc c peninsula Italica nu a fost "romanizat" acas la ea. Astfel cum se explic "romanizarea" noastr de ctre cuceritorii Daciei? Acelai fenomen l ntlnim i n Frana unde un provensal nu se nelege cu un normand, vorbind limbi att de diferite. O multitudine de dialecte exist i n ara noastr, dar diferenele dintre acestea nu sunt o piedic n faa comunicrii dintre oameni, ele fiind foarte mici i neafectnd structura limbii. Un maramureean i un oltean se neleg fra probleme, iar exemplele ar putea continua la infinit, pentru c situaia din "Romnia" este unic aproape n Europa, unde oamenii sunt capabili s comunice ntre ei prin limba nsuit de mic copil acas, i nu doar prin limba literar studiat n coli, aa cum se ntampl n Frana, Italia, Anglia, etc. i atunci cum se poate s credem c, vechii rani daci au nvat att de bine limba latin de la soldaii din legiunile romane, recrutai din toate provinciile imperiului, i care - culmea! - nu tiau nici ei prea bine latina?

Romanii s-au tras din traci (i din perspectiv mitologic)Herodot: Neamul Tracilor este, dup acela al Inzilor, cel mai numeros din lume. Dac ar avea un singur crmuitor sau dac Tracii s-ar nelege ntre ei, el ar fi de nenvins i, dup socotina mea, cu mult mai puternic dect toate neamurile. Tracii Troia Zona din sudul Dunrii, ntre Marea Neagr, Marea Marmara i Marea Egee a fost denumit i Tracia. Tradus n grecete, numele zonei a devenit Europa, atribuit cu timpul ntregului continent. [...] Cele peste o sut de triburi plmdite din pmntul acestui spaiu, ca rod firesc, au fost ntotdeauna adnc nrdcinate i niciodat nu s-au lsat nstrinate. [...] Aa i neamul tracilor, prin

19

triburile mai prolifice, a rodit i s-a rspndit, fie la marginea teritoriului su de vieuire, fie deplasndu-se la mari distane, peste mri, cum au fost tracii din Asia Mic. [...] Aa au ajuns Dardanii s ridice oraul-cetate Dardania-Troia. (Iosif Constantin Drgan Noi, Tracii) Troia Roma O legend despre ntemeierea Romei, care i are originea n Grecia Antic, povestete modul n care personajul mitologic Aeneas din Troia a ntemeiat aezarea Lavinium i a inaugurat o dinastie n care aveau s se nasc cu cteva secole mai trziu Romulus si Remus. n Iliada, un poem grecesc epic scris de Homer n secolul VIII .C., Aeneas a fost singurul erou troian important care a supravieuit n urma distrugerii Troiei de ctre Grecia (vezi fig. 13, 14, 15, 16). Un pasaj din aceast oper spune c el i descendenii si aveau s conduc Troia, dar din cauza c nu a existat nici o nsemnare cu privire la o asemenea dinastie n Troia, istoricii greci au propus ideea c Aeneas i descendenii si s-au mutat n alte locuri. n secolul cinci .C, civa istorici greci au presupus c Aeneas s-a aezat la Roma, care la vremea respectiv era nc un mic ora-stat. n secolul patru .C., Roma a nceput s se extind n Peninsula Italic. Romanii, intrnd din ce n ce mai mult n contact cu grecii, au acceptat ideea c Aeneas a avut un rol important n ntemeierea mreului lor ora. n secolul nti .C., poetul roman Virgiliu a creat mitul lui Aeneas n poemul su epic Eneida, opera care povestete despre cltoria lui Aeneas ctre Roma. Augustus, primul mprat roman i mpratul din vremea lui Virgiliu, i Julius Caesar, unchiul-mare al acestuia i predecesorul su ca i conductor al Romei, se spune c sunt descendeni ai lui Aeneas.

Concluzie Din lucrurile prezentate mai sus, ajungem la concluzia c Romanii se trag din Traci, deoarece Tracii au ntemeiat Troia, a crei locuitori au migrat n zona Romei atunci cnd Troia a fost distrus de Greci, lucru pstrat n operele lui Homer (Iliada) i Virgiliu (Eneida).

20

ANEXE Anexa 1 coala ArdeleanSamuil Micu: S adevereaz, a treia, din limb cum c romnii ce astzi snt n Dachiia snt din romanii cei vechi, c tot cel ce tielimba cea latineasc i cea romneasc bine cunoate cum c limba cea romneasc iaste alctuit din cea latineasc carea, ntru attea neamuri varavare, mcar ru stricat, tot o au inut romnii n Dachiia; care lucru cu totul de c rezut face cum c ei sunt adevrai fii i nepoi ai romanilor celor vechi carii preste toat lumea mprea [...] Nici s poat zice c romnii s-au mprumutat din limba latineasc pentru mprtirea ce avea cu romanii. C romnii cei ce acum snt n Dachiia, de multe sute de ani nici o amestecare i nici o mprtire nu au cu romanii din Italiia, de vreme ce sunt departe unii de alii, i n mijlocul lor multe osibite neamuri lcuiesc, care osibit limb au. Iar bine s poat zice cum c romnii au luoat unele cuvinte de la bulgari i de la sloveni i de la unguri, pentru c aceste neamuri i stpne i vecine era i mpreun mestecate cu romnii lcuia i s trbuia unii cu alii, care lucru brbaii cei nvai bine l-au cunoscut i l-au nsemnat... i din numele cu care ori romnii s numesc pre sine, ori alte nemauri i chiam, romnii pre sine s numesc romni, care cuvnt nsemneaz roman, c s-au obicinuit romnii de demult ca a nainte de n s-l mute n n cuvintele cele din latinie, ca: lana, ln, campo, cmp i altele... Gheoghe incai:

21

Neamul care se folosete de una i aceeai limb, corupt nendoios, dar roman sau latin, diferit totui de italian, francez, spaniol, ns apropiat cel mai mult de vallic i de italian, nu numai eu, ci i alii am crezut de cuviin s o numim cu numele general daco-roman, de aceea c, vorbindu-se n diferite regiuni i provincii, a primit chiar i nume diferite de la acele regiuni sau de la prile lor... Petru Maior: ...Din cele pn aci despre limba ltineasc cea comnu zise lesne se poate afla nceputul limbei romneti. Aceaia se tie c mulimea cea nemrginit a romanilor, a croara rmie snt romnii, pre la nceputul sutei a doao de la Hs. n zilele mpratului Traian, au venit din Italia n Dachia; i au venit cu acea limb ltineasc, carea n vremea aceaia stpnea n Italia. Aadar limba romneasc e acea limb ltineasc comun, carea pre la nceputul sutei a doao era n gura romanilor i a tuturor italianilor... ...Aceaia se pricepe, cci ntr romni snt mai multe dialecte... ns, mcar c limba romnilor e mprit n mai multe dialecte, a cror osebire mai vrtos st n pronuniaia sau rspunderea unor slove, totui romnii cei dincoace de Dunre toi se neleg laolalt; bani, cri nice nu au fr o dialect singur: desclinirea dialectelor numai n vorb se aude... Mihai Eminescu: Da, de la Roma venim, scumpi i iubii compatrioi din Dacia Traian! Se cam tersese diploma noastr de noble: limba ns am transcris-o din buchiile voastre gheboite de btrnee n literile de aur ale limbelor surori. Cam degenerase arborele nostru genealogic cu cte o codi strin, dar l vom curi de toate uscturile. Legile dup care cuvintele latine s-au prefcut n cuvinte romneti i-au sfrit de mult evoluiunea lor; n momentul n care romnii au primit cuvinte slavone, limba lor era format, de secole deja.

Despre limba principalilor reprezentani ai colii Ardelene circul nc n marele public opinii n general suficient de eronate. E drept c reprezentanii colii Ardelene puneau n teorie un accent foarte apsat pe limbii noastre, dar nu din vina lor aceast mprejurare va duce mai trziu la exagerrile lipsite de umor ale latinitilor.

Anexa 222

Lucian Blaga Revolta fondului nostru nelatinUn prieten mi vorbea despre nrurirea slav asupra literaturii noastre; nchinator ndrjit la altarul latinitti - clare i msurate - el nu ngduia nici cea mai mic alterare sau splcire a acesteia prin "maximalismul sclav" [...]. n entuziasmul de o clip al nvierii - sUnt foarte muli cei ce mprtaesc exclusivismului latin, care cu fineea lui Anatole France nu vede n opera lui Dostoievski dect o monstruoas ciudenie. Se exagereaz. i nu nelegem de ce. Acest orgoliu al latinitii noastre e motenirea unor vremuri cnd a trebuit s suferim rsul batjocoritor al vecinilor, care cu orice pre ne voiau subjugai. Azi e lipsit de bun sim. - Vorbim despre spiritul culturii noastre; vrem s fim numai att: latini limpezi, raionali, cumptai, iubitori de form, clasici, - dar vrnd-nevrnd suntem mai mult. nsemnatul procent de snge slav i trac, ce clocotete n fiina noastr, constituie pretextul unei probleme, care ar trebui pus cu mai mult ndrzneal. Tinereea ne ndeamn s turburm idealul lenicios al celor muli ngmfai, aruncndu-le n suflete o ndoial. S ni se ierte tinereea. Se va zice c spunem mituri. Ei bine; numii-le basme. Avem ns convingerea c adevarul trebuie s fie expresiv - i c miturile sunt prin urmare mai adevarate dect realitatea. []se poate spune, c n spiritul romnesc e dominant latinitatea, linitit i prin excelen cultural. Avem ns i un bogat fond slavo-trac, exuberant i vital, care orict ne-am mpotrivi, se desprinde uneori din corola necunoscutului rsrind puternic n contiine. Simetria i armonia latin ne e adeseori sfrticat de furtuna care fulger molcom n adncimile oarecum metafizice ale sufletului romnesc. E o revolta a fondului nostru nelatin. Nu e lucru nou: suntem morminte vii ale strmoilor. ntre ei sunt de aceia pe care i ocrotim i-i mbrim cu toat cldura, din motive istorice i politice; dar avem i strmoi pe cari i tratm ca pe nite copii vitregi ai notri. Atitudine lipsit de nelepciune, deoarece cu ct i inem mai mult n frul ntunericului, cu att rscoala lor va fi mai aspr, mai tumultoas - putnd s devin fatal "privilegiailor" de astzi. Istoria noastr se proiecteaz mai mult n viitor dect n trecut. E bine s ne dm seama de puterile poteniale care ne zac n suflete - vulcani n fundul mrilor. De ce s ne mrginim numai la un ideal cultural latin, care nu e croit n asemnare desvrit cu firea noastr mult mai bogat. S ne siluim propria natur - un aluat n care se dospesc attea virtualitai? S ne ucidem corsetndu-ne ntr-o formul de claritate latin, cnd cuprindem n plus attea alte posibiliti de dezvoltare? - ntrebarea va neliniti multe inimi. Din partea noastr, ne bucur cnd auzim cte un chiot ridicat din acel subcontient barbar, care nu place deloc unora. Aa cum o nelegem noi - ntr-adevar nu ne-ar strica puin barbarie.

23

Dac privim n jur sau n trecut, ntilnim o apariie simbolic: Hadeu - misticul: un mare ndemn pentru viitor. Cunoscutul ritm de linite si de furtun, de msur i de exuberan, ce-l gsim n viaa altor popoare se lmurete mai mult prin logica inerent istoriei, prin alternarea de teze i antiteze, cum lea determinat un Hegel bunoar. Acelai ritm are la noi rdcini cu mult mai adnci n nsuiri temeinice de ras. Deosebirea aceasta ne ngduie frumoase perspective istorice. Cei ce aparin trecutului cu pozitivismul lor sec sau neastmprat vor mormi n barba lor apostolic: e un romantic. Ca s nu le las nici o ndoial, mrturisesc: un romantic? - ntr-un singur neles, da. i anume ntruct am convingerea c adevrul trebuie s fie expresiv i c miturile sunt prin urmare sunt mai adevarate dect realitatea.

Anexa 3 Uitarea istoriei

Cum ncepe lichidarea unui popor? Se ncepe prin a-i terge memoria: i distrugi crile cultura religia istoria i apoi altcineva i va scrie alte cri i va da alt religie alt cultur i va inventa alt istorie (de origine latin, greac, slavic, dupa momentul politic). ntre timp poporul ncepe s uite ceea ce este sau ceea ce a fost, iar cei din jur l vor uita i mai repede; limba nu va mai fi dect un simplu element folcloric, care mai devreme sau mai trziu va muri de moarte natural. Noile forme "istorice" vor aduce elemente i simboluri noi de adoraie care le vor ndeprta pe cele vechi. Din vechiul strat spiritual vor rmne undeva la un etaj inferior al cunoaterii numai cteva expresii,

24

tradiii, impresii, fragmente de nume de localiti, muni i ape, fr un neles aparent. Formele vechi care cndva au ocupat valena transcendentalului, vor fi deplasate de formele noi care vor dicta componena i funcia "noului popor". Aa s-a ntmplat i la noi ! Silviu N. Dragomir, n lucrarea Controverse , evideniaz un aspect tulburtor legat de pierderea, n decursul timpului, a numeroase documente istorice care ar fi fost foarte preioase pentru restabilirea adevrului istoric n ceea ce-i privete pe strmoii notri, dacii. De exemplu, despre limba dacilor nu ne-au parvenit din istorie nici un fel de date certe, toate lucrrile de referin fiind pierdute una cte una, ntr-un mod cu totul straniu. Astfel, Dacia, jurnalul mpratului Caius Ulpius Traianus, s-a pierdut cu totul ilogic; Getica, scris de Criton, medicul personal al lui Traian, a avut aceea soart; Istoria geilor, a prelatului-filozof Dios Chrysostomos, numit i Ioan Gur de Aur, s-a pierdut i ea ntr-un mod total nejustificat pentru o lucrare scris de un filozof de o asemenea talie; Getica, o sintez realizat de nepotul acestuia din urm, cunoscut sub numele de Dios Cassius Coceianus, a disprut n mod similar fr nici o urm, iar din impresionanta lucrare Istoria Romanilor, scris n 24 de volume de alexandrinul Appianus, un istoric grec care a relatat n mod special cuceririle romane, s-a pierdut numai cartea a XIII-a, exact cea care se referea la geto-daci. i exist nc multe alte exemple de memorii, istorii etc., printre care merit s menionm i poeziile lui Ovidiu scrise n limba geilor n cursul exilului su n Dacia, la rndul lor singurele versuri disprute din ntreaga sa oper rmas aproape intact.

25

Anexa 4 Mndria de a fi dacNapoleon Svescu: Cum s nu fii mndru c te tragi dintr-un asemenea popor ca dacii? Americanii sunt cel mai naionalist popor. Ei i apr valorile i bine fac. Noi de ce s ne temem? Cei care nu cred n valorile spiritualitii dacice s-au refugiat ntr-un americanism de prost gust fiindc nu au gsit n istoria lor propriile valori. Statul Israel i pltete pe evreii ultraconservatori pentru a purta uniforma lor tradiional la 41 de grade Celsius: jiletca, plrie neagr, pardesiu negru. Este o idee i pentru refacerea portului romnesc, care e foarte frumos, pentru a pune n valoare turistic acest loc, amenajat cum trebuie, nu ignie. Sanctuarul de la Sarmisegetuza trebuie facut accesibil turismului, nu degradndu-i fondul. (vezi fig.11)

Primul alfabet a aparinut geto-dacilorn anul 1916 s-au descoperit 3 tblie de lut n aezarea Trtria de pe Mureul transilvan (vezi fig. 10). Tbliele acoperite cu semne grafice asemntoare cu scrierile pictografice sumeriene de la sfritul mileniului IV .Hr. s-au dovedit a fi, n urma cercetrilor cu 1000 de ani mai vechi dect primele mrturii ale scrierii sumeriene, ele datnd, deci, de acum aproape 7000 de ani. Nicolae Densuianu afirm n cartea sa Dacia preistoric c noi nu suntem urmaii Romei, ci romanii sunt urmaii dacilor.

26

Marija Gimbutas vorbete despre spaiul carpato-dunrean ca despre vatra vechii Europe, considerndu-l locul unde Europa a nceput s existe. tiinific s-a demonstrat c civilizaia de pe teritoriul Daciei a aprut cu foarte mult timp naintea celorlalte. n timp ce Anglia abia se separa de continent, i din peninsul devenea insul, n spaiul dacic apreau pentru prima dat n lume roata, plugul, jugul, crua cu 2, 3 i 4 roi i primul mesaj din istoria omenirii. n concluzie noi suntem strmoii tuturor popoarelor latine i nicidecum o rud marginal, abia acceptat. Acest lucru ar trebui s ne fac s ne mndrim i nu s cutm contraargumente.

27

Anexa 5 cea mai veche limb european

Iosif Cuedean: Arheologii din lumea ntreag au constatat c pe teritoriul Romniei se afla nucleul vechii civilizaii europene, n urm cu aproximativ 8000 de ani. Pe atunci nu existau nici greci, nici latini, dar rumnii strmoi existau, pentru c limba rumn este cea mai veche limb european, de vreme ce ea este vorbit cu sunetele naturii, cu onomatopee. Greaca clasic i latina clasic sunt creaii artificiale ale elitei rumneti, din mediul urban, plecnd de la morfemele ancestrale ale rumnilor rani. Nu poate fi nici o ndoial c acele slove ce repet sunetele din natur sunt cele mai vechi cuvinte europene. n romn exist cel puin 300 de onomatopee i cel puin 300 de cuvinte cu compunere onomatopeic, ceea ce nu mai exist n nici o alt limb european. Limba romn este aa de veche nct ea ncepe cu sunetele din natur, primele coduri de comunicare sonor a omului primitiv european. Este o mare absurditate afirmaia unor lingviti cum c dacii erau, aproape, mui pn la venirea romanilor lui Traian i c ei au ajuns s vorbeasc limbi strine, n 165 de ani de ocupaie, pe doar 14% din teritoriul dac al lui Decebal.

Anexa 628

Mihai Vinereanu Cu seriozitate despre originea limbii romne

Titlul acestei lucrri poate ridica semne de ntrebare pentru aceia ce i nchipuie c originea limbii noastre este un fapt clar i bine stabilit. Cercetarea atent a mai multor limbi indo-europene antice i moderne precum sanscrita, hitita, lituaniana, letona i mai ales albaneza dezvaluie cercettorului multe surprize. Nu este o exagerare s spunem c cel puin n anumite privine romna se apropie de sanscrit la fel de mult ca i de latin. Avem rom. pmnt, sansc. bhuman ( < *gh(d)em or ghemon), dar lat. terra, ori rom. boier, lit. bajoras, alb.bujar, precum si sansc. bharu. Altele au corespondent att n latina, dar i n sanscrit, dar cel sanscrit este mai apropiat sau aproape identic cu cel romnesc. De exemplu rom. apa, sansc. ved. apa, av. ap, hit. uappe, dar lat. aqua, ori rom. soare, sansc. surya , lit. saule, lat. solis. Trebuie precizat c aceste asemnri se datoreaz fondului comun indo-european i nu este vorba aici de nici un fel de mprumuturi, aa cum de multe ori s-a crezut. Dac aceste limbi au anumite elemente lexicale, morfologice ori sintactice n comun nu nseamn c avem de-a face n mod necesar cu mprumuturi. Cum am menionat mai sus natura mprumuturilor se poate stabili n baza unor legi fonologice. Acum la nceputul celui de-al treilea mileniu cred c este n sfrit timpul s spunem c ideea latinitii, susinut n mod continuu de la coala Ardelean ncoace, trebuie revizuit la modul cel mai serios. Nu este o exagerare s spunem c aceasta idee a fost o piedic serioas n calea acelor cercettori (romani sau strini) care s-au ocupat cu studiul originii limbii i poporului romn. Nu poate contesta nimeni c aceast idee a avut puternice motivaii sociale i naionale pentru promovarea drepturilor romnilor din Transilvania i apoi pentru a gsi un loc poporului romn n Europa modern, dar cred c a venit n sfrit timpul ca adevrul istoric s primeze, pentru c adevrul trebuie spus mai devreme sau mai trziu indiferent cum ar arta. n cazul nostru nu avem dect s promovm o istorie absolut ieit din comun cu care muli, foarte multi s-ar mndri. S-a fcut mult caz pe tema colonizrii Daciei i romanizrii populaiei locale. S-a mers de la ideea extrem ca populaia Daciei a fost exterminat (coala Ardelean), Dacia fiind repopulat cu vorbitori de limb latin, pn la alt idee extrem c Dacia a rmas pustie dupa retragerea lui Aurelian (Rosler et comp.). Evident c ambele sunt teorii extremiste n flagrant contradicie cu

29

adevrul istoric. ntre aceste dou extreme exist o serie de alte teorii bine cunoscute, dar care nu aduc mai multe servicii adevrului istoric. Pentru a fi mai convingtor s trecem n revist doar cteva fapte istorice. Mai nti trebuie precizat c romanii nu au ocupat (i eventual colonizat) dect 1/7 din actualul teritoriu de la nordul Dunrii n care se vorbete romnete. Xenopol spunea c cucerirea Daciei de ctre romani a constituit o greeal politic, ceea ce este corect. El susine c Dunrea nu trebuia depit constituind o bun aprare. O provincie ntemeiat peste Dunre era greu de aprat. Intr-adevr imperiul putea fi mai uor de aprat pe Dunre. De fapt cred c romanii au neles acest lucru, dar desigur n politic exist mai ntotdeauna mai multe soluii la o problem, totul este s se gaseasc soluia cea mai adecvat. Romanii au considerat probabil c pentru o mai bun aparare a imperiului este bine s ocupe i rmul stng. Un regat puternic la nord de Dunre, n imediata vecinate a graniei imperiului, condus de un rege i o nobilime ostil Imperiului Roman, constituia un pericol permanent pentru romani. Se tie c dacii treceau des Dunrea atacnd provinciile romane de la sudul Dunrii. n plus, un factor esenial care a contribuit la invadarea Daciei au fost avuiile Daciei i n special aurul dacilor din Munii Apuseni. Punctnd aceste date reiese c romanii nu au intenionat vreodat s ocupe i s controleze tot teritoriul regatului dacic, nicidecum s-l i colonizeze ceea ce nici nu au facut. Pe scurt, scopul trecerii la nord de Dunre a fost de a elimina un regat care constituia un pericol pentru Roma i de a-i jefui bogiile. ns la numai 11 ani de la terminarea celui de-al doilea rzboi daco-roman, ncep invaziile de tot felul. Provincia Dacia Traiana cuprindea doar Oltenia, Banatul i sud-vestul Transilvaniei. Ne putem da seama acum n ce condiii a putut avea loc romanizarea acelei fraciuni de teritoriu al Daciei ocupat de romani. n aceast atmosfer de permanent conflict dintre stpnitori i localnici, romanizarea localnicilor nu putea fi de profunzime. Faptul c s-au gsit multe inscripii romane n Dacia, acesta nu este un semn c populaia satelor era romanizat. Doar populaia oraelor obinuia s-i pun astfel de inscripii care populaie era vorbitoare de limb latin, n marea lor majoritate nefiind btinai; ori aceast populaie mpreun cu armata s-a retras odat cu retragerea lui Aurelian, cum spun i autorii antici. Pe aceste afirmaii i-a bazat i Rosler teoriile sale bineneles distorsionindu-le. Populaia btina locuia la sate i desigur nu obinuia s-i pun inscripii (sau dac i puneau nu erau din piatr i nu au rmas), aa cum faceau colonitii de la orae, vorbitori de latin. ntrebarea cheie este cum au reuit aceti daci btinai, locuind n teritoriul ocupat de romani s rspndeasc o limb (pe care muli din ei nu o cunoteau bine) pe o raz de peste 1000 de kilometri spre nord i rsrit. Mai ales spre rsrit, aceast arie este cu mult mai ntins. Chiar astzi

30

aproape pe tot teritoriul Ucrainei sunt vorbitori de limb romn. Acest lucru devine i mai imposibil dac ne gndim c invadatori de tot felul veneau din aceeai direcie. Explicaia cea mai plauzibil esta una singur: strmoii acestor vorbitori de limb romn, cu alte cuvinte romni, au trit pe acele meleaguri de mii de ani. S-a trecut prea uor peste aceste date, ori este tiut de toat lumea c tiina se face numai i numai pe baz de dovezi. Ca s exemplific cum s-a fcut i se mai face nc de ctre unii nc tiina, dau mai jos un citat din "Istoria limbii romne" a lui Al. Rosetti. Cnd vorbete de teritoriul de formare al limbii romne, el spune: "Limba romn s-a dezvoltat pe o larg baz teritorial romanizat cuprinznd provincia Dacia nord-dunrean propriu-zis adic: Oltenia, Banatul i Transilvania i cellalte teritorii care n-au intrat sub autoritatea roman, fiind locuite de ctre 'dacii liberi', Muntenia i sudul Moldovei" i textul continu n aceeai bine cunoscut limb de lemn prin care se reuete performana unic de a vorbi fr s spui nimic. Rosetti i ca el muli alii nu-i bazeaz argumentaia pe date istorice sau lingvistice, ci pe anumite abloane stereotipe, care nu spun nimic.

Anexa 7

Trmul magic

n anul 2000, pelerinul care pornete dinspre Valea Mureului i se ndreapt spre sud, lsnd Apusenii n spatele su, cltorete toat ziua cu soarele drept n fa. Din aceast pricin, culmile moi ale Munilor Ortiei par topite n lumin. Masivul ureanului i platoul nalt al Luncanilor strlucesc n amiaza mic, aa cum numesc localnicii trziul dimineilor cuprinse de linite. Dincolo de perdeaua luminoas a orizontului se ascunde Retezatul. Punile alunec lin spre marginea apelor reci, ce izvorsc din munte, desfcute ca razele. Sibielul, Grditea i Streiul niruie satele pe fundul vilor, la distane aproape egale. De departe, rzbate cntecul cucului singuratic, iar mierlele se aud parc de pe alt lume... Pe nesimite, n timp ce urci, atmosfera inutului ncepe s se schimbe. Plaiurile verzi sunt pictate cu fagi seculari i carpeni, printre care pasc linitit armsari cu coama sur. Cirezile de vite s-au mai mpuinat i blana pdurilor de pe culmi i ntinde umbra tot mai mult. Din cnd n cnd, zreti cte o biseric asediat de verdea, ce rspndete sunete stinse de clopot. Aerul i d iluzia c apas locurile cu o greutate misterioas. Pe Valea Grditei, rani vrstnici lucreaz n arin, rsfirai unul de altul. Apariia oricarui strin i nelinitete repede... Cu ct este mai aproape muntele, cu att i se pare c oamenii devin mai btrni.

31

Tinerii au fugit din faa istoriei i s-au mutat n marile orae, lasandu-i pe prini i pe bunici singuri cu amintirile. De aceea, locuitorii aezrilor s-au rrit. Casele au pori masive, tipic ardeleneti, dincolo de care nu se vede nimic. Singurele dovezi c mai sunt locuite rmn mucatele de la ferestre. Pe msur ce intri n munte, apa rului curge nvolburat, iar tumultul ei acoper fonetul adnc al codrilor. Cteva mori de ap vechi msoar trecerea timpului. Oamenii de azi numesc aceste meleaguri ara rurilor sau trmul magic, pentru c nimic nu pare obinuit pe aici. De la toponimie i portul tradiional pn la felul de-a vorbi al ranilor, ntreg inutul i-a pstrat o amprenta misterioas, pe jumtate legendar, pe jumtate adevrat, aureolat de trecut. Aerul rsun de nume aproape vrajite, pe care le auzi rostite cnd i cnd: Sntamaria de Piatr, Poarta Raiului... Cel dinti numete cariera de unde i aduceau strmoii daci blocurile de piatr pentru fortificaiile i zidurile cetilor ce nu au fost nvinse dect o singur dat. Cel de-al doilea, aflat dincolo de marele platou al Luncanilor, este locul lng care s-a purtat una dintre btliile ctigate de romani naintea asediului asupra Sarmizegetusei. De acolo, sufletele dacilor au plecat direct n cer! Peste tot, aici, cele petrecute cu dou mii de ani n urm sunt att de aproape, nct la Ocolisul Mic, de pild, un ctun aflat sub pdure, rncile se mai mbrac i acum cu cmeoi de cnep, numit ciupag, cu un pui mic la gt, aa cum se vede numai n piatra daltuit a Columnei lui Traian. Ele nu cultiv cartofi, ci crumpeni i rmn nvemntate n alb desvrit nu numai la srbtoare, ci i la munc, dup tradiia femeilor geto-dace de odinioar. Brbaii se ncal cu opinci din talp de vit, ca acum dou milenii, apuc un sac n spinare, trec dealul i se duc la moara de ap a lui mo Antone, s macine cucuruz n loc de porumb. Vara, ei poart izmene btute cu piatr n apa Grditei, ca sa-i ia ochii de albea, i iarna mbrac cioareci, cu laibar de lna. Femeile cele mai n vrst pstreaz nc tradiia de dou ori milenar a strmoilor i nu se tund o via ntreag. Cnd merg la biseric, i fac cormi, adic o mpletitur a prului de jur-mprejurul capului, cum le descria i Iordanes n Getica. n toate satele de pe Valea Grditei, de la Castau, Beriu i Sereca pn la Ludetii de Jos, Bucium, Ortioara sau Costeti nu ntlneti picior de venetic, nici ungur, nici igan, nici evreu, numai romni albi, cum zic localnicii. Aici a rmas singurul loc din ar unde se mai ine pn n ziua de azi, n fiecare an, n ajun de Duminica Tomii, nedeea Ptielor sau Patele Mic, o srbtoare la care se mnnc zam acr i se bea o fele de vinars. Dup slujba de pomenire a tuturor morilor, pn-n fundul veacului, preotul de la Grditea de Munte i-a obinuit pe steni s exclame mndru: Suntem neam mai mult spre daci, dect spre romani!. Tot el adaug, cutremurat de o adnc nostalgie, ce trece cu mult dincolo de amintirea ultimului strmo cunoscut: Cine mnnc un vrf de sare, bea o can cu ap dulce i respir aerul sta nu mai pleac niciodat, fiindc pe aceast vale s-au nscut primii romani din istorie! De la noi incepe totul....

32

Anexa 8

Cercetatoarea american Marija Gimbutas, profesoar la Universitatea din Los Angeles, California, spune: "Romnia este vatra a ceea ce am numit "vechea Europa", o entitate cultural cuprins ntre 6500-3500 B.C., axat pe o societate matriarhal, teocratic, panic, iubitoare i creatoare de art, care a precedat societaile Indo-Europenizate patriarhale, de lupttori, din epocile Bronzului i Fierului. A devenit de asemenea evident c aceast strveche civilizaie European precede cu cteva milenii pe cea Sumerian, fcnd imposibil ipoteza conform creia civilizaia rzboinic i violent a sumerienilor ar fi fost cea mai timpurie de pe glob".

Schia 1

33

CONTEXT FONETIC

CUVINTE ROMNETI DE ORIGINE LATIN a se modific n canto cnt

a accentuat + n (+consoan)

canem cne plango plng l se modific n r solem soare

l intervocalic

molam moar salem sare cl i gl n dacoromn se modific n k, g clavem cheie

grupuri consonantice cl, gl

clamo chem glandem ghind

34

Imagini

Fig.1 Cap de dac (comati)

Fig.2 Cap de dac (tarabostes)

Fig.3 Geto-daci

Fig.4 Femeie dac

35

Fig.5 Femei dace

Fig.6 Columna lui Traian

36

Fig.7 Daci (Columna lui Traian)

Fig.10 Tbliele de la Trtria

37

Fig.11 Calendarul dacic (Sarmizegetusa)

Fig.9 Daci (Columna lui Traian)

Fig.12 Traci

Fig.13 Fuga lui Aeneas din Troia

38

Fig.14 Fuga lui Aeneas din Troia

Fig.15 Fuga lui Aeneas din Troia

39


Recommended